• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:01
blissard schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:21:
[...]

Klopt.
achterkant sigarenkistje:
Utrecht CS "doet" 200k per dag. Laat dat voor 80% in 4 spitsuren vallen, dan zit je op 40k per uur tops.
met 8 perrons, maar niet gelijkmatig verdeeld, zal er op een top perron in top richting iets van 3k reizigers op het perron te vinden zijn.

Andersom gerekend: een enkele dubbeldekker heeft een kleine 600 zitplaatsen. Goed gevuld gaan er in een dubbele dubbeldekker dus ca. 2k mensen
Ik denk dat het wel duidelijk is dat er best veel mensen op een perron kunnen zijn, maar dat dat niet te vergelijken is met een evenement waar 15-20k mensen bij elkaar op 1 terrein zitten.
Met 200K per dag is het overigens nog steeds een potentieel superspreader event. Zeker als overdracht zowel door de lucht als op materiaal plaatsvindt.
Tuurlijk heb je daar ook een risico. Alleen dat is een risico bij een noodzakelijk iets. Een festival is dat duidelijk niet, dat is echt een keuze om heen te gaan of niet.

En bovenal, als de cijfers zo blijven dalen als nu, zijn die testen bij festivals ook zo weg. Die testen zullen dus vooral gedaan worden als er al merdere besmettingen zijn en het risico dus al groter is.

[removed]

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Exact. Op dat moment.
Dat betekent niet dat je dan geen maatregelen moet nemen, maar dat er geen noodzaak meer is voor algemene, landelijke maatregelen en je op lokaal niveau maatregelen kan inzetten.
Lokaal lijkt mij dus ook de meest logische aanpak. En dat betekent streven naar zo min mogelijk besmettingen. Misschien begrijp ik @t_captain verkeerd, maar dat is niet wat ik uit de reactie hierboven afleidt, want om op dat aantal IC opnames uit te komen zullen er nog steeds veel mensen besmet raken en ziek worden. De focus moet dus weg van de opnames en daar waar het altijd al hoorde: bij individuele besmettingen.
t_captain schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:07:
[...]
Afwegen van risico's en kosten (…)
Die kosten zijn uiteraard het laagst bij een lage prevalentie en dus preventie. Dat is de paradox die maar niet begrepen lijkt te worden. Dat is ook een van de redenen waarom het beleid van sturen op zorg (bedbezetting) ook niet wordt gevolgd voor onderstaande lijst. Maar vreemd genoeg wel met één uitzondering als we jouw voorstel zouden volgen:

https://www.rivm.nl/meldi...ten-zijn-meldingsplichtig

Een besmetting van iets relatief nieuws brengt uiteraard ook onbekende risico's met zich mee. Maar als ik jouw redenatie volg doe je een aanname dat het verder gaat meevallen behoudens wat nu al een probleem lijkt te zijn. Zonder onderbouwing wel te verstaan.

En nee, ik verwacht zelf ook niet nog meer spectaculaire dingen in de toekomst, maar ik wil er liever ook niet achteraf mee geconfronteerd worden als voldongen feit als die aanname niet klopt. En jij ook niet neem ik aan.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-01 06:36
redwing schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:49:
[...]
Hier gaan de klassen toch echt per direct naar huis bij een positieve test...

Dus dat jij een school hebt die zich niet aan de regels houdt kan best, maar om nmet te doen of dat de norm is gaat wel wat te ver.
Ik heb dit toch even opgezocht, maar voorzichtig kijkend lijkt het erop dat dat juist tegen de regels is. (Regels en interpretatie, dus ik ben voorzichtig, ik ken onderwijs van binnen en buiten^^).

https://www.rijksoverheid...covid+-+versie+12+mei.pdf
Wanneer schoolsluiting
 De GGD kan een school adviseren over besmettingen op school en de beperking van het
verspreidingsrisico en of dit advies het best opgevolgd kan worden door schoolsluiting en het
overgaan op afstandsonderwijs. Het schoolbestuur heeft de bevoegdheid een school tijdelijk
gedeeltelijk of geheel te sluiten. Bij tijdelijke sluiting van een school(vestiging) neemt het
schoolbestuur contact op met de gemeente (leerplichtambtenaar) en de inspectie via het
hiervoor ingerichte meldpunt.

Het schoolbestuur besluit alleen tot sluiting van een school
o nadat de GGD een advies heeft uitgebracht over besmettingen op de school en de
beperking van het verspreidingsrisico en dit advies het best opgevolgd kan worden
door het sluiten van de school en het overgaan op afstandsonderwijs; of
o indien organisatorisch geen andere mogelijkheid bestaat, doordat teveel
onderwijspersoneelsleden ziek zijn of in quarantaine moeten, en geen vervanging
beschikbaar is.
Vetgedrukte van mijn kant. In de praktijk kan een school echt wel het zo draaien dat hij klassen sluit (interpretatie en regels^^), ik twijfel geen seconde aan jouw verhaal (school van mijn zoon sluit ook regelmatig een klas ivm zieke leraar).

Maar volgens de letter is dit wel degelijk een uitzondering en wordt een klas niet gesloten vanwege een zieke leerling, tenzij de GGD dat adviseert. Daar zal toch enige analyse en reactietijd aan vast zitten, dus direct sluiten mag eigenlijk niet.

Dus mijn aanname dat we aan de hand van sneltesten straks niet massaal klassen gaan sluiten is volgens mij correct. Maar dat maakt het dus ook een relatief tandeloze maatregel (gelukkig maar).

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 16-06-2021 13:46 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-01 16:59

Nox

Noxiuz

redwing schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:31:
[...]

Ik denk dat het wel duidelijk is dat er best veel mensen op een perron kunnen zijn, maar dat dat niet te vergelijken is met een evenement waar 15-20k mensen bij elkaar op 1 terrein zitten.

[...]

Tuurlijk heb je daar ook een risico. Alleen dat is een risico bij een noodzakelijk iets. Een festival is dat duidelijk niet, dat is echt een keuze om heen te gaan of niet.

En bovenal, als de cijfers zo blijven dalen als nu, zijn die testen bij festivals ook zo weg. Die testen zullen dus vooral gedaan worden als er al merdere besmettingen zijn en het risico dus al groter is.
1 spreader ziet op een treinreis fors minder mensen. Zo'n spreader die een paar keer een rondje haalt in een indoor festival ziet er wel een paar honderd bij het naar de bar lopen, wachten, terug en vooraan het podium zelf. Een treinreiziger is hoogstens 5-10 minuten op het station en dan nog in de trein zelf statisch. In een voetbalstadion (buiten) is het aandeel ook fors minder, er is maar een beperkt deel in zijn range tussen aanvang en rust en verlaten in.

[ Voor 6% gewijzigd door Nox op 16-06-2021 13:52 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
roffeltjes schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:05:
Testen bij de ingang van de Kalverstraat? Helmen op de fiets? Paardrijden verbieden? Geen powertools meer verkopen aan klussers? Allemaal veel simpeler, ongetwijfeld statistisch effectief. En compleet draconisch en daarom flauwekul. :o

Verder is je impact theorie discutabel. Stil zitten in een coupe is qua luchtstroom niet zomaar minder link dan een festival in de open lucht.

Je kan hoog en laag springen, maar je hele onderbouwing rust op het feit dat je meerdere superspreader evenementen voorkomt. Ik wil heel graag dan wel wat bewijs zien dat dat echt zo effectief is als jij hier stelt. Want als dat zo is dan zijn er helaas voor jou dus een aantal locaties die minstens zo in aanmerking komen (Kalverstraat, CS).

Of een hele leuke die ook hand in hand gaat met alcohol en intiem babbelen:

Kroegen/terassen.

Gaan we straks ook sneltesten voor de terrassen op Zandvoort? De kroegen in Schagen?

Ik vind het helemaal prima, maar ik vermoed dat je door hebt dat het gros van de mensen daar straks "njet" op zal zeggen.
Volledig eens met deze uiteenzetting. Massaal asymptomatisch testen in een situatie met 1) een lage prevalentie covid-19 en 2) een hoge graad vaccinaties streeft aan elk doel voorbij - al helemaal bij evenementen die buiten plaatsvinden. Dit wordt dan ook beaamd door zo'n beetje élk medisch expert, alleen denken ze er bij VWS anders over.

Sowieso weten we inmiddels dat asymptomatische verspreiding amper voorkomt én dat de kans op verspreiding buiten ontegenzeggelijk veel kleiner is dan binnen. Als je straks (ongevaccineerde?) bezoekers van een festival gaat testen, moet je misschien ook maar overwegen om in z'n geheel te stoppen met festivals gezien de hoeveelheid drugs die gebruikt wordt :D

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 17:33
Nox schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:51:
[...]

1 spreader ziet op een treinreis fors minder mensen. Zo'n spreader die een paar keer een rondje haalt in een indoor festival ziet er wel een paar honderd bij het naar de bar lopen, wachten, terug en vooraan het podium zelf.
Ho eens even, er is een groot verschil tussen "Pop in het Park" wat nu wel is toegestaan en een optreden van Metallica in de Ziggo Dome waar we voorlopig nog niet aan beginnen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• roffeltjes
Nox schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:51:
[...]

1 spreader ziet op een treinreis fors minder mensen. Zo'n spreader die een paar keer een rondje haalt in een indoor festival ziet er wel een paar honderd bij het naar de bar lopen, wachten, terug en vooraan het podium zelf. Een treinreiziger is hoogstens 5-10 minuten op het station en dan nog in de trein zelf statisch.
Dat het minder erg is dat een spreader statisch is vind ik een hele grote aanname. Ik kan serieus goede redenen opgeven waarom dat juist problematischer is. Ook bij een virus is de dosering het vergif.

Verder heb je op een station gewoon meer mensen te pakken, dus als je die allemaal test ga je meer vinden en dus potentieel de R meer drukken.

Lijkt me gezien de cijfers compleet waanzin, maar als we gaan argumenteren dat we de R naar beneden willen dan is dit echt wel een ding.

Bovendien kunnen we ook naar "pleziertjes" als terras, (stads) strand en koopgoot kijken. Dat is op momenten en op bepaalde plekken helemaal niet zo afwijkend van een buitenlucht evenement.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jedi_Pimp schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Sowieso weten we inmiddels dat asymptomatische verspreiding amper voorkomt én dat de kans op verspreiding buiten ontegenzeggelijk veel kleiner is dan binnen.
Weten we dat of hopen we dat? Ik zie nog steeds max 50% van de besmettingen herleid worden. En dat zijn nog degenen die zich laten testen.
Als je straks (ongevaccineerde?) bezoekers van een festival gaat testen, moet je misschien ook maar overwegen om in z'n geheel te stoppen met festivals gezien de hoeveelheid drugs die gebruikt wordt :D
Denk dat dat voor de volksgezondheid inderdaad wel beter is :+

• redwing
roffeltjes schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:39:
[...]

Ik heb dit toch even opgezocht, maar voorzichtig kijkend lijkt het erop dat dat juist tegen de regels is. (Regels en interpretatie, dus ik ben voorzichtig, ik ken onderwijs van binnen en buiten^^).

https://www.rijksoverheid...covid+-+versie+12+mei.pdf

[...]

Vetgedrukte van mijn kant. In de praktijk kan een school echt wel het zo draaien dat hij klassen sluit (interpretatie en regels^^), ik twijfel geen seconde aan jouw verhaal (school van mijn zoon sluit ook regelmatig een klas ivm zieke leraar).

Maar volgens de letter is dit wel degelijk een uitzondering en wordt een klas niet gesloten vanwege een zieke leerling, tenzij de GGD dat adviseert. Daar zal toch enige analyse en reactietijd aan vast zitten, dus direct sluiten mag eigenlijk niet.

Dus mijn aanname dat we aan de hand van sneltesten straks niet massaal klassen gaan sluiten is volgens mij correct. Maar dat maakt het dus ook een relatief tandeloze maatregel (gelukkig maar).
Wat er inderdaad gebeurt is dat je eerst de sneltest krijgt, daarna volgt een PCR test. Als die ook positief is gaat de GGD kijken wat het risico is (dus is de leerling de afgelopen dagen naar school geweest en is hij veel in contact geweest met de klas), en afhankelijk daarvan worden er een paar leerlingen of juist de hele klas naar huis gestuurd.

Het is naar mijn idee dan ook vooral een maatregel om te signaleren en bij hoge risico's ook daadwerkelijk een klas/school te sluiten. Het is niet bedoeld om bij het minste geringste risico klassen naar huis te sturen.

Maar heel eerlijk gezegd vraag ik me wel af hoe zinvol de discussies over de scholen en evenementen nu echt zijn. Ik hoop en verwacht ook dat tegen de tijd dat we weer veel evenementen krijgen, het testen ook snel weer over is. Naar mijn idee is dit hele testen vooral bedoeld voor het eind van de zomer wanneer we weer verwachten dat de cijfers wat op kunnen lopen.

Maar we zullen zien, ik verwacht het niet, maar als de testen echt blijven bestaan bij heel lage besmettingen ga ik lekker met jullie meeklagen :+

[removed]

• roffeltjes
Stoney3K schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:57:
[...]
Ho eens even, er is een groot verschil tussen "Pop in het Park" wat nu wel is toegestaan en een optreden van Metallica in de Ziggo Dome waar we voorlopig nog niet aan beginnen.
Jep. Ik kan ook wel een plaatje neerkwakken van Club bitterzoet op vrijdagavond... dat is nu GEEN goed idee.

Straks hopelijk wel. *Ik ga als vijftigajrig regelmatig met mijn vrouw dansen in clubs* (gekke ouwe lullen), en ondanks dat dat wat mij betreft gerust mag wachten heb ik er zooooooo'n zin in *O* )

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

De Jonge: mondkapjesplicht verdwijnt misschien volgende week

*O* *O* *O* *O* *O*

keyword: misschien :+

[ Voor 20% gewijzigd door Gunner op 16-06-2021 14:04 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• redwing
MikeyMan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:58:
[...]

Denk dat dat voor de volksgezondheid inderdaad wel beter is :+
Of gewoon drugs verbieden (oh wacht.... ;) )

[removed]

• Stoney3K
Nu lekken is zondag in het Catshuis en dinsdag bij de persco.

• redwing
Grote kans dus dat het al verdwijnt. Zou mooi zijn omdat dat ook aan een aantal mensen in dit topic zou laten zien dat wel degelijk de maatregelen zo snel mogelijk worden weggehaald.

[removed]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hele mooie cijfers!

Nu nog de cap van de tuinbezoeken af :+

• Stoney3K
Instroom op IC en kliniek is dus al onder de signaalwaarde, als dit de komende weken zo blijft dan kunnen we genoeg ruimte 'kopen' om er een eind aan te breien.

• roffeltjes
redwing schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:01:
[...]

Wat er inderdaad gebeurt is dat je eerst de sneltest krijgt, daarna volgt een PCR test. Als die ook positief is gaat de GGD kijken wat het risico is (dus is de leerling de afgelopen dagen naar school geweest en is hij veel in contact geweest met de klas), en afhankelijk daarvan worden er een paar leerlingen of juist de hele klas naar huis gestuurd.
Dan ben je dus echt een paar dagen verder, wat een heel ander verhaal is dan direct een klas sluiten. Ik vraag me dan af wat de concrete waarde is op de verspreiding.

Overigens, als dit ter vervanging van het verplicht thuisblijven bij "hoesten/loopneus" verhaal komt ben ik als ouder van een dochter met allergie aanzienlijk minder negatief, al zou ik nog steeds alleen die kinderen sneltesten. ;)
Maar heel eerlijk gezegd vraag ik me wel af hoe zinvol de discussies over de scholen en evenementen nu echt zijn. Ik hoop en verwacht ook dat tegen de tijd dat we weer veel evenementen krijgen, het testen ook snel weer over is. Naar mijn idee is dit hele testen vooral bedoeld voor het eind van de zomer wanneer we weer verwachten dat de cijfers wat op kunnen lopen.
d:)b

Betreft klagen, ik lig er niet wakker van dat ze gaan testen bij evenementen, het is niet alsof we hier de rechten van de mens raken. Ik vind het alleen een verspilling van tijd en moeite ;)

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:03

Sagat

Is pappa x2!

Stoney3K schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:04:
[...]

Ik denk dat de overheid inziet dat het anders vroeg of laat vanzelf wel gebeurd. Al enkele weken terug zag ik al diverse mensen zonder mondkapjes in de eco supermarkt (En ja, 'moest ik daar zelf zijn?' zeker niet, dus iets met stenen werpen enzo ;) ) met de steeds maar beter wordende cijfers ga de naleving alleen maar minder worden.

En handhaven deded ze al niet (voldoende) in de periode met slechtere cijfers, dus het is op zijn minst redelijk aannemelijk dat dit niet gaat veranderen.

Wat gebeurd er in september? mochten de cijfers dan weer stijgen en dus ook nog is zo snel dat het spannend word of kan worden, dan zou het me niet verbazen dat de regel terugkomt. En dan zou ik er ook geen bezwaar tegen hebben.........

Tenzij er dan al voldoende bewezen kan worden dat het echt schijnveiligheid is, maar kan me niet voorstellen dat onze overheid het dan alsnog gaat afdwingen.

10 second ninja DONE

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
[...]

ik hoop dit zó!! (ik kom een kratje bier bij je halen, if not :+ )

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

redwing schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:01:
Maar heel eerlijk gezegd vraag ik me wel af hoe zinvol de discussies over de scholen en evenementen nu echt zijn.
Er was angst over de opening van de scholen maar het lijkt zich niet te weerspiegelen in de (besmettings)cijfers (na twee weken kunnen we dat wel concluderen denk ik) De stad waar ik werk stond net onder die van de drie grote steden maar is daar nu bijvoorbeeld compleet uit verdwenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 16-06-2021 14:12 ]

• Stoney3K
Sagat schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:10:
[...]

Wat gebeurd er in september? mochten de cijfers dan weer stijgen en dus ook nog is zo snel dat het spannend word of kan worden, dan zou het me niet verbazen dat de regel terugkomt. En dan zou ik er ook geen bezwaar tegen hebben.........
Zonder handhaving is het alleen wel veel effectiever om er een advies van te maken.
roffeltjes schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Lijkt me voor draagvlak en impact op R niet een hele verkeerde (al zou ik het voor de Horeca toch wel fijn vinden).
Een horeca-ondernemer kan natuurlijk nog altijd zelf van zijn klanten vragen om een mondkapje op te zetten, net zoals een vervoerder in het OV dat zal blijven doen.

Al ben ik wel bang dat ie dan zijn eigen klandizie om zeep helpt als de buren links en rechts zonder mondkapje zitten.

[ Voor 37% gewijzigd door Stoney3K op 16-06-2021 14:13 ]

• roffeltjes
Lijkt me voor draagvlak en impact op R niet een hele verkeerde (al zou ik het voor de Horeca toch wel fijn vinden).

En dat zeg ik als hooikoortslijder die vanaf dit jaar elk voorjaar met een FP2 naar buiten zal gaan :|

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:23
MikeyMan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:07:
Nu nog de cap van de tuinbezoeken af :+
Weet niet hoe groot jouw tuin is maar met 10 man is het hier behoorlijk vol... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• roffeltjes
Gunner schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:11:
[...]

Er was angst over de opening van de scholen maar het lijkt zich niet te weerspiegelen in de (besmettings)cijfers (na twee weken kunnen we dat wel concluderen denk ik) De stad waar ik werk stond net onder die van de drie grote steden maar is daar nu bijvoorbeeld compleet uit verdwenen.
12-18 prikken, dan is die discussie veel minder spannend. O-)

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:03

Sagat

Is pappa x2!

Stoney3K schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Zonder handhaving is het alleen wel veel effectiever om er een advies van te maken.
Eens, alleen daar zou ik tegenover willen zetten, dat zonder advies de opvolging moeizaam was en slechter werd na verloop van tijd. Als je al in de advies situatie begint, luistert er wellicht helemaal niemand?

10 second ninja DONE

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

roffeltjes schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:13:
[...]

12-18 prikken, dan is die discussie veel minder spannend. O-)
Is dat echt nodig? Deze groep komt (v.z.i.w) niet in het ziekenhuis terecht?
Als mijn dochter 12+ zou zijn geweest zou ik dat niet echt nodig vinden.

* Gunner gaat vanavond zelf voor de 1e ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Gunner op 16-06-2021 14:15 ]

• roffeltjes
Stoney3K schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Een horeca-ondernemer kan natuurlijk nog altijd zelf van zijn klanten vragen om een mondkapje op te zetten, net zoals een vervoerder in het OV dat zal blijven doen.
Ik dacht meer aan zijn personeel :+

• redwing
roffeltjes schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:09:
[...]
Dan ben je dus echt een paar dagen verder, wat een heel ander verhaal is dan direct een klas sluiten. Ik vraag me dan af wat de concrete waarde is op de verspreiding.
Normaal gesproken kan dat dan de volgende dag.
Overigens, als dit ter vervanging van het verplicht thuisblijven bij "hoesten/loopneus" verhaal komt ben ik als ouder van een dochter met allergie aanzienlijk minder negatief, al zou ik nog steeds alleen die kinderen sneltesten. ;)
Dat is het bij veel scholen (iig hier in de buurt) al. Hier heb ik een zoon met veel klachten en die mag gewoon naar school.
[...]
d:)b

Betreft klagen, ik lig er niet wakker van dat ze gaan testen bij evenementen, het is niet alsof we hier de rechten van de mens raken. Ik vind het alleen een verspilling van tijd en moeite ;)
Snap ik, ik zie er ook alleen het nut van in op het moment dat je een regio hebt met al een hoger risico. Als je dan met testen toch een evenement door kunt laten gaan is dat zinvol. En niet als standaard maatregel als we toch al geen problemen hebben met besmettingen.

[removed]

• roffeltjes
Gunner schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:14:
[...]

Is dat echt nodig? Deze groep komt (v.z.i.w) niet in het ziekenhuis terecht?
Als mijn dochter 12+ zou zijn geweest zou ik dat niet echt nodig vinden.

* Gunner gaat vanavond zelf voor de 1e ;)
Verspreiding minimaliseren en het is een maatregel waarbij er geen beperkingen zijn. ;)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 16:40
roffeltjes schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:29:
[...]

Er zijn heel sterke indicaties dat mits en indien je flink lucht en luchtstroom hebt (en dat is toch wel zo op een station) dat dat reuze meevalt.
Ja en nee. Luchtstroom kan ook een nadeel zijn, in de zin dat het verspreid. Dat is bekend vanuit die uitgewerkte casus van de bar in Korea. Ben het verder wel met je eens dat de correlatie tussen grote open ruimten/buiten en lage besmettinsgkans groot is, maar die correleren vaak ook aan grotere onderlinge afstand.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 14:52
redwing schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:05:
[...]

Grote kans dus dat het al verdwijnt. Zou mooi zijn omdat dat ook aan een aantal mensen in dit topic zou laten zien dat wel degelijk de maatregelen zo snel mogelijk worden weggehaald.
Tot nu toe kloppen de "gelekte" en "Voornemen kabinet" berichten in de media aardig goed. Berichten eerst in gemasseerd voordat het voornemen komt.

Wel vraag mij mij af wat het draagvlak van dragen van mondkapjes zal zijn na de aankondiging tot aan de gestelde datum van 26e. Als ik voor mij zelf spreek doe ik die ondingen niet meer op na de persco.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:13:
[...]

Weet niet hoe groot jouw tuin is maar met 10 man is het hier behoorlijk vol... ;)
Uitgaande van de binnenregels voor supermarkten mag ik 50 man ontvangen ;)

Maar een bbqtje met 12 vrienden en hun kinderen zou al een hoop schelen eerlijk gezegd...

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 16-06-2021 14:22 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 15:27
redwing schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:05:
[...]

Erm, dat station 'zo snel mogelijk' lag al brandend achter ons bij de avondklok, de kapjesplicht is het niet anders. ;)
De uitstroom van de IC is nu bijna 60% van de kliniek instroom. Straks komen we hierdoor boven de signaalwaarde uit. :+
hoevenpe schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:13:
[...]

Grotere tuin nemen, hier kan ik meerdere bubbels van 10 kwijt. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Señor Sjon schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:22:
Deze zomer Corona-meet bij @Señor Sjon _/-\o_

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Het lijkt er op dat het kabinet weer exact dezelfde fout maakt als vorige zomer. Alles is hosanna op dit moment, we schaffen zoveel mogelijk tegelijk af en dan ook zo vroeg mogelijk. Over eventuele mitsen en maren of tegenvallers in het najaar wordt niet gecommuniceerd. Volgende stap daarin is natuurlijk het loslaten van de persconferenties zoals vorig jaar. Totaal het verkeerde signaal.

En dan kun je zeggen dat mensen zich er toch al niet meer aan houden maar zie de geest nog maar eens terug in de fles te krijgen als die er eenmaal uit is. En wie weet wat een andere variant (die nu door feestende jongeren vlotjes wordt geïmporteerd .... ) in oktober weer voor gezeik kan gaan geven.

En met al dat zwabbergedrag het afgelopen jaar heeft dit kabinet natuurlijk zelf bijgedragen aan de gedragingen. Neem alleen al dat advies "werk zoveel mogelijk thuis". Als je ziet hoeveel verkeer er op de weg is dan weet je dat dat al maanden totaal niet goed wordt opgevolgd. Dat had veel en veel dwingender gemoeten. De "eigen verantwoordelijkheid" waar Rutte het altijd over heeft wordt namelijk nogal wat overtrokken.

• redwing
Señor Sjon schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:22:
[...]

Erm, dat station 'zo snel mogelijk' lag al brandend achter ons bij de avondklok, de kapjesplicht is het niet anders. ;)
We zitten nu pas onder de signaalwaardes waarbij we zouden gaan versoepelen. Alles wat er tot nu toe is gedaan is dus al sneller dan volgens plan :+
Hier ook, en we hebben ook nog een poort naar de buren die we open kunnen zetten om er nog een paar extra kwijt te kunnen :D

[ Voor 10% gewijzigd door redwing op 16-06-2021 14:25 ]

[removed]

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:32
[...]

ik denk 't niet; al is 't maar omdat de persco vrijdag al is ;)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

rik86 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:25:
[...]

ik denk 't niet; al is 't maar omdat de persco vrijdag al is ;)
Dan is die vervroegd, die was toch echt voor de 22e gepland.

• roffeltjes
redwing schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:17:
[...]
Normaal gesproken kan dat dan de volgende dag.=
Als ik zie hoe lang het duurt dat ik een PCR terug krijg voor mijn kinderen deel ik die toch niet. Gaat bij volwassenen aanzienlijk rapper en dat is niet alleen een gevalletje DIGID. Aldus de dame van de GGD gaat er toch wat vaker wat mis bij een PCR voor een kind en moeten ze nog een keer zo'n ding door de centrifuge trekken. Dan moet die uitslag door het schoolbestuur worden gedeeld met de adviseur van de GGD die nog even een beslissing moet maken.

Maandagochtend positieve sneltest, maandagmiddag PCR, dinsdagavond resultaat als je mazzel hebt, woensdagochtend advies GGD, donderdag al dan niet klas dicht.

En dan zit het niet eens tegen. :/

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:24:
Het lijkt er op dat het kabinet weer exact dezelfde fout maakt als vorige zomer. Alles is hosanna op dit moment, we schaffen zoveel mogelijk tegelijk af en dan ook zo vroeg mogelijk. Over eventuele mitsen en maren of tegenvallers in het najaar wordt niet gecommuniceerd. Volgende stap daarin is natuurlijk het loslaten van de persconferenties zoals vorig jaar. Totaal het verkeerde signaal.

En dan kun je zeggen dat mensen zich er toch al niet meer aan houden maar zie de geest nog maar eens terug in de fles te krijgen als die er eenmaal uit is. En wie weet wat een andere variant (die nu door feestende jongeren vlotjes wordt geïmporteerd .... ) in oktober weer voor gezeik kan gaan geven.

En met al dat zwabbergedrag het afgelopen jaar heeft dit kabinet natuurlijk zelf bijgedragen aan de gedragingen. Neem alleen al dat advies "werk zoveel mogelijk thuis". Als je ziet hoeveel verkeer er op de weg is dan weet je dat dat al maanden totaal niet goed wordt opgevolgd. Dat had veel en veel dwingender gemoeten. De "eigen verantwoordelijkheid" waar Rutte het altijd over heeft wordt namelijk nogal wat overtrokken.
Is die geest al niet lang en breed uit de fles?

We mogen in de handjes knijpen dat de vaccinatiebereidheid een stuk hoger is dan bijvoorbeeld in Frankrijk, maar daarna is het voor de meesten ook wel echt klaar.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:17:
Snap ik, ik zie er ook alleen het nut van in op het moment dat je een regio hebt met al een hoger risico. Als je dan met testen toch een evenement door kunt laten gaan is dat zinvol. En niet als standaard maatregel als we toch al geen problemen hebben met besmettingen.
Daar zie ik niet echt voordeel in, genoeg mensen die van Drachten naar Utrecht reizen (en vise versa) om bij hun favoriete DJ in het gras te springen. Beetje zoals bouwvakkersbusjes die nooit in hun eigen woonplaats aan het werk zijn. :P

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 15:27

Hoe lang wil je de samenleving dan onder spanning laten staan? Het grootste probleem zie ik in het vele reizen en dat gaan we dit jaar opnieuw collectief doen, overal een stukje virus oppikken. Winst is nu wel dat het gros enkel met vaccin op pad gaat, dat zou het verschil t.o.v. vorig jaar moeten maken..

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:11
@t_captain welke inzichten heb je op dit moment m.b.t. de delta variant in Nederland en het effect op besmettingen naar de toekomst toe in combinatie met "volledig gevaccineerd" zijn wat nodig is om delta het hoofd te bieden? Gaan we nog een golf zien aan de hand waarvan we maatregelen moeten nemen of vaccineren we snel genoeg?

• Stoney3K
Het lijkt er op dat het kabinet weer exact dezelfde fout maakt als vorige zomer. Alles is hosanna op dit moment, we schaffen zoveel mogelijk tegelijk af en dan ook zo vroeg mogelijk. Over eventuele mitsen en maren of tegenvallers in het najaar wordt niet gecommuniceerd. Volgende stap daarin is natuurlijk het loslaten van de persconferenties zoals vorig jaar.
Tja, als je de vaccinaties als grote en blijvende game-changer even over het hoofd ziet dan kunnen we over een maand inderdaad weer met zijn allen gaan vitten over zuipende, zoenende, losbandige jongeren. :X

• D-e-n
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:26:
[...]

Is die geest al niet lang en breed uit de fles?
Ja, en heeft het kabinet daar niet aan bijgedragen?
We mogen in de handjes knijpen dat de vaccinatiebereidheid een stuk hoger is dan bijvoorbeeld in Frankrijk, maar daarna is het voor de meesten ook wel echt klaar.
Mensen van midden twintig krijgen pas begin augustus hun tweede prik. Wat gebeurt er als die straks van alles mee terug brengen naar Nederland? Ja, waarschijnlijk valt het mee maar het spreekwoord "better safe then sorry" kennen ze niet meer in Den Haag kennelijk. En doe het dan tenminste in je communicatie. Een iets serieuzere toon en toch dingen loslaten kan prima samen gaan.

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-01 11:41
Situatie van dit en vorig jaar kan je toch helemaal niet met elkaar vergelijken? Vaccinaties maken nog al een verschil.....

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:30:
[...]

Tja, als je de vaccinaties als grote en blijvende game-changer even over het hoofd ziet dan kunnen we over een maand inderdaad weer met zijn allen gaan vitten over zuipende, zoenende, losbandige jongeren. :X
Met 7 weken tussen eerste prik en volledige bescherming lijkt me dat ook niet helemaal onterecht :+

@D-e-n Wat had het kabinet de afgelopen weken anders moeten doen? De koek lijkt grotendeels op, heb niet het idee dat daar nog veel extra draagvlak te creëren was eerlijk gezegd.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 16-06-2021 14:31 ]

• roffeltjes
ijdod schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:19:
[...]

Ja en nee. Luchtstroom kan ook een nadeel zijn, in de zin dat het verspreid. Dat is bekend vanuit die uitgewerkte casus van de bar in Korea. Ben het verder wel met je eens dat de correlatie tussen grote open ruimten/buiten en lage besmettinsgkans groot is, maar die correleren vaak ook aan grotere onderlinge afstand.
Er zijn heel weinig gevallen van massale buitenlucht besmettingen bekend. Je hebt het koningsdag verhaal, maar tenzij ik het compleet heb gemist was dat vooral veel paniek om heel weinig concreet (en was het nog steeds onduidelijk in hoeverre dat buitenbesmettingen betrof).

Afwezigheid van bewijs is uiteraard niet hetzelfde als bewijs voor het tegendeel, maar je zou verwachten dat er meer data zou zijn die wijst op risico's van buitenlucht besmettingen.Ik geloof direct dat het kan gebeuren, maar dit is er één van de weinige dingen betreft COVID waar ik geld op durf te zetten dat dit voor de verspreiding een non-factor is.

• Nox
  • Laatst online: 23-01 16:59

Nox

Noxiuz

D-e-n schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:30:
[...]

Ja, en heeft het kabinet daar niet aan bijgedragen?

[...]

Mensen van midden twintig krijgen pas begin augustus hun tweede prik. Wat gebeurt er als die straks van alles mee terug brengen naar Nederland? Ja, waarschijnlijk valt het mee maar het spreekwoord "better safe then sorry" kennen ze niet meer in Den Haag kennelijk. En doe het dan tenminste in je communicatie. Een iets serieuzere toon en toch dingen loslaten kan prima samen gaan.
Kans op besmetting in het buitenland is meestal ook al fors minder vanwege de vaccinaties aldaar. Ga je naar afrika op vakantie dan is het een ander verhaal maar de meeste landen in de EU zijn redelijk oké.

Onder het motto better safe then sorry kan je natuurlijk weinig meer. Lever je auto maar in, straks krijg je een ongeluk :?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• D-e-n
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:30:
[...]

@D-e-n Wat had het kabinet de afgelopen weken anders moeten doen? De koek lijkt grotendeels op, heb niet het idee dat daar nog veel extra draagvlak te creëren was eerlijk gezegd.
Het is niet iets van de afgelopen weken. Het is iets van het hele afgelopen jaar.

• DutchCommando
Nox schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:32:
[...]

Kans op besmetting in het buitenland is meestal ook al fors minder vanwege de vaccinaties aldaar. Ga je naar afrika op vakantie dan is het een ander verhaal maar de meeste landen in de EU zijn redelijk oké.

Onder het motto better safe then sorry kan je natuurlijk weinig meer. Lever je auto maar in, straks krijg je een ongeluk :?
Mijn inschatting is dat op dit moment veel scholieren uit Spanje en Portugal terugkeren met een delta-variant besmetting die op hen is overgedragen door Britten. De kans is zeer zeker aanwezig dat deze roet in het eten gaat gooien in de komende 1,5 maand. Iedere introductie van de delta in Nederland is weer een punt van waaruit de groei van delta (R0 van 5-8) kan beginnen. Daarom is het niet raar om dit probleem te benoemen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Het is niet iets van de afgelopen weken. Het is iets van het hele afgelopen jaar.
Dan nog. Ook als je alles goed doet hou je geen heel volk 15 maanden aan het lijntje.

• rik86
  • Laatst online: 12:32
@t_captain kan jouw model het afschaffen van alle maatregelen per 26/06/21 i.cm. de Delta-variant enigszins betrouwbaar modelleren, m.n. wat (IC)opnames betreft? Of wordt dat heel erg nattevingerwerk?

• D-e-n
  • Nu online
Nox schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:32:
[...]

Ik heb ook een schijthekel aan die mondkapjes maar wat is er mis mee die nog heel even te handhaven in bijvoorbeeld winkels en het OV? Laat die anderhalve meter ook nog maar even doorlopen, hamer zoveel mogelijk op thuiswerken. Dat is allemaal toch niet zo erg als je gewoon wel van alles kunt ondernemen?

Het is vooral de boodschap die een kabinet moet uitstralen.
MikeyMan schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:35:
[...]

Dan nog. Ook als je alles goed doet hou je geen heel volk 15 maanden aan het lijntje.
Die hele typering is natuurlijk ook het probleem. Door al dat gezwabber (avondklok ja/nee, mondkapjes ja/nee, steun ja/nee) geef je de bevolking dat gevoel

[ Voor 23% gewijzigd door D-e-n op 16-06-2021 14:37 ]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 16:40
roffeltjes schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:31:
Er zijn heel weinig gevallen van massale buitenlucht besmettingen bekend.
Klopt. Ik denk zelf ook dat buiten netto een relatief lage kans is (niet 0). Echter is het wel zo dat ook de traceerbaarheid daar vaak lager is. Wandelen op de hei is anders dan een winkelstraat is anders dan een druk standspark is anders dan een festival (enz). Mijn punt is dat buiten heel veel verschillende scenario's bevat, waarvan we nog best het eea niet goed weten. Proceed with caution.

[ Voor 11% gewijzigd door ijdod op 16-06-2021 14:41 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• roffeltjes
Tot daar ben ik het met je eens.

Maar versoepelen is gezien de cijfers echt niet meer dan normaal... als je nu heel erg gaat vasthouden aan strakke maatregelen davert het draagvlak weg. Dus ondanks dat ik mondkapjes qua levensimpact een minimale regel vind snap ik dat deze gaat sneuvelen.

Wat dat betreft is er niks aan het handje mits ze in september en oktober goed in de gaten houden wat er gebeurd en bij stijgende getallen al gaan bijremmen. Wat we niet willen is nog een keertje YOLO tot 17 december en dan opeens in paniek de samenleving op slot smijten (licht gechargeerd) met een reservoir waar je ruim een half jaar over doet om weg te krijgen (via prikken).

• roffeltjes
ijdod schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:37:
[...]

Klopt. Ik denk zelf ook dat buiten netto een relatief lage kans is (niet 0). Echter is het wel zo dat ook de traceerbaarheid daar vaak lager is. Mijn punt is dat buiten heel veel verschillende scenario's bevat, waarvan we nog best het eea niet goed weten. Proceed with caution.
Zeer zeker mee eens. Dat er bijvoorbeeld wordt gesteld dat "pop in het park" maar een kwart (of de helft, ik zeg maar wat) bezoekers mag hebben vind ik niet onredelijk.

Er is wel een verschil tussen versoepelen en YOLO!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:23
D-e-n schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:30:
Mensen van midden twintig krijgen pas begin augustus hun tweede prik.
Nog twee maanden deze regels volhouden, dat is echt niet realistisch. De zomer is volgepland met inhaal-feestjes.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• roffeltjes
D-e-n schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:36:
[...]

Ik heb ook een schijthekel aan die mondkapjes maar wat is er mis mee die nog heel even te handhaven in bijvoorbeeld winkels en het OV?
De impact op R is klein, de irritatie is groot ;)
Laat die anderhalve meter ook nog maar even doorlopen,
Die wil je voor(/gedurende) de zomer er eigenlijk ook wel uit hebben (in ieder geval buiten). Mensen SNAKKEN naar contact. Als je dit laat staan ga je heel veel mensen hebben die het negeren wat weer scheve gezichte oplevert...etc. etc.

Zolang de cijfers op dit tempo kelderen wil je gewoon een regenboogje aan het zwerk.

Maar dat de regering DUIDELIJK moet uitdragen dat we in Q3/Q4 mogelijk weer wat gaan bij-remmen ben ik het wel mee eens.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:31

Agent47

I always close my contracts.

Trouwens lang geleden dat we wat van @LZ86 hebben gehoord...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023

Er zijn wel paralellen maar de vaccins maken ook een hoop verschil.

Van mij mag die wens om massaal naar het buitenland op vakantie te gaan wel even gedimd worden. Hou die mogelijk probleem mutaties even geïsoleerd in een regio ipv ze meteen naar NL te importeren. Verder mag de avond horeca ook nog wel even wachten. Ja, ik wil ook een feestje en gun die ondernemers ook weer omzet maar ik vind dat toch een risico.

Wel fijn in elk geval dat die smerige mondkapjes nu weer de prullenbak in mogen. Wat zal het rustig worden in dit topic als we die discussie niet meer elke week hoeven te voeren.

alles kan off-topic

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

Agent47 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:50:
Trouwens lang geleden dat we wat van @LZ86 hebben gehoord...
Eindelijk vakantie misschien

• Agent47

Agent47

Indoubt schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:56:
[...]

Eindelijk vakantie misschien
Verdiend.

• roffeltjes
DutchCommando schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:35:
[...]
De vervelende realiteit is dat op dit moment veel scholieren uit Spanje en Portugal terugkeren met een delta-variant besmetting die op hen is overgedragen door Britten.
Err wut? Welke scholieren keren nu terug uit het Iberisch schiereiland? Welke getallen heb je dat deze massaal besmet raken met Delta? :? 8)7
De kans is zeer zeker aanwezig dat deze roet in het eten gaat gooien in de komende 1,5 maand.
Aangezien delta in de UK er geruime tijd over heeft gedaan om te groeien en we relatief gezien verder zijn met prikken moet deze "kans" toch wel op waarde worden geschat.
Iedere introductie van de delta in Nederland is weer een punt van waaruit de groei van delta (R0 van 5-8) kan beginnen. Daarom is het niet raar om dit probleem te benoemen.
Ik ben het eens met het laatste maar alle overige vind ik echt bijzonder alarmistisch. De tijdlijn van delta in de UK is niet in verhouding tot wat jij hier insinueert.

Wat je ook niet wil is nu heel erg grote stampei maken terwijl er niks gebeurd... dan raak je heel rap draagvlak kwijt. Je moet echt vooral acteren op de cijfers en die geven echt ruim van te voren wel de richting. Dat de regering niet snel genoeg acteert is wat dat betreft een heel ander verhaal dan dat we nu de bevolking moeten gaan bang maken met "mogelijke" problemen vanwege delta.

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-01 16:15
Waarom wordt dit überhaupt overwogen?
In het kabinet zou ook een discussie worden gevoerd over het afschaffen van de afstandsmaatregelen en het thuisblijven bij klachten
Bron: https://www.nu.nl/coronav...lgende-week-zaterdag.html

Denk dat ik nog maar even niks ga doen tot na die tweede prik. Iets met half augustus :/

[ Voor 18% gewijzigd door TheRicolaa10 op 16-06-2021 15:06 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - RTX5060Ti - 16GB RAM

• roffeltjes
TheRicolaa10 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:58:
In het kabinet zou ook een discussie worden gevoerd over het afschaffen van de afstandsmaatregelen en het thuisblijven bij klachten
Dat.... is.... crazy....

Wat mij betreft is er een fors verschil tussen een leerplichtige 8 jarige met een snottebel en een veertigjarige die zijn collega's van 60+ kan ondersproeien :X

• Stoney3K
roffeltjes schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:01:
[...]

Dat.... is.... crazy....

Wat mij betreft is er een fors verschil tussen een leerplichtige 8 jarige met een snottebel en een veertigjarige die zijn collega's van 60+ kan ondersproeien :X
Het thuisblijven bij klachten was sowieso een advies, dat was niet af te dwingen, dus wat mij betreft mag die regel gewoon blijven, ook nadat de andere maatregelen zijn geschrapt.

De afstandsregel degraderen tot een advies lijkt me een prima aanloop naar hem afschaffen maar dat lijkt me nu veel te vroeg. Bovendien is het zo dat wanneer je de afstandsregel afschaft, je gelijk het hele testen-voor-toegang nutteloos maakt, want dan zou ik in een kroeg bij mijn buurvrouw op schoot mogen zitten maar in de discotheek niet tenzij ik daar een negatief testresultaat laat zien.

Ik heb zelf ook moeite met YOLO, ik heb alleen wel een probleem met een overheid die zich overal met boetes tegenaan blijft bemoeien.

[ Voor 24% gewijzigd door Stoney3K op 16-06-2021 15:08 ]

• roffeltjes
Stoney3K schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:06:
[...]

Het thuisblijven bij klachten was sowieso een advies, dat was niet af te dwingen, dus wat mij betreft mag die regel gewoon blijven, ook nadat de andere maatregelen zijn geschrapt.

De afstandsregel degraderen tot een advies lijkt me een prima aanloop naar hem afschaffen maar dat lijkt me nu veel te vroeg.
En zo zie je dat noch ik, noch Stoney mallotige YOLOers zijn *;

• DutchCommando
roffeltjes schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:58:
Err wut? Welke scholieren keren nu terug uit het Iberisch schiereiland? Welke getallen heb je dat deze massaal besmet raken met Delta? :? 8)7
We beginnen bij de wekelijkse update van het RIVM op pagina 24. Hoeveel hiervan delta is weten we niet. Want we hebben maar weinig kiemsurveillance. Maar gezien nieuwsberichten zou dit best een aanzienlijk deel kunnen zijn.

Henk-Jan Westeneng zit doorgaans erg goed met zijn voorspellingen. Zie de grafiek in deze tweet:

In april begon de deltavariant in het VK voet aan de grond te krijgen. Met een sterke influx vanuit India (reizen dus). Inmiddels is 90% de deltavariant.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 15:07
rik86 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:36:
@t_captain kan jouw model het afschaffen van alle maatregelen per 26/06/21 i.cm. de Delta-variant enigszins betrouwbaar modelleren, m.n. wat (IC)opnames betreft? Of wordt dat heel erg nattevingerwerk?
Teveel onzekerheden in serie: precieze besmettelijkheid Delta variant, effect van versoepelingen, impact delta op IC.

En omdat de cijfers erg klein worden, relatief brede marges, zelfs als je de conversie percentages precies zou weten.

Die inschatting is momenteel twee bruggen te ver.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-01 23:51
DutchCommando schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:18:
[...]

We beginnen bij de wekelijkse update van het RIVM op pagina 24. Hoeveel hiervan delta is weten we niet. Want we hebben maar weinig kiemsurveillance. Maar gezien nieuwsberichten zou dit best een aanzienlijk deel kunnen zijn.

Henk-Jan Westeneng zit doorgaans erg goed met zijn voorspellingen. Zie de grafiek in deze tweet:

[Twitter]

In april begon de deltavariant in het VK voet aan de grond te krijgen. Met een sterke influx vanuit India (reizen dus). Inmiddels is 90% de deltavariant.
De bandbreedte is veel groter dan de waarde zelf. Dat is geen voorspellen, maar waarzeggen.

• zacht
  • Niet online

• Agent47

Agent47

@t_captain 1063 had jij voorspeld, scheelt niks zeg :o

• t_captain
DutchCommando schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:28:
@t_captain welke inzichten heb je op dit moment m.b.t. de delta variant in Nederland en het effect op besmettingen naar de toekomst toe in combinatie met "volledig gevaccineerd" zijn wat nodig is om delta het hoofd te bieden? Gaan we nog een golf zien aan de hand waarvan we maatregelen moeten nemen of vaccineren we snel genoeg?

[Twitter]
Aandeel Delta:
* Week 21 (test datum) 1.1% van 3000 positieve tests per dag = 35 gevallen per dag
* Week 24: 4% van 1000 positieve tests per dag = 40 gevallen per dag

Dat zou me niet tegenvallen. Ik heb gistreren wat gerekend en daar kwam ik op een piekje van 70. t_captain in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Als ik mijn berekening (gerekend met 35% extra besmettelijkheid = bovenkant range) vergelijk met de Twitter post van Van Zelst, dan correspondeert mijn bovenkant van de range met die van hem (7% Delta = aardig bovenin het BI).

Als ik de berekening met de onderkant van de range zou doen (als een echte optimist), dan zou ik 20% extra besmettelijkheid zien en dan zou het aandeel oplopen naar 2.8% = 30 cases per dag dus geen absolute toename.

Wat mij betreft zitten twitter:mzelst en ik op dezelfde golflengte met het inschatten van de besmettelijkheid van de Delta variant.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En onder de 5% positief!

Das 100% positief :+

• t_captain
Agent47 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:26:
[...]

@t_captain 1063 had jij voorspeld, scheelt niks zeg :o
Gisteren had ik iets onder de 1000 verwacht, dat viel iets tegen, vandaag zat mijn schatting weer een fractie te hoog. Valt allemaal binnen het betrouwbaarheidsinterval (stdev ~100).

• _Bailey_
  • Niet online
nu melden ook Haagse bronnen het (geen mondkapjesplicht meer vanaf vlg wk zaterdag) aan de NOS:

https://nos.nl/artikel/23...af-volgende-week-zaterdag

de anderhalve meter maatregel gaat leidend worden.

[ Voor 25% gewijzigd door _Bailey_ op 16-06-2021 15:30 ]

• roffeltjes
.... je extrapoleert een aantal mogelijkheden en aannames naar "De vervelende realiteit is dat op dit moment veel scholieren uit Spanje en Portugal terugkeren met een delta-variant besmetting die op hen is overgedragen door Britten".

Ik neem aan dat je toe moet geven dat dat behoorlijk wild is en dat je vooral je eigen aanname niet moet verwarren met "de realiteit".

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 16-06-2021 15:31 ]

• zacht
  • Niet online
DutchCommando schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:18:
[...]

[Twitter]

In Duitsland is het %delta gestegen van 0,5% naar 3% in de afgelopen vier weken las ik op Twitter bij Wouter Van Loon.

En dit plaatje vond ik ook interessant:

Je hebt echt twee prikken nodig om die delta eronder te krijgen. Als je nu een afspraak mag maken ben je dik een maand verder voor je je tweede prik gehad hebt (plus minimaal een week voor maximaal effect).
Zelf krijg ik pas 18 juli mijn tweede, dus rond 25 juli maximaal effect van de vaccinatie. En ik ben 51.

Ik klink wellicht te negatief, maar wat mij betreft hadden ze nog wel even mogen wachten met versoepelen. Ik lees net bij de NOS dat behalve het mondkapje ook het thuiswerk-advies gaat verdwijnen per volgende week zaterdag. Het lijkt wel of we er al zijn, terwijl ik dat gevoel absoluut niet heb.

• t_captain
De afgelopen dagen beginnen de effecten van de 3e ronde versoepelingen op 5 juni binnen te komen in de besmettingscijfers; vandaag zijn er voldoende meetpunten om te schatten voor 5-6.

Ik heb staan: R-waarde 0.76 op 5 juni (0.78 trendmatig -0.02 incidenteel).

De impact van de versoepelingen op de R-waarde lijkt zo'n +0.03 tot +0.05 te bedragen.

Dat past naar alle waarschijnlijkheid binnen het budget van 0.10 (ik had dat budget gesteld om i.c.m. een 35% extra besmettelijke Delta variant geen vierde golf te krijgen maar doorlopend dalende positieve tests).

• DutchCommando
roffeltjes schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:29:
[...]

.... je extrapoleert een aantal mogelijkheden en aannames naar "De vervelende realiteit is dat op dit moment veel scholieren uit Spanje en Portugal terugkeren met een delta-variant besmetting die op hen is overgedragen door Britten".

Ik neem aan dat je toe moet geven dat dat behoorlijk wild is en dat je vooral je eigen aanname niet moet verwarren met "de realiteit".
Ik dacht dat je de aannames gezien de hoeveelheid aannames die je zelf in al je posts doet wel kon waarderen. :+

Mijn punt is bovenal: laten we niet al te naïef doen. We hebben nog altijd nauwelijks kiemsurveillance waardoor het zicht slecht blijft. We hebben geen officieel advies danwel verplichting voor mensen uit Portugal en Spanje om zich te laten testen. Ik hoop dat het allemaal meevalt maar zou vooral willen dat er wat actiever werd ingegrepen.

Daarnaast zien we dat met de aanstaande versoepelingen men zelfs adviezen die erg belangrijk zijn (werk thuis, blijf thuis bij klachten en laat je testen) lijkt te laten varen. Dat is vragen om problemen.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchCommando op 16-06-2021 15:36 ]

• Agent47

Agent47

Ze kunnen beter tot september wachten met naar kantoor gaan joh. Dit gaat veel te snel ineens.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

_Bailey_ schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:29:
nu melden ook Haagse bronnen het (geen mondkapjesplicht meer vanaf vlg wk zaterdag) aan de NOS:

https://nos.nl/artikel/23...af-volgende-week-zaterdag

de anderhalve meter maatregel gaat leidend worden.
Heb ik net gister 150 mondkapjes bestelt :(

Elect a clown, expect a circus.

• roffeltjes
DutchCommando schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:34:
[...]

Ik dacht dat je de aannames gezien de hoeveelheid aannames die je zelf in al je posts doet wel kon waarderen. :+
Nee, dat waardeer ik niet. Ik zet er ook bij wanneer het een aanname is. Ik claim niet dat ik "de realiteit" kan schetsen.

• DutchCommando
roffeltjes schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:36:
[...]

Nee, dat waardeer ik niet. Ik zet er ook bij wanneer het een aanname is. Ik claim niet dat ik "de realiteit" kan schetsen.
In dat geval, dank voor het scherp houden! Ik heb het oorspronkelijke bericht aangepast.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:37

steveman

Comfortabel ten onder

Agent47 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:34:
Ze kunnen beter tot september wachten met naar kantoor gaan joh. Dit gaat veel te snel ineens.
Eens.

Zo op m'n klompen aangevoeld lijkt me dit een mooie om uit te stellen tot wanneer de beroepsleeftijd volledig gevaccineerd is (+ grace period).

Da's echt structureel huishoudens mengen, als iedereen weer gaat. Kantoren zijn doorgaans ook niet echt ingericht om met volle bezetting afstand te kunnen houden.

Kan me ook indenken dat de beslissingmakers andere info hebben dan mijn klompen...

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:14
hoevenpe schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:45:
[...]Nog twee maanden deze regels volhouden, dat is echt niet realistisch. De zomer is volgepland met inhaal-feestjes.
Er worden steeds meer inhaalfeestjes afgelast:
Met onmundig veel pijn in de pens en in het hart moeten we jullie melden dat we de Zwarte Cross 2021 definitief afgelasten.

Had eind september moeten plaatsvinden.
Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-01 12:08
roffeltjes schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:29:
[...]

Hebben we het eindelijk een beetje onder controle na 9 maanden zwoegen, importeren we het gewoon weer uit Spanje of Portugal. Hadden we niet even één of twee maanden kunnen wachten...

• Stoney3K
Yaksa schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:46:
[...]

Er worden steeds meer inhaalfeestjes afgelast:
Met onmundig veel pijn in de pens en in het hart moeten we jullie melden dat we de Zwarte Cross 2021 definitief afgelasten.

Had eind september moeten plaatsvinden.
Bron:
De Zwarte Cross wordt gewoon weer een echte "zwarte" cross: Een illegaal tentfeest met motorcross ergens in een dorp in de Achterhoek. Waar er geen haan naar kraait want de wijkagent staat zelf achter de tap.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:42

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

steveman schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:46:
[...]

Eens.

Zo op m'n klompen aangevoeld lijkt me dit een mooie om uit te stellen tot wanneer de beroepsleeftijd volledig gevaccineerd is (+ grace period).

Da's echt structureel huishoudens mengen, als iedereen weer gaat. Kantoren zijn doorgaans ook niet echt ingericht om met volle bezetting afstand te kunnen houden.

Kan me ook indenken dat de beslissingmakers andere info hebben dan mijn klompen...
Ga het heel ver zoeken maar mogelijk heeft het ook te maken met de formatie en proberen ze wat goodwill te krijgen?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• _Bailey_
  • Niet online
Robkazoe schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:49:
[...]
Hadden we niet even één of twee maanden kunnen wachten...
tsja, ditzelfde kun je natuurlijk elke keer blijven herhalen. Fast forward september 2021: ''Hadden we niet even één of twee maanden kunnen wachten...''

• Admiral Freebee
  • Niet online
Touchdomex schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:52:
[...]

Ga het heel ver zoeken maar mogelijk heeft het ook te maken met de formatie en proberen ze wat goodwill te krijgen?
Mwa, in België lijken ze ook ineens all-in te gaan met allerlei versoepelingen. Na maanden van slechts één knuffelcontact te hebben mag je ineens véél meer. Ik hoop altijd maar dat men informatie heeft die wij niet hebben of niet goed begrijpen :X Ik hou mij voorlopig nog maar wat koest.

• Stoney3K
_Bailey_ schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:52:
[...]

tsja, ditzelfde kun je natuurlijk elke keer blijven herhalen. Fast forward september 2021: ''Hadden we niet even één of twee maanden kunnen wachten...''
En natuurlijk zijn dan ook weer de zuipende pubers die het van een 'feesteiland' importeren het schuld, of van de après-ski, of van de carnaval, of van het kerstdiner...

• Stoney3K
Robkazoe schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:49:
[...]

Hebben we het eindelijk een beetje onder controle na 9 maanden zwoegen, importeren we het gewoon weer uit Spanje of Portugal. Hadden we niet even één of twee maanden kunnen wachten...
Tja, dat lijkt mij anders gewoon een prima testcase om te kijken of dat vaccin echt doet wat het moet doen. Als import geen 4de golf veroorzaakt, is het missie geslaagd.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Admiral Freebee schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:53:
[...]

Mwa, in België lijken ze ook ineens all-in te gaan met allerlei versoepelingen. Na maanden van slechts één knuffelcontact te hebben mag je ineens véél meer. Ik hoop altijd maar dat men informatie heeft die wij niet hebben of niet goed begrijpen :X Ik hou mij voorlopig nog maar wat koest.
Het gaat denk ik vooral op goed geluk...

Ik heb al gezegd op zijn vroegst naar kantoor als mensen van mijn leeftijd beetje fatsoenlijk gevaccineerd zijn en dat is pas rond augustus. Niet eerder.
Stoney3K schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:55:
[...]

Tja, dat lijkt mij anders gewoon een prima testcase om te kijken of dat vaccin echt doet wat het moet doen. Als import geen 4de golf veroorzaakt, is het missie geslaagd.
Ja maar denk dat mensen niet willen dat wij onderdeel gaan uitmaken van die test :X

[ Voor 23% gewijzigd door Touchdomex op 16-06-2021 15:55 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Je bedoelt deze 48 jongeren tussen de 16 en 18 die nog niet gevaccineerd zijn en toch op reis zijn gegaan?

• Basekid
  • Laatst online: 12:26
Ach las gisteren dat de regering "voor de makkelijkheid" vergeet dat een vaccine minstens 2 weken nodig heeft om te werken, en dat je dus meteen al je vinkje/groene schermpje krijgt.

Ze willen nu vooral (te) snel snel snel open open open (helaas)....

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Basekid schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:58:
Ach las gisteren dat de regering "voor de makkelijkheid" vergeet dat een vaccine minstens 2 weken nodig heeft om te werken, en dat je dus meteen al je vinkje/groene schermpje krijgt.

Ze willen nu vooral (te) snel snel snel open open open (helaas)....
Ik denk alleen dat werkgevers en andere mensen gaan zitten er is nu geen Corona meer want overheid gooit alle teugels meer los. Daar ben ik vooral bang voor. Mijn omgeving is nog niet eens gevaccineerd met een 1e prik. Laat staan volledig...

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Touchdomex schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:55:
[...]

Ik heb al gezegd op zijn vroegst naar kantoor als mensen van mijn leeftijd beetje fatsoenlijk gevaccineerd zijn en dat is pas rond augustus. Niet eerder.
waar ben je bang voor?

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-01 12:08
[...]

Dat moet iedereen wel zijn prikken hebben gehad.
Pagina: 1 ... 50 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.