• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:31
Is er eigenlijk ook een reden waarom GGD's bezig zijn het BCO af te schalen? Dit is toch juist het moment waarop je de controle wilt nemen hierover :? ?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:43
gws24 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:59:
[...]

Wat een onzin, we zijn gewoon afhankelijk van de snelheid van leveren van vaccins. We kunnen echt niet sneller prikken dan er geleverd wordt.
Ik zeg ook niet dat het te langzaam gaat. Ik zeg alleen dat ik het niet verstandig vindt dat het gros < 30 nog geen prik gehad heeft en dat de regering alles open gooit terwijl je weet dat de Delta variant rondgaat. Laatst een rondje gefietst en ik zag de oudjes het ervan nemen, net zoals m'n ouders. Toch wel enige jaloezie.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:39
Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/YorickBleijenberg/COVID_data_RIVM_Netherlands/master/plots/99_leeftijd_case_phd.png

Als dit klopt, dan zal het inderdaad behoorlijk in de groep 20-29 zitten.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:05

basvn

Breezand - NHN

dangerousp schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:02:
[Afbeelding]

Dat is wel grotendeels de groep die dit weekend uit is geweest, en is wezen Testen Voor Toegang.
is niet raar dat daar een stijging is zou zitten dan.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:39

gws24

Thinking is hard!

TheRicolaa10 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:02:
[...]

Ik zeg ook niet dat het te langzaam gaat. Ik zeg alleen dat ik het niet verstandig vindt dat het gros < 30 nog geen prik gehad heeft en dat de regering alles open gooit terwijl je weet dat de Delta variant rondgaat. Laatst een rondje gefietst en ik zag de oudjes het ervan nemen. Toch wel enige jaloezie.
Oh, maar dat is genuanceerder dan hoe jouw post leest, dan heb je het meer over de strategie en hoe je de beschikbare prikken inzet en met de maatregelen omgaat en dan kan ik voor een gedeelte met je meegaan. Alleen zoals je het opschreef las jouw laatste zin voor mij als een complot theorie ;)

edit: geschreven woord en nuance blijft altijd moeilijk

[ Voor 3% gewijzigd door gws24 op 01-07-2021 16:05 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• MTFDarkEagle
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:45
[Afbeelding]

Colour me not surprised...
Grootste groep die (nog) niet gevaccineerd is en nu massaal eropuit gaat ("ja want ik mis mijn feestjuuhs" 8)7 )
Hopelijk is dit grotendeels door TvT...

Gegroet! Lukas

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:43
@gws24 Er zit ook wel enige irritatie in m'n post, sorry als het verkeerd overkwam. Maar ben het na 1,5 jaar gewoon beu en wil onderhand weer eens dingen (veilig) doen.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• t_captain
  • Laatst online: 13-01 09:13
basvn schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:04:
[...]

Dat is wel grotendeels de groep die dit weekend uit is geweest, en is wezen Testen Voor Toegang.
is niet raar dat daar een stijging is zou zitten dan.
Dat zie je nog niet in de cijfers. Incubatietijd 3-7 dagen, dan testafspraak -> test -> uitslag -> rapportage. Denk aan een typische vertraging van 8 dagen.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:44

Dennis1812

Amateur prutser

MTFDarkEagle schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:06:
[...]

Grootste groep die (nog) niet gevaccineerd is en nu massaal eropuit gaat ("ja want ik mis mijn feestjuuhs" 8)7 )
Maar... wat maken die besmettingen uit als de ziekenhuizen leeg blijven?
Ja long covid. Dat risico nemen ze toch geheel bewust zelf door ongevaccineerd de vloer van de club af te likken?
We sturen toch op ziekenhuisbezetting? Niet op besmettingen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• MTFDarkEagle
Dennis1812 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:07:
[...]

Daar hoop ik op :Y :Y
Ja long covid. Dat risico nemen ze toch geheel bewust zelf door ongevaccineerd de vloer van de club af te likken?
True... Dat risico nemen ze zelf..
Vind het alleen een achterlijke keuze... Maar goed, dat is mijn perspectief..

[ Voor 9% gewijzigd door MTFDarkEagle op 01-07-2021 16:09 ]

Gegroet! Lukas

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:39
[...]

Uit eigen belang.. In Nederland niet zoveel, maar we zijn niet welkom in andere landen. Boven de 600/700 besmettingen met en % boven de 4% worden we gewoon weer rood.

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:56
[...]

Wat maakt dat uit? Het maakt uit dat nog niet, of slechts deels, gevaccineerden weer méér risico lopen op een willekeurige besmetting dan als de algehele besmettingsgraad laag blijft. Dus toch weer voorzichtiger moeten doen, minder kunnen/mogen/durven.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:01
Transportman schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 19:38:
[...]
Hoe heb je eigenlijk achterhaald wat er in die QR-code zit? Is die gewoon met een willekeurige QR scanner te lezen of zit er nog iets meer in de QR-code?
Rannasha schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:18:
[...]
Daarnaast bevat de QR code ook een digitale handtekening van de uitgevende instantie en de benodigde informatie voor de scanner om deze handtekening te controleren.

De QR code kun je in principe met iedere QR scanner app lezen. De QR code maakt gebruik van het standaard Base45 coderingssysteem voor alfanumerieke data (hoofdletters, cijfers en enkele leestekens). Maar deze gegevens zijn vervolgens ook nog eens gecomprimeerd (zlib) en verpakt in een serializatie-formaat (CBOR).

Iedereen kan de QR code lezen en decoderen. Maar de data is niet in platte tekst opgeslagen in de QR code, dus je zult een aantal vrij technische stappen moeten zetten om tot de echte data te komen.
[...]
Die combinatie (standaard base45, zlib, cbor) is de Europese QR-code. Op deze pagina staat het beschreven:
https://gir.st/blog/greenpass.html

Voor de Nederlandse QR-code werkt het wat anders. Voor base45 is er een eigen variant gekozen, er wordt geen zlib gebruikt, en de data is geserialiseerd met ASN.1. Met deze code kan je de attributen uitlezen (maar controleer je niet of de signature geldig is:
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
#!/usr/bin/env python3

# Parts based on greenpasss.py:
# Copyright 2021 Tobias Girstmair (https://gir.st).
# Consider this code GPLv3 licensed.

# pip3 install pyzbar Pillow
# dnf install zbar || apt install libzbar0

import sys
from PIL import Image
from datetime import datetime
from pyzbar import pyzbar
from pprint import pp

from pyasn1.codec.der.decoder import decode
from pyasn1.type.univ import Sequence, Integer, SequenceOf, OctetString
from pyasn1.type.namedtype import NamedType, NamedTypes
from pyasn1.type.char import PrintableString
from pyasn1 import debug
#debug.setLogger(debug.Debug('all'))

def nl_b45decode(input):
    qrCharset = b"0123456789ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ $%*+-./:"
    qrCharsetLen = len(qrCharset)
    inputLenght = len(input)
    result = 0
    for i, b in enumerate(input):
        factor = qrCharset.index(b)
        weight = qrCharsetLen ** (inputLenght-i-1)
        result += factor * weight
    decoded = result.to_bytes((result.bit_length() + 7) // 8, byteorder='big')
    return decoded

def decodeAttributeInt(a):
    a = int(a)

# The last bit distinguishes empty vs. optional attributes
    if a & 1 == 0:
        return b''
    else:
        # Empty attribute, right shift to get the actual value
        a >>= 1
        return a.to_bytes((a.bit_length()+7) // 8, byteorder='big')

class ProofSerializationV2(Sequence):
    componentType = NamedTypes(
        NamedType('DisclosureTimeSeconds', Integer()),
        NamedType('C' , Integer()),
        NamedType('A', Integer()),
        NamedType('EResponse', Integer()),
        NamedType('VResponse', Integer()),
        NamedType('AResponse', Integer()),
        NamedType('ADisclosed', SequenceOf(Integer()))
     )

class CredentialMetadataSerialization(Sequence):
    componentType = NamedTypes(
        NamedType('CredentialVersion', OctetString()),
        NamedType('IssuerPkId', PrintableString())
    )

AttributeTypesV2 = ("isSpecimen","isPaperProof","validFrom","validForHours","firstNameInitial","lastNameInitial","birthDay","birthMonth")

def main():
    if len(sys.argv) < 2:
        print(f"Usage: {sys.argv[0]} QR_CODE.png", file=sys.stderr)
        sys.exit(1)
    else:
        infile = sys.argv[1]

qr_pil = Image.open(infile)
    qr_data_asn1_b45 = pyzbar.decode(qr_pil)[0].data
    qr_data_asn1 = nl_b45decode(qr_data_asn1_b45[4:])
    proof, _ = decode(qr_data_asn1, asn1Spec=ProofSerializationV2())

a_disclosed = [decodeAttributeInt(a) for a in proof['ADisclosed']]
    metadata, _ = decode(a_disclosed[0], CredentialMetadataSerialization())
    credentialVersion = metadata['CredentialVersion'].asOctets()
    issuerPublicKeyId = str(metadata['IssuerPkId'])

date = lambda ts: datetime.utcfromtimestamp(ts).strftime('%Y-%m-%d %H:%M:%S')

print("Credential Version:", credentialVersion)
    print("QR Code Issuer    :", issuerPublicKeyId)
    print("QR Code Generated :", date(int(a_disclosed[3])))
    print("QR Code Expiry    :", date(int(a_disclosed[3])+int(a_disclosed[4])*3600))
    print(f'a_disclosed=')
    pp(dict(zip(AttributeTypesV2, a_disclosed[1:])))

if __name__ == "__main__":
    main()

• t_captain
[Afbeelding]

Zeer verhelderend plaatje. Laat een paar dingen zien:

* opleving zit bij groepen die nog niet effectief gevaccineerd zijn:
Van de dertigers denk ik dat er maar 5 a 10% volledig gevaccineerden zijn (2e shot uiterlijk vandaag - 8 dagen infectie-raportage delay - 14 dagen inwegrtijd = 9-6: dat zijn een deel van de medische risicogroepen en een redelijk aantal zorgverleners)

* onze tieners gedragen zich beter dan de twintigers en dertigers.

Het is super-interessant om dit platje over een dag of 5 opnieuw uit te draaien. je bent dan 1 besmettings-generatie verder. In welke mate slaat de stijging over op andere leeftijdsgroepen, of weet de hogere vaccinatiegraad van de oudere groepen de stijging goed te bedwingen?

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:05

NMH

Moderator General Chat
zacht schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:59:
Ik hoorde van een collega dat stappers massaal screenshots van qr-codes deelden en zo de clubs in gingen, ID-controle was er niet. Maar zoals op de beelden te zien is valt er buiten ook nog wel het een en ander op aan te merken, ook al is het buiten.
Het verbaast me eigenlijk niet, is een behoorlijke hassle als je bij iedereen een QR code moet scannen en daarna moet checken of de initialen en geboortedag overeenkomen met het ID. En daarbij is het ook nog iets waar (in ieder geval op korte termijn) de gelegenheid geen baat bij heeft; sterker nog, mensen weigeren is slecht voor de omzet. Ja, op lange termijn schiet je je daarmee in de voet en ik praat het absoluut niet goed, maar het verbaast me niet.

Wat ik nog schandaliger vind is dit, wat ik in een ander topic tegenkwam, courtesy van @Reneger:
Maaike Polder, NH Nieuws-verslaggever, is nogmaals naar de teststraat geweest nadat ze gisteren geen uitslag kreeg na haar test. Inmiddels heeft ze een mail gehad met daarin een negatieve uitslag. "Ik ben naar de testlocatie gegaan en ben daar gaan klagen. Toen moest ik mij aanmelden en hebben ze mij via het systeem aan een negatieve test gekoppeld zonder test te ondergaan."
[...]
Een ander verhaal is dat van Fleur*. Zij moest vandaag een nieuwe afspraak maken en is nogmaals naar de testlocatie gegaan. Daar heeft ze aangegeven dat de uitslag nog niet bekend was en dat het contactnummer geen antwoord kon geven op haar vragen. Ik heb daar toen niet meer hoeven testen en kreeg een negatieve uitslag als tegemoetkoming.
Fijn dat soort cowboys, wat mij betreft direct de accreditatie intrekken.

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 01-07-2021 16:14 ]

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:27
Hopenlijk is er in deze groep ook veel wat Jansen gehad heeft net, of binnenkort krijgt.
t_captain schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:13:
[...]

Zeer verhelderend plaatje. Laat een paar dingen zien:

* opleving zit bij groepen die nog niet effectief gevaccineerd zijn:
Van de dertigers denk ik dat er maar 5 a 10% volledig gevaccineerden zijn (2e shot uiterlijk vandaag - 8 dagen infectie-raportage delay - 14 dagen inwegrtijd = 9-6: dat zijn een deel van de medische risicogroepen en een redelijk aantal zorgverleners)

Het is super-interessant om dit platje over een dag of 5 opnieuw uit te draaien. je bent dan 1 besmettings-generatie verder. In welke mate slaat de stijging over op andere leeftijdsgroepen, of weet de hogere vaccinatiegraad van de oudere groepen de stijging goed te bedwingen?

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
dangerousp schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:07:
[...]

Ik vind het qua aantal besmettingen met de delta variant nog wel spannend worden, maar ik heb het idee dat een 4e golf veel minder impact gaat hebben, doordat de vaccinaties echt goed helpen tegen de IC drukte. Ik hoop dat de verdringing van de delta variant al super hoog is, zodat de huidige cijfers al een behoorlijke invloed hiervan hebben.
Dracula schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:23:
[...]

Nou ja je wil beide laag hebben anders kunnen we straks weer nergens heen in Europa
Ik denk er net zo over. Even zien want de oplopende cijfers van landen als UK, Portugal, Spanje maar ook Israel baren mij wel zorgen. Zeker als je nagaat dat in de UK en Israel een groot deel van de bevolking volledig is gevaccineerd.

UK volledig gevaccineerd: 62.4% (29 juni, bron)
deels gevaccineerd: 84.9% (29 juni, bron)

NL volledig gevaccineerd: 35.7% - 35,10 % (bron, bron, helaas op Dashboard of RIVM niet gevonden)
deels gevaccineerd: 59.2% - 58,61 % (bron, bron, helaas op Dashboard of RIVM niet gevonden)

Ik zou graag ergens lezen of de hoge aantal besmettingen en ook het forse aantal nieuwe opnames in het ziekenhuis in de UK vooral niet gevaccineerden zijn of dat het toch ook gaat om mensen met 1e of zelfs 2 prikken? Ik waan mij alles behalve veilig met de Delta die ook hier toeneemt. Ik kan niet wachten op mijn 2e prik en hoop dan ook dat de vakantie in augustus niet in duigen gaat vallen omdat de Nederlandse overheid ineens weer praktisch alles toestaat. Vooral geen mondneusmasker in binnenruimtes gaat er bij mij niet in zeker nu er slechts een klein percentage van de bevolking volledig is gevaccineerd. Een groot deel van de volwassenen heeft nu wel 1 prik gehad maar dat is in de UK niet anders (zelfs nog fors hoger). In landen waar het aantal besmettingen zeer laag is (Duitsland, Oostenrijk) wordt vooral FFP2 door iedereen gebruikt in binnenruimtes en zelfs tot voorkort ook buiten. Ik hoop niet dat dergelijke landen of de EU straks Nederland op het lijstje van UK gaan zetten omdat wij een hoog risico gebied worden i.v.m. Delta variant.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:02
joppe113 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:18:
Hopenlijk is er in deze groep ook veel wat Jansen gehad heeft net, of binnenkort krijgt.
Het is natuurlijk ook wel raar dat wanneer je je Janssen vaccin hebt, je direct groen licht krijgt om de kroeg in te gaan, terwijl het vaccin pas na een aantal dagen geldt. |:(

• joppe113
Ben ik ook helemaal met je eens hoor, bizar bijna.
FabianGTI schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:22:
[...]

Het is natuurlijk ook wel raar dat wanneer je je Janssen vaccin hebt, je direct groen licht krijgt om de kroeg in te gaan, terwijl het vaccin pas na een aantal dagen geldt. |:(

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
FabianGTI schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:22:
[...]

Ja nogal wat dat betreft neemt Nederland het niet echt serieus. Vrijwel alle landen in EU zeggen 14 dagen en soms zelfs 3 weken na vaccinatie (en daardoor toegang tot land zonder testen).

"People had the most protection 2 weeks after getting vaccinated." CDC over Janssen (bron)

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:52
t_captain schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:51:
[...]

Heel slecht cijfer nieuwe besmettingen. Ligt ook ver buiten de range van wat verwacht was.

R-waarde opgelopen naar 0.94 (20 juni. bij geschat aandeel delta variant 34.8% op die datum). 0.88 trendmatig + 0.06 incidenteel.

Op dit moment zie ik de R-waarde sneller naar 1 stijgen dan het aandeel van de delta variant. Dat zou dus wel een vierde golf(je) moeten inluiden.

Toch ie er iets mis met deze cijfers. De incidentele contributie in de R-waarde zit aan de bovenkant van het spectrum en zou er met nog zo'n dag bovenuit lopen. Ondanks de meest recente inzichten in het model (over relatieeve besmettelijkheid van de delta variant en de mate waarin de vaccins effectief zijn), kan het in mijn model niet goed passend krijgen.

Er is 1 mogelijke verklaring en dat zijn de positieve tests van TvT afgelopen weekend. Dat zouden er 200 kunnen zijn. Ik zou heel graag weten op welke dag die in de cijfers zijn verwerkt. Op de dagen dat ik ze zou verwachten (za t/m ma) kon ik geen afwijkingen ontdekken. Of nog beter, een zuiver GGD cijfer hebben waar ze niet in zitten.
Waarom is de R ineens omhoog als we een hoger besmettingsaantal hebben met een lagere percentage?
Dat lijk mij helemaal niet logisch.

• Soccer98
  • Laatst online: 02-07-2025
MTFDarkEagle schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:06:
[...]

Je post klinkt een beetje laatdunkend. Testen voor Toegang (vorige week vrijdag) is te recent om daar nu al cijfers van terug te zien. Dat die leeftijdsgroep nu stijgt komt omdat dat de laatste groep is die nog geen vaccinatie heeft gehad + dat de boel versoepeld is.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:48
gws24 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:51:
[...]

Even afgezien van het punt dat je imo terecht maakt maar de cijfers voor 1-7-2021 kloppen toch niet of lees ik het totaal verkeerd? 250 opnamen per dag klopt niet en 1500 in het ZH ook niet dus :?

edit: en ik neem aan dat je 23-10-20 bedoeld en niet 23-10-21 :+
De cijfers die ik noemde hebben betrekking op het VK, niet op NL. Misschien was dat niet duidelijk?
Ik trek daar de vergelijking met het VK omdat zij voorlopen op de stijging die we ook kunnen gaan zien. En dan ondanks de hogere aantallen besmettingen er eigenlijk nog niet veel aan de hand is, met dank aan de vaccinaties.

• t_captain
joppe113 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:18:

[...]
De bescherming tegen de delta variant lijkt niet zoveel te schelen tussen 1 shot mRNA of 1 shot vector. Elke shot geeft een sterke verkleining van de kans om corona te krijgen, mRNA doet er alleen bij de 2e shot nog een opmerkelijk goede stap bovenop (een effect dat bij AZ veel kleiner is).

Het brede vaccineren van dertigers (dus buiten specifieke groepen met midisch risico of een beroep in de zorg) is begonnen omstreeks 15 juni, 1e prik. De effecten daarvan op de dagelijkse meldingen van positieve tests beginnen over een week.

Je zou in het plaatje met de infecties per leeftijdsgroep moeten zien dat de cijfers bij dertigers het dus de komende week nog relatief slecht doen, en vanaf de week daarna verbetering laten zien. Bij twintigers verwacht ik datzelfde plaatje anderhalve week later.

• Jorizzz
  • Laatst online: 19:56
Soccer98 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:31:
[...]

Doe eens niet zo laatdunkend. Testen voor Toegang (vorige week vrijdag) is te recent om daar nu al cijfers van terug te zien. Dat die leeftijdsgroep nu stijgt komt omdat dat de laatste groep is die nog geen vaccinatie heeft gehad + dat de boel versoepeld is.
Kan toch ook dat mensen zich hebben laten testen om uit te kunnen gaan, maar zich anders juist niet hadden laten testen, want veel/weinig klachten? In dat geval zou je een groep asymptomatische gevallen hebben opgepikt die anders onzichtbaar was gebleven.

• joppe113
Dan was het dus gewoon zo veel verstandiger geweest op de versoepelingen 2 weken uit te stellen...
t_captain schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:34:
[...]

De bescherming tegen de delta variant lijkt niet zoveel te schelen tussen 1 shot mRNA of 1 shot vector. Elke shot geeft een sterke verkleining van de kans om corona te krijgen, mRNA doet er alleen bij de 2e shot nog een opmerkelijk goede stap bovenop (een effect dat bij AZ veel kleiner is).

Het brede vaccineren van dertigers (dus buiten specifieke groepen met midisch risico of een beroep in de zorg) is begonnen omstreeks 15 juni, 1e prik. De effecten daarvan op de dagelijkse meldingen van positieve tests beginnen over een week.

Je zou in het plaatje met de infecties per leeftijdsgroep moeten zien dat de cijfers bij dertigers het dus de komende week nog relatief slecht doen, en vanaf de week daarna verbetering laten zien. Bij twintigers verwacht ik datzelfde plaatje anderhalve week later.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:31
funrider schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:29:
[...]

Ja nogal wat dat betreft neemt Nederland het niet echt serieus. Vrijwel alle landen in EU zeggen 14 dagen en soms zelfs 3 weken na vaccinatie (en daardoor toegang tot land zonder testen).

"People had the most protection 2 weeks after getting vaccinated." CDC over Janssen (bron)
Maar dat blijkt toch uit heel veel, dat onze overheid het niet serieus neemt? Te lang wachten met maatregelen nemen, halve onderbouwingen, vaccineren dat maar traag op gang kwam omdat het zo zorgvuldig moest (en vervolgens nog steeds een puinhoop was in het begin), nu dit weer, het straalt allemaal een gebrek aan urgentie uit bij de overheid.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
joppe113 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:36:
Dan was het dus gewoon zo veel verstandiger geweest op de versoepelingen 2 weken uit te stellen...

[...]
Nee, want zo krijg je veel sneller groepsimmuniteit, vooral onder degenen die geen vaccinatie willen :+

[removed]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
t_captain schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:13:
...

Helpt wellicht dat deze weken toetsweken zijn voor de meeste middelbare scholieren. Tafels staan dan netjes uit elkaar en veel gaan zodra ze klaar zijn gelijk naar huis. Zien elkaar dus maar kort op school, en omdat ze (vinden dat ze) moeten leren spreken ze waarschijnlijk weinig af daarbuiten.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

gustaveau schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:33:
[...]

De cijfers die ik noemde hebben betrekking op het VK, niet op NL. Misschien was dat niet duidelijk?
Ik trek daar de vergelijking met het VK omdat zij voorlopen op de stijging die we ook kunnen gaan zien. En dan ondanks de hogere aantallen besmettingen er eigenlijk nog niet veel aan de hand is, met dank aan de vaccinaties.
Nee, je zegt het duidelijk in je post maar dat is dus wat ik gemist had ;)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:55
MikeyMan schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:50:
[...]

Vertel eens, hoe had jij 100% controle geregeld?
Een hash met gegevens uitleesbaar van een ID icm de QR code. Geen ID scan geen groen vinkje. Maar daar zullen mensen dan ook wel weer over gaan stuiteren…

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-01 15:12

Agent47

I always close my contracts.

[...]

Midden twintiger hier. Zaterdag is de eerste. Voor je beeldvorming :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• MTFDarkEagle
Soccer98 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:31:
[...]

Je post klinkt een beetje laatdunkend.
Ja... wellicht wel. Nu ik 'm zo terug lees snap ik dat wel.
De waarheid zit ergens in 't midden..
Het is denk ik meer m'n eigen frustratie dat ik zie (of denk te zien) hoe vooral de 20-30-40 groep er nu massaal op uit lijkt te gaan... En met alle versoepelingen... en nog niet (volledig) gevaccineerd...

Tja.. vind het beetje moeilijk uit te leggen eigenlijk.. Zo frustrerend als je van alles zo meekrijgt en je zelf gewoon eigenlijk geen IRL sociale contacten aanhoudt...
Dan bekruipt me heel snel het "no shit Sherlock"-gevoel.
Is dat te kort door de bocht gedacht? Ja... wellicht wel... Maar toch denk ik het..

Gegroet! Lukas

• NMH

NMH

Moderator General Chat
De bescherming tegen de delta variant lijkt niet zoveel te schelen tussen 1 shot mRNA of 1 shot vector.
Ik dacht dat de bescherming van de eerste dosis Pfizer (Moderna weet ik zo niet) tegen delta juist relatief laag was? Hier heeft men het bijvoorbeeld over 36%:
According to the latest figures from Public Health England (PHE), four weeks after one dose, either vaccine offered almost 50% protection against the Alpha variant. However for the Delta variant this protection was lower, with one dose of the Pfizer/BioNTech jab offering about 36% protection against symptomatic disease. For one dose of the Oxford/AstraZeneca vaccine this figure was about 30%.
Ik hoop dat Jansen wat beter is dan die 36%, aangeziend dat een single shotter is. :)

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-01 15:12

Agent47

I always close my contracts.

t_captain schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:51:
[...]

Heel slecht cijfer nieuwe besmettingen. Ligt ook ver buiten de range van wat verwacht was.

R-waarde opgelopen naar 0.94 (20 juni. bij geschat aandeel delta variant 34.8% op die datum). 0.88 trendmatig + 0.06 incidenteel.

Op dit moment zie ik de R-waarde sneller naar 1 stijgen dan het aandeel van de delta variant. Dat zou dus wel een vierde golf(je) moeten inluiden.

Toch ie er iets mis met deze cijfers. De incidentele contributie in de R-waarde zit aan de bovenkant van het spectrum en zou er met nog zo'n dag bovenuit lopen. Ondanks de meest recente inzichten in het model (over relatieeve besmettelijkheid van de delta variant en de mate waarin de vaccins effectief zijn), kan het in mijn model niet goed passend krijgen.

Er is 1 mogelijke verklaring en dat zijn de positieve tests van TvT afgelopen weekend. Dat zouden er 200 kunnen zijn. Ik zou heel graag weten op welke dag die in de cijfers zijn verwerkt. Op de dagen dat ik ze zou verwachten (za t/m ma) kon ik geen afwijkingen ontdekken. Of nog beter, een zuiver GGD cijfer hebben waar ze niet in zitten.
https://www.ad.nl/ensched...een-grote-chaos~a7d07e88/

Hier is je mogelijke antwoord. Als er serieus 800 man binnen is geweest dan vrees ik voor meer...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-01 11:43

Laguna

Connaisseur

funrider schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:18:
[...]

Ik zou graag ergens lezen of de hoge aantal besmettingen en ook het forse aantal nieuwe opnames in het ziekenhuis in de UK vooral niet gevaccineerden zijn of dat het toch ook gaat om mensen met 1e of zelfs 2 prikken?
Zie onderstaande post van vorige week:
basvn in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
Agent47 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:20:
[...]

https://www.ad.nl/ensched...een-grote-chaos~a7d07e88/

Hier is je mogelijke antwoord. Als er serieus 800 man binnen is geweest dan vrees ik voor meer...
Ik snap alleen niet dat ze in de artikelen hierover zo verbaasd doen, je weet toch dat je dit kan verwachten? En als mensen zich goed aan de regels houden gebeurt het af en toe, en als mensen zich niet aan de regels houden krijg je dit heel regelmatig.

[removed]

• MTFDarkEagle
-knip-
verkeerde plek...

[ Voor 93% gewijzigd door MTFDarkEagle op 01-07-2021 17:46 ]

Gegroet! Lukas

• gws24

gws24

Thinking is hard!

redwing schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:30:
[...]

Ik snap alleen niet dat ze in de artikelen hierover zo verbaasd doen, je weet toch dat je dit kan verwachten? En als mensen zich goed aan de regels houdt gebeurt het af en toe, en als mensen zich niet aan de regels houden krijg je dit heel regelmatig.
Gewoon lekkere clickbait van de kranten want de GGD geeft gewoon aan dat het inderdaad niet onverwacht is:
„Maar ook dit hoort erbij”, vindt Van Broekhoven. „Dit gaan we vaker meemaken de komende maanden, als Nederland weer opengaat. Dan ontstaat de situatie dat er besmettingen kunnen plaatsvinden. Dat kan vrij gering blijven als mensen zich goed houden aan afspraken, of het kan uit de hand lopen.”

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:22
Sterker nog, naast die feestende jongeren die weer lekker verspreiden is nu volgens het WHO waarschijnlijk het EK een superspead event gaat worden of al is geworden. De daling europees is tot stilstand gebracht. Britten worden her en der alweer geweigerd.

De toename van besmettingen in Schotland was een aantal dagen geleden al bijna volledig toe te kennen aan de fans die in London waren geweest.

Inderdaad lijkt dit wel een kwestie van, laten we alles nét even te vroeg weer toestaan. Ik denk dat als het EK over 2 weken zou starten er veel minder aan de hand zou zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door LZ86 op 01-07-2021 17:34 ]

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:30:
[...]

Ik snap alleen niet dat ze in de artikelen hierover zo verbaasd doen, je weet toch dat je dit kan verwachten? En als mensen zich goed aan de regels houdt gebeurt het af en toe, en als mensen zich niet aan de regels houden krijg je dit heel regelmatig.
vind de reactie van de GGD in het artikel eigenlijk vrij nuchter. geen overhaaste conclusies, kijken wat er mis gegaan is, evt maatregelen nemen, en tot slot iets in de strekking dat het er bij hoort en dat we t vaker mee gaan maken.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-01 15:40
MTFDarkEagle schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:59:
[...]
Het is denk ik meer m'n eigen frustratie dat ik zie (of denk te zien) hoe vooral de 20-30-40 groep er nu massaal op uit lijkt te gaan..

En met alle versoepelingen... en nog niet (volledig) gevaccineerd...
Ze breken geen regels, de regering heeft gezegd dat het mag en er is een heel test systeem uit de grond gestampt.

Om nu te gaan roepen "ja maar onverantwoordelijk" is wat mij betreft prima richting beleidsmakers, niet naar de mensen die braaf de regels volgen.

• MTFDarkEagle
roffeltjes schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:43:
[...]

Ze breken geen regels, de regering heeft gezegd dat het mag en er is een heel test systeem uit de grond gestampt.

Om nu te gaan roepen "ja maar onverantwoordelijk" is wat mij betreft prima richting beleidsmakers, niet naar de mensen die braaf de regels volgen.
Heb je gelijk in :Y
(#toevoeging: maar ook/wel, zie onder reactie van MikeyMan)

Denk dat ik een kop koffie nodig had :+

[ Voor 6% gewijzigd door MTFDarkEagle op 01-07-2021 17:47 ]

Gegroet! Lukas

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:43:
[...]

Als er niet allerlei mensen een loopje hadden genomen met de test, qr code of verifiëren van ID met QR was ik het roerend met je eens geweest

• roffeltjes
MikeyMan schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:46:
[...]
Als er niet allerlei mensen een loopje hadden genomen met de test, qr code of verifiëren van ID met QR was ik het roerend met je eens geweest
Op dit moment ga ik echt uit van incidenten, ik heb het al vaker gezegd; de meeste mensen, ook jongeren, volgen braaf de regels.

Ik neem hijgerige persberichten over feestgangers standaard met een kopje zout, het is toch wel heel vaak click-bait over een moralistische as.

• roffeltjes
MTFDarkEagle schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:45:
[...]

Heb je gelijk in :Y
(#toevoeging: maar ook/wel, zie onder reactie van MikeyMan)

Denk dat ik een kop koffie nodig had :+
Ik baal er ook van, begrijp me vooral niet verkeerd :X

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-01 18:26
Jorizzz schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:34:
[...]

Kan toch ook dat mensen zich hebben laten testen om uit te kunnen gaan, maar zich anders juist niet hadden laten testen, want veel/weinig klachten? In dat geval zou je een groep asymptomatische gevallen hebben opgepikt die anders onzichtbaar was gebleven.
Dat zou ook overeen komen met het dalende percentage positief, want door TvT zijn er in totaal veel meer testen afgenomen.

Verder snap ik niet dat je niet gewoon je kop erbij kan houden. Ik ben niet gevaccineerd, dus ik ga het ook niet in mijn hoofd halen om ergens in een discotheek te gaan springen. Maar op zondagmiddag met een man of 10 de Formule 1 kijken in mijn stamkroeg moet prima kunnen.

[ Voor 21% gewijzigd door Stoney3K op 01-07-2021 18:14 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Robertdj
  • Niet online
https://www.nu.nl/coronav...a-bezorgd.html?redirect=1

In het kader van de besmettingen in Enschede lijkt me dit onhandig en heel onnodig. Nu wordt er toch weer een risicovol grijs gebied geaccepteerd.

• LZ86
MikeyMan schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:46:
[...]

Yeah, en die oh zo geweldig brave horecatenten die alles zo goed onder controle hebben.

Ben VOOR de versoepelingen uit wezen eten voor t eerst weer.
Niemand mondkapje op van t personeel, halve klantenbestand zat overduidelijk met meerdere huishoudens aan een tafel en liepen zonder smoeltje naar de wc. Niemand had me iets gevraagd qua contactzaken tbv BCO.

Dat het mis zal gaan is geen kwestie van of, maar meer in hoeverre het losgaat voor er wordt ingegrepen.
Hopen dat de vaccins de boel onder controle houden, want van de ondernemer en veel klanten komt het niet.

• Stoney3K
LZ86 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 18:14:
[...]

Yeah, en die oh zo geweldig brave horecatenten die alles zo goed onder controle hebben.

Ben voor de versoepelingen uit wezen eten voor t eerst weer.
Niemand mondkapje op van t personeel, halve klantenbestand zat overduidelijk met meerdere huishoudens aan een tafel en liepen zonder smoeltje naar de wc. Niemand had me iets gevraagd qua contactzaken tbv BCO.
Dat is dan ook niet meer nodig sinds afgelopen week.

https://coronadashboard.r....nl/landelijk/maatregelen

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vandaar het ' voor de versoepelingen'

• LZ86
VOOR de versoepelingen schrijf ik ook........

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:25
Het is niet meer verplicht.
Dat is iets anders dan niet meer nodig, diegene die het nog nodig vinden mogen gerust een mondkapje dragen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

LZ86 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 18:14:
[...]
<>
Dat het mis zal gaan is geen kwestie van of, maar meer in hoeverre het losgaat voor er wordt ingegrepen.
Hopen dat de vaccins de boel onder controle houden, want van de ondernemer en veel klanten komt het niet.
Tot mijn verbazing merk ik hier in de buurt dat de meeste mensen zich op straat en in de supermarkt toch behoorlijk aan de anderhalve meter afstand houden. Ook in de restaurants waar ik ook voor de versoepelingen was maken mensen ruimte om te passeren, wachten keurig onderaan de trap van de toiletten bijvoorbeeld. Ik denk dat de 1,5m regel breder gedragen is dan die mondkapjes.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• t_captain
Ik vind het nogal tegenvallen.

Sta ik bij de super, heb ik nauwelijks mijn boodschappen op de band, wil de volgende er alweer bij. Ik wacht gewoon aan het begin van de band tot de vorige wegloopt bij de kassa. Kennelijk werd er verwacht dat ik alvast een stap zou doorlopen?

Maar die band is bij de AH ongeveer anderhalve meter, dus dat is de juiste afstand. Bovendien minimaliseer ik zo de tijd dat ik binnen 1.5 meter van de caissière moet zijn.

Die mondkapjes, bij dat ze weg zijn. Maar afstand houden en niet de deukte in gaan blijven effectieve manieren om zonder veel moeite een aanzienlijke reductie van de R-waarde te bewerkstelligen. het lijkt wel alsof veel mensen maar twee standen hebben: “corona” of “geen corona”.

• Stoney3K
Ik vind ik veel situaties het 1,5 meter afstand houden ook helemaal geen probleem, als ik ergens in de rij sta heb ik absoluut geen behoefte om de schouder van een wildvreemde in mijn rug te voelen.

Dat je nu niet als een bezopen halve gare kan feesten vind ik tot daar aan toe, maar de kans hebben om mijn vrienden en familie weer op een normale manier een knuffel te kunnen geven is toch wel prettig.

• franssie

franssie

Save the albatross

t_captain schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 18:46:

Sta ik bij de super, heb ik nauwelijks mijn boodschappen op de band, wil de volgende er alweer bij. Ik wacht gewoon aan het begin van de band tot de vorige wegloopt bij de kassa. Kennelijk werd er verwacht dat ik alvast een stap zou doorlopen?

Maar die band is bij de AH ongeveer anderhalve meter, dus dat is de juiste afstand. Bovendien minimaliseer ik zo de tijd dat ik binnen 1.5 meter van de caissière moet zijn.

Die mondkapjes, bij dat ze weg zijn. Maar afstand houden en niet de deukte in gaan blijven effectieve manieren om zonder veel moeite een aanzienlijke reductie van de R-waarde te bewerkstelligen. het lijkt wel alsof veel mensen maar twee standen hebben: “corona” of “geen corona”.
Het zal denk ik ook wel per regio, type supermarkt en tijdstip verschillen. Ik doe nog steeds bewust boodschappen in de rustiger uren (voor of na lunchtijd) en mijd sommige LIDLs en ALDIs. Ik heb de afgelopen weken nog maar één maal iemand afgesnauwd dat ie wel even wat afstand kon bewaren, wat de opdringerige bejaarde ook gelijk deed.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie

franssie

Save the albatross

Stoney3K schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 18:52:
Ik vind ik veel situaties het 1,5 meter afstand houden ook helemaal geen probleem, als ik ergens in de rij sta heb ik absoluut geen behoefte om de schouder van een wildvreemde in mijn rug te voelen.

Dat je nu niet als een bezopen halve gare kan feesten vind ik tot daar aan toe, maar de kans hebben om mijn vrienden en familie weer op een normale manier een knuffel te kunnen geven is toch wel prettig.
Ik denk dat de meeste mensen (iig ik) er zo over nadenken, het is een soort beleefdheid geworden om het te doen en je hebt oogcontact, een glimlach, dat waren we voor corona ook wel een beetje kwijtgeraakt.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:44

Dennis1812

Amateur prutser

Het is hier in t ziekenhuis ook geweldig om weer eens wat verpleegkundige zonder kapje te zien. Voelt fijner als patiënt. Sommigen zien er heel anders uit dan ik mij ingebeeld had.

Hier doen ze kapje alleen nog op indien <1.5m.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:02

Sorcerer8472

Mens sana?

t_captain schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:56:
[...]

Hoe groter hoe beter. Stel dat we deze R waarde hebben met 60% delta virus, dan staan we er beter voor dan dat we met slechts 20% al dezelfde R waarde hebben :)
Late reactie maar klopt niet per se. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de alfa-variant sneller afneemt en de delta-variant sneller toeneemt dan gedacht, en sneller dan zichtbaar is uit huidige kiemanalyse. Is dat zo, dan betekent dat dat de R-waarde straks ineens veel harder dan gedacht omhoog kan schieten.

E.e.a. hangt natuurlijk af van hoe de R-waarde precies wordt berekend: positieve tests of ziekenhuisopnames? Dat laatste is iig minder waarschijnlijk ivm vaccinaties, maar ook die beschermen niet 100% tegen ziekenhuisopnames.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• t_captain
joppe113 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:36:

[...]
Bij een R-waarde van 0.8 en een geobserveerde impact van de vorige versoepelingen van 0.03 zou het gewoon moeten passen.

Misschien is de misrekening dat we deze keer relatief veel vrijheid teruggeven aan juist de minder gevaccineerde groepen en daardoor een grotere impact zien? Aan de andere kant, vorige ronde deden we het VO ook weer van 50 naar 100% open, dat paste kennelijk in die paar procentpuntjes R-waarde.

Ik denk nog steeds dat de delta variant de grootste contributor is in deze fase van stijgende R-waarde. Morgen hopelijk weer kiemsurveillance. Die is heel belangrijk voor het scherpstellen van de prognoses.

• Dennahz
  • Laatst online: 12-01 15:08

Dennahz

Life feels like hell should.

Ja, daar ben ik het wel mee eens. Het is nog niet helemaal weg of zo. Ben blij dat de maatregelen grotendeels weg zijn, maar blijf toch gewoon een beetje nadenken en hou gewoon afstand :X

Met of zonder corona is die personal space wel lekker... maar ben bang dat dat geen populaire mening is :{

Twitter

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een nieuw dieptepunt:
De GGD heeft bij de politie aangifte gedaan vanwege bedreigingen die vandaag zijn geuit tegen vaccinatiemedewerkers. Leden van de Telegram-groep De Bataafse Republiek deelden de namen van de medewerkers met elkaar. Ook schreven ze onder meer "ruim deze moordenaars van de straat", "jagen maar" en "alles kan kapot".
Prima als je geen vaccin wilt, maar de GGD medewerkers, die keihard voor ons bezig zijn, bedreigen is wel heel triest en laf.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:16

The Legend

*Plop*

Deze stemt dan wel weer vrolijk. Vaccinatiegraad 1e prik vanaf 65+ boven de 90% (met uitzondering van 90+, die zit op 85%). Geen reden om aan te nemen dat die mensen niet ook een tweede gaan halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoXEEph1Luz5a3iy3J1xi1r2eyw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eW5VTxRm5mHGnwfOWjfGwSca.png?f=fotoalbum_large

En deze Twitter draad nog voor @t_captain van een bezorgde modelmeneer uit Ierland.

[ Voor 50% gewijzigd door The Legend op 01-07-2021 19:29 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• t_captain
Stoney3K schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 18:52:
[…]

Eens. Ik ben gevaccineerd met Janssen, mijn vrouw met 2x Moderna, mijn schoonouders met 2x Pfizer en een redelijk deel van de vrienden zijn inmiddels tenminste 1x aan de beurt geweest. Dat moet in mijn sociale cirkel een enorme reductie van de R-waarde veroorzaken.

We zouden volgens mij best lomp moeten doen om met deze vaccinatiegraad boven de 1.0 uit te komen.

Groepsgrootte is key. Meer mensen bijeen is meer kans dat er een besmettelijke tussen zit en daarnaast een groter publiek om tw besmetten. Kwadratische factor. Als je de bijeenkomsten klein houdt en je cirkel niet te groot laat worden, kun je best veel doen.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:44
zacht schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:59:
[...]

Ik hoorde van een collega dat stappers massaal screenshots van qr-codes deelden en zo de clubs in gingen, ID-controle was er niet. Maar zoals op de beelden te zien is valt er buiten ook nog wel het een en ander op aan te merken, ook al is het buiten.
Op Android kan je geen screenshot maken in de app.
Op Apple wel, maar dan heb je nog een beperkte geldigheidsduur, en hebben ze een check op screenshot ingebouwd. (Een bewegende fiets). Die bij een screenshot natuurlijk niet beweegt.

Wat dat betreft is er tegen screenshots wel wat gedaan en is het voor discotheken vrij eenvoudig vast te stellen of het de echte app is. Tenzij iemand een gif qr generator met de bewegende fiets erin maakt...

Verder bijzonder dat van mijn vrouw en mijn leeftijdscategorie slechts 9% 2 prikken gehad heeft, terwijl wij al even klaar zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door GAIAjohan op 01-07-2021 20:50 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• t_captain
The Legend schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:22:
Deze stemt dan wel weer vrolijk. Vaccinatiegraad 1e prik vanaf 65+ boven de 90% (met uitzondering van 90+, die zit op 85%). Geen reden om aan te nemen dat die mensen niet ook een tweede gaan halen.

[Embed]

[Afbeelding]

En deze Twitter draad nog voor @t_captain van een bezorgde modelmeneer uit Ierland.
Ik kom op hetzelfde getal als de Ierse prof. +55% besmettelijkheid.

Aanvullend lijkt de 1e vaccinatie 36% minder effectief in de reductie van besmettingskans, en volledige vaccinatie 7%.

• Stoney3K
t_captain schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:25:
[...]

Ik kom op hetzelfde getal als de Ierse prof. +55% besmettelijkheid.

Aanvullend lijkt de 1e vaccinatie 36% minder effectief in de reductie van besmettingskans, en volledige vaccinatie 7%.
Dus, zo gauw een groot deel van NL zijn tweede prik heeft gehad (ergens in augustus) dan hoeven we ons weinig meer zorgen te maken over Delta?

Ik denk dat we die 7% vóór september wel overleven namelijk :+

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 01-07-2021 20:31 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
GAIAjohan schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:11:
Op Apple wel, maar dan heb je nog een beperkte geldigheidsduur
Die geldigheidsduur is royaal zullen we maar zeggen. De app produceert elke 2 minuten een nieuwe QR code, maar de code zelf is vele malen langer geldig. Dat maakt het ook makkelijk(er) om die QR code met je stapmaatjes te delen.
Wat dat betreft is er tegen screenshots wel wat gedaan en is het voor discotheken vrij eenvoudig vast te stellen of het de echte app is. Tenzij iemand een gif qr generator met de bewegende fiets erin maakt...
Het ligt eraan hoeveel portiers zo aandachtig naar de telefoon van hun gasten gaan kijken. Als er een rij staat te wachten willen ze vermoedelijk iedereen zo snel mogelijk naar binnen werken. Ik weet niet hoe lang een scan duurt van een QR code met de verificatie app, maar er kan weinig tijd dan wel geduld overblijven om serieus te kijken naar echtheidskenmerken.

Een gif maken met daarin een QR code is niet zo moeilijk, beetje Photoshop en je bent er. Heb je alleen nog de identiteitscontrole om je zorgen over te maken.

• Yaksa
Stoney3K schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:30:
[...]Dus, zo gauw een groot deel van NL zijn tweede prik heeft gehad (ergens in augustus) dan hoeven we ons weinig meer zorgen te maken over Delta?

Ik denk dat we die 7% vóór september wel overleven namelijk :+
Ergens in augustus duurt nog best wel een paar weken.
Gezien de clusters die nu al ontstaan (v.b. Discotheek in Enschede) zeilen we wederom scherp aan de wind.
Ik hoop dat het allemaal goed gaat en hou voorlopig afstand (met mijn mondkapje op in publieke ruimtes).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Stoney3K
Yaksa schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:39:
[...]

Ergens in augustus duurt nog best wel een paar weken.
Gezien de clusters die nu al ontstaan (v.b. Discotheek in Enschede) zeilen we wederom scherp aan de wind.
Ik hoop dat het allemaal goed gaat en hou voorlopig afstand (met mijn mondkapje op in publieke ruimtes).
Die discotheek in Enschede mag wat mij betreft ook nog mooi dicht blijven.

Festivals vind ik een andere situatie want daar is de toegangscontrole een stuk eenvoudiger. Iedereen moet toch al zijn toegangsticket laten zien namelijk.

• t_captain
Als Enschede een incident blijft, dan komt het misschien wel goed.

Maar als het de top van de ijsberg is na 1 weekend stappen, dan komen we in een ander scenario terecht. Het “veenbrand” scenario, waarin een redelijk aantal mensen besmet zal worden, vooral in de jongere generatie, bij een hopelijk geringe belasting van de zorg.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:31

En ze winnen er niet eens wat mee door je zo in de nek te hijgen bij de kassa. Ze zijn niet eerder aan de beurt, kans is zelfs dat ze later aan de beurt zijn, want ze kunnen niet meer wisselen als er een kassa open gaat en de eerstvolgende naar die kassa mag, want hun spullen liggen al op de band.
Verder bijzonder dat van mijn vrouw en mijn leeftijdscategorie slechts 9% 2 prikken gehad heeft, terwijl wij al even klaar zijn.
Dat zijn de leeftijdsgroepen 30-34 en 25-29, dat zal nog wel even duren voordat die allemaal 2 prikken gehad hebben, die groepen konden eerste helft van juni hun afspraken inplannen, met 5-6 weken tussen eerste en tweede prik. Zelfs als ze de eerste meteen op de dag van afspraak maken konden krijgen, zouden ze nu nog niet de tweede kunnen hebben. Die 9% zal voornamelijk voorrangsgroepen zijn en mensen bij wie een restant is weggespoten, dus zo bijzonder vind ik het niet dat het slechts 9% is voor die leeftijdsgroepen, het is eerder bijzonder dat jullie al even klaar zijn maar gezien jouw reactie niet in die uitzonderingsposities vallen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je moet echt wel creatief met de website om gaan(en het halve land door reizen) of net de mazzel hebben dat er een nieuwe batch vaccins is binnengekomen als je op de dag van uitnodigen ook geprikt wil worden. Twee weken wachten op de eerste prik lijkt mij realistischer.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Op z'n best zijn jullie dan 34 jaar en uit ~1986; want dat is de oudste groep die pas op 9% zit. Die groep kon vanaf 7 juni een afspraak maken. Gegeven een tussentijd van 5 a 6 weken voor Pfizer of Moderna verwacht je dus 0% dubbel gevaccineerden onder de 'normale' populatie.

Die 9% zullen dus speciale groepen kwetsbaren, zorgmedewerkers zijn en wellicht ook wat Janssen-kiezers (al is het onduidelijk of die als twee prikken mee zijn geteld in die 9%).

Al met al is het dus echt alles behalve bijzonder dat die leeftijdsgroep nog niet hoger dan 9% staat :)

[edit]
Zo, ik herhaal gewoon maar even wat @Transportman al meldt :+

[ Voor 4% gewijzigd door eamelink op 01-07-2021 22:07 ]

Verwijderd

Stoney3K schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:47:
[...]

Festivals vind ik een andere situatie want daar is de toegangscontrole een stuk eenvoudiger. Iedereen moet toch al zijn toegangsticket laten zien namelijk.
Test mag 40 uur oud zijn, vaccinatiepaspoort is ook voldoende. In het eerste geval veel te lang, dat vind het omt ook.. en 2e geval is het ook bewezen dat gevaccineerde alleen voor reductie van verspreiding zorgen. Laat beide gevallen de kans dat een besmettelijk persoon binnenkomt met zeg 80% daalt. Dan krijg je bij grote evenementen gewoon nog steeds flinke verspreiding onder niet gevaccineerden. Alle staat met de huidige coronaprevelentie. Die is laag.. Maar niet zo laag dat festivals geen megaverspreiders worden.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:45
funrider schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:18:
[...]

[...]

Ik denk er net zo over. Even zien want de oplopende cijfers van landen als UK, Portugal, Spanje maar ook Israel baren mij wel zorgen. Zeker als je nagaat dat in de UK en Israel een groot deel van de bevolking volledig is gevaccineerd.

UK volledig gevaccineerd: 62.4% (29 juni, bron)
deels gevaccineerd: 84.9% (29 juni, bron)

NL volledig gevaccineerd: 35.7% - 35,10 % (bron, bron, helaas op Dashboard of RIVM niet gevonden)
deels gevaccineerd: 59.2% - 58,61 % (bron, bron, helaas op Dashboard of RIVM niet gevonden)

.....
Ongeveer 72% eerste en 43% volledig in Nederland. https://qap.ecdc.europa.e...e-tracker.html#uptake-tab
Edit; gerekend naar 18+ bevolking.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 13:29

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wat mij wel een beetje hoop geeft is India. Het ging daar super mis met de Delta variant maar is ook relatief snel weer afgenomen. Vaccinaties daar zullen het niet zijn en maatregelen lijken me daar super moeilijk door te voeren. In 1,5 maand zijn ze daar van 300k besmettingen naar 45k per dag gegaan.

[ Voor 13% gewijzigd door TrailBlazer op 01-07-2021 22:37 ]

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:44
eamelink schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:05:
[...]

Op z'n best zijn jullie dan 34 jaar en uit ~1986; want dat is de oudste groep die pas op 9% zit. Die groep kon vanaf 7 juni een afspraak maken. Gegeven een tussentijd van 5 a 6 weken voor Pfizer of Moderna verwacht je dus 0% dubbel gevaccineerden onder de 'normale' populatie.

Die 9% zullen dus speciale groepen kwetsbaren, zorgmedewerkers zijn en wellicht ook wat Janssen-kiezers (al is het onduidelijk of die als twee prikken mee zijn geteld in die 9%).

Al met al is het dus echt alles behalve bijzonder dat die leeftijdsgroep nog niet hoger dan 9% staat :)

[edit]
Zo, ik herhaal gewoon maar even wat @Transportman al meldt :+
Natuurlijk, de ene in de zorg en andere risicogroep, maar toch. Toch voelde de vaccinatie als een bevrijding, en dat zoveel van mijn leeftijdsgroep dat nog niet mee heeft mogen maken voelt ergens heel raar, als je zelf toch al een week of 3 klaar bent. Mijn vrouw al een stukje langer. Het voelde bv ook vreemd dat ik eerder klaar was dan mijn ouders. Terwijl ik mijn eerste shot weken later kreeg. Dit ivm tussenpoos AZ tov Pfizer. En omdat zoveel mensen dicht om je heen al klaar zijn (ivm werk of leeftijd), sta je er niet direct bij stil hoeveel er werkelijk van je leeftijdsgroep écht klaar is.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Stoney3K
Verwijderd schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:30:
[...]

Test mag 40 uur oud zijn, vaccinatiepaspoort is ook voldoende. In het eerste geval veel te lang, dat vind het omt ook.. en 2e geval is het ook bewezen dat gevaccineerde alleen voor reductie van verspreiding zorgen. Laat beide gevallen de kans dat een besmettelijk persoon binnenkomt met zeg 80% daalt. Dan krijg je bij grote evenementen gewoon nog steeds flinke verspreiding onder niet gevaccineerden. Alle staat met de huidige coronaprevelentie. Die is laag.. Maar niet zo laag dat festivals geen megaverspreiders worden.
"Reductie" is ook wat we willen bereiken, want eliminatie is gewoon iets wat praktisch gezien niet haalbaar is.

Dan zou je alle festivals en discotheken moeten gaan verbieden tot je (hopelijk) ooit genoeg groepsimmuniteit bereikt dat er nul besmettelijke personen rond lopen. En ik denk niet dat dat een realistisch streven is.

80% reductie van besmettingskans betekent een effectieve vermindering van een R =1 naar een R = 0,2. Of anders gezegd, hetzelfde effect als wanneer 80% gevaccineerd is met 100% effectiviteit tegen besmettelijkheid -- dat is toch volgens het groepsimmuniteits-criterium ook voldoende?

Lage prevalentie samen met een significante reductie in besmettingskans betekent dat festivals een laag risico zijn. Discotheken zijn dat niet, vanwege het feit dat het binnenruimtes zijn én vanwege het feit dat controleurs (portiers) daar zelf belang hebben bij een lakse handhaving.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:55
MikeyMan schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:55:
[...]

Ja, was geen kritiek, was benieuwd of ik er iets concreets over terug kon vinden, nu na een langere periode :)
Ik kwam onlangs op iets gunstigere waarden. Heb de link niet bij de hand nu (mobiel). Probleem blijft hoe je het ijkt, en andere zaken zoals besmettinggraad rond dergelijke berekeningen

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Yaksa
Stoney3K schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:00:
[...]Lage prevalentie samen met een significante reductie in besmettingskans betekent dat festivals een laag risico zijn. Discotheken zijn dat niet, vanwege het feit dat het binnenruimtes zijn én vanwege het feit dat controleurs (portiers) daar zelf belang hebben bij een lakse handhaving.
In 2019 stond het publiek op Mysteryland bij Martin Garrix dichter opeengepakt dan in menig discotheek. Windstil, bloedheet en de drank vloeide rijkelijk toen.
Lijkt me geen laag risico.

• Stoney3K
Yaksa schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:09:
[...]

In 2019 stond het publiek op Mysteryland bij Martin Garrix dichter opeengepakt dan in menig discotheek. Windstil, bloedheet en de drank vloeide rijkelijk toen.
Lijkt me geen laag risico.
Dat is een lager risico om twee redenen:

1. Het is een buitenlokatie waardoor de kans op verspreiding via aerosolen kleiner is.
2. Het is een festival waardoor de controle op toegangstest + identiteit 100% betrouwbaar is in tegenstelling tot een discotheek.

Hoeveel liter drank er dan in gaat is daarin volkomen irrelevant en alleen een teken van je eigen bevooroordeelde houding tegenover feestjes. Als je daar moeite mee hebt dan gaan de kinderen wel op een ander gazon feesten, ze blijven echt wel van je erf af. :+

Verwijderd

Stoney3K schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:00:
[...]

Lage prevalentie samen met een significante reductie in besmettingskans betekent dat festivals een laag risico zijn. Discotheken zijn dat niet, vanwege het feit dat het binnenruimtes zijn én vanwege het feit dat controleurs (portiers) daar zelf belang hebben bij een lakse handhaving.
Festivals hebben ook binnenruimtes. Vaak genoeg gestapeld bij pinkpop in een tent gestaan. En wat betreft eigenbelang.. Voor festivals is het belang van controle helemaal 0, de shit komt pas na het festival, geen problemen aan de deur en extra omzet aan de bar. Voor discotheken is het risico dat de tent een paar weken dichtgaat.
Voordeel van discotheken is dat verspreiding redelijk lokaal is, tussen (bekende) vriendengroepen. Bij een festival krijg je alle Mallorca tafarelen. Half spanje explodeert na een paar wilde feestjes.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:14
[...]

Haha! En van mijn website kan je de broncode niet zien want als je rechts klikt krijg je een alert "Foei stout!".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhacR_7IMKrpA-MJekgGmUKcTiU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/TBCP9bWOqSzYaNRJDHeJcnRw.gif?f=user_large

Het obfusceren van de QR-code was nog het meeste werk.
Wat mij betreft hadden ze deze "bescherming" beter niet kunnen inbouwen want nu geeft het eerder de controleur een vals gevoel van veiligheid dan dat het werkelijk veiligheid toevoegt. Je moet gewoon identiteitsbewijzen controleren, punt.

• Stoney3K
Verwijderd schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 00:07:
[...]

Festivals hebben ook binnenruimtes. Vaak genoeg gestapeld bij pinkpop in een tent gestaan. En wat betreft eigenbelang.. Voor festivals is het belang van controle helemaal 0, de shit komt pas na het festival, geen problemen aan de deur en extra omzet aan de bar.
Voor festivals is het zeker eigenbelang om streng te controleren: Een lek in de controle betekent dat je het volgende jaar gewoon geen vergunning meer krijgt. Dan kun je dus als organisatie inpakken.

Is overigens niet anders met coronapassen dan het al was met vervalste tickets hoor ;)

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:02

Sorcerer8472

Mens sana?

Stoney3K schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:47:
[...]

Ik zie het verschil niet? Afhankelijk van de discotheek en de avond moet je vaak ook entree betalen.

Maar je hebt het dus over een outdoor festival en het gaat dus eigenlijk toch niet over de kaartcontrole maar het feit dat het outdoor is? :+

Controle met veranderende achtergrond lijkt me al heel wat afvangen, dat kun je niet zomaar met een screenshot namaken. Daarnaast de QR-code minder lang geldig laten zijn en het wordt nóg een stuk moeilijker. Uiteindelijk is het moeilijker dan gewoon even die test doen.

De enige écht veilige manier is challenge-response in zo'n app, maar daar zitten veel haken en ogen aan en het kost hoe dan ook meer tijd om te controleren, hoewel misschien niet eens zo heel veel als de scanner meteen uitsluitsel heeft zonder uitgebreid te moeten gaan kijken.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Verwijderd

Stoney3K schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 00:10:
[...]

Voor festivals is het zeker eigenbelang om streng te controleren: Een lek in de controle betekent dat je het volgende jaar gewoon geen vergunning meer krijgt. Dan kun je dus als organisatie inpakken.

Is overigens niet anders met coronapassen dan het al was met vervalste tickets hoor ;)
Volgend jaar is iedereen de uitbraak op het festival weer vergeten.. Hooguit komt er een klein kopje bij de evaluatie. Daar gaat echt nooit een vergunning voor geweigerd worden (alleen al het geld en naam/prestige die het oplevert voor de gemeente).
Gemeente kijkt naar de risico’s van het nieuwe jaar.. Veel vechtpartijen van dronken gasten die geweigerd worden is een groter risico voor je volgende vergunning

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
[...]

Op Apple wel, maar dan heb je nog een beperkte geldigheidsduur, en hebben ze een check op screenshot ingebouwd. (Een bewegende fiets). Die bij een screenshot natuurlijk niet beweegt.

Ik als 30’er heb direct toen het mocht op 10 juni een afspraak gemaakt.

45 minuten moeten rijden voor afspraak 12 juni.

Tweede prik komt pas 17 juli.

Gebeld of dat niet eerder kon, want 19 juli naar Italië. Kan niet…

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

renedr schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 02:00:
[...]

Ik als 30’er heb direct toen het mocht op 10 juni een afspraak gemaakt.

45 minuten moeten rijden voor afspraak 12 juni.

Tweede prik komt pas 17 juli.

Gebeld of dat niet eerder kon, want 19 juli naar Italië. Kan niet…
Tshah, je had ook later op vakantie kunnen gaan. Eigen risico van het op de gok boeken.

Ik geloof overigens dat Italië vrij streng is met toegang. Trappen zij erin dat je tweede vaccinatie zo kort geleden was?

• renedr
MikeyMan schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 07:51:
[...]

Tshah, je had ook later op vakantie kunnen gaan. Eigen risico van het op de gok boeken.

Ik geloof overigens dat Italië vrij streng is met toegang. Trappen zij erin dat je tweede vaccinatie zo kort geleden was?
Met een vrouw in het onderwijs kan dat dus niet.
Altijd maar weer die betweterige toon hier op Tweakers 😜

Je kent de situatie niet, je kent de vakantieplanning op mijn werk niet, je weet het gewoon niet.

Dus doe geen aannames dat we ook later konden gaan.

Dit is gewoon de Italiaanse check app.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

renedr schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 07:55:
[...]

Met een vrouw in het onderwijs kan dat dus niet.
Altijd maar weer die betweterige toon hier op Tweakers 😜

Je kent de situatie niet, je kent de vakantieplanning op mijn werk niet, je weet het gewoon niet.

Dus doe geen aannames dat we ook later konden gaan.

Dit is gewoon de Italiaanse check app.
So what? Dan maar niet op vakantie.

Nogmaals, je neemt willens en wetens een risico met boeken. Dit is precies waarom we de afgelopen tijd en ook de komende maanden dieper in de shit zitten dan nodig. 'we vinden dat het kan'. Met een vakantie, met tien man met een QR code naar binnen of hoestend en proestend toch naar buiten.

• roffeltjes
Gewoon laten testen, Italie is groen dus erin komen is een eitje. Terug naar Nederland is helemaal easy, geen test of quarantaine. :|

Verwijderd

minder op de voorpagina dan discotheken en festivals, maar de eindexamenfeest periode die nu gaande is in combinatie met een wat minder zomerse periode is ook nogal een risico. Gebeurt -hier in de buurt- vaak in schuren en loodsen van agrarische bedrijven en heeft al daadwerkelijk geleid tot een aantal clusters. Ben doorgaans niet de aller strengste en begrijp de tieners (laatste kans om op meisje/jongen uit je klas af te stappen, fomo enz) enigzins, maar de ouders die dit hun terrein toelaten niet. :-(
Buiten bbq met wat extra mensen of een lijntje op een landkaart oversteken is voor mij heel ander verhaal dan op elkaar in een afgesloten ruimte te gaan feesten.

• renedr
MikeyMan schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 07:59:
[...]

So what? Dan maar niet op vakantie.

Nogmaals, je neemt willens en wetens een risico met boeken. Dit is precies waarom we de afgelopen tijd en ook de komende maanden dieper in de shit zitten dan nodig. 'we vinden dat het kan'. Met een vakantie, met tien man met een QR code naar binnen of hoestend en proestend toch naar buiten.
We zijn er hard aan toe na afgelopen jaar!
Het wordt allemaal wat vervelend om te moeten verantwoorden om weg te gaan, maar goed.

Ik werk al sinds maart 2020 volledig thuis, geen kantoor gezien.

Daarnaast, in het belang van het behoud van van leerkrachten, heeft mijn vrouw het ook écht nodig.

Als je op diverse momenten hoge werkdruk hebt ervaren, kan zo’n vakantie het verschil zijn tussen burn-out of niet.

Maar hé, ga lekker niet op vakantie, er zij genoeg andere leerkrachten toch?

• roffeltjes
Nogmaals, als de vrijheid van de jongeren een probleem is hadden we ze eerder moeten prikken. Nu rondjes gaan rennen omdat ze zich aan de regels houden en we dat maar eng vinden is wat mij betreft vermoeiend en stigmatiserend (zoveelste scenario over jongeren).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

renedr schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:10:
[...]

Het wordt allemaal wat vervelend om te moeten verantwoorden om weg te gaan, maar goed.

Daarnaast, in het belang van het behoud van van leerkrachten, heeft mijn vrouw het ook écht nodig.

Als je op diverse momenten hoge werkdruk hebt ervaren, kan zo’n vakantie het verschil zijn tussen burn-out of niet.

Ach, arme ziel.
Denk je dat dat niet voor half Nederland geldt? Mezelf incluis.

En ik wacht ook gewoon netjes tot ik goed gevaccineerd ben.

Maargoed, het 'na mij de zondvloed' tiert welig momenteel.

Verwijderd

roffeltjes schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:10:
Nogmaals, als de vrijheid van de jongeren een probleem is hadden we ze eerder moeten prikken. Nu rondjes gaan rennen omdat ze zich aan de regels houden en we dat maar eng vinden is wat mij betreft vermoeiend en stigmatiserend (zoveelste scenario over jongeren).
weet niet of je op mijn reactie doelde, maar kont aan kont in een oude bouwkeet is niet aan de regels houden . Vanuit mij ook zeker niet stigmatiserend bedoeld, ik gun ze een feestje, maar dan wel buiten of in open tenten of zo ( zou als ouder daar best de knip voor willen trekken)

verder vind ik het vooral vermoeiend dat mensen die zich binnen de regels willen verplaatsen voor een vakantie worden neergezet als de oorzaak ' dat het alluhmaal nog langer duuuuurt dat we in de shit zitten' ( jaja ik kan het ook een ander simpel taalgebruik in de mond leggen).
Aan die vakantiegangers: als het binnen de regels is, doe voorzichtig , geniet ervan en laat de zuurpruimen lekker in hun azijn gaarkoken 8)

zelf 13 dagen voor vertrek 2e prik, sorry aan iedereen dat het daardoor nog wat langer duurt :P , of toch niet, waarschijnlijk test ik even gezellig mee met de tiener reisgenoten dus t komt goed

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2021 08:20 ]

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:11
renedr schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:10:
[...]

Tsja er zijn wel meer mensen hard aan vakantie toe, echter betekend dit niet dat je dan maar overal en nergens heen moet gaan en dan inderdaad het risico loopt je neus te stoten.

Wat is er bijvoorbeeld mis met een vakantie in NL?

Ik ben vorig jaar helaas ook niet op vakantie geweest en ook dit jaar doen we het nog even rustig aan.

Heb het al veel vaker hier gezegd maar de ikke ikke ikke mentaliteit (niet van de poster maar in het algemeen) is toch wel heel erg triest vind ik. En die komt alleen maar meer en meer naar boven in deze tijden.

• roffeltjes
Verwijderd schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:16:
[...]
weet niet of je op mijn reactie doelde, maar kont aan kont in een oude bouwkeet is niet aan de regels houden .
Het is een thuis feest, dus volgens mij zijn er geen regels (achter de voordeur). Tenzij ze die keet huren, maar zoals ik het herinner uit mijn jonge jaren was het altijd bij de een of andere klasgenoot die op een boerderie woonde.
Vanuit mij ook zeker niet stigmatiserend bedoeld
Ja dat was heel duidelijk, het was in het algemeen. (y)

Betreft de belissingen van de ouders. Helemaal eens hoor. Zo denk ik over al die dingen die ik nu zie... waarom doe je dat?
Aan die vakantiegangers: als het binnen de regels is, doe voorzichtig , geniet ervan en laat de zuurpruimen lekker in hun azijn gaarkoken 8)
Het heeft twee kanten. Aan de ene kant hebben de vakantieganger niks fout gedaan, aan de andere kant verbaas ik me over het gebrek aan controle (je mag gewoon naar huis vliegen zonder test... wtf?).

Beleidsmatig is het allemaal vreselijk veel risico. We hebben een enorm test-feest gecreëerd, maar blijkbaar is testen op Schiphol teveel werk. Misschien is het logistiek ook gewoon niet te doen, maar dat soort lekken is wat mij betreft veel vervelender dan een stoute tiener die een QR kopieert.

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 02-07-2021 08:25 ]

Pagina: 1 ... 78 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.