• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:06
Metro2002 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:25:
[...]

[...]

https://www.bmj.com/content/373/bmj.n1005

En ja die informatie komt gewoon uit het aanvullende onderzoek van de oxford university waar ik eerder al naar gelinkt heb maar voor de volledigheid nog een keer zal doen: https://osf.io/a9jdq/?pid=h2mt7

4 op de miljoen mensen met pfizer of moderna krijgen bloedklonters en 5 op de miljoen bij astrazeneca

Nagenoeg gelijk dus, zoals ik al zei.
Je linkt continue naar het onderzoek dat we al uitgebreid hebben besproken waaruit jouw conclusie helemaal niet getrokken kan worden. Ik kwam notabene zelf met de link naar dat onderzoek omdat je hem zelf nog niet gelezen had maar er wel conclusies aan had verbonden. In de herhaling:

[ Voor 6% gewijzigd door DutchCommando op 28-05-2021 11:40 ]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-12 19:09
Standeman schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:12:
[...]

Ik denk dat het wel inzit voor mensen met een verhoogd risico. De vraag is ook of het virus dezelfde mutatie snelheid laat zien als influenza, waar je toch iedere keer een andere "cocktail" voor nodig hebt.
Die moderne mRNA vaccins kan je als ik het goed begrijp heel erg richten. Al bedenk ik me nu dat je natuurlijk meerdere mutaties tegelijk moet bestrijden, dus het is niet zo simpel.

Blijft toch wel echt fantastisch dat de tech zo goed werkt oOo

• roffeltjes
Metro2002 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:25:
[...]

4 op de miljoen mensen met pfizer of moderna krijgen bloedklonters en 5 op de miljoen bij astrazeneca

Nagenoeg gelijk dus, zoals ik al zei.
Eerlijk gezegd vind ik dat allemaal geneuzel in de marge, ook voor jongeren. Het risico voor sterven/ICU is dan wel laag bij twintigers, long covid is geen sprookje en is behoorlijk aanwezig onder die groep (ik werk op een HBO en je hoort dit bijna dagelijks). En anecdotisch weet ik al van meerdere dertigers in mijn omgeving die naar het ziekenhuis moesten, dat is echt wel meer dan die 5 op een miljoen.

Ik ben 100% tegen dwang en tweedeling, begrijp me niet verkeerd, maar vaccinaties zijn rationeel gezien voor iedereen de beste stap naar voren. Dat moet iedereen vooral zelf weten, maar als het voor 12+ opengaat laat ik zeer zeker mijn kinderen vaccineren.

De hele A-Z discussie gaat wat ver om nu doorheen te gaan, maar mijn mening is dat we nu vol op de mRNA moeten inzetten, dat spul werkt goed, productieproces is robuuster en de mogelijkheid om het snel te tweaken is een zegening.

• roffeltjes
Agent47 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:55:
[...]

Al moet je ieder jaar een shot halen, als dat het probleem oplost _/-\o_
Ja, ik ga ervan uit dat dat het scenario wordt en wat mij betreft helemaal prima.

Ik ga trouwens ook maar weer mezelf op de griepprik lijst terug zetten (op basis van mijn verleden kom ik wel in aanmerking), in 2018 twee weken griep en drie weken herstel, dat hoeft ook niet meer van mij. Ik was te lui om het weer te regelen, maar dit "grapje"heeft me wel even wakker geschud.

Nogmaals, ik ben fel tegen dwang, ook impliciete dwang, maar rationeel gezien is dit niet heel moeilijk.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:41
Indoubt schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:13:
[...]

Helemaal eens. We hebben nu net door vaccinaties en/of maatregelen een flinke daling te pakken. Eindelijk wat meer rust op de IC's (in zicht) en in de ziekenhuizen en minder besmettingen en sterfgevallen.

Laten we het erop houden dat de reductie in gevallen zwaar bevochten is door velen. Of je nu 1e lijns bent of je goed aan de maatregelen houd het is voor velen in bepaalde mate zwaar geweest en we zijn nog niet klaar.

Ik lees toch stijging van opnames en gevallen met groeicijfers van 20% in het VK door de Indiaase variant en tevens dat ie dominant aan het worden is in gebieden. Nu is het allemaal nog steeds laag in aantallen in het VK maar wel iets om heel goed in de gaten te houden.

Ik zou niet graag zien dat we onze zwaarbevochten daling weer in rook zien opgaan.

Na Duitsland heeft ook Frankrijk een vliegverbod ingesteld voor inkomende vluchten uit het VK. Ik ben benieuwd of we dat in NL ook gaan doen.
De meest interessante vraag voor die VK gevallen vind ik: hoeveel van die mensen zijn al twee keer gevaccineerd, of überhaupt gevaccineerd?

• roffeltjes
t_captain schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:20:
Niet helemaal mee eens.

Mijn visie voor de iets verdere toekomst is als volgt.

* corona is zo breed verspreid over de wereld, dat het overal inheems wordt.
* door de lockdown is influenza grotendeels verdwenen met een R-waarde die langdurig ver onder 1 zat.
* gevolg, corona-varianten zulen de plek innemen van influenza en corona wordt het gewoon de nieuwe seizoensgriep.
* vanuit eerdere covid-besmettingen en vaccinaties hou je een gedeeltelijke immuniteit.
* mensen zullen in die fase (zonder vaccinaties) in flinke aantallen ziek worden, maar niet veel mensen zullen in het ziekenhuis belanden. Ik verwacht een vergelijkbaar verloop als de griep die we nu kennen. Wat vaak vergeten wordt: zonder onze gedeeltelijke immuniteit is influenze ook een killer zoals corona.
1. Ja.
2/3. Ik betwijfel ten sterkste dat het influenza reservoir nu dusdanig leeg is dat het niet meer terugkomt.
4. Tsja, ik heb in 2018 Griep gehad en ik was er toch erg ziek van. Ondank eerdere vaccinaties liep ik er toch tegenaan (en met mij velen). COVID is echt wel iets erger dan de Griep, zowel qua R als qua symptomen, dus deze is toch wel even afwachten.
5. Je extrapoleert ook hier griep 1919 met Covid, dat is wel een flinke aanname.

Je kan echt wel gelijk krijgen, maar ik denk dat je nu aannames maakt waarvoor we tekort weten.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15

Sorcerer8472

Mens sana?

roffeltjes schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:13:
[...]

1. Ja.
2/3. Ik betwijfel ten sterkste dat het influenza reservoir nu dusdanig leeg is dat het niet meer terugkomt.
4. Tsja, ik heb in 2018 Griep gehad en ik was er toch erg ziek van. Ondank eerdere vaccinaties liep ik er toch tegenaan (en met mij velen). COVID is echt wel iets erger dan de Griep, zowel qua R als qua symptomen, dus deze is toch wel even afwachten.
5. Je extrapoleert ook hier griep 1919 met Covid, dat is wel een flinke aanname.

Je kan echt wel gelijk krijgen, maar ik denk dat je nu aannames maakt waarvoor we tekort weten.
Influenza komt 100% zeker terug idd. Al is het vanuit regio's waar het nog vrolijk doorleeft zoals bijv. Australië, Nieuw Zeeland en andere nu geïsoleerde gebieden. Verder ken ik ook meerdere mensen waaronder ikzelf die klachten hebben gehad maar blijkbaar geen covid hadden, en er zijn veel verhalen van kinderen die massaal met de hele klas ziek worden maar geen covid hebben, daar zit vast ook influenza tussen.

Afhankelijk van hoe hoog de R ervoor is kan het ook nog best wel snel gaan, dat terugkomen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:53
roffeltjes schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:20:
GVD, het gaat niet zo best in Engeland :X
[...]
Ik snap dat mensen het zat zijn en denken dat mensen die voorzichtig zijn leiden aan het Stockhol syndroom, maar ik ben er helemaal niet van overtuigd dat we bijna klaar zijn.
Mjah, wat ik mis is bij zo'n bericht is hoeveel van al die aantallen wel of niet al enige tijd gevaccineerd waren.

• roffeltjes
gekkie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:47:
[...]

Mjah, wat ik mis is bij zo'n bericht is hoeveel van al die aantallen wel of niet al enige tijd gevaccineerd waren.
Zeker waar, maar het zorgt wel degelijk voor een trendbreuk. Als die mensen allemaal ongevaccineerd zijn is het nog steeds dusdanig agressief dat het de cijfers van één van de meest gevaccineerde landen weet om te draaien.

Het is niet alarmistisch als je dit als zorgelijk aanmerkt :|

Verwijderd

Uiteraard komt influenza gewoon terug. Het is echt niet helemaal weg. Zodra het weer naar "normaal" gaat verspreid het zich weer. Covid heeft zich ook in 5 maanden van 1 persoon over de hele wereld verspreid. Iets met exponetiele groei (tot zekere mate) :). HEt boeit niet zoveel of het geintroduceerd wordt door 100 reizigers of door slechts enkele... als het klimaat in het land er klaarvoor is gaat het gewoon rond (zoals iedere winter).
Mogelijk komend jaar midner door toch nog minder reisverkeer... of juist een "extreme" griepgolf omdat ons lichaam het iets minder gewend is (dan wel vaccins mindereffectief zijn omdat we weinig beeld hebben welke varianten er rondwaaien). Alles is mogelijk.. nieuwe varianten corona die tochiets onder het vaccin uitduiken. Mijn glazen bol is kapot dus we gaan het wel zien.

• gekkie
roffeltjes schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:00:
[...]
Zeker waar, maar het zorgt wel degelijk voor een trendbreuk. Als die mensen allemaal ongevaccineerd zijn is het nog steeds dusdanig agressief dat het de cijfers van één van de meest gevaccineerde landen weet om te draaien.
Als dat zo zou zijn, is het niet geheel verbazingwekkend wat mij betreft.
Maar misschien dat het voor andere in dit topic meer de ogen opent, zowel in het tempo van versoepelen (zowel qua gestelde regels, als je je er aan houden), als wel wat je zelf al aangaf, dat het best reeél is om ook de beroerdere scenario's enigszins uit te gaan werken, bijvb zodat je in de komende tijd geen dingen doet die heropstarten van zaken bemoeilijkt ipv bespoedigd.
Het is niet alarmistisch als je dit als zorgelijk aanmerkt :|
Neu, het laat eigenlijk zien wat de experts waar ik het meeste vertrouwen in heb, niet voor niets voorzichtig zijn. Neem in ieder geval enigszins de tijd om effecten te zien en als er iets vreemds is, zorg dat je wat tijd hebt om te proberen uit te zoeken waar het door komt. Iets in het meten, of is er werkelijk iets verontrustends.

Ik ga er trouwens sowieso het komende jaar nog wel van uit dat we met enige regelmaat (op het eerste gezicht) verontrustend nieuws krijgen. Wellicht ook wel met maatregelen, zeker voor wat betreft het buitenland en reizen (buiten Europa). Ik denk dat men daar dan wat sneller mee is als de verschillen in hoe het gaat tussen landen wat groter is.

[ Voor 12% gewijzigd door gekkie op 28-05-2021 13:19 ]

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-12 16:30
Wij keken altijd naar de UK en Israël vanwege de vaccinatie snelheid. Nu lijkt de UK dus een slechtere tijd door te maken door de Indiase variant.

Enig idee waarom dit in Israël niet het geval is? Volgens mij moet elke internationale reiziger in Israël in quarantaine. Per 23 mei hebben ze alle restricties beëindigd maar geen idee of dat ook voor die quarantaine plicht geldt.

Voor de UK kon ik dit zo niet vinden.

Totaal andere vraag, enig idee of de steroïde die in India gebruikt is en welke de zwarte schimmel veroorzaakt heeft ook elders gebruikt wordt? Zou dat een opzichzelf staand probleem zijn of gaan we dat wellicht overal tegenkomen icm de Indiase variant?

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:34

SomerenV

It's something!

*knip* ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7" Onder die voorwaarde kan het, maar dat is dit (weer) niet.
roffeltjes schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:47:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik dat allemaal geneuzel in de marge, ook voor jongeren. Het risico voor sterven/ICU is dan wel laag bij twintigers, long covid is geen sprookje en is behoorlijk aanwezig onder die groep (ik werk op een HBO en je hoort dit bijna dagelijks). En anecdotisch weet ik al van meerdere dertigers in mijn omgeving die naar het ziekenhuis moesten, dat is echt wel meer dan die 5 op een miljoen.
Ik ken dan weer niemand die langdurig klachten heeft gehad na ziek te zijn geweest. Er is ook nog altijd geen duidelijk beeld over de hoeveelheid mensen met longcovid, of überhaupt hoeveel mensen na langer dan een maand nog steeds klachten hebben.

Ook ken ik niemand die naar het ziekenhuis is gemoeten... dus misschien klopt 5 op een miljoen toch wel? Als longcovid, of een ernstig ziektebeeld vaker voorkwam bij mensen van ~35 of jonger, dan was dit al lang en breed volop in het nieuws geweest gok ik. Het RIVM is pas begonnen met een onderzoek naar longcovid maar er is simpelweg nog niet echt data beschikbaar om ook maar enige fatsoenlijke claim te kunnen doen.

[ Voor 66% gewijzigd door ZieMaar! op 28-05-2021 13:29 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• gekkie
crimby schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:09:
Totaal andere vraag, enig idee of de steroïde die in India gebruikt is en welke de zwarte schimmel veroorzaakt heeft ook elders gebruikt wordt? Zou dat een opzichzelf staand probleem zijn of gaan we dat wellicht overal tegenkomen icm de Indiase variant?
Het lijkt mij waarschijnlijker dat een deel daar van aan de matige hygiëne te liggen van wat een patiënt gaat worden (zou de sporen al bij zich kunnen dragen), bezoek (idem dito), alsmede hygiëne (ook van apparatuur en instrumenten) van ziekenhuizen, in z'n algemeenheid en nu ze zijn overlopen in het bijzonder.

Wellicht dat klimatologisch het daar ook nog wat prettiger huizen is voor bepaalde schimmels ook in ziekenhuizen (of wat daar soms voor door gaat).

Overigens denk ik dat ook de wijze van behandelen best kan verschillen. In het westen en beter geoutilleerde ziekenhuizen is men toch over het algemeen al wat voorzichtiger met het toedienen en doseren van medicamenten, o.a. vanwege de neveneffecten. Het echt platleggen wat systemen in het lichaam wordt bij mijn weten zoveel mogelijk beperkt. Maar ik kan me in India voorstellen dat niet alle ziekenhuizen daar toe in staat zijn, zeker niet als ze dan ook nog overlopen worden.

Maar op zich wel wat interessante vragen voor de tweakers-IC-vraagbaak @LZ86:
  • In hoeverre wordt het immuunsysteem van covid patienten hier in NL geheel of gedeeltelijk stil gelegd ?
  • Zijn er dan nog extra hygiëne maatregelen nodig, of is het standaard IC regime daar afdoende voor ?
  • Zijn er bij jouw weten nog grote verschillen met andere westerse danwel niet westerse buitenlanden ?

[ Voor 45% gewijzigd door gekkie op 28-05-2021 14:08 ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Zie ook ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7" Ik zie de mondkapjes discussie weer langs komen. Dit is in het verleden echt elke keer helemaal misgegaan. Ik wil het best weer een kans geven, maar dan serieus, onderbouwd, niet op de man en niet met filmpjes of cartoons en dus wel voorzien van nieuwe inzichten of onderzoeken die de status quo van het reeds gesloten topic doorbreken.

• roffeltjes
SomerenV schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:09:
Ook ken ik niemand die naar het ziekenhuis is gemoeten... dus misschien klopt 5 op een miljoen toch wel? Als longcovid, of een ernstig ziektebeeld vaker voorkwam bij mensen van ~35 of jonger, dan was dit al lang en breed volop in het nieuws geweest gok ik.
Tsja, of je zoekt het op, zie deze studie uit Engeland.

https://www.ons.gov.uk/pe...alenceoflongcovidsymptoms

Dat jij het niet hebt gezien is in deze toch echt niet maatgevend...

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 28-05-2021 13:43 ]

• crimby
Weer een wat hogere instroom, maar een nog hogere uitstroom! Mooi netto resultaat om het weekend mee in te gaan!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
crimby schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:09:
Wij keken altijd naar de UK en Israël vanwege de vaccinatie snelheid. Nu lijkt de UK dus een slechtere tijd door te maken door de Indiase variant.

Enig idee waarom dit in Israël niet het geval is? Volgens mij moet elke internationale reiziger in Israël in quarantaine. Per 23 mei hebben ze alle restricties beëindigd maar geen idee of dat ook voor die quarantaine plicht geldt.

Voor de UK kon ik dit zo niet vinden.
Engeland is groot deel Astra geprikt, meen iets van 40% ofzo, Israel alles Pfizer.
Pfizer beschermt beter tegen overdracht, maar voor ZH-opnames zou het niet zo veel uitmaken.
Engeland kent ook een grote Indiase gemeenschap, het kan best zijn dat én het hier dus makkelijker geïntroduceerd is door alle banden met India én wellicht is die bevolkingsgroep ook minder gevaccineerd (net zoals je hier bijvoorbeeld ziet bij migranten/streng gelovigen)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
crimby schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:01:
Weer een wat hogere instroom, maar een nog hogere uitstroom! Mooi netto resultaat om het weekend mee in te gaan!

[Twitter]
Die 69 van gisteren was ook wel heel laag. Onder de 100 is mooi :) Hopelijk volgende week een verdere daling van de instroom.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
redwing schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:24:
Maar wees nu eens eerlijk, wie geeft er ene bal om dat alcoholverbod? Ja, het is zinloos, maar heeft ook totaal geen impact.
Dat is nu niet bepaald om reden om het in stand te houden. Mooie gelegenheid om eens te kijken of De Jonge zich zal schikken ernaar als het parlement zijn ministeriële regeling voor hem in gaat trekken.
De gegevens van de experts gaven aan dat de avondklok een goede stap zou kunnen zijn. Met die gegevens in de hand ben je inderdaad stom bezig als je daar tegen zou stemmen. Als je dus iemand aan wil vallen moet je bij die experts zijn en niet de regering of de Tweede Kamer.
Op 23 januari liet Van Dissel nog optekenen in het NRC dat hij pessimistisch was over de werking van de avondklok. Die geweldige getallen die gepresenteerd werden in de kamer stoelden op onjuiste aannames. Het OMT had in hun berekening naar effectiviteit namelijk ook 'stay-at-home orders' meegenomen. Er is nogal een verschil tussen een avondklok en een algeheel verbod om je huis uit te gaan.
Want ja, als de cijfers (ziekenhuis dus) weer te hard oplopen in de winter zal de 1.5m en mondkapjes weer terug komen.
En als alternatief pleiten dat we dus 1,5 meter en mondkapjes moeten houden om te voorkomen dat we ze moeten herinvoeren?
Kennelijk mis jij de hele boodschap, ondanks dat ik die ook al een paar keer heb uitgelegd. Jij wilt zelf zo snel mogelijk terug naar 'normaal', dus zonder enige maatregel. Wil je daar zo snel mogelijk komen moet je nu een weekje later versoepelen, waardoor de cijfers nog even heel snel dalen waardoor je uiteindelijk een aantal weken eerder van alle maatregelen af bent.
Nee, dat is blijven schuiven. Want wanneer is het dan eindelijke genoeg geweest? Als je daarna nog een weekje wacht ben je nog meer gedaald. Zo kan je het ook oneindig blijven rekken.
gekkie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:36:

Ik heb wederom dat "heilige" niet zo ervaren, maar kennelijk ben ik wat minder gevoelig.
Op 23 januari zei Van Dissel in een interview met het NRC dat hij weinig verwachtingen had van de avondklok. Paar weken later vertelde hij toch een heel ander verhaal in de rechtbank. Sindsdien was hij permanent overtuigd, opdat die avondklok die bovenop de stapel lag en voor een paar weekjes was uiteindelijk drie maanden bleef en alleen afgeschaft werd omdat de maatschappelijk onvrede steeds meer steeg.
Number10 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:02:
Kun je een voorbeeld geven waardoor er een warboel ontstond volgens jou?
Al die maanden dat het Red Team vrijwel het tegenovergestelde bewaarde van het OMT? Waarbij het Red Team ook doorgaans meer mediageniek was bij het verspreiden van hun boodschap. We hadden ook bestuurders die gingen shoppen voor eigen wetenschappelijk advies welke het beste bij hun mening paste, zoals de mondkapjesexperimenten van Rotterdam en Amsterdam.
roffeltjes schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:47:
Het blijft een soort N=1 observatie. Het aantal dertigers in de ziekenhuizen is heel erg klein als we op het coronadashboard kijken, de 50+ groep is vele malen groter, waarbij tot zeer recentelijk de 70+ groep de lijst aanvoerde.

De aanbeveling om geen AstraZeneca meer te gebruiken onder de 60 kwam ook tot stand omdat zeker voor jongeren de kans op bijwerkingen veel groter was relatief gezien dan de kans op problemen door corona.

• gekkie
CMD-Snake schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:34:
Op 23 januari zei Van Dissel in een interview met het NRC dat hij weinig verwachtingen had van de avondklok. Paar weken later vertelde hij toch een heel ander verhaal in de rechtbank. Sindsdien was hij permanent overtuigd, opdat die avondklok die bovenop de stapel lag en voor een paar weekjes was uiteindelijk drie maanden bleef en alleen afgeschaft werd omdat de maatschappelijk onvrede steeds meer steeg.
Ik zie daar nog steeds het "heilige" aspect niet in. Zeker niet als je het af zet tegen de overige omstandigheden in die tijdsspanne. Dan kan het prima onverstandig zijn om af te schaffen ondanks dat de effecten niet geheel duidelijk en afzonderlijk te bepalen zijn en ondanks dat je er eerder sceptisch over was.

[ Voor 29% gewijzigd door gekkie op 28-05-2021 14:44 ]

• CMD-Snake
gekkie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:43:
Ik zie daar nog steeds het "heilige" aspect niet in. Zeker niet als je het af zet tegen de overige omstandigheden in die tijdsspanne. Dan kan het prima onverstandig zijn om af te schaffen ondanks dat de effecten niet geheel duidelijk en afzonderlijk te bepalen zijn en ondanks dat je er eerder sceptisch over was.
Dan mag je ook stellig lezen in plaats van heilig. ;) Maar tijdens de technische briefing was het standpunt duidelijk, elke twee weken weer. Afschaffen van de avondklok was niet de bedoeling en zou niet im Frage moeten zijn. De bewering was elke keer dat de avondklok een effect van 10% zou hebben, alleen bleef bewijs uit de praktijk altijd uit. Het kabinet nam dit een op een over.

Zelfs nu lijkt het OMT weinig haast te hebben om een evaluatie te doen, dan wel mee te werken aan eentje. Pogingen om dit te onderzoeken kunnen ook rekenen op hoon van bepaalde OMT leden, bijvoorbeeld Bonten claimde al snel dat we het nooit zullen weten en Koopmans beriep zich op de preventie paradox. Toch lijkt de vraag mij meer als terecht om te proberen uit te zoeken. Een voorlopig onderzoek van de Erasmus universiteit schetst niet zo zo'n gunstig beeld over wat de avondklok ons gebracht heeft.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

De aanbeveling om geen AstraZeneca meer te gebruiken onder de 60 kwam ook tot stand omdat zeker voor jongeren de kans op bijwerkingen veel groter was relatief gezien dan de kans op problemen door corona.
Dat zeker niet. De Benefit Risk was alleen niet meer overduidelijk, vooral op het moment dat de preventie niet meer zo hoog was. De meeste berekeningen lieten nog steeds een positief resultaat zien.

En dan eigenlijk nog steeds alleen bij de 20ers.

Het is IMHO meer een PR verhaal geweest. Die ze wat mij betreft voor een groot deel ook zelf gevoed hebben

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• gekkie
CMD-Snake schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:53:
[...]
Dan mag je ook stellig lezen in plaats van heilig. ;) Maar tijdens de technische briefing was het standpunt duidelijk, elke twee weken weer. Afschaffen van de avondklok was niet de bedoeling en zou niet im Frage
moeten zijn. De bewering was elke keer dat de avondklok een effect van 10% zou hebben, alleen bleef bewijs uit de praktijk altijd uit. Het kabinet nam dit een op een over.
Met de nodige onzekerheden omkleed, maar goed uiteindelijk blijft vaak 1 getal hangen.
Zelfs nu lijkt het OMT weinig haast te hebben om een evaluatie te doen, dan wel mee te werken aan eentje.
Wellicht omdat het dankzij die onzekerheden ook achteraf lastig te bepalen zal zijn wat het precieze effect is geweest gedurende de tijd dat de avondklok ingevoerd was (en ook wat bijvb de effecten waren van de wijze en mate van handhaven en de rol van media en sociale media op de navolging, in de diverse leeftijdsgroepen). Ik denk dat daar uiteindelijk alleen in algemeenheden iets over te zeggen gaat zijn.
Pogingen om dit te onderzoeken kunnen ook rekenen op hoon van bepaalde OMT leden, bijvoorbeeld Bonten claimde al snel dat we het nooit zullen weten en Koopmans beriep zich op de preventie paradox. Toch lijkt de vraag mij meer als terecht om te proberen uit te zoeken. Een voorlopig onderzoek van de Erasmus universiteit schetst niet zo zo'n gunstig beeld over wat de avondklok ons gebracht heeft.
Ik denk dat ze daar gelijk in hebben.
Dat de avondklok mede door de matige navolging en ontwijking door als nog op andere momenten meer contacten te hebben, minder succes had dan theoretisch mogelijk was geweest, dat acht ik wel waarschijnlijk. Denk alleen niet dat je dat het OMT of RIVM moet aanrekenen. En ook is het de vraag of je dat dus moet beschouwen als intrinsiek aan de maatregel zelf.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03:05

DevWouter

Creator of Todo2d.com

CMD-Snake schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:53:
De bewering was elke keer dat de avondklok een effect van 10% zou hebben, alleen bleef bewijs uit de praktijk altijd uit.
Dat is niet waar, die uitspraak heeft hij nooit gedaan. Er is aangegeven dat de effecten niet te meten zijn en dat het ‘Maar samen helpt het zo’n 10 procent’.

Kort samengevat: Omdat het effect van afschaffen van één maatregel niet duidelijk was kreeg je dus verhalen dat het of niet hielp of dat het 10% helpt. Echter beide zijn niet waar want het is nooit gemeten.
Het hielp dan ook niet dat andere experts (echt en zelfbenoemde) gingen wijzen naar andere bronnen, maar dan werd het in de media weer gemeld als of het om dezelfde context ging.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vanmiddag weer even in het overdekte winkelcentrum geweest, en wat ik twee weken terug al zag is nu staande praktijk.

(Verplicht) Mondkapjes gebruik door jongeren is misschien 50%, bij mensen met grijze haren schat ik het op 75%. Bij de middengroep zat het op 9 van de 10.

Ik vermoed dat de oudere mensen de teugels laten vieren nu ze gevaccineerd zijn, bij de jeugd is het vaak al gauw 'zodra er één schaap over de dam is'.

Verder las ik vanmorgen op NOS dat de druk op de zorg langzaam afneemt. Daar stond initieel ook bij dat minder dan 1% van de ziekenhuispatienten COVID patient is, maar dat artikel lijkt aangepast te zijn waardoor dat niet meer gemeld wordt.

Het is overigens wel terug te vinden op de site van de Nederlandse Zorgautoriteit.
Ondanks deze stijging is nog steeds minder dan 1% van de ziekenhuizenpatiënten COVID-patiënt.
Toch wel bijzonder dat zo'n laag percentage nog zo'n grote invloed heeft op de planbare zorg.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:41
gekkie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:27:
[...]

Het lijkt mij waarschijnlijker dat een deel daar van aan de matige hygiëne te liggen van wat een patiënt gaat worden (zou de sporen al bij zich kunnen dragen), bezoek (idem dito), alsmede hygiëne (ook van apparatuur en instrumenten) van ziekenhuizen, in z'n algemeenheid en nu ze zijn overlopen in het bijzonder.

Wellicht dat klimatologisch het daar ook nog wat prettiger huizen is voor bepaalde schimmels ook in ziekenhuizen (of wat daar soms voor door gaat).

Overigens denk ik dat ook de wijze van behandelen best kan verschillen. In het westen en beter geoutilleerde ziekenhuizen is men toch over het algemeen al wat voorzichtiger met het toedienen en doseren van medicamenten, o.a. vanwege de neveneffecten. Het echt platleggen wat systemen in het lichaam wordt bij mijn weten zoveel mogelijk beperkt. Maar ik kan me in India voorstellen dat niet alle ziekenhuizen daar toe in staat zijn, zeker niet als ze dan ook nog overlopen worden.

Maar op zich wel wat interessante vragen voor de tweakers-IC-vraagbaak @LZ86:
  • In hoeverre wordt het immuunsysteem van covid patienten hier in NL geheel of gedeeltelijk stil gelegd ?
  • Zijn er dan nog extra hygiëne maatregelen nodig, of is het standaard IC regime daar afdoende voor ?
  • Zijn er bij jouw weten nog grote verschillen met andere westerse danwel niet westerse buitenlanden ?
In principe is er een internationale concensus over de behandeling. Dus ook onze patienten krijgen immunosupressie in de vorm van dexa en tocilizumab toegediend. Indien dit niet genoeg werkt en de patienten extreem ziek blijven en we met de rug tegen de muur staan volgt er een stootkuur methylprednisolon, maar dat is echt een last ditch effort.

Maar de hygiënestandaard bij ons in natuurlijk onmetelijk veel hoger hier dan in India, waar allerhande ziekten en parasieten rondwaaien en de levensverwachting ook een stuk lager ligt, daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn om dat te zien :P

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-12 08:40
<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="nl" dir="ltr">Geboren in 1974 of 1975? Om 11:00 uur is het zover. Iedereen uit deze geboortejaren kan dan een afspraak maken voor vaccinatie. Ga naar de website. En tip alvast anderen die ook in aanmerking komen. 👉 <a href="https://t.co/Taw00WGVdc">https://t.co/Taw00WGVdc</a> <a href="https://t.co/l5x5EUHK8w">pic.twitter.com/l5x5EUHK8w</a></p>— Hugo de Jonge (@hugodejonge) <a href="https://twitter.com/hugodejonge/status/1398194844003147777?ref_src=twsrc%5Etfw">May 28, 2021</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

• LZ86
t_captain schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:05:
<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="nl" dir="ltr">Geboren in 1974 of 1975? Om 11:00 uur is het zover. Iedereen uit deze geboortejaren kan dan een afspraak maken voor vaccinatie. Ga naar de website. En tip alvast anderen die ook in aanmerking komen. 👉 <a href="https://t.co/Taw00WGVdc">https://t.co/Taw00WGVdc</a> <a href="https://t.co/l5x5EUHK8w">pic.twitter.com/l5x5EUHK8w</a></p>— Hugo de Jonge (@hugodejonge) <a href="https://twitter.com/hugodejonge/status/1398194844003147777?ref_src=twsrc%5Etfw">May 28, 2021</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>
Goede poging >:)

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

gekkie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:03:
Dat de avondklok mede door de matige navolging en ontwijking door als nog op andere momenten meer contacten te hebben, minder succes had dan theoretisch mogelijk was geweest, dat acht ik wel waarschijnlijk. Denk alleen niet dat je dat het OMT of RIVM moet aanrekenen. En ook is het de vraag of je dat dus moet beschouwen als intrinsiek aan de maatregel zelf.
Volgens https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/gedrag was de naleving aan het begin van de avondklok 94% en aan het einde 88%. Alleen het mondkapje in het OV had een hogere naleving in die periode.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@t_captain Probeer het volgende:
code:
1
[embed]https://twitter.com/hugodejonge/status/1398194844003147777[/]

• t_captain

WTF. Gisteren 1972 en 1973, nu alweer de volgende twee jaren?

[ Voor 32% gewijzigd door t_captain op 28-05-2021 15:12 ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Wolly schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:04:
[...]

Toch wel bijzonder dat zo'n laag percentage nog zo'n grote invloed heeft op de planbare zorg.
Het schijnt dat elke IC-bed gemiddeld 0.8 FTE is. Mogelijk hoger of lager bij COVID. En dan hebben we nog het personeel daarom heen.

Ik hoor ook verhalen van dat je soms met 5 man bezig bent om een persoon om te draaien waarna je volledig mag omkleden en weer opnieuw mag aankleden omdat bij de volgende persoon te doen. Geen sterk argument, want met 10 per uur ben je op 0.5 FTE, maar voor mij wel een indicatie hoeveel werk het is.

• gekkie
DevWouter schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:08:
[...]
Volgens https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/gedrag was de naleving aan het begin van de avondklok 94% en aan het einde 88%. Alleen het mondkapje in het OV had een hogere naleving in die periode.
Ik had de indruk dat het nachtelijk verkeer hier in de buurt wel meer was toegenomen dan slechts 6% en ik verwacht niet dat dat allemaal nachtzusters <3 waren.
Aan de andere kant is de bevolking groot en komt een groot deel, ook zonder avondklok, niet of zelden in de winter buiten op de tijdstippen, zeker niet als er ook geen activiteiten zoals horeca of theaterbezoek zijn waar je vandaan kunt komen. Dus ik denk inderdaad dat het beeld best aardig vertekend kan zijn en dat de naleving procentueel nog best aardig was, ook aan het einde (maar wel minder).

Voor de effectiviteit als geheel moet je er wel eventuele verplaatsingen van activiteiten in de tijd van aftrekken, het doel was immers om ze niet door te laten gaan.

Maar goed allemaal een circus wat ik het niet waard vindt om heel veel onderzoeksaandacht aan te spenderen.

• Wolly
  • Niet online
DevWouter schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:12:
[...]

Het schijnt dat elke IC-bed gemiddeld 0.8 FTE is. Mogelijk hoger of lager bij COVID. En dan hebben we nog het personeel daarom heen.

Ik hoor ook verhalen van dat je soms met 5 man bezig bent om een persoon om te draaien waarna je volledig mag omkleden en weer opnieuw mag aankleden omdat bij de volgende persoon te doen. Geen sterk argument, want met 10 per uur ben je op 0.5 FTE, maar voor mij wel een indicatie hoeveel werk het is.
Ik onderschat de hoeveelheid werk ook niet hoor. Maar die 1% ligt natuurlijk niet allemaal op de IC en daarnaast heeft niet alle planbare zorg de IC nodig.

Het gaat mij meer om dat 1% blijkbaar de zorg al kan doen opbreken, erg veel reservecapaciteit is er dan niet beschikbaar voor in het geval dat het nodig is.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:18

Ongeveer 240 minder dan afgelopen week vrijdag, geen gigantisch verschil maar een daling desalnietemin.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wolly schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:15:
[...]

Ik onderschat de hoeveelheid werk ook niet hoor. Maar die 1% ligt natuurlijk niet allemaal op de IC en daarnaast heeft niet alle planbare zorg de IC nodig.

Het gaat mij meer om dat 1% blijkbaar de zorg al kan doen opbreken, erg veel reservecapaciteit is er dan niet beschikbaar voor in het geval dat het nodig is.
Het grote probleem is vooral het gebrek aan IC capaciteit, waardoor andere operaties niet door kunnen gaan, omdat ze altijd IC capaciteit over moeten hebben voor het geval dat een operatie niet gaat zoals gepland.

Tevens het IC personeel werd ook aangevuld door mensen van de OK. Dus ook personele bezetting voor operaties was minder.

De normale poliklinieken zorg is gewoon redelijk doorgegaan vanaf de tweede golf. Dat was de eerste golf wel anders toen alles in paniek dicht ging, omdat men niet wist waar men aan toe was.

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 28-05-2021 15:19 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• crimby
Weer een stukkie hoger dan gisteren, wel nog lager (4151) dan vorige week

• gekkie
LZ86 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:05:
[...]
In principe is er een internationale concensus over de behandeling. Dus ook onze patienten krijgen immunosupressie in de vorm van dexa en tocilizumab toegediend. Indien dit niet genoeg werkt en de patienten extreem ziek blijven en we met de rug tegen de muur staan volgt er een stootkuur methylprednisolon, maar dat is echt een last ditch effort.
Maar ik neem aan dat dat alleen gebeurd als er specifiek aanleiding toe is en zo kort mogelijk ?
Is het dan gelijk (semi-)maximaal qua dosering en hopelijk kort, of kan het ook een lagere dosering zijn die ook al afdoende helpt om het weer in het gareel te krijgen ?
En verschilt dat erg per patiënt ?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
crimby schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:19:
Weer een stukkie hoger dan gisteren, wel nog lager (4151) dan vorige week

[Twitter]
Nog steeds niet gek voor een vrijdag.

• crimby
Woy schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:20:
[...]

Nog steeds niet gek voor een vrijdag.
Maar wel maar een hele kleine daling in vergelijking met vorige week vrijdag. Volgens de cijfers van het corona dashboard is het maar een daling van 5%.

• LZ86
gekkie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:20:
[...]

Maar ik neem aan dat dat alleen gebeurd als er specifiek aanleiding toe is en zo kort mogelijk ?
Is het dan gelijk (semi-)maximaal qua dosering en hopelijk kort, of kan het ook een lagere dosering zijn die ook al afdoende helpt om het weer in het gareel te krijgen ?
En verschilt dat erg per patiënt ?
Die dexa en tocilizumab dragen aantoonbaar bij aan een kortere ligduur, dus iedereen die in het ziekenhuis met covid opgenomen gaat worden krijgt het.

Het voorkomt de extreme reactie van het immuunsysteem op de covid (cytokinenstorm) Tocilizumab eenmalig en dexa een aantal dagen.

De methylprednison is alleen maar last resort en dan 3 dagen 1000 mg en dan afbouwen gedurende langere tijd (maar meestal overleven die mensen toch niet dus valt er weinig af te bouwen)

• t_captain
DevWouter schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:12:
[...]

0.8 tegelijk --> 3.5 FTE vanwege 24/7 diensten

• roffeltjes
[...]

Het blijft een soort N=1 observatie. Het aantal dertigers in de ziekenhuizen is heel erg klein als we op het coronadashboard kijken, de 50+ groep is vele malen groter, waarbij tot zeer recentelijk de 70+ groep de lijst aanvoerde.
20-29 categorie schommelt met de ziekenhuisopnames rond de tien, dus aanzienlijk meer dan de 5 op 1 mln kans op trombose.

Als we dan het onderzoek naar Long-Covid erbij pakken is de discussie over kansen op complicaties in één keer klaar.
Onzin, er was geen rationele reden wat al te zien is aangezien het over 60- gaat ipv vrouwen onder de dertig (wat nog steeds irrationeel zou zijn). (Symbool) politiek:

- Onvrede over Astra Zeneca
- Angst voor vaccinatie-weigeringen (dat zag je al gebeuren).
- Relatief weinig impact omdat er weinig A-Z vaccins waren en er dor de slechte leveringen toch niet goed mee gepland kon worden.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Wolly schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:15:
Ik onderschat de hoeveelheid werk ook niet hoor.
Het was ook bedoeld om jouw argument context te geven. Zelf voel ik over die 1% net zo als jij: Verbazing.
gekkie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:14:
[...]

Ik had de indruk dat het nachtelijk verkeer hier in de buurt wel meer was toegenomen dan slechts 6% en ik verwacht niet dat dat allemaal nachtzusters <3 waren.
Inderdaad om 4.30 erg veel nachtzusters in mijn wijk :+

Verder denk ik dat als het merendeel zich een "beetje" (lekker specifiek, Wouter...) aan de maatregelen houdt er waarschijnlijk ook een effect is en dan is het "elk beetje helpt". (let op: Geen feitelijke onderbouwing, het is dus puur mening)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

crimby schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:22:
[...]

Maar wel maar een hele kleine daling in vergelijking met vorige week vrijdag. Volgens de cijfers van het corona dashboard is het maar een daling van 5%.
Denk (hoop?) dat de compressie naar de donderdag en de vrijdag door 2e pinksterdag iets groter is geweest.

Fingers crossed.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

t_captain schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:23:
[...]

0.8 tegelijk --> 3.5 FTE vanwege 24/7 diensten
😲🤯

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]
Al die maanden dat het Red Team vrijwel het tegenovergestelde bewaarde van het OMT? Waarbij het Red Team ook doorgaans meer mediageniek was bij het verspreiden van hun boodschap.
Dat is geen voorbeeld. Wat werd er concreet beweerd volgens jou?

'Club A zei regelmatig X' of 'persoon B zei vaak Y' zijn geen toetsbare opmerkingen die door anderen op hun inhoud kunnen worden beoordeeld.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
crimby schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:22:
[...]

Met alle ruis, extra door Hemelvaart en Pinksteren, heb je niet zo veel aan individuele dagen natuurlijk. Als het nou opeens flink gestegen was zou het een ander verhaal zijn.

• t_captain
Moi_in_actie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:18:
[Twitter]
Ongeveer 240 minder dan afgelopen week vrijdag, geen gigantisch verschil maar een daling desalnietemin.
Kleine tegenvaller.

Vrijdag is vaak een vrij hoge, en begin deze week zat er iets van extra weekend effect (di, wo lager, do, vr hoger). Desondanks, Ik had ongeveer 3500 verwacht.

Over de hele week tot nu toe gaat het wel heel goed, -30% t.o.v. vorige week ma-vr..

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-12 16:37
roffeltjes schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:24:
[...]

20-29 categorie schommelt met de ziekenhuisopnames rond de tien, dus aanzienlijk meer dan de 5 op 1 mln kans op trombose.

Als we dan het onderzoek naar Long-Covid erbij pakken is de discussie over kansen op complicaties in één keer klaar.

[...]

Onzin, er was geen rationele reden wat al te zien is aangezien het over 60- gaat ipv vrouwen onder de dertig (wat nog steeds irrationeel zou zijn). (Symbool) politiek:

- Onvrede over Astra Zeneca
- Angst voor vaccinatie-weigeringen (dat zag je al gebeuren).
- Relatief weinig impact omdat er weinig A-Z vaccins waren en er dor de slechte leveringen toch niet goed mee gepland kon worden.
Alleen de redenatie is ook dat je eerst corona nog maar moet krijgen, terwijl de AZ-vaccinatie dan al een linie verder is en in je lichaam zit..

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Wolly
  • Niet online
Woy schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:18:
[...]

Het grote probleem is vooral het gebrek aan IC capaciteit, waardoor andere operaties niet door kunnen gaan, omdat ze altijd IC capaciteit over moeten hebben voor het geval dat een operatie niet gaat zoals gepland.

Tevens het IC personeel werd ook aangevuld door mensen van de OK. Dus ook personele bezetting voor operaties was minder.

De normale poliklinieken zorg is gewoon redelijk doorgegaan vanaf de tweede golf. Dat was de eerste golf wel anders toen alles in paniek dicht ging, omdat men niet wist waar men aan toe was.
Begrijpelijk dat IC capaciteit de trechter is. Toch lijken de operaties zonder IC inzet ook minder plaats te vinden.
Wat betreft operaties maken we in Figuur 10 onderscheid naar de belasting op de intensive care waarmee de operaties gepaard gaan.
Operaties die soms of vaak gepaard gaan met opname op de IC (>1% kans op IC-opname) vallen in categorie 1. Operaties die nooit
een IC-opname hebben op dezelfde dag vallen in categorie 3. De tussengroep betreft operaties waarbij in zeldzame gevallen (tot 1%)
een beroep op de IC wordt gedaan.

In alle urgentiecategorieën zien we dat de operaties die geen beroep doen op de IC, het minst zijn afgeschaald gedurende de
afgelopen maanden.
Bij de meest urgente zorg (operaties die meestal binnen 1 week zouden moeten plaatsvinden) gingen de
operaties waarbij een beroep wordt gedaan op de IC over het algemeen nog wel door, al lijkt dat in april iets minder te worden. De
kritiek planbare zorg (categorie C (operaties binnen 2 weken) en D (operaties binnen een maand)) is de afgelopen maand over de
hele breedte afgeschaald. Het aantal IC-intensieve operaties lag in april veel lager dan normaal en veel lager dan in de periode vanaf
oktober 2020, en ook de operaties die geen beroep doen op de IC vonden minder vaak plaats dan normaal.
https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_642120_22/1/

Dit is trouwens ook een nadenker, blijkbaar zijn er zeer veel mensen niet naar de huisarts gegaan waar ze dat normaliter wel deden.
Om een inschatting te maken van het aantal verwijzingen dat niet is gedaan doordat mensen niet naar de huisarts zijn gegaan,
hebben we het aantal verwijzingen geschat in het geval dat de coronacrisis niet zou hebben plaatsgevonden. Het verschil tussen het
verwachte aantal verwijzingen en het daadwerkelijke aantal verwijzingen in 2020 en 2021 is te zien in Figuur 8. Het gaat in totaal om
ruim 1.459 miljoen minder verwijzingen dan dat we zouden verwachten zonder coronacrisis
.

• crimby
Overigens zit het percentage positieven nu op 8,7%, dus dat is wel écht laag! (relatief)

Edit: daarbij zie ik dat NOS/Corona Dashboard 3914 melden en op Twitter (Olly) 3852. Het zijn er maar 62, maar vanwaar dit verschil?

[ Voor 43% gewijzigd door crimby op 28-05-2021 15:33 ]

• gekkie
LZ86 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:23:
[...]
Die dexa en tocilizumab dragen aantoonbaar bij aan een kortere ligduur, dus iedereen die in het ziekenhuis met covid opgenomen gaat worden krijgt het.

Het voorkomt de extreme reactie van het immuunsysteem op de covid (cytokinenstorm) Tocilizumab eenmalig en dexa een aantal dagen.
Dus ook mensen op de kliniek in dezelfde dosering in de hoop dat ze niet op de IC terecht komen ?

Weer wat wijzer geworden, blijft toch mooi op tweakers, de luxe van een IC-vraagbaak, mensen die in medicijnontwikkeling zitten etc.

• crimby
t_captain schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:29:
[...]

Kleine tegenvaller.

Vrijdag is vaak een vrij hoge, en begin deze week zat er iets van extra weekend effect (di, wo lager, do, vr hoger). Desondanks, Ik had ongeveer 3500 verwacht.

Over de hele week tot nu toe gaat het wel heel goed, -30% t.o.v. vorige week ma-vr..
Volgens onze vrienden van het corona dashboard is er ook weer eens een storing:

Door een technische storing konden de GGD’en niet alle positieve tests doorgeven. De cijfers zijn daarom niet compleet. Het echte aantal positieve tests is hoger.

Betekent dat de daadwerkelijke cijfers dus nog hoger liggen..

• LZ86
gekkie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:31:
[...]

Dus ook mensen op de kliniek in dezelfde dosering in de hoop dat ze niet op de IC terecht komen ?
Yup, we willen graag voorkomen dat mensen IC behoeftig worden.

• roffeltjes
Señor Sjon schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:29:
[...]

Alleen de redenatie is ook dat je eerst corona nog maar moet krijgen, terwijl de AZ-vaccinatie dan al een linie verder is en in je lichaam zit..
Dat is een drog-redenatie, tenzij je voorstelt dat vanwege het risico op Trombose iedereen onder de 30 dan maar preventief in Quarantaine blijft. En ook dan zijn de cijfers over Long covid gedurende een lockdown zoals uit Engels onderzoek naar voren komt een aantal grootheden meer.

Helemaal prima dat we A-Z zijn gaan lozen nu we zat Pfizer hebben, maar die benefit/risk tov COVID is onzin, zoals ook wel blijkt uit het EMA. Prikken met A-Z is aanzienlijk beter dan COVID krijgen, voor alle cohorten.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:22
[...]
Dat is nu niet bepaald om reden om het in stand te houden. Mooie gelegenheid om eens te kijken of De Jonge zich zal schikken ernaar als het parlement zijn ministeriële regeling voor hem in gaat trekken.
[...]
Op 23 januari liet Van Dissel nog optekenen in het NRC dat hij pessimistisch was over de werking van de avondklok. Die geweldige getallen die gepresenteerd werden in de kamer stoelden op onjuiste aannames. Het OMT had in hun berekening naar effectiviteit namelijk ook 'stay-at-home orders' meegenomen. Er is nogal een verschil tussen een avondklok en een algeheel verbod om je huis uit te gaan.
Leuk verhaal, maar verandert niets aan wat ik zeg. Bij het ingaan was de info van de experts dat het zinnig was (en dus houdt de Tweede Kamer het niet tegen), daarna was het simpelweg de moeite niet om het in te trekken omdat de regering dat ook al in hun plannen had zitten.

Dus je kunt klagen dat de experts niet genoeg wisten of foute conclusies hebben getrokken, maar dat staat los van de regering/Tweede Kamer.
[...]
En als alternatief pleiten dat we dus 1,5 meter en mondkapjes moeten houden om te voorkomen dat we ze moeten herinvoeren?
Ehm waar haal je dat nu weer vandaan? Jij wilt alle wetten weghalen waardoor je deze middelen na de winter niet meer kunt gebruiken. Ik stel dat het veel slimmer is om die mogelijkheid nog wel te hebben omdat we nog niet van het virus af zijn. Dat is iets heel anders dan ervoor pleiten om alles hetzelfde te houden.
[...]
Nee, dat is blijven schuiven. Want wanneer is het dan eindelijke genoeg geweest? Als je daarna nog een weekje wacht ben je nog meer gedaald. Zo kan je het ook oneindig blijven rekken.
Dat is nu echt onzin. Er zit een optimum waarbij langer wachten er niet voor zorgt dat latere versoepelingen eerder kunnen, of het verschil wordt gewoon te klein. Het OMT geeft aan dat ze pleiten voor een weekje later omdat dat nog een grote impact heeft.
Maar nogmaals, jij wilt nu tegenstrijdige dingen. Het is of nu versoepelen en wat later terug naar 'normaal', of wat later versoepelen en daarna wat eerder terug naar 'normaal'. Je kunt niet nu versoepelen en tegelijkertijd sneller naar 'normaal' gaan.

[removed]

• t_captain
https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen

RIVM publiceert de R-waarde voor 13 mei:0.85.

Dat is spot on met wat mijn model op die dag zag: 0.85 trendmatig -0.04 incidenteel.

Omdat we de R-waarde gebruiken als voorspeller voor de toekomstige ontwikkeling van besmettingen, is de incidentele component is niet zo interessant. Dat is de ruis rond de trendcurve. Het gaat om de trendmatige en die is weer helemaal in sync.

Ik kan tot en met de 17e zien. Op de 17e staat de R-waarde in mijn model op 0.83 trendmatig -0.04 incidenteel.

• t_captain
crimby schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:36:
[...]

Door een technische storing konden de GGD’en niet alle positieve tests doorgeven. De cijfers zijn daarom niet compleet. Het echte aantal positieve tests is hoger.

Het lijkt onderhand of er een storing in de storingsmelding zit. Ik zou vanuit de getallen eerder verwachten dat gisteren de storing was en vandaag de inhaal-cijfers.

• gekkie
LZ86 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:36:
[...]
Yup, we willen graag voorkomen dat mensen IC behoeftig worden.
Helder, ik had verwacht dat we daar wellicht spaarzamer mee zouden zijn.
Maar kennelijk is de positieve bijdrage dermate evident en de risico's op neveneffecten dermate laag dat die balans zeer duidelijk uitgeslagen is naar wel preventief toedienen.

Komen negatieve neveneffecten van immunosupressie bij korte inzet middels die middelen in NL vaak voor, of is dat risico überhaupt al vrij klein in onze ziekenhuizen ?
En duurt het na inzet nog lang voordat het immuunsysteem daarna weer behoorlijk draait of is dat doorgaans weer vrij vlot op afdoende pijl ?

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:48
crimby schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:36:
[...]

Is dat niet een melding van gisteren? Want toen was er sprake van een storing en vielen de cijfers dus lager uit dan verwacht. In de cijfers van vandaag zitten waarschijnlijk dus ook besmettingen van een dag eerder.

Benieuwd of er dan vandaag weer een storing is.

• crimby
Sovieto schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:48:
[...]

Is dat niet een melding van gisteren? Want toen was er sprake van een storing en vielen de cijfers dus lager uit dan verwacht. In de cijfers van vandaag zitten waarschijnlijk dus ook besmettingen van een dag eerder.

Benieuwd of er dan vandaag weer een storing is.
Ik lees dit ook op twitter inderdaad.. maar gisteren waren de besmettingen rond de 3300. Dat was ook niet bepaald laag. Maargoed, zou fijn zijn als vandaag de compensatie erin zit, dan valt het dus eigenlijk lager uit.

• LZ86
gekkie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:47:
[...]

Helder, ik had verwacht dat we daar wellicht spaarzamer mee zouden zijn.
Maar kennelijk is de positieve bijdrage dermate evident en de risico's op neveneffecten dermate laag dat die balans zeer duidelijk uitgeslagen is naar wel preventief toedienen.

Komen negatieve neveneffecten van immunosupressie bij korte inzet middels die middelen in NL vaak voor, of is dat risico überhaupt al vrij klein in onze ziekenhuizen ?
En duurt het na inzet nog lang voordat het immuunsysteem daarna weer behoorlijk draait of is dat doorgaans weer vrij vlot op afdoende pijl ?
Risico is al vrij klein in NL. Ze delen prednison al uit bij een halfje brood. Het is ook niet dat het helemaal platgelegd wordt zoals bij bijvoorbeeld een transplantatie, daar zijn deze doseringen niet hoog genoeg voor.

Maar bij langdurig prednisongebruik spreek je al wel over immunogecompromitteerde patienten. En dat zijn een heleboel mensen.

Komt omdat de kudde immuniteit doorgaans dik voor elkaar is. Dekt de lading over het algemeen prima. Dus lekker doorvaccineren.

• roffeltjes
crimby schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:49:
[...]

Ik lees dit ook op twitter inderdaad.. maar gisteren waren de besmettingen rond de 3300. Dat was ook niet bepaald laag. Maargoed, zou fijn zijn als vandaag de compensatie erin zit, dan valt het dus eigenlijk lager uit.
Reservoir zieken is gewoon vrij groot, dus die cijfers blijven echt nog wel even in de vier cijfer range.

Zolang er geen nieuwe mutant wordt geïntroduceerd wijzen alle curves (hier, maar ook in het buitenland) waar we heen gaan.

• gekkie
LZ86 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:52:
[...]

Risico is al vrij klein in NL. Ze delen prednison al uit bij een halfje brood. Het is ook niet dat het helemaal platgelegd wordt zoals bij bijvoorbeeld een transplantatie, daar zijn deze doseringen niet hoog genoeg voor.

Maar bij langdurig prednisongebruik spreek je al wel over immunogecompromitteerde patienten. En dat zijn een heleboel mensen.

Komt omdat de kudde immuniteit doorgaans dik voor elkaar is. Dekt de lading over het algemeen prima. Dus lekker doorvaccineren.
* gekkie is blij dat hij altijd hele broden koopt en voelt zich weer geheel warm en fuzzy in de schaapskudde :o ;)

• geenstijl
  • Niet online
crimby schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:49:
[...]Ik lees dit ook op twitter inderdaad.. maar gisteren waren de besmettingen rond de 3300. Dat was ook niet bepaald laag. Maargoed, zou fijn zijn als vandaag de compensatie erin zit, dan valt het dus eigenlijk lager uit.
Ik kijk naar de datum ziektedag (ziektedag, indien niet bekend datum uitslag test).
Dan valt het mij op dat de waarde van gisteren erg hoog ligt, past niet helemaal in de "normale" gang.
2021-05-24 2171
2021-05-25 2087
2021-05-26 1610
2021-05-27 2046
2021-05-28 244

Ik vergelijk verder vaak het cumulatieve aantal van de "afgelopen-vijf-ziektedagen.
Die zijn als volgt:
vr-21-mei 10810
za-22-mei 9628
zo-23-mei 8829
ma-24-mei 7760
di-25-mei 6889
wo-26-mei 6586
do-27-mei 6978
vr-28-mei 8158

Normaal gesproken is het aantal "positieve meldingen" op een dag ca 38% van dit bovenstaande getal.
Nu zie je voor afgelopen 2 dagen dat dit percentage 47% is.
Het lijkt alsof er dus wat oudere meldingen tussen zitten (dus inderdaad het pinkster-weekend-effect), die nog gaan verschuiven naar "eerdere dagen".

Dat is wat ik er maar van maak als amateur :+

• Señor Sjon
Of is één van de vele sneltestbureautjes (op BNR wordt je er gek van) zijn data aan het uploaden voor het eind van de maand?

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:14
geenstijl schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:59:
[...]
Ik kijk naar de datum ziektedag (ziektedag, indien niet bekend datum uitslag test).
Dan valt het mij op dat de waarde van gisteren erg hoog ligt, past niet helemaal in de "normale" gang.
2021-05-24 2171
2021-05-25 2087
2021-05-26 1610
2021-05-27 2046
2021-05-28 244

Ik vergelijk verder vaak het cumulatieve aantal van de "afgelopen-vijf-ziektedagen.
Die zijn als volgt:
vr-21-mei 10810
za-22-mei 9628
zo-23-mei 8829
ma-24-mei 7760
di-25-mei 6889
wo-26-mei 6586
do-27-mei 6978
vr-28-mei 8158

Normaal gesproken is het aantal "positieve meldingen" op een dag ca 38% van dit bovenstaande getal.
Nu zie je voor afgelopen 2 dagen dat dit percentage 47% is.
Het lijkt alsof er dus wat oudere meldingen tussen zitten (dus inderdaad het pinkster-weekend-effect), die nog gaan verschuiven naar "eerdere dagen".

Dat is wat ik er maar van maak als amateur :+
Volgens mij was er gisteren ook een storing.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
t_captain schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:29:
[...]

Kleine tegenvaller.

Merk daarbij wel op dat percentage positief gekelderd is.

alles kan off-topic

• t_captain
Dalende cijfers + dalend percentage wijst in de richting van een structurele daling. RIVM heeft ook de schatting van het aantal besmettelijken fors verlaagd.

Er is gewoon steeds minder covid in het land, en met de huidige R-waarde (laatste meting RIVM 0.85 op 13-5, mijn laatste meting 0.83 op 17-5 en schatting voor vandaag ~0.78) gaat het hard omlaag.

Nog wat goed nieuws:

* bezetting verpleegafdeling (NICE): voor het eerst sinds heel lang onder de 1000
* op de IC is het aantal covid-patienten lager dan het aantal overige patienten (hervatten reguliere zorg)
* Coronadashbiard: 2 regio's van "zeer ernstig" naar "ernstig".
* Vanaf zondag weer naar Duitsland zonder testplicht.
* Vanaf volgend weekend naar het restaurant etc
* Van Moll "Piece de Resistance" verkrijgbaar.
* Goed motorweer.

Ik ben happy :D

[ Voor 39% gewijzigd door t_captain op 28-05-2021 17:16 ]

• crimby
t_captain schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:58:
Dalende cijfers + dalend percentage wijst in de richting van een structurele daling. RIVM heeft ook de schatting van het aantal besmettelijken fors verlaagd.

Er is gewoon steeds minder covid in het land, en met de huidige R-waarde (laatste meting RIVM 0.85 op 13-5, mijn laatste meting 0.83 op 17-5 en schatting voor vandaag ~0.78) gaat het hard omlaag.

Nog wat goed nieuws:

* bezetting verpleegafdeling (NICE): voor het eerst sinds heel lang onder de 1000
* op de IC is het aantal covid-patienten lager dan het aantal overige patienten (hervatten reguliere zorg)
* Goed motorweer.

Kabinet wil stap 5 ook gaan uitvoeren op de datum waarop nu stap 4 staat: 30 juni. Vanavond om 19:00 wordt dit verder aangekondigd.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-12 16:20

Nog wat goed nieuws:

* Goed motorweer.

Vandaag liep ik langs een parkeerplaats waar je moet parkeren als je een bepaalde test locatie bezoekt en deze was voor het eerst helemaal leeg. Heel bizar.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:46

Agent47

I always close my contracts.

tlpeter schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:09:
[...]

Vandaag liep ik langs een parkeerplaats waar je moet parkeren als je een bepaalde test locatie bezoekt en deze was voor het eerst helemaal leeg. Heel bizar.
Ik reed hier laatst naar de stort en bij ons op het industrieterrein had je een drive through. Ook helemaal leeg. Echt bizar.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:12
Agent47 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:16:
[...]

Ik reed hier laatst naar de stort en bij ons op het industrieterrein had je een drive through. Ook helemaal leeg. Echt bizar.
Tsja, net onder de 30.000 testen per dag een keer deze week of bijna 90.000 op 24 maart 2021, dat is nogal een flink verschil.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-12 16:20
henkzelf schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:20:
[...]

Tsja, net onder de 30.000 testen per dag een keer deze week of bijna 90.000 op 24 maart 2021, dat is nogal een flink verschil.
Twee dagen terug was de parkeerplaats voor drie kwart vol. Ik denk dat het ook met het mooie weer te maken heeft. Niemand wil dit weekend binnen zitten.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:24
Teamsport buiten weer met wedstrijden boven de 26, training tot 21u en terras open tot 22u... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:30

Wok

Dakloos...

[..]
[..]
Waar heb je die info vandaan? :) Want dat is wel heel goed nieuws (kan ik eindelijk weer fatsoenlijk bier halen tegen een normale prijs :P )

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• t_captain
Wok schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:52:
[...]

Waar heb je die info vandaan? :) Want dat is wel heel goed nieuws (kan ik eindelijk weer fatsoenlijk bier halen tegen een normale prijs :P )
https://www.ed.nl/dossier...rt-in-duitsland~a63c8f46/

• t_captain
Vanavond tegen mijn gewoonte in de persco bekeken op TV.

Ik moet toegeven: ik ben het vrijwel geheel eens met wat minister De Jonge zei. Dat is wel eens anders geweest.

Vooral positief dat hij vandaag het lef toonde om ook wat verder te kijken naar fase 4 en 5, en om de groene app (test/vaccinatie/hersteld) te benoemen als een tijdelijk fenomeen, dat we bij gelegenheid graag weer loslaten,

Ik ben helemaal in mijn nopjes :)

• hoevenpe
Weet niet hoe het met jullie zit, maar dit voelt als het begin van het einde. Binnenkort is het leven weer als vanouds, zag dat vliegvakanties heel hard gaan en weer met vrienden naar de kroeg. *O*

(voelt kater aankomen)

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12 07:45
Nog meer goed nieuws. Het dashboard meldt nu:
Door een technische storing konden de GGD’en de afgelopen dagen niet alle positieve tests doorgeven. Deze tests zijn meegeteld op 28 mei. De cijfers van 28 mei vallen daardoor hoger uit.
De cijfers van vandaag lijken dus hoger dan ze daadwerkelijk zijn.

PVOutput: VO18

• t_captain
Dus mijn prognose van een weekpiek rond 3500 klopte toch :)

@hoevenpe

"het begin van het einde". Ik voorzag dat al een tijdje, met steeds grotere zekerheid. Nu wordt die visie gelukkig ook door het kabinet gedeeld.

Nog 1 schilderijtje ophangen en dan begint het weekend. Met een Van Moll "Piece de resistance" :)

[ Voor 18% gewijzigd door t_captain op 28-05-2021 20:08 ]

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:51
Ik hoop dat de zorg hun dik verdiende rust kunnen en mogen pakken. Op kosten van de overheid lekker naar een zonnige plek :).

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-12 11:34

psy

En wanneer mogen we weer naar kantoor? Daar lees ik helemaal niks over en dát zou me pas rust geven. Ik word stapelgek thuis na een maand of 14.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:30

Wok

Dakloos...

Lees ik nou goed op nu.nl dat - onder voorbehoud - álle maatregelen komen te vervallen op 30 juni?

https://www.nu.nl/coronav...wlands-vanaf-30-juni.html

Daar word ik dan toch wel heel blij van :) Toch nog sneller dan verwacht terug naar normaal.

Hamvraag blijft echter: gaan de tijdelijke wet- en regelgeving dan ook definitief de prullenbak in? En dat er dan in ieder geval duidelijk omkaderde wetgeving komt om maatregelen te nemen in het geval van een evt. nieuwe uitbraak/resistente mutatie i.p.v. blanco cheques te geven aan de dan zittende minister van VWS?

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• hoevenpe
psy schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:17:
En wanneer mogen we weer naar kantoor? Daar lees ik helemaal niks over en dát zou me pas rust geven. Ik wordt stapelgek thuis na een maand of 14.
Dat is nooit verboden geweest, was een advies.

• psy

psy

hoevenpe schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:19:
[...]

Dat is nooit verboden geweest, was een advies.
Klopt maar bij mijn werkgever (netbeheerder) is het nog steeds verplicht om thuis te werken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• t_captain
Wok schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:17:
Lees ik nou goed op nu.nl dat - onder voorbehoud - álle maatregelen komen te vervallen op 30 juni?

Daar word ik dan toch wel heel blij van :) Toch nog sneller dan verwacht terug naar normaal.

Hamvraag blijft echter: gaan de tijdelijke wet- en regelgeving dan ook definitief de prullenbak in? En dat er dan in ieder geval duidelijk omkaderde wetgeving komt om maatregelen te nemen in het geval van een evt. nieuwe uitbraak/resistente mutatie i.p.v. blanco cheques te geven aan de dan zittende minister van VWS?
Niet alle, wel de meeste.

Anderhalve meter heeft veel inpact om allerlei plekken. Denk aan theaters, bioscopen, stadions etc. Ik verwacht dat deze beperkingen op 1-9 weggaan. Misschien 1-8 of 15-8.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:51
psy schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:20:
[...]Klopt maar bij mijn werkgever (netbeheerder) is het nog steeds verplicht om thuis te werken.
Da's dan een goede werkgever. Hadden we er daar maar meer van gehad aan het begin van dit alles dan had jij nu allang niet meer thuis hoeven te werken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• CMD-Snake
Wok schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:17:

Er staat ook in het artikel dat 1,5 meter blijft gelden. Op de persconferentie zei De Jonge ook dat de mondkapjesplicht ook blijft, dus we zijn er nog niet.
De Jonge heeft meermaals gehint dat hij coronawetgeving uit de tijdelijke wet naar de Wpg wil verhuizen. Hoe blij je daarmee moet zijn is maar de vraag. Moeten we de optie voor 1,5 meter en een mondkapjesplicht op standby hebben staan? Zelf loop ik daar niet warm voor en dan druk ik mij nog zacht uit.

Het enige wat De Jonge rest straks is om de coronawetgeving in de prullenbak te gooien. Alle grote beslissingen over nieuwe zaken zijn voor het nieuwe kabinet. Ze mogen dan wel zichzelf missionair vinden voor corona, maar met een formatie gaande moet het niet worden dat ze nu over hun graf heen regeren. Met uitzondering van Rutte is nog niemand van de huidige ploeg zeker van wat zijn volgende baan is. De Jonge moet ook nog maar zien dat hij terugkomt als minister van vws. Zijn partijgenoot Grapperhaus heeft het vorig jaar al stilletjes voor gezien gehouden, die wil geen ministerspost meer na zijn huwelijksfeest debacle.

• Señor Sjon
Bandicoot schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:02:
Nog meer goed nieuws. Het dashboard meldt nu:

[...]

De cijfers van vandaag lijken dus hoger dan ze daadwerkelijk zijn.
Stuur die ook even door naar Grapperhaus? Anders krijgen we weer een Nostradamus stukje in DPG. :+
En wanneer mogen we weer naar kantoor? Daar lees ik helemaal niks over en dát zou me pas rust geven. Ik wordt stapelgek thuis na een maand of 14.
Al tijden? Merk wel dat minder mensen in het OV zitten, de onervaren filerijders maken een hoop brokken. ;) Ze willen liever alleen in de auto zitten dan opeengepakt in het OV. Vooral na de meivakantie is het veel drukker opeens. Bericht van soortgelijke strekking was vanochtend ook op BNR.

• crimby
Het advies blijft van kracht

• Señor Sjon
CMD-Snake schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:27:
[...]

Er staat ook in het artikel dat 1,5 meter blijft gelden. Op de persconferentie zei De Jonge ook dat de mondkapjesplicht ook blijft, dus we zijn er nog niet.

[...]

De Jonge heeft meermaals gehint dat hij coronawetgeving uit de tijdelijke wet naar de Wpg wil verhuizen. Hoe blij je daarmee moet zijn is maar de vraag. Moeten we de optie voor 1,5 meter en een mondkapjesplicht op standby hebben staan? Zelf loop ik daar niet warm voor en dan druk ik mij nog zacht uit.

Het enige wat De Jonge rest straks is om de coronawetgeving in de prullenbak te gooien. Alle grote beslissingen over nieuwe zaken zijn voor het nieuwe kabinet. Ze mogen dan wel zichzelf missionair vinden voor corona, maar met een formatie gaande moet het niet worden dat ze nu over hun graf heen regeren. Met uitzondering van Rutte is nog niemand van de huidige ploeg zeker van wat zijn volgende baan is. De Jonge moet ook nog maar zien dat hij terugkomt als minister van vws. Zijn partijgenoot Grapperhaus heeft het vorig jaar al stilletjes voor gezien gehouden, die wil geen ministerspost meer na zijn huwelijksfeest debacle.
Gatver, de maatregel die bij invoering maar ietsiepietsie (parafrasing) zou helpen, gaat er pas als laatste af vrees ik.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]
De Jonge heeft meermaals gehint dat hij coronawetgeving uit de tijdelijke wet naar de Wpg wil verhuizen.
Ik denk dat je bedoelt dat hij het “uit” de Wpg haalt en daarmee verdwijnen ook de imaatregelen. De huidige maatregelen ontlenen hun rechten juist van de Wpg. ;)

• -tom-562
  • Laatst online: 23:05

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Klopt maar bij mijn werkgever (netbeheerder) is het nog steeds verplicht om thuis te werken.
Onder alle omstandigheden? Dat is toch bizar??
Bij ons geldt ook zoveel mogelijk thuiswerken, maar als je het echt niet meer trekt, dan mag je gewoon naar kantoor. Echt belachelijk dat er werkgevers zijn die daadwerkelijk zo stug zijn?
Yaksa schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:24:
[...]

Da's dan een goede werkgever. Hadden we er daar maar meer van gehad aan het begin van dit alles dan had jij nu allang niet meer thuis hoeven te werken.
Vind je? Een werkgever die niet geeft om de mentale gesteldheid van zijn werknemer vind ik nou niet echt een goede werkgever..

Vaak bu'j te bang!

• psy

psy

Alleen met toestemming van de manager. En dat krijg je in feite alleen als je bijvoorbeeld voor een project samen beter kan testen oid. Nou dat is zeldzaam. Ben in totaal nu 7x geweest in 14 maanden.

Het is ook zeer frustrerend om te zien hoeveel mensen inmiddels wel naar kantoor gaan. Alsof wij inmiddels de enigen zijn die het nog niet kunnen.

• hoevenpe
psy schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:41:
Het is ook zeer frustrerend om te zien hoeveel mensen inmiddels wel naar kantoor gaan. Alsof wij inmiddels de enigen zijn die het nog niet kunnen.
Dan moet je echt bij je werkgever zijn, dit heeft nog maar weinig met corona te maken.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Dat zal meer zijn omdat die wil gaan besparen op pandhuur, niet vanwege overheids regels.

(Hier 1x per week op kantoor, maar gaan nu al geruchten door de wandelgang dat na de zomer 2x per week weer verplicht gaat worden)

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 28-05-2021 20:45 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-12 12:47
[...]

Bedoelt hij daar dan mee, dat de 1,5 meter blijft gelden bínnen de poorten van het festival waar je alleen met een negatieve test toegang toe hebt?

Gaat lekker druk worden. En de handhavers zullen een gezellig feestje krijgen op die manier.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1 ... 25 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.