• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:46

Sorcerer8472

Mens sana?

Miki schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:17:
[...]

Ik kan me anders er alles bij voorstellen dat als je je niet wilt vaccineren dat je een Spartaans regime ondergaat. Je bent tenslotte een groot risico en al helemaal voor sporters die er jaren naar toe hebben geleefd en alles er voor opzij hebben gelegd. Ze is gewoon voor de gehele Olympische ploeg een risico ook al is een statistische kans dat zij geen drager. Het feit dat je sportieve carrière door haar beëindigd kan worden is reëel.

Het voorbeeld van het Euro songfestival met Duncan Lawrence is een goed en recent voorbeeld van hoe het fout kan lopen. Prachtige bubbel opgezet icm regelmatig testen en wat zijn hoogtepunt zou moeten worden spat uit één vlak voordat hij moet optreden, besmet geraakt einde hoogtepunt.

Uiteraard gaat het me te ver om voor gewone burgers een melaatse behandeling op te leggen al vind ik het niet vreemd dat je wat rechten verspeeld met het verder openstellen van de samenleving. Je bent tenslotte een potentieel risico voor de samenleving. Je rechten krijg je wel weer terug als het e.e.a. weer toe laat. Tot dan sorry…
Over de Olympische Spelen moet ook worden toegevoegd dat het in Japan niet helemaal lekker gaat met besmettingen en dat de bevolking wil dat het hele evenement niet doorgaat. Er staat op de organisatie ook flink veel druk.

Hoe dan ook is dit waarschijnlijk een tijdelijk iets. Wel kut als je doodsbang bent voor een vaccin en zo op die manier indirect toch gedwongen bent een vaccin te nemen.
BeQuietAndDrive schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:17:
[...]

Ik heb gisteren nog op een terras gezeten. Ervaring gelijk an de andere terrassen waar ik de afgelopen tijd geweest ben: veel ruimte, bediening met mondmaskers, alles keurig. Is dit niet gewoon een beetje sensatienieuws?
Ja, sensatienieuws. De Jonge lijkt het ook allemaal spontaan niet zo erg meer te vinden. Van grove verontwaardiging naar onverschilligheid. Maar ja, dat krijg je ook als je alles in grote sprongen versoepelt ipv kleine stapjes.

Laten we hopen dat ondanks het uitblijven van verplichte quarantaine voor het Verenigd Koninkrijk de Indiase variant hier klein blijft.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:23:
[...]

Sleutelwoord hier, potentieel. We behandelen iemand nu alsof ie al veroordeeld is ténzij die persoon moeite doet om dat potentieel om gevaarlijk te zijn voor de samenleving weg te nemen. En de enige manier waarop dat gebeurt, is als die persoon een medische ingreep ondergaat.

Snap je nu echt niet waarom dat niet klopt?

*knip*
De vrijheid van individu versus een groep en het collectief belang. Het lijkt mij erg egocentrisch om je eigen persoonlijke belang boven die van de rest te stellen maar wellicht is mijn wereldvisie anders dan die van jou.

Op je nadere toelichting ga ik even niet op in, ik kan hier niets mee :)

[ Voor 27% gewijzigd door ZieMaar! op 07-06-2021 22:35 ]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:23:
[...]

Sleutelwoord hier, potentieel. We behandelen iemand nu alsof ie al veroordeeld is ténzij die persoon moeite doet om dat potentieel om gevaarlijk te zijn voor de samenleving weg te nemen. En de enige manier waarop dat gebeurt, is als die persoon een medische ingreep ondergaat.
Het gaat niet om individuen maar om het groepsbelang en algemene belang.
Verder is een vaccinatie geen medische ingreep. Een coronatest ook niet.
*knip*
Zelfde regel? Een vaccinatie of een chemische castratie? Dit is wel ongeveer het niveau waarbij je bij debatteren af bent hoor :p

Maar ik snap dat het je dwars zit, en ik vind het zelf ook soms wel erg ver gaan hoor. Het is alsof we de middenweg niet meer kunnen vinden maar we altijd op een uiterste moeten zitten (zie ook mijn vorige post over de maatregelen). Hopelijk vinden we die middenweg snel weer een keer terug. Zeker nu we nog steeds op maximale snelheid vaccineren en er geen overschot vaccins is.

[ Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 07-06-2021 22:36 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:33
Sorcerer8472 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:29:
[...]
Zelfde regel? Een vaccinatie of een chemische castratie? Dit is wel ongeveer het niveau waarbij je bij debatteren af bent hoor :p
Het blijft allebei een ingreep op iemands lichamelijke integriteit met permanente gevolgen. En dat is een schending van grondrechten -- in het ene geval is blijkbaar een rechter nog niet genoeg, en in het andere geval mogen we iemand net zo lang treiteren tot ie dat grondrecht opgeeft.

Iedereen is gelijk, maar we krijgen steeds meer dat sommigen gelijker worden dan anderen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Miki
Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:32:
[...]

Het blijft allebei een ingreep op iemands lichamelijke integriteit met permanente gevolgen. En dat is een schending van grondrechten -- in het ene geval is blijkbaar een rechter nog niet genoeg, en in het andere geval mogen we iemand net zo lang treiteren tot ie dat grondrecht opgeeft.

Iedereen is gelijk, maar we krijgen steeds meer dat sommigen gelijker worden dan anderen.
Zou je kunnen toelichten wat je bedoelt met permanente gevolgen. Waar doel je nu specifiek op?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Sorcerer8472 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:29:
Verder is een vaccinatie geen medische ingreep. Een coronatest ook niet.
Wat is dan wel een medische ingreep? Een prik laten zetten is een medische handeling en mag enkel gedaan worden door iemand die daarvoor een vergunning heeft of onder toezicht werkt van iemand die dit mag. Een coronatest is ook een medische ingreep. Als je een blaastest al mag weigeren bij alcoholcontrole, dan mag je zeker weigeren dat iemand in je neus peutert.
Sorcerer8472 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:24:
Over de Olympische Spelen moet ook worden toegevoegd dat het in Japan niet helemaal lekker gaat met besmettingen en dat de bevolking wil dat het hele evenement niet doorgaat. Er staat op de organisatie ook flink veel druk.
Japan kan niet uit onder het contract wat ze hebben met het IOC. Hun enige hoop is dan het zo naar te maken dat ze zo het IOC of andere deelnemers een kant op duwen.
Het feit dat je sportieve carrière door haar beëindigd kan worden is reëel.

[...]

Je rechten krijg je wel weer terug als het e.e.a. weer toe laat. Tot dan sorry…
Laten we dan alsjeblieft niet meer doen alsof er geen sprake is van dwang of drang. Je accepteert dus een vaccin tegen je zin of anders is je sportcarrière over of moet je maar een tijd als tweederangsburger leven. Als het zo belangrijk is, laat ze (OMT of kabinet) er dan maar voor uit komen. Maak een vaccinatieplicht, zet er een boete of gevangenisstraf tegenover plus strafblad. Wees dan maar pijnlijk duidelijk hoe de vork in de steel zit, maar niet dit achterbakse om het via omwegen alsnog naar binnen te duwen door tweedeling te creëren en een algeheel ongezonde maatschappelijke sfeer.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
[...]

Ik kan me anders er alles bij voorstellen dat als je je niet wilt vaccineren dat je een Spartaans regime ondergaat. Je bent tenslotte een groot risico en al helemaal voor sporters die er jaren naar toe hebben geleefd en alles er voor opzij hebben gelegd. Ze is gewoon voor de gehele Olympische ploeg een risico ook al is een statistische kans dat zij geen drager. Het feit dat je sportieve carrière door haar beëindigd kan worden is reëel.
:? Een fitte, niet-gevaccineerde sporter vormt voor een fitte, gevaccineerde andere sporter statistisch gezien nagenoeg geen gevaar. Het gaat hier louter om virtue signalling waarbij wenselijk gedrag belangrijker is dan enige wetenschappelijke c.q. medische onderbouwing whatsoever.

Als je in deze situatie daadwerkelijk anders wordt behandeld omdat je om wat voor reden dan ook geen vaccinatie wilt, en hierbij dus geen anderen in gevaar brengt, is er sprake van discriminatie en daar mogen we best wel iets van vinden als land dat pretendeert tolerant, inclusief en liberaal te zijn.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Ik heb gisteren nog op een terras gezeten. Ervaring gelijk an de andere terrassen waar ik de afgelopen tijd geweest ben: veel ruimte, bediening met mondmaskers, alles keurig. Is dit niet gewoon een beetje sensatienieuws?
Delen die beschreven worden in het artikel zijn wat hier al weken aan de gang is, mensen zonder mondkapjes in winkelcentra, geen afstand onderling en groepen >2 aan terrastafels.

Of de politie minder handhaaft? Ik zie ze een stuk minder maar wellicht hebben ze een meer effectieve manier ontdekt dan continu de winkelstraat aflopen.

Maar kom gerust eens kijken op Scheveningen, is nog gezellig ook :*)

Naschrift: Bruls zegt eigenlijk hetzelfde.
De samenleving heeft de versoepelingen van de coronaregels in het afgelopen weekeinde goed gevierd. Sterker nog: veel mensen gedragen zich alsof er al helemaal geen regels meer zijn, terwijl pas eind juni naar verwachting alleen de mondkapjesplicht en afstand houden nog voorgeschreven zijn. "Je houdt dat niet meer tegen, maar we blijven wel optreden tegen excessen", zegt Hubert Bruls voorzitter van het Veiligheidsberaad en burgemeester van Nijmegen. Het beraad maakt zich vooral zorgen over de groepsvorming.
https://www.dvhn.nl/binne...ij-excessen-26870837.html

[ Voor 31% gewijzigd door Wolly op 07-06-2021 21:51 ]

• Stoney3K
Miki schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:38:
[...]

Zou je kunnen toelichten wat je bedoelt met permanente gevolgen. Waar doel je nu specifiek op?
Dat je immuunsysteem wordt klaargestoomd voor een eventuele COVID-infectie is gewoon een permanent gevolg natuurlijk.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:23

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:32:
[...]

Nee, iedereen wordt gelijk behandeld. Niemand is gelijk. |:(

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:46
@CMD-Snake Vrijwel exact hetzelfde artikel stond 25 mei in het AD, beiden DPG. https://www.ad.nl/binnenl...rik-komen-halen~a7da61c9/

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:26
Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:45:
[...]

Delen die beschreven worden in het artikel zijn wat hier al weken aan de gang is, mensen zonder mondkapjes in winkelcentra, geen afstand onderling en groepen >2 aan terrastafels.

Of de politie minder handhaaft? Ik zie ze een stuk minder maar wellicht hebben ze een meer effectieve manier ontdekt dan continu de winkelstraat aflopen.

Dat ene woordje: Scheveningen. *knip* vriendelijk graag!

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 07-06-2021 22:34 ]

• Miki
Jedi_Pimp schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:41:
[...]

:? Een fitte, niet-gevaccineerde sporter vormt voor een fitte, gevaccineerde andere sporter statistisch gezien nagenoeg geen gevaar. Het gaat hier louter om virtue signalling waarbij wenselijk gedrag belangrijker is dan enige wetenschappelijke c.q. medische onderbouwing whatsoever.

Als je in deze situatie daadwerkelijk anders wordt behandeld omdat je om wat voor reden dan ook geen vaccinatie wilt, en hierbij dus geen anderen in gevaar brengt, is er sprake van discriminatie en daar mogen we best wel iets van vinden als land dat pretendeert tolerant, inclusief en liberaal te zijn.
En dat is dus echt hele grote onzin, er zijn zat sporters die wel degelijk gevolgen hebben ondervonden van besmet raken van COVID-19.

zie deze blog van Edit Bosch, ex judoka maar eens: https://www.care4corona.n...ona-ineens-heel-dichtbij/
Deze dame was heel fit en dacht ook even dit griepje te kunnen verslaan.

En bijvoorbeeld de judo selectie die besmet raakte in Georgië. https://nos.nl/l/2375731

En nog een voorbeeld:

'Sterkste man' Matthieu Onderdijk geveld door corona
https://www.omroepbrabant...door-corona-doemaarwelmee

Sorry maar de voorbeelden liggen voor het oprapen.

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 07-06-2021 21:59 ]

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12 22:55

Mfpower

In dubio

Miki schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:54:
[...]

En dat is dus echt hele grote onzin, er zijn zat sporters die wel degelijk gevolgen hebben ondervonden van besmet raken van COVID-19.

zie deze blog van Edit Bosch, ex judoka maar eens: https://www.care4corona.n...ona-ineens-heel-dichtbij/

En bijvoorbeeld de judo selectie die besmet raakte in Georgië. https://nos.nl/l/2375731

Die andere sporters zijn gevaccineerd dus dan gaat dat verhaal niet op. Op een gegeven moment zullen de niet gevaccineerden toch echt weer samen moeten gaan leven met de gevaccineerden.

• Miki
Mfpower schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:59:
[...]

Die andere sporters zijn gevaccineerd dus dan gaat dat verhaal niet op. Op een gegeven moment zullen de niet gevaccineerden toch echt weer samen moeten gaan leven met de gevaccineerden.
En dat is ook een misvatting, gevaccineerd zijn betekent niet dat je immuun bent. De kans dat je ziek wordt met ernstige klachten is klein maar je kunt wel degelijk ziek raken. Gezien de grote mate van besmettelijkheid an COVID zit je er niet op te wachten. Een milde verkoudheid kan het verschil zijn tussen zilver en goud.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
Miki schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:54:
[...]

Je leest mijn post verkeerd. Ik zeg niet dat een fit persoon geen ernstig ziekteverloop kan kennen - al is die kans nog steeds erg klein, althans veel kleiner dan wanneer je onderliggend lijden hebt.

Ik zeg dat de kans is dat een (asymptomatische), fitte sporter nagenoeg geen gevaar betekent voor een gevaccineerde, andere sporter. Ik raad je aan om wat artikelen te lezen over de kans om besmet te raken na het nemen van een vaccin (oftewel de bescherming die door het vaccin wordt geboden) en de prevalentie van asymptomatische verspreiding die ook nagenoeg nul is.
Miki schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:03:
[...]

En dat is ook een misvatting, gevaccineerd zijn betekent niet dat je immuun bent. De kans dat je ziek wordt met ernstige klachten is klein maar je kunt wel degelijk ziek raken. Gezien de grote mate van besmettelijkheid an COVID zit je er niet op te wachten. Een milde verkoudheid kan het verschil zijn tussen zilver en goud.
Nogmaals, lees eens wat artikelen over de kans op besmetting na vaccinatie. Er wordt steeds meer duidelijk over dit onderwerp. Als je bang bent voor het materialiseren van dit zeer marginale risico, kan je misschien beter maar niet in een vliegtuig stappen naar de andere kant van de wereld om daar topsport te bedrijven met alle risico's van dien.

[ Voor 25% gewijzigd door Jedi_Pimp op 07-06-2021 22:09 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Stoney3K
[...]

En dat is ook een misvatting, gevaccineerd zijn betekent niet dat je immuun bent. De kans dat je ziek wordt met ernstige klachten is klein maar je kunt wel degelijk ziek raken.
En dat is dus precies de denkfout die er gemaakt wordt: Heel krampachtig alle risico's tot nul proberen te reduceren, en als dat niet gaat, de bron van het risico proberen te isoleren.

Ja, dat gaat bij machines waar je een hek omheen kan zetten. Niet bij mensen.

• Miki
Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:05:
[...]

En dat is dus precies de denkfout die er gemaakt wordt: Heel krampachtig alle risico's tot nul proberen te reduceren, en als dat niet gaat, de bron van het risico proberen te isoleren.

Ja, dat gaat bij machines waar je een hek omheen kan zetten. Niet bij mensen.
Nee, dat is het verschil tussen ons hoe wij naar de wereld en de maatschappij aankijken. Het individualisme en het collectief belang, ik heb daar dus een andere kijk op :)
Jedi_Pimp schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:04:
[...]

Je leest mijn post verkeerd. Ik zeg niet dat een fit persoon geen ernstig ziekteverloop kan kennen - al is die kans nog steeds erg klein, althans veel kleiner dan wanneer je onderliggend lijden hebt.

Ik zeg dat de kans is dat een (asymptomatische), fitte sporter nagenoeg geen gevaar betekent voor een gevaccineerde, andere sporter. Ik raad je aan om wat artikelen te lezen over de kans om besmet te raken na het nemen van een vaccin (oftewel de bescherming die door het vaccin wordt geboden) en de prevalentie van asymptomatische verspreiding die ook nagenoeg nul is.

[...]

Nogmaals, lees eens wat artikelen over de kans op besmetting na vaccinatie. Er wordt steeds meer duidelijk over dit onderwerp. Als je bang bent voor het materialiseren van dit zeer marginale risico, kan je misschien beter maar niet in een vliegtuig stappen naar de andere kant van de wereld om daar topsport te bedrijven met alle risico's van dien.
Okay, ik heb je post verkeerd geïnterpreteerd. Dan nog blijft staan dat als je positief getest wordt het einde Olympische toernooi betekent.
Uit dezelfde literatuur waar jezelf ook naar verwijst weet je dat gevaccineerden een lagere besmettingsgevaar zijn dan degene die niet gevaccineerd zijn.
Nogmaals het is allemaal statistiek maar doordat zij willens en wetens zich niet laat vaccineren vormt ze een risico voor de ploeg, tijdelijk uitsluiten is dan een optie. Na het toernooi kan zij prima zich onder haar collega’s mengen. Keuzes maken heeft consequenties.

[ Voor 59% gewijzigd door Miki op 07-06-2021 22:22 ]

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:37
Jedi_Pimp schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:41:
:? Een fitte, niet-gevaccineerde sporter vormt voor een fitte, gevaccineerde andere sporter statistisch gezien nagenoeg geen gevaar.
Ik snap best dat men de kans dat de sporter een andere sporter besmet zo klein mogelijk wil maken. Als de sporter een andere sporter besmet, dan mag deze andere sporter de Spelen ook gedag zeggen. Dit ongeacht het gevaccineerd zijn of niet. Als we het medische oogpunt helemaal niet in ogenschouw nemen dan is het dus nog altijd onsportief om jezelf niet te vaccineren, omdat je daarmee een andere topsporter ernstige schade (het niet kunnen meedoen) zou kunnen toebrengen.

• Stoney3K
DutchCommando schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:14:
[...]

Ik snap best dat men de kans dat de sporter een andere sporter besmet zo klein mogelijk wil maken. Als de sporter een andere sporter besmet, dan mag deze andere sporter de Spelen ook gedag zeggen. Dit ongeacht het gevaccineerd zijn of niet. Als we het medische oogpunt helemaal niet in ogenschouw nemen dan is het dus nog altijd onsportief om jezelf niet te vaccineren, omdat je daarmee een andere topsporter ernstige schade (het niet kunnen meedoen) zou kunnen toebrengen.
Maar waarom iemand dan wel toelaten tot de spelen en zo vervelend mogelijk maken, in plaats van gewoon deelname weigeren?

Want juist omdat je niet-gevaccineerden niet weigert maar op deze manier behandelt, doe je het alleen maar om een statement te maken.

• DutchCommando
  • Laatst online: 23:37
Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:16:
[...]

Maar waarom iemand dan wel toelaten tot de spelen en zo vervelend mogelijk maken, in plaats van gewoon deelname weigeren?

Want juist omdat je niet-gevaccineerden niet weigert maar op deze manier behandelt, doe je het alleen maar om een statement te maken.
Nee joh. Doe niet zo mal met je idee van "een statement". Men laat de spelers die niet willen vaccineren alsnog toe om ook hen hun kans om deel te nemen niet te ontnemen. Men probeert echter het recht van de andere sporters om te kunnen (blijven) deelnemen ook te waarborgen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:16:
[...]

Net was je nog tegen het verplichten van vaccinatie, maar nu ben je gezien deze post voor verplicht vaccineren om naar de spelen te mogen gaan?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Stoney3K
YakuzA schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:19:
[...]

Net was je nog tegen het verplichten van vaccinatie, maar nu ben je gezien deze post voor verplicht vaccineren om naar de spelen te mogen gaan?
Dat vind ik wat anders, want je hoeft niet naar de Spelen. En om in de spelen bij de selectie te komen moet je toch al aan aardig wat voorwaarden voldoen.

Daarom vind ik een vaccinatie als entree-voorwaarde voor een festival ook helemaal niet zo'n probleem, dan is dat een festival voor een specifieke doelgroep.

Waar ik wel tegenstander van ben is heel schijnheilig zeggen "Maar je kan alles nog hoor!" en tegelijkertijd iedereen maar proberen te treiteren tot ze een vaccin halen door ze als tweederangs burger te behandelen.

Zeg gewoon duidelijk "Voor dit, dat, zus en zo is vaccinatie verplicht" en laat voor de rest iedereen de vrije, gelijkwaardige keuze. Wanneer het je ontslag op kan leveren of een strafblad, dan is voor mij de grens wel bereikt.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:08
Ze moeten er gewoon eerlijk over zijn dat niet alles kan; volledig individuele vrijheid voor iedereen kan niet, want we leven in een samenleving. Wat je doet/kiest/nalaat heeft effect op jezelf en op anderen. Een principe dat niets kost, kan je in mijn ogen moeilijk een principe/ principieel zijn noemen.

En iets niet mogen omdat je ergens voor kiest is wat mij betreft dus geen dwang maar een gevolg van je keuze. Dat is prima, zolang bijv o.a. primaire levensbehoeften je niet ontzegt worden

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

Ja maar voor een verkoudheid blijf je ook niet thuis toch voor de spelen, ook al kun je een ander besmetten. Ik heb zelf long COVID (niet de ergste variant maar toch) en ken dus de gevolgen maar die tweedeling in de maatschappij baart me echt zorgen. Als een ieder die dat wil gevaccineerd is moet deze gekte gewoon stoppen.

• giantgiantus
Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:22:
[...]

Dat vind ik wat anders, want je hoeft niet naar de Spelen. En om in de spelen bij de selectie te komen moet je toch al aan aardig wat voorwaarden voldoen.

Daarom vind ik een vaccinatie als entree-voorwaarde voor een festival ook helemaal niet zo'n probleem, dan is dat een festival voor een specifieke doelgroep.

Waar ik wel tegenstander van ben is heel schijnheilig zeggen "Maar je kan alles nog hoor!" en tegelijkertijd iedereen maar proberen te treiteren tot ze een vaccin halen door ze als tweederangs burger te behandelen.

Zeg gewoon duidelijk "Voor dit, dat, zus en zo is vaccinatie verplicht" en laat voor de rest iedereen de vrije, gelijkwaardige keuze. Wanneer het je ontslag op kan leveren of een strafblad, dan is voor mij de grens wel bereikt.
Grens bereikt om wel een vaccinatie te nemen? Wat een gedoe allemaal om zoiets pietluttigs. Je neemt een vaccin om je imuunsysteem een voorsprongetje te geven als je in aanraking komt met een virus. Mooi toch? Waarom je daar tegen kan zijn is me echt een raadsel.

Verder nogal wiedes dat je met beperkingen te maken krijgt als je je niet vaccineert. Jouw vrijheid wordt namelijk beperkt door de mijne en ik heb geen zin om risico te lopen door in aanraking te komen met weigeraars. Ik snap dat je mensen geen toegang kan weigeren tot primaire levensbehoefte ed. Maar tot de extra dingen (bioscopen, theater enzo) wellicht wel.

[ Voor 4% gewijzigd door giantgiantus op 07-06-2021 22:29 ]

• Miki
Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:22:
[...]

Ik snap de drang naar duidelijkheid niet, waarom moet het zwart of wit zijn :? Dat is de wereld namelijk ook niet, wat we nu hebben is een prima polder oplossing. Je laat je vaccineren dan doe je mee, je laat je niet vaccineren dan die je bij bepaalde deelnemingen even niet mee totdat het weer kan.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

rik86 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:27:
Ze moeten er gewoon eerlijk over zijn dat niet alles kan; volledig individuele vrijheid voor iedereen kan niet, want we leven in een samenleving. Wat je doet/kiest/nalaat heeft effect op jezelf en op anderen. Een principe dat niets kost, kan je in mijn ogen moeilijk een principe/ principieel zijn noemen.

En iets niet mogen omdat je ergens voor kiest is wat mij betreft dus geen dwang maar een gevolg van je keuze. Dat is prima, zolang bijv o.a. primaire levensbehoeften je niet ontzegt worden
De kunstmatigheid van de consequenties van dergelijke keuzes is wat me zorgen baart. Ja nu is er een pandemie en moeten er keuzes gemaakt worden, maar wanneer een ieder zijn kans heeft gehad om te vaccineren zijn de consequenties nagenoeg alleen nog voor de ongevaccineerden. Dan nog sancties in de lucht houden lijkt me van de zotte, onnodig en is geen échte bescherming van de lichamelijke integriteit.

• Stoney3K
giantgiantus schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:28:
[...]

Grens bereikt om wel een vaccinatie te nemen? Wat een gedoe allemaal om zoiets pietluttigs. Je neemt een vaccin om je imuunsysteem een voorsprongetje te geven als je in aanraking komt met een virus. Mooi toch? Waarom je daar tegen kan zijn is me echt een raadsel.
Als het zo pietluttig is, waarom is er dan al jarenlang zo'n ophef over het verplichten van vaccinatie bij kinderen op kinderdagverblijven? Zou dan toch easy-peasy moeten zijn voor de politiek.

Blijkbaar ligt het toch genuanceerder.

Nogmaals, ik ben niet tegen vaccinatie verplichten, maar wel tegen de manier waarop het nu via de achterdeur gebeurt omdat via de voordeur niet kan "want grondrechten".

• giantgiantus
Mfpower schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:30:
[...]

De kunstmatigheid van de consequenties van dergelijke keuzes is wat me zorgen baart. Ja nu is er een pandemie en moeten er keuzes gemaakt worden, maar wanneer een ieder zijn kans heeft gehad om te vaccineren zijn de consequenties nagenoeg alleen nog voor de ongevaccineerden. Dan nog sancties in de lucht houden lijkt me van de zotte, onnodig en is geen échte bescherming van de lichamelijke integriteit.
Dan neem je een vaccin en heb je geen beperkingen meer. Ik moet net zoals 99,99999% van de mensen van alles om deel te nemen aan dingen. Geld voor entree, rijbewijs om te rijden, fiets kopen om te fietsen en dus een vaccinatie om mee te kunnen doen aan de samenleving.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mfpower schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:30:
[...]

We kunnen in het VK nu zien hoe de gevaccineerden ook slachtoffer zijn als er maar genoeg ongevaccineerden in korte tijd besmet raken en het opheffen van de maatregelen uitgesteld gaat worden.

Tenzij de vaccin weigeraars ook een opt out van de zorg doen om hun kostbare lichamelijke onschendbaarheid te waarborgen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• giantgiantus
Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:30:
[...]

Als het zo pietluttig is, waarom is er dan al jarenlang zo'n ophef over het verplichten van vaccinatie bij kinderen op kinderdagverblijven? Zou dan toch easy-peasy moeten zijn voor de politiek.

Nogmaals, ik ben niet tegen vaccinatie verplichten, maar wel tegen de manier waarop het nu via de achterdeur gebeurt omdat via de voordeur niet kan "want grondrechten".
Ok. Nu begrijp ik wat je zegt. Goed punt.

Ten aanzien van kinderdagverblijven is het ook ridicuul idd. Waarschijnlijk toch een gijzeling van de christenen in de politiek.

[ Voor 10% gewijzigd door giantgiantus op 07-06-2021 22:34 ]

• giantgiantus
IJzerlijm schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:33:
[...]

We kunnen in het VK nu zien hoe de gevaccineerden ook slachtoffer zijn als er maar genoeg ongevaccineerden in korte tijd besmet raken en het opheffen van de maatregelen uitgesteld gaat worden.

Tenzij de vaccin weigeraars ook een opt out van de zorg doen om hun kostbare lichamelijke onschendbaarheid te waarborgen.
Of gezellig in forumland gaan wonen 🤣

• Miki
Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:30:
[...]

Dat komt omdat net zoals bij COVID vaccinaties op allerlei ongefundeerde pseudo wetenschappelijke desinformatie, beslissingen genomen worden.
We vertrouwen liever de kwakzalvers en de charlatans dan onze instituten en instanties waar op basis van wetenschappelijke onderzoeken informatie en adviezen worden verstrekt.

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 22:22

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:45:
[...]

Naschrift: Bruls zegt eigenlijk hetzelfde.

[...]

https://www.dvhn.nl/binne...ij-excessen-26870837.html
Ik woon aan de andere kant van het land, maar hier zie ik dat echt niet. Overigens, die regio was vandaag nog in het nieuws over uitschieters qua besmettingsaantallen. Toeval?

Beetje asociaal ook wel. Jonger dan 50 jaar zit nu in de eerste vaccinatieronde pas.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Wolly
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:38:
[...]

Ik woon aan de andere kant van het land, maar hier zie ik dat echt niet. Overigens, die regio was vandaag nog in het nieuws over uitschieters qua besmettingsaantallen. Toeval?
In het oosten is alles beter, maar uiteindelijk zullen ze ook daar de grootstedelijke mentaliteit meemaken :+
Beetje asociaal ook wel. Jonger dan 50 jaar zit nu in de eerste vaccinatieronde pas.
Het is niet tegen te houden, zeker niet met dit prachtige weer. De "jeugd" is blij dat ze weer naar buiten kunnen en socializen, de oudjes net zo en die wanen zich veilig 'want gevaccineerd'.

• Wolly
  • Niet online
IJzerlijm schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:33:
[...]

Ben je daar in het algemeen ook voor, mensen de toegang tot medische zorg ontzeggen als ze hun lichaam aantoonbaar niet in goede conditie houden?

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:08
giantgiantus schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:33:
[...]

Ok. Nu begrijp ik wat je zegt. Goed punt.

Ten aanzien van kinderdagverblijven is het ook ridicuul idd. Waarschijnlijk toch een gijzeling van de christenen in de politiek.
Zoveel zijn dat er volgens mij niet; ik zal in de ogen van de meeste forumleden hier vrij fundamentalistisch christelijk gezien worden en een groot deel van m’n kennissen en familiekring ook, maar ik ken maar 1 familielid die zich niet laat vaccineren en dat is denk ik meer omdat die in de youtubefuik is getrapt.

M’n opa van ruim in de 80 weet zo een hele trits bijbelteksten te benoemen waarom je juist als Christen je zou moeten vaccineren; ik vermoed/ vrees dat t aantal yuppen dat antivaccer is, een stuk groter is

En ik zie t dus echt niet als dwang dat bepaalde dingen niet mogen/ lastiger zijn, maar een consequentie van m’n keuze. Als ik vind dat seks met kinderen moet mogen en die mening uit, dan doe ik iets wat mag, maar heeft t we consequenties;

• giantgiantus
rik86 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:52:
[...]

Zoveel zijn dat er volgens mij niet; ik zal in de ogen van de meeste forumleden hier vrij fundamentalistisch christelijk gezien worden en een groot deel van m’n kennissen en familiekring ook, maar ik ken maar 1 familielid die zich niet laat vaccineren en dat is denk ik meer omdat die in de youtubefuik is getrapt.

M’n opa van ruim in de 80 weet zo een hele trits bijbelteksten te benoemen waarom je juist als Christen je zou moeten vaccineren; ik vermoed/ vrees dat t aantal yuppen dat antivaccer is, een stuk groter is

En ik zie t dus echt niet als dwang dat bepaalde dingen niet mogen/ lastiger zijn, maar een consequentie van m’n keuze. Als ik vind dat seks met kinderen moet mogen en die mening uit, dan doe ik iets wat mag, maar heeft t we consequenties;
Ik snap je punt. Maar in de politiek die er over besluit zijn het toch de christenen van bv. CU die hier tegen zijn. De klassieke yuppen partijen (D66,GL) zijn bv onder voorwaarden wel voor een plicht.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:45:
[...]

In het oosten is alles beter, maar uiteindelijk zullen ze ook daar de grootstedelijke mentaliteit meemaken :+

[...]

Het is niet tegen te houden, zeker niet met dit prachtige weer. De "jeugd" is blij dat ze weer naar buiten kunnen en socializen, de oudjes net zo en die wanen zich veilig 'want gevaccineerd'.
Ik vind het vooral vreemd dat mensen kennelijk ruim een jaar lockdown (in meer of mindere mate) niet echt als les zien. Ze leren er helemaal niets van, en vinden het wel prima als het weer mis zou gaan... ik snap dat niet. Bovendien, gevaccineerd zijn geeft je geen vrijbrief voor wat betreft de regels. Even jezelf nog inhouden en iets terugdoen naar de groep die de ouderen zo beschermd hebben in de eerste lockdown (maar nu nog niet gevaccineerd zijn), zou best fijn zijn...

Je mag al heel veel, met maar een paar regeltjes. Is dat nu zo moeilijk? Het is nog maar even, we kunnen toch nog wel eventjes volhouden? We zetten een miljoen prikken per week...

Beetje off-topic, maar ook weer niet: de horeca neemt zo wel een enorm risico, vind ik, als ze zelf de regels niet naleven. Horeca heeft het langst dicht gezeten van alles. KHN op TV: 'wij kunnen veilig open, enz enz'. Mooie woorden, die nu niet overal worden nageleefd. Als het onverhoopt (!) weer tot sluiting van de horeca moet komen, gaat de politiek ze niet meer geloven met die mooie woorden. Met als risico dat ze nog langer dicht moeten blijven. Wat ze dan zelf hebben veroorzaakt.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
rik86 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:52:
[...]

Wat mij bijstaat uit wat ik eens over weigering van rijksvaccinatieprogramma-vaccinaties heb gelezen, is dat het binnen “de religieuzen” vooral bevindelijk gereformeerden zijn die weigeren, pakweg 1/3 daarvan wilde geen vaccinatie meen ik.

Verwijderd

begintmeta schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:20:
[...]

Wat mij bijstaat uit wat ik eens over weigering van rijksvaccinatieprogramma-vaccinaties heb gelezen, is dat het binnen “de religieuzen” vooral bevindelijk gereformeerden zijn die weigeren, pakweg 1/3 daarvan wilde geen vaccinatie meen ik.
Het gaat inderdaad om een relatief kleine groep (die wel op elkaar leeft) streng gereformeerden. En daarbij is het 50-50. Het is maar net hoe je dat boekie uitlegt. In bv België is het bij dezelfde geloofsstroming de Belgische vaccinatieplicht geen groot issue.

Overigens was voor covid wel een opmerkelijk beeld te zien... Je ziet nauwelijk de biblebelt zichtbaar.. (ok Urk is de uitzondering, maar daar is zo groepsimmuniteit) Bijna overal dik 85+% vaccinatiegraad.. De vraag is natuurlijk of dat ook voor de jongeren leeftijdscategorie gaat gelden.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:19
BeQuietAndDrive schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:13:
[...]

Je mag al heel veel, met maar een paar regeltjes. Is dat nu zo moeilijk? Het is nog maar even, we kunnen toch nog wel eventjes volhouden?
Tot wanneer dan?

• CMD-Snake
Aruba schaft de mondkapjesplicht af op het eiland. Wanneer volgt Nederland? Of moeten we eerst nog de voorraad van Sywert opmaken? :+

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:18

Agent47

I always close my contracts.

CMD-Snake schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:28:
Aruba schaft de mondkapjesplicht af op het eiland. Wanneer volgt Nederland? Of moeten we eerst nog de voorraad van Sywert opmaken? :+
Wij zullen wel na Duitsland komen uiteraard :P

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Het is stap 5 op de routekaart. Dus ergens in juli.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Tot wanneer de situatie het niet meer vereist.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Een miljoen prikken per week, dus kan best snel gaan. En, daar is in principe de routekaart coronamaatregelen voor ingericht (voor zover die nog gevolgd wordt). En misschien is het moment dat we terugschalen van risiconiveau zeer ernstig naar ernstig ook wel een mooi moment om verder te versoepelen.

Voor veel andere landen is Nederland ook nog rood of oranje, dit heeft ook een behoorlijke impact op onze economie, dus we zijn er echt nog niet. Er werd veel geroepen dat de maatregelen de economie stuk maakten, en we zitten ook in lichte recessie. Maar als we de economie in Nederland echt willen helpen, zorgen we dat we ons nog even aan de regels houden en reizen weer makkelijker wordt. Maar ik vermoed dat de mensen die dat riepen, gisteren evengoed op het terras zaten (op een werkdag, hoe ironisch).

[ Voor 6% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 08-06-2021 10:06 ]

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 17:28

Laguna

Connaisseur

Die sociale druk, tja. Dat zou wel slecht zijn. Wel ben ik benieuwd als je straks op een verjaardag bent, en iedereen zit weer ouderwets met z'n handen in bakjes met nootjes te graaien en met diezelfde handen in de mond te duwen, of chips te doubledippen (Seinfeld fans snappen 'm). En dan zit jij daar als enige niet-gevaccineerde... dat lijkt me niet erg relaxt, toch?
Hoezo zou dat niet relaxt zijn, ik zie het probleem niet.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• blissard
DevWouter schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:57:
[...]

Tot wanneer de situatie het niet meer vereist.
Dat is helaas niet een voldoende antwoord.
Als iemand aangeeft dat het nog eventjes is, dan weet hij blijkbaar hoe lang het duurt en gebruikt dat om te beargumenteren dat we "nog even moeten volhouden". Anders zou hij (/zij) moeten aangeven: "we moeten nog onbepaalde tijd volhouden".
Dat is een heel ander statement

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Beetje off-topic, maar ook weer niet: de horeca neemt zo wel een enorm risico, vind ik, als ze zelf de regels niet naleven. Horeca heeft het langst dicht gezeten van alles. KHN op TV: 'wij kunnen veilig open, enz enz'. Mooie woorden, die nu niet overal worden nageleefd. Als het onverhoopt (!) weer tot sluiting van de horeca moet komen, gaat de politiek ze niet meer geloven met die mooie woorden. Met als risico dat ze nog langer dicht moeten blijven. Wat ze dan zelf hebben veroorzaakt.
Aan de andere kant gaat het vaccineren nu zo hard dat we binnen no-time een hoge vaccinatiegraad hebben, hoe groot is de kans dan nog dat de horeca weer dicht moet?

March of the Eagles

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-12 17:28
[...]

Ik vind het vooral vreemd dat mensen kennelijk ruim een jaar lockdown (in meer of mindere mate) niet echt als les zien. Ze leren er helemaal niets van, en vinden het wel prima als het weer mis zou gaan... ik snap dat niet. Bovendien, gevaccineerd zijn geeft je geen vrijbrief voor wat betreft de regels. Even jezelf nog inhouden en iets terugdoen naar de groep die de ouderen zo beschermd hebben in de eerste lockdown (maar nu nog niet gevaccineerd zijn), zou best fijn zijn...

Je mag al heel veel, met maar een paar regeltjes. Is dat nu zo moeilijk? Het is nog maar even, we kunnen toch nog wel eventjes volhouden? We zetten een miljoen prikken per week...

Ik at zaterdag in een strandtent waar gewoon de hele tent nokvol zat, oa. een tafel met 10 man die een verjaardag aan het vieren waren en luidkeels zongen. Allemaal dertigers, dus hoogstwaarschijnlijk ook niet uit één huishouden. Geen mondkapje te bekennen.

Dus de horeca kan veilig open? Sommige zaken misschien wel, maar er zijn ook zaken waar men doet alsof Corona niet bestaat.

• blissard
migchiell schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:26:
[...]

Ik at zaterdag in een strandtent waar gewoon de hele tent nokvol zat, oa. een tafel met 10 man die een verjaardag aan het vieren waren en luidkeels zongen. Allemaal dertigers, dus hoogstwaarschijnlijk ook niet uit één huishouden. Geen mondkapje te bekennen.

Dus de horeca kan veilig open? Sommige zaken misschien wel, maar er zijn ook zaken waar men doet alsof Corona niet bestaat.
Maar ondanks dat dat hier en daar gebeurt, blijven de cijfers heel erg gunstig. Blijkbaar kan dit nu dus.

• Wolly
  • Niet online
blissard schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:33:
[...]

Maar ondanks dat dat hier en daar gebeurd, blijven de cijfers heel erg gunstig. Blijkbaar kan dit nu dus.
De andere kant is natuurlijk dat (gedacht wordt dat) de maatregelen hierdoor langer gelden, al is het de vraag of men het uberhaupt had aangedurfd om binnen een paar weken alles af te schaffen qua regels.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

XWB schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:22:
[...]

Aan de andere kant gaat het vaccineren nu zo hard dat we binnen no-time een hoge vaccinatiegraad hebben, hoe groot is de kans dan nog dat de horeca weer dicht moet?
In Engeland knijpen ze hem momenteel een beetje vanwege die Indiase variant (terecht of niet), maar los daarvan: waarom zou de horeca dat risico lopen? Stel het moet toch weer dicht, en KHN roept vervolgens weer 'wij kunnen veilig open' dan gelooft niemand ze meer.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

migchiell schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:26:
[...]

Gelijk sluiten zo'n tent natuurlijk. Ik was vertrokken als klant zijnde.

• Wolly
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:41:
[...]

In Engeland knijpen ze hem momenteel een beetje vanwege die Indiase variant (terecht of niet), maar waarom zou de horeca dat risico lopen? Stel het moet weer dicht, en KHN roept vervolgens weer 'wij kunnen veilig open' dan gelooft niemand ze meer.
KHN kon je al moeilijk serieus nemen, hoe vaak hebben ze niet gedreigd met ' op xx datum gooien we de boel open' en dan kwam er niets van terecht? Typisch horeca, grote bek maar meer niet.

Blijkbaar waren de steunregelingen riant genoeg om het bij die loze dreigementen te houden.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Laguna schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Hoezo zou dat niet relaxt zijn, ik zie het probleem niet.
Het is nog niet gezegd dat gevaccineerden niet meer besmettelijk kunnen zijn. Stel dat je nog besmettelijk kunt zijn, dan kun je dus op die manier iemand anders besmetten met Covid, als die ander niet gevaccineerd is.

Een half jaar na covid, niet eens een stukje kunnen fietsen (jonger dan ik). Welk probleem zie je niet?

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

blissard schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:33:
[...]

Maar ondanks dat dat hier en daar gebeurt, blijven de cijfers heel erg gunstig. Blijkbaar kan dit nu dus.
Nou... het is niet aan iedereen om zelf maar de regels te bepalen. De groep van 50 jaar en jonger kan de zorg nog belasten, en er goed ziek van worden. Ik wil graag wel eerst ff m'n eerste prik hebben svp, dank u.

• Señor Sjon
rik86 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:27:

Veel mensen weten nog hoe het was in ~februari 2020, dus het doordrukken van een nieuwe normaal met tweedeling en allerhande maatregelen wordt niet zomaar geaccepteerd.
DevWouter schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:56:
[...]

Het is stap 5 op de routekaart. Dus ergens in juli.
Stap 6, want inmiddels is het stilletjes tot basismaatregel gepromoveerd.

• CMD-Snake
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:41:
Stel het moet toch weer dicht, en KHN roept vervolgens weer 'wij kunnen veilig open' dan gelooft niemand ze meer.
Want de horeca is natuurlijk de enige bron. Zo'n beetje overal loopt men de kantjes er vanaf. Met deze warmte lijken de mondkapjes ook minder in zwang te zijn en inmiddels kom ik ook genoeg groepen wielrenners tegen die echt wel wat meer zijn dan de maximaal toegestane groepsgrootte. Om nog te zwijgen van de BBQ's die gehouden worden met deze mooie zomeravonden. De handhavers lijken zich er ook niet meer druk om te maken, heb nu al meermaals situaties gezien waar de politie met gemak had kunnen gaan schrijven, maar ze deden niets.
Wolly schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:43:
Blijkbaar waren de steunregelingen riant genoeg om het bij die loze dreigementen te houden.
Naar aanleiding van die dreigementen zijn de regelingen wel een paar keer aangepast. De overheid heeft daar echt wel wat toegegeven.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 17:28

Laguna

Connaisseur

BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:45:
[...]

Het is nog niet gezegd dat gevaccineerden niet meer besmettelijk kunnen zijn. Stel dat je nog besmettelijk kunt zijn, dan kun je dus op die manier iemand anders besmetten met Covid, als die ander niet gevaccineerd is.

Een half jaar na covid, niet eens een stukje kunnen fietsen (jonger dan ik). Welk probleem zie je niet?
Om ernstige klachten te krijgen moet je een hoge viral load binnenkrijgen zover ik weet, dat lijkt mij onmogelijk via gevaccineerden.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Wolly
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:47:
[...]

Naar aanleiding van die dreigementen zijn de regelingen wel een paar keer aangepast. De overheid heeft daar echt wel wat toegegeven.
Eigenlijk weet ik alleen maar dat ze op een gegeven moment tegen de testsamenleving waren en dat er nu 50 (?) mensen binnen mogen zitten ipv 25 zoals initieel werd gecommuniceerd.

Daarvoor was het meer gejammer en geklaag maar had het weinig impact.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:06:
[...]
Er werd veel geroepen dat de maatregelen de economie stuk maakten, en we zitten ook in lichte recessie. Maar als we de economie in Nederland echt willen helpen, zorgen we dat we ons nog even aan de regels houden en reizen weer makkelijker wordt. Maar ik vermoed dat de mensen die dat riepen, gisteren evengoed op het terras zaten (op een werkdag, hoe ironisch).
De economie vs. gezondheid 'tegenstelling' is een (politiek) narratief dat evident onlogisch is, precies om de reden die je hier beschrijft.

Bij een laag aantal besmettingen is het immers het meest waarschijnlijk dat mensen zich weer zo normaal mogelijk kunnen en zullen gedragen binnen de gestelde maatregelen. Het opheffen van maatregelen alleen zal dat niet bewerkstelligen, omdat veel mensen doorgaans zelf ook inschatten hoe veilig een maatschappij is.

Het lijkt er op dit moment opnieuw sterk op dat veel mensen denken dat een besmetting op zich niet erg is, zolang het niet tot overmatig veel opnames leidt (en daar zullen de vaccins hopelijk ook in de toekomst voor blijven zorgen). Maar over de lange termijneffecten van een besmetting (met of zonder ernstige ziekte of ziekenhuisopname) is uiteraard nog maar weinig bekend. Hopelijk valt het mee behoudens wat we nu weten, maar voor de periode die zich uitstrekt na meer dan 1,5 jaar kunnen we toch niks weten?

Waar komt dus het idee vandaan dat een besmetting op zich geen probleem is? Ik heb dat eigenlijk vanaf dag één niet goed begrepen. Stel dat we aannemen dat de kans groot is dat er niets meer bijkomt dan wat we nu weten, dan heb je toch een enorm maatschappelijk probleem als achteraf blijkt dat we ongelijk hadden en er allerlei onverwachte uitgestelde effecten ontstaan als er heel besmettingen zijn geweest of bijgekomen?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:05
Wat zijn tegenwoordig de regels omtrent bruiloften eigenlijk? Voor zover ik weet kan je met een beperkt gezelschap (50 personen) de huwelijksvoltrekking bijwonen. Voor de receptie/feestelijkheden zouden dezelfde regels als voor de horeca gelden.

Ik zie namelijk sinds afgelopen week weer veel bruiloften (feesten) met 100 mensen in een feestzaal. Geen mondkapjes, geen toegangstesten, wel dansen etc.

• Señor Sjon
Number10 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:50:
[...]

De economie vs. gezondheid 'tegenstelling' is een (politiek) narratief dat evident onlogisch is, precies om de reden die je hier beschrijft.

Bij een laag aantal besmettingen is het immers het meest waarschijnlijk dat mensen zich weer zo normaal mogelijk kunnen en zullen gedragen binnen de gestelde maatregelen. Het opheffen van maatregelen alleen zal dat niet bewerkstelligen, omdat veel mensen doorgaans zelf ook inschatten hoe veilig een maatschappij is.

Het lijkt er op dit moment opnieuw sterk op dat veel mensen denken dat een besmetting op zich niet erg is, zolang het niet tot overmatig veel opnames leidt (en daar zullen de vaccins hopelijk ook in de toekomst voor blijven zorgen). Maar over de lange termijneffecten van een besmetting (met of zonder ernstige ziekte of ziekenhuisopname) is uiteraard nog maar weinig bekend. Hopelijk valt het mee behoudens wat we nu weten, maar voor de periode die zich uitstrekt na meer dan 1,5 jaar kunnen we toch niks weten?

Waar komt dus het idee vandaan dat een besmetting op zich geen probleem is? Ik heb dat eigenlijk vanaf dag één niet goed begrepen. Stel dat we aannemen dat de kans groot is dat er niets meer bijkomt dan wat we nu weten, dan heb je toch een enorm maatschappelijk probleem als achteraf blijkt dat we ongelijk hadden en er allerlei onverwachte uitgestelde effecten ontstaan als er heel besmettingen zijn geweest of bijgekomen?
Ik denk omdat de focus enorm lag op de zorg en de IC's qua bezetting. Dus nu dat fors gedaald is, ziet men ook de bijbehorende noodzaak niet zo meer.

• CMD-Snake
Wolly schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:49:
Eigenlijk weet ik alleen maar dat ze op een gegeven moment tegen de testsamenleving waren en dat er nu 50 (?) mensen binnen mogen zitten ipv 25 zoals initieel werd gecommuniceerd.

Daarvoor was het meer gejammer en geklaag maar had het weinig impact.
De vergoedingen voor gesloten bedrijven zijn meermaals verhoogd onder die druk. Aan het begin was er vooral steun voor de lonen, maar zo'n beetje alle andere kosten werden niet gedekt. Dat is meermaals aangepast tot sinds begin dit jaar zo'n beetje alle kosten gedekt worden door de overheid.

Die hele testsamenleving is voor veel sectoren onwenselijk, niet enkel KHN. De uitgaans- en cultuursector ziet er ook geen brood in. Voor kleinere ondernemingen kunnen niet rendabel opengaan met die beperkingen.

Het is nogal makkelijk om de KHN als watjes af te serveren, maar ga er maar eens aan staan om de strijd aan te gaan met de overheid. Je tegenstander heeft onbeperkte middelen om processen mee te voeren, kan je strafrechtelijk aanpakken en heeft een geweldsmonopolie. Zo'n beetje elk kortgeding tegen de overheid is een soort David en Goliath verhaal. Degene die de overheid aanklaagt moet initieel de kosten dragen, een kortgeding is niet gratis. Je hebt advocaatkosten en als je verliest hang je voor de proceskosten. Tegenover jouw ene advocaat zit vaak drie of meer advocaten van het kantoor van de landsadvocaat die achter zich nog een hele ploeg ondersteund juridisch personeel heeft. Nee, het is een zeer scheve wedstrijd en de kans op winst is klein. Als burger begin je vaak al op 2-0 achterstand in dit soort situaties.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:42
Señor Sjon schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:55:
Ik denk omdat de focus enorm lag op de zorg en de IC's qua bezetting. Dus nu dat fors gedaald is, ziet men ook de bijbehorende noodzaak niet zo meer.
Stond gisteravond ook weer met 20 man in de buitenlucht de derde helft te doen, waaronder veel ziekenhuispersoneel. Die waren ook al bezig met een 'terugblik', over een heftige periode die achter ons ligt.

Hoop gaat de 22u regel er snel af, dat werkt vooral heel snel/veel drinken in de hand.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

CMD-Snake schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:47:
[...]

Want de horeca is natuurlijk de enige bron. Zo'n beetje overal loopt men de kantjes er vanaf. Met deze warmte lijken de mondkapjes ook minder in zwang te zijn en inmiddels kom ik ook genoeg groepen wielrenners tegen die echt wel wat meer zijn dan de maximaal toegestane groepsgrootte. Om nog te zwijgen van de BBQ's die gehouden worden met deze mooie zomeravonden. De handhavers lijken zich er ook niet meer druk om te maken, heb nu al meermaals situaties gezien waar de politie met gemak had kunnen gaan schrijven, maar ze deden niets.

[...]
Nogmaals, hier valt dat echt wel mee, het lijkt vrij lokaal te zijn, en dan is n 1 (of zoiets). Niet voor niets springen bepaalde regio's er momenteel bovenuit qua aantal besmettingen. Hoeft niet per se druk op de zorg te geven trouwens, maar het is een indicator.

Ik heb mezelf netjes aan de regels gehouden en getracht anderen veilig te houden. Andersom zou ik dat nu ook prettig vinden tot ik mijn vaccin heb. Er mag best wat steviger gehandhaafd worden. Buiten valt dat misschien wel mee allemaal, maar tjokvolle restaurants zoals hierboven beschreven kan eigenlijk nu niet. Stel ik zou in zo'n tent zitten op zo'n avond: die mensen spelen met mijn gezondheid, en dat hoef ik niet normaal te vinden.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:42
hoevenpe schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Stond gisteravond ook weer met 20 man in de buitenlucht de derde helft te doen, waaronder veel ziekenhuispersoneel. Die waren ook al bezig met een 'terugblik', over een heftige periode die achter ons ligt.

Hoop gaat de 22u regel er snel af, dat werkt vooral heel snel/veel drinken in de hand.
Zo kan je regels natuurlijk altijd omdraaien. Ik hoop dat stoplichten verwijderd worden want dat helpt vooral nog even te snel door oranje rijden in de hand. Het Is dus juist de bedoeling dat je er geen zuipfestijn van maakt, maar op je normale tempo tot 22:00 drinkt.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:55:
[...]
Maar de focus ligt uiteraard op de zorg als er wordt gestuurd op zorg door te versoepelen wanneer 'de zorg het weer aankan' en dat betekent dat de overheid dus lijkt aan te nemen dat het optreden van besmettingen op zich geen probleem is. Is dat zo en waarom?

Ten eerste weten we al sinds een tijdje dat er mensen zijn met langdurige klachten en dat ernstige ziekte daar geen voorwaarde voor is (zie o.a. onderaan pagina 6 van het 114e OMT advies), maar ten tweede is het uiteraard onmogelijk om met zekerheid te weten wat er na een periode langer dan 1,5 jaar gaat gebeuren. Hooguit kan daar een inschatting van worden gemaakt denk ik. De vraag is dan waarop zo'n inschatting gebaseerd is.

Wat mis ik dat de overheid wel weet cq. waar is de aanname op gebaseerd als die is gedaan?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• CMD-Snake
Frankrijk besluit om het gele boekje ook te accepteren als bewijs van vaccinatie tegen corona. Dit omdat het digitale certificaat van de Europese Unie nog op zich laat wachten.

Als nog meer landen dit zouden doen kan dat heel digital green certificate meteen weer opgeruimd worden.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-12 19:51
CMD-Snake schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:29:
Frankrijk besluit om het gele boekje ook te accepteren als bewijs van vaccinatie tegen corona. Dit omdat het digitale certificaat van de Europese Unie nog op zich laat wachten.

Als nog meer landen dit zouden doen kan dat heel digital green certificate meteen weer opgeruimd worden.
Hier zou de kracht van Europa toch voor moeten zijn. Ja digitaal maar tot dat geregeld is accepteer en pas gewoon overal dezelfde regels toe.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

CMD-Snake schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:40:
[...]

Laten we dan alsjeblieft niet meer doen alsof er geen sprake is van dwang of drang. Je accepteert dus een vaccin tegen je zin of anders is je sportcarrière over of moet je maar een tijd als tweederangsburger leven. Als het zo belangrijk is, laat ze (OMT of kabinet) er dan maar voor uit komen. Maak een vaccinatieplicht, zet er een boete of gevangenisstraf tegenover plus strafblad. Wees dan maar pijnlijk duidelijk hoe de vork in de steel zit, maar niet dit achterbakse om het via omwegen alsnog naar binnen te duwen door tweedeling te creëren en een algeheel ongezonde maatschappelijke sfeer.
Het leven staat al een tijdje voor een groot deel stil (afhankelijk van je werk, je omgeving, en hoe je normaal je vrije tijd besteedt).

Door je eerder te laten vaccineren kun je weer sneller terug naar een normale wereld. Ik ben het ermee eens dat het voor een deel virtue signaling is inderdaad. Maar prima als dit helpt om de vaccinatiegraad te verhogen. Veel mensen lijken een egoïstisch motief nodig te hebben om een prik te halen, dus prima als dat geboden wordt.

In de VS kun je nu zelfs wapens winnen in loterijen, en is vaccinatiegraad nog steeds een probleem, met name in de zuidelijke staten:

Zie ook hoe men daar niet moeilijk doet over "gevaccineerd zijn is medisch geheim". Da's ook wel een Nederlands dingetje. Prima hoor, privacy is een groot goed, maar aan de andere kant is er ook wel een groot maatschappelijk belang.

De echte problemen zoals hoe we met dieren omgaan, en indirect door klimaatverandering en het kappen van bossen de leefwereld van diersoorten aanpassen wat de kans op zoönose vergroot, die worden niet opgelost. Deels omdat dat te pijnlijk is, omdat we dan toch echt wat dingen anders moeten doen. Datzelfde geldt ook voor antibiotica en dierhouderij in Nederland trouwens. Dat is ook een risico voor het kweken van virussen en superbacteriën.

We hebben intussen ook weer een vogelgriep in Nederland (gehad?) tijdens corona, en in China is nu voor het eerst het virus op mens overgesproken. Dan heb ik het nog niet over de varkensgriep en over Q-koorts (minstens 74 doden in Nederland). :')

Wat dat betreft leven veel politici net als Willem Engel een beetje* in een waan-realiteit waarin we de waarheid onderdrukken omdat die te pijnlijk is(?) ... waardoor we niet scherp hebben wat we nou echt moeten veranderen en ons focussen op andere dingen die we wel graag controleren, zoals of mensen hun vaccin wel hebben, het dichtgooien van vliegroutes, het in stand houden van reisverboden, allemaal kleine dingen die niet écht de oorzaak aanpakken en meer een soort symptoombestrijding zijn. Op lange termijn haalt het niks uit en bestaat nog steeds een grote kans op herhaling met een ander soort virus in de toekomst. Daar word ik zo moe van. Want stel je voor dat we toch eens naar ons consumptiepatroon en onze omgang met dieren moeten gaan kijken en daar paal en perk aan moeten stellen...

Dus ja, ik ben het eens met mensen hier die zeggen dat het virtue signaling is. Daarnaast denk ik ook dat het nog een stukje angst is, en een wens om maar zo snel mogelijk naar normaal terug te keren, koste wat kost. Zelf vind ik dat er best een stukje druk achter mag zitten: als jij geen vaccin neemt en daarmee de verspreiding van het virus statistisch gezien groter houdt, dan mogen daar best gevolgen aan zitten. Jij houdt een terugkeer naar normaal statistisch gezien een stukje tegen. Dit is echt een kwestie van the needs of the many outweigh the needs of the few, om Spock maar even te quoten.

* Willem Engel leeft heel veel in een waan-realiteit, veel anderen een beetje en een stuk minder gelukkig ;)

• Wolly
  • Niet online
AMARONE schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:45:
[...]

Hier zou de kracht van Europa toch voor moeten zijn. Ja digitaal maar tot dat geregeld is accepteer en pas gewoon overal dezelfde regels toe.
En daarmee de waarde van het coronapaspoort prestige project in het water te gooien?

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
CMD-Snake schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:29:

Heb dat vodje ook maar besteld. Jammer dat ze het niet gewoon bij de GGD uitdelen, zou het veel efficiënter maken.

alles kan off-topic

• CMD-Snake
Als het digitale certificaat er is dan zijn de regels nog steeds niet overal hetzelfde. Elk EU lid mag zijn eigen beleid bepalen voor houders van het digital green certificate. Dus in sommige landen zal je alsnog in quarantaine moeten of een PCR test ondergaan, in anderen niet. Sommige landen willen zelfs filteren op merk vaccin, bijvoorbeeld met Pfizer kom je wel binnen maar als je Jansen hebt gehad heb je pech.

Die Europese kracht is er soms en is dan van korte duur. De lappendeken die er binnenkort ontstaat is voor de reiziger niet beter dan de lappendeken die er nu is.
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:49:
Door je eerder te laten vaccineren kun je weer sneller terug naar een normale wereld. Ik ben het ermee eens dat het voor een deel virtue signaling is inderdaad. Maar prima als dit helpt om de vaccinatiegraad te verhogen. Veel mensen lijken een egoïstisch motief nodig te hebben om een prik te halen, dus prima als dat geboden wordt.
Maar iemand zijn broodwinning maar afpakken om ze te motiveren een prik te halen? Waar valt dat precies in het grotere geheel? Genoeg die zeggen dat je nog een vrije keuze hebt, maar keuze tussen een vaccin halen of een marginaal bestaan hebben dan betwijfel ik wel in hoeverre er sprake is van een keuze. Daarom zeg dat ze eerlijk moet worden, als je mensen gaat chanteren door het leven moeilijk zoniet onmogelijk te maken, heb dan de moed om een plicht te maken.
Zie ook hoe men daar niet moeilijk doet over "gevaccineerd zijn is medisch geheim". Da's ook wel een Nederlands dingetje. Prima hoor, privacy is een groot goed, maar aan de andere kant is er ook wel een groot maatschappelijk belang.
In Amerika is er wel een medisch beroepsgeheim, al zullen details anders zijn dan hier. Toch kan je in de VS ook je baan verliezen voor praktisch elke reden ("at will employment"). Je baas mag je dus ook ontslaan omdat je Republikeins stemt en hij Democraat is. Ik denk dat we zo'n systeem maar beter niet kunnen importeren. Er is een goede reden dat in Nederland je baas niet mag vragen of je een kinderwens hebt bij je sollicitatie of dat je moet aangeven dat je psychiatrische klachten hebt.
a, ik ben het eens met mensen hier die zeggen dat het virtue signaling is. Daarnaast denk ik ook dat het nog een stukje angst is, en een wens om maar zo snel mogelijk naar normaal terug te keren, koste wat kost. Zelf vind ik dat er best een stukje druk achter mag zitten: als jij geen vaccin neemt en daarmee de verspreiding van het virus statistisch gezien groter houdt, dan mogen daar best gevolgen aan zitten. Jij houdt een terugkeer naar normaal statistisch gezien een stukje tegen. Dit is echt een kwestie van the needs of the many outweigh the needs of the few, om Spock maar even te quoten.
Gek genoeg vindt niemand je een aso als je de griepprik niet haalt. Toch in 2018 hadden we die groep moeten beschuldigen van bloed aan hun handen gezien de oversterfte in dat jaar door influenza.

We hebben in anderhalf jaar tijd een prachtige nieuwe cultuur van angst en virtue signalling opgebouwd waarmee polarisatie in een noodtempo verder kan toenemen. Die kuil gaat voorlopig alleen maar dieper worden vrees ik. Dat geduw en gedram om dat vaccin zal ook bij genoeg weerstand oproepen alleen al daarom.
Ankona schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:05:
Heb dat vodje ook maar besteld. Jammer dat ze het niet gewoon bij de GGD uitdelen, zou het veel efficiënter maken.
Zou ook goedkoper zijn dan het hele ICT project rondom CoronaCheck. :+

Het hele idee van de testsamenleving blijft mij tegen de borst stuiten, maar het gele boekje is een minder grote privacy schender als die app.

[ Voor 5% gewijzigd door CMD-Snake op 08-06-2021 12:17 ]

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-12 19:51
CMD-Snake schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:13:
[...]

Als het digitale certificaat er is dan zijn de regels nog steeds niet overal hetzelfde. Elk EU lid mag zijn eigen beleid bepalen voor houders van het digital green certificate. Dus in sommige landen zal je alsnog in quarantaine moeten of een PCR test ondergaan, in anderen niet. Sommige landen willen zelfs filteren op merk vaccin, bijvoorbeeld met Pfizer kom je wel binnen maar als je Jansen hebt gehad heb je pech.

Die Europese kracht is er soms en is dan van korte duur. De lappendeken die er binnenkort ontstaat is voor de reiziger niet beter dan de lappendeken die er nu is.

[...]
Ja, maar jammer dat na een jaar aankloten we als EU hier niet een eensgezind antwoord op kunnen hebben. Het filteren op type vaccin zou helemaal afgeschoten moeten worden natuurlijk.

Onbegrijpelijk hoe ze zo tornen aan de kracht van open grenzen in Europa.

• CMD-Snake
AMARONE schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:15:
Ja, maar jammer dat na een jaar aankloten we als EU hier niet een eensgezind antwoord op kunnen hebben. Het filteren op type vaccin zou helemaal afgeschoten moeten worden natuurlijk.

Onbegrijpelijk hoe ze zo tornen aan de kracht van open grenzen in Europa.
De EU kan het zelden eens zijn over iets, dat is niet iets nieuws. Maar op deze manier voegt het DGC weinig toe, het is een extra horde alleen want voordelen zijn geen garantie voor de dragers van het certificaat. Daarmee is het bij voorbaat al kansloos geworden.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

blissard schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:22:
[...]

Dat is helaas niet een voldoende antwoord.
Als iemand aangeeft dat het nog eventjes is, dan weet hij blijkbaar hoe lang het duurt en gebruikt dat om te beargumenteren dat we "nog even moeten volhouden". Anders zou hij (/zij) moeten aangeven: "we moeten nog onbepaalde tijd volhouden".
Dat is een heel ander statement
Dat het een antwoord is die jij weigert maakt het niet automatisch onvoldoende.

Alle maatregelen zijn conditioneel. Verdwijnen de condities dan verdwijnen de maatregelen. Komen de condities terug, dan komen ook de maatregelen terug.

De vraag die je dus eigenlijk wilt stellen (maar niet gedaan hebt) is "hoe lang heeft deze epidemie invloed op onze samenleving?".

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12 11:56
CMD-Snake schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:19:
[...]

De EU kan het zelden eens zijn over iets, dat is niet iets nieuws. Maar op deze manier voegt het DGC weinig toe, het is een extra horde alleen want voordelen zijn geen garantie voor de dragers van het certificaat. Daarmee is het bij voorbaat al kansloos geworden.
Voordeel is dat ik dan niet een uur in de rij hoef te staan en 30km rijden voor een stempel in een zelf aan te schaffen boekje.

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:22

Keida

dr.

[...]

Maar iemand zijn broodwinning maar afpakken om ze te motiveren een prik te halen? Waar valt dat precies in het grotere geheel? Genoeg die zeggen dat je nog een vrije keuze hebt, maar keuze tussen een vaccin halen of een marginaal bestaan hebben dan betwijfel ik wel in hoeverre er sprake is van een keuze. Daarom zeg dat ze eerlijk moet worden, als je mensen gaat chanteren door het leven moeilijk zoniet onmogelijk te maken, heb dan de moed om een plicht te maken.

[...]

Gek genoeg vindt niemand je een aso als je de griepprik niet haalt. Toch in 2018 hadden we die groep moeten beschuldigen van bloed aan hun handen gezien de oversterfte in dat jaar door influenza.

We hebben in anderhalf jaar tijd een prachtige nieuwe cultuur van angst en virtue signalling opgebouwd waarmee polarisatie in een noodtempo verder kan toenemen. Die kuil gaat voorlopig alleen maar dieper worden vrees ik. Dat geduw en gedram om dat vaccin zal ook bij genoeg weerstand oproepen alleen al daarom.
Eh nee, in 2018 was er onder andere oversterfte én een grotere griepgolf omdat dat jaar de Griepvariant die het meest voor ging komen/meest dodelijk was niet was opgenomen in de griepprik (dat is een keuze op basis van het voorkomen van griepvirussen in het seizoen in bijvoorbeeld andere werelddelen (azie oa)).

@CMD-Snake ik snap je gevoel van onrechtmatigheid die je af en toe laat merken in dit topic over het schijnbaar verplichte karakter van de vaccinatie. Dat hoort ook bij een Nederlander zijn. In andere landen, vooral zuid-europees en Duitsland is dat veel minder een issue.

Het lastige van een vaccinatie is echter dat de werking natuurlijk afhankelijk is van voldoende vaccinatiegraad. Dus moet de overheid er wel alles aan doen om - binnen de wetten die er zijn - vaccinatie zo aantrekkelijk mogelijk te maken en op een bepaalde manier af te dwingen zonder het verplicht te stellen.

Waarom niet wettelijk verplichten? precies om de reden waarom mensen zich soms niet laten vaccineren, immers we kennen de bijwerkingen op hele lange termijn van dit specifieke vaccin niet (als die er al zijn, ervaringen met andere vaccins zijn uiteraard goed), en dus moeten mensen wel een keus hebben.

We moeten ook niet doen alsof de situatie zo normaal is dat we er even over na kunnen denken voor de komende 5 jaar en dan een beslissing kunnen maken. Er is een wereldwijde noodsituatie die op korte termijn een oplossing verdient. De enige oplossing die er op dit moment is, is vaccinatie.

het is exact dezelfde discussie als de Donorwet. mensen zeggen dan dat ze geen keus hebben en dat de overheid voor ze beslist. Maar het is juist omgekeerd. De overheid geeft de keuzevrijheid. Het gevoel is mogelijk anders, maar dat is niet hetzelfde als geen keuzevrijheid.

IJsdikte op de Elfstedentocht

• Stoney3K
Keida schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:23:
[...]

Waarom niet wettelijk verplichten? precies om de reden waarom mensen zich soms niet laten vaccineren, immers we kennen de bijwerkingen op hele lange termijn van dit specifieke vaccin niet (als die er al zijn, ervaringen met andere vaccins zijn uiteraard goed), en dus moeten mensen wel een keus hebben.
De mensen een 'keuze' geven tussen hun basisrechten weer terug of als een outcast moeten leven, is geen keuze, dat is gewoon chantage.

Tuurlijk is het op papier een keuze maar wel een offer you can't refuse want anders wordt je leven zo zuur gemaakt dat je vroeg of laat wel zal moeten.

Dat vind ik gewoon he toppunt van lafbekkerij, als je een vaccinatieplicht wil, leg die dan ook vast in de wet, en als je die niet wil, zul je als land ook de consequenties moeten nemen van géén vaccinatieplicht, namelijk het risico dat de (vrijwillige) vaccinatiegraad niet hoog genoeg is.

Kiezen of delen.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-12 16:38

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Landen binnen de EU zijn op veel verschillende vlakken nog gewoon soeverein en bepalen dus zelf uiteindelijk wat ze accepteren.

Het zou wel handig zijn als ze op dit soort vlakken wat meer overleg en eensgezindheid zouden tonen. Dat ben ik wel weer met je eens.

Het had kunnen werken met dat digitale green maar het is erg controversieel en er is veel weerstand tegen. Dan weet je eigenlijk al dat je niet iedereen op dezelfde lijn gaat krijgen of het duurt heel lang.

Wat mij betreft gebruiken we gewoon het gele vaccinatieboekje, of in ieder geval de mogelijkheid om het te gebruiken. Diegene die dan alles graag op hun telefoon hebben mogen dat ook doen als het eenmaal kan.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

"als een outcast moeten leven"
"je leven zo zuur gemaakt"
"broodwinning maar afpakken"
"een marginaal bestaan hebben"
"als je mensen gaat chanteren door het leven moeilijk zoniet onmogelijk te maken"
"geduw en gedram"

^ Paar quotes uit de afgelopen paar posts.

Mag ik de heren of dames verzoeken om een ander topic hiervoor te vinden, want dit gaat duidelijk *niet* over het Coronavirus in Nederland of België.

Als je graag wilt fantaseren of ranten of waarschuwen over een of andere dystopische toekomst, of in hoeverre de situatie van een enkele sporter maatgevend is voor de mensenrechten is daar vast een plekje voor, maar dit topic lijkt me daar niet echt de beste plek voor.

• blissard
DevWouter schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:22:
[...]

Dat het een antwoord is die jij weigert maakt het niet automatisch onvoldoende.

Alle maatregelen zijn conditioneel. Verdwijnen de condities dan verdwijnen de maatregelen. Komen de condities terug, dan komen ook de maatregelen terug.

De vraag die je dus eigenlijk wilt stellen (maar niet gedaan hebt) is "hoe lang heeft deze epidemie invloed op onze samenleving?".
Nee, dat is precies niet wat ik bedoel. Ik wil helemaal geen vraag stellen. Ik wil dat er goede argumenten worden gebruikt om andere mensen ergens toe te verplichten.
Als iemand stelt dat het "nog eventjes volhouden" is. Dan is mijn vraag "wat is eventjes". Als diegene dat dan niet weet, dan kan hij dan ook niet stellen dat men zich "nog eventjes" aan de regels moet houden.
Eventjes kan in dit voorbeeld immers ook tot na de zomervakantie zijn. En dat maakt nogal wat uit voor de keuzes die mensen maken.
Als de keuze conditioneel is (waar ik het mee eens ben), dan kun je "het is maar eventjes" dus niet als argument gebruiken. Net zo min als dat het terecht is om te stellen dat het "voor altijd zo blijft".

En daarmee ben ik het dus helemaal met je eens. Je gebruikt de situatie/conditie van "nu" voor de keuzes van "nu".

[ Voor 9% gewijzigd door blissard op 08-06-2021 12:44 ]

• Wolly
  • Niet online
Ankona schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:05:
[...]

Je wens wordt verhoord 8)
Op dit moment is de GGD bezig aparte stempeltenten te organiseren naast de vaccinatielocaties. Die tenten met het bijbehorende personeel gaan waarschijnlijk ook gele boekjes verkopen.
https://www.ad.nl/gouda/k...e-stempeltenten~a458ac23/

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-12 10:03
Helemaal mee eens! Ze blijven maar zoeken naar dingen die niet goed gaan, zo verschrikkelijk negatief.
Indoubt schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:41:
[...]

Landen binnen de EU zijn op veel verschillende vlakken nog gewoon soeverein en bepalen dus zelf uiteindelijk wat ze accepteren.

Het zou wel handig zijn als ze op dit soort vlakken wat meer overleg en eensgezindheid zouden tonen. Dat ben ik wel weer met je eens.

Het had kunnen werken met dat digitale green maar het is erg controversieel en er is veel weerstand tegen. Dan weet je eigenlijk al dat je niet iedereen op dezelfde lijn gaat krijgen of het duurt heel lang.

Wat mij betreft gebruiken we gewoon het gele vaccinatieboekje, of in ieder geval de mogelijkheid om het te gebruiken. Diegene die dan alles graag op hun telefoon hebben mogen dat ook doen als het eenmaal kan.

• CMD-Snake
Keida schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:23:
@CMD-Snake ik snap je gevoel van onrechtmatigheid die je af en toe laat merken in dit topic over het schijnbaar verplichte karakter van de vaccinatie. Dat hoort ook bij een Nederlander zijn. In andere landen, vooral zuid-europees en Duitsland is dat veel minder een issue.
De voordeeltjes voor gevaccineerden in Duitsland zorgt ook wel voor discussie aldaar, alleen is het voor de politici die het beleid formuleren niet zo'n probleem. Een land als Frankrijk heeft ook een uitdaging, vaccin scepsis ligt daar normaliter vrij hoog en nu ook. Het is nog de vraag of Frankrijk ver over de 60% gaat halen aan vaccinatiegraad. Dat terwijl Frankrijk behoorlijk zwaar getroffen is meermaals. Over de oostelijke kant van Europa hebben we het nog niet gehad, neem bijvoorbeeld Roemenië. Vaccinatiebereidheid ligt daar op 22% in de laatste peilingen.

Hugo de Jonge mag nog in zijn handen knijpen van geluk met zo'n braaf en gehoorzaam volk. Nederland kan rekenen op zo'n 76%-80% vaccinatiebereidheid, dat is zeker geen vanzelfsprekendheid blijkt maar weer.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Het woord van 2021: Stempeltent

Elect a clown, expect a circus.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:42
Slasher schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:15:
Het woord van 2021: Stempeltent
Over 10 jaar denkt half Nederland dat in 2021 een Elfstedentocht verreden is... :+

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:06
CMD-Snake schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:14:
[...]

Hugo de Jonge mag nog in zijn handen knijpen van geluk met zo'n braaf en gehoorzaam volk. Nederland kan rekenen op zo'n 76%-80% vaccinatiebereidheid, dat is zeker geen vanzelfsprekendheid blijkt maar weer.
Wij als Nederlanders mogen zo blij zijn, zal je bedoelen? Of heb ik een memo gemist en prikken we enkel voor ome Hugo?

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-12 10:03
Had je dan niet door dat het populair is om bij alles Hugo te noemen ;w
BlackMonkey schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:17:
[...]

Wij als Nederlanders mogen zo blij zijn, zal je bedoelen? Of heb ik een memo gemist en prikken we enkel voor ome Hugo?

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:06
RoD schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:12:
[...]
De precieze invloed op overdracht (lees: wel gevaccineerd, toch geïnfecteerd) gaan we waarschijnlijk niet achter komen, omdat daar teveel variabelen zijn om dit goed te kunnen onderzoeken. Dan moet je al mensen bewust gaan blootstellen onder gecontroleerde omstandigheden, en dat kan natuurlijk niet.
Ik had deze reactie gisteren nog even apart gezet, omdat mij er iets over bijstond. Er gaat wel onderzoek naar gedaan worden door middel van bewuste besmettingen: https://www.nrc.nl/nieuws...n-voor-onderzoek-a4032099

Hopelijk kunnen ze er voor de toekomst nog belangrijke bevindingen uithalen.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:42
[...]

Dat dus ; drang. Bestaat al 100 jaar in onze maatschappij op allerlei vlakken. Ook toen ik in verslavingszorg wilde gaan werken kreeg ik het aanbod ; je mag komen, maar er hoort wel een vaccinatieset bij. Zonder problemen gedaan. Er heeft me niemand vastgehouden om een spuit in mijn lijf te zetten.

Ik ben tegen dwang, maar heel erg voor drang. drang heeft als motivatie ; een persoonlijk voordeel. Ik heb ook in drang-varianten in verslavingszorg land gewerkt. Ging stukken beter dan dwang varianten

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

blissard schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:41:
[...]

Nee, dat is precies niet wat ik bedoel. Ik wil helemaal geen vraag stellen. Ik wil dat er goede argumenten worden gebruikt om andere mensen ergens toe te verplichten.
Als iemand stelt dat het "nog eventjes volhouden" is. Dan is mijn vraag "wat is eventjes". Als diegene dat dan niet weet, dan kan hij dan ook niet stellen dat men zich "nog eventjes" aan de regels moet houden.
Eventjes kan in dit voorbeeld immers ook tot na de zomervakantie zijn. En dat maakt nogal wat uit voor de keuzes die mensen maken.
Als de keuze conditioneel is (waar ik het mee eens ben), dan kun je "het is maar eventjes" dus niet als argument gebruiken. Net zo min als dat het terecht is om te stellen dat het "voor altijd zo blijft".

En daarmee ben ik het dus helemaal met je eens. Je gebruikt de situatie/conditie van "nu" voor de keuzes van "nu".
De vraag 'wat is eventjes' heb ik eerder vandaag getracht te beantwoorden... maar dat maakt ook niet uit, we zitten nog in Zeer Ernstig en laten we eerst die getallen eens nog wat lager krijgen. Hoewel ze voor die risiconiveaus ook best wel naar de trend mogen kijken, dan alleen puur aantallen, vind ik. En er duidelijk enig perspectief aan ophangen.

Maar goed, dan maar even later op vakantie toch? Iedereen heeft zich moeten aanpassen, bedrijfsleven & individueel, wat mij betreft mogen scholen ook wel eens wat moeite doen en zich flexibel opstellen voor gezinnen die dan bijv. medio augustus op vakantie willen.

Net als met die ventilatie... ruim een jaar later hebben sommige scholen dat nog steeds niet op orde. Dan heb je wel genoeg tijd gehad toch. En als je 25 jaar niet in je gebouw hebt geïnvesteerd heb je ook wel enig kapitaal liggen dunkt me.

Einde rant :p

[ Voor 8% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 08-06-2021 13:35 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Als je geen dwang wil ervaren kan je simpelweg afwachten tot wanneer alle coronamaatregelen opgegeven zijn, na anderhalf jaar kunnen die paar maanden er nog wel bij. Stap 5 van de routekaart is niet heel ver van ons verwijderd :)

March of the Eagles

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Ik zeg ook niet dat er 100% een keuze is hoor, maar in feite is het niet anders dan het leven het afgelopen jaar al was: je broodwinning wordt door maatregelen "afgepakt" en een tijdelijke maatregel om tijdens een overgangsperiode bepaalde zaken enkel toe te staan voor gevaccineerden is niet raar. Doe je dat niet dan blijft er een vergroot verspreidingsgevaar.

Daar tegenover staat weer wat ik in de rest van m'n post zet, namelijk dat het in allerlei gevallen inderdaad virtue signaling is.
In Amerika is er wel een medisch beroepsgeheim, al zullen details anders zijn dan hier. Toch kan je in de VS ook je baan verliezen voor praktisch elke reden ("at will employment"). Je baas mag je dus ook ontslaan omdat je Republikeins stemt en hij Democraat is. Ik denk dat we zo'n systeem maar beter niet kunnen importeren. Er is een goede reden dat in Nederland je baas niet mag vragen of je een kinderwens hebt bij je sollicitatie of dat je moet aangeven dat je psychiatrische klachten hebt.
Ik had het vooral over medische privacy, maar het lijkt alsof vaccinatie in dit geval daar in de VS niet onder valt maar in Nederland wel.

Bedenk tegelijkertijd dat je zelf meedoet aan die polarisatie door alles op scherp te zetten. Dat je totaal niet ingaat op mijn argument over daadwerkelijk belang van hoge vaccinatiegraad en die zsm bereiken laat dat ook zien. Je gaat puur in op het gevoel van gebrek aan vrijheid.

Zoals ik hier al vaker zei vind ik veel maatregelen tegen covid overdreven en is het blijkbaar lastig om de nuance op te zoeken. Dit is daar een onderdeel van. Het is niet zo zeer een probleem van slechte wil, maar komt in de kern volgens mij neer op mensen die geen nuance kunnen vinden en een complex probleem met simpele maatregelen willen doodslaan. Het is een vorm van onkunde, onwetendheid en misschien domheid en angst. Gaat vanzelf wel over straks, tot die tijd is het kut, maar veel doe je er niet aan aangezien in ieder geval onze overheid niet echt open lijkt te staan voor nuance en andere meningen. Laat staan bepaalde internationale organisaties.

De griepprik is ook zo'n nuance-probleem: tuurlijk voorkomt dat doden, maar het probleem is dat we in onze westerse samenleving een inwendige tegenstrijd hebben waarbij we het aan de ene kant prima vinden dat er mensen doodgaan, maar aan de andere kant wel iedereen een plekje in het ziekenhuis willen geven om een kans te geven om te vechten om het leven. De statistieken boeien ons niet, maar individuen boeien ons wel. Als het zichtbaar is, boeit het ons wel. Daarom boeit de griepprik niet en een covid-vaccin wel. En daarom boeit de aanstaande klimaatramp niet, alle doden door slechte luchtkwaliteit niet, maar het covid-vaccin wel. Ik sta daar niet achter en ik zou die nuance opzoeken en juist wél sterk inzetten op verbeteren van de statistieken, omdat dat juist om individuen gaat.

Dat kromme is hetgeen waarom veel mensen tegen de covid-regels, de vaccinatie-"dwang" etc. ageren, puur omdat het niet klopt. Want dat doet het inderdaad niet, vind ik ook. Alleen probeer ik niet al te veel weerstand te bieden omdat dat toch niet veel zin heeft.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-12 17:28
CMD-Snake schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:57:
[...]

De vergoedingen voor gesloten bedrijven zijn meermaals verhoogd onder die druk. Aan het begin was er vooral steun voor de lonen, maar zo'n beetje alle andere kosten werden niet gedekt. Dat is meermaals aangepast tot sinds begin dit jaar zo'n beetje alle kosten gedekt worden door de overheid.

Die hele testsamenleving is voor veel sectoren onwenselijk, niet enkel KHN. De uitgaans- en cultuursector ziet er ook geen brood in. Voor kleinere ondernemingen kunnen niet rendabel opengaan met die beperkingen.

Het is nogal makkelijk om de KHN als watjes af te serveren, maar ga er maar eens aan staan om de strijd aan te gaan met de overheid. Je tegenstander heeft onbeperkte middelen om processen mee te voeren, kan je strafrechtelijk aanpakken en heeft een geweldsmonopolie. Zo'n beetje elk kortgeding tegen de overheid is een soort David en Goliath verhaal. Degene die de overheid aanklaagt moet initieel de kosten dragen, een kortgeding is niet gratis. Je hebt advocaatkosten en als je verliest hang je voor de proceskosten. Tegenover jouw ene advocaat zit vaak drie of meer advocaten van het kantoor van de landsadvocaat die achter zich nog een hele ploeg ondersteund juridisch personeel heeft. Nee, het is een zeer scheve wedstrijd en de kans op winst is klein. Als burger begin je vaak al op 2-0 achterstand in dit soort situaties.
Laten we nou de KHN ook weer niet te zielig afschilderen... die zullen toch heus wel een advocaat in dienst hebben, of op zijn minst kunnen bekostigen. Zo duur is procederen nou ook weer niet, zeker niet voor een lobbyclub die grote belangen vertegenwoordigt.

En geweldsmonopolie erbij halen... really? Het is niet alsof de overheid F16's op het hoofdkantoor van KHN heeft afgestuurd.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:34

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:35:
[...]

De statistieken boeien ons niet, maar individuen boeien ons wel. Als het zichtbaar is, boeit het ons wel.
Dat is natuurlijk met alles zo. "Windmolens en zonnepanelen moeten we hebben", wordt er geroepen vanuit de politiek. Prima plan zeggen de mensen vervolgens, maar........ niet in mijn achtertuin want: geluidsoverlast door bromtonen, horizonvervuiling, slagschaduw, duizenden vogels die afgeslacht worden.
Dan doen we een kerncentral! Prima plan zegt Meneer A uit Zeeland, lekker in Delfzijl, daar woont niemand, nee klopt, maar diegene die in Groningen wonen willen ook geen kerncentrale om de hoek. De Groningers zeggen doe lekker in Zeeland, daar woont niemand. cirkeltje weer rond.

Peperduur en experimenteel medicijn tegen zeer zeldzame vorm van kanker? Nee hoeft niet vergoed te worden want komt weinig voor en dus helaas pech voor die persoon die het krijgt. "We kunnen niet iedereen redden en de zorg is al duur genoeg" 2 maanden later: kut, diagnose zeer zeldzame kanker en alleen dat medicijn kan oplossing bieden. "Belachelijk dat het niet vergoed wordt! iedereen heeft recht op zorg"

"In onze straat moet 30 km/uur worden want er wordt veel te hard gereden!" Straat wordt als 30 ingericht. 3 weken later bon op de mat: 35km/uur gereden, boete. Reactie: "Kut politie, boete van 90 euro voor 3 km te hard laten ze boeven vangen".

Willekeurig item op HvN in dorp X, interview met bewoner Y: "We moeten de bootvluchtelingen opvangen want zielig". 3 maanden later, gemeente gaat een AZC bouwen. Buurt geschokt want we willen geen asielzoekers in het dorp.

Waar het op neer komt: iedereen wil van alles als het vooral maar niet hun eigen visies en idealen in de weg zit. Wat misschien ook wel logisch is, zolang het in je straatje past helemaal prima. Zo niet: dan op de barricade! (lees: boos een Twitterberichtje plaatsen)

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Agent op 08-06-2021 13:56 ]

Do { Ping } while ( LOL )

Pagina: 1 ... 38 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.