• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:04
_Bailey_ schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:29:
nu melden ook Haagse bronnen het (geen mondkapjesplicht meer vanaf vlg wk zaterdag) aan de NOS:

https://nos.nl/artikel/23...af-volgende-week-zaterdag

de anderhalve meter maatregel gaat leidend worden.
OH YEAH! *O* *O* *O*

Prima dat je dat gewoon weer voor jezelf kan bepalen, prima als mensen graag met mondkapjes oplopen omdat ze dat veiliger vinden.
Maar ik ben blij als ik dat gewoon weer voor mezelf mag bepalen.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:03
Corona krijgen omdat je lekker in kantoortuinen a 20 graden zonder mondmaskers 8u per dag elkaar spreekt?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ankona schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:53:
[...]

Wel fijn in elk geval dat die smerige mondkapjes nu weer de prullenbak in mogen. Wat zal het rustig worden in dit topic als we die discussie niet meer elke week hoeven te voeren.
Prullenbak? Ik ga die dingen gewoon ritueel verbranden.

March of the Eagles

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:02:
[...]

Prullenbak? Ik ga die dingen gewoon ritueel verbranden.
ik voel een leuk Tweakers eventje opkomen!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:15

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Om alsnog nu met het einde in zicht per ongeluk corona te krijgen en daar eventueel de long-covid gevolgen van te mogen krijgen. Alleen maar omdat ik nog niet aan de vaccinaties toe ben en mijn omgeving ook nog niet.

Ik ben zeker hiermee better safe then sorry.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:45

Dennis1812

Amateur prutser

Touchdomex schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:04:
[...]

Om alsnog nu met het einde in zicht per ongeluk corona te krijgen en daar eventueel de long-covid gevolgen van te mogen krijgen. Alleen maar omdat ik nog niet aan de vaccinaties toe ben en mijn omgeving ook nog niet.

Ff bellen, kan je afspraak vast wel vervroegd worden.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Dennis1812 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:06:
[...]

Ff bellen, kan je afspraak vast wel vervroegd worden.
Moet ik dat dan ook voor 10 mensen om mij heen doen? Want ben het niet alleen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Touchdomex schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:04:
[...]

Prima jouw keuze. Ik kies ervoor om niet in die angst te leven. En dan heb ik statistisch gezien meer kans om ziek te worden dan jij.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:11
Gunner schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:08:
[...]

Prima jouw keuze. Ik kies ervoor om niet in die angst te leven. En dan heb ik statistisch gezien meer kans om ziek te worden dan jij.
Het gebruik van het woord "angst" is zo jammer. Daarmee doe je net alsof het een irrationele gedachtegang is. Ik noem het vooral slim om na 1,25 jaar niet op het laatste moment corona op te lopen. Dan hadden die 1,25 jaar ook niet veel zin.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchCommando op 16-06-2021 16:12 ]

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:30
DutchCommando schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:11:
[...]

Het gebruik van het woord "angst" is zo jammer. Daarmee doe je net alsof het een irrationele gedachtegang is. Ik noem het vooral slim om na 1,25 jaar niet op het laatste moment corona op te lopen. Dan hadden die 1,25 jaar ook niet veel zin.
Tevens impliceert het woord "angst" dat alle gevaar geweken is, omdat de overheid deze maatregelen loslaat en je je dus nergens zorgen over hoeft te maken. Dat is natuurlijk niet zo :) Genoeg risicogroepen die (voorlopig) nog wel mogen oppassen.

[ Voor 4% gewijzigd door vickypollard op 16-06-2021 16:14 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:53
Stoney3K schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:50:
[...]De Zwarte Cross wordt gewoon weer een echte "zwarte" cross: Een illegaal tentfeest met motorcross ergens in een dorp in de Achterhoek. Waar er geen haan naar kraait want de wijkagent staat zelf achter de tap.
Hoe dan? En wanneer?
Staan toch aardig wat hanen te kraaien daar en ze komen wijkagenten te kort om achter de tap te staan
De Zwarte Cross had 200.000 bezoekers moeten trekken, net zoveel als voorgaande jaren.
Da's wel ff iets meer dan Mysteryland (100.000) of Lowlands (55.000).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:12
Het gebruik van het woord "angst" is zo jammer. Daarmee doe je net alsof het een irrationele gedachtegang is.
Als je een eerste vaccinatie gehad hebt is er geen reden om nog bang te zijn, zeker als je buiten de risicogroepen valt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[...]

T is niet nodig om dat ene woordje zo te over-analyseren.

Maar het is wel een beetje des-tweakers. Een verkeerd woordje en men pakt je er maar wat graag op.

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 16-06-2021 16:17 ]

• DutchCommando
hoevenpe schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:14:
[...]

Als je een eerste vaccinatie gehad hebt is er geen reden om nog bang te zijn, zeker als je buiten de risicogroepen valt.
Daar denken de Britten op dit moment helaas echt anders over. Bovendien is dit argument niet relevant aangezien @Touchdomex nog geen prikken heeft gehad.
Gunner schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:16:
[...]

Ik vind van wel. Omdat juist dat woord veelvuldig wordt gebruikt om mensen als "raar" in een hoek te zetten. Daar mag ik je best op aanspreken.

[ Voor 29% gewijzigd door DutchCommando op 16-06-2021 16:17 ]

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-01 11:14

ComputerHoed

Electronica <3

Basekid schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:02:
[...]

Corona krijgen omdat je lekker in kantoortuinen a 20 graden zonder mondmaskers 8u per dag elkaar spreekt?
Want het is ook zo gevaarlijk natuurlijk!
:+

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 16:35
[...]

Er is sowieso geen reden om bang te zijn. Er is alle reden om voorzichtig te zijn. Heb je alleen een eerste en nog geen volledige vaccinatie, dan is het nog steeds slim om in ieder geval een beetje voorzichtig te blijven. ;)

Punctuality is the politeness of kings

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:45

Dennis1812

Amateur prutser

Touchdomex schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:07:
[...]

Moet ik dat dan ook voor 10 mensen om mij heen doen? Want ben het niet alleen.
Die kan je wel instrueren hetzelfde te doen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

DutchCommando schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:17:
[...]

Daar denken de Britten op dit moment helaas echt anders over. Bovendien is dit argument niet relevant aangezien @Touchdomex nog geen prikken heeft gehad.
Ik wel maar mijn omgeving ALLEMAAL nog niet. Niets, 0,0. Dus met die deltavariant die besmettelijker is dan voorheen ook als je gevaccineerd bent.
Dennis1812 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:18:
[...]

Die kan je wel instrueren hetzelfde te doen.
Dat ga ik ook zeker wel proberen maar vrienden is ook wel wat anders dan de collega's

[ Voor 23% gewijzigd door Touchdomex op 16-06-2021 16:19 ]

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 23-01 16:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Niet zeker of jouw vraag serieus is, maar in elk geval: bijvoorbeeld dat jezelf het virus overdraagt aan een ander die nog niet gevaccineerd is..... dat zou voor mij althans een reden zijn.

Zelf heb ik ook graag twee prikken eerst, in elk geval.

Mensen om me heen die jonger zijn en niet eens meer kunnen fietsen want geen energie, met dank aan (long)covid. Nee dank u.

[ Voor 20% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 16-06-2021 16:23 ]

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik vind van wel. Omdat juist dat woord veelvuldig wordt gebruikt om mensen als "raar" in een hoek te zetten. Daar mag ik je best op aanspreken.
Heb het voor kennisgeving aangenomen. :)

• Yaksa
_Bailey_ schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:29:
nu melden ook Haagse bronnen het (geen mondkapjesplicht meer vanaf vlg wk zaterdag) aan de NOS:
https://nos.nl/artikel/23...af-volgende-week-zaterdag
de anderhalve meter maatregel gaat leidend worden.
En dan nog steeds heb je een behoorlijke achtertuin nodig om met 7 vrienden een BBQ te houden, immers de anderhalve meter maatregel zijn we nog niet kwijt.
Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat half Nederland daar gewoon schijt aan heeft. Die willen voetbal kijken buiten, een krat bier in een teil met ijsblokjes en vette worst op het vuur.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Balance schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 00:09:
[...]

Absoluut waar, maar wel onder hele verschillende omstandigheden. De Alpha-variant kwam op in het najaar met nog niemand gevaccineerd, terwijl deze Delta-variant het zelfs lukt om midden in de zomer op te komen met een redelijk gedeelte van de bevolking gevaccineerd. Ik maak me niet direct zorgen voor de zomer, maar meer voor september/oktober.
Het najaar wordt inderdaad de echte test voor de vaccinatiecampagne.

Ik verwacht dat er weer meer besmettingen komen maar dat er niet meer zoveel mensen in het ziekenhuis terecht zullen komen.
Hoe lang duurt het om zo'n mRNA vaccine aangepast te krijgen naar een nieuwe variant? Dat kon in een kwestie van maanden toch?
Volgens de farmaceutische bedrijven kan er in elk geval jaarlijks een nieuwe variant van het vaccin gemaakt worden, als dat nodig zou zijn.

March of the Eagles

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 16:40
FabianGTI schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:02:
[...]

OH YEAH! *O* *O* *O*

Prima dat je dat gewoon weer voor jezelf kan bepalen, prima als mensen graag met mondkapjes oplopen omdat ze dat veiliger vinden.
Maar ik ben blij als ik dat gewoon weer voor mezelf mag bepalen.
Ik zal ze zeker niet missen, maar het nut (zonder de discussie aan te zwengelen) zit voornamelijk in het beperken van verspreiding door de drager. Je wilt dus juist dat de ander ze draagt. Ik vermoed een aanzienlijke overlap is in bepaalde groepen in die context; dus hoe enthousiaster tegen de maatregelen, hoe dringender de noodzaak dat juist die mensen ze dragen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

BeQuietAndDrive schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:18:
[...]

Niet zeker of jouw vraag serieus is, maar in elk geval: bijvoorbeeld dat jezelf het virus overdraagt aan een ander die nog niet gevaccineerd is..... dat zou voor mij althans een reden zijn.
Het was ook een oprecht serieuze vraag om gewoon even achter de beweegredenen van @Touchdomex te komen. maar ik heb een verkeerd woordje gebruikt waardoor dat wat ruis heeft veroorzaakt. Maar dat vind ik een goede reden hoor begrijp me niet verkeerd.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 17:33
Yaksa schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:19:
[...]

En dan nog steeds heb je een behoorlijke achtertuin nodig om met 7 vrienden een BBQ te houden, immers de anderhalve meter maatregel zijn we nog niet kwijt.
Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat half Nederland daar gewoon schijt aan heeft. Die willen voetbal kijken buiten, een krat bier in een teil met ijsblokjes en vette worst op het vuur.
De ME gaat het nog druk krijgen met al die coronacriminelen van de zomer.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Mensen die zich niet veilig voelen kunnen altijd een mondkapje blijven dragen natuurlijk. Of geven dit aan bij de leidinggevende dat ze nog thuis willen blijven werken tot wanneer ze gevaccineerd zijn.

March of the Eagles

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

XWB schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:26:
[...]

Mensen die zich niet veilig voelen kunnen altijd een mondkapje blijven dragen natuurlijk. Of geven dit aan bij de leidinggevende dat ze nog thuis willen blijven werken tot wanneer ze gevaccineerd zijn.
Vervelende is alleen dat die mondkapjes de ontvanger vaak niet lekker beschermen. Tenzij je aan de FFP 2 gaat en deze op fatsoenlijke wijze gebruikt natuurlijk.

En persoonlijk vind ik dat voor een kwartiertje winkelbezoek iets anders dan voor 8 uur op kantoor.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
[...]

Mooi ik heb m een uurtje geleden gehad.. tijd voor een corona feest dus en het compleet loslaten van alle regels /s

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:31
XWB schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:21:
[...]

Het najaar wordt inderdaad de echte test voor de vaccinatiecampagne.

Ik verwacht dat er weer meer besmettingen komen maar dat er niet meer zoveel mensen in het ziekenhuis terecht zullen komen.

[...]

Volgens de farmaceutische bedrijven kan er in elk geval jaarlijks een nieuwe variant van het vaccin gemaakt worden, als dat nodig zou zijn.
sterker nog, volgens mij kostte 't 1 dag om 't vaccin te ontwikkelen - en vervolgens 9 maanden om de volledige testprocedure te doorlopen

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Gunner schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:16:
[...]

Maar het is wel een beetje des-tweakers. Een verkeerd woordje en men pakt je er maar wat graag op.
Nee want het zet de hele teneur van de zin. Hetzelfde als ik nu een heel betoog zou neerzetten en je ergens wappie zou noemen dan zou je ook specifiek daar op reageren

Verwijderd

Laten we eerlijk zijn. Praktisch zijn alle maatregelen weg, alleen grote (horeaca) evenementen zijn er nog niet, maar in mijn dagelijks leven zie ik weinig meer van corona. De supermarkt is weer vanouds, karretje met muntjes, winkelmandjes en het ouderenuurtje is verdwenen. Mondkapje is nu nog 70-30, zal na volgende week zaterdag naar 5-95 gaan.

Ook op mijn werk is gisteren het signaal: "groen" gegeven. En aan de files op de weg is dat overal zo. Mogen weer met een bezetting van max 75% aanwezig zijn, (zal volgens de planning postcorona niet meer halen). Alle maatrgelen mbt borden, afzetlinten en 1.5 meter logo's worden nu van de vloeren en muren afgehaald.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Waarom precies?

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-01 15:45
update 2021-06-16

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRE4zU5QO42s7KaUnGwtdnHXJFo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FymDu3UajRzFShOo1RcKkkrt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrhOotZu0J3BziGSlljszrEr298=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HxT5oCR0AiDgDyYIx06uTEBb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DH57_lr1b5xDZY7r6uEuihP1ZLQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XiZRYfWwzFlGqdXDFbPHkuXy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3pB_ZJsaoCRqgvLm3aq3m_Kv4Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1BwpftUKdXE3Mu12qwVxVD65.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ugg1lycgcQVq6hPHtJZZh-M6eGQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PuzC18rfmi3mbgdFPveMB75k.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kM1whuvqx1HviMpxagPm9WRXBJI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7GbJNQo682CAoyxZNgGp4VVd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTgqDOAXQ94vi7lX5eB8SD56EDs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/01coZDx9bz4n2wS55uArpLQ6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-_JyytmGX0z3Fafl5jjKMEbMuk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nab0QWRzOnl7hboaVLDuU5EP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPpN44BCRHLbs0SAEcTAHe1ob4A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p9wb6isbWac5AxixuTsXK5rR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCg2TuZbBGPtezetgvk-lgVVhwM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I7ivEdc7ncrHrZrXzTJJeQHv.png?f=user_large

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-01 10:06

Agent47

I always close my contracts.

[...]

Alle respect, heb je hier een bron van? Of ben ik zo niet-oplettend :+ Dat is toch helemaal nog niet bewezen?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 15:07
[...]

Valt mee. Niet iedereen hoeft afstand te houden. Kinderen hoeven dat onderling niet en gezinsleden ook niet. 7 gasten is gemiddeld 4 gezinnen.

Als je 2 flinke tafels hebt, ben je OK.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:50

franssie

Save the albatross

ijdod schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:22:
[...]

Ik zal ze zeker niet missen, maar het nut (zonder de discussie aan te zwengelen) zit voornamelijk in het beperken van verspreiding door de drager. Je wilt dus juist dat de ander ze draagt. Ik vermoed een aanzienlijke overlap is in bepaalde groepen in die context; dus hoe enthousiaster tegen de maatregelen, hoe dringender de noodzaak dat juist die mensen ze dragen.
Ik zal ze niet missen maar hou ze wel bij me in die situaties waar je langere tijd geen 1,5 meter kan houden (OV, werk etc) zoals het origineel ook bedoeld was. Gewoon ook voor het gevoel van de mensen om mij heen die wel kwetsbare gezondheid hebben. Maar in de winkel/supermarkt hoeft (en hoefde) het van mij niet meer.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

In een tuintje van 2,6m bij 3m kan je al met z'n 8'en op anderhalve meter afstand BBQ'en :+

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:50

franssie

Save the albatross

@breew mooi hoe je in je grafieken ziet dat de gevaccineerde populaties hard dalen. Met name aan de relatieve groei van de jongere leeftijden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• hoevenpe
Heel kort door de bocht: de kans om als gezonde gevaccineerde onder de 60 te overlijden/ernstig ziek te worden door corona is kleiner dan hetzelfde bij een verkeersongeval nu thuiswerken voorbij is.

@Agent47
Leven is dodelijk... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door hoevenpe op 16-06-2021 16:37 ]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-01 10:06

Agent47

I always close my contracts.

hoevenpe schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:35:
[...]

Heel kort door de bocht: de kans om als gezonde gevaccineerde onder de 60 te overlijden/ernstig ziek te worden door corona is kleiner dan hetzelfde bij een verkeersongeval nu thuiswerken voorbij is.

@Agent47
Leven is dodelijk... ;)
Dan moet ik nog 2,5 week " overleven" dan heb ik mijn eerste vaccin. Midden 20 hiero :*)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Stoney3K
Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:30:
Laten we eerlijk zijn. Praktisch zijn alle maatregelen weg, alleen grote (horeaca) evenementen zijn er nog niet, maar in mijn dagelijks leven zie ik weinig meer van corona. De supermarkt is weer vanouds, karretje met muntjes, winkelmandjes en het ouderenuurtje is verdwenen. Mondkapje is nu nog 70-30, zal na volgende week zaterdag naar 5-95 gaan.
Speak for yourself, als je normale manier om je weekenden door te brengen is om te feesten en al dan niet te helpen op feestjes of festivals, dan zijn de maatregelen nog niet 'weg'.

Als ik de maatregelen heel strikt op zou volgen dan mag ik nog altijd mijn beste vrienden nog geen knuffel geven. Dat vind ik echt geen gevalletje van "de maatregelen zijn weg".

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]
Wat gebeurt er - ik zeg maar wat - 5 jaar na een niet ernstig verlopende besmetting @hoevenpe?

Dat schijn jij en diverse anderen al te weten en ik ben wel benieuwd. En hoe weet je dat eigenlijk?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-01 23:51
Number10 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:56:
[...]

Wat gebeurt er - ik zeg maar wat - 5 jaar na een niet ernstig verlopende besmetting @hoevenpe?

Dat schijn jij en diverse anderen al te weten en ik ben wel benieuwd. En hoe weet je dat eigenlijk?
Waarom vraag je naar de bekende weg?
Aan het statement van @hoevenpe zou hij wellicht hebben moeten toevoegen: “Naar alle waarschijnlijkheid en voor zover bij de huidige stand der wetenschap bekend. “ en dan kan jij aangeven “aha, dus je weet het niet zeker” en dan heb je gelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door blissard op 16-06-2021 17:02 ]

• hoevenpe
Dat weet niemand, er zijn geen garanties in het leven.

Risico's horen erbij, hoeveel beperkingen wil je jezelf voor hoelang opleggen om een mogelijk nu onbekend risico uit te sluiten? Dat zijn subjectieve individuele keuzes.

• Number10
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:59:
[...]
Waarom vraag je naar de bekende weg?
Omdat het een relativering is van het genoemde risico en dit een basisaanname is die zelden expliciet wordt benoemd en daarmee dus een deel van de discussie omzeilt. Ik krijg er overigens ook zelden een antwoord op anders dan hieronder.
hoevenpe schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:00:
[...]
hoeveel beperkingen wil je jezelf voor hoelang opleggen
Heel weinig. Bijvoorbeeld net zo weinig als we in het dagelijks leven hebben i.v.m. tuberculose in Nederland. Weet je waarom dat zo weinig maatregelen zijn?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• t_captain
R-waardes

27-5 RIVM 0.83, t_captain 0.82 (0.81 trendmatig +0.01 incidenteel).
28-5 RIVM 0.83, t_captain 0.79 (0.81 trendmatig -0.02 incidenteel).
29-5 RIVM 0.82., t_captain 0.77 (0.80 trendmatig -0.03 incidenteel).
30-5 RIVM 0.80, t_captain 0.75 (0.79 trendmatig -0.04 incidenteel).
31-5 RIVM 0.78, t_captain 0.74 (0.79 trendmatig -0.05 incidenteel).
1-6 RIVM n.n.b., t_captain 0.74 (0.78 trendmatig -0.04 incidenteel).
2-6 RIVM n.n.b., t_captain 0.75 (0.78 trendmatig -0.03 incidenteel).
3-6 RIVM n.n.b., t_captain 0.75 (0.78 trendmatig -0.03 incidenteel).
4-6 RIVM n.n.b. t_captain 0.76 (0.78 trendmatig -0.02 incidenteel).
5-6 RIVM n.n.b. t_captain 0.76 (0.78 trendmatig -0.02 incidenteel).

Observaties:
* Mijn model zit met de trendmatige R-waarde knap dicht bij RIVM
* Mijn verwachting is dat de volgende publicatie van RIVM ongeveer gelijkblijft rond 0.78.
* Derde fase aan versoepelingen lijkt 0.03 aan de R-waarde bij te dragen;

Verklaring: in de laatste 4 dagen aan positieve tests komen effecten van de versoepelingen op 5-6 tot uiting. Op deze korte termijn wordt de trendcurve niet significant omhoog of omlaag getrokken; die effecten van de versoepelingen worden dus afgebeeld in de incidentele component. Omdat de overige incidentee factoren (zoals het weer) constant waren, attribueer ik een 0.03 stijging van R aan de versoepelingen.

Eigenlijk moet ik het iets verder uitsplitsen. Conform de verdringingscurve zou er een bijdrage van 0.005 komen vanuit het toenemend aandeel Delta variant. Dan hebben de versoepelingen dus 2.5bp bijgedragen en de Delta variant 0.5bp.

• Yaksa
Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:30:

Ook op mijn werk is gisteren het signaal: "groen" gegeven. En aan de files op de weg is dat overal zo. Mogen weer met een bezetting van max 75% aanwezig zijn, (zal volgens de planning postcorona niet meer halen). Alle maatrgelen mbt borden, afzetlinten en 1.5 meter logo's worden nu van de vloeren en muren afgehaald.
Weer zo'n N=1 waarneming.
Daar kan ik tegenover zetten dat hier ter plekke zowat iedereen in de winkels een kapje draagt, anderhalve meter afstand houdt en dat de karretjes nog muntloos zijn en ontsmet (kunnen) worden.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-01 23:51
Number10 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:03:
[...]

Omdat het een relativering is van het genoemde risico en dit een basisaanname is die zelden expliciet wordt benoemd en daarmee dus een deel van de discussie omzeilt. Ik krijg er overigens ook zelden een antwoord op anders dan hieronder.
[...]

Heel weinig. Bijvoorbeeld net zo weinig als we in het dagelijks leven hebben i.v.m. tuberculose in Nederland. Weet je waarom dat zo weinig maatregelen zijn?
Kun je je vraag dan niet beter als een statement poneren? Dat is denk ik veel effectiever als je er daadwerkelijk een discussie over aan wilt gaan. (Of mensen wat wilt leren, ook niet onmogelijk natuurlijk)

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-01 23:12
Jammer dat ze het zoveel mogelijk thuiswerken ook gelijk weer los willen laten. Ondanks dat de drukte in het verkeer oploopt vindt ik het nog steeds wat rustiger op de weg (ik reis eenmaal per week naar een locatie) .

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 15:27
[...]

Kantoortuinen zouden sowieso dood moeten. :P Maar angst is een slechte raadgever en je vertrouwt dan wel heel erg op mondkapjes. Dat zou ik echt niet doen.
[...]

[...]

Het zijn enkel de Engelsen, de rest van het eiland (Schotland, Wales) heeft nauwelijks wat.
[...]

Deze maatregel opheffen zal nauwelijks iets doen omdat het gros zich nu er al niet aan houdt, want achter voordeur. Genoeg examenfeestjes in de wijk gezien die of door schizofrenen werden bezocht of daadwerkelijk meerdere bezoekers hadden. Die 1,8m2 per persoon x 7 = 12,5m2. Nu zijn NL tuinen ook weer niet zo klein. ;)
[...]

@Agent47
Leven is dodelijk... ;)
De grens ligt bij 45-49. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loN9ylgnjdh90mk8yg8CsoXCPuI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ug8i8rdH0oabQGHvSLOlkRer.png?f=user_large

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Yaksa
hoevenpe schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:00:
[...]Dat weet niemand, er zijn geen garanties in het leven.
Risico's horen erbij, hoeveel beperkingen wil je jezelf voor hoelang opleggen om een mogelijk nu onbekend risico uit te sluiten? Dat zijn subjectieve individuele keuzes.
En al anderhalf jaar lang de leus "Alleen samen krijgen we Corona onder controle".
En nog steeds mensen die dat niet snappen.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Over het laten vallen van de mondkapjesplicht in supermarkten is nog geen beslissing genomen meldt nos journaal net. Dus laten we nog niet te enthousiast worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Gunner op 16-06-2021 17:13 ]

• Number10
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:59:
[...]
voor zover bij de huidige stand der wetenschap bekend.(…)
Dus moet je streven naar een lage prevalentie om later eventueel niet tegen een of ander voldongen feit aan te lopen dat voorkomen kon worden, zoals we dat ook doen voor ziekten waar dat al wel van bekend is.
en dan kan jij aangeven “aha, dus je weet het niet zeker” en dan heb je gelijk.
Als dat het doel van de vraag zou zijn misschien wel, maar daar gaat het dus niet om.
blissard schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:08:
[...]
Kun je je vraag dan niet beter als een statement poneren? Dat is denk ik veel effectiever als je er daadwerkelijk een discussie over aan wilt gaan. (Of mensen wat wilt leren, ook niet onmogelijk natuurlijk)
Dat zou kunnen, zoals ik bijvoorbeeld hier al eens heb gedaan:
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Maar een vraag stellen is soms effectiever als ik anderen dit punt zelf in overweging wil geven. En voor de helderheid: ik acht de kans op zich ook klein van een of ander toekomstig rampscenario na een eerdere (milde) besmetting, maar iets meer dan een jaar na aanvang is er wel erg weinig bekend lijkt mij.

• DutchCommando
Señor Sjon schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:10:
Het zijn enkel de Engelsen, de rest van het eiland (Schotland, Wales) heeft nauwelijks wat.
Ik weet niet wat de definitie van "nauwelijks wat" is. In Schotland en Wales is de deltavariant ook dominant.

• Yaksa
Señor Sjon schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:10:
Deze maatregel opheffen zal nauwelijks iets doen omdat het gros zich nu er al niet aan houdt, want achter voordeur. Genoeg examenfeestjes in de wijk gezien die of door schizofrenen werden bezocht of daadwerkelijk meerdere bezoekers hadden. Die 1,8m2 per persoon x 7 = 12,5m2. Nu zijn NL tuinen ook weer niet zo klein. ;)
Die berekening gaat alleen op wanneer iedereen stilzit en blijft zitten.
Er zijn ook de nodige vierkante meters aan loop- en passeerruimte nodig, en dat valt vies tegen.
Ik heb aan het begin van de corona een verblijfsruimte voor vrijwilligers opnieuw in moeten richten en er bleven ten opzichte van de oude situatie maar heel weinig zitplaatsen over.

• Number10
  • Niet online
DutchCommando schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:15:
[...]
Ik weet niet wat de definitie van "nauwelijks wat" is. In Schotland en Wales is de deltavariant ook dominant.
Geen goede bron, dus slag om de arm, maar volgens wordt er in Schotland wel een veel nadrukkelijker indambeleid gevoerd.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:28:
[...]

Vervelende is alleen dat die mondkapjes de ontvanger vaak niet lekker beschermen. Tenzij je aan de FFP 2 gaat en deze op fatsoenlijke wijze gebruikt natuurlijk.

En persoonlijk vind ik dat voor een kwartiertje winkelbezoek iets anders dan voor 8 uur op kantoor.
Vind je 8 uur een mondkapje op te veel of puur 8 uur een ffp2 masker?

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Wanneer gaat dat alcohol verkoopverbod na 20:00 uur er eens af? >:)

[ Voor 8% gewijzigd door souljah1h op 16-06-2021 17:38 ]

• t_captain
belgie voldoet inmiddels ook aan de normen voor een "geel" reisadvies:
https://epistat.wiv-isp.be/covid/covid-19.html

14 dagen incidentie 126.7 (limiet: 150).
R-waarde 0.77 (vrijwel gelijk met NL).

Nog een Belgisch linkje: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210611_93375212
De Delta-variant wint wel aan terrein. Van Gucht: "Vorige week vertegenwoordigde deze variant 1,3 procent van de besmettingen, deze week 3,9 procent. Het ziet er dus naar uit dat deze variant steeds vaker de variant zal zijn die het zal halen van andere varianten. De Britse variant blijft dominant."
Als ik dat opschaal naar aantal positieve tests per dag:

* week 22: 19 / 1445
* week 23: 33 / 841

Als je daar een R-waarde van moet maken, kom je op 1.37. Maar dat is wel een getal met enorme onzekerheden:

* slechts 2 datapunten
* resolutie van slechts 2 cijfers
* datapunten slechts 1 week apart
* die 1.3% en 3.9%, zijn dat schattingen of metingen in kiemsurveillance? wat zijn de betrouwbaarheidsintervals?
* betreffen ze wel week 22 en 23?

Die "1.37" moet je dus lezen als "iets tussen de 0.8 en 2.1" ofzo.

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 22:21

Sorcerer8472

Mens sana?

Wolly schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:22:
[...]

In het vliegtuig had ik eerder dit jaar 10+ uur lang ffp2 op. Daar word je wel moe van moet ik zeggen! Als je ze goed draagt dan maken ze het ademen wel echt duidelijk zwaarder (telkens in- en uitdeuken). Ik zie zo veel mensen met grote kieren langs de randen lopen met zo'n masker. Dan kun je het bijna net zo goed niet dragen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Yaksa
Sorcerer8472 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:45:
[...]In het vliegtuig had ik eerder dit jaar 10+ uur lang ffp2 op. Daar word je wel moe van moet ik zeggen! Als je ze goed draagt dan maken ze het ademen wel echt duidelijk zwaarder (telkens in- en uitdeuken). Ik zie zo veel mensen met grote kieren langs de randen lopen met zo'n masker. Dan kun je het bijna net zo goed niet dragen.
Wanneer je daar echt moe van wordt dan zou ik je adviseren om eens langs te gaan bij de huisarts. Waarschijnlijk is er iets met je longen aan de hand.
Verder zie ik ook heel veel mannen langs de wc-pot piesen. Dat wil nog niet zeggen dat ikzelf er dan naast ga poepen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:22:
[...]

Ja.

Laat ik het zo zeggen, ik ga niet een hele dag met een mondkapje op zitten als ik thuis zonder aan de slag kan.

• hoevenpe
Number10 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:03:
Als we over een paar weken ons gewone leven oppakken heeft iedereen die dat wil de eerste vaccinatie gehad, grote evenementen pas na de zomer als iedereen de tweede prik gehad heeft.

Nog jaren beperkende maatregelen omdat we langdurige effecten niet kunnen overzien zie ik gewoon niet gebeuren, het staat iedereen vrij om een mondkapje te blijven dragen en feestjes te mijden.

• hoevenpe
Dat is grotendeels zonder vaccinaties en ook mensen met reeds bekende onderliggende aandoeningen. Neem je dat mee dan zal het omslagpunt inderdaad rond de 60 liggen.

• hoevenpe
Yaksa schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:10:
En al anderhalf jaar lang de leus "Alleen samen krijgen we Corona onder controle".
En nog steeds mensen die dat niet snappen.
En daarom kunnen we nu dus versoepelen en over een paar weken ons leven weer oppakken.

Laat je niet gek maken door dat virus, statistisch gezien wordt de kans op ernstige consequenties met de dag kleiner. De R ligt ver onder de nul, versoepelingen hebben een marginaal effect op die waarde. Als een variant ontstaat die de R terug naar 1 brengt moeten we inderdaad ingrijpen maar tot dat moment is een goede vakantie en vrienden fysiek zien ook belangrijk voor je geestelijke gezondheid.

• DutchCommando
Het coronadashboard toont nu ook aantal gedeeltelijk en volledig gevaccineerde mensen. Op 13 juni waren 4.450.779 mensen volledig en 3.833.465 mensen gedeeltelijk gevaccineerd.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

souljah1h schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:37:
Wanneer gaat dat alcohol verkoopverbod na 20:00 uur er eens af? >:)
Is er al af sinds de kroegen/terrassen na 20u open mochten blijven.

2 weken geleden oid.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 16-06-2021 18:25 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• t_captain
Is dat dan opgeschoven van 20 naar 22 uur? Of helemaal verdwenen?

• hoevenpe
t_captain schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:28:
22u

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

t_captain schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:28:
Is gelijk/gekoppeld aan de sluitingstijd terrassen/kroegen (22u) dacht ik, zodat er geen alcohol stormloop is nadat die sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 16-06-2021 18:34 ]

PSN

• Number10
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:09:
[...]
Nog jaren beperkende maatregelen omdat we langdurige effecten niet kunnen overzien zie ik gewoon niet gebeuren, het staat iedereen vrij om een mondkapje te blijven dragen en feestjes te mijden.
Lees nu eerst eens wat ik schrijf, voor je reageert. Dat schrijf ik toch ook helemaal niet?

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

YakuzA schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:25:
[...]

Is er al af sinds de kroegen/terrassen na 20u open mochten blijven.

2 weken geleden oid.
Dat heb ik dan helemaal gemist, mijn excuses. Dan hoef ik me vanavond niet te haasten.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-01 12:33

pro_6or

amateur_60r

[...]

+14 dagen want direct na de prik (gisteren voor mij) bied het echt nog 0 bescherming. Vanaf 10 dagen begin je effect te zien en na 14 dagen is bijna het maximale effect van 1 prik te zien. En dat is dan 33% tegen de delta variant.

een treffende spreuk

• Stoney3K
pro_6or schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:44:
[...]

+14 dagen want direct na de prik (gisteren voor mij) bied het echt nog 0 bescherming. Vanaf 10 dagen begin je effect te zien en na 14 dagen is bijna het maximale effect van 1 prik te zien. En dat is dan 33% tegen de delta variant.
Ik ben ook eens benieuwd of een herhalingsvaccin in september of oktober niet al een impact heeft tegen de Delta variant.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Dat je na 14 dagen de max van 1 prik hebt, is alleen maar omdat bij de fase 3 testen de 2e Pfizer prik na 2 weken werd gezet ;)

In de realiteit als je na 5 weken pas de 2e zet, zal die gewoon door stijgen tussen de 14 en 35 dagen, alleen weten we niet exact hoeveel of hoe snel/langzaam.

Die 33% was volgens ook alleen op wat cijfer gegoochel gebaseerd, en niet op de realiteit. :?

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 16-06-2021 18:48 ]

PSN

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
Agent47 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:50:
Trouwens lang geleden dat we wat van @LZ86 hebben gehoord...
Eindelijk even geen corona meer :P

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het aardige is dat die tien en veertien dagen gaan over ziek worden. Als je daar nog een incubatietijd afhaalt kan je concluderen dat als je een week na je eerste vaccinatie besmet raakt, je kans op ziek worden al flink verkleind is :)

• t_captain
[...]

Volledige vaccinatie lijkt in de Engelse cijfers een veel groter effect te hebben ik tel ongeveer 89% reductie op de kans corona positief te worden.

Slechts 6% van de Delta besmettingen komt voor bij 40% van de bevolking, volledig gevaccineerd. de andere 60% heeft 94% van de besmettingen.

De verhouding tussen die twee besmettingskansen is bijna 10 op een.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

t_captain schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:49:
[...]
Volledige vaccinatie lijkt in de Engelse cijfers een veel groter effect te hebben ik tel ongeveer 89% reductie op de kans corona positief te worden.

Slechts 6% van de Delta besmettingen komt voor bij 40% van de bevolking, volledig gevaccineerd. de andere 60% heeft 94% van de besmettingen.

Die deductie zou ik niet zo snel maken totdat er meer recente cijfers komen/ betere splitsing in tijd is, aangezien de cijfers een totaal zijn beginnend ergens in februari, toen er nog 0 dubbel gevaccineerden in de UK rondliepen.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 16-06-2021 20:23 ]

PSN

• t_captain
Je zou de cijfers van een recente periode kunnen pakken, bijvoorbeeld per week. En binnen die periode kijken naar vastgestelde infecties per groep (niet/half/heel gevaccineerd).

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dat zou prima kunnen inderdaad, als ik die cijfers ergens kon vinden :)

PSN

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:49:
[...]

Kan dit niet deels veroorzaakt worden doordat mensen die volledig gevaccineerd zijn zich minder snel laten testen ('ik ben gevaccineerd, dus kan geen corona hebben'), waardoor we lichte gevallen van Delta bij gevaccineerden missen? Het is dan misschien interessanter om te kijken naar ziekenhuisopnames en sterfte, hoewel de getallen daar zo klein zijn dat de onzekerheidsmarge heel groot is (zoals je zelf in een vorige post al aanstipte).

[ Voor 17% gewijzigd door Cocytus op 16-06-2021 21:04 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DutchCommando schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:35:
[...]

Mijn inschatting is dat op dit moment veel scholieren uit Spanje en Portugal terugkeren met een delta-variant besmetting die op hen is overgedragen door Britten. De kans is zeer zeker aanwezig dat deze roet in het eten gaat gooien in de komende 1,5 maand. Iedere introductie van de delta in Nederland is weer een punt van waaruit de groei van delta (R0 van 5-8) kan beginnen. Daarom is het niet raar om dit probleem te benoemen.
Je moet een negatieve PCR test hebben als je terugreist vanuit Spanje. Vanuit Portugal is dat momenteel niet zo.

Maar scholieren gaan met de bus (in mijn tijd tenminste) of met het vliegtuig naar Spanje, daar wordt daadwerkelijk gecontroleerd op het in bezit hebben van een negatieve PCR testuitslag.

Hoe kan het dan dat er blijkbaar toch significant veel scholieren tussendoor glippen met een besmetting?

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:07:
[...]

Je moet een negatieve PCR test hebben als je terugreist vanuit Spanje. Vanuit Portugal is dat momenteel niet zo.

Maar scholieren gaan met de bus (in mijn tijd tenminste) of met het vliegtuig naar Spanje, daar wordt daadwerkelijk gecontroleerd op het in bezit hebben van een negatieve PCR testuitslag.

Hoe kan het dan dat er blijkbaar toch significant veel scholieren tussendoor glippen met een besmetting?
De PCR test mag 72 uur oud zijn. Stel je gaat van zaterdag tot zaterdag, dus je feest van zaterdag t/m vrijdag. Als je die besmetting op dinsdagavond oploopt en op woensdag een PCR test doet, komt de uitslag negatief terug (een verse besmetting is niet te vinden met een test) en mag je zaterdagmiddag gewoon terug vliegen. Vanaf maandag mag je je Delta-besmetting lekker verspreiden in Nederland.
En als je de besmetting op woensdag, donderdag of vrijdag oploopt geldt hetzelfde nog sterker: nog minder kans dat je PCR test positief is. En soms is een PCR-test pas drie of zelfs vijf dagen na besmetting positief.
Die PCR test is een zeef met hele groten gaten dus, voor mensen die een weekje op feestvakantie zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Cocytus op 16-06-2021 21:18 ]

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
Cocytus schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:13:
[...]

De PCR test mag 72 uur oud zijn. Stel je gaat van zaterdag tot zaterdag, dus je feest van zaterdag t/m vrijdag. Als je die besmetting op dinsdagavond oploopt en op woensdag een PCR test doet, komt de uitslag negatief terug (een verse besmetting is niet te vinden met een test) en mag je zaterdagmiddag gewoon terug vliegen. Vanaf maandag mag je je Delta-besmetting lekker verspreiden in Nederland.
En als je de besmetting op woensdag, donderdag of vrijdag oploopt geldt hetzelfde nog sterker: nog minder kans dat je PCR test positief is. En soms is een PCR-test pas drie of zelfs vijf dagen na besmetting positief.
Die PCR test is een zeef met hele groten gaten dus, voor mensen die een weekje op feestvakantie zijn.
Gelukkig dat vaccinatiegraad hoger begint te worden in Nederland. Dan is de impact als ze inderdaad ziek terugkomen beperkt omdat er geen ouderen besmet worden. Weer een teken dat het wat meer terug gaat naar normaal!

• Yaksa
Het mag wat kosten dat prikken (en dat is ook niet erg, flauwvallen van de hitte is te voorkomen); Vandaag is de grote GGD priklocatie bij mij in de buurt voorzien van 4 onmundig grote mobiele airco installaties met toevoer en afvoerbuizen van een meter doorsnee en een groot aggregaat om de hele boel aan de gang te houden.

• Stoney3K
Yaksa schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:44:
Het mag wat kosten dat prikken (en dat is ook niet erg, flauwvallen van de hitte is te voorkomen); Vandaag is de grote GGD priklocatie bij mij in de buurt voorzien van 4 onmundig grote mobiele airco installaties met toevoer en afvoerbuizen van een meter doorsnee en een groot aggregaat om de hele boel aan de gang te houden.
Lijkt me nogal wiedes ook, zo'n priklokatie is een werkplek voor een paar honderd man. En de zon staat de hele dag op die tent, zonder airco zou het daar makkelijk 40+ graden worden.

Dat is niet alleen onprettig, dat is gewoon gevaarlijk.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
Yaksa schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:52:
[...]

Wanneer je daar echt moe van wordt dan zou ik je adviseren om eens langs te gaan bij de huisarts. Waarschijnlijk is er iets met je longen aan de hand.
Verder zie ik ook heel veel mannen langs de wc-pot piesen. Dat wil nog niet zeggen dat ikzelf er dan naast ga poepen.
Ben jij longarts? Zo nee, waarom praat je buiten je vakgebied waar je geen verstand van hebt?

Verder kan iemand het gewoon vermoeiend vinden, dat is zijn mening.

Jouw continue downplayen van andermans gevoel is ook ontzettend vermoeiend vind ik.

Verder is een masker verkeerd dragen vaak onwetendheid. Naast de pot pissen is onkunde.

Mocht de masker plicht eraf gaan, dan spring ik een gat in de lucht. Eindelijk weer normaal kunnen communiceren met mensen binnen omdat liplezen weer kan. Eindelijk weer de mimiek van mensen zien.

[ Voor 25% gewijzigd door GAIAjohan op 16-06-2021 22:01 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:01
GAIAjohan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:53:
[...]

Ben jij longarts? Zo nee, waarom praat je buiten je vakgebied waar je geen verstand van hebt?

Verder kan iemand het gewoon vermoeiend vinden, dat is zijn mening.
Ik denk eerder dat het in dit geval verkeerd gebruik is. Een FFP2 masker kun je een paar uur dragen en moet je vervangen als het ademen moeilijker wordt. Dan zit ie nl. vol met vocht en is het tijd om een nieuwe te pakken. Daarnaast ademen FFP2 maskers in de meeste gevallen al iets zwaarder waar sommige mensen last van kunnen hebben.
Op een vliegreis van 10 uur moet je dus al snel 3 maskers gebruiken.

[removed]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-01 06:36
MikeyMan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:28:
[...]

Afhangende van wat je doet denk ik dat een collega covid heeft en je maar lang genoeg naast hem zit je ook met een FP2 masker het uiteindelijk wel krijgt, al was het maar dat je continue maskers moet vervangen omdat je masker gesatureerd raakt door je adem en dan effectiviteit verliest.

• giantgiantus
GAIAjohan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:53:
[...]

Mocht de masker plicht eraf gaan, dan spring ik een gat in de lucht. Eindelijk weer normaal kunnen communiceren met mensen binnen omdat liplezen weer kan. Eindelijk weer de mimiek van mensen zien.
Waar doe je dat dan? Met vrienden en familie heb ik nooit een masker op gehad. In de trein zit ik niet veel en als ik dat wel doe praat ik doorgaans niet en winkels zijn iets van vroeger. Wat doe je waar je zo veel communiceert met mensen met een masker? Serieuze vraag overigens.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

giantgiantus schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:09:
[...]

Waar doe je dat dan? Met vrienden en familie heb ik nooit een masker op gehad. In de trein zit ik niet veel en als ik dat wel doe praat ik doorgaans niet en winkels zijn iets van vroeger. Wat doe je waar je zo veel communiceert met mensen met een masker? Serieuze vraag overigens.
Stel, je werkt ergens waar zowel jij als je klanten een mondmasker dragen ;)

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 13:55

Laguna

Connaisseur

@redwing precies, een huisarts bezoek is dan ook nergens voor nodig zoals @Yaksa beweert, omdat er iets mis zou zijn met de longen van @Sorcerer8472. Zo'n FFP2 masker is simpelweg niet bedoeld om zo lang achter elkaar te dragen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-01 06:36
[...]

Welke ziekte heeft pas vijf jaar later gekke effecten? Als je stelt dat je door longschade later last kan krijgen, eens, maar dat is op zich al bekend, kan je nu al detecteren, En die glaslongen zijn bij een milde besmetting niet direct het probleem (ja het zal ongetwijfeld wel voor komen)

COVID is echt geen lolletje en ik herhaal dat Long COVID onder jongeren echt wel problematisch is, maar om nu al voor te sorteren op "Ja maar wat als er over vijf jaar" is zinloos, zeker omdat er nog zoveel korte termijnn doelen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 16-06-2021 22:15 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wie checkt of mensen écht in quarantaine gaan? De controle blijkt niet waterdicht

Een vergiet blijkt meer waterdicht te zijn dan de controle op de quarantaineplicht blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur.

De controle op Schiphol voor de quarantaineverklaring wordt gedaan door de GGD Kennemerland. Veel kunnen die niet doen, omdat ze geen opsporingsambtenaar zijn ze machteloos tegenover passagiers die geen of een onjuist formulier bij zich hebben. Enige wat ze kunnen doen is de gegevens noteren. Van die geregistreerde afwijkingen wordt een selectie doorgestuurd naar het belteam om te controleren, met een maximum van 300 stuks. Een selectie van die selectie wordt daadwerkelijk gebeld door het belteam, maar controle blijkt lastig. Iemand zijn locatie raden aan de hand van geluiden is niet makkelijk, ook blijkt zo'n 30% van de mensen die gebeld worden niet op te nemen. Uiteindelijk worden deze dan na drie gemiste oproepen aangemeld bij hun gemeente (die ze opgegeven hebben) voor controle door boa's. Alleen is het dan nog geen garantie dat de boa's ook de controle uitvoeren.

Wat is die plicht nog waard als de pakkans dermate laag ligt?

• giantgiantus
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:13:
[...]

Stel, je werkt ergens waar zowel jij als je klanten een mondmasker dragen ;)
Das een goed punt 😂. Dank.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

CMD-Snake schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:14:
Wie checkt of mensen écht in quarantaine gaan? De controle blijkt niet waterdicht

Een vergiet blijkt meer waterdicht te zijn dan de controle op de quarantaineplicht blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur.

De controle op Schiphol voor de quarantaineverklaring wordt gedaan door de GGD Kennemerland. Veel kunnen die niet doen, omdat ze geen opsporingsambtenaar zijn ze machteloos tegenover passagiers die geen of een onjuist formulier bij zich hebben. Enige wat ze kunnen doen is de gegevens noteren. Van die geregistreerde afwijkingen wordt een selectie doorgestuurd naar het belteam om te controleren, met een maximum van 300 stuks. Een selectie van die selectie wordt daadwerkelijk gebeld door het belteam, maar controle blijkt lastig. Iemand zijn locatie raden aan de hand van geluiden is niet makkelijk, ook blijkt zo'n 30% van de mensen die gebeld worden niet op te nemen. Uiteindelijk worden deze dan na drie gemiste oproepen aangemeld bij hun gemeente (die ze opgegeven hebben) voor controle door boa's. Alleen is het dan nog geen garantie dat de boa's ook de controle uitvoeren.

Als het nut na anderhalf jaar nog niet duidelijk is, dan snap je het echt niet. Alleen omdat de pakkans laag is, betekent maar niet, dat je dan maar niet in quarantaine moet gaan...

• giantgiantus
CMD-Snake schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:14:

Grootste deel houdt zich aan regels. Pakkans op belasting betalen in Nederland is ook super laag. Toch houdt groot deel zich gewoon aan regels. Ik vind het maar een zielige en treurige gedachte dat er alleen aan controle gedacht wordt bij regels. Heb je behoefte aan een politiestaat?

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
giantgiantus schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:09:
[...]

Wat dacht je van iets heel simpels als überhaupt kunnen communiceren met een caissière, de slager.
Of bv restaurantbezoek.

Of bv bij vragen van informatie bij een balie, gaat eigenlijk niet meer alleen.

Dat zijn geen hele gesprekken, maar het is genoeg om je ontzettend buitengesloten te voelen.
Eigenlijk is al je vrijheid in dergelijke situaties weg, omdat je altijd met iemand mee moet die wel via die dingen kan communiceren. Waardoor je ontzettend afhankelijk wordt. Iets wat je juist je hele leven hebt proberen te vermijden.

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 16-06-2021 22:17 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• giantgiantus
GAIAjohan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:16:
[...]

Wat dacht je van iets heel simpels als überhaupt kunnen communiceren met een caissière, de slager.
Of bv restaurantbezoek.

Of bv bij vragen van informatie bij een balie, gaat eigenlijk niet meer alleen.

Dat zijn geen hele gesprekken, maar het is genoeg om je ontzettend buitengesloten te voelen.
Eigenlijk is al je vrijheid in dergelijke situaties weg, omdat je altijd met iemand mee moet die wel via die dingen kan communiceren.
Ok. Goed punt. Ik kom denk ik weinig in dit soort situaties. Hier in Adam zie ik ook geen kapjes meer bij bedienen personeel. Al paar keer lekker wezen eten maar nog niet binnen in restaurant gezeten.

[ Voor 10% gewijzigd door giantgiantus op 16-06-2021 22:19 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.