• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:18
13 augustus dus covid-bevrijdingsdag
Laten we het hopen... (y)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Vind het nog wel onduidelijk hoe dat testen voor een testbewijs er uit gaat zien; mag dit ook gewoon bij de GGD of moet je gaan dokken?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hoevenpe schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:19:
Dezelfde die ze vorige week in de UK hadden? :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:56

Dennis1812

Amateur prutser

Thomas schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:19:
Vind het nog wel onduidelijk hoe dat testen voor een testbewijs er uit gaat zien; mag dit ook gewoon bij de GGD of moet je gaan dokken?
Niet bij de GGD en niet dokken. Na eind augustus wel dokken. Al kan je dan prima geprikt zijn.
Aankomende week geven de site vrij hebben ze zojuist gezegd.
Zal lijken op die van www.testenvoortoegang.nl.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• hoevenpe
YakuzA schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:20:
Dezelfde die ze vorige week in de UK hadden? :+
Laten we hopen van niet... ;)

Begrijp ik het goed dat over 8 dagen er geen eindtijden in de horeca meer zijn?

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:16
Geloof je het zelf? Alles vrij gooien mbt groepsgrote enzo, dat is vragen om veel mensen overal en nergens weer heen reizen. Plus vakanties naar alle landen van Europa.

Nee ik verwacht dat we straks gewoon weer de klos zijn. Ik had echt gehoopt dat ze nog even de rem er een beetje op zouden houden tot ook echt een heel flink deel gevaccineerd is en de cijfers rond om de delta variant een duidelijker beeld geven. Nou ja ik beperk mijzelf de komende weken nog wel een mbt contacten etc tot ik in ieder geval volledig gevaccineerd ben. En dan nog ik heb een dochter van 15 dus het zal schipperen blijven.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Thomas schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:19:
Dat vertellen ze toch net exact?

PSN

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Dennis1812 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:22:
[...]

Niet bij de GGD en niet dokken. Na eind augustus wel dokken. Al kan je dan prima geprikt zijn.
Aankomende week geven de site vrij hebben ze zojuist gezegd.
Zal lijken op die van www.testenvoortoegang.nl.
Ik zie het, wat goed!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:34
Beetje voorbarig om al een datum te noemen en te koppelen aan 'bevrijding' want ook in augustus zijn we nog niet van covid af:
"Medio augustus bekijk het kabinet op welke manier en wanneer de laatste stap van het openingsplan (het loslaten van de anderhalve meter en de overige basisregels) gezet kan worden. "
Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• hoevenpe
Yaksa schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:27:
Beetje voorbarig om al een datum te noemen en te koppelen aan 'bevrijding'.
Hugo zei het... :)

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:29:
[...]

Ja ook dat. Al heb je van die groep vaak automatisch afstand ivm rollator
Met spatschermpjes enzo...

• Yaksa
Typisch weer een gevalletje: Horen wat je horen wil.
Hij noemde een datum waarop iets bekeken gaat worden. Bevrijding of opheffing op die datum heb ik hem niet horen zeggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:55

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:En nu is het wel even genoeg met de drogredenen uit de onderbuik om de discussie maar te winnen. TR's worden zsm opgepakt, maar dit is absoluut geen manier om de discussie te voeren.

Tweakers Discord

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:54
Dat is toch koningsdag en bevrijdingsdag ineen, extraatje voor de Nederlander en de horeca :+

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• hoevenpe
Yaksa schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:34:
Typisch weer een gevalletje: Horen wat je horen wil.
Hij noemde een datum waarop iets bekeken gaat worden. Bevrijding of opheffing op die datum heb ik hem niet horen zeggen.
Verwacht je echt dat als op 13 augustus het vervallen van de 1,5m aangekondigd wordt mensen nog een week krampachtig afstand gaan houden? Je ziet nu al dat die afstand in de praktijk steeds kleiner wordt.

Daarnaast: geen groepsgrootte meer, dus ook met 15 man in de achtertuin is over 8 dagen binnen de regels.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Het testen voor toegang wordt in elk geval verplicht gemaakt voor het nachtleven, maar eens zien wat voor gevolgen dat gaat hebben voor de sector. De animo voor testen voor toegang ligt laag vooralsnog, zijn mensen nog bereid om elke week hun hersenstam te laten kietelen om de discotheek of nachtclub in te mogen? Bij de fieldlabs zagen we ook toen de nieuwigheid er vanaf was de bezoekerstallen snel terugliepen.

Morgen is dus alles weer naar normaal. :P

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

CMD-Snake schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:54:
Het testen voor toegang wordt in elk geval verplicht gemaakt voor het nachtleven, maar eens zien wat voor gevolgen dat gaat hebben voor de sector. De animo voor testen voor toegang ligt laag vooralsnog, zijn mensen nog bereid om elke week hun hersenstam te laten kietelen om de discotheek of nachtclub in te mogen? Bij de fieldlabs zagen we ook toen de nieuwigheid er vanaf was de bezoekerstallen snel terugliepen.

Nu telt alleen een doorgemaakt infectie ook mee indien <6 maanden en je vaccinatie. Dat levert al een hoop groene vinkjes op.

• hoevenpe
henkzelf schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:55:
Afstand houden blijft wel het devies.
Waarom zou je met een groen vinkje op 50cm afstand in de disco of het stadion mogen zijn, maar niet in mijn eigen achtertuin?

Kijk om je heen, afstanden worden steeds kleiner. Gevaccineerd zijn maakt een groot verschil.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:30
Benieuwd hoe snel we ecdc groen worden; op zich dalen we met percentage positief gemiddeld met meer dan 1%-punt per week al 5/6 weken op rij, nu 4,6 dus over 2 weken het 14-daags gemiddeld theoretisch probleemloos onder de 4%

En 14-daags 110 positief per 100k met 40% afname per week, dus dat is in theorie over 2 weken ook onder de 50

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vaccinatiebewijs showen en je kan zo doorlopen dus, makkie voor iedereen.

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

rik86 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:03:
Benieuwd hoe snel we ecdc groen worden; op zich dalen we met percentage positief gemiddeld met meer dan 1%-punt per week al 5/6 weken op rij, nu 4,6 dus over 2 weken het 14-daags gemiddeld theoretisch probleemloos onder de 4%

En 14-daags 110 positief per 100k met 40% afname per week, dus dat is in theorie over 2 weken ook onder de 50
Zolang die jongeren die terug komen van vakantie maar niet naar de teststraat gaan halen we het dus? ;)

PSN

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:04:
[...]

Zolang die jongeren die terug komen van vakantie maar niet naar de teststraat gaan halen we het dus? ;)
Wij zijn het slechtste jongetje van de klas, er is meer risico dat de vakantielanden last van ons hebben.

• Yaksa
hoevenpe schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:02:
[...]
Waarom zou je met een groen vinkje op 50cm afstand in de disco of het stadion mogen zijn, maar niet in mijn eigen achtertuin?
"We zijn er bijna, we zijn er bijna, maar nog niet helemaal."
Mark zei het.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
[...]

Kijk om je heen, afstanden worden steeds kleiner. Gevaccineerd zijn maakt een groot verschil.
In disco of stadion heeft iedereen een groen vinkje; in je eigen achtertuin niet.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Als jij iedereen z'n groene vinkje gaat controleren voor je ze binnenlaat heb je een punt.

• jadjong
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:03:
[...]

Vaccinatiebewijs showen en je kan zo doorlopen dus, makkie voor iedereen.
Bij nachtleven denk ik aan 25 en jonger, die hebben half augustus pas hun vaccinatiebewijs.

• hoevenpe
Dennis1812 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:13:
Als jij iedereen z'n groene vinkje gaat controleren voor je ze binnenlaat heb je een punt.
Iedereen die ik ken laat zich vaccineren, over een paar weken hebben alle 30 plussers zo'n vinkje. Anti-vaxers komen er sowieso niet in... :)

• CMD-Snake
hoevenpe schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:31:
Anti-vaxers komen er sowieso niet in... :)
Wel als ze een test laten doen.

Ik ben ook wel benieuwd hoe streng de controles gaan zijn en/of de portiers er de kantjes van af gaan lopen.

• R.van.M
  • Laatst online: 21:31
CMD-Snake schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:34:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd hoe streng de controles gaan zijn en/of de portiers er de kantjes van af gaan lopen.
En hoe lang houden we dan die regel aan? Niet gevaccineerde moeten de rest van hun leven eerst een test doen?

• hoevenpe
Niet op mijn feestje hoor... ;)

Maar snap je punt, heb de afgelopen weken de normen zien vervagen. Van de laatste ronde om 21u45 en stipt 22u terras leeg naar 21u59 nog snel 3 pitchers halen en een half uur later naar huis fietsen.

Alles zal afhangen van de besmettingen, zolang dat blijft dalen voelt het minder urgent dan een paar maanden geleden. Hoop vooral dat bij een eventuele vierde golf mensen weer net zo scherp zijn als een half jaar geleden.

• Yaksa
[...]
Ik ben ook heel benieuwd naar jouw bevindingen die je ongetwijfeld hier gaat posten.
En wanneer je er dan toch bij Escape bent: Doe DJ Troj ff de groeten van me. ;)

• CMD-Snake
R.van.M schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:36:
En hoe lang houden we dan die regel aan? Niet gevaccineerde moeten de rest van hun leven eerst een test doen?
Wie zal het zeggen? Tot op heden kwamen en gingen maatregelen soms als poepen. Het kan over een paar maanden al verdwijnen als de situatie meevalt en/of de animo laag is en de sector er onder te lijden heeft.

Ik ben benieuwd of een versoepeling ook betekent dat de ministeriële regeling die de beperking mogelijk maakte ook afgevoerd wordt. De mondkapjesplicht is weg, maar sluimert de wetgeving nu? Of is weg, echt weg.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 14:58
CyberMania schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:12:
Hoe groot is de kans dat na de zomer (en alle versoepelingen) toch een nieuwe variant op duikt waar tegen de huidige vaccins niet goed beschermen denken jullie

Nemen we niet te veel risico nu en hadden we bijvoorbeeld nog beter een paar maanden kunnen doorgaan met de maatregelen om het goed uit te doven
Die kans is sterk afhankelijk van hoe hoog de wereldwijde besmettingen blijven. Meer besmettingen = meer reproductie = meer mutatie.

De volgende uitdaging is om de rest van de wereld van corona te verlossen. Als je het niet wil doen uit goedheid, dan wel uit indirect eigenbelang.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

Die regel voor het nachtleven zal ook maar tijdelijk zijn, half augustus wordt gekeken of de anderhalve meter regel opgegeven kan worden en dan kan de toegangstest ook van de baan.

March of the Eagles

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
R.van.M schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:36:
[...]

De Jonge heeft een maand geleden nog gezegd dat de testsamenleving wellicht in augustus opgegeven kan worden. Dat is uiteraard geen belofte, maar wel een streven van het kabinet waaruit je kan opmaken dat men die toegangstesten ook liever kwijt dan rijk zijn.

March of the Eagles

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
t_captain schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:46:
[...]

Die kans is sterk afhankelijk van hoe hoog de wereldwijde besmettingen blijven. Meer besmettingen = meer reproductie = meer mutatie.

De volgende uitdaging is om de rest van de wereld van corona te verlossen. Als je het niet wil doen uit goedheid, dan wel uit indirect eigenbelang.
Daarom misschien beter nog wat langer met versoepelingen zoals kroegen en nachtclubs te wachten (binnen).

• Wolly
  • Niet online
Europa kleurt op de laatste versie van het ECDC plaatje al aardig groen, en tussen groene landen mag iedereen reizen ongeacht medische status.

Nog een paar weekjes geduld en alles groen _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/styles/is_large/public/images/2021w23_COVID19_EU_EEA_Subnational_Combined_traffic_0.png
https://www.ecdc.europa.e...restriction-free-movement

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wolly schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:59:
Europa kleurt op de laatste versie van het ECDC plaatje al aardig groen, en tussen groene landen mag iedereen reizen ongeacht medische status.

[Afbeelding]
Wat blijft dat landje boven België hardnekkig rood zeg >:)

March of the Eagles

• Wolly
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:02:
[...]

Wat blijft dat landje boven België hardnekkig rood zeg >:)
Oranje :(

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:45

Agent47

I always close my contracts.

Ik ben blij met het nieuws maar ik vind het allemaal wel heel erg snel gaan.

Ik had september aangehouden, maar ik ben geen viroloog natuurlijk:D.

Gewoon hopen Dat voor mij 3 juli snel is, dan krijg ik de eerste en dan zal het wel bij mij ook wat meer spaak gaan lopen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:51
Agent47 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:04:
Ik ben blij met het nieuws maar ik vind het allemaal wel heel erg snel gaan.

Ik had september aangehouden, maar ik ben geen viroloog natuurlijk:D.

Gewoon hopen Dat voor mij 3 juli snel is, dan krijg ik de eerste en dan zal het wel bij mij ook wat meer spaak gaan lopen.
Klopt. Best veel mensen zullen echt even moeten wennen. Hier op het forum zie je ook best wat mensen met angst. Denk belangrijk om niet te vergeten dat er meer vrijheid is, er is geen plicht om in een nachtclub te gaan staan. Ik heb daar geen zin in en zou het zelfs ivm Corona nog niet echt zien zitten. Maar ik vind het wel fijn voor de mensen die wel zin hebben dat ze eindelijk weer lekker kunnen gaan.

• t_captain
CyberMania schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:54:
[...]

Daarom misschien beter nog wat langer met versoepelingen zoals kroegen en nachtclubs te wachten (binnen).
Eerder vandaag heb ik mijn “advies” geformuleerd, dat is om de versoepelingen enkele weken uit te stellen, al is het maar omdat je iets meer tijd hebt om de impact van de delta variant wat scherper te berekenen.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:13
t_captain schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:14:
[...]

Eerder vandaag heb ik mijn “advies” geformuleerd, dat is om de versoepelingen enkele weken uit te stellen, al is het maar omdat je iets meer tijd hebt om de impact van de delta variant wat scherper te berekenen.
Dat, en als dat toch niet goed uit blijkt te pakken heb je wat tijd voor jezelf gekocht. Ik snap niet dat men niet gewoon nog drie weken wacht. Wat is dat nou heel op die anderhalf jaar die we al gehad hebben?

• hoevenpe
autje schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:25:
Dat, en als dat toch niet goed uit blijkt te pakken heb je wat tijd voor jezelf gekocht. Ik snap niet dat men niet gewoon nog drie weken wacht. Wat is dat nou heel op die anderhalf jaar die we al gehad hebben?
Had Nederland dat nog gepikt?
Misschien een paar dagen naar geen maand.

Je voelt aan alles dat de rek eruit is, vooral het afschaffen van de mondkapjes is in mijn omgeving een belangrijke mijlpaal. Men had het kunnen opsplitsen, nu de kapjes en wat langere openingstijden en pas over een maand alles echt los.

[ Voor 23% gewijzigd door hoevenpe op 18-06-2021 21:33 ]

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:42
[...]

. Wat is dat nou heel op die anderhalf jaar die we al gehad hebben?
Voor velen wellicht de druppel met de goede cijfers.

• CMD-Snake
hoevenpe schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:29:
Het draagvlak was sinds januari al rap aan het kelderen, nog langer maatregelen was niet meer te verkopen voor het kabinet.

Hoeveel mondkapjes zullen de mensen die gaan winkelen morgen zien? Ik denk dat die morgen al rap verdwenen zijn.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Nog 3 weken? En dan? nog even 10 dagen voor de zekerheid?

Er wordt al maandenlang gezegd 'nog even, we zijn er bijna'.

De cijfers dalen nu zo snel dat er geen houden meer aan is, weg met die regeltjes die dubieus zijn qua effecten en flink inzetten op de gebieden waar maatregelen wel effect sorteren.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:51
[...]

Je voelt aan alles dat de rek eruit is, vooral het afschaffen van de mondkapjes is in mijn omgeving een belangrijke mijlpaal. Men had het kunnen opsplitsen, nu de kapjes en wat langere openingstijden en pas over een maand alles echt los.
Dat hoor ik dan in mijn omgeving echt niemand zeggen. Bij mij is het toch vooral het weer mogelijk maken van internationaal reizen, festivals en cultuur. Mondkapjes negeert toch al iedereen dus die plicht maakt weinig uit.

• Yaksa
Wolly schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:35:
[...]
Nog 3 weken? En dan? nog even 10 dagen voor de zekerheid?

Er wordt al maandenlang gezegd 'nog even, we zijn er bijna'.

De cijfers dalen nu zo snel dat er geen houden meer aan is, weg met die regeltjes die dubieus zijn qua effecten en flink inzetten op de gebieden waar maatregelen wel effect sorteren.
Ik verbaas me over zo'n reactie.
Nota bene heeft Mark Rutte in de persconferentie nog maar eens duidelijk vermeld dat we nog lang niet op het laagste niveau van vorig jaar zomer zitten. En dat de Delta variant ons nog parten kan spelen.
Dan is het toch niet vreemd om een aantal maatregelen nog aan te houden.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:55
[...]

Ik snap juist niet waarom we nog een week moeten wachten. Zoveel zal het niet uitmaken, gooi gewoon lekker dit weekend alles open.

...

• autje
[...]

Wat interesseert mij het nou of Nederland dat pikt. Nederland is dom (of in zijn algemeenheid: de mensheid is dom) en denkt alleen aan zichzelf. "Ik wil dit weer". Prima, maar dan niet zeuren als straks weer extra maatregelen nodig zijn.

• hoevenpe
giantgiantus schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:37:
Dat hoor ik dan in mijn omgeving echt niemand zeggen. Bij mij is het toch vooral het weer mogelijk maken van internationaal reizen, festivals en cultuur. Mondkapjes negeert toch al iedereen dus die plicht maakt weinig uit.
Iedereen die ik ken houdt zich aan de mondkapjesplicht, niet van harte voor de duidelijkheid. Nu al zin om volgende week zaterdag boodschappen te gaan doen.

Het aantal bezoekers thuis is in de praktijk allang versoepeld, vergelijkbaar met de borden 100 op de snelweg waar steeds minder mensen zich aan houden.

• Wolly
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:39:
[...]

Ik verbaas me over zo'n reactie.
Nota bene heeft Mark Rutte in de persconferentie nog maar eens duidelijk vermeld dat we nog lang niet op het laagste niveau van vorig jaar zomer zitten. En dat de Delta variant ons nog parten kan spelen.
Dan is het toch niet vreemd om een aantal maatregelen nog aan te houden.
Het laagste niveau qua wat? Besmettingen? IC opnames?

We zitten in een dalende lijn, Delta wordt tegengehouden bij de grens en we vaccineren ons helemaal lam.

• autje
Wolly schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:43:
[...]

Het laagste niveau qua wat? Besmettingen? IC opnames?

We zitten in een dalende lijn, Delta wordt tegengehouden bij de grens en we vaccineren ons helemaal lam.
Door wie?

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:15
Wolly schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:59:

[Afbeelding]
Als ik dit zo zie kan Nederland alleen groen worden als ze meer gedwongen gaan testen.
Dan heb je meer negatieven (want nu test vrijwel niemand zich zonder klachten). En de thuistest wordt nergens geregistreerd.
Daarmee kun je dus een veel lager percentage positief halen.
In Oostenrijk bv kun je je overal laten testen met zo'n sneltest en die tellen ook mee. Terwijl de sneltest in NL op zich geen enkele waarde heeft

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Wolly
  • Niet online
Vaccinatieplicht waarbij al boetes zijn uitgedeeld, PCR test voor je naar NL mag reizen.

Vergeleken met vorig jaar waarbij de vliegtuigen uit China en Iran hier nog massaal ongetest neerstreken is er echt wel iets verbeterd.

• Wolly
  • Niet online
GAIAjohan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:45:
[...]

Als ik dit zo zie kan Nederland alleen groen worden als ze meer gedwongen gaan testen.
Dan heb je meer negatieven (want nu test vrijwel niemand zich zonder klachten). En de thuistest wordt nergens geregistreerd.
Daarmee kun je dus een veel lager percentage positief halen.
Hopen dat testenvoortoegang een succes wordt :D

• CMD-Snake
autje schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:39:
Prima, maar dan niet zeuren als straks weer extra maatregelen nodig zijn.
Het is een interessant gedachte-experiment of er in de herfst of winter weer bereidheid is om bepaalde restricties opnieuw te accepteren? Wat als het nieuwe kabinet dan weer de mondkapjesplicht of 1,5 meter uit de kast trekt?

De lockdown of andere restricties waren niet eeuwig houdbaar, je zag al in januari toen het niet bepaald denderend ging de acceptatie al dalen. Nog los van of het beter zou gaan, na verloop van tijd waren mensen bereid om zekere verliezen te accepteren.

• Wolly
  • Niet online
CMD-Snake schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:47:
[...]

Het is een interessant gedachte-experiment of er in de herfst of winter weer bereidheid is om bepaalde restricties opnieuw te accepteren? Wat als het nieuwe kabinet dan weer de mondkapjesplicht of 1,5 meter uit de kast trekt?

De lockdown of andere restricties waren niet eeuwig houdbaar, je zag al in januari toen het niet bepaald denderend ging de acceptatie al dalen. Nog los van of het beter zou gaan, na verloop van tijd waren mensen bereid om zekere verliezen te accepteren.
Ik denk dat de gevaccineerde groep weinig mededogen zal hebben voor de hoofzakelijk ongevaccineerden die dan ten prooi vallen aan Covid. Je had de kans om te vaccineren: eigen schuld, dikke bult. Dus nee, die bereidheid is er in dat geval niet.

Zijn het echter niet alleen de ongevaccineerden maar ook de gevaccineerden waarbij grote aantallen geveld worden dan voorzie ik geen probleem met de acceptatie van nieuwe maatregelen.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Delta wordt tegengehouden bij de grens maar heeft in grote steden al een aandeel van 10%, aldus Rutte tijdens de persconferentie.

• Yaksa
CMD-Snake schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:47:
[...]Het is een interessant gedachte-experiment of er in de herfst of winter weer bereidheid is om bepaalde restricties opnieuw te accepteren? Wat als het nieuwe kabinet dan weer de mondkapjesplicht of 1,5 meter uit de kast trekt?

Er zijn landen genoeg waar maatregelen weer opnieuw ingesteld zijn. Desnoods op straffe van hoge boetes met bedragen van zo'n 5.000 euro zoals bijvoorbeeld in het VK al uitgedeeld worden bij overtreding. Dan ga je echt niet de grenzen opzoeken.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

DutchCommando schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:52:
Delta wordt tegengehouden bij de grens maar heeft in grote steden al een aandeel van 10%, aldus Rutte tijdens de persconferentie.
Grens ? Wat is dat ?

Zie ook deze opmerking uit de SMS'jes van Rutte.
Uit de sms’jes van de premier blijkt ook dat hij al op 12 maart aandrong op een inreisverbod vanuit China om de verspreiding van het virus tegen te gaan. ‘Zou toch mooi zijn als we dat inreisverbod vanavond rond hebben. Kun jij duwen?’, vraagt de premier dan aan zijn topambtenaar. ‘Te complex’, antwoordt de ambtenaar. ‘Vanavond zeggen dat we er serieus naar kijken is maximum.’
Controle over de grenzen is er niet meer, niet vanuit China en helemaal niet uit EU landen. Ergens is de soevereine macht van de staat controle uit te oefenen over wie het land in mag verdwenen en het 'te complex' dat terug te krijgen. Het is te hopen dat er niet een 'New York/Omega' covid komt die 50% dodelijk is, zelfs bij gevaccineerden. Want de grenzen blijven dan ook gewoon open.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• jadjong
  • Niet online
autje schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:59:
[...]

Het probleem is dat iedereen vindt dat hij dat zelf maar kan bepalen. Alsof het virus daar niets over te zeggen heeft.
Misschien dat we er komen door 500 miljoen van Testen voor Toegang te gebruiken voor les in exponentiele groei. Tot die tijd blijft het een strijd tussen rationele en emotionele beslissingen. Het virus is daarin een soort bindend referendum, die houdt zich nergens aan en gaat zijn eigen weg. :+

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:36

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Nogmaals, geen reacties op de man, geen generalisaties en geen drogredenen aub. Ik heb alvast een paar reacties opgeschoond, maar het zou fijn zijn als we weer terug kunnen naar de sfeer en toon zoals ie de laatste dagen was. Merci alvast!

-edit: de boomer vs verwende jeugd discussie is ook weg, dat voegt niets toe en werd erg generaliserend ingestoken.

[ Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 18-06-2021 22:17 ]

• t_captain
@IceM
De reden om voorzichtig te zijn is dat onze actuele R-waarde plus de extra besmettelijkheid van de Delta variant vermoedelijk boven de 1 komt.

* Met de officiële cijfers uit NL en inschattingen uit UK zit ik op een R-waarde van 0.75 en een extra besmettelijkheid van 40 a 50%, dus 1.05 a 1.13.

* Met mijn eigen brouwsel van schattingen zit ik op een R-waarde van 0.77 voor de Alpha variant en 30 a 35% extra besmettelijkheid voor de Delta variant, dus R=1.00 a 1.04.

* effecten van versoepelingen komen nog bovenop die R-waarde. (side note: voor zover de mensen de versoepelingen zelf niet inniddels hebben doorgevoerd, tot nu toe vallen de effecten van versoepelingen erg mee)

* Ook lijkt de effectiviteit van vaccins wat lager te zijn. Uit Engels onderzoek wordt een effectiviteit van twee prikken Pfizer 0.91 te zijn voor alpha en 0.79 voor delta. De neergaande trend in de R-waarde is dus voor de delta variant wat minder stijl.

Met mijn inschattingen zou ik het wel aandurven. De R-waarde van de delta variant zou kortstondig een stukje boven 1 gaan (ik gok 1.03 tot 1.1), maar in de weken daarna weer dalen tot 1 en daaronder. In absolut aantallen zou de delta variant dus even groeien, maar nooit heel groot worden.

Maar: aanzienlijke verschillen tussen de inschattingen. En dat is het grote probleem. De convergentie van de modellen zoals we die hebben met de alpha variant is nog ver te zoeken.

• Wolly
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:08:
[...]

Misschien dat we er komen door 500 miljoen van Testen voor Toegang te gebruiken voor les in exponentiele groei. Tot die tijd blijft het een strijd tussen rationele en emotionele beslissingen. Het virus is daarin een soort bindend referendum, die houdt zich nergens aan en gaat zijn eigen weg. :+
Het vreemde is dat die exponentiele groei waar altijd voor wordt gewaarschuwd tot nu toe altijd weer tot stoppen is gebracht. Zelfs in gebieden waar je nu niet kan zeggen dat ze de beste middelen hadden om die bosbrand te blussen.

Misschien dat ze daar een online lesje voor kunnen samenstellen?

• t_captain
Exponentieel in een beperkte bevolking is altijd een sigmoide als je kijkt naar de cumulatieve besmettingen en dus een soort gaussian in dagelijkse nieuwe besmettingem.

• jadjong
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:17:
[...]

Het vreemde is dat die exponentiele groei waar altijd voor wordt gewaarschuwd tot nu toe altijd weer tot stoppen is gebracht. Zelfs in gebieden waar je nu niet kan zeggen dat ze de beste middelen hadden om die bosbrand te blussen.

Misschien dat ze daar een online lesje voor kunnen samenstellen?
Als je niet genoeg water hebt is blussen moeilijk, maar er is altijd een moment waarop de brandstof en zuurstof op raken en dan dooft het vuur. Toch is het handiger om in een stadium waar je nog wel voldoende water hebt de brand zo snel mogelijk te blussen voordat je enkel nog kan toekijken.
Alleen is dit een beetje kromme analogie want brand bestaat slechts uit drie variabelen en virusbestrijding uit minimaal vier. :+

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik vraag me af hoe lang het gaat duren voordat onze kwaliteitskranten met een frisse en kritische blik covid-19 beleid c.q. maatregelen gaan verslaan, los van wat verdwaalde opiniestukken her en der. In dit NRC artikel wordt ingegaan op het gebrek aan meewerken aan testen voor toegang van verschillende bedrijven in diverse sectoren (dierentuinen, pretparken, musea/cultureel, etc.)

Ze quoten hierbij een recent stuk uit FTM, onder andere om de kosten van het openhouden van de teststraten te duiden, zelfs als er geen bezoekers komen. Er wordt niets gequoot inzake de beperkte effectiviteit van massaal testen voor toegang. Vervolgens sluit het stuk af met een alinea over festivals:
De vraag is hoeveel mensen daadwerkelijk getest worden. Voor 1 september wil het kabinet iedereen twee keer gevaccineerd hebben, een doel dat binnen handbereik lijkt. Nu al zijn veel ouderen volledig beschermd. Westermann: „We gaan, denk ik, zien dat een heel groot gedeelte van Nederland niks extra’s hoeft te doen om toegang te krijgen tot onze evenementen. De groep die het laatste gevaccineerd wordt, zal het meeste werk moeten verzetten. Dan praat je over de groep 18- tot 24-jarigen die doorgaans naar onze festivals komen. En die zeggen: ik ga die coronatest wel halen.”
Geen woord c.q. vraag aan de geïnterviewde in kwestie over de effectiviteit van massaal asymptomatisch testen. Er is genoeg bewijs dat dit simpelweg niet werkt, omdat antigeen sneltesten een relatief lage sensitiviteit kennen en derhalve bij een lage prevalentie een grote kans hebben op een lage positive predictive value. Overigens, los van dit Lancet artikel, is de zeer beperkte effectiviteit van testen voor toegang door diverse experts al aangetoond - meer daar over in het Coronapas/testsamenleving topic. Je kan het ook kindseenvoudig zelf uitrekenen, zie Bayes' theorem op Wikipedia en ga met wat cijfervoorbeelden aan de slag.
Mijn (oprechte) vraag is: waarom is er geen greintje skepsis c.q. kritiek in dit artikel terug te vinden? Een journalist zou toch zijn met bovenstaande informatie kritische vragen moeten stellen aan de geïnterviewde? Als de 18-24 jarigen massaal naar "zijn" festival gaan, zouden er zo maar 1 op de 5 ten onrechte naar huis gestuurd kunnen worden. Dat gaat om honderden, zo niet duizenden mensen.
Bij enige misinformatie over de IFR van covid-19 of onwaarheden omtrent vaccinaties springen de kranten massaal op de bres om door middel van disclaimers en "factchecking" te melden hoe het zit, waarom dan niet met dit soort berichtgeving.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Volgens mij klopt er weinig van wat je schrijft. Lage sensitivity heeft geen false positives tot gevolg maar false negatives.

Uit het artikel dat je quote blijkt een hele hoge specificiteit (>99%), dus waar je ‘een op vijf onterecht naar huis gestuurd’ vandaan haalt is een raadsel.

Het gevaar is hooguit dat mensen zich onterecht ‘veilig’ voelen door een volledig geteste populatie, maar met een test met lage sensitiviteit, dus flinke kans dat er gevallen niet ontdekt zijn.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
autje schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:39:
[...]

Wat interesseert mij het nou of Nederland dat pikt. Nederland is dom (of in zijn algemeenheid: de mensheid is dom) en denkt alleen aan zichzelf. "Ik wil dit weer". Prima, maar dan niet zeuren als straks weer extra maatregelen nodig zijn.
Het kabinet dan. Als ik teruglees dat je thuis onbeperkt bezoek mag ontvangen mits de anderhalve meter gehandhaafd kan worden dan vraag ik me af wat ze denken. Welke idioot denkt dat de massa van mensen deze verantwoordelijkheid aankan? Het "eigen verantwoordelijkheid" dogma weer eens in de bocht.

En het erge is: degenen die er toch al schijt aan hebben kunnen nu hun gang gaan en als het dan fout gaat dan zijn degenen die zich de meeste tijd voorzichtig gedragen straks in september weer de sjaak. Wil je eindelijk eens dat weekendje naar Londen, kan het weer niet.

Ik laat mijn ergernis nu lopen als ik familie, vrienden, collega's etc.. eens laks zie handelen want dan denk ik "ach, ze bedoelen het niet kwaad" maar als het nu weer oploopt en er moeten maatregelen terug worden ingevoerd dan gaat dat meer moeite kosten.

• Yaksa
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:58:
IMijn (oprechte) vraag is: waarom is er geen greintje skepsis c.q. kritiek in dit artikel terug te vinden? Een journalist zou toch zijn met bovenstaande informatie kritische vragen moeten stellen aan de geïnterviewde? Als de 18-24 jarigen massaal naar "zijn" festival gaan, zouden er zo maar 1 op de 5 ten onrechte naar huis gestuurd kunnen worden. Dat gaat om honderden, zo niet duizenden mensen.
Tja, ik denk dat die 'kritiek' er niet is omdat zo'n test in ieder geval uitsluit dat zich besmette personen naar binnen begeven en dan anderen kunnen besmetten. En dat wil een organisator eigenlijk niet.
Dat daarbij een aantal mensen niet naar binnen kunnen boeit die organisator niet, die krijgt de tent toch wel vol. Het alternatief is niet testen en het risico lopen de tent niet vol te krijgen omdat mensen weigeren naar een onveilig feest te gaan.

• Jedi_Pimp
eamelink schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:13:
Volgens mij klopt er weinig van wat je schrijft. Lage sensitivity heeft geen false positives tot gevolg maar false negatives.

Uit het artikel dat je quote blijkt een hele hoge specificiteit (>99%), dus waar je ‘een op vijf onterecht naar huis gestuurd’ vandaan haalt is een raadsel.

Het gevaar is hooguit dat mensen zich onterecht ‘veilig’ voelen door een volledig geteste populatie, maar met een test met lage sensitiviteit, dus flinke kans dat er gevallen niet ontdekt zijn.
Ik bedoel niet te zeggen dat sec een lage sensitiviteit tot false positives leidt, maar wel in een combinatie met lage prevalentie leidt tot een lage bruikbaarheid - aangepast voor duidelijkheid. De 1 op de 5 is een rekenvoorbeeld met sensitiviteit 0.85, specificiteit 0.995 en prevalentie 0.01. Zie ook de findings van de study over de toepasbaarheid:
Positive Predictive Value was 81·4 (CI 95% 66·6 – 91·61) and Negative Predictive Value was 99·44 (CI 95% 99·06 – 99·69). Test sensitivity was related to viral load, with higher sensitivity in RT-PCR cycle threshold (Ct) values under 25 (93·75%, CI 95%: 71·96 – 98·93), that dropped to 29·41% (CI 95%: 10·31- 55·96) in RT-PCR Ct values above 25.

Interpretation

This study suggests that rapid antigen tests are less effective in asymptomatic population, when compared with RT-PCR. Further studies are needed to evaluate different options to improve screenings based on rapid antigen test, such as the use of clinical questionnaires to select higher risk-participants, the confirmation of negative results with RT-PCR or the use of repetitive sequential testing.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:30

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

giantgiantus schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:07:
[...]

Klopt. Best veel mensen zullen echt even moeten wennen. Hier op het forum zie je ook best wat mensen met angst. Denk belangrijk om niet te vergeten dat er meer vrijheid is, er is geen plicht om in een nachtclub te gaan staan. Ik heb daar geen zin in en zou het zelfs ivm Corona nog niet echt zien zitten. Maar ik vind het wel fijn voor de mensen die wel zin hebben dat ze eindelijk weer lekker kunnen gaan.
Ja, precies dit. Nu gewoon 'omdraaien': de mensen die willen, kunnen nu weer nagenoeg alles. En de groep die nog niet (volledig) gevaccineerd is, waaronder ik, daar gaan ze niet meer op wachten. En ik vind dat wel terecht. Ik zoek zelf wel even niet de drukte/risico's op tot mijn tweede prik in de arm zit.

Enige wat ik niet goed snap is dat de versoepelingen pas volgende week ingaan. Voor bedrijven snap ik dat, die hebben soms een weekje nodig om gezond en veilig weer op te starten. Maar die mondkapjes? Half Nederland doet dat morgen niet meer natuurlijk ;) in mijn omgeving werden de maatregelen best goed opgevolgd, ook in de horeca keurig allemaal. Dat zal er morgen wel vanaf zijn.

Anderhalve meter, ik hoop wel dat dat nog even lukt tot iedereen gevaccineerd is. Ik hoef niet ineens een lallende gast in mijn nek zolang ik nog niet volledig gevaccineerd ben. Hopelijk houd iedereen wat dat betreft nog even rekening met een ander.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

@Jedi_Pimp maar dan schrijf je toch het verkeerde. Je zegt dat ‘1 op de vijf onterecht naar huis gestuurd wordt’, maar dat is niet zo. 1 op de 200 wordt onterecht naar huis gestuurd bij die getallen.

Maar 1 op de 5 besmette mensen wordt onterecht wel toegelaten op het event.

• Jedi_Pimp
eamelink schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:29:
@Jedi_Pimp maar dan schrijf je toch het verkeerde. Je zegt dat ‘1 op de vijf onterecht naar huis gestuurd wordt’, maar dat is niet zo. 1 op de 200 wordt onterecht naar huis gestuurd bij die getallen.

Maar 1 op de 5 besmette mensen wordt onterecht wel toegelaten op het event.
Ik denk dat je mijn cijfervoorbeeld aan het artikel koppelt, maar dat is niet zo. Ik bereken niet (1-specificiteit) maar de PPV :P
Verder in het Coronapas/testsamenleving topic hierover? Edit: zie deze video rond minuut 9.

[ Voor 7% gewijzigd door Jedi_Pimp op 18-06-2021 23:37 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Okee, dan snap ik wat je bedoelt. Maar dan klinkt ‘1 op vijf onterecht naar huis gestuurd’ alsnog onterecht heftig. Je bedoelt dus ‘1 op de vijf positief geteste mensen worden onterecht naar huis gestuurd’. (omdat ze het eigenlijk niet hebben)

Dat rijmt niet met ‘honderden, zo niet duizenden mensen’, tenzij je daar heel erg veel evenementen bij elkaar mee bedoelt :p

• Jedi_Pimp
eamelink schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:39:
Okee, dan snap ik wat je bedoelt. Maar dan klinkt ‘1 op vijf onterecht naar huis gestuurd’ alsnog onterecht heftig. Je bedoelt dus ‘1 op de vijf positief geteste mensen worden onterecht naar huis gestuurd’. (omdat ze het eigenlijk niet hebben)

Dat rijmt niet met ‘honderden, zo niet duizenden mensen’, tenzij je daar heel erg veel evenementen bij elkaar mee bedoelt :p
Met de prevalentie die nog steeds snel dalende is, zou dat zo maar kunnen over ~2 maanden. De PPV wordt natuurlijk steeds lager als de prevalentie daalt. Dus tja, wellicht voor nu overtrokken, maar het is een wezenlijk probleem dat in dit artikel niet naar voren komt.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:30
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 23:45:
[...]

Met de prevalentie die nog steeds snel dalende is, zou dat zo maar kunnen over ~2 maanden. De PPV wordt natuurlijk steeds lager als de prevalentie daalt. Dus tja, wellicht voor nu overtrokken, maar het is een wezenlijk probleem dat in dit artikel niet naar voren komt.
In verhouding met het aantal mensen dat je terecht naar huis stuurt klinkt dat veel ja. Maar als je daardoor het grootste deel van de gevaarlijke besmettingen ondervangt (meer viral load is meer kans op detectie en ik vermoed ook meer kans op verspreiden) waardoor zeer veel meer mensen veilig een evenement kunnen bezoeken lijkt dat me geen probleem

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-01 23:05
Tijd voor wat positiviteit.

Wat een ontzettend raar, onwerkelijke tijd is het geweest. De 'finish' lijkt in zicht. Er valt een hoop aan te merken op het beleid van de afgelopen anderhalf jaar. De politiek heeft een hoop opgefuckt. Daarnaast is er weinig over van de saamhorigheid: iedereen wilt weer zo snel mogelijk terug naar het oude leven. De progressieve droom is definitief dood. Anyway, genoeg negativiteit. Daar is genoeg over gepost. Genoeg kritiek, analyses en gezeur.

Het is ontzettend knap dat we binnen 1,5 jaar(!!!) meerdere werkende vaccins hebben weten te ontwikkelen. Ook moet ik complimenten geven over het vaccineren de afgelopen maanden. Ik vind het nog steeds moeilijk om te bevatten dat we zo snel terug gaan naar het "normale" leven. Ik moet er enorm aan wennen merk ik.

Is covid-19 echt over? Nee natuurlijk niet. Ga ik elk jaar straks een vaccin halen? Dat weet ik ook niet. Het is zeker geen heilige graal. Maar is het ergste achter de rug? Dat verwacht ik zeker wel. Al zal er ongetwijfeld opnieuw een (ergere?) pandemie gaan komen.

Een diepe buiging voor de wetenschap. Straks is het leven weer aardig normaal. Betere tijden komen er écht aan. _/-\o_

• Yaksa
Fuujii schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 02:33:
Tijd voor wat positiviteit.

Wat een ontzettend raar, onwerkelijke tijd is het geweest. De 'finish' lijkt in zicht. Er valt een hoop aan te merken op het beleid van de afgelopen anderhalf jaar. De politiek heeft een hoop opgefuckt. Daarnaast is er weinig over van de saamhorigheid: iedereen wilt weer zo snel mogelijk terug naar het oude leven. De progressieve droom is definitief dood. Anyway, genoeg negativiteit. Daar is genoeg over gepost. Genoeg kritiek, analyses en gezeur.

Het is ontzettend knap dat we binnen 1,5 jaar(!!!) meerdere werkende vaccins hebben weten te ontwikkelen. Ook moet ik complimenten geven over het vaccineren de afgelopen maanden. Ik vind het nog steeds moeilijk om te bevatten dat we zo snel terug gaan naar het "normale" leven. Ik moet er enorm aan wennen merk ik.

Is covid-19 echt over? Nee natuurlijk niet. Ga ik elk jaar straks een vaccin halen? Dat weet ik ook niet. Het is zeker geen heilige graal. Maar is het ergste achter de rug? Dat verwacht ik zeker wel. Al zal er ongetwijfeld opnieuw een (ergere?) pandemie gaan komen.

Een diepe buiging voor de wetenschap. Straks is het leven weer aardig normaal. Betere tijden komen er écht aan. _/-\o_
Eensch, echter hetgeen mensen die terug willen naar 'normaal' zich eigenlijk diep van binnen af zouden moeten vragen is of dat 'normaal' wel zo normaal is en of ze daar wel gelukkig van worden.

Is het normaal dat we blijven toelaten dat leefgebieden van wilde dieren vernietigd worden waardoor virussen zoals COVID-19 makkelijker overspringen naar mensen?
Is het normaal dat we al hoestend en proestend en met 38 graden koorts toch maar weer naar kantoor gaan?
Is het normaal dat we ons niet laten vaccineren omdat dat 'de lichamelijke integriteit aantast'?
Is het normaal om iemand in de supermarkt zowat overhoop te lopen omdat je haast hebt?

Is het normaal om 'normaal' weer verder te gaan alsof er niets gebeurt is?
En dan te bedenken dat dit hele gebeuren niks voorstelt bij een veel grotere crisis die er aan zit te komen, wanneer we terugkeren naar 'normaal' en niks aan het klimaat gaan doen.
COVID-19 hebben we vooralsnog redelijk onder controle, maar onze (klein)kinderen worden straks opgescheept met een wereld die onleefbaar wordt.
Is dat normaal?

• R.van.M
  • Laatst online: 21:31
Yaksa schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 09:03:
[...]

Eensch, echter hetgeen mensen die terug willen naar 'normaal' zich eigenlijk diep van binnen af zouden moeten vragen is of dat 'normaal' wel zo normaal is en of ze daar wel gelukkig van worden.

Is het normaal dat we blijven toelaten dat leefgebieden van wilde dieren vernietigd worden waardoor virussen zoals COVID-19 makkelijker overspringen naar mensen?
Is het normaal dat we al hoestend en proestend en met 38 graden koorts toch maar weer naar kantoor gaan?
Is het normaal dat we ons niet laten vaccineren omdat dat 'de lichamelijke integriteit aantast'?
Is het normaal om iemand in de supermarkt zowat overhoop te lopen omdat je haast hebt?

En dan te bedenken dat dit hele gebeuren niks voorstelt bij een veel grotere crisis die er aan zit te komen, wanneer we terugkeren naar 'normaal' en niks aan het klimaat gaan doen.
COVID-19 hebben we vooralsnog redelijk onder controle, maar onze (klein)kinderen worden straks opgescheept met een wereld die onleefbaar wordt.
Is dat normaal?
Wat heeft dit te maken met corona en restrictieve maatregelen die door de overheid worden opgelegd?
Normaal = zonder de corona regels

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Yaksa schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 09:03:
[...]

Waaruit blijkt dat? Volgens mij zijn de markten waar gehandeld wordt in exotische dieren een groter probleem. Dat leefgebieden verwoest worden heeft voornamelijk als effect dat er dieren uitsterven.
Nee dat is niet normaal, nooit geweest ook.
Iedereen dient te allen tijde vrij te zijn om hier zelf een keuze in te maken.
Nee? Ook eigenlijk nooit zien gebeuren en wat is hier precies het probleem van? Wel zat mensen gezien die op stations of vliegvelden haast hebben om een overstap te halen.
Het vaccin is bij veel mensen geïnterpreteerd als de uitweg uit deze crisis en dus terug naar normaal, daar doe je niks meer aan. Al regelmatig de hashtag #vrijheid langs zien komen bij een foto van het vaccineren.
Is dat normaal?
Tja dat is een ander probleem, het gevolg van meer mensen op de aarde dan goed voor de aarde is met onze huidige levensstijl. Vooral de consumptiemaatschappij en ons eetpatroon ligt daar ten grondslag aan. Echter zolang grote bedrijven de macht hebben over de politiek en mensen op partijen als VVD blijven stemmen gaat daar niks in veranderen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Fuujii
Heftige koorts niet. Maar sommige mensen slaan wel door, alsof je vies bloed hebt wanneer je niest.
Dat is een persoonlijke keuze (met vergaande gevolgen). Dat je daar over nadenkt en het niet blind doet omdat autoriteiten het zeggen, dat is niet meer dan normaal. Al hoop ik wel dat de meeste mensen het doen.
Los van wat asociale figuren, maak(te) ik dit amper mee. Ik vind de situatie van de laatste maanden (mondkapjes, desinfecteren, verplicht karretje, afstand) een stuk abnormaler en irritanter dan sporadisch een persoon met haast.
Je hebt helemaal gelijk dat sommige zaken compleet door zijn geslagen, dankzij (mijns inziens) het neoliberale beleid en het kapitalisme van de afgelopen decennia. De klimaatcrisis die gaat toeslaan, die gaat nog véél heftiger zijn covid-19. En als covid-19 niet het omslagpunt kan zijn voor een duurzamere samenleving, dan gaat niks de klimaatcrisis meer tegenhouden. Vandaar dat de progressieve droom voor mij dood is.

Ik hoop zeker dat we leren van de pandemie. Want de volgende crisis gaat er komen. Ook in ons leven waarschijnlijk. Ik heb genoeg kritiek en teleurstellingen daarover. Ik ben vooral heel blij op dit moment dat we (gauw) afscheid nemen van onmenselijke maatregelen zoals 1,5 afstand, mondkapjes en lockdowns. Lang leve de wetenschap.

• Gonadan
  • Laatst online: 21:39

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zojuist lees ik bij de NOS dat De Jonge vanwege de in zijn ogen reële kans op een nieuwe golf in het najaar de testcapaciteit op peil wil houden tot februari.
Nu is testcapaciteit iets anders dan een noodwet maar hij lijkt nu al rekening te houden met mogelijk nieuwe lockdown en dergelijke maatregelen. Ik ben dan ook erg benieuwd of de noodwet daadwerkelijk gaat eindigen.
De cynische ik gaat er al vanuit dat hij minimaal tot Q1 door getrokken gaat worden voor de 'zekerheid' en dat de tweede kamer weer geen strobreed in de weg gaat liggen. Want ja, daar zijn ook nog partijen die graag mee willen in de toch al getraineerde formaties. :/

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Fuujii
Gonadan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:21:
Zojuist lees ik bij de NOS dat De Jonge vanwege de in zijn ogen reële kans op een nieuwe golf in het najaar de testcapaciteit op peil wil houden tot februari.
Nu is testcapaciteit iets anders dan een noodwet maar hij lijkt nu al rekening te houden met mogelijk nieuwe lockdown en dergelijke maatregelen. Ik ben dan ook erg benieuwd of de noodwet daadwerkelijk gaat eindigen.
De cynische ik gaat er al vanuit dat hij minimaal tot Q1 door getrokken gaat worden voor de 'zekerheid' en dat de tweede kamer weer geen strobreed in de weg gaat liggen. Want ja, daar zijn ook nog partijen die graag mee willen in de toch al getraineerde formaties. :/
Op zich beter safe than sorry toch betreft testcapaciteit? Dit is nu een uitspraak, die enorm uitvergroot wordt. Ik snap ook wel dat hij dit 'moet' zeggen. En specifiek het gedeelte over een lockdown? Dat kan ik me amper voorstellen eerlijk gezegd.

Volgens mij is er tot op heden geen reden om ons zorgen te maken voor mutaties (ook niet voor de Delta mutant?). Het aantal besmettingen zal ongetwijfeld omhoog gaan in het najaar. Dus een golf(je) zal er vast en zeker zijn. Maar dat hoeft niet erg te zijn

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee wat dan? Lekker afschalen en dan weer klagen dat het niet snel genoeg opgeschaald is?

En als die restcapaciteit er is, gebruikt wordt en laat zien dat er weer een flinke opleving zijn lijkt die noodwet me ook geen gekke.

Noodwet in werking zonder maatregelen heeft verder ook niemand last van.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Die capaciteit is ook nodig om een golf in te dammen.
Door te testen weet je waar er besmettingen zijn en kan je gericht BCO uitvoeren en hopelijk enkel een golf besmettingen hebben ipv een golf aan opnames.

• CMD-Snake
De Twm is alleen al nodig om die test- en vaccinatiebewijzen in het zadel te houden. Zodra de Twm vervalt komt de wet die de testsamenleving regelt ook te vervallen en doen we ook niet meer mee aan het DGC van de EU.

De Jonge heeft een brief vandaag aan de kamer gestuurd, het is een lijvig document maar wel met wat interessante dingen er in. Op diverse plekken komt terug dat hij maatregelen paraat wil houden voor de winter tot aan een totale lockdown als het zou moeten. Maatregelen verdwijnen nu dus, maar de onderliggende wetgeving sluimert. Hij schrijft in de brief (vanaf p. 50) dat de Twm verlengd zal worden na 1 september. De enige bepaling uit de Twm die afgevoerd zal worden is Avondklok 2.0, de rest mag blijven en dit worden nu slapende bepalingen. De wetgeving voor de 1,5 en de mondkapjesplicht ligt dus nog altijd op de plank en klaar voor opnieuw geactiveerd te worden.

De Jonge doet ook verslag van de quarantaineplicht en de controles erop. Ziet er niet bepaald gunstig uit qua effectiviteit, zoals Nieuwsuur al eerder vermeldde is de controle ernstig ontoereikend en De Jonge bevestigd dit eigenlijk met niet zoveel woorden. Uit de getallen van De Jonge blijkt ook dat bij vervoer over de weg het eigenlijk niet te handhaven is, maar ook de controle op andere reizigers schiet eigenlijk tekort als je kijkt naar aantallen reizigers en wie er daadwerkelijk controle kreeg.

• Gonadan

Gonadan

MikeyMan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:29:
Nee wat dan? Lekker afschalen en dan weer klagen dat het niet snel genoeg opgeschaald is?

En als die restcapaciteit er is, gebruikt wordt en laat zien dat er weer een flinke opleving zijn lijkt die noodwet me ook geen gekke.

Noodwet in werking zonder maatregelen heeft verder ook niemand last van.
Dan is het geen noodwet meer maar gewoon een permanente verhoging van bevoegdheid van de overheid. Daar kan je met gezond verstand geen voorstander van zijn zonder dat er beperkingen zijn.

Jij doet precies waar ik bij de overheid bang voor ben. Testcspaciteit aanhouden is best logisch, dus verbinden we daar ook maar meteen aan dat de noodwet mag blijven. Dus het is geen wet meer omdat er nood is, maar omdat er mogelijk nood kan gaan zijn in de toekomst. Daarmee is de tijdelijke aard van de wet al keurig weggenomen.

Bedankt voor het bevestigen van mijn vrees. En jaartje crisis en angst en we vinden het ineens heel logisch om dat soort stappen te nemen. En schril contrast met twee jaar geleden.
Zo lijken degenen die we collectief weggezet hebben als doemdenkers alsnog gelijk te krijgen.

@CMD-Snake heeft hij het ook nog daadwerkelijk over een tijdelijke aard van de sluimerende wetgeving?

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 19-06-2021 10:49 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Gonadan wat is dan precies het probleem van een wet die niet geëffectueerd wordt? Daar zijn er legio van.

• Gonadan

Gonadan

MikeyMan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:49:
@Gonadan wat is dan precies het probleem van een wet die niet geëffectueerd wordt? Daar zijn er legio van.
Je hebt een heel proces van besluitvorming met meerdere organen waar een wet langs moet om van kracht te kunnen worden. Dat is wat anders dan een wet die op de plank ligt en men gewoon kan activeren wanneer het uit komt. Die route is simpelweg makkelijker.

De wet is er nu doorheen gekomen mede met de argumentatie dat het echt niet anders kon en de wet tijdelijk zou zijn. Zou je hem op dit moment willen introduceren zou hij er waarschijnlijk (hopelijk) niet doorheen komen. Zeker bepaalde delen die toch al discutabel zijn wil je van af (dus goed om te lezen dat de avondklok er wel uit valt).

Het lijkt mij goed om Europees dingen te regelen zodat eventuele toekomstige crises beter aan te pakken zijn, maar dat moet wel met de rechten van de burger in gedachten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CMD-Snake
Gonadan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:45:
@CMD-Snake heeft hij het ook nog daadwerkelijk over een tijdelijke aard van de sluimerende wetgeving?
Er is geen criterium vastgesteld wanneer de Twm of bepalingen definitief in de prullenbak gaan. Het is dus elke drie maanden aan de minister van vws om te bepalen of de Twm blijft en welke artikelen slapen en welke niet of welke artikelen definitief verdwijnen. Alleen voor die slaapstand zijn wat algemene criteria (p 54). Theoretisch kan de Twm oneindig in stand gehouden worden, of het parlement moet besluiten om de Twm zelf af te voeren. Het voelt daarmee aan als een open einde.
Gonadan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:56:
Je hebt een heel proces van besluitvorming met meerdere organen waar een wet langs moet om van kracht te kunnen worden. Dat is wat anders dan een wet die op de plank ligt en men gewoon kan activeren wanneer het uit komt. Die route is simpelweg makkelijker.
Dit is niet zomaar een wet. Deze wet staat toen dat de minister van vws per decreet het land kan besturen wanneer nodig en een flink deel van de rechten van burgers kan opschorten. Dergelijke wetgeving moet niet al te lang blijven sluimeren, die moet eigenlijk zo snel mogelijk naar de prullenbak.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:57
MikeyMan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:49:
Ik noem als voorbeeld daarvan de Patriot Act, de rest mag je zelf invullen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gonadan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:56:
[...]

De wet is er nu doorheen gekomen mede met de argumentatie dat het echt niet anders kon en de wet tijdelijk zou zijn. Zou je hem op dit moment willen introduceren zou hij er waarschijnlijk (hopelijk) niet doorheen komen. Zeker bepaalde delen die toch al discutabel zijn wil je van af (dus goed om te lezen dat de avondklok er wel uit valt).

Het lijkt mij goed om Europees dingen te regelen zodat eventuele toekomstige crises beter aan te pakken zijn, maar dat moet wel met de rechten van de burger in gedachten.
Ik snap je angst in theorie wel, maar in de praktijk komt het een beetje neer op broekzak/vestzak.

Als er snel gehandeld moet worden, gebeurt dat toch wel. En er is een gerede kans dat dit nodig gaat zijn. Jij stelt nu voor om de noodwet van tafel te vegen, waarna als de nood aan de man is er dus weer zonder wettelijke basis maatregelen moeten worden genomen.

Met of zonder noodwet, ze gaan echt niet zitten wachten tot dat proces is afgerond om in te grijpen.

De keuze is dus:
- we zetten nu een streep door de noodwet, en als de stront de fan raakt gaan we weer zonder wettelijke basis aan de slag
- we houden de noodwet in stand tot na de winter, als we weten waar we aan toe zijn, en hebben wel een wettelijke basis

Ik weet wel waar ik de voorkeur aan geef.

Komt een beetje neer op dezelfde ongefundeerde angst dat de evil overheid nooit meer de maatregelen afbouwt...

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:57
MikeyMan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:02:
[...]
Komt een beetje neer op dezelfde ongefundeerde angst dat de evil overheid nooit meer de maatregelen afbouwt...
Niet evil, wel gemakzuchtig, want dan houden ze alles op de achtergrond om niet door de hele democratische mallemolen te moeten voor COVID-23.

En dat is natuurlijk wel een probleem als er in 2025 wel een kabinet-Baudet besluit om er evil dingen mee te gaan doen, want de toolbox is er dan nog steeds.

Iets met goede bedoelingen en een weg naar de hel...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:14
hoevenpe schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:31:
[...]

Iedereen die ik ken laat zich vaccineren, over een paar weken hebben alle 30 plussers zo'n vinkje. Anti-vaxers komen er sowieso niet in... :)
Je bent dan toch gevaccineerd? Deze gedachtengang kom ik vaker tegen, maar ik kan de denkwijze niet begrijpen. Waar ben je dan nog bang voor. :? Er zit ook wel wat licht tussen anti-vax en geen coronavaccin willen.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 19-06-2021 11:05 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Gonadan

Gonadan

CMD-Snake schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:59:
Er is geen criterium vastgesteld wanneer de Twm of bepalingen definitief in de prullenbak gaan. Het is dus elke drie maanden aan de minister van vws om te bepalen of de Twm blijft en welke artikelen slapen en welke niet of welke artikelen definitief verdwijnen. Alleen voor die slaapstand zijn wat algemene criteria (p 54). Theoretisch kan de Twm oneindig in stand gehouden worden, of het parlement moet besluiten om de Twm zelf af te voeren. Het voelt daarmee aan als een open einde.
Precies mijn punt, ik ben erg benieuwd hoe lang men redenen gaat blijven vinden om hem nog maar even niet weg te doen voor de zekerheid. Ik vrees het ergste want de angst voor een nieuwe golf of emoties over slachtoffers maakt dat velen bereid zijn veel te veel op te geven.
Dit is niet zomaar een wet. Deze wet staat toen dat de minister van vws per decreet het land kan besturen wanneer nodig en een flink deel van de rechten van burgers kan opschorten. Dergelijke wetgeving moet niet al te lang blijven sluimeren, die moet eigenlijk zo snel mogelijk naar de prullenbak.
Exact.

En het is ook een non-argument dat het nodig is om hem aan te houden. Als je ziet hoe snel een goede wet erdoor kan komen dan is dat geen enkel probleem. En kwestie van de plannen hebben liggen en indienen als je het nodig acht, als de situatie er dan echt naar is dan is die weer er ook zo wel door.

Voor Europese samenwerking kan je dan ook prima en alternatieve wet of vorm van de wet formuleren die kan bieden wat je daarvoor nodig hebt zonder dat de achterdeur voor het kabinet erin blijft zitten

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

MikeyMan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:02:
Ik snap je angst in theorie wel, maar in de praktijk komt het een beetje neer op broekzak/vestzak.

Als er snel gehandeld moet worden, gebeurt dat toch wel. En er is een gerede kans dat dit nodig gaat zijn. Jij stelt nu voor om de noodwet van tafel te vegen, waarna als de nood aan de man is er dus weer zonder wettelijke basis maatregelen moeten worden genomen.

Met of zonder noodwet, ze gaan echt niet zitten wachten tot dat proces is afgerond om in te grijpen.

De keuze is dus:
- we zetten nu een streep door de noodwet, en als de stront de fan raakt gaan we weer zonder wettelijke basis aan de slag
- we houden de noodwet in stand tot na de winter, als we weten waar we aan toe zijn, en hebben wel een wettelijke basis

Ik weet wel waar ik de voorkeur aan geef.

Jammer dat je het zo weg zet, want dat is het zeker niet. Dit gaat juist om nuchter kijken naar de noodzakelijkheid van wetgeving in plaats van uit angst en vrees mechanismen die er met een hele goede reden zijn buitenspel zetten.

Jij ziet maar twee keuzes, ik zie een derde:
Het ministerie weet nu beter wat de mogelijkheden zijn en hebben al een stapel artikelen op de plank liggen die kunnen helpen bij het bestrijden van een crisis. Als er dan weer 'stront aan de knikker' is dien je die gewoon in bij de kamer en laat je het proces volgen. Is het echt urgent dan hoeft dat geen week te duren en kan je gewoon aan de slag. (kijk maar hoe snel die avondklok geregeld was toen het voor de rechter kwam)

Er wordt nu gedaan alsof het erdoor krijgen van een wet de belemmering is, maar dat is alles behalve waar. De grote belemmering was dat Nederland gewoon totaal onvoorbereid was op een situatie als deze en alle plannen en mogelijke maatregelen nog moest gaan verzinnen.
Heb je de plannen wel in grote lijn gewoon op de plank liggen dan is de goedkeuring door de kamers juist nog een heel mooi mechanisme om te beoordelen of de situatie de plannen wel rechtvaardigt. En zo ja, dan kan je snel doorpakken.

Vaak wordt direct angst voor een totalitaire staat geframed, maar dit gaat zuiver om het behouden van de democratische principes en daar waar die onder druk staan de situatie zo snel mogelijk willen herstellen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, ik zie het niet gebeuren dat als de nood aan de man is en er weer van alles uit de klauwen loopt er ook daadwerkelijk binnen een week een nieuwe noodwet (die exact gelijk is?) Doorheen is. Laat het maar aan de kamer over om dan alsnog weer over elke punt en komma te discussiëren. We hebben al maandenlang achter de feiten aan gelopen. In een situatie die juridisch rammelde.

Wel of geen wet, er gaan echt wel maatregelen genomen worden.

Dat heeft niet zoveel met wegzetten te maken, maar alles met realisme.

Overigens wel grappig dat je de kamer wel vertrouwt om snel tot een oplossing te komen, maar niet om de juiste afweging te maken met de noodwet zelf :)

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 19-06-2021 11:31 ]

Pagina: 1 ... 55 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.