Verwijderd

Farid_A schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:39:
[...]

Ik denk het wel, als je kijkt naar de gerapporteerde afgenomen testen van afgelopen zaterdag stond er gister nog 5.133, vandaag is dat aangepast naar 13.902

Gisteren:
[Afbeelding]

Vandaag:
[Afbeelding]

Overigens is het laatste bekende positiviteitscijfer nu eindelijk onder de 4%. Afgelopen zondag was het 3,8%.
DAt is van de GGD teststraten.. Van alle labs zitten we op gemiddeld 3.1%. Vraag me af welke waarde de overheid (/EU) gebruikt voor de kwalificatie van NL.

07-06-2021 - 13-06-2021 55 148137 6223 4.2
14-06-2021 - 20-06-2021 45 93305 2930 3.1

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:49:
[...]

DAt is van de GGD teststraten.. Van alle labs zitten we op gemiddeld 3.1%. Vraag me af welke waarde de overheid (/EU) gebruikt voor de kwalificatie van NL.

07-06-2021 - 13-06-2021 55 148137 6223 4.2
14-06-2021 - 20-06-2021 45 93305 2930 3.1
Ik vermoed de GGD cijfers voor NL, omdat je (1) niet wil onderrapporteren dus je de hoogste pakt en (2) de datastroom van de GGD's ondanks alle storingen bet best traceerbaar/reconcilieerbaar zijn van testrapport naar rapportage.
Zo zou ik het in elk geval doen als analist.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-01 11:24
https://www.nu.nl/coronav...n-nederland-dominant.html
De Indiase variant van het coronavirus – ook wel deltavariant genoemd – zal in de loop van de zomer verantwoordelijk worden voor de meeste besmettingen in Nederland. Dat meldt het RIVM dinsdag. Daardoor wordt het najaar een punt van zorg, schrijven de experts.

De variant komt steeds vaker in de kiemsurveillance voor. Bij dat onderzoek test het RIVM iedere week ruim duizend monsters die gecontroleerd worden op aanwezige coronavirusvarianten. Het aandeel van de deltavariant is de laatste weken gestegen van zo'n 1 procent naar zo'n 9 procent.

...
Of het ook echt een probleem probleem gaat zijn moeten we natuurlijk nog zien. Maar toch... I want to get off Mr. Corona's wild ride ;(

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-01 22:11
franssie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:06:
[...]

Ik vermoed de GGD cijfers voor NL, omdat je (1) niet wil onderrapporteren dus je de hoogste pakt en (2) de datastroom van de GGD's ondanks alle storingen bet best traceerbaar/reconcilieerbaar zijn van testrapport naar rapportage.
Het is meer afhankelijk van hoe andere landen het doen. In Duitsland worden ontzettend veel testen afgenomen bij lokale bedrijfjes, dit zorgt voor een lager positief percentage waardoor ze relatief makkelijk groen scoren.

In NL zorgt de ene meetmethode voor een oranje/groene status en de andere voor een rood/oranje status..

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vickypollard schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:07:

[...]

Of het ook echt een probleem probleem gaat zijn moeten we natuurlijk nog zien. Maar toch... I want to get off Mr. Corona's wild ride ;(
Hangt nogal van de totale omvang af.
Als er 100 besmettingen per dag zijn, waarvan 70 delta, is er niet zo'n probleem.

Alles staat en valt met de vaccinatievoortgang.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:56
roffeltjes schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:58:
[...]

Interessant, ik ben benieuwd in hoeverre LAREB representatief is want anecdotisch is in mijn kring het aantal mensen met bijwerkingen (adeno's) aanzienlijk groter. Betreft Pfizer is het inderdaad alom *shrug*; beetje last van de bovenarm.

Mijn vrouw heeft met dag koorts (Janssen) het niet gemeld bij Lareb, onder het motto "dat was bekend", ik gok dat dat voor heel veel mensen geldt.
Sterker nog.. ook ernstige bijwerkingen moet je zelf melden. Een tante (71j) van mij is overleden aan een hersenbloeding 1 week na het ontvangen van AstraZeneca. Het is natuurlijk niet direct duidelijk of dat een gevolg is van het vaccin of niet, maar het was aan haar dochter om zelf te beslissen of ze de bijwerking zelf bij lareb wou invoeren. Daarmee is ook direct mijn hele geloof in dat systeem om zeep geholpen.

Verwijderd

franssie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:06:
[...]

Heeft niks met onderrapportage te maken. Alle besmettingen zit er wel gewoon in.. maar labs analyseren meer naast GGC cijfers. Als we de "testen voor evenementen" ook nog meerekenen (en alle travel-pcr's) dan duiken we ook flink in het %. Erg belangrijk als het op kleurcode van Nl mbt reizen. Anders gaat het nog minstens 2 weken duren voordat we richting groen gaan.

• vickypollard
MikeyMan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:11:
[...]

Hangt nogal van de totale omvang af.
Als er 100 besmettingen per dag zijn, waarvan 70 delta, is er niet zo'n probleem.

Alles staat en valt met de vaccinatievoortgang.
Met 100 per dag zou het RIVM niet spreken over een golf, lijkt me.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@dangerousp @Verwijderd Lijkt me inderdaad verstandig om binnen de EU overal dezelfde methode te gebruiken, anders valt er ook weinig te vergelijken.
Maar tjsa, politiek en wetenschap (of úberhaubt logisch nadenken) is zelden een voorkomende combinatie helaas.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• R.van.M
vickypollard schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:07:

[...]

Momenteel wordt het aandeel reizigers dat positief test steeds groter, zo blijkt uit de weekrapportage van het instituut. Ruim 8 procent van alle positieve testen in de afgelopen week werden afgenomen bij Nederlanders met een reishistorie.
Nogal wiedes dat het aandeel reizigers groter wordt. Tot vorige maand was ongeveer heel de wereld oranje en was er nog geen vakantie waardoor er nauwelijks reizigers waren. Zo hadden we ook vorige maand kunnen koppen met.. het aantal mensen dat besmet is die afgelopen week op een terrasje gezeten hebben stijgt.

Dit soort berichtgeving voedt alleen maar weer de onderbuik gevoelens van de mensen en lokt weer rare reacties uit van de politiek.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
redwing schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:04:
Wederom, knap dat je tot zo'n conclusie kunt komen. Schijnbaar wil jij juist dat de groep die niets wil het voor het zeggen heeft en de boel uit de hand laten lopen (niet dat ik echt denk dat jij dit wil, maar het is wel een soortgelijke conclusie)
De dubieuzere maatregelen qua werking moeten geen verplichting worden. Mondkapjesadvies was prima, plicht niet. Avondklok is iets wat de politiek zichzelf aangepraat heeft, onze buurlanden hadden al eerder eentje en boekten niet echt succes ermee. De proportionaliteit is in beide gevallen totaal zoek geraakt.
Let ook op dat we hier soms bij het interval afwijken van wat de fabrikant zegt omdat het beter uitkomt (of uitkwam) voor de logistiek. Vertragen van de tweede injectie was lang een manier om meer eerste injecties te kunnen zetten en toch de boekhouding kloppend te houden.
Gonadan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:45:
Praktisch iedereen had wel iets van lokale spierpijn bijvoorbeeld, maar omdat iedereen het heeft gaat ook niemand het melden. Wat zeggen die cijfers dan eigenlijk nog?
Het wordt in een spier gespoten voor zover ik weet, dus dat ga je wel merken. De kunst van degene die de prik zet maakt ook uit, sommige mensen die prikken onhandiger waardoor je meer pijn hebt of ook een pleistertje moet daarna. Anderen merk je totaal niets van.
Gonadan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:52:
Lareb kan je bij mijn weten ook als individu gaan melden op hun site, gaat dat dan alsnog via je huisarts?
Je kan via hun site ook zelf een melding aanmaken. Uiteraard nemen ze ook niet alles wat binnenkomt klakkeloos over.

• vickypollard
R.van.M schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:17:
[...]

[...]

Nogal wiedes dat het aandeel reizigers groter wordt. Tot vorige maand was ongeveer heel de wereld oranje en was er nog geen vakantie waardoor er nauwelijks reizigers waren. Zo hadden we ook vorige maand kunnen koppen met.. het aantal mensen dat besmet is die afgelopen week op een terrasje gezeten hebben stijgt.

Dit soort berichtgeving voedt alleen maar weer de onderbuik gevoelens van de mensen en lokt weer rare reacties uit van de politiek.
Moet daar niks over gezegd worden dan? Of begrijp ik je verkeerd? Zo kun je natuurlijk alles wegredeneren en dan maar net zo goed niks meer rapporteren :)

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-01 18:29

pro_6or

amateur_60r

Ik kwam nietsvermoed aanrijden voor mijn vaccinatie afspraak in mijn Cactus, kreeg ik een prik. Had ik kunnen weten natuurlijk.

een treffende spreuk

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:05
CMD-Snake schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:18:
[...]
De dubieuzere maatregelen qua werking moeten geen verplichting worden. Mondkapjesadvies was prima, plicht niet. Avondklok is iets wat de politiek zichzelf aangepraat heeft, onze buurlanden hadden al eerder eentje en boekten niet echt succes ermee. De proportionaliteit is in beide gevallen totaal zoek geraakt.
Alle maatregelen zijn dubieus (want nog niet bewezen) en ik kan je wel vertellen dat als alles optioneel was geweest we nu in een heel andere situatie hadden gezeten :P En proportionaliteit zoekgeraakt? Haast niemand heeft van die maatregelen echt last dus veel impact hebben ze nooit gehad (zowel op mensen als de R :+ )
[...]
Let ook op dat we hier soms bij het interval afwijken van wat de fabrikant zegt omdat het beter uitkomt (of uitkwam) voor de logistiek. Vertragen van de tweede injectie was lang een manier om meer eerste injecties te kunnen zetten en toch de boekhouding kloppend te houden.
In Nederland hebben we ons wel aan de regels gehouden, alleen zijn we iets vrijer geweest met wat aangeraden werd. Oftewel we prikken binnen de tijd die mag, maar wel afwijkt van wat aangeraden werd.
[...]
Het wordt in een spier gespoten voor zover ik weet, dus dat ga je wel merken. De kunst van degene die de prik zet maakt ook uit, sommige mensen die prikken onhandiger waardoor je meer pijn hebt of ook een pleistertje moet daarna. Anderen merk je totaal niets van.
Het wordt inderdaad in een spier gespoten en daardoor is het ook normal dat veel mensen spierpijn krijgen. Met een griepprik is dat precies hetzelfde. Het staat trouwens wel bij de veelvoorkomende bijwerkingen (net als b.v. verhoging en hoofdpijn)
Ze worden als het goed is wel allemaal gelogged. Alleen als het serieus genoeg is en er bewijs is kan het ook op de bijsluiter komen. Maar het is niet zo dat er dingen zomaar de prullebak in worden gegooid.

[removed]

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:10
Ik weet niet hoe andere landen dit doen, maar dit soort feitjes vertekenen natuurlijk wel enorm:
• 1/3 positieve testen bij GGD zijn confirmatietesten na zelftest (vaak bij klachten)
vanuit: https://www.tweedekamer.n...fing_presentatie_rivm.pdf

En de delta data:

week 21: 1,2%
week 22: 2,8%
week 23: 9% (schatting)

• R.van.M
vickypollard schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:19:
[...]

Moet daar niks over gezegd worden dan? Of begrijp ik je verkeerd? Zo kun je natuurlijk alles wegredeneren en dan maar net zo goed niks meer rapporteren :)
Op het moment dat je over iets rapporteert dan moet je het corrigeren voor dit soort effecten want anders ben je alleen maar voor sensatie dingen aan het rapporteren om allerlei onzinnige verbanden te trekken.

Ik durf te wedden dat het aantal mensen die besmet zijn geraakt en de afgelopen weken een witbiertje hebben gedronken dramatisch veel hoger ligt dan in januari. Het heeft uiteraard verder niets met corona en besmettelijkheid te maken omdat mensen nu eenmaal meer witbier drinken als het lekker weer is.

Hetzelfde geldt nu ook voor het reizen. In juni, juli en augustus reizen mensen meer dan in maart, april en mei. Het is dus logisch dat er nu meer mensen met reishistorie besmet zijn omdat er meer reizende mensen zijn. Dat effect moet je eruit halen voordat je er iets zinnigs over kan zeggen.

[ Voor 1% gewijzigd door R.van.M op 22-06-2021 16:31 . Reden: grammatica en spelling ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

rik86 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:25:
Ik weet niet hoe andere landen dit doen, maar dit soort feitjes vertekenen natuurlijk wel enorm:

<>

• 1/3 positieve testen bij GGD zijn confirmatietesten na zelftest (vaak bij klachten)
Dat is een leuk voorbeeld. Dan zou je ook kunnen zeggen/aannemen dat alle verkochte zelftesten verder negatief waren om zo de deler ook te verhogen, ben je gelijk supergroen :+
Je kan alle kanten op met statistiek.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 22-06-2021 16:29 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-01 23:04
R.van.M schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:26:
[...]Hetzelfde geld nu ook voor het reizen. In juni, juli en augustus reizen mensen meer dan in maart, april en mei. Het is dus logisch dat er nu meer mensen met reishistorie besmet zijn omdat er meer reizende mensen zijn. Dat effect moet je eruit halen voordat je er iets zinnigs over kan zeggen.
De vraag zou eerder moeten zijn of het nu wel zo verstandig is om überhaubt op vakantie te gaan in zo'n onzekere periode. Kijk, het mag en kan daarom wel, maar is het ook slim? Ook al heb je je de hele periode aan de maatregelen gehouden, je gaat toch een flink eind (qua afstand) buiten je eigen 'bubbel', je komt in situaties die je in je eigen 'bubbel' niet of nauwelijks hebt en je ontmoet waarschijnlijk 10 x meer 'vreemden' dan gewoon thuis. Je zou ook je vakantiegeld apart kunnen leggen en wanneer dit allemaal achter de rug is een leuk reisje (zonder restricties whatsoever) kunnen boeken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• R.van.M
Hier nog zo'n mooi voorbeeld van onze Thierry waarbij hij niet corrigeert voor allerlei effecten. In dit geval dat de meeste gevaccineerden ouderen en kwetsbare zijn
Slecht nieuws voor alle ‘geprikten’! De Delta (India) variant maakt in Engeland meer doden onder gevaccineerden dan onder niet-gevaccineerden. 39 tegen 34. En weg is de 95% bescherming. Zie pagina 12 van dit regeringsrapport.
https://twitter.com/thierrybaudet/status/1406562358600814593

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:35:
[...]

De vraag zou eerder moeten zijn of het nu wel zo verstandig is om überhaubt op vakantie te gaan in zo'n onzekere periode. Kijk, het mag en kan daarom wel, maar is het ook slim? Ook al heb je je de hele periode aan de maatregelen gehouden, je gaat toch een flink eind (qua afstand) buiten je eigen 'bubbel', je komt in situaties die je in je eigen 'bubbel' niet of nauwelijks hebt en je ontmoet waarschijnlijk 10 x meer 'vreemden' dan gewoon thuis. Je zou ook je vakantiegeld apart kunnen leggen en wanneer dit allemaal achter de rug is een leuk reisje (zonder restricties whatsoever) kunnen boeken.
Extra reden (voor ons althans) om niet ver te reizen en dan alleen nog met eigen vervoer is dat mocht er toch iets met je gezondheid gebeuren (niet per sé Covid) je wil dat er ziekenhuis capaciteit is in je directe omgeving. Niet alle zonnige landen hebben dat op orde.

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 15:44
renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:40:
[...]

Officieel niet natuurlijk, maar persoonlijk wel...
Iedereen in de familie is al volledig gevaccineerd, alleen wij nog niet volledig.

Je ziet aan de situatie in UK dat het werkt. Zelfs met 10.000 positieve tests per dag hebben ze een IC bezetting van 150 personen, op 68 miljoen inwoners.

Wij zitten op 200 personen op de IC, op 17 miljoen inwoners.
De vraag die je wel graag krijgen straks. Pfizer/Moderna is in Nederland toch hetgeen het meest gebruikt is. In de UK volgens mij Astrazenica.

Je kan straks goed zien welke beter is, en zeker ook welke beter is tegen varianten.

https://nos.nl/artikel/23...jaar-mogelijk-nieuwe-golf

Je ziet overigens heel goed hier dat we beter meer jongeren hadden kunnen vaccineren, als je iets tegen had willen houden deze zomer. Ze gaan toch op vakantie met of zonder vaccinatie. En in mijn ogen terecht.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• R.van.M
[...]

Dat is een ander verhaal en een persoonlijke afweging. Het gaat er in dit geval om hoeveel reizigers bijdragen aan de verspreiding van besmettingen binnen Nederland. Dus hoeveel impact hebben de reizigers op de R-waarde in Nederland. Op het moment dat deze significant word dan is het wellicht tijd voor maatregelen, maar dan moet je dus wel corrigeren voor allerlei effecten.

Verder is de situatie in veel landen beter dan in Nederland, dus waarschijnlijk dragen de vakantiegangers in eigen land het meeste bij aan de verspreiding.

• Kevinp
[...]

Tja dat risico moet iedereen afwegen. Maar qua gezondheid is het voor iemand <50 toch niet heel risicovol. Alleen een ongeluk is iets wat dan een risico is wanneer eventueel de IC's in het land waar je naartoe gaat vol liggen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:17
[...]

Nu ben ik niet zo'n reiziger, maar dit heb ik vorig jaar al niet begrepen en dit jaar weer niet. Versie 1 kwam van de Apres Skidorpen, versie 2 kwam van vakantiegangers en versie 3 kwam van de verkeerde kant van het kanaal. Het eindeloze 'moeten' reizen is wel een grote oorzaak geweest op deze manier.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Kevinp
R.van.M schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:36:
Hier nog zo'n mooi voorbeeld van onze Thierry waarbij hij niet corrigeert voor allerlei effecten. In dit geval dat de meeste gevaccineerden ouderen en kwetsbare zijn

[...]

https://twitter.com/thierrybaudet/status/1406562358600814593
Ook een mooi voorbeeld van hoe slecht cijfers zijn. En hoe kritisch je moet blijven. Want feitelijk heeft hij waarschijnlijk gewoon gelijk.

En als je straks gaat kijken naar Aztra vs Pfizer (even voor het gemak deze twee) dan zal je zien dat Aztra veel meer doden heeft aan corona over twee jaar.

Even vergeten dat Aztra vooral voor kwetsbare en ouderen is geweest.

Cijfers zijn zo makkelijk fout te interpeteren. En daarmee conclusies te manipuleren (zonder echt leugens te vertellen).

• redwing
Kevinp schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:44:
[...]

Tja dat risico moet iedereen afwegen. Maar qua gezondheid is het voor iemand <50 toch niet heel risicovol. Alleen een ongeluk is iets wat dan een risico is wanneer eventueel de IC's in het land waar je naartoe gaat vol liggen.
Maar de kans dat je na je vakantie weer een lockdown in moet maak je er wel veel groter mee.

[removed]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Señor Sjon schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:46:
Het eindeloze 'moeten' reizen is wel een grote oorzaak geweest op deze manier.
Ja ik lees het heel veel. We MOETEN weer op vakantie naar godweetikwelkoord. En straks klagen als er weer een lockdown is natuurlijk.

Feit is dat we dus vanuit landen als portugal massaal de 'delta'variant meenemen.
anuit het buitenland

Van de mensen die besmet bleken, waren er 471 recent in het buitenland geweest. Dat is ruim 8 procent. Portugal staat met stip bovenaan: 192 mensen bij wie het virus afgelopen week werd geconstateerd, waren in de twee weken ervoor in dat land geweest. Dat is ruim 40 procent van alle mensen die recent in het buitenland waren geweest en na terugkomst in Nederland positief testten. Een week eerder testten 134 Nederlanders positief na een bezoek aan Portugal.

Spanje stond vorige week nog op de eerste plaats, nu op de tweede. De GGD’en noteerden 107 besmettingen na een bezoek aan het land. Een week eerder waren het er beduidend meer: 191. Na Spanje en Portugal volgen de buurlanden België (26 gevallen) en Duitsland (17 gevallen).
We bring it upon ourselves .

* Gunner blijft dit jaar in eigen land.

[ Voor 55% gewijzigd door Gunner op 22-06-2021 16:51 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• R.van.M
Señor Sjon schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:46:
[...]

Nu ben ik niet zo'n reiziger, maar dit heb ik vorig jaar al niet begrepen en dit jaar weer niet. Versie 1 kwam van de Apres Skidorpen, versie 2 kwam van vakantiegangers en versie 3 kwam van de verkeerde kant van het kanaal. Het eindeloze 'moeten' reizen is wel een grote oorzaak geweest op deze manier.
Zelfs als we het reizen verboden hadden, had je niets tegengehouden. Zelfs in Australië hebben ze delta variant binnen. Een eiland met strenge restricties qua reizen en quarantaine dus ik zie niet in hoe we iets in Nederland hadden kunnen tegenhouden met het verbieden van reizen.

• R.van.M
Gunner schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:50:
[...]

Ja ik lees het heel veel. We MOETEN weer op vakantie naar godweetikwelkoord. En straks klagen als er weer een lockdown is natuurlijk.

Feit is dat we dus vanuit landen als portugal massaal de 'delta'variant meenemen.

[...]

We bring it upon ourselves .

* Gunner blijft dit jaar in eigen land.
Hier is precies het bewijs dat het nu.nl bericht mensen totaal op het verkeerde been zet. Mensen nemen nu eenmaal klakkeloos conclusies over van de stagaire van nu.nl die niets van statistiek weet.

Ik durf te wedden dat de verspreiding door mensen die in het eigen land op vakantie gaan relatief hoger liggen dan diegene die naar het buitenland gaan als we corrigeren voor alle effecten.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:24
Kunnen we al stellen dat deze 'golf' door de Delta variant al op een hoogtepunt is in Engeland?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Kevinp schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:46:
[...]

<>
Even vergeten dat Aztra vooral voor kwetsbare en ouderen is geweest.

Cijfers zijn zo makkelijk fout te interpeteren. En daarmee conclusies te manipuleren (zonder echt leugens te vertellen).
Klopt, en vergeet niet dat AZ ook is ingezet in een periode dat de besmettingen heel hoog waren. Net zoals (iets wat iemand hier eerder opmerkte) dat Janssen getest werd in een besmettingspiek. Dat is allemaal lastig terug rekenen naar vergelijkbare cijfers lijkt me.

• Yaksa
R.van.M schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:42:
[...]Dat is een ander verhaal en een persoonlijke afweging. Het gaat er in dit geval om hoeveel reizigers bijdragen aan de verspreiding van besmettingen binnen Nederland. Dus hoeveel impact hebben de reizigers op de R-waarde in Nederland. Op het moment dat deze significant word dan is het wellicht tijd voor maatregelen, maar dan moet je dus wel corrigeren voor allerlei effecten.

Verder is de situatie in veel landen beter dan in Nederland, dus waarschijnlijk dragen de vakantiegangers in eigen land het meeste bij aan de verspreiding.
En met die persoonlijk afweging gaan we dus de mist in. Want Henk en Ingrid vinden dat het wel kan en houden er dus geen rekening mee dat een eventuele opgelopen besmetting in het buitenland weer kan leiden tot besmettingen hier in Nederland. Op het moment dat de R-waarde significant gaat stijgen door besmettingen van vakantiegangers dan ben je te laaahaaaat met maatregelen nemuh.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

R.van.M schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:54:
[...]

Hier is precies het bewijs dat het nu.nl bericht mensen totaal op het verkeerde been zet. Mensen nemen nu eenmaal klakkeloos conclusies over van de stagaire van nu.nl die niets van statistiek weet.

Ik durf te wedden dat de verspreiding door mensen die in het eigen land op vakantie gaan relatief hoger liggen dan diegene die naar het buitenland gaan als we corrigeren voor alle effecten.
Nu.nl waar heb je het over?

Neemt niet weg dat we best terughoudender mogen zijn om naar landen te gaan die nog niet zo'n goede vaccinatiegraad hebben. Verstand van statistiek of niet. Dat is gewoon gezond verstand.

• R.van.M
Yaksa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:58:
[...]

En met die persoonlijk afweging gaan we dus de mist in. Want Henk en Ingrid vinden dat het wel kan en houden er dus geen rekening mee dat een eventuele opgelopen besmetting in het buitenland weer kan leiden tot besmettingen hier in Nederland. Op het moment dat de R-waarde significant gaat stijgen door besmettingen van vakantiegangers dan ben je te laaahaaaat met maatregelen nemuh.
Dus allemaal weer in een lockdown? Want 91% van de besmettingen vind plaats bij mensen zonder reishistorie.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
redwing schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:48:
Maar de kans dat je na je vakantie weer een lockdown in moet maak je er wel veel groter mee.
Nou ja, 'veel', dat is lastig in te schatten. Het RIVM is al heel voorzichtig qua verwoording met betrekking een potentiële nieuwe golf en de gevolgen ervan.
Van 'heel klein' naar 'iets minder heel klein' kan relatief gezien een 'veel grotere' kans zijn maar absoluut gezien nog steeds 'heel klein'. :P

Je kunt nu echt niet van mensen gaan verwachten dat ze de hele zomer thuis gaan blijven, zeker niet nu dingen weer mogen. Laten we alleen hopen dat ze hun vakanties wat verstandig plannen en niet meteen heel extreem gaan doen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:19
Getallen van week 19 t/m week 21 zijn weinig veranderd met de nieuwe data van 22 juni.

Week15-juni22-juni
2021/190.39%0.39%
2021/200.52%0.62%
2021/211.15%1.16%
2021/222.79%

Het getal dat er voor week 22 bij komt (2.79%, 15 van de 538 samples is Delta) is minder leuk. Ook als we het plotten wordt het niet beter:

Afbeeldingslocatie: https://svgshare.com/i/YQ8.svg

Het percentage van de testen wat de Delta-variant blijkt neemt explosief toe, het groeit zelfs harder dan exponentieel.

Week% DeltaToename
2021/190.39%
2021/200.62%1.58x
2021/211.16%1.89x
2021/222.79%2.40x

Als we corrigeren voor het feit dat we wel elke week minder besmettingen hebben, kunnen we proberen de absolute groei van de Delta-variant uit te rekenen. Ik heb hiervoor een groeifactor van -36% (oftewel 0.64) genomen, de waarde van het Dashboard vandaag. Vermenigvuldigen we die met de relatieve toename, komen we uit op de volgende absolute stijging.

Week% DeltaRelatiefAbsoluut
2021/190.39%
2021/200.62%1.58x1.01x
2021/211.16%1.89x1.21x
2021/222.79%2.40x1.54x

Als we niet de huidige groeifactor van -36% voor vandaag nemen maar de historische (op de laatste dag van elke week), wordt het beeld nog minder gunstig.

Week% DeltaRelatiefGroeifactorAbsoluut
2021/190.39%
2021/200.62%1.58x-26.4%1.16x
2021/211.16%1.89x-24.8%1.42x
2021/222.79%2.40x-24.7%1.81x

Uiteraard zitten er flinke foutmarges op en is er voor een heleboel factoren nog niet gecorrigeerd, maar het lijkt erop dat het absolute aantal besmettingen met de Delta-variant van half mei (week 20) tot begin juni (week 22) wekelijks toeneemt.

Het effect van de persconferentie en de aangekondigde versoepelingen zitten daar dus ook nog niet bij.

Spreadsheet.

[ Voor 8% gewijzigd door Balance op 22-06-2021 17:28 ]

• Yaksa
R.van.M schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:50:
[...]Zelfs als we het reizen verboden hadden, had je niets tegengehouden. Zelfs in Australië hebben ze delta variant binnen. Een eiland met strenge restricties qua reizen en quarantaine dus ik zie niet in hoe we iets in Nederland hadden kunnen tegenhouden met het verbieden van reizen.
Dat is alleen maar een reden om voorlopig uiterst voorzichtig te zijn met reizen.
De Delta variant lijkt zich wat makkelijker te verspreiden dan de vorige varianten dus afstand houden en zo min mogelijk reizen kunnen helpen om de verspreiding hiervan zoveel mogelijk tegen te houden. Iets hoeft niet altijd verboden te worden voordat je afziet om het toch te doen.

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
Kevinp schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:42:
[...]

De vraag die je wel graag krijgen straks. Pfizer/Moderna is in Nederland toch hetgeen het meest gebruikt is. In de UK volgens mij Astrazenica.

Je kan straks goed zien welke beter is, en zeker ook welke beter is tegen varianten.

https://nos.nl/artikel/23...jaar-mogelijk-nieuwe-golf

Je ziet overigens heel goed hier dat we beter meer jongeren hadden kunnen vaccineren, als je iets tegen had willen houden deze zomer. Ze gaan toch op vakantie met of zonder vaccinatie. En in mijn ogen terecht.
Zeker terecht!

• R.van.M
Yaksa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:04:
[...]

Dat is alleen maar een reden om voorlopig uiterst voorzichtig te zijn met reizen.
De Delta variant lijkt zich wat makkelijker te verspreiden dan de vorige varianten dus afstand houden en zo min mogelijk reizen kunnen helpen om de verspreiding hiervan zoveel mogelijk tegen te houden. Iets hoeft niet altijd verboden te worden voordat je afziet om het toch te doen.
Al zouden we per direct alle grenzen dichtgooien dan nog zal de delta variant binnen enkele weken 90% van de besmettingen zijn. Het heeft dus geen enkel nut. Het enige wat helpt blijft vaccineren en al het andere is gerommel in de marge

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Yaksa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:04:
[...]

Risicomanagement is duidelijk niet je sterkste kant. Er zit nog wel een aantal stappen tussen 'er is een risico' en 'we moeten het niet doen'.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:57
R.van.M schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:20:
Het enige wat helpt blijft vaccineren en al het andere is gerommel in de marge
Daarom: gelijk doorprikken tot lichting 2008, dat kan straks het verschil zijn tussen een R van 0,99 en 1,05

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:21:
[...]

Daarom: gelijk doorprikken tot lichting 2008, dat kan straks het verschil zijn tussen een R van 0,99 en 1,05
Das maar zes procent... En eerder vonden we 10% voor bezoekbeperking + avondklok te weinig!

Ok, i'll let myself out... :+

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:49
Ik heb heb zo'n déjà vu van vorig jaar op dit moment. Van weer oplopende besmettingscijfers in de Randstad en gewoon maandenlang niet ingrijpen :/ .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Er is wederom een technische briefing gaande in de Tweede Kamer (met 10 minuten vertraging):
https://www.tweedekamer.n...ronavirus-volg-het-live-1

Overigens wordt direct bij aanvang al duidelijk dat een van de drie pijlers waarop het beleid is gestoeld (zicht houden) op grond van het percentage positief pas recent is gehaald omdat de WHO norm <5% betreft. We hebben dus op grond van die parameter maanden lang (sinds medio september 2020) geen goed zicht gehad:
https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• redwing
Gonadan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:00:
[...]

Nou ja, 'veel', dat is lastig in te schatten. Het RIVM is al heel voorzichtig qua verwoording met betrekking een potentiële nieuwe golf en de gevolgen ervan.
Van 'heel klein' naar 'iets minder heel klein' kan relatief gezien een 'veel grotere' kans zijn maar absoluut gezien nog steeds 'heel klein'. :P
Tja, vorig jaar is het daarmee begonnen en gezien de verwachtingen zit er maar een kleine grens tussen wel/niet een golf. Dus ik zou er niet van op kijken als het reizen weer zal zorgen voor de extra besmettingen waardoor we alsnog een golf(je) krijgen.
Je kunt nu echt niet van mensen gaan verwachten dat ze de hele zomer thuis gaan blijven, zeker niet nu dingen weer mogen. Laten we alleen hopen dat ze hun vakanties wat verstandig plannen en niet meteen heel extreem gaan doen.
Oh, maar dat verwacht ik ook niet. Maar ik verwacht wel dat we met dat reizen weer corona naar Nederland halen (vooral door de jongeren). Niet omdat ik ze zo fout bezig vind, maar wel omdat dat een logisch gevolg is.

En of dat een probleem gaat geven zal liggen aan de vaccinatiegraad, hoe goed de vaccins precies werken en de eventueel nieuwe mutaties. Maar dat weten we pas tegen die tijd, je kunt nu nog geen van die factoren voorspellen.

[removed]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Nu kunnen we mooi gaan zien wat er van die plannen van lokaal ingrijpen terecht gaat komen. Een hek om Rotterdam is sowieso al een goed idee, maar ben benieuwd hoe het deze zomer gaat verlopen.
Maar ja, als je lokaal maatregelen gaat treffen zullen de waterbedden niet aan te slepen zijn. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

redwing schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:39:
[...]

Tja, vorig jaar is het daarmee begonnen en gezien de verwachtingen zit er maar een kleine grens tussen wel/niet een golf. Dus ik zou er niet van op kijken als het reizen weer zal zorgen voor de extra besmettingen waardoor we alsnog een golf(je) krijgen.

[...]

Oh, maar dat verwacht ik ook niet. Maar ik verwacht wel dat we met dat reizen weer corona naar Nederland halen (vooral door de jongeren). Niet omdat ik ze zo fout bezig vind, maar wel omdat dat een logisch gevolg is.

En of dat een probleem gaat geven zal liggen aan de vaccinatiegraad, hoe goed de vaccins precies werken en de eventueel nieuwe mutaties. Maar dat weten we pas tegen die tijd, je kunt nu nog geen van die factoren voorspellen.
P'cies. Daarmee zijn classificaties van ordegrootte in hoeverre gedrag daarin bijdraagt ook nog erg lastig te voorspellen. Mijn vrees qua gedrag (die ik gisteren uitsprak) zal wel uit komen, ben benieuwd hoe onze beleidsvoerders ermee om gaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Yaksa
R.van.M schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:20:
[...]Al zouden we per direct alle grenzen dichtgooien dan nog zal de delta variant binnen enkele weken 90% van de besmettingen zijn. Het heeft dus geen enkel nut. Het enige wat helpt blijft vaccineren en al het andere is gerommel in de marge
Gerommel in de marge?
Het is gewoon hardstikke simpel: Geen contact = Geen besmetting.
Makkelijker kan ik het niet maken.

• Yaksa
eamelink schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:20:
[...]Risicomanagement is duidelijk niet je sterkste kant. Er zit nog wel een aantal stappen tussen 'er is een risico' en 'we moeten het niet doen'.
Goh, en laat ik nu al jaren de RIE doen waar ik werk.
En leg mij aub geen woorden in de mond, ik heb nergens gezegd "we moeten het niet doen'. Ik heb de nodige voorzichtigheid aangestipt en gepoogd duidelijk te maken dat mensen zich moeten beroepen op hun gezonde verstand.

• R.van.M
Yaksa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:45:
[...]

Gerommel in de marge?
Het is gewoon hardstikke simpel: Geen contact = Geen besmetting.
Makkelijker kan ik het niet maken.
Onrealistischer ook niet. Een harde lockdown waarbij iedereen thuis blijft en geen contact heeft met anderen werkt, maar zodra je weer naar buiten gaat krijg je weer contact. Zonder vaccins word uiteindelijk iedereen besmet. De maatregelen zorgen alleen voor de snelheid

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:28

-tom-562

Oliesjeik

*knip* als je niet eens bent met bepaalde typeringen, dan reageer je of inhoudelijk en normaal, of je maakt een TR aan

[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 22-06-2021 18:01 ]

Vaak bu'j te bang!

• Yaksa
R.van.M schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:55:
[...]Onrealistischer ook niet. Een harde lockdown waarbij iedereen thuis blijft en geen contact heeft met anderen werkt, maar zodra je weer naar buiten gaat krijg je weer contact. Zonder vaccins word uiteindelijk iedereen besmet. De maatregelen zorgen alleen voor de snelheid
Wederom: Waar zeg ik dat iedereen opgesloten moet worden? Wat snap je nou niet? Gewoon anderhalve (of iets meer) afstand houden is al voldoende.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-01 18:01
R.van.M schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:59:
[...]

Dus allemaal weer in een lockdown? Want 91% van de besmettingen vind plaats bij mensen zonder reishistorie.
DING DING DING.

We hebben een winnaar ;)

Alleen is het natuurlijk niet zo leuk als je zegt dat reizigers een miniem aandeel hebben en dat alle geschreeuw over jongeren in het niet valt van wat er in Nederland tussen de muren gebeurt.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

In de kamerbriefing net wel dat degenen die gekozen hebben voor één vaccinatie na een besmetting geen automatisch vinkje krijgen als hun besmetting niet bij GGD/RIVM bekend is.

Volkomen logisch, maar ik gok zomaar dat hier weer een hoop verontwaardiging over gaat ontstaan.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:03:
In de kamerbriefing net wel dat degenen die gekozen hebben voor één vaccinatie na een besmetting geen automatisch vinkje krijgen als hun besmetting niet bij GGD/RIVM bekend is.

Volkomen logisch, maar ik gok zomaar dat hier weer een hoop verontwaardiging over gaat ontstaan.
Je positieve test is bekend bij de GGD. Dus hier vallen enkel leugenaars uit dan toch?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:04:
[...]

Je positieve test is bekend bij de GGD. Dus hier vallen enkel leugenaars uit dan toch?
Ja, of degenen die hun test bij de commerciële teststraat wel voldoende vonden.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

roffeltjes schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:00:
[...]

DING DING DING.

We hebben een winnaar ;)

Alleen is het natuurlijk niet zo leuk als je zegt dat reizigers een miniem aandeel hebben en dat alle geschreeuw over jongeren in het niet valt van wat er in Nederland tussen de muren gebeurt.
Als je op mij doelt; het gaat mij niet specifiek op jongeren maar iedereen die deze zomer weer graag het vliegtuig in stapt. Nu hebben die jongeren nog een klein aandeel maar Het is afwachten wat er na de zomervakantie gaat ontwikkelen.

En tussen mijn muren gebeurd niets bijzonders.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-01 18:29

pro_6or

amateur_60r

[...]

DING DING DING.

We hebben een winnaar ;)

Dong dong dong. Wie besmette die mensen die gereisd hebben? Thuisblijvers, en die weer anderen en anderen en door.

een treffende spreuk

• roffeltjes
Gunner schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:06:
[...]
Als je op mij doelt; het gaat mij niet specifiek op jongeren maar iedereen die deze zomer weer graag het vliegtuig in stapt. Nu hebben die jongeren nog een klein aandeel maar Het is afwachten wat er na de zomervakantie gaat ontwikkelen.
Die mensen houden zich aan de regels. Als je daar boos over bent; het probleem zit het in het beleid.
En tussen mijn muren gebeurd niets bijzonders.
Bij de meeste mensen niet. Net zoals dat de meeste reizigers gewoon gezond thuis komen.

Ik snap de woede wel, clickbait heeft goed zijn werk gedaan, maar zolang de verspreiding thuis plaatsvind zit daar ook het probleem.

Circle of influence.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 22-06-2021 18:18 ]

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:21:
[...]

Het OMT verwacht qua impact prikken van 12-17 het volgende:
Als ervoor gekozen wordt om kinderen van 12-17 jaar voor de nazomer te vaccineren, zal dit een verlagend effect hebben op de R (circa 15-20% reductie).
Verder stond in het OMT-advies het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zr4Bqhr7G5cpkJDcf272dTlSEYU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z0VsyX7VbM6Ub5ttaKsv45xc.png?f=user_large
Ik kon alleen nergens achterhalen wanneer we van fase "waakzaam" naar "blijven onder controle" gaan.
Het volgende vond ik ook wel interessant:
De impact van het loslaten van de 1,5 meter in het hoger onderwijs per
1 september zal afhangen van de gehanteerde uitkomstmaat, op welk moment,
en welke andere basismaatregelen nog gehandhaafd blijven en of de 12-17-
jarigen gevaccineerd worden. Dat is allemaal nog onzeker op dit moment. De
modellen laten zien dat de 1,5 meter-maatregel verantwoord zou kunnen worden
losgelaten in augustus, maar vanwege de te verwachten seizoensinvloed op de
transmissie niet meer in januari 2022 (ook afhankelijk van vaccinatiebeleid). Dat
geldt ook voor de specifieke groep MBO, HBO en WO. Het ligt in de lijn der
verwachting dat het loslaten van 1,5 meter in het hoger onderwijs enkel tijdelijk
wordt losgelaten, maar mogelijk later weer moet worden ingevoerd. Hierop dient
men zich voor te bereiden

• roffeltjes
Ik snap niet waarom je thuisblijven en testen gaat afschaffen. Tuurlijk, straks alleen via thuistest of bij de dokter, maar ook als het onder controle is wil je het gewoon weten en niet verspreiden.

Net zoals dat je met griep ook niet wil dat iemand op het werk komt... 8)7

Zeker met de huidige thuiswerk mogelijkheden is dit mij iets teveel "werkgever" gericht.

[ Voor 30% gewijzigd door roffeltjes op 22-06-2021 18:53 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:51:
Ik snap niet waarom je thuisblijven en testen gaat afschaffen. Tuurlijk, straks alleen via thuistest of bij de dokter, maar ook als het onder controle is wil je het gewoon weten en niet verspreiden.
Denk dat vooral de vraag is of je het hele GGD testapparaat op poten houdt idd.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:50

Ik heb vorig jaar Covid gehad waardoor ik ook de optie heb om mijn tweede vaccinatie te laten gaan (vaccinatie was ingeplanned net voor de beslissing kwam dat tweede niet nodig is).

Na het doorlezen van de FAQ van de RIVM twijfel ik sowieso nog of dat de 2e prik afzeg of toch gewoon ga halen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:10

Ik vraag me ook af hoe mensen die anders verwacht hadden dat voor zich zien ;)

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:38

The Legend

*Plop*

Balance schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:02:
Getallen van week 19 t/m week 21 zijn weinig veranderd met de nieuwe data van 22 juni.

Week15-juni22-juni
2021/190.39%0.39%
2021/200.52%0.62%
2021/211.15%1.16%
2021/222.79%

Het getal dat er voor week 22 bij komt (2.79%, 15 van de 538 samples is Delta) is minder leuk. Ook als we het plotten wordt het niet beter:

[Afbeelding]

Het percentage van de testen wat de Delta-variant blijkt neemt explosief toe, het groeit zelfs harder dan exponentieel.

Week% DeltaToename
2021/190.39%
2021/200.62%1.58x
2021/211.16%1.89x
2021/222.79%2.40x

Als we corrigeren voor het feit dat we wel elke week minder besmettingen hebben, kunnen we proberen de absolute groei van de Delta-variant uit te rekenen. Ik heb hiervoor een groeifactor van -36% (oftewel 0.64) genomen, de waarde van het Dashboard vandaag. Vermenigvuldigen we die met de relatieve toename, komen we uit op de volgende absolute stijging.

Week% DeltaRelatiefAbsoluut
2021/190.39%
2021/200.62%1.58x1.01x
2021/211.16%1.89x1.21x
2021/222.79%2.40x1.54x

Als we niet de huidige groeifactor van -36% voor vandaag nemen maar de historische (op de laatste dag van elke week), wordt het beeld nog minder gunstig.

Week% DeltaRelatiefGroeifactorAbsoluut
2021/190.39%
2021/200.62%1.58x-26.4%1.16x
2021/211.16%1.89x-24.8%1.42x
2021/222.79%2.40x-24.7%1.81x

Uiteraard zitten er flinke foutmarges op en is er voor een heleboel factoren nog niet gecorrigeerd, maar het lijkt erop dat het absolute aantal besmettingen met de Delta-variant van half mei (week 20) tot begin juni (week 22) wekelijks toeneemt.

Het effect van de persconferentie en de aangekondigde versoepelingen zitten daar dus ook nog niet bij.

Spreadsheet.
Ik ben niet zo van het rekenen, maar kun je hier nu ook berekende R-waardes aan hangen? Om te zien of we straks weer een stijging gaan zien zodra Delta de overhand krijgt?

Ik ben toch malle pietje niet!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

xzaz schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:56:
Kunnen we al stellen dat deze 'golf' door de Delta variant al op een hoogtepunt is in Engeland?
Week op week zitten ze nog steeds op plus 30%

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/

Met vandaag weer een nieuwe hoogste aantal meldingen ziet het er iig nog niet zo uit.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Verwijderd

Yaksa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:58:
[...]

kap eens met dat gedenigreer door het neerzetten van mensen als proleten. Mensen die zelfs binnen de regels anders met hun vrijheid omgaan dan jij dat doet of voorstaat. Dit doe je door stereotypen over gebruikte voedingsmiddelen, namen en taalgebruik dat je de fictieve personen in de mond legt, helaas structureel.

• redwing
[...]

DING DING DING.

We hebben een winnaar ;)

Nu wel, maar de reden dat het eind vorig jaar terug kwam waren de terugkerende jongeren. En dan kan dat reizen daarna wel een miniem aandeel hebben, het is wel waarmee de golf is begonnen.

Ik snap niet zo goed waarom je dat zo'n probleem vind? Dit is simpel een constatering uit de cijfers en ook gewoon een logisch gevolg. Reizen vormt daarmee een risico voor nieuwe besmettingen. Niets mis mee, daar kiezen we voor, maar wel iets om in de gaten te houden.

[removed]

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:18:
[...]

Nu wel, maar de reden dat het eind vorig jaar terug kwam waren de terugkerende jongeren. En dan kan dat reizen daarna wel een miniem aandeel hebben, het is wel waarmee de golf is begonnen.

Ik snap niet zo goed waarom je dat zo'n probleem vind? Dit is simpel een constatering uit de cijfers en ook gewoon een logisch gevolg. Reizen vormt daarmee een risico voor nieuwe besmettingen. Niets mis mee, daar kiezen we voor, maar wel iets om in de gaten te houden.
je hebt vele vormen van reizen.

reizen in een bus of vliegtuig gevolgd door avonden in drukke horeca

aan de andere kant reizen met eigen vervoer naar een huisje in land x waar vervolgens alleen enkele supermarkt bezoeken plaatsvinden.

lijkt mij dat we meer alert moeten zijn op gedrag dan dan binnen welke landsgrens dat plaatsvindt. Reisgedrag hoort daar bij, maar een feestvakantie in renesse of op terschelling lijkt me risicovoller dan een wandelvakantie met tenten in de eiffel of vogezen.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:08:
[...]

Week op week zitten ze nog steeds op plus 30%

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/

Met vandaag weer een nieuwe hoogste aantal meldingen ziet het er iig nog niet zo uit.
The Guardian heeft net wat overzichtelijkere grafieken w.m.b., waarop kleine toenames beter te zien zijn en ook ziekenhuisopnames worden vermeld.

We zijn nog niet op een piek inderdaad. Het gunstigste wat je kunt zeggen is dat het aantal besmettingen minder hard omhoog gaat dan in de vorige golven, en dat het aantal doden niet of nauwelijks toeneemt terwijl de ziekenhuisbezetting te managen is.

Wel vraag ik me steeds harder af wat onze overheid aan het doen is. Het is duidelijk dat we ongeveer een maand à zes weken achterlopen op de UK, zowel qua vaccinaties als besmettingen (met Delta). Het is dus duidelijk welke kant we opgaan, en dan tóch alle versoepelingen doorzetten |:( Uit de grafieken op deze pagina van de Volkskrant lijkt ook te volgen dat onze vaccinatiecampagne z'n momentum aan het verliezen is, net als in de UK gebeurde. Man man man :N

[ Voor 27% gewijzigd door Cocytus op 22-06-2021 20:33 ]

• CMD-Snake
Nog nauwelijks boetes uitgedeeld voor niet-naleven quarantaineplicht

Sinds het ingaan van de quarantaineplicht op 1 juni zijn er tot op heden 17 boetes uitgeschreven voor het overtreden hiervan. Nog niet alle gemeentes zijn in staat om te handhaven op de quarantaineplicht, gemeente Almere welke verantwoordelijk gemaakt voor de handhaving in heel Flevoland moet bijvoorbeeld nog dit proces inrichten.

In de regio Groningen-Drenthe is een boete uitgeschreven omdat iemand de telefoon niet opnam en bij controle ook de deur niet open deed. Deze is in zoverre interessant omdat in de wet staat dat je niet verplicht bent om mee te werken aan de controle. Het is dan de vraag of hiervoor een boete geschreven kan worden.
redwing schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:25:
Haast niemand heeft van die maatregelen echt last dus veel impact hebben ze nooit gehad
Drie maanden lang zo'n 17 miljoen mensen 's nachts huisarrest geven. Wie kan daar ooit last van hebben gehad? Een onderzoek starten of het nu ook echt al die ellende waard was ligt zeker nog bovenaan de stapel om mee te beginnen?
MikeyMan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:04:
Ja, of degenen die hun test bij de commerciële teststraat wel voldoende vonden.
Waarom is de commerciële teststraat dan minder? Het probleem is nog altijd dat de GGD niet voor alle redenen wil testen. Sommige mensen gingen naar de commerciële teststraat omdat de baas het aanbood of omdat ze een negatief testbewijs nodig hadden voor iets. De GGD werkt daar niet aan mee, ze leveren geen negatieve testbewijzen en tot niet zo heel lang geleden kon je ook niet bij ze terecht als je geen symptomen had. In theorie moeten die commerciële jongens de positieve uitslagen ook doorgeven, maar dat gebeurde ook niet altijd.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:53
R.van.M schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:02:
[...]

In Duitsland word ook met verbazing gekeken naar de versoepelingen in Nederland, daar zijn ze nu met hele kleine stapjes aan het versoepelen. Bijvoorbeeld in Hamburg waar het aantal besmettingen factor 10(!) lager liggen als in Nederland gaan ze vanaf dit weekend het volgende weer toestaan;

-Restaurants, bars en pubs mogen gasten weer eten en drinken aanbieden aan sta tafels, maar er zijn verplichte coronatesten, afstandsregels en contacttracking.
- In de binnenruimte kunnen maximaal tien personen weer samen contactsporten beoefenen.
- Maximaal 500 personen kunnen deelnemen aan buitenevenementen als er vaste stoelen zijn - tot 250 personen kunnen zonder vaste stoelen komen
- In gesloten zalen met vaste zitplaatsen kunnen maximaal 100 deelnemers aanwezig zijn, in gesloten zalen zonder vaste zitplaatsen wordt het aantal teruggebracht tot 50 personen.
- etc.

Het is wel duidelijk dat zij nog veel minder sterk versoepelen terwijl de besmettingen daar drastisch lager zijn.
De regering maakt het hier dus mogelijk om weer even een normaal leven te leiden. Als er een nieuwe variant toe slaat zal Nederland misschien weekje eerder weer in lockdown gaan dan Duitsland. Maar denk dat afgelopen jaar wel heeft bewezen dat elke land op gegeven moment toch in lockdown gaat als de r boven de 1 stijgt. Ik ben dus wel blij dat ik weer normale zomer tegemoet ga en ga lekker leven. In het najaar zie ik het dan weer wel.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
roffeltjes schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:35:
[...]
"Ongeveer dezelfde als de meeste westerse EU lidstaten", maar als je mij vraagt omdat even te duiden? 8)7
Of het is wat de meeste lidstaten doen weet ik niet, maar ondertussen kwam er een gedeeltelijk antwoord tijdens de technische briefing in de Tweede Kamer zojuist n.a.v. een vraag wat betreft het versoepelen (mijn transcript, tijdcode 1:33:33):
(…) Het gaat ons er niet om om elke besmetting te voorkomen. Dat zou helemaal niet kunnen, een heleboel besmettingen zijn onder de medische radar, zijn ook helemaal niet ernstig, dat zie je ook in Portugal en Engeland waar het vooral onder scholieren is, zien ze ook dat beeld. Dus ik denk dat wat u noemt zijn natuurlijk allemaal overwegingen, maar je moet toch duidelijk hebben wat wil ik precies met m'n beleid bereiken? En als dat is ziekenhuisopnames / IC opnames en niet het voorkomen van elk mild ziektebeeld, en dat willen we niet als OMT voorkomen, dan denken wij dat dit een gang is die nu gerechtvaardigd is. (...) Als er meer besmettingen zijn verwacht je dat onder de groepen die nog niet gevaccineerd zijn en daar zal de uiteindelijke druk op de zorg zeer waarschijnlijk gering van zijn. (…)
Dus ook al schreef het OMT zelf in het 114e advies dat er na een milde besmetting in 2-10% van de gevallen langdurige klachten kunnen ontstaan (p. 6), heeft de WHO dat uitgebreid toegelicht met een hele rits aan literatuurverwijzingen in dit document en laat bijvoorbeeld dit onderzoek uit Oxford van circa een week geleden zien dat de hersenen van mensen met milde klachten mogelijk beschadigen (let op: preprint en zie ook commentaren in dat topic met nuances/onzekerheden n.a.v. mijn vraag) en niemand op dit moment kan weten wat daarvan de gevolgen zullen zijn (hopelijk valt het mee), wil het OMT niet elk mild ziektebeeld voorkomen.

Nu is het voorkomen van elke besmetting uiteraard wel erg ambitieus, maar ik begrijp hieruit dat een besmetting op zich niet als relevant wordt geduid tenzij het zou leiden tot een opname. Zelfs sterfte was in het antwoord niet relevant, maar dat zullen we er maar even bijbedenken.

Tja. Op die manier kun je ergens in de nabije of late toekomst natuurlijk altijd zeggen dat je het met 'de kennis van nu' misschien toch anders had moeten doen anno 2021.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• redwing
Bossie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:19:
[...]

Ik heb vorig jaar Covid gehad waardoor ik ook de optie heb om mijn tweede vaccinatie te laten gaan (vaccinatie was ingeplanned net voor de beslissing kwam dat tweede niet nodig is).

Na het doorlezen van de FAQ van de RIVM twijfel ik sowieso nog of dat de 2e prik afzeg of toch gewoon ga halen.
Ik zou hem gewoon halen. Het blijft nl. vaag en voor hetzelfde geld wordt 1 prik straks niet meer geaccepteerd door bep. landen. Daarnaast zorgt een 2e prik alsnog voor een betere bescherming.

[removed]

• redwing
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:26:
[...]
je hebt vele vormen van reizen.

reizen in een bus of vliegtuig gevolgd door avonden in drukke horeca

aan de andere kant reizen met eigen vervoer naar een huisje in land x waar vervolgens alleen enkele supermarkt bezoeken plaatsvinden.

lijkt mij dat we meer alert moeten zijn op gedrag dan dan binnen welke landsgrens dat plaatsvindt. Reisgedrag hoort daar bij, maar een feestvakantie in renesse of op terschelling lijkt me risicovoller dan een wandelvakantie met tenten in de eiffel of vogezen.
Klopt, vandaar ook dat het logisch is dat het vooral via reizende jongeren weer mee deze kant op komt. Die gaan wat minder vaak op wandelvakantie of naar een huisje waar ze verder niemand meer zien :P

[removed]

• Yaksa
CMD-Snake schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:32:
Drie maanden lang zo'n 17 miljoen mensen 's nachts huisarrest geven. Wie kan daar ooit last van hebben gehad? Een onderzoek starten of het nu ook echt al die ellende waard was ligt zeker nog bovenaan de stapel om mee te beginnen?
Zullen we het een beetje in proporties houden? Zij die namelijk in de periode van de avondklok echt van huis moesten (o.a. werkzaam in de gezondheidszorg, nutsbedrijven, voedselvoorziening en zo zijn er nog wel een aantal) konden (met verklaring) gewoon de weg op. Een groot ander deel van de mensen gingen 's avonds na tienen toch al niet meer naar buiten en baby's en kleine kinderen lagen al op bed.
Ik heb niet uitgerekend hoeveel er uiteindelijk daadwerkelijk last van hebben gehad, maar dat zijn er never nooit niet 17 miljoen geweest.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom is de commerciële teststraat dan minder? Het probleem is nog altijd dat de GGD niet voor alle redenen wil testen. Sommige mensen gingen naar de commerciële teststraat omdat de baas het aanbood of omdat ze een negatief testbewijs nodig hadden voor iets. De GGD werkt daar niet aan mee, ze leveren geen negatieve testbewijzen en tot niet zo heel lang geleden kon je ook niet bij ze terecht als je geen symptomen had. In theorie moeten die commerciële jongens de positieve uitslagen ook doorgeven, maar dat gebeurde ook niet altijd.
Nouja, om te beginnen omdat ze niet altijd de positieve test melden. Of in sommige gevallen inferieure tests gebruiken.

• redwing
[...]
Ik heb er totaal geen last van gehad en de meeste mensen die ik ken ook niet. Die hadden veel meer last van de beperking van het aantal mensen dat je thuis mocht ontvangen. Kijk simpelweg op een normale dag eens naar buiten om een uur of 10 's avonds. Het aantal mensen dat je dan tegenkomt (zeker buiten de zomer) is toch al heel klein. En van de mensen die je wel tegenkomt is 3/4 de hond aan het uitlaten en dat mocht nog gewoon.

Dus je kunt net blijven doen of er 17 miljoen mensen plotseling massaal al hun plannen moesten omgooien om thuis moesten blijven en . In de praktijk is het gros rond die tijd toch al lang thuis en hangt voor de tv.

[removed]

• roffeltjes
Allereerst, jij hebt geen last van het morele vingertje, dat waardeer ik. Zie dit dus niet alsof ik jou wegzet als "NIMBY".
redwing schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:18:
[...]

De reden waarom ik er een probleem mee heb is vooral dat het een zinloze discussie is die de bekende groep weer in een hoek zet.

Waarom zinloos? Omdat als we dit een probleem vonden we de jongeren hadden moeten prikken. Immers, blijkbaar wisten we dit van vorig jaar... Ik ben vanaf het begin hier heel consistent in geweest, zodra we met het prikken de 55 aantikten hadden we "first come, first go" moeten doen. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Bovendien herhaal ik maar weer dat we een systeem hebben waarbij de leeftijd die beslist ook de leeftijd is die nu de remmen los mag laten vanwege een Vaccin. Dat is hoe je het ook wendt of keert wrang. Dat die groep nu "FOEI" roept is wat mij betreft niet okay.

We kunnen nu allerlei regels gaan verzinnen waardoor we die groep weer gaan beperken in hun "vrijheid"(neem dat woord niet met de populistische lading, maar als in beperking van beweegruimte en sociale leven), maar ik vind dat smerig en schandalig.

Het is te zot voor woorden om ze niet tijdig te vaccineren en dan boos worden als ze ongeprikt gaan leven.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 22-06-2021 20:47 ]

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:13
giantgiantus schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:35:
[...]

De regering maakt het hier dus mogelijk om weer even een normaal leven te leiden. Als er een nieuwe variant toe slaat zal Nederland misschien weekje eerder weer in lockdown gaan dan Duitsland. Maar denk dat afgelopen jaar wel heeft bewezen dat elke land op gegeven moment toch in lockdown gaat als de r boven de 1 stijgt. Ik ben dus wel blij dat ik weer normale zomer tegemoet ga en ga lekker leven. In het najaar zie ik het dan weer wel.
Ik moet het nog allemaal zien met eventuele lockdown 3.0

Op dat moment zijn er zoveel mensen gevaccineerd en dan vooral de meest kwetsbaren dat je echt niet zoveel ziekenhuisopnames meer gaat krijgen omdat het vanwege vaccinatie gewoon milder verloopt.

Je moet er gewoon niet meer zo op blindstaren dat je besmettingen wilt vinden, die ga je namelijk altijd vinden want het is inmiddels gewoon een endemisch virus geworden.

Er wordt ons telkens voorgehouden dat de crisis bijna voorbij is, eventuele avondklok gaat in ieder geval ook niet meer gebeuren.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 14:58
De kiemsurveillance van 22 juni

Varianten:

* UK / Alpha variant is veruit dominant en redelijk stabiel.
Wekenlang stond deze rond de 96%. Pas nu de Delta variant duidelijk groter begint te worden, zien we de Alpha variant voor het eerst significant dalen: 93%.

* We hebben een aantal varianten die een stabiel maar kleinschalig bestaan hebben opgebouwd. Dat zijn:
- P1 (Brazilie): stabiel aandeel ~2%
- Alpha + E484K: stabiel aandeel ~0.3%
- 621 (Colommbia): stabiel aandeel ~0.2%

* Dan hebben we een aantal varianten die aan het uitsterven zijn of inmiddels verdwenen: SA, Kappa, Eta (triple mutant), Epsilon en Theta.

* Dan de Delta variant

Deze is nu echt aan het stijgen:

Aandeel week 15 t/m 22: 0.1, 0.1, 0.3, 0.1, 0.4, 0.6, 1.2, en nu 2.8%

Gemiddelde positieve tests per dag:
* week 15 (12-4 t/m 18-4): 7596
* week 16 (19-4 t/m 25-4) 8186
* week 17 (26-4 t/m 2-5) 6639
* week 18 (3-5 t/m 9-5) 7487
* week 19 (10-5 t/m 16-5) 5449
* week 20 (17-5 t/m 23-5) 4009
* week 21 (24-5 t/m 30-5): 3026
* week 22 (31-5 t/m 6-6): 2233

Ik ga met deze getallen projecteren hoeveel van de dagelijkse positieve tests de Gamma variant zouden betreffen. Dat geeft de volgende getallen in week15…22: 5, 5, 20, 5, 21, 21, 35, 62.

Niet alleen in aandeel, maar ook in absolute aantallen neemt de delta variant toe.

Analyses:

* De geobserveerde stijging van de delta variant is iets boven een eerdere prognose van vorige week. Toen ging ik uit van een extra besmettelijkheid van 35% en voorzag ik dat de delta variant gedurende 2 weken (week 21 ... 23) zou kunnen verdubbelen van 35 naar 70 casussen per dag (om daarna te stabiliseren en uiteindelijk weer te dalen. Nu lijkt het wel aan de bovenkant van deze schatting te zitten. We zitten na 1 week niet rond de 49 maar al rond 62 casussen. We lijkten dus meer dan 35% extra besmettelijkheid te zien.

* De getallen worden iets groter en daardoor iets significanter. Ik kan van de laatste 4 weken (19 ... 22) de wekelijkse groei schatten en daaruit de R-waarde. Dat ziet er als volgt uit:
* R-waarde totaal: stabiel in de range 0.83 ... 0.85 (in lijn met wat RIVM gemiddeld voor de betreffende periode 16-5 tot 6-6 rapporteert).
* R-waarde delta variant: gemiddeld 1.23. Met een forse stdev van 0.15. (het zijn nog steeds kleine aantallen samples die per stuk ook niet zo groot zijn, dat verklaart de relatief grote spreiding).
* Relatieve besmettelijkheid: 1.46 (stdev 0.18). Dus 46% extra besmettelijkheid, inclusief het effect van minder effectieve vaccins.

Dat laatste getal is aardig in lijn met het realistische scenario dat ik gisteren berekende: t_captain in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

* Ik heb ook opnieuw de verdringingscurve gefit met de nieuwe samples van de kiemsurveillance. Ik voorzie nu dat de delta variant op 10 juli dominant zal worden (vorige week dacht ik aan 20-7). Ik kan deze curve ook vergelijken met de verdringingscurve die ik in het oude "derde golf" model heb gefit: nu lijkt is de verdringings-snelheid (alpha --> delta) 22% hoger dan toen (Europese variant --> alpha).
Toen was de uiteindelijke consensus dat de alpha variant ~33% extra besmettelijk was. Dus R-waarde alpha/wild type = 1.32 a 1.35. Met die factor 1.22 eroverheen kom ik op een extra besmettelijkheid van 62%, wederom inclusief de verminderde effectiviteit van vaccins.

Bij het fitten van de verdringingscurve op de kiemsurveillance neigt het laatste datapunt (2.8%) wel naar een plekje boven de gefitte curve (2.4%). Dat geeft hoop dat er een positieve random factor in zit en het in werkelijkheid een tikje minder snel gaat. De uitkomst van 62% extra besmettelijkheid zit ook hoog in de range van verschillende schattingen die ik heb gemaakt.

* De meest recente R-waarde die ik nu kan observeren is 11 juni: 0.78 (0.78 trendmatig +-0.00 incidenteel).
In Op die datum voorzie ik een aandeel van 8.0% delta variant, met als gevolg een contributie van ongeveer +0.03 a +0.04 op de R-waarde. Dus R[alpha]=0.74 a 0.75

Prognoses:

* als ik het realistische scenario opnieuw nareken met de nieuwste getallen erin, dan voorzie ik geen vierde golf. R-waarde zet een bodem rond 0.73 omstreeks 1-7 en stijgt daarna geleidelijk naar 0.85. Er is dus enige ruimte voor versoepelingen (+0.05, extraplatie van eeerdere versoepelingen) en najaarsweer (+0.10, inschatting RIVM).

* als ik een conservatief scenario nareken met de extra besmettelijkheid op gemiddelde + 1x stdev (65% extra besmettelijkheid), dan past het allemaal net wel / net niet. Met de contriibuties van +0.05 en +0.10 erbij, komen we nipt boven 1. Maar de vaxccinatiebereidheid is wat gestegen en dat kan het gat precies dichten.

* met een zeer pessimistisch scenario (gemiddelde + 2x stdev = 83% extra besmettelijkheid en extra lage inschatting voor effectiviteit vaccins), dan past het eigenlijk niet. De R-waarde gaat dan richting de 1.15. Eind augustus zou het dal in de nieuwe besmettingen worden gezet (omstreeks 40 per dag); tegen Kerst zouden dat er alweer 1500 per dag zijn. Niet direct het einde van de wereld, maar niet OK.

Overigens, voor dat meest pessimistische scenario zou een booster shot de R-waarde net terug onder 1 brengen. De toenemende vaccinatiebereidheid en de optie om tieners te prikken zijn dan nog niet gebruikt.

Conclusie:

We zitten niet zo comfortabel zoals we enkele weken geleden dachten, maar het lijkt wel goed te komen.

• CMD-Snake
redwing schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:45:
Ik heb er totaal geen last van gehad en de meeste mensen die ik ken ook niet.
Erg prettig dat jouw omgeving er geen last van had. Je hoeft alleen geen plannen te hebben na 21.00 om op die avondklok tegen te zijn. Principieel was die avondklok al niet te pruimen, zeker als de winst op voorhand al zo dubieus was. Het is te gek voor woorden dat in de buitenlucht zijn een strafbaar feit is.

Binnen twee weken was die avondklok ook meteen tot basismaatregel verworden. Elke keer weer verlenging en in al die drie maanden kom het OMT niet met overtuigend bewijs komen. Het bleef vooral een theoretisch verhaal of verstoppen achter het feit dat meerdere maatregelen als een pakket becijfert waren op verzoek van het kabinet. Kritische vragen tijdens debatten of technische briefings werden zo telkens ontweken, terwijl op zijn minst Nederland wel een antwoord verschuldigd was.
MikeyMan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:44:
Nouja, om te beginnen omdat ze niet altijd de positieve test melden. Of in sommige gevallen inferieure tests gebruiken.
Alleen hebben sommige mensen geen keuze door het testbeleid van de GGD. Dan had de GGD al het testen naar zich toe moeten trekken, of het nu een snotneus betreft of iemand die een testbewijs nodig heeft voor iets. Ook de vanuit de overheid georganiseerde fieldlabs en het testen voor toegang zal niet via de GGD gaan, maar via commerciële clubs. Het "probleem" van die commerciële teststraten wordt zo in stand gehouden.

[ Voor 43% gewijzigd door CMD-Snake op 22-06-2021 20:56 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:50:
[...]

Alleen hebben sommige mensen geen keuze door het testbeleid van de GGD. Dan had de GGD al het testen naar zich toe moeten trekken, of het nu een snotneus betreft of iemand die een testbewijs nodig heeft voor iets. Ook de vanuit de overheid georganiseerde fieldlabs en het testen voor toegang zal niet via de GGD gaan, maar via commerciële clubs. Het "probleem" van die commerciële teststraten wordt zo in stand gehouden.
Daar kunnen we weer een hele boom over opzetten, maar niet gemeld is niet bekend. En dus niet genoeg voor één vaccinatie.

Kun je weer een hele rant over de overheid bij halen, maar feit blijft dat er veel cowboys tussen zaten en veel toko's niks gemeld hebben.

Daarnaast, als je besmetting dusdanig lang geleden is dat het testbeleid een beperking was, kun je m.i. net zo goed een tweede prik halen.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 22-06-2021 20:54 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:00
t_captain schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:50:
De kiemsurveillance van 22 juni

* met een zeer pessimistisch scenario (gemiddelde + 2x stdev = 83% extra besmettelijkheid en extra lage inschatting voor effectiviteit vaccins), dan past het eigenlijk niet. De R-waarde gaat dan richting de 1.15. Eind augustus zou het dal in de nieuwe besmettingen worden gezet (omstreeks 40 per dag); tegen Kerst zouden dat er alweer 1500 per dag zijn. Niet direct het einde van de wereld, maar niet OK.

Overigens, voor dat meest pessimistische scenario zou een booster shot de R-waarde net terug onder 1 brengen. De toenemende vaccinatiebereidheid en de optie om tieners te prikken zijn dan nog niet gebruikt.

Conclusie:

We zitten niet zo comfortabel zoals we enkele weken geleden dachten, maar het lijkt wel goed te komen.
En dan ga je met dat meest pessimistische scenario wel ervan uit dat de laatste basisregels nooit versoepeld gaan worden.

Hoe komt jouw model uit als er vanaf 1 september terug gegaan zou worden naar een 2019-normaal? Hoeveel ruimte hebben we dan in alle 3 de scenario's?

Want ik weet sowieso al dat de 1,5 meter het, goedschiks of kwaadschiks, niet tot de kerst gaat halen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• redwing
roffeltjes schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:46:
Allereerst, jij hebt geen last van het morele vingertje, dat waardeer ik. Zie dit dus niet alsof ik jou wegzet als "NIMBY".
[...]
De reden waarom ik er een probleem mee heb is vooral dat het een zinloze discussie is die de bekende groep weer in een hoek zet.
Nee, dat maak je er zelf van. Ik zet er toch heel duidelijk bij dat ik het geen probleem vindt en dat het simpelweg een logisch gevolg is van de keuzes die we maken.
Waarom zinloos? Omdat als we dit een probleem vonden we de jongeren hadden moeten prikken. Immers, blijkbaar wisten we dit van vorig jaar... Ik ben vanaf het begin hier heel consistent in geweest, zodra we met het prikken de 55 aantikten hadden we "first come, first go" moeten doen. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Niet mee eens omdat het risico op gevolgen met de leeftijd afneemt. Dus zelfs onder de 55 lopen de hoogste leeftijden ook de meeste risico's. Daarnaast zijn ook de jongeren voor de vakantie al ingeënt als ze dat willen, dus daarin zit ook geen probleem.
Bovendien herhaal ik maar weer dat we een systeem hebben waarbij de leeftijd die beslist ook de leeftijd is die nu de remmen los mag laten vanwege een Vaccin. Dat is hoe je het ook wendt of keert wrang. Dat die groep nu "FOEI" roept is wat mij betreft niet okay.
Ik hoor bij die groep, maar je zult mij geen foei horen zeggen. Zoals ik al zei is het een logisch gevolg van de gemaakte keuzes. Als je mensen zegt dat ze op vakantie mogen, zullen ze dat ook doen. De meeste uderen gaan naar een camping en drinken een drankje met de buren. De meeste jongeren gaan naar de disco om te drinken en jongens/meiden te versieren. Dat is simpelweg een gegeven.
We kunnen nu allerlei regels gaan verzinnen waardoor we die groep weer gaan beperken in hun "vrijheid"(neem dat woord niet met de populistische lading, maar als in beperking van beweegruimte en sociale leven), maar ik vind dat smerig en schandalig.

Het is te zot voor woorden om ze niet tijdig te vaccineren en dan boos worden als ze ongeprikt gaan leven.
Maar hoezo gaan we allerlei regels verzinnen? Alle jongeren kunnen voor de vakantie gevaccineerd zijn, dus krijgen daarmee ook het groene vinkje. Er is dus helemaal niets extra nodig, ze gaan gewoon mee in de flow en mogen net zoveel als de rest van het land.

[removed]

• roffeltjes

TBH, een groot deel van de mensen hier had wel enige twijfel over Delta.

Overigens gaan we dus waarschijnlijk doorprikken tot 12 jarigen, wat mij betreft prima, al was het maar dat ik het middelbaar onderwijs niet nog een keer moet crashen en burnen. Maar ik verwacht wel dat er nogal wat ouders bezwaar gaan hebben.

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:09

Conclusie:

Maar was het niet zo dat het ging om het aantal ziekenhuis opnames (overbelasting zorg voorkomen) en niet zozeer om het aantal besmettingen? In dat geval zou het meest pessimistische model ook nog vrij positief uit kunnen pakken als blijkt dat de impact op de zorg vrij beperkt is/blijft.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999

Wokschotel

Op 6 wielen

redwing schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:55:
[...]

Maar hoezo gaan we allerlei regels verzinnen? Alle jongeren kunnen voor de vakantie gevaccineerd zijn, dus krijgen daarmee ook het groene vinkje. Er is dus helemaal niets extra nodig, ze gaan gewoon mee in de flow en mogen net zoveel als de rest van het land.
Dat geldt alleen voor Janssen en dan nog moet je voor toegang tot sommige landen 2 weken wachten tot na de prik. Voor andere vaccins geldt dat je sowieso 2 prikken gehad moet hebben, dus alles hangt af van moment van 2e prik.

[ Voor 10% gewijzigd door Wokschotel op 22-06-2021 21:01 ]

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:53
Stoney3K schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:54:
[...]

En dan ga je met dat meest pessimistische scenario wel ervan uit dat de laatste basisregels nooit versoepeld gaan worden.

Hoe komt jouw model uit als er vanaf 1 september terug gegaan zou worden naar een 2019-normaal? Hoeveel ruimte hebben we dan in alle 3 de scenario's?

Want ik weet sowieso al dat de 1,5 meter het, goedschiks of kwaadschiks, niet tot de kerst gaat halen.
Dat laatste lijkt me niet waar. Als het nodig is omdat ziekenhuizen vol lopen luisteren mensen. Als het niet nodig is en de ziekenhuizen niet vol raken zal de maatregel het niet halen maar dan is het ook niet nodig :).

• redwing
CMD-Snake schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:50:
[...]

Erg prettig dat jouw omgeving er geen last van had. Je hoeft alleen geen plannen te hebben na 21.00 om op die avondklok tegen te zijn. Principieel was die avondklok al niet te pruimen, zeker als de winst op voorhand al zo dubieus was. Het is te gek voor woorden dat in de buitenlucht zijn een strafbaar feit is.
Maar mijn reaktie was op dat jij aangaf dat 17 miljoen mensen er enorm last van hadden. Principieel op tegen mag je best zijn, zoals ik al vaker heb gezegd ik net zo goed. Maar dat wil niet zeggen dat als je ziet dat de ziekenhuisbezetting boven het max gaat stijgen en je weinig tot geen andere opties meer hebt je toch iets moet doen. En dat is ook de reden dat ik me er aan heb gehouden (sowieso een stuk makkelijker als je een hond hebt :P )
Binnen twee weken was die avondklok ook meteen tot basismaatregel verworden. Elke keer weer verlenging en in al die drie maanden kom het OMT niet met overtuigend bewijs komen. Het bleef vooral een theoretisch verhaal of verstoppen achter het feit dat meerdere maatregelen als een pakket becijfert waren op verzoek van het kabinet. Kritische vragen tijdens debatten of technische briefings werden zo telkens ontweken, terwijl op zijn minst Nederland wel een antwoord verschuldigd was.
Zoals ik hierboven al zeg is dit een heel andere discussie. Dit stuk had heel wat beter gekunt. Maar aan de andere kant zijn we wel weer net langs wat het ziekenhuis aankan gegaan. En dan mag zo'n avondklok maar weinig doen, als dat maar een paar procent effectief was, was het dus al nodig. Wel blijf ik van mening dat we de avondklok na de top gelijk weer af hadden moeten schaffen.
[...]
Dit staat los van een testbewijs waar het er juist om gaat dat je negatief test (die test deed de GGD inderdaad niet). Maar werd je bij die test positief getest mocht je je in alle gevallen laten hertesten bij de GGD. Er is dus helemaal geen probleem, je hebt alleen het risico dat je positief test en dan dus 2 keer getest moet worden voor een officiele uitsslag.

[removed]

• roffeltjes
redwing schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:55:
[...]

Nee, dat maak je er zelf van. Ik zet er toch heel duidelijk bij dat ik het geen probleem vindt en dat het simpelweg een logisch gevolg is van de keuzes die we maken.
Volgens mij is dat letterlijk het eerste wat ik zeg en geef ik aan dat ik dat waardeer! ;)
Niet mee eens omdat het risico op gevolgen met de leeftijd afneemt. Dus zelfs onder de 55 lopen de hoogste leeftijden ook de meeste risico's.
Is het nou een probleem of niet?
Daarnaast zijn ook de jongeren voor de vakantie al ingeënt als ze dat willen, dus daarin zit ook geen probleem.
Flauwekul. De laatste jongeren gaan mid september voor hun tweede prik als je de vaccinatie curves bekijkt. Zelfs de snelle vogels kijken al snel naar 2-3 weken tot hun eerste prik, wat ongeveer de eerste week van de vakantie is.
Ik hoor bij die groep, maar je zult mij geen foei horen zeggen. Zoals ik al zei is het een logisch gevolg van de gemaakte keuzes. Als je mensen zegt dat ze op vakantie mogen, zullen ze dat ook doen. De meeste ouderen gaan naar een camping en drinken een drankje met de buren. De meeste jongeren gaan naar de disco om te drinken en jongens/meiden te versieren. Dat is simpelweg een gegeven
.

Als dat een gegeven is en je weet dat je er niets aan kan doen dan klopt er iets niet in het beleid.
Nogmaals, hoe kom je daarbij???

Eerste prik was vorige week ook in Anna Palowna bijna twee weken, dat zal in de randstad zeker slechter zijn.

De vakantie begint in drie weken. Hoe zie jij je voor je dat de jeugd een tweede prik heeft voor de vakantie :?

(En dan nemen we maar niet de twee weken die je eigenlijk moet wachten mee).

• redwing
Wokschotel schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:00:
[...]
Dat geldt alleen voor Janssen en dan nog moet je voor toegang tot sommige landen 2 weken wachten tot na de prik. Voor andere vaccins geldt dat je sowieso 2 prikken gehad moet hebben, dus alles hangt af van moment van 2e prik.
Ja, en die mag je vrij gaan halen dus als je op vakantie wil kun je dat nog voor de zomervakantie geregeld hebben. En anders mag je met een negatieve test alsnog op vakantie gaan. Dus stel dat je voor de komende zomervakantie te laat bent, kun je die met testen gewoon maken en daarna kun je gevaccineerd zijn.

[removed]

• roffeltjes
redwing schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:05:
[...]Er is dus helemaal geen probleem,
Dit is dus iets waar ik toch van met mijn ogen moet rollen.

Het raakt jou niet.

En dat gaat op voor ontzettend veel wat er het laatste jaar is gebeurd: 40+ wordt zoveel mogelijk gepamperd. Denk hier eens diep over na en stel je eens voor wat dat doet met draagvlak.

• roffeltjes
redwing schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:07:
[...]

Ja, en die mag je vrij gaan halen dus als je op vakantie wil kun je dat nog voor de zomervakantie geregeld hebben. En anders mag je met een negatieve test alsnog op vakantie gaan. Dus stel dat je voor de komende zomervakantie te laat bent, kun je die met testen gewoon maken en daarna kun je gevaccineerd zijn.
Eerst gaan we zwalken en zeggen we impliciet dat het een inferieur vaccin is en nu mogen jongeren zich hiermee laten inprikken voor een groen vinkje. :?

Wat vind jezelf van die boodschap? Nogmaals, als we als maatschappij moeten duidelijk maken dat de jongeren ons geen drol schelen zolang we geen last van ze hebben dan doen we het behoorlijk goed.

• redwing
roffeltjes schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:05:
[...]
Volgens mij is dat letterlijk het eerste wat ik zeg en geef ik aan dat ik dat waardeer! ;)
Klopt, maar zoals ik al vaker aangaf kom ik in zo'n topic wel eens wat lomper over dan ik bedoel, dus wederom sorry :P
[...]

Is het nou een probleem of niet?
Ik zie het iig niet als een probleem :+
[...]

Flauwekul. De laatste jongeren gaan mid september voor hun tweede prik als je de vaccinatie curves bekijkt. Zelfs de snelle vogels kijken al snel naar 2-3 weken tot hun eerste prik, wat ongeveer de eerste week van de vakantie is.
Met Janssen ben je sneller, en voorlopig mag je ook met 1 prik + gratis testen gewoon op vakantie. En die 1e prik kun je wel binnen een paar weken krijgen.
[...].
Als dat een gegeven is en je weet dat je er niets aan kan doen dan klopt er iets niet in het beleid.
Tja, maar dat roep ik ook al vaker. Die versoepelingen zijn er te veel en te vroeg.
[...]
Nogmaals, hoe kom je daarbij???

Eerste prik was vorige week ook in Anna Palowna bijna twee weken, dat zal in de randstad zeker slechter zijn.

De vakantie begint in drie weken. Hoe zie jij je voor je dat de jeugd een tweede prik heeft voor de vakantie :?

(En dan nemen we maar niet de twee weken die je eigenlijk moet wachten mee).
Wat ik zo hoor is dat je voor Janssen nog voor die tijd een afspraak kunt maken. Maar hoe dan ook kun je reizen met een negatieve PCR test. En dat geldt gewoon voor iedereen. Dus als je op vakantie wil kan dat gewoon, en dat geldt dus ook voor jongeren.

[removed]

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-01 19:34
Wokschotel schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:00:
[...]
En zelfs sommige landen hebben voor Janssen zelfs 4 weken wachttijd. Waaronder bijvoorbeeld Frankrijk.
(In de Covid-kroeg gaat het er momenteel over)

En dan moet je maar "hopen" dat je wordt "uitgeloot" door een Janssen vaccin!
Vanaf morgen kan je bellen naar de Janssen-lijn. Ben benieuwd of er genoeg vaccin's zijn voor het animo of dat je kans hebt dat je naast het net vist.
(Ik hoef geen Janssen, heb mijn Pfizer-afspraak staan)

[ Voor 22% gewijzigd door Ryur op 22-06-2021 21:18 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

roffeltjes schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:14:
[...]

Eerst gaan we zwalken en zeggen we impliciet dat het een inferieur vaccin is en nu mogen jongeren zich hiermee laten inprikken voor een groen vinkje. :?

Wat vind jezelf van die boodschap? Nogmaals, als we als maatschappij moeten duidelijk maken dat de jongeren ons geen drol schelen zolang we geen last van ze hebben dan doen we het behoorlijk goed.
Er zijn geen inferieure vaccins (goedgekeurd in NL, vage sinovac en spoetnik zeg ik niks van).
Ze zijn alleen op andere momenten en andere omstandigheden getest waardoor je andere percentages ziet. Heb je het filmpje ooit gezien wat hier dagelijks gepost wordt toevallig?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• redwing
roffeltjes schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:14:
[...]

Janssen is naar mijn weten nooit inferieur genoemd. Er zijn wat onderzoeken geweest omdat er wat bijwerkingen waren, maar daaruit kwam dat het een prima vaccin was waar we vooral mee door moesten gaan. En zelfs AZ heeft wel de naam, maar wordt alsnog overal geaccepteerd als goed vaccin (dat hoop ik toch, want ik heb die vorige week nog laten zetten omdat dat sneller ging ;) )

Wel is het zo dat bep. vaccins beter werken bij bep. leeftijdsgroepen en dat er daarom een keuze is gemaakt met wie welk vaccin krijgt.

[removed]

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999

Wokschotel

Op 6 wielen

redwing schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:07:
[...]

Prima, maar dat was niet wat je zei.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Mooi werk weer maar dit stukje kent ook een trend die mij niet bevalt. Wanneer stopt de verschuiving van comfortabel naar penibel in je prognoses?
Want als je nog even zo door gaat is zelfs het optimistische scenario weer een volle IC. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 62 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.