• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:33
roffeltjes schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:15:
[...]

Pas op... dat is niet zomaar een uitsluiting van het effect van zonlicht.

Zonlicht is een rookgordijn als we niet op Vaccineren blijven focussen, maar dat er een seizoenscyclus aan vast zit (zo ook bij verwante virussen)is wel te zien in de cijfers. Het probleem is dat we niet goed begrijpen waar dit in zit (en waarom het niet zomaar overal opgaat). Daarvoor zijn een aantal hypotheses en zonlicht is zeer zeker nog niet uitgesloten (weerstand via vitamine D is ook geopperd, maar dat is ook een heel lastig verhaal).
Het zal ook waarschijnlijk een combinatie zijn van zonlicht, aanmaak van vitamine D en de luchtvochtigheid: Eén van de redenen waarom het in de skihutten en kroegen zo snel kon verspreiden is omdat het daar broeierig warm is én ook nog eens enorm vochtig.

's Zomers buiten is het niet warm, maar heet, en droog.

Hitte is nu niet echt de beste vriend van een ziekteverwekker, er is een reden waarom we dingen koken om ze te steriliseren.

* Stoney3K duikt nog even de sauna in. :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:31
Stoney3K schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:12:
Goh, je zou bijna zeggen dat sommige users hier in dit topic niet willen dat externe factoren zoals weersinvloeden mee spelen en dat de pandemie op zijn einde loopt.
Het speelt een rol.
Stoney3K schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:09:
Er is een duidelijke korrelatie tussen de besmettingscijfers/R-waarde en de hoeveelheid zonuren in die week.
Dat maakt nog niet dat UV een enorm grote rol speelt. Overigens is het correlatie. Korrelatie is een stichting voor het geven van psychische en psychosociale hulp.
Die maatregelen zijn geen manier voor introverte mensen om eventjes wraak te nemen of zo, hoor. |:(
Ja. Want introverte mensen hebben zo'n enorme hekel aan anderen. :?
Maar ik heb wel een idee. Jij bent daar wel voor te porren denk ik. Laten we het leger inzetten om te handhaven dat alle extroverten binnen blijven!
Bron?

[ Voor 12% gewijzigd door DutchCommando op 08-06-2021 23:21 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Goh, je zou bijna zeggen dat sommige users hier in dit topic niet willen dat externe factoren zoals weersinvloeden mee spelen en dat de pandemie op zijn einde loopt.

Die maatregelen zijn geen manier voor introverte mensen om eventjes wraak te nemen of zo, hoor. |:(
Het heeft niet zoveel zin om voor de zoveelste keer “UV van de zon vermoord het Corona virus” te roepen alsof je het ei van Columbus hebt gevonden.
Een stelling die hier al vele malen besproken en verworpen is als primaire oorzaak, aangezien de UV die het aardoppervlak bereikt de virussen niet dood.

De oorzaak is veel eerder dat door zonnig weer mensen meer buiten zijn, waar je minder makkelijk een luchtweg virus als Covid doorgeeft dan binnen etc.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Stoney3K schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:18:
[...]
Het zal ook waarschijnlijk een combinatie zijn van zonlicht, aanmaak van vitamine D en de luchtvochtigheid: Eén van de redenen waarom het in de skihutten en kroegen zo snel kon verspreiden is omdat het daar broeierig warm is én ook nog eens enorm vochtig.
Ah de doelpalen zijn alweer verzet, nu is het ineens niet meer UV?
Stoney3K schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:46:
[...]
Ik krijg zo maar het vermoeden dat het coronavirus vooral gevoelig is voor UV-straling, want we hebben nu best veel dagen gehad met felle zon. Dat zou betekenen dat het besmettingsrisico buiten, op een zonnige dag, nagenoeg nul is.

PSN

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-12 06:46
YakuzA schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:18:
[...]
Een stelling die hier al vele malen besproken en verworpen is als primaire oorzaak, aangezien de UV die het aardoppervlak bereikt de virussen niet dood.
Je slaat nu wel door naar de andere kant, dat is echt aanzienlijk stelliger dan dat dat artikel claimt.

Further studies should be done by simulating complex environmental conditions, in which a number of variables will test the effectiveness of ultraviolet B radiation against environmental SARS-CoV-2.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Corona volgt een beetje het griepseizoen: wanneer mensen binnen zitten gaat zo'n virus veel sneller de ronde dan wanneer mensen in buitenlucht bewegen. Maar dat heeft volgens mij weinig met UV te maken?

Het succes van vaccinatie zullen we na de zomer vanzelf merken, wanneer mensen weer binnen bij elkaar gaan zitten :)

March of the Eagles

• Stoney3K
YakuzA schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:23:
[...]

Ah de doelpalen zijn alweer verzet, nu is het ineens niet meer UV?

[...]
Jij doet nog altijd alsof ik op zoek ben naar een ei van Columbus. Ik ben alleen op zoek naar een verklaring van de seizoensinvloeden, want blijkbaar lopen er nog steeds mensen te ontkennen dat die bestaan.

Je weet wel, net zoals er gewoon gedaan wordt alsof aerosol-verspreiding en ventilatie géén rol spelen omdat er één of andere peiling-goeroe hard loopt te roepen dat dat de magische oplossing is.

Nee. Het is niet het magische ei van Columbus maar het speelt wel een rol. Als het virus afhankelijk is van seizoensinvloeden, dan kunnen we die omstandigheden ook grotendeels binnen nabootsen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:54

franssie

Save the albatross

UV doet wel iets met DNA en RNA, daar is zat over te vinden (bijvoorbeeld huidkanker) maar of het een grote factor is bij verspreiding van verkoudhiedsviruseen weet ik niet, ik neem aan dat ventilatie en buitenzitten bij hogere temperaturen een grotere factor is dan UV, Maar UV zal niet tegen werken. Er is ook een reden dat ze UV gebruiken om rioolwater te desinfecteren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• roffeltjes
XWB schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:26:
[...]
Corona volgt een beetje het griepseizoen: wanneer mensen binnen zitten gaat zo'n virus veel sneller de ronde dan wanneer mensen in buitenlucht bewegen.
Dat is ook weer te makkelijk. Ook in de zomer zal een mens toch al snel gemiddeld 16 uur binnen zitten (volgens mij gok ik hier te laag!). En het zomerreces is niet begonnen. Kantoren zijn ook gewoon open, scholen draaien momenteel ook gewoon door.

Dat de kans om het op te lopen in de buitenlucht dramatisch kleiner is onderschrijf ik wel, maar om nou te doen dat we nu opeens de hele dag buiten zitten is toch wel heel erg overdreven.

Misschien is het een combi, misschien is het toch net dat beperkte aantal uren minder binnen contact, misschien is het een beetje weerstand of zelfs UV... we weten het echt nog niet.

Wat natuurlijk wel reden is om niet zomaar een rondedansje te doen om te denken dat de zomer het wel oplost ;)

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:57:
[...]
Vaccinaties voorkomen besmettingen
Ja, goed punt, Besmettingen die voorkomen worden hebben uiteraard geen gevolgen. Wat dat betreft werken ze ook tegen langdurige gevolgen of nog onbekende gevolgen.

Vaccins leveren fantastische effecten, dus ik hoop ook dat zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren. Maar ik zou daarnaast streven naar een situatie met zo min mogelijk verspreiding. Want dat leidt tot nog minder gevolgen. Als de vaccins dat kunnen bewerkstelligen zou dat geweldig zijn, maar vooralsnog zou ik daar nog niet vanuit gaan en dus voorbij het aantal ziekenhuisopnames blijven kijken. Dat was eigenlijk vooral mijn punt.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Stoney3K schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:26:
[...]
Jij doet nog altijd alsof ik op zoek ben naar een ei van Columbus. Ik ben alleen op zoek naar een verklaring van de seizoensinvloeden, want blijkbaar lopen er nog steeds mensen te ontkennen dat die bestaan.

Je weet wel, net zoals er gewoon gedaan wordt alsof aerosol-verspreiding en ventilatie géén rol spelen omdat er één of andere peiling-goeroe hard loopt te roepen dat dat de magische oplossing is.

Nee. Het is niet het magische ei van Columbus maar het speelt wel een rol. Als het virus afhankelijk is van seizoensinvloeden, dan kunnen we die omstandigheden ook grotendeels binnen nabootsen.
Als jij het niet in een post neerzet alsof het het ei van Columbus is zou echt enorm helpen dan.

PSN

• Stoney3K
YakuzA schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:36:
[...]

Als jij het niet in een post neerzet alsof het het ei van Columbus is zou echt enorm helpen dan.
Ik constateer alleen dat zonlicht een significante invloed heeft aan de hand van de besmettingscijfers samen met de zonuren van de afgelopen periode. Daar trek ik nergens conclusies uit, laat staan suggesties voor actie.

Je hele 'ei van Columbus' verhaal is niets meer dan een stroman.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-12 17:07
roffeltjes schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:33:
[...]

Kantoren zijn ook gewoon open
Eeh.. Kantoren zijn niet gewoon open als het goed is? "Werk thuis tenzij het niet anders kan". Ik ben er al 15 maanden niet geweest in ieder geval, en na het bericht dat de airco's niet aan gaan ivm corona blijft dat minimaal tot oktober zo. Er zitten wel wat mensen hoor, maar max 30 ipv 300. Iedereen die ik ken die thuis kan werken, werkt thuis.

Roomba E5 te koop

• roffeltjes
sig69 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:39:
[...]

Eeh.. Kantoren zijn niet gewoon open als het goed is? "Werk thuis tenzij het niet anders kan". Ik ben er al 15 maanden niet geweest in ieder geval, en na het bericht dat de airco's niet aan gaan ivm corona blijft dat minimaal tot oktober zo. Er zitten wel wat mensen hoor, maar max 30 ipv 300. Iedereen die ik ken die thuis kan werken, werkt thuis.
Laat ik hem daarom voor de duidelijkheid omdraaien, kantoren zijn niet opeens minder druk bezet omdat er nu opeens mooi weer is. Sterker nog de verkeercijfers lijken toch wel te duiden dat kantoorleven weer aan het opstarten is (zie ook de draad hierover op Tweakers).

We zoeken naar een positief effect van mooi weer, minder binnen zitten en elkaar daardoor niet besmetten is als hypothese gewoon niet heel sterk (niet als we naar dit moment kijken). Als er een verband is met mooi weer is er vermoedelijk meer aan de hand (of het is gewoon toeval...) ;)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-12 15:30
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:18:
Lekker laag, en het positief percentage daalt ook mooi!
Met de opening van de middelbare scholen kunnen we nu wel weer een stijging van het totaal aantal verwachten denk ik?
Heropening VO valt samen met een reeks andere versoepelingen.

Ik denk dat het wel een meetbaar opwaarts effect op de R-waarde zal hebben, maar de R-waarde wel onder 1 zal blijven.

Ik voorzie dus geen stijging van de besmettingen komende week.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:34

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Stoney3K schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:46:
[...]

Ik krijg zo maar het vermoeden dat het coronavirus vooral gevoelig is voor UV-straling, want we hebben nu best veel dagen gehad met felle zon. Dat zou betekenen dat het besmettingsrisico buiten, op een zonnige dag, nagenoeg nul is.
Ik vermoed eerder dat het met ventilatie te maken heeft. Iets wat artsen al zeker een paar decenia roepen als belangerijke speler in het voorkomen van virussen. En niks ventileert beter dan buiten.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
sig69 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:39:
[...]

Gezien de stijgende drukte tussen acht en negen in de ochtend wordt fulltime thuis werken steeds meer een unicum. We gaan weer in de file staan. -O-

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:13

RayNbow

Kirika <3

Stoney3K schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:38:
[...]

Ik constateer alleen dat zonlicht een significante invloed heeft aan de hand van de besmettingscijfers samen met de zonuren van de afgelopen periode. Daar trek ik nergens conclusies uit[...]
Volgens mij heb je in geen van je posts enkele vorm van significantie aangetoond.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-12 14:23
Indoubt schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:50:
[...]

Nul zal wel niet maar aangezien er verschillende testen zijn gedaan met kunstmatig UV licht en doden van het virus (of desinfecteren van voorwerpen) in luchtbehandelsystemen kan ik me goed voorstellen dat buitenlucht met sterk zonlicht uitmaakt.

Ik weet niet meer wat de verblijftijd was van de lucht in zo'n luchtbehandelsysteem maar aangezien ze veel m^3 per uur doen kan dat nooit lang zijn.
UV licht wordt inderdaad wel eens toegepast voor desinfectie. Maar dan wel UV-C licht. UV-C licht wordt ook door de zon op de aarde geschenen, maar wordt (gelukkig) tegen gehouden door onze dampkring waardoor er alleen UV-A en UV-B op de aarde terecht komt die voor ons en voor virussen en bacteriën niet zo gevaarlijk zijn.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12 10:14
bramv82 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 07:30:
[...]

UV licht wordt inderdaad wel eens toegepast voor desinfectie. Maar dan wel UV-C licht. UV-C lucht wordt ook door de zon op de aarde geschenen, maar wordt (gelukkig) tegen gehouden door onze dampkring waardoor er alleen UV-A en UV-B op de aarde terecht komt die voor ons en voor virussen en bacteriën niet zo gevaarlijk zijn.
Laat ik beginnen met dat ik het antwoord niet weet.

Maar feit is dat er in de zomer minder griep (en nu lijkt ook corona) is.

Wat ik me nu al een flinke tijd afvraag. Hoe kan dat. Dat is niet door vaccinaties, maar dat zagen we vorig jaar ook. Dat is door het weer.

Natuurlijk komen we minder binnen bij elkaar. Maar daarintegen komen we juist in grotere groepen buiten.

We hebben dit als maatschappij compleet genegeerd en vonden het prima dat mensen aan griep dood gingen. Deze mensen waren immers gewoon te zwak.

Dit terwijl de zomer duidelijk maakt dat de natuur de griep onder controle houd. Juist daarom is het erg interessant om te weten.

Ligt het aan het UV licht wat op aarde komt. Of is het gewoon dat mensen zich beter voelen. Of is het puur de andere luchtvochtigheid. Of misschien alleen de temperatuur, of ventilatie doordat we meer buiten zijn.

Als je daar een antwoord op kan geven kan je mogelijk binnen deze omgeving nabootsen en daarmee heel veel virussen het veel lastiger maken.
t_captain schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:59:
[...]

Heropening VO valt samen met een reeks andere versoepelingen.

Ik denk dat het wel een meetbaar opwaarts effect op de R-waarde zal hebben, maar de R-waarde wel onder 1 zal blijven.

Het aantal besmettingen is zo laag dat de R waarde de komende weken vrijwel zeker rond de 1 gaat uitkomen. Ik vind echt dat we moeten stoppen met het "R" terrorisme. Want deze waarde zegt veel te weinig zonder de andere cijfers erbij te nemen.

Een extreem voorbeeld, wanneer corona zo goed als weg is zal de R waarde snel boven de 1 uitschieten. En je ziet welke paniek dat kan veroorzaken in Australie door hele steden in lockdown te gooien vanwege 3 besmettingen.

Ik vraag me hier al af of het proportioneel is, maar daar slaat het echt nergens op. Overigens verwacht ik in NZ en AUS nog wel een flinke uitbraak zodra er mensen naartoe mogen. Immers gevaccineerde ouderen (AZ vaccinatie) zijn voor 66% beschermd tegen ziek worden. Dat deze mensen het virus overbrengen is daarmee relatief groot. Want zelfs naast het ziek worden kan je gewoon andere mensen aansteken.

Overigens net zo interessant:
https://www.nieuweoogst.n...oet-je-koeien-zo-oppeppen
"Joep Driessen, dierenarts en eigenaar van Cowsignals Training Company, zet zijn vraagtekens bij standaard preventief enten. 'Ik vraag me af of het wenselijk is. Natuurlijke weerstand zit niet in een flesje!', reageert hij. 'Ik zie veel meer in dierziektebestendig management en ziektebestendige huisvesting, die zijn de redding van de koe. Investeer maximaal in een zacht en diep ligbed, een voerplek van 75 centimeter per koe en een stressvrije afkalflijn. Dat levert direct geld op én een hogere levensduur. Dat is goed voor de koe, de boer en het milieu.' "

en daarnaast:

https://www.biojournaal.n...-tegen-mond-en-klauwzeer/
Dieren die gevaccineerd zijn worden niet geaccepteerd voor export. De reden staat er niet bij, maar waarschijnlijk is dat omdat je dan een ziek dier heb waarvan je niet weet dat deze ziek is.

Hetgeen waarvan we bij onze dieren zeggen is het wel verstandig om te doen. Is nu een soort van halve verplichting. De vraag is serieus of dat wel zo goed is als ze ons doen geloven. (ter info ja ik heb een vaccinatie afspraak gemaakt).

[ Voor 45% gewijzigd door Kevinp op 09-06-2021 07:52 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Blackouts
.

[ Voor 98% gewijzigd door Blackouts op 09-06-2021 08:07 ]

• Blackouts
Je kan vorig jaar gewoon niet vergelijken met dit jaar.

Andere virus mutaties
Regels worden nu minder nageleefd
Vaccinaties
Grotere groep heeft een infectie doorgemaakt, dus heeft antistoffen

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blijft een mooie discussie... Alles erbij trekken om de NL zomer ineens als verlosser aan te merken. Terwijl dit op mondiaal niveau helemaal niks voorstelt op welk vlak dan ook.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
De radiospotjes worden steeds meer cringe-worthy. Zojuist pareltjes morgen aanhoren als: "We hebben het gedaan, samen", "We mogen weer uit eten en thuis 4 gasten ontvangen". Hier kan je toch niet serieus naar luisteren? Heeft men nou echt niet door dat dit voor veel meer cynisme gaat zorgen?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jedi_Pimp schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:20:
De radiospotjes worden steeds meer cringe-worthy. Zojuist pareltjes morgen aanhoren als: "We hebben het gedaan, samen", "We mogen weer uit eten en thuis 4 gasten ontvangen". Hier kan je toch niet serieus naar luisteren? Heeft men nou echt niet door dat dit voor veel meer cynisme gaat zorgen?
Of, en het is maar een idee, eens niet overal over lopen te zeiken en het positief zien dat het grootste drama achter ons ligt?
En als iedereen zich fatsoenlijk laat vaccineren ook blijft.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 09-06-2021 08:22 ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@Kevinp

Het virus kan niet gedood worden met UV-A of UV-B natuurlijk zonlicht en UV-C wordt tegen gehouden. De oorzaak dat we in de zomer minder last hebben is dus niet UV-straling.
Als je op zoek gaat naar serieuze bronnen dan lees je al heel snel dat doden met UV-licht geen optie is tenzij het industriële toepassing kent.

Wat betreft jouw tweede gedeelte…
Is er een reden waarom dat we dieren bedoeld voor consumptie vergelijken met de mens?

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Number10
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:59:
[...]
Misschien kan je dat duiden? Misschien zit ik ernaast, maar volgens mij is deze stelling onjuist.

Als de R op grond van het aantal besmettingen stijgt, zal het aantal besmettingen uiteraard ook hoger liggen dan een R die blijft wat het nu is of lager ligt. Een R gebaseerd op besmettingen dichter bij 1 is wat betreft het aantal besmettingen altijd ongunstiger dan een R dichter bij 0. Het is de halveringstijd die dus langer (R nadert 1) of korter (R nadert 0) is.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Number10 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:33:
[...]

Misschien kan je dat duiden? Misschien zit ik ernaast, maar volgens mij is deze stelling onjuist.

Als de R op grond van het aantal besmettingen stijgt, zal het aantal besmettingen uiteraard ook hoger liggen dan een R die blijft wat het nu is of lager ligt. Een R gebaseerd op besmettingen dichter bij 1 is wat betreft het aantal besmettingen altijd ongunstiger dan een R dichter bij 0. Het is de halveringstijd die dus langer (R nadert 1) of korter (R nadert 0) is.
Minder snelle daling.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Als de R van 0,8 naar 0,9 gaat zullen de cijfers nog steeds dalen.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 17:28

Laguna

Connaisseur

DevWouter schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:28:
@Kevinp

Het virus kan niet gedood worden met UV-A of UV-B natuurlijk zonlicht en UV-C wordt tegen gehouden. De oorzaak dat we in de zomer minder last hebben is dus niet UV-straling.
Als je op zoek gaat naar serieuze bronnen dan lees je al heel snel dat doden met UV-licht geen optie is tenzij het industriële toepassing kent.
Daarover gesproken, dat doet me denken aan "the urban sun" van Studio Roosegaarde. Dat idee is volgens mij geen succes geworden.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03:26
Kevinp schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 07:41:
[...]

"Joep Driessen, dierenarts en eigenaar van Cowsignals Training Company, zet zijn vraagtekens bij standaard preventief enten. 'Ik vraag me af of het wenselijk is. Natuurlijke weerstand zit niet in een flesje!', reageert hij. 'Ik zie veel meer in dierziektebestendig management en ziektebestendige huisvesting, die zijn de redding van de koe. Investeer maximaal in een zacht en diep ligbed, een voerplek van 75 centimeter per koe en een stressvrije afkalflijn. Dat levert direct geld op én een hogere levensduur. Dat is goed voor de koe, de boer en het milieu.' "
(..)
Dit gaat niet over vaccinaties, maar over antibiotica. Mastitis en kalverdiarree worden veroorzaakt door een bacterie en hiervoor wordt soms preventief antibiotica gespoten door boeren.

Maar het risico bestaat dat hierdoor nieuwe bacterievormen ontstaan die resistent zijn tegen bestaande antibiotica en dat je dus iedere keer met zwaardere middelen aan de slag moet. (bron: zus die dierenarts is).

En blijkens het artikel is het ook beter voor de koe zelf om een infectie doorgemaakt te hebben.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• roffeltjes
[...]

We hebben dit als maatschappij compleet genegeerd en vonden het prima dat mensen aan griep dood gingen. Deze mensen waren immers gewoon te zwak.
Wut? Het griep seizoen is bekend (de maanden met de R), maar behalve vaccinatie weet ik daar niet zo snel een oplossing voor, zeker niet om de sterfte hem met name in verzorginshuizen zit (Oma een uurtje op balkon?).

En ook betreft COVID is dit allang al gesignaleerd, alleen is het verdomd lastig om er een peil op te trekken (zie ook de besmettingen in de tropen).
Dit terwijl de zomer duidelijk maakt dat de natuur de griep onder controle houd. Juist daarom is het erg interessant om te weten.
De natuur houdt niets onder controle, het is geen actor. Ik vind dit angstwekkend dicht richting natuurgeneeskunde gaan :X
"Joep Driessen, dierenarts en eigenaar van Cowsignals Training Company, zet zijn vraagtekens bij standaard preventief enten. 'Ik vraag me af of het wenselijk is. Natuurlijke weerstand zit niet in een flesje!',
Anti vaxx onzin verpakt in een terechte kritiek op bio industrie. Tsja.
Dieren die gevaccineerd zijn worden niet geaccepteerd voor export. De reden staat er niet bij, maar waarschijnlijk is dat omdat je dan een ziek dier heb waarvan je niet weet dat deze ziek is.
Ja, wat iets heel anders is dan "vaccins" zijn slecht.
Hetgeen waarvan we bij onze dieren zeggen is het wel verstandig om te doen. Is nu een soort van halve verplichting.
Tenzij jij suggereert dat we mensen gaan opeten zie ik geen enkel verband.

• Stoney3K
MikeyMan schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:21:
[...]

Of, en het is maar een idee, eens niet overal over lopen te zeiken en het positief zien dat het grootste drama achter ons ligt?
De grootste irritatie daarin vind ik ook het framen alsof we het allemaal verdiend hebben door ons goede gedrag en door het kordate optreden van de overheid.

Nee, het was een kutperiode maar we hebben nu ook een behoorlijke dosis mazzel.

• Blackouts
[...]

De overdracht van infectieziekten in de bioindustrie is natuurlijk niet echt te vergelijken met de overdracht tussen mensen, maar als je de vergelijking wilt maken zouden deze maatregelen zo onegveer gelijk staan met het beperken van reisbewegingen over de wereld. En ja, dan zul je inderdaad geen pandemie meer krijgen, alleen lokale besmettingshaarden.

en daarnaast:

Dat is inderdaad omdat het verschil tussen een ziek dier en een besmet dier niet kan worden aangetoond. En dat heeft weer te maken met het feit dat de bschikbare vaccins gemaakt zijn van geinactiveerde MKZ virussen. Na een levend afgezwakt virus zo ongeveer het meest klassieke soort vaccin dat er bestaat. Vaccins voor dieren mogen vooral niet te duur zijn, dus technieken als mRNA vaccins of vectorvaccins worden hier (nog) niet gebruikt.
Er bestaan wel zogenaamde marker vaccins die een soort van labeltje hebben waarmee het verschil wel kan worden aangetoond. Vaccinatie tegen MKZ is gereguleerd door de regering en deze marker vaccins zijnniet opgenomen in dit programma.

[ Voor 8% gewijzigd door Blackouts op 09-06-2021 09:05 ]

• Jedi_Pimp
MikeyMan schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:21:
[...]

Je hebt het onderwerp "vaccineren doe je niet voor jezelf maar voor een ander" van gisteren klaarblijkelijk gemist. Het zou je sieren om deze moralistische oneliners achterwege te laten. Waar jij iemand beticht van "lopen te zeiken" vraag ik me af of je je eigen posts inclusief toonzetting weleens hebt teruggelezen :D

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• t_captain
[...]

Natuurlijk neemt de prognose voor de toekomstige besmettingen toe met een hogere R-waarde.

Dat betekent echter nog niet dat ze ten opzichte van het huidige niveau moeten stijgen. Daarvoor is de lijn R=1 bepalend.

Ik voorzie volgende week wat metingen boven de trendcurve omdat dan de effecten van fase 3 versoepelingen in de cijfers komen. Dat trekt de gemeten R-waarde omhoog. Maar ik voorzie nog steeds dat hij onder 1 blijft, en dus in absolute aantallen de besmettingen volgende week minder zullen zijn dan deze week.

• t_captain
(dubbelpost)

[ Voor 97% gewijzigd door t_captain op 09-06-2021 09:13 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:00:
[...]

De grootste irritatie daarin vind ik ook het framen alsof we het allemaal verdiend hebben door ons goede gedrag en door het kordate optreden van de overheid.

Nee, het was een kutperiode maar we hebben nu ook een behoorlijke dosis mazzel.
Ze hadden ook een spotje kunnen maken dat we het drie maanden eerder hadden kunnen verdienen. Maarja, dat was pas cringeworthy geweest O-)
Jedi_Pimp schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:03:
[...]

Je hebt het onderwerp "vaccineren doe je niet voor jezelf maar voor een ander" van gisteren klaarblijkelijk gemist. Het zou je sieren om deze moralistische oneliners achterwege te laten. Waar jij iemand beticht van "lopen te zeiken" vraag ik me af of je je eigen posts inclusief toonzetting weleens hebt teruggelezen :D
Voor wie je het ook doet, we lijken ons toch redelijk uit de rommel te vaccineren. Wereldwijd.

Punt is; je kunt wel maandenlang zeiken dat de overheid ruk is, de maatregelen niet kloppen, het testen of vaccineren te langzaam gaat en weet ik wat nog meer. Om dan ook nog eens van leer te trekken als we kunnen vieren dat het einde in zicht is is wel erg zwartgallig. En totaal onnodig.

• Jedi_Pimp
MikeyMan schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:24:
[...]

Ze hadden ook een spotje kunnen maken dat we het drie maanden eerder hadden kunnen verdienen. Maarja, dat was pas cringeworthy geweest O-)

Voor wie je het ook doet, we lijken ons toch redelijk uit de rommel te vaccineren. Wereldwijd.

Punt is; je kunt wel maandenlang zeiken dat de overheid ruk is, de maatregelen niet kloppen, het testen of vaccineren te langzaam gaat en weet ik wat nog meer. Om dan ook nog eens van leer te trekken als we kunnen vieren dat het einde in zicht is is wel erg zwartgallig. En totaal onnodig.
"Zwartgallig" (whatever that may mean in deze context) en "onnodig" zijn toch echt waardeoordelen die voortkomen uit jouw belevingswereld. Kan je daar nou echt niet inkomen? Ik vind het zwartgallig dat sporters gediscrimineerd of massaal beïnvloed worden wanneer ze zich niet laten vaccineren. Daar is gisteren een interessant gesprek uit voortgekomen waar duidelijk twee kampen te zien waren.

Zo lang er reacties als de jouwe komen, zowel hier als in real life, die ogenschijnlijk impliceren dat er één gewenst narratief is en zonder enige nuance elke dissidente perceptie bestempelen als gevaarlijk, ongewenst, wappie, ontkenner, zal ik van leer blijven trekken. Jij kan dat zwartgallig vinden, wellicht vind ik de moralistische manier waarop sommige Tweakers hier van leer trekken uiterst onnodig en gevaarlijk. Het is een spectrum waarin wij ons overduidelijk niet aan dezelfde kant begeven.

• Number10
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:12:
[...]
Dat betekent echter nog niet dat ze ten opzichte van het huidige niveau moeten stijgen. Daarvoor is de lijn R=1 bepalend.
Zolang er mensen besmet kunnen raken is dat wel zo. Zoals o.a. @MikeyMan aangeeft gaat de daling minder snel bij een hogere R en <1 en dat betekent meer mensen die besmet raken dan bij een lagere R het geval zou zijn geweest.

Als R=1 zetten 500 besmettingen zich voort als 500 besmettingen en dat zijn in totaal dus 1000 besmettingen.

Als R=0,5 zetten 500 besmettingen zicht voort als 250 besmettingen en dat zijn in totaal dus 750 besmettingen.

Bij een R>0,5 maar <1 zal het totaal dus groter zijn dan 750 en dus stijgen t.o.v. 750.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:17
De nieuwe reisadviezen zijn nu officieel gepubliceerd. Vanaf 10 juni worden de volgende landen geel;
Polen, Slowakije, Tsjechië, Luxemburg, Noorwegen,Duitsland, Italië en Oostenrijk (op eventueel een elke regio in de landen na die op oranje blijven)

• Stoney3K
Number10 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:44:
[...]

Zolang er mensen besmet kunnen raken is dat wel zo. Zoals o.a. @MikeyMan aangeeft gaat de daling minder snel bij een hogere R en <1 en dat betekent meer mensen die besmet raken dan bij een lagere R het geval zou zijn geweest.

Als R=1 zetten 500 besmettingen zich voort als 500 besmettingen en dat zijn in totaal dus 1000 besmettingen.

Als R=0,5 zetten 500 besmettingen zicht voort als 250 besmettingen en dat zijn in totaal dus 750 besmettingen.

Bij een R>0,5 maar <1 zal het totaal dus groter zijn dan 750 en dus stijgen t.o.v. 750.
Je vergelijkt nu de toename van besmettingen met het totaal aantal actieve besmettingen. Die tweede stopt pas met toenemen als R=0.

Tegelijkertijd zit er een mate van verloop in die actieve besmettingen waardoor ze na een bepaalde tijd afnemen, maar over welke periode je het dan hebt (2-3 weken) weet ik niet direct, daar zit ook een spreiding in. De R-waarde gaat ook uit van een generatietijd van 11 dagen.

• t_captain
Number10 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:44:
[...]

Ik tel geen cumulatieven maar nieuwe besmettingen. Die oude besmettingen gaan ook weer over, de besmettelijke periode duurt maar een aantal dagen.

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:24:
[...]

[...]

heb het spotje ook gehoord en hoewel ik blij ben dat we mede door vaccinaties een mooiere periode tegemoet lijken te gaan, vind ik het wel een soort van kleuter benadering waarvan ik me voor kan stellen dat die irritatie oproept.
Wordt er verder niet warm of koud van en met de geldsluizen open zijn het een paar spetters.

wel erg apart om met een ietwat zure toon op te roepen tot positiviteit overigens, iets met potten en ketels en zo

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
R.van.M schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:46:
De nieuwe reisadviezen zijn nu officieel gepubliceerd. Vanaf 10 juni worden de volgende landen geel;
Polen, Slowakije, Tsjechië, Luxemburg, Noorwegen,Duitsland, Italië en Oostenrijk (op eventueel een elke regio in de landen na die op oranje blijven)
Het is ook goed om te kijken wat lokale regels zijn. Frankrijk verplicht vanaf nu het gebruik van hun app "Tous Anti Covid" voor bezoekers van een uitgaansgelegenheid als een café of restaurant. Voor Fransen is het zeker verplicht, maar de formulering lijkt te zijn als je de app niet kan tonen op je telefoon mag je niet naar binnen.

• Number10
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:50:
[...]
Ik tel geen cumulatieven maar nieuwe besmettingen. Die oude besmettingen gaan ook weer over, de besmettelijke periode duurt maar een aantal dagen.
En dit is dus waarom modellen een verkeerde voorstelling van de werkelijkheid kunnen geven. En daarmee zeg ik niet dat je stelling niet klopt, maar dat het volgens mij te vroeg is om die conclusie te trekken.

Wat betekent 'ze gaan over'? De aanname dat een besmetting wel of niet consequenties heeft voor de toekomst is namelijk wezenlijk om die uitspraak te kunnen doen. En daarmee is het cumulatieve aantal dus wel of niet van belang.

En gebruik je een SEIR of een SEIRS model?

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-12 19:19
@Kevinp

Het virus kan niet gedood worden met UV-A of UV-B natuurlijk zonlicht en UV-C wordt tegen gehouden.
Dat is dan toch zeker te stellig. Als UV-B mijn huid kan verbranden en kanker kan veroorzaken, dan zal het zeker ook effect hebben op zo'n klein bolletje DNA/RNA dat een virus is.

Of dat effect dan voldoende of significant is, is een tweede.

voorbeeldje: https://scholar.google.co...&volume=222&pages=214-222
of deze
https://www.healtheuropa....virus-to-sunlight/107169/

[ Voor 25% gewijzigd door blissard op 09-06-2021 10:23 ]

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:26
Daarom zie je dat in landen waar de zon veel schijnt zoals India en Brazilie natuurlijk ook veel minder gevallen dan in de rest van de wereld?

Untappd: Louwke80

• blissard
Louwke schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:22:
Daarom zie je dat in landen waar de zon veel schijnt zoals India en Brazilie natuurlijk ook veel minder gevallen dan in de rest van de wereld?
Ik weet niet of dit een reactie op mijn post is. Maar als iets effect heeft, dan betekent dat niet dat Corona opeens niet meer bestaat. Er zijn voldoende andere zaken zoals gedrag die invloed hebben op verspreiding.
Ook in dit geval geldt: correlation is geen causation. Dus het feit dat het in Brazilië slecht gaat is geen bewijs dat virussen tegen zonlicht kunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door blissard op 09-06-2021 10:25 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

CMD-Snake schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:59:
[...]

Het is ook goed om te kijken wat lokale regels zijn. Frankrijk verplicht vanaf nu het gebruik van hun app "Tous Anti Covid" voor bezoekers van een uitgaansgelegenheid als een café of restaurant. Voor Fransen is het zeker verplicht, maar de formulering lijkt te zijn als je de app niet kan tonen op je telefoon mag je niet naar binnen.
En lokale toegangseisen. Mijn zus belde ook al blij dat ze geen test meer nodig had (stond vandaag gepland) omdat Italië op geel ging. Uhja, vanuit ons gezien. Maar die Italianen willen nog steeds wel een test zien. Er gaan weer een hoop mensen nat de komende dagen.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:08
CMD-Snake schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:59:
[...]

Staat gewoon in het artikel toch:
Ter geruststelling voor alle Nederlandse vakantiegangers die straks in Frankrijk uit eten willen, maar die níet de Franse app hebben: in de horeca komen ook ouderwetse velletjes papier te liggen, waarop je met een pen je naam en gegevens kunt achterlaten.

HD4Life @ Full-HD

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-12 22:22

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

PWM schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:26:
[...]

En lokale toegangseisen. Mijn zus belde ook al blij dat ze geen test meer nodig had (stond vandaag gepland) omdat Italië op geel ging. Uhja, vanuit ons gezien. Maar die Italianen willen nog steeds wel een test zien. Er gaan weer een hoop mensen nat de komende dagen.
'Landkleur' bepaald toch vooral wel/geen quarantaine na terugkeer, en noodzakelijke reis ja/nee? Dus op zich is het logisch dat je naar de inreisbeperkingen van het land zelf moet blijven kijken.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

blissard schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:16:
[...]

Dat is dan toch zeker te stellig. Als UV-B mijn huid kan verbranden en kanker kan veroorzaken, dan zal het zeker ook effect hebben op zo'n klein bolletje DNA/RNA dat een virus is.

Of dat effect dan voldoende of significant is, is een tweede.
Om de sterke dalingen die we in 2020 en nu zien te verklaren met meer UV straling zouden besmettingen buiten, waar die UV straling is, veel meer een factor moeten zijn. En dat zie je niet terug in de cijfers, het is niet nul maar een klein deel dat, als UV straling sterk toeneemt, niet zo'n daling kan veroorzaken als het verdwijnt.

Je komt dan bij eventuele indirecte effecten. Dat de UV straling je lichaam meer weerstand geeft waardoor een zelfde aantal besmettingen minder mensen met symptomen oplevert die zich laten testen en zo ook weer minder verspreiding veroorzaken omdat ze korter en minder besmettelijk zijn. Of dat er in zonnig weer ander gedrag is dat minder besmettingen oplevert.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

BeQuietAndDrive schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:32:
[...]

'Landkleur' bepaald toch vooral wel/geen quarantaine na terugkeer, en noodzakelijke reis ja/nee? Dus op zich is het logisch dat je naar de inreisbeperkingen van het land zelf moet blijven kijken.
Logisch voor ons ja. Maar de eerste week hebben in Portugal hotels vol gezeten met mensen in quarantaine. Die gingen afreizen naar Portugal voor vakantie toen het land op geel ging. Maar Portugal had ons nog op oranje :+

• blissard
IJzerlijm schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:37:
[...]

Om de sterke dalingen die we in 2020 en nu zien te verklaren met meer UV straling zouden besmettingen buiten, waar die UV straling is, veel meer een factor moeten zijn. En dat zie je niet terug in de cijfers, het is niet nul maar een klein deel dat, als UV straling sterk toeneemt, niet zo'n daling kan veroorzaken als het verdwijnt.

Je komt dan bij eventuele indirecte effecten. Dat de UV straling je lichaam meer weerstand geeft waardoor een zelfde aantal besmettingen minder mensen met symptomen oplevert die zich laten testen en zo ook weer minder verspreiding veroorzaken omdat ze korter en minder besmettelijk zijn. Of dat er in zonnig weer ander gedrag is dat minder besmettingen oplevert.
Ik reageerde alleen op de stelling "UV-B doet niets". En dat is imho te kort door de bocht. Niet voor niets zet ik zelf al vraagtekens bij de significatie.
Overigens denk ik zelf, net als jij, dat indirecte effecten zoals toenemen van ventilatie, algemeen betere weerstand en minder binnen zitten een veel grotere effect hebben dan het daadwerkelijk inactief maken van het virus met UV-B.

• R.van.M
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:32:
[...]

En vooral wel of geen test voor terugkeer

• Kevinp
@Kevinp

Wat betreft jouw tweede gedeelte…
Is er een reden waarom dat we dieren bedoeld voor consumptie vergelijken met de mens?
Nou deels ja, we doen nog altijd dierenproeven dus mij lijkt dat niet zo'n probleem.

De reden is simpel.

Er wordt nu gezegd, je moet je vaccineren dat is voor iedereen beter. Maar waarom is dat bv bij koeien niet zo?

Ik weet het niet, maar als de reden is dat het virus zich door vaccinaties makkelijk onzichtbaar kan verspreiden (wat volgens mij de reden is) dan blijkt dat je een vaccinatie toch vooral voor jezelf neemt, en dat en vaccinatie wel goed werkt. Maar mogelijk ook het verspreiden van het virus vooral niet zichtbaar maakt.

Overigens is dit niet nieuw, maar als je bv op polio zoekt dan lees je ook dat er soms een mutatie optreed.

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:13

RayNbow

Kirika <3

Kevinp schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:01:
Er wordt nu gezegd, je moet je vaccineren dat is voor iedereen beter. Maar waarom is dat bv bij koeien niet zo?
Dat heeft bramv82 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7" toch uitgelegd in z'n post?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]

Nou deels ja, we doen nog altijd dierenproeven dus mij lijkt dat niet zo'n probleem.

De reden is simpel.

Omdat mensen geen koeien zijn en je dus wellicht koeien niet met mensen moet vergelijken?

• t_captain
Number10 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:06:
[...]

En dit is dus waarom modellen een verkeerde voorstelling van de werkelijkheid kunnen geven. En daarmee zeg ik niet dat je stelling niet klopt, maar dat het volgens mij te vroeg is om die conclusie te trekken.

Wat betekent 'ze gaan over'? De aanname dat een besmetting wel of niet consequenties heeft voor de toekomst is namelijk wezenlijk om die uitspraak te kunnen doen. En daarmee is het cumulatieve aantal dus wel of niet van belang.

En gebruik je een SEIR of een SEIRS model?
Ik ga uit van een SEIR model. De verschillen zullen pas op langere termijn intreden, tot nu toe past het vrij aardig, ik zie geen trendcontributie die zou terugrekenen naar de tweede S factor..

Wat ik modelleer zijn de nieuwe besmettingen. Natuurlijk kun je er altijd een cumulatief van maken, maar voor het risiconiveau en de vraag over wanneer je kunt afschalen zijn de nieuwe besmettingen van belang.

• Kevinp
RoD schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:44:
[...]

Omdat mensen geen koeien zijn en je dus wellicht koeien niet met mensen moet vergelijken?
Ja want daarom testen we vaccins ook uitsluiten op mensen en nemen we de gok dat ze eventueel dood gaan.

Ow wacht, we testen alles op dieren, en ook deze vaccin's zijn (volgens mij) op muizen getest.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Kevinp schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:20:
[...]

Ja want daarom testen we vaccins ook uitsluiten op mensen en nemen we de gok dat ze eventueel dood gaan.

Ow wacht, we testen alles op dieren, en ook deze vaccin's zijn (volgens mij) op muizen getest.
Het zal wel aan mij liggen maar ik begrijp werkelijk waar niet welk punt je nu probeert te maken.

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12 11:56
@Kevinp

Zoals gewoonlijk zijn de wetenschappers het daar niet over eens.
Bron: https://www.medrxiv.org/c...101/2021.05.28.21257989v1

• R0w!N
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-12 22:01
Vandaag 1988 aan de beurt, gaat hard, verwacht zelf dat eind deze week ook de afspraak wel te kunnen maken :) (1992)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gaat haaaaaaaaaaard :o

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 09-06-2021 13:21 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

R0w!N schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:51:
Vandaag 1988 aan de beurt, gaat hard, verwacht zelf dat eind deze week ook de afspraak wel te kunnen maken :) (1992)
Voor een snelle prik is het niet gelijk zinvol gelijk een afspraak te plannen. Zodra een nieuwe levering binnenkomt (en dat kan volgende week veel meer zijn) worden extra slots aangemaakt. Zo heeft mijn vriendin (1983) de eerste mogelijkheid van een afspraak op 24 juni. Ik kreeg 5 dagen later de mogelijkheid om te boeken... En mag 18 juni komen. Vandaag mijn broertje (1988), en ja hoor... die kan as zaterdag al voor een prik. Blijft een vreemd systeem. (en ja ik kan wel weer gaan bellen om te verplaatsen (maar dat kan je weer niet zelf doen via DIGID)

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 17:28

Laguna

Connaisseur

https://www.nrc.nl/nieuws...4043004#upd20210510212515
10 mei 2021 - Zo’n 345.000 mensen met een zogeheten medische indicatie hebben nog geen afspraak gemaakt om zich te laten inenten. Vanaf vorige week donderdag zijn 525.000 mensen uitgenodigd om een afspraak te maken, maar slechts 180.000 van hen hebben dat tot dusver gedaan. Dat meldt koepelorganisatie GGD-GHOR maandag. Een woordvoerder van de organisatie tast in het duister over de oorzaak. „Mogelijk speelt de meivakantie een rol en willen ze andere dingen doen. Wij weten ook niet precies waarom de afspraken achterblijven.”
Daar hoor je ook niks meer over, vraag me af of die mensen inmiddels wel een afspraak hebben gemaakt.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Verwijderd

Laguna schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:33:

[...]

Daar hoor je ook niks meer over, vraag me af of die mensen inmiddels wel een afspraak hebben gemaakt.
Vraag is ook hoe goed de systemen allemaal gekoppeld zijn. Als mensen al een brief hebben gehad via de normale weg en dus niet de "urgentie" code gebruiken dan weet ik niet of dat goed gekoppeld is. Daarnaast zullen sommige zich niet als hoog medisch risico zien en wachten tot hun jaarlaag aan de beurt is. Wil zzeker niet zeggen dat die mensen zich niet laten vaccineren.. Tot nu toe ligt het altijd nog op +85%.. en eigenlijk is zelf de Biblebelt niet to nauwelijks echt zichtbaar (uiteraard is Urk weer een uitzondering)

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-12 10:03
Snap je zelf wat je hier mee bedoelt? Ik snap het niet in ieder geval?
Kevinp schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:20:
[...]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Ik heb inmiddels uitnodiging gehad van werkgever (toen gehaald). Toen uitnodiging huisarts en zometeen nog 1 op leeftijd.
Dus bij 2 groepen val ik onder vaccin weigeraars. Desondanks ben ik gewoon geprikt.
Denk dat er daardoor een hoop afvallen ook.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• R0w!N
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-12 22:01
Verwijderd schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:30:
[...]

Voor een snelle prik is het niet gelijk zinvol gelijk een afspraak te plannen. Zodra een nieuwe levering binnenkomt (en dat kan volgende week veel meer zijn) worden extra slots aangemaakt. Zo heeft mijn vriendin (1983) de eerste mogelijkheid van een afspraak op 24 juni. Ik kreeg 5 dagen later de mogelijkheid om te boeken... En mag 18 juni komen. Vandaag mijn broertje (1988), en ja hoor... die kan as zaterdag al voor een prik. Blijft een vreemd systeem. (en ja ik kan wel weer gaan bellen om te verplaatsen (maar dat kan je weer niet zelf doen via DIGID)
Ik ken idd de kromme systemen, woon in het Oosten van het land, in mijn plaats heb je een vaccinatie locatie en 10km verderop ook. Op een of andere manier word je via je eigen plaats 10km verder op geplaatst en vice versa. Logica op zen top! :) De snelheid iig maakt me niks uit, begreep als je belt binnen 3 weken een afspraak kunt krijgen, is voor mij ruim voldoende. :)

• R.van.M
R.van.M schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:46:
Let op: in een eerdere versie van dit bericht stond ook Noorwegen vermeld als land dat een geel reisadvies zou krijgen. De kleurcode van Noorwegen blijft echter oranje. Dit in verband met het inreisverbod waardoor reizen naar Noorwegen niet mogelijk is. Alleen inwoners van Noorwegen worden toegelaten.

Als u vanaf 10 juni 2021 vanuit Noorwegen terug naar Nederland reist, hoeft u niet in (thuis)quarantaine. Ook hoeft u geen negatieve PCR-test te overleggen

..... zucht.. dus nu hebben we een oranje land waarbij je geen quarantaine of testverplichting hebt. Leuker kunnen we het niet maken, ingewikkelder wel.

Je hebt nu dus 3 soorten oranje;
- 'Normaal' oranje.. testverplichting en advies quarantaine
- 'Hoog risico oranje'.. testverplichting en quarantaine verplichting
- 'Noorwegen' oranje.. geen testverplichting en geen quarantaine verplichting

[ Voor 47% gewijzigd door R.van.M op 09-06-2021 14:04 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:46

[...]

Ze hadden ook een hele hoop brieven niet verstuurd door een foutje...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Señor Sjon schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:04:
[...]

Dat was by design, wat iemand mankeert is nou eenmaal zwaar prive dus had men bij de aankondiging geen idee hoe groot die groep met X,Y en/of Z is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:04:
[...]

Gaat wel meer niet helemaal lekker.

Ik ben van 83, nog geen brief gehad. Mijn vrouw van 85 kreeg hem vandaag.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:10
MikeyMan schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Die brief is niet nodig toch?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

crimby schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:13:
[...]

Nee afspraak staat al. Maar je zou zeggen dat ze die ook op volgorde versturen.

• Stoney3K
[...]

Ik heb niet eens naar een brief gekeken, begin van de week gewoon het internet op gegaan en met mijn DigiD een afspraak kunnen maken voor volgende week donderdag. Ben ook van 83.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
crimby schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:13:
Technisch gezien moet je die kunnen tonen bij de GGD, staat ook in je afspraakbevestiging dacht ik. Niet overal wordt even netjes gecontroleerd of je wel een brief hebt.

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:27
Niemand?

offtopic:
veel en veel te laat blijkbaar :+

[ Voor 25% gewijzigd door Capacitor op 09-06-2021 14:37 ]

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-12 13:12
CMD-Snake schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:21:
[...]

Technisch gezien moet je die kunnen tonen bij de GGD, staat ook in je afspraakbevestiging dacht ik. Niet overal wordt even netjes gecontroleerd of je wel een brief hebt.
De uitnodigingsbrief is toch gewoon de tweet van de minister van volksgezondheid?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:40
RoD schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:22:
[...]

Het zal wel aan mij liggen maar ik begrijp werkelijk waar niet welk punt je nu probeert te maken.
Gewoon geen tijd meer insteken..
Ander topic postte hij dit :
Kevinp in "Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed)."

Lijkt geen benul te hebben hoe vaccins werken, en gaat op de sceptische antivaccinatie toer..
Niemand hier quote nog Yorick.. Hierboven heeft iemand Ollie al gequote. ;)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

'83, hier lag hij gisteren in de brievenbus.

PSN

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:27
GAIAjohan schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:27:

Wow echt compleet overheen gekeken 8)7

• joppe113
  • Laatst online: 15-12 10:03
ach dit soort cijfers mogen prima 2 keer gepost worden hoor!
Capacitor schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:36:
[...]

Wow echt compleet overheen gekeken 8)7

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-12 09:34

spartacusNLD

This is Sparta!!

[...]
Niemand hier quote nog Yorick..
Want?

[ Voor 11% gewijzigd door spartacusNLD op 09-06-2021 14:57 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-12 01:57

Felyrion

goodgoan!

Omdat hij zijn cijfertjes doorspekt met zijn mening, daar zijn de meesten wel klaar mee.
Tijdje geleden postte die "uit protest" geen cijfers omdat hij het niet eens was met het beleid.

Dan liever die van Ollie, gewoon de cijfers.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Kevinp
[...]

Gewoon geen tijd meer insteken..
Ander topic postte hij dit :
Kevinp in "Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed)."

Lijkt geen benul te hebben hoe vaccins werken, en gaat op de sceptische antivaccinatie toer..

[...]

Twee post daarvoor staat gewoon dat ik een afspraak heb. Ik was(ben) gewoon verbaast over het artikel.

Misschien ligt dat aan het artikel. Maar zoals het artikel geschreven was (op het AD) was het alsof je het kind bijna had vermoord.

Dit terwijl iemand een vaccinatie had gekregen van een product wat weliswaar in Europa (nog) niet is goedgekeurd voor die leeftijd maar wel in Amerika.

Verwijderd

R0w!N schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:56:
[...]

Ik ken idd de kromme systemen, woon in het Oosten van het land, in mijn plaats heb je een vaccinatie locatie en 10km verderop ook. Op een of andere manier word je via je eigen plaats 10km verder op geplaatst en vice versa. Logica op zen top! :) De snelheid iig maakt me niks uit, begreep als je belt binnen 3 weken een afspraak kunt krijgen, is voor mij ruim voldoende. :)
voor mij geldt.. hoe eerder hoe beter :). Al begint nu de kans om tegen corona aan te lopen snel veel kleiner te worden.. wil ik tich niet de bij de laatste slachtoffers behoren (al weet ik dat de kans er echt ziek van te worden klein is).

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 19-12 21:59
De bingonummertjes van vandaag zijn weer binnen:

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Blackouts
De signaalwaarde van 7 positieve testen per 100.000 inwoners nadert snel.

Alleen, wat gebeurt er als we onder de 7 gaan?

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:10
Moi_in_actie schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:20:
De bingonummertjes van vandaag zijn weer binnen:
[Twitter]
Wederom onder de 2k!! Nice!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
bramv82 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:24:

[sarcasme]Dan wordt de signaalwaarde bijgesteld [/sarcasme]

alles kan off-topic

• Stoney3K
bramv82 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:24:

Risiconiveau: "Zeer waakzaam". :+

• Dennahz
  • Laatst online: 17-12 22:14

Dennahz

Life feels like hell should.

R.van.M schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:58:
[...]

Let op: in een eerdere versie van dit bericht stond ook Noorwegen vermeld als land dat een geel reisadvies zou krijgen. De kleurcode van Noorwegen blijft echter oranje. Dit in verband met het inreisverbod waardoor reizen naar Noorwegen niet mogelijk is. Alleen inwoners van Noorwegen worden toegelaten.

Als u vanaf 10 juni 2021 vanuit Noorwegen terug naar Nederland reist, hoeft u niet in (thuis)quarantaine. Ook hoeft u geen negatieve PCR-test te overleggen

..... zucht.. dus nu hebben we een oranje land waarbij je geen quarantaine of testverplichting hebt. Leuker kunnen we het niet maken, ingewikkelder wel.

Je hebt nu dus 3 soorten oranje;
- 'Normaal' oranje.. testverplichting en advies quarantaine
- 'Hoog risico oranje'.. testverplichting en quarantaine verplichting
- 'Noorwegen' oranje.. geen testverplichting en geen quarantaine verplichting
Wat ze in Nederland vinden of willen interesseert me minder dan wat ze in het buitenland willen :X Uiteindelijk kan een dagje naar Amsterdam stukken 'gevaarlijker' zijn dan een vakantie naar Duitsland in een rustig gebied. Vind nou niet dat ze hier echt verstand van zaken hebben. Hangt puur van je gedrag ter plekke af.

Kan ik deze zomer als toerist naar bijvoorbeeld Duitsland / Denemarken gaan zonder me verplicht te moeten testen / bewijzen? Dat is nog redelijk onduidelijk vind ik. Grenscontroles zouden ze niet doen, dus wat dan wel?

Als je gewoon naar een privé vakantiehuisje gaat zie ik niet echt een reden waarom je al die bewijzen moet leveren.

Twitter

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:04
Dennahz schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:49:
Als je gewoon naar een privé vakantiehuisje gaat zie ik niet echt een reden waarom je al die bewijzen moet leveren.
Als je nooit uit je auto/huisje komt dus geen uitstapjes maakt en/of boodschappen doet lijkt mij inderdaad dat je niemand iets hoeft te vertellen. De meeste mensen gaan echter wel op pad en komen andere mensen tegen onderweg.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Dennahz
  • Laatst online: 17-12 22:14

Dennahz

Life feels like hell should.

LordSinclair schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:51:
[...]

Als je nooit uit je auto/huisje komt dus geen uitstapjes maakt en/of boodschappen doet lijkt mij inderdaad dat je niemand iets hoeft te vertellen. De meeste mensen gaan echter wel op pad en komen andere mensen tegen onderweg.
Hier doe je ook boodschappen hé? :) En zolang je je aan de regels houdt is het gevaar nihil. Uiteindelijk is de situatie toch overal wel redelijk hetzelfde. Zeker in de buurlanden.

Ik begrijp wel dat ze beperkingen stellen moest er één of andere nieuwe variant zijn die alleen voorkomt in Nederland of het vakantieland ter plekke, maar in dit geval is dat helemaal niet zo.

Vraag me vooral af hoe en of die controles in de praktijk gaan plaatsvinden.

Twitter

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-12 21:50

Wok

Dakloos...

crimby schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:24:
[...]

Wederom onder de 2k!! Nice!
Met name het percentage positief gaat hard naar beneden d:)b Volgens mij was het eergisteren (of net voor het weekend) nog 7,8%, nu nog maar 6,1%

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

De reden is simpel.

Omdat het een gezondheidsrisico kan vormen als de mens een stof (direct of indirect) inneemt die niet bedoeld is voor mensen. En medicijnen voor dieren zijn zelden bedoeld voor de mens.
Ik weet het niet, maar als de reden is dat het virus zich door vaccinaties makkelijk onzichtbaar kan verspreiden (wat volgens mij de reden is) dan blijkt dat je een vaccinatie toch vooral voor jezelf neemt, en dat en vaccinatie wel goed werkt. Maar mogelijk ook het verspreiden van het virus vooral niet zichtbaar maakt.
Wanneer iemand gevaccineerd is dan herkent het lichaam het virus en weet die hoe die opgeruimd moet worden. Hierdoor kan het virus zich niet vermedigvuldigen in het lichaam en blijven de symptonen ook minimaal (zoals niezen).

Het is die combinatie die er voor zorgt dat men het virus minimaal verspreid: Beperkte reproductie en beperkte uitstoot.
Overigens is dit niet nieuw, maar als je bv op polio zoekt dan lees je ook dat er soms een mutatie optreed.
Elke virus muteert naar verloop van tijd. Gelukkig is ons systeem zo slim om kleine mutaties te herkennen en daar ook op te reageren. Zover ik weet helpt het vaccin je lichaam tegen elke van de 10 bekende mutaties.

• Kevinp
DevWouter schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:04:
[...]

Omdat het een gezondheidsrisico kan vormen als de mens een stof (direct of indirect) inneemt die niet bedoeld is voor mensen. En medicijnen voor dieren zijn zelden bedoeld voor de mens.

[...]

Wanneer iemand gevaccineerd is dan herkent het lichaam het virus en weet die hoe die opgeruimd moet worden. Hierdoor kan het virus zich niet vermedigvuldigen in het lichaam en blijven de symptonen ook minimaal (zoals niezen).

Het is die combinatie die er voor zorgt dat men het virus minimaal verspreid: Beperkte reproductie en beperkte uitstoot.

[...]

Elke virus muteert naar verloop van tijd. Gelukkig is ons systeem zo slim om kleine mutaties te herkennen en daar ook op te reageren. Zover ik weet helpt het vaccin je lichaam tegen elke van de 10 bekende mutaties.
Ik snap al deze antwoorden. Maar misschien moet ik het anders verwoorden.

We vinden het zo belangrijk. We vinden dierenleed zo erg.

Waarom verplichten we het niet. Ik weet bv niet of er een Q-Koorts vaccinatie voor dieren is(voor mensen wel maar niet in de EU). Maar het is natuurlijk wachten tot bepaalde dierenziektes die we hadden kunnen voorkomen overspringen op de mens.

Alleen om economische redenen vaccineren we dieren niet. En om dezelfde reden vaccineren we juist mensen wel.

Pagina: 1 ... 40 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.