Bijzonder, want dan heb ik ongetwijfeld diverse reacties gemist in het verleden. Quoten hoeft ook niet, maar taggen lijkt mij wel zo handig als je reactie specifiek voor iemand is bedoeld. Het is ook erg simpel om te doen, een beetje zoals sommige crisismaatregelen simpel zijn en voor een ander veel plezier kunnen opleveren.Señor Sjon schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:08:
Het is forumetiquette om eigenlijk niet onder elkaar te quoten, alsof je in een gesprek eerst mijn zinnen gaat herhalen voor je je standpunt toelicht.(…)
Mijn punt wat betreft de 'bewijs discussie' is: sommige zaken zijn niet eenvoudig met terugwerkende kracht te onderzoeken gezien hun complexiteit of potentiële gevolg bij het nalaten van die maatregel bijvoorbeeld. Mee eens dat een model per definitie de werkelijkheid niet kan weerspiegelen, maar soms is het beter om een educated guess te doen op grond van een modeluitkomst dan af te wachten en achteraf met desastreuze gevolgen geconfronteerd te worden.
Avondklok, CO2 of speciale relativiteit. Allen zijn ze in meer of mindere mate subject geweest van zo'n 'bewijs discussie' met soms onnodige vertraging in ons maatschappelijk handelen tot gevolg. Soms moet je dus ook accepteren dat er geen spijkerhard bewijs kan komen en op grond van een model of logica redeneren dat een maatregel effect zal sorteren. Gezien de asymmetrie van de maatregel (weinig kosten, potentieel groot effect) zie ik in de huidige situatie niet in waarom er keer op keer moet worden verkondigd dat er geen bewijs is voor de effectiviteit en de draagplicht onredelijk zou zijn.
Ook effecten zoals de preventie-paradox en anticipatie zijn niet (goed of gemakkelijk) achteraf te analyseren zonder controlegroep.(…) Of de modellen met 1.400 man op de IC bij gelijkblijvende maatregelen. Die werden zelfs versoepeld en zelfs met versoepeingen zijn we daar nooit in de buurt van gekomen.(…)
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
/f/image/RLyBtiCxzRPnRzhI4aExuCx5.png?f=fotoalbum_large)