• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:41
Gonadan schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:17:
[...]
Nee ik zeg niet per se later, het is per onderwerp een keuze. Als het met vaccinaties veilig kan houd dan maar gewoon rekening met een x percentage ongevaccineerden en bepaal daarop je keuze. En bij bepaalde evenementen in de buitenlucht kan je ook wel eens wat meer durven.
Tja, als je dan niet test+controle op vaccinatie doet, betekent dat dus dat je moet wachten tot het land weer op groen staat. Oftewel in zo goed als elk geval zal dat een tijdje later zijn.
Prima dat jouw conclusie is dat het allemaal de meest logische optie is wat ze nu doen, maar die mening deel ik niet. :)
Dat mag natuurlijk :) Punt blijft natuurlijk wel dat ongeacht of het de meest logische keuze is, het hoe dan ook iig een logische keuze is waarbij goed te verklaren is waarom het wordt gedaan.

[removed]

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:56

3raser

⚜️ Premium member

redwing schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:00:
[...]

Het is niet het doel van de maatregel, sterker nog het doel is puur veiligheid.
Als we veiligheid willen hadden we de grenzen moeten sluiten. Niemand laten vliegen. Want we vinden het blijkbaar prima om dat virus binnen te halen vanwege een paar dagen vakantie.
Gevaarlijke Britse mutatie... En wekenlang vliegen we meermalen per dag naar Londen. En nu hebben we een nieuwe variant en gooien we alles op geel en groen om lekker te gaan reizen. Want we hebben een vaccin, dus yolo.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
gekkie schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:18:
[...]

Mjah als je over alles wat er niet tot in den treure ook nog uitgespeld wordt, verontwaardigd gaat zijn, dan heb je te weinig uren in een dag zitten. Er zijn er genoeg die het proberen met hun "live-streams", die ook altijd over alles buitengewoon verontwaardigd zijn, de ene keer als ze wel genoemd worden, dan weer als ze niet genoemd worden. Het kan ook lonen soms wat minder snel verontwaardigd te zijn.
Het zou men inderdaad sieren om niet selectief verontwaardigd te zijn over een groep die zich gewoon aan de regels houdt.

Wellicht suggereer je nu dat ik hevig verontwaardigd zou zijn maar dat is niet het geval. Het valt mij op dat er nogal wat mensen last hebben van afgunst of balk/splinter-redenaties en dat uit zich in deze situatie.
Jij hebt het dan weinig langs zien komen, maar ik zag op vele media vormen mensen er verontwaardigd over zijn dus dat benoem ik hier. Niet voor niets een topic voor. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:23:
Tja, als je dan niet test+controle op vaccinatie doet, betekent dat dus dat je moet wachten tot het land weer op groen staat. Oftewel in zo goed als elk geval zal dat een tijdje later zijn.
Dat is je eigen invulling, ik ga niet in herhaling.
Dat mag natuurlijk :) Punt blijft natuurlijk wel dat ongeacht of het de meest logische keuze is, het hoe dan ook iig een logische keuze is waarbij goed te verklaren is waarom het wordt gedaan.
Volgens jouw redenatie. Je kunt proberen jouw redenatie aan mij op te leggen maar het werkt beter als je gewoon accepteert dat ik één van de stappen niet logisch vind. Dat is nu eenmaal mijn mening. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Gonadan schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:28:
[...]

Het zou men inderdaad sieren om niet selectief verontwaardigd te zijn over een groep die zich gewoon aan de regels houdt.

Wellicht suggereer je nu dat ik hevig verontwaardigd zou zijn maar dat is niet het geval. Het valt mij op dat er nogal wat mensen last hebben van afgunst of balk/splinter-redenaties en dat uit zich in deze situatie.
Jij hebt het dan weinig langs zien komen, maar ik zag op vele media vormen mensen er verontwaardigd over zijn dus dat benoem ik hier. Niet voor niets een topic voor. ;)
En dat mag ook :) Ik neem het hier al sinds september vorig jaar op voor jongeren. Soms resulteert het in een interessante discussie, soms is het een kwestie van de bekende meningen bevestigd zien (inclusief die van mij) en agree to disagree.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Gonadan

Gonadan

Jedi_Pimp schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:33:
En dat mag ook :) Ik neem het hier al sinds september vorig jaar op voor jongeren. Soms resulteert het in een interessante discussie, soms is het een kwestie van de bekende meningen bevestigd zien (inclusief die van mij) en agree to disagree.
Zoveel Tweakers zoveel meningen hè. :P

Ik heb in het verleden vaak genoeg afgegeven op het gedrag van jongeren, want dat was echt niet altijd even goed. Maar de kritiek was ook niet altijd even empathisch of terecht, zo ook nu vind ik.

Zeker als je nu op terrassen en in cafés de kapjes en afstand hard ziet verdwijnen, mensen met hele groepen tafels bij elkaar slepen en tegen de serveerster muiten als die er wat van wil zeggen, etc. En dat zijn dan de moekes en andere volwassenen.

Volgens mij moeten we gewoon stoppen met veroordelen. Iedereen is er wel klaar mee en iedereen zal op z'n eigen manier van genieten van de ruimte die we krijgen. Nu hopen dat we er niet weer collectief een puinbak van maken zoals afgelopen twee keer. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:58
redwing schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:09:
Niet echt want die krijg je alleen als je in het openbaar gaat rijden als je teveel hebt gedronken en dus een bewuste foute aktie hebt gedaan.
Ik ben dan ook voor een testbeleid waarbij je iedereen die de aanleiding heeft om getest te worden (dus óf duidelijke klachten, een hit uit BCO, óf terug komend uit een oranje/rood land) de keuze te geven: Je doet een PCR of we beschouwen je als positief getest en je gaat 10 dagen in quarantaine. Dan worden alleen mensen getest met een 'redelijke verdenking' net zoals bij een alcoholcontrole.

En als we nu de straf voor het schenden van een quarantaineplicht op 10 dagen celstraf zetten zie ik daar geen problemen in. ;)

Nu is die quarantaine "plicht" een papieren tijger, want een GGD'er die af en toe gaat nabellen levert je natuurlijk geen enkele isolatie op. Wat quarantaine betreft, hadden we best wat harder op mogen treden voor echte containment, geen "Wilt u alstublieft binnen blijven". Dat had misschien besmettingen gescheeld, want ik heb nergens gelezen dat er op bijvoorbeeld het bron- en contactonderzoek ook radicaal actie is ondernomen.

Waar ik fervent tegenstander van ben is structureel en ongericht gaan testen zonder aanleiding.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 22:36
Gonadan schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:28:
Omdat de regels nu steeds minder specifiek zijn geworden, betekend het niet dat je per se altijd het maximale binnen die regels zou moeten willen uitnutten. Dat iets mag, betekend toch niet dat men tegelijk geen moreel appèl zou zo mogen doen dat niet gelijk maximaal uit te nutten ?

Er zijn wel meer dingen in de samenleving die mogen, of waar je niet gelijk een boete voor krijgt, maar die als je dat bij voortduring en herhaling doet, dat uiteindelijk wel zullen opleveren.

Krijg wel eens het gevoel dat mensen zich nogal in hun wiek geschoten voelen bij zo'n moreel appèl, een beetje een idee van alles moet mogen tenzij het zeer expliciet verboden is. Het lijkt mij een verdere opmaat naar een buitengewoon vervelende samenleving wat in extremis zou culmineren in een "one-strike-is-out" op alles. Uiteindelijk het absoluut tegenovergestelde van een zo vrij mogelijke samenleving.
Ik vind bewoprdingen als "hypocriet gelul", nou niet echt getuigen van een matige verontwaardiging.
En ik zie er niet zoveel afgunst is en ook geen gebrek aan empathie of wat dan ook.
Je kunt het mensen best gunnen en het toch onverstandig vinden als grote groepen het ook daadwerkelijk gaan doen.
Twitter, facebook of de knipsels die de krant heeft geselecteerd vanuit die sociale media ?
Die lijken te drijven op het cultiveren van verontwaardiging, dag in dag uit.

• redwing
3raser schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:25:
[...]
Als we veiligheid willen hadden we de grenzen moeten sluiten. Niemand laten vliegen. Want we vinden het blijkbaar prima om dat virus binnen te halen vanwege een paar dagen vakantie.
Gevaarlijke Britse mutatie... En wekenlang vliegen we meermalen per dag naar Londen. En nu hebben we een nieuwe variant en gooien we alles op geel en groen om lekker te gaan reizen. Want we hebben een vaccin, dus yolo.
Het gaat dan ook om een balans tussen veiligheid en zo min mogelijk maatregelen. Zou je puur voor veiligheid gaan zou je Nederland een maandje op slot doen ala Azië. En dan is het dus ook echt met politie in de straat die je begeleid als je je 'uitje' naar de supermarkt hebt. Maar dat willen we ook niet, dus wordt de balans gezocht. En zoals ik al vaker heb gezegd ben ik ook voorstander van sneller en strengere maatregelen.

[removed]

• redwing
Gonadan schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:32:
[...]
Dat is je eigen invulling, ik ga niet in herhaling.
Nee dat is dus niet mijn eigen invulling. Dat is wat er uit de cijfers komt en wat we vorig jaar ook al hebben aangetoond dat zo is. Ik ben nu eenmaal meer van de cijfers en de praktijk :)
[...]
Volgens jouw redenatie. Je kunt proberen jouw redenatie aan mij op te leggen maar het werkt beter als je gewoon accepteert dat ik één van de stappen niet logisch vind. Dat is nu eenmaal mijn mening. :)
Zoals ik al zei mag dat en accepteer ik dat ook best. Ik leg alleen graag uit waarom ik iets denk :P

[removed]

• redwing
Stoney3K schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:41:
[...]
Ik ben dan ook voor een testbeleid waarbij je iedereen die de aanleiding heeft om getest te worden (dus óf duidelijke klachten, een hit uit BCO, óf terug komend uit een oranje/rood land) de keuze te geven: Je doet een PCR of we beschouwen je als positief getest en je gaat 10 dagen in quarantaine. Dan worden alleen mensen getest met een 'redelijke verdenking' net zoals bij een alcoholcontrole.
En dan maak je dus een enorme stap naar een politiestaat en krijg je regels en wetten die wel heel makkelijk te misbruiken zijn.
En als we nu de straf voor het schenden van een quarantaineplicht op 10 dagen celstraf zetten zie ik daar geen problemen in. ;)
Tja, ik dus wel. Zeker omdat dat betekend dat je wetgeving krijgt waarmee je iemand ten alle tijden mag controleren en dwingen om een test te doen of 10 dagen opgesloten worden.
Nu is die quarantaine "plicht" een papieren tijger, want een GGD'er die af en toe gaat nabellen levert je natuurlijk geen enkele isolatie op. Wat quarantaine betreft, hadden we best wat harder op mogen treden voor echte containment, geen "Wilt u alstublieft binnen blijven". Dat had misschien besmettingen gescheeld, want ik heb nergens gelezen dat er op bijvoorbeeld het bron- en contactonderzoek ook radicaal actie is ondernomen.

Waar ik fervent tegenstander van ben is structureel en ongericht gaan testen zonder aanleiding.
Tja, maar hoe voorkom je dat dan? Ik hoest en nies nu regelmatig vanwege hooikoorts. Moet ik dan maar dagelijks getest worden of anders 10 dagen de cel in? En wie bepaalt dat ik getest moet worden en hoe vinden ze mij?

En dat is dus het hele probleem hier, aan de ene kant wil je dat mensen in quarantaine gaan als dat nodig is, maar aan de andere kant wil je niet politie de huizen langs laten gaan op zoek naar mensen met klachten. En dan moet je ook nog bepalen voor wie welke klachten verdacht zijn. Je krijgt dan stappen die nog veel verder gaan dan wat we nu doen, stappen die je helemaal niet wilt zetten.

[removed]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-01 22:13
t_captain schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:01:
Teruggerekend naar een geschatte R-waarde met generatietijd 4 dagen: 1.19, 1.15, 1.11, 1.20, 1.17, 1.18, 1.13
Vier dagen? Ik dacht dat het 5 a 6 was.
Direct voor de opkomst van de delta variant zat de R-waarde op 0.9. Dat geeft de volgende factoren voor de R-waarde t.o.v. die 0.9 die we toen zagen: 1.33, 1.27, 1.23, 1.33, 1.30, 1.31, 1.26

Nu is de verdringing al bijna compleet:

[...]

Dat geeft de volgende 7 datapunten voor extra besmettelijkheid:0.33, 0.28, 0.24, 0.34, 0.31, 0.31, 0.26.

Gemiddeld: +29.5%.

Ik denk wel dat een wat toegenomen bewustzijn de meest recente cijfers gunstig beinvloedt. Deze moet ook nog worden gecorrigeerd voor een wat toegenomen vaccinatiegraad (die was al heel hoog, UK is snel met vaccineren, maar het aantal 2e prikken is gestegen).

Maar deze meting past beter in mijn eerdere schattingen die allemaal tussen +20% en +35% uitkwamen dan bij de officiele schattingen die tenminste +40% en misschien wel +70% benoemen.

Alles met alles verbindend, ik gok dat de realiteit ergens tussen mijn observaties en het officiele spectrum ligt. +35 a +40%?

Dat sluit aan bij het meest optimistische scenario dat ik eerder berekende (link)
Tof rekenwerk!
Als morgen de kiemsurveillance ook geen enge dingen laat zien, dan denk ik dat de regering toch aan het juiste eind heeft met versoepelen per 26-6. Een aantal dagen geleden dacht ik daar anders over, maar de nieuwste berekeningen op NL en UK data stemmen mij hoopvol.
Ik hoop het ook. Het UK dashboard laat nu de afgelopen 3 dagen een percentage changes in 7-day case rate zien van 32%, oftewel elke 7 dagen neemt het aantal positieve gevallen met gemiddeld 32% toe. Een generatietijd van 4 dagen geeft in het VK dan 1.32^(4/7) = 1.17 als R-waarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYvGicrtmBDrJRd-ib-rNe3hZp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LJ8gB6ozsGekHy7BlgAQ9c9k.png?f=fotoalbum_large

R-waarde van 1.17 in de UK is tricky voor Nederland. Zij hebben een stuk hogere vaccinatiegraad, maar wij hebben relatief meer mRNA-vaccines gebruikt. De UK is nu iets verder versoepelt dan Nederland (aldus de COVID-19: Stringency Index, natuurlijk geen perfecte indicator) maar wij gaan 26 juni een stuk verder. Bij hun heerst een sfeer van urgentie en dreiging, wij gaan YOLO.

Ik hoop van harte dat de kiem-survailance resultaten morgen meevallen, maar ik ben nog niet helemaal gerust.

• Gonadan

Gonadan

gekkie schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:51:
[...]

Omdat de regels nu steeds minder specifiek zijn geworden, betekend het niet dat je per se altijd het maximale binnen die regels zou moeten willen uitnutten. Dat iets mag, betekend toch niet dat men tegelijk geen moreel appèl zou zo mogen doen dat niet gelijk maximaal uit te nutten ?

Er zijn wel meer dingen in de samenleving die mogen, of waar je niet gelijk een boete voor krijgt, maar die als je dat bij voortduring en herhaling doet, dat uiteindelijk wel zullen opleveren.

Krijg wel eens het gevoel dat mensen zich nogal in hun wiek geschoten voelen bij zo'n moreel appèl, een beetje een idee van alles moet mogen tenzij het zeer expliciet verboden is. Het lijkt mij een verdere opmaat naar een buitengewoon vervelende samenleving wat in extremis zou culmineren in een "one-strike-is-out" op alles. Uiteindelijk het absoluut tegenovergestelde van een zo vrij mogelijke samenleving.

[...]

Ik vind bewoprdingen als "hypocriet gelul", nou niet echt getuigen van een matige verontwaardiging.
En ik zie er niet zoveel afgunst is en ook geen gebrek aan empathie of wat dan ook.
Je kunt het mensen best gunnen en het toch onverstandig vinden als grote groepen het ook daadwerkelijk gaan doen.

[...]

Twitter, facebook of de knipsels die de krant heeft geselecteerd vanuit die sociale media ?
Die lijken te drijven op het cultiveren van verontwaardiging, dag in dag uit.
Je noemt nu een aantal media waar ik gelukkig niet kom, maar ik doelde op algemene nieuws websites, televisie, krant en gesprekken in de maatschappij.
Jij ziet het niet, dat kan, ik heb er meer van gezien.

Het morele appèl op zich was ook niet zozeer iets mis mee. Ja het was weer even goedkoop punten scoren, maar de boodschap op zich niet onterecht. Hoe dat verder opgepakt is alsof de jeugd op vakantie ons weer in ellende zou gaan storten kan ik mijn minder in vinden.
Laat je daarbij niet in verwarring brengen door mijn woordkeuze, dat was al een aangezette versie omdat de eerdere nuance direct gebagatelliseerd werd.

Overigens ben ik geen onderdeel van deze doelgroep en heb er verder ook niets mee te maken, mocht dat vermoeden nog van invloed zijn op je invulling van mijn gedachten. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

redwing schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:56:
Nee dat is dus niet mijn eigen invulling. Dat is wat er uit de cijfers komt en wat we vorig jaar ook al hebben aangetoond dat zo is. Ik ben nu eenmaal meer van de cijfers en de praktijk :)
Konden we het effect van individuele evenementen of maatregelen maar zo goed voorspellen, dat zou wel handig zijn. :P
Zoals ik al zei mag dat en accepteer ik dat ook best. Ik leg alleen graag uit waarom ik iets denk :P
:>

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Stoney3K
redwing schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:02:
[...]

En dan maak je dus een enorme stap naar een politiestaat en krijg je regels en wetten die wel heel makkelijk te misbruiken zijn.

[...]

Tja, ik dus wel. Zeker omdat dat betekend dat je wetgeving krijgt waarmee je iemand ten alle tijden mag controleren en dwingen om een test te doen of 10 dagen opgesloten worden.
Die aanleiding voor een test/quarantaine verplichting moet je dus wel strikt vast leggen en controleren of de handhaving daarop goed verloopt.

Een hit uit een BCO lijkt me daar een prima voorwaarde voor, of een terugkomst uit een risico-land. Maar voor een willekeurig kuchje is zo'n maatregel veel te zwaar.

Als je al bekijkt dat er uit het bron- en contactonderzoek heel weinig tests volgen en al helemaal geen quarantaines, dan heeft dat hele bron- en contactonderzoek geen zin gehad, want dat moet je ook navolgen. Net zoals de quarantaineplicht als mensen over de grens heen komen.

Pak je die twee al aan, dan is het "testen bij klachten" in verhouding maar klein bier, want de criteria voor klachten zijn nu veel te ambigu. Met jouw hooikoorts ga je ook niet bij elke winkel of restaurant buiten blijven omdat een snotneus ook onder 'klachten' valt.

Een bron- en contactonderzoek met bindende consequenties is een middel wat goed te handhaven valt en met duidelijke checks and balances valt te implementeren. En dan bedoel ik dus geen BCO wat vooral "vrienden nabellen op het verjaardagsfeestje" is maar de informatie die uit registraties is gekomen van bijvoorbeeld de ingang van het restaurant.

• Balance
Balance schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:05:
[...]

Om even op mezelf terug te komen: Het is ingewikkeld.
Published estimates of the serial interval of COVID-19 are largely from Asian countries prior to the emergence of Variants of Concern (VOC). A meta-analysis of serial interval estimates for Covid-19 found mean serial intervals ranged from 4.2 to 7.5 days with a pooled mean of 5.2 (95%CI: 4.9–5.5) (Alene et al., 2021).
Our estimate of the mean serial interval of COVID-19 (3.18 days - 95% CI 2.55 - 3.81) is within the range of previous studies reviewed by Griffin et al (2020), but slightly lower than pooled estimates from meta-analysis of data from international studies in the first few months of the pandemic (5.2 (95%CI: 4.9–5.5) (Alene et al., 2021). Differences in populations, social contact, and timeframes may explain the range of estimates reported. The implementation of control measures, regular testing, isolation and improved knowledge of SARS-CoV-2’s transmission since the start of the pandemic, may have reduced the potential for an infected person to transmit the disease over a long period of time. Multiple studies observed and attributed the decrease of the serial interval to increased control measures (Zhao et al.,2020; Bi et al., 2020; Lavezzo et al., 2020). Ali et. al (2020) modelled the serial interval over time accounting for timeliness of cases’ isolation and found that “serial intervals are positively associated with isolation delay”. Another potential explanation of shorter serial intervals may be due the frequent and close contact among household members. This could lead to transmissions occurring earlier in the course of infection which would result in shorter serial intervals.
Serial interval of COVID-19 and the effect of Variant B.1.1.7: analyses from a prospective community cohort study (Virus Watch)

[ Voor 8% gewijzigd door Balance op 21-06-2021 23:18 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
redwing schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:56:
Tja, welke stap had jij dan anders gezien waarbij de ziekenhuizen niet overbelast zouden raken?
De minst populaire maatregelen waren toch wel de mondkapjesplicht en de avondklok. Beiden hadden we prima zonder kunnen doen. Het effect was nihil, maar de ergernis groot.

Grote bronnen van besmettingen daarentegen zijn heel lang onderkent, zoals de scholen.
Dat klopt gedeeltelijk, je kunt ten slotte niet 99% in gevaar brengen omdat 1% het ergens niet mee eens is. Dus je moet er rekening mee houden, maar dat betekent niet dat je alles aan de kant moet schuiven omdat een paar mensen het er niet mee eens zijn.
Het is kennelijk altijd een uiterste, zwart of wit er zit niets tussen. Het kabinet had beter tussentijds evaluaties kunnen maken van maatregelen en daar ook op acteren. Dat geeft tenminste het idee van groeiend inzicht, nu stapelden we regel op regel. Hoe zinloos een regel ook bleek te zijn, we hielden die in stand. Alcoholverbod na 20.00 bijvoorbeeld, hoe lang is dat wel niet overeind gehouden? (Je zou zelfs denken dat ze die helemaal vergeten waren. :P )

In het geval van de testsamenleving hebben we het over en kwart tot een derde van de Nederlands wil geen enkele vorm hiervan accepteren. Welke lezing je ook neemt, dat is een aardig deel van de mensen. Of is dat dan slechts een paar?
Tuurlijk, maar ga je dat weg krijgen door als regering de boel uit de hand te laten lopen om te laten zien dat ze echt geen gelijk hebben? Want veel andere opties heb je niet gezien de cijfers die er zijn geweest.
Deze mensen gaat het eigenlijk allang niet meer om gelijk of niet. De mensen in dat artikel radicaliseren. Het maakt daarbij niet uit of het nu om geloof gaat of complottheorie, deze mensen worden gevaarlijk. Er zijn bijvoorbeeld meerdere programma's lokaal en landelijk als het gaat om radicalisering onder moslims tegen te gaan, we hebben die aanpak inmiddels ook nodig voor dit soort complotdenkers.
En dat is wat ik iedere keer vooral mis in deze discussie. Wat had er dan anders gemoeten? Je kunt het oneens zijn met bep. maatregelen, maar over het algemeen hebben is het al een paar keer net goed gegaan. Je had dus strenger kunnen zijn, maar minder streng was duidelijk fout gegaan.
Ik denk dat we op bepaalde punten, welke ik al eerder benoemde, minder streng hadden kunnen zijn en dezelfde uitkomst gehad hadden.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:19:
[...]

Quarantaine is opsluiten. Niet iemand vriendelijk vragen of ie alsjeblieft thuis wil blijven, nee, gewoon opsluiten, deur op slot, na 10 dagen mag je er weer uit. En dat gaat ook op als je een PCR-test weigert, dan geldt het gewoon als positief getest, 10 dagen quarantaine.

Wat dat betreft niets anders dan wanneer er een alcoholcontrole wordt geweigerd.

En als dat de prijs is die ik moet betalen om morgen van een landelijke 1,5 meter maatregel af te zijn, doe ik dat graag, dan wil ik me daarvoor best af en toe 10 dagen ophokken, ook als het niet nodig blijkt te zijn achteraf.

"In quarantaine tot het moment dat je negatief test" is een inbreuk op lichamelijke onschendbaarheid, want dan kom je op het terrein van gedwongen testen. Dat vind ik een heel andere situatie.
Ik lees je verkeerd denk ik. Ik lees volgens mij dat je wel 10 dagen verplichte quarantaine ok vind, maar een negatieve test daarbij niet als exitbewijs geldt. Lees ik dat goed?

• Stoney3K
42erik schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:29:
[...]

Ik lees je verkeerd denk ik. Ik lees volgens mij dat je wel 10 dagen verplichte quarantaine ok vind, maar een negatieve test daarbij niet als exitbewijs geldt. Lees ik dat goed?
Nee, 10 dagen verplichte quarantaine óf negatief testbewijs en direct doorlopen. Positief testen = 10 dagen quarantaine, test weigeren = 10 dagen quarantaine.

Wat niet de bedoeling is, is 10 dagen quarantaine, en daarna negatief testen of anders opnieuw 10 dagen quarantaine. Want dat is feitelijk gedwongen testen.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 21-06-2021 23:37 ]

• 42erik
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:32:
[...]

Nee, 10 dagen verplichte quarantaine óf negatief testbewijs en direct doorlopen. Positief testen = 10 dagen quarantaine, test weigeren = 10 dagen quarantaine.

Wat niet de bedoeling is, is 10 dagen quarantaine, en daarna negatief testen of anders opnieuw 10 dagen quarantaine.
ah, kijk, that makes more sense. Thanks :)

• gekkie
Gonadan schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:08:
Het morele appèl op zich was ook niet zozeer iets mis mee. Ja het was weer even goedkoop punten scoren, maar de boodschap op zich niet onterecht.
Als de boodschap niet onterecht is, dan lijkt me "goedkoop punten scoren" ook niet echt een wereldse benaming. Wellicht zou dan "een wat eenzijdige focus" beter zijn in mijn ogen.
En daar zou ik me best in kunnen vinden, vorig jaar lijken de jongeren het bovenmatig uitgewisseld te hebben gedurende de zomer in binnen en buitenland. Maar het zou dit jaar prima anders kunnen zijn, als bijvb gevaccineerden zich nog bovenmatig onverstandiger gaan gedragen, vanuit de gedachte ik ben gevaccineerd dus nu ga ik lekker alles in extremis doen wat eerder (maar nu nog steeds) wordt afgeraden.
Hoe dat verder opgepakt is alsof de jeugd op vakantie ons weer in ellende zou gaan storten kan ik mijn minder in vinden.
Het hoeft niet te gebeuren, maar de mogelijkheid bestaat wel dat ze daar weer behoorlijk aan bij zouden kunnen dragen. Alsmede dat de mogelijkheden bestaan om dat risico substantieel te verkleinen, bijvb door (zeker bij terugkomst) te testen en ook wat met die uitslag te doen.
Zeker aangezien het zeer in hun welbegrepen eigen belang is, mitsdien men vind dat ze bovenmatig geleden hebben, lijkt mij alles wat beperkt invasief is en daar toe bijdraagt, niet onredelijk om in een moreel appèl aan te stippen.
Laat je daarbij niet in verwarring brengen door mijn woordkeuze, dat was al een aangezette versie omdat de eerdere nuance direct gebagatelliseerd werd.
Prima.
Overigens ben ik geen onderdeel van deze doelgroep en heb er verder ook niets mee te maken, mocht dat vermoeden nog van invloed zijn op je invulling van mijn gedachten. ;)
Nope o<:)

• Gonadan

Gonadan

gekkie schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:39:
Als de boodschap niet onterecht is, dan lijkt me "goedkoop punten scoren" ook niet echt een wereldse benaming. Wellicht zou dan "een wat eenzijdige focus" beter zijn in mijn ogen.
En daar zou ik me best in kunnen vinden, vorig jaar lijken de jongeren het bovenmatig uitgewisseld te hebben gedurende de zomer in binnen en buitenland. Maar het zou dit jaar prima anders kunnen zijn, als bijvb gevaccineerden zich nog bovenmatig onverstandiger gaan gedragen, vanuit de gedachte ik ben gevaccineerd dus nu ga ik lekker alles in extremis doen wat eerder (maar nu nog steeds) wordt afgeraden.
Die vrees heb ik ook. Ik zie in verschillende kringen al steeds meer feestjes en verjaardagen gepland worden en mensen gaan er op uit. Men gaat de bubbels weer flink vergroten en mengen. Niet vreemd na zo'n jaar, maar hopen dat het goed gaat

De frase goedkoop scoren is gericht aan de handelwijze van bepaalde leden van het kabinet. Die maken nogal eens gebruik van bepaalde situaties om ergens op af te geven of een moreel appèl te doen daar waar je kunt uittekenen dat het hen goed staat in de publieke opinie, al dan niet uitgevoerd in populair taalgebruik. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 14:58
[...]

[...]

Tof rekenwerk!

[...]

Ik hoop het ook. Het UK dashboard laat nu de afgelopen 3 dagen een percentage changes in 7-day case rate zien van 32%, oftewel elke 7 dagen neemt het aantal positieve gevallen met gemiddeld 32% toe. Een generatietijd van 4 dagen geeft in het VK dan 1.32^(4/7) = 1.17 als R-waarde.

[Afbeelding]

R-waarde van 1.17 in de UK is tricky voor Nederland. Zij hebben een stuk hogere vaccinatiegraad, maar wij hebben relatief meer mRNA-vaccines gebruikt. De UK is nu iets verder versoepelt dan Nederland (aldus de COVID-19: Stringency Index, natuurlijk geen perfecte indicator) maar wij gaan 26 juni een stuk verder. Bij hun heerst een sfeer van urgentie en dreiging, wij gaan YOLO.

Ik hoop van harte dat de kiem-survailance resultaten morgen meevallen, maar ik ben nog niet helemaal gerust.
Ik probeer geen R-waardes te transplanteren van land A naar land B. Teveel verschillende factoren zoals regels, naleving, cultuur, weer, vaccinatieprogramma etc.

De omweg die ik neem, is om de relatieve besmettelijkheid van een virusvariant ten opzichte van een oudere en bekende variant te isoleren binnen de context van land A. Die geïsoleerde factor moet wel redelijk te transplanteren vallen.

Met R=1.17 (= in lijn met wat ik observeer voor UK) en vóór opkomst van de delta variant 0.9 vind ik een relatieve besmettelijkheid van 1.3x.
Daar komt bij dat de vaccinatiegraad in dezelfde periode wat is opgelopen, wat juist een daling met 10% had moeten geven. Dus factor 1.45 ofzo. Maar dat getal valt weer uiteen in twee delen:
1. hogere R0
2. meer resistentie tegen vaccins

Ik gok dat de kale extra besmettelijkheid ergens tussen 30 en 40% uitkomt, met daarnaast een effect dat de effectiviteit van vaccins 10 a 15% lager is.

Met die getallen komen mijn simulaties voor NL goed uit.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-01 18:29

pro_6or

amateur_60r

MikeyMan schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:57:
[...]

Nee, maar er kiezen er wel genoeg voor om niet te testen bij klachten en/of niet binnen te blijven bij een positieve test.
Jep, vriend van, degene die steeds het meeste onder de mensen kwam en me bv vroeg hem en zijn kinderen te rijden (toen dat ronduit verboden was) in zijn auto tijdens de 1e piek (rijbewijs ingevorderd) was laatst ook verkouden. Testen wilde hij niet. Want verkouden. Delta variant symptomen kunnen lijken op normale verkoudheid. Wellicht heeft hij daarom hogere R waarde. Mensen laten zich niet testen.

een treffende spreuk

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 14:58
Het gebrek aan typische corona klachten kan bijdragen aan een lagere testbeereidheid.

• ijdod
  • Laatst online: 19-01 21:04
t_captain schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:43:
Het gebrek aan typische corona klachten kan bijdragen aan een lagere testbeereidheid.
Die vraag staat al langer open: heb je symptomen door Corona of met Corona. Het viel me onlangs op dat er in Dld voor veel dingen een (snel)test gewoon verplicht is, en dat die zelfs in een klein plaatsje op meerdere plekken gratis te krijgen was. Ik denk dat je dan al sneller een beeld hebt van de werkelijke verspreiding, als dat door gebrek aan klachten en dus testen anders onder de radar zou blijven.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Jedi_Pimp
Gonadan schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:45:
[...]

Die vrees heb ik ook. Ik zie in verschillende kringen al steeds meer feestjes en verjaardagen gepland worden en mensen gaan er op uit. Men gaat de bubbels weer flink vergroten en mengen. Niet vreemd na zo'n jaar, maar hopen dat het goed gaat

De frase goedkoop scoren is gericht aan de handelwijze van bepaalde leden van het kabinet. Die maken nogal eens gebruik van bepaalde situaties om ergens op af te geven of een moreel appèl te doen daar waar je kunt uittekenen dat het hen goed staat in de publieke opinie, al dan niet uitgevoerd in populair taalgebruik. ;)
Oprechte vraag, welke vrees bedoel je dan precies? In het verlengde van de observaties van @gekkie (gevaccineerden die zich weer als "van ouds" gedragen)? Hoe is dat anders dan wat we deze zomer gaan doen met veel versoepelingen, zoals: op vertoon van een vaccinatiebewijs of een negatieve test op een festival géén 1.5 meter aanhouden met >10k mensen. Of: binnen in een kroeg zonder mondkapje tot 50 man.

Wat is er dan nog meer nodig voor gevaccineerden om zich weer "in extremis" te gaan gedragen - moeten we dan nóg 12 maanden wachten totdat de prevalentie van covid-19 daadwerkelijk nagenoeg 0 is? :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-01 18:01
Aangezien een gevaccineerde nog steeds Corona kan krijgen en verspreiden deel ik je mening niet.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:56

3raser

⚜️ Premium member

redwing schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:51:
[...]

Het gaat dan ook om een balans tussen veiligheid en zo min mogelijk maatregelen. Zou je puur voor veiligheid gaan zou je Nederland een maandje op slot doen ala Azië. En dan is het dus ook echt met politie in de straat die je begeleid als je je 'uitje' naar de supermarkt hebt. Maar dat willen we ook niet, dus wordt de balans gezocht. En zoals ik al vaker heb gezegd ben ik ook voorstander van sneller en strengere maatregelen.
Het hoeft geen polititestaat te worden. In Nieuw-Zeeland is iedereen toch ook vrij om te doen wat ze willen. Ze importeren alleen geen virussen door de grenzen dicht te gooien. Dat is in NL natuurlijk veel lastiger maar een kleine beetje inspanning vanuit de overheid had wel gemogen. Alle luchthavens en het internationaal treinverkeer sluiten bijvoorbeeld. Grenscontroles waarbij buitenlandse kentekens worden geweerd. Dat soort dingen.

Maar ik heb ondertussen mijn prikje gehad, dus waar maak ik me nog druk over. Het is gelopen zoals het liep en blijkbaar vond iedereen het wel prima gezien de verkiezingsuitslagen. Het is gewoon te hopen dat het vaccin waaraan we ons zo krampachtig vastklampen echt effectief blijkt te werken. Eind december zullen we de balans wel op kunnen maken denk ik zo.

• roffeltjes
ijdod schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:00:
[...]

Die vraag staat al langer open: heb je symptomen door Corona of met Corona. Het viel me onlangs op dat er in Dld voor veel dingen een (snel)test gewoon verplicht is, en dat die zelfs in een klein plaatsje op meerdere plekken gratis te krijgen was. Ik denk dat je dan al sneller een beeld hebt van de werkelijke verspreiding, als dat door gebrek aan klachten en dus testen anders onder de radar zou blijven.
Sneltesten zijn niet heel erg sensitief, dus hoewel ik het geen probleem vind (relatief non-intrusive, boter bij de vis) is en blijft ongericht testen heel veel resources gooien en zeer weinig resutaat.

Het komt er toch echt op neer dat de testsamenleving vooral voor de Bühne is en niet heel veel gaat bijdragen aan het bestrijden van Corona. Ongericht testen heeft voornamelijk zin als je echt heel zeker weet dat een populatie een flink aandeel besmette personen heeft (zie ook in Engeland), anders wil je toch echt vooral gericht testen.

Nou is de bühne belangrijk, dus als ik voor elke keer als ik een café in moet in een buisje moet blazen of in een bakkie moet spugen is dat dan maar zo :|

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:51
[...]
Bij hun heerst een sfeer van urgentie en dreiging, wij gaan YOLO.

In Duitsland word ook met verbazing gekeken naar de versoepelingen in Nederland, daar zijn ze nu met hele kleine stapjes aan het versoepelen. Bijvoorbeeld in Hamburg waar het aantal besmettingen factor 10(!) lager liggen als in Nederland gaan ze vanaf dit weekend het volgende weer toestaan;

-Restaurants, bars en pubs mogen gasten weer eten en drinken aanbieden aan sta tafels, maar er zijn verplichte coronatesten, afstandsregels en contacttracking.
- In de binnenruimte kunnen maximaal tien personen weer samen contactsporten beoefenen.
- Maximaal 500 personen kunnen deelnemen aan buitenevenementen als er vaste stoelen zijn - tot 250 personen kunnen zonder vaste stoelen komen
- In gesloten zalen met vaste zitplaatsen kunnen maximaal 100 deelnemers aanwezig zijn, in gesloten zalen zonder vaste zitplaatsen wordt het aantal teruggebracht tot 50 personen.
- etc.

Het is wel duidelijk dat zij nog veel minder sterk versoepelen terwijl de besmettingen daar drastisch lager zijn.

• roffeltjes
3raser schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:56:
[...]

Het hoeft geen polititestaat te worden. In Nieuw-Zeeland is iedereen toch ook vrij om te doen wat ze willen. Ze importeren alleen geen virussen door de grenzen dicht te gooien. Dat is in NL natuurlijk veel lastiger maar een kleine beetje inspanning vanuit de overheid had wel gemogen. Alle luchthavens en het internationaal treinverkeer sluiten bijvoorbeeld. Grenscontroles waarbij buitenlandse kentekens worden geweerd. Dat soort dingen.
Klein beetje inspanning? 8)7

Als wij Schiphol sluiten raken we heel de EU.... dat kan je niet zomaar unilateraal op een middagje erdoor heen jassen.

De grenzen fysiek dicht smijten door in en uitgaand personenverkeer te blokkeren: Idem ditto. Familie/zorg bezoek, hoe ga je de grenzen bemensen, etc. etc.

Ik ben ook geen fan van deze regering, maar de dingen die je hier noemt onder de noemer "klein beetje inspanning" zijn zo ongeveer de lastigste maatregelen die er zijn :X

• roffeltjes
t_captain schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:43:
Het probleem is ook wel dat elke luchtwegklacht een symptoom kan zijn van COVID.

Mijn dochter is nu al zeven keer getest (negatief)omdat de school nerveus wordt van een hoestend/proestend meisje. En dat snap ik helemaal.

Er is een filmpje over de verschillen van COVID en hooikoorts en de conclusie is: ALs het rond dezelfde tijd van het jaar is als vorig jaar is het waarschijnlijk hooikoorts, bij twijfel moet u zich laten testen. Tsja, aangezien piek 1 en piek 3 midden in het hooikoorts seizoen lagen is dat niet echt heel erg simpel te duiden :/

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:03:
[...]

Als wij Schiphol sluiten raken we heel de EU.... dat kan je niet zomaar unilateraal op een middagje erdoor heen jassen.

De grenzen fysiek dicht smijten door in en uitgaand personenverkeer te blokkeren: Idem ditto. Familie/zorg bezoek, hoe ga je de grenzen bemensen, etc. etc.

Ik ben ook geen fan van deze regering, maar de dingen die je hier noemt onder de noemer "klein beetje inspanning" zijn zo ongeveer de lastigste maatregelen die er zijn :X
In de aanvulling; een heel groot deel van het vrachtverkeer gaat tegenwoordig in de buik van passagiersvliegtuigen mee. Dus die stoppen is ook problemen met levering. En dat zien we nu eigenlijk nog steeds na vorig jaar.

• CMD-Snake
Het hoeft geen polititestaat te worden. In Nieuw-Zeeland is iedereen toch ook vrij om te doen wat ze willen.
Een gouden kooi is en blijft een kooi. Nieuw-Zeeland blijft oplevingen hebben van corona, ook daar was onlangs de delta variant al gevonden. Die quarantaine hotels verspreiden het naar buiten via het personeel. Daarna mag ineens een stad of meer weer helemaal in lockdown. De Nieuw-Zeelanders zitten vast en ook na vaccinatie zullen ze toch moeten accepteren dat er clusters ontstaan. Of het land moet nooit meer contact willen hebben met de rest van de wereld.

In Australië wekt deze aanpak ook steeds meer wrevel. De inwoners van sommige deelstaten daar gaan elke paar maanden wel in lockdown voor weken en ook binnenlands verkeer is er niet echt meer bij, reizen tussen deelstaten ligt nog altijd aan banden.
R.van.M schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:02:
In Duitsland word ook met verbazing gekeken naar de versoepelingen in Nederland, daar zijn ze nu met hele kleine stapjes aan het versoepelen.
Cuius regio, eius religio

En anders komt Merkel maar weer ingrijpen. ;) We schijnen al maatregelen gehad te hebben omdat Duitsland druk op buurlanden wilde uitoefenen om hun coronabeleid te corrigeren zodat het beter bij hun wensen paste.

• Jedi_Pimp
[...]

In Duitsland word ook met verbazing gekeken naar de versoepelingen in Nederland, daar zijn ze nu met hele kleine stapjes aan het versoepelen. Bijvoorbeeld in Hamburg waar het aantal besmettingen factor 10(!) lager liggen als in Nederland gaan ze vanaf dit weekend het volgende weer toestaan;

-Restaurants, bars en pubs mogen gasten weer eten en drinken aanbieden aan sta tafels, maar er zijn verplichte coronatesten, afstandsregels en contacttracking.
- In de binnenruimte kunnen maximaal tien personen weer samen contactsporten beoefenen.
- Maximaal 500 personen kunnen deelnemen aan buitenevenementen als er vaste stoelen zijn - tot 250 personen kunnen zonder vaste stoelen komen
- In gesloten zalen met vaste zitplaatsen kunnen maximaal 100 deelnemers aanwezig zijn, in gesloten zalen zonder vaste zitplaatsen wordt het aantal teruggebracht tot 50 personen.
- etc.

Het is wel duidelijk dat zij nog veel minder sterk versoepelen terwijl de besmettingen daar drastisch lager zijn.
Yes, en er zijn ook landen die met vergelijkbare besmettingscijfers onze maatregelen nooit gekend hebben. Anderen hebben op hun beurt weer maatregelen grotendeels of volledig afgeschaft in maart. Elk land heeft zijn eigen perceptie van het fenomeen urgentie en reageert anders. Er is niet genoeg beschikbare data noch tijd om een beste aanpak te kunnen aanwijzen.

Wel weet ik dat ik het persoonlijk een groot maatschappelijk verlies vind dat men in Berlijn weer "mag clubben" tot en met 250 man, buiten en met FFP2 masker op als je niet op een stoel zit. Alles om een veilig gevoel te hebben, blijkbaar ;(

• R.van.M
roffeltjes schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:03:
[...]

Dat zijn nog wel de kleinste gevolgen van dit soort acties. Nederland is volledig afhankelijk van het internationale goederen vervoer. We praten over meer dan 20.000 grensoverschrijdingen per dag dus op het moment dat je die niet test omdat dat niet haalbaar is valt je hele plan al in duigen.

Dit is net zoals Wilders et al. die roepen dat de grenzen dicht moeten, maar het is totaal onhaalbaar.

• roffeltjes
[...]
In Duitsland word ook met verbazing gekeken naar de versoepelingen in Nederland, daar zijn ze nu met hele kleine stapjes aan het versoepelen.
Jep, ik vind Duitsland een veel beter voorbeeld dan Nieuw Zeeland. Wat dat betreft heeft Merkel als premier wel veel resoluter en eenduidig gecommuniceerd. Wat je ziet uit de berichten van Rutte's telefoon is dat hij het ook wel redelijk goed zag, maar toch koos hij voor een meer "oude jongens krentenbrood" benadering, ongetwijfeld beter passend bij het karakter van zijn partij.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:30
roffeltjes schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:11:
Wat je ziet uit de berichten van Rutte's telefoon is dat hij het ook wel redelijk goed zag, maar toch koos hij voor een meer "oude jongens krentenbrood" benadering, ongetwijfeld beter passend bij het karakter van zijn partij.
Denk eerder wat past bij de Nederlandse volksaard, de gemiddelde VVD'er is redelijk volgzaam daar zal Mark niet primair naar gekeken hebben.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• R.van.M
roffeltjes schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:11:
[...]

Jep, ik vind Duitsland een veel beter voorbeeld dan Nieuw Zeeland. Wat dat betreft heeft Merkel als premier wel veel resoluter en eenduidig gecommuniceerd. Wat je ziet uit de berichten van Rutte's telefoon is dat hij het ook wel redelijk goed zag, maar toch koos hij voor een meer "oude jongens krentenbrood" benadering, ongetwijfeld beter passend bij het karakter van zijn partij.
Zoals hierboven al gezegd werd is er ook genoeg af te dingen op het Duitse beleid.

Wat ik persoonlijk vind is dat ze zeer duidelijk gecommuniceerd hebben, met een routekaart en daar ook naar gehandeld hebben. De maatregelen die ze getroffen hebben vind ik daarentegen te zwaar en de versoepelingen lopen erg langzaam.

Het optimale is natuurlijk met zo weinig mogelijk maatregelen een zo groot mogelijk effect teweeg te brengen en helaas is het zeer moeilijk vooraf in te schatten welke maatregelen nu echt helpen en welke niet. Zelfs nu na 1,5 jaar weten we nog steeds niet goed het effect van de verschillende maatregelen.

De enige maatregel die echt significant en meetbaar effect heeft is vaccineren

• gekkie
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:51:
[...]
In het verlengde van de observaties van @gekkie (gevaccineerden die zich weer als "van ouds" gedragen)?
Niet zo zeer observaties, alswel een mogelijk scenario wat mogelijk afwijkt van vorig jaar zomer, waarbij de verschillen tussen generaties in wat ze bijdragen en meenemen uit het buitenland misschien lager zouden kunnen liggen. Kortom hypothese, geen observaties.

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 22-06-2021 09:23 ]

• roffeltjes
CMD-Snake schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:08:
[...]
En anders komt Merkel maar weer ingrijpen. ;)
Comes with the job description.
We schijnen al maatregelen gehad te hebben omdat Duitsland druk op buurlanden wilde uitoefenen om hun coronabeleid te corrigeren zodat het beter bij hun wensen paste.
Elk land doet zijn best om EU beleid te beïnvloeden, ook dat is gewoon zoals het gaat. Dat Duitsland daar goed in is heeft te maken met de economische kracht. Maar Nederland kan er ook wat van, evenals Frankrijk (en voorheen de UK).

• roffeltjes
hoevenpe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:13:
[...]

Denk eerder wat past bij de Nederlandse volksaard, de gemiddelde VVD'er is redelijk volgzaam daar zal Mark niet primair naar gekeken hebben.
Er was toch wel een aantal momenten van "lollig" op het moment dat hij zelf helemaal niet zo relaxed was. Ongetwijfeld met de bedoeling "geen paniek zaaien!", maar daardoor verwaterde de boodschap. Overigens was dit met Trump ook zo, hij had echt wel door dat het misging, maar hij was incapabel om het te fixen (in deze denk ik niet dat hij de boef met de krulsnor was die het plebs liet sterven, wel crimineel incapabel en qua temperament de meest ongeschikte president die ze ooit hebben gehad).

De grootste reden dat Merkel en Arden zo effectief zijn geweest in deze crisis is dat je van tevoren al weet welke keuze ze nemen. Dat dat heavy-handed is, is zeker een bezwaar, maar na Q3/4 van 2020 kan ik toch moeilijk het verhaal maken dat de Rutte aanpak ook maar enigszins inde buurt komt van effectiviteit |:(

• roffeltjes
R.van.M schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:16:
[...
Zoals hierboven al gezegd werd is er ook genoeg af te dingen op het Duitse beleid.
Uiteraard. Geldt ook voor Nieuw Zeeland.
Wat ik persoonlijk vind is dat ze zeer duidelijk gecommuniceerd hebben, met een routekaart en daar ook naar gehandeld hebben.
De consistente duidelijke boodschap had ik wel heel graag hier gezien (ik vind zelfs BOJO daar behoorlijk goed in).
Zelfs nu na 1,5 jaar weten we nog steeds niet goed het effect van de verschillende maatregelen.
Naast vaccineren: Vroeg hard ingrijpen. Dat langzaam stapelen van maatregelen terwijl het reservoir vult is wat mij betreft een compleet gefaalde aanpak.

Gelukkig heb ik het niet voor het zeggen :+

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:34
Je kan het ook omdraaien; waarom pikt Duitsland de regels met zo weinig besmettingen? Overigens zie ik de Veranderingen in mobiliteit bij de Duitsers vanaf 25mei alweer richting normaal gaan; dus misschien zijn de regels er wel maar de praktische uitvoering wat minder?

[ Voor 51% gewijzigd door xzaz op 22-06-2021 09:44 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-01 23:17
xzaz schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:42:
Je kan het ook omdraaien; waarom pikt Duitsland de regels met zo weinig besmettingen?
Je kan het ook omdraaien; Duitsland pikt de regels juist omdat er zo weinig besmettingen zijn als gevolg van die regels.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Gonadan

Gonadan

Jedi_Pimp schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:51:
Oprechte vraag, welke vrees bedoel je dan precies? In het verlengde van de observaties van @gekkie (gevaccineerden die zich weer als "van ouds" gedragen)? Hoe is dat anders dan wat we deze zomer gaan doen met veel versoepelingen, zoals: op vertoon van een vaccinatiebewijs of een negatieve test op een festival géén 1.5 meter aanhouden met >10k mensen. Of: binnen in een kroeg zonder mondkapje tot 50 man.

Wat is er dan nog meer nodig voor gevaccineerden om zich weer "in extremis" te gaan gedragen - moeten we dan nóg 12 maanden wachten totdat de prevalentie van covid-19 daadwerkelijk nagenoeg 0 is? :)
Het is mijn vrees dat velen zich niet 'als vanouds' gaan gedragen maar een gevoel hebben wat in te moeten halen en daardoor nog veel meer gaan ondernemen dan zij normaal gesproken zouden doen.
Daarnaast heb ik de vrees dat velen hun vaccinatie zullen aangrijpen om de regels die nog wel gelden te negeren.

Nu ga ik niet beweren dat we daardoor zonder meer een nieuwe golf in rollen maar de combinatie van die twee gedragingen zou het nog best wel eens spannender kunnen maken dan nodig is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-01 23:04
Yaksa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:47:
[...]

Je kan het ook omdraaien; Duitsland pikt de regels juist omdat er zo weinig besmettingen zijn als gevolg van die regels.
Duitsers zijn nou eenmaal meer volgzaam, die hele cultuur daar zit zo in elkaar. Bij ons schiet het soms de andere kant op maar ik ben blij juist dat ze versoepelen hier nu het weer beter gaat.

• CMD-Snake
AMARONE schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:58:
Duitsers zijn nou eenmaal meer volgzaam, die hele cultuur daar zit zo in elkaar. Bij ons schiet het soms de andere kant op maar ik ben blij juist dat ze versoepelen hier nu het weer beter gaat.
Ik denk dat een deel van dit idee berust op een soort romantisch beeld van de gezagsgetrouwe Duitser. We zagen in 2020 al dat hordes Duiters naar Nederland trokken om vakantie te vieren, bootje te varen of te shoppen. We hadden zelfs grenswachten neergezet om mensen aan te spreken en ze te ontmoedigen om naar Nederland te gaan. Tevergeefs, want die grenswachten konden praten als Brugman, maar men reed stoïcijns door na deze preek.

Het Duitse Querdenken groeide veel sneller dan onze eigen Viruswaarheid. Deze Duitse protestbeweging kon in het voorjaar van 2020 al duizenden mensen op de been brengen in de meeste grote Duitse steden. Een schril contrast met Nederland waar een protest aanvankelijk slechts op honderden kon rekenen. Zelfs nu kan Viruswaarheid nog niet tippen aan de grootte van Querdenken en hun evenementen.

• redwing
CMD-Snake schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:29:
[...]
De minst populaire maatregelen waren toch wel de mondkapjesplicht en de avondklok. Beiden hadden we prima zonder kunnen doen. Het effect was nihil, maar de ergernis groot.
Bovenal is de mondkapjesplicht ingevoerd vanwege druk vanuit de samenleving. Dus minst populair zou ik die niet zo snel noemen. En ik vraag me eerlijk gezegd af of we wel zonder hadden gekunt. Want als die 2 bij elkaar maar een paar procent verschil hebben gemaakt is dat voldoende geweest om de ziekenhuizen niet te laten overstromen. Daarmee ben je een groot risico aan het lopen als je ze niet in zou voeren. Dat ze minder effectief zijn dan eerst gezegd lijkt me duidelijk, maar totaal ineffectief geloof ik niet.
Grote bronnen van besmettingen daarentegen zijn heel lang onderkent, zoals de scholen.
Niet als je naar de cijfers kijkt, daar stond de impact al redelijk vroeg in beschreven. Dit gaat dus puur om de communicatie waarin ze teveel proberen te sturen ipv gewoon eerlijk te vertellen wat de keuzes zijn. En daar ben ik ook falikant op tegen. Uiteindelijk wordt dat nl. toch wel duidelijk en werkt het juist averechts.
[...]
Het is kennelijk altijd een uiterste, zwart of wit er zit niets tussen. Het kabinet had beter tussentijds evaluaties kunnen maken van maatregelen en daar ook op acteren. Dat geeft tenminste het idee van groeiend inzicht, nu stapelden we regel op regel. Hoe zinloos een regel ook bleek te zijn, we hielden die in stand. Alcoholverbod na 20.00 bijvoorbeeld, hoe lang is dat wel niet overeind gehouden? (Je zou zelfs denken dat ze die helemaal vergeten waren. :P )
Dat is juist precies wat ze iedere keer deden, een halve maatregel om dan er achter te komen dat et niet genoeg is en daarom maar een volgende maatregel. Dat groeiend inzicht was juist het probleem omdat ze daarmee reactief bezig waren ipv pro-actief. Beter hadden ze juist iedere keer grotere stappen kunnen maken.
In het geval van de testsamenleving hebben we het over en kwart tot een derde van de Nederlands wil geen enkele vorm hiervan accepteren. Welke lezing je ook neemt, dat is een aardig deel van de mensen. Of is dat dan slechts een paar?
Nee, maar alsnog is dus 2/3-3/4 voor. Daarnaast zit er in diezelfde groep een meerderheid die wel wil kunnen reizen en feesten. Zo'n onderzoek is daarmee niet echt objectief want als je alleen vraagt of iemand een testsamenleving wil zullen er veel tegen zijn. Dan ben ik ook tegen, dus ik zit onder die kwart-een derde. Als je het echter koppelt met de dingen die ermee weer mogelijk zijn ben ik wel voor. Maar dan wel alleen totdat we normaal open kunnen.
[...]
Deze mensen gaat het eigenlijk allang niet meer om gelijk of niet. De mensen in dat artikel radicaliseren. Het maakt daarbij niet uit of het nu om geloof gaat of complottheorie, deze mensen worden gevaarlijk. Er zijn bijvoorbeeld meerdere programma's lokaal en landelijk als het gaat om radicalisering onder moslims tegen te gaan, we hebben die aanpak inmiddels ook nodig voor dit soort complotdenkers.
Oh, maar daar ben ik het ook mee eens, maar ik vraag me af wat je hier daadwerkelijk aan kunt doen. We zullen toch moeten vaccineren om de samenleving weer 'normaal' te krijgen. En laten we wel wezen, wat je ook zegt, dit soort mensen zoekt er toch iets achter. En je kunt als regering ook niet achterover gaan zitten en niets doen. En zelfs als ze dat zouden doen, zouden die mensen daar wel weer wat achter zoeken. Helaas, maar ik verwacht dat dit vooral het gevolg van de crisis is. Daar zitten nu eenmaal veel dingen bij die we niet weten dus kun je makkelijk denken dat alles fout is en gebruikt wordt voor andere doelen.
[...]
Ik denk dat we op bepaalde punten, welke ik al eerder benoemde, minder streng hadden kunnen zijn en dezelfde uitkomst gehad hadden.
Ondanks dat ik ook weinig nut heb gezien van de avondklok en de mondkapjes denk ik dat we dan op de piek een echt probleem hadden gehad. Zoals ik al zei zouden een paar procent besmettingen extra ervoor zorgen dat de ziekenhuizen echt vol lagen en we weer mensen naar het buitenland zouden moeten plaatsen. Dat ze beide korter hadden kunnen duren ben ik het wel mee eens, alhoewel door de onzekerheid van de daadwerkelijk invloed ik ook snap dat ze b.v. de scholen eerst open hebben gegooid. Stel dat de impact ten slotte toch groter is dan we denken zou je dan de daling omzetten in een stijging wat je zeker niet wilt.

[removed]

• redwing
roffeltjes schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:52:
[...]
Aangezien een gevaccineerde nog steeds Corona kan krijgen en verspreiden deel ik je mening niet.
Dat kan, maar dan gaan we weer naar statistieken toe. De kans dat iemand die gevaccineerd is Corona heeft en verspreidt is heel klein. Dat is daarmee een acceptabel risico, zeker als je bedenkt dat je bij testen ook een percentage hebt die negatief test maar wel besmettelijk is. Vind je dat risico niet acceptabel moet je alle evenementen nog langer dicht houden (mag ook hoor, maar je moet wel kijken naar wat het gevolg is van een bep. keuze)

[removed]

• Yaksa
CMD-Snake schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:59:
[...]Ik denk dat een deel van dit idee berust op een soort romantisch beeld van de gezagsgetrouwe Duitser. We zagen in 2020 al dat hordes Duiters naar Nederland trokken om vakantie te vieren, bootje te varen of te shoppen. We hadden zelfs grenswachten neergezet om mensen aan te spreken en ze te ontmoedigen om naar Nederland te gaan. Tevergeefs, want die grenswachten konden praten als Brugman, maar men reed stoïcijns door na deze preek.

Het Duitse Querdenken groeide veel sneller dan onze eigen Viruswaarheid. Deze Duitse protestbeweging kon in het voorjaar van 2020 al duizenden mensen op de been brengen in de meeste grote Duitse steden. Een schril contrast met Nederland waar een protest aanvankelijk slechts op honderden kon rekenen. Zelfs nu kan Viruswaarheid nog niet tippen aan de grootte van Querdenken en hun evenementen.
Ik denk dat je een hoop aannames doet die niet op feiten/cijfers terug te voeren zijn. In elk land zitten wel mensen die (vergeefs) moeite doen om hun waandenkbeelden werkelijkheid te laten worden.
Ik kan ook makkelijk beweren dat de grenswachten hier honderden Duitsers omgepraat hebben zodat ze ohne Kaufangeboten zurück in die Heimat müssten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-01 16:45

link_mario

Ofwa?

Gonadan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:48:
[...]

Het is mijn vrees dat velen zich niet 'als vanouds' gaan gedragen maar een gevoel hebben wat in te moeten halen en daardoor nog veel meer gaan ondernemen dan zij normaal gesproken zouden doen.
Daarnaast heb ik de vrees dat velen hun vaccinatie zullen aangrijpen om de regels die nog wel gelden te negeren.

Nu ga ik niet beweren dat we daardoor zonder meer een nieuwe golf in rollen maar de combinatie van die twee gedragingen zou het nog best wel eens spannender kunnen maken dan nodig is.
Helemaal mee eens, en toch snap ik het wel.

Vanaf de eerste persconferenties is het mantra geweest: we houden dit vol tot er een vaccin of effectieve behandeling is.

Dat wordt nu opgevat als: zodra je je vaccin hebt hoef je niet meer bang te zijn en is voor jou de pandemie voorbij.

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
Gonadan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:48:
[...]

Tot wanneer wil je wachten dan?
De volgende resistente variant?

Ik moet zeggen dat ik het vanaf mijn tweede vaccinatie ook wel prima vind allemaal

[ Voor 5% gewijzigd door renedr op 22-06-2021 10:20 ]

• redwing
[...]

Het is nogal een verschil of je 1 grote luchthaven hebt waar je moet controleren of overal volledig open grenzen hebt. Als je alleen naar wegen kijkt zit je hier al aan 354, en dan heb je ook nog allerlei bospaadjes of velden waar je gewoon kunt oversteken.

Dat we wat strenger hadden moeten zijn ben ik het mee eens, maar onze grenzen sluiten zoals in Nieuw-Zeeland kan gewoon niet. En dat is ook gelijk het grote verschil, als je iets soortgelijks in Nederland wil doen kom je al snel aan opsporing en mensen volgen uit. Doe je dat niet is je hele controle niet meer effectief.
Maar ik heb ondertussen mijn prikje gehad, dus waar maak ik me nog druk over. Het is gelopen zoals het liep en blijkbaar vond iedereen het wel prima gezien de verkiezingsuitslagen. Het is gewoon te hopen dat het vaccin waaraan we ons zo krampachtig vastklampen echt effectief blijkt te werken. Eind december zullen we de balans wel op kunnen maken denk ik zo.
Hier hetzelfde. En ik had ook verwacht dat zeker het VVD wel minder zou scoren, maar schijnbaar denken we niet meer zo na bij verkiezingen en kijken we vooral naar de populistische dingen die ze zeggen (ondanks dat de praktijk continue het tegenovergestelde laat zien). Maar dat is een andere discussie ;)

[removed]

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:01
link_mario schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:16:
[...]

Helemaal mee eens, en toch snap ik het wel.

Vanaf de eerste persconferenties is het mantra geweest: we houden dit vol tot er een vaccin of effectieve behandeling is.

Dat wordt nu opgevat als: zodra je je vaccin hebt hoef je niet meer bang te zijn en is voor jou de pandemie voorbij.
inderdaad, plus het feit dat De Jonge vanaf dag 1 heeft geroepen dat vaccinatie de enige weg uit de crisis is. Dan moet je ook niet verbaasd zijn als mensen zich na vaccinatie weer gaan gedragen als voor de crisis. Mocht er een nieuwe golf komen dan zal de regering het, juist omdat geroepen is dat vaccinatie de enige uitweg is, heel lastig krijgen om weer strenge maatregelen op te leggen, aangezien het dan volledig zal ontbreken aan enig perspectief hoe we hier ooit nog uit gaan raken, en het geduld van velen op is,

• Gonadan

Gonadan

renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:19:
Tot wanneer wil je wachten dan?
De volgende resistente variant?

Ik moet zeggen dat ik het vanaf mijn tweede vaccinatie ook wel prima vind allemaal
Wachten? Waarmee?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• renedr
"Daarnaast heb ik de vrees dat velen hun vaccinatie zullen aangrijpen om de regels die nog wel gelden te negeren."

Tot wanneer moeten we dan wachten met regels los te laten? Vaccinatie lijkt mij DE graadmeter hiervoor.
Kijk Corona gaat nooit meer weg, het blijft, dus met Corona moeten we terug naar het oude normaal. Vaccinatie lijkt mij de uitgelezen manier dit te bereiken. Als dat het al niet is, wat dan wel?

• Yaksa
stijnec1 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:21:
[...]inderdaad, plus het feit dat De Jonge vanaf dag 1 heeft geroepen dat vaccinatie de enige weg uit de crisis is. Dan moet je ook niet verbaasd zijn als mensen zich na vaccinatie weer gaan gedragen als voor de crisis. Mocht er een nieuwe golf komen dan zal de regering het, juist omdat geroepen is dat vaccinatie de enige uitweg is, heel lastig krijgen om weer strenge maatregelen op te leggen, aangezien het dan volledig zal ontbreken aan enig perspectief hoe we hier ooit nog uit gaan raken, en het geduld van velen op is,
Wat je beweert is maar de halve waarheid. De Jonge heeft ook steeds geroepen dat we ons, ondanks vaccinatie, nog steeds aan de basismaatregelen moeten houden.
Hier geldt weer: "Men hoort wat men graag wil horen en de rest gaat het ene oor in en het andere oor weer uit".

• Gonadan

Gonadan

renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:30:
"Daarnaast heb ik de vrees dat velen hun vaccinatie zullen aangrijpen om de regels die nog wel gelden te negeren."

Tot wanneer moeten we dan wachten met regels los te laten? Vaccinatie lijkt mij DE graadmeter hiervoor.
Kijk Corona gaat nooit meer weg, het blijft, dus met Corona moeten we terug naar het oude normaal. Vaccinatie lijkt mij de uitgelezen manier dit te bereiken. Als dat het al niet is, wat dan wel?
Lees je wel goed wat ik schrijf? We zijn al bezig met het los laten van regels, de één wat eerder dan de ander. Wie heeft het over wachten?
Er zijn echter ook regels die nog wel gelden, ook voor gevaccineerden. Daarvan zeg ik dat je die niet op eigen houtje moet gaan negeren, die worden later deze zomer vanzelf alsnog los gelaten door het kabinet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• renedr
Gonadan schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:35:
[...]

Lees je wel goed wat ik schrijf? We zijn al bezig met het los laten van regels, de één wat eerder dan de ander. Wie heeft het over wachten?
Er zijn echter ook regels die nog wel gelden, ook voor gevaccineerden. Daarvan zeg ik dat je die niet op eigen houtje moet gaan negeren, die worden later deze zomer vanzelf alsnog los gelaten door het kabinet.
Okee, ik vind het logisch dat mensen na vaccinatie op eigen houtje zaken loslaten.
Of ik het zelf zou doen, weet ik nog niet, dat zal blijken.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:26

-tom-562

Oliesjeik

renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:37:
[...]

Okee, ik vind het logisch dat mensen na vaccinatie op eigen houtje zaken loslaten.
Dat is ook wat ik mijn omgeving veel hoor. Na de vaccinatie is het voor de meesten (en voor mij ook) wel een beetje klaar met al die maatregelen.

Vaak bu'j te bang!

• stijnec1
Yaksa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:30:
[...]

Wat je beweert is maar de halve waarheid. De Jonge heeft ook steeds geroepen dat we ons, ondanks vaccinatie, nog steeds aan de basismaatregelen moeten houden.
Hier geldt weer: "Men hoort wat men graag wil horen en de rest gaat het ene oor in en het andere oor weer uit".
dat klopt, maar dat valt op individueel nivo lastig te rijmen met het mantra dat vaccinatie de enige uitweg uit de crisis is. Vergeet niet dat een groot deel van de mensen (met name onder de 50 zonder onderliggend lijden) zich vooral laat vaccineren om weer terug naar normaal te kunnen. Als je dan eenmaal je prik(ken) hebt gehad, en er zou weer een volgende golf komen met allerlei beperkingen en verboden, dan wordt het voor de meesten onder ons een uitzichtloze situatie, waarvan ik me afvraag hoe de overheid ons dan nog gemotiveerd denkt te houden, aangezien de door de overheid gepredikte enige oplossing (vaccinatie) in geval dat er nieuwe maatregelen komen dus toch niet dé oplossing was

• Gonadan

Gonadan

Het is psychologisch prima te verklaren, of ik het daarmee logisch en verstandig vind, dat weet ik niet zo zeker. Maar daar ligt dus mijn 'vrees' (zo sterk is het gevoel ook weer niet), dat mensen even te makkelijk gaan zijn waar dat nog niet echt nodig is. Kijk je naar de modellen van @t_captain dan zie je pessimistische scenario's net aan goed gaan, een maatschappij die dan helemaal uit z'n bol gaat kan die R dan net de verkeerde kant op duwen.

Het zijn vrij simpele afwegingen die ik niet altijd goed zie gaan. Vier je gewoon weer je verjaardag in de tuin omdat het mag, of nodig je nu iedereen uit je kring uit omdat je wat in te halen hebt. Pak je gewoon weer dat incidentele terrasje of ga je nu meteen twee keer per week. Houd je als gevaccineerde ook gewoon nog even afstand en geniet van wat kan of ga je terrassen verbouwen en knuffel je er op los.

Maar ik merk het zelf ook. M'n vriendin werd vorige week verkouden en testte negatief. Nu ben ik aangestoken door m'n vriendin maar de kans dat het corona is lijkt dan nogal klein. Zelf ben ik ook al gevaccineerd maar ben gisteren toch maar met m'n brakke hoofd door de teststraat gegaan, negatief natuurlijk.
Uiteraard is er altijd een kleine kans dat ik het nog wel had gekregen, maar op ik kan nu oprecht niet zeggen of ik mij de volgende keer weer laat testen. Daar begint het psychologische spelletje ook aan mij te knagen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-01 18:28
[...]

-tom-562 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:44:
[...]

Dat is ook wat ik mijn omgeving veel hoor. Na de vaccinatie is het voor de meesten (en voor mij ook) wel een beetje klaar met al die maatregelen.
Ik vind het wel erg jammer dat mensen zo denken en handelen, (niet om jullie aan te vallen hoor) want er zijn ook gewoon mensen die nog zitten te wachten op hun vaccinatie en daardoor gewoon een, hetzij beperkt?, risico lopen. Hetzij op een opname, hetzij op langdurige klachten.

Vind het in die zin opvallend dat van de jongere generaties gevraagd werd om hun leven anderhalf jaar opzij te zetten voor de "oudere kwetsbare" generaties maar al die generaties de moeite niet willen nemen om nog 2 maandjes vol te houden (met wat beperkte maatregelen) zodat we allemaal weer ons leven kunnen leven.

En ik snap dat het moeilijk is, want wat kan jou gebeuren wanneer je gevaccineerd bent, maar vergeet niet dat je ook gewoon naast mensen staat waarvan je niet weet of ze überhaupt een extra risico lopen bij besmetting.

En ook ik heb m'n gal gespuwd over het gedrag van de "jongere" generaties, maar zij hebben nu dus 1,5 jaar alles opzij moeten zetten, en dan kunnen de "oudere" generaties niet nog even 2 maandjes de moeite doen om solidair naar die groep te zijn. (wederom geen aanval op jullie)

Ik ben overigens wel van mening dat op het moment dat iedereen gevaccineerd had kunnen zijn, we gewoon weer aan het leven kunnen gaan. Iedereen die er dan voor kiest om niet te vaccineren, ja jammer dan, dat is je eigen keuze en daarmee ook je eigen risico in mijn ogen.

[ Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 22-06-2021 10:53 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

TIGER1125 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:50:
[...]

[...]

Ik vind het wel erg jammer dat mensen zo denken en handelen, (niet om jullie aan te vallen hoor) want er zijn ook gewoon mensen die nog zitten te wachten op hun vaccinatie en daardoor gewoon een, hetzij beperkt?, risico lopen. Hetzij op een opname, hetzij op langdurige klachten.

Vind het in die zin opvallend dat van de jongere generaties gevraagd werd om hun leven anderhalf jaar opzij te zetten voor de kwetsbaren maar al die andere generaties de moeite niet willen nemen om nog 2 maandjes vol te houden (met wat beperkte maatregelen) zodat we allemaal weer ons leven kunnen leven.

En ik snap dat het moeilijk is, want wat kan jou gebeuren wanneer je gevaccineerd bent, maar vergeet niet dat je ook gewoon naast mensen staat waarvan je niet weet of ze überhaupt een extra risico lopen bij besmetting.

Ik ben overigens wel van mening dat op het moment dat iedereen gevaccineerd had kunnen zijn, we gewoon weer aan het leven kunnen gaan. Iedereen die er dan voor kiest om niet te vaccineren, ja jammer dan, dat is je eigen keuze en daarmee ook je eigen risico in mijn ogen.
Ik ben geen 'jongere' jongere, maar ook geen ouwe lul (ik ben 34 :P), ik heb qua sociaal leven best wel veel moeten laten uiteindelijk.
Maar zeg nou zelf, welke maatregelen zijn er na dit weekend nou daadwerkelijk (afgezien van ouderwets uitgaan e.d.)?

Vaak bu'j te bang!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:53:

Maar zeg nou zelf, welke maatregelen zijn er na dit weekend nou daadwerkelijk (afgezien van ouderwets uitgaan e.d.)?
De 1,5 meter. Maar dat lijkt ook alleen nog maar op papier een tijger.

• Yaksa
stijnec1 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:46:
[...]Vergeet niet dat een groot deel van de mensen (met name onder de 50 zonder onderliggend lijden) zich vooral laat vaccineren om weer terug naar normaal te kunnen.
Is dit een onderbuikgevoel of heb je enige relevante achtergrondinformatie waarmee deze bewering daadwerkelijk getoetst kan worden?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

RodeStabilo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:55:
[...]

Precies. Nu was ik sowieso al geen fan van mensen in de nek te hijgen, dus dat is het probleem ook weer niet :P (en panisch 1,5 meter afstand houden heb ik nooit gedaan)
Yaksa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:56:
[...]

Is dit een onderbuikgevoel of heb je enige relevante achtergrondinformatie waarmee deze bewering daadwerkelijk getoetst kan worden?
In mijn omgeving is dat wel de hoofdreden (en voor mij eigenlijk ook wel).

[ Voor 31% gewijzigd door -tom-562 op 22-06-2021 10:58 ]

Vaak bu'j te bang!

• TIGER1125
[...]

Dat is nooit een tijger geweest, ja vorig jaar zomer even, maar daarna is het vooral een huiskat geworden die op de vensterbank boven de verwarming voor het raam lag. Want zeg nou zelf hoeveel mensen zijn er in het laatste half jaar nog op aangesproken?

Het ging steeds meer over die extreme situaties, feesten e.d. en niet meer over de basis maatregelen.

Moet ik nou trouwens nog m'n handen heel de dag stuk wassen? :9 Wat mij betreft hadden we nog best tot na de zomervakantie thuis kunnen doorwerken hoor. :9 En de kantoren en bedrijven alleen openen voor mensen die behoefte hebben weer op kantoor te zijn. Ik vond het allemaal wel best hier met de laptop in de tuin in het zonnetje. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door TIGER1125 op 22-06-2021 11:05 ]

• Stoney3K
[...]

Tenzij je in het uitgaansleven of in de concertsector werkt, want dan is de maatregel nog steeds broodroof.

• stijnec1
Yaksa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:56:
[...]

ik zou zeggen, praat eens met deze groep, 90% die ik spreek (en dat zijn er best wel wat) geeft aan zich vooral te laten vaccineren voor de komende zomervakantie of om weer naar een festival te kunnen. Anders dan je in dit topic soms zou kunnen geloven is de angst voor het virus zelf onder gezonde jongeren echt minimaal, zeker nu de ouderen en kwetsbaren volledig gevaccineerd zijn. En zoals iemand hierboven ook al schrijft is het zeer schrijnend (waarmee ik niet perse zeg dat het onlogisch is) dat de echte jongeren als laatste aan de beurt zijn voor vaccinatie, en mogen toekijken hoe de groep waarvoor zij hun leven 1,5 jaar on hold hebben gezet weer vrolijk alles doet.

Ben nog wel benieuwd naar jouw visie op hoe de overheid ons gaat motiveren om weer in lockdown te gaan bij een eventuele volgende golf?

• Yaksa
TIGER1125 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:59:
[...]Dat is nooit een tijger geweest, ja vorig jaar zomer even, maar daarna is het vooral een huiskat geworden die op de vensterbank boven de verwarming voor het raam lag. Want zeg nou zelf hoeveel mensen zijn er in het laatste half jaar nog op aangesproken?
De regering vraagt aan haar burgers om anderhalve meter afstand te houden en jij wilt er op aangesproken worden wanneer je dat niet doet?
Dat is nou precies die kut mentaliteit die steeds vaker de kop opsteekt in Nederland: "Ik bepaal lekker zelf wel wat ik doe, totdat ik er een bekeuring voor krijg". Het gezonde boerenverstand en solidariteitsgevoel raken steeds verder op de achtergrond.

• hoevenpe
redwing schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:12:
Bovenal is de mondkapjesplicht ingevoerd vanwege druk vanuit een deel van de samenleving.
FTFY

Mondkapjes zijn een splijtzwam, de meeste mensen die ik ken zijn dolblij dat ze over 5 dagen bij het grofvuil kunnen...

• Yaksa
stijnec1 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:02:
[...]ik zou zeggen, praat eens met deze groep, 90% die ik spreek (en dat zijn er best wel wat) geeft aan zich vooral te laten vaccineren voor de komende zomervakantie of om weer naar een festival te kunnen. Anders dan je in dit topic soms zou kunnen geloven is de angst voor het virus zelf onder gezonde jongeren echt minimaal, zeker nu de ouderen en kwetsbaren volledig gevaccineerd zijn. En zoals iemand hierboven ook al schrijft is het zeer schrijnend (waarmee ik niet perse zeg dat het onlogisch is) dat de echte jongeren als laatste aan de beurt zijn voor vaccinatie, en mogen toekijken hoe de groep waarvoor zij hun leven 1,5 jaar on hold hebben gezet weer vrolijk alles doet.

Ben nog wel benieuwd naar jouw visie op hoe de overheid ons gaat motiveren om weer in lockdown te gaan bij een eventuele volgende golf?
Ik ga niet in op N=1 waarnemingen. Punt.

Mocht er een volgende golf komen dan stroop ik gewoon mijn mouwen op, mijn kop fier in de wind en ga ik weer zoeken naar oplossingen in plaats van in problemen blijven denken. Het is allemaal niet zo moeilijk, de maatregelen vallen (vergeleken met andere landen) hier behoorlijk mee en wanneer je positief blijft denken ziet je wereld er heel anders uit.

• RodeStabilo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:12:
Mondkapjes zijn een splijtzwam, de meeste mensen die ik ken zijn dolblij dat over 5 dagen ze bij het grofvuil kunnen...
Ik hou ze voor de zekerheid nog even. :X

• Agent47

Agent47

I always close my contracts.

[...]

FTFY

Mondkapjes zijn een splijtzwam, de meeste mensen die ik ken zijn dolblij dat ze over 5 dagen bij het grofvuil kunnen...
En jij? Jij bent daar ook blij mee toch :P

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• hoevenpe
Agent47 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:13:
En jij? Jij bent daar ook blij mee toch :P
Nog 4 dagen, 12 uur en 46 minuten... :)

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Yaksa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:06:
[...]

De regering vraagt aan haar burgers om anderhalve meter afstand te houden en jij wilt er op aangesproken worden wanneer je dat niet doet?
Dat is nou precies die kut mentaliteit die steeds vaker de kop opsteekt in Nederland: "Ik bepaal lekker zelf wel wat ik doe, totdat ik er een bekeuring voor krijg". Het gezonde boerenverstand en solidariteitsgevoel raken steeds verder op de achtergrond.
Precies dat. En het ging nog best goed met die anderhalve meter, vond ik. Ik heb niet vaak het idee gehad dat er met de pet naar gegooid werd. Moet zeggen dat ik drukke plekken wel mijdt, persoonlijk hoeft voor mij dat winkelen in een drukke winkelstraat op zaterdag niet zo. M.a.w. misschien toch dat gezonde boerenverstand :)

Mondkapjes boeien me niet zo, maar ik hoef die dan ook bijna nooit op, alleen als je even ergens naar binnen moet. Als je ergens werkt en je draagt 'm de hele dag, lijkt me dat minder prettig. En het viel hier nog wel mee: in Italie hoef je het mondkapje vanaf komende week niet meer buiten te dragen. Dat hebben we hier niet gekend.

[ Voor 16% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 22-06-2021 11:16 ]

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• Yaksa
[...]Mondkapjes zijn een splijtzwam, de meeste mensen die ik ken zijn dolblij dat ze over 5 dagen bij het grofvuil kunnen...
Nou weet ik waarom je er zo'n hekel aan hebt, je hebt anderhalf jaar lang met betonnen kapje gelopen O-)

• TIGER1125
Yaksa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:06:
[...]

Och och och komt dat slappe gelul weer van eigen verantwoording. We weten allemaal dat naleving in Nederland zo goed als niet bestaat als er geen sanctie is, of wanneer er wel een sanctie is maar de pakkans ultra laag is. Ga voor de grap even op een kruispunt staan en tellen hoeveel mensen het rode licht negeren.

Die anderhalve meter is sinds vorig jaar zomer ook een wassen neus, hoeveel moeite ik ook doe om me er aan te houden, telkens komen mensen dichterbij staan en op het moment dat je er wat van zegt zijn mensen beledigd.

Ik (en ook mijn collega's en samenwerkingspartners) kan overigens legio voorbeelden noemen in het laatste jaar waaruit blijk dat mensen het nog steeds niet helemaal snappen. Variërend van "Oh u hoeft hier geen mondkapje op hoor, hier in huis is geen corona" 8)7 tot even over je schouder mee kijken wat je aan het doen bent of het houden van een bijeenkomst/borrel met teveel mensen op plekken waar dat niet eens mag. (die laatste categorie was er overigens voor corona ook al)

Dus zullen we vooral even afstappen van de gedachte dat het nemen van eigen verantwoording de oplossing is want er zijn zat mensen die al anderhalf jaar laten zien niet met verantwoordelijkheden om kunnen gaan. Er zijn inderdaad genoeg mensen die het wel kunnen maar ook genoeg mensen die het niet kunnen en legio mensen meetrekken in hun gedrag.

Overigens is anderhalve meter houden wel iets anders dan "afstand houden" en het inschatten daarvan, ga voor de grap maar eens rondje door de stad en de standaard 30/30 tegels tellen dat zijn er dus ongeveer 5 afstand.

Disclaimer: Anderhalf jaar werken in coronatijd vanuit de naleving van wettelijke (ook corona) maatregelen, hebben wel bijgedragen aan dit beeld.

[ Voor 15% gewijzigd door TIGER1125 op 22-06-2021 11:39 ]

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:30

Metalfreak

Hoije woh!

BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:14:
[...]

Precies dat. En het ging nog best goed met die anderhalve meter, vond ik. Ik heb niet vaak het idee gehad dat er met de pet naar gegooid werd.
Mensen hielden misschien wel wat afstand, maar de minimale 1,5 meter werd vrijwel nooit gehaald. Mensen schatten die afstand echt compleet verkeerd in heb ik gemerkt.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• hoevenpe
Yaksa schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:15:
Nou weet ik waarom je er zo'n hekel aan hebt, je hebt anderhalf jaar lang met betonnen kapje gelopen O-)

Liever een betonnen bord voor mijn kop dan vrijwillig achter een dichtgelaste voordeur... :+

Laten we niet 4 dagen voor het afschaffen @ZieMaar! lastigvallen met de zoveelste mondkapjesdiscussie.
Mijn punt is dat het een niet breed gedragen maatregel is (pun intended), voor afstand en thuisblijven bij klachten is veel meer draagvlak.

• redwing
[...]

FTFY

Alles gaat vanuit een deel van de samenleving, ik ken geen enkele maatregel die 100% wordt gedragen.

[removed]

• redwing
hoevenpe schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:23:
[...]

Liever een betonnen bord voor mijn kop dan vrijwillig achter een dichtgelaste voordeur... :+

Laten we niet 4 dagen voor het afschaffen @ZieMaar! lastigvallen met de zoveelste mondkapjesdiscussie.
Mijn punt is dat het een niet breed gedragen maatregel is (pun intended), voor afstand en thuisblijven bij klachten is veel meer draagvlak.
Is dat zo? Uit onderzoek bleek dat 50% die positief is getest alsnog op pad gaat. Dat zijn er heel wat meer dan dat ik zonder mondkapje in een winkel zie lopen.

[removed]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

stijnec1 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:21:
Mocht er een nieuwe golf komen dan zal de regering het, juist omdat geroepen is dat vaccinatie de enige uitweg is, heel lastig krijgen om weer strenge maatregelen op te leggen, aangezien het dan volledig zal ontbreken aan enig perspectief hoe we hier ooit nog uit gaan raken, en het geduld van velen op is,
Het perspectief is nu juist veel beter: Nederland heeft al 60 miljoen doses vaccin ingekocht voor 2022 en 2023, en die kunnen gefabriceerd worden om te werken tegen de op dat moment dominante varianten. Het goedkeuren van die gewijzigde vaccins zal ook veel sneller gaan.

Mocht er dus een nieuwe variant om zich heen gaan grijpen die weer tienduizenden doden dreigt te gaan veroorzaken en de zorg volledig te overspoelen, lijkt het me logisch om weer strenge maatregelen te nemen. Maar ditmaal kunnen we dan van tevoren veel beter voorspellen wanneer iedereen gevaccineerd kan zijn :)

• DutchCommando
  • Laatst online: 10:55
Uit onderzoek van de RIVM gedragsunit blijkt dat op 7 juni j.l. 79% het dragen van een mondkapje in publieke binnenruimtes steunde en toepast. Hieraan kan je zien dat de plek waar je woont, de sociale kring die je hebt en ongetwijfeld nog andere factoren ervoor kunnen zorgen dat je een heel ander beeld hebt van hoe mensen over een maatregel denken.

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/gedrag

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:49
DutchCommando schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:34:
Uit onderzoek van de RIVM gedragsunit blijkt dat op 7 juni j.l. 79% het dragen van een mondkapje in publieke binnenruimtes steunde en toepast. Hieraan kan je zien dat de plek waar je woont, de sociale kring die je hebt en ongetwijfeld nog andere factoren ervoor kunnen zorgen dat je een heel ander beeld hebt van hoe mensen over een maatregel denken.

Zonder het RIVM te willen afvallen, ben ik wel benieuwd naar de vraagstelling. Kan dat alleen niet vinden. Iemand meer google-skills?
Ik vind het wel toevallig dat zowel opvolgen als ondersteunen van de maatregel exact gelijk (79%) is.

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 22-06-2021 11:39 ]

• DutchCommando
blissard schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:36:
[...]

Zonder het RIVM te willen afvallen, ben ik wel benieuwd naar de vraagstelling. Kan dat alleen niet vinden. Iemand meer google-skills?
Ik vind het wel toevallig dat zowel opvolgen als ondersteunen exact gelijk is.
Wat impliceert dit toeval volgens jou?

Op het dashboard staat onderin een link naar het RIVM met heel veel informatie over deze onderzoeken. Je kan bijvoorbeeld hier informatie vinden over de vraagstelling. Had je zelf ook kunnen vinden met meer dan 1,5 minuut zoeken ;).

[ Voor 30% gewijzigd door DutchCommando op 22-06-2021 11:41 ]

• Yaksa
TIGER1125 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:19:
[...]

Och och och komt dat slappe gelul weer van eigen verantwoording. We weten allemaal dat naleving in Nederland zo goed als niet bestaat als er geen sanctie is, of wanneer er wel een sanctie is maar de pakkans ultra laag is. Ga voor de grap even op een kruispunt staan en tellen hoeveel mensen het rode licht negeren.

Die anderhalve meter is sinds vorig jaar zomer ook een wassen neus, hoeveel moeite ik ook doe om me er aan te houden, telkens komen mensen dichterbij staan en op het moment dat je er wat van zegt zijn mensen beledigd.

Ik (en ook mijn collega's en samenwerkingspartners) kan overigens legio voorbeelden noemen in het laatste jaar waaruit blijk dat mensen het nog steeds niet helemaal snappen. Variërend van "Oh u hoeft hier geen mondkapje op hoor, hier in huis is geen corona" 8)7 tot even over je schouder mee kijken wat je aan het doen bent of het houden van een bijeenkomst/borrel met teveel mensen op plekken waar dat niet eens mag. (die laatste categorie was er overigens voor corona ook al)

Dus zullen we vooral even afstappen van de gedachte dat het nemen van eigen verantwoording de oplossing is want er zijn zat mensen die al anderhalf jaar laten zien niet met verantwoordelijkheden om kunnen gaan. Er zijn inderdaad genoeg mensen die het wel kunnen maar ook genoeg mensen die het niet kunnen en legio mensen meetrekken in hun gedrag.

Overigens is anderhalve meter houden wel iets anders dan "afstand houden" en het inschatten daarvan, ga voor de grap maar eens rondje door de stad en de standaard 30/30 tegels tellen dat zijn er dus ongeveer 5 afstand.
Dat bedoel ik dus: N=1 en regels aan de laars lappen of naar eigen inzicht anders interpreteren 'omdat anderen het ook doen". En dan achteraf gaan klagen omdat het allemaal zo lang duurt. Vergeet niet dat we deze crisis in de hand hebben kunnen houden omdat er gelukkig genoeg mensen zijn geweest die zich wel aan de ingestelde regels geconformeerd hebben.

• RodeStabilo
  • Niet online
Ik herken die 79% niet die het RIVM daar probeert te schetsen. Vraag me af hoe gekleurd de antwoorden zijn als die onderzoeker zegt dat het onderzoek in opdracht van het RIVM is.

• Balance
Rijnmond | Viroloog Koopmans: 'Deltavariant neemt toe, ook in regio Rotterdam'
Volgens de viroloog gaat het in Nederland bij zo'n drie procent van de gevallen om de deltavariant van het coronavirus. "Je ziet dat dat toeneemt. In sommige steekproeven in verschillende regio's zie je al dat het meer is, zo ook in de regio Rotterdam.
De laatste RIVM data van week 21 (24 t/m 30 mei) geeft 1,15% Delta aan (7 van de 610 monsters). Uiteraard wel grote foutmarges op zo'n laag aantal. Als ze het hier over data van week 22 is is het flink zorgelijk, is de data recenter kan het meevallen.

Het groeicijfer van het aantal positieve testen ligt de laatste weken vrij steady op -35% tot -37% per week. Daarbij wordt er ook steeds minder getest en daalt het percentage positieve testen nu maar erg ligt.

Op zulke lage percentages is er nog exponentiele groei in het percentage (onderkant van de S-curve). Als week 21 dan daadwerkelijk 1,15% was, willen we voor week 21 maximaal 1,15% / (1-0,36) = 1,15% / (0,64) = 1,80% Delta-variant zien, om de R onder de 1 te laten zijn. Oftewel, het percentage Delta-variant mag met dit groeicijfer van ~36% maximaal met een factor 1 / (1-0,36) = 1,56 groeien.

Deze simpele berekening gaat natuurlijk niet meer op zodra het percentage Delta-variant significant invloed gaat hebben op het totale aantal besmettingen en tevens het percentage wat nog te winnen valt kleiner wordt.

• blaatschaaap
  • Laatst online: 18-01 09:34

blaatschaaap

schaap

Ik ben wel benieuwd hoeveel van die 79% na komend weekend nog steeds een mondkapje draagt in de supermarkt.

blaap

• blissard
DutchCommando schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:39:
[...]

Wat impliceert dit toeval volgens jou?

Op het dashboard staat onderin een link naar het RIVM met heel veel informatie over deze onderzoeken. Je kan bijvoorbeeld hier informatie vinden over de vraagstelling. Had je zelf ook kunnen vinden met meer dan 1,5 minuut zoeken ;).
En dat heb ik ook gevonden. En bekeken. Heb zelfs de excels bekeken. Daar komt de gemiddelde draagvlak trouwens op 82% uit.
De vraagstelling 1 (naleving) heb ik gevonden:
Draag een mondkapje in publieke binnenruimtes: Is het de respondent in de afgelopen week altijd gelukt om in een publieke binnenruimte (supermarkt, andere winkels, gemeentehuis of bibliotheek) een mondkapje te dragen.
Nummer 2 (draagvlak) nog even niet

[ Voor 18% gewijzigd door blissard op 22-06-2021 11:50 ]

• Yaksa
RodeStabilo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:42:
Ik herken die 79% niet die het RIVM daar probeert te schetsen. Vraag me af hoe gekleurd de antwoorden zijn als die onderzoeker zegt dat het onderzoek in opdracht van het RIVM is.
Ga er maar van uit dat het RIVM behoorlijk goed opgeleide mensen in dienst heeft die hun resultaten pas delen wanneer ze er behoorlijk zeker van zijn dat het ook klopt wat ze zeggen.
Genoeg op hun website te vinden trouwens hoe ze onderzoek doen.

• DutchCommando
blissard schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:48:
[...]

En dat heb ik ook gevonden. En bekeken. Heb zelfs de excels bekeken. Daar komt de gemiddelde draagvlak trouwens op 82% uit.
Maar de vraagstelling heb ik niet kunnen vinden.
Het is inderdaad niet 100% duidelijk of dit de exacte vraagstelling is, aangezien bij sommige vragen "de respondent" staat.
Is het in de afgelopen week gelukt om in situaties waarin je 1,5 meter afstand moet houden (bijvoorbeeld op het werk, op school, bij het boodschappen doen, bij bezoek ontvangen of op bezoek gaan, naar buiten gaan) ook daadwerkelijk die 1,5 meter afstand te houden?
Is het de respondent in de afgelopen week altijd gelukt om in een publieke binnenruimte (supermarkt, andere winkels, gemeentehuis of bibliotheek) een mondkapje te dragen.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchCommando op 22-06-2021 11:50 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:14
blaatschaaap schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:44:
Ik ben wel benieuwd hoeveel van die 79% na komend weekend nog steeds een mondkapje draagt in de supermarkt.
Zal te bezien zijn inderdaad. Mijn ouders zeggen b.v. dat ze het nog gewoon een tijdje zullen doen, weinig moeite voor wat extra "zekerheid". Wellicht dat ik het ook nog doe, maar ik bekijk het meer van hoe druk het in de winkel is. Ik ga meestal boodschappen doen op tijden dat het heel rustig is, vroeg in de ochtend voor 8u of later in de avond na 20u, dan heb je soms maar 5 tot 10 mensen in een grote supermarkt en sta je als enige in de rij bij de kassa met 1 kassa open, in tegenstelling tot drukke momenten waar er 150-200 mensen lopen, 6+ kassa's open met allemaal rijen.
Hetzelfde voor grotere bouwmarkten, daar kom ik ook veel liever wanneer het erg rustig is, zeker niet alleen vanwege Corona, heb gewoon een hekel aan gedring bij bepaalde gangen/rekken en 10+ minuten bij de kassa staan te wachten. Kom je daar om half 8 sochtends, heb je een bouwmarkt van 10.000m2+, zijn er 10 klanten binnen (3 keer meer personeel dan klanten) en ben ik binnen 5 minuten weer buiten. Dan laat ik het ook lekker achterwegen.
En ja, de definitie van "druk" in een van de steden hier in (Zuid) Limburg is heel wat anders dan druk in Amsterdam centrum.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• blissard
DutchCommando schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:50:
[...]

Het is inderdaad niet 100% duidelijk of dit de exacte vraagstelling is, aangezien bij sommige vragen "de respondent" staat.
Had ik ondertussen ook gevonden. Die vragen hebben relatie met naleving. Ik denk dat de gestelde vraag redelijk in lijn ligt met wat er staat als je "de respondent"vervangt door "u" Draagvlak vraagstelling heb ik nog niet gevonden.

• roffeltjes
DutchCommando schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:34:

De meeste mensen houden zich braaf aan de regels...

Het hierboven aangevoerde stoplicht voorbeeld vind ik wat dat betreft een mooie. Ook in Amsterdam houdt de overgrote meerderheid zich gewoon aan rood=stop. Al was het maar dat je dan langer leeft ;)

Alleen is die ene mafketel die 10 seconden tijdwinst wil pakken wel degene die ons bijblijft.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:16

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
RodeStabilo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:42:
Volgens mij kon je je daar ooit gewoon voor opgeven. Ik krijg de vragenlijst iig één keer in de zoveel weken.

Van de RIVM site:
Indicatorcategorieën
De volgende indicator-categorieën worden onderscheiden:
Naleving: Worden de uitgevraagde gedragsregels nageleefd (actueel gedrag)?
Draagvlak: In welke mate staat u achter de gedragsregel?
Helpen_regels: Stel dat iedereen de gedragsregels van de overheid op zou volgen, hoe goed zou dat helpen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan?
Moeite: Hoe moeilijk of makkelijk vindt u het om de gedragsregel na te leven?
Naaste_omgeving: Volgen de meeste mensen in de naaste omgeving van de geënqueteerde de gedragsregels?
Zorgen Maakt u zich zorgen om het coronavirus?
Vaccinatiebereidheid: Wilt u zich laten vaccineren als er straks een vaccin is?
Klachten: Percentage van de mensen met coronagerelateerde klachten
Dit zijn de scores:
Draagvlak 82%
Helpen_regels 57%
Moeite 81%
Naaste_omgeving 87%
Naleving 78%
Pagina: 1 ... 60 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.