Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
CMD-Snake schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:18:
Ondernemers worden genekt door enorme coronaschuld Belastingdienst

Als klap op de vuurpijl moeten de bedrijven ook 4% rente betalen over hun schuld bij de Belastingdienst terwijl ze die terugbetalen.
Welke rente? Volgens de Belastingdienst https://www.belastingdien...engd-geen-precoronaschuld is het 0,01%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:18

Wokschotel

Op 6 wielen

Even lezen:
Voor het grootste deel van de looptijd van de betalingsregeling zal de invorderingsrente 4% zijn.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Stoney3K schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:59:
[...]

bij éénmanszaken wordt de winst direct doorbelast op de eigenaar.
En ook BTW plus eventuele loonheffing als een BV of eenmanszaak een werknemer heeft. Ik heb bij diverse klanten uitstel lopen. Gelukkig nog geen klanten omgevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
Lees toch echt via https://www.belastingdien...gsrente-en-belastingrente
Invorderingsrente
Als u een aanslag niet op tijd betaalt, moet u normaal gesproken 4% invorderingsrente betalen vanaf het moment dat de betaaltermijn is verstreken. Vanaf 23 maart 2020 tot en met 31 december 2021 verlagen wij de invorderingsrente van 4% naar 0,01%. Dit geldt niet alleen voor een belastingschuld waarvoor bijzonder uitstel van betaling wordt gevraagd, maar voor alle belastingschulden.
Daar hebben ze mee te maken. De ander is alleen bij opleggen aanslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
martwoutnl schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:03:
[...]
Gelukkig nog geen klanten omgevallen.
Voor die individuele ondernemers snap ik dat, maar de maatschappelijke vraag blijft hoe een overheid kan vaststellen welke bedrijven los van de crisis het ook niet hadden gered. Dat zijn de 'zombie-bedrijven' waar ik op doelde als ze alleen maar door kunnen gaan vanwege de overheidssteun.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...ementen-zijn-er-per-week-
martwoutnl schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:05:
[...]
Daar hebben ze mee te maken. De ander is alleen bij opleggen aanslagen.
De hoogte van de invorderingsrente lijkt mij vooral een politiek besluit. Als die rente ertoe leidt dat de overheid meer verdient aan uitstel dan een kredietverlener, dan lijkt mij dat op zich (los van de crisis) een reden om de rente te verlagen.

De vraag is dus ook: haalt de overheid een hoger rendement dan de private sector met deze rente? En waar is het algemene exit-plan wat betreft de overheidssteun? Het kabinet is immers nog steeds missionair voor wat betreft de crisisbeheersing.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Bossie schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:59:
[...]

Ondanks de positieve trend, heb ik simpelweg iets van laten we gewoon even doorpakken totdat >= 80% is gevaccineerd om vervolgens dan pas in gecontroleerde stappen versoepelingen te implementeren. Minimaliseer het risico ipv bewust het te accepteren.

Laat de IC etc eerst maar eens vrijwel leeglopen en de zorg weer normaliseren, ik zien echt niet in waarom er op basis van de huidige cijfers/trend er maar weer versoepelingen moeten komen, zet dan echt even door zodat we niet een hetzelfde patroon zoals rond de zomer vorig jaar gaan herhalen.
Ik respecteer je mening, en mijn hart gaat ook uit naar de zorg.

Dat de IC bezetting van ~850 is gedaald naar 650 a 700 is mooi maar nog lang niet genoeg. Omdat het inmiddels heel lang een enorme werkdruk oplevert (en tegelijk juist een verspillende leegloop op andere plekken in de zorg). En omdat niet spoedeisende (maar evengoed belangrijke) zorg wordt uitgesteld zolang de bezetting boven de ~600 zit.

Aan de andere kant: we hebben het vandaag over versoepelingen. Die gaan op enig moment tussen woensdag en 9 juni in. De effecten op de IC komen met een vertraging van 2 weken daarna. Dus pas vanaf 2 a 23 juni heeft het invloed op de IC. Door deze forse vertraging in het regelsysteem, moet je werken met predictieve signalen. IC instroom van de komende week is redelijk te voorspellen omdat deze correleert met positieve tests in de afgelopen week (ik voorzie -23% deze week). IC instroom in de volgende weken is iets lastiger maar in grote lijnen is het ook duidelijk (actuele trend R-waarde). Mijn prognose is dat de IC instroom hard aan het instorten is, veel harder dan na de 2e golf.

Ik denk dat het een groot verschil maakt wat je als normaal ervaart. Je kunt zeggen: "de huidige situatie ben ik gewend", en redeneren dat je eerst alle knelpunten wil oplossen voordat je aan veranderingen wil denken.

Maar als je de situatie pre corona als de norm blijft hanteren, dan is er nog steeds sprake van ernstige belemmeringen voor bedrijven en voor burgers. Ernstige belemmeringen hebben zwaarwegende redenen nodig om deze te rechtvaardigen. Zodra het zorginfarct is afgewend verdwijnen imho deze zwaarwegende redenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Number10 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:46:
'Wat te verwachten was' en 'klap op de vuurpijl'? Wat is je boodschap nu precies? Dat een crisis van dit formaat kan leiden tot bedrijven die failliet gaan?

Dat laatste is vervelend voor de betrokkenen natuurlijk, maar daar staat tegenover dat het aantal faillissementen historisch laag is. En dat betekent dat een deel van deze bedrijven mogelijk ook failliet was gegaan zonder de crisis.
Ze krijgen nu het laatste duwtje vanuit de zogenaamde steun. Deze bedrijven zitten ook prima levensvatbare ondernemingen tussen welke kapot zijn gegaan door sluiting door de overheid.

De faillissementen deze periode zijn kunstmatig laag, deels door de steun maar ook omdat veel ondernemers zelf de bui zien hangen en hun bedrijf zelf beëindigen. Failliet gaan betekent dat ze namelijk jarenlang uitgesloten zullen worden van zelfs de meest simpele financiële dienstverlening.
Ten slotte: het is voor de Nederlandse overheid helemaal niet per se zinnig om bedrijven te laten failleren door een belastingschuld te innen, omdat een voortzetting op termijn mogelijk tot een hogere belastingopbrengst zal leiden. Het is dus maar zeer de vraag of daarop wordt aangestuurd, maar in essentie een politiek besluit.
Zonder ingreep van de politiek zal de Belastingdienst simpelweg geld gaan ophalen en dat zal dan gebeuren met de gebruikelijke hoeveelheid tact die ze toepassen daarbij.

De Belastingdienst is een van de grootste aanvragers van faillissementen, dat kunnen ze ook doen omdat ze als eerste dan mogen claimen zelfs nog voor de banken. Leveranciers e.d. zijn terughoudender omdat die weten dat ze achter het net zullen vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:20:
[...]
Ze krijgen nu het laatste duwtje vanuit de zogenaamde steun. Deze bedrijven zitten ook prima levensvatbare ondernemingen tussen welke kapot zijn gegaan door sluiting door de overheid.

De faillissementen deze periode zijn kunstmatig laag, deels door de steun maar ook omdat veel ondernemers zelf de bui zien hangen en hun bedrijf zelf beëindigen. Failliet gaan betekent dat ze namelijk jarenlang uitgesloten zullen worden van zelfs de meest simpele financiële dienstverlening. (…)
'Duwtje' en 'kapot zijn gegaan door sluiting door de overheid' zijn woorden die op mij overkomen alsof je iets lijkt te willen zeggen, maar dat niet expliciteert. Ik krijg uit veel van je reacties het gevoel dat je een andere boodschap probeert af te geven. Iets van 'het is niet goed' of zo. Klopt dat?

Hadden deze bedrijven niet gesloten moeten worden volgens jou?
(…)
Zonder ingreep van de politiek zal de Belastingdienst simpelweg geld gaan ophalen en dat zal dan gebeuren met de gebruikelijke hoeveelheid tact die ze toepassen daarbij.

De Belastingdienst is een van de grootste aanvragers van faillissementen, dat kunnen ze ook doen omdat ze als eerste dan mogen claimen zelfs nog voor de banken. Leveranciers e.d. zijn terughoudender omdat die weten dat ze achter het net zullen vissen.
Ik snap de positie van preferente schuldeisers en gelukkig is er meer politieke aandacht voor de 'menselijke maat'. Maar het blijft de vraag waarom het zo 'erg' is volgens jou. Als bovenstaande aanname klopt wel te verstaan. En wat er dan moest gebeuren of moet gebeuren volgens jou.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:46
t_captain schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:19:
[...]

Aan de andere kant: we hebben het vandaag over versoepelingen. Die gaan op enig moment tussen woensdag en 9 juni in. De effecten op de IC komen met een vertraging van 2 weken daarna. Dus pas vanaf 2 a 23 juni heeft het invloed op de IC. Door deze forse vertraging in het regelsysteem, moet je werken met predictieve signalen. IC instroom van de komende week is redelijk te voorspellen omdat deze correleert met positieve tests in de afgelopen week (ik voorzie -23% deze week). IC instroom in de volgende weken is iets lastiger maar in grote lijnen is het ook duidelijk (actuele trend R-waarde). Mijn prognose is dat de IC instroom hard aan het instorten is, veel harder dan na de 2e golf.
Ik denk dat we ook mogen rekenen met een gegarandeerde opbrengst van het vaccineren, gezien de effecten hiervan in andere landen zoals de UK. Daar zit maar weinig onzekerheid in.
Het lijkt er op dat sommig mensen dat nog niet durven. Op zich begrijpelijk vanwege de rotsituatie in de zorg nog steeds. Maar met de aantoonbare functionaliteit van de vaccins weten we zeker dat half juli de IC bezetting instroom door Corona naar nihil zal zijn gedaald. De (voorgestelde beperkte) versoepelingen gaan daar niets aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:35
YakuzA schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:51:
[...]

De vakantie is al meer dan 1 of 2 weken afgelopen, afhankelijk van je regio, dus dat zou wel bijzonder zijn als verklaring.
Noord, maar het was maar een halve week ivm hemelsvaart (donderdag/vrijdag ook vrij).

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:57:
Wat voor belastingen betalen bedrijven gemiddeld genomen? Winstbelasting dacht ik?
Loonbelasting en pesioenbijdrages hebben het grootste aandeel in uitgestelde betalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
t_captain schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:50:
Ik ben redelijk hoopvol over de mutanten.
Ik ben ook benieuwd of de de mutatiekans nog (naar boven) zal muteren. Hoe dan ook, minder reproductie, minder kans natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
LZ86 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:47:
Denk dat het grootste aandeel in de daling (wellicht naast vaccinatie, maar ik denk dat dat aandeel nog niet zo groot is) inderdaad de vakantie in het PO/VO was.

Scholen dicht en een week later kelderen de cijfers. Kan amper toeval zijn.
Pukson schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:02:
[...]

Is het ook niet nee. Je ziet het constant terug in de besmettingcijfers. Elke keer dalen de besmettingcijfers na een schoolvakantie. En als ze eenmaal weer opengegooid werden, de scholen. Zag je heel snel weer een stijging van besmettingen.

Snap dat school echt belangrijk is, maar het is haast elke keer nog de reden geweest van de stijgingen. En niet een te druk park o.i.d.
Er zijn meer dan alleen scholen vrij in die weken natuurlijk. :) Aan het % positief zie je ook dat er dan niet hele klassen tegelijk getest worden die normaal gesproken de cijfers opplussen qua testen.
t_captain schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:50:
Ik ben redelijk hoopvol over de mutanten.

* Tot nu toe zijn de verdenkingen van “extra besmettelijkheid” en “vaccinresistentie” niet vaak uitgekomen. Sinds de opkomst van de Engelse variant (1e observatie november) lijkt het met elke nieuwe mutant wel mee te vallen. De meeste voegen niets toe, alleen P1 lijkt een tikje hogere R-waarde te hebben.

* Muteren gaat samen met reproduceren. We komen nu wereldwijd in een fase terecht van sterk teruglopende aantalen besmettingen. Daarmee “bevriezen” we als het ware het mutatieproces. Het kan eens zo zijn dat we de komende 2 jaar evenveel nieuwe varianten tegenkomen als de afgelopen 6 maanden.

Grootste zorg is dat elders op de wereld gebieden bestaan waar het virus nog vrijwel ongeremd van voortplanten. Uit eigenbelang moeten we ook vaccins naar die plekken sturen.
Berichtgeving vergelijkt de besmettelijkheid vaak ook weer met het origineel, niet de Britse variant vreemd genoeg.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
We zitten AFAIK inmiddels in de derde generatie. Wuhan, Europese variant, Engelse variant. Je moet inderdaad goed kijken waartegen wordt vergeleken.

Tot nu toe zie ik vooral mutanten langskomen die blijkbaar minder besmettelijk zijn dan de Engelse variant. Dat zie je omdat ze nauwelijks voet aan de grond krijgen en een marginaal of uitstervend bestaan leiden.
De SA variant is een interessante casus: die nam eerst redelijk vlot toe, stabiliseerde en zette een geleidelijke daling in. Meest plauzibele verklaring: hij kwam op in een speelveld waarin de Europese variant nog een aanzienlijk aandeel had. In die populatie had hij een bovengemiddelde R-waarde. Toen deze werd verdrongen door de Engelse mutant leek de SA variant qua besmettelijkheid net even lager dan de Engelse en zette een geleidelijke daling in.

Alleen de P1 variant uit Brazilie lijkt momenteel opgewassen tegen de Engelse, al lijkt hij ook niet veel toe te voegen. Misschien 10% extra R-waarde. Waarmee hij evengoed onder de 1.0 zit en dalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:59:
[...]

Als het om BV's gaat: Vooral vennootschapsbelasting, dividendbelasting en BTW over de omzet, naast de inkomstenbelasting over alle salarissen natuurlijk.

bij éénmanszaken wordt de winst direct doorbelast op de eigenaar.
(Terzijde:) Met dien verstande dat bedrijven feitelijk geen btw betalen, maar slechts de geïncasseerde btw naar de schatkist doorsluizen (en de betaalde btw mogen aftrekken). Probleem kan wel de maandelijkse voorfinanciering zijn: alvast btw over de omzet moeten aangeven terwijl de klant nog niet heeft betaald.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:43

DevWouter

Creator of Todo2d.com

En de versoepeling wordt definitief.
Het kabinet drukt de 'pauzeknop' vandaag niet in en daarmee gaan de aangekondigde versoepelingen van de coronaregels in. Dat is de uitkomst van overleg vanochtend tussen betrokken ministers en experts. "Wat we in de cijfers zien is een goede daling", zegt demissionair minister De Jonge. "Het is vooral een effect van vaccinatie."
Ben nog steeds van mening dat de overheid een week te vroeg is, maar ik ben ook geen fan van zachte heelmeesters.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blissard
DevWouter schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:20:

[...]

Ben nog steeds van mening dat de overheid een week te vroeg is, maar ik ben ook geen fan van zachte heelmeesters.
Waarom een week te vroeg en geen 2 maanden? Met andere woorden: wanneer is goed, goed genoeg?
Puur gebaseerd op IC bezetting kun je ook beredeneren dat ze 2 weken te laat zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

blissard schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:25:
[...]

Waarom een week te vroeg en geen 2 maanden? Met andere woorden: wanneer is goed, goed genoeg?
Puur gebaseerd op IC bezetting kun je ook beredeneren dat ze 2 weken te laat zijn.
1. Omdat hoe langer we strenger maatregelen hanteren (en ons daar aan houden) hoe groter de versnelling wordt.
2. De huidige aantallen op IC zijn nog niet onder die van 2 december of die van 27 maart.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 14:21

[...]

Tja, het is nou eenmaal de keuze die in Nederland gemaakt is. Geen echte lockdown (zoals in China) maar met maatregelen verstrengen/versoepelen proberen het virus "aan te kunnen".

Dus met die gedachte snap ik deze keuze wel. Het is wederom geen hele heftige.
Volgens mij gaat in de volgende stap pas veel meer wat binnen is open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DevWouter schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:30:
[...]

1. Omdat hoe langer we strenger maatregelen hanteren (en ons daar aan houden) hoe groter de versnelling wordt.
2. De huidige aantallen op IC zijn nog niet onder die van 2 december of die van 27 maart.
En in aanvulling op punt 1; hoe minder we door hoeven te ploeteren in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 21:25
[...]

Ik denk dat ze er vanuit gaan dat wanneer je de effecten van deze stap ziet zijn er alweer 2 weken voorbij. In die twee weken worden er ook weer 2 miljoen gevaccineerd dus zal de daling even snel gaan.

Als je de cijfers ziet vanuit Engeland en Israel is dat niet eens zo'n rare gedachte.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06
Engeland en Israël laten ook zien dat het effect van vaccinatie best wel eens sterker kan zijn dan eerder is ingeschat.

De USA is straks nummer 3 die helemaal 'open' gaat, de plicht voor mondkapjes en social distancing in de VS is al komen te vervallen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 20:35
Gezien het voorspelde weer wordt je op je wenken bediend... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Number10 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:27:
Hadden deze bedrijven niet gesloten moeten worden volgens jou?
We kunnen het er over hebben hoeveel de sluiting van de niet essentiële winkels nu opgeleverd heeft. De onderbuikgevoelens over Black Friday vorig jaar lijken dat vooral ingegeven te hebben.

In elk geval hadden de steunpakketten veel beter gekund, zeker omdat het kabinet er al maanden ervaring mee had. Loonkosten werden redelijk vergoed, maar alle overige kosten kregen ondernemers een eenmalige fooi voor. Pas zeer recent is dat aangepast.

Wat ook niet helpt was het evalueren in periodes van de ontvangen steun. Sommige sectoren moesten te veel ontvangen steun terugbetalen kort nadat ze opnieuw gesloten werden door de overheid. Naast een nieuwe aanvraag voor steun moesten ondernemers aan de andere kant de te veel ontvangen steun uit de vorige periode terugbetalen. Dat brengt bedrijven nog meer in financiële nood. Beter dan maar om pas achteraf de evaluatie te doen als we geen lockdowns meer nodig hebben.

Dat zo'n stuwmeer van uitgestelde belastingen aan het opbouwen is dat moet ook een waarschuwingssignaal zijn dat er nog iets aan zit te komen.
Omdat hoe langer we strenger maatregelen hanteren (en ons daar aan houden) hoe groter de versnelling wordt.
Ergens zal je toch de streep moeten trekken. Wanneer is die versnelling dan wel voldoende? Met die redenatie kunnen we tot in het oneindige in lockdown blijven zitten en de animo voor de lockdown is begin dit jaar al opgedroogd. Uit de gedragsonderzoeken blijkt ook dat mensen steeds slechter zich aan coronaregels gaan houden.
Stoney3K schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:36:
De USA is straks nummer 3 die helemaal 'open' gaat, de plicht voor mondkapjes en social distancing in de VS is al komen te vervallen.
Voor gevaccineerden alleen, volgens de CDC. Nu ligt de situatie complexer omdat alle staten vrij zijn een eigen beleid te voeren, van de 50 staten hadden maar 25 een mondkapjesadvies dan wel plicht. De decreten van Biden waren alleen van toepassing waar de federale overheid zeggenschap had, wat ook redelijk beperkt is op het totaalplaatje.

Trouwens die papieren vaccinatiekaart van de CDC is ook al een lustig handeltje in ontstaan, naast neppers zijn er kennelijk genoeg bronnen om een blanco echt exemplaar te verkrijgen. Als controlemiddel is het nauwelijks bruikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 15:12

codex

Geen OpenAI agent :)

Er zijn andere belangen dan alleen, hoe hard het ook klinkt, IC patiënten. Ik snap wel dat er versoepelingen door worden gevoerd zodra het maar een beetje kan. Met het tempo waarin het nu daalt zijn versoepelingen ook te verantwoorden, misschien zelfs de volgende ronde een week eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 09:47

Agent47

I always close my contracts.

Ik hoorde van een collega dat je in de USA voor de supermarkt gewoon kan kiezen welk vaccin je wilt en die kan je dan gewoon krijgen. Staat was UTAH.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 21:25
Agent47 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:59:
Ik hoorde van een collega dat je in de USA voor de supermarkt gewoon kan kiezen welk vaccin je wilt en die kan je dan gewoon krijgen. Staat was UTAH.
Het vaccineren gaat daar ook heel anders. Je rijdt naar een witte partytent op een parkeerplaats. Iemand komt met een spuit en klaar.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ze zijn daar op een punt beland dat iedereen die hem echt wil al (minstens 1x) gevaccineerd is. De rest moeten ze nog overtuigen dus ze proberen allerlei dingen om mensen over te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:46:
[...]
We kunnen het er over hebben hoeveel de sluiting van de niet essentiële winkels nu opgeleverd heeft. De onderbuikgevoelens over Black Friday vorig jaar lijken dat vooral ingegeven te hebben.
Het lijkt mij dat we het vooral moeten hebben over de noodzaak om tot die keuze te komen. Het sluiten van winkels is namelijk een lomp middel dat in essentie het resultaat is van mislukt indammen.

Doordat we als Nederland steeds hebben gestuurd op zorg, wetende dat er bij R>1 en een grote groep mensen die ziek genoeg kon worden de ziekenhuizen toch een keer gingen overstromen, is het resultaat na verloop van tijd dat er sectoren gesloten moeten worden.

Of het dan A of B is, dat is maatschappelijk maar weinig relevant. De discussie is vergelijkbaar als met de avondklok. Bij een dreigende overstroming van de zorg (die dus ontzettend voorspelbaar is bij R>1), blijft er geen tijd meer over om proefondervindelijk te gaan uitzoeken welke maatregel wat exact doet.

De strategie van sturen op zorgcapaciteit is dus het probleempunt. De economische schade die volgt uit de sluitingen is het gevolg van die strategie, niet het gevolg van de vraag welke sector precies moest sluiten of niet. Die keuze is uiteindelijk niet te voorkomen bij een dreigend code zwart.

Ik neem aan dat je de winkels ook niet open zo hebben gehouden om dan maar af te wachten wat code zwart zou brengen? Of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

xzaz schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:02:
[...]

Het vaccineren gaat daar ook heel anders. Je rijdt naar een witte partytent op een parkeerplaats. Iemand komt met een spuit en klaar.
In Houston ook. Alleen wordt je geacht daar niet achter het stuur te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hoe staat het eigenlijk met de verlenging van de coronawet en de mondkapjeswet? Dat moet elke 3 maanden gebeuren, maar half februari was de verlenging van 1-3 naar 1-6 er al doorheen. Nu blijft het wat stil

Kom alleen zo snel iets bij de EK tegen:
https://www.eerstekamer.n...ijdelijke_wet_maatregelen
De Eerste Kamercommissies voor J&V, VWS, BiZa/AZ, KOREL, IWO, EZK/LNV en OCW bespreken op 18 mei 2021 de verlengingsmomenten van de Tijdelijker wet maatregele covid-19.
Een brief van 4 mei: https://www.rijksoverheid...-wet-maatregelen-covid-19

Als ik het goed begrijp, gaat alles ongewijzigd door naar 1 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 23:41
Zo.. de versoepelingen gaan door. Gelijk even gekeken op de website van de Efteling, kijken waar Geert Wilders in mag vanaf woensdag. En wat schetst mijn verbazing?

Droomvlucht is dicht.. maar de Vliegende Hollander is open. Ik weet niet hoor, maar de vliegende hollander heeft ongeveer de langste binnenwachtrij van alle attracties, en 70% van de attractie is ook binnen... 8)7 schiet mij maar lek. Het zal wel "officieel" een buitenattractie zijn, dus op die manier juridisch geborgd zijn, maar dit toont toch echt aan dat het een wassen neus is.. Als het zoooo belangrijk is dat we samenkomen in binnenruimtes voorkomen, dan regel je toch ook dat attracties zoals de vliegende hollander dicht moet?

Geen slecht woord over de Efteling hoor, die zijn alleen maar uitvoerend.

https://www.efteling.com/...matie/veelgestelde-vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Señor Sjon schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:09:
Als ik het goed begrijp, gaat alles ongewijzigd door naar 1 september.
Kamerlid Bikker van de CU had aan De Jonge gevraagd om een motivatie per onderdeel welke verlengd gaat worden, maar inderdaad de hele handel krijgt nog eens drie maandjes erbij. Dat is wel zeker.

De Tijdelijke wet maatregelen covid-19 is ook het fundament voor de Tijdelijke wet testbewijzen covid-19, welke tot 2022 van kracht moet blijven. Als je de zaak zo beziet zou dat betekenen dat de coronaspoedwet tot 2022 verlengd zal blijven worden. Anders valt het fundament weg onder de testsamenleving van De Jonge.

[ Voor 29% gewijzigd door CMD-Snake op 17-05-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Laatst online: 08:30
Iemand enig idee waar ik de huidige mei vakanties kan vinden?
Op alle sites die ik tot nu toe bekeken heb (oa rijksoverheid) was de mei vakantie tot 9 mei. Nu weet ik dat er afgelopen week ook nog een mei vakantie was.... dus die websites zijn niet up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

crimby schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:25:
Op alle sites die ik tot nu toe bekeken heb (oa rijksoverheid) was de mei vakantie tot 9 mei. Nu weet ik dat er afgelopen week ook nog een mei vakantie was.... dus die websites zijn niet up to date.
Scholen mogen er vanaf wijken...
Dus de 1 heeft maar een paar dagen, de ander 2 weken.

[ Voor 6% gewijzigd door KillerAce_NL op 17-05-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
crimby schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:25:
Dat wisselt per school.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
CMD-Snake schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:23:
[...]

Kamerlid Bikker van de CU had aan De Jonge gevraagd om een motivatie per onderdeel welke verlengd gaat worden, maar inderdaad de hele handel krijgt nog eens drie maandjes erbij. Dat is wel zeker.

De Tijdelijke wet maatregelen covid-19 is ook het fundament voor de Tijdelijke wet testbewijzen covid-19, welke tot 2022 van kracht moet blijven. Als je de zaak zo beziet zou dat betekenen dat de coronaspoedwet tot 2022 verlengd zal blijven worden. Anders valt het fundament weg onder de testsamenleving van De Jonge.
Ik word weleens als cynicus weggezet hierover, maar dit gaat dan nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Ik ben vooral benieuwd of de huidige scherpe daling het gevolg is van de meivakantie. Wie weet zien we straks een afvlakking, en dan wat?

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 01:04

Dennis1812

Amateur prutser

XWB schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:47:
[...]

Ik ben vooral benieuwd of de huidige scherpe daling het gevolg is van de meivakantie. Wie weet zien we straks een afvlakking, en dan wat?
Dan daal je een week later weer vrolijk verder omdat de mensen die je nu prikt dan een prima bescherming hebben. En dat ongeveer 1 miljoen mensen per week zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

[...]

Met name volgende week zal cruciaal zijn: dan zal een stijging/afvlakking zichtbaar kunnen worden a.g.v. het hervatten van het onderwijs. Als de daling volgende week blijft doorzetten, durf ik wel te stellen dat het einde in zicht is en dat er medio juni echt grote stappen gezet kunnen worden qua versoepeling.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

CMD-Snake schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:46:
[...]

Ergens zal je toch de streep moeten trekken. Wanneer is die versnelling dan wel voldoende? Met die redenatie kunnen we tot in het oneindige in lockdown blijven zitten en de animo voor de lockdown is begin dit jaar al opgedroogd. Uit de gedragsonderzoeken blijkt ook dat mensen steeds slechter zich aan coronaregels gaan houden.
De streep is ook voornamelijk subjectief (niet helemaal). Zoals aangegeven had ik liever dat we nog een week konden wachten, maar als er geen keuze is (mede veroorzaakt door de gebrekkig communicatie van de overheid) dan houdt het op.

Dat ik liever heb dat we nog een week wachten betekent niet dat het mogelijk is. ;)
xzaz schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:34:
Ik denk dat ze er vanuit gaan dat wanneer je de effecten van deze stap ziet zijn er alweer 2 weken voorbij. In die twee weken worden er ook weer 2 miljoen gevaccineerd dus zal de daling even snel gaan.

Als je de cijfers ziet vanuit Engeland en Israel is dat niet eens zo'n rare gedachte.
Spijtig genoeg kan men geen causaal verband maken op basis van vacinatie en nieuwe slachtoffers alleen. Als je kijkt naar de aantal nieuwe slachtoffers per miljoen en percentage eerste prik dan zitten daar nogal al erg veel afwijkingen in.

(Overigens vermoed ik dat de overheid ook deze vergelijking maakt om parellelen te trekken die er niet zijn, maar die vermoeden is op nul bewijs gestaaft)

Bron:
* https://ourworldindata.or...aks=false&country=GBR~NLD
* https://ourworldindata.or...aks=false&country=GBR~NLD

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Stijging kliniek door weekend neem ik aan.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Gunner schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:01:
[Twitter]

Vooral de uitstroom is héél laag en dat zal wel door het weekend komen inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Uitstroom heel erg laag, daarom een toename, zo lijkt het. De instroom is vandaag ook weer erg laag. Dus al met al is dit denk ik toch positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 01:04

Dennis1812

Amateur prutser

Morgen zal er een forse uitstroom zijn.
Alles wat eind van de ochtend en in de middag vertrekt.
Zolang de instroom zo laag blijft ben ik blij.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Er komt hoe dan ook een afvlakking. Los van de vraag wanneer en hoe hoog dat plateau zal zijn ben ik ook benieuwd of het daarna gaat stijgen of dalen.

Het liefst onthou ik me van antwoorden of speculatie. Maar ik durf wel te stellen dat het in Nederland langer zal duren dan in omliggende landen maar dat is omdat Nederland op meerdere factoren achterloopt in verhouding tot onze buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Gunner schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:01:
[Twitter]

Meetpunt is volgens mij 10.00 uur dus de uitstroom en instroom vandaag zegt meer over de vorige dag dan de huidige dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zal bij de CVS (apotheek) zijn die vaak in de supermarkt zit.

Zit er haast aan te denken om maar een vakantie in de VS te boeken en daar een prik te halen.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 17-05-2021 14:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 15:41
Was gisteren NASCAR in Dover (Delaware), was niet de beste race trouwens ;)
Daar was de "gezondheid"-tak van het leger ook aanwezig.

Kon je als fan als je ticket had ook een Janssen vaccin daar halen, vooral omdat dat 1 vaccin is. Volgens Jeff Gluck (een van de bekendste NASCAR reporters) was het daar niet heel druk, maar liep wel redelijk door.
Wilde dat het hier zo makkelijk ging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Señor Sjon schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:35:
[...]

Ik word weleens als cynicus weggezet hierover, maar dit gaat dan nog wel even duren.
Je zorgen zijn begrijpelijk en ik deel ze ook, maar ik ga er toch wel even vanuit dat we ons mondkapje toch eerder dan nieuwjaar aan de spreekwoordelijke wilgen kunnen hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gunner schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:17:
[...]
Je zorgen zijn begrijpelijk en ik deel ze ook, maar ik ga er toch wel even vanuit dat we ons mondkapje toch eerder dan nieuwjaar aan de spreekwoordelijke wilgen kunnen hangen.
Tot nu toe 1x gebruikt en kreeg het spaans benauwd van dat ding. Dus hoe eerder weg, hoe liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Ryur schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:15:
[...]

Was gisteren NASCAR in Dover (Delaware), was niet de beste race trouwens ;)
Daar was de "gezondheid"-tak van het leger ook aanwezig.

Kon je als fan als je ticket had ook een Janssen vaccin daar halen, vooral omdat dat 1 vaccin is. Volgens Jeff Gluck (een van de bekendste NASCAR reporters) was het daar niet heel druk, maar liep wel redelijk door.
Wilde dat het hier zo makkelijk ging
Zonder gein, als ik naar de andere kant van NL moet rijden dan bel ik mijn werkgever nu op en rij ik er naartoe.
Kon het inderdaad maar zo makkelijk hier :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Señor Sjon schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:24:
[...]

Tot nu toe 1x gebruikt en kreeg het spaans benauwd van dat ding. Dus hoe eerder weg, hoe liever.
Je hebt tot nu toe situaties kunnen vermijden waar je dat nodig had? dat zou ik oprecht knap (en jaloersmakend) vinden :) Ben er ook geen fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Gunner schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:17:
[...]
Dat denk ik wel al is het maar omdat het draagvlak weg zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
DevWouter schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:06:
[...]

Er komt hoe dan ook een afvlakking. Los van de vraag wanneer en hoe hoog dat plateau zal zijn ben ik ook benieuwd of het daarna gaat stijgen of dalen.

Het liefst onthou ik me van antwoorden of speculatie. Maar ik durf wel te stellen dat het in Nederland langer zal duren dan in omliggende landen maar dat is omdat Nederland op meerdere factoren achterloopt in verhouding tot onze buren.
Volgens mij doen we het qua vaccinatie nu net zo goed als beter dan onze buren (de UK niet meegerekend).
De effecten van de afloop van de meivakantie zijn op z'n vroegst over 2 weken in de ziekenhuis instroom te zien. Dan zijn er echter al miljoenen extra vaccins gezet (en gaan de 3 miljoen vaccins van afgelopen 3 weken ook effect hebben). Die wedstrijd gaat het virus gewoon niet meer winnen. We hebben momenteel een versnellende daling en een toenemende vaccinatiesnelheid. Met de kleine versoepelingen die nu zijn ingepland zie ik daar echt geen plateau meer komen. Hoogstens een vermindering van de versnelling van de daling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Señor Sjon schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:24:
[...]

offtopic:
Komende woensdagavond mag ik weer training gaan geven (tafeltennis binnen). Ben wel van plan om mijn sport mondneusmasker gewoon om te houden. En waarschijnlijk blijf ik dat doen tot 2 weken na mijn eerste prik gewoon doen. Die benauwdheid ervaarde ik alleen de eerste keer dat ik het masker omhad. Ik twijfel juist of ik er niet nog een paar bij bestel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:31
DevWouter schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:06:
[...]
Op welke vlakken loopt Nederland dan zo achter op de buurlanden? Volgens mij is dat een onderbuikgevoel of een geval van "gras groener aan de overzijde". De dochter van onze buurvrouw woont in België en die spreek ik zo nu en dan. Al minimaal sinds eind vorig jaar hoor ik van haar dat het in België net zo goed/slecht gaat, soms op een iets andere manier. Geldt voor zowel de getroffen maatregelen en eventuele kritiek daarop, het vaccineren enzovoorts. Eenzelfde verhaal hoor ik van goede vrienden en collega's die in Duitsland wonen.

Kijk je naar wanneer de laatste piek in besmettingen was in Nederland en de omliggende landen, scheelt dat bijvoorbeeld niet veel: Nederland een piek rond de 3e week van april, Duitsland half april, Frankrijk begin april, België ook rond begin april, Denemarken lijkt de piek nu ongeveer pas te zijn.

Verder kijkend naar de vaccinatie, daar zit Nederland ook gewoon midden tussen de rest in, zie hier. Het verschil tussen de landen is een paar procentpunten.

Lijkt me ook niet heel gek dat het in West Europa overal ongeveer gelijk aan toe gaat, het hele pakket aan maatregelen is overal ongeveer even zwaar en vaccins worden naar rato verdeeld binnen de EU. Dat het in landen als het VK, de USA of Israël veel sneller is gegaan met vaccinatie is omdat die landen anders ingekocht hebben, bepaalde controles niet afgewacht hebben en met een wat je soms kunt noemen slimme of juist asociale houding t.o.v. andere landen eerder vaccins besteld tegen een hogere prijs.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

blissard schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:28:
[...]

Volgens mij doen we het qua vaccinatie nu net zo goed als beter dan onze buren (de UK niet meegerekend).
Ligt er aan hoe je meet.

Qua slachtoffers doen we het slechter
https://ourworldindata.or...e&country=NLD~BEL~DEU~GBR

Qua doden doen we het beter
https://ourworldindata.or...e&country=NLD~BEL~DEU~GBR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gunner schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:26:
[...]

Je hebt tot nu toe situaties kunnen vermijden waar je dat nodig had? dat zou ik oprecht knap (en jaloersmakend) vinden :) Ben er ook geen fan van.
Mijn eten wordt bezorgd (bakker + AH met als backup Jumbo). Verder heb ik tot vorige week alle situaties kunnen vermijden (of mijn vrouw aangewezen als vrijwilliger) waarin ze nodig zouden zijn. Alleen had ik de keuze vorige week om 90 euro aan verzendkosten kwijt te zijn en 2-3 weken te wachten op levering of de boel zelf op te halen en dan gelijk verder te kunnen. Wat mij betreft ook gelijk de laatste keer dat ik dat ding gedragen heb. Dag erna gelijk last van mijn keel. Toch dat grafeen. :P

Ik heb nu nog wat daknagels en carrosserieringen nodig, maar die hebben geen haast, dus komen dan wel via ali of met een andere bestelling mee. Normaal gesproken zou ik daarvoor naar de bouwmarkt gaan. Meubels, inspiratie opdoen voor aanstaande verbouwing? Nog niet aan begonnen door o.a. dat ding.
DevWouter schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:28:
[...]

Dat denk ik wel al is het maar omdat het draagvlak weg zal zijn.
Toch zie ik mensen eraan vasthouden alsof hun leven ervan af hangt en ook in de diverse mediaberichten wordt er erg veel nadruk op gelegd. Stom voorbeeld .
De dochter van prins Constantijn en prinses Laurentien kwam eind vorig jaar nog in opspraak doordat ze zich tijdens een rijles niet aan de coronaregels had gehouden. Haar rijinstructeur filmde haar toen achter het stuur terwijl ze geen mondkapje droeg. Het dragen van een mondkapje is tijdens rijlessen verplicht.
En dat zie je ook als er bv een illegaal feestje wordt gevonden. 'men droeg ook nog eens geen mondkapje'.

[ Voor 43% gewijzigd door Señor Sjon op 17-05-2021 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Word er ook ergens gemeten hoe goed Nederlanders zijn in volgens regels/richtlijnen?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Moi_in_actie schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:31:
[...]

Op welke vlakken loopt Nederland dan zo achter op de buurlanden? Volgens mij is dat een onderbuikgevoel of een geval van "gras groener aan de overzijde".
Alleen op aantal percentage doden doen we het goed. Op bijna alle overige metrieken doen we het even goed/slecht of juist slechter. Ook zijn de slechtere situaties niet "zo veel" slechter.

Het onderbuikgevoel wordt vooral bepaald hoe we het ervaren en de verslaggeving in Nederland is vaak dat: verslaggeving en geen journalistiek. Men herhaalt vaak wat de overheid of andere partijen zeggen.
Kijk je naar wanneer de laatste piek in besmettingen was in Nederland en de omliggende landen, scheelt dat bijvoorbeeld niet veel
Pieken kunnen je lastig vergelijken tenzij de omstandigheden hetzelfde is. Nederland wijkt vaak af van de rest, maar ook de andere landen hebben reden voor hun pieken. Puur op datum een correlatie maken lijkt mij nogal foutgevoelig.
Verder kijkend naar de vaccinatie, daar zit Nederland ook gewoon midden tussen de rest in, zie hier. Het verschil tussen de landen is een paar procentpunten.
Gooi ook het UK erbij en je ziet dat de bolling van hun curve anders is dann via de rest en Nederland vlakt nu al af maar dat zegt nu niks omdat in verschillende landen de leeftijdscategorien andere bereidheid hebben.
Lijkt me ook niet heel gek dat het in West Europa overal ongeveer gelijk aan toe gaat, het hele pakket aan maatregelen is overal ongeveer even zwaar en vaccins worden naar rato verdeeld binnen de EU.
Als je kijkt naar Duitsland dan gaat daar men juist heel anders met maatregelen om dan in Nederland. België verschilt ook op heel veel punten.
Het verschil aan beleid is waarschijnlijk te verwijten aan het feit dat hier relatief weinig mensen gestikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Señor Sjon schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:32:
[...]

Mijn eten wordt bezorgd (bakker + AH met als backup Jumbo). Verder heb ik tot vorige week alle situaties kunnen vermijden (of mijn vrouw aangewezen als vrijwilliger) waarin ze nodig zouden zijn. Alleen had ik de keuze vorige week om 90 euro aan verzendkosten kwijt te zijn en 2-3 weken te wachten op levering of de boel zelf op te halen en dan gelijk verder te kunnen. Wat mij betreft ook gelijk de laatste keer dat ik dat ding gedragen heb. Dag erna gelijk last van mijn keel. Toch dat grafeen. :P

Ik heb nu nog wat daknagels en carrosserieringen nodig, maar die hebben geen haast, dus komen dan wel via ali of met een andere bestelling mee. Normaal gesproken zou ik daarvoor naar de bouwmarkt gaan. Meubels, inspiratie opdoen voor aanstaande verbouwing? Nog niet aan begonnen door o.a. dat ding.

[...]

Toch zie ik mensen eraan vasthouden alsof hun leven ervan af hangt en ook in de diverse mediaberichten wordt er erg veel nadruk op gelegd. Stom voorbeeld .

[...]

En dat zie je ook als er bv een illegaal feestje wordt gevonden. 'men droeg ook nog eens geen mondkapje'.
Ik ben er wel blij mee, vind het een uitvinding. Met hooikoorts is het fijn, zeker met (hard)lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Bossie schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:37:
[...]

Word er ook ergens gemeten hoe goed Nederlanders zijn in volgens regels/richtlijnen?
Je zou naar de mobiliteits index kunnen kijken: https://ourworldindata.org/covid-google-mobility-trends
Maar ik denk dat je dat kan gebruiken voor correlatie omdat je daarbij de op dat moment geldende richtlijnen mist.

Maar Nederlanders zijn sowieso slecht in het volgen van regels en richtlijnen. Daar gaat het liedje 15 miljoen mensen namelijk over. :+
15 miljoen mensen op dat hele kleine stukje aarde. Die schrijf je niet de wetten voor, die laat je in hun waarde

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
codex schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:00:
[...]

Ik ben er wel blij mee, vind het een uitvinding. Met hooikoorts is het fijn, zeker met (hard)lopen.
Iedereen moet imo ook vrij zijn hem wel/niet te gebruiken. Het is de plicht die bij mij de wrevel wekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DevWouter schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:00:
[...]

Je zou naar de mobiliteits index kunnen kijken: https://ourworldindata.org/covid-google-mobility-trends
Maar ik denk dat je dat kan gebruiken voor correlatie omdat je daarbij de op dat moment geldende richtlijnen mist.

Maar Nederlanders zijn sowieso slecht in het volgen van regels en richtlijnen. Daar gaat het liedje 15 miljoen mensen namelijk over. :+

[...]
Er is zelfs een hele pagina aan gewijd in het dashboard, zo erg is het :+
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/gedrag

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 00:31
DevWouter schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:49:
[...]
Pieken kunnen je lastig vergelijken tenzij de omstandigheden hetzelfde is. Nederland wijkt vaak af van de rest, maar ook de andere landen hebben reden voor hun pieken. Puur op datum een correlatie maken lijkt mij nogal foutgevoelig.
Pieken, als in de aantallen besmettingen en/of verhoudingen t.o.v. de algehele bevolking is toch waar het om gaat? Dat is juist hetgeen wat je kunt meten, dat is de samenkomst van hoe het virus (en al diens varianten) zich kan verspreiden versus de maatregelen en hoe men zich daaraan houdt.
Gooi ook het UK erbij en je ziet dat de bolling van hun curve anders is dann via de rest en Nederland vlakt nu al af maar dat zegt nu niks omdat in verschillende landen de leeftijdscategorien andere bereidheid hebben.
Ik heb het VK er bewust uit gelaten. Waarom? Ten eerste zitten zij op een eiland, want een flink verschil kan maken m.b.t. het internationale verkeer en besmettingen die hierin mee komen. Het is heel wat anders om van/naar het VK te reizen, dan dat je hier even de grens over rijdt naar bijvoorbeeld België, of Belgen die naar Frankrijk rijden en vice versa.
Daarnaast zit het VK niet meer in de EU en hebben ze zelf vroeg de beurs flink getrokken om voorrang te krijgen op bepaalde vaccins. Je kunt het slim noemen, je kunt het asociaal noemen, maar aangezien zij daardoor een stuk eerder zijn begonnen met vaccineren kan je niet zo maar zeggen "kijk wat doet Nederland het slecht", aangezien we aan andere spelregels gebonden zijn (verdeling van vaccins binnen de EU).
[...]
Als je kijkt naar Duitsland dan gaat daar men juist heel anders met maatregelen om dan in Nederland. België verschilt ook op heel veel punten.
Het verschil aan beleid is waarschijnlijk te verwijten aan het feit dat hier relatief weinig mensen gestikt zijn.
Mijn vader volgt de Duitse politiek en nieuws heel wat meer dan ik (ik nauwelijks), maar ook hij zegt dat ja bepaalde dingen hebben ze daar beter aangepakt, andere dingen slechter. Datzelfde geluid hoorde ik ook van een collega die over de grens woont, die vind het bijvoorbeeld ook maar heel raar dat wij als Nederlandse grensbewoners nu niet in Duitsland mogen tanken/inkopen zonder eerst getest te worden, terwijl de Duitsers wel massaal naar Venlo, Roermond, Heerlen en Maastricht gaan. Daarbij ook nog dat in bepaalde grensdorpen in Duitsland het winkelend publiek normaal gesproken voor 75% of meer uit Nederlanders bestaat en de winkeliers daar steen en been klagen dat hun omzet nu gekelderd is omdat de Nederlanders niet (mogen) komen inkopen.

Onder de streep hebben alle omliggende landen soortgelijkige maatregelen getroffen en zijn de resultaten hiervan vergelijkbaar. Dat er nog verschillen zijn kan eveneens door tal van andere zaken komen, zoals bevolkingsdichtheid, percentage ouderen/zwakkeren, het juist heel veel of weinig hebben van verzorgingstehuizen voor deze mensen (waar veel ouderen dicht bij elkaar zitten en dus 1 besmetting snel veel schade kan aanrichten), hoe mensen zich wel of niet houden aan bepaalde regels, hoeveel en in hoeverre mensen geloven in complottheoriën, de hoeveelheid internationaal verkeer en ga zo maar door.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Alle seinen op groen voor de versoepeling:

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Farid_A
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 13:46

Als het geen storing betreft dan is dit het laagste aantal nieuwe besmettingen sinds 28 september. 8 en 9 februari waren eigenlijk lager maar dat kwam door de code rood voor sneeuw/ijs op 7 februari.

EDIT: Dus toch een storing.

Door een ICT-probleem bij de GGD heeft het RIVM niet alle meldingen ontvangen. Het dagcijfer van vandaag is daardoor niet compleet. In werkelijkheid ligt het cijfer hoger. Dit zal worden gecorrigeerd in de cijfers van de komende dagen, die daardoor hoger zullen uitvallen.

Bron

[ Voor 100% gewijzigd door Farid_A op 17-05-2021 15:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik wacht nog even op de bevestiging dat er geen storing was :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]
Maar Nederlanders zijn sowieso slecht in het volgen van regels en richtlijnen.
In Nederland zijn tot 1 april 2021 ruim 110.000 coronaboetes uitgedeeld. In landen als Frankrijk, Spanje en italië waren dat er vele miljoenen (mei vorig jaar in Frankrijk al 800.000), en die landen hebben niet elk tien maal zoveel inwoners. Nu is de politie daar weliswaar heel wat repressiever dan in Nederland, maar dan nog... De spreekwoordelijke eigengereidheid van de Nederlander beperkt zich naar mijn idee vooral tot door rood voetgangerslicht lopen als er geen verkeer in aantocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MikeyMan schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:17:
[...]

Ik wacht nog even op de bevestiging dat er geen storing was :P
Ook mijn eerste gedachte. Is wel erg uit de lijn met voorgaande dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

We zijn op de helft van mei, het regent nog steeds en de cijfers liggen spontaan onder de 3k. Doubt :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Dat zijn er erg weinig. Misschien erg weinig tests die erachter zitten ? 25k ofzo... misschien zit daar de verklaring.

[ Voor 8% gewijzigd door Plenkske op 17-05-2021 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Storing? Of had niemand meer zin om te gaan testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Señor Sjon schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:21:
Storing? Of had niemand meer zin om te gaan testen?
Instroom en overleden ook erg laag, heel misschien ook gewoon licht aan het einde van de tunnel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex

codex

Als deze cijfers kloppen dan kunnen we toch best aannemen dat de stuwende factor van de epidemie scholen zijn? Telkens als de scholen dicht zijn storten de cijfers in. Dat vaccinaties een effect hebben op de ziekenhuiscijfers, dat geloof ik. Het lijkt mij echter stug dat het zo'n groot effect heeft op de besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:22:
[...]

Instroom en overleden ook erg laag, heel misschien ook gewoon licht aan het einde van de tunnel...
Meestal bij een enorme daling is er sprake van storing. Dus het is allemaal niet vanzelfsprekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
codex schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:23:
Als deze cijfers kloppen dan kunnen we toch best aannemen dat de stuwende factor van de epidemie scholen zijn? Telkens als de scholen dicht zijn storten de cijfers in. Dat vaccinaties een effect hebben op de ziekenhuiscijfers, dat geloof ik. Het lijkt mij echter stug dat het zo'n groot effect heeft op de besmettingen.
Samen met het feit dat er dus minder mensen naar hun werk gaan tijdens schoolvakanties.
Ik denk ook wel dat dit samen inderdaad veel effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Mrjraider schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:23:
Meestal bij een enorme daling is er sprake van storing.
Toen was het meestal 1 getal (positieve testen of opnames) dat vreemd afweek, nu gaat het over de hele linie hard omlaag.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• crimby
Door een ICT-probleem bij de GGD heeft het RIVM niet alle meldingen ontvangen. Het dagcijfer van vandaag is daardoor niet compleet. In werkelijkheid ligt het cijfer hoger. Dit zal worden gecorrigeerd in de cijfers van de komende dagen, die daardoor hoger zullen uitvallen.

Bron: Corona Dashboard

[ Voor 16% gewijzigd door crimby op 17-05-2021 15:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

crimby schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:26:

Wat een ******* systeem zeg |:( Echt frustrerend en om te janken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 22:59

SomerenV

It's something!

Het kabinet drukt de 'pauzeknop' niet in en daarmee gaan de aangekondigde versoepelingen van de coronaregels woensdag in. Dat is de uitkomst van overleg vanochtend tussen betrokken ministers en experts. "Wat we in de cijfers zien, is een goede daling", zegt demissionair minister De Jonge. "Het is vooral een effect van vaccinatie."
Bron

Dit lag ook wel in de lijn der verwachting. Alleen die laatste zin... Is het wel vooral een effect van het vaccineren? Nou geloof ik best dat vaccineren een rol speelt, maar het is wel héél toevallig dat de cijfers als een baksteen kelderen op het moment dat het weer aanzienlijk verbetert en de temperaturen stijgen.

Ik heb de moed opgegeven om alle maatregelen/versoepelingen mooi in kaart te brengen samen met de cijfers van besmettingen en ziekenhuisopnames, maar kijkende naar het weer zie je een interessant patroon: Vanaf 23 maart begint de temperatuur te stijgen. Van gemiddeld ruim onder de 10 graden naar ruim er boven. Dat is ook een beetje de periode dat het aantal positief geteste personen afvlakt en wat later vlakt ook het aantal ziekenhuisopnames af.

Vanaf ~20 april begint het aantal positief geteste personen te dalen en een week later volgt het aantal ziekenhuisopnames. Het weer blijft redelijk stabiel rond de 10 graden hangen met hier en daar een dip omhoog of omlaag om vanaf midden april regelmatig rond de 15 graden te zitten. Kijk je naar de griep dan lijkt die ook altijd snel af te zwakken zodra het beter weer begint te worden. Dit jaar hebben we alleen de pest dat het relatief lang koud en nat is gebleven.

Nou wil ik niet zeggen dat alles door 'het weer' komt want natuurlijk heb je ook nog andere factoren, maar ik vind de uitspraak van de Jonge ook wel erg kort door de bocht. Het lijkt er gewoon (weer) op dat diverse factoren samenkomen (in dit geval het weer, vaccinaties en vakanties) waardoor je onmogelijk kunt stellen dat X verantwoordelijk is voor Y. Overigens is het geen vreemde gedachte dat het weer wel degelijk best wat invloed kan hebben. Hier nog een artikeltje wat ook ingaat op Covid19 als seizoensgebonden virus.

[ Voor 3% gewijzigd door SomerenV op 17-05-2021 15:31 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

And there we have it.
Het is toch wel beschamend dat een jaar in deze pandemie er nog steeds storingen zijn, storingen van data die bepalen in hoeverre ons demissionair kabinet besluiten neemt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SomerenV schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:28:
[...]

Dit lag ook wel in de lijn der verwachting. Alleen die laatste zin... Is het wel vooral een effect van het vaccineren? Nou geloof ik best dat vaccineren een rol speelt, maar het is wel héél toevallig dat de cijfers als een baksteen kelderen op het moment dat het weer aanzienlijk verbetert en de temperaturen stijgen.
Zie deze vaker langs komen...
Ik weet niet waar jij woont, maar hier in Zoetermeer is het al wekenlang koud kutweer. Zeker in vergelijking met vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
MikeyMan schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:30:
[...]

Ik weet niet waar jij woont, maar hier in Zoetermeer is het al wekenlang koud kutweer. Zeker in vergelijking met vorig jaar.
Hehe dat wel, maar de temperaturen zijn toch hoger dan afgelopen maand en de luchtvochtigheid zit wel goed momenteel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:31
codex schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:23:
De maatregelen zijn ook vaak verscherpt rondom vakanties (net voor herfstvakantie en net voor de kerstvakantie). En misschien is rondom deze vakantie vooral de vaccinatie de drijvende factor. Bij de voorjaarsvakantie zie ik ook niet echt duidelijke tekenen dat de vakantie invloed had.

Je hoort het in ieder geval heel vaak, dat de scholen de stuwende factor is. Ik heb er nog geen bewijs voor gezien. En dan is de vraag of de scholen de oorzaak zijn, of dat mensen zich anders gedragen in vakanties en buiten vakanties.

Wel interessant vraagstuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppe113
  • Laatst online: 11-09 16:38
Het is nog steeds behoorlijk koud en nat weer, en zeker in verhouding met vorig jaar.
[...]

Ik heb de moed opgegeven om alle maatregelen/versoepelingen mooi in kaart te brengen samen met de cijfers van besmettingen en ziekenhuisopnames, maar kijkende naar het weer zie je een interessant patroon: Vanaf 23 maart begint de temperatuur te stijgen. Van gemiddeld ruim onder de 10 graden naar ruim er boven. Dat is ook een beetje de periode dat het aantal positief geteste personen afvlakt en wat later vlakt ook het aantal ziekenhuisopnames af.

Vanaf ~20 april begint het aantal positief geteste personen te dalen en een week later volgt het aantal ziekenhuisopnames. Het weer blijft redelijk stabiel rond de 10 graden hangen met hier en daar een dip omhoog of omlaag om vanaf midden april regelmatig rond de 15 graden te zitten. Kijk je naar de griep dan lijkt die ook altijd snel af te zwakken zodra het beter weer begint te worden. Dit jaar hebben we alleen de pest dat het relatief lang koud en nat is gebleven.

Nou wil ik niet zeggen dat alles door 'het weer' komt want natuurlijk heb je ook nog andere factoren, maar ik vind de uitspraak van de Jonge ook wel erg kort door de bocht. Het lijkt er gewoon (weer) op dat diverse factoren samenkomen (in dit geval het weer, vaccinaties en vakanties) waardoor je onmogelijk kunt stellen dat X verantwoordelijk is voor Y. Overigens is het geen vreemde gedachte dat het weer wel degelijk best wat invloed kan hebben. Hier nog een artikeltje wat ook ingaat op Covid19 als seizoensgebonden virus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

[...]

Er is meer dan alleen Zoetermeer O-) Maar hier heb je de cijfers van de Bilt. Zegt ook niet altijd alles, maar komt vaak aardig overeen met het gemiddelde. Als ik naar mezelf kijk dan ben ik de laatste tijd aanzienlijk vaker zonder jas op pad geweest dan voorheen. Normaal is het beter weer ja, maar dat is wat ik zeg: we hebben nu langer last van slecht weer.
joppe113 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:32:
Het is nog steeds behoorlijk koud en nat weer, en zeker in verhouding met vorig jaar.

[...]
Maar het wordt wel steeds beter met steeds meer relatief mooie dagen. En wat @Señor Sjon zegt. Vitamine D is nou eenmaal goed voor de weerstand. Frisse lucht ook. Het is langer licht, het is niet meer zo ongelofelijk koud dus mensen gaan (mogelijk) vaker naar buiten.

[ Voor 25% gewijzigd door SomerenV op 17-05-2021 15:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klopt, maar de absolute temperatuur is wel al weken 10+, het aantal uren daglicht (vit. D) is ook toegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
We zullen het zien in het najaar, maar ik ga er vanuit dat door vaccineren we de boel dan goed onder controle kunnen houden in de ziekenhuizen.
SomerenV schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:33:
[...]

Er is meer dan alleen Zoetermeer O-) Maar hier heb je de cijfers van de Bilt. Zegt ook niet altijd alles, maar komt vaak aardig overeen met het gemiddelde. Als ik naar mezelf kijk dan ben ik de laatste tijd aanzienlijk vaker zonder jas op pad geweest dan voorheen. Normaal is het beter weer ja, maar dat is wat ik zeg: we hebben nu langer last van slecht weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023

Echt, waarom hebben ze daar een ict systeem nodig om wat tellingen bij te houden. Zet gewoon een paar uitzendkrachten aan de telefoon met een pen en papiertje. Zo moeilijk kan het niet zijn. (een werkend ict systeem voor dit doel ook niet maar dat is een ander verhaal)

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
[...]

[...]
Vandaar de opmerking :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

joppe113 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:35:
We zullen het zien in het najaar, maar ik ga er vanuit dat door vaccineren we de boel dan goed onder controle kunnen houden in de ziekenhuizen.

[...]
Vaccineren zorgt dat het niet nog een keer uit de klauwen gaat lopen (als het goed is) en daarom moet daar ook vooral mee doorgegaan worden. Ik geloof alleen niet dat het nu de belangrijkste factor is geweest om plots een daling in te zetten.

Maar zoals ik zei komen er steeds teveel factoren samen waardoor ik die mening niet kan staven met keiharde data. Ik kan wel een daling aantonen die mogelijk komt door het weer, maar ik kan ook aantonen dat die daling komt door het vaccineren, of door de vakanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Señor Sjon schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:34:
Klopt, maar de absolute temperatuur is wel al weken 10+, het aantal uren daglicht (vit. D) is ook toegenomen.
Weken is overdreven. Nog maar een week, volgens mijn weerstation in de tuin althans.
Sinds zondag 9 mei is er een omslag in het weer geweest met hogere dauwpunttemperatuur, hogere nachttemperaturen en overdag altijd 11+
De luchtvochtigheid ligt sinds die dag ook hoger.

Het aantal uren daglicht is uiteraard al een hele poos aan het oplopen. Helpt vast ook mee.

Zelf denk ik dat we op dit moment door vaccineren, natuurlijke immuniteit en maatregelen/vakantie veel meer het virus wegdrukken, dan het effect van het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:17

Standeman

Prutser 1e klasse

SomerenV schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:37:
[...]

Vaccineren zorgt dat het niet nog een keer uit de klauwen gaat lopen (als het goed is) en daarom moet daar ook vooral mee doorgegaan worden. Ik geloof alleen niet dat het nu de belangrijkste factor is geweest om plots een daling in te zetten.

Maar zoals ik zei komen er steeds teveel factoren samen waardoor ik die mening niet kan staven met keiharde data. Ik kan wel een daling aantonen die mogelijk komt door het weer, maar ik kan ook aantonen dat die daling komt door het vaccineren, of door de vakanties.
Deze pandemie heeft wel bewezen dat keiharde data amper bestaat. Zeker als je een correlatie of causatie wil vinden waar menselijk gedrag een flinke rol speelt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
Dat zeg je goed, het is wellicht ook maar net wat je in de cijfers wilt zien...
Standeman schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:41:
[...]

Deze pandemie heeft wel bewezen dat keiharde data amper bestaat. Zeker als je een correlatie of causatie wil vinden waar menselijk gedrag een flinke rol speelt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Iedereen grijpt terug op een paradepaardje, of dat nu scholen, temperatuur, luchtvochtigheid, gehoorzaamheid, vitamine D, de stand van Venus, buiten evenementen, mondkapjes of de lokale voodoo priester is maakt niet uit :)

Dat is gewoon menselijk, er is een daling te zien en iedereen zoekt daar een favoriet paardje bij uit om de credits te geven omdat mensen graag "oorzaak => gevolg" zien om orde te krijgen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:34
[...]

Bron

De cijfers in de UK kelderden al als een baksteen toen het daar ook nog koud en slecht was, qua weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Uitstekende cijfers weer :)

Ook heel bemoedigend dat de daling nu ook veel harder gaat dan in november en januari :)

En bijna een miljoen vaccinaties afgelopen week! Dat gaat natuurlijk nog niet echt zo hard als je het zou willen, maar het versnelt wel lekker, en het scheel weer heel erg veel potentiële ziekenhuis-kandidaten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
autje schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:48:
[...]

De cijfers in de UK kelderden al als een baksteen toen het daar ook nog koud en slecht was, qua weer.
Daar ging het vaccineren ook een stuk harder en simpeler.

Pagina: 1 ... 6 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.