• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-01 09:34

blaatschaaap

schaap

Moi_in_actie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:53:
[...]

Zal te bezien zijn inderdaad. Mijn ouders zeggen b.v. dat ze het nog gewoon een tijdje zullen doen, weinig moeite voor wat extra "zekerheid". Wellicht dat ik het ook nog doe, maar ik bekijk het meer van hoe druk het in de winkel is. Ik ga meestal boodschappen doen op tijden dat het heel rustig is, vroeg in de ochtend voor 8u of later in de avond na 20u, dan heb je soms maar 5 tot 10 mensen in een grote supermarkt en sta je als enige in de rij bij de kassa met 1 kassa open, in tegenstelling tot drukke momenten waar er 150-200 mensen lopen, 6+ kassa's open met allemaal rijen.
Hetzelfde voor grotere bouwmarkten, daar kom ik ook veel liever wanneer het erg rustig is, zeker niet alleen vanwege Corona, heb gewoon een hekel aan gedring bij bepaalde gangen/rekken en 10+ minuten bij de kassa staan te wachten. Kom je daar om half 8 sochtends, heb je een bouwmarkt van 10.000m2+, zijn er 10 klanten binnen (3 keer meer personeel dan klanten) en ben ik binnen 5 minuten weer buiten. Dan laat ik het ook lekker achterwegen.
En ja, de definitie van "druk" in een van de steden hier in (Zuid) Limburg is heel wat anders dan druk in Amsterdam centrum.
Ik ga hem zelf niet meer dragen zodra het niet meer verplicht is. Verder kan ik me wel vinden in je verhaal, ik heb ook een hekel aan drukte in de bouwmarkt/supermarkt. Ik voel me altijd wat opgejaagd als mensen staan te wachten tot ik klaar ben bij een schap. Al helemaal nu je een half schap blokkeert met een winkelkarretje :p

Ik ga meestal 's ochtends vroeg of later op de avond, dan is het vaak lekker rustig :)

blaap

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:53:
[...]

De meeste mensen houden zich braaf aan de regels...

Het hierboven aangevoerde stoplicht voorbeeld vind ik wat dat betreft een mooie. Ook in Amsterdam houdt de overgrote meerderheid zich gewoon aan rood=stop. Al was het maar dat je dan langer leeft ;)

Alleen is die ene mafketel die 10 seconden tijdwinst wil pakken wel degene die ons bijblijft.
Die ene? Kom je weleens in Amsterdam? :P

• Gonadan
  • Laatst online: 07:51

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
RodeStabilo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:42:
Ik herken die 79% niet die het RIVM daar probeert te schetsen. Vraag me af hoe gekleurd de antwoorden zijn als die onderzoeker zegt dat het onderzoek in opdracht van het RIVM is.
Nee inderdaad, in de praktijk ligt het nog veel hoger.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:31
roffeltjes schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:53:
Het hierboven aangevoerde stoplicht voorbeeld vind ik wat dat betreft een mooie. Ook in Amsterdam houdt de overgrote meerderheid zich gewoon aan rood=stop. Al was het maar dat je dan langer leeft ;)
Je kunt het drukke kruispunt in Amsterdam vergelijken met vollopende IC's en steeds hogere besmettingscijfers, dan ligt baat-het-niet-dan-schaadt-het-niet voor de hand. Kleine beetjes helpen, ook al is het hinderlijk.

Ondertussen zijn de ziekenhuizen vrijwel leeg en zijn bijna alle volwassenen voor de eerste keer gevaccineerd. Dat verkeerslicht staat ondertussen op een zondagochtend in de middle-of-nowhere, rustig en stil met goed zicht rondom. De meeste mensen zullen nog steeds gezagsgetrouw stoppen voor rood, maar van harte gaat het steeds minder.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
redwing schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:12:
En ik vraag me eerlijk gezegd af of we wel zonder hadden gekunt. Want als die 2 bij elkaar maar een paar procent verschil hebben gemaakt is dat voldoende geweest om de ziekenhuizen niet te laten overstromen.
Ik ken eigenlijk geen enkel voorbeeld van een land waar mondkapjes het tij konden keren. In Nederland bleven we omhoog vliegen ondanks advies (met hoge compliance volgens De Jonge/OMT) en latere plicht. Duitsland lachte ons besmuikt uit van achter hun mondkapjes, maar ook zij kregen kort na ons een nieuwe golf te verwerken. Neem nu Japan, een land waar al heel lang een traditie is van mondkapjes, daar worstelen ze nog steeds om corona onder controle te krijgen.

Nee, de mondkapjes hebben een te verwaarlozen effect gehad.
Nee, maar alsnog is dus 2/3-3/4 voor. Daarnaast zit er in diezelfde groep een meerderheid die wel wil kunnen reizen en feesten. Zo'n onderzoek is daarmee niet echt objectief want als je alleen vraagt of iemand een testsamenleving wil zullen er veel tegen zijn. Dan ben ik ook tegen, dus ik zit onder die kwart-een derde. Als je het echter koppelt met de dingen die ermee weer mogelijk zijn ben ik wel voor. Maar dan wel alleen totdat we normaal open kunnen.
Het onderzoek was genuanceerder dan een simpele 'ja' of 'nee' op de vraag "wilt u een testsamenleving?" Dat was veel meer gradatie met diverse alternatieven en implementaties. Alleen die kwart tot twee derde wees in dit onderzoek elke vorm van een testsamenleving af.

Kennelijk is dit een soort "first past the post", wie 51% weet te halen of beter mag het helemaal bepalen en de rest kan kennelijk ophoepelen. Het onderzoek van de TU Delft is representatief, dus we gaan merken als de uitgaanssector gaat klagen dat ze een deel van hun publiek missen.
Ondanks dat ik ook weinig nut heb gezien van de avondklok en de mondkapjes denk ik dat we dan op de piek een echt probleem hadden gehad.
Dat betwijfel ik dus. We hebben nergens gezien nog dat mondkapjes en/of een avondklok de boel gered hebben. Te veel maatregelen kan zelfs een omgekeerd effect hebben, zeker met die avondklok heeft het kabinet destijds een hoop mensen van zich vervreemd die voorheen trouwe volgers van de regels waren.
Yaksa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:16:
Ik kan ook makkelijk beweren dat de grenswachten hier honderden Duitsers omgepraat hebben zodat ze ohne Kaufangeboten zurück in die Heimat müssten.
Rustig aan Louis van Gaal. ;) We hebben allemaal die beelden kunnen zien bij de NOS van de grenswachten en de matrixborden die Duitsers moesten proberen te ontmoedigen.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:03:
[...]

Nee inderdaad, in de praktijk ligt het nog veel hoger.
Ja, maar omdat het moet. Als de vraag zou zijn "draagt u vrijwillig een mondkapje of omdat het moet" denk ik dat cijfer een stuk lager zou uitvallen. Maar dat is niet een vraag die het RIVM zal stellen denk ik :)

Daarom denk ik ook dat het zaterdag ineens een heel ander beeld zal geven in de supermarkt.

Ik draag hem ook omdat het moet. Gaat weer in de broekzak en bij de volgende ruimte waar het moet weer op en dat gaat al heel wat maanden zo. Wassen is er iig niet meer bij. Ik geloof niet zo in het nut, sorry. maar als iemand blij wordt van het zien van mij en m'n ongewassen kap, prima. Schijnveiligheid at best.

[ Voor 24% gewijzigd door RodeStabilo op 22-06-2021 12:09 ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:41

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
RodeStabilo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:07:
[...]
Ja, maar omdat het moet. Als de vraag zou zijn "draagt u vrijwillig een mondkapje of omdat het moet" denk ik dat cijfer een stuk lager zou uitvallen. Maar dat is niet een vraag die het RIVM zal stellen denk ik :)

Daarom denk ik ook dat het zaterdag ineens een heel ander beeld zal geven in de supermarkt.

Ik draag hem ook omdat het moet. Gaat weer in de broekzak en bij de volgende ruimte waar het moet weer op en dat gaat al heel wat maanden zo. Wassen is er iig niet meer bij. Ik geloof niet zo in het nut, sorry. maar als iemand blij wordt van het zien van mij en m'n ongewassen kap, prima. Schijnveiligheid at best.
Even los van de nut- en noodzaakdiscussie; in mijn vorige post zie je de exacte vraagstelling.

Ik denk ook niet dat het rivm hier per se een uitkomst zou willen, eigenlijk. Hun standpunt is vrij helder en voor deze items volgens mij ook al een tijd hetzelfde.

• Gonadan

Gonadan

[...]

Dat is niet de vraag of je het vrijwillig doet maar of je hem uit eigen beweging al op zou zetten omdat je denkt dat het nodig is. Dat is natuurlijk heel iets anders. Ik zie ook niet echt wat zo'n vraagstelling toevoegt. 79% was bereid hem te dragen, dat is het enige wat telt.

Er is geen enkele veiligheidsmaatregel waar 100% van de mensen die het doen dit uit volledige eigen overtuiging ook zouden doen als er geen advies of plicht aan vast zat. Zelfs iets basaals als een autogordel kunnen mensen nog over in discussie of gewoon weigeren. Mensen zijn gewoon een beetje maf soms. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-01 18:01
[...]
Ik denk dat het veel gecompliceerder ligt en dat vooral groepsdruk belangrijk is.

Als het verplicht is kan je mensen erop aanspreken/aanstaren. Als het niet verplicht is kijk je weg en vloekt onder je adem... en na een tijdje geloof je het zelf verder ook wel.

Dat zie je trouwens ook nu met het klimaat. Nederlanders willen MEER maatregelen vanuit de regering. Als die nieuwe regels er zijn gaan we ze braaf opvolgen, maar zolang die regel er niet is volgen de meeste mensen hem ook niet (waarom zou ik als individue als de rest... etc. etc.)

En uiteraard moet een regel enigzins logisch/zinvol zijn: Bij de school van mijn dochter rijden de kinderen op de stoep. Dat is tegen de regels, maar de opties zijn: 200 meter met de fiets aan de hand. Of 200 meter op een loeidrukke autoweg inclusief bussen en vrachtwagens. En nee, ik vind 200 meter lopen niet redelijk... de gemeente moet de verkeersituatie om een school gewoon logisch maken.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
CMD-Snake schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:07:
Rustig aan Louis van Gaal. ;) We hebben allemaal die beelden kunnen zien bij de NOS van de grenswachten en de matrixborden die Duitsers moesten proberen te ontmoedigen.
Wie is we? En wat zeggen 10 seconden beelden dan? Trouwens, diezelfde beelden werden ook in Duitsland vertoond en het zou best kunnen dat juist daardoor het overgrote deel van die Duitsers die naar Nederland wilden gaan besloten om dan maar niet te gaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:05:
[...]

Ondertussen zijn de ziekenhuizen vrijwel leeg en zijn bijna alle volwassenen voor de eerste keer gevaccineerd. Dat verkeerslicht staat ondertussen op een zondagochtend in de middle-of-nowhere, rustig en stil met goed zicht rondom. De meeste mensen zullen nog steeds gezagsgetrouw stoppen voor rood, maar van harte gaat het steeds minder.
ICs vrijwel leeg? Vanwaar deze opmerking?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 14:58
Vandaag moeten de nieuwe risiconiveau's worden bepaald.

Mijn prognose:

1. waakzaam: van 0 naar 2 regio's
2. zorgelijk: van 6 naar 16 regio's
3. enstig: van 11 naar 6 regio's
4. zeer ernstig: van 8 naar 1 regio

Een enorme verkleuring. Het zwaartepunt zat op niveau 3 en 4 (samen 19/25 regio's) en gaat naar niveau 1 en 1 (worden samen 18/25 regio's).

Niveau 4 is met de actuele cijfers alleen nog Zuid-Limburg (en die is net op het randje tussen 3 en 4).

[ Voor 13% gewijzigd door t_captain op 22-06-2021 12:24 ]

• hoevenpe
MikeyMan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:22:
Artsen die ik in de derde helft spreek zijn ontspannen en praten in de verleden tijd over een 'bijzondere tijd en ervaring', de instroom is op een hand te tellen en we dalen elke dag verder. Minder dan 200 waar nog kort geleden we richting de 1000 gingen.

Op de R van 0,7 zal het afschaffen van mondkapjes een gering effect hebben en de daling ruimschoots in stand blijven. Dat rode verkeerslicht roept vooral irritatie en weerstand op, zaterdag zullen we bij de boodschappen zien hoeveel mensen het ook vrijwillig dragen.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Gonadan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:20:
Er is geen enkele veiligheidsmaatregel waar 100% van de mensen die het doen dit uit volledige eigen overtuiging ook zouden doen als er geen advies of plicht aan vast zat. Zelfs iets basaals als een autogordel kunnen mensen nog over in discussie of gewoon weigeren. Mensen zijn gewoon een beetje maf soms. :P
Ik zie vaak die vergelijking met de autogordel voorbij komen, maar we moeten toch echt eens kiezen wat precies de motivatie is voor het naleven van de maatregel. Het mondkapje wordt gepromoot als sociaal, je doet het voor een ander. Draag ik mijn autogordel voor een ander? Of om te voorkomen dat ik door de voorruit vlieg? Indien het voor de ander is, waarom? Je kan er ook vrede mee hebben dat je kans loopt door de voorruit te vliegen.

De overtuiging om maatregelen te volgen of te vaccineren volgt een soort drie-eenheid: Je doet het voor jezelf. Geef je daar niet? Je doet het voor de ander. Ook niet? Bloed aan je handen! Het is wat gesimplificeerd, maar dit moet een herkenbaar patroon zijn.
roffeltjes schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:22:
Als het verplicht is kan je mensen erop aanspreken/aanstaren. Als het niet verplicht is kijk je weg en vloekt onder je adem... en na een tijdje geloof je het zelf verder ook wel.
Dat laatste gebeurt ook bij verplichtingen. Sinds december kon je prima een winkel inlopen zonder mondkapje en niemand die iets durfde te zeggen. Genoeg mensen durven niets te zeggen, zeker als de andere partij zelfverzekerd overkomt of anderzijds intimiderend lijkt.

Het is een bepaald slag mens die iedereen altijd de maat wil nemen.

• Yaksa
t_captain schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:23:
Vandaag moeten de nieuwe risiconiveau's worden bepaald.
Mijn prognose:
1. waakzaam: van 0 naar 2 regio's
2. zorgelijk: van 6 naar 16 regio's
3. enstig: van 11 naar 6 regio's
4. zeer ernstig: van 8 naar 1 regio
Een enorme verkleuring. Het zwaartepunt zat op niveau 3 en 4 (samen 19/25 regio's) en gaat naar niveau 1 en 1 (worden samen 18/25 regio's).
Niveau 4 is met de actuele cijfers alleen nog Zuid-Limburg (en die is net op het randje tussen 3 en 4).
Wat ik me eigenlijk afvraag is of dat hele opdelen van regio's wel zin heeft in zo'n postzegellandje als Nederland. Een deel van de werkenden reist 's morgens 3 regio's (of meer, denk aan de bouw) door om arbeid te gaan verrichten, onderweg stoppend om te tanken, een bak koffie te halen of anderzijds, met allerlei contactmomenten tot gevolg. Dat werkt verspreiding toch ook in de hand? Wat is het nut dan van het opdelen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:29:
[...]

Artsen die ik in de derde helft spreek zijn ontspannen en praten in de verleden tijd over een 'bijzondere tijd en ervaring', de instroom is op een hand te tellen en we dalen elke dag verder. Minder dan 200 waar nog kort geleden we richting de 1000 gingen.

De R van 0,7 zal het afschaffen van mondkapjes een gering effect hebben en de daling ruimschoots in stand blijven. Dat rode verkeerslicht roept vooral irritatie en weerstand op, zaterdag zullen we bij de boodschappen zien hoeveel mensen het ook vrijwillig dragen.
Ja ok, maar da's maar een half verhaal.

Waar er normaal tussen de 750 en 900 op de ICs liggen, zijn er nu nog 185 bedden bezet met corona. Inclusief een enorme achterstand die ook nog ingelopen moet worden.

Lijkt me wel goed om dat in het achterhoofd te houden alvorens de vlag uit te hangen.

• hoevenpe
Yaksa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:36:
Wat is het nut dan van het opdelen?
Onze Oosterburen bepalen op basis van deze opdeling mede hun restricties, zo is er veel meer wederzijds vakantieverkeer mogelijk:
De provincies Groningen, Friesland en Zeeland zijn vanaf zondag geen risicogebied meer voor Duitsland. Voor reizigers uit die provincies vervalt de meld- test- en quarantaineplicht. Voor deze provincies geldt ook de reiswaarschuwing niet meer.

Duitsers kunnen nu dus zonder belemmeringen naar Friesland, Groningen en Zeeland. En Nederlanders uit die provincies kunnen zonder problemen naar Duitsland, mits ze in de tien dagen voordat ze naar Duitsland gaan, niet in risicogebied (de andere Nederlandse provincies) zijn geweest.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:13

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:22:
[...]

78ics op een goede 200 covid patiënten.
Ja bijna leeg is de juiste omschrijving.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:40:
[...]

78ics op een goede 200 covid patiënten.
Ja bijna leeg is de juiste omschrijving.
Nee dus. De ICs liggen gewoon vol. Alleen minder met corona patiënten. Dit heeft niks met een juiste omschrijving te maken. Denk niet dat @hoevenpe het zo bedoelde, maar dit wordt het en der nogal snel aangegrepen om e.e.a. goed te praten.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 22-06-2021 12:42 ]

• Yaksa
CMD-Snake schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:34:
[...]Ik zie vaak die vergelijking met de autogordel voorbij komen, maar we moeten toch echt eens kiezen wat precies de motivatie is voor het naleven van de maatregel. Het mondkapje wordt gepromoot als sociaal, je doet het voor een ander. Draag ik mijn autogordel voor een ander? Of om te voorkomen dat ik door de voorruit vlieg? Indien het voor de ander is, waarom? Je kan er ook vrede mee hebben dat je kans loopt door de voorruit te vliegen.

Dat laatste gebeurt ook bij verplichtingen. Sinds december kon je prima een winkel inlopen zonder mondkapje en niemand die iets durfde te zeggen. Genoeg mensen durven niets te zeggen, zeker als de andere partij zelfverzekerd overkomt of anderzijds intimiderend lijkt.

Het is ook een bepaald slag mensen die schijt hebben aan alles omdat ze niet genoeg tegengas krijgen of geen fatsoenlijke opvoeding hebben gehad.
Oh, en die autogordel draag je ook om erger te voorkomen wanneer een ander een fout maakt. Hoef je niet naar het ziekenhuis en dat scheelt weer in de premie ziektekostenverzekering.

• hoevenpe
MikeyMan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:41:
Nee dus. De ICs liggen gewoon vol. Alleen minder met corona patiënten. Dit heeft niks met een juiste omschrijving te maken. Denk niet dat @hoevenpe het zo bedoelde, maar dit wordt het en der nogal snel aangegrepen om e.e.a. goed te praten.
Ik bedoelde het inderdaad in de context van de aanstaande versoepelingen, natuurlijk zijn er nog genoeg patiënten op de IC alleen daar hebben de corona-maatregelen geen noemenswaardig effect op.

• Gonadan

Gonadan

Ik zie vaak die vergelijking met de autogordel voorbij komen, maar we moeten toch echt eens kiezen wat precies de motivatie is voor het naleven van de maatregel. Het mondkapje wordt gepromoot als sociaal, je doet het voor een ander. Draag ik mijn autogordel voor een ander? Of om te voorkomen dat ik door de voorruit vlieg? Indien het voor de ander is, waarom? Je kan er ook vrede mee hebben dat je kans loopt door de voorruit te vliegen.

De overtuiging om maatregelen te volgen of te vaccineren volgt een soort drie-eenheid: Je doet het voor jezelf. Geef je daar niet? Je doet het voor de ander. Ook niet? Bloed aan je handen! Het is wat gesimplificeerd, maar dit moet een herkenbaar patroon zijn.
Ik gebruik de vergelijking voor het eerst maar hij was niet bedoeld als gelijkwaardige maatregel. Je verstrekt echter wel mijn punt, dank daarvoor.
Een autogordel is inderdaad iets wat je primair voor jezelf doet (nabestaanden en zorgverleners daar gelaten), maar zelfs dan zijn er veel mensen die geen zin in hebben. Kan je nagaan wat het effect is bij een veiligheidsmaatregel die je niet primair voor jezelf doet.

Overigens kan je het effect ook als direct of indirect beschrijven. Onder de streep heeft de drager van een mondkapje er zelf ook profijt van, maar dan indirect doordat maatregelen minder nodig zijn en het gewoon beter gaat met de situatie. (even los van de discussie of ze daadwerkelijk positief bijdragen)

En ook voornamelijk via internet of social media hoor. Mensen in het echt aanspreken op ongewenst gedrag is echt iets van de vorige eeuw helaas.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
[...]

[...]

De gordelvergelijking heeft zijn beste tijd gehad, me dunkt. Het verplicht dragen van een gordel is niet geïntroduceerd nadat de NCAP zei: "Ach, we denken eigenlijk dat er geen écht nut is van een gordel en dit blijkt ook niet uit de testen die we bestudeerd hebben, maar we maken de gordel maar verplicht omdat er anders zoveel onduidelijkheid blijft heersen onder het volk". Gordel = bewezen, significant effect op veiligheid. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat sec het dragen van een mondkapje inmiddels een groter goed is geworden dan het vermeende doel dat ten grondslag lag aan de initiële verplichting.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

ICs in Nederland horen ook vol te liggen. Daar is de hele capaciteit op gebouwd. Denk dat iedereen begrijpt dat de covid patiënten ermee bedoeld worden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:44:
[...]

Ik bedoelde het inderdaad in de context van de aanstaande versoepelingen, natuurlijk zijn er nog genoeg patiënten op de IC alleen daar hebben de corona-maatregelen geen noemenswaardig effect op.
Nouja, risico is wel dat als de uitval onder het personeel niet een beetje bijgetrokken is door ze wat rust te gunnen, dit ook van invloed is op je opschaal capaciteit. En dus de te nemen maatregelen.

@Dennis1812 zijn ze nou vol of leeg dan?

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 22-06-2021 12:46 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:45:
[...]

Nouja, risico is wel dat als de uitval onder het personeel niet een beetje bijgetrokken is door ze wat rust te gunnen, dit ook van invloed is op je opschaal capaciteit. En dus de te nemen maatregelen.

@Dennis1812 zijn ze nou vol of leeg dan?
Leeg van covid. Vol van zaken waar geen covid maatregelen voor nodig zijn.

Maar als je het zo wil spelen. Waarom hebben we dan niet dagelijks een rapport van de totaal aantal patiënten in het ziekenhuis? Als dat als relevant gezien gaat worden voor de covid discussie is het wel belangrijk hoeveel brandwondenpatienten we hebben in het brandwondenziekenhuis en hoeveel CVA patiënten er op de neuro liggen.

[ Voor 27% gewijzigd door Dennis1812 op 22-06-2021 12:48 ]

• t_captain
[...]
Wat ik me eigenlijk afvraag is of dat hele opdelen van regio's wel zin heeft in zo'n postzegellandje als Nederland. Een deel van de werkenden reist 's morgens 3 regio's (of meer, denk aan de bouw) door om arbeid te gaan verrichten, onderweg stoppend om te tanken, een bak koffie te halen of anderzijds, met allerlei contactmomenten tot gevolg. Dat werkt verspreiding toch ook in de hand? Wat is het nut dan van het opdelen?
Het zijn administratieve regio's. De veiligheidsregio is ook de lokale gezagsstructuur voor politie-inzet etc. En de GGD is afaik naar dezelfde regio's verdeeld.

Hete het nut om NL in delen te beschouwen? Wellicht niet in 25 delen. Maar we zien wel aanzienlijke verschillen in deze epidemie. Zo zijn de cijfers in het noorden structureel lager. En is Twente de vreemde eend in de bijt van het noorden, en Zeeland omgekeerd de afwijking van het zuiden.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

[...]
https://www.rijksoverheid...eersing/veiligheidsregios

Die zijn er natuurlijk niet specifiek voor Corona..

• Yaksa
hoevenpe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:39:
[...]

Onze Oosterburen bepalen op basis van deze opdeling mede hun restricties, zo is er veel meer wederzijds vakantieverkeer mogelijk:

[...]
Mijn punt is dat Nederland zo klein is dat opdelen in nog kleinere postzegeltjes geen nut heeft. De contactmomenten tussen de regio's worden namelijk hoger naarmate de regio zelf kleiner is. Duitsland is 8(!) keer groter dan Nederland, daar heeft opdelen nog wel enige zin. Maar in een land waar je binnen anderhalf uur van west naar oost kunt rijden niet.

• hoevenpe
MikeyMan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:45:
De reguliere IC bezetting is voor een groot deel geplande zorg, daar zit een balans tussen beschikbaarheid van personeel en inhalen van uitgestelde behandelingen.

De vraag is wel, hoever moeten de cijfers dalen voordat er voldoende rust geboden kan worden. Nieuwe instroom op de IC is gelukkig minimaal dus zolang we de R ruim onder de 1 houden zullen corona maatregelen geen significant verschil (meer) maken in de IC bezetting (wat er nu nog ligt is weken/maanden geleden besmet geraakt).

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-01 16:28
Yaksa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:56:
[...]

Is dit een onderbuikgevoel of heb je enige relevante achtergrondinformatie waarmee deze bewering daadwerkelijk getoetst kan worden?
De vaccinatiebereidheid was voor al die plannen rondom Coronapaspoorten en verplichte winkelnering ongeveer 50%, ronde 8 begin november. De 'grijze'(:+) NPO pollde 59%. Dat steeg hard nadat steeds duidelijker was dat je deze nodig had om in het (buiten)land iets te kunnen.
Indirecte vaccinatiedwang
Een andere veelgenoemde reden is het verlangen naar het oude normaal. Met een vaccin is er deze zomer weer meer mogelijk en mensen voelen zich ondanks hun blijvende twijfels gedwongen om een prik te laten zetten: "Ik ben nog steeds geen voorstander, maar toch wel bang gemaakt. Ik blijf twijfels houden of het wel allemaal nodig was, maar wil mijn leven terug", zegt een oudere in het onderzoek. En gaat verder: "Snotterende kleinkinderen zonder angst op bezoek krijgen, terrasje pakken en ooit weer met het vliegtuig op vakantie. Dus prikken maar, maar als ik jong was deed ik het niet."

En een ander: "Ik was eerder niet bereid en sta er nog steeds een beetje dubbel in. Maar ik heb het toch maar gedaan. Ik val in een risicogroep, maar heb het vooral gedaan om toch nog een keer op vakantie te kunnen of een festival of concert te bezoeken."

Paria als ik niet mee zou doen
Een vorm van dwang wordt ook gevoeld vanuit de eigen omgeving. Steeds meer kennissen, vrienden en familieleden krijgen een uitnodiging voor een vaccinatie en gaan daar op in. Tegenstanders voelen zich daardoor in toenemende mate alleen staan en zwichten soms voor die druk.

"De sociale druk in mijn omgeving was te groot. Ik dreigde een paria te worden als ik niet mee zou doen en daar baal ik best van", schrijft iemand.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:30

Metalfreak

Hoije woh!

MikeyMan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:39:
[...]

Waar er normaal tussen de 750 en 900 op de ICs liggen, zijn er nu nog 185 bedden bezet met corona. Inclusief een enorme achterstand die ook nog ingelopen moet worden.
IC opnames inlopen zou een beetje raar zijn. Op de IC kom je met acute zware problemen, dat is niet bepaald planbaar. Voor wat betreft normale ziekenhuisopnames zal dat zeker waar zijn, voor IC bedden niet.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Yaksa
t_captain schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:47:
[...]Het zijn administratieve regio's. De veiligheidsregio is ook de lokale gezagsstructuur voor politie-inzet etc. En de GGD is afaik naar dezelfde regio's verdeeld.

Hete het nut om NL in delen te beschouwen? Wellicht niet in 25 delen. Maar we zien wel aanzienlijke verschillen in deze epidemie. Zo zijn de cijfers in het noorden structureel lager. En is Twente de vreemde eend in de bijt van het noorden, en Zeeland omgekeerd de afwijking van het zuiden.
En dat het heel handig is om al die GGD's een eigen, afwijkend van de rest, (IT)infrastructuur te laten bouwen is momenteel ook heel efficiënt gebleken.

• hoevenpe
Metalfreak schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:55:
Op de IC kom je met acute zware problemen, dat is niet bepaald planbaar.
Een deel van de IC capaciteit wordt gebruikt na geplande ingrijpende operaties, een deel daarvan is de afgelopen maanden uitgesteld juist om ruimte op de IC te houden en personeel vrij te maken.

• Yaksa
Metalfreak schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:55:
[...]IC opnames inlopen zou een beetje raar zijn. Op de IC kom je met acute zware problemen, dat is niet bepaald planbaar. Voor wat betreft normale ziekenhuisopnames zal dat zeker waar zijn, voor IC bedden niet.
Wel eens een ingeplande operatie aan de aorta of hartkleppen gezien? Kom je toch echt op de IC hoor. Helemaal ingepland.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:30

Metalfreak

Hoije woh!

hoevenpe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:57:
[...]

Een deel van de IC capaciteit wordt gebruikt na geplande ingrijpende operaties, een deel daarvan is de afgelopen maanden uitgesteld juist om ruimte op de IC te houden en personeel vrij te maken.
True, jullie hebben een punt.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:03
CMD-Snake schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:07:
[...]

Ik ken eigenlijk geen enkel voorbeeld van een land waar mondkapjes het tij konden keren. In Nederland bleven we omhoog vliegen ondanks advies (met hoge compliance volgens De Jonge/OMT) en latere plicht. Duitsland lachte ons besmuikt uit van achter hun mondkapjes, maar ook zij kregen kort na ons een nieuwe golf te verwerken. Neem nu Japan, een land waar al heel lang een traditie is van mondkapjes, daar worstelen ze nog steeds om corona onder controle te krijgen.

Nee, de mondkapjes hebben een te verwaarlozen effect gehad.
Knap dat je dat zo kunt zeggen. Alle experts komen niet verder dan een klein effect en als het een klein effect is geweest, is het zeker voor/tijdens de piek zinvol geweest.
[...]
Het onderzoek was genuanceerder dan een simpele 'ja' of 'nee' op de vraag "wilt u een testsamenleving?" Dat was veel meer gradatie met diverse alternatieven en implementaties. Alleen die kwart tot twee derde wees in dit onderzoek elke vorm van een testsamenleving af.

Kennelijk is dit een soort "first past the post", wie 51% weet te halen of beter mag het helemaal bepalen en de rest kan kennelijk ophoepelen. Het onderzoek van de TU Delft is representatief, dus we gaan merken als de uitgaanssector gaat klagen dat ze een deel van hun publiek missen.
Wederom, knap dat je tot zo'n conclusie kunt komen. Schijnbaar wil jij juist dat de groep die niets wil het voor het zeggen heeft en de boel uit de hand laten lopen (niet dat ik echt denk dat jij dit wil, maar het is wel een soortgelijke conclusie)
[...]
Dat betwijfel ik dus. We hebben nergens gezien nog dat mondkapjes en/of een avondklok de boel gered hebben. Te veel maatregelen kan zelfs een omgekeerd effect hebben, zeker met die avondklok heeft het kabinet destijds een hoop mensen van zich vervreemd die voorheen trouwe volgers van de regels waren.
Als je goed leest zeg ik dat ook niet. Ik zeg dat het geheel aan maatregelen net voldoende is geweest. Oftewel als we ook maar iets minder hadden gedaan hadden we weer ziekenhuizen gehad waarbij patiënten naar het buitenland hadden gemoeten. Want dat omgekeerde effect geloof ik weinig van, zeker omdat zelfs de avondklok door meer dan de helft werd gesteund en meer dan 80% zich er ook aan hielden.
Net zomin geloof ik niet dat er veel mensen zijn die zich altijd aan de regels hielden, maar spontaan volledig tegen waren na de avondklok. Dat zijn ook geen dingen die mensen zo doen. Wat wel kan is dat door dit soort maatregelen er groepen mensen zijn die zich wat minder aan de regels gingen houden. Maar dat is weer iets dat je met elke maatregel hebt.

[removed]

• redwing
MikeyMan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:02:
[...]

Die ene? Kom je weleens in Amsterdam? :P
Ik neem aan dat het hier alleen om auto-verkeerslichten gaat. Degene voor fietsers en voetgangers zijn er puur als verlichting voor als het donker is.

[removed]

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:23
Señor Sjon schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:52:
[...]

De vaccinatiebereidheid was voor al die plannen rondom Coronapaspoorten en verplichte winkelnering ongeveer 50%, ronde 8 begin november. De 'grijze'(:+) NPO pollde 59%. Dat steeg hard nadat steeds duidelijker was dat je deze nodig had om in het (buiten)land iets te kunnen.

[...]
Op 11 januari 2021 was de bereidheid al 75%. Ik kan mij niet herinneren dat al die plannen toen al duidelijk waren of zelfs maar een beetje uitgewerkt. Het gros van de mensen ging mee omdat ze zagen dat het goed ging. Oftewel, je cherry-pickt heel erg met een datum die lijkt te passen om je punt te maken. Laat onverlet dat er ook een groep mensen zal zijn op wie je stelling wel betrekking heeft. Maar laten we niet doen alsof we van 50% naar 87% zijn gegaan vanwege coronapaspoorten en andere zaken.

Overigens, als dat wel daarom allemaal zo is. Helemaal top!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:13
Dit (Tweet is een draadje)

plus dit (draadje)

vind ik toch wel been beetje eng worden :/

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-01 16:38
[...]

Mwa. De totale IC bezetting is gedaald van 1250 (hoogtepunt) naar 738.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Balance schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:16:
Dit (Tweet is een draadje)
[Twitter]
plus dit (draadje)
[Twitter]
Feigl-Ding is hier al vaker ter sprake gekomen en is een beruchte doomer/slecht nieuws pusher. Ik zou wat meerdere bronnen raadplegen in plaats van zijn tweets als leidraad gebruiken om Delta ontwikkelingen te duiden.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Balance schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:16:
Feigl-Ding is een schreeuwlelijk die een vage melding van een UFO zou rapporteren als "Alien invasion komt er aan, binnenkort knielen we voor onze buitenwereldse baby-etende heersers".

Je kan hem het beste blocken. De eventuele posts die zijn broken-clock syndrome (2x per ongeluk de juiste tijd per dag) tonen hoor je ook wel via betere kanalen.

Jedi_pimp en ik zijn het een keertje eens. Het kan dus wel :+

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 22-06-2021 13:22 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

45% van de tot 7-juni overledenen aan de Delta-strain was volledig gevaccineerd. Klinkt heel heftig, maar ik vermoed dat als je de statistieken erbij pakt welke leeftijdsgroepen er volledig gevaccineerd waren in de UK in die periode, dat je bij erg hoge leeftijden uitkomt.

• redwing
Kan dit komen doordat de groep die nu al 2* is gevaccineerd+14dagen vooral bestaat uit 60+'ers/risico-groepen? Want als deze groep volledig gevaccineerden vooral bestaat uit mensen die al een groot risico lopen zijn de cijfers niet noodzakelijk heel gek. Het is bekend dat het vaccin bij een beperkt aantal mensen niet goed beschermt. Dus of dit zorgwekkend is, ligt vooral aan de samenstelling van de groep gevaccineerden en de bescherming die het vaccin zou moeten geven.
plus dit (draadje)
[Twitter]
Ik vraag me bij dit vooral af hoe ze zo zeker zijn dat de besmetting daar plaats moet hebben gevonden. Is daar meer bekend van? Want volgens mij is het nog niet zo dat ze achteraf precies kunnen zien door wie iemand is besmet.

[removed]

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 18-01 21:46

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

eamelink schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:25:
45% van de tot 7-juni overledenen aan de Delta-strain was volledig gevaccineerd. Klinkt heel heftig, maar ik vermoed dat als je de statistieken erbij pakt welke leeftijdsgroepen er volledig gevaccineerd waren in de UK in die periode, dat je bij erg hoge leeftijden uitkomt.
Dat, en meerendeel met AZ. Misschien (?) werkt die domweg wel minder goed tegen de Delta variant dan andere vaccins. Zolang hier geen cijfers van zijn, is dit lastig te duiden natuurlijk.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-01 16:48
never mind

[ Voor 96% gewijzigd door joppe113 op 22-06-2021 13:32 ]

• Señor Sjon
DutchCommando schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:10:
[...]

Op 11 januari 2021 was de bereidheid al 75%. Ik kan mij niet herinneren dat al die plannen toen al duidelijk waren of zelfs maar een beetje uitgewerkt. Het gros van de mensen ging mee omdat ze zagen dat het goed ging. Oftewel, je cherry-pickt heel erg met een datum die lijkt te passen om je punt te maken. Laat onverlet dat er ook een groep mensen zal zijn op wie je stelling wel betrekking heeft. Maar laten we niet doen alsof we van 50% naar 87% zijn gegaan vanwege coronapaspoorten en andere zaken.

Overigens, als dat wel daarom allemaal zo is. Helemaal top!
In de gelinkte artikelen staat ook meer redenen, zoals sociale dwang, eerst geen keuze van vaccin, etc.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

joppe113 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:30:
nou ben je aan het mierenne....eeuh muggenziften hoor.

[...]
Want? Ziekteverzuim is sky-high, en overuren en vakantiebacklog is gigantisch.

Waarom is dit muggenziften?

• Señor Sjon

Dus effectief komt de instroom nu van de IC af? 19-16=3 externen?

[ Voor 33% gewijzigd door Señor Sjon op 22-06-2021 13:34 ]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Señor Sjon schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:34:
[Twitter]

Het gaat nu wel trager...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• DutchCommando
  • Laatst online: 21:23
Señor Sjon schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:32:
[...]

In de gelinkte artikelen staat ook meer redenen, zoals sociale dwang, eerst geen keuze van vaccin, etc.
Zeker. Er staan meer redenen. Waaronder de voornaamste reden: "vaccineren werkt". Maar ook andere redenen zullen een bescheiden rol hebben gespeeld in de groei van de bereidheid.

• Balance
@Jedi_Pimp @gambieter Zijn broken-clock syndrome wordt inderdaad breder erkend :P

Overall niet te veel op Twitter e.d. zitten. Rustig wachten tot de nieuwe kiemsurveillance cijfers er zijn. Hoop echt dat het percentage Delta met niet meer dan een factor 1.5 toeneemt.
eamelink schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:25:
Goed punt, er zit natuurlijk een grote bias in wie gevaccineerd is. Ben benieuwt wat je overhoud als je voor leeftijd en percentage wel/niet gevaccineerd corrigeert.

Dan kom je waarschijnlijk heel dicht in de buurt van de 96% voor 2x Pfizer-BioNTech en 92% voor Oxford-AstraZeneca die Public Health England meldt (tegen ziekenhuisopname zelfs).

• Señor Sjon
Agent47 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:36:
[...]

Het gaat nu wel trager...
De voorraad raakt dan ook wat uitgeput. :+ Procentueel gaat het gelijk op.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 22-06-2021 13:41 ]

• RodeStabilo
  • Niet online
Balance schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:38:
@Jedi_Pimp @gambieter Zijn broken-clock syndrome wordt inderdaad breder erkend :P

Zo iemand is het dus.

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-01 16:38
Feit is dan in de UK ondanks 99% prevalentie van de delta variant het aantal doden t.g.v. covid-19 nauwelijks/niet toeneemt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXehOG65iAOR3WYhXwUDnw8VQfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0tFEwONpTgAUoN4pRFeV2Jja.png?f=fotoalbum_large

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik ga het niet allemaal modelleren, maar mijn gevoel zegt:

* Over een week of vier is de Delta-variant dominant in Nederland
* Aantallen besmettingen gaan dan stijgen
* Absolute aantallen zijn nog dusdanig laag dat we genoeg runway hebben
* Vaccineren drukt de absolute aantallen weer omlaag voordat het een probleem vormt

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-01 14:42

3raser

⚜️ Premium member

Kunnen we vandaag de nieuwe risiconiveaus verwachten? Ik had in mijn hoofd dat dit voor 22 juni gepland stond. Ik neem aan dat een groot aantal veiligheidsregio's gaan zakken naar waakzaam.

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:54
[Twitter]

...
Ziekenhuiscijfers Dinsdag 22-06-2021

Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
462 (daling van 29)

Kliniek: 277 (daling van 17)
IC: 185 (daling van 12)
...
Misschien is het al eens voorbij gekomen, maar waarom wijken deze cijfers zo enorm af van die van Stichting Nice. De cijfers voor de IC zijn wel gelijk 185 om 185, maar waar stichting nice 414 gevallen op de verpleegafdeling noteert, wijkt dat enorm af van de cijfers van 'Ollie de cijfertjesman', die er 277 meldt...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mesa57 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:53:
Feit is dan in de UK ondanks 99% prevalentie van de delta variant het aantal doden t.g.v. covid-19 nauwelijks/niet toeneemt.
[Afbeelding]
Doden zijn ook het probleem niet. Opnames wel.

Hoewel ik moet zeggen dat dit ook nog redelijk mee lijkt te vallen, zien we daar wel een stijging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iu6Xcwobe-c4tgJ67XG-FhOZN1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tVTwEQbnESTXE3G3hWsDqUlm.png?f=fotoalbum_large

Ziet je grafiek er net zo vlak uit als je de enorme piek eruit laat?

• RodeStabilo
  • Niet online
Jorizzz schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:01:
[...]

Misschien is het al eens voorbij gekomen, maar waarom wijken deze cijfers zo enorm af van die van Stichting Nice. De cijfers voor de IC zijn wel gelijk 185 om 185, maar waar stichting nice 414 gevallen op de verpleegafdeling noteert, wijkt dat enorm af van de cijfers van 'Ollie de cijfertjesman', die er 277 meldt...
Stichting Nice geeft daar een verklaring voor op hun site;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBCKbDqzOxcQ-GJCfWX6WrUYmGI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SKhjFWboyZ4mbnafmtTWbhnP.png?f=user_large

• t_captain
[Twitter]

Daar lijkt het wel op.

Uitgaande van het volgende model:

(1) instroom kliniek -> uitstroom kliniek (~80%)
(2) instroom kliniek -> instroom IC -> uitstroom IC -> instroom kliniek -> uitstroom kliniek (~16%)
(3) instroom kliniek -> instroom IC -> uitstroom IC (overleden) (~4%)

Met een uitstroom van de IC zou ik ongeveer 13 patienten terug op de verpleegafdeling verwachten en 3 op het mortuarium.

Ongeveer 13 komen er binnen vanaf de IC. Ik schat ongeveer 6 patienten die gisteren van buiten het ziekenhuis zijn opgenomen.

• Balance
In afwachting van de Kiemsurvaillance cijfers, de GISAID-data alvast bijgewerkt. Een heleboel gevallen van B.1.617.2 in Nederland die op de een of andere manier wel naar GISAID worden geüpload, maar die niet (of heel veel later?) bij het RIVM terecht komen of worden gerapporteerd.

Ik houd hier een spreadsheet bij.

Afbeeldingslocatie: https://svgshare.com/i/YQ7.svg

Afbeeldingslocatie: https://svgshare.com/i/YPp.svg
Let op: cumulatieve aantallen

[ Voor 9% gewijzigd door Balance op 22-06-2021 14:19 ]

• t_captain
Een paar stats van Lareb:

* Pfizer: 31446 meldingen van bijwerkingen op 9.6M vaccins.
- Kans 0.33%
- Tweede prik vertegenwoordigt 31.5% van de gemelde bijwerkingen. Ongeveer 35% van de gezette prikken tot op heden waren tweede prikken, dus dat is pro rato).

* Moderna: 10675 meldingen op 1.0M vaccins.
- Kans 1.1%
- 36.8% van de meldingen op de 2e prik. Ook pro rato.

* AstraZeneca: 33114 meldingen op 2.4M vaccins.
- Kans 1.4%
- Slechts 2.7% van de meldingen op de 2e prik.

* Janssen: 6103 meldingen op 0.45M vaccins.
- Kans 1.4%

Twee opvallende statistieken heb ik bold gemaakt:

(1) Pfizer heeft met afstand de minste meldingen van bijwerkingen bij Lareb. De andere drie verschillen relatief niet zoveel van elkaar. Het is dus niet zo dat AZ er ongustig uitspringt (wat ik vanuit alle berichtgeving en geruchten had verwacht). Het is Pfizer dat er gunstig uitspringt.

(2) Meestal zijn de bijwerkingen ongeveer pro rato met de 1e en 2e prikken. Het is dus niet zo dat je juist bij de 1e of juist bij de 2e prik meer kans op bijwerkingen hebt. Uitgezonderd AZ: daar zitten veruit d emeeste gemelde bijwerkingen op de 1e prik. Nou ligt de verhouding 1e/2e prikken bij AZ wat schever met vaak een langere periode tussen de prikken, maar dit lijkt toch wel een sterke ondervertegenwoordiging.

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
TIGER1125 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:50:
[...]

[...]

Ik vind het wel erg jammer dat mensen zo denken en handelen, (niet om jullie aan te vallen hoor) want er zijn ook gewoon mensen die nog zitten te wachten op hun vaccinatie en daardoor gewoon een, hetzij beperkt?, risico lopen. Hetzij op een opname, hetzij op langdurige klachten.

Vind het in die zin opvallend dat van de jongere generaties gevraagd werd om hun leven anderhalf jaar opzij te zetten voor de "oudere kwetsbare" generaties maar al die generaties de moeite niet willen nemen om nog 2 maandjes vol te houden (met wat beperkte maatregelen) zodat we allemaal weer ons leven kunnen leven.

En ik snap dat het moeilijk is, want wat kan jou gebeuren wanneer je gevaccineerd bent, maar vergeet niet dat je ook gewoon naast mensen staat waarvan je niet weet of ze überhaupt een extra risico lopen bij besmetting.

En ook ik heb m'n gal gespuwd over het gedrag van de "jongere" generaties, maar zij hebben nu dus 1,5 jaar alles opzij moeten zetten, en dan kunnen de "oudere" generaties niet nog even 2 maandjes de moeite doen om solidair naar die groep te zijn. (wederom geen aanval op jullie)

Ik ben overigens wel van mening dat op het moment dat iedereen gevaccineerd had kunnen zijn, we gewoon weer aan het leven kunnen gaan. Iedereen die er dan voor kiest om niet te vaccineren, ja jammer dan, dat is je eigen keuze en daarmee ook je eigen risico in mijn ogen.
Ik schaar mijzelf ook onder de jonge generatie :+
1,5 week geleden pas een afspraak kunnen maken, vervolgens het halve land door gereden omdat ik daar 2 dagen later terecht kon. Moeite genoeg voor gedaan :X

Overigens vind ik het niet zo nodig dat de jongeren zich aan maatregelen blijven houden, die hebben doorgaans immers vrij weinig last van de ziekte.
-tom-562 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:53:
[...]

Ik ben geen 'jongere' jongere, maar ook geen ouwe lul (ik ben 34 :P), ik heb qua sociaal leven best wel veel moeten laten uiteindelijk.
Maar zeg nou zelf, welke maatregelen zijn er na dit weekend nou daadwerkelijk (afgezien van ouderwets uitgaan e.d.)?
Dus dit!
Zit in dezelfde leeftijd als jij, of we nou nu of aankomend weekend soepeler doen.

• t_captain
Balance schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:14:
In afwachting van de Kiemsurvaillance cijfers, de GISAID-data alvast bijgewerkt. Een heleboel gevallen van B.1.617.2 in Nederland die op de een of andere manier wel naar GISAID worden geüpload, maar die niet (of heel veel later?) bij het RIVM terecht komen of worden gerapporteerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks. Interessante databron! Meer actuele kiemsurveillance vind ik in deze fase het belangrijkste puzzelstukje.

Ik snap de daterming van de blauwe punten (RIVM) niet zo goed. RIVM heeft vorige week gepubliceerd t/m week 21 = 6 juni. Dat werd gepubliceerd op 15 juni. Gebruiken ze nu publicatiedatum in plaats van de datum waarop het monster is genomen?

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-01 00:08

Indoubt

Always be indoubt until sure

@t_captain

Bedankt voor het uitzoeken. Ik heb wel begrepen dat een deel van diegene die gevaccineerd zijn met een 1e prik AZ soms een tweede prik hebben gekregen met iets anders zoals Pfizer maar ik weet niet welk deel een tweede prik met iets anders heeft gekregen.

Iets anders is dat ik heb begrepen dat er in het UMC (Amsterdam) een onderzoek is opgestart naar boostervaccinaties ter extra bescherming tegen de Delta variant. Als ik me niet vergis gaat het primair om boosters na AZ en Jannsen maar ik kan het niet terug vinden dus ik weet niet of het klopt.

Heeft iemand hier iets over gelezen of een link?

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-01 14:17

Coach4All

I'm a Coach 4 All

renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:28:
[...]

Overigens vind ik het niet zo nodig dat de jongeren zich aan maatregelen blijven houden, die hebben doorgaans immers vrij weinig last van de ziekte.
Ik blijf dit zo niet snappen, zijn de regels dan al overboord dat je ook voor anderen voorzichtig moet zijn... het "samen"...?

8)7

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:24:

(2) Meestal zijn de bijwerkingen ongeveer pro rato met de 1e en 2e prikken. Het is dus niet zo dat je juist bij de 1e of juist bij de 2e prik meer kans op bijwerkingen hebt. Uitgezonderd AZ: daar zitten veruit d emeeste gemelde bijwerkingen op de 1e prik. Nou ligt de verhouding 1e/2e prikken bij AZ wat schever met vaak een langere periode tussen de prikken, maar dit lijkt toch wel een sterke ondervertegenwoordiging.
Vlak dat inderdaad niet uit. Mijn schoonouders hebben 12 weken tussen de AZ prikken zitten, terwijl ik nu gepland wordt op 5 weken met Pfizer.

Zit dus niet veel verschil meer tussen zestigers en dertigers die een tweede prik ontvangen nu.

@Indoubt kwam vanmorgen wel deze tweet tegen:

Niet specifiek over 'boosters', maar wel goede resultaten met combineren van vaccins.

in de reacties deze:

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 22-06-2021 14:38 ]

• t_captain
Die 12 weken, is dat algemeen?

Verwijderd

Coach4All schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Ik blijf dit zo niet snappen, zijn de regels dan al overboord dat je ook voor anderen voorzichtig moet zijn... het "samen"...?

8)7
Exact, valt mij ook op dat bij een AH de jongeren en geen kar meer pakken en zonder mondkapje rondlopen. Dat zijn meestal dan ook het type hangjeugd die toch nooit al ergens rekening mee hield, maar het is wel vervelend om te zien.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ja. Pfizer 5, moderna 4, astra 12.

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
Coach4All schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:33:
[...]

8)7
Officieel niet natuurlijk, maar persoonlijk wel...
Iedereen in de familie is al volledig gevaccineerd, alleen wij nog niet volledig.

Je ziet aan de situatie in UK dat het werkt. Zelfs met 10.000 positieve tests per dag hebben ze een IC bezetting van 150 personen, op 68 miljoen inwoners.

Wij zitten op 200 personen op de IC, op 17 miljoen inwoners.

[ Voor 22% gewijzigd door renedr op 22-06-2021 14:41 ]

• Gonadan

Gonadan

Een paar stats van Lareb:

* Pfizer: 31446 meldingen van bijwerkingen op 9.6M vaccins.
- Kans 0.33%
- Tweede prik vertegenwoordigt 31.5% van de gemelde bijwerkingen. Ongeveer 35% van de gezette prikken tot op heden waren tweede prikken, dus dat is pro rato).

* Moderna: 10675 meldingen op 1.0M vaccins.
- Kans 1.1%
- 36.8% van de meldingen op de 2e prik. Ook pro rato.

* AstraZeneca: 33114 meldingen op 2.4M vaccins.
- Kans 1.4%
- Slechts 2.7% van de meldingen op de 2e prik.

* Janssen: 6103 meldingen op 0.45M vaccins.
- Kans 1.4%

Twee opvallende statistieken heb ik bold gemaakt:

(1) Pfizer heeft met afstand de minste meldingen van bijwerkingen bij Lareb. De andere drie verschillen relatief niet zoveel van elkaar. Het is dus niet zo dat AZ er ongustig uitspringt (wat ik vanuit alle berichtgeving en geruchten had verwacht). Het is Pfizer dat er gunstig uitspringt.

Ik wilde een vraag stellen maar doorklikken beantwoordde hem al, dit gaat zuiver over de meldingen dus zegt niet heel veel over het voor komen er van. Mijn vermoeden is namelijk dat verreweg de meeste mensen niets zullen melden, ook al hebben ze bijwerkingen. Zeker bij een tweede prik nog een keer melden zie ik niet snel gebeuren, tenzij de bijwerkingen afwijkend zijn van de eerste prik en de melder nogal fanatiek is.

0,33% kans op bijwerkingen klinkt voor mij echt volstrekt ongeloofwaardig in de oren. Van iedereen die ik gesproken heb over de vaccinatie heb ik maar heel weinig mensen gesproken die écht nul komma nul bijwerkingen hadden. Praktisch iedereen had wel iets van lokale spierpijn bijvoorbeeld, maar omdat iedereen het heeft gaat ook niemand het melden. Wat zeggen die cijfers dan eigenlijk nog?

Verder ben ik ook wel benieuwd naar het psychologische aspect erachter. Zouden mensen AZ of Janssen sneller gaan melden dan een Pfizer of Moderna, of daar mogelijke klachten eerder als hinderlijke bijwerkingen bestempelen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• t_captain
Gonadan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:45:
[...]

0,33% kans op bijwerkingen klinkt voor mij echt volstrekt ongeloofwaardig in de oren. Van iedereen die ik gesproken heb over de vaccinatie heb ik maar heel weinig mensen gesproken die écht nul komma nul bijwerkingen hadden.
Lareb meldingen. Dat zijn bijwerkingen die (a) de patient ernstig genoeg vindt om aan zijn huisarts te melden en (b) de huisarts ernstig of interessant genoeg om door te melden. Dan gaat het meestal niet om spierpijn op de prikplek of jezelfd 1 dag niet helemaal lekker vooelen.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Nieuwe weekgetal staat online bij het RIVM

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:36
Indoubt schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:32:
@t_captain
Bedankt voor het uitzoeken. Ik heb wel begrepen dat een deel van diegene die gevaccineerd zijn met een 1e prik AZ soms een tweede prik hebben gekregen met iets anders zoals Pfizer maar ik weet niet welk deel een tweede prik met iets anders heeft gekregen.
Bij mijn weten hier niet het beleid geweest (wel gedaan in bijvb Canada)
Iets anders is dat ik heb begrepen dat er in het UMC (Amsterdam) een onderzoek is opgestart naar boostervaccinaties ter extra bescherming tegen de Delta variant. Als ik me niet vergis gaat het primair om boosters na AZ en Jannsen maar ik kan het niet terug vinden dus ik weet niet of het klopt.

Ik heb het alleen voor Jansen voorbij zien komen, maar ik zou het met voor AZ ook voor kunnen stellen:
https://www.rtlnieuws.nl/...en-vaccin-coronavarianten

• Yaksa
renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:40:
[...]
Officieel niet natuurlijk, maar persoonlijk wel...
Iedereen in de familie is al volledig gevaccineerd, alleen wij nog niet volledig.
Iets met ikke, ikke, ikke en de rest...............
Er lopen ook al tienduizenden (jonge) mensen rond die na een COVID-19 besmetting nog meerdere maanden (of langer) gewoon niet meer aan het werk kunnen omdat ze nog steeds klachten hebben. Ja, door vaccinatie vallen minder dooien, maar de maatschappelijke impact door langdurige klachten is groeiende.

• Gonadan

Gonadan

t_captain schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:48:
[...]

Lareb meldingen. Dat zijn bijwerkingen die (a) de patient ernstig genoeg vindt om aan zijn huisarts te melden en (b) de huisarts ernstig of interessant genoeg om door te melden. Dan gaat het meestal niet om spierpijn op de prikplek of jezelfd 1 dag niet helemaal lekker vooelen.
Lareb kan je bij mijn weten ook als individu gaan melden op hun site, gaat dat dan alsnog via je huisarts?

Maar hoe dan ook, dit gaat dan dus om bijwerkingen van een bepaald niveau.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-01 00:08

Indoubt

Always be indoubt until sure

gekkie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:49:
[...]

Bij mijn weten hier niet het beleid geweest (wel gedaan in bijvb Canada)

[...]

Ik heb het alleen voor Jansen voorbij zien komen, maar ik zou het met voor AZ ook voor kunnen stellen:
https://www.rtlnieuws.nl/...en-vaccin-coronavarianten
Thanks, Die had ik wel gezien maar ik had eigenlijk verwacht dat er iest vanuit de UMC's zelf zou zijn gecommuniceerd met wat meer substantie.

Bovendien kan ik me voorstellen dat ze in Amerika ook al zo'n onderzoek zouden hebben gedaan, Tenslotte zijn daar veel meer mensen met Jansen geprikt en ze hebben daar ook al wat meer Delta variant aandeel in de besmettingen. Op de Site van het CDC staat in ieder geval nog niets

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gonadan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:52:
[...]

Lareb kan je bij mijn weten ook als individu gaan melden op hun site, gaat dat dan alsnog via je huisarts?

Nee, kun je gewoon zelf melden.

Maar eerlijk gezegd heb ik de spierpijn in mijn schouderspier ook niet gemeld.

Maakt de cijfers natuurlijk niet minder vergelijkbaar; gezien dat waarschijnlijk al snel het geval is met de lichte bijwerkingen, voor alle vaccins.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 22-06-2021 14:55 ]

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-01 14:42

3raser

⚜️ Premium member

0,33% kans op bijwerkingen klinkt voor mij echt volstrekt ongeloofwaardig in de oren. Van iedereen die ik gesproken heb over de vaccinatie heb ik maar heel weinig mensen gesproken die écht nul komma nul bijwerkingen hadden. Praktisch iedereen had wel iets van lokale spierpijn bijvoorbeeld, maar omdat iedereen het heeft gaat ook niemand het melden. Wat zeggen die cijfers dan eigenlijk nog?
Dit inderdaad. Als spierpijn ook als bijwerking wordt gezien (wat ik gewoon als normaal beschouw na een vaccinatie) dan zal het cijfer hard oplopen. Ik ken niemand die geen spierpijn had. Maar is dit een bijwerking van het vaccin of van de naald?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gonadan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:52:
[...]

Vind je een bijwerking als spierpijn of wat algehele malaise het melden waard? Dat zou niet mee mogen tellen in wat voor statistiek dan ook mijn inziens. Het is logisch en hoort er bij.
Als ik een naald in je spier steek en wat NaCl insluit heb je ook kans op spierpijn.
De serieuze bijwerkingen lijken dus een kans van 0,33 bij Pfizer.
Mooie cijfers.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-01 18:01
Het is dus niet zo dat AZ er ongustig uitspringt (wat ik vanuit alle berichtgeving en geruchten had verwacht).
Interessant, ik ben benieuwd in hoeverre LAREB representatief is want anecdotisch is in mijn kring het aantal mensen met bijwerkingen (adeno's) aanzienlijk groter. Betreft Pfizer is het inderdaad alom *shrug*; beetje last van de bovenarm.

Mijn vrouw heeft met dag koorts (Janssen) het niet gemeld bij Lareb, onder het motto "dat was bekend", ik gok dat dat voor heel veel mensen geldt.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 22-06-2021 14:59 ]

• t_captain
Balance schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:14:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb zelf wat lopen te schuiven met de data.

Het laatste blauwe datapunt (15-6, 27) komt dan overeen met de kiemsurveillance t/m week 21. Ik zou dat punt dateren op do 3-6 (centrum week 21).

Dan komt het op dezelfde X-positie te liggen als het rode punt (3-6, 41).

Waar we vandaag naar kunnen kijken, is het rode punt (9-6, 53). Dat zijn 12 nieuwe casussen tussen 3-6 en 9-6 (een periode van 6 dagen direct na het einde van de laatste RIVM rapportage). RIVM publiceert ongeveer 1000 a 1100 sequences per week -> 900 over een periode van 6 dagen. 12/900 = 1.3% incidentie van de Delta variant. Dat is een relatief gunstige waarneming, week 21 had 1.1% staan. Dat zou betekenen dat het voorlopige getal voor week 22 zou meevallen, vermoedelijk <2%.

We kunnen ook kijken op de iets langere termijn. GISAID periode 9-6 ... 22-6. 75 nieuwe casussen in 13 dagen = 40.4 per week gemiddeld in week 23, 24. Op 1000 a 1100 sequences is dat een incidentie van 3.8%. Zeg maar 3% voor week 23 en 4.6% voor week 24.

Dat past vrij goed in de verdringingscurve die ik van de week heb gemaakt. Die curve (waarmee ik de 3 scanrio's heb gesimuleerd) voorziet een aandeel delta variant tussen de 4.5 en 5.0% op infectiedatum 9 juni (meest recente datum waarvoor ik de R-waarde kon observeren).

• Gonadan

Gonadan

MikeyMan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:54:
[...]

Nee, kun je gewoon zelf melden.

Maar eerlijk gezegd heb ik de spierpijn in mijn schouderspier ook niet gemeld.

Maakt de cijfers natuurlijk niet minder vergelijkbaar; gezien dat waarschijnlijk al snel het geval is met de lichte bijwerkingen, voor alle vaccins.
Dat is dus de vraag. Ik ben er van overtuigd dat bij vaccins die minder goed bekend staan men een lagere drempel ondervindt om te gaan melden. Hoe groot dat effect is durf ik niet te zeggen, maar het zal aanwezig zijn.
In die zin vind ik het opvallend dat het vaccin waar werkelijk waar iedereen vol lof over is zo veel beter scoort dan alle andere vaccins. Is dat oorzaak/gevolg, of andersom, of beide. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Dennis1812 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:56:
[...]

Vind je een bijwerking als spierpijn of wat algehele malaise het melden waard? Dat zou niet mee mogen tellen in wat voor statistiek dan ook mijn inziens. Het is logisch en hoort er bij.
Als ik een naald in je spier steek en wat NaCl insluit heb je ook kans op spierpijn.
De serieuze bijwerkingen lijken dus een kans van 0,33 bij Pfizer.
Mooie cijfers.
Het gaat mij om de combinatie van cijfer en waar deze voor staat. Aangezien die uitleg mist ga ik er naar op zoek. Wat je in een bijsluiter zet is iets heel anders dan waar je je zorgen om maakt maar beiden blijven bijwerkingen. Als er gesteld wordt dat je slechts 0,33% kans hebt op bijwerkingen dan moet je daar wel bij vermelden dat het gaat om bijwerkingen van een bepaald niveau. Anders kan je er ook geen waardeoordeel aan hangen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000

The Legend

*Plop*

@t_captain Uit het laatste OMT advies blijkt al de kiemsurveillance van week 22 voor zover het de Delta-variant betreft, die zit op 2,8% tegen 1,1% in week 21. Dat is een forse toename. Delta is gevonden in 19 GGD regio’s (en dus al wijdverspreid).

[ Voor 27% gewijzigd door The Legend op 22-06-2021 15:08 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 22:07
[...]

Ik wilde een vraag stellen maar doorklikken beantwoordde hem al, dit gaat zuiver over de meldingen dus zegt niet heel veel over het voor komen er van. Mijn vermoeden is namelijk dat verreweg de meeste mensen niets zullen melden, ook al hebben ze bijwerkingen. Zeker bij een tweede prik nog een keer melden zie ik niet snel gebeuren, tenzij de bijwerkingen afwijkend zijn van de eerste prik en de melder nogal fanatiek is.
Anderzijds kan je ook zeggen: het is altijd zo dat mensen die klachten hebben, of het nu na een vaccinatie is, of na het kopen van een tv/blender in een winkel/Marktplaats of eten online bestellen, mensen met klachten laten vele, vele malen vaker van zich horen dan mensen die tevreden zijn.
Die 0.33% is zo te zien alleen op basis van gedane meldingen, afgezet tegen alle prikken. Dit lijkt mij ook niet representatief. Als men nu 1000 of 10000 random mensen een paar dagen na vaccinatie vraagt of ze bijwerkingen hebben gehad, kom je op veel hogere aantallen uit (ik denk 50%++).
Maar goed, wat zijn die bijwerkingen dan? Heb zelf wat spierpijn gehad bij de plek van inenting, alsof iemand je een flinke stoot tegen de bovenarm gegeven heeft. Is na een dag weer zo goed als weg en afgezien van een iets wat vervelend gevoel als je je arm optilt merk je er niets van. Vriendin en ouders hetzelfde verhaal, de een dit gevoel iets langer/meer gehad, maar kan ook zijn dat die persoon gewoon wat minder kan verdragen (lagere pijngrens, eerder "zeurt"). Hoor hetzelfde ook van collega's en vrienden, sporadisch heeft iemand hele lichte hoofdpijn gehad, 1 paracetamol en een nachtje slapen en ook dat was opgelost.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28

franssie

Save the albatross

Indoubt schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:32:
(...)
Ja ik heb dat ook gelezen. Met name interessant omdat in dat artikel werd genoemd dat het mogelijk de afhankelijkheid van de leveranties zou verkleinen als je kan mixen tussen verschillende smaken.

Maar waar ik heb gelezen heb, geen idee meer.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• joppe113
  • Laatst online: 19-01 16:48
handig is dan om ook de conclusie van het rivm er bij te vermelden dat ze niet verwachten dat dit tot problemen gaat leiden in Nederland.
The Legend schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:04:
@t_captain Uit het laatste OMT advies blijkt al de kiemsurveillance van week 22 voor zover het de Delta-variant betreft, die zit op 2,8% tegen 1,1% in week 21. Dat is een forse toename. Delta is gevonden in 19 GGD regio’s (en dus al wijdverspreid).

• Moi_in_actie

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Jorizzz
Netjes. Toch weer >30% minder dan vorige week dinsdag (1032)!

• Moi_in_actie
Jorizzz schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:23:
[...]

Netjes. Toch weer >30% minder dan vorige week dinsdag (1032)!
Is alleen nog even de vraag of nu hiermee de achterstallige aantallen van de storingen van gisteren en eergisteren ook zijn meegenomen, of dat dit nog (deels) moet gebeuren.

• franssie

franssie

Save the albatross

(...)

Waarbij je nog zou kunnen opmerken dat AZ met name in het begin werd gevaccineerd dus andere doelgroepen:
Ouderen - hebben een mindere weerstand al zijn er ook theoriën dat je dan minder bijwerkingen zou krijgen.
Kwetsbaren - wellicht ook mindere weerstand en zie hierboven
Zorgpersoneel - die wellicht al eerder in aanraking zijn gekomen met een (lichte?) Covid infectie en daardoor al iets weerstand hadden.
Al met al denk ik niet dat je zoiets ooit uit de cijfers zal kunnen halen overigens.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Jorizzz
Moi_in_actie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:25:
[...]

Is alleen nog even de vraag of nu hiermee de achterstallige aantallen van de storingen van gisteren en eergisteren ook zijn meegenomen, of dat dit nog (deels) moet gebeuren.
Het was wat mij betreft nog helemaal niet duidelijk dat er echt een storing was. Werd bijna nergens over gesproken, en de getallen pastten ook prima in de verwachting.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Jammer, ik had gehoopt op eindelijk een 0 als een na laatste cijfer.

• Moi_in_actie
zacht schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:31:
[...]

Had je met die getallen dan bingo? ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

zacht schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:31:
[...]

We komen er wel maar met 185 patiënten op de IC kan het nog wel even duren voordat het substantieel een nul wordt ben ik bang.

• Farid_A
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-01 15:52
Moi_in_actie schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:25:
[...]

Ik denk het wel, als je kijkt naar de gerapporteerde afgenomen testen van afgelopen zaterdag stond er gister nog 5.133, vandaag is dat aangepast naar 13.902

Gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bQDMr5F.png

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/73rfGUa.png

Overigens is het laatste bekende positiviteitscijfer nu eindelijk onder de 4%. Afgelopen zondag was het 3,8%.
Pagina: 1 ... 61 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.