Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06
crimby schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:09:
[...]

Van mij mag die 1,5m voor altijd blijven hoor! Lekker m’n eigen space en geen gehijg in mijn nek. Laten we de 1,5m alleen voor familie en vrienden (grotere eigen bubbel) varen.
Tuurlijk, fantastisch! Komen die BOA's ook nog aan hun bonnenquotum voor de komende jaren! :Y)

Maar alle gekkigheid, die 1,5 meter zelf is niet het probleem, net zoals mondkapjes. Het probleem is dat het nu opgelegd en afgedwongen wordt, in plaats van een ongeschreven regel die zegt 'geef elkaar wat meer personal space'.

De NS gaat ook echt niet voor altijd op halve capaciteit rijden, en KLM geeft je straks ook niet meer de ruimte van business class.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:57
Gonadan schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:47:
[...]

Dat is een deel inderdaad, maar de overzichten die ik zoek zijn er niet meer. Voortgangsbalkjes per groep is niet meer inzichtelijk, elke grafiek heeft tegenwoordig een verdeling in vaccin en niet doelgroep. Daarnaast zijn de doelen niet meer zichtbaar.
Aangezien ook coronabeeld ze niet meer heeft neem ik aan dat het inderdaad gewoon te onduidelijk is geworden en dat het maar niet meer gerapporteerd wordt.
Tot eind maart waren de pdf's in de weekrapportage veel uitgebreider met zelfs vaccinatiegraad grafieken per leeftijdsblok:
https://www.rivm.nl/covid...9-vaccinatie-in-nederland

of rechtstreeks 30 maart: https://www.rivm.nl/sites...ederland_2021_03_30_0.pdf

Voor wat het waard was dan met de toen al niet complete registratie.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Stoney3K schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:12:
[...]

Tuurlijk, fantastisch! Komen die BOA's ook nog aan hun bonnenquotum voor de komende jaren! :Y)

Maar alle gekkigheid, die 1,5 meter zelf is niet het probleem, net zoals mondkapjes. Het probleem is dat het nu opgelegd en afgedwongen wordt, in plaats van een ongeschreven regel die zegt 'geef elkaar wat meer personal space'.

De NS gaat ook echt niet voor altijd op halve capaciteit rijden, en KLM geeft je straks ook niet meer de ruimte van business class.
Het grootste probleem is dat veel mensen (inclusief jijzelf) die 1,5 meter als probleem zien en niet als fatsoensnorm welke overigens ook heel goed helpt om andere overdraagbare ziektes niet aan een ander over te dragen. (Geld ook voor mondkapjes trouwens).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:43
Yaksa schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:19:
[...]

Het grootste probleem is dat veel mensen (inclusief jijzelf) die 1,5 meter als probleem zien en niet als fatsoensnorm welke overigens ook heel goed helpt om andere overdraagbare ziektes niet aan een ander over te dragen. (Geld ook voor mondkapjes trouwens).
Ik zou condooms wettelijk ook proberen af te dwingen dan. Je weet maar nooit wanneer je een soa overdraagt.

Geen condoom? 95 euro boete!

:+ :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoney3K
[...]

Tja, als je om te beginnen al mensen gaat straffen als ze je nieuw verzonnen regel niet volgen, dan veroorzaak je dat vanzelf.

Oogsten, zaaien. Behandel mensen als kleuters en ze gedragen zich zo, geef een goed voorbeeld en je krijgt veel meer draagvlak als een wijzend 'foei, boete!' vingertje.

Ik vind 1,5 meter een prima fatsoensnorm zo lang ik wel zelf kan bepalen met wie ik wel en geen afstand hou. Daarvoor heb ik geen overheid nodig die zich ermee bemoeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:48
Mr.Joker schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:27:
[...]

Ik zou condooms wettelijk ook proberen af te dwingen dan. Je weet maar nooit wanneer je een soa overdraagt.

Als jij niet zeker weet of je een SOA hebt, en je gaat met iemand naar bed, doe je dan geen condoom om?

Laat staan natuurlijk de figuren die het ook zonder condoom doen als ze wel een SOA hebben. Want daar gaat het ook om: mensen testen COVID positief, en gaan toch even boodschappen doen en zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:52

The Legend

*Plop*

[...]

De ‘fatsoensnormruimte’ is natuurlijk niet de grootste beperkende factor van die maatregel. Dat we in het persoonlijke verkeer wat meer afstand houden en soms met een boogje om elkaar heen lopen, dat zal over het algemeen te doen zijn. Maar diezelfde norm binnen werkt natuurlijk wel zeer beperkend (met een goede reden). Voor Corona liet volgens mij niemand in het theater twee stoelen vrij uit fatsoen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mr.Joker
autje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:34:
[...]

Als jij niet zeker weet of je een SOA hebt, en je gaat met iemand naar bed, doe je dan geen condoom om?

Laat staan natuurlijk de figuren die het ook zonder condoom doen als ze wel een SOA hebben. Want daar gaat het ook om: mensen testen COVID positief, en gaan toch even boodschappen doen en zo.
Punt is, je kan niet alle risico's afdekken en wettelijk gezien afstraffen..

Willen we risicoloos leven? Alle risico's afdekken? Alle ziektes de wereld uithelpen? Frikadellen uit de schappen? Een pas om een maximale hoeveelheid aan alcohol aan te schaffen?

Als het gros gevaccineerd is en de ziekte wordt endemisch dan ben je weer terug naar het oude 'normaal'.

Mensen die denken dat ze risicoloos kunnen leven moeten eens even die bril afzetten, dat getuigt van 0 realiteitsbesef.

Willen mensen hierna ook nog 1.5m afstand houden van anderen? Prima, maar ontneem die nachtclub eigenaar zijn levenswerk niet. Als mensen toch willen feesten nadat de pandemie afgelopen is, laat ze dat lekker doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Mr.Joker schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:27:
[...]
off topic: sex (met of zonder condoom) heb je meestal met wederzijds goedvinden, bij zoiets als COVID-19 ligt dat toch iets anders

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
autje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:34:
[...]

Dat heet 'gezond verstand'. Er staat geen agent naast je bed die controleert of je ook echt een condoom omdoet en een boete uitschrijft als dat niet zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:40

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Mr.Joker schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:38:
[...]

Punt is, je kan niet alle risico's afdekken en wettelijk gezien afstraffen..

Willen we risicoloos leven? Alle risico's afdekken? Alle ziektes de wereld uithelpen? Frikadellen uit de schappen? Een pas om een maximale hoeveelheid aan alcohol aan te schaffen?

Als het gros gevaccineerd is en de ziekte wordt endemisch dan ben je weer terug naar het oude 'normaal'.

Mensen die denken dat ze risicoloos kunnen leven moeten eens even die bril afzetten, dat getuigt van 0 realiteitsbesef.

Willen mensen hierna ook nog 1.5m afstand houden van anderen? Prima, maar ontneem die nachtclub eigenaar zijn levenswerk niet. Als mensen toch willen feesten nadat de pandemie afgelopen is, laat ze dat lekker doen ;)
Dat is het vaak: alles of niets. Waarom hier wel, en daar niet 1,5m? Maar je hoeft niet overal 1,5m aan te houden, om het virus af te remmen. Als we dat op zoveel mogelijk plekken doen (maar niet overal, bijv. in die nachtclub), dan helpt dat echt wel. Die gulden middenweg gaat er bij veel mensen niet in, om een of andere reden.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Yaksa schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:39:
[...]

off topic: sex (met of zonder condoom) heb je meestal met wederzijds goedvinden, bij zoiets als COVID-19 ligt dat toch iets anders
We hebben het hier over een eigen keus volgens mij?

Als jij 1.5m afstand wilt houden, prima. Maar zodra er een gros aan mensen die afstand niet willen bewaren (nachtclub oid), dan moeten zij dat toch zelf weten?

Zie jij nog een vrij tafeltje in een restaurant, maar je vind dat het enige vrije tafeltje te dicht bij andere mensen staat, dan ga je daar toch niet eten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:42:
[...]

Dat is het vaak: alles of niets. Waarom hier wel, en daar niet 1,5m? Maar je hoeft niet overal 1,5m aan te houden, om het virus af te remmen. Als we dat op zoveel mogelijk plekken doen (maar niet overal, bijv. in die nachtclub), dan helpt dat echt wel. Die gulden middenweg gaat er bij veel mensen niet in, om een of andere reden.
Als je groepsimmuniteit hebt en die ziekenhuizen zijn nagenoeg leeg, dan is al die poespas niet nodig.

Gaan we als influenza weer hard toeslaat, (waar de vaccinatiegraad veel lager ligt) ook zulke maatregelen nemen? Kom niet met het argument dat COVID dan voor meer zorgdruk zorgt, immers door een hele hoge graag van immuniteit zou dat in de praktijk moeten meevallen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Stoney3K schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:34:
[...]
Ik vind 1,5 meter een prima fatsoensnorm zo lang ik wel zelf kan bepalen met wie ik wel en geen afstand hou. Daarvoor heb ik geen overheid nodig die zich ermee bemoeit.
That's the spirit, grab'm by the pussy O-)

Totaal geen rekening met anderen houden dus, want jij bepaalt zelf wel even of die ander daar mogelijk last van heeft. Dat is een knap egoïstische instelling. Ik ben blij dat ik mijn kinderen anders opgevoed heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:48
Stoney3K schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:39:
[...]

Dat heet 'gezond verstand'. Er staat geen agent naast je bed die controleert of je ook echt een condoom omdoet en een boete uitschrijft als dat niet zo is.
Probleem is dat een hoop mensen omtrent COVID ineens hun gezond verstand lijken te zijn kwijtgeraakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K
Yaksa schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:45:
[...]

Totaal geen rekening met anderen houden dus, want jij bepaalt zelf wel even of die ander daar mogelijk last van heeft. Dat is een knap egoïstische instelling. Ik ben blij dat ik mijn kinderen anders opgevoed heb.
Als jij geen vertrouwen hebt in het gezond verstand van anderen, dan snap ik je houding. Ik hoop voor je kinderen dat er genoeg rubberen tegels in de achtertuin liggen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 09:47

Agent47

I always close my contracts.

Het wordt ook wel typisch Nederlands eh. Wanneer we er met z'n allen bijna zijn ineens tegenwerken met regels en een kut houding aanhouden. :/

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Meanwhile in Canada spreekt een groep artsen zich uit tegen een oproep van een college van artsen & chirurgen jegens de medische beroepsgroep om zich niet publiekelijk uit te spreken over covid als dat de "officiële", nationale covid-strategie zou tegenspreken.
“We physicians believe that with the CPSO statement of 30 April 2021, a watershed moment in the assault on free speech and scientific inquiry has been reached,” reads the declaration. “We will never comply and will always put our patients first.”

The CPSO’s April 30 statement said that there have been “isolated incidents of physicians using social media to spread blatant misinformation and undermine public health measures meant to protect all of us.”

The group of physicians says that at its core, the primary obligation of a doctor is not to the “CPSO or any other authority,” but to patients.

The declaration then states how the CPSO declaration “violates” a doctor’s pledge to his patients in three ways, by “Denial of the Scientific Method itself,” violating a doctor’s pledge to “use Evidence-Based Medicine for our patients,” and by violating the “Duty of Informed Consent.”
Sterke reactie van deze artsen naar aanleiding van een nogal bizarre oproep. In Nederland hebben we dit in mindere mate meegemaakt, vooral op Twitter, door aanhoudende aanvallen vanuit vooral de virologische hoek op artsen als Marcel Levi en Peter van der Voort. In elk geval wel fijn dat artsen hier publiekelijk met elkaar kunnen discussiëren zonder dat er censuur-achtige bedingingen de wereld in worden geslingerd door een groep artsen die het er niet mee eens is :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:52

RayNbow

Kirika <3

Stoney3K schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:34:
Ik vind 1,5 meter een prima fatsoensnorm zo lang ik wel zelf kan bepalen met wie ik wel en geen afstand hou.
En wat doen we als daardoor iemands anders vrijheid om 1,5 meter afstand te houden wordt geschonden?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

Stoney3K schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:47:
[...]

Als jij geen vertrouwen hebt in het gezond verstand van anderen, dan snap ik je houding. Ik hoop voor je kinderen dat er genoeg rubberen tegels in de achtertuin liggen dan.
Helemaal met je eens Stoney3K. Op het moment het effect van maatregelen niet bepaald kan worden, het aantal opnames daalt moet je deze 100% opheffen, net zoals in Texas is gebeurd op 2 maart (newsweek schrijft er dit over). Waar zijn de opnamens na Koningsdag en het Ajax feest? Nergens te bekennen.

En inderdaad ik bepaal zelf wel van wie ik afstand houdt en van wie niet en dan meteen maar die asociale walgelijke bacterie mondkapjes weg. Daar hoeft een overheid buiten een crisissituatie mij niets over te verplichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

RayNbow schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:56:
[...]

En wat doen we als daardoor iemands anders vrijheid om 1,5 meter afstand te houden wordt geschonden?
Daar is diegene dan zelf verantwoordelijk voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13:52

steveman

Comfortabel ten onder

Lol, nou da's wachten op een bloedneus dan :o

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:35
Als er iets is wat wel duidelijk is geworden afgelopen jaar, is dat die 1,5m helemaal niet zo strikt te houden is. Probeer maar eens iemand met een karretje te passeren in de supermarkt. Algemene idee is dat je elkaar niet in het gezicht hoest, periodes in elkaars nabijheid beperkt en verder zal je moeten accepteren dat het af en toe wel eens wat minder is dan 1,5m.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:47:
[...]

Ik denk dat veel van de maatregelen zijn ingevoerd door het gebrek aan gezond verstand van de gemiddelde Nederlander. Lijkt vaak net alsof velen nooit uit de puberteit zijn gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
immetjes schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:59:
[...]

Helemaal met je eens Stoney3K. Op het moment het effect van maatregelen niet bepaald kan worden, het aantal opnames daalt moet je deze 100% opheffen, net zoals in Texas is gebeurd op 2 maart (newsweek schrijft er dit over). Waar zijn de opnamens na Koningsdag en het Ajax feest? Nergens te bekennen.

En inderdaad ik bepaal zelf wel van wie ik afstand houdt en van wie niet en dan meteen maar die asociale walgelijke bacterie mondkapjes weg. Daar hoeft een overheid buiten een crisissituatie mij niets over te verplichten.
In Texas is niet alleen de mondkapjesplicht per begin maart vaarwel gezegd, ook is er onlangs een indoor evenement met 70.000 man georganiseerd. Hoor je in Nederland niks over. De dynamiek tussen de Texaanse gouverneur en Fauci is op zich al het verslaan waard :) .

Het sein veilig gaat in Nederland in ieder geval niet op korte termijn gegeven worden, met alle nadelige gevolgen van dien. In dit topic is het al te merken: men zal elkaar vies c.q. eng blijven vinden, afstand houden waar dit straks niet meer nodig is en wellicht ook de ellebooggroet als standaardmanier van begroeten blijven beschouwen.
Robertdj schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:09:
[...]

Ik denk dat veel van de maatregelen zijn ingevoerd door het gebrek aan gezond verstand van de gemiddelde Nederlander. Lijkt vaak net alsof velen nooit uit de puberteit zijn gekomen.
Ja, want we gedragen ons ook echt significant anders dan andere West-Europeanen... :z

[ Voor 11% gewijzigd door Jedi_Pimp op 18-05-2021 13:17 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-08 01:27
[...]

Volgens mij pik je het helemaal verkeerd op. Gaat om het punt dat als de regels niet meer nodig zijn. Er geen regel moet zijn vanuit de overheid dat we 1.5M afstand moeten houden.

Pre corona deden we dat ook allemaal natuurlijk, en stond je dichter bij degene die je goed kende. Denk je nou echt dacht @Stoney3K lekker op iedereens lip gaat staan puur omdat het kan? Iedereen heeft gezond verstand. Kom op zeg, dit heeft niks met egoïsme te maken. Maar dat een overheid niet overal regels voor moet opstellen, als het niet meer nodig is.

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Jedi_Pimp schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:15:
[...]

In Texas is niet alleen de mondkapjesplicht per begin maart vaarwel gezegd, ook is er onlangs een indoor evenement met 70.000 man georganiseerd. Hoor je in Nederland niks over. De dynamiek tussen de Texaanse gouverneur en Fauci is op zich al het verslaan waard :) .

Het sein veilig gaat in Nederland in ieder geval niet op korte termijn gegeven worden, met alle nadelige gevolgen van dien. In dit topic is het al te merken: men zal elkaar vies c.q. eng blijven vinden, afstand houden waar dit straks niet meer nodig is en wellicht ook de ellebooggroet als standaardmanier van begroeten blijven beschouwen.
Ik ben inmiddels zo klaar met die kleffe mondkapjes dat ik ze niet meer over m'n neus doe. Voor de show zijn ze nu dus, ik wil ze eigenlijk helemaal af (ook omdat ik andere mensen weer op een normale manier wil zien en aanspreken), maar omdat ik geen zin hen in discussies met andere klanten hou ik 'm nog wel op (en omdat het een verplichting is en ik ben wel iemand die zich een beetje laffig confirmeert aan het gezag). Afstand hou ik verder wel en wacht rustig op afstand als iemand in een schap wat uit loopt te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Pukson schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:17:
[...]

Volgens pik je het helemaal verkeerd op. Gaat om het punt dat als de regels niet meer nodig zijn. Er geen regel moet zijn vanuit de overheid dat we 1.5M afstand moeten houden.

Pre corona deden we dat ook allemaal natuurlijk, en stond je dichter bij degene die je goed kende. Denk je nou echt dacht @Stoney3K lekker op iedereens lip gaat staan puur omdat het kan? Iedereen heeft gezond verstand. Kom op zeg, dit heeft tussen egoïsme te maken. Maar dat ren overheid niet overal regels voor moet opstellen, als het niet meer nodig is.
This.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

[...]

Volgens pik je het helemaal verkeerd op. Gaat om het punt dat als de regels niet meer nodig zijn. Er geen regel moet zijn vanuit de overheid dat we 1.5M afstand moeten houden.

Pre corona deden we dat ook allemaal natuurlijk, en stond je dichter bij degene die je goed kende. Denk je nou echt dacht @Stoney3K lekker op iedereens lip gaat staan puur omdat het kan? Iedereen heeft gezond verstand. Kom op zeg, dit heeft tussen egoïsme te maken. Maar dat ren overheid niet overal regels voor moet opstellen, als het niet meer nodig is.
Dat is precies wat de Texaanse gouverneur ook zei:

"Though Abbott wanted Texas independence, he stressed continued safe practices for residents of the Lone Star State.

"Today's announcement does not abandon safe practices that Texans have mastered over the past year," said on March 2 in Lubbock. "Instead, it is a reminder that each person has a role to play in their own personal safety and the safety of others. With this executive order, we are ensuring that all businesses and families in Texas have the freedom to determine their own destiny."

(bron)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]

Onder normale omstandigheden (buiten een coronapandemie) komen in Nederland miljoenen mensen dagelijks gedurende korte of lange tijd op (veel) minder dan 1,5 m afstand van elkaar. In treincoupés, in cafés. in rijen, in voetbalstadions enzovoort. Het is me een raadsel waarom dit na corona opeens een fatsoensprobleem zou zijn. In een volle kroeg of treincoupé kom je 100% zeker met allerlei ziektekiemen in aanraking, maar dat levert je hoogstens een verkoudheid op, tenzij je immuunsysteem ernstig verzwakt is. En wie daaraan lijdt, zal zelf de nodige voorzorgen moeten treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:06
Stoney3K schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:39:
[...]

offtopic:
Stealthing is in diverse landen al strafbaar gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:42
Gonadan schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:55:
[...]

Thuis blijven bij klachten lijkt mij ook wel een zegening, al doen nu veel mensen dat evengoed al niet. Maar zo'n reutelende collega op kantoor die onder het mom van 'ik kan toch achter een bureau zitten dus ben niet ziek' de hele afdeling onder blaft ben ik nooit fan van geweest. Thuis op halve kracht door is dan een mooi compromis wat hopelijk nu toegankelijker wordt.
Bij ons kwam het management met deze gevleugelde uitspraak:

"Ziek zijn overkomt je, verzuim is een keuze."

Als je die zinsnede googled kom je op dingen waar we in de huidige situatie verbijsterd naar kijken.

https://carriere.nrc.nl/w...-dit-moet-je-nooit-zeggen

Ik zou toch heel graag degene die ze daar interviewen even meenemen over het IC terwijl ik naast hem luid dit interview voorlees. Of eens mee laat lopen bij een re-integratie traject van medewerkers met een burnout en de langdurige na-effecten. :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:19

Mooie daling bij de IC, maar wederom een kleine stijging in de kliniek..
Ziekenhuiscijfers dalen meestal op de woensdag/donderdag? Maandag en dinsdag is plussen van het weekend toch?

[ Voor 28% gewijzigd door crimby op 18-05-2021 13:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
crimby schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:53:
[Twitter]

Ziekenhuiscijfers dalen meestal op de woensdag/donderdag? Maandag en dinsdag is plussen van het weekend toch?
Eerder ook een daling in de kliniek, maar omdat de IC hard daalt komen er dus 35 extra bij op de verpleegafdeling.

Tenzij er een paar van die 35 zijn overleden, die kans is ook best aanwezig

[ Voor 7% gewijzigd door LZ86 op 18-05-2021 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
crimby schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:53:
[Twitter]

Cijfers van vorige week:

12-05-2021,738,477,1607,40,209
11-05-2021,748,444,1732,29,255
10-05-2021,757,385,1730,38,183

Kleine stijging op cohort, daling IC op de 11de, vergeleken met de 10de.

Belangrijkste is de instroom, die was vorige week 255 en nu 198. zo'n 20% minder.
IC ook zo'n 10% minder :)

Grote daling komt morgen denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Joker op 18-05-2021 14:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:21

Sagat

Is pappa x2!

[...]

Volgens mij pik je het helemaal verkeerd op. Gaat om het punt dat als de regels niet meer nodig zijn. Er geen regel moet zijn vanuit de overheid dat we 1.5M afstand moeten houden.

Pre corona deden we dat ook allemaal natuurlijk, en stond je dichter bij degene die je goed kende. Denk je nou echt dacht @Stoney3K lekker op iedereens lip gaat staan puur omdat het kan? Iedereen heeft gezond verstand. Kom op zeg, dit heeft niks met egoïsme te maken. Maar dat een overheid niet overal regels voor moet opstellen, als het niet meer nodig is.
Ben het met je eens dat als dit alles klaar is, dat de regels moeten vervallen. Maar sommigen stellen (of zo komt het op mij over) dat alle of iig de meeste regels op dit moment onzin zijn en dit met gezond verstand ook wel afgehandeld kan worden.

Hier heb ik iets meer moeite mee, noem het eigenwijs, noem het luiheid of eigenwijsheid, of ja gezond verstand, maar ik heb toch wel het idee dat wij met zijn allen toch wel makkelijk de grenzen opzoeken of er overheen gaan.
(en ik ben hier ook niet roomser dan de paus, denk dat 100% alle regels opvolgen erg lastig was en misschien is, maar over het algemeen lukt het me aardig, en ja stukkie eigenbelang, maar vooral........het is een freaking pandemic, dus dan moeten bepaalde dingen gewoon! )

Nog even volhouden is een dooddoener, maar volgens mij inmiddels echt wel van toepassing, en we zien de versoepelingen dus ook........en ja als het echt allemaal te lang duurt en de overheid echt misbruik van de pandemie gaat maken, dan zal ik daar ook zeker bezwaar tegen maken, en ik heb dan ook nog wel genoeg vertrouwen in ons stelsel dat er dan iets mee gedaan zal worden (err er van uitgaande dat ik niet in mijn eentje met mijn alu hoedje op het malieveld sta dan :+ )

10 second ninja DONE

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Sagat schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:59:
[...]

Ben het met je eens dat als dit alles klaar is, dat de regels moeten vervallen. Maar sommigen stellen (of zo komt het op mij over) dat alle of iig de meeste regels op dit moment onzin zijn en dit met gezond verstand ook wel afgehandeld kan worden.

Hier heb ik iets meer moeite mee, noem het eigenwijs, noem het luiheid of eigenwijsheid, of ja gezond verstand, maar ik heb toch wel het idee dat wij met zijn allen toch wel makkelijk de grenzen opzoeken of er overheen gaan.
(en ik ben hier ook niet roomser dan de paus, denk dat 100% alle regels opvolgen erg lastig was en misschien is, maar over het algemeen lukt het me aardig, en ja stukkie eigenbelang, maar vooral........het is een freaking pandemic, dus dan moeten bepaalde dingen gewoon! )

Nog even volhouden is een dooddoener, maar volgens mij inmiddels echt wel van toepassing, en we zien de versoepelingen dus ook........en ja als het echt allemaal te lang duurt en de overheid echt misbruik van de pandemie gaat maken, dan zal ik daar ook zeker bezwaar tegen maken, en ik heb dan ook nog wel genoeg vertrouwen in ons stelsel dat er dan iets mee gedaan zal worden (err er van uitgaande dat ik niet in mijn eentje met mijn alu hoedje op het malieveld sta dan :+ )
Men spreekt wel over gezond verstand. Maar als er iets is dat we geleerd hebben van de afgelopen 14 maanden pandemie, is het wel dat de gemiddelde NL absoluut geen gezond verstand heeft, of dat dat "gezonde verstand" ons juist dieper in de shit heeft gebracht.

Het coronabeleid was in het begin volledig gebaseerd op gezond verstand, en vervolgens ging het helemaal mis en zijn we in een cascade van steeds strengere maatregelen beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
LZ86 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:56:
[...]

Eerder ook een daling in de kliniek, maar omdat de IC hard daalt komen er dus 35 extra bij op de verpleegafdeling.

Tenzij er een paar van die 35 zijn overleden, die kans is ook best aanwezig
Oooh check, die worden dan natuurlijk geplust bij de kliniek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Uitstroom van IC is volgens mij zo'n 80% levend --> vrijwel allemaal naar de verpleegafdeling.
De rest helaas naar het mortuarium.

De uitstroom van de IC correleert met de opnames op de IC gedurende de afgelopen ~3 weken (en dus met de bezetting op de IC). Ik schat dat de dagelijkse uitsroom IC-> kliniek zo'n 35 patienten bedraagt, met een licht dalende trend omdat het aantal mensen op de IC wat daalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:40

Nox

Noxiuz

roffeltjes schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:45:
[...]

Als je die zinsnede googled kom je op dingen waar we in de huidige situatie verbijsterd naar kijken.

Ik zou toch heel graag degene die ze daar interviewen even meenemen over het IC terwijl ik naast hem luid dit interview voorlees. Of eens mee laat lopen bij een re-integratie traject van medewerkers met een burnout en de langdurige na-effecten. :(
Lekker dan. Je zou bijna het toilet onderkotsen van je buikgriep en als men dan klaagt: "maar ik verzuim niet!"

Gelukkig werd je hier gewoon weggestuurd. Ook met een griepje, al voelde je het al aankomen. Je meld gewoon dat je je niet lekker voelt en niemand wil aansteken en even een dagje rustig aan doet en je mail bijhoud vanuit huis. Zijn ze blij mee, personeel is een van de belangrijkste assets, die moet je niet allemaal tegelijk ziek thuis hebben ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...
...
Tot op zekere (best grote) hoogte is dat natuurlijk ook zo, maar wat men hoopt te impliceren is dat het een onjuiste keuze zou zijn. In diverse gevallen is om diverse redenen verzuim bij ziekte echter een veel betere keuze dan geen verzuim.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 18-05-2021 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Goh, wij hebben dezelfde werkgever (gehad) gok ik. Dat was altijd het levensmotto ja.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Dennis1812 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:28:
[...]

Goh, wij hebben dezelfde werkgever (gehad) gok ik. Dat was altijd het levensmotto ja.
Oh die hebben wij hier ook op kantoor. Daat zijn de zogenaamde " Diehards" . Die hoesten je hele bureau onder. En maar aan de baas laten zien dat ze alles voor het werk overhebben. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:53
Het voordeel van de huidige thuiswerk-faciliteiten is dat je wel heel erg ziek moet zijn om niet achter de pc te kunnen kruipen. Besmettingsgevaar voor anderen is zo geen issue meer.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 14:21
LZ86 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:02:
Men spreekt wel over gezond verstand. Maar als er iets is dat we geleerd hebben van de afgelopen 14 maanden pandemie, is het wel dat de gemiddelde NL absoluut geen gezond verstand heeft,
Als je hier iets langer over nadenkt, is dit dan een verrassing ?
Voor mij niet.
Voor corona was ook wel duidelijk dat er heel veel mensen geen gezond verstand hebben. Niet alleen in NL hoor, overal.

Misschien is "gemiddelde" niet helemaal correct. Zou het dan eerder "grote groepen" noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crimby
hoevenpe schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:32:
Het voordeel van de huidige thuiswerk-faciliteiten is dat je wel heel erg ziek moet zijn om niet achter de pc te kunnen kruipen. Besmettingsgevaar voor anderen is zo geen issue meer.
Dan bekijk je het wel alleen vanuit het werk en niet vanuit je gezondheid. Je hebt energie nodig om beter te worden, die energie kan je maar eenmalig gebruiken dus of werk of herstel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
[...]

Er zijn nou eenmaal enkele maatregelen in het leven gebracht die niet alleen zeer twijfelachtig zijn in termen van effectiviteit (i.e. avondklok, mondkapjesplicht) maar ook nog eens getuigen van een afwezig vertrouwen in het sociale contract tussen overheid en burger.
Als het aankomt op gedrag, hebben we niet alleen in dit topic maar ook op TV en masse de neiging om te wijzen op het recalcitrante karakter van de Nederlandse staatsburger in het geval van tegenvallende besmettingscijfers. Tegengesteld, als cijfers meezitten, is dat volgens velen te wijten aan bovengenoemde maatregelen. Zo werkt wetenschap natuurlijk niet. Mobiliteitscijfers zijn op dit moment de beste "objectieve" c.q. wetenschappelijke benadering van ons gedrag, en die laten niet tot nauwelijks significante verschillen zien in vergelijkbare, West-Europese landen.

Daarnaast is het een persoonlijke kwestie of het "te lang duurt" of dat een overheid "misbruik maakt" van de pandemie. Anders gezegd, dat kan je niet als individu voor het collectief bepalen. Vandaar dat we daar onafhankelijke instituten voor hebben zoals RvS, Nederlandse orde van advocaten en dergelijke. Helaas lijken deze instituten de grootst mogelijke moeite te hebben om een gedegen tegengeluid te kunnen geven, zeker de afgelopen maanden. In het buitenland lijken rechters zich minder aan te trekken van de ogenschijnlijke impasse van de Kamer en ook daadwerkelijk in te grijpen (zie recente ontwikkelingen Belgische en Duitse rechters).
[...]

Men spreekt wel over gezond verstand. Maar als er iets is dat we geleerd hebben van de afgelopen 14 maanden pandemie, is het wel dat de gemiddelde NL absoluut geen gezond verstand heeft, of dat dat "gezonde verstand" ons juist dieper in de shit heeft gebracht.

Het coronabeleid was in het begin volledig gebaseerd op gezond verstand, en vervolgens ging het helemaal mis en zijn we in een cascade van steeds strengere maatregelen beland.
Ach komop man, "het ging helemaal mis" omdat we ons gebaseerd hebben op gezond verstand. Laat ik dat even uitschrijven. Omdat we ons in de zomer goed hebben gedragen, zijn de besmettingscijfers meegevallen. Echter, vanaf het najaar hebben we bewezen het niet te kunnen aangezien de cijfers omhoog gegaan zijn en de tweede golf ingezet werd, resulterende in strenge maatregelen. Vind je dit zelf een heel wetenschappelijke conclusie? Geldt dit voor alle andere landen met vergelijkbare curves? Je gaat hiermee voorbij aan allerlei exogene variabelen die invloed hebben op het verloop van de transmissie van covid, intrinsieke virale veranderingen, etcetera.

[ Voor 17% gewijzigd door Jedi_Pimp op 18-05-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
[...]

Als mensen zonder gezond verstand dat nou 's van zichzelf wisten. Maar nee, deze mensen lijken juist het meest overtuigd van hun eigen gelijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Robertdj schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:42:
[...]Als mensen zonder gezond verstand dat nou 's van zichzelf wisten. Maar nee, deze mensen lijken juist het meest overtuigd van hun eigen gelijk.
Dat is het Dunning-Krugereffect. Een psychologisch verschijnsel wat optreedt bij incompetente mensen die juist door hun incompetentie het metacognitieve vermogen ontberen om in te zien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:46:
[...]

Dat is het Dunning-Krugereffect. Een psychologisch verschijnsel wat optreedt bij incompetente mensen die juist door hun incompetentie het metacognitieve vermogen ontberen om in te zien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn.
Hoe meer je weet, hoe beter je weet wat je niet weet. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Zo heel erg mis is het in het voorjaar niet gegaan, maar is de boel ontspoort in September/Oktober/November.

Dat heeft misschien te maken met gezond verstand, maar toch ook met een overheid die niet de juiste toonzetting geeft en dan ineens Draconisch ingrijpt.

- Openstelling van Hoger onderwijs: slecht idee.
- Niet nadenken wat je moet met studenten(steden): schandalig.
- Niet pompend remmen (Half Oktober lockdown 1, december tussen sinterklaas en kerst lockdown 2): stupide.

En ja, dat is gezond verstand wat de overheid niet heeft ge-etaleerd. Dan kan je ook niet verwachten dat de burger dat allemaal zelf gaat verzinnen (alsof je werkgever dat allemaal prima vindt) De overheid is toch in dit soort situaties onze gids.

Dat we toen half december opeens vol aan de noodrem moesten hangen is in en in triest, maar vooral een falen van gezond verstand bij de overheid. We hebben nu zo'n enorm reservoir besmette personen dat we het niet meer kunnen laten uitdoven zonder langdurige draconische maatregelen en vaccin.

Dit alles was niet alleen van te voren voorspeld, al september kwamen de eerste signalen uit de studenten steden dat het mis zou gaan... dat we toen niet preventief zijn gaan remmen is echt afgrijselijk. En dat we pas na Sinterklaas hebben ingegrepen is zo incompetent dat ik er nog steeds boos over wordt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 19:22
Weet je, eigenlijk zou je ook bepaalde criteria moeten invoeren voor het hebben van stemrecht of het krijgen van kinderen...Want wat zijn de anderen toch verschrikkelijk dom en achterlijk...

Echt, serieus...

Kunnen we alstublieft een beetje redelijk blijven in wat wij van onze medemensen vinden en onszelf niet op onze eigen imaginaire paardjes tillen. Wat een riekende eigendunk en een verschrikkelijk beeld van zijn/haar medemens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

immetjes schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:21:
[...]

Ik ben inmiddels zo klaar met die kleffe mondkapjes dat ik ze niet meer over m'n neus doe. Voor de show zijn ze nu dus, ik wil ze eigenlijk helemaal af (ook omdat ik andere mensen weer op een normale manier wil zien en aanspreken), maar omdat ik geen zin hen in discussies met andere klanten hou ik 'm nog wel op (en omdat het een verplichting is en ik ben wel iemand die zich een beetje laffig confirmeert aan het gezag). Afstand hou ik verder wel en wacht rustig op afstand als iemand in een schap wat uit loopt te zoeken.
Hoe recalcitranter er gedaan wordt, hoe langer het gaat duren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Yaksa schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:46:
[...]

In dit geval is daar wat mij betreft niet echt sprake van omdat juist de mensen die de lijnen uitzetten hebben gefaald. Als de premier zegt dat we nog naar het cafe kunnen in November kan je de burger niet verwijten dat hij dat opvolgt, de premier is in deze toch de leider die wordt gevoed door experts.

Natuurlijk was Sinterklaas vieren krankzinnig, maar als de leider zegt dat dat kan... dan is degene die dat geloofd niet iemand die vertrouwd op zijn eigen kennis.

Dus nee, Dunning Kruger is niet het primaire mechanisme achter de omvang van de huidige crisis.
righthand schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:55:
Weet je, eigenlijk zou je ook bepaalde criteria moeten invoeren voor het hebben van stemrecht of het krijgen van kinderen...Want wat zijn de anderen toch verschrikkelijk dom en achterlijk...

Echt, serieus...

Kunnen we alstublieft een beetje redelijk blijven in wat wij van onze medemensen vinden en onzelf niet op onze eigen imaginaire paardjes tillen. Wat een riekende eigendunk en een verschrikkelijk beeld van zijn/haar medemens...
Precies. De meeste mensen doen naar eer en geweten wat ze moeten doen.

[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 18-05-2021 15:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
YakuzA schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:57:
Alsof dat lapje stof wat al weken opgefrommeld in mijn broekzak zit echt het verschil maakt...

Laten we realistisch zijn: het aantal verkochte wegwerp-mondkapjes is veel te laag voor correct gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:00:
[...]

Alsof dat lapje stof wat al weken opgefrommeld in mijn broekzak zit echt het verschil maakt...

Laten we realistisch zijn: het aantal verkochte wegwerp-mondkapjes is veel te laag voor correct gebruik.
Wie houdt je tegen om hier wel goed mee om te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Kunnen we alstublieft een beetje redelijk blijven in wat wij van onze medemensen vinden en onzelf niet op onze eigen imaginaire paardjes tillen. Wat een riekende eigendunk en een verschrikkelijk beeld van zijn/haar medemens...
Zo dit he. Ik heb wel eens een paar aangesproken in dit topic die zich zo uitlieten over hun medemens of ze zelf wel 100% zich aan alle basismaatregelen hielden (wie zonder zonde is etc etc). Viel me op dat het in alle gevallen erg stil bleef.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:16

-tom-562

Oliesjeik

Echt, serieus...

Je zit op Tweakers hè. Iedereen hier is boven gemiddeld slim, hoffelijk, intellectueel etc. (althans, dat denken ze :+)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

YakuzA schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:57:
[...]

Hoezo? Vorig jaar hadden we geen mondkapjes (pas op 1 december) en in de zomer was er vrijwel niets aan de hand. Het weer, vaccinaties en de toegenomen immuniteit gaan ons nu redden.

En dan gaan virussen ook nog eens een keer door die kapjes heen en houden ze enkel grote druppels tegen terwijl kleine 5mu druppels -die dus veel kleiner zijn en iedereen ook uitadement- logischerwijs dieper in je longen komen en daar meer schade kunnen aanrichten. Alleen N95 kapjes beschermen hier tegen. Maar die zie ik niemand dragen en ik heb ze zelf nooit gedragen maar heb wel begrepen dat 30min zo'n ding op al irritant wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door immetjes op 18-05-2021 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Robertdj schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:04:
[...]

Ik kan niet voor @hoevenpe spreken, maar voor mezelf even. Als ik door de supermarkt loop met een beslagen bril en ik zie (nog net :+ ) meerdere malen cassieres of andere supermarktgangers (in groepjes ook nog wel vaak) niet juist hun mondlapje dragen dan vraag ik me wel eens af waarom ik dat nog steeds doe ja.

Alleen boodschappen doen is niet eens een harde verplichting zie ik net. Jumbo zegt " In principe 1 persoon per gezin"

[ Voor 12% gewijzigd door RodeStabilo op 18-05-2021 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:36
[...]

Veruit de belangrijkste reden: ik ben er van overtuigd dat het geen zin heeft. Daarnaast vind ik het een onding, beslaat m'n bril, moet ik er nu bewust over nadenken als ik zonder jas naar de winkel ga enz. enz.

Daarnaast - en ik geef direct toe, dat is een slechte reden - draagt een substantieel deel van de mensen die ik tegenkom hem onder de neus.

M'n motivatie om wel zonder meer alle regels te volgen is ver beneden het nulpunt gedaald door het optreden van de politiek. Ego's en voorkomen van gezichtsverlies zijn belangrijker dan serieus in gaan op kritische geluiden.

Ik handel naar de geest i.p.v. de letter van de regels. Ik probeer zoveel als mogelijk is afstand te houden, ontvang tegelijkertijd alleen een paar mensen uit hetzelfde huishouden en blijf thuis als ik me niet helemaal lekker voel of symptomen heb die kunnen wijzen op een covid-besmetting.

[ Voor 12% gewijzigd door Cranberry op 18-05-2021 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
immetjes schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:21:
[...]

Helemaal mee eens. Ik heb die dingen een keer officieel over de neus gedragen maar onder de neus zit veel minder irritant en kun je nog enigszins normaal ademhalen.

Die dingen zijn ooit tegen het advies van het RIVM in ingevoerd omdat er wat druk vanuit enkele burgemeesters en oppositiepartijen ontstond. Rutte en De Jonge hebben bij invoeren al aangegeven dat ze daar geen effect van verwachtten.

Nu het mooier weer wordt (hoop ik dan) gaan mensen ook meer zonder jas naar buiten. Ik heb, om me in de winkels noodgedwongen aan de regels te confirmeren, zo'n smerig lapje in mijn jaszak zitten. Zonder jas heb ik zo'n ding dus ook niet standaard bij me.
Graag dus heel snel stoppen met die poppenkast. (Wordt het ook weer makkelijker afstand houden aangezien je elkaar dan aanzienlijk beter verstaat)

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:47

polthemol

Moderator General Chat
immetjes schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:08:
[...]

Hoezo? Vorig jaar hadden we geen mondkapjes (pas op 1 december) en in de zomer was er vrijwel niets aan de hand. Het weer, vaccinaties en de toegenomen immuniteit gaan ons nu redden.

En dan gaan virussen ook nog eens een keer door die kapjes heen en houden ze enkel grote druppels tegen terwijl kleine 5mu druppels -die dus veel kleiner zijn- logischerwijs dieper in je longen komen en daar meer schade kunnen aanrichten.
Ik snap dat gehaat op die mondkapjes toch al niet: kleine moeite om ze te dragen. Het benauwde is gewoon wat gemier (ik ren in de winter marathonafstanden met een buff voor mijn neus/mond, dan verbruik ik heel wat meer zuurstof dan iemand die even casual gaat winkelen/boodschappen doen).

De kapjes zijn voor de rest niet bedoeld om te voorkomen dat "jij" iets niet binnen krijgt, het idee is voor het gros dat die dingen voor een stuk de druppels die uit _jouw_ mond gaan belemmeren. Dus wat is je kritiek precies dan? Dat ze wat klefjes zitten als je ze op hebt?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Probeer om de paar dagen dat ding in een sopje te doen, maar soms schiet dat er inderdaad bij in.

Dan nog zou je eigenlijk bij het betreden van elke locatie een schoon FFP2 masker op moeten doen en dat niet met je vingers aan horen te raken, in een medische setting is dat logisch maar voor de bakker, groenteboer en slager totaal onrealistisch. Het mondkapje is bij uitstek een symboolmaatregel met als onbedoeld neveneffect dat 1,5m afstand houden in winkels daardoor niet meer nodig schijnt te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

hoevenpe schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:00:
[...]

Niet iedereen is hetzelfde. Ik heb 300 gewone op voorraad, 30 FFP2/KN95 en 20 stoffen (maar met gecertificeerde filter erin) die inderdaad in de was kunnen . Zelfs bij zeer sporadisch gebruik worden ze na een dag vervangen en er liggen altijd een stuk of 20 reserve in de auto en een stuk of 10 in mn laptoptas.

Ik weet ook hoe ik ze moet gebruiken. Mijn moeder was decennialang hoofdverpleegkundige op een quarantaine afdeling van een ziekenhuis.

Ik begrijp wel dat ik hierin niet de gemiddelde persoon ben. Ik zie echter enigzins gelijkwaardige patronen bij veel kenissen. Zowel voorbereiding en aandacht in middelen als opvolging van regels is uitermate correct en zorgvuldig.

Ja, het gros van het Nederlandse volk is niet zo. Maar eigenlijk is dat altijd al zo geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
RodeStabilo schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:09:
[...]Als ik door de supermarkt loop met een beslagen bril
Off-topic: Neem een vochtig microvezeldoekje, doe daar wat afwasmiddel op, doe dat doekje in een gripzakje en stop het geheel in je jaszak (bij je mondkapje). Voordat je de winkel ingaat mondkapje op, even je bril poetsen met het doekje en .... Tadaa, geen beslagen bril meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:16

-tom-562

Oliesjeik

polthemol schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:14:
[...]

Ik snap dat gehaat op die mondkapjes toch al niet: kleine moeite om ze te dragen. Het benauwde is gewoon wat gemier (ik ren in de winter marathonafstanden met een buff voor mijn neus/mond, dan verbruik ik heel wat meer zuurstof dan iemand die even casual gaat winkelen/boodschappen doen).

De kapjes zijn voor de rest niet bedoeld om te voorkomen dat "jij" iets niet binnen krijgt, het idee is voor het gros dat die dingen voor een stuk de druppels die uit _jouw_ mond gaan belemmeren. Dus wat is je kritiek precies dan? Dat ze wat klefjes zitten als je ze op hebt?
Aan het begin van het corona gebeuren waren mondkapjes nutteloos. De hele zomer hebben we geen mondkapje gedragen. En nu zou het wel ineens nuttig zijn. Mondkapjes is imo een politiek besluit geweest.
Ik heb ergens in m'n binnenzak een verfrommeld mondkapje zitten, die ik ververs als ik er aan denk (1x in de week ofzo). En tegenwoordig draag ik 'm niet eens meer om m'n neus, omdat m'n bril elke keer beslaat.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:22

Weer even iets meer, mogelijk/waarschijnlijk vanwege de storing van gisteren.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

[...]
Wat voor profijt heeft de overheid daar precies bij dan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

-tom-562 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:16:
[...]

Aan het begin van het corona gebeuren waren mondkapjes nutteloos. De hele zomer hebben we geen mondkapje gedragen. En nu zou het wel ineens nuttig zijn. Mondkapjes is imo een politiek besluit geweest.
Ik heb ergens in m'n binnenzak een verfrommeld mondkapje zitten, die ik ververs als ik er aan denk (1x in de week ofzo). En tegenwoordig draag ik 'm niet eens meer om m'n neus, omdat m'n bril elke keer beslaat.
Zeur je daar nu nog steeds over?

Mondkapjes zijn altijd nuttig geweest maar lang niet zo belangrijk als andere dingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Moi_in_actie schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:17:
[Twitter]
Als dit met correctie op de 2900 van gisteren is dan gaat het echt hard omlaag.
Nu het lekkere weer nog, anders hebben we nog steeds niets aan die langere terrastijden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 16:38
in combinatie met de storing van gisteren niet verkeerd lijkt me.
[Twitter]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:40

Nox

Noxiuz

[Twitter]
Een goede 4000 gemiddeld over de afgelopen 2 dagen, dikke prima :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

[...]

• Ik snap dat ze bedoelt zijn om te voorkomen dat ik anderen zou besmetten.
  • Ik heb ook geen helm op in de winkel of een huidschilfer filter
  • Ze belemmeren druppels uit mijn mond/neus maar geen aerosolen die -zoals inmiddels bekent- ook mensen kunnen besmetten.
  • Ik vind het vervelend zitten en krijg er een warm gezicht van en ze kriebelen
  • Ik vind het vervelend en ongezellig om in winkels tegen die stomme maskers aan te kijken. Ik heb moeite met het inschatten van de gemoedstoestand van mensen. Ik vind ze sociaal onacceptabel
  • Ik zie die dingen her en der als zwerfvuil. Jammer, niet nodig als niemand ze meer zou gebruiken.
Edit: Ik hou erover op. Begrijp dat er al een speciale pagina mee volgespamt is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
-tom-562 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:16:
[...]

nee, men wilde er politiek niet aan en Van Dissel sprak zonder al te veel onderzoek dat hij het nut niet zag. Groot verschil met wat je stelt!

Mbt je bril: balen joh en zo stapelen we de smoesjes op elkaar en resulteert het in de praktijk gewoon in wat kinderachtig gedrag. Mondkapje onder de kin hangen, neus vrij laten, enz. 'ja maar technisch gezien heb ik hem op'.

@immetjes ze zitten stom en vervelend? Tjah. Wat ook stom en vervelend zit is die buis die ze gebruiken om mensen te intuberen. Lees je argumenten, het rammelt gewoon. Zijn ze perfect? Nee. Helpt het? Waarschijnlijk wel. Dit is gewoon een klein deeltje van heel veel kleine dingen die helpen.

Je kunt dan wel 1000den zaken gaan verzinnen, maar dat is dus dat gemier waar ik op doelde. Balen dat ze niet lekker zitten, haal je een andere. Heb je last van zwerfvuil? Ruim het op en zorg dat je eigen kapje herbruikbaar of recyclebaar is.

[ Voor 23% gewijzigd door polthemol op 18-05-2021 15:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Ik snap dat gehaat op die mondkapjes toch al niet:
En zo snap ik dat gejubel om die ondingen niet. Nergens blijkt dat die dingen iets positiefs bijgedragen hebben dus waarom nog verplichten?

Maar... we hebben daar al eens pagina's vol over gespamd in een dedicated topic. Sommigen vonden het een kleine moeite en hebben het idee daarmee mogelijk iets bij te dragen. Anderen vinden die dingen stront vervelend en smerig. De consensus was dat het weinig doet, onduidelijk is gebleven of dat wat die dingen doen positief of negatief is.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
[Twitter]
Lijkt mij prima! De extra's erbij van gisteren (storing).
Zelfs zonder storing nog 200 minder besmettingen dan vorige week maandag (5518).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Ankona schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:21:
[...]

En zo snap ik dat gejubel om die ondingen niet. Nergens blijkt dat die dingen iets positiefs bijgedragen hebben dus waarom nog verplichten?

Maar... we hebben daar al eens pagina's vol over gespamd in een dedicated topic. Sommigen vonden het een kleine moeite en hebben het idee daarmee mogelijk iets bij te dragen. Anderen vinden die dingen stront vervelend en smerig. De consensus was dat het weinig doet, onduidelijk is gebleven of dat wat die dingen doen positief of negatief is.
tjah het toont vooral het egocentrisme in de maatschappij aan. De kost dat we het niet doen en het helpt iets, is groter dan wanneer het niet helpt en we droegen het toch, vooral gezien we het nog altijd over een pandemie hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

polthemol schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:19:
[...]

[...]

@immetjes ze zitten stom en vervelend? Tjah. Wat ook stom en vervelend zit is die buis die ze gebruiken om mensen te intuberen. Lees je argumenten, het rammelt gewoon. Zijn ze perfect? Nee. Helpt het? Waarschijnlijk wel. Dit is gewoon een klein deeltje van heel veel kleine dingen die helpen.

Je kunt dan wel 1000den zaken gaan verzinnen, maar dat is dus dat gemier waar ik op doelde. Balen dat ze niet lekker zitten, haal je een andere. Heb je last van zwerfvuil? Ruim het op en zorg dat je eigen kapje herbruikbaar of recyclebaar is.
Je doet nu net of een mondkapje een veiligheidsgordel of motorhelm is met navenant effect op het aantal slachtoffers is als je hem niet om- opdoet.
Zitten autogordels stom en vervelend Tjah,. Wat ook stom en vervelend is het geluid van die zaag als je armen moeten amputeren omdat je door de ruit vloog". Iets totaal uit z'n verband trekken...

Verbazend dat mensen dit soort maatregelen -waarvan het nut momenteel te betwijfelen valt- zo blijven omarmen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

immetjes schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:19:
[...]
  • Ik snap dat ze bedoelt zijn om te voorkomen dat ik anderen zou besmetten.
  • Ik heb ook geen helm op in de winkel of een huidschilfer filter
  • Ze belemmeren druppels uit mijn mond/neus maar geen aerosolen die -zoals inmiddels bekent- ook mensen kunnen besmetten.
  • Ik vind het vervelend zitten en krijg er een warm gezicht van en ze kriebelen
  • Ik vind het vervelend en ongezellig om in winkels tegen die stomme maskers aan te kijken. Ik heb moeite met het inschatten van de gemoedstoestand van mensen. Ik vind ze sociaal onacceptabel
  • Ik zie die dingen her en der als zwerfvuil. Jammer, niet nodig als niemand ze meer zou gebruiken.
Edit: Ik hou erover op. Begrijp dat er al een speciale pagina mee volgespamt is.
Aangezien je voor het grootste gedeelte niet direct aerosolen uitademt maar druppels en dat pas nadat je crap je mond verlaat het gedeeltelijk verdampt en aerosolen wordt, hou je alleen maar Ik, Ik, Ik Ik Ik Ik statements over?

PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Komop, niet weer over die mondkapjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

YakuzA schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:31:
[...]

Aangezien je niet direct aerosolen uitademt maar druppels en dat pas nadat je crap je mond verlaat het gedeeltelijk verdampt en aerosolen wordt, hou je alleen maar Ik, Ik, Ik Ik Ik Ik statements over?
Je ademt aerosolen en druppels uit. Aersolen tot 100mu. Het is een definitie kwestie. earosolen of -zo je wil- druppels zweven verder weg. Het is niet zo dat aerosolen pas ontstaan na 1.5m.

Lees alsjeblieft dit hele interessante artikel in WIRED over de zoektocht waar de 5mu grenswaarde vandaan kwam:

https://www.wired.com/sto...p-that-helped-covid-kill/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Mr.Joker schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:44:
[...]

Als je groepsimmuniteit hebt en die ziekenhuizen zijn nagenoeg leeg, dan is al die poespas niet nodig.

Gaan we als influenza weer hard toeslaat, (waar de vaccinatiegraad veel lager ligt) ook zulke maatregelen nemen? Kom niet met het argument dat COVID dan voor meer zorgdruk zorgt, immers door een hele hoge graag van immuniteit zou dat in de praktijk moeten meevallen.
Het is wel zo: Covid drukt veel zwaarder op de zorg dan influenza. Maar stel dat op termijn Covid weer toeneemt, dan denk ik dat eerst de cijfers weer moeten oplopen, voordat er weer maatregelen ingesteld worden.

Eigenlijk is het heel simpel: we geven het virus aan elkaar als we geen rekening houden met elkaar. Niet iedereen is besmettelijk maar kennelijk is dit voldoende om de zorg te overbelasten.

In dat opzicht was de oplossing ook heel simpel geweest: in theorie had de hele wereld in april 2020 even drie weken geheel stil moeten staan, en had niemand geen enkel ander mens moeten zien, buiten de eigen huishouding. Waren we eind april 2020 ervan af geweest. Onhaalbaar natuurlijk, I know.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farid_A
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 13:46
Nog een stukje goed nieuws, het percentage positief lijkt ook eindelijk weer eens te dalen. Vorige week zondag was het 13.4%, afgelopen zondag 10.6%. En dit bij een lager aantal testen. Je ziet ook in het grafiekje van onze vriend Yorick op twitter ook het percentage positief echt kelderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rguiCJvamtPqKeDGsXtSKRb-EQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9BVMUMwR5Xg2VHTJz4LN0nv6.png?f=fotoalbum_large

Bron Yorick

Bron Coronadashboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

immetjes schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:34:
[...]

Je ademt aerosolen en druppels uit. Aersolen tot 100mu. Het is een definitie kwestie. earosolen of -zo je wil- druppels zweven verder weg. Het is niet zo dat aerosolen pas ontstaan na 1.5m.

Lees alsjeblieft dit hele interessante artikel in WIRED over de zoektocht waar de 5mu grenswaarde vandaan kwam:

:? jij bent de enige die het hier over die 5um grenswaarde hebt die in dit artikel ter discussie wordt gesteld.

Zal vanavond eens rustig het artikel doorlezen iig :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
RodeStabilo schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:09:
[...]

Ik kan niet voor @hoevenpe spreken, maar voor mezelf even. Als ik door de supermarkt loop met een beslagen bril en ik zie (nog net :+ ) meerdere malen cassieres of andere supermarktgangers (in groepjes ook nog wel vaak) niet juist hun mondlapje dragen dan vraag ik me wel eens af waarom ik dat nog steeds doe ja.

Alleen boodschappen doen is niet eens een harde verplichting zie ik net. Jumbo zegt " In principe 1 persoon per gezin"
Cranberry schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:13:
[...]

Veruit de belangrijkste reden: ik ben er van overtuigd dat het geen zin heeft. Daarnaast vind ik het een onding, beslaat m'n bril, moet ik er nu bewust over nadenken als ik zonder jas naar de winkel ga enz. enz.
Hier ook een brildrager. Met een goed mondkapje (met neusbeugeltje, het liefst plat) heb ik amper last van het beslaan van mijn bril. Maar het blijft natuurlijk irritant wanneer je net hard gefietst hebt en ergens naar binnen stapt, of bijvoorbeeld iets uit de koeling moet pakken. O ja, je kan ook als het goed is bij de opticien spul kopen om het beslaan tegen te gaan.

Hoe frustrerend het ook maar is. Als iedereen zich laat beïnvloeden door volk wat slecht met regels en fatsoensnormen om gaat (ook buiten Corona om) wordt het één grote rotzooi.

edit: Mijn reactie was overigens vooral gericht op het dragen van een vies verfrommeld kapje. Dit doe je puur jezelf aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Robertdj op 18-05-2021 15:56 ]

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• t_captain
Een update naar aanleiding van een RIVM weekrapport en een paar dagen aan nieuwe GGD + RIVM data.

Nieuwe data

Wat betreft de GGD data: maandag extreem laag aantal positieve tests (<3000), maar dat was een systeemstoring. Vandaag zitten die erbij (>5300). Ik heb het totaal van ma+di moeten herverdelen naar historische weekdagfactoren.

Dan kom je op een dikke 4000 per dag en dat is een mooie daling ten opzichte van vorige week ma en di (toen zaten we nog boven de 5500).
t_captain schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:46:
[...]

IC bezetting

Ik ga even door de prognoses heen.

Eerst de belangrijkste en dat is de IC. Ik modelleer de relatieve groei/krimp van wekelijkse IC-opnames aan de hand van de gepubliceerde aantalen tests van 1 week eerder. Als data gebruik ik NICE. Voordeel is dat deze vaak frequent wordt bijgewerkt en up to date is. Nadeel is dat je vaak nog wat correcties achteraf krijgt.

De standaarddeviatie van een weekschatting is ongeveer 5 procentpunt.

De afgelopen paar weken waren mijn prognoses:

* week 17. Verwachte groei: -2%, gerealiseerd: +1%
* week 18. Verwachte groei: -15% gerealiseerd -19%
* week 19. Verwachte groei: -17% gerealiseerd t.b.d.

Voor week 19 zijn de gegevens nog niet helemaal compleet, eigenlijk kan ik pas morgenmiddag wat beter schatten. Op basis van ma-za lijken we op weg naar een daling van ongeveer 22-25%.
RIVM meldt voor week 19: -24%
Dus in lijn met wat ik eergisteren verwachte en een snellere daling dan mijn prognose vooraf.
Dan komende week, week 20.

* positieve tests GGD week 19 (ruw): -27.2%
* correctie vanwege GGD IT-storing die de getallen van begin week 18 hoger representeerde: +5.2%
* correctie vanwege dalend aantal uitgevoerde tests (o.m. feestdag effect Hemelvaartsdag): +3.7%
--> schatting ontwikkeling aantal besmettingen afgelopen week: -18.3 %
* prognose vacinatie-effect komende week: -5%

--> prognose ontwikkeling aantal IC opnames week 20 t.o.v. week 19: -23%
Die prognose blijft nog even staan, we hebben nog lang niet genoeg cijfers van deze week om bij te stellen.
R-waarde

Dan even naar de R-waarde en ontwikkeling van de prognose voor positieve tests per dag.

* meest recente opbservatie historisch: 0.81 op 5 mei. Breakdown naar 0.89 trendmatig en -0.08 incidentele afwijking).
(RIVM modelleert voor 29-4 een getal van 0.95. Ik Voorzie dat ze met een aanzienlijke daling gaan komen voor 6-5, ergens rond 0.88 a 0.90 gok ik).
RIVM neemt mijn guidance over ;)

RIVM: 0.89 op 3 mei (obv positieve tests)
RIVM: 0.91 op 3 mei (obv opnames).

Als ik de laatste paar dagen aan nieuwe getallen uitgum en mijn model draai voor 3 mei i.p.v. 5 mei, dan staat er in mijn model eveneens R=0.91

RIVM en ik zitten dus echt heel dicht bij elkaar. Dat is alweer een aantal weken op rij het geval. Mijn model is dus een goede "RIVM R-waarde voorspeller".

Ik zal meteen de laatste data erbij zetten. Mijn laatste historische observatie van de R-waarde is 0.81 (0.88 trendmatig -0.07 incidenteel) op 7 mei.
* prognose voor de datum van de 2e ronde versoepelingen (18 mei): 0.85
* prognose voor de mogelijke datum van de 3e ronde versoepelingen (2 juni): 0.77
Thans 0.84 en 0.77.

Duiding
Er lijkt dus aanzienlijke ruimte om te versoepelen zonder dat de besmettingen gaan stijgen. De eerste ronde van versoepelingen lijkt niet meer dan enkele basispunten aan de R-waarde te hebben bijgedragen dus we kunnen overwegen om het 2e en 3e pakket gewoon op dinsdag te doen. Dan zal R misschien even tussen de 0.95 en 1.00 komen, maar samen met het toenemende vaccinatie-effect zal zelfs dan de instroom op de IC blijven doorgaan met dalen.
Blijft staan. Mijn advies naar het kabinet zou zijn om de tweede en derde fase vandaag aan te kondigen. Of tenminste een paar elementen van fase 3 erbij te pakken in fase 2. Zoals de restaurants en musea. Maak mensen eens blij :)
Ik kijk iets verder in de toekomst. Bij de huidige trends (en dus zonder het effect van de aanstaande versoepelingen) verwacht ik dat de positieve tests tussen 15 en 25 juni onder de 1000 per dag zakken.
Die datum staat nu op 18-6.

Wat heel veel vertrouwen geeft: de parameter-afhankelijkheden in mijn model zijn momenteel klein.

Ik kan aan allerlei constantes sleutelen, zoals de vaccinatiesnelheid, het effect van vaccinatie op besmettelijkheid, de tijdsvertraging tussen 1e en 2e prik, noem maar op. Maar de uitkomsten veranderen niet noemenswaardig.

Bovendien is de prognose niet erg veranderlijk in de tijd (dus met het beschikbaar komen van nieuwe getallen).

En ook ten opzichte van het RIVM model ben ik goed in sync.

Met dat in het achterhoofd, verschillende modellen en verschillende runs met marginaal verschillende parameters die allemaal dezelfde kant op wijzen, heb ik meer vertrouwen dan ooit in wat er nu uit het model komt.

Wat mij betreft is dit de tijd om flinke stappen te maken met heropenen. Zelfs met aanzienlijke versoepelingen zullen de besmettingen fors blijven dalen en de druk op de zorg nog iets sneller. Ik zie er naar vooruit om een ploeg verpleegkundigen uit het ziekenhuis op een terras tegen te komen. 1e rondje is van mij.

[ Voor 10% gewijzigd door t_captain op 18-05-2021 16:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

t_captain schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:58:
Een update naar aanleiding van een RIVM weekrapport en een paar dagen aan nieuwe GGD + RIVM data.

Wat betreft de GGD data: maandag extreem laag aantal positieve tests (<3000), maar dat was een systeemstoring. Vandaag zitten die erbij (>5300). Ik heb het totaal van ma+di moeten herverdelen naar historische weekdagfactoren.

Dan kom je op een dikke 4000 per dag en dat is een mooie daling ten opzichte van vorige week ma en di (toen zaten we nog in de midden 5000's).

[...]

Dus in lijn met wat ik eergisteren verwachte en een snellere daling dan mijn prognose vooraf.

[...]

Die prognose blijft nog even staan, we hebben nog lang niet genoeg cijfers van deze week om bij te stellen.

[...]

0.89 op 3 mei (obv positieve tests), 0.91 op 3 mei (obv opnames).

Als ik de laatste paar dagen aan nieuwe getallen uitgum en mijn model draai voor 3 mei i.p.v. 5 mei, dan staat er R=0.91

RIVM en ik zitten dus echt heel dicht bij elkaar. Dat is alweer een aantal weken op rij het geval. Mijn model is dus een goede "RIVM R-waarde voorspeller".

Ik zal meteen de laatste data erbij zetten. Mijn laatste historische observatie van de R-waarde is 0.81 (0.88 trendmatig -0.07 incidenteel) op 7 mei.

[...]

Thanks 0.84 en 0.77.

[...]

Blijft staan. Mijn advies naar het kabinet zou zijn om de tweede en derde fase vandaag aan te kondigen. Of tenminste een paar elementen van fase 3 erbij te pakken in fase 2. Zoals de restaurants en musea. Maak mensen eens blij :)

[...]

Super duidelijk dit. Bedankt. Mag ook wel eens gezegd worden O+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crimby
Momenteel staat Nederland nog steeds donker paars gekleurd. Dat is het risiconiveau Zeer Ernstig.
Dit risiconiveau wordt bepaald door
1. Aantal positieve testen per 100.000 inwoners
2. Aantal ziekenhuisopnames per 1 miljoen inwoners

Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/cms/images/9a7641be23bfacecb682cbc17aa2739cac121f66.svg

Als ik dit bereken (op basis van 17,28milj inwoners) betekend dit dus:
RisiconiveauPositieve testenZiekenhuis opnames
Waakzaam0 - 6.0490 - 69
Zorgelijk6.049 - 17.280 69 - 276
Ernstig17.280 - 43.200276 - 467
Zeer ernstig43.200+467+

De stand van afgelopen week was:
Besmettingen: 35.113
Ziekenhuisopnames: 1230 (weekgemiddelde van 175,9 x 7 dagen)

Qua besmettingen zitten we dus al in niveau Ernstig... maar qua ziekenhuisopnames gaat dat dus nog wel even duren als ik het zo bekijk. 276 - 467 opnames per week is gemiddeld 39 - 67 opnames per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ramadan eist zijn tol in Leiden.
Moskee Imam Malik in Leiden dicht vanwege coronabesmettingen
Moskee Imam Malik in Leiden-Noord is twee weken dicht. Het bestuur van het Islamitische centrum Imam Malik waarschuwt voor snel oplopende coronabesmettingen in de achterban. Zelf zit het dagelijks bestuur sinds zondag in quarantaine thuis, meldt mediapartner Sleutelstad.

De GGD nam eind vorige week contact op met het Islamitische centrum omdat de moskee besmette bezoekers bleek te hebben gehad. In het vrijdaggebed is dit direct besproken en zijn de mensen direct opgeroepen zich te laten testen bij milde klachten. Ook zijn de mensen die buiten de familie Suikerfeest hebben gevierd opgeroepen om uit voorzorg de komende week thuis te blijven. Het bestuur maakte zich namelijk ernstige zorgen dat hele families bij elkaar op bezoek zijn geweest om het einde van de Ramadan te vieren.

De bestuursleden en vrijwilligers hebben afgelopen week gepeild hoe het zit bij de gemeenschap. Het lijkt erop dat er een grote uitbraak is. 'We hoorden dat een aantal mensen ziek waren. De GGD bleek nog niet op de hoogte van die besmettingen', vertelt woordvoerder Abdelhammid Bouzzit.

Het moskeebestuur probeert de uitbraak tegen te gaan door snel te reageren op dit soort situaties. Tot nu toe bleven corona-uitbraken in de Leids-islamitische gemeenschap ook uit. 'Er mogen versoepelingen zijn, corona is nog niet voorbij. Daar moet iedereen zich bewust van zijn', zegt de woordvoerder
https://www.omroepwest.nl...icht-vanwege-besmettingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crimby
t_captain schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:58:

Nieuwe data

Dan kom je op een dikke 4000 per dag en dat is een mooie daling ten opzichte van vorige week ma en di (toen zaten we nog boven de 5500).

[...]

[...]

[...]

0.89 op 3 mei (obv positieve tests), 0.91 op 3 mei (obv opnames).

Als ik de laatste paar dagen aan nieuwe getallen uitgum en mijn model draai voor 3 mei i.p.v. 5 mei, dan staat er R=0.91

[...]

Thans 0.84 en 0.77.

Duiding

[...]

[...]

Wat heel veel vertrouwen geeft: de parameter-afhankelijkheden in mijn model zijn momenteel klein.

Ik kan aan allerlei constantes sleutelen, zoals de vaccinatiesnelheid, het effect van vaccinatie op besmettelijkheid, de tijdsvertraging tussen 1e en 2e prik, noem maar op. Maar de uitkomsten veranderen niet noemenswaardig.

Bovendien is de prognose niet erg veranderlijk in de tijd (dus met het beschikbaar komen van nieuwe getallen).

En ook ten opzichte van het RIVM model ben ik goed in sync.

Met dat in het achterhoofd, verschillende modellen en verschillende runs met marginaal verschillende parameters die allemaal dezelfde kant op wijzen, heb ik meer vertrouwen dan ooit in wat er nu uit het model komt.

Wat mij betreft is dit de tijd om flinke stappen te maken met heropenen. Zelfs met aanzienlijke versoepelingen zullen de besmettingen fors blijven dalen en de druk op de zorg nog iets sneller. Ik zie er naar vooruit om een ploeg verpleegkundigen uit het ziekenhuis op een terras tegen te komen. 1e rondje is van mij.
Ik heb je helaas niet gezien op het stembiljet, of tenminste niet onder je tweakers naam.. Jammer..
Zou toch fijn zijn als Jaap, Mark of Hugo ook gewoon actief zou zijn hier op tweakers... of wacht... ben jij...? _/-\o_

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• t_captain
Ik ben geen van de drie. Anders hadden we een meer "Zweeds" beleid gehad met sterke inzet op cultuur, omgang en eigen verantwoordelijkheid :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:05

ultimateharry

Team Slayer:-)

t_captain schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:14:
Ik ben geen van de drie. Anders hadden we een meer "Zweeds" beleid gehad met sterke inzet op cultuur, omgang en eigen verantwoordelijkheid :)
Eigen verantwoordelijkheid, dat hebben we geprobeerd volgens mij…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

immetjes schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:34:
[...]

Ik ben wel benieuwd waar de grens dan ligt, aangezien de normale mondkapjes alles van 3um en groter tegen houden:
Goede score
Mondkapjes van de Hema en Etos houden alle deeltjes van 3 micron en groter tegen, zo blijkt uit de laboratoriumtest bij het bedrijf PlasmaMade uit Staphorst.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
ultimateharry schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:23:
[...]

Vorig jaar lag daar meer het accent op en dat werkte best goed. Na de zomer kwam een meer directieve aanpak.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:05

ultimateharry

Team Slayer:-)

Ankona schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:24:
[...]

Vorig jaar lag daar meer het accent op en dat werkte best goed. Na de zomer kwam een meer directieve aanpak.
Exactly my point ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

crimby schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:10:
Momenteel staat Nederland nog steeds donker paars gekleurd. Dat is het risiconiveau <b>Zeer Ernstig</b>.
Dit risiconiveau wordt bepaald door
1. Aantal positieve testen per 100.000 inwoners
2. Aantal ziekenhuisopnames per 1 miljoen inwoners
Dan zie je dus hoe dom zo'n systeem is:

- hoge cijfers met een 25% week op week daling (nu): "zeer ernstig"
- lage cijfers met een 80% week op week stijging (eind vorige zomer): "waakzaam"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ankona schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:24:
[...]

Je weet het leuk te vertellen, maar een waarheidsgetrouwere weergave zou meer zoiets zijn:

"Vorig jaar lag daar meer het accent op en dat werkte best goed voor een aantal maanden. In de zomer werkte dat niet langer meer en eind zomer vlogen we op de afgrond af. Toen kwam er een meer directieve aanpak".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12-09 12:54
ultimateharry schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:23:
[...]

Dat ging prima.

Ronde 2 ging men micromanagen vanaf de herfst. Zo hebben we nu de compleet arbitraire leeftijdsgrens van 27 jaar voor teamsporten. Mag je als ouders wel het parkeerterrein bevolken maar niet meer in de open lucht staan langs de lijn en zo zijn er nog een grote stapel gepolderde maatregelen waarvan je je kan afvragen of het überhaupt iets doet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12-09 12:54
eamelink schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:29:
[...]

Je weet het leuk te vertellen, maar een waarheidsgetrouwere weergave zou meer zoiets zijn:

"Vorig jaar lag daar meer het accent op en dat werkte best goed voor een aantal maanden. In de zomer werkte dat niet langer meer en eind zomer vlogen we op de afgrond af. Toen kwam er een meer directieve aanpak".
Vakanties in het buitenland waren eigenlijk de hoofdoorzaak. Die heb ik eigenlijk nooit begrepen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1 ... 8 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.