"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
We vaccineren dieren wel degelijk, honden, katten, paarden en andere gezelschapsdieren worden allemaal ingeënt met juist de reden voorkomen van ziek worden.Kevinp schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:07:
[...]
Ik snap al deze antwoorden. Maar misschien moet ik het anders verwoorden.
We vinden het zo belangrijk. We vinden dierenleed zo erg.
Waarom verplichten we het niet. Ik weet bv niet of er een Q-Koorts vaccinatie voor dieren is(voor mensen wel maar niet in de EU). Maar het is natuurlijk wachten tot bepaalde dierenziektes die we hadden kunnen voorkomen overspringen op de mens.
Alleen om economische redenen vaccineren we dieren niet. En om dezelfde reden vaccineren we juist mensen wel.
Ik vermoed dat de vaccinatie bij relatief kort levende dieren die naar de slacht gaan idd economisch motief mee speelt dat ze die dieren niet inenten, maar het zou me niets verbazen als bv melk koeien wel degelijk vaccinaties krijgen.
dus je statement gaat naar mijn inziens niet geheel op.
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Klopt:Paladin schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:14:
[...]
Ik vermoed dat de vaccinatie bij relatief kort levende dieren die naar de slacht gaan idd economisch motief mee speelt dat ze die dieren niet inenten, maar het zou me niets verbazen als bv melk koeien wel degelijk vaccinaties krijgen.
https://www.dapbergendal.net/vaccinaties-voor-rundvee of deze
https://www.levendehave.n...n/vaccinatie-van-runderen
[ Voor 9% gewijzigd door blissard op 09-06-2021 16:36 ]
Verwijderd
De verwachting is op vliegvelden en op (inernationale?) treinstations, daarbuiten zeer beperkt. Frankrijk bijvoorbeeld heeft aangegeven (ad artikel kwam gisteren ergens voorbij) slechts beperkt op autowegen te controleren.Dennahz schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:55:
[...]
Hier doe je ook boodschappen hé?En zolang je je aan de regels houdt is het gevaar nihil. Uiteindelijk is de situatie toch overal wel redelijk hetzelfde. Zeker in de buurlanden.
Ik begrijp wel dat ze beperkingen stellen moest er één of andere nieuwe variant zijn die alleen voorkomt in Nederland of het vakantieland ter plekke, maar in dit geval is dat helemaal niet zo.
Vraag me vooral af hoe en of die controles in de praktijk gaan plaatsvinden.
vraag me persoonlijk af wat ze zouden doen met een binnenreis 13 dagen na 2e prik met een auto die verder is gevuld met personen met een 2e prik ruimer voor inreisdatum , naar de letter niet ok en een evt boete zou juridisch helemaal kloppen,maar om voor die 24 uur nog een test te gaan doen...
We vaccineren dieren juist bijna alleen om economische redenen....Kevinp schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:07:
[...]
Alleen om economische redenen vaccineren we dieren niet. En om dezelfde reden vaccineren we juist mensen wel.
Voorbeeldje
Egg drop syndrome virus.
Kippen merken niks van een infectie. De enige zichtbare symptomen zijn een daling van de gemiddelde leg van eieren. Dus alleen als je de ei opbrengst in een grafiekje uitzet zie een dip. In een vergevorderd stadium zie je het aan de eieren. Die zijn dan misvormd.
Toch is er een vaccin tegen.
Voorbeeld 2
Paardengriep
Paarden worden er wat grieperig van, net als mensen. Ze zullen dan minder goed presteren tijdens ren wedstrijden. Vaccin kost zo'n 80 euro, wat veel is voor een dieren vaccin.
Toch wordt er tegen gevaccineerd.
Voorbeeld 3
Vaccin tegen PIA. Veroorzaakt door de bacterie lawsonia intracellularis. Een darm bacterie.
Mest varkens die deze ziekte doormaken komen minder snel aan in gewicht en leveren bij slacht dus minder op. Er wordt tegen gevaccineerd.
Alles draait om conversie van voedsel naar lichaamsgewicht. Dus wat stop je er aan voedsel in en wat komt er als lichaamsgewicht als opbrengst uit.
Nee, buiten de gezelschapsdieren als honden en katten wordt vaccinatie echt alleen maar gedaan om economische redenen.
Kippen worden zelfs al gevaccineerd voordat ze het ei uit komen, via drinkwater of verneveling in de stal. Koeien worden gevaccineerd, ook als kalf via de moedermelk, varkens en zelfs kweekvissen.
[ Voor 28% gewijzigd door Blackouts op 09-06-2021 18:53 ]
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Zie mijn reactie hierboven. Juist bij kort levende dieren speelt economisch belang mee, omdat gezonde dieren beter groeien dan zieke dieren en dus meer opbrengen.Paladin schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:14:
[...]
We vaccineren dieren wel degelijk, honden, katten, paarden en andere gezelschapsdieren worden allemaal ingeënt met juist de reden voorkomen van ziek worden.
dus je statement gaat naar mijn inziens niet geheel op.
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Vorig jaar rond deze tijd hield iedereen zich nog keurig netjes aan de (basis) maatregelen.vickypollard schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:34:
Is er eigenlijk duidelijkheid in hoeverre de huidige dalingen in de ziekenhuizen door vaccinaties komen? Vorig jaar rond dezelfde tijd zagen we eenzelfde drastische (nog sterker lijkt het) daling.
Nu heeft half Nederland deze maatregelen naast zich neergelegd.
Er is ook een besmettelijkere variant die nu dominant is_Bailey_ schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:36:
[...]
Vorig jaar rond deze tijd hield iedereen zich nog keurig netjes aan de (basis) maatregelen.
Nu heeft half Nederland deze maatregelen naast zich neergelegd.
Dat is hier al vrij vaak langsgekomen. Als je kijkt naar: https://coronabeeld.nl/vaccinatie-effect/ zie je het erg goed. Als je er per leeftijdscohort naast legt wanneer ze gevaccineerd konden worden zie je dat er steeds een daling daarna volgt. Of deze bron: https://www.rivm.nl/nieuw...-testen-ziekenhuisopnames. Conclusie, ze zijn zeer effectief.vickypollard schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:34:
Is er eigenlijk duidelijkheid in hoeverre de huidige dalingen in de ziekenhuizen door vaccinaties komen? Vorig jaar rond dezelfde tijd zagen we eenzelfde drastische (nog sterker lijkt het) daling.
Tuurlijk niet. Met een lockdown krijg je ook minder besmettingen. Geen contact is geen overdracht. Geen overdracht is geen besmetting.mesa57 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:09:
Het klinkt waarschijnlijk. Maar een causaal verband zou veronderstellen dat zonder vaccinatie geen daling plaatsgevonden zou hebben.En dat betwijfel ik (als ik naar de cijfers van vorig jaar kijk).
Er wordt nu anders met de regels omgegaan als vorig jaar en een echte lockdown hebben we hier natuurlijk niet gehad
Je mist de daling van alles boven de 80 waarbij alles eronder juist een sterke stijging meemaakt in dit plaatje? Daarna zie je per nieuw gevaccineerd leeftijdscohort een eerdere en sterke daling.mesa57 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:09:
Het klinkt waarschijnlijk. Maar een causaal verband zou veronderstellen dat zonder vaccinatie geen daling plaatsgevonden zou hebben.En dat betwijfel ik (als ik naar de cijfers van vorig jaar kijk).
Nederlanders kijken het meeste uit naar het einde van de mondkapjesplicht, zo blijkt uit onderzoek van I&O Research naar het draagvlak en naleving van de coronamaatregelen in opdracht de NOS. Naleving van de mondkapjesplicht onder de respondenten is bijna gehalveerd.
Het draagvlak voor de 1,5 meter regel is in een maand tijd gekelderd van 80% naar 67%. Naleving van de 1,5 meter is heeft nog meer geleden dan het draagvlak, bij de respondenten is dit in een maand tijd van 94% naar 69% gedaald.
Van de respondenten zou 2/3 nu al nog verder willen versoepelen.
Het volledige rapport kan hier gelezen worden.
I&O Research heeft ook weer onderzoek gedaan naar de vaccinatiebereidheid, deze ligt nu rond de 90%. Over het vaccineren van kinderen tegen corona is meer verdeeldheid. Een meerderheid is voor, maar de steun is het grootst onder niet-ouders.
Het onderzoek kan hier gevonden worden.
[ Voor 16% gewijzigd door CMD-Snake op 09-06-2021 20:20 ]
Men heeft geluisterd:t_captain schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:49:
[...]
Bij de definitie van “zeer hoog risicogebied” (quarantaineplicht) werd gesproken van 500 besmettingen per 100k inwoners per 14 dagen. Zweden zit op 210.
(https://www.nederlandwere...e%20GGD%20laten%20testen.)
Na een verblijf in Zweden moet u bij thuiskomst 10 dagen verplicht in thuisquarantaine. Vanaf 10 juni 2021 hoeft u na terugkeer in Nederland niet meer verplicht in quarantaine, maar wordt u wel dringend geadviseerd in quarantaine te gaan. Op dag 5 van uw quarantaine kunt u zich bij de GGD laten testen.
Ik vergelijk de verdringing van Engelse -> Indiase variant nu met die van Europese -> Engelse variant een half jaar geleden.
* Indertijd verdubbelde het aandeel van de Engelse variant iedere 8.7 dagen (https://www.rijksoverheid...-2021+Jaap+van+Dissel.pdf). Dat suggereerde een extra besmettelijkheid van 43%.
* Later is die inschatting een flink aantal keren bijgesteld, maar hij was niet zo heel gek. Uiteindelijk is +36% de beste fit in mijn model gebleken, het laatste wat RIVM heeft gepubliceerd is afaik +33%. Het is normaal dat de initiele inschatting iets te hoog is, omdat import van nieuwe clusters in het begin nog significant bijdraagt aan de groeisnelheid; later wordt deze factor relatief kleiner.
* Met de kiemsurveillance van de afgelopen zes weken zie ik een extra besmettelijkheid van de Indiase variant van ongeveer 24%. In het verlengde van die verhoiuding en de ervaringen met de derde golf, valt het te verwachten dat de verdringing van eerste observatie tot 90% dik zes maanden zal duren. Dan zit je in de 2e helft van oktober.
* De laatste observatie van de R-waarde is 0.74 op 29 mei (0.78 trendmatig -0.04 incidenteel). De schatting voor vandaag is 0.74. Bij deze R-waarde en een factor 1.24 lijkt ook de Indiase variant in absolute aantallen niet te gaan groeien, ik kom namlelijk op R=0.92. Ik verwacht ook met het effect van de versoepelingen erbij dat de R-waarde niet of nauwelijks boven 1 zal gaan. De verdringing zal dus naar verwachting plaatsvinden in een krimpende viruspopulatie en geen vierde golf veroorzaken.
Ik zie dit ook in mijn werk. We hebben nu weer een beperkt aantal trainingen irl ter beschikking gesteld, maar krijgen wonderbaarlijk genoeg veel te horen dat men zich "er niet heel prettig bij voelt" en de training alsnog liever online doet. Volgens mij heeft dit niets met onveiligheid te maken, maar des te meer met gewenning aan en gemak van de huidige situatie.“We have had 12 months of being told to stay at home, to protect ourselves and to not come into contact with people,” says Dave Smithson, operations director of the national charity Anxiety UK. “Now, all of a sudden, we can go back out again on busy trains, in busy shops, in restaurants and theatres. Some people will need to build up their tolerance to that gradually.”
Daarnaast heb ik het idee dat de beleving van lockdown en de geleidelijke opening-up ook weer gecorreleerd is met de leeftijd en de "burgerlijke staat" van de betreffende personen. Uiteraard ietwat generaliserend, maar de mensen die ik spreek en alles nog als "eng" ervaren, zijn doorgaans met een partner en/of boven de 30. Dit wordt min of meer door het artikel bevestigd:
Ik zal wel weer door sommigen als zwartgallig worden bestempeld, maar ik maak me enige zorgen over hoe dit de komende maanden en jaren zal uitkristalliseren. Ik merk dat er nu al bij de vleet ongemakkelijke situaties ontstaan over de zaken die sommige mensen als acceptabel/normaal beschouwen terwijl anderen hier nog niet klaar voor zijn en dit projecteren op de eerdergenoemde groep. Het zou zonde zijn als een groep mensen zich - aanhoudend verschuilend achter de lockdown en maatregelen - gaat afkeren tegen een andere groep mensen die in hun ogen eng, gevaarlijk of vies bezig zijn. Overigens werkt het voor geen meter om een meeting te houden met een gedeelte van de deelnemers thuis en een gedeelte op kantoor. Dat gaat ook nog wat worden, met het "hybride" werken.While the nation may not be more anxious as a whole, Young says younger people and women — groups already more vulnerable to mental health issues — are more likely to have seen a worsening of anxiety and depression. Younger people, including 20 to 30-year-olds, were less financially stable, so more likely to worry about their future.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Staatsrechtgeleerden waarschuwen voor het gevaar van een coronaspoedwet die tot in het oneindige telkens verlengd wordt. Deze avond sprak De Jonge in het programma Nieuwsuur al over een eventuele verlenging na 1 september. De vrees is dat sommige zaken als het strafbaar stellen om dichtbij elkaar te komen hierdoor op termijn normaliseren.
In de Tweede Kamer zijn de meningen verdeeld. De SGP pleit voor tijdige afschaffing, terwijl GroenLinks voor behoud is van de coronaspoedwet om deze op de plank te hebben liggen voor de toekomst.
In ander nieuws blijkt ook dat de GGD's niet controleren bij het afgeven van vaccinatiebewijzen of iemand daadwerkelijk corona heeft gehad: Woord voldoende voor volledig vaccinatiebewijs Na een prik te halen krijgen mensen op die manier meteen hun bewijs mee dat ze volledig gevaccineerd zijn. De GGD zegt desgevraagd dat ze geen controles gaan houden, maar vertrouwen op de eerlijkheid van de mensen.
Hoezo niet? Waar ik werk gaat dit prima.Jedi_Pimp schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:21:
Overigens werkt het voor geen meter om een meeting te houden met een gedeelte van de deelnemers thuis en een gedeelte op kantoor. Dat gaat ook nog wat worden, met het "hybride" werken.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Ook als degenen op kantoor in dezelfde ruimte ipv achter hun eigen scherm zitten?
Verwijderd
Mwa.. Niet echt mee eens. Het vereist echt veel meer discipline van alle deelnemers. Je krijgt al gauw dat de mensen via teams niet actief betrokken worden. In coronatijd deden we het... Nu (bij ons al post-corona) krijg je al de opmerking "als schildpadje deze meeting niet belangrijk genoeg vind offline bij te wonen", of "net al besproken en besloten bij het koffiemachine".
Voor besprekingen met collega's in amerika en China is het prima, dat kan niet anders... Maar ik ga ervanuit dat we niet blijven doen met mensen die graag thuiswerken, het verliest efficiëntie
Drie mensen in een vergaderruimte en drie mensen die via Teams inbellen ging hier laatst prima. Een gespreksleider of voorzitter is wel handig dan en dat de mensen die offline aanwezig zijn nog steeds niet door elkaar praten ook, maar het ging prima.Yucon schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:02:
[...]
Ook als degenen op kantoor in dezelfde ruimte ipv achter hun eigen scherm zitten?
Ik had hier altijd een heel sterke mening over, maar nu ik erover nadenk moet ik wel toegeven dat de etiquette in dit opzicht de laatste tijd toch wel verbeterd is. Waarschijnlijk omdat de mensen on site zelf ondertussen ook vaker degene zijn geweest die op afstand deelnam en zich wat meer in kunnen leven.Harm schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:06:
[...]
Drie mensen in een vergaderruimte en drie mensen die via Teams inbellen ging hier laatst prima. Een gespreksleider of voorzitter is wel handig dan en dat de mensen die offline aanwezig zijn nog steeds niet door elkaar praten ook, maar het ging prima.
Heb er slechte ervaringen mee: deelnemers die centraal in een kamer zitten zijn vaak niet goed te horen of niet goed zichtbaar. De TV en de hele installatie eromheen die nauwelijks werkt, etc..
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Wat dacht je van een vergaderruimte met een groot scherm, een webcam/mic eronder, een USB-C kabel die uit de tafel komt en 1 iemand die een laptop aansluit?Yucon schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:02:
[...]
Dat herken ik dus dan totaal niet. Kwestie van een goede webcam/mic onder het scherm/tv en alles via USB-C naar de laptop laten gaan.Jedi_Pimp schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:32:
[...]
Heb er slechte ervaringen mee: deelnemers die centraal in een kamer zitten zijn vaak niet goed te horen of niet goed zichtbaar. De TV en de hele installatie eromheen die nauwelijks werkt, etc..
Dat het technisch werkt geloof ik welRayNbow schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:34:
[...]
Wat dacht je van een vergaderruimte met een groot scherm, een webcam/mic eronder, een USB-C kabel die uit de tafel komt en 1 iemand die een laptop aansluit?
En dan zit iedereen een kilometer van de microfoon af zodat je over elkaar heen schreeuwt.RayNbow schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:34:
[...]
Wat dacht je van een vergaderruimte met een groot scherm, een webcam/mic eronder, een USB-C kabel die uit de tafel komt en 1 iemand die een laptop aansluit?
Zo'n opstelling werkt alleen als het compleet op elkaar is afgestemd, zoals bijvoorbeeld de Tweede Kamer waar iedereen zijn eigen microfoon op tafel heeft.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Het detecteren en bestreiden van fraude is dan ook helemaal geen eigenlijke GGD taak, dus ik kan de GGD geen ongelijk geven. Ik weet niet hoe het met de digitale pas geregeld is, maar in theorie zou je natuurlijk willen dat enkel bij certificaat van doorgemaakte infectie (positief testbewijs) + doorgemaakt enkel vaccin, deze ook daadwerkelijk groen licht geeft. Niet op basis van afvinken bij vaccin op basis van vertrouwen. Is dit niet het geval, dan is dit gewoon een onzorgvuldige, fraudegevoelige uitwerking.CMD-Snake schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:15:
In ander nieuws blijkt ook dat de GGD's niet controleren bij het afgeven van vaccinatiebewijzen of iemand daadwerkelijk corona heeft gehad: Woord voldoende voor volledig vaccinatiebewijs Na een prik te halen krijgen mensen op die manier meteen hun bewijs mee dat ze volledig gevaccineerd zijn. De GGD zegt desgevraagd dat ze geen controles gaan houden, maar vertrouwen op de eerlijkheid van de mensen.
Heb je mijn posts gemist dat waar ik werk het prima gaat?Stoney3K schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:39:
[...]
En dan zit iedereen een kilometer van de microfoon af zodat je over elkaar heen schreeuwt.
N=1 natuurlijk. Ik heb ook genoeg meetings gehad waar de ene helft van de conference room de andere niet hoort. Met de microfoon midden in de ruimte op tafel.RayNbow schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:41:
[...]
Heb je mijn posts gemist dat waar ik werk het prima gaat?
Ons werk is al jaren gesplitst over 2 lokaties dus van Skype/Zoom/Teams meetings geen vreemde.
De bewijslast daarvan lijkt me dan weer vrij moeilijk, want niet elke infectie in het verleden kun je zo even met een query uit een database terug halen.psychodude schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:41:
[...]Niet op basis van afvinken bij vaccin op basis van vertrouwen. Is dit niet het geval, dan is dit gewoon een onzorgvuldige, fraudegevoelige uitwerking.
Weet niet of dit op enige wijze te plotten is op de situatie zoals in de UK een paar weken geleden. Lijkt me toch dat ze daar dan ofwel te vroeg versoepeld hebben, ofwel een probleem hebben met doorvaccineren.t_captain schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:38:
Ik zit nog even aan de relatieve besmettelijkheid van de Indiase (B.617.2) variant te kijken.
Ik vergelijk de verdringing van Engelse -> Indiase variant nu met die van Europese -> Engelse variant een half jaar geleden.
* Indertijd verdubbelde het aandeel van de Engelse variant iedere 8.7 dagen (https://www.rijksoverheid...-2021+Jaap+van+Dissel.pdf). Dat suggereerde een extra besmettelijkheid van 43%.
* Later is die inschatting een flink aantal keren bijgesteld, maar hij was niet zo heel gek. Uiteindelijk is +36% de beste fit in mijn model gebleken, het laatste wat RIVM heeft gepubliceerd is afaik +33%. Het is normaal dat de initiele inschatting iets te hoog is, omdat import van nieuwe clusters in het begin nog significant bijdraagt aan de groeisnelheid; later wordt deze factor relatief kleiner.
* Met de kiemsurveillance van de afgelopen zes weken zie ik een extra besmettelijkheid van de Indiase variant van ongeveer 24%. In het verlengde van die verhoiuding en de ervaringen met de derde golf, valt het te verwachten dat de verdringing van eerste observatie tot 90% dik zes maanden zal duren. Dan zit je in de 2e helft van oktober.
* De laatste observatie van de R-waarde is 0.74 op 29 mei (0.78 trendmatig -0.04 incidenteel). De schatting voor vandaag is 0.74. Bij deze R-waarde en een factor 1.24 lijkt ook de Indiase variant in absolute aantallen niet te gaan groeien, ik kom namlelijk op R=0.92. Ik verwacht ook met het effect van de versoepelingen erbij dat de R-waarde niet of nauwelijks boven 1 zal gaan. De verdringing zal dus naar verwachting plaatsvinden in een krimpende viruspopulatie en geen vierde golf veroorzaken.
De regels zijn duidelijk. Als jij terug komt uit een oranje gebied waar je langer dan 12 uur was dan moet je een coronatest doen. Dus als jij naar je prive vakantiehuisje in Belgie gaat moet je als je terug komt een coronatest doen.Dennahz schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:49:
[...]
Wat ze in Nederland vinden of willen interesseert me minder dan wat ze in het buitenland willenUiteindelijk kan een dagje naar Amsterdam stukken 'gevaarlijker' zijn dan een vakantie naar Duitsland in een rustig gebied. Vind nou niet dat ze hier echt verstand van zaken hebben. Hangt puur van je gedrag ter plekke af.
Kan ik deze zomer als toerist naar bijvoorbeeld Duitsland / Denemarken gaan zonder me verplicht te moeten testen / bewijzen? Dat is nog redelijk onduidelijk vind ik. Grenscontroles zouden ze niet doen, dus wat dan wel?
Als je gewoon naar een privé vakantiehuisje gaat zie ik niet echt een reden waarom je al die bewijzen moet leveren.
Dat jij de regel negeert is een ander verhaal. Net zoals dat er nu mensen geen mondkapje op doen want er wordt toch niet gecontroleerd
Nou denk is dat daar een sleutel zit. De afgelopen maand was ook een maand van zorgeloosheid en het idee dat de epidemie voorbij was. Ik vermoed dat verspoepelingen en verminderde naleving van regels een significante factor vormen.
Welke dan?Mr.Joker schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:45:
[...]
Er is ook een besmettelijkere variant die nu dominant is
Hier wordt minder dan een half procent van alle besmettingen veroorzaakt door de variant die voor het eerst werd vastgesteld in India. De afgelopen vier tot vijf weken is het percentage besmettingen met de Delta-variant bovendien stabiel gebleven.
Dat is wel weer afhankelijk van waarom een land Oranje is.R.van.M schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:46:
[...]
De regels zijn duidelijk. Als jij terug komt uit een oranje gebied waar je langer dan 12 uur was dan moet je een coronatest doen. Dus als jij naar je prive vakantiehuisje in Belgie gaat moet je als je terug komt een coronatest doen.
Dat jij de regel negeert is een ander verhaal. Net zoals dat er nu mensen geen mondkapje op doen want er wordt toch niet gecontroleerd
Als je uit Oranje land Noorwegen terug komt hoef je niet te testen dacht ik?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik ben niet zo van dat 'ordnung muss sein'. Als ik nu met het vliegtuig ga, of in een hotel in het buitenland vol met allerlei nationaliteiten, sure. (Dan zou ik gewoon zelf in quarantaine gaan en een zelftest doen na een paar dagen). Dan zit je in een relatief kleine ruimte met allerlei mensen. Maar in zo'n geval? Neh... heb totaal geen vertrouwen in de beleidsmakers wat dat betreft. We moeten wel een beetje realistisch blijven met z'n allen hoorR.van.M schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:46:
[...]
De regels zijn duidelijk. Als jij terug komt uit een oranje gebied waar je langer dan 12 uur was dan moet je een coronatest doen. Dus als jij naar je prive vakantiehuisje in Belgie gaat moet je als je terug komt een coronatest doen.
De situatie in onze buurlanden is precies hetzelfde - wat maakt het nou uit of ik de grens overga of niet? Als je verder toch amper met mensen in contact komt? Het lijkt nu gewoon nattevingerwerk die code oranje. (Is een beetje als 80 rijden op een lange, rechte weg met genoeg overzicht. De regel is er, maar niemand doet het, omdat je veilig 100 kan rijden).
En m'n (FFP3) mondkapje draag ik gewoon hoor, maar da's omdat ik weet dat ie werkt.
[ Voor 10% gewijzigd door Dennahz op 10-06-2021 09:11 ]
De GGD zet het vinkje bij volledig gevaccineerd. Dus zeggen dat je corona hebt gehad terwijl je de eerste prik haalt betekent dat ze je meteen aanmelden als volledig gevaccineerd. Voor mensen die de coronapas meteen willen hebben scheelt dat snel drie of vier weken wachten. Zeker nu met een mogelijk vakantieseizoen ligt daar een perverse prikkel.psychodude schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:41:
Het detecteren en bestreiden van fraude is dan ook helemaal geen eigenlijke GGD taak, dus ik kan de GGD geen ongelijk geven. Ik weet niet hoe het met de digitale pas geregeld is, maar in theorie zou je natuurlijk willen dat enkel bij certificaat van doorgemaakte infectie (positief testbewijs) + doorgemaakt enkel vaccin, deze ook daadwerkelijk groen licht geeft. Niet op basis van afvinken bij vaccin op basis van vertrouwen. Is dit niet het geval, dan is dit gewoon een onzorgvuldige, fraudegevoelige uitwerking.
Overigens is dit niet de eerste keer dat de GGD zich laat neppen. Je kon eerder je vaccin halen door een voorbeeldbrief voor zorgmedewerkers te printen of simpelweg te zeggen dat je tot een medische risicogroep behoorde. De GGD ging ook uit van de eerlijkheid van haar eigen medewerkers toen HPZone en CoronIT nauwelijks databeveiliging kende. Als je het zo bekijkt zijn ze al best vaak bij de neus genomen.
* https://www.worldometers.info/coronavirus/country/india/
Deze virusvariant lijkt knap besmettelijk, maar laat zich kennelijk alsnog door lockdown en vaccinatie bedwingen. Nieuwe infecties zijn t.o.v. de piek met 73% gedaald.
* https://ourworldindata.or...inations?country=OWID_WRL
En dat met slechts 13% gevaccineerden (NL: 40%).
De R-waarde tijdens de opkomende flank van de grote golf in India bedroeg omstreeks 1.26 over de maanden maart, april. Dat was voordat een strenge lockdown werd ingevoerd die de golf weer omlaag drukte.
Als ik een inschatting maak van het verschil in immuniteit hier&nu vs daar&toen, dan projecteer ik een R-waarde in NL van ongeveer 0.8, zoals gezegd zonder strenge lockdown.
Dus ook als ik het vraagstuk vanuit de Indiase cijfers benader, lijkt het voor ons de goede kant op te vallen. Dit is inmiddels de derde benadering die tot dezelfde conclusie lijkt. Vanuit de NL cijfers lijkt het waarschinlijk mee te vallen, al is de marge niet supergroot. Vanuit de Engelse cijfers wordt dat beeld bevestigd. En de Indiase cijfers geven een nog wat positiever beeld.
Dank voor de uitleg. Ik dacht dat we het over de delta variant hadden die niet echt voet aan de grond in Nederland krijgtt_captain schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:18:
Over de B617.2 variant, een tweetal grafieken die hoop geven:
Deze virusvariant lijkt knap besmettelijk, maar laat zich kennelijk alsnog door lockdown en vaccinatie bedwingen. Nieuwe infecties zijn t.o.v. de piek met 73% gedaald.
De R-waarde tijdens de opkomende flank van de grote golf in India bedroeg omstreeks 1.26 over de maanden maart, april. Dat was voordat een strenge lockdown werd ingevoerd die de golf weer omlaag drukte.
Als ik een inschatting maak van het verschil in immuniteit hier&nu vs daar&toen, dan projecteer ik een R-waarde in NL van ongeveer 0.8, zoals gezegd zonder strenge lockdown.
Dus ook als ik het vraagstuk vanuit de Indiase cijfers benader, lijkt het voor ons de goede kant op te vallen. Dit is inmiddels de derde benadering die tot dezelfde conclusie lijkt. Vanuit de NL cijfers lijkt het waarschinlijk mee te vallen, al is de marge niet supergroot. Vanuit de Engelse cijfers wordt dat beeld bevestigd. En de Indiase cijfers geven een nog wat positiever beeld.
Klopt, dat is de nieuwe naam van het beestje.R.van.M schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:23:
[...]
Dank voor de uitleg. Ik dacht dat we het over de delta variant hadden die niet echt voet aan de grond in Nederland krijgt
India gaat nu inderdaard week op week flink naar beneden: (-30%)t_captain schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:18:
Over de B617.2 variant, een tweetal grafieken die hoop geven:
https://www.worldometers.info/coronavirus/weekly-trends/
UK wel redelijk hard omhoog (+60%), maar de totale aantallen zijn daar nog relatief laag inderdaad.
PSN
Zal ik eens reageren danJedi_Pimp schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:21:
Interessant artikel van de Times over het fenomeen dat een deel van de mensen de lockdown (stiekem) als fijn ervaart en moeite heeft met het terugkeren naar normaal.
[...]
Ik zie dit ook in mijn werk. We hebben nu weer een beperkt aantal trainingen irl ter beschikking gesteld, maar krijgen wonderbaarlijk genoeg veel te horen dat men zich "er niet heel prettig bij voelt" en de training alsnog liever online doet. Volgens mij heeft dit niets met onveiligheid te maken, maar des te meer met gewenning aan en gemak van de huidige situatie.
Daarnaast heb ik het idee dat de beleving van lockdown en de geleidelijke opening-up ook weer gecorreleerd is met de leeftijd en de "burgerlijke staat" van de betreffende personen. Uiteraard ietwat generaliserend, maar de mensen die ik spreek en alles nog als "eng" ervaren, zijn doorgaans met een partner en/of boven de 30. Dit wordt min of meer door het artikel bevestigd:
[...]
Ik zal wel weer door sommigen als zwartgallig worden bestempeld, maar ik maak me enige zorgen over hoe dit de komende maanden en jaren zal uitkristalliseren. Ik merk dat er nu al bij de vleet ongemakkelijke situaties ontstaan over de zaken die sommige mensen als acceptabel/normaal beschouwen terwijl anderen hier nog niet klaar voor zijn en dit projecteren op de eerdergenoemde groep. Het zou zonde zijn als een groep mensen zich - aanhoudend verschuilend achter de lockdown en maatregelen - gaat afkeren tegen een andere groep mensen die in hun ogen eng, gevaarlijk of vies bezig zijn. Overigens werkt het voor geen meter om een meeting te houden met een gedeelte van de deelnemers thuis en een gedeelte op kantoor. Dat gaat ook nog wat worden, met het "hybride" werken.
Ik denk dat dit inderdaad nog wel tot wrijving gaat leiden. Tussen leidinggevenden en werknemers, maar ook tussen werknemers onderling.
Denk ook dat hier meerdere oorzaken aan ten grondslag liggen.
Je zal een groep hebben die het nog een beetje te vroeg vindt om het OV en allerlei kantoorpanden weer ramvol te stoppen, zonder de bijbehorende vaccinatiegraad.
Daartegenover een groep die zo snel mogelijk weer naar kantoor wil, en het leven wil oppakken zoals het was. En uiteraard alle smaken daar tussenin.
En dan heb je denk ik ook nog een groep die het gewoon een verbetering vindt. Die niet zoveel met drukte hebben, en beter functioneren met een beetje rust. Ik werk met veel salarisadministrateurs. Die hebben dat weleens
Voor mezelf sprekend; ik zie er zeker naar uit om weer een dag of twee naar kantoor te gaan. Naar de files en parkeer-issues kijk ik minder naar uit. Zit toch al de hele dag met India/UK/DE/IT aan de telefoon, dus dat doe ik in het algemeen liever thuis. Had wel liever gezien dat er iets van vaccinatie-administratie mogelijk zou zijn voordat alles weer los gaat. Niet omdat ik me druk maak over mijn eigen gezondheid, maar omdat ik het eeuwig zonde zou vinden als we weer allerlei maatregelen krijgen terwijl dat niet nodig is.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 10-06-2021 09:54 ]
Ik vind dat helemaal niet wonderbaarlijk eigenlijk. Vergeet niet dat het op macroniveau best goed gaat op het moment met de snel dalende besmettingscijfers (hoewel we nog steeds op 147% van onze signaalwaarde zitten, dus helemaal hosanna is het ook weer niet) maar op microniveau is voor zover ik weet de meerderheid van de mensen nog niet of niet volledig gevaccineerd. Ik als gezonde 37'er kom bijvoorbeeld pas volgende week aan de beurt voor mijn eerste prik en eind juli voor mijn tweede. Tot ik volledig gevaccineerd ben zou ik eerlijk gezegd ook niet heel enthousiast worden om naar een training toe te gaan als dat ook online kan. En er zullen vast meer mensen zo over denken.Jedi_Pimp schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:21:
We hebben nu weer een beperkt aantal trainingen irl ter beschikking gesteld, maar krijgen wonderbaarlijk genoeg veel te horen dat men zich "er niet heel prettig bij voelt" en de training alsnog liever online doet. Volgens mij heeft dit niets met onveiligheid te maken, maar des te meer met gewenning aan en gemak van de huidige situatie.
Los daarvan is het op zich ook niet verkeerd als mensen kritisch gaan nadenken of het eigenlijk wel nodig is om een training IRL bij te wonen. Voor sommige trainingen is het uiteraard noodzakelijk of nuttig; een BHV training waar je bijvoorbeeld leert om brandjes te blussen ga je niet thuis doen.
Ik denk ook dat, als ik met OV zou moeten reizen, en naar een training moet in een vergaderruimte die misschien net niet groot genoeg is, en hoe is de ventilatie? Dat ik me daar ook niet prettig bij zou voelen tot ik volledig gevaccineerd ben (moet de eerste prik nog krijgen, leeftijd boven in de 40). Dus ik doe nu gewoon nog even voorzichtig aan, maar als ik gevaccineerd ben, ga ik zeker weer dagen op kantoor werken. Ik fietste dat elke dag (16 km vv) en dat mis ik nog het meeste, misschienMikeyMan schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:42:
[...]
Zal ik eens reageren dan
Ik denk dat dit inderdaad nog wel tot wrijving gaat leiden. Tussen leidinggevenden en werknemers, maar ook tussen werknemers onderling.
Denk ook dat hier meerdere oorzaken aan ten grondslag liggen.
Je zal een groep hebben die het nog een beetje te vroeg vindt om het OV en allerlei kantoorpanden weer ramvol te stoppen, zonder de bijbehorende vaccinatiegraad.
Daartegenover een groep die zo snel mogelijk weer naar kantoor wil, en het leven wil oppakken zoals het was. En uiteraard alle smaken daar tussenin.
En dan heb je denk ik ook nog een groep die het gewoon een verbetering vindt. Die niet zoveel met drukte hebben, en beter functioneren met een beetje rust. Ik werk met veel salarisadministrateurs. Die hebben dat weleens
Voor mezelf sprekend; ik zie er zeker naar uit om weer een dag of twee naar kantoor te gaan. Naar de files en parkeer-issues kijk ik minder naar uit. Zit toch al de hele dag met India/UK/DE/IT aan de telefoon, dus dat doe ik in het algemeen liever thuis. Had wel liever gezien dat er iets van vaccinatie-administratie mogelijk zou zijn voordat alles weer los gaat.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Totdat ik dubbel lek geprikt ben, zou ik me er ook niet heel prettig bij voelen om met allerlei mensen uit allerlei hoeken van het land lekker een dagje in 1 slecht geventileerd hok te zitten om een training te doen.Jedi_Pimp schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:21:
[...]
Ik zie dit ook in mijn werk. We hebben nu weer een beperkt aantal trainingen irl ter beschikking gesteld, maar krijgen wonderbaarlijk genoeg veel te horen dat men zich "er niet heel prettig bij voelt" en de training alsnog liever online doet. Volgens mij heeft dit niets met onveiligheid te maken, maar des te meer met gewenning aan en gemak van de huidige situatie.
PSN
Vergeet ook natuurlijke immuniteit niet. Dat zal in India nog de grootste bijdrage geleverd hebben, waardoor het aantal dagelijkse besmettingen nu zo hard is gedaald.t_captain schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:18:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/india/
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Maar het beschermen van de maatschappij voor ziekten die van mens op mens worden overgedragen is nadrukkelijk wel hun taak.psychodude schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:41:
[...]
Het detecteren en bestreiden van fraude is dan ook helemaal geen eigenlijke GGD taak (…)
Als de vaccins goed in staat zijn om overdracht te voorkomen (volgens mij zijn daar de boeken nog niet over gesloten maar wel aanwijzingen voor) en dat vooral gebeurt bij een adequate vaccinatie (dus met twee vaccins als het vaccin dat voorschrijft), dan is het op z'n zachts gezegd wat 'onhandig' om er enkel op te vertrouwen dat de informatie over een eerdere besmetting op grond van een eigenverklaring klopt. Waarom zou je dat willen?
Worst case lopen er straks meer mensen rond die in potentie blijven verspreiden dan nodig is. Als de kans op een besmetting lager wordt met meer vaccinaties, dan is de kans op verdere verspreiding uiteraard ook lager.
Dus nee. Ze hebben geen taak om fraude op te sporen, maar het is ontzettend eenvoudig om twee keer te vaccineren tenzij ze zeker weten dat een keer volstaat. Het beleid volgt volgens mij uit het 115e OMT advies (p. 11 en 12) waar wordt verwezen naar studies zonder bronvermelding. Ik neem aan dat er in die studies namelijk wel is gezocht naar bewijs van een eerdere besmetting en niet enkel op basis van een vragenlijst conclusies zijn getrokken. Welke moeite was het nu helemaal om de studies te citeren zodat iedereen kon lezen waarop het advies is gebaseerd?
Het komt op mij opnieuw over als het zoveelste voorbeeld dat de overheid in Nederland niet bezig lijkt te zijn met indammen, het prima lijkt te vinden dat er eeuwig en altijd circulatie in Nederland plaatsvindt en op mysterieuze wijze lijkt te kunnen voorspellen dat een besmetting niet tot andere consequenties leidt dan de acute. Dat lijkt diezelfde overheid al over het hoofd te hebben gezien toen bleek dat een relatief groot deel van de besmettingen (zie pagina 6 onderaan van het 114e OMT advies) leidt tot langdurige klachten, maar Joost mag weten wat er nog meer gaat gebeuren in de toekomst. Ik hoop natuurlijk ook dat er niks meer bijkomt, maar we kunnen het uiteraard niet weten. Eerder noemde ik het voorbeeld van SSPE (niet per se van toepassing, het gaat enkel om het voorbeeld) dat zich jaren later openbaart na een hele andere besmetting en gelukkig zeldzaam is. Wat als zoiets ook en vaker na de besmettingen van afgelopen 1,5 jaar gaat optreden?
Er is maar een logische manier: zo min mogelijk circulatie. Tuberculose is ook endemisch in de wereld, maar laten we toch ook niet maar wat rondgaan in Nederland? Als de vaccins een hoge bescherming tegen overdracht blijken te hebben en een hoge vaccinatiegraad leidt tot Rt<1, dan lijkt het mij logisch dat zoveel mogelijk na te streven en dus zo betrouwbaar mogelijk te vaccineren.
Het tegenargument lijkt te zijn (zie 115e OMT advies) dat er op deze manier meer beschikbare vaccins zijn voor iedereen >18. Maar als die vaccins in overvloed aanwezig zijn, dan betwijfel ik of dit beleid zo logisch is.
Bovenstaande heeft in de toekomst dus ook niks met 'de kennis van nu' of koe en kont te maken, dat kan iedereen bij de GGD nu al bedenken.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
De Britse. Vorig jaar in het voorjaar was de klassieke Wuhan variant dominant.
:fill(white):strip_exif()/f/image/AKLzjcYVgtaUGsCduX4GIAeY.png?f=user_large)
Hoeveel duidelijkheden wou je nog hebben? Ik snap wel dat de overheid pas als allerlaatste dit af gaat schaffen, want dan is gelijk de zichtbaarheid van de pandemie weg en dat willen ze niet. Elke paar weken een persco is blijkbaar ook teveel werk?
Maar goed, ik denk dat dit een avondklok 2.0 wordt qua uitspraak. Mocht de rechter de plicht onredelijk vinden, dan komt er denk ik binnen no-time een reparatiewet hiervoor.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Het gekke vind ik dat de maatregelen die als laatste zijn ingevoerd, logischerwijs als eerste zouden moeten worden afgeschaald. Avondklok werd alleen maar ingevoerd om nog nét even dat extra beetje contactvermindering te realiseren, maar ging er niet als eerste af, terwijl dat imo wel logisch zou zijn. Mondkapjes deden eerst niks, daarna alleen een héél klein beetje en ook alleen in specifieke situaties. Nu gaat het al best goed, maar we zitten nog steeds met die lapjes voor ons gezicht, terwijl het effect zo klein is. In de trein of bij contactberoepen vind ik het nog tot daar aan toe, maar in de supermarkt? Kom op zeg...Señor Sjon schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:16:
AD - Liveblog
[Afbeelding]
Hoeveel duidelijkheden wou je nog hebben? Ik snap wel dat de overheid pas als allerlaatste dit af gaat schaffen, want dan is gelijk de zichtbaarheid van de pandemie weg en dat willen ze niet. Elke paar weken een persco is blijkbaar ook teveel werk?
Maar goed, ik denk dat dit een avondklok 2.0 wordt qua uitspraak. Mocht de rechter de plicht onredelijk vinden, dan komt er denk ik binnen no-time een reparatiewet hiervoor.
Ziekenhuiscijfers Donderdag 10-06-2021
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 10 juni 2021
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
783 (daling van 51)
Kliniek: 486 (daling van 44)
IC: 297 (daling van 7)
Instroom:
Kliniek: 40 (gisteren: 49)
IC: 11 (gisteren: 6)
Uitstroom:
Kliniek: 84
IC: 18#Covid19NL
Daalt lekker door, vooral in de kliniek gaat het best hard. Instroom kliniek was vorige week donderdag 74, ter vergelijking.
[ Voor 43% gewijzigd door Wokschotel op 10-06-2021 13:48 ]
De islam kan uw vrijheid schaden
Misschien nog wat meer naar voren trekken.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Nee joh gaat goed zo! EK begint ook morgen, dan komen er ook mensen bij elkaar...Dennis1812 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:49:
Als de daling zo doorgaat is bij de volgende versoepel ronde het ziekenhuis nagenoeg leeg.
Misschien nog wat meer naar voren trekken.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Oh daar had ik geen rekening mee gehouden nee.Agent47 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:50:
[...]
Nee joh gaat goed zo! EK begint ook morgen, dan komen er ook mensen bij elkaar...
Had niet door dat dat ook weer begonnen is en mensen dan weer veranderen in oermenschen die bier drinken, bitterballen eten en met buiken tegen elkaar springen.
Hopelijk liggen we er snel uit, scheelt weer wat feestjes e.d.
Vind het zelf wel tegenvallen dat de mondkapjes ineens naar stap 6 gaan en dus een basismaatregel geworden zijn.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Koningsdag heeft ook niet voor grote problemen gezorgd, ramadan heb ik ook weinig over gehoord. Volgens mij valt dit best wel mee.Agent47 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:50:
[...]
Nee joh gaat goed zo! EK begint ook morgen, dan komen er ook mensen bij elkaar...
Koningsdag is meer buiten. Met het EK zitten meer mensen naar de TV te kijken lijkt me?RodeStabilo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:52:
[...]
Koningsdag heeft ook niet voor grote problemen gezorgd, ramadan heb ik ook weinig over gehoord. Volgens mij valt dit best wel mee.
Ja maar met Ramadan zitten ze (aanname) meer binnenAgent47 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:54:
[...]
Koningsdag is meer buiten. Met het EK zitten meer mensen naar de TV te kijken lijkt me?
Nee alle invloeden meegerekend (en nu is het voorlopig ook nog wel mooi weer) denk ik niet dat dat van invloed gaat zijn op verdere besmettingen en dus versoepelingen.
Ja, want buiten kijken op een scherm mag nietAgent47 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:54:
[...]
Koningsdag is meer buiten. Met het EK zitten meer mensen naar de TV te kijken lijkt me?
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Over een paar dagen ligt het merendeel van de mensen in de ziekenhuizen op de IC, ook apart.Wokschotel schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:42:
[Twitter]
Daalt lekker door, vooral in de kliniek gaat het best hard. Instroom kliniek was vorige week donderdag 74, ter vergelijking.
Ja, maar niet geheel onverwacht. Ligtijd is nou eenmaal fors, en zoals @t_captain al betoogde; de standaarddeviatie is groot. Dus ofwel vrij snel van de IC af, ofwel een hele tijd liggen. En juist die laatste groep blijft over.gustaveau schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:06:
[...]
Over een paar dagen ligt het merendeel van de mensen in de ziekenhuizen op de IC, ook apart.
Dan moet je dus juist schermen buiten toestaan, terrassen open na 22u.Agent47 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:54:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Doe Mark en Hugo even een whatsappje sturenhoevenpe schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:09:
[...]
Dan moet je dus juist schermen buiten toestaan, terrassen open na 22u.
Klopt, maar we hebben ook goed weer de laatste en komende tijd, dat zal ook weer een stuk meehelpen.Agent47 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:50:
[...]
Met de minimale instroom die we nu gelukkig hebben, in combinatie met de lange ligtijd, zou het dus nog wel een maand kunnen duren voordat dit aantal significant is gedaald.MikeyMan schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:09:
[...]
Ja, maar niet geheel onverwacht. Ligtijd is nou eenmaal fors, en zoals @t_captain al betoogde; de standaarddeviatie is groot. Dus ofwel vrij snel van de IC af, ofwel een hele tijd liggen. En juist die laatste groep blijft over.
Maar hoe dan ook, lage instroom is zeker goed en biedt (al een tijdje) perspectief!
Prima samengevat.MikeyMan schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:09:
[...]
Ja, maar niet geheel onverwacht. Ligtijd is nou eenmaal fors, en zoals @t_captain al betoogde; de standaarddeviatie is groot. Dus ofwel vrij snel van de IC af, ofwel een hele tijd liggen. En juist die laatste groep blijft over.
Ter illustratie: een vereenvoudigd model.
* 50% van je instroom is groep 1, die vertrekken relatief vlot. Geheugenloze verdeling op de ligtijd met dagelijks 15% kans om uit te stromen (~1 week verwachte ligtijd).
* de andere 50% is groep 2, de lange blijvers. Uitstroom van 5% per dag = 20 verwachte ligdagen.
Bij constante onstroom zal groep 2 ongeveer 75% van de bedden gaan bezetten (even veel patienten, 3x meer ligdagen per persoon = 3x de bedbezetting).
Dan ga je de instroom ineens flink verlagen. Gevolg is dat bedbezetting nog meer opschuift naar groep 2. Ze waren al oververtegenwoorgd en worden dat in deze fase nog meer.
Vandaar de langzame daling sinds we de 350 zijn gepasseerd. Bij de actuele instroom zou de bezetting geleidelijk moeten dalen naar ~100 a 120 patienten.
Het effect is er wel degelijk en wordt versterkt in combinatie met andere maatregelen. Of hebben deze mensen het verkeerd volgens jou?
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34016743/
Open access, dus jij of @Señor Sjon kunnen wellicht tegenargumenten geven waarom de conclusies van dat artikel niet kloppen.
Het dragen heeft ook geen effect op het meer of minder afstand houden of aanraken van het gezicht volgens dit Nederlandse onderzoek uit 2020:
https://nscr.nl/verandert-ons-gedrag-met-een-mondkapje-op/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33817991/
Ik zou er verder zelf voorstander van zijn dat zoveel mogelijk mensen de meest effectieve materialen dragen. Waarom zouden we nu überhaupt nog steeds minder effectieve materialen willen gebruiken?
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
En tot 8 dagen geleden was er slechts 1 covid-vrije IC. Er lagen wel steeds minder patienten per locatie, maar ze hadden nog altijd te maken met de strenge eisen aan isolatie en besmettingspreventie.
Nu begint het hard te gaan. Op dit moment zijn al 5 IC's coronavrij
https://www.medrxiv.org/c...021.05.18.21257385v1.full (nog niet peer-reviewed)
Met uiteraard de noodzaak tot meer onderzoek, de kachel moet blijven roken natuurlijkConclusions Mask mandates and use are not associated with slower state-level COVID-19 spread during COVID-19 growth surges. Containment requires future research and implementation of existing efficacious strategies.
---
Overigens blijft mijn grote wrevel de plicht, niet zozeer dat mensen die dingen dragen. Dat moeten ze lekker zelf weten. Maar met de huidige cijfers (7 maanden na invoering met pieken en dalen in de cijfers, dus geholpen hebben ze echt niet) is het gewoon ridicuul om ze te handhaven. Bij de invoering zaten we in een dikke piek, terwijl de cijfers nu overeenkomen met ca half september 2020, maar in een neerwaartse lijn.
Hier ging het toch om?
:fill(white):strip_exif()/f/image/bu8NLwHNqvWx3rjTsMZIdvB8.png?f=user_large)
Daarvoor zetten we nog steeds het land op zijn kop.
Maar de doelpalen rondom maatregelen worden telkens verschoven.
Het onderzoek van I&O Research gisteren toonde al aan dat de naleving van de mondkapjesplicht hard is gedeeld, het is momenteel met stip nummer 1 waar mensen vanaf willen volgens datzelfde onderzoek.Señor Sjon schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:16:
Ik denk dat we weinig hoop moeten hebben voor de uitspraak, tot op heden kan de landsadvocaat dit soort rechtszaken winnen al lagen ze te slapen.
Die dikke piek werd overigens niet geremd door de mondkapjes, ondanks een uiteindelijke plicht bleven de besmettingen omhoog vliegen, pas met de lockdown die later volgende kwam er een rem op. Eigenlijk kan geen enkel land een positief verband aantonen tussen niet-medische mondkapjes en hun besmettingscijfers. Japanners zijn zo'n beetje de trouwste dragers van die dingen, maar momenteel is het ook niet bepaald goed aan het gaan daar. In de VS was Fauci ook verbaasd dat toen Texas hun mondkapjesplicht afschafte er geen explosie van besmettingen was.Señor Sjon schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:37:
Overigens blijft mijn grote wrevel de plicht, niet zozeer dat mensen die dingen dragen. Dat moeten ze lekker zelf weten. Maar met de huidige cijfers (7 maanden na invoering met pieken en dalen in de cijfers, dus geholpen hebben ze echt niet) is het gewoon ridicuul om ze te handhaven. Bij de invoering zaten we in een dikke piek, terwijl de cijfers nu overeenkomen met ca half september 2020, maar in een neerwaartse lijn.
Als we in de toekomst ook goede medicijnen hadden was het helemaal klaar.
RoD schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:47:
Mooie cijfers weer vandaag. Instroom kliniek blijft gestaag dalen. Alleen jammer dat er vandaag weer 11 op de IC zijn terechtgekomen, maar wellicht is het een outlier.
Die hebben we wel.joppe113 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:50:
Jammer genoeg hebben we nog niet genoeg invloed om de stap van gewoon ziekenhuis naar ic tegen te gaan.
Als we in de toekomst ook goede medicijnen hadden was het helemaal klaar.
[...]
Vaccineren.
Die voorkomt een hoop opname in het ziekenhuis, maar als je daar toch onverhoopt komt, hebben we nog geen echt goed werkende medicijnen
En als je het Science artikel leest begrijp je waarom dat geen eenduidige conclusies gaat opleveren. Juist deze modelstudie laat dat zien.Señor Sjon schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:37:
Probleem met dat onderzoek is dat het enkel een model is, andere onderzoeken gaan weer uit van werkelijke getallen en die komen niet tot die conclusie.(…)
Wie weet stuurt de editor van een journal het naar een van de laatste auteurs van het Science artikel. Voorlopig lijkt mij dit geen rebuttal van hetgeen er in de modelstudie wordt aangetoond, want het nog niet beoordeelde artikel dat je noemt gaat aan diverse punten van het model voorbij.(…) nog niet peer-reviewed (…)
Het is dus een maatregel om de verspreiding te stoppen, niet enkel een individuele bescherming.(…) Overigens blijft mijn grote wrevel de plicht, niet zozeer dat mensen die dingen dragen. Dat moeten ze lekker zelf weten. (…)
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 10 juni 2021
Positief getest: 1.607
Totaal: 1.669.121 (+1.561 ivm -46 corr.)
Perc. positief 06 jun - 08 jun: 5,5%
Opgenomen: 40
Huidig: 486 (-44)
Opgenomen op IC: 11
Huidig: 297 (-7)
Overleden: 5
Totaal: 17.705 pic.twitter.com/bo93NU3ldn
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
#Besmettingcijfers dinsdag 8 t/m maandag 14 juni:
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 10 juni 2021
(Voorlopige) Wijziging t.o.v. week ervóór: - 36,9%
dinsdag: 1.419
woensdag: 1.791
donderdag: 1.561
vrijdag:
zaterdag:
zondag:
maandag:
totaal: 11.132 (Extrapolatie op basis van de weekcijfers tot nu toe:)
Vorige week:
dinsdag 1 t/m maandag 7 juni:
Daling t.o.v. week ervóór: -27,1%
dinsdag: 2.320
woensdag: 2.502
donderdag: 2.735
vrijdag: 2.382
zaterdag: 2.121
zondag: 1.530
maandag: 1.377
totaal: 14.967
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Is er iets mis met je quote-knop? Er is niks 'geconstateerd' en dat kan volgens mij ook helemaal niet op de manier die jij schijnbaar denkt te kunnen gebruiken. Maar die opzet is om allerlei redenen en vooral door de complexiteit doorgaans underpowered om welk effect ook maar op te pikken.Señor Sjon schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:12:
Alleen IRL hebben we kunnen constateren dat het eigenlijk geen reet doet.
Dat is net zoiets als proberen zwaartekrachtgolven in je achtertuin te detecteren en bij gebrek aan detectie te concluderen dat ze niet bestaan. Alleen zijn daar zeer complexe proefopstellingen voor nodig en dus is je achtertuin geen manier om iets aan te tonen of uit te sluiten.
Number10 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:24:
[...]
Is er iets mis met je quote-knop? Er is niks 'geconstateerd' en dat kan volgens mij ook helemaal niet op de manier die jij schijnbaar denkt te kunnen gebruiken. Maar die opzet is om allerlei redenen en vooral door de complexiteit doorgaans underpowered om welk effect ook maar op te pikken.
Dat is net zoiets als proberen zwaartekrachtgolven in je achtertuin te detecteren en bij gebrek aan detectie te concluderen dat ze niet bestaan. Alleen zijn daar zeer complexe proefopstellingen voor nodig en dus is je achtertuin geen manier om iets aan te tonen of uit te sluiten.
We all know gravity is a myth... Earth just sucks.
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Yes, de wekelijkse discussie dit keer al op donderdag! I like it!Number10 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:24:
[...]
Is er iets mis met je quote-knop? Er is niks 'geconstateerd' en dat kan volgens mij ook helemaal niet op de manier die jij schijnbaar denkt te kunnen gebruiken. Maar die opzet is om allerlei redenen en vooral door de complexiteit doorgaans underpowered om welk effect ook maar op te pikken.
Werking is nooit aangetoond ondanks dat er meer dan genoeg data is om een eventuele werking als die er zou zijn aan te tonen. RIVM heeft veel meer kennis en data dan wij en is nooit voorstander van die dingen geweest. De regering heeft die dingen slechts verplicht omdat de oppositie dat graag wilde en zelf ook bij invoeren aangegeven dat die dingen geen bijdrage zouden leveren.
Zo dat was mijn bijdrage deze week. Er zal straks wel weer een of ander plas plaatje komen en dan gaan we volgende week weer opnieuw dit onderwerp aansnijden.
alles kan off-topic
Absence of proof is not proof of absence.Ankona schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:28:
[...]
Yes, de wekelijkse discussie dit keer al op donderdag! I like it!
Werking is nooit aangetoond ondanks dat er meer dan genoeg data is om een eventuele werking als die er zou zijn aan te tonen. RIVM heeft veel meer kennis en data dan wij en is nooit voorstander van die dingen geweest. De regering heeft die dingen slechts verplicht omdat de oppositie dat graag wilde en zelf ook bij invoeren aangegeven dat die dingen geen bijdrage zouden leveren.
Zo dat was mijn bijdrage deze week. Er zal straks wel weer een of ander plas plaatje komen en dan gaan we volgende week weer opnieuw dit onderwerp aansnijden.
Zelfde geldt voor het omgekeerde natuurlijk.
Zulks?
Maar jij gaat nu dus ook voorbij aan de argumenten in het Science paper. Daarin wordt uitgebreid toegelicht waarom correlatieve onderzoeken waar je op lijkt te duiden niet een eenduidig antwoord gaan geven.Ankona schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:28:
[...]
Werking is nooit aangetoond ondanks dat er meer dan genoeg data is om een eventuele werking als die er zou zijn aan te tonen.
Het heeft veel weg van de avondklokdiscussie in ieder geval.
over nutteloze maatregelen gesprokenNumber10 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:32:
[...]
Het heeft veel weg van de avondklokdiscussie in ieder geval.
de avondklok was er echt een in het kader van "andere landen doen het, dus kunnen wij niet achter blijven want stel je voor dat we kritiek krijgen als overheid dat we niet alles doen wat binnen onze mogelijkheden ligt, of het nu werkt of niet"
ik hoop dat er een zeer breed maatschappelijk debat gaat volgen over wat we bij een volgende pandemie (die hopelijk nooit komt) wel en niet gaan doen, uiteraard op basis van maatregelen waarvan de impact op de samenleving in verhouding staat tot het effect op de virusbestrijding
Prima cijfers. Positieve tests, opnames IC en kliniek bewegen allemaal omlaag richting signaalwaarde.
R-waarde zit in sterk dalende trend zoals voorzien.
Laatste observatie: R=0.73 op 30-5 (0.78 trendmatig -0.05 incidenteel).
Prognose:
* vandaag 10-6 R=0.73
* 15-6 R=0.70
* 1-7 R=0.61
Effecten van versoepelingen op 5 juni zirtten nog niet in de cijfers. Dat zou een opwaartse bijstelling kunnen veroorzaken van max +0.10 op de R-waarde. Ik hoop dat het meevalt. De 1e en 2e ronde versoepelingen hebben niet noemenswaardig bijgedragen aan de R-waarde.
Ook de verschillende analyses van de mogelijkheid tot een vierde golf door de 617.2 variant lijken tot nu toe allemaal de goede kant op te vallen. Ik heb gekeken naar de NL, UK en IN cijfers en projecties gemaakt naar de komende maanden in NL.
Om iets meer zekerheid te krijgen is iets meer data nodig. 1 a 2 weken kiemsurveillance is wenselijk. Ik denk dat we moeten voorsoorteren om op de 22e na de kiemsurveillance het sein "brand meester" te geven en de 4e en 5e fase van versoepelingen (wat mij betreft inclusief het afschaffen van mondkapjes) op 25-6 door te voeren.
Citation needed, want dat is volgens mij niet wat er in de OMT adviezen stond.stijnec1 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:37:
[...]
over nutteloze maatregelen gesproken
de avondklok was er echt een in het kader van "andere landen doen het, dus kunnen wij niet achter blijven want stel je voor dat we kritiek krijgen als overheid dat we niet alles doen wat binnen onze mogelijkheden ligt, of het nu werkt of niet" (…)
Waarom zou ik quoten als ik recht onder je post?Number10 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:24:
[...]
We hebben ~180 landen met cijfers en in de VS staten die te vergelijken zijn. Zo'n groot experiment krijg je anders niet voor elkaar in een lab en je kan er ook nog gedragswetenschappen op los laten.
Ik had het over de overheid, in casu het kabinet, dus niet het OMT. Daarmee is dit inderdaad mijn eigen interpretatie, maar die zal niet ver bezijden de werkelijkheid zitten. Na een trage start van de overheid in het nemen van maatregelen is men gaandeweg overgegaan in een "cover our asses" beleid, dat naast virusbestrijding er met name op gericht was ervoor te zorgen dat het kabinet er niet in de media van beticht zou kunnen worden dat men er niet alles aan zou doen om het virus te beteugelen. Eenzelfde dynamiek zag je in de tweede kamer, die gechanteerd is om voor de avondklok te stemmen met de dreiging dat zij de schuld zouden krijgen als code zwart zou ontstaan, hoe dubieus het verband tussen beide zaken ook is. Nuance is nu eenmaal niet het sterkste punt van de (sociale) mediaNumber10 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:40:
[...]
Citation needed, want dat is volgens mij niet wat er in de OMT adviezen stond.
Señor Sjon schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:43:
[...]
Waarom zou ik quoten als ik recht onder je post?(…)
Omdat ik niet permanent met dit scherm open zit te wachten op een antwoord uiteraard en niet ga terugbladeren naar m'n eigen reacties om te kijken of iemand daarop reageerde zonder te quoten of taggen
Maar dat is dus evident niet wat er in dat Science paper wordt uitgelegd, want je kunt niet - ik chargeer - wat cijfers op een hoop gooien en regressielijnen gaan plotten om daarmee een conclusie te trekken.We hebben ~180 landen met cijfers en in de VS staten die te vergelijken zijn. Zo'n groot experiment krijg je anders niet voor elkaar in een lab en je kan er ook nog gedragswetenschappen op los laten.
Ongetwijfeld zullen diverse onderzoekers het ook geavanceerder aanpakken, maar de complexiteit en grote hoeveelheid interacties maken dat dergelijke correlatieve studies waarschijnlijk underpowered zijn om een effect aan te tonen of uit te sluiten. Ook 180 onderzoekers die in hun achtertuin geen bewijs vinden voor zwaartekrachtgolven hebben gezamenlijk niet meer gelijk dan een groot instituut dat met een bijzondere proefopstelling wel bewijs vindt daarvoor.
We proberen al tijdens heel de pandemie zaken te modelleren en daar kwam ook de avondklok uitrollen. Of de modellen met 1.400 man op de IC bij gelijkblijvende maatregelen. Die werden zelfs versoepeld en zelfs met versoepeingen zijn we daar nooit in de buurt van gekomen. De welbekende roze grafieken die gebruikt werden in de briefings/catshuisoverleggen zijn een goed voorbeeld hiervan..
/f/image/wIoLFVtp77FGfl6qQTEMNxMI.png?f=fotoalbum_large)
In welke mate hier modelpolitiek achter speelt durf ik niet te zeggen, de uitschieters in de pluim liggen erg hoog en een politicus zal daar altijd op afgaan. Ook daar hebben we het topic vol mee gespamd.
Dan nog even dit, wanneer je de eerste letters van de twee woorden waaruit mondkapje is samengesteld omdraait krijg je een kondmapje.
Belangrijk om te weten.
[ Voor 3% gewijzigd door pro_6or op 10-06-2021 16:29 ]
een treffende spreuk
Tja... of: https://www.oann.com/stud...al-chances-by-nearly-200/
Het lijkt er soms echt op alsof ze bewust info achtergehouden hebben om die vaccins maar te kunnen pushen, maar dat is eerlijk gezegd een onderbuikgevoel.
Laat maar, blijkbaar geen serieuze bron. Tegenwoordig weet je ook niet meer wat wel en niet waar is, zucht.
[ Voor 12% gewijzigd door Dennahz op 10-06-2021 16:51 ]
Verwijderd
https://www.ecdc.europa.e...restriction-free-movement
De kans dat je een besmettelijk persoon tegen het lijf loopt is volgens mij erg klein.
Daarnaast is een groot gedeelte van de kwetsbare bevolking al gevaccineerd.
Dus weg met die
Ik denk dat je meer van de mogelijke impact op gedrag kan verwachten dan op medisch vlak.mesa57 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:40:
Het is voor mij de vraag wat die mondkapjes nog doen bij de lage prevalentie die we nu hebben.
De kans dat je een besmettelijk persoon tegen het lijf loopt is volgens mij erg klein.
Daarnaast is een groot gedeelte van de kwetsbare bevolking al gevaccineerd.
Dus weg met die
Dit topic is gesloten.
![]()
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.