Dan faalden ze jammerlijk. De politie rolde nog aardig wat feestjes op in die periode en soms ook aanzienlijke feestjes met 100 feestgangers of meer. Ik vermoed zomaar dat genoeg mensen afspraken naar een ander tijdstip verschoven om voor de avondklok thuis te zijn. En afhankelijk van waar je woonde was de handhaving een grap, zeker in de dunner bevolkte gebieden hadden de politiekorpsen niet de capaciteit om ooit serieus te handhaven.
En als ik Fikkie uitlaat ga ik niet naar feestjes of bij anderen op bezoek, dan loop ik simpelweg in mijn eentje een rondje.
De persoon die 's avonds nog een rondje ging lopen na werk ook, maar die mocht dan weer niet naar buiten.
Dit klopt niet, In hun vergelijking stonden zowel de hele dag thuis blijven als verschillende tijden uitgewerkt. Hun voorkeur was daarom ook 20:00 omdat je daarmee ook zou voorkomen dat mensen bij iemand gingen eten. 21:00 was al minder effectief en de 22:00 waar het later nog naar gezet is nog veel minder.
De inschattingen van het OMT waren veel te gunstig. We zouden effecten tot 13% reductie op de R krijgen was hun idee aanvankelijk, dat is later de beruchte 10% geworden waarmee Van Dissel liep te schermen. Bewijsvoering kreeg hij alleen nooit rond.
En waarom zijn we een antwoord verschuldigt? Wat wil je daarmee bereiken? Mr hindsight spelen en achteraf gaan bepalen welke maatregelen toch niet zo goed hebben gewerkt als verwacht?
Ja.
Nu blijft het vaag rondom die avondklok, dus bij de volgende killer-mutatie mogen we weer dat rondje sparren over of we een avondklok moeten doen of niet. Als we serieus kijken of het gewerkt heeft kunnen we die discussie overslaan. We mogen best vragen of het al die ellende waard was.
Wat voor nut heeft het überhaupt als we niet een evaluatie doen? Volgende keer ga je dan weer op alle knoppen drukken als de nood aan de man is, omdat je geen idee hebt van wat werkte en wat niet. We kunnen veel leren en de prijs is hooguit een paar gekneusde ego's bij wat bewindslieden en hun adviseurs.
Verder ben ik nog steeds benieuwd welke maatregel jij dan had willen zien ipv de avondklok.
Geen. Ze zaten al aan het maximum wat mij betreft qua regels. We kregen die avondklok op basis van een giftige mix van verkeerde aannames en politici en hun adviseurs die zichzelf een idee hadden aangepraat. Laten we wel wezen, voor het draagvlak deed die avondklok meer kwaad dan goed. Je ziet in de peilingen in januari het draagvlak scherp dalen, na drie maanden avondklok had het kabinet zich dusdanig in een hoekje geschilderd dat ze wel moesten versoepelen of het kon of niet.
Voor een bezoek aan een fieldlab moest je naar een commerciële partij. Slecht idee? De overheid vond het juist een goed plan die fieldlabs, alleen de GGD kon je niet helpen daarbij.
Ook werkgevers die regelmatig hun personeel testen aanboden konden niet bij de GGD terecht, dat moest allemaal via commerciële partijen.
[
Voor 8% gewijzigd door
CMD-Snake op 23-06-2021 13:28
]