bramv82 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 07:30:
[...]
UV licht wordt inderdaad wel eens toegepast voor desinfectie. Maar dan wel UV-C licht. UV-C lucht wordt ook door de zon op de aarde geschenen, maar wordt (gelukkig) tegen gehouden door onze dampkring waardoor er alleen UV-A en UV-B op de aarde terecht komt die voor ons en voor virussen en bacteriën niet zo gevaarlijk zijn.
Laat ik beginnen met dat ik het antwoord niet weet.
Maar feit is dat er in de zomer minder griep (en nu lijkt ook corona) is.
Wat ik me nu al een flinke tijd afvraag. Hoe kan dat. Dat is niet door vaccinaties, maar dat zagen we vorig jaar ook. Dat is door het weer.
Natuurlijk komen we minder binnen bij elkaar. Maar daarintegen komen we juist in grotere groepen buiten.
We hebben dit als maatschappij compleet genegeerd en vonden het prima dat mensen aan griep dood gingen. Deze mensen waren immers gewoon te zwak.
Dit terwijl de zomer duidelijk maakt dat de natuur de griep onder controle houd. Juist daarom is het erg interessant om te weten.
Ligt het aan het UV licht wat op aarde komt. Of is het gewoon dat mensen zich beter voelen. Of is het puur de andere luchtvochtigheid. Of misschien alleen de temperatuur, of ventilatie doordat we meer buiten zijn.
Als je daar een antwoord op kan geven kan je mogelijk binnen deze omgeving nabootsen en daarmee heel veel virussen het veel lastiger maken.
t_captain schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:59:
[...]
Heropening VO valt samen met een reeks andere versoepelingen.
Ik denk dat het wel een meetbaar opwaarts effect op de R-waarde zal hebben, maar de R-waarde wel onder 1 zal blijven.
Ik voorzie dus geen stijging van de besmettingen komende week.
Het aantal besmettingen is zo laag dat de R waarde de komende weken vrijwel zeker rond de 1 gaat uitkomen. Ik vind echt dat we moeten stoppen met het "R" terrorisme. Want deze waarde zegt veel te weinig zonder de andere cijfers erbij te nemen.
Een extreem voorbeeld, wanneer corona zo goed als weg is zal de R waarde snel boven de 1 uitschieten. En je ziet welke paniek dat kan veroorzaken in Australie door hele steden in lockdown te gooien vanwege 3 besmettingen.
Ik vraag me hier al af of het proportioneel is, maar daar slaat het echt nergens op. Overigens verwacht ik in NZ en AUS nog wel een flinke uitbraak zodra er mensen naartoe mogen. Immers gevaccineerde ouderen (AZ vaccinatie) zijn voor 66% beschermd tegen ziek worden. Dat deze mensen het virus overbrengen is daarmee relatief groot. Want zelfs naast het ziek worden kan je gewoon andere mensen aansteken.
Overigens net zo interessant:
https://www.nieuweoogst.n...oet-je-koeien-zo-oppeppen
"Joep Driessen, dierenarts en eigenaar van Cowsignals Training Company, zet zijn vraagtekens bij standaard preventief enten. 'Ik vraag me af of het wenselijk is. Natuurlijke weerstand zit niet in een flesje!', reageert hij. 'Ik zie veel meer in dierziektebestendig management en ziektebestendige huisvesting, die zijn de redding van de koe. Investeer maximaal in een zacht en diep ligbed, een voerplek van 75 centimeter per koe en een stressvrije afkalflijn. Dat levert direct geld op én een hogere levensduur. Dat is goed voor de koe, de boer en het milieu.' "
en daarnaast:
https://www.biojournaal.n...-tegen-mond-en-klauwzeer/
Dieren die gevaccineerd zijn worden niet geaccepteerd voor export. De reden staat er niet bij, maar waarschijnlijk is dat omdat je dan een ziek dier heb waarvan je niet weet dat deze ziek is.
Hetgeen waarvan we bij onze dieren zeggen is het wel verstandig om te doen. Is nu een soort van halve verplichting. De vraag is serieus of dat wel zo goed is als ze ons doen geloven. (ter info ja ik heb een vaccinatie afspraak gemaakt).
[
Voor 45% gewijzigd door
Kevinp op 09-06-2021 07:52
]
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.