Welke kaart? welke kleurtjes?crimby schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:57:
Inmiddels heeft de regering weer op de kaart kleurtjes gezet. 15 mei op geel en nu een week later weer op oranje. Wordt wat deze zomer....
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 27 mei 2021
Positief getest: 3.426
Totaal: 1.637.466 (+3.328 ivm -98 corr.)
Perc. positief 23 mei - 25 mei: 8,8%
Opgenomen: 69
Huidig: 971 (-88)
Opgenomen op IC: 14
Huidig: 541 (-18)
Overleden: 16
Totaal: 17.592 pic.twitter.com/AzPdCTNyhF
Ik gok de reisadviezen van BuZa
[ Voor 57% gewijzigd door vuurtjih op 27-05-2021 15:17 ]
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Toch een stijging van 500-600 vergeleken met gisteren en eergisteren
[ Voor 6% gewijzigd door Agent47 op 27-05-2021 15:18 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Een deel van Griekenland bijvoorbeeld. Daar zijn sommige eilanden weer op oranje, dat betekend verplichte PCR test voor terugvlucht en hier in quarantaine na terugkomst
Niets aan de hand, de cijfers lopen normaal gesproken altijd op richting het eind van de week. Een golfbeweging met het hoogtepunt op vr/za en het dieptepunt op zo/maAgent47 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:18:
[...]
Het is ook ~1200 lager dan vorige week donderdag, juist positief dus!
[ Voor 8% gewijzigd door Jorizzz op 27-05-2021 15:20 ]
Week op week een daling van 1200, -26%. Gaat nog steeds heel hard omlaag.Agent47 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:18:
[...]
Met een pinksterweekend ertussen kan je beter week-op-week kijken.4632 was het vorige week donderdag. Daling van meer dan 28%.Agent47 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:18:
[...]
Vorige week:
dinsdag: 5.326
woensdag: 4.549
donderdag: 4.632
vrijdag: 4.148
zaterdag: 3.162
zondag: 3.422
maandag: 2.690
Deze week:
dinsdag: 2.462
woensdag: 2.754
donderdag: 3.328
vrijdag:
zaterdag:
zondag:
maandag:
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Vergeleken met vorige week een daling van ruim 1200, het is maar net welke cijfers je vergelijkt!Agent47 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:18:
[...]
Ik ben er positief over!
Het zit aan de lage kant van wat er verwacht was:Agent47 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:18:
[...]
Met het huidige groeipercentage van -30% is voor vandaag een aantal van ca 3700 te verwachten. Daarmee zal het 7-daags gemiddelde onder de 3200 zakken en dat is het laagste gemiddelde sinds 2 oktober, het begin van de 2e golf.
— Martijn Broekman (@TijnBroekman) 27 mei 2021
België is ook weer in de negatieve groei gekomen. pic.twitter.com/UmW0gTRj7W
Ah ok... Heel onverwacht ook..Agent47 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:18:
[...]
Was ook slim om gelijk te boeken ook!
En pakketreizen die geannuleerd worden.Indoubt schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:18:
[...]
Een deel van Griekenland bijvoorbeeld. Daar zijn sommige eilanden weer op oranje, dat betekend verplichte PCR test voor terugvlucht en hier in quarantaine na terugkomst
Net omgeboekt van Egypte naar Rhodos en we kunnen weer opnieuw beginnen....
Ik weet niet wanneer je precies van plan was om te gaan, maar als dat nog wat in de toekomst ligt is de kans nog groot dat het nog weer veranderd. Ik weet niet hoe reisbureaus er mee om gaan, maar persoonlijk zou ik pas vlak voor vertrek het uiteindelijke besluit willen nemen.crimby schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:24:
[...]
En pakketreizen die geannuleerd worden.
Net omgeboekt van Egypte naar Rhodos en we kunnen weer opnieuw beginnen....
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
De eerste twee veiligheidsregio's zijn afgeschaald naar risiconiveau ernstigWouterG schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:59:
[...]
Klopt, landelijk zitten we nog ruim in zeer ernstig wat ziekenhuisopnames betreft.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/veiligheidsregio
Voor de maatregelen maakt het niets uit, die zijn landelijk.
12 juni... net de twijfel of het nog gaat veranderen. Maargoed toen we vorige week omboekte waren we ook wel zeker dat het goed kwam.Woy schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:26:
[...]
Ik weet niet wanneer je precies van plan was om te gaan, maar als dat nog wat in de toekomst ligt is de kans nog groot dat het nog weer veranderd. Ik weet niet hoe reisbureaus er mee om gaan, maar persoonlijk zou ik pas vlak voor vertrek het uiteindelijke besluit willen nemen.
En dat is op basis van de cijfers van afgelopen maandag. Op basis van de cijfers van vandaag zouden Flevoland en Groningen ook afgeschaald worden en zit Kennemerland precies op de grens.WouterG schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:33:
[...]
De eerste twee veiligheidsregio's zijn afgeschaald naar risiconiveau ernstig![]()
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/veiligheidsregio
Ik denk dat als het over elf dagen opnieuw bepaald wordt, vrijwel alle veiligheidsregio's naar 'ernstig' zullen gaan, en een aantal zelfs nog lager
Gaan we op een gevenmoment weer over naar regionale regels of is daar geen sprake meer van?
eamelink schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:39:
[...]
En dat is op basis van de cijfers van afgelopen maandag. Op basis van de cijfers van vandaag zouden Flevoland en Groningen ook afgeschaald worden en zit Kennemerland precies op de grens.
Ik denk dat als het over elf dagen opnieuw bepaald wordt, vrijwel alle veiligheidsregio's naar 'ernstig' zullen gaan, en een aantal zelfs nog lager
Denk het niet, alle burgemeesters wilden dat supergraag, totdat ze een keer moesten ingrijpen en dan wezen ze liever naar de centrale overheid om iets te gaan doen, want die opstandige burgers waren toch wel erg lastigjoppe113 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:41:
Gaan we op een gevenmoment weer over naar regionale regels of is daar geen sprake meer van?
[...]
En als ze iets zouden moeten sluiten was het argument dat de mensen toch naar een andere regio naar het cafe gaan, dus sloten ze maar niks.
De lokale/regionale bluf is gecalled en komt niet meer terug denk ik
[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 27-05-2021 16:28 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Goede vraag. Mij persoonlijk lijkt mij dat iets voor later, na de zomer. Er even vanuit gaande dag we de komende maanden flink dalen qua aantallen en dat toch veel mensen zich laten vaccineren (ook veel van de twijfelaars), dan kan ik me nog wel voorstellen dat er in het najaar en winter hier en daar kleine clusters zich voordoen. In dat geval lijkt het mij handiger om die dingen lokaal aan te pakken, als aantoonbaar gemaakt kan worden dat het ook echt een lokaal probleem is.joppe113 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:41:
[...]
Want echt lokaal wordt hier in Nederland sowieso erg lastig. Nederland is klein en dichtbevolkt, veel verkeer door het hele land heen en veel internationaal verkeer. In Duitsland hebben ze het ook lokaal aangepakt (deels), maar Duitsland is vele malen groter en de bevolkingsdichtheid is lager. Er zijn grote steden, maar ook heel veel ruimte daartussen. Daar lijkt mij een regionale aanpak effectiever dan hier, alhoewel het natuurlijk wel kan; als er een wat grotere uitbraak is door een of ander boeren feestje in Groningen of Friesland, dan heef men in Limburg daar natuurlijk vrijwel zeker geen last van en vice versa.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
De laatste keer dat dat aan de orde was met regio IJsselland en nog een andere regio, kwam er geen verschil in regels met andere regio's om te voorkomen dat mensen dan van regio naar regio gingen, dus ik verwacht het niet.joppe113 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:41:
[...]
Echt, dit soort berichtgeving krijg ik echt de hik van:
:fill(white):strip_exif()/f/image/70nQOXWTxSRhYi8EaRKatwUz.png?f=user_large)
1) Pinksterenbesmettingen komen op zijn vroegst pas over een week terug in de cijfers.
2) Lekker met dagkoersen bezig vlak na een fesstdag i.p.v. week-op-week.
3) Heel misschien waren er mensen met de Pinksterdagen niet in teststraten te vinden waardoor de aantallen die dagen lager waren.
:fill(white):strip_exif()/f/image/70nQOXWTxSRhYi8EaRKatwUz.png?f=user_large)
1) Pinksterenbesmettingen komen op zijn vroegst pas over een week terug in de cijfers.
3) Heel misschien waren er mensen met de Pinksterdagen niet in teststraten te vinden waardoor de aantallen die dagen lager waren.
Er zijn gewoon heel veel mensen die het moeilijk vinden om het negativisme los te laten, en hij weet donders goed dat het sneller in het nieuws komt met negatief nieuws dan moet goede berichten.
Señor Sjon schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:34:
[Afbeelding]
Ach ja Ab Osterhaus is zelden op een positieve noot te betrappen. Dus het verbaast me nietsjoppe113 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:40:
Er zijn gewoon heel veel mensen die het moeilijk vinden om het negativisme los te laten, en hij weet donders goed dat het sneller in het nieuws komt met negatief nieuws dan moet goede berichten.
[...]
Het is ook "one man's opinion" dus dat neem ik ook niet echt serieus.
Hij wil denk ik weer graag eens in het nieuws komen. Hij zit toch niet in het OMT toch?
[ Voor 8% gewijzigd door Slasher op 27-05-2021 16:45 ]
Elect a clown, expect a circus.
Je zou inderdaad verwachten dat iemand zoals hij dat allemaal wel weet. Dus of hij of het AD zit stemming te maken.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
We zijn er toch nog niet?Señor Sjon schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:34:
[Afbeelding]
En wat gequote wordt is ook waar. Jouw conclusies zijn in elk geval veel stelliger dan wat hij beweert.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Hij heeft gelijk, als je de cijfers week op week bekijkt (hele week + weekdag) dan gaat het onverminderd goed. Wat hij de hickup van vandaag noemt slaat echt nergens op, die is er namelijk elke donderdag.DevWouter schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:01:
[...]
We zijn er toch nog niet?
En wat gequote wordt is ook waar. Jouw conclusies zijn in elk geval veel stelliger dan wat hij beweert.
Week op week een daling van 30%
Afgelopen vier donderdagen vergeleken:
6768
6017
4630
3426
Ik heb er cijfers bij, hij ook, maar gebruikt ze niet. Hij weet prima dat als iemand maandag bij familie is geweest, hij nu nog niet in de teststraat is geweest. Maar goed, eenzelfde scenario had je rond BF en uiteindelijk werd de winkelstraat maandenlang op slot gegooid. De indruk is vaak al genoeg om het narratief te ondersteunen.DevWouter schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:01:
[...]
Waar haalt hij dit vandaan? Heeft hij onderzoek gedaan de afgelopen week naar hoe mensen denken over de daling?"Onder veel mensen leeft het idee dat we definitief de dalende lijn te pakken hebben. Dat is niet zo, de maatregelen blijven belangrijk"
Schiet tussen de palen en je scoort!
Het is ook gewoon een onzinverhaal. Mensen als Ab raken in de vergetelheid als de crisis voorbij is, hij ziet ook cijfers van landen met een hoge vaccinatiegraad. Het beste voorbeeld is uiteraard Israël, wetende dat er vaccinweigeraars zijn en kinderen die niet gevaccineerd zijn is pessimisme meer een Don Quichot syndroom dan feitelijk te onderbouwen.xzaz schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:10:
[...]
Waar haalt hij dit vandaan? Heeft hij onderzoek gedaan de afgelopen week naar hoe mensen denken over de daling?
En jij weet net zoals hij dat als we nu alle maatregelen los laten we alles weer terug moeten opschalen. De hickup is niks meer dan een indicatie dat de cijfers nog steeds omhoog kunnen.Señor Sjon schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:10:
[...]
Ik heb er cijfers bij, hij ook, maar gebruikt ze niet. Hij weet prima dat als iemand maandag bij familie is geweest, hij nu nog niet in de teststraat is geweest. Maar goed, eenzelfde scenario had je rond BF en uiteindelijk werd de winkelstraat maandenlang op slot gegooid. De indruk is vaak al genoeg om het narratief te ondersteunen.
Maar goed. Het AD heeft het een gesprek gehad met een expert en schrijft maar 3 zinnen op. Dat zou ook een indicatie mogen zijn
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Dat stukje lijkt dan ook het enige te zijn wat ik als non-discutabel correct kan beschouwen.DevWouter schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:01:
[...]
De rest te weten: de vermeende hickup, dat wat je nu in cijfers ziet toewijsbaar zou moeten zijn aan een feestdag < 5 dagen geleden, dat niet. Dus het voornaamste deel van de aanleiding om het te uiten niet.
Dat lijkt me ook wat overdreven. Als we niet zouden vaccineren wel ja.DevWouter schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:22:
[...]
En jij weet net zoals hij dat als we nu alle maatregelen los laten we alles weer terug moeten opschalen. De hickup is niks meer dan een indicatie dat de cijfers nog steeds omhoog kunnen.
Het staat geschreven als of er een causaal verband is, maar het zijn twee losse quotes. Mogelijk is er een relatie en misschien is die causaal, maar dat weten we niet.gekkie schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:23:
[...]
De rest te weten: de vermeende hickup, dat wat je nu in cijfers ziet toewijsbaar zou moeten zijn aan een feestdag < 5 dagen geleden, dat niet. Dus het voornaamste deel van de aanleiding om het te uiten niet.
Wat betreft de uiting, de aanleiding daartoe wil ik ook weten.
Het is ook overdreven, maar dat was ook om aan te geven dat zonder context het lastig is om een uitspraak juist in te schatten.Gunner schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:24:
[...]
Dat lijkt me ook wat overdreven. Als we niet zouden vaccineren wel ja.
Of de huidige vaccineren genoeg is om een eventueele stijging in een alles-los situatie te dempen weet ik niet, maar het zal in elk geen positief effect hebben.
Eerlijk gezegd denk ik dat als we binnen een maand alles los zouden laten, er vrij weinig gebeurt. Dan is namelijk 45+ al aan de beurt geweest in de meeste regio's waardoor de zorg het ook allemaal aan kan.DevWouter schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:22:
[...]
En jij weet net zoals hij dat als we nu alle maatregelen los laten we alles weer terug moeten opschalen. De hickup is niks meer dan een indicatie dat de cijfers nog steeds omhoog kunnen.
Maar goed. Het AD heeft het een gesprek gehad met een expert en schrijft maar 3 zinnen op. Dat zou ook een indicatie mogen zijn
Mjah zoveelste aanvulling op de mental note dat als ik ooit met iets wat zich uitgeeft voor journalist te maken krijg, ik dingen voor publicatie wel lezen en goed dan wel afkeuren (en die mental note leeft op zich al sinds een vermeende quote van mij gebruikt is in de universiteitskrant).DevWouter schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:26:
[...]
Het staat geschreven als of er een causaal verband is, maar het zijn twee losse quotes. Mogelijk is er een relatie en misschien is die causaal, maar dat weten we niet.
Wat betreft de uiting, de aanleiding daartoe wil ik ook weten.
SI een interessant maar gevaarlijk experiment. kans en resultaat: De kans dat het weer sterk stijgt lijkt mij ook klein - dat ben ik met je eens, maar als dat gevolg/resultaat is dat de zorg toch weer sterk belast wordt zonder dat de medewerkers daar hebben kunnen bijkomen van drie golven is er nog steeds kans dat de zorg voor een deel omvalt. En er ligt nog voor een jaar aan 'operatie vouchers' die ingewisseld moeten worden voor een planbare maar wel noodzakelijke operatie, al zal een deel daarvan ondertussen wel overleden of niet meer behandelbaar zijn (met name bij kanker kan uitstel het verschil maken).Señor Sjon schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:35:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik dat als we binnen een maand alles los zouden laten, er vrij weinig gebeurt. Dan is namelijk 45+ al aan de beurt geweest in de meeste regio's waardoor de zorg het ook allemaal aan kan.
Ik doe nog even voorzichtig, niet voor mijzelf per sé maar wel voor de zorg.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Vergeet ook niet dat bij een stijging nu die stijging al snel gaat samenvallen met de start van de zomervakanties. Dan gaan ook massa's zorgmedewerkers met verlof.franssie schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:57:
[...]
SI een interessant maar gevaarlijk experiment. kans en resultaat: De kans dat het weer sterk stijgt lijkt mij ook klein - dat ben ik met je eens, maar als dat gevolg/resultaat is dat de zorg toch weer sterk belast wordt zonder dat de medewerkers daar hebben kunnen bijkomen van drie golven is er nog steeds kans dat de zorg voor een deel omvalt. En er ligt nog voor een jaar aan 'operatie vouchers' die ingewisseld moeten worden voor een planbare maar wel noodzakelijke operatie, al zal een deel daarvan ondertussen wel overleden of niet meer behandelbaar zijn (met name bij kanker kan uitstel het verschil maken).
Ik doe nog even voorzichtig, niet voor mijzelf per sé maar wel voor de zorg.
Als we nog een week of 2-3 wachten is praktisch iedereen ingeënt die wil en boven de zeg 30 is, dan heb je al een veel betere marge ingebouwd. (al zou ik liever nog 2-3 weken langer wachten, de boel los gooien voor de populatie van 10-30 gaat voor mutatiekansen zorgen die ik zelf zou willen voorkomen, maar die risicocalculatie laat ik maar over aan de experts)
[ Voor 14% gewijzigd door pagani op 27-05-2021 18:02 ]
De regering trekt 6 miljard extra uit om ondernemers tot eind september te ondersteunen.
Het lijkt mij een indicatie dat we in ieder geval tot eind september nog niet terug naar 'normaal' kunnen.
Het lijkt mij een indicatie dat we in ieder geval tot eind september nog niet terug naar 'normaal' kunnen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik zou die link niet direct leggen. 1 september moet die tijdelijke coronawet weer verlengd worden maar ze kunnen prima losse maatregelen eerder afschaffen. En anders zitten we er tot het volgende verlengmoment zag vast, 1 december.Yaksa schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:12:
De regering trekt 6 miljard extra uit om ondernemers tot eind september te ondersteunen.
Ik begrijp vooral niet wat die eerste zin met de tweede te maken hebben. Ja, de daling is definitief ingezet. En ja, maatregelen zijn nog nodig. Dat zien de meeste mensen ook gewoon in, volgens mij zijn er maar weinig die zeggen, "We dalen, alle remmen kunnen weer los!"xzaz schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:10:
[...]
Waar haalt hij dit vandaan? Heeft hij onderzoek gedaan de afgelopen week naar hoe mensen denken over de daling?
Nouja de voor niet alle bedrijven zal de vakantieperiode traditioneel een vetpot zijn, dus ik kan me wel voorstellen dat het in feite over de vakantie heen wordt geteld, met dan 1 maand extra om in het nieuwe "bedrijfsjaar" weer op stoom te komen.Yaksa schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:12:
autje schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:33:
[...]
Ik begrijp vooral niet wat die eerste zin met de tweede te maken hebben. Ja, de daling is definitief ingezet. En ja, maatregelen zijn nog nodig. Dat zien de meeste mensen ook gewoon in, volgens mij zijn er maar weinig die zeggen, "We dalen, alle remmen kunnen weer los!"
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het is nog geen remmen los, maar ik vrees dat de discipline wel sneller afneemt de dat maatregelen afgeschaft worden. Echter zolang het niet problematisch wordt zal het gedoodgd worden. (En waarschijnlijk krijgen we daardoor een long tail effect op allerlei statestieken)
Dus een continuering van wat er al een tijdje gaande is.DevWouter schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:57:
Het is nog geen remmen los, maar ik vrees dat de discipline wel sneller afneemt de dat maatregelen afgeschaft worden. Echter zolang het niet problematisch wordt zal het gedoodgd worden.
De impact zal inderdaad afnemen, maar er zullen wel serieuze incidenten blijven. Afhankelijk hoe mensen dat beleven zal daar nog wel enige discussie over blijven hoe ernstig dat is.Señor Sjon schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:35:
[...]
Eerlijk gezegd denk ik dat als we binnen een maand alles los zouden laten, er vrij weinig gebeurt. Dan is namelijk 45+ al aan de beurt geweest in de meeste regio's waardoor de zorg het ook allemaal aan kan.
Huh... Dat dacht ik ook, maar als ik naar https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/gedrag kijk dan zie ik daar niet echt bewijs voor mijn uitspraak. Gaat weliswaar over de vorige periode, maar ik was overtuigd dat het op alle fronten zou dalen. Er is zelfs één maatregel gestegen tot mijn verbazing.gekkie schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:01:
[...]
Dus een continuering van wat er al een tijdje gaande is.
Dit zijn dezelfde mensen die vroeger mee op stap gingen en als het dan hun moment was om een rondje te doen plots naar huis of de wc moesten.Ankona schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:53:
[...]
Ik hoor teveel mensen om mij heen de noodzaak van (zichzelf) laten vaccineren in twijfel trekken. Sterkste argument, ons met zijn allen uit de ellende prikken, is dan voor hun een stuk minder sterk geworden. Er zijn echt een hoop mensen die die prik prima voor een ander vinden maar zelf liever overslaan.
Ik loste dat op door hun bierflesje vol te pissen als ze dronken waren
Ik kom die interne mondkapjesplicht eigenlijk alleen tegen bij bedrijven of organisaties die publiek toegankelijk zijn. Zodra je daar voorbij de receptie bent wordt de soep ook minder heet gegeten dan hij opgediend werd.DevWouter schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:57:
[...]
***members only***
Het is nog geen remmen los, maar ik vrees dat de discipline wel sneller afneemt de dat maatregelen afgeschaft worden. Echter zolang het niet problematisch wordt zal het gedoodgd worden. (En waarschijnlijk krijgen we daardoor een long tail effect op allerlei statestieken)
Verwijderd
Bij ons zijn alle stickers ook weggehaald. Eigenlijk geen idee of je het nog moet dragen. Denk dat het nu 50-50 is wat betreft het dragen. En van de 50% dragers heeft hem nog minstens de helft op de kin hangen.DevWouter schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:57:
[...]
***members only***
De prioriteit en angst is weg.. Koffiekamers zitten weer als vanouds vol. En eerlijk gezegd heb ik al een tijdje geen gevallen meer in mijn omgeving.
Die kans is zeker plausibel, maar geen gegarandeerd 100%. Vandaar dat waakzaamheid zeker niet onverstandig is. Stapje voor stapje, korte periode monitoren wat het effect is binnen een tijdsbestek van bijvoorbeeld 2 weken, volgende versoepelingen. En blijven monitoren om effect te beoordelen.Señor Sjon schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:35:
[...]
Daarmee behoud je meer regie over de situatie. Mocht het noodzakelijk zijn een pas op de plaats te nemen, dan kan dit ook wat makkelijker.
Netto zal het vermoedelijk ook verder helemaal niet eens zo veel uitmaken. Met een maand of 2, hooguit 3, zitten we vermoedelijk nog maar met een minimum aan maatregelen. Dat niet al te lang erna hoogstwaarschijnlijk volledig uitgefaseerd wordt, in ieder geval buiten de gezondheidszorg.
Wat zou je omschrijven als een serieus incident? Oplevingen waardoor er lokaal toch pieken in opnames zijn? Of weer richting overbelaste zorg? Want de kans op 't 2e begint nu heel snel af te nemen in mijn ogen, omdat er zoveel ingeënt zijn en die groep snel groeit.DevWouter schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:02:
[...]
De impact zal inderdaad afnemen, maar er zullen wel serieuze incidenten blijven. Afhankelijk hoe mensen dat beleven zal daar nog wel enige discussie over blijven hoe ernstig dat is.
En dan wordt de afweging, moeten we als land kostte wat 't kost een mensenleven redden of wegen de kosten/maatschappelijke schade om een paar honderd sterfgevallen en een paar duizend long-covid gevallen te voorkomen daar niet tegen op?
Ik vind dat lastig inschatten - want alles nu/ op enig moment in de komende weken vrijgeven is toch wel een experiment met het risico op een beroerde uitkomst, wat je ook niet wilt hebben.
Als een maatregel ingevoerd is stellen ze die niet meer ter sprake, dat is wel duidelijk. De avondklok eindigde alleen omdat het kabinet het initiatief nam, de kamer stelde die avondklok niet ter discussie bij elke verlenging. Neem nu iets als dat alcoholverbod na 20.00. Waarom heeft niemand daar nog moeite genomen om het af te schaffen? Het is denk ik een van de meest zinloze maatregelen. Alhoewel ik soms Den Haag er van verdenk dat ze het glad vergeten zijn dat verbod. Of in afwezigheid van de avondklok is dit nu de centrale pilaar waarop het beleid steunt.redwing schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:52:
Maar nu vergelijk je de verkeerde dingen. Je moet alleen kijken naar de dingen waar ze het echt niet mee eens zijn. En voorlopig zijn de meeste dingen logisch geweest. Die kosten voor de testen waren ze echt op tegen dus daar is iets aan gedaan. Maar b.v. die avondklok zijn ze nooit echt op tegen geweest.
Het kabinet is handig geweest om andere partijen in een lastige positie te brengen. De avondklok was het huzarenstukje van die oefening. Je mag tegenstemmen, maar dan heb je potentieel bloed aan je handen dan wel vervreemd je kiezers. Een handig staaltje strategie, want niemand kan of durft meer een kant op te gaan.Een discussie starten over iets waar iedereen het over eens is, is inderdaad voor spek en bonen. En hun eigen werkelijkheid? Gedurende de hele periode waren we het in meerderheid eens met het beleid. We hebben in de tussentijd zelfs verkiezingen gehad waarbij er niets is verandert. Over het algemeen zijn we (de bevolking dus) het dus gewoon eens met wat daar gebeurt. Jij en ik iig niet, maar wij zijn toch echt in de minderderheid.
Degene die nog op de meest bewonderingswaardige manier oppositie voert tegen excessen van het beleid is Kees van der Staaij. Ik heb weinig op met de SGP doorgaans, maar hij zit er nog het redelijkste in.
Afschaffen, dat is mijn idee. Die belofte om naar het oude normaal terug te keren mag zo langzamerhand wel ingelost worden. Na de zomermaanden al die wetgeving afvoeren, het grapje heeft lang genoeg geduurd. Hoe lang moeten we anders nog met maatregelen leven omwille van een potentiële variant? Nog 1 jaar? 5 jaar? Nog langer? Of gaan we het zo doen dat in de wintermaanden de coronawetgeving weer ontwaakt en de 1,5 meter en mondkapjes seizoensgebonden wettelijk afgedwongen worden?Tja, maar wat is jouw idee dan? Niets doen en op een volgende golf wachten, of nog net een paar procent erbij krijgen en met wat geluk geen golf meer krijgen?
Het OMT zaait met angst, of probeert dat. Dit soort berichten zijn net alsof ze "wolf!" roepen. Staan ze moeilijk te doen over een paar dagen eerder versoepelen, kennelijk missen ze alle gunstige ontwikkelingen. Doden door corona zijn sterk teruggedrongen, de ziekenhuizen beginnen weer leeg te lopen. Al die dingen lijken ze niet te erkennen. In plaats daarvan zwaaien ze met een mogelijk dreiging en dat we maatregelen moeten blijven houden. Nu dan ook Ab Osterhaus die een duit in dat zakje wil doen. Paar maanden geleden stond die overigens nog Van Dissel af te branden bij elke gelegenheid die hij kreeg, nu is hij ineens voor.Waarom heb jij overal zo'n angst voor? Want een andere reden dat jij iedere keer angst benoemd zie ik niet.
Bij hun laatste bericht zijn ze dan kennelijk de bijlage vergeten bij de mail, want ik zie niets wat hun bewering ondersteund.Ze hebben continue onderbouwing (veelal van het RIVM). Of je het wel of niet eens bent met de onderbouwing kan, maar je kunt niet zeggen dat er geen onderbouwing is.
Die mondkapjesplicht was ook zinloos. Sterk staaltje paniekvoetbal destijds, want laten we wel wezen ondanks een plicht tot die dingen bleven de getallen explosief stijgen destijds. De daling kwam pas toen de harde lockdown ingevoerd werd.DevWouter schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:57:
***members only***
Zoals de gemiddelde Nederlander omgaat met die mondkapjes maakt het niet uit of je er eentje draagt of niet. Genoeg mensen die zo'n ding hergebruiken tot het van ellende uit elkaar valt. Nog voor ze de winkel uit gaan frummelen ze het mondkapje in hun zak om het bij de volgende winkel weer uit de zak te vissen. Dan heb je ook voldoende mensen die het even afdoen om aan hun gezicht te krabben of omdat hun telefoon ze niet wil herkennen.
Helaas zal je nog zien dat ze die vermaledijde plicht het langste er in gaan houden.
Nouja bij het thuiswerken is misschien verandert dat men vindt dat het nu niet meer kan, kun je nog steeds aangeven dat je het volgt ;-)DevWouter schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:07:
[...]
Huh... Dat dacht ik ook, maar als ik naar https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/gedrag kijk dan zie ik daar niet echt bewijs voor mijn uitspraak. Gaat weliswaar over de vorige periode, maar ik was overtuigd dat het op alle fronten zou dalen. Er is zelfs één maatregel gestegen tot mijn verbazing.
Als ik de fietsenrekken en parkeerplaatsen zie, dan vraag ik me af waarom iedereen die iedere dag op nieuw bij kantoorpanden neer zet, vervolgens naar huis gaat en het vervoermiddel s'avonds weer op haalt.
Want daar zie ik grote verschillen met begin van het jaar en weinig verschillen met hoe ik me herinner dat het pre-corona was. Hetzelfde voor de files hier in het dorp op de binnenring vanaf een uurtje of 16:00.
Heb niet het gevoel dat iedereen niks meer doet, maar inderdaad wel wat jij beschreef, dat er bij een of meerdere maatregelen naar keuze de discipline er wel af gaat.
[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 27-05-2021 20:35 ]
Hoezo zouden er serieuze incidenten blijven? Corona is net als griep seizoensgebonden. Ik verwacht eerder dat tijdens de zomer geen ene fluit gebeurt wat corona betreft, net als afgelopen zomer.DevWouter schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:02:
[...]
De impact zal inderdaad afnemen, maar er zullen wel serieuze incidenten blijven. Afhankelijk hoe mensen dat beleven zal daar nog wel enige discussie over blijven hoe ernstig dat is.
Idempotent.
Dat is voor iedereen een persoonlijk criteria.rik86 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:09:
[...]
Wat zou je omschrijven als een serieus incident? Oplevingen waardoor er lokaal toch pieken in opnames zijn? Of weer richting overbelaste zorg? Want de kans op 't 2e begint nu heel snel af te nemen in mijn ogen, omdat er zoveel ingeënt zijn en die groep snel groeit.
Het lijkt me verstandig dat we die discussie gaan vermijden. Die discussie leidt snel tot hoeveel een mensenleven waard is. Ik pas daarvoor.En dan wordt de afweging, moeten we als land kostte wat 't kost een mensenleven redden of wegen de kosten/maatschappelijke schade om een paar honderd sterfgevallen en een paar duizend long-covid gevallen te voorkomen daar niet tegen op?
Het is spreektaal, maar ik vermoed dat je "beoordelen" bedoeldIk vind dat lastig inschatten - want alles nu/ op enig moment in de komende weken vrijgeven is toch wel een experiment met het risico op een beroerde uitkomst, wat je ook niet wilt hebben.
En ja, dat beoordelen is ook lastig.
Even los van je voorspelling: midden tijdens de vorige zomer ontstond waarschijnlijk de tweede golf waar we t/m vandaag mee bezig zijn. Het hangt er dus vanaf wat je bedoelt als je schrijft dat er 'geen ene fluit gebeurt'.MainframeX schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:41:
[...]
Ik verwacht eerder dat tijdens de zomer geen ene fluit gebeurt wat corona betreft, net als afgelopen zomer.
Zie bijvoorbeeld deze grafiek (specifiek vanaf 11 juli)
https://ourworldindata.or...breaks=false&country=~NLD
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
De grafiek schiet eind september omhoog. Einde zomer.Number10 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:47:
[...]
Even los van je voorspelling: midden tijdens de vorige zomer ontstond waarschijnlijk de tweede golf waar we t/m vandaag mee bezig zijn. Het hangt er dus vanaf wat je bedoelt als je schrijft dat er 'geen ene fluit gebeurt'.
Idempotent.
@CMD-Snake
Het voorbeeld was ter ilustratie dat er de intentie is om de maatregelen te negeren.
Verder zijn de effectiviteit van mondkapjes een onderwerp waarbij moderators een verbod op hebben gelegd in dit topic.
Het voorbeeld was ter ilustratie dat er de intentie is om de maatregelen te negeren.
Verder zijn de effectiviteit van mondkapjes een onderwerp waarbij moderators een verbod op hebben gelegd in dit topic.
Waar zou dat uit moeten blijken, alle informatie die ik van ze zie voorspelt en bevestigd die dalingen en gunstige ontwikkelingen, bij herhaling.CMD-Snake schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:16:
Het OMT zaait met angst, of probeert dat. Dit soort berichten zijn net alsof ze "wolf!" roepen. Staan ze moeilijk te doen over een paar dagen eerder versoepelen, kennelijk missen ze alle gunstige ontwikkelingen.
Doden door corona zijn sterk teruggedrongen, de ziekenhuizen beginnen weer leeg te lopen. Al die dingen lijken ze niet te erkennen.
Kun je me aangeven waar je uit afleidt dat het "blijven houden" is, in tegenstelling tot wat ik er haal, namelijk: het zou kunnen, afhankelijk van allerlei zaken die, dat we beperkt sommige maatregelen moeten overwegen om te herintroduceren.In plaats daarvan zwaaien ze met een mogelijk dreiging en dat we maatregelen moeten blijven houden.
Past misschien iets minder in je generieke verhaal wat je, laat ik eens complimenteus zijn, vrij consistent herhaald, dat iedereen in Den Haag en Bilthoven er op uit is om maatregelen in stand te houden en nooit wat wil afschaffen, om .. om .. ja waarom eigenlijk ?
Veel verder dan dat dat vanuit een zucht naar machtsbehoud zou zijn komt het volgens mij niet.
Tsja Ab Osterhaus, op zich heeft hij in mijn optiek gelijk om waakzaam te zijn (en dus goed te monitoren), we hebben ons vorig najaar ook aardig gebrand na de positieve zomer. De vooruitzichten zijn nu beter dankzij vaccinatie, maar gezien de situatie in buitenlanden en mogelijk her-import, is het verstandig om dat zo veel mogelijk te proberen in de gaten te houden (en ik denk dat dat nog niet mee gaat vallen, vanuit de redenatie "alles kan (ook in relatie met buitenlanden) want we zijn gevaccineerd", wat de potentie heeft om terug te komen als een boemerang a la onze start met de redenatie van "er landen hier geen vliegtuigen uit Wuhan").Nu dan ook Ab Osterhaus die een duit in dat zakje wil doen. Paar maanden geleden stond die overigens nog Van Dissel af te branden bij elke gelegenheid die hij kreeg, nu is hij ineens voor.
De grafiek gaat omhoog op 11 juli. Dan is er dus al sprake van exponentiële groei.MainframeX schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:48:
[...]
De grafiek schiet eind september omhoog. Einde zomer.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
"Blijven" als in "zolang de crisis blijft bestaan" en niet als in "tot het einde der tijden"MainframeX schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:41:
[...]
Hoezo zouden er serieuze incidenten blijven?
"Serieus" als in "men gaat dood" of "heeft levenslang last" net zoals bij dat bij anderen virussen kan voorkomen.
Ja, maar in verhouding tot de griep heeft het seizoen veel minder invloed op de verspreiding dan menselijke gedrag.Corona is net als griep seizoensgebonden.
In de zomer is er juist heel veel gebeurt. Zie Wikipedia: Coronacrisis in Nederland (Juni 2020)Ik verwacht eerder dat tijdens de zomer geen ene fluit gebeurt wat corona betreft, net als afgelopen zomer.
Tip: vergelijk de R-waarde van maart- sept 2020 met de R-waarde maart-mei 2021. Dan zie je dat het momentum voor de stijging van september 2020 al begon in april 2020. Na blijft de R dalen. Er is nu geen momentum zoals in 2020. Dit natuurlijk zonder rekening te houden met nieuwe sars-cov-2 varianten die misschien einde zomer roet in het eten gooien.Number10 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:47:
[...]
Even los van je voorspelling: midden tijdens de vorige zomer ontstond waarschijnlijk de tweede golf waar we t/m vandaag mee bezig zijn. Het hangt er dus vanaf wat je bedoelt als je schrijft dat er 'geen ene fluit gebeurt'.
En hier zie je dat gedurende zomer gemiddeld 1 à 2 mensen per dag stierven aan corona: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfteDevWouter schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:03:
[...]
"Blijven" als in "zolang de crisis blijft bestaan" en niet als in "tot het einde der tijden"
"Serieus" als in "men gaat dood" of "heeft levenslang last" net zoals bij dat bij anderen virussen kan voorkomen.
[...]
Ja, maar in verhouding tot de griep heeft het seizoen veel minder invloed op de verspreiding dan menselijke gedrag.
[...]
In de zomer is er juist heel veel gebeurt. Zie Wikipedia: Coronacrisis in Nederland (Juni 2020)
In mijn optiek echt geen reden om een land van 17 miljoen mensen op slot te houden. Wat mij betreft mag het bangeschijterige gedoe in juni wel voor een paar maanden op een laag pitje. Eind september mag je dan weer.
Idempotent.
Het ‘op slot houden’ gebeurt dan ook absoluut niet.MainframeX schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:11:
[...]
En hier zie je dat gedurende zomer gemiddeld 1 à 2 mensen per dag stierven aan corona: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte
In mijn optiek echt geen reden om een land van 17 miljoen mensen op slot te houden. Wat mij betreft mag het bangeschijterige gedoe in juni wel voor een paar maanden op een laag pitje. Eind september mag je dan weer.
Succes nummer corona broeinest ‘de kroeg binnen’ gaat over een week weer open
PSN
Wellicht dat het framen als een samenzweringtheorie je argumentatie helpt. Ik zie het eerder als dat niemand in Den Haag echt keuzes durft te maken. Net als met die lockdown, we plakken er telkens een stukje aan want dat is wel zo makkelijk. Geen moeilijk beslissingen die genomen hoeven worden, alles blijft zoals het was. Terugzakken in dat warme bad en over drie weken zien we wel weer. Aan het einde van de lockdown hadden we nog net zo min een plan als dat er in gingen.gekkie schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:53:
Veel verder dan dat dat vanuit een zucht naar machtsbehoud zou zijn komt het volgens mij niet.
Versoepelen neemt durf en wat visie, laat het daar nu vooral aan ontbreken. Ze acteren alleen als het niet anders kan. Of omdat het uit de klauw is gelopen of omdat de onvrede zo groot is geworden dat ze wel moeten versoepelen.
Zelfs dan hoeft het niet meer. We plukken dan de vruchten van die vaccinatie. Tot op heden bleken de vaccins ook goed stand te houden tegen varianten, ook de Indiase variant kunnen de betere vaccins aan.MainframeX schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:11:
Eind september mag je dan weer.
Mooie definitie van "niks"MainframeX schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:11:
[...]
En hier zie je dat gedurende zomer gemiddeld 1 à 2 mensen per dag stierven aan corona: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte
Als jij een maand langer "ook je onderbroek vol poept door bang te zijn" (leuk hé, zo onnodig hyperbool) dan hoef je in september niet opnieuw te beginnen.In mijn optiek echt geen reden om een land van 17 miljoen mensen op slot te houden. Wat mij betreft mag het bangeschijterige gedoe in juni wel voor een paar maanden op een laag pitje. Eind september mag je dan weer.
Wat definieert voor jou dan een "echte" danwel "moeilijke" keuze ?CMD-Snake schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:16:
Wellicht dat het framen als een samenzweringtheorie je argumentatie helpt. Ik zie het eerder als dat niemand in Den Haag echt keuzes durft te maken. Net als met die lockdown, we plakken er telkens een stukje aan want dat is wel zo makkelijk. Geen moeilijk beslissingen die genomen hoeven worden, alles blijft zoals het was. Terugzakken in dat warme bad en over drie weken zien we wel weer. Aan het einde van de lockdown hadden we nog net zo min een plan als dat er in gingen.
Je lijkt tevens doorgaan op de gekozen weg hier al gelijk van uit te sluiten, waarom zou dat er niet aan kunnen voldoen ?
Wellicht omdat een deel van de bevolking aangemoedigd door media dan ook graag op de troepen vooruit loopt. Het hele samenspel biedt ze dan ook vrij weinig kansen om daar een gevoel te geven dat men bijtijds is.Versoepelen neemt durf en wat visie, laat het daar nu vooral aan ontbreken. Ze acteren alleen als het niet anders kan. Of omdat het uit de klauw is gelopen of omdat de onvrede zo groot is geworden dat ze wel moeten versoepelen.
Vandaar ook dat het conditioneel gesteld werd:Zelfs dan hoeft het niet meer. We plukken dan de vruchten van die vaccinatie. Tot op heden bleken de vaccins ook goed stand te houden tegen varianten, ook de Indiase variant kunnen de betere vaccins aan.
Als we als nog varianten krijgen die ...
Lokaal zouden we uitbraakjes kunnen krijgen door lokale clusters met een beperkte vaccinatiegraad, maar dat kan zich natuurlijk wel weer uitbreiden als tussen meerdere van die lokale clusters weer veel uitwisseling is ...
Enzovoorts
En dan nog lijkt de verwachting dat het dan maar tijdelijk en lokaal een R boven de 1 op levert.
Maar bijvb met de situatie in het buitenland in ogenschouw, is het niet gek om te verwachten dat er wellicht maatregelen op dat vlak nog blijven, waarschijnlijk Europees, om het reisverkeer met bepaalde buitenlanden nog te remmen.
Dus ik zie niet in waarom "the usual suspects", zoals dat benoemd schijnt te moeten worden, dat zo graag willen benoemen als angst zaaien ?
Mij lijkt het een vrij brede en reeele lange termijn voorspelling, waarmee je in je beleid de komende tijd rekening kunt houden. Bijvb. door te zorgen dat je de digitale kaartenbak van iedereen die nu meehelpt met vaccineren, nog eventjes warm en beschikbaar houdt, mocht er nog een vervolg vaccinatie campagne nodig zijn, etc.
Vergeet niet dat de communicatie waar over hier doorgaans geschreven wordt dat het angst zaaien zou zijn, niet voor jou bedoeld is, maar voor de beleidsmakers, om scenario's te hebben waarop ze dingen voor kunnen bereiden voor het geval dat. En daarmee om te doen, waarop doorgaans diezelfde mensen dan zo'n kritiek hebben als is gebleken is dat men iets niet tot in de puntjes voorbereid had en had zien aankomen.
Kortom misschien kan het helpen om die communicatie als ontvanger ook een beetje te lezen met de blik van de ontvanger waarvoor het bedoeld was door de zender.
Er is nog altijd wel een verschil tussen "open op anderhalve meter" en "shotjes klappen in de skihut" natuurlijk.YakuzA schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:16:
[...]
Het ‘op slot houden’ gebeurt dan ook absoluut niet.
Succes nummer corona broeinest ‘de kroeg binnen’ gaat over een week weer open
Pas wanneer dat laatste weer kan durf ik te zeggen dat we hebben gewonnen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Wanneer er alchol wordt geintroduceerd dan zie je dubbel en mag je op 0,75 meter staan... En omdat het drie leuke meiden zijn mag je op 0,25 meter staan zodat je totaal op 1,50 meter uitkomt... En wat bedoel je met "je bent dronken, ga naar huis"?Stoney3K schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:33:
[...]
Er is nog altijd wel een verschil tussen "open op anderhalve meter" en "shotjes klappen in de skihut" natuurlijk.
Voor de duidelijkheid, ik ben het met je eens. Bij naleving is veel mogelijk zonder dat we veel zorgen hoeven te maken.
Dat verschil is flink veel kleiner dan kroeg open vs kroeg dicht.Stoney3K schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:33:
[...]
Er is nog altijd wel een verschil tussen "open op anderhalve meter" en "shotjes klappen in de skihut" natuurlijk.
Wat bedoel je met ‘gewonnen’?
Gewonnen van wat of wie?
En wie zijn ‘we’?
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 27-05-2021 22:12 ]
PSN
Neem nu die hele show voor het versoepelen begon. Iedereen die maar hard genoeg kon roepen kreeg ineens zijn zin. Burgemeesters zijn boos? Versoepelen. OMT is nu boos. Dan weer niet versoepelen. Het hele beleid bleek ineens onderhandelbaar. Maak een keuze en sta daar ook voor, want in een weekend tijd draaiden ze zo snel rondjes dat je er haast duizelig van zou worden.gekkie schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:32:
Wat definieert voor jou dan een "echte" danwel "moeilijke" keuze ?
Je lijkt tevens doorgaan op de gekozen weg hier al gelijk van uit te sluiten, waarom zou dat er niet aan kunnen voldoen ?
Daarvoor hadden ze er ook last van. Ineens met grote spoed dan iets doen om de opiniepeilingen er kennelijk om vroegen, dan weer iets doen om de oppositie de wind uit de zeilen te halen.
Nee, ze hebben zo lang gewacht en gedraaid dat de keuze voor ze is gemaakt. Als het maar lang genoeg duurt nemen mensen die regels ook steeds minder serieus en dat merkte je al richting het einde van de lockdown. Het kabinet bood geen perspectief, dan geven mensen zichzelf wel perspectief cadeau.Wellicht omdat een deel van de bevolking aangemoedigd door media dan ook graag op de troepen vooruit loopt. Het hele samenspel biedt ze dan ook vrij weinig kansen om daar een gevoel te geven dat men bijtijds is.
Waarom zoekt het OMT dan voor die boodschap de media op? Dat is het hele eieren eten, als dit dan een boodschap aan het kabinet was kan het een e-mail zijn aan een paar bewindslieden, echter zoeken de OMT leden toch graag de media op voor hun boodschap.Vergeet niet dat de communicatie waar over hier doorgaans geschreven wordt dat het angst zaaien zou zijn, niet voor jou bedoeld is, maar voor de beleidsmakers, om scenario's te hebben waarop ze dingen voor kunnen bereiden voor het geval dat. En daarmee om te doen, waarop doorgaans diezelfde mensen dan zo'n kritiek hebben als is gebleken is dat men iets niet tot in de puntjes voorbereid had en had zien aankomen.
Kortom misschien kan het helpen om die communicatie als ontvanger ook een beetje te lezen met de blik van de ontvanger waarvoor het bedoeld was door de zender.
Dat is het kabinet, bij het OMT/RIVM was en is dat vrij beperkt (beetje rond het sluiten en openen van scholen misschien).CMD-Snake schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:24:
[...]
Neem nu die hele show voor het versoepelen begon. Iedereen die maar hard genoeg kon roepen kreeg ineens zijn zin. Burgemeesters zijn boos? Versoepelen. OMT is nu boos. Dan weer niet versoepelen. Het hele beleid bleek ineens onderhandelbaar. Maak een keuze en sta daar ook voor, want in een weekend tijd draaiden ze zo snel rondjes dat je er haast duizelig van zou worden.
Daarvoor hadden ze er ook last van. Ineens met grote spoed dan iets doen om de opiniepeilingen er kennelijk om vroegen, dan weer iets doen om de oppositie de wind uit de zeilen te halen.
Maar een groep mensen is daar al zo vroeg mee, dat als je die nog voor wilt zijn met versoepelen dat je, wat gechargeerd, dat het beste pre-corona al vast had kunnen doenNee, ze hebben zo lang gewacht en gedraaid dat de keuze voor ze is gemaakt. Als het maar lang genoeg duurt nemen mensen die regels ook steeds minder serieus en dat merkte je al richting het einde van de lockdown. Het kabinet bood geen perspectief, dan geven mensen zichzelf wel perspectief cadeau.
Die aandrang zal bij een deel van de mensen altijd wel vooruit lopen of wat men (andere zaken afwegend welke last die mensen niet hebben) mogelijk en verantwoord vindt. Dus daar is altijd weinig eer aan te behalen.
Daar ben ik ook nog steeds geen fan van, ondanks dat ze het misschien (deels) met de intentie doen om zaken beter voor het voetlicht te laten komen, is het resultaat vaak minder. Naast dat enige ijdelheid sommigen ook niet helemaal vreemd lijkt.Waarom zoekt het OMT dan voor die boodschap de media op? Dat is het hele eieren eten, als dit dan een boodschap aan het kabinet was kan het een e-mail zijn aan een paar bewindslieden, echter zoeken de OMT leden toch graag de media op voor hun boodschap.
Lastige is dat de media het er anders toch over gaan hebben en je het dan vaak ook niet echt van de kwaliteit van de presentatoren en/of redacties, dan wel de overige gasten keuze moet hebben.
Bij ons is er intern nog nooit een mondkapjesplicht geweest (AH Online in Eindhoven). Het is nooit verder gegaan dan 'dringend advies', en dan heb je het over een pand waar dagelijks een paar honderd mensen rondlopen, waaronder ook in kleine slecht geventileerde ruimtes. Weliswaar voornamelijk jong volk (20-35) met een paar uitschieters, maar toch.jadjong schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:42:
[...]
Ik kom die interne mondkapjesplicht eigenlijk alleen tegen bij bedrijven of organisaties die publiek toegankelijk zijn. Zodra je daar voorbij de receptie bent wordt de soep ook minder heet gegeten dan hij opgediend werd.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Maar ga voor de gein eens naar een willekeurig appartementencomplex of flatgebouw. Bij de ingang zie je steevast de 'mondkapje verplicht' flyer hangen maar verreweg de meeste mensen hebben 'm gewoon niet meer op. Dat zie ik bij normale flats en appartementencomplexen, maar ook bij dat soort gebouwen gericht op senioren. Of ga naar een willekeurige supermarkt of andere winkel en kijk hoeveel mensen het mondkapje tot onder hun neus hebben zitten. Het boeit mensen gewoon echt niet meer. De meesten zetten dat ding enkel nog op als ze er echt niet onderuit kunnen. Al zie ik bij tankstations ook steeds vaker mensen naar binnen lopen zonder mondkapje. Wordt vervolgens niks over gezegd.
Ik snap ook niet waarom die maatregel zo heilig is.
*knip* zie modbreak een paar pagina’s terug (worden altijd gepind, kan je makkelijk zien) over mondkapjes en het nut. Die discussie kan, maar niet als de argumentatie het herhalen van meningen is.
Doe een mondkapje op als je je daar prettig bij voelt, of laat hem af als het je niet boeit. Leven en laten leven toch?
[ Voor 8% gewijzigd door ZieMaar! op 28-05-2021 08:18 ]
Jaargetijde is vreemd genoeg geen significante factor. Ik heb een aantal golven in verschillende landen bekeken en je ziet golven in alle seizoenen.roffeltjes schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:45:
[...]
Zit het jaargetijde er ook in verwerkt, of komt dat automagisch naar voren uit extrapolatie van de curve?
Weer lijkt wel een beetje relevant, dan kijk ik naar het verschil van het week in twee opeenvolgende weken. Als het van wisselvallig naar mooi weer gaat, vaak 1 week later meevallende cijfers. Maar ook daar zit veel ruis in.
*knip* bij vragen over de moderatie kan je met de betreffende mod contact opnemen of eventueel in het feedback topic posten, maar je doet dit niet in het topic zelf. Zie ook de topicstart en het beleid.
[ Voor 75% gewijzigd door ZieMaar! op 28-05-2021 07:53 ]
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Heb een bijdrage van 3% langs zien komen vandeweek. Vroeg me daarbij alleen af hoe je dan het weer/seizoen kunt scheiden van gedrag/compliance.t_captain schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 07:43:
[...]
Jaargetijde is vreemd genoeg geen significante factor. Ik heb een aantal golven in verschillende landen bekeken en je ziet golven in alle seizoenen.
Weer lijkt wel een beetje relevant, dan kijk ik naar het verschil van het week in twee opeenvolgende weken. Als het van wisselvallig naar mooi weer gaat, vaak 1 week later meevallende cijfers. Maar ook daar zit veel ruis in.
Wil je dat het OMT dan persoonlijk de mond gesnoerd word, en dat die mensen niet hun persoonlijke mening op Twitter mogen dumpen?CMD-Snake schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:24:
[...]
Neem nu die hele show voor het versoepelen begon. Iedereen die maar hard genoeg kon roepen kreeg ineens zijn zin. Burgemeesters zijn boos? Versoepelen. OMT is nu boos. Dan weer niet versoepelen. Het hele beleid bleek ineens onderhandelbaar. Maak een keuze en sta daar ook voor, want in een weekend tijd draaiden ze zo snel rondjes dat je er haast duizelig van zou worden.
[...]
Nee, ze hebben zo lang gewacht en gedraaid dat de keuze voor ze is gemaakt. Als het maar lang genoeg duurt nemen mensen die regels ook steeds minder serieus en dat merkte je al richting het einde van de lockdown. Het kabinet bood geen perspectief, dan geven mensen zichzelf wel perspectief cadeau.
[...]
Waarom zoekt het OMT dan voor die boodschap de media op? Dat is het hele eieren eten, als dit dan een boodschap aan het kabinet was kan het een e-mail zijn aan een paar bewindslieden, echter zoeken de OMT leden toch graag de media op voor hun boodschap.
Het is waarschijnlijk niet het beste qua uniform beeld naar de mensen omdat ze misschien wat strengere virologische gedachten hebben wat soms niet in lijn is met het overheidsbeleid.
PSN
Ja dat wil ik. Als je in zo'n club gaat zitten, dan wordt er verplicht alleen via de voorzitter naar buiten gecommuniceerd. Tenzij de opdrachtgever vertrouwelijke adviezen eist en dan moet je zelf opnieuw afwegen of je er wel of niet in gaat zitten.YakuzA schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:08:
[...]
Wil je dat het OMT dan persoonlijk de mond gesnoerd word, en dat die mensen niet hun persoonlijke mening op Twitter mogen dumpen?
Het is waarschijnlijk niet het beste qua uniform beeld naar de mensen omdat ze misschien wat strengere virologische gedachten hebben wat soms niet in lijn is met het overheidsbeleid.
Als je continu je eigen ei kwijt wilt, dan moet je op Tweakers gaan of een eigen Twitter account of website beginnen. mdh.nl of zoiets.
Edit: overigens zijn de OMT adviezen openbaar.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Dat zou wel de correcte manier zijn (zo werkt dat in stuurgroepen, boards, etc). Rutte is erg liberaal en tolereert het omdat we in NL nou eenmaal vrij zijn moet dat volgens hem kunnen (iets in die trant heeft ie een tijd geleden ik geloof op NOS verklaard). Ikzelf denk dat dit draagvlak ondermijnend werkt.YakuzA schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:08:
[...]
Wil je dat het OMT dan persoonlijk de mond gesnoerd word, en dat die mensen niet hun persoonlijke mening op Twitter mogen dumpen?
Vergelijk het met een MT waarbij het openbare resultaat is: er vallen 10 ontslagen. Als individuele leden dan roepen: "hadden er van mij 100 mogen zijn" en een ander zegt " dit zijn onnodige ontslagen", dan kun je je voorstellen hoe dat in een bedrijf door werkt..
Het OMT heeft er in zekere mate ook last van gehad. Bij invoering van de avondklok hadden ze hun twijfels over de werking, maar na de rechtszaken geloofden ze er heilig in.gekkie schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:46:
Dat is het kabinet, bij het OMT/RIVM was en is dat vrij beperkt (beetje rond het sluiten en openen van scholen misschien).
Het merendeel loopt toch al sinds de herfst de kantjes eraf, we zeggen alleen dat we het netjes doen. Per saldo had dat sowieso tegengevallen.Maar een groep mensen is daar al zo vroeg mee, dat als je die nog voor wilt zijn met versoepelen dat je, wat gechargeerd, dat het beste pre-corona al vast had kunnen doen
Die aandrang zal bij een deel van de mensen altijd wel vooruit lopen of wat men (andere zaken afwegend welke last die mensen niet hebben) mogelijk en verantwoord vindt. Dus daar is altijd weinig eer aan te behalen.
Het zijn een select aantal OMT leden en ik vrees dat het vooral ijdelheid is en soms je eigen stoep schoon vegen. Dat het versoepelen begon renden sommige OMT leden naar de media om te benadrukken dat het niet kon en het een politiek besluit was om te versoepelen. Tja, in theorie had alles een besluit van de politiek moeten zijn. Ze hadden alleen het geluk dat hun adviezen langdurig een-op-een overgenomen werden. In dat opzicht zijn ze verwend geraakt en nu raken ze dan minder relevant omdat andere belangen groter worden.Daar ben ik ook nog steeds geen fan van, ondanks dat ze het misschien (deels) met de intentie doen om zaken beter voor het voetlicht te laten komen, is het resultaat vaak minder. Naast dat enige ijdelheid sommigen ook niet helemaal vreemd lijkt.
Aanvankelijk was het geheim wie lid was van het OMT, ze mochten ook zichzelf niet onthullen. Dat is toen aangepast, mede omdat het voor de burger nogal raar was zo'n onzichtbare groep die bepaalde wat er moest gebeuren, maar bepaalde OMT leden wisten daarna ook niet hoe snel ze in de media moesten komen.YakuzA schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:08:
Dat het een warboel is daar zijn we allang mee bekend, mede dankzij het Red Team wat ook graag aanschoof bij de talkshows om hun mening te spuien. Als OMT leden in de media komen is dat doorgaans omdat ze niet eens zijn met het overheidsbeleid, het riekt dan naar hun stoep schoonvegen door te benadrukken dat hun advies niet opgevolgd wordt. Daarbij vergeten ze dat je adviezen niet hoeft te volgen, anders waren het geen adviezen.Het is waarschijnlijk niet het beste qua uniform beeld naar de mensen omdat ze misschien wat strengere virologische gedachten hebben wat soms niet in lijn is met het overheidsbeleid.
De invloed van 't weer kan ik als leek ook wel een logische verklaring voor verzinnen.MikeyMan schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 07:48:
[...]
Heb een bijdrage van 3% langs zien komen vandeweek. Vroeg me daarbij alleen af hoe je dan het weer/seizoen kunt scheiden van gedrag/compliance.
1. Besmettingen vinden vooral binnen plaats
2. Bij slecht weer zijn we meer binnen te vinden/ bij goed weer zijn we meer buiten te vinden
Dus ja, dat is deels een gedragscomponent, maar wel verklaarbaar wat mij betreft
[ Voor 7% gewijzigd door rik86 op 28-05-2021 09:08 ]
GVD, het gaat niet zo best in Engeland 
Ik snap dat mensen het zat zijn en denken dat mensen die voorzichtig zijn leiden aan het Stockhol syndroom, maar ik ben er helemaal niet van overtuigd dat we bijna klaar zijn.https://www.independent.c...oadmap-june-b1854995.html
* Covid infections are rising by 20.5 per cent week on week – with 3,542 new cases recorded in the last 24 hours.
* Hospital admissions have seen a similar rise of 19.9 per cent – with 826 admissions over the last 7 days.
* The Indian variant is now dominant – accounting for up to 75 per cent of new cases, Mr Hancock said.
* Cases of the variant have doubled within a week – to 6,959 cases up to 26 May, a rise of 3,535 on the previous week’s figures.
* Covid deaths are up 14 per cent week on week – reversing the recent trend of falling, although the total for the past week is still relatively low at 57.
Maar wees nu eens eerlijk, wie geeft er ene bal om dat alcoholverbod? Ja, het is zinloos, maar heeft ook totaal geen impact. Dat is nu precies wat ik zeg met 'pick your battles'. Je kunt nl. van zoiets wel iets zeggen, maar het is totaal zinloos. Je kunt beter je energie steken in dingen die echt impact hebben.CMD-Snake schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:16:
[...]
Als een maatregel ingevoerd is stellen ze die niet meer ter sprake, dat is wel duidelijk. De avondklok eindigde alleen omdat het kabinet het initiatief nam, de kamer stelde die avondklok niet ter discussie bij elke verlenging. Neem nu iets als dat alcoholverbod na 20.00. Waarom heeft niemand daar nog moeite genomen om het af te schaffen? Het is denk ik een van de meest zinloze maatregelen. Alhoewel ik soms Den Haag er van verdenk dat ze het glad vergeten zijn dat verbod. Of in afwezigheid van de avondklok is dit nu de centrale pilaar waarop het beleid steunt.
Dus je kunt wel weer beginnen met je centrale pilaar, maar zowel de avondklok als het alcoholverbod is nooit meer dan wisselgeld geweest. Niets meer dan net dat kleine stapje waardoor de cijfers er beter uit zien. Als de Tweede Kamer het in grote lijnen niet eens was geweest met het beleid was dat een ander verhaal geweest en hadden ze er iets mee moeten doen, maar het is zinloos om voor dit soort kleinere maatregelen moeilijk te gaan doen zodat ze een paar weken eerder weg zijn.
De gegevens van de experts gaven aan dat de avondklok een goede stap zou kunnen zijn. Met die gegevens in de hand ben je inderdaad stom bezig als je daar tegen zou stemmen. Als je dus iemand aan wil vallen moet je bij die experts zijn en niet de regering of de Tweede Kamer.[...]
Het kabinet is handig geweest om andere partijen in een lastige positie te brengen. De avondklok was het huzarenstukje van die oefening. Je mag tegenstemmen, maar dan heb je potentieel bloed aan je handen dan wel vervreemd je kiezers. Een handig staaltje strategie, want niemand kan of durft meer een kant op te gaan.
Tja, omdat hij het meeste in jouw straatje praat. Dat wil nog niet zeggen dat hij het best/redelijkst is.Degene die nog op de meest bewonderingswaardige manier oppositie voert tegen excessen van het beleid is Kees van der Staaij. Ik heb weinig op met de SGP doorgaans, maar hij zit er nog het redelijkste in.
Tja, en hier komen we weer bij jouw hele punt. Zodra iemand zegt dat alle maatregelen weg moeten is hij de man die het beste is. Iedereen die kijkt naar de cijfers en daarop reageert is maar stom en traag en ziet niet in wat er echt moet gebeuren.[...]
Afschaffen, dat is mijn idee. Die belofte om naar het oude normaal terug te keren mag zo langzamerhand wel ingelost worden. Na de zomermaanden al die wetgeving afvoeren, het grapje heeft lang genoeg geduurd. Hoe lang moeten we anders nog met maatregelen leven omwille van een potentiële variant? Nog 1 jaar? 5 jaar? Nog langer? Of gaan we het zo doen dat in de wintermaanden de coronawetgeving weer ontwaakt en de 1,5 meter en mondkapjes seizoensgebonden wettelijk afgedwongen worden?
Want ja, als de cijfers (ziekenhuis dus) weer te hard oplopen in de winter zal de 1.5m en mondkapjes weer terug komen. En als die cijfers laag blijven juist niet. Dat is dus afhankelijk van de situatie zoals ie dan is en niet van wat jij vindt. Want jij kunt nog zo vinden dat het virus niet meer gevaarlijk is, maar als de praktijk iets anders laat zien is dat toch de waarheid.
En wederom, laten we hopen dat het niet zo ver komt, maar we kunnen alleen maar naar de praktijk kijken en daarop reageren. Ik verwacht ook dat het niet meer zo ver zal komen, maar ik zou het ook stom vinden om er geen rekening mee te houden.
Kennelijk mis jij de hele boodschap, ondanks dat ik die ook al een paar keer heb uitgelegd. Jij wilt zelf zo snel mogelijk terug naar 'normaal', dus zonder enige maatregel. Wil je daar zo snel mogelijk komen moet je nu een weekje later versoepelen, waardoor de cijfers nog even heel snel dalen waardoor je uiteindelijk een aantal weken eerder van alle maatregelen af bent. Dat is geen angst zaaien, dat wil jij er iedere keer van maken. Dat is simpelweg realistisch de impact laten zien van nu al versoepelen. Ze zeggen nl. helemaal nergens dat door eerder versoepelen de boel weer uit de hand zal lopen.[...]
Het OMT zaait met angst, of probeert dat. Dit soort berichten zijn net alsof ze "wolf!" roepen. Staan ze moeilijk te doen over een paar dagen eerder versoepelen, kennelijk missen ze alle gunstige ontwikkelingen.
Wederom moet je eens naar hun cijfers kijken en goed lezen wat er daadwerkelijk wordt gezegd, het gaat niet om doden of IC-bezetting. Het gaat om versoepelingen om zo snel mogelijk terug naar normaal. En de weg daarnaar toe is dus niet zo snel mogelijk beginnen met versoepelen.Doden door corona zijn sterk teruggedrongen, de ziekenhuizen beginnen weer leeg te lopen. Al die dingen lijken ze niet te erkennen. In plaats daarvan zwaaien ze met een mogelijk dreiging en dat we maatregelen moeten blijven houden. Nu dan ook Ab Osterhaus die een duit in dat zakje wil doen. Paar maanden geleden stond die overigens nog Van Dissel af te branden bij elke gelegenheid die hij kreeg, nu is hij ineens voor.
Precies hoe jij nu denkt is waarom we in Nederland zo'n beetje de slechtste cijfers hebben op dit moment. We versoepelen te snel waardoor het lijkt of we goed bezig zijn, maar hadden we die versoepelingen iets later gedaan waren we nu al een paar stappen verder geweest.
[removed]
Dubbel aantal tests gedaan en % positief gehalveerd.. Ligt het aan mij of vertekenen die cijfers heel erg?roffeltjes schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:20:
GVD, het gaat niet zo best in Engeland![]()
[...]
Ik snap dat mensen het zat zijn en denken dat mensen die voorzichtig zijn leiden aan het Stockhol syndroom, maar ik ben er helemaal niet van overtuigd dat we bijna klaar zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door Boinkie op 28-05-2021 09:38 ]
Ja, het zijn nog forse vraagtekens.Het groeiende aantal tests zal wel samenhangen met de angst over de clusters, dalende percentage positieve gevallen is in ieder geval een mooi lichtpunt.Boinkie schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:36:
[...]
Dubbel aantal tests gedaan en % positief gehalveerd.. Ligt het aan mij of vertekenen die cijfers heel erg?
Maar het groeiende aantal ziekenhuisopnames en sterfgevallen maakt wel dat er iets vervelends aan de hand kan zijn, wat opvallend is omdat ze verder zijn dan wij met het vaccineren.
Hope for the best, plan for the worst gaat nu wel door mijn hoofd.
Dat ben ik met je eens. Wellicht de eerste vaccinaties die na 6 maanden niet meer werkenroffeltjes schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:40:
[...]
Ja, het zijn nog forse vraagtekens.Het groeiende aantal tests zal wel samenhangen met de angst over de clusters, dalende percentage positieve gevallen is in ieder geval een mooi lichtpunt.
Maar het groeiende aantal ziekenhuisopnames en sterfgevallen maakt wel dat er iets vervelends aan de hand kan zijn, wat opvallend is omdat ze verder zijn dan wij met het vaccineren.
[ Voor 4% gewijzigd door Boinkie op 28-05-2021 09:43 ]
Met 2 shots moet je een aantal jaar goed zitten. En het is een glijdende schaal. Een vaccin beschermt altijd in enige mate, ook tegen mutaties. Evenals een griepinfectie van de influenza stammen uit 2018 en 2019 je nog steeds gedeeltelijk beschermen. Zonder dat soort gedeeltelijke immuniteit zouden veel meer mensen ernstig ziek worden van griep.
Al moet je ieder jaar een shot halen, als dat het probleem oplostt_captain schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:45:
Met 2 shots moet je een aantal jaar goed zitten. En het is een glijdende schaal. Een vaccin beschermt altijd in enige mate, ook tegen mutaties. Evenals een griepinfectie van de influenza stammen uit 2018 en 2019 je nog steeds gedeeltelijk beschermen. Zonder dat soort gedeeltelijke immuniteit zouden veel meer mensen ernstig ziek worden van griep.
Ik denk dat het wel inzit voor mensen met een verhoogd risico. De vraag is ook of het virus dezelfde mutatie snelheid laat zien als influenza, waar je toch iedere keer een andere "cocktail" voor nodig hebt.Agent47 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:55:
[...]
Al moet je ieder jaar een shot halen, als dat het probleem oplost
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Helemaal eens. We hebben nu net door vaccinaties en/of maatregelen een flinke daling te pakken. Eindelijk wat meer rust op de IC's (in zicht) en in de ziekenhuizen en minder besmettingen en sterfgevallen.roffeltjes schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:40:
[...]
Ja, het zijn nog forse vraagtekens.Het groeiende aantal tests zal wel samenhangen met de angst over de clusters, dalende percentage positieve gevallen is in ieder geval een mooi lichtpunt.
Laten we het erop houden dat de reductie in gevallen zwaar bevochten is door velen. Of je nu 1e lijns bent of je goed aan de maatregelen houd het is voor velen in bepaalde mate zwaar geweest en we zijn nog niet klaar.
Ik lees toch stijging van opnames en gevallen met groeicijfers van 20% in het VK door de Indiaase variant en tevens dat ie dominant aan het worden is in gebieden. Nu is het allemaal nog steeds laag in aantallen in het VK maar wel iets om heel goed in de gaten te houden.
Ik zou niet graag zien dat we onze zwaarbevochten daling weer in rook zien opgaan.
Na Duitsland heeft ook Frankrijk een vliegverbod ingesteld voor inkomende vluchten uit het VK. Ik ben benieuwd of we dat in NL ook gaan doen.
Niet helemaal mee eens.
Mijn visie voor de iets verdere toekomst is als volgt.
* corona is zo breed verspreid over de wereld, dat het overal inheems wordt.
* door de lockdown is influenza grotendeels verdwenen met een R-waarde die langdurig ver onder 1 zat.
* gevolg, corona-varianten zulen de plek innemen van influenza en corona wordt het gewoon de nieuwe seizoensgriep.
* vanuit eerdere covid-besmettingen en vaccinaties hou je een gedeeltelijke immuniteit.
* mensen zullen in die fase (zonder vaccinaties) in flinke aantallen ziek worden, maar niet veel mensen zullen in het ziekenhuis belanden. Ik verwacht een vergelijkbaar verloop als de griep die we nu kennen. Wat vaak vergeten wordt: zonder onze gedeeltelijke immuniteit is influenze ook een killer zoals corona.
Het grote maatschappelijke probleem ligt in die fase achter ons, maar het virus is er nog gewoon.
Het is dan logisch om de risicogroepen te blijven prikken zoals nu met de jaarlijkse influenza vaccinatie.
Ik ben geen risicogroep. Mijn strategie is om de prik te halen zolang corona een ernstig maatschappelijk probleem is en daarna uit te stromen.
Mijn visie voor de iets verdere toekomst is als volgt.
* door de lockdown is influenza grotendeels verdwenen met een R-waarde die langdurig ver onder 1 zat.
* gevolg, corona-varianten zulen de plek innemen van influenza en corona wordt het gewoon de nieuwe seizoensgriep.
* vanuit eerdere covid-besmettingen en vaccinaties hou je een gedeeltelijke immuniteit.
* mensen zullen in die fase (zonder vaccinaties) in flinke aantallen ziek worden, maar niet veel mensen zullen in het ziekenhuis belanden. Ik verwacht een vergelijkbaar verloop als de griep die we nu kennen. Wat vaak vergeten wordt: zonder onze gedeeltelijke immuniteit is influenze ook een killer zoals corona.
Het grote maatschappelijke probleem ligt in die fase achter ons, maar het virus is er nog gewoon.
Het is dan logisch om de risicogroepen te blijven prikken zoals nu met de jaarlijkse influenza vaccinatie.
Ik ben geen risicogroep. Mijn strategie is om de prik te halen zolang corona een ernstig maatschappelijk probleem is en daarna uit te stromen.
Dat gaat Nederland pas doen als het hier in opmars is, net zoals bij de UK variant pas ingrijpen als het te laat is.Indoubt schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:13:
[...]
Na Duitsland heeft ook Frankrijk een vliegverbod ingesteld voor inkomende vluchten uit het VK. Ik ben benieuwd of we dat in NL ook gaan doen.
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Influenza gaat niet zomaar verdwijnen. Dat virus heeft hele grote dierlijke reservoirs waar het vrolijk in kan circuleren tot het weer bij mensen terecht komt. Het zal misschien nog een paar jaartjes duren voordat de seizoensgriep weer helemaal terug is, maar terugkomen doet die ongetwijfeld.t_captain schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:20:
Daarnaast zijn er meerdere influenzavirussen die niet alleen sneller muteren dan coronavirussen, maar die ook nog eens onderling genetische code kunnen uitwisselen als ze toevallig in hetzelfde dier terecht komen. Influenza is dus een heel stuk flexibeler dan een coronavirus in de creatie van nieuwe vormen van het virus.
SARS-CoV-2 lijkt evolutionair niet veel opties meer over te hebben. De diverse "variants of concern" hebben vaak bepaalde cruciale mutaties met elkaar gemeen, ondanks dat ze onafhankelijk van elkaar zijn ontstaan. Dit suggereert convergente evolutie, wat kan duiden op het feit dat er weinig manieren meer over zijn waarop het virus zich evolutionair kan verbeteren.
Zelf zie ik SARS-CoV-2 uiteindelijk eerder aanbelanden bij de overige 4 endemische coronavirussen. Deze veroorzaken doorgaans slechts een verkoudheid, maar omdat ze vrij goed circuleren krijgen de meeste mensen zo nu en dan vanzelf een "booster" door zo'n milde infectie door te maken. Zo nu en dan veroorzaken ze wat serieuzere besmettingen onder kwetsbare mensen (bv in verpleeghuizen).
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Ik heb wederom dat "heilige" niet zo ervaren, maar kennelijk ben ik wat minder gevoelig.CMD-Snake schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:01:
[...]
Het OMT heeft er in zekere mate ook last van gehad. Bij invoering van de avondklok hadden ze hun twijfels over de werking, maar na de rechtszaken geloofden ze er heilig in.
Meer dan handig en verstandig was, het merendeel (en de mate waarin) ben ik dan wederom wat minder uitgesproken.Het merendeel loopt toch al sinds de herfst de kantjes eraf, we zeggen alleen dat we het netjes doen. Per saldo had dat sowieso tegengevallen.
Tsja je bekende redenatie, middels allerlei vermeende observaties en gevolgtrekkingen die ik niet deel of niet in deze mate. Ook in de praktijk waren het nog steeds besluiten van de politiek.Het zijn een select aantal OMT leden en ik vrees dat het vooral ijdelheid is en soms je eigen stoep schoon vegen. Dat het versoepelen begon renden sommige OMT leden naar de media om te benadrukken dat het niet kon en het een politiek besluit was om te versoepelen. Tja, in theorie had alles een besluit van de politiek moeten zijn. Ze hadden alleen het geluk dat hun adviezen langdurig een-op-een overgenomen werden. In dat opzicht zijn ze verwend geraakt en nu raken ze dan minder relevant omdat andere belangen groter worden.
Het blijft wat dat betreft lastig qua afweging, maar of het alleen aan de OMT leden ligt betwijfel ik.Aanvankelijk was het geheim wie lid was van het OMT, ze mochten ook zichzelf niet onthullen. Dat is toen aangepast, mede omdat het voor de burger nogal raar was zo'n onzichtbare groep die bepaalde wat er moest gebeuren, maar bepaalde OMT leden wisten daarna ook niet hoe snel ze in de media moesten komen.
Als je een grote mate van openheid wilt van organisaties en mensen, dan moet je daar ook wel prudent mee om gaan, laten we zeggen dat dat ook niet bepaald geslaagd is vanuit de rest van de samenleving.
En dat is uiteindelijk ook een punt waar het helaas in de politieke verhoudingen niet goed gaat.
Als je het wel weet te bereiken is het echter een niet super stabiel evenwicht en de kans tot verval aan beide zeiden is groot en de aanleiding voor een spiraal van verval daarin kan klein zijn.
Mjah ook hier deel ik weer niet het gevoel van de mate waarin dat mee zou spelen en de woordkeuze in deze.Dat het een warboel is daar zijn we allang mee bekend, mede dankzij het Red Team wat ook graag aanschoof bij de talkshows om hun mening te spuien. Als OMT leden in de media komen is dat doorgaans omdat ze niet eens zijn met het overheidsbeleid, het riekt dan naar hun stoep schoonvegen door te benadrukken dat hun advies niet opgevolgd wordt. Daarbij vergeten ze dat je adviezen niet hoeft te volgen, anders waren het geen adviezen.
De UK variant was een van de weinigen waar ze wel op tijd in grepen.TheRicolaa10 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:22:
[...]
Dat gaat Nederland pas doen als het hier in opmars is, net zoals bij de UK variant pas ingrijpen als het te laat is.
(rond 15 tot 20 december 2020 gooiden ze het dicht?)
en op 1 januari waren er pas 11 cases gevonden:
https://www.rivm.nl/en/ne...c-20201201-in-netherlands
"The number of people that have been found to have the new SARS-CoV-2 coronavirus variant designated VOC 202012/01 (the UK variant) has risen from 11 to nearly 50 individuals. "
Kan me de enorme ophef nog herinneren. "Het kan toch niet dat we zomaar de grens dicht gooien, die variant is niet zo erg"/"die variant is hier nog niet" etc etc.
[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 28-05-2021 10:49 ]
PSN
-- laat ook eigenlijk maar --
[ Voor 97% gewijzigd door Metro2002 op 28-05-2021 10:53 ]
Ja. Beter. Want je kwam weer met dezelfde bron en hetzelfde verhaal waarvan inmiddels al door 5 users is uitgelegd dat het nergens over gaat. Man man man.Metro2002 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:49:
-- laat ook eigenlijk maar --
Ik wacht nog op de enige juiste reactie: "Wat ik stelde over Pfizer is niet bewezen, in ieder geval niet door mijn bron".
[ Voor 16% gewijzigd door DutchCommando op 28-05-2021 10:57 ]
Kun je een voorbeeld geven waardoor er een warboel ontstond volgens jou?CMD-Snake schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:01:
[...]
Dat het een warboel is daar zijn we allang mee bekend, mede dankzij het Red Team wat ook graag aanschoof bij de talkshows om hun mening te spuien.
Hopsakee, bouwjaar 74 en 75 mogen ook hoor
Ik heb het model nog even gedraaid.
R-waarde
* laatste historische waarneming: 0.78 op 16 mei. 0.83 trendmatig, -0.05 incidenteel
* prognose vandaag: 0.77
* prognose voor de datum waarop ik nog steeds hoop te versoepelen (2-6): 0.73
* prognose voor de datum waarop de minister wil versoepelen (5-6): 0.71
Inmiddels zijn de effecten van het hervatten van scholen na de vakantie grotendeels in de cijfers. Ook de eerste effecten van de 2e fase versoepelingen op 19-5 beginnen in de cijfers te komen. Tot nu toe maken die geen significant verschil.
Je ziet aan de R-waardes die inmiddels ruimschoots onder de 0.8 liggen, dat ik ruimte zat zie om reeds dit weekend naar een restaurant te kunnen.
Voor de dagelijks gerapporteerde besmettingen: de pieken deze week liggen rond 3500 (in lijn met mijn prognose op 22-5).
Volgende week zie ik max 2500 besmettingen per dag. De week daarna max 1600. Vanaf 12 juni voorzie ik dat we onder de 1000 zitten en blijven. Vanaf 21 juni <500. Vanaf 1 juli < 200. En rond 10-7 verwacht ik op het basisniveau van ~50 te belanden.
De effecten van de 3e fase aan versoepelingen zullen waarschijnlijk iets groter zijn (cafe's open, VO volledig open). Dat komt nog erbiij. Jet kan dus ~1 a 2 weken langer duren om de genoemde niveaus te halen. Maar ik ben redelijk zeker dat we voor 1-8 van corona hebben gewonnen.
Belangrijkste focus moet nu gaan naar de langere termijn. Hoe ontwikkelen de varianten zich (valt tot nu toe redelijk mee, maar kunnen we daar de toekomst wat beter modelleren?). Wat doen onze vaccins tegen varianten (ziet er tot nu toe redelijk uit). En moeten we nadenken over een shot dat de immuniteit iets "breder" maakt, om ergens in het najaar nog 1 rondje prikken te zetten?
R-waarde
* laatste historische waarneming: 0.78 op 16 mei. 0.83 trendmatig, -0.05 incidenteel
* prognose vandaag: 0.77
* prognose voor de datum waarop ik nog steeds hoop te versoepelen (2-6): 0.73
* prognose voor de datum waarop de minister wil versoepelen (5-6): 0.71
Inmiddels zijn de effecten van het hervatten van scholen na de vakantie grotendeels in de cijfers. Ook de eerste effecten van de 2e fase versoepelingen op 19-5 beginnen in de cijfers te komen. Tot nu toe maken die geen significant verschil.
Je ziet aan de R-waardes die inmiddels ruimschoots onder de 0.8 liggen, dat ik ruimte zat zie om reeds dit weekend naar een restaurant te kunnen.
Voor de dagelijks gerapporteerde besmettingen: de pieken deze week liggen rond 3500 (in lijn met mijn prognose op 22-5).
Volgende week zie ik max 2500 besmettingen per dag. De week daarna max 1600. Vanaf 12 juni voorzie ik dat we onder de 1000 zitten en blijven. Vanaf 21 juni <500. Vanaf 1 juli < 200. En rond 10-7 verwacht ik op het basisniveau van ~50 te belanden.
De effecten van de 3e fase aan versoepelingen zullen waarschijnlijk iets groter zijn (cafe's open, VO volledig open). Dat komt nog erbiij. Jet kan dus ~1 a 2 weken langer duren om de genoemde niveaus te halen. Maar ik ben redelijk zeker dat we voor 1-8 van corona hebben gewonnen.
Belangrijkste focus moet nu gaan naar de langere termijn. Hoe ontwikkelen de varianten zich (valt tot nu toe redelijk mee, maar kunnen we daar de toekomst wat beter modelleren?). Wat doen onze vaccins tegen varianten (ziet er tot nu toe redelijk uit). En moeten we nadenken over een shot dat de immuniteit iets "breder" maakt, om ergens in het najaar nog 1 rondje prikken te zetten?
DutchCommando schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:54:
[...]
Ja. Beter. Want je kwam weer met dezelfde bron en hetzelfde verhaal waarvan inmiddels al door 5 users is uitgelegd dat het nergens over gaat. Man man man.
Ik wacht nog op de enige juiste reactie: "Wat ik stelde over Pfizer is niet bewezen, in ieder geval niet door mijn bron".
https://www.bmj.com/content/373/bmj.n1005In the 513 284 patients with a covid-19 diagnosis the incidence of cerebral venous thrombosis was 39.0 per million people (95% confidence interval 25.2 to 60.2 million), and in the 489 871 patients who had received covid-19 vaccination the incidence was 4.1 per million (1.1 to 14.9 million) (adjusted relative risk 6.36, P<0.001). Vaccinated patients received an mRNA vaccine, either the Pfizer-BioNTech one or Moderna’s.
None of the patients received the AstraZeneca-University of Oxford vaccine, which has been linked to cases of rare cerebral blood clots, causing some governments and regulators to restrict its use,2 because that vaccine has not yet been authorised for use in the US.
The European Medicines Agency has estimated that the risk of cerebral venous thrombosis after the AstraZeneca vaccine is 5.0 (4.3 to 5.8) per million people.
En ja die informatie komt gewoon uit het aanvullende onderzoek van de oxford university waar ik eerder al naar gelinkt heb maar voor de volledigheid nog een keer zal doen: https://osf.io/a9jdq/?pid=h2mt7
4 op de miljoen mensen met pfizer of moderna krijgen bloedklonters en 5 op de miljoen bij astrazeneca
Nagenoeg gelijk dus, zoals ik al zei.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.