EDIT: op oude (alpha variant) gereageerd.
Nieuw antwoord.
Ik lees
hier dat de vaccinatiebereidheid tussen de 18 en 50 jaar ongeveer 81% bedraagt, met een licht stijgende trend. We zouden dus tussen de blauwe en groene lijn uitkomen, piek R-waarde naar verwachting 1.05. Als ik een beetje aan de veilige kant schat, dan voorzie ik een lijn die een fractie boven de groene ligt, piek R-waarde 1.15.
In de winter zouden we in deze conservatieve schatting een totale groeifactor van ongeveer 45 kunnen zien. Komend vanaf een lange periode van R<1 en daarmee een laag basisniveau van <100 positieve tests per dag, zou dat scenario een vierde golf met een piek van ~5000 dagelijkse positieve test kunen veroorzaken.
Tel daarbij de volgende factoren:
* vaccinatiebereidheid is geleidelijk stijgend naarmate we meer vaccinaties zetten en er weinig slecht nieuws naar voren komt
* we gaan tenminste een deel van de 12-17 jarigen prikken, namelijk de medische risicogroepen
* de verhouding tussen bemsettingen en ziekenhuisopnames is fors verbeterd sinds de derde golf. Dat komt omdat vaccinatie de kans op opname aanzienlijk meer verkleint dan de kans op besmetting.
* tussen nu en dan zit een vrij lange periode waarin de zorg de achterstanden kan wegwerken. In tegenstelling tot de derde golf beginnen we de 4e golf met lege ziekenhuizen en een grotendeels weggewerkte achterstand op de planbare zorg en als het goed is zonder stuwmeer aan vakantie- en TVT uren.
Al met al zou het me enorm verbazen als hier een nieuw zorgfinfarct wordt geboren. We hebben dus nog de luxe om het vaccineren van tieners nader te onderzoeken i.p.v. direct in werking te stellen.
Een alternatief om ook te onderzoeken zijn de booster shots. In Engeland zijn veelbelovende resultaten met mixen van vector- en mRNA vaccins bereikt.
[
Voor 129% gewijzigd door
t_captain op 29-06-2021 17:01
]