Bovenal is de mondkapjesplicht ingevoerd vanwege druk vanuit de samenleving. Dus minst populair zou ik die niet zo snel noemen. En ik vraag me eerlijk gezegd af of we wel zonder hadden gekunt. Want als die 2 bij elkaar maar een paar procent verschil hebben gemaakt is dat voldoende geweest om de ziekenhuizen niet te laten overstromen. Daarmee ben je een groot risico aan het lopen als je ze niet in zou voeren. Dat ze minder effectief zijn dan eerst gezegd lijkt me duidelijk, maar totaal ineffectief geloof ik niet.
Grote bronnen van besmettingen daarentegen zijn heel lang onderkent, zoals de scholen.
Niet als je naar de cijfers kijkt, daar stond de impact al redelijk vroeg in beschreven. Dit gaat dus puur om de communicatie waarin ze teveel proberen te sturen ipv gewoon eerlijk te vertellen wat de keuzes zijn. En daar ben ik ook falikant op tegen. Uiteindelijk wordt dat nl. toch wel duidelijk en werkt het juist averechts.
[...]
Het is kennelijk altijd een uiterste, zwart of wit er zit niets tussen. Het kabinet had beter tussentijds evaluaties kunnen maken van maatregelen en daar ook op acteren. Dat geeft tenminste het idee van groeiend inzicht, nu stapelden we regel op regel. Hoe zinloos een regel ook bleek te zijn, we hielden die in stand. Alcoholverbod na 20.00 bijvoorbeeld, hoe lang is dat wel niet overeind gehouden? (Je zou zelfs denken dat ze die helemaal vergeten waren.

)
Dat is juist precies wat ze iedere keer deden, een halve maatregel om dan er achter te komen dat et niet genoeg is en daarom maar een volgende maatregel. Dat groeiend inzicht was juist het probleem omdat ze daarmee reactief bezig waren ipv pro-actief. Beter hadden ze juist iedere keer grotere stappen kunnen maken.
In het geval van de testsamenleving hebben we het over en kwart tot een derde van de Nederlands wil geen enkele vorm hiervan accepteren. Welke lezing je ook neemt, dat is een aardig deel van de mensen. Of is dat dan slechts een paar?
Nee, maar alsnog is dus 2/3-3/4 voor. Daarnaast zit er in diezelfde groep een meerderheid die wel wil kunnen reizen en feesten. Zo'n onderzoek is daarmee niet echt objectief want als je alleen vraagt of iemand een testsamenleving wil zullen er veel tegen zijn. Dan ben ik ook tegen, dus ik zit onder die kwart-een derde. Als je het echter koppelt met de dingen die ermee weer mogelijk zijn ben ik wel voor. Maar dan wel alleen totdat we normaal open kunnen.
[...]
Deze mensen gaat het eigenlijk allang niet meer om gelijk of niet. De mensen in dat artikel radicaliseren. Het maakt daarbij niet uit of het nu om geloof gaat of complottheorie, deze mensen worden gevaarlijk. Er zijn bijvoorbeeld meerdere programma's lokaal en landelijk als het gaat om radicalisering onder moslims tegen te gaan, we hebben die aanpak inmiddels ook nodig voor dit soort complotdenkers.
Oh, maar daar ben ik het ook mee eens, maar ik vraag me af wat je hier daadwerkelijk aan kunt doen. We zullen toch moeten vaccineren om de samenleving weer 'normaal' te krijgen. En laten we wel wezen, wat je ook zegt, dit soort mensen zoekt er toch iets achter. En je kunt als regering ook niet achterover gaan zitten en niets doen. En zelfs als ze dat zouden doen, zouden die mensen daar wel weer wat achter zoeken. Helaas, maar ik verwacht dat dit vooral het gevolg van de crisis is. Daar zitten nu eenmaal veel dingen bij die we niet weten dus kun je makkelijk denken dat alles fout is en gebruikt wordt voor andere doelen.
[...]
Ik denk dat we op bepaalde punten, welke ik al eerder benoemde, minder streng hadden kunnen zijn en dezelfde uitkomst gehad hadden.
Ondanks dat ik ook weinig nut heb gezien van de avondklok en de mondkapjes denk ik dat we dan op de piek een echt probleem hadden gehad. Zoals ik al zei zouden een paar procent besmettingen extra ervoor zorgen dat de ziekenhuizen echt vol lagen en we weer mensen naar het buitenland zouden moeten plaatsen. Dat ze beide korter hadden kunnen duren ben ik het wel mee eens, alhoewel door de onzekerheid van de daadwerkelijk invloed ik ook snap dat ze b.v. de scholen eerst open hebben gegooid. Stel dat de impact ten slotte toch groter is dan we denken zou je dan de daling omzetten in een stijging wat je zeker niet wilt.