• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:53
t_captain schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:30:
[...]

Volledige 17.4M inwoners.

Op die datum verwacht het model dat 10.4 miljoen inwoners volledig gevaccineerd zijn, 60% van de populatie. Het verschil tussen 60 en 100% wordt gevormd door minderjarigen (20%) en mensen die niet willen vaccineren (25% van de meerderjarigen).

Nou loopt het een beetje scheef omdat het geen rekening houdt met Janssen en met de langere tijd tussen de 2 shots AZ.

In de praktijk zal dat eerste effect bescheiden zijn, Janssen zal uiteindelijk slechts een beperkt aandeel hebben. Voor AZ zijn er redelijk wat mensen die pas in augustus hun 2e shot krijgen. Het gevolg is dat die 75% misschien pas rond 1-9 bereikt is.
Neem je ook mee dat een redelijk aantal mensen maar één shot krijgen omdat ze al corona gehad hebben?

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:42

Dat betekend een week op week resultaat van -27,1%. Toch dichtbij die 30% toch @t_captain

[ Voor 41% gewijzigd door crimby op 07-06-2021 15:20 ]

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12 13:40
1490! Mooi laag, wanneer komen die reis versoepelingen nou eens?

[ Voor 86% gewijzigd door Stinger_Ventura op 07-06-2021 15:19 ]

American Express vraagbaak

• crimby
Stinger_Ventura schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:19:
Welke precies? Er zijn al reis versoepelingen toch?

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:50

Wok

Dakloos...

Nog steeds een daling :) Ben benieuwd of de piek van deze week (do/vr) ook onder de 2000 weet te blijven.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:42
Vanavond de eerste keer derde helft, helaas is de training pas om 21u15 klaar dus dat wordt doordrinken... :)

Edit: zie nu pas 'reis' versoepelingen...

[ Voor 7% gewijzigd door hoevenpe op 07-06-2021 15:26 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
wanneer komen die reis versoepelingen nou eens?
Ze moeten het nog eens worden over dat digital green certificate. Alhoewel er een formeel akkoord is zijn de details allesbehalve uitgewerkt. De richtdatum van de EU is 1 juli, maar als je ziet wat er nog gedaan moet worden zal dat niet gehaald worden.

Het hele digital green certificate zal vermoedelijk al overbodig zijn als het eindelijk het daglicht ziet. Zonde van alle tijd en middelen die eraan besteed zijn.

Ondertussen: Ministerie benadrukt: Geel boekje met coronavaccinatie is geen 'reisbewijs'

Er is al jaren het gele boekje, niet officieel dan, maar wel breed geaccepteerd. Elke Nederlander gratis zo'n boekje opsturen is goedkoper vermoedelijk dan die hele CoronaCheck app. Alleen mist dan wel de fijne track and trace die je op elke burger in theorie kan plakken.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:24:
[...]

Ondertussen: Ministerie benadrukt: Geel boekje met coronavaccinatie is geen 'reisbewijs'

Er is al jaren het gele boekje, niet officieel dan, maar wel breed geaccepteerd. Elke Nederlander gratis zo'n boekje opsturen is goedkoper vermoedelijk dan die hele CoronaCheck app. Alleen mist dan wel de fijne track and trace die je op elke burger in theorie kan plakken.
Het begint een slapstick te worden, onze ambassadeur in Spanje heeft zelfs gemeld dat je momenteel alleen met een Geel boekje of een testbewijs Spanje binnenkomt _/-\o_

Zie Wolly in "Digital Green (Vaccine) Certificate"

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-12 06:46
Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:11:
[...]
Weet jij iets over long covid in combinatie met verloop van een besmetting? Moet je echt ziek zijn geworden of kan het met een lichte of zelfs asymptomatische besmetting ook optreden?
Een goede vraag... als ik zo eens rondsnuffel is het vooral vraagtekens.

Zie ook dit artikel waar ze tussen neus en lippen milde-covid koppelen aan long-covid.

https://www.theatlantic.c...ccines-long-covid/618406/
Over long covid en vaccins heb ik eigenlijk nog niets gelezen, is daar ook meer over bekend?
Het simpelste effect: Als je niet besmet kan worden krijg je ook geen Long Covid.

Er zijn een paar meldingen dat een vaccinatie lopende Long Covid klachten kan verminderen. Maar dat is echt heel zwak onderbouwd, dus ook dit kan je het beste met een zak zout nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 07-06-2021 15:27 ]

• crimby
Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:26:
[...]

Het begint een slapstick te worden, onze ambassadeur in Spanje heeft zelfs gemeld dat je momenteel alleen met een Geel boekje of een testbewijs Spanje binnenkomt _/-\o_

Zie Wolly in "Digital Green (Vaccine) Certificate"
Dat is toch mooi? Die DGC komt pas vanaf juli. Vanaf 7 juni kan je dus met je gele boekje naar binnen.
Nu nog even checken of ik die registratie nog voor 12 juni kan krijgen 8)7

• Wolly
  • Niet online
roffeltjes schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:26:
[...]

Een goede vraag... als ik zo eens rondsnuffel is het vooral vraagtekens.

Zie ook dit artikel waar ze tussen neus en lippen milde-covid koppelen aan long-covid.

https://www.theatlantic.c...ccines-long-covid/618406/

Anecdotisch is altijd gevaarlijk, maar alle long-covids die ik ken (6 man als ik zo tel) hadden toch wel een flinke week hoge koorts... maar ik ben geen arts en anecdotes zijn op dit gebied geen goede graadmeter.

[...]

Het simpelste effect: Als je niet besmet kan worden krijg je ook geen Long Covid.

Er zijn een paar meldingen dat een vaccinatie lopende Long Covid klachten kan verminderen. Maar dat is echt heel zwak onderbouwd, dus ook dit kan je het beste met een zak zout nemen.
Het zou wel interessant zijn als hier meer bekend over is want met vaccinatie kan je natuurlijk ook Covid oplopen (symptomatisch of asymptomatisch).

• Wolly
  • Niet online
crimby schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:28:
[...]

Dat is toch mooi? Die DGC komt pas vanaf juli. Vanaf 7 juni kan je dus met je gele boekje naar binnen.
Nu nog even checken of ik die registratie nog voor 12 juni kan krijgen 8)7
Dat is zeker mooi, maar ook een staaltje van desinformatie.

Iemand van het ministerie die claimt dat het geen waarde heeft terwijl de ambassadeur juist claimt dat het gele boekje momenteel het enige bewijs van vaccinatie is.
"Het is heel handig om in het buitenland te weten of te kunnen tonen welke vaccinaties iemand heeft gehad", legt een woordvoerder uit. "En sommige landen nemen wel genoegen met zo'n boekje als bewijs voor een vaccinatie tegen de gele koorts. Maar voor de coronaprikken heeft het boekje in dat opzicht geen waarde."

• roffeltjes
Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:28:
[...]

Het zou wel interessant zijn als hier meer bekend over is want met vaccinatie kan je natuurlijk ook Covid oplopen (symptomatisch of asymptomatisch).
Die kans is aanzienlijk kleiner (zie ook de testresultaten) en dat mes snijdt ook nog aan twee kanten (als ik niet besmet wordt is de kans dat jij wordt besmet ook kleiner).

Dus rationeel gezien is het echt gewoon arm opstropen en die spuit erin ;)

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Blijf me verbazen over hoeveel mensen waarde hechten aan zo'n boekje. Lijkt me vrij simpel mee te frauderen.

En als het zo belangrijk is; waarom heeft niet elke nederlander zo'n ding dan (opgestuurd gekregen)?

• Wolly
  • Niet online
roffeltjes schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:35:
[...]

Die kans is aanzienlijk kleiner (zie ook de testresultaten) en dat mes snijdt ook nog aan twee kanten (als ik niet besmet wordt is de kans dat jij wordt besmet ook kleiner).
Welke testresultaten doel je op? Bij de trials was het zo dat er alleen gekeken werd of je besmet was als je minimaal 1 symptoon vertoonde toch?

• roffeltjes
Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:39:
[...]

Welke testresultaten doel je op? Bij de trials was het zo dat er alleen gekeken werd of je besmet was als je minimaal 1 symptoon vertoonde toch?
PCR tests :+

Het dalende aantal besmettingen bewijst dat vaccins niet alleen symptomen bestrijden, maar ook ervoor zorgen dat minder mensen Corona oplopen.

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 07-06-2021 15:41 ]

• Wolly
  • Niet online
roffeltjes schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:40:
[...]

PCR tests :+

Het dalende aantal besmettingen bewijst dat vaccins niet alleen symptomen bestrijden, maar ook ervoor zorgen dat minder mensen Corona oplopen.
:D

Je bedoelt dat er nu minder mensen rondlopen met het virus, ja dat moet wel kloppen gezien het aantal positieve tests.

Maar vooralsnog denk ik dat het hebben van een vaccin ook beschermt tegen long covid een stapje te ver is.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-12 11:24

Brons

Fail!

RodeStabilo schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:35:
Blijf me verbazen over hoeveel mensen waarde hechten aan zo'n boekje. Lijkt me vrij simpel mee te frauderen.

En als het zo belangrijk is; waarom heeft niet elke nederlander zo'n ding dan (opgestuurd gekregen)?
Je kan prima leven zonder zo'n boekje. Ook pre-covid. Het boekje komt pas van pas als je een land in wil waar je bepaalde vaccinaties nodig hebt om naar binnen te mogen.

• crimby
Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:29:
[...]

Dat is zeker mooi, maar ook een staaltje van desinformatie.

Iemand van het ministerie die claimt dat het geen waarde heeft terwijl de ambassadeur juist claimt dat het gele boekje momenteel het enige bewijs van vaccinatie is.

[...]
Oh zo, ja dat wel ja!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:33
Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:43:
[...]

Maar vooralsnog denk ik dat het hebben van een vaccin ook beschermt tegen long covid een stapje te ver is.
Ik denk dat de samenleving beschermen tegen long covid óók een stapje te ver is en we long-covid als een geaccepteerd risico moeten gaan zien.

Tenzij straks ineens een kwart van het land arbeidsongeschikt blijkt voor de rest van zijn leven, dan kunnen we daar over gaan twisten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-12 15:30
autje schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:18:
[...]

Neem je ook mee dat een redelijk aantal mensen maar één shot krijgen omdat ze al corona gehad hebben?
Nee, nog niet gemodelleerd.

Dat zou een licht gunstig effect moeten hebben. Je doet naar verhouding iets meer 1e shots en iets minder 2e shots, en 1e shots leveren een veel grotere bijdrage aan immunisatie.

Het aantal en de tijdlijn zijn echter niet bekend. Overigens sprak ik gisteren met twee mensen die allebei covid hebben gehad in de 1e golf. Maar omdat er geen registratie van was, kwamen daar nog gewoon twee shots. Ook zijn er veel mensen die wel de 2e shot willen, vanwege onzekerheid of een enkele vaccinatie wel wordt geaccepteerd aan de grens van een vakantieland.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:27

ThunderNet

Flits!

Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:53:
[...]

Ik denk dat de samenleving beschermen tegen long covid óók een stapje te ver is en we long-covid als een geaccepteerd risico moeten gaan zien.
Ik denk van niet.
Tenzij straks ineens een kwart van het land arbeidsongeschikt blijkt voor de rest van zijn leven, dan kunnen we daar over gaan twisten.
Een kwart? Reken er maar op dat we bij cijfers onder de 5% al een gigantisch probleem gaan hebben.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• t_captain
crimby schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:20:
[...]

Welke precies? Er zijn al reis versoepelingen toch?
We hebben zojuist de grens met Duitsland en Belgie een stuk dichter gegooid door een kleine aanpassing van de testplicht mee te liften met de quarantaineplicht.

Dat mag imho heel snel worden teruggedraaid. Er is geen aanleiding in de cijfers, het is strijdig met de versoepelingen in het reisbeleid aan de andere kant van de grens en het staat op gespannen voet met Europese principes.

Of de buurlanden van oranje naar geel halen.

Wat betreft Zweden op de lijst van de quarantaineplicht: de pagina van ECDP (een officiele EU instelling) bevestigt de nieuwe getallen qua incidentie. https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

Incidentie 227.4. De grens voor "zeer hoog risicogebied" staat op 500.

[ Voor 35% gewijzigd door t_captain op 07-06-2021 16:10 ]

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:20:
[...]
Nope, je maakt twee aannames die niet kloppen. Ten eerste reken ik niet op de hulp van anderen. In andere woorden: mijn keuze heeft niets te maken met "freeriden" c.q. de vruchten plukken van groepsimmuniteit op de lange termijn omdat anderen zich laten vaccineren. Mijn punt is nu juist dat je je voor jezelf laat vaccineren, zoals expliciet wordt gemaakt in de podcast van Jort Kelder die @Number10 hierboven postte.
Maar als het vaccin in meer of mindere mate wel verspreiding voorkomt (en daar zijn volgens mij ook aanwijzingen voor), dan kan het natuurlijk wel bijdragen aan een bescherming voor anderen. Misschien ook wel genoeg voor een sterk beschermend effect. Laten we het hopen en iemand die een goede bron heeft om dat aan te tonen kan dat hier hopelijk naar voren brengen.

Los daarvan bieden vaccins bescherming tegen ziekte en zie ik niet in waarom mensen liever de kans lopen ziek te worden. Stel dat er na 1,5 jaar een of andere nu nog onbekend gevolg is van een besmetting en de vaccins daartegen beschermen. Wie wil daar dan op dat moment achter komen? En daarmee zeg ik niet dat er nog meer konijnen uit de hoge hoed komen anders dan wat nu al bekend is, maar ik zou zelf uitgaan van het voorzorgsprincipe en dus voorzichtigheid betrachten. Want we hebben immers ook nog maar zo'n 1,5 jaar gehad om überhaupt iets te kunnen onderzoeken in de wereld. En wat gebeurt er daarna? Ik hoop uiteraard ook niets, maar niemand weet dat toch?
RoD schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:26:
[...]
Ok, ik snap nu je punt iets beter. Je hebt gelijk, we hebben die zekerheid absoluut niet. Wat we wel weten is dat vaccineren ongelofelijk goed werkt en dat we daarmee een goede kans op groepsimmuniteit hebben. Maar je moet er inderdaad als kanttekening bij plaatsen dat er onzekerheden zijn die de boel kunnen compliceren.(…)
Exact, dit lijkt mij een betere benadering. Er is met de vaccins een mogelijkheid dat het lukt en samen met de andere (individuele) argumenten zou het ook daarom mooi zijn als zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren.

Maar de aannames en bevindingen over het effect op verspreiding en eventuele herbesmettingen moeten wel expliciet worden benoemd en die vallen in het maatschappelijke debat vaak buiten beeld.
Ik verwacht zelf dat we nog wel een extra ronde nodig hebben met aangepaste vaccins. Het voordeel is dat die mRNA-techniek ongelofelijk goed werkt, waardoor we ook met obstakels op de weg toch met een oplossing kunnen komen.
We hebben ontzettend veel geluk. Ik zag ergens een grafisch overzicht met de ontwikkelingstijd van diverse vaccins (y-as) door de jaren heen (x-as). De benodigde tijd tot 2020 was doorgaans vele jaren die de x-bestreken en helemaal onderaan stonden deze vaccins met een minimaal klein streepje. Bijna een stip. :)
[...]
Weet jij iets over long covid in combinatie met verloop van een besmetting? Moet je echt ziek zijn geworden of kan het met een lichte of zelfs asymptomatische besmetting ook optreden?
In het 114e OMT advies staat onderaan pagina 6 benoemd dat ernstige ziekte of een ziekenhuisopname niet noodzakelijk is:

https://www.rijksoverheid...dvies-deel-1-nav-114e-omt

Hieronder staat de WHO policy brief 96 met meer informatie:

https://www.euro.who.int/...aring-for-long-covid-2021

Volgens is er dus vooral heel veel onbekend. En dat is ook steeds mijn oproep: wellicht komt er in de toekomst nog een konijn uit de hoge hoed. Ik hoop het niet, maar alleen dat al lijkt mij een goede reden om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen besmet raken. Vaccineren lijkt mij ook daarvoor dus de meest logische keuze, want zonder vaccinatie is de kans dat mensen besmet raken of ziek worden uiteraard groter.

Eerder bespraken we in dit topic de vraag waarom er toch steeds wordt gestuurd op zorgcapaciteit en/ of R=1. Met bovenstaande in het achterhoofd en de beschikbaarheid van vaccins is dat nog onlogischer.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:53:
[...]
Het is een geaccepteerd risico, tenzij je het zelf krijgt of iemand van je kennissen uiteraard. :+
Dan is het schandalig dat er niet iets tegen werd gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 07-06-2021 16:12 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-12 16:38

Indoubt

Always be indoubt until sure

Veruit de meeste mensen zullen dat niet doen. Met andere dingen kun je tenslotte ook frauderen en dat doen de meeste mensen ook niet. De pakkans is misschien niet zo groot maar de consequenties bij de Guardia Civil zijn dat wel.

In het verleden waren er veel minder landen waarvoor een vaccinatie vereist was om dat land binnen te komen dus daardoor heeft niet iedereen zo'n geel boekje. Het gele boekje wordt erkend door de WHO en nu dus ook door een aantal landen in de EU.

• Stoney3K
Dan kom ik bij de vraag: Hoe dan? Stel dat vaccineren onvoldoende beschermt om te zorgen dat mensen long-covid krijgen. Zitten we dan voor altijd vast aan de gedoemde anderhalve meter?

Want als dat de keuze is dan zou ik mijn verlies nemen, anderhalve meter en long covid be damned. Dan is de samenleving failliet.

Zoals @CMD-Snake al duidelijk stelt op een gegeven moment kun je je niet meer achter de bank verstoppen.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 07-06-2021 16:19 ]

• Wolly
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:17:
[...]

Dan kom ik bij de vraag: Hoe dan? Stel dat vaccineren onvoldoende beschermt om te zorgen dat mensen long-covid krijgen. Zitten we dan voor altijd vast aan de gedoemde anderhalve meter?

Want als dat de keuze is dan zou ik mijn verlies nemen, anderhalve meter en long covid be damned. Dan is de samenleving failliet.
Uit bovenstaand gelinkte brief is niet echt af te leiden of het nou wel of niet voor kan komen bij asymptomatische besmettingen.
COVID-19 kan in sommige gevallen, ook als er geen sprake is geweest van
ernstige ziekte of ziekenhuisopname, tot langdurige klachten leiden.
Wellicht verminderd het aantal long covid gevallen als mensen niet in de gaten hebben dat ze het virus bij zich hebben gedragen of worden mensen daadwerkelijk ' minder' ziek door vaccinatie en daardoor ook minder long covid gevallen.

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12 11:56
CMD-Snake schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:24:
[...]

Ze moeten het nog eens worden over dat digital green certificate. Alhoewel er een formeel akkoord is zijn de details allesbehalve uitgewerkt. De richtdatum van de EU is 1 juli, maar als je ziet wat er nog gedaan moet worden zal dat niet gehaald worden.
Voor de tweakers onder ons : de code kun hier al vinden https://github.com/eu-digital-green-certificates

• roffeltjes
Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:17:
[...]
Stel dat vaccineren onvoldoende beschermt om te zorgen dat mensen long-covid krijgen..
Volgens mij zijn jullie het aan het overanalyseren.

Aangezien een vaccin ervoor zorgt dat je risico op een COVID besmetting dramatisch daalt zorgt het defacto ook dat je minder kans op Long-COVID hebt.

Anders gezegd, als je COVID "oplost" los je ook Long-COVID op.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:46
Liefst niet, daarmee importeerden we vorig jaar de na-zomerse golf.
redwing schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:02:
[...]

Alleen klopt dat niet, want je wilt wel van de maatregelen af. En daarvoor moet er genoeg gevaccineerd worden. Door niet te vaccineren maak jij de kans dat er weer maatregelen nodig zijn wat groter. Er is dus een hele groep mensen die zich vooral vaccineert om van die maatregelen af te komen. En dus niet omdat dat voor hunzelf zoveel beter is. Jij rekent dus wel degelijk op de hulp van de anderen om van de maatregelen af te komen.
Het gros van de ~50 minner die ik spreek zoekt alleen een groen reisvinkje, ook al wilden ze eerder geen vaccin. Ze MOETEN blijkbaar over de grens op vakantie. :X
ThunderNet schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:00:
[...]

Ik denk van niet.

[...]

Een kwart? Reken er maar op dat we bij cijfers onder de 5% al een gigantisch probleem gaan hebben.
Dan zouden we daar nu al last van hebben als het 5% zou zijn, gezien het aantal besmettingen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Number10 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:08:

Exact, dit lijkt mij een betere benadering. Er is met de vaccins een mogelijkheid dat het lukt en samen met de andere (individuele) argumenten zou het ook daarom mooi zijn als zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren.

Maar de aannames en bevindingen over het effect op verspreiding en eventuele herbesmettingen moeten wel expliciet worden benoemd en die vallen in het maatschappelijke debat vaak buiten beeld.
Nouja, in het wetenschappelijke debat wordt er wel over gesproken. Ik vraag mij af wat je hier in het maatschappelijke debat mee kan, gezien de onzekerheden en bespiegelingen. Wat we in ieder geval weten is dat vaccineren ons uit de crisis helpt, dus ik snap best dat dat de bottom line is die men probeert te communiceren. Voor de rest is het een kwestie van ontwikkelingen blijven volgen.
We hebben ontzettend veel geluk. Ik zag ergens een grafisch overzicht met de ontwikkelingstijd van diverse vaccins (y-as) door de jaren heen (x-as). De benodigde tijd tot 2020 was doorgaans vele jaren die de x-bestreken en helemaal onderaan stonden deze vaccins met een minimaal klein streepje. Bijna een stip. :)

[...]
We hebben geluk dat deze pandemie juist op dit moment komt, dat de techniek er klaar voor is. Voor de rest is het een prestatie van wereldformaat van de betrokken wetenschappers en (ja, ook zij) de bedrijven, alsook de autoriteiten. Werkelijk waar alles is opzij gezet om dit mogelijk te maken.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:36
Señor Sjon schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:31:

Het gros van de ~50 minner die ik spreek zoekt alleen een groen reisvinkje, ook al wilden ze eerder geen vaccin. Ze MOETEN blijkbaar over de grens op vakantie. :X
Bizar he. "Nee ik hoef geen vaccin"
Tijdje later: met een vaccin kan je in de EU reizen
"Ik wil het vaccin, en wel NU ! "

Die principes gaan erg makkelijk overboord als de vakantie er mee te maken heeft.
Achja, ik denk dan maar zo: als ze hiermee een hoge vaccinatiegraad halen dan is het een goede manier geweest :+

• CMD-Snake
Plenkske schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:40:
Het is goedkoop, maar aan de andere kant zijn die regels ook een vorm van pesterij. In dit geval mensen pesten richting een vaccin omdat het alternatief is dat ze voor elke dingetje door tig hoepeltjes moeten springen. Weinig mensen die ook het doorzettingsvermogen hebben en uit protest tweederangsburger dan worden. In feite als genoeg dat doen wordt het systeem snel genoeg afgebroken om de toeristische industrie alsnog te redden.

Tegelijkertijd slaan die eisen met het digital green certificate een belangrijke pilaar onder de EU vandaag, vrij verkeer van personen. Voor burgers is dat het meest tastbare aspect van de EU, de rest is vooral een feestje voor bedrijven en politici.

Het boekje en risico op fraude is nog te verkiezen boven de privacyschender die deze apps zijn. Bij elke controle wordt gelogd waar, wanneer en door wie. Zo ontstaat een logboek van ieder zijn reisbewegingen, wat mij zeer onwenselijk lijkt.

De vraag is overigens ook hoe waterdicht die app gaat worden. Potentieel zou je daar ook mee kunnen frauderen als die kwetsbaarheden bevat.

• mesa57
[...]
Die principes gaan erg makkelijk overboord als de vakantie er mee te maken heeft.
Achja, ik denk dan maar zo: als ze hiermee een hoge vaccinatiegraad halen dan is het een goede manier geweest :+
Toen ze in de VS de regel afkondigden dat het mondkapje niet meer nodig was als je gevaccineerd bent, ging de vaccinatiegraad ook met sprongetjes omhoog.
Maar lijkt me logisch gedrag. Tegenover wat onwil gewoon een beloning zetten.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12 22:55

Mfpower

In dubio

[...]

Over long covid en vaccins heb ik eigenlijk nog niets gelezen, is daar ook meer over bekend?
Long covid sufferer hier. Ik was amper ziek initieel maar de symptomen gaan niet zo goed weg. Voor velen “van ons” geldt dat we initieel amper ziek zijn geweest. Ik heb zelfs een studie gevonden dat de mate van ziek zijn omgekeerd evenredig is met de kans long COVID te ontwikkelen (ic opnames en longschade ed uitgezonderd). Dus als je thuis een paar dagen enorm ziek was heb je minder kans het te ontwikkelen dan als je het maar mild kreeg.

Op dit moment lopen 70000 long COVID mensen in behandeling daarvoor in NL bij fysiotherapeuten. En dat is het topje van de ijsberg. De risicogroepen voor long COVID zijn vanaf een jaar of 18 niet meer afhankelijk van leeftijd. Ik vind het dan ook gek dat de scholen gewoon weer open gaan. Laten we eerst iedereen vaccineren.

Er zijn nu anekdotes waarbij long COVID mensen na een vaccin opknappen en studies worden opgezet: https://news.yale.edu/202...effects-people-long-covid

Of je ook long COVID kunt voorkomen met een vaccinatie is me onduidelijk maar ik denk het Wel. Ik heb er geen data over.

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
@t_captain krijgen we ook nog "0" op de teller?
Het R getal vanuit het RIVM dashboard staat immers nog op 0,86 dus het dooft langzaam (aldus de uitleg) uit. Terwijl de praktijk (cijfers) laten zien dat er toch een stevige daling is...
Enige reden hierachter?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:08
[...]

Liefst niet, daarmee importeerden we vorig jaar de na-zomerse golf.

[...]

Hier hetzelfde. Wat me vooral opvalt is dat er ook verschillende zijn die pertinent tegen vaccineren waren vanwege o.a. baas zijn over eigen lijf, maar die nu plotseling bang zijn dat de 2e vaccinatie te laat komt voor de vakantie. Principes zijn schijnbaar soms snel overboord als ze niet goed uitkomen :P
CMD-Snake schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:52:
[...]
Het is goedkoop, maar aan de andere kant zijn die regels ook een vorm van pesterij. In dit geval mensen pesten richting een vaccin omdat het alternatief is dat ze voor elke dingetje door tig hoepeltjes moeten springen. Weinig mensen die ook het doorzettingsvermogen hebben en uit protest tweederangsburger dan worden. In feite als genoeg dat doen wordt het systeem snel genoeg afgebroken om de toeristische industrie alsnog te redden.
Nogmaals, de andere optie is de grenzen dicht houden omdat het te gevaarlijk is. Je mag dus kiezen tussen thuis blijven (wat je anders toch al moest), of vaccineren en kunnen/mogen reizen. Tja, dat jij voorstander bent van thuisblijven met zijn allen moet jij weten, ik ga liever op pad met een vaccinatie die nog eens heel goed beschermd ook.

Het is wat anders als deze testen ook blijven bestaan als Covid nergens meer een probleem is, maar dat duurt helaas nog even.

[removed]

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:30

Snow_King

Konijn is stoer!

Oh, maar dat is ook een van mijn drijfveren. Ik woon tegen de Duitse grens aan en kom daar ook met regelmaat. Ik heb gewoon geen zin in gezeur de hele tijd.

Gelukkig al Covid-19 gehad, dus ik hoef maar 1 prik. 19 Juni is het zo ver en heb ik mijn groene vinkje.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
RoD schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:32:
[...]
Nouja, in het wetenschappelijke debat wordt er wel over gesproken. Ik vraag mij af wat je hier in het maatschappelijke debat mee kan, gezien de onzekerheden en bespiegelingen.
Het lijkt mij nogal een verschil als mensen terecht of onterecht aannemen dat ze na vaccinatie kunnen verspreiden of niet en in welke mate. Je kunt denk ik beter communiceren dat het onbekend is of waar onzekerheid over bestaat. Ik vind dat in ieder geval een wezenlijk ander effect voor het dagelijks leven en maakt het ook een stuk duidelijker wat de noodzaak is van 1,5 meter bijvoorbeeld.

Nu krijg ik het idee dat sommige mensen denken dat ze met een vaccin niet meer kunnen verspreiden en dat is zeker voor de niet gevaccineerden een onnodig risico als die aanname onterecht blijkt te zijn of het effect na verloop van tijd afneemt.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Wolly
  • Niet online
Snow_King schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:15:
[...]

Oh, maar dat is ook een van mijn drijfveren. Ik woon tegen de Duitse grens aan en kom daar ook met regelmaat. Ik heb gewoon geen zin in gezeur de hele tijd.

Gelukkig al Covid-19 gehad, dus ik hoef maar 1 prik. 19 Juni is het zo ver en heb ik mijn groene vinkje.
Nouja, dan is het maar te hopen dat Duitsland deze éénprikstrategie doorgemaakte besmettingen accepteert :+

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Toevallig ben ik over hetzelfde in discussie op een ander forum. Mensen die toegeven zich te laten vaccineren omdat ze anders voor evenementen door hoepeltjes te moeten springen.

Ik vind dat niet de allerbeste reden (understatement) maar het is blijkbaar zo.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:30

Snow_King

Konijn is stoer!

Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:18:
[...]

Nouja, dan is het maar te hopen dat Duitsland deze éénprikstrategie doorgemaakte besmettingen accepteert :+
Kan het land dat zien in de QR-code? Want zo ver ik weet staat er in dat je het vaccin hebt gehad en welk type, maar niet hoe vaak.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mrjraider schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:57:
Het R getal vanuit het RIVM dashboard staat immers nog op 0,86 dus het dooft langzaam (aldus de uitleg) uit. Terwijl de praktijk (cijfers) laten zien dat er toch een stevige daling is...
Enige reden hierachter?
Een R van 0,86 is een daling van 25% per week. (ongeveer 0,86*0,86)

Dat lijkt me een flink stevige daling toch? en vergelijkbaar met hoe snel we de besmettingen zien afnemen.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 07-06-2021 17:24 ]

PSN

• Wolly
  • Niet online
Snow_King schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:22:
[...]

Kan het land dat zien in de QR-code? Want zo ver ik weet staat er in dat je het vaccin hebt gehad en welk type, maar niet hoe vaak.
Die gegevens staan er ook in.
Het digitaal EU-COVID-certificaat bevat slechts de strikt noodzakelijke informatie zoals de naam, geboortedatum en lidstaat van afgifte, en een unieke identificatiecode van het certificaat. Naargelang het type certificaat worden ook de volgende gegevens vermeld:

een vaccinatiecertificaat: het type en de producent van het vaccin, het aantal ontvangen doses en de vaccinatiedatum;
een testcertificaat: het type test, datum en tijdstip van de test, plaats en testresultaat;
een herstelcertificaat: datum van het positieve testresultaat en de geldigheidsperiode.
https://ec.europa.eu/comm...r/detail/nl/QANDA_21_2781

Speciaal voor jou, het is nog een voorstel om die toegang inderdaad te verlenen.
Ik ben hersteld van COVID-19 en mijn lidstaat heeft besloten mij slechts één dosis te geven van een vaccin waarvan twee doses vereist zijn. Kan ik het digitale EU-COVID-certificaat gebruiken?

Het is aan de lidstaten om te beslissen of zij personen die van COVID zijn hersteld één of twee doses toedienen. Als de lidstaat besluit in dat geval slechts één dosis toe te dienen, moet op het vaccinatiecertificaat worden vermeld dat de vaccinatiecyclus is voltooid na toediening van één dosis.

De Commissie heeft voorgesteld personen die na een eerdere besmetting met COVID-19 één dosis hebben gekregen van een vaccin waarvan normaal gezien twee doses worden toegediend, voor reisdoeleinden als volledig gevaccineerd te beschouwen.

[ Voor 30% gewijzigd door Wolly op 07-06-2021 17:27 ]

• mesa57
Snow_King schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:22:
[...]

Antwoord :
Er worden certificaten afgegeven aan iedereen die in een EU-lidstaat een COVID-19-vaccin heeft gekregen, ongeacht het aantal doses. Het aantal doses wordt duidelijk vermeld in het digitale COVID-ID-certificaat om aan te geven of de vaccinatiecyclus is afgerond.
Ook indien je een keer positief getest bent bij de GGD wordt daarin opgenomen (althans dat is de bedoeling)

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:20

St@m

@ Your Service

Ben wel benieuwd of dat hele paspoort niet een grote wassen neus wordt. Wanneer gaan ze dat controleren dan? Dikke files bij de grenzen zie ik niet gebeuren.

En ik hoor ook al even niets meer over een gratis PCR test vanuit Nederland.

[ Voor 20% gewijzigd door St@m op 07-06-2021 17:30 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• t_captain
Mrjraider schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:57:
Enige reden hierachter?
Die 0.86 is wat verouderd, we zitten lager :)

Ik denk dat het volgende getal op het dashboard ergens rond de 0.82 a 0.84 zal zijn.

Ik zie in mijn model de R-waarde fors verder dalen. Wellicht met een klein stapje omhoog rond 5-6 (versoepelingen), maar in een sterk dalende trend.

Als ik de lijn doortrek, dan staat er ergens in de eerste helft van Augustus een 0 op de prognose. Maar dat is niet helemaal realistisch. Er zijn clusters met veel niet-gevaccineerden bij elkaar. In NL zijn dat achterstandswijken, streng gereformeerde dorpen en vooral plekken zoals scholen waar veel kinderen samenkomen.

Ik kijk naar https://www.worldometers.info/coronavirus/country/israel/ om een beeld te vormen van covid in een samenleving met een fors hogere vaccinatiegraad. Israel loopt 2.5 a 3 maanden voor.

Daar zie ik een aanhoudend niveau van ~20 positieve tests per dag. Gemakshalve schaal ik dat op naar onze bevolkingsomvang en dan kom ik rond de 40. Dat soort niveaus komen half juli in beeld.

• Wolly
  • Niet online
mesa57 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:27:
[...]

Antwoord :

[...]

Ook indien je een keer positief getest bent bij de GGD wordt daarin opgenomen (althans dat is de bedoeling)
Voor de duur van 180 dagen.
De verordening introduceert ook een aantal basisbeginselen, zoals een maximale geldigheidsduur van het herstelcertificaat van 180 dagen. De Commissie zou die beginselen op basis van nieuwe wetenschappelijke gegevens kunnen aanpassen
https://ec.europa.eu/comm...r/detail/nl/QANDA_21_2781

• Stoney3K
t_captain schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:29:
[...]

Ik kijk naar https://www.worldometers.info/coronavirus/country/israel/ om een beeld te vormen van covid in een samenleving met een fors hogere vaccinatiegraad. Israel loopt 2.5 a 3 maanden voor.

Daar zie ik een aanhoudend niveau van ~20 positieve tests per dag. Gemakshalve schaal ik dat op naar onze bevolkingsomvang en dan kom ik rond de 40. Dat soort niveaus komen half juli in beeld.
En even voor de duidelijkheid, in Israël gelden inmiddels helemaal geen maatregelen meer, toch?

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:37
Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:32:
[...]

En even voor de duidelijkheid, in Israël gelden inmiddels helemaal geen maatregelen meer, toch?
*knip*
Deze opmerking is nergens voor nodig en anders maak je een topic report.

[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 07-06-2021 19:53 ]

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
St@m schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:27:
Ben wel benieuwd of dat hele paspoort niet een grote wassen neus wordt. Wanneer gaan ze dat controleren dan? Dikke files bij de grenzen zie ik niet gebeuren.

En ik hoor ook al even niets meer over een gratis PCR test vanuit Nederland.
Zoals tijdens de hele corona crisis mag een luchtvaartmaatschappij weer de regels opvolgen, terwijl via auto en trein als zomaar binnen komt zetten. (Vergelijk met de twee negatieve testen die je op zak moest hebben).

• franssie
  • Laatst online: 01:54

franssie

Save the albatross

Fly-guy schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:39:
[...]

Zoals tijdens de hele corona crisis mag een luchtvaartmaatschappij weer de regels opvolgen, terwijl via auto en trein als zomaar binnen komt zetten. (Vergelijk met de twee negatieve testen die je op zak moest hebben).
Voor intra EU verkeer snap ik het ook niet. Extra EU snap ik het wel dat die eisen gesteld worden. Maar de huidige implementatie is inconsequent voor wat betreft vervoersmiddelen een ook de verschillen tussen EU landen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• RoD
  • Niet online

RoD

Number10 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:15:
[...]

Het lijkt mij nogal een verschil als mensen terecht of onterecht aannemen dat ze na vaccinatie kunnen verspreiden of niet en in welke mate. Je kunt denk ik beter communiceren dat het onbekend is of waar onzekerheid over bestaat. Ik vind dat in ieder geval een wezenlijk ander effect voor het dagelijks leven en maakt het ook een stuk duidelijker wat de noodzaak is van 1,5 meter bijvoorbeeld.

Nu krijg ik het idee dat sommige mensen denken dat ze met een vaccin niet meer kunnen verspreiden en dat is zeker voor de niet gevaccineerden een onnodig risico als die aanname onterecht blijkt te zijn of het effect na verloop van tijd afneemt.
Dat er nog onduidelijkheid is over het niet meer kunnen verspreiden van het virus na vaccinatie, is wel gecommuniceerd, meerdere malen. Overigens lijkt dit verder vrij positief uit te gaan pakken.

Maar zie bijvoorbeeld: https://nos.nl/artikel/23...racht-van-virus-tegengaan

• Stoney3K
Afwezigheid van bewijs is nog geen bewijs van afwezigheid natuurlijk -- de studie zegt vooral dat we nog onvoldoende informatie hebben om iets te zeggen over specifiek de invloed op de overdracht.

• RoD
  • Niet online

RoD

Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:03:
[...]

Afwezigheid van bewijs is nog geen bewijs van afwezigheid natuurlijk -- de studie zegt vooral dat we nog onvoldoende informatie hebben om iets te zeggen over specifiek de invloed op de overdracht.
Dit is al vaker besproken, maar als een vaccinatie >90% van de infecties tegengaat, dan gaat het ook bij die mensen de overdracht tegen. Immers een virus dat je niet hebt kan je niet overdragen. De rest is detail.

Uiteraard betekent het dan niet dat áls je als individu gevaccineerd bent, maar wél geïnfecteerd bent, dat je dan het virus niet kan overdragen.

De precieze invloed op overdracht (lees: wel gevaccineerd, toch geïnfecteerd) gaan we waarschijnlijk niet achter komen, omdat daar teveel variabelen zijn om dit goed te kunnen onderzoeken. Dan moet je al mensen bewust gaan blootstellen onder gecontroleerde omstandigheden, en dat kan natuurlijk niet.

• Stoney3K
RoD schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:12:
[...]

Dit is al vaker besproken, maar als een vaccinatie >90% van de infecties tegengaat, dan gaat het ook bij die mensen de overdracht tegen. Immers een virus dat je niet hebt kan je niet overdragen. De rest is detail.
Het probleem is dan ook vooral dat ze voor toegangscontrole die 90-95% garantie willen dat er geen overdracht plaats kán vinden omdat het om risico en aansprakelijkheid gaat.

Die garantie ga je natuurlijk nooit krijgen, het blijft altijd een stukje kansrekenen en reduceren van risico, uitsluiten gaat niet.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:19
Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:17:
[...]

Het probleem is dan ook vooral dat ze voor toegangscontrole die 90-95% garantie willen dat er geen overdracht plaats kán vinden omdat het om risico en aansprakelijkheid gaat.

Die garantie ga je natuurlijk nooit krijgen, het blijft altijd een stukje kansrekenen en reduceren van risico, uitsluiten gaat niet.
Dat zie ik algemeen zeker als een probleem. Nu het Corona risico sterk afneemt, wordt het acceptabel geachte risico-niveau steeds lager. Daarom lopen we nu nog met mondkapjes.

Verwijderd

Klopt. De hoofdreden voor mij om me te laten vaccineren was dat ik de komende weken niet 2x een test hoef te halen om op vakantie te kunnen. Ik heb liever geen prik maar als het alternatief slechter is beweeg ik wel.

Maar nu we weer flauw het gele boekje (waarmee ik de afgelopen 20 jaar wereldwijd overal binnen kwam nadat ik ermee aantoonde gevaccineerd te zijn) ineens niet als geldig middel zien hoef ik geen prik meer. Over een aantal weken zijn genoeg mensen gevaccineerd en vervallen toch alle maatregelen. Wel de lasten maar niet de lusten. Vaccineren EN betalen voor een test om op vakantie te kunnen is mij dubbelop.

Is dat een flauwe reden? Jazeker. Maar ik ben echt klaar met de vreemde kronkelingen van onze regering. Maar het is vast geen complot ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2021 18:43 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:42:
[...]
Klopt. De hoofdreden voor mij om me te laten vaccineren was dat ik de komende weken niet 2x een test hoef te halen om op vakantie te kunnen. Ik heb liever geen prik maar als het alternatief slechter is beweeg ik wel.

Maar nu we weer flauw het gele boekje (waarmee ik de afgelopen 20 jaar wereldwijd overal binnen kwam nadat ik ermee aantoonde gevaccineerd te zijn) ineens niet als geldig middel zien hoef ik geen prik meer. Over een aantal weken zijn genoeg mensen gevaccineerd en vervallen toch alle maatregelen. Wel de lasten maar niet de lusten. Vaccineren EN betalen voor een test om op vakantie te kunnen is mij dubbelop.

Is dat een flauwe reden? Jazeker. Maar ik ben echt klaar met de vreemde kronkelingen van onze regering. Maar het is vast geen complot ;)
Je waait met alle winden mee zo te zien.

PSN

Verwijderd

YakuzA schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:46:
[...]

Zeker. Bevalt me prima. Je had ook de burgers kunnen belonen na al deze maatregelen door te zorgen dat vakantie laagdrempelig en op tijd geregeld is. Een geel boekje werkte altijd dus waarom nu niet? Nee er moet weer een faal app voor gemaakt worden waarmee miljoenen weggepist worden voor niks. Ik krijg niet de indruk dat er moeite voor gedaan wordt. Dan trek ik ook mijn eigen plan.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:42:
[...]

Dus vanwege je afkeer van de regering haal je geen vaccinatie? Ik dacht dat we het deden omdat we een pandemie moeten bestrijden niet omdat we Hugo de Jonge niet aardig vinden.

• Stoney3K
YakuzA schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:46:
[...]

Tja, als de enige 'stok achter de deur' om je te laten vaccineren wordt om de hele testsamenleving te bypassen, want het is kiezen tussen twee kwaden, dan snap ik ook dat mensen daar verontwaardigd op reageren als dát gras ook nog eens voor hun voeten wordt weg gemaaid.

Dan wordt het echt 'smile and wave boys, smile and wave.'

Ik zal er heel eerlijk in zijn, maar ik laat me ook vooral vaccineren zodat ik niet het risico loop om met een positieve test aan de poort van een festival te staan en ik gewoon door kan lopen in augustus. Want het hele principe van een testsamenleving krijgt van mij gewoon een keiharde boycot -- puur en alleen omdat ik er principieel tegen ben dat ik bij voorbaat 'verdacht' ben en aan moet tonen dat ik veilig ben voor ik naar binnen mag.

• Wolly
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:54:
[...]

Tja, als de enige 'stok achter de deur' om je te laten vaccineren wordt om de hele testsamenleving te bypassen, want het is kiezen tussen twee kwaden, dan snap ik ook dat mensen daar verontwaardigd op reageren als dát gras ook nog eens voor hun voeten wordt weg gemaaid.

Dan wordt het echt 'smile and wave boys, smile and wave.'

Ik zal er heel eerlijk in zijn, maar ik laat me ook vooral vaccineren zodat ik niet het risico loop om met een positieve test aan de poort van een festival te staan en ik gewoon door kan lopen in augustus. Want het hele principe van een testsamenleving krijgt van mij gewoon een keiharde boycot -- puur en alleen omdat ik er principieel tegen ben dat ik bij voorbaat 'verdacht' ben en aan moet tonen dat ik veilig ben voor ik naar binnen mag.
Dus jij denkt dat deze regel gaat veranderen?
Moet ik me laten testen als ik al gevaccineerd ben?

Ja, ook als je al gevaccineerd bent moet je voor toegang tot de activiteiten/evenementen van Testen voor Toegang je laten testen.
Bron

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gunner schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:52:
[...]
Dus vanwege je afkeer van de regering haal je geen vaccinatie? Ik dacht dat we het deden omdat we een pandemie moeten bestrijden niet omdat we Hugo de Jonge niet aardig vinden.
Er is een verbazend grote overlap tussen de mensen die niet kunnen ophouden over Hugo zijn schoenen en de negatieve insteek over vaccineren.

PSN

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:58:
[...]

100%

In DH weten ze ook wel dat er anders een stuk minder mensen bereid zijn te vaccineren. Dat TvT is puur om de zomer te overbruggen.

[ Voor 28% gewijzigd door Gunner op 07-06-2021 19:04 ]

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
Wanneer kunnen we volledige duidelijkheid verwachten met het reizen en (gratis) tests.

Ik wil aankomende zomer graag naar een aantal landen bezoeken. Er is toegezegd(?) dat de Nederlandse overheid dit deels zou betalen. De zomer is er eigenlijk al. Weet iemand dit?

En nu ga ik heel rebels klinken, maar tot hoever wordt dit überhaupt gecontroleerd wanneer je met de auto gaat? (Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië). Of slaat dat sowieso nergens op?

Niet dat ik overal lak aan heb. Maar ik ga toch amper in aanraking komen met mensen. Scheelt aardig wat geld. Al wil ik ook niet het risico op een boete van 10.000 euro...

• blissard
Fuujii schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:13:
Wanneer kunnen we volledige duidelijkheid verwachten met het reizen en (gratis) tests.

Ik wil aankomende zomer graag naar een aantal landen bezoeken. Er is toegezegd(?) dat de Nederlandse overheid dit deels zou betalen. De zomer is er eigenlijk al. Weet iemand dit?

En nu ga ik heel rebels klinken, maar tot hoever wordt dit überhaupt gecontroleerd wanneer je met de auto gaat? (Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië). Of slaat dat sowieso nergens op?

Niet dat ik overal lak aan heb. Maar ik ga toch amper in aanraking komen met mensen. Scheelt aardig wat geld. Al wil ik ook niet het risico op een boete van 10.000 euro...
Ik verwacht geen controle aan de grens, maar misschien wel bij binnenkomst van het hotel ofzo. Controle op straat lijkt me helemaal ondenkbaar. In ieder geval voor de landen die draaien op toeristen.

• Wolly
  • Niet online
blissard schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:16:
[...]

Ik verwacht geen controle aan de grens, maar misschien wel bij binnenkomst van het hotel ofzo. Controle op straat lijkt me helemaal ondenkbaar. In ieder geval voor de landen die draaien op toeristen.
Bart Nijman heeft dat vorige week getest op een rondreis naar Portugal.

Nergens controle.

• Stoney3K
Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:58:
[...]

[...]

Bron
Vroeg of laat zullen ze wel moeten.

Net zoals de regel van "1,5 meter en mondkapjes ook binnen".

Want dan heeft dat testen voor toegang totaal geen nut meer.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52

Nogal anekdotisch en n=1, maar een vriend van me die voor werk regelmatig in Oostenrijk is, ervaart dat er veel minder wordt gecontroleerd aan de grens dan pak 'm beet twee tot drie maanden geleden.
Van andere vrienden, die in Spanje op vakantie waren onlangs, kreeg ik te horen dat ze over het algemeen heel gastvrij en chill werden ontvangen. Ik heb persoonlijk het idee dat veel Europeanen júist op toeristen zitten te wachten.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Verwijderd

Gunner schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:52:
[...]

Ik heb geen afkeer van de regering. Op deze manier maak je het onnodig groot. De pandemie is ook te bestrijden door je netjes aan de maatregelen te houden. Dat heb ik een jaar lang gedaan.

Omdat anderen daar blijkbaar meer moeite mee hadden voel ik niet de noodzaak om nog eens mijn best te doen voor diezelfde anderen. Die hebben dat ook niet voor mij gedaan het afgelopen jaar. Tel daarbij op dat het vaccineren en bewijs daartoe verre van laagdrempelig (privacy) is. Het had echt eenvoudiger gekund met bijvoorbeeld het hele boekje.

Ik vind het hypocriet als mensen zich niet aan maatregelen houden maar nu wel iets menen te mogen vinden van mensen die twijfelen over een vaccin. Geldt overigens niet naar jou toe maar in algemene zin.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jedi_Pimp schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:24:
[...]
Nogal anekdotisch en n=1, maar een vriend van me die voor werk regelmatig in Oostenrijk is, ervaart dat er veel minder wordt gecontroleerd aan de grens dan pak 'm beet twee tot drie maanden geleden.
Van andere vrienden, die in Spanje op vakantie waren onlangs, kreeg ik te horen dat ze over het algemeen heel gastvrij en chill werden ontvangen. Ik heb persoonlijk het idee dat veel Europeanen júist op toeristen zitten te wachten.
Het is ook niet heel verbazend dat nu de besmettingen door (vrijwel) de hele EU heen op zijn retour zijn er minder streng op wordt gelet.
https://www.worldometers.info/coronavirus/weekly-trends/
(Portugal is de enige met een stijging, maar dat komt mogelijk door de Britse toeristen, NL toeristen gaan daar weer heen om weer de delta variant te importeren naar NL)

Niet helemaal de bedoeling, maar wel te begrijpen.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 07-06-2021 19:41 ]

PSN

• blissard
Verwijderd schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:26:
[...]

Ik heb geen afkeer van de regering. Op deze manier maak je het onnodig groot. De pandemie is ook te bestrijden door je netjes aan de maatregelen te houden. Dat heb ik een jaar lang gedaan.

Omdat anderen daar blijkbaar meer moeite mee hadden voel ik niet de noodzaak om nog eens mijn best te doen voor diezelfde anderen. Die hebben dat ook niet voor mij gedaan het afgelopen jaar. Tel daarbij op dat het vaccineren en bewijs daartoe verre van laagdrempelig (privacy) is. Het had echt eenvoudiger gekund met bijvoorbeeld het hele boekje.

Ik vind het hypocriet als mensen zich niet aan maatregelen houden maar nu wel iets menen te mogen vinden van mensen die twijfelen over een vaccin. Geldt overigens niet naar jou toe maar in algemene zin.
Maar dan haal je dat vaccin dan toch gewoon voor jezelf? Laat je het niet registreren en voorkom je dat ziek wordt. Ik zou het vervelend vinden als je ernstig ziek wordt terwijl je dat gewoon kunt voorkomen.
Er is inderdaad een walgelijk clubje mensen die heel graag anderen willen vertellen wat moet. Lekker links (of rechts) laten liggen dat spul.
Maar er zijn ook mensen die met de beste bedoelingen jou voor ziekte willen beschermen. Kun je natuurlijk nog steeds geen vaccin nemen, maar daar is ook niets hypocriets aan.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

blissard schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:41:
[...]

Maar dan haal je dat vaccin dan toch gewoon voor jezelf? Laat je het niet registreren en voorkom je dat ziek wordt. Ik zou het vervelend vinden als je ernstig ziek wordt terwijl je dat gewoon kunt voorkomen.
Er is inderdaad een walgelijk clubje mensen die heel graag anderen willen vertellen wat moet. Lekker links (of rechts) laten liggen dat spul.
Maar er zijn ook mensen die met de beste bedoelingen jou voor ziekte willen beschermen. Kun je natuurlijk nog steeds geen vaccin nemen, maar daar is ook niets hypocriets aan.
Dat heb ik gedaan. Vaccin gehaald maar ik zal nergens een QR code laten zien om binnen te komen. Dat is mijn protest en hopelijk (zeer ijdele hoop) doen meer mensen dit.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:50

Wok

Dakloos...

Mfpower schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:56:
[...]

Dat heb ik gedaan. Vaccin gehaald maar ik zal nergens een QR code laten zien om binnen te komen. Dat is mijn protest en hopelijk (zeer ijdele hoop) doen meer mensen dit.
Dit dus. Ik krijg morgen de eerste prik. Ik haal de prikken 'for the greater good': om minder besmettelijk te zijn voor mijn omgeving, maar ik vertik het om mee te werken aan de testsamenleving, dus geen app of geprinte QR-code voor mij.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:46

Sorcerer8472

Mens sana?

Het is eigenlijk ook wel weer een klucht dat er nog steeds geen verplichte quarantaine is voor mensen die vanuit het VK naar Nederland komen, anders dan het NOS Journaal nu net noemt.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Wolly
  • Niet online
blissard schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:41:
[...]

Maar dan haal je dat vaccin dan toch gewoon voor jezelf?
Uiteindelijk zal het niet werkbaar zijn om ongevaccineerd door het leven te gaan. Dan kan je hoog en laag springen maar de sociale druk zal te hoog worden.

In dit voorbeeld van een Duitse actrice is dat zelfs al gebeurd, haar baan is opgezegd omdat zij geen inenting wilde nemen.

Bron (Via Google Translate)
Eva Herzig is al ongeveer drie jaar lid van de serie ARD "Steirerkrimi". Dit zou nu voorbij moeten zijn. De reden: De actrice wil zich niet laten inenten tegen Corona. Uw werkgever vindt dit onverantwoord en beëindigt de samenwerking.
De "Steirerkrimi" wordt geproduceerd in Oostenrijk. Er is geen verplichte vaccinatie in Duitsland. De werkgever kan zijn werknemers niet dwingen om te vaccineren. Indien er echter via de werknemer een risico voor de werkgever bestaat, kan het zijn dat de werknemer zonder vaccinatie niet in dienst mag en daarmee ook zijn recht op loon verliest. Hij kan dan ook persoonlijk ontslag krijgen als hij zonder vaccinatie niet geschikt is voor de uitoefening van zijn beroep. Lees hier meer over.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is net alsof je geen Whatsapp wil gebruiken...

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:48

Ik ben nu in Luxemburg, heenreis via België en Duitsland. 0 controles. De camping staat hier voor 80% vol met Nederlandse campers en caravans.

*knip* constructief reageren aub. We gaan niet mensen die zich aan adviezen houden van allerlei labels voorzien

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 07-06-2021 22:32 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

jadjong schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:29:
Het is net alsof je geen Whatsapp wil gebruiken...
Op wat voor manier wil je dat waarmee vergelijken?

PSN

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:21

The Legend

*Plop*

Nog een IC-mijlpaaltje vandaag: voor het eerst sinds 16 oktober hebben minder dan 75 IC’s (74) Covid patiënten liggen.

Ik ben toch malle pietje niet!

• CMD-Snake
Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:18:
Uiteindelijk zal het niet werkbaar zijn om ongevaccineerd door het leven te gaan. Dan kan je hoog en laag springen maar de sociale druk zal te hoog worden.
Dichter bij huis is er ook een voorbeeld: Handbalster Yvette Broch wil niet naar Tokio vanwege strenge regels voor niet-gevaccineerden

Geen prikje betekent een spartaans regime in Tokyo. Je leeft, eet en slaapt in isolatie en mag die enkel verlaten voor trainingen en een wedstrijd als je negatief test voor corona waarna je linea recta weer in isolatie moet. Is dit veiligheid of een poging om de boel zo onleefbaar te maken dat iemand wel overstag gaat?

Voetballer Matthijs de Ligt werd al door Twitter gekoeioneerd om alsnog een vaccin te accepteren welke hij kennelijk liever niet wilde.

Neem dit artikel in het Parool om dertigers over de streep te trekken voor vaccinatie. Een merkwaardig spervuur van argumenten en morele chantage. Doe het voor jezelf, zo niet doe het uit je verantwoordelijkheid naar de maatschappij want anders ben je schuldig aan een nieuwe lockdown. Wordt ook weer een beetje het "bloed aan je handen" argument verkapt aangehaald.

In hoeverre is er nog sprake van vrije wil met deze drammerige sfeer die er hangt in het maatschappelijk debat? Ik lees in dit topic al mensen die zeggen dat je dan toch slap bent of niet zo sterk in je overtuigingen dat je alsnog maar kiest voor het vaccin. Niet veel mensen die zo principieel zijn dat ze een sociale paria willen worden. Het is denk ik nog het meest de zeurderige sfeer die de weerstand oproept.
Mfpower schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:56:
Ik weiger ook om een coronapas te halen. Mijn gegevens mogen niet met het RIVM gedeeld worden heb ik aangegeven.

• N3oC
  • Laatst online: 19-12 16:16
BlackLabel01 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:39:
[...]

Ik ben nu in Luxemburg, heenreis via België en Duitsland. 0 controles. De camping staat hier voor 80% vol met Nederlandse campers en caravans. Dat reisadvies houdt echt alleen extreem bange mensen tegen, ga gewoon!
Beste raad tijdens een pandemie, ga gewoon op vakantie 8)7

Het reisadvies is nogsteeds voor de meeste Euro landen "Reis alleen naar <INSERT LAND> als dat noodzakelijk is"... Dat er geen controle is geweest wil niet zeggen dat je maar moet gaan, vakantie klint niet als noodzakelijk.
CMD-Snake schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:44:
[...]

Dichter bij huis is er ook een voorbeeld: Handbalster Yvette Broch wil niet naar Tokio vanwege strenge regels voor niet-gevaccineerden

Geen prikje betekent een spartaans regime in Tokyo. Je leeft, eet en slaapt in isolatie en mag die enkel verlaten voor trainingen en een wedstrijd als je negatief test voor corona waarna je linea recta weer in isolatie moet. Is dit veiligheid of een poging om de boel zo onleefbaar te maken dat iemand wel overstag gaat?

Voetballer Matthijs de Ligt werd al door Twitter gekoeioneerd om alsnog een vaccin te accepteren welke hij kennelijk liever niet wilde.

Neem dit artikel in het Parool om dertigers over de streep te trekken voor vaccinatie. Een merkwaardig spervuur van argumenten en morele chantage. Doe het voor jezelf, zo niet doe het uit je verantwoordelijkheid naar de maatschappij want anders ben je schuldig aan een nieuwe lockdown. Wordt ook weer een beetje het "bloed aan je handen" argument verkapt aangehaald.

In hoeverre is er nog sprake van vrije wil met deze drammerige sfeer die er hangt in het maatschappelijk debat? Ik lees in dit topic al mensen die zeggen dat je dan toch slap bent of niet zo sterk in je overtuigingen dat je alsnog maar kiest voor het vaccin. Niet veel mensen die zo principieel zijn dat ze een sociale paria willen worden. Het is denk ik nog het meest de zeurderige sfeer die de weerstand oproept.

[...]

Ik weiger ook om een coronapas te halen. Mijn gegevens mogen niet met het RIVM gedeeld worden heb ik aangegeven.
Dus omdat de organisatie de niet-gevaccineerden beschermt op deze manier en een besmetting in het team instant-disqualificatie geeft moet een keuze van een sporter zonder consequenties blijven?

[ Voor 63% gewijzigd door N3oC op 07-06-2021 20:48 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• jadjong
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:41:
[...]

Op wat voor manier wil je dat waarmee vergelijken?
Je ontkomt er niet aan, tenzij je heel principieel en standvastig bent. Al zal je voor het weigeren van Whatsapp nog niet ontslagen worden, dit is nog een stapje hoger. Waarbij het weigeren van Whatsapp dan weer minder negatief invloed op de ander heeft dan het weigeren van vaccinatie.

• Stoney3K
jadjong schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:45:
[...]

Je ontkomt er niet aan, tenzij je heel principieel en standvastig bent. Al zal je voor het weigeren van Whatsapp nog niet ontslagen worden, dit is nog een stapje hoger. Waarbij het weigeren van Whatsapp dan weer minder negatief invloed op de ander heeft dan het weigeren van vaccinatie.
Bovendien kun je er met Whatsapp nog voor kiezen om dat alléén op je zakelijke telefoonnummer te doen. Jezelf laten vaccineren of niet is hoe dan ook een keuze die je privé maakt.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Die voorbeelden zijn nog mild, er is nl. niemand ontslagen. Nu zal dat in NL misschien nog wel meevallen maar bij contractverlengingen of inhuur van flexwerkers kan het natuurlijk wel gemakkelijk zijn om toch maar die gevaccineerde te houden of in te huren.

• Stoney3K
Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:49:
[...]

Die voorbeelden zijn nog mild, er is nl. niemand ontslagen. Nu zal dat in NL misschien nog wel meevallen maar bij contractverlengingen of inhuur van flexwerkers kan het natuurlijk wel gemakkelijk zijn om toch maar die gevaccineerde te houden of in te huren.
Mogen ze daar überhaupt naar vragen dan?

• jadjong
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:49:
[...]

Dat zal wel meevallen bij flexwerkers. Daar werd de afgelopen 15 maanden ook niet echt moeite gedaan om covid-vrij te werken. :+

• Wolly
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:51:
[...]

Mogen ze daar überhaupt naar vragen dan?
Geef iedereen die een bewijs van vaccinatie kan laten zien een bonus van een paar honderd euro en de info ligt binnen een dag in je mailbox 8)

• Stoney3K
Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:54:
[...]

Geef iedereen die een bewijs van vaccinatie kan laten zien een bonus van een paar honderd euro en de info ligt binnen een dag in je mailbox 8)
"Helaas mag ik omwille van de privacywetgeving deze informatie niet verstrekken."

BCC naar de Autoriteit Persoonsgegevens en dan is het geintje zo afgelopen.

• Wolly
  • Niet online
Snow_King schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:48:
[...]

Ik denk dat daar een behoorlijk verschil tussen theorie en praktijk zit. Vaccineren voelt als de ‘get out of jail for free card’ en zo gedragen de meeste zich ook.

Maar kijkende in het centrum van de stad waar ik woon was er vandaag gewoon geen COVID-19 meer. Iedereen was gewoon aan het leven.

Ik ben ook eerlijk dat ik het al tijden niet zo serieus meer neem, zeker niet nu de risicogroepen hun vaccin gehad hebben. Mijn vrouw en ik hebben beide Covid gehad en amper last gehad, dus druk maken we ons niet meer.
RTL heeft het ook opgepikt.
Overvolle terrassen, mensen die elkaar weer kussen en horeca-gangers die nog geen 30 centimeter afstand houden. Het leek dit weekend op veel plekken wel weer het oude normaal, alsof corona verslagen is. "Handhaven lukt ook eigenlijk niet meer", zeggen horeca-eigenaren. En de politie geeft toe: er wordt ook nauwelijks meer gehandhaafd.
Overvolle terrassen, geen afstand, te veel mensen aan een tafel: in het hele land waren deze beelden te zien. Ook in de winkelstraten verliest het mondkapje langzaam terrein.
De politie laat weten alleen nog maar op excessen te handhaven. Afgelopen week zijn er nog 'slechts' 14 boetes uitgedeeld voor het niet (goed) dragen van mondkapjes in publieke ruimtes en 9 boetes voor groepsvorming. Een week daarvoor waren dat nog 117 boetes.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

jadjong schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:45:
[...]

Ik gebruik geen whatsapp en heb nog nooit het gevoel gehad iets te missen. Als mijn collega’s dat willen en dat gebeurt soms ook dan installeer ik het wel op mijn zakelijke telefoon waar ik geen privé contacten in heb staan. Op mijn vorige werk mochten we niet eens whatsapp gebruiken voor zakelijke dingen.

Maar je raakt wel een punt hier. FOMO. Ik ben daar niet zo gevoelig voor en leef mijn leven erg trouw volgens mijn principes. Door alle sociale druk doen mensen dingen die ze misschien liever niet willen (whatsapp of Facebook zijn daar goede voorbeelden van). En nu gebeurt er iets dergelijks met de vaccinaties en ik vind dat erg verontrustend.

• Wolly
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:58:
[...]

"Helaas mag ik omwille van de privacywetgeving deze informatie niet verstrekken."

BCC naar de Autoriteit Persoonsgegevens en dan is het geintje zo afgelopen.
Daar denkt de jurist van DAS anders over.
'Arbeidsrechtelijk zijn er geen bepalingen die dat zouden verbieden', zegt senior jurist arbeidsrecht Pascal Besselink van DAS. 'Je ziet voor zo'n vaccinatiebonus geen juridische belemmering. Op het moment dat je die afspraak maakt, dan zijn er geen bezwaren. Het is niet in strijd met de AVG zolang je het maar niet registreert.'
https://www.bnr.nl/nieuws...r-belonen-voor-vaccinatie

• CMD-Snake
N3oC schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:45:
Dus omdat de organisatie de niet-gevaccineerden beschermt op deze manier en een besmetting in het team instant-disqualificatie geeft moet een keuze van een sporter zonder consequenties blijven?
Dit benoemde ik dus al als de draai die er aan gegeven wordt. Het is voor je eigen veiligheid dat we je opsluiten. Nee, je kan het zo leuk verpakken als je wil maar we zijn hard op weg naar een systeem zo fijnmazig af te stellen dat je mensen wel een kant op drijft.

Je kan dan blijven roepen (met hopelijke droge ogen) dat er altijd een keuze is, maar daar valt aan te twijfelen. China erkent bijvoorbeeld enkel vaccins van Chinese makelij. Heb je die niet genomen, dan moet je regelmatig hun (beruchte) anale coronatest ondergaan. China verkoopt dit ook al bescherming van de mensen en je hebt toch vrije keuze? Je hoeft helemaal geen Sinopharm te nemen. Moet je alleen voor zo'n beetje elk ding weer een wattenstaaf in je achterste ondergaan, maar nog altijd vrije keuze.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
[...]

[...]

Goede voorbeelden die je aanhaalt en een terechte zorg die je uitspreekt. Bijzonder hoe dat Parool artikel zich lijkt te baseren op de mening van één immunoloog. Ik heb regelmatig mijn mening in dit topic gegeven, gestaafd door uitspraken c.q. artikelen van ic-artsen. Vaak kreeg ik dan de repliek dat het standpunt van één arts nog niet maakt dat iets een absolute waarheid is - terecht natuurlijk, al heb ik nooit de intentie gehad om "waarheden" te presenteren.

Dit Parool artikel heeft die afdronk wat mij betreft wel. Ik kan meerdere namen geven van artsen/medici/experts die minder uitgesproken zijn over groepsimmuniteit en het vermeende solidaire karakter van een vaccinatie. Van Egmond lijkt vrij overtuigd van haar standpunten en laat weinig ruimte voor nuance.

De Ligt vond ik een erg schrijnend voorbeeld, zeker omdat hij absoluut niets raars heeft gezegd. Weghorst is een zelfde soort behandeling ondergaan, alleen heeft Weghorst hij een omstreden arts aangehaald, wat natuurlijk ook onhandig is. Maar ook bij hem heb ik met afkeer zitten kijken naar die Duitse journalist die hem herhaaldelijk onder druk zette, ook na beleefde mededelingen van zijn kant om er niet verder over te praten. Vreselijk hoe men denkt recht te hebben op jouw persoonlijke overwegingen als je toevallig een publiek figuur bent. De enige manier is dus moedwillig liegen en meedoen op de bandwagon.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
[...]

[...]

Ik kan me anders er alles bij voorstellen dat als je je niet wilt vaccineren dat je een Spartaans regime ondergaat. Je bent tenslotte een groot risico en al helemaal voor sporters die er jaren naar toe hebben geleefd en alles er voor opzij hebben gelegd. Ze is gewoon voor de gehele Olympische ploeg een risico ook al is een statistische kans dat zij geen drager. Het feit dat je sportieve carrière door haar beëindigd kan worden is reëel.

Het voorbeeld van het Euro songfestival met Duncan Lawrence is een goed en recent voorbeeld van hoe het fout kan lopen. Prachtige bubbel opgezet icm regelmatig testen en wat zijn hoogtepunt zou moeten worden spat uit één vlak voordat hij moet optreden, besmet geraakt einde hoogtepunt.

Uiteraard gaat het me te ver om voor gewone burgers een melaatse behandeling op te leggen al vind ik het niet vreemd dat je wat rechten verspeeld met het verder openstellen van de samenleving. Je bent tenslotte een potentieel risico voor de samenleving. Je rechten krijg je wel weer terug als het e.e.a. weer toe laat. Tot dan sorry…

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:22

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Die sociale druk, tja. Dat zou wel slecht zijn. Wel ben ik benieuwd als je straks op een verjaardag bent, en iedereen zit weer ouderwets met z'n handen in bakjes met nootjes te graaien en met diezelfde handen in de mond te duwen, of chips te doubledippen (Seinfeld fans snappen 'm). En dan zit jij daar als enige niet-gevaccineerde... dat lijkt me niet erg relaxt, toch?

Werkgevers mogen er volgens mij niets mee, als in: mijn baas mag mij officieel niet vragen of ik ben gevaccineerd bijvoorbeeld. Behalve misschien in bepaalde beroepsgroepen.
Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:59:
[...]

RTL heeft het ook opgepikt.

[...]

[...]

[...]
Ik heb gisteren nog op een terras gezeten. Ervaring gelijk an de andere terrassen waar ik de afgelopen tijd geweest ben: veel ruimte, bediening met mondmaskers, alles keurig. Is dit niet gewoon een beetje sensatienieuws?

PS dat iedereen moeten zoenen steeds bij begroeten/verjaardagen mis ik trouwens niet...

[ Voor 37% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 07-06-2021 21:22 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

BeQuietAndDrive schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:17:
[...]
Ik heb gisteren nog op een terras gezeten. Ervaring gelijk an de andere terrassen waar ik de afgelopen tijd geweest ben: veel ruimte, bediening met mondmaskers, alles keurig. Is dit niet gewoon een beetje sensatienieuws?
Sensatie nieuws verkoopt beter.

PSN

• Stoney3K
Miki schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:17:
[...]

Uiteraard gaat het me te ver om voor gewone burgers een melaatse behandeling op te leggen al vind ik het niet vreemd dat je wat rechten verspeeld met het verder openstellen van de samenleving. Je bent tenslotte een potentieel risico voor de samenleving. Je rechten krijg je wel weer terug als het e.e.a. weer toe laat. Tot dan sorry…
Sleutelwoord hier, potentieel. We behandelen iemand nu alsof ie al veroordeeld is ténzij die persoon moeite doet om dat potentieel om gevaarlijk te zijn voor de samenleving weg te nemen. En de enige manier waarop dat gebeurt, is als die persoon een medische ingreep ondergaat.

Snap je nu echt niet waarom dat niet klopt?

*knip* laat die vreemde vergelijkingen maar achterwege.

[ Voor 31% gewijzigd door ZieMaar! op 07-06-2021 22:31 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.