• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 15:30

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

SlaadjeBla schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:29:
[...]

Je kunt mensen niet als volkomen rationele wezens benaderen. Als dat zo zou zijn waren er geen rokers, want de gezondheidsschade zou voldoende motivatie moeten zijn om te stoppen. Zou niemand te hard rijden, want je verantwoordelijkheid voor anderen zou voldoende moeten zijn, zou vrijwel iedereen zich laten vaccineren, etc etc.

Nee, de draagkracht komt maar voor een klein deel uit de ratio. De rest is groepsdruk die voortkomt uit dwang en beloning/waardering.
Tja, dat snap ik, als rationeel persoon, heel moeilijk. Ik kan me daar weinig bij voorstellen, na zo'n jaar pandemie... maar dat betekent niet dat het niet zo is, uiteraard.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:15
MikeyMan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:34:
[...]

Ik denk dat het ook te optimistisch is. De combinatie van reizen met een te lage volledige vaccinatiegraad kan zich gaan wreken.

Zonder het reizen is er volgens mij niet zo veel aan de hand.

Maarja, hou het maar eens tegen nu :X

@rik86 Doden voorkomen interesseert me hoegenaamd de rozen. Maar ik wil er wel alles aan doen om te voorkomen dat we weer moeten gaan aanscherpen. En een slecht startpunt voor het winterseizoen doordat we in de zomer het kind met het badwater weggooien lijkt me geen lekker vooruitzicht.
Zolang de vaccinatiegraad voldoende is en blijft werken bij komende mutaties kan dit heel prima goed gaan. Ze mikken op een vaccinatie graad van 84% op dit moment en zijn bezig die 85% te halen - er zijn dan gewoonweg in Nederland te weinig mensen meer die het actief verspreiden en ook niet meer die er echt ziek van worden. Het dooft dan uit, op een enkele haard die zo nu en dan kan oplaaien na. (vooral op plekken waar die vaccinatiegraad lager ligt)

Tot zover de theorie erachter: ik zie ook dat de vaccinatie bereidheid onder jongeren laag is terwijl deze de meeste lichaamssappen uitwisselen en wisselende contacten onderhouden. Andere kant: deze groep staat al zo lang bovenin de lijst van besmetters dat je je kunt afvragen of er niet al een keer groepsimmumiteit aan het optreden is daar :+

Ergo: de tijd gaat het leren. Ik zou het ook enorm zonde vinden als we te snel gaan, aan de andere kant storten de cijfers nu dermate hard in op de valreep van de zomervakantie dat er wellicht ook wel een ander effect optreedt: mentale corona pauze. Dat zelfs als er in oktober weer wat op laait we in ieder geval een paar maandjes pauze gehad hebben. Want als we die niet nemen laait het wellicht niet op, maar kun je in oktober toch net zo min alles weer open gooien? Lastig.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@NiGeLaToR Ben het helemaal met je eens; alleen hebben we wel een timings issue natuurlijk.

Die 85% wordt ná alle vakantie reizen pas gehaald. Daar zit ook mijn zorg voor een 3e golf(je). Of waar waren we inmiddels aanbeland?
Hopelijk onterecht.

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-01 11:30
*knip* zie vorige modbreak

[ Voor 111% gewijzigd door RoD op 18-06-2021 10:44 ]

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 08:15
MikeyMan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:14:
@NiGeLaToR Ben het helemaal met je eens; alleen hebben we wel een timings issue natuurlijk.

Die 85% wordt ná alle vakantie reizen pas gehaald. Daar zit ook mijn zorg voor een 3e golf(je). Of waar waren we inmiddels aanbeland?
Hopelijk onterecht.
Ik vind de kantoor openstellingsactie - voor zover mensen zich er nog aan houden - ook te vroeg. Vreemd genoeg wordt de tweede prik voor de grootste werkende groep mensen er niet echt bij getimed? Voor mij is dat dan dus pas medio augustus lang genoeg na de 2e inenting om naar kantoor te gaan. Zeg dan: per 1/9. Die laatste paar maanden maakt nu toch ook niet meer uit?

Maargoed, vanaf het begin ben ik blij dat ik er niet over ga. De druk zal vanuit diverse organisaties wel groot zijn om dit soort dingen weer toe te staan. Geen idee.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:14:
Mijn dochter van 19 kon vanochtend afspraken maken voor begin juli en begin augustus.
Als de schoolvakanties voorbij zijn moet die 85% haalbaar zijn lijkt me.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 20:18
Erapaz schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:50:
Voor de “baadt het niet, dan schaadt het niet” roepers, al die maatregelen van mondkapjes en afstand houden hebben toch een keerzijde:
[...]
Bron: https://nos.nl/artikel/23...t-land-ongekende-situatie
Ik vind het een beetje een vreemd artikel, aangezien die weerstand tegen het virus komt door er mee in aanraking te komen, lijkt mij het opvallende vooral de verplaatsing van de piek van winter naar zomer.

Misschien dat de piek wat hoger en nauwer is, doordat mensen nu vrij abrupt weer een hoop meer interactie hebben en er dus ook een piekje is in de beperkte ziekenhuisgevallen aangaande dit virus, maar om het nou als epidemie te betitelen terwijl hij zelf aangeeft dat hij anderzijds niet verwacht dat het zich heel veel verder zal verspreiden.

Op zich niet onverwacht, maar wat het nou met “baadt het niet, dan schaadt het niet” roepers en keerzijde te maken heeft, aangezien het dus vooral uitstel is en we anders min of meer hetzelfde hadden gezien, misschien iets meer gespreid op een eerder moment.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-01 19:52
NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:17:
[...]

Ik vind de kantoor openstellingsactie - voor zover mensen zich er nog aan houden - ook te vroeg. Vreemd genoeg wordt de tweede prik voor de grootste werkende groep mensen er niet echt bij getimed? Voor mij is dat dan dus pas medio augustus lang genoeg na de 2e inenting om naar kantoor te gaan. Zeg dan: per 1/9. Die laatste paar maanden maakt nu toch ook niet meer uit?

Maargoed, vanaf het begin ben ik blij dat ik er niet over ga. De druk zal vanuit diverse organisaties wel groot zijn om dit soort dingen weer toe te staan. Geen idee.
Ik denk dat daar vooral een lobby aan ten grondslag ligt vanuit de werkgevers. Er zijn teveel managers e.d. die hun kuikentjes weer onder de vleugels willen hebben. (moedereend vergelijking) Ik heb ook collega's en partners waar we mee samenwerken die ons graag over de vloer willen hebben. Heeft te maken met hun manier van overleggen denk ik, met lichaamstaal e.d.

Ik weiger overigens structureel alle, niet essentiële, overleggen op locatie, ten eerste omdat het me teveel nutteloze tijd kost om ergens een half uurtje of een uurtje te zitten, tijd die veel beter besteed kan worden. Als je het hebt over aan-m en afloop verliezen ontstaan die juist nu wel door dat achterlijke gedoe van mensen van huis halen om te overleggen. (even een overlegje plannen met 10 man die van huis uit moeten komen :+ ) Ten tweede is de beleidslijn intern gewoon tot september blijven we thuis en zijn juli/augustus bedoeld om met een aantal afdelingen ervaringen op te doen met het nieuwe nieuwe nieuwe werken. :+

Ik verwacht overigens ook niet dat onze directie eerder dan 1 september echt de ruimte op kantoren weer gaat inzetten, en dat de zomervakantie alleen ruimte zal geven voor mensen die het nodig hebben, na anderhalf jaar alleen thuis gezeten te hebben.

• hoevenpe
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:17:
Ik vind de kantoor openstellingsactie - voor zover mensen zich er nog aan houden - ook te vroeg.
Dat is eerder het formaliseren van de staande praktijk, veel mensen gaan alweer regelmatig naar kantoor.

Sterker nog, door nu expliciet halve bezetting toe te staan krijg tenminste een discussie over de toekomstige verdeling kantoor/thuis in plaats van weer 'vanzelfsprekend' elke dag de file in.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DutchCommando schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:34:
[...]

Drogreden.

[...]

Deze zin spreekt zichzelf tegen. Bovendien is "geleidelijke exposure" een raar concept: je raakt besmet of niet.

Dan nu even het artikel:

[...]

Oftewel. 1,5 jaar is RSV niet rondgegaan. Er is dus een grotere groep bevattelijk voor RSV, waardoor het aantal baby's dat nu besmet wordt in een kleiner tijdsbestek groter is. Dit kennen we ook van een ander virus: SARS-CoV-2.

[...]

Het maakt niet uit of een baby een RSV infectie doormaakte in 2019 of nu. In beide gevallen is er dezelfde kans op een slechter beloop van de infectie.
Volgens jouw theorie hebben we straks dus ook te maken met een uitgestelde griepepidemie?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 14:58
Wanneer worden de risiconiveaus weer bijgewerkt?
Bij de actuele getallen zou het er ongeveer zo uitzien:

1 (waakzaam): 2 regio's
2 (zorgelijk): 15 regio's
3 (ernstig): 6 regio's
4 (zeer ernstig): 2 regio's

• TIGER1125
Wolly schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:39:
[...]

Volgens jouw theorie hebben we straks dus ook te maken met een uitgestelde griepepidemie?
Ik zou daar persoonlijk overigens niet raar van opkijken wanneer we straks als samenleving een uitbraak zien van iets waar we normaal nooit echt last van hebben. (bijv. de griep)

• DutchCommando
  • Laatst online: 22:11
Wolly schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:39:
[...]

Ik kan die vraag niet beantwoorden. Influenza is complexer dan RSV.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Modbreak:Ik heb een aantal reacties verwijderd. Discussie is prima, ongefundeerde medische informatie verspreiden is dat niet.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:51

steveman

Comfortabel ten onder

Ik ben zelf dus al ruim een jaar niet verkouden geweest. Dat ga ik wel missen vrees is.
Hoop niet dat ik gelijk een rhinovirus-inhaalslag om de neusvleugels krijg straks :+

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
gekkie schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:55:
[...]

We mogen dus niet van je generaliseren bij deze groep en er een karikatuur van maken, aan de andere kant lijk je daar bij het benoemen van de problemen/gevolgen in de samenleving weinig moeite mee te hebben.
Daar zou het integraal dramatisch moeten zijn, wat mij sterk lijkt als een aardig deel gewoon weer als vanouds op jongerenvakantie gaat. Daarnaast doet het voorkomen dat het bij andere groepen in de samenleving als generalisatie veel beter zou gaan.

Ik heb het al wel eens eerder laten vallen, ik denk dat de problemen en gevolgen per individu binnen groepen dusdanig ver uit elkaar ligt, dat het gedeelde in een leeftijdsgroep in het niet valt bij de individuele verschillen en dat dit voor alle leeftijdsgroepen geldt. Zowel voor de gevolgen van corona (en de beleidskeuzes) als wel voor andere maatschappelijke thema's.
Het probleem is dat het vingerwijzen naar jongeren deels voorkomt uit eenzijdig redeneren, blikvernauwing en het zoeken naar een zondebok. Ik heb hier ooit een stukje geplaatst van een ic-arts die een beroep deed op de verantwoordelijkheid van ouderen, omdat hij merkte dat er ondanks de vele waarschuwingen, nog steeds veel ouderen op zijn ic terecht kwamen door contact met hun (klein)kinderen.

Nou, de wereld was te klein: onethisch bedrag van deze arts, hoe durfde hij "de groep die het al zo moeilijk heeft" ter verantwoording te roepen. Of je nou oud of jong bent, je hebt altijd zelf een verantwoordelijkheid. Jongeren die op vakantie gaan, ongeacht of dit een zuipvakantie is of een cultureel uitje, behoren een test te doen als ze in NL zijn. Zo simpel is het. We moeten niet doen alsof elke 25-minner na een week in de disco in Albufeira gestaan te hebben, expres hoestend door de Jumbo gaat rennen bij aankomst in Nederland. Daarnaast is het feit dat jongeren besmet raken, opzich zelf niet een heel groot probleem, zeker niet met de huidige vaccinatiegraad en test- c.q. quarantainemaatregelen. Jongeren hebben immers amper iets te vrezen van covid-19, zeker de groep tot met 25. Iets met eigen verantwoordelijkheid.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Wolly
  • Niet online
TIGER1125 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:44:
[...]

Ik zou daar persoonlijk overigens niet raar van opkijken wanneer we straks als samenleving een uitbraak zien van iets waar we normaal nooit echt last van hebben. (bijv. de griep)
Not sure if sarcastic.

De theorie dat de RS opleving een accumulatie is van uitgestelde RS gevallen en daarmee logisch verklaarbaar is, waarom zou dat bij de griep dan ook niet zo zijn? Afgezien van een gedeelte van de groep die ipv griep met of aan covid is overleden natuurlijk.

Als er straks een dubbel aantal griepdoden is tegenover een gemiddelde griepgolf hebben we een capaciteitsprobleem in de zorg waardoor de maatregelen weer geactiveerd zullen moeten worden, misschien zelfs strenger dan voorheen.

• hoevenpe
  • Nu online
TIGER1125 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:48:
Ach ik lees net op AD.nl dat er genoeg landen zijn die ons niet willen, want wij zijn gewoon een oranje land vanuit hun oogpunt.
Over oranje gesproken, ministeriële verantwoordelijkheid voor een Grapperhausje?
Ministers: koning had zich aan coronaregels moeten houden bij bezoek aan Haagse straat

Koning Willem-Alexander had zich aan de coronaregels moeten houden toen hij donderdag voor de tweede EK-wedstrijd van het Nederlands elftal een bezoek bracht aan de ’oranje’ Haagse Marktstraat. Daar schudde hij handen met buurtbewoners en hield hij geen anderhalve meter afstand.

Volgens demissionair minister Ferd Grapperhaus (Justitie) geldt er geen uitzondering op de regels voor leden van het koningshuis. Ook Tamara van Ark (Medische Zorg) vindt dat de regels er „voor ons allemaal” zijn. „De regels zijn er niet voor niets, en spreek elkaar erop aan als het naleven niet gebeurt”, zegt Van Ark. Ze vindt dat de koning een voorbeeldfunctie heeft, maar snapt zijn „enthousiasme” tijdens het bezoek wel.
Het zijn net normale mensen... :)

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:54:
[...]

Over oranje gesproken, ministeriële verantwoordelijkheid voor een Grapperhausje?

[...]

Eens met Van Ark. Ik snap het enthousiasme wel :)

Vind het een ander verhaal dan toen met Grapperhaus. Ander stadium van de pandemie en een stuk bewuster (bruiloft doorzetten terwijl de rest van nederland dat uitstelt)

[ Voor 22% gewijzigd door RodeStabilo op 18-06-2021 11:04 ]

• gekkie
Wolly schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:49:
[...]
Not sure if sarcastic.

De theorie dat de RS opleving een accumulatie is van uitgestelde RS gevallen en daarmee logisch verklaarbaar is, waarom zou dat bij de griep dan ook niet zo zijn? Afgezien van een gedeelte van de groep die ipv griep met of aan covid is overleden natuurlijk.

Als er straks een dubbel aantal griepdoden is tegenover een gemiddelde griepgolf hebben we een capaciteitsprobleem in de zorg waardoor de maatregelen weer geactiveerd zullen moeten worden, misschien zelfs strenger dan voorheen.
Ik denk dat dat wel mee gaat vallen met die maatregelen en "strengen dan voorheen" omdat we dit jaar al wel aardig wat oversterfte hebben gehad onder de mensen die dit waarschijnlijk vooral zou kunnen treffen.
Zal wellicht nog wat afhangen of men goed gokt met het samenstellen van het jaarlijkse griepvaccin en of er wellicht nog een stijging is in wie hem neemt.

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-01 14:35
[...]

[...]

Je zou denken dat hij na de ophef van vorig jaar wel beetje strikter zou zijn geweest.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:51

steveman

Comfortabel ten onder

Je zou maar een agent zijn... boetes moeten uitschrijven aan een geïrriteerd publiek voor het niet naleven van de regels. En vervolgens doet de numero oen-o dit.

Beetje dom.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:36
gekkie schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:55:
[...]
Ik heb het al wel eens eerder laten vallen, ik denk dat de problemen en gevolgen per individu binnen groepen dusdanig ver uit elkaar ligt, dat het gedeelde in een leeftijdsgroep in het niet valt bij de individuele verschillen en dat dit voor alle leeftijdsgroepen geldt. Zowel voor de gevolgen van corona (en de beleidskeuzes) als wel voor andere maatschappelijke thema's.
Uiteraard is er een verschil in de impact tussen individuen, maar op het moment dat we het hebben over het wegvallen van 10.000en stage plaatsen en 10.000en banen kan je wel stellen dat een zeer substantieel van het cohort wordt getroffen en dat we hier een breed maatschappelijk probleem te pakken hebben.

Als we hem anders draaien en we kijken naar achterstandswijken en vaccinatie graad is het ook heel realistisch om te stellen dat we daar een probleem hebben. Dat dat niet elk gezin treft is evident. Het vervelende aan maatschappelijke problemen is juist dat ze zo zwaar oververtegenwoordigd worden in een bepaalde subset van de Nederlandse samenleving, dat dat niet voor elk individu telt is dan een te lage granulariteit.

Maar door dan wel op de lijn "Eigen verantwoordelijkheid", "Asociaal", "onverantwoordelijk", "Foei" dan een hele groep te kenmerken kan je verwachten dat de luiken dichtgaan. De mensen op wie die karakterisering past halen hun schouders op, de goeden zijn terecht geïrriteerd omdat het "stank voor dank" is.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:18

-tom-562

Oliesjeik

[...]

[...]

Lol, Ferdje die ff gaat vertellen dat mensen zich aan de regels moeten houden, daahaag :w

Vaak bu'j te bang!

• RodeStabilo
  • Niet online
-tom-562 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:13:
[...]

Lol, Ferdje die ff gaat vertellen dat mensen zich aan de regels moeten houden, daahaag :w
Dat is wel wat pijnlijk idd. Die kerel had gewoon moeten opstappen alleen maar vanwege dat je bij verdere uitspraken geen geloofwaardigheid meer hebt. Practice what you preach enzo. Maar goed hij vond zichzelf nog wel geloofwaardig dus daarom zit ie er nog.

[ Voor 8% gewijzigd door RodeStabilo op 18-06-2021 11:15 ]

• t_captain
Linkdrop: https://www.bbc.com/news/health-57431420
En nog een: https://www.gavi.org/vacc...-two-things-we-still-need

Vanuit verschillende inschattingen op getallen uit India, UK en NL schat ik de R0-waarde van de Delta variant een fractie lager in. 4.5 a 5 ongeveer.

De extra besmetteklijkheid in de UK (Delta tov Alpha) modelleer ik momenteel op +34 a +38%. Dat is de combinatie van meer besmettelijkheid en lagere bescherming door de vaccins.

In Nederland schat ik een lagere factor in, dat komt doordat we hier meer mRNA vaccins gebruiken. Mijn meest actuele achatting is +25% tot +35%.

Ik vind het kantje boord. Mijn advies aan de regering zou vandaag zijn om de versoepelingen van volgende week met 2 weken uit te stellen. De motivatie:

1. meer kiemsurveillance, meer onderzoek, meer getallen, meer zekerheid.
2. je geeft een signaal af dat Corona door de opkomst van de Delta variant misschien nog niet helemaal passe is. Ik heb het gevoel dat de naleving de afgelopen weken helemaal zoek is.

Als de kiemsurveillance dinsdag en de week erop niet tegenvalt, en uit internationale onderzoeken ook geen al te slecht nieuws komt, dan kunnen we 1 van die 2 weken versnellen.

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 22-01 15:30

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Jedi_Pimp schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:49:
[...]

Het probleem is dat het vingerwijzen naar jongeren deels voorkomt uit eenzijdig redeneren, blikvernauwing en het zoeken naar een zondebok. Ik heb hier ooit een stukje geplaatst van een ic-arts die een beroep deed op de verantwoordelijkheid van ouderen, omdat hij merkte dat er ondanks de vele waarschuwingen, nog steeds veel ouderen op zijn ic terecht kwamen door contact met hun (klein)kinderen.

Nou, de wereld was te klein: onethisch bedrag van deze arts, hoe durfde hij "de groep die het al zo moeilijk heeft" ter verantwoording te roepen. Of je nou oud of jong bent, je hebt altijd zelf een verantwoordelijkheid. Jongeren die op vakantie gaan, ongeacht of dit een zuipvakantie is of een cultureel uitje, behoren een test te doen als ze in NL zijn. Zo simpel is het. We moeten niet doen alsof elke 25-minner na een week in de disco in Albufeira gestaan te hebben, expres hoestend door de Jumbo gaat rennen bij aankomst in Nederland. Daarnaast is het feit dat jongeren besmet raken, opzich zelf niet een heel groot probleem, zeker niet met de huidige vaccinatiegraad en test- c.q. quarantainemaatregelen. Jongeren hebben immers amper iets te vrezen van covid-19, zeker de groep tot met 25. Iets met eigen verantwoordelijkheid.
Huidige vaccinatiegraad = iedereen onder de 50 heeft pas eind juli/begin augustus volledige vaccinatie. Zit ik zelf ook bij. Ik vind het prima om maatregelen los te laten, dan let ik zelf wel eventjes extra op. Maar als een ander dan nog even ietwat rekening met mij wil houden, dank :)

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:17:
[...]

Huidige vaccinatiegraad = iedereen onder de 50 heeft pas eind juli/begin augustus volledige vaccinatie. Zit ik zelf ook bij. Ik vind het prima om maatregelen los te laten, dan let ik zelf wel eventjes extra op. Maar als een ander dan ngo ietwat rekening met mij wil houden, dank :)
Hier ook. alle ballen op oktober voor een reis. Hooguit nog een weekendje met de motor ergens heen.

• ijdod
  • Laatst online: 22-01 16:40
MikeyMan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:49:
[...]

De vraag is hoe dat in de praktijk werkt. Gaan mensen daadwerkelijk worden tegen gehouden? Worden er minder reizen geboekt? Worden er uitzonderingen gemaakt met het coronapaspoort?
Ik denk dat je net als vorig jaar grofweg 2 groepen hebt: de groep die zich aan de regels houdt en dus voor tests e.d. zorgt (cq besluit niet te gaan), en de groep die gewoon gaat. De grijze golf die aan het vertrekken is nu is voor zover ik dat in mijn eigen bubbel zie, die laatste categorie. Allemaal ruimschoots voorbij de volledig gevaccineerd, plus 2 weken... Henk en Bep zijn al op de camping in IT/FR/ES en hebben geen controles gehad, dus wij gaan ook, zeg maar..

[ Voor 7% gewijzigd door ijdod op 18-06-2021 11:26 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• TIGER1125
Wolly schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:49:
[...]

Not sure if sarcastic.

Nee was niet sarcastisch bedoeld.

Ik verwacht persoonlijk dat we echt wel meer ziekte gevallen gaan zien van de seizoen kwaaltjes na anderhalf jaar afstand houden en "extra" schoon leven. In wat voor hoedanigheid durf ik niet te zeggen, maar een zwaarder griepseizoen zou ik persoonlijk niet echt raar van opkijken.

Of dat verder ook weer maatregelen tot gevolg zal/kan hebben? Dat weet ik niet, dat is voorheen ook niet gebeurd, de vraag is of ze het durven inzetten nu ze weten hoe dit soort instrumenten gebruikt kunnen worden.

[ Voor 10% gewijzigd door TIGER1125 op 18-06-2021 11:28 ]

• roffeltjes
IJzerlijm schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:16:
[...]
Maar met een ziekte als deze heb je maar een klein aantal nodig voor verdere verspreiding. Als 5% zich niet aan maatregelen houdt gaat dat veel meer dan 5% van de mensen besmetten.
Nog steeds geen reden om dan met een brede kwast te gaan verven en alleen maar meer irritatie in die groep op te wekken.

Als we dit een groot probleem vinden dan moeten we erop inzetten dat dit niet gebeurd. Verwachten dat dit met een luid "FOEI" zichzelf oplost is onzin. Het benaderen van een kleine lastige groep vergt heel veel moeite en een gerichte aanpak. En zelfs dan ga je het niet helemaal afdekken.

En wat verstaan we onder "niet aan de maatregelen houden"?

- Geen mondkapje?
- Soms een mondkapje?
- Elk winkelwagentje aflikken?
- Slechts één winkelwagentje per bezoek aflikken?
- Iedereen bespringen en knuffelen?
- Je beste vrienden knuffelen?

Het is een glijdende schaal aan maatregelen waar jongeren zich individueel in meer of mindere mate aan houden, maar waar als groep gezien er ongetwijfeld meer de hand mee wordt gelicht dan door de oudjes (sowieso zal de subset met rollator moeite hebben met het onverwachts bespringen van voorbijgangers^^).

De jongen die zijn vrienden knuffelt aanspreken als onverantwoordelijke asociale feestneus is vanuit zijn oogpunt een wilde beschuldiging, terwijl je best het argument kan maken dat het onverantwoordelijk is, slecht voor de maatschappij is en veel te familiair gezien de situatie.

Hoe je dat overbrugt is lastig, maar als je wil dat mensen meewerken is het meestal niet zo'n goed idee om ze moreel aan te vallen terwijl ze zelf het gevoel hebben hun best te doen.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

roffeltjes schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:29:
[...]

En wat verstaan we onder "niet aan de maatregelen houden"?

- Geen mondkapje?
- Soms een mondkapje?
- Elk winkelwagentje aflikken?
- Slechts één winkelwagentje per bezoek aflikken?
- Iedereen bespringen en knuffelen?
- Je beste vrienden knuffelen?

\
In dit geval 'net zoals in Ischgl 2020 met massa's mensen uit heel Europa in kroegen feesten'.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Ook Tamara van Ark (Medische Zorg) vindt dat de regels er „voor ons allemaal” zijn. „De regels zijn er niet voor niets, en spreek elkaar erop aan als het naleven niet gebeurt”, zegt Van Ark.
Dat mens leeft echt buiten de realiteit, even de mensen op de Marktweg, die intens genieten van het EK, aanspreken dat ze de regels niet naleven |:(

Dan ga je met een nieuwe vocabulaire set naar huis.

• gekkie
roffeltjes schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:10:
Maar door dan wel op de lijn "Eigen verantwoordelijkheid", "Asociaal", "onverantwoordelijk", "Foei" dan een hele groep te kenmerken kan je verwachten dat de luiken dichtgaan. De mensen op wie die karakterisering past halen hun schouders op, de goeden zijn terecht geïrriteerd omdat het "stank voor dank" is.
Als het niet met eigen verantwoordelijkheid kan, dan hou je 2 opties over:
  • of laten gaan en iedereen en misschien ook diegene die het betreft, later daar de wrange vruchten van laten plukken, het lijkt me vrij utopisch om te denken dat als ze nu getroffen zijn, dat ze dat als het als nog weer uit de klauwen blijkt te lopen ze dat niet zouden zijn. Vandaar dat het toch een welbegrepen eigen belang zou moeten zijn.
  • of afdwingen, dan lijkt het mij ook onwaarschijnlijk dat de goeden er niet onder zouden lijden en dan daar weer geïrriteerd door zouden raken.
Kortom ik zou juist iets meer pleidooi voor de eigen verantwoordelijkheid in het doen en vooral ook het laten, niet in het zelf alleen moeten oplossen van alle gevolgen, wel in het beperken en zorgen dat we hopelijk deze herfst met z'n allen weer een goede start kunnen maken.
En volgens mij gaan de discussies met betrekking op vakanties van al dan niet jongeren vooral daar over.

• roffeltjes
IJzerlijm schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:32:
[...]
In dit geval 'net zoals in Ischgl 2020 met massa's mensen uit heel Europa in kroegen feesten'.
Ik vind dat je hier een ontzettend goede definitie plaatst, dank.

Zonder onderscheids des persoons is het een probleem dat er kroegen open zijn zonder enige controle of handhaving. Boos worden op de sukkels die die kroeg in stappen is niet heel erg effectief, je moet daar dus een stokje voorsteken (of tijdig inenten, maar dat station zijn we nu wel gepasseerd).

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 19:01

Dennahz

Life feels like hell should.

MikeyMan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:49:
[...]

De vraag is hoe dat in de praktijk werkt. Gaan mensen daadwerkelijk worden tegen gehouden? Worden er minder reizen geboekt? Worden er uitzonderingen gemaakt met het coronapaspoort?
Als ik de media mag geloven is alles volgeboekt, maar die roepen wel vaker wat :p In de praktijk zal je als toerist waarschijnlijk gewoon door kunnen rijden in het buitenland. Zeker als alle landen op groen staan (wat sowieso zal gebeuren in hartje zomer).

Ze zijn nu wel heel snel aan het versoepelen zeg. Beetje hetzelfde als vorig jaar. Lang leve de lol en we zien wel weer na de zomer.

Twitter

• roffeltjes
gekkie schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:36:
[...]
Kortom ik zou juist iets meer pleidooi voor de eigen verantwoordelijkheid in het doen en vooral ook het laten,
Gokken op eigen verantwoordelijkheid vanwege een maatschappelijk belang is een heel lastig verhaal als de maatschappij de persoon/groep blijkbaar niet belangrijk vind.
En volgens mij gaan de discussies met betrekking op vakanties van al dan niet jongeren vooral daar over.
Het wijzen op een goede start in september is wrang.

De generaties die bepalen die zijn al voor de vakantie geprikt, de generatie die vanaf september weer de banken in moet zijn dan hopelijk net allemaal gevaccineerd. Wat is de winst voor de gemiddelde jongere als hij een vakantie aan de leiband gaat inclusief verplicht testen? Dat de rest van de maatschappij dan in ieder geval lekker kan genieten is voor dat individu niet een hele grote winst....

Ik zie alleen heel veel stokken, met verdomd weinig wortels.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:33

Nox

Noxiuz

Dennahz schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:42:
[...]

Als ik de media mag geloven is alles volgeboekt, maar die roepen wel vaker wat :p In de praktijk zal je als toerist waarschijnlijk gewoon door kunnen rijden in het buitenland. Zeker als alle landen op groen staan (wat sowieso zal gebeuren in hartje zomer).

Ze zijn nu wel heel snel aan het versoepelen zeg. Beetje hetzelfde als vorig jaar. Lang leve de lol en we zien wel weer na de zomer.
Je kan dit niet zien als 'beetje hetzelfde als vorig jaar'. Je hebt nu een bevolking waarvan 80% gevaccineerd is tegen het einde van de zomer.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:18
t_captain schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:15:
Ik vind het kantje boord. Mijn advies aan de regering zou vandaag zijn om de versoepelingen van volgende week met 2 weken uit te stellen. De motivatie:

1. meer kiemsurveillance, meer onderzoek, meer getallen, meer zekerheid.
2. je geeft een signaal af dat Corona door de opkomst van de Delta variant misschien nog niet helemaal passe is. Ik heb het gevoel dat de naleving de afgelopen weken helemaal zoek is.

Als de kiemsurveillance dinsdag en de week erop niet tegenvalt, en uit internationale onderzoeken ook geen al te slecht nieuws komt, dan kunnen we 1 van die 2 weken versnellen.
Ben ik het mee eens, ik denk dat de versoepelingen van deze week en beetje huid-en-beer verhaal gaan worden. De enige versoepeling die ik wél zou doorvoeren is het toestaan van schermen in de horeca en die open houden tot 24:00, vooral om te voorkomen dat mensen over de grens in België naar het EK gaan kijken. Of de Tour. Of de Spelen. Of de Formule 1. ;)

Aan de andere kant kom je nu op een punt dat heel veel mensen de cijfers zien crashen en uit zichzelf al gaan versoepelen, of de overheid dat nu wil of niet. De vraag is of je daar tegenin wil gaan met dwangmiddelen, of het gewoon moet laten gaan en er dus 'de facto' al is versoepeld.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Dennahz
  • Laatst online: 22-01 19:01

Dennahz

Life feels like hell should.

Nox schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:52:
[...]

Je kan dit niet zien als 'beetje hetzelfde als vorig jaar'. Je hebt nu een bevolking waarvan 80% gevaccineerd is tegen het einde van de zomer.
Hoop het idd :) En mag hopen dat, ook al komen er toch weer wat besmettingen, ze niet weer alles op slot gaan gooien. Zolang mensen er minder ziek van worden (al dan niet door het vaccin) lijkt het mij dat het hoofdstuk eindelijk afgesloten kan worden.

Nooit meer een lockdown a.u.b. We gaan als maatschappij wel dingen permanent moeten veranderen om dit in de toekomst te voorkomen.

Voor de 20% die geen vaccin wil/mag kan je niet alles weer op slot gooien. Iedereen heeft de keuze om te vaccineren nu gehad en mag er vanuit gaan de het virus nu gewoon langzaam uitdooft of muteert naar iets wat mensen minder ziek maakt. Dat zie je nu al met die Delta variant. Meer besmettingen, maar mensen worden minder ziek. Dikke prima dus :)

[ Voor 7% gewijzigd door Dennahz op 18-06-2021 11:59 ]

Twitter

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
steveman schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:07:
Je zou maar een agent zijn... boetes moeten uitschrijven aan een geïrriteerd publiek voor het niet naleven van de regels.
Dat doen ze al in meer of mindere mate de afgelopen paar maanden. Komende week zal een beproeving worden, alle maatregelen eindigen vanavond om 19.00 in elk geval de facto, over een week eindigen ze dan de jure.
En vervolgens doet de numero oen-o dit.
Zo erg kan ik mij niet storen aan de koning.

Grapperhaus vierde een huwelijksfeest waarbij de regels met voeten getreden. Dat verergerde hij nog meer in de weken erna met zijn pogingen om het alsnog een soort van goed te maken. Hij deed niet alleen zijn eigen geloofwaardigheid geweld aan, maar de geloofwaardigheid van het kabinet en de handhaving. Hoe kan zo'n agent nog serieus een prent schrijven voor de overtreding waar de minister van justitie mee is weggekomen? Gevoelsmatig zit daar een probleem.

De Jonge schond de mondkapjesplicht om beeldmateriaal te maken voor het CDA en Hoekstra ging gezellig op schaatsles met Sven Kramer terwijl dit niet mocht.

We hebben ook nog het debacle gehad met de besmetting van Mona Keijzer en Kajsa Ollongren. Het kabinet wilde niet aan coronatesten, want wij houden altijd 1,5 meter aan. Daarna wel test, maar toch naar werk komen. Dat bleek te mogen, maar gevoelsmatig was het krom. Dit werd verergerd doordat Ollongren positief testte, toen leefde ook het idee dat het kabinet wel de regels mag overtreden.

In elk geval is de koning in goed gezelschap.

• t_captain
Stoney3K schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:57:
[...]

Ben ik het mee eens, ik denk dat de versoepelingen van deze week en beetje huid-en-beer verhaal gaan worden. De enige versoepeling die ik wél zou doorvoeren is het toestaan van schermen in de horeca en die open houden tot 24:00, vooral om te voorkomen dat mensen over de grens in België naar het EK gaan kijken. Of de Tour. Of de Spelen. Of de Formule 1. ;)

Aan de andere kant kom je nu op een punt dat heel veel mensen de cijfers zien crashen en uit zichzelf al gaan versoepelen, of de overheid dat nu wil of niet. De vraag is of je daar tegenin wil gaan met dwangmiddelen, of het gewoon moet laten gaan en er dus 'de facto' al is versoepeld.
Omdat ik nauwelijks beweging zie in de R-waarde rond de data van versoepelingen (fase 3 = flink pakket en toch hooguit 0.03 op R-waarde), denk ik dat we met ons alleen al een flink voorschot hebben genomen. De impact van fase 5 en 6 zal vermoedelijk heel beperkt zijn. Gedrag lijkt momenteel een veel grotere factor dan regels.

Het gaat om het signaal. We denken allemaal heel comfortabel te zitten, maar het is een dubbeltje op zijn kant rond de Deta variant. Dat moeten we beseffen. Als iedereen weer iets voorzichtiger wordt, dan kunnen we met zeer kleine aanpassingen in ons doen en laten 0.05 of 0.1 op de R-waarde winnen. Dat kan het verschil maken tussen wel of geen 4e golf.

• gekkie
roffeltjes schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:49:
[...]
Gokken op eigen verantwoordelijkheid vanwege een maatschappelijk belang is een heel lastig verhaal als de maatschappij de persoon/groep blijkbaar niet belangrijk vind.
Lijkt me wat kort door de bocht. Tevens denk ik niet dat jongeren van nu minder belangrijk worden gevonden dan andere generaties (in het heden, noch toen zij de jongere generatie waren), zowel in goede als in minder goede tijden (die er in het verleden en bij elke generatie wel zijn geweest toen ze jong waren).
Het wijzen op een goede start in september is wrang.

De generaties die bepalen die zijn al voor de vakantie geprikt, de generatie die vanaf september weer de banken in moet zijn dan hopelijk net allemaal gevaccineerd. Wat is de winst voor de gemiddelde jongere als hij een vakantie aan de leiband gaat inclusief verplicht testen? Dat de rest van de maatschappij dan in ieder geval lekker kan genieten is voor dat individu niet een hele grote winst....
Misschien zou het ietsje minder willen zien en aanduiden als "leiband" al wat kunnen helpen ?
Dat lijkt mij overdreven en zo is het ook niet bedoeld, tevens wil je het steeds zo graag op die vermeende tegenstelling tussen generaties benadrukken en niet het gedeelde belang, wat mij ook wat wonderlijk over komt.

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-01 12:03

codex

Geen OpenAI agent :)

Dennahz schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:58:
[...]
Voor de 20% die geen vaccin wil/mag kan je niet alles weer op slot gooien. Iedereen heeft de keuze om te vaccineren nu gehad en mag er vanuit gaan de het virus nu gewoon langzaam uitdooft of muteert naar iets wat mensen minder ziek maakt. Dat zie je nu al met die Delta variant. Meer besmettingen, maar mensen worden minder ziek. Dikke prima dus :)
Is dat zo? Ik was in de veronderstelling dat het minder opvallend is maar mensen er wel degelijk zieker van kunnen worden.

@t_captain
Kun jij uit jouw model opmaken of er een omslag punt is waarop de Delta variant als gevolg van volledige vaccinaties geen 4e golf meer kan veroorzaken?

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:13
Stoney3K schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:57:
[...]

Met dit weer zou een waterkanon wel lekker zijn :P.

Maar verder op zich eens. Op zich valt het denk ik wel mee met de versoepelingen, het is niet alsof alles eraf gaat. Kantoren mogen bijvoorbeeld nog maar 50% toelaten, en alleen als de anderhalve meter mogelijk is. Verder zijn het toch vooral de sowieso al geplande versoepelingen (voor oorspronkelijk 30 juni), plus het mondkapje?

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-01 10:14

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• RodeStabilo
  • Niet online
Ben benieuwd wanneer het punt komt dat de kliniek de IC gaat inhalen qua bezetting.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Wat me wel opvalt is dat de instroom al een aantal dagen redelijk constant is. Voor een normaal vind ik dat nog vrij hoog.

alles kan off-topic

• Señor Sjon
Ankona schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:13:
[...]

Wat me wel opvalt is dat de instroom al een aantal dagen redelijk constant is. Voor een normaal vind ik dat nog vrij hoog.
32-12=20 instroom van buitenaf. Doden kan je niet zeggen, want die worden een beetje lukraak gerapporteerd.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zag dat er inmiddels ook vijf IC's zijn zonder corona patienten erop. :D

@Ankona
De instoomcijfers zijn hier wat uitgesplitst:

https://experience.arcgis...1779b4cdd9d81e44b9b1032d0

[ Voor 48% gewijzigd door MikeyMan op 18-06-2021 13:24 ]

• hoevenpe
  • Nu online
RodeStabilo schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:08:
Ben benieuwd wanneer het punt komt dat de kliniek de IC gaat inhalen qua bezetting.
Naar het zich laat aanzien voor de versoepelingen van 26 juni.
Benieuwd hoe positief/ontspannen Mark en Hugo vanavond zijn, qua zorg zie ik geen belemmeringen.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:51
t_captain schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:06:
[...]

Het gaat om het signaal. We denken allemaal heel comfortabel te zitten, maar het is een dubbeltje op zijn kant rond de Deta variant. Dat moeten we beseffen. Als iedereen weer iets voorzichtiger wordt, dan kunnen we met zeer kleine aanpassingen in ons doen en laten 0.05 of 0.1 op de R-waarde winnen. Dat kan het verschil maken tussen wel of geen 4e golf.
Maar in welke groep mensen zou die 4e golf dan moeten optreden? Als we de komenden 8 (?) weken naar 100% delta variant bewegen. Dan hebben we ook ca. 70% volledig gevaccineerd. Dan is de basis voor een golf toch maar heel beperkt en zal die golf dus nooit grote hoogten bereiken. Of mis ik hier een punt?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blissard schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:51:
[...]

Maar in welke groep mensen zou die 4e golf dan moeten optreden? Als we de komenden 8 (?) weken naar 100% delta variant bewegen. Dan hebben we ook ca. 70 volledig gevaccineerd. Dan is de basis voor een golf toch maar heel beperkt en zal die golf dus nooit grote hoogten bereiken. Of mis ik hier een punt?
Sowieso laat gemiddeld 15% zich niet vaccineren. Dan zijn er nog groepen die geen vaccin kunnen hebben, of waar het niets doet.

Bovenop de groep die we uberhaupt niet gaan vaccineren (0-12, evt 12-18) blijft er zomaar nog 4-5 miljoen mensen over. En ik denk zomaar dat die niet heel homogeen over het land verdeeld zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 18-06-2021 13:55 ]

• blissard
MikeyMan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:55:
[...]

Sowieso laat gemiddeld 15% zich niet vaccineren. Dan zijn er nog groepen die geen vaccin kunnen hebben, of waar het niets doet.

Bovenop de groep die we uberhaupt niet gaan vaccineren (0-12, evt 12-18) blijft er zomaar nog 4-5 miljoen mensen over. En ik denk zomaar dat die niet heel homogeen over het land verdeeld zijn.
Dat klopt toch ongeveer met de 70% die ik noem?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blissard schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:57:
[...]

Dat klopt toch ongeveer met de 70% die ik noem?
Ja, maar is dus tevens een aardig reservoir voor een 4e golf (hadden we de 3e al gehad) als er in korte tjid veel mensen elkaar besmetten.

Als 1% daarvan naar het ziekenhuis moet zijn het er nog steeds 50k.
En ik denk zomaar dat dat nogal als een verrassing kan komen. Testbereidheid zal dalen (want ik ben toch gevaccineerd), en dus is het zicht op de verspreiding minder.

[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 18-06-2021 14:00 ]

• hoevenpe
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:55:
En ik denk zomaar dat die niet heel homogeen over het land verdeeld zijn.
Daarom kan je ook zo snel geprikt worden op Urk... ;)

• roffeltjes
gekkie schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:20:
[...]
Lijkt me wat kort door de bocht. Tevens denk ik niet dat jongeren van nu minder belangrijk worden gevonden dan andere generaties (in het heden, noch toen zij de jongere generatie waren), zowel in goede als in minder goede tijden (die er in het verleden en bij elke generatie wel zijn geweest toen ze jong waren).
Ongetwijfeld correct (klagen is van alle tijden en we hebben het goed/minder kinderen), maar onderschat niet de trendbreuk die je hier ziet. Om op zo'n korte termijn zoveel economische pijn in één groep terecht zien komen is ongehoord. Ik ben van origine sociaal economisch historicus, maar ik kan me geen parallel voor de geest halen (is natuurlijk ook een uniek evenement).

En als je dan ziet dat spaartegoed is gestegen en er van alles aan regelingen is, dan zijn jongeren (met name studenten)echt wel vergeten. De rapporten zijn niet zomaar uit de lucht gevallen :X

Het is ook wel degelijk een bekend patroon waarbij een groep die niet aan de knoppen zit het meest last heeft, het is moeilijk om daar geen causaliteit in te zien.
Misschien zou het ietsje minder willen zien en aanduiden als "leiband" al wat kunnen helpen ?
Dat lijkt mij overdreven en zo is het ook niet bedoeld, tevens wil je het steeds zo graag op die vermeende tegenstelling tussen generaties benadrukken en niet het gedeelde belang, wat mij ook wat wonderlijk over komt.
Het probleem van testen en daaraan "rechten" hangen is dat het wel degelijk een soort leiband is en dus ook zo zal worden ervaren. Dat dit met de beste bedoelingen is geïntroduceerd veranderd daar niets aan.

Betreft het gedeelde belang; als het "zoet" terechtkomt bij andere groepen omdat jij het "zuur" moet eten krijg je inderdaad een ongewenste tweedeling. Het is echt niet gechargeerd om te zeggen dat één van de hardst getroffen groepen nu toch weer als laatste aan de beurt is, sterker nog, ze is aan de beurt als de vakantieperiode al voorbij is. Iemand moet de laatste zijn, maar dat het weer deze groep is terwijl de groep die de lijnen uitzet al eerder mag genieten... dat is wrang.

Dat we op dit moment die situatie hebben gecreëerd en dat we daar haast niet meer onderuit komen zie ik ook, maar het is alleen maar een bevestiging dat de jongere generaties vergeten zijn/minder meetellen.

• blissard
MikeyMan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:58:
[...]

Ja, maar is dus tevens een aardig reservoir voor een 4e golf (hadden we de 3e al gehad) als er in korte tjid veel mensen elkaar besmetten.

En ik denk zomaar dat dat nogal als een verrassing kan komen. Testbereidheid zal dalen (want ik ben toch gevaccineerd), en dus is het zicht op de verspreiding minder.
Nou ja, ik ben dus benieuwd naar t-captains kwantitatieve oordeel. Het kwalitatieve oordeel snap ik wel.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:58:
[...]

ja en nee; Ik vermoed dat de opnamekans voor de niet-ingeënte groep veel lager ligt dan de wel ingeënte groep;
Daarnaast zal de verspreiding veel trager gaan, omdat een grote groep is ingeënt en voor zover we nu kunnen zien aanmerkelijk minder bijdragen aan verspreiding.
Tot slot zal ook in de niet ingeënte groep op een gegeven moment groepsimmuniteit gaan ontstaan waardoor de verspreiding stil valt.
Als de R0-waarde van de Delta-variant rond de 8 ligt, dan zal de effectieve R bij 75% inenting rond de 2 liggen. Als vervolgens 10% besmet raakt zakt je R naar de 1.

Risico zit 'm inderdaad in gebieden waar sowieso weinig mensen gevaccineerd zijn, daar zal je pieken gaan krijgen in de aantallen en opnames

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@rik86 het is speculeren uiteraard, maar ik denk juist dat de groepen die zich niet willen vaccineren nog best een risico gaan vormen.

Dan denk ik vooral aan:
- Achterstandswijken, met bijbehorende slechte gezondheid/hoge opnamekans
- 'Wappies' die van zowel maatregelen, als vaccineren niets moeten weten. Doe hier even de aanname dat hier ook een oververtegenwoordiging is van de lagere klassen. En dus mindere gezondheid.
- Biblebelt die het aan god over laten

Gelijk ook groepen die vaak bij elkaar in de buurt leven en bij elkaar komen.
Zou kunnen dat daar al een hogere groepsimmuniteit is uiteraard, maar op basis van het profiel zou ik niet direct een lagere opnamekans verwachten.

Voor de jongeren heb je uiteraard gelijk.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-01 17:12
blissard schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:51:
[...]

Maar in welke groep mensen zou die 4e golf dan moeten optreden? Als we de komenden 8 (?) weken naar 100% delta variant bewegen. Dan hebben we ook ca. 70% volledig gevaccineerd. Dan is de basis voor een golf toch maar heel beperkt en zal die golf dus nooit grote hoogten bereiken. Of mis ik hier een punt?
Laten we de situatie in het VK maar goed in de gaten houden, hoewel er daar al heel veel gevaccineerd is knallen de cijfers alweer keihard omhoog, qua besmettingen en inmiddels ook weer wat meer qua ziekenhuisopnamen.

Gisteren daar weer 11k besmettingen gerapporteerd, na een tijdland een bodemniveau van 2k gehad te hebben.
Ziekenhuisopnamen zijn ten opzichte van een bodem van 100 inmiddels verdubbeld naar 200+ per dag...

• blissard
gustaveau schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:28:
[...]

Laten we de situatie in het VK maar goed in de gaten houden, hoewel er daar al heel veel gevaccineerd is knallen de cijfers alweer keihard omhoog, qua besmettingen en inmiddels ook weer wat meer qua ziekenhuisopnamen.

Gisteren daar weer 11k besmettingen gerapporteerd, na een tijdland een bodemniveau van 2k gehad te hebben.
Ziekenhuisopnamen zijn ten opzichte van een bodem van 100 inmiddels verdubbeld naar 200+ per dag...
Maar is de UK dan vergelijkbaar met NL? Andere maatregelen, andere vaccins, andere strategie en veel meer delta-variant.

• gekkie
roffeltjes schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:01:
[...]
Ongetwijfeld correct (klagen is van alle tijden en we hebben het goed/minder kinderen), maar onderschat niet de trendbreuk die je hier ziet. Om op zo'n korte termijn zoveel economische pijn in één groep terecht zien komen is ongehoord. Ik ben van origine sociaal economisch historicus, maar ik kan me geen parallel voor de geest halen (is natuurlijk ook een uniek evenement).
Tsja ik ben niet van mening dat die zo zeer bij één groep terecht komt, daar zijn de individuele verschillen te groot voor, zowel binnen de groep jongeren als daarbuiten.

En ik denk dat begin jaren 80 ook voor grote groepen jongeren geen hoogtepunt was op dat moment, noch was het dat voor andere groepen. De punk en zich roerende krakers, dat waren nou toch ook niet echt de bejaarden van hun tijd of wel ?
Woningmarkt was niet je van het, hoge werkloosheid, stages (wellicht toen minder zwaarwichtig als we er nu aan schijnen te tillen) zullen ook toen niet makkelijk te vinden zijn geweest, huizenmarkt was ook maar een matig succes, dynamiek anders omdat toen de (grond)prijs misschien lager was, maar de hypotheek rente wel een whopping 13%, dus de totale lasten van de enig beschikbare annuïteiten hypotheek ook hoog waren.
En ook toen en achteraf zal er genoeg over geschreven en gezegd zijn of wat ze deden allemaal zo nodig was qua uitwassen, niet altijd onterecht.
Maar ook toen was je er als oudere niet heel veel beter vanaf, een hoop jongeren zijn nog wat flexibeler (nog geen kinderen om zorg voor te dragen, weinig langdurige hoge schulden afgetekend (hypotheek onderwater) etc. of hebben als ze mazzel hebben Ouders die kunnen bijdragen of voor kost en inwoning kunnen zorgen.
En als je dan ziet dat spaartegoed is gestegen en er van alles aan regelingen is, dan zijn jongeren (met name studenten)echt wel vergeten. De rapporten zijn niet zomaar uit de lucht gevallen :X
Deels, ik denk dat het vooral een harde dobber is geweest voor die groepen die net in dit jaar een wisseling hebben moeten doormaken. Brugklassers en eerstejaars studenten, waarbij het extra lastig is dat de oorzaak van de problemen veel sociale interactie in de weg staat op dat moment. Dat deel lijkt mij nog beroerder dan het financieel economische aspect waar jij vooral op lijkt te wijzen.
Het is ook wel degelijk een bekend patroon waarbij een groep die niet aan de knoppen zit het meest last heeft, het is moeilijk om daar geen causaliteit in te zien.
Ik zie het niet, ook niet met moeite.
Ik had wel gaande weg zeg rond de jaarwisseling een "herijking" verwacht, zowel qua studenten, als qua steunregelingen mbt bijvb ZZP'ers en die zijn er maar vrij beperkt tot niet geweest, terwijl daar wel aanleiding voor was nadat na de zomer toch wel bleek dat tegen de hoop in (ook van kabinet en parlement) de kwestie veel langer ging duren.
Het probleem van testen en daaraan "rechten" hangen is dat het wel degelijk een soort leiband is en dus ook zo zal worden ervaren. Dat dit met de beste bedoelingen is geïntroduceerd veranderd daar niets aan.
Als je vooral op je rechten wilt voorstaan dan wel. Als je ook bedenkt dat een maatschappij niet alleen kan functioneren met rechten, maar ook met plichten dan denk ik dat je er toch wel anders naar zou moeten kunnen kijken.
Betreft het gedeelde belang; als het "zoet" terechtkomt bij andere groepen omdat jij het "zuur" moet eten krijg je inderdaad een ongewenste tweedeling. Het is echt niet gechargeerd om te zeggen dat één van de hardst getroffen groepen nu toch weer als laatste aan de beurt is, sterker nog, ze is aan de beurt als de vakantieperiode al voorbij is. Iemand moet de laatste zijn, maar dat het weer deze groep is terwijl de groep die de lijnen uitzet al eerder mag genieten... dat is wrang.
Als de jongeren graag liever het zuur hadden gehad in de zin van een grote kans om op de IC komen te liggen, of overlijden dan wel restverschijnselen over te houden, voor het zoet van nu al een vaccinatie en geen test hoeven te doen rond vakanties. Dan denk ik dat vrij veel van die "Boomers" dat best uitruilbaar
hadden gevonden.
Dat we op dit moment die situatie hebben gecreëerd en dat we daar haast niet meer onderuit komen zie ik ook, maar het is alleen maar een bevestiging dat de jongere generaties vergeten zijn/minder meetellen.
Ik heb meer het idee dat dat je grondgedachte is, waar je vervolgens argumenten bij zoekt.

Deze generatie heeft zoals alle generaties haar eigen unieke problemen, soms mede zelf geschapen en sommige meegegeven vanuit voorgaande (die zich ook allemaal tekort gedaan voelden en allemaal wisten hoe het veel beter moest en kon). De tijd dat ze het ook zelf mogen en moeten gaan oplossen zal snel genoeg voor ze komen en ik denk betrekkelijk hard tegenvallen ... net als bij voorgaande generaties.

Maar goed we gaan hier toch niet uitkomen, dus voorlopig laat ik het maar lekker rusten 8).

• gustaveau
blissard schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:32:
[...]

Maar is de UK dan vergelijkbaar met NL? Andere maatregelen, andere vaccins, andere strategie en veel meer delta-variant.
Klopt, het is Delta dat de klok slaat hier. Ik hoop wanneer deze variant NL goed en wel bereikt (zit er toch aan te komen) de vaccinatiegraad zodanig is dat de impact niet zo groot is.

Qua vaccinaties zie ik niet direct grote verschillen met NL, dus dat is vrij vergelijkbaar.

Qua land en bevolkingsdichtheid/voorzieningen is de UK best vergelijkbaar met NL, in ieder geval zodanig dat we er best naar kunnen kijken om lessen te leren.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-01 22:53

Indoubt

Always be indoubt until sure

gustaveau schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:41:
[...]

Klopt, het is Delta dat de klok slaat hier. Ik hoop wanneer deze variant NL goed en wel bereikt (zit er toch aan te komen) de vaccinatiegraad zodanig is dat de impact niet zo groot is.

Qua vaccinaties zie ik niet direct grote verschillen met NL, dus dat is vrij vergelijkbaar.

Qua land en bevolkingsdichtheid/voorzieningen is de UK best vergelijkbaar met NL, in ieder geval zodanig dat we er best naar kunnen kijken om lessen te leren.
Er schijnen wat clusters te zijn met Delta variant die uit Portugal zijn geimporteerd. Portugal was een van de landen waar de Britten tot voor kort heen mochten op vakantie.

Tot nu toe zijn het maar enkele clusters voor zover ik weet. Ik hoop dat we het redelijk contained kunnen houden. Juist nu het net een beetje de goede kant op gaat.

• t_captain
codex schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:46:
[...]

@t_captain
Kun jij uit jouw model opmaken of er een omslag punt is waarop de Delta variant als gevolg van volledige vaccinaties geen 4e golf meer kan veroorzaken?
Het is een complexe functie van regels, gedrag & naleving, virusvariant en vaccinatiegraad.

Als ik wat verder in de toekomst kijk, dan zie ik de regels verdwijnen (ik neem aan dat we geen blijvende restricties verlangen). Maar in ons gedrag zal wel een kleine blijvende factor zitten. We werken meer thuis, gaan niet naar kantoor als we verkouden zijn, hebben in het algemeen wat meer benul van hygiene.

Effectiviteit van het vaccin lijkt 79% te zijn tegen de delta variant.

Met een vaccinatiegraad van 84% onder 18+ en een natuurlijke immuniteit van 22% komen we er helaas niet.

Met een vaccinatiegraad van 87% onder 18+ en daarbij 30% onder de 18 komen we er mogelijk wel. Als de Delta variant niet alleen in aantallen gaat toenemen maar ook veel mensen ernstig ziek gaat maken, dan ontkomen we niet om door te prikken naar de tieners.

• hoevenpe
  • Nu online
t_captain schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:48:
Met een vaccinatiegraad van 87% onder 18+ en daarbij 30% onder de 18 komen we er mogelijk wel. Als de Delta variant niet alleen in aantallen gaat toenemen maar ook veel mensen ernstig ziek gaat maken, dan ontkomen we niet om door te prikken naar de tieners.
Des te meer reden om nu gelijk door te gaan tot jaartal 2008. Waarom zouden we het risico nemen?

• gustaveau
Indoubt schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:45:
[...]

Er schijnen wat clusters te zijn met Delta variant die uit Portugal zijn geimporteerd. Portugal was een van de landen waar de Britten tot voor kort heen mochten op vakantie.

Tot nu toe zijn het maar enkele clusters voor zover ik weet. Ik hoop dat we het redelijk contained kunnen houden. Juist nu het net een beetje de goede kant op gaat.
Voor we het weten hebben we die variant zodanig geimporteerd vanuit vakantiebestemmingen waar de Engelsen ook zijn geweest, dat we toch een probleem hebben in NL.
Ik ben dan ook absoluut voorstander van het laten testen van vakantiegangers na terugkeer vanuit bepaalde landen, om zo wat grip op de situatie te houden/krijgen.

Nu is nog niet het moment en masse de Delta variant hier te krijgen, liever pas na nog een paar miljoen additionele prikken!

• t_captain
We zijn nog niet klaar met de eerder uitgenodigde jaartallen. We hebben op dit moment (tot en met de zomerperiode) de luxe om nog even de R-waarde-kat uit de boom te kijken en meer onderzoek te doen. Vaccin supply is tegen die tijd overvloedig, en met 207206 verpleegkundigen in het BIG register kunnen we binnen 1 ochtend 1 miljoen prikken zetten.

• rik86
  • Nu online
Ik ben wel benieuwd naar wat meer detailinformatie over de huidige ziekenhuisopnames in leeftijdsgroepen en de bezetting op IC/ziekenhuis met leeftijdsgroep en liggingsduur. Is dat soort informatie ergens te vinden, en moet ik dus wat aan m'n google-skills doen? Of gewoon niet openbaar beschikbaar?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:38

En weer onder de 1k

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• hoevenpe
  • Nu online
4,3% positief, ook mooi

• roffeltjes
gekkie schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:37:
[...]

Tsja ik ben niet van mening dat die zo zeer bij één groep terecht komt, daar zijn de individuele verschillen te groot voor, zowel binnen de groep jongeren als daarbuiten.

En ik denk dat begin jaren 80 ook voor grote groepen jongeren geen hoogtepunt was op dat moment, noch was het dat voor andere groepen. De punk en zich roerende krakers, dat waren nou toch ook niet echt de bejaarden van hun tijd of wel ?
dat groeide gelijkelijk en trof de hele maatschappij. In het geval van covid werkloosheid is het vooral de "Gig"economy en die wordt bezet door jongeren.
Maar ook toen was je er als oudere niet heel veel beter vanaf,
Dat is dus het opvallende verschil, het was breed gedragen pijn.
Deels, ik denk dat het vooral een harde dobber is geweest voor die groepen die net in dit jaar een wisseling hebben moeten doormaken. Brugklassers en eerstejaars studenten, waarbij het extra lastig is dat de oorzaak van de problemen veel sociale interactie in de weg staat op dat moment. Dat deel lijkt mij nog beroerder dan het financieel economische aspect waar jij vooral op lijkt te wijzen.
Het direct zichtbare probleem zit hem met name in jaar 2-4 MBO en HBO, want daar zijn tienduizenden stages/afstudeeropdrachten weggevallen met als direct gevolg studieachterstand. je mag een stage namelijk niet vervangen, het curriculum staat vast (jay voor inflexibiliteit).

Het financieel economische aspect is niet te bagatelliseren.

https://nos.nl/artikel/23...60-000-minder-flexwerkers

De coronacrisis kost vooral werkende jongeren van 15 tot 25 jaar met een flexibel dienstverband hun baan. Eind 2020 waren het er 60.000 minder dan dezelfde periode het jaar ervoor, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Het aantal jongeren met een vaste baan daalde met 3000

https://www.ad.nl/geld/bi...udie-te-betalen~a35e1370/

Ook de huidige financiële situatie van studenten heeft sinds de tweede coronagolf harde klappen gekregen. Velen kampen op dit moment met flinke geldzorgen. Zeker een op de vijf raakte zijn bijbaan kwijt. 27 procent zegt inmiddels spaargeld te moeten aanboren en ruim 15 procent heeft de studielening opgehoogd.
[...]

Het sociale aspect zal zeker een rol spelen in de golf aan depressies onder jongeren, maar ook dat moet je niet los zien van de economische zorgen.0
Ik zie het niet, ook niet met moeite.
Welke jongere zit in de politiek en zet de lijnen uit? In de gezondheidsraad? In het red team?

Het is geen kwestie van al dan niet zien, het is een feit dat jongeren niet zijn vertegenwoordigd in de besluitvorming.
Als je vooral op je rechten wilt voorstaan dan wel. Als je ook bedenkt dat een maatschappij niet alleen kan functioneren met rechten, maar ook met plichten dan denk ik dat je er toch wel anders naar zou moeten kunnen kijken.
Nee. Wat is er logisch om de plichten goeddeels bij de jongeren te leggen? :?
Als de jongeren graag liever het zuur hadden gehad in de zin van een grote kans om op de IC komen te liggen, of overlijden dan wel restverschijnselen over te houden, voor het zoet van nu al een vaccinatie en geen test hoeven te doen rond vakanties. Dan denk ik dat vrij veel van die "Boomers" dat best uitruilbaar
hadden gevonden.
Ik verwijs je naar de cijfers van de groep 50-30 jarigen.
Ik heb meer het idee dat dat je grondgedachte is, waar je vervolgens argumenten bij zoekt.
Ik hoop dat het je opvalt hoeveel bronnen ik neerzet van bepaald betrouwbare instituten die mijn "grondgedachte" ondersteunen.

Dat je verder hier klaar mee bent is jammer, ik hoop dat je in ieder geval door hebt dat mijn relaas zeer goed onderbouwd is en niet zomaar bijeengeraapt is om mijn grondgedachte te ondersteunen.

Anders gezegd, ik heb die rapporten van de GGD en het CBS niet geschreven.

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 20-01 20:03
Zolang dat blijft dalen maak ik me geen zorgen! Betekent dat er genoeg getest wordt

American Express vraagbaak

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Mooie cijfers, ik ben echter wel heel benieuwd naar de toekomst. Zeker rondom de Delta (of Indiaanse) variant die ook in Nederland al te vinden is.
Ben erg benieuwd, we gaan nu het mooie warme vol met warmte, uv stralingen, vitamine d, goede gemoedstoestand (want mooi weer) etc. in.. straks gaan we het najaar in met de bekende griepperiode.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-01 06:50
Mrjraider schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:31:
Mooie cijfers, ik ben echter wel heel benieuwd naar de toekomst. Zeker rondom de Delta (of Indiaanse) variant die ook in Nederland al te vinden is.
Ben erg benieuwd, we gaan nu het mooie warme vol met warmte, uv stralingen, vitamine d, goede gemoedstoestand (want mooi weer) etc. in.. straks gaan we het najaar in met de bekende griepperiode.
Daar ben ik ook benieuwd naar, vorig jaar ging het na de eerste golf ook goed maar vervolgens werd het door vakantiegangers weer opnieuw geimporteerd als het ware.

Maar dat is ook appels met peren vergelijken want de vaccinaties zijn momenteel een game-changer en zeker doordat we eigenlijk alleen nog maar met Pfizer en Moderna prikken.

Verder heb ik ook geen illusies en blijft covid onder ons, maar als het ziekteverloop veel milder verloopt vanwege vaccinaties dan kunnen we van een endemisch virus spreken. Zolang het geen hoge ziekenhuisopnames veroorzaakt in het najaar dan gaat het wel de goede kant op.

Ik zit nu dus met een schuin oog naar de UK te kijken, stijgend aantal besmettingen maar weet niet precies hoe het daar zit met eventuele ziekenhuisopnames en sterfte vanwege de delta-variant?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vlassie1980 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:43:
...
Verder heb ik ook geen illusies en blijft covid onder ons, maar als het ziekteverloop veel milder verloopt vanwege vaccinaties dan kunnen we van een endemisch virus spreken...
Zoals ook al eerder in dit topic gepost: hoe heftig een ziekte verloopt, en overigens ook de absolute hoogte van het incidentiecijfer, is niet direct gerelateerd aan het al-dan-niet endemisch zijn van een ziekte. Endemisch is een infectie als de prevalentie in een bepaald gebied/populatie stabiel op een bepaald niveau/binnen een bepaalde incidentierange boven 0 is.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

LCPS gaat nu ook voorlopig weekend vieren in de weekends:
Ziekenhuisbezetting wordt alleen nog doordeweeks gedeeld
Het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) gaat alleen nog doordeweeks berichten over de ziekenhuisbezetting. Reden is het lage aantal coronapatiënten in de Nederlandse ziekenhuizen.
:P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Señor Sjon
35,5% minder t.o.v. de week ervoor. Sinds dinsdag 4k besmettingen. Exact 4 weken geleden (21 mei) was dat voor het laatst op één dag boven de 4k.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

YakuzA schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:01:
LCPS gaat nu ook voorlopig weekend vieren in de weekends:

[...]

:P
Ahhwww wat moeten we nu in het weekend doen :'( :+

Ollie gaat er binnenkort ook mee stoppen trouwens moeten we weer terug maar yorick

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 18-06-2021 16:06 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• t_captain
(ik voorspel het gecorrigeerde cijfer)

Voorspelling van gisteren voor vandaag: 873
Cijfer van vandaag: 888

Spot on :)

Nieuwe prognose voor het weekend:
* za 762
* zo 656

Prognose volgende week:400 - 700 (piek 684 op woensdag)
Prognose week daarna: 200 - 400 (piek 380 op woensdag)

Laatste observatie R-waarde: 0.77 op 7 juni. Breakdown 0.78 trendmatig -0.01 incidenteel.

De R-waarde zit al een week lang trendmatig op 0.78. Op dit moment is er dus een balans tussen aan de ene kant toenemende vaccinatiegraad en aan de andere kant toenemende invloed van de Delta variant en de versoepelingen van 5-6 .

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:05:
R-waardes
3-6 RIVM n.n.b., t_captain 0.75 (0.78 trendmatig -0.03 incidenteel).
Corona-dashboard is bijgewerkt, 0,75 volgens RIVM :)

• t_captain
t_captain schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:05:
R-waardes

27-5 RIVM 0.83, t_captain 0.82 (0.81 trendmatig +0.01 incidenteel).
28-5 RIVM 0.83, t_captain 0.79 (0.81 trendmatig -0.02 incidenteel).
29-5 RIVM 0.82., t_captain 0.77 (0.80 trendmatig -0.03 incidenteel).
30-5 RIVM 0.80, t_captain 0.75 (0.79 trendmatig -0.04 incidenteel).
31-5 RIVM 0.78, t_captain 0.74 (0.79 trendmatig -0.05 incidenteel).
1-6 RIVM 0.76., t_captain 0.74 (0.78 trendmatig -0.04 incidenteel).
2-6 RIVM 0.75., t_captain 0.75 (0.78 trendmatig -0.03 incidenteel).
3-6 RIVM 0.75., t_captain 0.75 (0.78 trendmatig -0.03 incidenteel).
4-6 RIVM n.n.b. t_captain 0.76 (0.78 trendmatig -0.02 incidenteel).
5-6 RIVM n.n.b. t_captain 0.76 (0.78 trendmatig -0.02 incidenteel).
In bold de nieuw toegevoegde observaties van RIVM.

Nieuw:
6-6 RIVM n.n.b. t_captain 0.77 (0.78 trendmatig -0.01 incidenteel).
7-6 RIVM n.n.b. t_captain 0.77 (0.78 trendmatig -0.01 incidenteel).
Observaties:
* Mijn model zit met de trendmatige R-waarde knap dicht bij RIVM
* Mijn verwachting is dat de volgende publicatie van RIVM ongeveer gelijkblijft rond 0.78.
* Derde fase aan versoepelingen lijkt 0.03 aan de R-waarde bij te dragen;
Mijn model is momenteel iets pessimistischer dan dat van RIVM maar ze blijven dicht bij elkaar. Ik had verwacht dat RIVM pas op de plaats zou maken met 0.78; ze dalen naar 0.75.

• t_captain
geenstijl schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:25:
[...]
Corona-dashboard is bijgewerkt, 0,75 volgens RIVM :)
Ik moet ze eigenlijk vragen of ik voortaan voorlopige getallen mag leveren.

Wat ik heel hoopgevend vind, is: https://coronadashboard.r...andelijk/reproductiegetal

Tussen de 2e en 3e golf is de R-waarde eigenlijk nooit onder de 0.84 geweest, gemiddeld in het dal zat het zo rond de 0.9. Bij die R-waarde kon een virus wat zo'n 32-35% besmettelijker is, een flinke nieuwe golf inzetten.

Nu hebben we te maken met een virus dat weer zo'n stap in besmettelijkheid maakt (of misschien zelfs een iets grotere stap). maar onze uitganssituatie is wel een stuk beter met een R-waarde die al 11 dagen op rij <0.8 is, en een sterkeere downtrend door vaccinatie kent dan in de winter.

Op deze manier vergeleken moet het deze keer wel passen.

Een prognose:
* Als ik de verdringingscurve extrapoleer, dan voorzie ik in het stijle deel van de sigmoid (tussen de 20 en 80% delta variant) een wekelijkse toename van de R-waarde rond 0.04 vanwege de veranderende virus-mix.
* Daar staat een wekelijkse daling van de R-waarde tegenover van ongeveer 0.04 tot 0.06 door toenemende vaccinatiegraad.

De twee krachten lijken elkaar in balans te gaan houden (een balans die al een beetje lijkt ingezet gedurende de afgelopen week).

[ Voor 69% gewijzigd door t_captain op 18-06-2021 16:46 ]

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:56
t_captain schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:42:
Wanneer worden de risiconiveaus weer bijgewerkt?
Bij de actuele getallen zou het er ongeveer zo uitzien:

1 (waakzaam): 2 regio's
2 (zorgelijk): 15 regio's
3 (ernstig): 6 regio's
4 (zeer ernstig): 2 regio's
Op 22 juni volgens het dashboard en als je daar doorklikt op een willekeurige regio dan zie je een actuele inschaling: https://coronadashboard.r...dsregio/VR21/risiconiveau
Het nu nog als zeer ernstig ingeschaalde Brabant-Noord staat met deze cijfers (Waarde van vrijdag 11 juni - donderdag 17 juni · Bron: RIVM) op zorgelijk voor zowel positieve testen als ziekenhuisopnames .

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:11
roffeltjes schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:26:
[...]
Het financieel economische aspect is niet te bagatelliseren.

https://nos.nl/artikel/23...60-000-minder-flexwerkers

De coronacrisis kost vooral werkende jongeren van 15 tot 25 jaar met een flexibel dienstverband hun baan. Eind 2020 waren het er 60.000 minder dan dezelfde periode het jaar ervoor, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Het aantal jongeren met een vaste baan daalde met 3000

Ik hoop dat het je opvalt hoeveel bronnen ik neerzet van bepaald betrouwbare instituten die mijn "grondgedachte" ondersteunen.
Halve artikelen quoten om je gelijk te halen gaan je niet redden.
Die 60.000 minder flexbaantjes is nog geen 10% van het totaal aantal flexarbeiders (822.000) in die leeftijdsgroep. Voor de vaste banen, die 3000 is nog geen 1% van de 433.000.
Ook de rest van de cijfers die je aanhaalt laten zien dat er wel enige impact is onder jongeren maar zeker niet dat het voor hen het einde van de wereld is.
Iedereen heeft last van deze crisis, de een wat minder dan de ander, maar om nou net te doen alsof jongeren verschrikkelijk de dupe zijn geworden, daar ben ik het totaal niet mee eens.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• henkzelf
EN er is "na" de crisis al weer werk zat: https://www.rtvdrenthe.nl...nbranche-personeelstekort

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Yaksa
Een nogal vervelende bijwerking van de ingestelde afstandsregels: het RS-virus begint weer op te spelen onder jonge kinderen omdat juist door die afstandsregels geen immuniteit opgebouwd kan worden. Nog geen epidemie of zo, maar een gewaarschuwd ouder telt voor twee.
Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• blissard
Yaksa schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:23:
[...]
maar zeker niet dat het voor hen het einde van de wereld is.
Iedereen heeft last van deze crisis, de een wat minder dan de ander, maar om nou net te doen alsof jongeren verschrikkelijk de dupe zijn geworden, daar ben ik het totaal niet mee eens.
Je gebruikt nogal hyperbole bewoordingen (verschrikkelijk / einde van de wereld) die volgens mij eerder niet aangehaald worden. Prima dat je het er niet mee eens bent dat het zooo verschrikkelijk is, maar er is ook niemand die dat betoogt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Yaksa schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:20:
Een nogal vervelende bijwerking van de ingestelde afstandsregels: het RS-virus begint weer op te spelen onder jonge kinderen omdat juist door die afstandsregels geen immuniteit opgebouwd kan worden. Nog geen epidemie of zo, maar een gewaarschuwd ouder telt voor twee.
Bron:
Volgens mij hebben die jonge kinderen nooit aan afstand houden gedaan :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Yaksa
YakuzA schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:34:
[...]

Volgens mij hebben die jonge kinderen nooit aan afstand houden gedaan :)
Maar wel die moeders achter de buggy's / winkelwagens.

• henkzelf
En wie moest er dan immuniteit opbouwen, die moeders of die peuters?

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
[...]

Die 60.000 minder flexbaantjes is nog geen 10% van het totaal aantal flexarbeiders (822.000) in die leeftijdsgroep. Voor de vaste banen, die 3000 is nog geen 1% van de 433.000.
Ook de rest van de cijfers die je aanhaalt laten zien dat er wel enige impact is onder jongeren maar zeker niet dat het voor hen het einde van de wereld is.
Mocht je informatie in je profiel kloppen (1960) dan ben je 61 jaar.
Jij ervaart deze pandemie anders dan een groep jongeren welke net de arbeidsmarkt betreden op 17 jaar oud (of in die groep).
Vind niet dat je moet bagatelliseren.. linksom of rechtsom heb jij je zaakjes voor elkaar en zijn de jongeren de sjaak (mede door deze pandemie; want zeg eerlijk: hoe makkelijk was het voor jou om een baan te vinden, hypotheek te verkrijgen en een droomhuis te kopen. Dat ging vast makkelijker dan nu ;) )

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
blissard schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:22:
Je gebruikt nogal hyperbole bewoordingen (verschrikkelijk / einde van de wereld) die volgens mij eerder niet aangehaald worden. Prima dat je het er niet mee eens bent dat het zooo verschrikkelijk is, maar er is ook niemand die dat betoogt.
Ach, bij "einde van de wereld" is het meteen over. De huidige situatie is venijniger. Studievertraging, oplopende studieschulden, gebrek aan stageplekken. Het telt allemaal op tot een slechtere start aan het werkende leven uiteindelijk. Daar komt ook nog eens bij kijken dat de woningmarkt compleet verziekt is en voorlopig nog wel blijft, of je nu huurt of koopt je zal de jackpot moeten betalen voor een beetje woonruimte. Overheden op alle niveaus moeten hun financiële tekorten weer aanvullen, dus we kunnen (allemaal) uitkijken naar een lastenverzwaring. Nee, de jongere generatie zal er niet dood aan gaan, maar er staat niet bepaald een feestje op ze te wachten. De kans is reëel dat de rekening van corona ongelijk verdeeld zal worden.

*knip* laten we die generaliserende discussie over wie het ergst getroffen is, op deze manier, maar niet voeren

[ Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 18-06-2021 22:20 ]

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07-2025
[...]

Waarom vind je dit? Ik denk dat er best wel wat argumenten te noemen zijn om het er wel mee eens te zijn.

• rik86
  • Nu online
Ik denk eerlijk gezegd dat de echte oudjes de grootste dupe zijn geworden, die hebben een jaar in semi-doodsangst gezeten/ in isolatie gezeten

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hoe groot is de kans dat na de zomer (en alle versoepelingen) toch een nieuwe variant op duikt waar tegen de huidige vaccins niet goed beschermen denken jullie

Nemen we niet te veel risico nu en hadden we bijvoorbeeld nog beter een paar maanden kunnen doorgaan met de maatregelen om het goed uit te doven

[ Voor 31% gewijzigd door CyberMania op 18-06-2021 19:13 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mrjraider schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:48:
[...]

Mocht je informatie in je profiel kloppen (1960) dan ben je 61 jaar.
Jij ervaart deze pandemie anders dan een groep jongeren welke net de arbeidsmarkt betreden op 17 jaar oud (of in die groep).
Vind niet dat je moet bagatelliseren.. linksom of rechtsom heb jij je zaakjes voor elkaar en zijn de jongeren de sjaak (mede door deze pandemie; want zeg eerlijk: hoe makkelijk was het voor jou om een baan te vinden, hypotheek te verkrijgen en een droomhuis te kopen. Dat ging vast makkelijker dan nu ;) )
Dat is kut maar misschien niet het grootste probleem. Eerder dat je 19 bent, vol energie zit en alle manieren om die energie kwijt te raken niet meer mogelijk zijn. Een rondje lopen over de Veluwse heide mag wel, maar dat zit niet in je systeem. :P Waar iemand van zestig veel minder energie heeft en dat rondje over de Veluwe wel prima vindt. Natuurlijk zijn er zestigers die graag feesten (hallo DJ Jean ;w ) maar die zijn aardig in de minderheid, net als tieners die graag een boekje gaan lezen op camping Borculo.
Deze zomer zijn feestvakanties nog niet helemaal de bedoeling, maar rustig met een tentje naar de Ardennen kan prima. Voor feestvakanties moet je gevaccineerd zijn, maar de mensen die op tijd gevaccineerd zijn hebben niets met twee weken zuipen in Salou. Degen die wel graag met de bus naar Salou wil moet eigenlijk vanwege medische status naar het tentje op de Ardennen, maar die zit daar weer niet op te wachten. Je moet als jong persoon aardig kunnen relativeren om hier mentaal gezond bij te blijven. En zo zijn er nog vele ander dingen waarvan je niet voor kunt stellen dat een ander er gigantisch last van heeft.

Ik dacht vorig jaar dat 70+ stijf van de stress in de schuilkelder zat als grootste doelgroep van het virus, maar bij navraag bleken zij het wel prima te vinden. 'is niet de eerste keer dat ze pandemie roepen en het zal wel los lopen'. Zou willen dat ik er zo nuchter onder kon zijn. :X
Jammer dat jongeren en ouderen niet dicht bij elkaar konden zijn, anders waren er misschien wel mooie vriendschappen ontstaan vanuit gedeelde eenzaamheid.
Ik ben blij dat mijn dagbesteding nog redelijk doorgang heeft kunnen vinden, moet er niet aan denken om bijna anderhalf jaar doelloos thuis te zitten met enkel Netflix en een thuis werkende ouder.
rik86 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:10:
Ik denk eerlijk gezegd dat de echte oudjes de grootste dupe zijn geworden, die hebben een jaar in semi-doodsangst gezeten/ in isolatie gezeten
Ik ben daar erg benieuwd naar, n=1 onderzoek laat blijken dat ze de drukte niet op zochten maar verder lekker eigenwijs bleven. >:)

[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 18-06-2021 19:15 ]

• hoevenpe
  • Nu online
Heel jaargang 2003 dus nog geprikt.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
CyberMania schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:12:
Hoe groot is de kans dat na de zomer (en alle versoepelingen) toch een nieuwe variant op duikt waar tegen de huidige vaccins niet goed beschermen denken jullie

Nemen we niet te veel risico nu en hadden we bijvoorbeeld nog beter een paar maanden kunnen doorgaan met de maatregelen om het goed uit te doven
We zijn straks gevaccineerd en hebben het virus uitgedoofd, als er dan uit een ander land weer een nieuwe variant komt omdat ze daar nog niet zo ver zijn met vaccineren kan je beter een leuke zomer hebben. Dat virus komt er toch wel weer tenzij je alle inkomende wegen voldoende af sluit of controleert.
Pagina: 1 ... 54 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.