• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-01 16:06

DevWouter

Creator of Todo2d.com

franssie schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:03:
[...]

Ik ben geen jurist maar ik kan me voorstellen dat een overtreding 'die anders niet had plaatsgevonden' ergens in de buurt zou kunnen komen van uitlokking. Maar dat het nu niet goed werkt is wel iets om aan te pakken. Of als het hardnekkig blijft de nachtclubs gewoon weer dicht, eigen schuld dikke bult immers.
Nee, als uitlokker moet je degene die je het uitlokt ook makkelijker maken. Er heen lopen met een vervalst briefje is nog geen uitlokking. Je mag daarbij de persoon zelfs aansporen ("Joh, doe niet zo streng"). Alleen bij het vooruitstellen van een tegenprestatie wordt het uitlokking.

Overigens is dan de controlleur strafbaar voor een poging tot uitlokken, zelfs als de uitgelokte het aanbod afslaat.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:16
Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:27:
[...]
Correct, maar bij Covid is op die leeftijd natuurlijk geen sprake van ernst.
Vandaar dat het ook om de 2e optie gaat in dit geval.
[...]
Ik zou het liefst zien dat de keuze afhangt van medische overwegingen voor de patient, dat is met de huidige situatie waarin vrijheden 1-op-1 zijn gekoppeld aan vaccinatie niet het geval. Puberteit zal ook niet helpen om een goed beeld te hebben voor die kinderen.
Tja, dat kun je willen, maar volgens de wet is het heel simpel. Als de 12-jarige duidelijk kan maken dat hij er goed over nagedacht heeft, is dat doorslaggevend. Net als bij andere medische beslissingen.

[removed]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:46:
...
Kinderen zijn te jong om te stemmen, te jong om alcohol te drinken maar wel oud en wijs genoeg om te doorgronden of het vaccineren voor hun toekomst verstandig is :?

[...]
Dat was ook toen al (lang) mogelijk.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:27:
de huidige situatie waarin vrijheden 1-op-1 zijn gekoppeld aan vaccinatie niet het geval
Jammer dat je een bij vlagen aardig verhaal steeds lijkt te moeten doorspekken met zulke absurde hyperbolen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:29:
[...]

Laten we eens beginnen met meer handhaving op de handhaving? Als we het aan de horecaportiers over laten dan mag natuurlijk iedereen doorlopen, dus de BOA's mogen gaan controleren of de horecaportiers wel hun werk goed doen.
Dat lijkt mij een goede zet die op zeer korte termijn mogelijk is. Zet een BOA bij elke portier, of beter nog, laat de BOA de toegang tot de rij beheren.

Een portier als handhaver is natuurlijk ook wel een naief idee geweest bij deze wet, die is er juist bij gebaat om zoveel mogelijk mensen binnen te laten.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-01 12:03
Voor wie behoefte heeft aan wat goed nieuws:

* Op het dashboard van NICE staan voor afgelopen zaterdag 0 IC opnames. Dat is de eerste keer sinds 21 augustus 2020.

* Ook met de snelle opkomst van de delta variant voorziet mijn model nog steeds geen vierde golf. Pas als de extra besmettelijkheid van de delta variant groter dan 70% zou zijn, en aanvullend de vaccins 20% minder effectief, zou een bescheiden golfje in de zomer mogelijk zijn. De consensus over de extra besmettelijkheid is momenteel 40 a 60%, mijn inschatting is 55%.

* In omliggende landen lijken de besmettingen te stabiliseren. In Duitsland, Frankrijk en Zwitserland zijn nog duidelijke dalingen te zien; Belgie en Luxemburg tonen een stabiel, laag niveau. De komende 2 weken zijn bepalend omdat we nu in de snelle fase van de verdringing (~20 -> 80%) zitten.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
roffeltjes schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:33:
[...]
Niet alleen is het niet "simpel", breed ongericht testen heeft heel veel uitdagingen, waaronder betrouwbaarheid.
Daar gaan we weer.

Jij vult voor screening 'PCR' in en gaat daar een heel verhaal over ophangen. Er stond dus met opzet geen primaire screeningsmethode genoemd en de enige suggestie die ik deed is van een kanttekening voorzien.

Kun je ophouden om op deze manier te reageren?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Wolly
  • Niet online
eamelink schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:32:
[...]

Jammer dat je een bij vlagen aardig verhaal steeds lijkt te moeten doorspekken met zulke absurde hyperbolen.
Je ontkent dat vaccinatie bepaalde vrijheden unlocked, zelfs voor deze leeftijdsgroep?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-01 18:26
Number10 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:37:
[...]

Daar gaan we weer.

Jij vult voor screening 'PCR' in en gaat daar een heel verhaal over ophangen. Er stond dus met opzet geen primaire screeningsmethode genoemd en de enige suggestie die ik deed is van een kanttekening voorzien.
Als jouw strategie voor succesvol indammen stoelt op een screeningsmethode die onder alle omstandigheden betrouwbaar is, ook bij willekeurig, ongericht of zelfs sleepnetmatig (structureel) testen, dan moet ik je teleurstellen: Die magische super-test-methode bestaat niet. Want anders was die vanaf dag 1 al ingezet en was de indam-strategie die er is bedacht ook daadwerkelijk gelukt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Number10
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:40:
[...]
Als jouw strategie voor succesvol indammen stoelt op een screeningsmethode die onder alle omstandigheden betrouwbaar is
Nee

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mbt die unieke qr codes binnen.. Dat is volgens mij niet te handhaven zonder ook uit te checken zodra je naar buiten loopt. Als ik naar mezelf kijk/keek 20jr geleden, loop ik nog wel eens naar buiten omdat er bekenden op het terras zitten, een sigaretje te doen of te pissen bijvoorbeeld. Als ik dat allemaal 1 keer doe is mijn qr code dus al 3x binnen.

Dat betekent, stam + t .

• Stoney3K
Heb je nog meer beren die je op de weg kan gooien?

Misschen wordt het tijd voor een blikje aan realiteitszin: Je hebt het continu over hypothetische 'doelstellingen' en strategieën die leuk zijn voor theoretisch gefilosofeer op een stuk papier. Maar die totaal geen rekening houden met de situatie in de echte wereld, zoals bijvoorbeeld de implementeerbaarheid of randvoorwaarden van een maatregel.

"Indammen" door de grenzen dicht te gooien kan bijvoorbeeld in een land als Nederland niet. In theorie natuurlijk wel, maar in de praktijk alleen als je een leger van 17 miljoen soldaten hebt en een paar duizend kilometer aan hekwerk. En dan kun je wel een hoop bomen gaan zagen over 'maar de doelstelling', dat is dan op dat moment niet meer relevant. Tuurlijk, de doelstelling is leuk, maar dat luchtkasteel hangt op een hoogte waar je vanaf Schiphol nog niet bij gaat komen. Wat voor nut heeft het dan nog om over "ja maar de doelstelling" te gaan zeuren?

Want op dat moment begint het een beetje over te komen als stampvoetend gedram van een kleuter die zijn gelijk niet krijgt.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:03:
[...]

Dat tellertje zegt natuurlijk niets, er kunnen 1000 mensen geteld zijn en 500 aanwezig bij controle.

Het zal iets moeten zijn wat in de QR code staat geregistreerd en wat de scan app geautomatiseerd kan controleren :|

[...]
Tsjah, waterdicht is het niet. Maar denk dat de situatie afgelopen weekend meestal andersom was. 500 geteld, 1000 binnen. Je moet ergens beginnen.
Apache4u schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:46:
Mbt die unieke qr codes binnen.. Dat is volgens mij niet te handhaven zonder ook uit te checken zodra je naar buiten loopt. Als ik naar mezelf kijk/keek 20jr geleden, loop ik nog wel eens naar buiten omdat er bekenden op het terras zitten, een sigaretje te doen of te pissen bijvoorbeeld. Als ik dat allemaal 1 keer doe is mijn qr code dus al 3x binnen.
Tsjah als dat het enige is.

1x naar binnen en klaar.

Ergens is het ook al apart dat je met 1 code 15 tenten langs kan. En ook dat is natuurlijk wel centraal te tellen.

@t_captain fingers crossed, hoop dat je verwachting uitkomt. Wat was de trigger voor de positievere modellen?

• Number10
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:49:
[...]
Maar die totaal geen rekening houden met de situatie in de echte wereld, zoals bijvoorbeeld de implementeerbaarheid of randvoorwaarden van een maatregel.(…)
Ik heb bij herhaling gesteld juist niet de maatregelen maar de strategie primair te benoemen. Maar dat jij of ik iets niet kunnen bedenken, betekent niet dat een strategie onhaalbaar is.
(…) Wat voor nut heeft het dan nog om over "ja maar de doelstelling" te gaan zeuren? (…)
Dat er op een andere manier wordt gedacht over de huidige aanpak.

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:53:
[...]

Tsjah, waterdicht is het niet. Maar denk dat de situatie afgelopen weekend meestal andersom was. 500 geteld, 1000 binnen. Je moet ergens beginnen.
Portier scant bewijs, teller + 1. Nergens is bewezen of geregistreerd dat de persoon die de code laat zien ook daadwerkelijk de eigenaar is van die code.
Ergens is het ook al apart dat je met 1 code 15 tenten langs kan. En ook dat is natuurlijk wel centraal te tellen.
De code is maar enkele minuten geldig, met 1 code langs 15 tenten betekent dat je Usain Bolt op bezoek hebt :+

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:19
Apache4u schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:46:
Je kan diegene die een groen vinkje hebben en naar binnen mogen toch gewoon een polsbandje omdoen? Die dingen kosten geen drol en zijn niet door te geven aan iemand anders.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-01 10:48
Number10 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:37:
[...]

Daar gaan we weer.

Kun je ophouden om op deze manier te reageren?
Nee. Ik ben niet degen die met claims komt., jij bent nu al een week aan het tamboeren over indammen, maar elk bezwaar wordt je boos over. Het enige linkje wat ik heb is naar de BNR site waar ik moet gaan zoeken naar een artikel. Verder googlen leidt me tot discutabele Nederlandse sites dus die negeer ik maar (ik help je hier dus fors).

1, Jij komt met "simpel", maar geen enkele uitleg hoe je dit voor je ziet.
2. Jij hebt het over testen. Aangezien sneltesten niet sensitief is ga ik uit van PCR.
3. Je negeert het astronomische gemiddelde getal testen die er moet worden gedaan voor één besmette(5000). En met sneltesten zal dat hoger liggen.

• Stoney3K
Number10 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:55:
[...]

Ik heb bij herhaling gesteld juist niet de maatregelen maar de strategie primair te benoemen. Maar dat jij of ik iets niet kunnen bedenken, betekent niet dat een strategie onhaalbaar is.

[...]

Dat er op een andere manier wordt gedacht over de huidige aanpak.
Nog altijd: Luchtkastelen en gefilosofeer.

Je kan 'op een andere manier' denken tot je een ons weegt, zo lang je geen Hugo heet of in het OMT zit loop je in het luchtledige te schreeuwen. Tenzij je misschien bij deze club hoort maar die lui zijn zo ongeveer het tegenovergestelde van Engel & Co, met het idee dat we maar deuren dicht moeten gaan schroeven en gedwongen gaan testen. :X

Dus nee, de keuze van de strategie is net zo goed onderhevig aan implementatiedetails en randvoorwaarden. Dat is niet anders dan de maatregelen, die zijn alleen maar een uitvoering van die strategie op tactisch niveau.

Een on-implementeerbare strategie gaat nergens heen, dat is een dood spoor of een luchtkasteel.

• Stoney3K
Yaksa schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:57:
[...]

Je kan diegene die een groen vinkje hebben en naar binnen mogen toch gewoon een polsbandje omdoen? Die dingen kosten geen drol en zijn niet door te geven aan iemand anders.
Als we op die toer gaan, waarom zetten we op de ingang van de uitgaansstraat niet gewoon een groot checkpoint met teststraat neer? Direct testen, polsbandje om, en anders naar huis.

• Wolly
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:02:
[...]

Als we op die toer gaan, waarom zetten we op de ingang van de uitgaansstraat niet gewoon een groot checkpoint met teststraat neer? Direct testen, polsbandje om, en anders naar huis.
Wowzers. Die app-geile Hugo toch :X

De TvT centra moeten gewoon een polsbandje uitdelen met elke dag een andere kleur. Heb je de juiste kleur van vandaag tot 48hr terug dan kan je overal naar binnen, anders heb je pech.

Maar dat is niet hip genoeg denk ik :F

• Stoney3K
Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:04:
[...]
Maar dat is niet hip genoeg denk ik :F
Hip? Ik denk eerder dat ie nog ergens wat aandelen in één of ander IT-bedrijfje heeft open staan die hij even een klein duwtje wil geven met het ontwikkelen van apps...

• Yaksa
Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:02:
[...]Als we op die toer gaan, waarom zetten we op de ingang van de uitgaansstraat niet gewoon een groot checkpoint met teststraat neer? Direct testen, polsbandje om, en anders naar huis.
Omdat dat niet werkt? Want volgens jouw redenering komen mensen dan via de uitgang en de achterdeur naar binnen.
Polsbandjes werken prima, worden hier al jaren gebruikt om bij feesttenten, kermissen en zo om het verschil tussen jongeren en 18 jaar en ouder te visualiseren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Wolly
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:06:
[...]

Hip? Ik denk eerder dat ie nog ergens wat aandelen in één of ander IT-bedrijfje heeft open staan die hij even een klein duwtje wil geven met het ontwikkelen van apps...
Het zou wel verklaren waarom er geen aanbesteding is gedaan, ook niet toen de app werd uitgebreid met het Europese paspoortverhaal.

• Wolly
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:06:
[...]

Omdat dat niet werkt? Want volgens jouw redenering komen mensen dan via de uitgang en de achterdeur naar binnen.
Polsbandjes werken prima, worden hier al jaren gebruikt om bij feesttenten, kermissen en zo om het verschil tussen jongeren en 18 jaar en ouder te visualiseren.
Ik vind het serieus een goed idee. Ook goed controleerbaar voor BOA's, tent inlopen en naar de polsjes kijken.

Qua privacy ook helemaal top, geen identificatie aan de poort en je kan dus nog lekker anoniem de disco/cafe in waar ze je kennen als WA van Buuren.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:06:

Ik zou dit soort totaal ongefundeerde dingen achterwege laten. Het blenden van waarheid en verzonnen dingen speelt de slechteriken in de kaart.

Er gebeuren genoeg dingen die echt waar zijn en niet in de haak zijn - zeker ook bij het CDA. Laten we daar op focussen ;)

• Stoney3K
[...]

Waarom werkt een teststraat 5 wijken verderop dan wel waarbij je het polsbandje pas 'bij de portier' krijgt? Waarom geen polsbandje bij de teststraat en de teststraat bij de ingang van het omheinde 'festivalterrein' met cafés?

Als iemand via dan de uitgang naar binnen gaat heeft ie geen polsbandje om en valt ie bij controle alsnog door de mand.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

[...]

Polsbandjes werken weer niet voor gevaccineerden. Of ze werken niet om te verbergen of iemand gevaccineerd of getest is.

• Wolly
  • Niet online
eamelink schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:13:
[...]

Polsbandjes werken weer niet voor gevaccineerden. Of ze werken niet om te verbergen of iemand gevaccineerd of getest is.
Dan zet je een paar hokjes in de stad met een ambtenaar neer waar mensen op vertoon van hun vaccinatiebewijs een polsbandje kunnen verkrijgen voor de duur van 48hr.

• roffeltjes
Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:08:
[...]
Ik vind het serieus een goed idee. Ook goed controleerbaar voor BOA's, tent inlopen en naar de polsjes kijken.

Qua privacy ook helemaal top, geen identificatie aan de poort en je kan dus nog lekker anoniem de disco/cafe in waar ze je kennen als WA van Buuren.
Logistiek een mega operatie....

Als je in elk boerendorp een teststraat moet neerzetten en bemannen+ beschermen mag je fors opschalen qua menskracht. Voordeel; dan heb je inderdaad opeens wel meer blauw op straat.

Per cafe-deur 2 beveiligers? 30.000 man

Dan nog in dorpen als Schagen twee busjes M.E. en een regio pool voor uitzwermen naar de dorpjes.

Mogelijke oplossing: Leger inzetten om de teststraten te beveiligen, maar die moeten wel een beperkte gewelds instructie krijgen tegen bierkeilende jeugd.

Om maar aan te geven, in Urk moest de arm der wet terugtrekken, dus dit is echt geen luxe. In de Noordkop ga je ook echt heibel krijgen....

• Stoney3K
roffeltjes schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:18:
[...]

Als je in elk boerendorp een teststraat moet neerzetten en bemannen+ beschermen mag je fors opschalen qua menskracht. Voordeel; dan heb je inderdaad opeens wel meer blauw op straat.

Dan nog in dorpen als Schagen twee busjes M.E. en een regio pool voor uitzwermen naar de dorpjes.

Mogelijke oplossing: Leger inzetten om de teststraten te beveiligen, maar die moeten wel een beperkte gewelds instructie krijgen tegen bierkeilende jeugd.

Om maar aan te geven, in Urk moest de arm der wet terugtrekken, dus dit is echt geen luxe. In de Noordkop ga je ook echt heibel krijgen....
En dus zie hier al het bewijs dat de 'indam' strategie van @Number10 van begin af aan al gefaald is.

• Wolly
  • Niet online
roffeltjes schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:18:
[...]

Mega operatie? De TvT centra zijn er al, die delen polsbandjes uit ipv emails die niet aankomen.

Verder zullen de gevaccineerden een polsbandje kunnen krijgen krijgen bij bibliotheken of gemeentehuizen. Met dit polsbandje kunnen zij dan ook genieten van het uitgaansleven.

• Stoney3K
Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:20:
[...]

Mega operatie? De TvT centra zijn er al, die delen polsbandjes uit ipv emails die niet aankomen.

Verder zullen de gevaccineerden een polsbandje kunnen krijgen krijgen bij bibliotheken of gemeentehuizen. Met dit polsbandje kunnen zij dan ook genieten van het uitgaansleven.
De logistieke mega-operatie ga je eerder krijgen in het buiten houden van de niet-polsbandjes bij de stapstraten. Als je dat niet aan de portiers over laat, dan zul je daarvoor de sterke arm moeten inschakelen, en dan kom je gewoon op een hoop plaatsen inzet te kort.

De enige oplossing daarvoor is afgebakende 'feestzones' waar je alleen in komt door een polsbandjes- of testfuik, maar ik weet niet of daar erg hard warm voor gelopen gaat worden.

• Wolly
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:23:
[...]

De logistieke mega-operatie ga je eerder krijgen in het buiten houden van de niet-polsbandjes bij de stapstraten. Als je dat niet aan de portiers over laat, dan zul je daarvoor de sterke arm moeten inschakelen, en dan kom je gewoon op een hoop plaatsen inzet te kort.

De enige oplossing daarvoor is afgebakende 'feestzones' waar je alleen in komt door een polsbandjes- of testfuik, maar ik weet niet of daar erg hard warm voor gelopen gaat worden.
Waarom zou je bij het controleren van polsbandjes door de portier de sterke arm nodig hebben en bij controle van de app+id door de portier niet?

• Stoney3K
Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:25:
[...]

Waarom zou je bij het controleren van polsbandjes door de portier de sterke arm nodig hebben en bij controle van de app+id door de portier niet?
Die heb je in beide situaties nodig, de polsbandjes zijn alleen een (fysieke) vervanger voor een QR-code die aan een ID gebonden zit.

Op het moment dat de portier maar met een half oog kijkt omdat er een paar knappe dames voor zijn tent staan en het die tent toch flink wat omzet oplevert als ze binnen zijn, moet die portier op zijn vingers worden getikt.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-01 11:43

Laguna

Connaisseur

In Den Haag kon je je afgelopen weekend tot 23 uur overal vrij bewegen, terrassen en cafés. Na 23 uur mocht je alleen nog ergens naar binnen met een groen vinkje en dan kreeg je vervolgens een stempel op je hand. Overal belachelijk lange rijen om naar binnen te komen. Logischerwijs werkt deze strategie om zoveel mogelijk jongeren aan het vaccineren/testen te krijgen, nadat dansgelegenheden al ruim een jaar dicht zijn.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Wolly
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:27:
[...]

Die heb je in beide situaties nodig, de polsbandjes zijn alleen een (fysieke) vervanger voor een QR-code die aan een ID gebonden zit.

Op het moment dat de portier maar met een half oog kijkt omdat er een paar knappe dames voor zijn tent staan en het die tent toch flink wat omzet oplevert als ze binnen zijn, moet die portier op zijn vingers worden getikt.
Bedoel je dan dat het onmogelijk is om te handhaven of de TvT bewijzen goed worden gecontroleerd?

Dan is het verhaal van Hugo de Jonge "volgend weekend zal het beter gaan" dus ook onzin?

• Stoney3K
Laguna schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:28:
In Den Haag kon je je afgelopen weekend tot 23 uur overal vrij bewegen, terrassen en cafés. Na 23 uur mocht je alleen nog ergens naar binnen met een groen vinkje en dan kreeg je vervolgens een stempel op je hand. Overal belachelijk lange rijen om naar binnen te komen. Logischerwijs werkt deze strategie om zoveel mogelijk jongeren aan het vaccineren/testen te krijgen, nadat dansgelegenheden al ruim een jaar dicht zijn.
Waarbij overigens de idiote kanttekening geldt, dat als je achter de bar staat, of op je favoriete festival gaat vrijwilligen, dat je niet verplicht mag worden om je te laten testen, of te laten vaccineren.

Dat is geen lek in het systeem, dat is een groot gapend gat aan de onderkant.

• Stoney3K
Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:30:
[...]

Bedoel je dan dat het onmogelijk is om te handhaven of de TvT bewijzen goed worden gecontroleerd?

Dan is het verhaal van Hugo de Jonge "volgend weekend zal het beter gaan" dus ook onzin?
Die indruk heb ik dus ook, tenzij je bij elke kroeg een BOA neerzet dan wordt het er niet 'beter' op.

• roffeltjes
Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:25:
[...]

Rellende jeugd. Ik maak geen grap, in het dorp waar ik opgroeide stond elk weekend twee busjes ME.

Als je de teststraten niet beschermt gaat er geheid eentje compleet tegen de vlakte door dronken idioten

• roffeltjes
Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:31:
[...]

Die indruk heb ik dus ook, tenzij je bij elke kroeg een BOA neerzet dan wordt het er niet 'beter' op.
Dat zijn een heleboel boa's... 2man per deur is 30k, we hebben er 25k en dan is niemand vrij of ziek.
Een boa zonder backup lijkt me geen optie

• Wolly
  • Niet online
Laguna schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:28:
N=1 en op andere plaatsen ging het voortreffelijk :+

Ik begreep dat een gelegenheid per dag moet kiezen of het voor TvT gaat of voor iedereen vaste zitplek + 1,5 meter? Anders zouden mensen die komen eten op 1,5m afstand en lang genoeg blijven zitten ook binnen zijn zonder coronabewijs.

• Wolly
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:31:
[...]

Met polsbandjes heb je een zichtbare indicator of de mensen die binnen zijn daar wel mogen zijn. Dan kunnen twee BOA's in een uurtje gemakkelijk een hele straat controleren.

Al denk ik dat ze bij de eerste tent al zoveel middelvingers hebben gezien dat ze het er maar bij laten O-)

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:14:
[...]

Dan zet je een paar hokjes in de stad met een ambtenaar neer waar mensen op vertoon van hun vaccinatiebewijs een polsbandje kunnen verkrijgen voor de duur van 48hr.
Pfoe, dan is de balans inmiddels al lang en breed opgemaakt; het huidige systeem met QR-codes is beter.

• Stoney3K
eamelink schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:04:
[...]

Pfoe, dan is de balans inmiddels al lang en breed opgemaakt; het huidige systeem met QR-codes is beter.
En wat is nu het argument voor een systeem van QR-codes in een app?

Je gaat naar de teststraat, test negatief en krijgt een geprinte code in je handen die 48 uur geldig is. Of wanneer je gevaccineerd bent, krijg je die code als je de prikstraat uit loopt.

Geen app voor nodig, zelfs geen centrale database voor nodig.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:07:
En wat is nu het argument voor een systeem van QR-codes in een app?

Je gaat naar de teststraat, test negatief en krijgt een geprinte code in je handen die 48 uur geldig is. Of wanneer je gevaccineerd bent, krijg je die code als je de prikstraat uit loopt.

Geen app voor nodig, zelfs geen centrale database voor nodig.
Zeuren om het zeuren dit. Voor meer dan 95% van de mensen is dit handiger dan papier. De rest kan het uitprinten of telefonisch aanvragen.

De app QR code verandert trouwens regelmatig; dus iets moeilijker te tracken dan een geprinte. Marginaal voordeel, maar toch :)

Ik ben er van overtuigd dat als het systeem zo was zoals jij beschrijft (en je een oplossing had voor de miljoenen mensen die de prik straat inmiddels uit zijn en dus geen code hebben meegekregen), je zou pleiten voor een systeem met een app :p

[ Voor 7% gewijzigd door eamelink op 28-06-2021 19:16 ]

• Wolly
  • Niet online
eamelink schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:13:
[...]

Zeuren om het zeuren dit. Voor meer dan 95% van de mensen is dit handiger dan papier.
Weer zo'n hyperbool, ze zouden verboden moeten worden.
De rest kan het uitprinten of telefonisch aanvragen.

De app QR code verandert trouwens regelmatig; dus iets moeilijker te tracken dan een geprinte. Marginaal voordeel, maar toch :)

Ik ben er van overtuigd dat als het systeem zo was zoals jij beschrijft (en je een oplossing had voor de miljoenen mensen die de prik straat inmiddels uit zijn en dus geen code hebben meegekregen), je zou pleiten voor een systeem met een app :p
Ondertussen hebben we geconstateerd dat het niet vlekkeloos gaat met de controle aan de deur waarbij bezoekers naar binnen gingen met het bewijs van een ander.

Welke oplossing heb je voor het handhaven zodat het volgend weekend beter zal gaan?

• Stoney3K
eamelink schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:13:
[...]

Nee, een ouderwetse, bewezen, betrouwbare oplossing met fysieke bewijzen van toegangsrecht gaat het altijd winnen van een app die met een te korte doorlooptijd is ontwikkeld, en waar een back-end achter zit die gevoelig is voor storingen. Het gebruik van een app is niets anders dan automatiseren om het automatiseren, en het ICT-project tot een zelfstandig doel op zich promoveren.

Zie ook: Strippenkaarten en treinkaartjes versus een OV-chipkaart.

• Yaksa
Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:19:
Ondertussen hebben we geconstateerd dat het niet vlekkeloos gaat met de controle aan de deur waarbij bezoekers naar binnen gingen met het bewijs van een ander.

Welke oplossing heb je voor het handhaven zodat het volgend weekend beter zal gaan?
Maar weten we ook bij hoeveel het fout ging? Waren dat 100.000, 10.000, 5000, 2500 of maar 1000 van de 500.000 die zijn gaan stappen?
Want hoe groter het aantal, hoe eerder er natuurlijk 'foutjes' ontstaan.
Waar de media dan weer bovenop springt en denkt: "Hé, sappig verhaal. Laten we maar weer eens een aantal bewindslieden te kakken zetten".
Ik krijg toch het idee dat het merendeel van het uitgaand publiek gewoon heeft kunnen doen wat ze wilden doen.

• Wolly
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:28:
[...]

Maar weten we ook bij hoeveel het fout ging? Waren dat 100.000, 10.000, 5000, 2500 of maar 1000 van de 500.000 die zijn gaan stappen?
Want hoe groter het aantal, hoe eerder er natuurlijk 'foutjes' ontstaan.
Waar de media dan weer bovenop springt en denkt: "Hé, sappig verhaal. Laten we maar weer eens een aantal bewindslieden te kakken zetten".
Ik krijg toch het idee dat het merendeel van het uitgaand publiek gewoon heeft kunnen doen wat ze wilden doen.
Als zelfs de minister erkent dat de handhaving beter moet (en zal zijn volgend weekend) dan is er toch wel iets aan de hand. In Den Haag waren er tenten open met 1000 bezoekers, er hoeven maar een paar mensen met een vals bewijs binnen te zijn en je hebt al gauw de poppen aan het dansen.

• Stoney3K
Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:39:
[...]

Als zelfs de minister erkent dat de handhaving beter moet (en zal zijn volgend weekend) dan is er toch wel iets aan de hand. In Den Haag waren er tenten open met 1000 bezoekers, er hoeven maar een paar mensen met een vals bewijs binnen te zijn en je hebt al gauw de poppen aan het dansen.
Met de huidige dalende prevalentie van het virus is de kans dat iemand met een vals bewijs binnen komt én besmettelijk is, natuurlijk vrij klein.

Want hoe groot acht jij de kans dat iemand die positief test, dan moedwillig een vals bewijs gebruikt? Ik denk eerder dat de valse bewijzen vooral voorkomen bij mensen die geen gezeur willen in de teststraat, en de verdeling positieve coronabesmettingen in de groep 'valse bewijzen' dus even random is als bij de rest van de populatie.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30

franssie

Save the albatross

Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:42:
[...]

Met de huidige dalende prevalentie van het virus is de kans dat iemand met een vals bewijs binnen komt én besmettelijk is, natuurlijk vrij klein.

Want hoe groot acht jij de kans dat iemand die positief test, dan moedwillig een vals bewijs gebruikt? Ik denk eerder dat de valse bewijzen vooral voorkomen bij mensen die geen gezeur willen in de teststraat, en de verdeling positieve coronabesmettingen in de groep 'valse bewijzen' dus even random is als bij de rest van de populatie.
Terug van vakantie en door willen stappen, nog niet heel besmettelijk maar toch wel zoenen? Dicht die handel als het aan mij ligt. Delta en Delta+ moeten zich nog bewijzen tegenover de maatregelen en vaccins.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Wolly
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:42:
[...]

Als iemand positief test denk ik niet dat hij moedwillig uit zal gaan. Als iemand (lichte) klachten heeft en misschien denkt 'Hmm..zo'n test kan ook verkeerd aflopen' dan is het al meer denkbaar dat hij een screenprintje van zijn maat gebruikt om binnen te komen.

Als iemand geen klachten heeft en gewoon te laat/geen zin had/whatever en dus het plaatje van zijn maatje gebruikt maar toch besmet is....

Zeker in die tenten met >500 man zijn het vaak jongeren, de groep die toch een hoog aandeel in besmettingen hebben.

• Stoney3K
Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:51:
[...]

Zeker in die tenten met >500 man zijn het vaak jongeren, de groep die toch een hoog aandeel in besmettingen hebben.
En ook de groep die de kleinste kans heeft tot een ziekenhuis/IC opname...

• Wolly
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:52:
[...]

En ook de groep die de kleinste kans heeft tot een ziekenhuis/IC opname...
Correct. Maar het is toch de bedoeling van het hele TvT circus dat de besmettingen niet toenemen?

Met de huidige gang van zaken is er een miljard euro in een systeem gepompt waarbij de handhaving ligt bij de verkoper 8)7

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-01 10:30
Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:51:
[...]

Als iemand positief test denk ik niet dat hij moedwillig uit zal gaan. Als iemand (lichte) klachten heeft en misschien denkt 'Hmm..zo'n test kan ook verkeerd aflopen' dan is het al meer denkbaar dat hij een screenprintje van zijn maat gebruikt om binnen te komen.

Als iemand geen klachten heeft en gewoon te laat/geen zin had/whatever en dus het plaatje van zijn maatje gebruikt maar toch besmet is....

Ik denk dat jij nog niet geprobeerd hebt een screendump van je QR code te maken.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Wolly
  • Niet online
henkzelf schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:04:
[...]

Ik denk dat jij nog niet geprobeerd hebt een screendump van je QR code te maken.
Nope, het zal technisch misschien onmogelijk gemaakt zijn en toch is het mogelijk gebleken dat mensen naar binnen konden.
Het afgelopen weekend is het niet overal goed gegaan met het toegangstesten bij bijvoorbeeld nachtclubs, erkent demissionair coronaminister Hugo de Jonge. ,,Het ging niet vlekkeloos.'' Er kwamen meldingen dat bezoekers naar binnen konden met het toegangsbewijs van iemand anders.
https://www.ad.nl/binnenl...eld-bij-rivm-br~a90c15fe/

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
henkzelf schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:04:
En jij wel? >:)

Een vereiste voor alle methodes is dat de controle wat laks is aan de deur door niet om identiteitsbewijs te vragen. In grote druktes niet ondenkbaar dat portiers snel de massa naar binnen willen werken omdat een controle de boel alleen maar trager laat verlopen.

Dan de QR code. Eentje op papier is makkelijk te kopiëren, daar zit de achilleshiel. De code om de CoronaCheck app mee te laten werken is mogelijk lastiger, het ligt aan hoe goed de boel dicht zit bij Stichting Open Nederland. Als de codes te makkelijk te genereren zijn zelf dan is het hek van de dam. Je kan dan zelf naar de volgende code rekenen. Dit is zeker niet ondenkbaar, vroegâh kon dat ook met software licenties. Denk maar aan die keygens (met wazige midi muziek ;) ) om codes te generen voor softwarepakketten. Dat kon ook alleen omdat men wist hoe je een geldige code kon berekenen. Als dit je lukt voor de codes van Stichting Open Nederland dan is de testsamenleving meteen kapot.

Iemand anders zijn vaccinatie gebruiken is makkelijker. Een code die langdurig geldig is. Dan zijn we alleen nog afhankelijk van stap 1, lakse controle.

Dit probleem was nog groter bij de PCR-tests voor reizen. Die uitslagen van menig teststraat waren makkelijk te veranderen. Beetje Photoshop en er stond zo een andere datum en naam op. Je kan zelfs nog voorbeelden online vinden met een beetje zoeken. Gezien dat je de uitslag vaak via het scherm van je telefoon laat zien kan je elke imperfectie in de Photoshop nog toeschrijven aan het pdf formaat o.i.d..

De vraag is vooral of deze testsamenleving een lang leven is beschoren. De Jonge sorteert voor op nog drie maandjes alvast, maar als de boel blijft dalen qua cijfers zal zijn draagvlak snel verdwijnen. Je ziet nu dat de enige branches die er gebruik van maken dit doen omdat er een wettelijke plicht is voor ze. Branches voor wie het een optie is lijken te bedanken.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
franssie schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:49:
[...]

Terug van vakantie en door willen stappen, nog niet heel besmettelijk maar toch wel zoenen? Dicht die handel als het aan mij ligt. Delta en Delta+ moeten zich nog bewijzen tegenover de maatregelen en vaccins.
Dicht welke handel? Alle horeca?

Heb je wel door dat er talloze gelegenheden zijn waar je binnen, ongetest bij elkaar kan zijn? Er zijn al meedere musea, bioscopen en kroegen waar je gewoon zonder test binnen kan komen (volkomen terecht overigens als je het mij vraagt, maar dat is een andere discussie).
Tuurlijk is het jammer dat er mensen zijn die bewust valse bewijzen meenemen - maar dat is nou eenmaal het leven. Je hebt altijd een paar etters er tussen. Om dan aan te nemen dat de enkele gevallen waar dit over gaat, meteen resulteren in een superspread event des doods en dat we daarom alle etablissementen maar dicht moeten gooien.. Alsjeblieft niet :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Wolly
  • Niet online
Grapperhaus: misbruik testen ongelooflijk zonde

Het is ongelooflijk zonde dat mensen misbruik maken van het testen voor toegang. Dat zei minister Ferd Grapperhaus maandag voorafgaand aan het Veiligheidsberaad, het overleg van de burgemeesters van de 25 veiligheidsregio's. "Je laat anderen een risico lopen. Dat is buitengewoon onverstandig. Dat moet je niet doen."

Het is dit weekeinde niet goed gegaan met het toegangstesten. concludeert de minister van Justitie en Veiligheid. Zo bleken op meerdere plekken mensen toegangsbewijzen aan elkaar te hebben doorgegeven en werd niet iedereen gecontroleerd. Volgens Grapperhaus is het primair de verantwoordelijkheid van de organisatoren en horecagelegenheden om dit goed te doen. "Dat is de afspraak. Als het niet goed gaat, moeten ze dit zichzelf aantrekken."
https://www.lc.nl/binnenl...flijk-zonde-26910706.html

Allemaal de schuld van de horeca :9

• Stoney3K
De bekende "Ja, als er knokpartijen in je zaak ontstaan heb je het aan jezelf te danken omdat er bier uit de tap komt!"

• CMD-Snake
Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:51:
Allemaal de schuld van de horeca :9
De ministers schuiven het oplossen van het probleem weer af op de burgemeesters, die mogen een list verzinnen voor dit probleem.

• Wolly
  • Niet online
Wat is terugkijken soms toch confronterend en leerzaam tegelijk.
Maar wat als werkgevers of eigenaren van openbare gelegenheden zeggen: 'Je komt er niet in zonder app'? "Ik denk dat we wettelijk onmogelijk moeten maken dat het op die manier gebruikt kan gaan worden. Want vrijwillig is vrijwillig, dus niet stiekem toch verplicht via een andere route."
EenVandaag 22 april 2020

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:05

Onbekend

...

CMD-Snake schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:57:
[...]

De ministers schuiven het oplossen van het probleem weer af op de burgemeesters, die mogen een list verzinnen voor dit probleem.
Maar wat zouden de ministers dan moeten doen? Horeca langer gesloten houden en pas openen als het virus weg is?
Het is juist de horeca die graag open wil, en de voorwaarden daarvoor zijn bekend. (Overigens zal waarschijnlijk 90% zich netjes aan die voorwaarden houden, maar de laatste 10% niet.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• henkzelf
CMD-Snake schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:29:
[...]

En jij wel? >:)

Een vereiste voor alle methodes is dat de controle wat laks is aan de deur door niet om identiteitsbewijs te vragen. In grote druktes niet ondenkbaar dat portiers snel de massa naar binnen willen werken omdat een controle de boel alleen maar trager laat verlopen.
CMD-Snake schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:57:
[...]

Niks list. Als de horeca zich een keer aan de afspraken houdt, dan gaat het goed.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Wolly
  • Niet online
henkzelf schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:27:
[...]

[...]

[...]

Niks list. Als de horeca zich een keer aan de afspraken houdt, dan gaat het goed.
Vind je dat zelf niet een beetje de kat op het spek binden?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
henkzelf schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:27:
[...]

Eens. Echter is het dit of financieel ten onder gaan. Alsof je een werkeloze hoofd beveiliging van de Nederlandse goudvoorraad maakt. :P

• henkzelf
Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:29:
[...]

Vind je dat zelf niet een beetje de kat op het spek binden?
Nee. Ik let al nu al 16 maanden goed op terwijl ik afwisselend wekelijks klant ben bij verschillende sportscholen, winkels en horeca. De horeca komt qua volgen van regels en afspraken en adviezen niet in de buurt van de andere twee sectoren (al zijn er ook positieve uitzonderingen).
(Ja, één waarnemer maar wel veel waarnemingen).

• Stoney3K
henkzelf schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:36:
[...]

Nee. Ik let al nu al 16 maanden goed op terwijl ik afwisselend wekelijks klant ben bij verschillende sportscholen, winkels en horeca. De horeca komt qua volgen van regels en afspraken en adviezen niet in de buurt van de andere twee sectoren (al zijn er ook positieve uitzonderingen).
Je realiseert je ook dat gedwongen sluiten voor anderhalf jaar zonder noemenswaardige steun gewoon het doodvonnis is voor menig stamcafé?

Misschien komt na het faillisement van Café Jan er wel een Café Kees voor terug, maar Café Jan, en zijn stamgasten, zijn dan wel voorgoed geschiedenis.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Dus eigenlijk zeg je dat de horeca zich eens een keer aan de regels moet gaan houden terwijl je zelf de ervaring hebt dat de horeca dat consequent niet doet. Denk je werkelijk dat het dan nog gaat gebeuren als het al 16 maanden fout gaat?

• henkzelf
Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:46:
[...]

Je realiseert je ook dat gedwongen sluiten voor anderhalf jaar zonder noemenswaardige steun gewoon het doodvonnis is voor menig stamcafé?

Misschien komt na het faillisement van Café Jan er wel een Café Kees voor terug, maar Café Jan, en zijn stamgasten, zijn dan wel voorgoed geschiedenis.
Waarom begin jij over "sluiten" terwijl ik voorstel dat ze zich aan de regels houden zo gauw ze weer open mochten?

• Stoney3K
Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:48:
[...]

Dus eigenlijk zeg je dat de horeca zich eens een keer aan de regels moet gaan houden terwijl je zelf de ervaring hebt dat de horeca dat consequent niet doet. Denk je werkelijk dat het dan nog gaat gebeuren als het al 16 maanden fout gaat?
Bovendien heb je het over een bedrijfstak die het sowieso al niet zo nauw neemt met regels zoals tabakswet of arbeidstijdenwetten. :X

• henkzelf
Wolly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:48:
[...]

Ik zeg dat het beter kan, zeker vergeleken met andere sectoren ... en hoop sterft als laatste hè.

• Stoney3K
henkzelf schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:49:
[...]

Waarom begin jij over "sluiten" terwijl ik voorstel dat ze zich aan de regels houden zo gauw ze weer open mochten?
Welk middel wil jij gebruiken om te dwingen dat ze zich aan de regels houden? Of denk je heel naïef dat alle horecagelegenheden zich er heel braaf aan gaan houden?

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:25

Dennis1812

Amateur prutser

Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:50:
[...]

Welk middel wil jij gebruiken om te dwingen dat ze zich aan de regels houden? Of denk je heel naïef dat alle horecagelegenheden zich er heel braaf aan gaan houden?
Ja het overgrote deel wel denk ik Ja. Maar de uitzonderingen hoor je.
Het gros van Nederland houdt zich prima aan de maatregelen en regels. Maar als je sociale media bekijkt lijkt het of Willem Engel wel 100+ zetels zou hebben in de 2e kamer.
In praktijk valt dat gelukkig best mee.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• henkzelf
Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:50:
[...]

Doe maar welles/nietes met een ander. En als ze straks weer janken in het lokale sufferdje of De Telegraaf over hoge boetes dan niet bij mij komen uithuilen.

• Yaksa
Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:46:
[...]

Kweenie, maar volgens mij zal het die stamgasten worst zijn of nou Jan of Kees het biertje tapt. Zolang het tenminste nog steeds Grolsch is en geen Oranjeboom wordt en de gasten dezelfde blijven blijft het gewoon een stamcafé waar ze elke week (of vaker) samenkomen.

• Stoney3K
Yaksa schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:54:
[...]

Kweenie, maar volgens mij zal het die stamgasten worst zijn of nou Jan of Kees het biertje tapt. Zolang het tenminste nog steeds Grolsch is en geen Oranjeboom wordt en de gasten dezelfde blijven blijft het gewoon een stamcafé waar ze elke week (of vaker) samenkomen.
Kweenie hoor, maar voor mij maakt het dus echt wel verschil of Jan of Kees achter de toog staat. Als het mij alleen om het bier gaat dan haal ik de Grolsch namelijk wel wanneer het weer in de Bonus is. ;)

De enige uitzonderingen zijn misschien de Feestcafé Antons waar er meer shotjes dan bier worden verkocht en je over de muziek heen moet schreeuwen om te bestellen.

• Farid_A
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-01 15:57
t_captain schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:32:
[...]

Ik denk dat hier een ander deel van de verklaring staat. Vorige week maandag was een vrij gunstig cijfer. Aan de andere kant was dat ook weer geen lage outlier. De wekelijkse groepifactor van 14 naar 7 dagen geleden (ma->ma) was -35%, en dat was in lijn met de omliggende dagen.
Ik heb toch nog even verder gezocht en het lijkt toch te maken met de hoeveelheid Testen voor Toegang positieven die erbij zijn opgeteld. Vorige week zaterdag zaten we op 643 positieve GGD testen, afgelopen zaterdag nog maar op 427 bij de GGD. Nou worden er natuurlijk nog doordeweeks wat correcties gemaakt op het totaal maar het lijkt me dat de rest van afgelopen zaterdag is aangevuld met TvT positieven.

Zaterdag 19 juni:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pmj7jqr.png

Zaterdag 26 juni
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uJ0BNIq.png

• Stoney3K
Is het niet ook zo dat die TvT testen de kans hebben om dubbel geteld te worden omdat je bij een positieve sneltest ook naar de GGD moet?

• Farid_A
Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:09:
Is het niet ook zo dat die TvT testen de kans hebben om dubbel geteld te worden omdat je bij een positieve sneltest ook naar de GGD moet?
Nee, ik meen ergens gelezen te hebben dat alleen de positieve testen worden doorgegeven aan de GGD. Zij zullen die dan ook verder gebruiken in de BCO. De persoon zelf wordt niet naar de GGD gestuurd.

• Stoney3K
Farid_A schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:16:
[...]

Nee, ik meen ergens gelezen te hebben dat alleen de positieve testen worden doorgegeven aan de GGD. Zij zullen die dan ook verder gebruiken in de BCO. De persoon zelf wordt niet naar de GGD gestuurd.
Ah, ik dacht dat de persoon zelf juist naar de GGD werd gestuurd voor een PCR test om het resultaat van de antigeentest te bevestigen. Dan zou je wel dubbele aantallen krijgen (tenzij de GGD die resultaten kan de-dupliceren).

• t_captain
Farid_A schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:05:
[...]

Ik heb toch nog even verder gezocht en het lijkt toch te maken met de hoeveelheid Testen voor Toegang positieven die erbij zijn opgeteld. Vorige week zaterdag zaten we op 643 positieve GGD testen, afgelopen zaterdag nog maar op 427 bij de GGD. Nou worden er natuurlijk nog doordeweeks wat correcties gemaakt op het totaal maar het lijkt me dat de rest van afgelopen zaterdag is aangevuld met TvT positieven.

Zaterdag 19 juni:
[Afbeelding]

Zaterdag 26 juni
[Afbeelding]
Zijn die getallen op afnamedag of publicatiedag? Afname zaterdag komt voor een heel klein deel op zaterdag in de publicatie, een groot deel
op zondag en een klein deel op maandag.

Verwijderd

[...]

Polsbandjes werken alleen tijdelijk op evenementen. De kleur moet van tevoren onbekend zijn, eigen logotje en vooral lokaal evenement. Als je dit landelijk wil invoeren is de handel in de kleuren bandjes en draagt half Nederland al een bandje voor morgen

Zo zie je dat voor pinkpop etc. altijd ook de qr code/entreebewijs nodig hebt. Veel te makkelijk na te maken.

• Farid_A
t_captain schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:24:
[...]

Zijn die getallen op afnamedag of publicatiedag? Afname zaterdag komt voor een heel klein deel op zaterdag in de publicatie, een groot deel
op zondag en een klein deel op maandag.
Afnamedag. Precies om de reden die jij ook aangeeft worden deze cijfers ook pas 2 dagen later gepubliceerd op het dashboard. De meest actuele gedetailleerde cijfers zijn dus nu ook van afgelopen zaterdag, morgen zal de zondag worden toegevoegd enz.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:36:
Voor wie behoefte heeft aan wat goed nieuws:

* Op het dashboard van NICE staan voor afgelopen zaterdag 0 IC opnames. Dat is de eerste keer sinds 21 augustus 2020.

* Ook met de snelle opkomst van de delta variant voorziet mijn model nog steeds geen vierde golf. Pas als de extra besmettelijkheid van de delta variant groter dan 70% zou zijn, en aanvullend de vaccins 20% minder effectief, zou een bescheiden golfje in de zomer mogelijk zijn. De consensus over de extra besmettelijkheid is momenteel 40 a 60%, mijn inschatting is 55%.

* In omliggende landen lijken de besmettingen te stabiliseren. In Duitsland, Frankrijk en Zwitserland zijn nog duidelijke dalingen te zien; Belgie en Luxemburg tonen een stabiel, laag niveau. De komende 2 weken zijn bepalend omdat we nu in de snelle fase van de verdringing (~20 -> 80%) zitten.
In de UK vandaag 22.000 gevallen tegenover 10.000 een week geleden; +120%. De afgelopen paar dagen zaten ze rond de 16.000. Matcht zoiets nog met je model, of voorzie je voor NL niet dat soort stijgingen? Overigens blijft het aantal ziekenhuisopnames daar vooralsnog erg laag.

• t_captain
Typisch duurt het van test tot uitslag ergens tussen de 6 en 10 uur.

De meeste tests die op zaterdag worden gedaan, zullen dus voor zondag 08:00 uit het lab zijn en zondagmiddag in de dagcijfers zitten. Maar: zondag was juist een vrij gunstig cijfer, ongeveer 500.

Ik ben erg benieuwd naar wat er morgen op coronadashboard staat over zondag. Misschien zit er toch iets van een tijdverschuiving in.

@Cocytus

UK is dramatisch slecht. Maar zoals daar zie ik het nergens. Enkele grote landen zoals D en F hebben een sterke daling. Andere landen laten een afvlakking zien. NL zit daar een beetje tussenin.

We lijken ongeveer 25% van de stijging van R-waarde achter ons te hebben; een inschatting van de resterende 75% komt niet in de buurt van de R-waarde die we nu in UK zien.

Verwijderd

Eigenlijk mogen we van geluk spreken dat de "orginele" variant zo slap was. De huidige delta(+) variant had elk zorgstelsel compleet omver geworpen.. lijkt echt extreem veel hogere R te hebben. De maatregelen waren gewoon veel en veel te laat gekomen (Hadden we wel al in april/mei ver groepsimmuniteit gehad)

• CMD-Snake
De Stichting Open Nederland heeft dus weinig voorbereiding getroffen voor ze de (digitale) deuren openden:
De Jonge gaat samen met Stichting Open Nederland om de tafel om te kijken wat de verbeterpunten zijn. De stichting zelf doet aangifte van de hackpoging en gaat stresstesten uitvoeren om de IT-systemen te beproeven.
(bron)

Gelukkig hebben ze nog alle tijd om IT op poten te krijgen. :+

Ik ben wel benieuwd wat de "hackpoging" nu echt was, soms wil dat ook nog wel een smoes zijn als de organisatie zelf stom bezig is geweest.

Op iOS apparaten kan je dus screenshots maken van je QR code, enkel op Android kunnen ze dat blokkeren. Het echtheidskenmerk is een bewegend fietsje, maar ik ben benieuwd welke uitsmijter uitgebreid gaat turen naar het schermpje. Die zal in alle haast de mensen naar binnen proberen te begeleiden.
Onbekend schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:25:
Maar wat zouden de ministers dan moeten doen?
Het is een beetje de modus operandi van De Jonge. Problemen zijn er voor de ander, hij bedenkt alleen regels. Hij wil een mondkapjesplicht, maar de winkelier mag politie spelen, dat soort zaken. Zo verlegd hij telkens zijn problemen. En als Grapperhaus dan nog eens de brompot wil uithangen kan ik alleen maar lachen, die man zijn geloofwaardigheid is afgelopen herfst al ter ziele gegaan.
Nee. Ik let al nu al 16 maanden goed op terwijl ik afwisselend wekelijks klant ben bij verschillende sportscholen, winkels en horeca.
Je verlangt een soort controle waar China zijn vingers bij af zou likken. Bij elke overtreding bel je ook meteen de handhavers? Het is nooit te laat voor een carrière als boa. ;)

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Dennis1812 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:52:
[...]

Ja het overgrote deel wel denk ik Ja. Maar de uitzonderingen hoor je.
Het gros van Nederland houdt zich prima aan de maatregelen en regels. Maar als je sociale media bekijkt lijkt het of Willem Engel wel 100+ zetels zou hebben in de 2e kamer.
In praktijk valt dat gelukkig best mee.
Ironisch genoeg zijn we (gelukkig) ontzettend goed in het relativeren van en in dialoog treden over maatschappelijke uitdagingen als de oververtegenwoordiging van mensen met een migratieachtergrond in bepaalde programma's en statistieken, maar lijkt dit totaal niet aan de orde met jongeren in de context van covid of inderdaad de vermeende extreme aanwezigheid van wappies.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Stoney3K
Jedi_Pimp schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:00:
[...]

Ironisch genoeg zijn we (gelukkig) ontzettend goed in het relativeren van en in dialoog treden over maatschappelijke uitdagingen als de oververtegenwoordiging van mensen met een migratieachtergrond in bepaalde programma's en statistieken, maar lijkt dit totaal niet aan de orde met jongeren in de context van covid of inderdaad de vermeende extreme aanwezigheid van wappies.
Tuurlijk niet, dat zou namelijk betekenen dat mensen in de spiegel moeten gaan kijken en dan wordt het ineens erg awkward.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:25

Dennis1812

Amateur prutser

Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:02:
[...]

Tuurlijk niet, dat zou namelijk betekenen dat mensen in de spiegel moeten gaan kijken en dan wordt het ineens erg awkward.
Of dan komt men erachter dat het grootste deel zich aan de geldende regels houdt en het een klein deel is dat idioot doet.
Maar dat staat niet leuk in de krant.

En dan nu zeggen dat ze dan maar een kapje op moeten strookt niet met ik zeg. De geldende regels. Men is blij met versoepelingen en pakt die ook uiteraard.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:54:
Eigenlijk mogen we van geluk spreken dat de "orginele" variant zo slap was. De huidige delta(+) variant had elk zorgstelsel compleet omver geworpen.. lijkt echt extreem veel hogere R te hebben. De maatregelen waren gewoon veel en veel te laat gekomen (Hadden we wel al in april/mei ver groepsimmuniteit gehad)
Nouja, het is wel logisch dat het zo is gegaan. Een virus wordt voornamelijk door evolutionaire druk besmettelijker. Als er geen druk is, dan heeft "finetuning" tot een besmettelijkere variant weinig "zin".

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:21
RoD schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:20:
[...]

Nouja, het is wel logisch dat het zo is gegaan. Een virus wordt voornamelijk door evolutionaire druk besmettelijker. Als er geen druk is, dan heeft "finetuning" tot een besmettelijkere variant weinig "zin".
Maar de 'startvariant', die oversprong van dier naar mens, had natuurlijk wel een gevaarlijker variant kunnen zijn die vervolgens zou evolueren naar nog gevaarlijker. Dat is denk ik wat @Verwijderd bedoelt.

Hij wil.

• RoD
  • Niet online

RoD

klaaas schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:27:
[...]

Maar de 'startvariant', die oversprong van dier naar mens, had natuurlijk wel een gevaarlijker variant kunnen zijn die vervolgens zou evolueren naar nog gevaarlijker. Dat is denk ik wat @Verwijderd bedoelt.
Jazeker, dat is goed mogelijk, daar zit een soort van toevalscomponent in :) De kans dat je een (relatief) besmettelijke variant treft is echter klein, want in het constante proces van de evolutie springt er op een gegeven moment een virus over van dier op mens, maar pas op dat moment kan het proces van finetuning in het domein van de mens beginnen. Dus per definitie zal de initiële variant niet de meest besmettelijke zijn, gegeven selectiedruk als het tot een pandemie komt.

• Stoney3K
RoD schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:30:
[...]

Jazeker, dat is goed mogelijk, daar zit een soort van toevalscomponent in :) De kans dat je een (relatief) besmettelijke variant treft is echter klein, want in het constante proces van de evolutie springt er op een gegeven moment een virus over van dier op mens, maar pas op dat moment kan het proces van finetuning in het domein van de mens beginnen. Dus per definitie zal de initiële variant niet de meest besmettelijke zijn, gegeven selectiedruk als het tot een pandemie komt.
Bovendien zorgt die selectiedruk ervoor dat een gevaarlijker virus minder kans heeft om te overleven, want een virus waarvan de gastheer wat langer op de planeet rond blijft lopen, heeft wat meer kansen om nog wat anderen te besmetten. ;)

Verwijderd

De huidige variant is niet zozeer veel gevaarlijker (mogelijk wel, maar verre van ebola oid), het verspreid zich alleen veel makkelijker. De crux zit hem in vwrspreiding onder de radar.. waar de gastheer maar mild ziek wordt.

Moet er niet aan denken nog een pandmie mee te maken.. corona 3.0 die 3x zo gevaarlijk is en besmettelijkheid van de mazelen. Niet zo gevaarlijk om elke gastheer plat te gooien, maar wel om de hele samenleving omver te trekken

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:21
RoD schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:30:
[...]

Vergeleken met MERS is Corona natuurlijk al erg besmettelijk. Als je de oorspronkelijke besmettelijkheid combineert met de dodelijkheid van MERS hadden we een nog heel andere situatie gehad. En ja, daar zit een toevalscomponent in, maar door de manier waarop we met de natuur omgaan is de kans een stuk groter dan voorheen dat we ooit eens tegen zo'n variant oplopen. In die zin is dit een goede generale. Als we er iets van opsteken uiteraard.

Hij wil.

• Stoney3K
Hoe meer mensen er mild ziek worden, hoe meer mensen er uiteindelijk ook groepsimmuniteit opbouwen zonder dat het ellendige gevolgen heeft.

Een corona met een besmettelijkheid van de mazelen zal dus uiteindelijk minder snel de zorg omver trekken omdat de groepsimmuniteit heel snel gaat. Eigenlijk krijg je dan dus een bonus vaccinatie zonder dat je er wat voor hoeft te doen.

COVID zit nu in een vervelende sweet-spot: Net niet besmettelijk genoeg om zichzelf de nek om te draaien door die groepsimmuniteit, maar wel verradelijk genoeg om de zorg zwaar te belasten.

Het zou zomaar kunnen dat Delta op het randje van dat kantelpunt zit en we met Delta + vaccinatie straks heel snel bij die groepsimmuniteit gaan komen zonder veel echte gevolgen.

[ Voor 33% gewijzigd door Stoney3K op 28-06-2021 23:49 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Stoney3K schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:36:
[...]

Bovendien zorgt die selectiedruk ervoor dat een gevaarlijker virus minder kans heeft om te overleven, want een virus waarvan de gastheer wat langer op de planeet rond blijft lopen, heeft wat meer kansen om nog wat anderen te besmetten. ;)
Jazeker. Daar komen overigens ook nog meer factoren bij te kijken, zoals de manier van transmissie (aerosolen, in de lucht, op oppervlaktes, etc).
Pagina: 1 ... 71 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.