Dat is nu niet bepaald om reden om het in stand te houden. Mooie gelegenheid om eens te kijken of De Jonge zich zal schikken ernaar als het parlement zijn ministeriële regeling voor hem in gaat trekken.
De gegevens van de experts gaven aan dat de avondklok een goede stap zou kunnen zijn. Met die gegevens in de hand ben je inderdaad stom bezig als je daar tegen zou stemmen. Als je dus iemand aan wil vallen moet je bij die experts zijn en niet de regering of de Tweede Kamer.
Op 23 januari liet Van Dissel nog optekenen in het NRC dat hij pessimistisch was over de werking van de avondklok. Die geweldige getallen die gepresenteerd werden in de kamer stoelden op onjuiste aannames. Het OMT had in hun berekening naar effectiviteit namelijk ook 'stay-at-home orders' meegenomen. Er is nogal een verschil tussen een avondklok en een algeheel verbod om je huis uit te gaan.
Want ja, als de cijfers (ziekenhuis dus) weer te hard oplopen in de winter zal de 1.5m en mondkapjes weer terug komen.
En als alternatief pleiten dat we dus 1,5 meter en mondkapjes moeten houden om te voorkomen dat we ze moeten herinvoeren?
Kennelijk mis jij de hele boodschap, ondanks dat ik die ook al een paar keer heb uitgelegd. Jij wilt zelf zo snel mogelijk terug naar 'normaal', dus zonder enige maatregel. Wil je daar zo snel mogelijk komen moet je nu een weekje later versoepelen, waardoor de cijfers nog even heel snel dalen waardoor je uiteindelijk een aantal weken eerder van alle maatregelen af bent.
Nee, dat is blijven schuiven. Want wanneer is het dan eindelijke genoeg geweest? Als je daarna nog een weekje wacht ben je nog meer gedaald. Zo kan je het ook oneindig blijven rekken.
Op 23 januari zei Van Dissel in een interview met het NRC dat hij weinig verwachtingen had van de avondklok. Paar weken later vertelde hij toch een heel ander verhaal in de rechtbank. Sindsdien was hij permanent overtuigd, opdat die avondklok die bovenop de stapel lag en voor een paar weekjes was uiteindelijk drie maanden bleef en alleen afgeschaft werd omdat de maatschappelijk onvrede steeds meer steeg.
Al die maanden dat het Red Team vrijwel het tegenovergestelde bewaarde van het OMT? Waarbij het Red Team ook doorgaans meer mediageniek was bij het verspreiden van hun boodschap. We hadden ook bestuurders die gingen shoppen voor eigen wetenschappelijk advies welke het beste bij hun mening paste, zoals de mondkapjesexperimenten van Rotterdam en Amsterdam.
roffeltjes schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:47:
Eerlijk gezegd vind ik dat allemaal geneuzel in de marge,
ook voor jongeren. Het risico voor sterven/ICU is dan wel laag bij twintigers, long covid is geen sprookje en is behoorlijk aanwezig onder die groep (ik werk op een HBO en je hoort dit bijna dagelijks). En anecdotisch weet ik al van
meerdere dertigers in mijn omgeving die naar het ziekenhuis moesten, dat is echt wel meer dan die 5 op een miljoen.
Het blijft een soort N=1 observatie. Het aantal dertigers in de ziekenhuizen is heel erg klein als we op het coronadashboard kijken, de 50+ groep is vele malen groter, waarbij tot zeer recentelijk de 70+ groep de lijst aanvoerde.
De aanbeveling om geen AstraZeneca meer te gebruiken onder de 60 kwam ook tot stand omdat zeker voor jongeren de kans op bijwerkingen veel groter was relatief gezien dan de kans op problemen door corona.