Model 2.0
Ik heb mijn "derde golf" model omgebouwd naar een "vierde golf" model. Data van voor de derde golf is exit, de basis variant aan het begin van de data serie is de Alpha variant, de nieuwe variant is de Delta variant, de verdringingscurve is gefit en alle coefficienten zijn getuned op de recentere data van ~afgelopen 2 maanden. Er is 1 nieuwe coefficient geintroduceerd en dat is de relatieve factor hoe effectief een vaccin gemiddeld is tegen de delta variant t.o.v. de alpha variant.
Het plaatje begint redelijk te kloppen. Er is 2 grote onzekere factoren:
* extra besmettelijkheid van de delta variant
* relatieve mate van effectiviteit vaccins
Hiervoor missen we nog wat data. De hoogste schatting van de prevalentie van de delta variant is nog maar 4.6% (op 9 juni, de laatste datum waarvoor ik de R-waarde kan observeren). Die 0 ... 4.6% delta varianten in de historische data heeft nog niet veel invloed op de R-waarde. Gevolg is dat er een forse foutversterking zit als we vanuit die lage getallen de invloed op de R-waarde gaan extrapoleren naar een periode waarin de delta variant dominant is.
Ik zal voor de twee onzekere coefficienten dus moeten werken met externe schattingen (resultaten vanuit onderzoek + eigen observaties in buitenlandse data) en nog niet met een fit.
Toch kunnen we best een een paar kaders gaan schetsen:
* ik verwacht momenteel dat de delta variant rond 20-7 dominant wordt. Dat is aanzienlijk sneller dan RIVM ("uiterlijk na de zomer").
* de R-waarde zit in een curve waarin hij eerst daalt door toenmende vaccinatie en daarna weer stijgt door toenemende invloed van de delta variant. Hij zit momenteel redelijk dicht bij de bodem. Ergens in de zomer verwacht is dat hij trendmatig een bodem bereikt, anhankelijk van het scenario.
* waar die bodem precies ligt, en hoe snel de R-waarde gaat oplopen, hangt van de twee onzekere constantes af: extra besmettelijkheid delta variant + relatieve effectiviteit vaccins tegen delta variant.
Ik maak drie prognoses:
(1) optimistisch
Parameters:
* Extra besmettelijkheid 35% (consensus waarde vanuit mijn observaties in buitenlandse data).
* Vaccin effectiviteit 90% (aan de optimistische kant van de schattingen).
--> R-waarde zakt tot ongeveer 0.69 (rond infectiedatum 10-8) en zal daarna geleidelijk stijgen tot 0.75 a 0.8 in september.
--> omstreeks 20 a 25 juli zijn de besmettingen gezakt tot een niveau van ~50. Omdat een echte "nul" niet bestaat bij aanwezigheid van aanzienlijke ongevaccineerde groepen, is dat ongeveer het eindniveau. Er komt in dit scenario geen vierde golf; we zitten in een uitstervende epidemie.
(2) realistisch
Parameters:
* Extra besmettelijkheid 48% (gemiddelde van de getallen die ik uit Engelse publicaties haal en eigen observaties).
* Vaccin effectiviteit 85% (gemiddelde estimate).
--> R-waarde zakt tot ongeveer 0.72 (rond infectiedatum 5-7) en zal daarna geleidelijk stijgen tot 0.85 a 0.9 in september.
--> omstreeks 25 juli zijn de besmettingen gezakt tot een niveau van ~50. Er komt in dit scenario ook geen vierde golf; we zitten in een uitstervende epidemie.
(3) pessimistisch
Parameters:
* Extra besmettelijkheid 70% (gemiddelde van de getallen die ik uit Engelse publicaties haal en eigen observaties).
* Vaccin effectiviteit 80% (relatief ongunstige estimate, gaat uit dat 2x Pfizer slechts 65% bescherming biedt).
--> R-waarde zakt tot ongeveer 0.74 (rond infectiedatum 29-6) en zal daarna geleidelijk stijgen tot ongeveer 1.0 in september.
--> omstreeks 1 augustus zijn de besmettingen gezakt tot een niveau van ~50. Dus op het randje met R=1 maar geen 4e golf.
Risiso's
Een belangrijke kanttekening: de 3e fase van versoepelingen zit inmiddels netjes in de cijfers, maar de 4e fase niet. Gelet op de ervaringen met de vorige versoepelingen zou ik rekening houden met een contributie van +0.05 aan de R-waarde. Bovendien kan vanaf september een seizoenseffect inzetten, dat wordt momenteel op 10% ingeschat. Het is in het pessimistische scenario dus mogelijk dat R naar ongeveer 1.15 gaat.
Als die 1.15 twee maanden zou blijven staan, zouden die ~50 dagelijke besmettingen oplopen naar dik 400.
Kansen
Er zit nog wel een beetje ruimte in de vaccinatiegraad. De uiteindelijke vaccinatiegraad heb ik momenteel conservatief op 79.5% vaccinatiebereidheid staan.
Als we 84% halen (prognose RIVM), dan winnen we 0.05 op de R-waarde in september. Een welkom verschil. Misschien kunnen we zelfs nog iets hoger komen, want met het verstrijken van de tijd lijkt de vaccinatiebereidheid iets toe te nemen.
Als we bovendien een deel van de tieners prikken, winnen we nog meer. Maar het lijkt op dit moment nog niet nodig om dat in gang te zetten.
[
Voor 4% gewijzigd door
t_captain op 22-06-2021 07:51
]