roffeltjes schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:01:
[...]
Ongetwijfeld correct (klagen is van alle tijden en we hebben het goed/minder kinderen), maar onderschat niet de trendbreuk die je hier ziet. Om op zo'n korte termijn zoveel economische pijn in één groep terecht zien komen is ongehoord. Ik ben van origine sociaal economisch historicus, maar ik kan me geen parallel voor de geest halen (is natuurlijk ook een uniek evenement).
Tsja ik ben niet van mening dat die zo zeer bij één groep terecht komt, daar zijn de individuele verschillen te groot voor, zowel binnen de groep jongeren als daarbuiten.
En ik denk dat begin jaren 80 ook voor grote groepen jongeren geen hoogtepunt was op dat moment, noch was het dat voor andere groepen. De punk en zich roerende krakers, dat waren nou toch ook niet echt de bejaarden van hun tijd of wel ?
Woningmarkt was niet je van het, hoge werkloosheid, stages (wellicht toen minder zwaarwichtig als we er nu aan schijnen te tillen) zullen ook toen niet makkelijk te vinden zijn geweest, huizenmarkt was ook maar een matig succes, dynamiek anders omdat toen de (grond)prijs misschien lager was, maar de hypotheek rente wel een whopping 13%, dus de totale lasten van de enig beschikbare annuïteiten hypotheek ook hoog waren.
En ook toen en achteraf zal er genoeg over geschreven en gezegd zijn of wat ze deden allemaal zo nodig was qua uitwassen, niet altijd onterecht.
Maar ook toen was je er als oudere niet heel veel beter vanaf, een hoop jongeren zijn nog wat flexibeler (nog geen kinderen om zorg voor te dragen, weinig langdurige hoge schulden afgetekend (hypotheek onderwater) etc. of hebben als ze mazzel hebben Ouders die kunnen bijdragen of voor kost en inwoning kunnen zorgen.
En als je dan ziet dat spaartegoed is gestegen en er van alles aan regelingen is, dan zijn jongeren (met name studenten)echt wel vergeten. De rapporten zijn niet zomaar uit de lucht gevallen

Deels, ik denk dat het vooral een harde dobber is geweest voor die groepen die net in dit jaar een wisseling hebben moeten doormaken. Brugklassers en eerstejaars studenten, waarbij het extra lastig is dat de oorzaak van de problemen veel sociale interactie in de weg staat op dat moment. Dat deel lijkt mij nog beroerder dan het financieel economische aspect waar jij vooral op lijkt te wijzen.
Het is ook wel degelijk een bekend patroon waarbij een groep die niet aan de knoppen zit het meest last heeft, het is moeilijk om daar geen causaliteit in te zien.
Ik zie het niet, ook niet met moeite.
Ik had wel gaande weg zeg rond de jaarwisseling een "herijking" verwacht, zowel qua studenten, als qua steunregelingen mbt bijvb ZZP'ers en die zijn er maar vrij beperkt tot niet geweest, terwijl daar wel aanleiding voor was nadat na de zomer toch wel bleek dat tegen de hoop in (ook van kabinet en parlement) de kwestie veel langer ging duren.
Het probleem van testen en daaraan "rechten" hangen is dat het wel degelijk een soort leiband is en dus ook zo zal worden ervaren. Dat dit met de beste bedoelingen is geïntroduceerd veranderd daar niets aan.
Als je vooral op je rechten wilt voorstaan dan wel. Als je ook bedenkt dat een maatschappij niet alleen kan functioneren met rechten, maar ook met plichten dan denk ik dat je er toch wel anders naar zou moeten kunnen kijken.
Betreft het gedeelde belang; als het "zoet" terechtkomt bij andere groepen omdat jij het "zuur" moet eten krijg je inderdaad een ongewenste tweedeling. Het is echt niet gechargeerd om te zeggen dat één van de hardst getroffen groepen nu toch weer als laatste aan de beurt is, sterker nog, ze is aan de beurt als de vakantieperiode al voorbij is. Iemand moet de laatste zijn, maar dat het weer deze groep is terwijl de groep die de lijnen uitzet al eerder mag genieten... dat is wrang.
Als de jongeren graag liever het zuur hadden gehad in de zin van een grote kans om op de IC komen te liggen, of overlijden dan wel restverschijnselen over te houden, voor het zoet van nu al een vaccinatie en geen test hoeven te doen rond vakanties. Dan denk ik dat vrij veel van die "Boomers" dat best uitruilbaar
hadden gevonden.
Dat we op dit moment die situatie hebben gecreëerd en dat we daar haast niet meer onderuit komen zie ik ook, maar het is alleen maar een bevestiging dat de jongere generaties vergeten zijn/minder meetellen.
Ik heb meer het idee dat dat je grondgedachte is, waar je vervolgens argumenten bij zoekt.
Deze generatie heeft zoals alle generaties haar eigen unieke problemen, soms mede zelf geschapen en sommige meegegeven vanuit voorgaande (die zich ook allemaal tekort gedaan voelden en allemaal wisten hoe het veel beter moest en kon). De tijd dat ze het ook zelf mogen en moeten gaan oplossen zal snel genoeg voor ze komen en ik denk betrekkelijk hard tegenvallen ... net als bij voorgaande generaties.
Maar goed we gaan hier toch niet uitkomen, dus voorlopig laat ik het maar lekker rusten

.