Een update naar aanleiding van een RIVM weekrapport en een paar dagen aan nieuwe GGD + RIVM data.
Nieuwe data
Wat betreft de GGD data: maandag extreem laag aantal positieve tests (<3000), maar dat was een systeemstoring. Vandaag zitten die erbij (>5300). Ik heb het totaal van ma+di moeten herverdelen naar historische weekdagfactoren.
Dan kom je op een dikke 4000 per dag en dat is een mooie daling ten opzichte van vorige week ma en di (toen zaten we nog boven de 5500).
t_captain schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:46:
[...]
IC bezetting
Ik ga even door de prognoses heen.
Eerst de belangrijkste en dat is de IC. Ik modelleer de relatieve groei/krimp van wekelijkse IC-opnames aan de hand van de gepubliceerde aantalen tests van 1 week eerder. Als data gebruik ik NICE. Voordeel is dat deze vaak frequent wordt bijgewerkt en up to date is. Nadeel is dat je vaak nog wat correcties achteraf krijgt.
De standaarddeviatie van een weekschatting is ongeveer 5 procentpunt.
De afgelopen paar weken waren mijn prognoses:
* week 17. Verwachte groei: -2%, gerealiseerd: +1%
* week 18. Verwachte groei: -15% gerealiseerd -19%
* week 19. Verwachte groei: -17% gerealiseerd t.b.d.
Voor week 19 zijn de gegevens nog niet helemaal compleet, eigenlijk kan ik pas morgenmiddag wat beter schatten. Op basis van ma-za lijken we op weg naar een daling van ongeveer 22-25%.
RIVM meldt voor week 19: -24%
Dus in lijn met wat ik eergisteren verwachte en een snellere daling dan mijn prognose vooraf.
Dan komende week, week 20.
* positieve tests GGD week 19 (ruw): -27.2%
* correctie vanwege GGD IT-storing die de getallen van begin week 18 hoger representeerde: +5.2%
* correctie vanwege dalend aantal uitgevoerde tests (o.m. feestdag effect Hemelvaartsdag): +3.7%
--> schatting ontwikkeling aantal besmettingen afgelopen week: -18.3 %
* prognose vacinatie-effect komende week: -5%
--> prognose ontwikkeling aantal IC opnames week 20 t.o.v. week 19: -23%
Die prognose blijft nog even staan, we hebben nog lang niet genoeg cijfers van deze week om bij te stellen.
R-waarde
Dan even naar de R-waarde en ontwikkeling van de prognose voor positieve tests per dag.
* meest recente opbservatie historisch: 0.81 op 5 mei. Breakdown naar 0.89 trendmatig en -0.08 incidentele afwijking).
(RIVM modelleert voor 29-4 een getal van 0.95. Ik Voorzie dat ze met een aanzienlijke daling gaan komen voor 6-5, ergens rond 0.88 a 0.90 gok ik).
RIVM neemt mijn guidance over
RIVM: 0.89 op 3 mei (obv positieve tests)
RIVM: 0.91 op 3 mei (obv opnames).
Als ik de laatste paar dagen aan nieuwe getallen uitgum en mijn model draai voor 3 mei i.p.v. 5 mei, dan staat er in mijn model eveneens R=0.91
RIVM en ik zitten dus echt heel dicht bij elkaar. Dat is alweer een aantal weken op rij het geval. Mijn model is dus een goede "RIVM R-waarde voorspeller".
Ik zal meteen de laatste data erbij zetten. Mijn laatste historische observatie van de R-waarde is 0.81 (0.88 trendmatig -0.07 incidenteel) op 7 mei.
* prognose voor de datum van de 2e ronde versoepelingen (18 mei): 0.85
* prognose voor de mogelijke datum van de 3e ronde versoepelingen (2 juni): 0.77
Thans 0.84 en 0.77.
DuidingEr lijkt dus aanzienlijke ruimte om te versoepelen zonder dat de besmettingen gaan stijgen. De eerste ronde van versoepelingen lijkt niet meer dan enkele basispunten aan de R-waarde te hebben bijgedragen dus we kunnen overwegen om het 2e en 3e pakket gewoon op dinsdag te doen. Dan zal R misschien even tussen de 0.95 en 1.00 komen, maar samen met het toenemende vaccinatie-effect zal zelfs dan de instroom op de IC blijven doorgaan met dalen.
Blijft staan. Mijn advies naar het kabinet zou zijn om de tweede en derde fase vandaag aan te kondigen. Of tenminste een paar elementen van fase 3 erbij te pakken in fase 2. Zoals de restaurants en musea. Maak mensen eens blij

Ik kijk iets verder in de toekomst. Bij de huidige trends (en dus zonder het effect van de aanstaande versoepelingen) verwacht ik dat de positieve tests tussen 15 en 25 juni onder de 1000 per dag zakken.
Die datum staat nu op 18-6.
Wat heel veel vertrouwen geeft: de parameter-afhankelijkheden in mijn model zijn momenteel klein.
Ik kan aan allerlei constantes sleutelen, zoals de vaccinatiesnelheid, het effect van vaccinatie op besmettelijkheid, de tijdsvertraging tussen 1e en 2e prik, noem maar op. Maar de uitkomsten veranderen niet noemenswaardig.
Bovendien is de prognose niet erg veranderlijk in de tijd (dus met het beschikbaar komen van nieuwe getallen).
En ook ten opzichte van het RIVM model ben ik goed in sync.
Met dat in het achterhoofd, verschillende modellen en verschillende runs met marginaal verschillende parameters die allemaal dezelfde kant op wijzen, heb ik meer vertrouwen dan ooit in wat er nu uit het model komt.
Wat mij betreft is dit de tijd om flinke stappen te maken met heropenen. Zelfs met aanzienlijke versoepelingen zullen de besmettingen fors blijven dalen en de druk op de zorg nog iets sneller. Ik zie er naar vooruit om een ploeg verpleegkundigen uit het ziekenhuis op een terras tegen te komen. 1e rondje is van mij.
[
Voor 10% gewijzigd door
t_captain op 18-05-2021 16:16
]