Fuujii schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:12:
[...]
Dat ben ik met je eens. Je krijg een stel zolderkamerdetectives die hun eigen conclusie gaan trekken (lees: waarschijnlijk de verkeerde). Echter staat dat even los van mijn oorspronkelijke vraag: waarom is er toch een groep hoogleraren/academici, die dit soort verhalen blijft ondersteunen en verspreiden?
Ik ben ook zeer sceptisch over deze groep. Ik probeer te begrijpen waarom ze dit doen.
Ik neem aan dat je bedoeld dat die academici zich op sociale media mengen in allerlei discussies of iets wel/niet klopt? Nou ja, academicus of niet, het zijn en blijven allemaal mensen. De een is meer een fan van sociale media, de ander niet. De een vindt dat het daar bespreken van bepaalde onderwerpen van toegevoegde waarde is, de ander niet.
Ook binnen de academische wereld zul je voor, tijdens en na een bepaald onderzoek discussie hebben over initiële aannames die gedaan worden, de manier waarop een onderzoek gehouden wordt, hoe de gemeten resultaten te interpreteren zijn en welke conclusies hieraan te verbinden. En ook hier zullen niet altijd alle betrokkenen het 100% eens zijn met elke stap.
Laat het dan nou net, mijn inschatting, die personen zijn die dat dan aan de grote klok hangen (via sociale media), omdat ze zich wellicht gekrenkt of niet onderkend voelen door de rest van de collega's. Het kan dat die personen een punt hebben, het kan ook niet zo zijn. Indien het overgrote merendeel achter de gang van zaken en de conclusies van een onderzoek staan maar een enkeling niet, kan je nog altijd stellen dat de uitkomsten stand houden/waardevol zijn.
Mijn inschatting van welke personen dit dan zijn doe ik op basis van het feit dat vrijwel altijd de meest extreme tegenstanders personen zijn die ofwel al meerdere malen (bij andere onderzoeken) op hun beweringen onderuit gehaald zijn, of dat het personen zijn die er niet bij betrokken waren en/of uit een totaal ander vakgebied kwamen. Want ja een microbioloog is heel wat anders dan een neurochirurg of psycholoog/psychiater; een psycholoog zal m.b.t. Corona veel eerder redeneren vanuit de dingen die hij/zij ziet wat bepaalde maatregelen met de gemoedstoestand van mensen doet, terwijl een microbioloog juist kijkt naar hoe en wat een rondgaand virus doet met de volksgezondheid en wat je (qua maatregelen b.v.) zou moeten doen om dat virus zo weinig mogelijk kans te bieden. Een psycholoog kan op basis van de conclusies van een microbiologisch onderzoek best zeggen "oke, in de hele Corona casus is dit de conclusie vanuit dat standpunt, ik zie echter ook punten X en Y vanuit mijn vakgebied". Dat kan prima, maar doet niets af aan het microbiologische onderzoek, terwijl de meest extreme tegenstanders dan wel (zonder goede kennis) dat onderzoek onderuit gaan halen.
En onder de streep kan ook ieders karakter en kunde (hoe goed is die persoon in zijn/haar beroep) ervoor zorgen dat die persoon meer neigt naar eigen gelijk/erkenning krijgen, of juist zijn/haar meningsverschil wel onderkend maar zich schikt in wat het (overgrote) merendeel overeenstemt.
Persoonlijk denk ik dat jouw "tegengeluid" (als academicus/tegenstander/whatever) maar via sociale media naar buiten spuien een zwaktebod is, aangezien je via iets als Twitter (of sociale media in het algemeen) nooit het hele onderzoek en al diens finesse kan uitlichten en goed onderbouwd/uitgeschreven kan zeggen over welke punten je twijfels hebt danwel je het oneens bent. Dit ligt gewoon in de aard van sociale media en mensen die daar het meeste tijd besteden; het is voor hele snelle, korte en zo sensationeel mogelijk gebrachte items, niet voor het doornemen en discussiëren van alle details van een onderzoek waar duizenden, tienduizenden of wellicht zelfs honderdduizenden manuren aan besteed is.