Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
BarôZZa schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:28:
[...]
Man, die lui hebben gewoon een paar ton tot miljoen de man verdiend met wat aliexpress orders.

Zal wel weer een truc voor de overheid zijn geweest zo van 'we kopen alleen materialen op bij Europese leveranciers'.
Kijk, dat bedoel ik dus.
Een aanname over hoeveel er verdiend is en ook nog gelijk een andere aanname er over heen om het nog 'erger' te maken.

Overigens, ook in Corona-tijd is handel gewoon handel.
Of moeten die leveranciers van plastic schorten, injectienaalden, pleisters en face masks hun producten soms gratis weggeven?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:20:
[...]

Een winst van 5 -7 % per persoon dus terwijl het ook nog eens gewoon het magazijn in gaat ipv naar de zorg.
Dat is bij een product wat normaliter 3 x over de kop gaat een zeer bescheiden winst.
Weer zo'n verhaal waarvan mensen gaan zeggen: "Zie je wel, alleen maar woekerwinsten om rijk te worden". Dat is dus geenszins het geval.
Eerst wordt er gezegd dat er geen winst is en dan blijkt het om 15 a 20 miljoen te gaan... Dat is dan toch gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
42erik schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:50:
[...]

Eerst wordt er gezegd dat er geen winst is en dan blijkt het om 15 a 20 miljoen te gaan... Dat is dan toch gek?
Eerst wordt er gezegd dat ze aan de zorg geleverd gaan worden en dan blijkt dat het ministerie ze opgekocht heeft om in een magazijn te leggen. Dan is wat winst niet zo gek.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:01
Indoubt schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:28:
[...]

Laten we dat nog even afwachten. Er schijnt iets meer aan de hand te zijn. Mogelijk is er meer dan een 100 miljoen voor een partij niet bruikbare mondkapjes en is de constructie via allerlei BV tjes gelopen. Ik zou daar nu nog even geen oordeel over vellen want er lijken nog wat aanwijzingen te zijn voor een bergje skeletten.
Sowieso vertrouw ik die Van der Linden al voor geen cent. Hij komt me iets te graag op tv terwijl ik me nog steeds afvraag wat hij ooit gepresteerd heeft dat zijn mening van belang is. Hij is nu bij het CDA meen ik maar daarvoor zat hij ook al bij andere partijen op schoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:54:
[...]

Eerst wordt er gezegd dat ze aan de zorg geleverd gaan worden en dan blijkt dat het ministerie ze opgekocht heeft om in een magazijn te leggen. Dan is wat winst niet zo gek.
wat boeit het nu wat het ministerie ermee doet? Als ze eerst zeggen dat ze het winstloos doen en dan blijkt dat ze 15 miljoen winst draaien, dan is dat gewoon gek? Dan is wat het ministerie ermee doet toch niet opeens een reden om wel winst te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
D-e-n schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:35:
ik maar daarvoor zat hij ook al bij andere partijen op schoot.
Dat over op schoot zitten mag je niet meer zeggen: https://www.dumpert.nl/item/8115487_5fea8750

Ik moet toegeven dat men zich in mijn omgeving nog steeds netjes aan de regels houdt met mondkapjes. Wel neemt het vluchtige contact steeds meer toe, merk ik ook in de supermarkt.

Vanuit werk nu een doos met tests gekregen om mij 2x per week als ik wil te testen. Helemaal prima, ben benieuwd of ik voor de zomervakantie een keer positief zal testen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:39

SomerenV

It's something!

President schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:43:
[...]

Dat over op schoot zitten mag je niet meer zeggen: https://www.dumpert.nl/item/8115487_5fea8750

Ik moet toegeven dat men zich in mijn omgeving nog steeds netjes aan de regels houdt met mondkapjes. Wel neemt het vluchtige contact steeds meer toe, merk ik ook in de supermarkt.
Met de mondkapjes is het simpel: dat ding even opzetten en klaar of een grote kans op ellende omdat je de regels overtreedt. Ik ben behoorlijk tegen de mondkapjes door hun schijnveiligheid, maar ik ga ook gewoon voor het pad met de minste weerstand.

Al moet ik zeggen dat ik laatst bij een tuincentrum was om wat plantjes voor in de tuin uit te zoeken. Iedereen deed z'n mondkapje ook buiten op dat terrein op maar dat verrekte ik. Had verder gelukkig geen gevolgen ofzo :)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
42erik schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:37:
[...]

wat boeit het nu wat het ministerie ermee doet? Als ze eerst zeggen dat ze het winstloos doen en dan blijkt dat ze 15 miljoen winst draaien, dan is dat gewoon gek? Dan is wat het ministerie ermee doet toch niet opeens een reden om wel winst te maken.
Dat hangt er maar van af wat er in het zakencontract staat. Als die ondernemer ze alleen gratis wil geven wanneer ze onmiddellijk in de zorg gebruikt gaan worden is dat een andere insteek dan wanneer dat niet gebeurd en ze 'gewoon' verkocht worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:03:
[...]

Dat hangt er maar van af wat er in het zakencontract staat. Als die ondernemer ze alleen gratis wil geven wanneer ze onmiddellijk in de zorg gebruikt gaan worden is dat een andere insteek dan wanneer dat niet gebeurd en ze 'gewoon' verkocht worden.
Dan praat je dit weer goed, dan stel je weer voor dat we de 1.5m houden als we hiermee klaar zijn, dan houd je je roomser dan de paus aan de maatregelen... Trolling much?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:03:
[...]

Dit als ze niet gebruikt worden meer omdat ze kwalitatief interieur zijn (bevatten grafeen) l, dan gaat het non profit verhaal de deur uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Fly-guy schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:25:
[...]

Dit als ze niet gebruikt worden meer omdat ze kwalitatief interieur zijn (bevatten grafeen) l, dan gaat het non profit verhaal de deur uit?
Nonsens:
het RIVM een deel van de mondkapjes van Van Lienden aanvankelijk had afgekeurd omdat er grafeen in zat. Als die stof loskomt en wordt ingeademd geeft dit een "onacceptabel gezondheidsrisico". Uiteindelijk concludeerde het ministerie dat "grafeen is meegenomen in de testen en de certificering van een geaccrediteerd testbureau" en dat de mondkapjes toegelaten konden worden.

Het ministerie laat aan de NOS weten dat de mondkapjes uitsluitend niet zijn gebruikt omdat er een overschot is; dat er in een deel grafeen zit, "heeft geen rol gespeeld".
Bron:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:03

Laguna

Connaisseur

Yaksa schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:32:
[...]

Nonsens:
het RIVM een deel van de mondkapjes van Van Lienden aanvankelijk had afgekeurd omdat er grafeen in zat. Als die stof loskomt en wordt ingeademd geeft dit een "onacceptabel gezondheidsrisico". Uiteindelijk concludeerde het ministerie dat "grafeen is meegenomen in de testen en de certificering van een geaccrediteerd testbureau" en dat de mondkapjes toegelaten konden worden.

Het ministerie laat aan de NOS weten dat de mondkapjes uitsluitend niet zijn gebruikt omdat er een overschot is; dat er in een deel grafeen zit, "heeft geen rol gespeeld".
Bron:
Het ministerie is nou niet bepaald een betrouwbare bron met HdJ van het CDA als minister daar.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Laguna schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:55:
[...]

Het ministerie is nou niet bepaald een betrouwbare bron met HdJ van het CDA als minister daar.
Daarmee insinueer je dus ook dat alle ambtenaren die daar werken geen verstand van zaken hebben.
Bovendien, die nanodeeltjes waar het over gaat zitten wel in meer producten die we allemaal dagelijks gebruiken.
In je voeding bijvoorbeeld, of in de zonnebrandspray, of in je kleding.
En daar wordt veelal niet zo moeilijk over gedaan, omdat het bijvoorbeeld wel handig is dat je jas water en vuil afstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Yaksa schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:08:
[...]

Daarmee insinueer je dus ook dat alle ambtenaren die daar werken geen verstand van zaken hebben.
Bovendien, die nanodeeltjes waar het over gaat zitten wel in meer producten die we allemaal dagelijks gebruiken.
En daar wordt veelal niet zo moeilijk over gedaan, omdat het bijvoorbeeld wel handig is dat je jas water en vuil afstoot.
Er zullen daar ongetwijfeld zat ambtenaren zijn die geen verstand van zaken hebben, maar dat is hier niet relevant en nanodeeltjes van grafeen in voeding?!

In Canada hebben ze mondkapjes met nanodeeltjes van grafeen vanwege mogelijke gezondheidsrisico's afgeraden om te gebruiken. In België hetzelfde maar dan met mondkapjes voorzien van nanodeeltjes van zilver.

Het is mijns inziens ook een kwestie van mogelijke belangenverstrengeling.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:06
Laguna schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:27:
[...]

Er zullen daar ongetwijfeld zat ambtenaren zijn die geen verstand van zaken hebben, maar dat is hier niet relevant en nanodeeltjes van grafeen in voeding?!

In Canada hebben ze mondkapjes met nanodeeltjes van grafeen vanwege mogelijke gezondheidsrisico's afgeraden om te gebruiken. In België hetzelfde maar dan met mondkapjes voorzien van nanodeeltjes van zilver.

Het is mijns inziens ook een kwestie van mogelijke belangenverstrengeling.
Er vanuitgaande dat het om dezelfde mondkapjes gaat, dit zegt het RIVM erover: https://www.rivm.nl/nanot...met-nanomaterialen-veilig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

monsieurpinot schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:51:
[...]

Er vanuitgaande dat het om dezelfde mondkapjes gaat, dit zegt het RIVM erover: https://www.rivm.nl/nanot...met-nanomaterialen-veilig
Op de Nederlandse markt zijn diverse mondkapjes met nanomaterialen aangetroffen. Het RIVM kan niet met zekerheid zeggen of deze veilig zijn voor mens en milieu. Er is nog geen onderzoek afgerond waarin gekeken is of bij het dagelijks gebruik van niet-medische mondkapjes of tijdens de verwerking tot afval, nanomaterialen vrijkomen.

Oftewel het RIVM zegt ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:06
Laguna schreef op zondag 16 mei 2021 @ 00:36:
[...]

Op de Nederlandse markt zijn diverse mondkapjes met nanomaterialen aangetroffen. Het RIVM kan niet met zekerheid zeggen of deze veilig zijn voor mens en milieu. Er is nog geen onderzoek afgerond waarin gekeken is of bij het dagelijks gebruik van niet-medische mondkapjes of tijdens de verwerking tot afval, nanomaterialen vrijkomen.

Oftewel het RIVM zegt ¯\_(ツ)_/¯
Bij ¯\_(ツ)_/¯ zou je kunnen denken: uit voorzorg niet gebruiken

Dit zegt sywert er nu zelf over:

Twitter

[ Voor 4% gewijzigd door monsieurpinot op 16-05-2021 00:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:39

SomerenV

It's something!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQL-O_DuasLCfUPQ7qdCQxhg6Ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDL1nYTf3HljDvutonfqvqK1.jpg?f=fotoalbum_large

De graphic is nog een beetje een rommeltje, maar dit is een beetje waar ik heen wil. Per maand (ongeveer) kijken naar de diverse gebeurtenissen. Er is duidelijk een plotselinge stijging te zien vanaf eind november. Het enige wat zich binnen twee weken voorafgaand heeft afgespeeld voor zover ik kan zien is het weer. Dat ging van vrij mild naar een stuk kouder met een uiterste van 3,7 graden op 29 november.

Op 1 december wordt de mondkapjesplicht ingevoerd, maar zowel het aantal besmettingen als het aantal ziekenhuisopnames begint niet af te vlakken binnen 14 dagen. Niks wijst er op dat de mondkapjes (een duidelijk) effect hebben gehad.

Op 14 december gaan niet essentiële winkels dicht, gaan sportscholen dicht en sluiten scholen, KDV's en BSO's. Slechts 3 dagen daarna begint het aantal positief geteste personen plots te dalen. Incubatietijd van Covid19 is gemiddeld 5 dagen dus na 3 dagen zou je nooit zo'n duidelijk effect moeten kunnen zien. Het zou wel weer kunnen dat het effect van de mondkapjes vertraagd is door Sinterklaas/pakjesavond, maar volgens het RIVM is er slechts beperkt wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit van de niet-medische mondkapjes, dus ik betwijfel dat die zo'n scherpe daling teweeg kunnen brengen.

Op 19 december start de kerstvakantie, dan volgt kerst en op 28 december piekt het aantal ziekenhuisopnames waarna ook deze opeens rap dalen. Dat zou een effect kunnen zijn van de maatregelen ingevoerd op 14 december, maar dat komt niet helemaal overeen met het aantal positief geteste personen dat te vroeg afvlakte. Het zou ook een effect kunnen zijn van de kerstvakantie.

Als je wat verder gaat kijken dan zie je dat het aantal ziekenhuisopnames blijft dalen tot in februari, waarna het eind februari weer begint te stijgen. Dat lijkt samen te lopen met het heropenen van basisscholen en KDV's. Maar die plaatjes heb ik nog niet gemaakt. Morgen ook even nadenken of ik hier überhaupt mee verder wil gaan want het is gewoon onmogelijk aan te tonen of en welke maatregelen wel of geen effect hebben (gehad). Het is ook echt super fijn dat er diverse maatregelen samengevoegd zijn, waardoor het effect van individuele maatregelen niet aan te tonen is. Covid19 lijkt een eigen willetje te hebben en lijkt zich niet veel aan te trekken van alles wat wij als mensen proberen.

Afbeeldingslocatie: https://www.rivm.nl/sites/default/files/2021-05/IAZ-incidentie%20wk18%2020_21.jpg

Hierboven zie je trouwens de diverse griepseizoenen van de afgelopen jaren. Geen maatregelen (want griep) maar wel een zelfde soort golfbeweging als die Covid19 heeft gemaakt. Daar kun je een hoop conclusies uit trekken, maar het is al laat dus dat ga ik niet doen :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
SomerenV schreef op zondag 16 mei 2021 @ 02:34:
[Afbeelding]

De graphic is nog een beetje een rommeltje, maar dit is een beetje waar ik heen wil. Per maand (ongeveer) kijken naar de diverse gebeurtenissen. Er is duidelijk een plotselinge stijging te zien vanaf eind november. Het enige wat zich binnen twee weken voorafgaand heeft afgespeeld voor zover ik kan zien is het weer. Dat ging van vrij mild naar een stuk kouder met een uiterste van 3,7 graden op 29 november.

Op 1 december wordt de mondkapjesplicht ingevoerd, maar zowel het aantal besmettingen als het aantal ziekenhuisopnames begint niet af te vlakken binnen 14 dagen. Niks wijst er op dat de mondkapjes (een duidelijk) effect hebben gehad.

Op 14 december gaan niet essentiële winkels dicht, gaan sportscholen dicht en sluiten scholen, KDV's en BSO's. Slechts 3 dagen daarna begint het aantal positief geteste personen plots te dalen. Incubatietijd van Covid19 is gemiddeld 5 dagen dus na 3 dagen zou je nooit zo'n duidelijk effect moeten kunnen zien. Het zou wel weer kunnen dat het effect van de mondkapjes vertraagd is door Sinterklaas/pakjesavond, maar volgens het RIVM is er slechts beperkt wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit van de niet-medische mondkapjes, dus ik betwijfel dat die zo'n scherpe daling teweeg kunnen brengen.

Op 19 december start de kerstvakantie, dan volgt kerst en op 28 december piekt het aantal ziekenhuisopnames waarna ook deze opeens rap dalen. Dat zou een effect kunnen zijn van de maatregelen ingevoerd op 14 december, maar dat komt niet helemaal overeen met het aantal positief geteste personen dat te vroeg afvlakte. Het zou ook een effect kunnen zijn van de kerstvakantie.

Als je wat verder gaat kijken dan zie je dat het aantal ziekenhuisopnames blijft dalen tot in februari, waarna het eind februari weer begint te stijgen. Dat lijkt samen te lopen met het heropenen van basisscholen en KDV's. Maar die plaatjes heb ik nog niet gemaakt. Morgen ook even nadenken of ik hier überhaupt mee verder wil gaan want het is gewoon onmogelijk aan te tonen of en welke maatregelen wel of geen effect hebben (gehad). Het is ook echt super fijn dat er diverse maatregelen samengevoegd zijn, waardoor het effect van individuele maatregelen niet aan te tonen is. Covid19 lijkt een eigen willetje te hebben en lijkt zich niet veel aan te trekken van alles wat wij als mensen proberen.

[Afbeelding]

Hierboven zie je trouwens de diverse griepseizoenen van de afgelopen jaren. Geen maatregelen (want griep) maar wel een zelfde soort golfbeweging als die Covid19 heeft gemaakt. Daar kun je een hoop conclusies uit trekken, maar het is al laat dus dat ga ik niet doen :+
Er zijn ontzettend veel twitteraars die zulk soort dingen doen. Ik vind deze persoon altijd wel duidelijk en je ziet ook dat zijn inschattingen redelijk overeen komen met het RIVM.

https://twitter.com/hk_nien/status/1393555890926538754?s=20

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:30:
Het probleem is ook niet het reizen op zich maar de mensen die met een yolo "corona is maar een griepje"-gevoel zich niet aan de regels houden.

Helaas zijn dat er nogal wat. Het zou fijn zijn om voor de verandering eens niet te lijden onder de kwaden.

[...]

Zoals reizen van huis naar de supermarkt? Of van huis naar een winkel in de stad?
Travel shaming symboliseert voor mij treffend hoe het covid-sentiment sterker is geworden dan het nemen van effectieve covid-maatregelen zelf. Twee weken in een afgelegen AirBNB in de buurt van Malaga zitten terwijl je je netjes houdt aan reisbeperkingen en quarantainevoorschriften is blijkbaar levensgevaarlijk, zeker vergeleken met het dagelijks inkopen doen en überhaupt 'leven' in een drukke wijk als de Baarsjes (Amsterdam) of Lombok (Utrecht). Het geeft men een gevoel van controle en schijnveiligheid, meer niet.
ZieMaar! schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:17:
[...]

Zal kielekiele worden denk ik. Volgende week gaan die kinderen elkaar mogelijk besmetten maar komende twee weken krijgen ook heel veel mensen in de risicogroep hun eerste prik. Mogelijk valt het net tegen elkaar weg...
Ik lees regelmatig wetenschappelijke papers over covid, en als er ergens nog geen consensus c.q. gedegen onderzoek over bestaat, is het de rol van scholensluitingen op 1) transmissie (ja, die is er, maar over de mate bestaat geen consensus) maar vooral op 2) ziekenhuisopnames.
Zou je verder kunnen onderbouwen waarom jij denkt dat besmette kinderen en ic-opnames een causale relatie hebben in de mate dat dit significant doorwerkt in de cijfers over twee weken, in acht nemend de huidige situatie van >30% 'ouderen' met een eerste prik?

[ Voor 30% gewijzigd door Jedi_Pimp op 16-05-2021 10:03 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Jedi_Pimp schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:53:
Travel shaming symboliseert voor mij treffend hoe het covid-sentiment sterker is geworden dan het nemen van effectieve covid-maatregelen zelf.
Er lijkt weinig over te blijven van dat schaamtegevoel. Genoeg mensen boeken nu al op de gok een vakantie en via social media zie ik ook al genoeg die nu al lustig reizen. Wat dat betreft zijn die gevoelens meer ten behoeve van het publiek. Landen die sterk afhankelijk zijn van toerisme willen ook niets liever dan open gaan, dat noodzaak om geld in het laatje te krijgen is belangrijker inmiddels.
Yaksa schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:48:
Overigens, ook in Corona-tijd is handel gewoon handel.
Of moeten die leveranciers van plastic schorten, injectienaalden, pleisters en face masks hun producten soms gratis weggeven?
Het verschil is dat die leveranciers het niet onder stoelen of banken steken, net als de farmaceuten. Ze maken winst en doen daar niet moeilijk over. Je weet waar je staat met ze.

Figuren als Van Lienden, maar ook bepaalde OMT leden zijn schijnheilig in dat opzicht. Zo'n mond over helden in de zorg en in dienst staan van de samenleving, maar ondertussen wel je zakken schaamteloos vullen. Van Lienden verdiende aan de handel in potentieel ondeugdelijke mondkapjes, OMT leden die test laboratoria runnen verdienen ook grof aan het beleid wat ze zelf bepalen. Het legt ze bepaald geen windeieren. Laat ze dan maar eerlijk zijn dat ze het nuttige met het aangename combineren, die retoriek over dit voor Nederland doen kunnen ze achterwege laten. Dan zijn ze ineens een stuk eerlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
CMD-Snake schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:51:
Figuren als Van Lienden, maar ook bepaalde OMT leden zijn schijnheilig in dat opzicht. Zo'n mond over helden in de zorg en in dienst staan van de samenleving, maar ondertussen wel je zakken schaamteloos vullen. Van Lienden verdiende aan de handel in potentieel ondeugdelijke mondkapjes, OMT leden die test laboratoria runnen verdienen ook grof aan het beleid wat ze zelf bepalen. Het legt ze bepaald geen windeieren. Laat ze dan maar eerlijk zijn dat ze het nuttige met het aangename combineren, die retoriek over dit voor Nederland doen kunnen ze achterwege laten. Dan zijn ze ineens een stuk eerlijker.
Weer een fiks aantal aannames die je met geen mogelijkheid hard kunt maken.
Benoem die 'bepaalde OMT leden" eens en waar ze dan schijnheilig zijn volgens jou.
En potentieel ondeugdelijk is een term die je op alles kunt plakken, tot een rol toiletpapier aan toe.
Geef eens een uittreksel van wat bepaalde OMT leden werkelijk verdienen aan test laboratoria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Zegt de persoon die beweert dat er nanodeeltjes van grafeen in voeding zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-06 23:21

The Legend

*Plop*

In ander nieuws: de IC-opnames van 15 mei zitten nog maar op 18 volgens NICE, dat wordt dus weer een laag getal.

En jaargangen 63 en 64 kunnen een vaccinatieafspraak maken.

[ Voor 21% gewijzigd door The Legend op 16-05-2021 12:25 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Yaksa schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:52:
[...]

Benoem die 'bepaalde OMT leden" eens en waar ze dan schijnheilig zijn volgens jou.
En potentieel ondeugdelijk is een term die je op alles kunt plakken, tot een rol toiletpapier aan toe.
Geef eens een uittreksel van wat bepaalde OMT leden werkelijk verdienen aan test laboratoria.
We hebben het hier maanden geleden al over gehad. Dingen herhalen om ze vervolgens weer af te doen als onwaar, is geen manier van discussiëren. Omdat je zelf blijkbaar geen zin of tijd hebt om de zoekfunctie te gebruiken: https://www.ftm.nl/artikelen/kluytmans-belang-coronatesten

@Laguna ik raad je aan om hier niet teveel energie in te steken.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:04
[...]

We nemen OMT lid Kluytmans, die nog net niet onder de raad van bestuur van Microvida valt. Zijn collega uit hetzelfde maatschap van artsen deed dat wel. Die was naast zijn werkzaamheden voor vier ziekenhuizen ook directeur van Microvida. Voor deze adviserende taken (en het aanleveren van ander werk uit vier ziekenhuizen naar Microvida) krijgt het maatschap een vergoeding. Dit schijnt een percentage van de omzet te zijn. Met een capaciteit van twee tot drie duizend corona analyses per dag snapt u zelf wel dat dit geen tientjeswerk is.
De sterk toegenomen omzet betekent ook een fors toegenomen honorarium voor vrijgevestigde artsen, zo bleek uit onderzoek van Follow the Money. Dat geldt ook voor Microvida, erkent Kluytmans in antwoord op vragen van FTM. ‘Er is sprake van een sterke toename van de productie met het daaraan gekoppelde honorarium. De maatschap waar ik bij aangesloten ben beraadt zich hoe hier op een uitlegbare, proportionele en maatschappelijk verantwoorde manier mee kan worden omgegaan.’
Als dit je reactie op vragen van een journalist is dan durf ik mijn hand er voor in het vuur te steken dat het totaalbedrag flink meer is dan ons gezamenlijke jaarsalaris. Tenzij jij stiekem Kluytmans heet. :P

[ Voor 12% gewijzigd door jadjong op 16-05-2021 12:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CMD-Snake
[...]
OMT lid Kluytmans bepaalde de teststrategie, maar verdiend aan elke afgenomen test in Nederland. Dit verzweeg hij bij zijn sollicitatie toen hij OMT lid werd. Kluytmans zelf kreeg een bonus van 3 ton over 2020 vanuit zijn bedrijf, dit nog los van zijn normale vergoedingen welke al royaal zijn. In 2020 van het bedrijf Microvida goed voor een extra winst van 16 miljoen euro.

Kluytmans is niet alleen. Ann Vossen is ook mede-eigenaar van een microbiologisch laboratorium en zij maakte zich sterk om buitenlandse laboratoria van de testmarkt te weren. Vossen wilde geen grote 'testfabrieken' omdat dit ten koste zou gaan van de diverse laboratoria die hij en zijn collega's exploiteerden. De Nederlandse testcapaciteit had hier zwaar onder te lijden en bleef daardoor langer ondermaats.

Kluytmans en Bonten verlenen ook consultancy diensten voor Pfizer, waarnaast Bonten datzelfde ook nog doet voor Jansen.

We hebben zoals @Jedi_Pimp al opmerkt dit eerder besproken en het is eerder in de media geweest. Deze onzelfzuchtige redders van Nederland beleven ook gouden tijden. Het enige wat we dan vragen is dat ze er eerlijk over zijn, maar dat gebeurt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

@CMD-Snake Ann Vossen is een vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
CMD-Snake schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:36:

We hebben zoals @Jedi_Pimp al opmerkt dit eerder besproken en het is eerder in de media geweest. Deze onzelfzuchtige redders van Nederland beleven ook gouden tijden. Het enige wat we dan vragen is dat ze er eerlijk over zijn, maar dat gebeurt niet.
Zeg gewoon dat je een nieuw zwembad hebt besteld, dan heb je 1 dag verontwaardiging en daarna gaan we weer verder met zeiken over andere zaken. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
CMD-Snake schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:36:
[...]

OMT lid Kluytmans bepaalde de teststrategie, maar verdiend aan elke afgenomen test in Nederland. Dit verzweeg hij bij zijn sollicitatie toen hij OMT lid werd. Kluytmans zelf kreeg een bonus van 3 ton over 2020 vanuit zijn bedrijf, dit nog los van zijn normale vergoedingen welke al royaal zijn. In 2020 van het bedrijf Microvida goed voor een extra winst van 16 miljoen euro.

Kluytmans is niet alleen. Ann Vossen is ook mede-eigenaar van een microbiologisch laboratorium en zij maakte zich sterk om buitenlandse laboratoria van de testmarkt te weren. Vossen wilde geen grote 'testfabrieken' omdat dit ten koste zou gaan van de diverse laboratoria die hij en zijn collega's exploiteerden. De Nederlandse testcapaciteit had hier zwaar onder te lijden en bleef daardoor langer ondermaats.

Kluytmans en Bonten verlenen ook consultancy diensten voor Pfizer, waarnaast Bonten datzelfde ook nog doet voor Jansen.

Wanneer iedereen (en ik ook) die info zo kan vinden dan zijn ze er toch niet oneerlijk over? Of moet iedereen van de daken gaan schreeuwen wat ze verdienen en wat ze daar allemaal voor gedaan hebben? Wat ik al eerder schreef, handel is handel. Er is niks mis met geld verdienen.
De Pharmafabrikanten hebben iets voor elkaar gekregen waar normaliter 10x zo lang over gedaan wordt. Dat mag ook beloond worden, daar hebben laboranten ook dag en nacht aan gewerkt.
Wanneer al de verdiensten (niet alleen op de vaccins) alleen maar bij buitenlandse bedrijven waren beland had iedereen ook moord en brand geschreeuwd.
En alles wat in de media verschijnt is niet per sé de waarheid, vaak worden nuances niet eens belicht omdat een lang verhaal toch niet gelezen wordt door het gros van het volk. Wat wel weer sappige headlines oplevert natuurlijk en waardoor onderbuikgevoelens alleen maar aangewakkerd worden.
Een ding is me al wel duidelijk geworden in deze tijd: "Zij die willen zoeken mogelijkheden, zij die niet willen zoeken alleen maar excuses".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-06 00:01
Yaksa schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:01:
[...]

Wanneer iedereen (en ik ook) die info zo kan vinden dan zijn ze er toch niet oneerlijk over? Of moet iedereen van de daken gaan schreeuwen wat ze verdienen en wat ze daar allemaal voor gedaan hebben? Wat ik al eerder schreef, handel is handel. Er is niks mis met geld verdienen.
De Pharmafabrikanten hebben iets voor elkaar gekregen waar normaliter 10x zo lang over gedaan wordt. Dat mag ook beloond worden, daar hebben laboranten ook dag en nacht aan gewerkt.
Wanneer al de verdiensten (niet alleen op de vaccins) alleen maar bij buitenlandse bedrijven waren beland had iedereen ook moord en brand geschreeuwd.
En alles wat in de media verschijnt is niet per sé de waarheid, vaak worden nuances niet eens belicht omdat een lang verhaal toch niet gelezen wordt door het gros van het volk. Wat wel weer sappige headlines oplevert natuurlijk en waardoor onderbuikgevoelens alleen maar aangewakkerd worden.
Een ding is me al wel duidelijk geworden in deze tijd: "Zij die willen zoeken mogelijkheden, zij die niet willen zoeken alleen maar excuses".
Als er na wat graven journalisten achter zijn gekomen is het minder erg? Omdat het informatie is wat niet 100% onvindbaar is? Je kan ook recht praten wat krom is...

Nadeel van het internet, bijna niks is veilig. Maakt het niet minder erg dat je tegengestelde belangen hebt. Je moet niet over de teststrategie gaan en aan de andere kant er geld aan verdienen, het is het 1 of het ander. Of teststrategie bepalen en geen belangen hebben of belang hebben in 1 of meerdere labs en geen inspraak in de teststrategie.

Geld verdienen, zo werkt de wereld inderdaad, maar belangenverstrengeling in een pandemie van notabene gemeenschapsgeld is not done.

Ze zijn er wel degelijk oneerlijk over geweest, want de formulieren die ingevuld moeten worden voor OMT-leden bevatten een verklaring waarin je moet verklaren of er belangen zijn, indien ja, welke. Dat is voor zover ik weet niet gedaan. Pas na onderzoek van FTW kwamen ze er via via achter dat onder andere Kluytmans en Vossen onderdeel waren van labaratoria.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/omt

Hier zijn de ingevulde formulieren van Vossen en Kluytmans:

https://www.rivm.nl/documenten/belangenverklaring-vossen - Geen belang volgens haar
https://www.rivm.nl/docum...genverklaring-j-kluytmans - Geen belangen volgens hem.

[ Voor 15% gewijzigd door Mr.Joker op 16-05-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Laguna schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:15:
Zegt de persoon die beweert dat er nanodeeltjes van grafeen in voeding zitten.
Je rukt de boel weer uit het verband. Dat heb ik nooit specifiek beweert.
Nanodeeltjes zitten zo'n beetje in alles.
Bij bepaalde toepassingsgebieden zijn ze nuttig en bij andere compleet nutteloos.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ze altijd gevaarlijk zijn.
Nanodeeltjes zitten ook in vulkaanas wat de hele wereld wordt overgeblazen. En komen zo ook in de voeding terecht. Moeten we dan al die vulkanen maar in het beton gieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Mr.Joker schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:06:
[...]

Als er na wat graven journalisten achter zijn gekomen is het minder erg? Omdat het informatie is wat niet 100% onvindbaar is? Je kan ook recht praten wat krom is...

Nadeel van het internet, bijna niks is veilig. Maakt het niet minder erg dat je tegengestelde belangen hebt. Je moet niet over de teststrategie gaan en aan de andere kant er geld aan verdienen, het is het 1 of het ander. Of teststrategie bepalen en geen belangen hebben of belang hebben in 1 of meerdere labs en geen inspraak in de teststrategie.

Geld verdienen, zo werkt de wereld inderdaad, maar belangenverstrengeling in een pandemie van notabene gemeenschapsgeld is not done.

Ze zijn er wel degelijk oneerlijk over geweest, want de formulieren die ingevuld moeten worden voor OMT-leden bevatten een verklaring waarin je moet verklaren of er belangen zijn, indien ja, welke. Dat is voor zover ik weet niet gedaan. Pas na onderzoek van FTW kwamen ze er via via achter dat onder andere Kluytmans en Vossen onderdeel waren van labaratoria.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/omt
Aan de andere kant wil je natuurlijk de best mogelijke wetenschappers / onderzoekers als adviseur hebben en laat die nou net bij de grote bedrijven werken die natuurlijk ook laboratoria hebben.
Wanneer je absoluut geen belangenverstrengeling wilt hebben dan moet je een structuur gaan herinvoeren zoals vroeger achter het IJzeren Gordijn. Geen private bedrijven, alles wordt door de overheid bepaald en gestuurd, geen concurrentiebeding. Is dat dan wat je wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Yaksa schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:14:
[...]

Aan de andere kant wil je natuurlijk de best mogelijke wetenschappers / onderzoekers als adviseur hebben en laat die nou net bij de grote bedrijven werken die natuurlijk ook laboratoria hebben.
Wanneer je absoluut geen belangenverstrengeling wilt hebben dan moet je een structuur gaan herinvoeren zoals vroeger achter het IJzeren Gordijn. Geen private bedrijven, alles wordt door de overheid bepaald en gestuurd, geen concurrentiebeding. Is dat dan wat je wil?
Dingen niet moeilijker maken dan ze zijn. Je mag als ambtenaar ook geen opdracht gunnen aan een relatie van je.

Als je dan als OMT lid dwars gaat zitten dat we capaciteit inkopen in het buitenland, omdat je zelf geld mis loopt ben je heel ongeloofwaardig en eigenlijk semi-crimineel imo. We hadden toen behoorlijke schaarste in testen. Doordat we niet in het buitenland capaciteit konden inkopen zijn er veel cases gemist en dus veel clusters. Ik kan me nog herinneren dat Vossen bij Jinek verkondigde dat ze de kwaliteit wilde waarborgen en daarom de testen in NL wilden houden... Waarom Jinek vroeg of ze in Duitsland nou slechtere kwaliteit leveren van labonderzoek. Toen liep ze vast, want dat is natuurlijk kul.

Formulier RIVM:

Hierbij gaat het om de vraag of (een bepaalde uitkomst van) het advies of de
richtlijn u op welke manier dan ook financieel voordeel kan opleveren.
Voorbeelden:
• Dienstverband bij een bedrijf dat opereert op het gebied waar het advies/de
richtlijn zich op richt
• Betaald adviseurschap in het bedrijfsleven of bij een belangenorganisatie.
• Directe financiële belangen in een bedrijf (aandelen of opties).
• Eigendom van een patent of product.

Punt 1/3 is bingo ;)

Nogmaals, je mag er best aan verdienen als persoon, zo werkt de wereld nou eenmaal, maar dan moet je geen adviserende rol nemen in zo'n adviesorgaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Joker op 16-05-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Yaksa schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:10:
[...]

Nanodeeltjes zitten zo'n beetje in alles.
Bij bepaalde toepassingsgebieden zijn ze nuttig en bij andere compleet nutteloos.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ze altijd gevaarlijk zijn.
Nanodeeltjes zitten ook in vulkaanas wat de hele wereld wordt overgeblazen. En komen zo ook in de voeding terecht. Moeten we dan al die vulkanen maar in het beton gieten?
Het ging hier specifiek om nanodeeltjes van grafeen, dan is het dus niet relevant om te beginnen over andere nanodeeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Mr.Joker schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:19:
[...]

Dingen niet moeilijker maken dan ze zijn. Je mag als ambtenaar ook geen opdracht gunnen aan een relatie van je.

Als je dan als OMT lid dwars gaat zitten dat we capaciteit inkopen in het buitenland, omdat je zelf geld mis loopt ben je heel ongeloofwaardig en eigenlijk semi-crimineel imo. We hadden toen behoorlijke schaarste in testen. Doordat we niet in het buitenland capaciteit konden inkopen zijn er veel cases gemist en dus veel clusters. Ik kan me nog herinneren dat Vossen bij Jinek verkondigde dat ze de kwaliteit wilde waarborgen en daarom de testen in NL wilden houden... Waarom Jinek vroeg of ze in Duitsland nou slechtere kwaliteit leveren van labonderzoek. Toen liep ze vast, want dat is natuurlijk kul.

Formulier RIVM:

Voorbeelden:
richtlijn zich op richt

Punt 1/3 is bingo ;)

Nogmaals, je mag er best aan verdienen als persoon, zo werkt de wereld nou eenmaal, maar dan moet je geen adviserende rol nemen in zo'n adviesorgaan.
Tja, ik maak me daar niet zo druk om. Ik zou voor geen goud in hun schoenen willen staan. En, al met al, zijn we er als land dan zoveel slechter van geworden door deze personen te laten adviseren?
Ik heb zo'n vermoeden (niet nagezocht) dat er, qua advies, in veel andere landen exact hetzelfde is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Laguna schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:24:
[...]
Het ging hier specifiek om nanodeeltjes van grafeen, dan is het dus niet relevant om te beginnen over andere nanodeeltjes.
Laat maar, iets met doelpalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
Yaksa schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:14:
Het zijn geen grote bedrijven. Deze arts-microbiologen zijn een soort zzp-ers eerder. Ze werken bij ziekenhuizen en hebben ook nog (relatief kleine) laboratoria voor microbiologisch onderzoek. Daarnaast doen ze ook nog consultancywerk voor grote farmaceuten. Beetje de vrije jongens van de medische wereld. ;)

Kluytmans en Vossen hadden best eerlijk kunnen zijn in hun sollicitatie, dan hadden ze de baan alsnog gekregen. Echter besloten ze om te liegen, in elke andere situatie was dat genoeg reden geweest minimaal voor ontslag. De druk die o.a. Kluytmans en Vossen uitoefenden op VWS om grote testfabrieken te weren was direct in hun eigenbelang. Nederland als geheel zou lijden daaronder, maar de OMT leden zouden zo hun gouden handel wat langer mogen behouden. Dit zou je zelfs als frauduleus kunnen zien, nog een reden waarvoor anderen minimaal ontslagen zouden worden zo niet strafrechtelijk onderzocht zouden worden onder normale omstandigheden.
Je slaat door en sleept er nu van alles bij wat er niets mee te maken heeft. Als de OMT leden het formulier netjes hadden ingevuld was er niets aan de hand geweest. Hooguit wat korte ophef. Nu hebben ze dan nog geluk door de pandemie, want elke gemiddelde ambtenaar in Nederland zou strafontslag gekregen hebben en vervolgd worden als ze zoiets deden.

Je zou spontaan nog medelijden krijgen met Van Dissel, hij heeft kennelijk geen enkel handeltje behalve zijn RIVM salaris. :P
Yaksa schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:27:
En, al met al, zijn we er als land dan zoveel slechter van geworden door deze personen te laten adviseren?
Ja. Onze testcapaciteit is moedwillig gesaboteerd zodat een paar OMT leden meer verdienden aan hun ondernemingen.
Formulier RIVM:

Voorbeelden:
richtlijn zich op richt

Punt 1/3 is bingo ;)
Betaald adviseurschap hadden ook mogen aankruisen. Kluytmans, Bonten en Vossen zijn ook consultants voor o.a. Pfizer en Jansen.
Of ten minste eerlijk zijn. Dan kunnen de adviezen ook in dat licht bekeken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:10:
[...]

Yaksa schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 22:08:
[...]

Eh, jawel hoor, letterlijk zelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Yaksa schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:28:
[...]

Laat maar, iets met doelpalen.
Doelpalen die je zelf verschuift bedoel je?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Laguna schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:45:
[...]

Doelpalen die je zelf verschuift bedoel je?
Modbreak:En nu klaar.

Dit is geen manier van discussieren door op de man elkaar te beschuldigen van het hanteren van verkeerde discussietechnieken.

Onder anderen de whataboutismen, rants en sealioning vieren hoogtij.

We onderbouwen onze posts met gedegen bronnen en argumentatie. Kritisch zijn op de OMT leden mag, maar onderhand lijkt het meer op bashen om je eigen beeld vorm te geven.

Tweakers Discord

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat een mooie lage instroom :) Uitstroom in de kliniek is gering (uiteraard door weekend) maar zelfs daarmee nog een daling. Weer een teken dat er verbetering in de situatie zit...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 20:42
Dat is een veel genuanceerder verhaal dan je hier beschrijft; en dat was ook toen al bekend. Een van de issues was het forceren van een al langer lopende discussie over kwaliteit vs kosten van de relatief kleinschalige ziekenhuislabs tov de grote commerciele labs. Ook was ook al duidelijk dat ook niet alle claims van capaciteit zo makkelijk beschikbaar als werd geclaimd. Ook de andere kant van die discussie had belangen. (Ik neem daarbij geen positie in dat de gemaakte keuzes 'dus' de juiste waren).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 20:42
CMD-Snake schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:30:
[...]

Het zijn geen grote bedrijven. Deze arts-microbiologen zijn een soort zzp-ers eerder. Ze werken bij ziekenhuizen en hebben ook nog (relatief kleine) laboratoria voor microbiologisch onderzoek. Daarnaast doen ze ook nog consultancywerk voor grote farmaceuten. Beetje de vrije jongens van de medische wereld.
Het is daarbij vaak ook de standaardconstructie waarmee veel ziekenhuizen werken. Diverse diensten (zoals zorg, maar ook labs e.d.) worden afgenomen van diverse maatschappen, wat in feite BV's zijn, in eigendom van een aantal artsen.
Kluytmans en Vossen hadden best eerlijk kunnen zijn in hun sollicitatie, dan hadden ze de baan alsnog gekregen. Echter besloten ze om te liegen,
Besloten om te liegen, heb ik dat gemist? Ik acht het niet onmogelijk dat gezien de positie van maatschappen in de zorg dit er door geglipt is. Maatschappen zijn de norm, en die hebben 'dus' een belang bij de zorghandelingen die ze verkopen.
in elke andere situatie was dat genoeg reden geweest minimaal voor ontslag. De druk die o.a. Kluytmans en Vossen uitoefenden op VWS om grote testfabrieken te weren was direct in hun eigenbelang.
Over het algemeen werd dat ook gezien in het ziekenhuis belang. Die discussie is al van voor Corona. Ik laat in het midden of die postitie juist was.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-06 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RoD schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:05:
[...]

Wat een mooie lage instroom :) Uitstroom in de kliniek is gering (uiteraard door weekend) maar zelfs daarmee nog een daling. Weer een teken dat er verbetering in de situatie zit...
Hoe staat deze daling in verhouding tot de daling die we vorig jaar gezien hebben ? Gek genoeg lees ik hier weinig over terug, lijkt mij erg interessant om dat vergelijk te maken nu de vaccinatie graad in snel tempo toeneemt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:25
revolution-nl schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:13:
[...]

Hoe staat deze daling in verhouding tot de daling die we vorig jaar gezien hebben ? Gek genoeg lees ik hier weinig over terug, lijkt mij erg interessant om dat vergelijk te maken nu de vaccinatie graad in snel tempo toeneemt.
Wel lastig 1 op 1 te vergelijken denk ik.

2020:
1 variant
Extreem goed voorjaar
Maatregelen erg goed nageleefd

2021
Meerdere varianten
Extreem slecht voorjaar
Maatregelen worden stuk minder nageleefd
Vaccinaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-06 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

crimby schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:16:
[...]

Wel lastig 1 op 1 te vergelijken denk ik.

2020:
1 variant
Extreem goed voorjaar
Maatregelen erg goed nageleefd

2021
Meerdere varianten
Extreem slecht voorjaar
Maatregelen worden stuk minder nageleefd
Vaccinaties
Je kan ook stellen dat de maatregelen in 2021 tot nu toe een stuk omvangrijker en stringenter zijn geweest.
Anyhow ik vind het jammer dat er amper wordt teruggeblikt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:38
De bingo van vandaag:

Edit: ter vergelijking, zo'n 2200 minder besmettingen dan vorige week zondag.

[ Voor 30% gewijzigd door Moi_in_actie op 16-05-2021 15:23 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 21:51
Moi_in_actie schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:22:
De bingo van vandaag:
[Twitter]

Edit: ter vergelijking, zo'n 2200 minder besmettingen dan vorige week zondag.
Gaat vlotjes zo met alle datapunten.
Ben wel heel benieuwd wat er komende weken gaat gebeuren met de scholen/jeugd, nu alle vakanties weer over zijn.
Wellicht daling van het % positief en stijging van de besmettingen? Zal dan weinig impact hebben op de zorg/opnames. Wellicht @t_captain nog een reflectie ?

American Express vraagbaak

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Vermoed dat twee weken meivakantie in het PO/VO ook behoorlijk effectief is geweest.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Er zijn geruchten in de verschillende Britse media dat diegene die in het VK besmet zijn geraakt met de Indiase variant niet gevaccineerd zijn.

In eerdere berichtgeving was daarvan wel sprake, i.e dat ondanks vaccinatie er mensen besmet waren met de Indiase variant en zo ziek werden dat ziekenhuisopname noodzakelijk was.

Dat lijkt niet het geval te zijn. Het lijkt erop dat de vaccinatie helpt, ook tegen deze Indiase variant.

Ik noem nog even geen bronnen totdat ik het kan verifieren want ik vindt het nu slechts in de tabloids terug en die nemen het niet altijd even nauw met de waarheid.

In Nederland blijkt momenteel uit de kiemsurveillance nog geen groei van de Indiase variant. Of het is zo laag dat er geen zinnige conclusies kunnen worden getrokken. Vooralsnog dus de goede kant op en lijkt het risico op een gevaarlijke mutatie iets kleiner te zijn geworden.

De Britten exporteren dan misschien geen goederen meer maar nog wel virussen :+ /s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:46
Denk dat het grootste aandeel in de daling (wellicht naast vaccinatie, maar ik denk dat dat aandeel nog niet zo groot is) inderdaad de vakantie in het PO/VO was.

Scholen dicht en een week later kelderen de cijfers. Kan amper toeval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:17
hoevenpe schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:37:
Vermoed dat twee weken meivakantie in het PO/VO ook behoorlijk effectief is geweest.
Het zou mij ook niets verbazen als dat de grootste oorzaak is van de huidige daling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-06 23:21

The Legend

*Plop*

Lijkt me niet de belangrijkste oorzaak. De daling is ingezet vanaf 25 april, dus al een week voor de start van de vakanties. R ligt vanaf 18 april onder 1, de daling nu is dus het vertraagde effect daarvan.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:34
LZ86 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:47:
Denk dat het grootste aandeel in de daling (wellicht naast vaccinatie, maar ik denk dat dat aandeel nog niet zo groot is) inderdaad de vakantie in het PO/VO was.

Is het ook niet nee. Je ziet het constant terug in de besmettingcijfers. Elke keer dalen de besmettingcijfers na een schoolvakantie. En als ze eenmaal weer opengegooid werden, de scholen. Zag je heel snel weer een stijging van besmettingen.

Snap dat school echt belangrijk is, maar het is haast elke keer nog de reden geweest van de stijgingen. En niet een te druk park o.i.d.

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-06 14:39
Indoubt schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:47:
Er zijn geruchten in de verschillende Britse media dat diegene die in het VK besmet zijn geraakt met de Indiase variant niet gevaccineerd zijn.

In eerdere berichtgeving was daarvan wel sprake, i.e dat ondanks vaccinatie er mensen besmet waren met de Indiase variant en zo ziek werden dat ziekenhuisopname noodzakelijk was.

Dat lijkt niet het geval te zijn. Het lijkt erop dat de vaccinatie helpt, ook tegen deze Indiase variant.

Ik noem nog even geen bronnen totdat ik het kan verifieren want ik vindt het nu slechts in de tabloids terug en die nemen het niet altijd even nauw met de waarheid.

In Nederland blijkt momenteel uit de kiemsurveillance nog geen groei van de Indiase variant. Of het is zo laag dat er geen zinnige conclusies kunnen worden getrokken. Vooralsnog dus de goede kant op en lijkt het risico op een gevaarlijke mutatie iets kleiner te zijn geworden.

De Britten exporteren dan misschien geen goederen meer maar nog wel virussen :+ /s
Van Dissel: "In Oxford is in het laboratorium gekeken of antistoffen na een doorgemaakte infectie of vaccinatie ook beschermen tegen de Indiase variant. Dat ziet er goed uit. Volgens die wetenschappers zijn zorgen daarover niet nodig."

https://nos.nl/l/2380796

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Als de scholen een risico zijn is dat gewoon een afgewogen risico. De VO-school waar ik werk is het heel rustig en krijg ik bijna geen berichten meer over besmette collega’s of leerlingen. Het VO is ook niet helemaal open.

En mocht het wel zo zijn hoop ik dat het vaccineren opweegt tegen die stijging.

En trouwens. Besmettingen zijn niet perse erg toch? We sturen toch op de zorg? Zolang die maar in groepen zitten die niet in het hospitaal komen niets aan de hand toch. Zonder die data te hebben is het onmogelijk hier een conclusie aan te verbinden.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 16-05-2021 20:18 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:30
Stinger_Ventura schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:43:
[...]

Gaat vlotjes zo met alle datapunten.
Ben wel heel benieuwd wat er komende weken gaat gebeuren met de scholen/jeugd, nu alle vakanties weer over zijn.
Wellicht daling van het % positief en stijging van de besmettingen? Zal dan weinig impact hebben op de zorg/opnames. Wellicht @t_captain nog een reflectie ?
Ik ga even door de prognoses heen.

Eerst de belangrijkste en dat is de IC. Ik modelleer de relatieve groei/krimp van wekelijkse IC-opnames aan de hand van de gepubliceerde aantalen tests van 1 week eerder. Als data gebruik ik NICE. Voordeel is dat deze vaak frequent wordt bijgewerkt en up to date is. Nadeel is dat je vaak nog wat correcties achteraf krijgt.

De standaarddeviatie van een weekschatting is ongeveer 5 procentpunt.

De afgelopen paar weken waren mijn prognoses:

* week 17. Verwachte groei: -2%, gerealiseerd: +1%
* week 18. Verwachte groei: -15% gerealiseerd -19%
* week 19. Verwachte groei: -17% gerealiseerd t.b.d.

Voor week 19 zijn de gegevens nog niet helemaal compleet, eigenlijk kan ik pas morgenmiddag wat beter schatten. Op basis van ma-za lijken we op weg naar een daling van ongeveer 22-25%.

Dan komende week, week 20.

* positieve tests GGD week 19 (ruw): -27.2%
* correctie vanwege GGD IT-storing die de getallen van begin week 18 hoger representeerde: +5.2%
* correctie vanwege dalend aantal uitgevoerde tests (o.m. feestdag effect Hemelvaartsdag): +3.7%
--> schatting ontwikkeling aantal besmettingen afgelopen week: -18.3 %
* prognose vacinatie-effect komende week: -5%

--> prognose ontwikkeling aantal IC opnames week 20 t.o.v. week 19: -23%

Dan even naar de R-waarde en ontwikkeling van de prognose voor positieve tests per dag.

* meest recente opbservatie historisch: 0.81 op 5 mei. Breakdown naar 0.89 trendmatig en -0.08 incidentele afwijking).
(RIVM modelleert voor 29-4 een getal van 0.95. Ik Voorzie dat ze met een aanzienlijke daling gaan komen voor 6-5, ergens rond 0.88 a 0.90 gok ik).
* prognose voor de datum van de 2e ronde versoepelingen (18 mei): 0.85
* prognose voor de mogelijke datum van de 3e ronde versoepelingen (2 juni): 0.77

Er lijkt dus aanzienlijke ruimte om te versoepelen zonder dat de besmettingen gaan stijgen. De eerste ronde van versoepelingen lijkt niet meer dan enkele basispunten aan de R-waarde te hebben bijgedragen dus we kunnen overwegen om het 2e en 3e pakket gewoon op dinsdag te doen. Dan zal R misschien even tussen de 0.95 en 1.00 komen, maar samen met het toenemende vaccinatie-effect zal zelfs dan de instroom op de IC blijven doorgaan met dalen.

Ik kijk iets verder in de toekomst. Bij de huidige trends (en dus zonder het effect van de aanstaande versoepelingen) verwacht ik dat de positieve tests tussen 15 en 25 juni onder de 1000 per dag zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-06 13:52
Indoubt schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:47:

In India zijn 33 gevaccineerde ziekenhuismedewerkers geïnfecteerd geraakt.
Maar geen van hen met ernstige gevolgen.
Bron : https://www.biorxiv.org/c...1.05.08.443253v1.full.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:56
t_captain schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:46:
[...]
Ik kijk iets verder in de toekomst. Bij de huidige trends (en dus zonder het effect van de aanstaande versoepelingen) verwacht ik dat de positieve tests tussen 15 en 25 juni onder de 1000 per dag zakken.
Onder de 1000 per dag zit je onder de 50 per 100.000 inwoners per week (dat is 8500 per week). En dan heb je het over het laagste risiconiveau.

We bereiden ons dus echt voor op de laatste bocht voor de finish. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat denk ik wel.

Ik ben een klein beetje huiverig voor de effecten van grote en drukke samenkomsten binnen (volle kroegen, concerten). Het effect daarvan op R is volgens mij niet klein. Maar voor de rest denk ik dat we fase 2 en 3 gewoon deze week moeten doen.

En als we in de eerste week van juni de effecten in kaart hebben en die niet tegenvalllen, dan kunnen we voorsoorteren op open binnengrenzen in de EU op 15-6.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoney3K
t_captain schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:31:
Dat denk ik wel.

Ik ben een klein beetje huiverig voor de effecten van grote en drukke samenkomsten binnen (volle kroegen, concerten). Het effect daarvan op R is volgens mij niet klein. Maar voor de rest denk ik dat we fase 2 en 3 gewoon deze week moeten doen.

En als we in de eerste week van juni de effecten in kaart hebben en die niet tegenvalllen, dan kunnen we voorsoorteren op open binnengrenzen in de EU op 15-6.
Als ze dus het doel halen om iedereen die wil, vanaf 1 juli een vaccin aan te bieden, betekent het dat de horizon van het "oude normaal" in zicht komt voor september. Of zelfs, als alles mee zit, zelfs in augustus. En dan een echt oud normaal, zonder mondkapjes, zonder anderhalve meter.

Dan is die hele testmaatschappij misschien een goed reserveplan, maar voor de rest, too little too late.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 16-05-2021 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-01 22:49

ACID-dude

Make More Music!

Stoney3K schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:33:
[...]

Als ze dus het doel halen om iedereen die wil, vanaf 1 juli een vaccin aan te bieden, betekent het dat de horizon van het "oude normaal" in zicht komt voor september. Of zelfs, als alles mee zit, zelfs in augustus. En dan een echt oud normaal, zonder mondkapjes, zonder anderhalve meter.

Dan is die hele testmaatschappij misschien een goed reserveplan, maar voor de rest, too little too late.
Ik vrees dat evenementen, met name binnen, met name >5k mensen, echt nog wel een tijdje gereguleerd zullen (moeten) worden door middel van 'testmaatschappij'-achtige maatregelen. Gelukkig niet meer voor het terras, dierentuin, etc. Kwestie van komende maanden niet onnodig hotspots gaan veroorzaken. Lijkt me ook een goede zaak, de zorg heeft echt heel erg veel ruimte nodig komende lange periode.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
Wat mij betreft is dat precies de goede naam: reserveplan.

Reserve voor het geval we in de greep zouden komen van een nieuwe mutant. Extra besmettelijk, maar vooral vaccinresistent, kan de klok terugzetten en de crisis verlengen. Daarvoor is testsamenleving het “plan B”. Maar in de normale scenario’s is dat plan B niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Als de trend zo blijft doorzetten en de cijfers continu maar blijven dalen, kan ik mij best voorstellen dat stap 3 eerder gezet zou kunnen worden. Deze staat nu voor 9 juni gepland (aankondiging 1 juni). Er is een alternatieve optie (rijksoverheid) om stap 3 al op 1 juni in te laten gaan.

Wat denken jullie? Realistisch? Verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:37

Onbekend

...

Dat is denk ik niet verstandig.
A.s. woensdag gaat zeer waarschijnlijk de 2e stap worden gezet. De effecten daarvan zijn dan twee weken later pas zichtbaar, op 2 juni dus. De eerst mogelijke volgende stap zou dan op 9 juni kunnen zijn, maar ik schat pas op z'n vroegst dat dat op 16 juni wordt gedaan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat we nu al zo’n buffer in de R-waarde hebben zitten dat ik stap 2 en 2 op 18 mei zou aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 21:51

Bron van deze stelling? Heb een buitenland trip binnen de EU staan in het weekend er net voor.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
Om even duidelijk te hebben, met 'open' bedoel je vrij reizen zonder verplichting tot testen of quarantaine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:17
Als we het dan toch hebben over het openingsplan. Bij elke stap staat bij sporten: verruimen van voorwaarden sporten binnen en buiten. Dit staat bij elke stap maar er staat niet specifiek bij wat de verruiming is. Is het kabinet daar bewust zo onduidelijk over zodat ze daar achteraf nog mee kunnen fine tunen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
t_captain schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:04:
Ik denk dat we nu al zo’n buffer in de R-waarde hebben zitten dat ik stap 2 en 2 op 18 mei zou aandurven.
Stap 2 en 3 bedoel je?

@Onbekend kan ik in komen, maar de lockdown is natuurlijk gedaan vanwege de hoge en stijgende cijfers. Als deze cijfers er niet meer zijn en het RIVM geeft momenteel dat we qua continu dalende trend wel goed zitten, zeker tot aan de zomer. Wat let ons dan om stap 3 ook te zetten?
Let wel, stap 3 is nog niet maatregel-vrij he!

@Robkazoe volgens mij zijn dat extra versoepelingen boven op de uitgewerkte stap. Niet heel duidelijk nee.

[ Voor 8% gewijzigd door crimby op 16-05-2021 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
The Legend schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:00:
Lijkt me niet de belangrijkste oorzaak. De daling is ingezet vanaf 25 april, dus al een week voor de start van de vakanties. R ligt vanaf 18 april onder 1, de daling nu is dus het vertraagde effect daarvan.
Vanaf 23 april hadden veel scholen al vrij.
Een boel scholen hebben de week voor de meivakantie erbij genomen, en een andere groep de week na de meivakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:37

Onbekend

...

Robkazoe schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:09:
Als we het dan toch hebben over het openingsplan. Bij elke stap staat bij sporten: verruimen van voorwaarden sporten binnen en buiten. Dit staat bij elke stap maar er staat niet specifiek bij wat de verruiming is. Is het kabinet daar bewust zo onduidelijk over zodat ze daar achteraf nog mee kunnen fine tunen?
Ik denk dat ze een aantal zaken niet helemaal zeker weten met de planning, dus daarom dat ze over bepaalde zaken wat vager zijn. Vandaar die overleggen die zondag daarvoor over de nieuwe stappen.
Daarnaast, als ze alles al 100% duidelijk hebben, weet je zeker dat er nu al groepen gaan klagen dat ze zich benadeeld voelen. Ik denk dat dat ook een reden is om het e.e.a. onduidelijk te houden.
crimby schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:11:
[...]
@Onbekend kan ik in komen, maar de lockdown is natuurlijk gedaan vanwege de hoge en stijgende cijfers. Als deze cijfers er niet meer zijn en het RIVM geeft momenteel dat we qua continu dalende trend wel goed zitten, zeker tot aan de zomer. Wat let ons dan om stap 3 ook te zetten?
Let wel, stap 3 is nog niet maatregel-vrij he!
We gaan er vanuit dat die R met die tweede stap niet erg snel omhoog gaat en zeker nauwelijks boven de 1 uit komt. Maar in de praktijk kan het ook zomaar tegenvallen. Het laatste wat we willen is dat we een deel van die versoepelingen terug moeten draaien, dus kan je beter een weekje extra wachten moet de volgende versoepelingen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 13:25

Ik heb woensdag een Corona-test gedaan en het test-center hier in de stad was helemaal leeg (2-3 personen voor een test) terwijl bij mijn vorige testen er een rij vanaf de ingang stond.

De testers gaven ook aan dat het bizar rustig was opeens en ze vermoedden ook dat het door de vakantie was. Ben benieuwd hoe de cijfers er de komende week uitzien en dat eventuele versoepelingen niet klakkeloos op basis van de vakantie-week-trend beslist gaan worden.

Anyway dat is mijn n=1 :*)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
@Onbekend

De eerste fase heeft afaik slechts zo’n 2 a 3 basispunten aan de R-waarde toegevoegd. We hebben deze week een ruimte van maar liefst 15bp onder de lijn “R=1”, dus gelijkblijvende besmettingen. Bovendien is er een sterke downtrend in de R-waarde door toenemende immunisatie. Als je per ongeluk door R=1 heen knalt, je zit gauw weer veilig. Die downtrend bedraagt volgens mijn model 4bp per week.

Als je stuurt op IC opnames is het plaatje nog mooier. Door toenemende vaccinatie van kwetsbaren dalen deze nog harder dan de besmettingen. Budget tot gelijkblijvende instroom IC schat ik op 18bp met een wekelijkse downtrend van 7bp.

Wat mij betreft: bring it on :)

@Bossie
Cyclische effecten zoals weekend- en feestdagen zie je terug in de positiviteitsratio. Nu is die al een aantal weken wat stijgend van aard, ik zie echter geen plotselinge accelleratie daarvan in de meivakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Stinger_Ventura schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:05:
[...]

Bron van deze stelling? Heb een buitenland trip binnen de EU staan in het weekend er net voor.
Geen bron, maar mijn persoonlijke inschatting dat het binnen de ruimte van R<1 en almaar dalende belasting op de zorg weer mogelijk moet zijn om zonder obstructies te reizen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
Over reizen: ik vraag me soms af in hoeverre strikte (en tot in den treure herhaalde) adviezen en belemmeringen niet averechts werken.

Als mijn overheid heel hard roept “blijf in eigen land” [binnen onze jurisdictie; onder onze macht], dan versterkt dat bij mij juist het verlangen om afstand te nemen. Een beetje alsof je een partner zou hebben die je tot in details controleert, dan kom je ook niet meer zo graag thuis.

Er ontstaat in delen van onze samenleving een gevoel dat overheden hun grip op de burger flink willen versterken. Stel nou dat de wappies gelijk krijgen, en dit inderdaad een opmaat is naar een totalitaire toekomst. Op welk moment weet je dat zeker, als je de kat uit de boom blijft kijken. Eigenlijk pas als het te laat is en je vast zit. Daarom vind ik de intuïtie van “dit bevalt me niet” toch iets te belangrijk om helemaal uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54

immetjes

HIER is BERN-E

Ik denk dat de grote daling te wijten is aan de toename van de specifieke luchtvochtigheid, zoals elk jaar gebeurt met de afname van respiratorische ziektes.

Het is wel interessant om Belgische en Nederlandse vakanties hier tegen af te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door immetjes op 17-05-2021 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 13:25
t_captain schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:32:
@Onbekend

De eerste fase heeft afaik slechts zo’n 2 a 3 basispunten aan de R-waarde toegevoegd. We hebben deze week een ruimte van maar liefst 15bp onder de lijn “R=1”, dus gelijkblijvende besmettingen. Bovendien is er een sterke downtrend in de R-waarde door toenemende immunisatie. Als je per ongeluk door R=1 heen knalt, je zit gauw weer veilig. Die downtrend bedraagt volgens mijn model 4bp per week.

Als je stuurt op IC opnames is het plaatje nog mooier. Door toenemende vaccinatie van kwetsbaren dalen deze nog harder dan de besmettingen. Budget tot gelijkblijvende instroom IC schat ik op 18bp met een wekelijkse downtrend van 7bp.

Wat mij betreft: bring it on :)

@Bossie
Cyclische effecten zoals weekend- en feestdagen zie je terug in de positiviteitsratio. Nu is die al een aantal weken wat stijgend van aard, ik zie echter geen plotselinge accelleratie daarvan in de meivakantie.
Ondanks de positieve trend, heb ik simpelweg iets van laten we gewoon even doorpakken totdat >= 80% is gevaccineerd om vervolgens dan pas in gecontroleerde stappen versoepelingen te implementeren. Minimaliseer het risico ipv bewust het te accepteren.

Laat de IC etc eerst maar eens vrijwel leeglopen en de zorg weer normaliseren, ik zien echt niet in waarom er op basis van de huidige cijfers/trend er maar weer versoepelingen moeten komen, zet dan echt even door zodat we niet een hetzelfde patroon zoals rond de zomer vorig jaar gaan herhalen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Bossie schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:59:
[...]

Ondanks de positieve trend, heb ik simpelweg iets van laten we gewoon even doorpakken totdat >= 80% is gevaccineerd om vervolgens dan pas in gecontroleerde stappen versoepelingen te implementeren. Minimaliseer het risico ipv bewust het te accepteren.

Laat de IC etc eerst maar eens vrijwel leeglopen en de zorg weer normaliseren, ik zien echt niet in waarom er op basis van de huidige cijfers/trend er maar weer versoepelingen moeten komen, zet dan echt even door zodat we niet een hetzelfde patroon zoals rond de zomer vorig jaar gaan herhalen.
Met de snelheid waarmee gevaccineerd wordt en toenemende immuniteit zullen versoepelingen steeds minder effect hebben op de snelheid waarmee het daalt.

M.a.w. die IC zal toch wel leeg lopen, snellere versoepelingen of niet. Als 80% van de >50'ers gevaccineerd is kan je de discotheken weer open gooien, dat geen niet echt veel effect meer hebben op de ziekenhuisdruk, al helemaal niet in de zomer waar verkoudheids/griepvirussen vaak in de sluimerstand staan.

Ik maak me meer zorgen om de winter, gaan we andere mutanten krijgen? Houdt covid zich koest en zal influenza weer hard toeslaan? Die vaccinatiegraad ligt denk ik veel lager.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:19

Vuvuzela

My spire is forming

Bossie schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:59:
[...]
Laat me raden.. je hebt geen last van de huidige maatregelen?

De aankomende versoepelingen stellen niet veel voor, helemaal niet als je de cijfers en trends ziet.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
ACID-dude schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:37:
[...]

Ik vrees dat evenementen, met name binnen, met name >5k mensen, echt nog wel een tijdje gereguleerd zullen (moeten) worden door middel van 'testmaatschappij'-achtige maatregelen. Gelukkig niet meer voor het terras, dierentuin, etc. Kwestie van komende maanden niet onnodig hotspots gaan veroorzaken. Lijkt me ook een goede zaak, de zorg heeft echt heel erg veel ruimte nodig komende lange periode.
Hugo had het de laatste persconferentie over 1000 mensen en tevens halve capaciteit. Voor de kerst een ouderwets vol stadion of concertzaal ga ik nog maar niet van uit. In ieder geval niet zonder tets en registratieplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:26
Bossie schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:02:
De testers gaven ook aan dat het bizar rustig was opeens en ze vermoedden ook dat het door de vakantie was.
Ja natuurlijk, er zijn buiten de vakanties massaal ouders hun kinderen aan het laten testen, anders kun je (opnieuw! Na alle eerdere sluitingen) 2 week met ze thuis zitten elke keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Ik ben redelijk hoopvol over de mutanten.

* Tot nu toe zijn de verdenkingen van “extra besmettelijkheid” en “vaccinresistentie” niet vaak uitgekomen. Sinds de opkomst van de Engelse variant (1e observatie november) lijkt het met elke nieuwe mutant wel mee te vallen. De meeste voegen niets toe, alleen P1 lijkt een tikje hogere R-waarde te hebben.

* Muteren gaat samen met reproduceren. We komen nu wereldwijd in een fase terecht van sterk teruglopende aantalen besmettingen. Daarmee “bevriezen” we als het ware het mutatieproces. Het kan eens zo zijn dat we de komende 2 jaar evenveel nieuwe varianten tegenkomen als de afgelopen 6 maanden.

Grootste zorg is dat elders op de wereld gebieden bestaan waar het virus nog vrijwel ongeremd van voortplanten. Uit eigenbelang moeten we ook vaccins naar die plekken sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bossie schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:02:
[...]
Ik heb woensdag een Corona-test gedaan en het test-center hier in de stad was helemaal leeg (2-3 personen voor een test) terwijl bij mijn vorige testen er een rij vanaf de ingang stond.

De testers gaven ook aan dat het bizar rustig was opeens en ze vermoedden ook dat het door de vakantie was. Ben benieuwd hoe de cijfers er de komende week uitzien en dat eventuele versoepelingen niet klakkeloos op basis van de vakantie-week-trend beslist gaan worden.

Anyway dat is mijn n=1 :*)
De vakantie is al meer dan 1 of 2 weken afgelopen, afhankelijk van je regio, dus dat zou wel bijzonder zijn als verklaring.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:10
YakuzA schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:51:
[...]

De vakantie is al meer dan 1 of 2 weken afgelopen, afhankelijk van je regio, dus dat zou wel bijzonder zijn als verklaring.
Volgens mij mogen scholen tegenwoordig een beetje zelf kiezen hoe of wat met de meivakantie. Hier hadden de meeste in ieder geval afgelopen week nog vrij en beginnen ze vandaag dus weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:31
YakuzA schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:51:
[...]

mei vakantie is overal 1 tot en met 9 mei en bij sommige is er juist nog een week achteraan geplakt. Zover ik weet niet er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

trekker22 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:13:
[...]

mei vakantie is overal 1 tot en met 9 mei en bij sommige is er juist nog een week achteraan geplakt. Zover ik weet niet er voor.
Zie het idd, Afhankelijk van de school is hij dus 1 week afgelopen of vorige week nog niet.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
trekker22 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:13:
[...]

Koningsdag was de week ervoor, dus er zijn ook veel scholen die daarvoor hebben gekozen. Was ook het advies:
Adviesweek meivakantie
Koningsdag valt in 2021 buiten de vastgestelde week meivakantie. Scholen kunnen de meivakantie met een week uitbreiden. OCW geeft hiervoor adviesdata: 24 april t/m 3 mei 2021. Kijk in de schoolgids of op de website van de school voor de juiste data.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Ondernemers worden genekt door enorme coronaschuld Belastingdienst

Beetje wat te verwachten was, maar de uitgestelde belastingen die bedrijven opbouwen door de steunmaatregelen dreigt voor een deel van die bedrijven fataal te worden als de regering vast blijft houden aan de terugbetalingseisen. Vanaf komende oktober moeten bedrijven hun schulden bij de Belastingdienst binnen drie jaar inlossen. Als klap op de vuurpijl moeten de bedrijven ook 4% rente betalen over hun schuld bij de Belastingdienst terwijl ze die terugbetalen.

Zo'n 200.000 bedrijven hebben gezamenlijk 16 miljard euro coronaschuld openstaan bij de Belastingdienst. De ABN Amro verwacht in deze periode nog veel faillissementen te zien door de Belastingdienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

vuurtjih schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:02:
[...]

Koningsdag was de week ervoor, dus er zijn ook veel scholen die daarvoor hebben gekozen. Was ook het advies:
[...]
In het zuiden heeft vrijwel geen enkele school daar voor gekozen. Die hebben de afgelopen 2 weken vakantie gehad. Heeft er mee te maken dat de zomervakantie in het zuiden erg laat valt. (en adviezen zijn altijd gericht op midden van het land).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:18:
Beetje wat te verwachten was, maar de uitgestelde belastingen die bedrijven opbouwen door de steunmaatregelen dreigt voor een deel van die bedrijven fataal te worden als de regering vast blijft houden aan de terugbetalingseisen. Vanaf komende oktober moeten bedrijven hun schulden bij de Belastingdienst binnen drie jaar inlossen. Als klap op de vuurpijl moeten de bedrijven ook 4% rente betalen over hun schuld bij de Belastingdienst terwijl ze die terugbetalen. (…)
'Wat te verwachten was' en 'klap op de vuurpijl'? Wat is je boodschap nu precies? Dat een crisis van dit formaat kan leiden tot bedrijven die failliet gaan?

Dat laatste is vervelend voor de betrokkenen natuurlijk, maar daar staat tegenover dat het aantal faillissementen historisch laag is. En dat betekent dat een deel van deze bedrijven mogelijk ook failliet was gegaan zonder de crisis.
Zo'n 200.000 bedrijven hebben gezamenlijk 16 miljard euro coronaschuld openstaan bij de Belastingdienst. De ABN Amro verwacht in deze periode nog veel faillissementen te zien door de Belastingdienst.
Het woord faillissement staat 1x in het krantenartikel en 5x in het rapport (ik neem aan dat dit het rapport is):
https://insights.abnamro....stingschuld-uit-lockdown/

Misschien lees ik erover heen, maar nergens zie ik het woord 'veel' staan. Waarom staat dat woord in de inleiding van het artikel? Zie ook bovenstaande vragen n.a.v. je eerste twee alinea's.

Ten slotte: het is voor de Nederlandse overheid helemaal niet per se zinnig om bedrijven te laten failleren door een belastingschuld te innen, omdat een voortzetting op termijn mogelijk tot een hogere belastingopbrengst zal leiden. Het is dus maar zeer de vraag of daarop wordt aangestuurd, maar in essentie een politiek besluit.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
Number10 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:46:
[...]
Dat laatste is vervelend voor de betrokkenen natuurlijk, maar daar staat tegenover dat het aantal faillissementen historisch laag is. En dat betekent dat een deel van deze bedrijven mogelijk ook failliet was gegaan zonder de crisis.
Het is natuurlijk wel een beetje bezopen dat je eerst corona-steunmaatregelen uitdeelt als overheid en belastingen uitstelt om te voorkomen dat bedrijven failliet gaan, en vervolgens dat geld terug gaat vorderen en zelf de faillisementen veroorzaakt.

Bovendien maakt het niet uit of een bedrijf nu failliet gaat of uit zichzelf stopt: In allebei de gevallen betekent het dat er mensen op straat staan, en er uit de pot van het UWV betaald moet worden. Lose-lose. Het is dus echt in het belang van de overheid dat er zo veel mogelijk werkgelegenheid overeind blijft, ook als dat op korte termijn geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:10
Stoney3K schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:50:
[...]

Het is natuurlijk wel een beetje bezopen dat je eerst corona-steunmaatregelen uitdeelt als overheid en belastingen uitstelt om te voorkomen dat bedrijven failliet gaan, en vervolgens dat geld terug gaat vorderen en zelf de faillisementen veroorzaakt.

Bovendien maakt het niet uit of een bedrijf nu failliet gaat of uit zichzelf stopt: In allebei de gevallen betekent het dat er mensen op straat staan, en er uit de pot van het UWV betaald moet worden. Lose-lose. Het is dus echt in het belang van de overheid dat er zo veel mogelijk werkgelegenheid overeind blijft, ook als dat op korte termijn geld kost.
Moeten bedrijven alles terugbetalen of alleen de uitgestelde belastingen ?
Dat er nog een % rente op die uitgestelde belastingen komt vind ik dan wel jammer.
Overigens waren bedrijven nooit verplicht om hieraan mee te doen voor zover ik weet. Ze hadden ook gewoon door kunnen betalen toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:50:
[...]
Het is natuurlijk wel een beetje bezopen dat je eerst corona-steunmaatregelen uitdeelt als overheid en belastingen uitstelt om te voorkomen dat bedrijven failliet gaan, en vervolgens dat geld terug gaat vorderen en zelf de faillisementen veroorzaakt.(…)
Als het leidt tot een beperkte winstderving en bijvoorbeeld minder dividend is dat niet per se 'bezopen'. Dat komt neer op het terugbetalen van een vorm van krediet aan de overheid.
Die afweging benoem ik ook onderaan de reactie toch? Maar hoe je zoveel mogelijk werkgelegenheid behoudt is de vraag. 'Zombie-berijven' die eigenlijk al niet rendeerden in de lucht houden met steunmaatregelen lijkt mij ook niet het goede antwoord.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat voor belastingen betalen bedrijven gemiddeld genomen? Winstbelasting dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
MikeyMan schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:57:
Wat voor belastingen betalen bedrijven gemiddeld genomen? Winstbelasting dacht ik?
Als het om BV's gaat: Vooral vennootschapsbelasting, dividendbelasting en BTW over de omzet, naast de inkomstenbelasting over alle salarissen natuurlijk.

bij éénmanszaken wordt de winst direct doorbelast op de eigenaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:37
update 2021-05-16

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpXENM6EtHwJZNCd80z-x-rymuQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fUgAHVflkJ6Nvw7f3RADl0ll.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiq_CG7LJUpzrJy7J2sf0d149bU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6etHpn7MRxCnkPxJNNfeYOMN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ksq_dAa41x53qOwiLFKDpphuq1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Q2fJxXhWrdHSYE38ALS9BU2.png?f=user_large

[img=170,820]https://tweakers.net/i/3hmhsclrv-eUpoCPXBYQ4oK-y90=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRdwCEPBBnadBpoJ0UEUqmeX-J0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1a1cF4urCA3PXQgkDObFTDsl.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpJpMoglDqD7B-wKowOjLxppVHw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qFLnJP12l7F4JClxD36eSJrO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiYJ4R7qC64rDL6TVZ0MDiuIeNo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wHLAKlcCM0PVZ9w2fwY2qfHV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hwf_FsxW1VtZ-JjJ13UOMhzJh8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/se78o9JoeEuR6DpNsPbgPJOe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmPAgB8w1yFuV93GrtFX2OV-EHc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CVzSinUu9F3s3QlTHo3Adv4Q.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPPKS7XAZXArcJva9poL4GPY1ts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KDMt0BtEujQOoxuXgmuM8bXC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:59:
[...]

Als het om BV's gaat: Vooral vennootschapsbelasting, dividendbelasting en BTW over de omzet, naast de inkomstenbelasting over alle salarissen natuurlijk.

bij éénmanszaken wordt de winst direct doorbelast op de eigenaar.
Punt lijkt me dan dat over de jaren dat het slecht ging er sowieso weinig belasting betaald hoeft te worden. Los van de loonbelasting.
Pagina: 1 ... 5 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.