Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Vliegverkeer komt terug zodra het kan, zie ook nu hoe mensen de gok nemen en alvast een vakantie boeken ondanks dat er nog geen uitspraken zijn gedaan over de mogelijkheid tot reizen deze zomer.Yaksa schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:34:
Oude dieselauto's en zo worden al geweerd uit binnensteden, steeds meer bussen lopen op aardgas of groene stroom. Het gebruik van electrische auto's wordt aangemoedigd. Houtkachels moeten binnenkort filters hebben. Roken mag zowat nergens meer. En door COVID-19 is het vliegverkeer danig afgenomen en hebben mensen ontdekt dat Nederland eigenlijk zo mooi is dat ze niet meer naar het buitenland hoeven.
Niemand vindt het acceptabel om in vieze lucht te wonen net zo min als niemand het acceptabel vind in je snufferd gehoest te worden door iemand die besmet is met welke ziekte dan ook.
In de winter keek je niet op van een snotneus meer of minder in het OV.
Dat oude gedrag komt razendsnel terug zodra het enigszins weer kan, reken je maar niet rijk.
Milieuzones in steden zijn een grap. De strengst mogelijk zone is enkel toegankelijk voor Euro 4 norm of beter voor diesels. Dat betekent grofweg auto's uit 2005 of jonger of je moet een oldtimer hebben, die zijn ook vrijgesteld. Opvallend is ook steden die hun milieuzones opheffen, Rotterdam is bijvoorbeeld ermee gestopt.
Het gaat mij niet om tijd, maar om het afschaffen van alle maatregelen.YakuzA schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:46:
[...]
Uiteindelijk is straks het verschil tussen de datum dat 40+ of 18+ een 1e shot heeft gehad/kunnen inplannen maar een weekje of 2.
Dus heel veel win je niet qua tijd met je voorstel?
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Noem dan eens wat 'simpele' regels die permanent mogen blijven volgens jou? Ik kan er geen 1 verzinnen.Yaksa schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:38:
[...]
Er zijn wel meer simpele regels die al jaren lang gelden en waar eerst ook ophef over was maar die we nu allemaal naleven. Stoplichten, autogordels, motor/bromfiets helmen, hondenpoepzakjes, rookverboden, etc.
Vaak bu'j te bang!
Je hoeft ook niet van iedereen je hele leven anderhalve meter afstand te houden.Stoney3K schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:39:
[...]
Die vind ik toch echt niet in verhouding staan met anderhalve meter afstand houden. Van iedereen. Voor de rest van je leven. Want er zijn mensen die ziek worden maar het zorgstelsel niet excessief belasten.
Overigens zou ik het wel een goede regel vinden, ik hou niet zo van mensen die ongevraagd binnen mijn aura komen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Een mondkapje dragen wanneer je verkoudheidsklachten hebt?-tom-562 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:56:
[...]
Noem dan eens wat 'simpele' regels die permanent mogen blijven volgens jou? Ik kan er geen 1 verzinnen.
Handen ontsmetten/wassen op publieke locaties?
Niezen/hoesten in je elleboog?
Werk thuis wanneer het kan?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat zou ik heel erg redelijke omgangsvormen vinden, met nadruk op omgangsvormen. Geen regels die vanuit de overheid verplicht moeten worden op straffe van een boete.Yaksa schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:01:
[...]
Een mondkapje dragen wanneer je verkoudheidsklachten hebt?
Er zullen vast een aantal dingen veranderen op sociaal vlak en dat is ook helemaal niet erg, maar dat vind ik een heel verschil met de anderhalve-meter regel nooit opheffen 'omdat long covid'.
Zo gauw het scherpe randje er af is gaan we allemaal echt weer normaal doen.
[ Voor 23% gewijzigd door Stoney3K op 13-05-2021 21:05 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik zie dat meer als omgangsvormen waar je je aan mag houden als je jezelf daar prettig bij voelt. Punt 3 ben ik trouwens wel met je eens, maar dat deed ik standaard alYaksa schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:01:
[...]
Vaak bu'j te bang!
Groepsimmuniteit gaat er helemaal niet om dat letterlijk de gehele groep immuun is zoals jij voor doet komen met jouw reactie, maar dat als er een besmetting geïntroduceerd wordt binnen de groep deze zich niet tot nauwelijks kan verspreiden binnen de groep en daardoor weer uitdooft.immetjes schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:56:
Lager inderdaad, maat niet immuun. Groepsimmuniteit bestaat dus niet.
Waardoor het dus per definitie alleen maar op lokaal niveau zou kunnen bestaan.Transportman schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:17:
[...]
Groepsimmuniteit gaat er helemaal niet om dat letterlijk de gehele groep immuun is zoals jij voor doet komen met jouw reactie, maar dat als er een besmetting geïntroduceerd wordt binnen de groep deze zich niet tot nauwelijks kan verspreiden binnen de groep en daardoor weer uitdooft.
Als er "groepsimmuniteit" is over de hele wereld dan is de ziekte uitgeroeid.
Een beetje weerstand opbouwen kan geen kwaad. De tweede zou wel een goede gewoonte zijn. Thuiswerken als je ziek bent/je niet lekker voelt, lijkt me ook verstandig. Mondkapjes en handen ontsmetten mogen snel verleden tijd worden van mijYaksa schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:01:
[...]
Nee, onder Arnhem.Yaksa schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:06:
[...]
Nou, ik dus niet. Waarschijnlijk woont jouw bekende dan tegen de grens van Utrecht aan of zo.
Heb je contact gehad met je huisarts, misschien weet die een prognose wanneer ze dan de vaccins binnen krijgen?
Zou dan aankomende dagen moeten zijn.
"We hebben flink gepuzzeld. Op 7 mei krijgen 260 van de 560 huisartsenpraktijken al geleverd. De rest volgt de week erna, onder voorbehoud van de bestellingen in Zuid-Holland. En het laatste plukje krijgt op 17 mei vaccins", zegt een woordvoerder.
We hebben ook groepsimmuniteit tegen die ziektes die toch steeds weer in de biblebelt uitbreken.Stoney3K schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:25:
[...]
Waardoor het dus per definitie alleen maar op lokaal niveau zou kunnen bestaan.
PSN
Het zal in eerste instantie zeer lokaal zijn, maar naarmate de tijd vordert wordt dat lokaal steeds groter tot mogelijk wereldniveau. Omgekeerd, kunnen er ook binnen grotere groepen nog altijd lokaal onbeschermde groepen blijven waar de ziekte rond kan blijven gaan.Stoney3K schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:25:
[...]
Waardoor het dus per definitie alleen maar op lokaal niveau zou kunnen bestaan.
Of we groepsimmuniteit op wereldniveau gaan bereiken en de ziekte compleet uitroeien? Ik weet het niet, veel zal afhangen van de vaccinatiegraad in gebieden zoals Afrika, waar vaccinaties altijd al lastig zijn geweest om diverse redenen. Op West-Europees niveau gaan we er denk ik wel grotendeels komen, met dan wat lokale pockets waar dat niet zo is, maar die zullen waarschijnlijk meer incidentele uitbraken zien als er een besmetting van buiten komt.
Ik ga echt mijn huisarts nu niet bellen, ze komen nu al om in alle telefoontjes.geenstijl schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:27:
[...]
Nee, onder Arnhem.
Heb je contact gehad met je huisarts, misschien weet die een prognose wanneer ze dan de vaccins binnen krijgen?
Zou dan aankomende dagen moeten zijn.
[...]
Ik wacht wel af, daar heb ik me al bij neergelegd.
Bovendien, ik heb weinig tot geen kans om besmet te raken.
Eigenlijk vindt ik het veel belangrijker dat alle zorgmedewerkers eerst geprikt worden.
Wanneer zal Nederland volgen? Gaan ze wachten tot het paspoort er is?Big news from the CDC: If you’re fully vaccinated, you do not need to wear a mask – indoors or outdoors, in most settings.
Wat mij betreft kan iedereen per direct de mondkap thuislaten want schijnveiligheid. Tevens zeer onpraktisch in de zomer. Verschillende regels voor gevaccineerden en niet-gevaccineerden lijkt me ook onwenselijk. Er is al genoeg tweedracht.
Klopt, maar als we het écht belangrijk vonden dan zou het ook wel sneller kunnen. Ben ook wel benieuwd hoe men gaat handhaven op zaken zoals filters voor houtkachels. En "tweetakt" komt helemaal niet voor in het akkoord terwijl ik daar als fietser in de stad verreweg de meeste hinder van ondervind. Ik vind halveren in 10 jaar tegenvallen en vraag me af of het wel de dingen zijn die voor mij als fietser het meeste uitmaken. Elektrische bussen zijn trouwens wel fijn, ook vanwege dat ze veel minder lawaai maken!Yaksa schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:34:
[...]
Er wordt wat aan gedaan middels het SLA akkoord. Binnen 10 jaar moet de luchtverontreiniging met minstens de helft zijn afgenomen.
Oude dieselauto's en zo worden al geweerd uit binnensteden, steeds meer bussen lopen op aardgas of groene stroom. Het gebruik van electrische auto's wordt aangemoedigd. Houtkachels moeten binnenkort filters hebben. Roken mag zowat nergens meer. En door COVID-19 is het vliegverkeer danig afgenomen en hebben mensen ontdekt dat Nederland eigenlijk zo mooi is dat ze niet meer naar het buitenland hoeven.
Niemand vindt het acceptabel om in vieze lucht te wonen net zo min als niemand het acceptabel vind in je snufferd gehoest te worden door iemand die besmet is met welke ziekte dan ook.
Wel even voor de duidelijkheid: er werd al eerder aan deze techniek gewerkt. Als deze pandemie er 10 jaar eerder was geweest dan waren we echt goed de sjaak geweest.Laguna schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:40:
[...]
Aan kanker overlijden er zo'n 120 per dag. Mogelijk heeft deze pandemie wel een positief effect op het onderzoek naar kanker en behandelingen op basis van bijv. mRNA:
https://innovationorigins...kanker-en-andere-ziektes/
Maar het zou inderdaad kunnen wat je zegt hoor, alleen staat dat volgens mij wel los van de andere dingen die ik heb gezegd?
Zou ook nog kunnen dat er een veel dodelijkere pandemie aankomt ooit nog, en dat we dankzij covid nu er veel sneller op kunnen reageren als dat gebeurt.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Met de wereldwijde pandemie denk ik dat dat een onrealistische verwachting/wens is om dat al deze zomer voor elkaar te krijgen.Laguna schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:56:
[...]
Het gaat mij niet om tijd, maar om het afschaffen van alle maatregelen.
PSN
Anoniem: 1271350
Mwa misschien ook niet. De andere vaccins (janssen, az) zijn gewoon de traditionele technieken. Corona blijkt ene redelijk stabiel "kroontje" te hebben waar we relatief makkelijk een vaccin kunnen maken. Is de russen met hun jaren 90 technieken ook snsl gelukt.Sorcerer8472 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:45:
[...]
Wel even voor de duidelijkheid: er werd al eerder aan deze techniek gewerkt. Als deze pandemie er 10 jaar eerder was geweest dan waren we echt goed de sjaak geweest.
Janssen en az zijn niet traditioneel. Voor Corona was er voor mensen enkel het ebola vaccin op die manier goedgekeurd.Anoniem: 1271350 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:56:
[...]
Mwa misschien ook niet. De andere vaccins (janssen, az) zijn gewoon de traditionele technieken. Corona blijkt ene redelijk stabiel "kroontje" te hebben waar we relatief makkelijk een vaccin kunnen maken. Is de russen met hun jaren 90 technieken ook snsl gelukt.
https://www.rtlnieuws.nl/...j-gouda-huisarts-praktijk
Want?YakuzA schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:54:
[...]
Met de wereldwijde pandemie denk ik dat dat een onrealistische verwachting/wens is om dat al deze zomer voor elkaar te krijgen.
[ Voor 26% gewijzigd door Laguna op 13-05-2021 22:18 ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Ik dacht dat we hier niet aan vrijblijvende kletskoek deden? Laatst nog tienduizenden aanmeldingen voor één vliegvakantie.Yaksa schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:34:
[...]
En door COVID-19 is het vliegverkeer danig afgenomen en hebben mensen ontdekt dat Nederland eigenlijk zo mooi is dat ze niet meer naar het buitenland hoeven.
[ Voor 8% gewijzigd door prijk op 13-05-2021 22:21 ]
Voornamelijk omdat de Nederlandse overheid de taak heeft om over het welzijn van zijn burgers te waken.Laguna schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:13:
@Yaksa je kan ook aansluiten in de rij bij prullenbakvaccin:
https://www.rtlnieuws.nl/...j-gouda-huisarts-praktijk
[...]
Want?
Gezien de risico’s van Covid en de potentie voor varianten zie ik het compleet wissen van alle maatregelen deze zomer niet gebeuren.
PSN
Dat verwacht ik ook pas eind van de zomer. Als de cijfers een maand lang op één hand te tellen zijn met nul overlijdens dan kunnen ze moeilijk hun poot stijf houden en zeggen "Maar er kan nog een mutant komen!".YakuzA schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:09:
[...]
Voornamelijk omdat de Nederlandse overheid de taak heeft om over het welzijn van zijn burgers te waken.
Gezien de risico’s van Covid en de potentie voor varianten zie ik het compleet wissen van alle maatregelen deze zomer niet gebeuren.
Vergeet niet dat die maatregelen elke 3 maanden door de kamer moeten worden verlengd. Zeggen die 'nee', dan is de anderhalve meter geschiedenis.
Binnen het dagelijks leven heeft de term welzijn primair betrekking op de brede waaier van aspecten van de gezondheid. Dit wordt ook wel kwaliteit van leven genoemd, en duidt op een brede waardebepaling van het welzijn van individuen en gemeenschappen.YakuzA schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:09:
[...]
Voornamelijk omdat de Nederlandse overheid de taak heeft om over het welzijn van zijn burgers te waken.
Met het oog op kwaliteit van leven dienen dus alle maatregelen zsm afgeschaft te worden.
stel je nu voor de 1,5m en mondkapjes tot norm te verheffen? Of lees ik slecht?Yaksa schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:38:
[...]
Er zijn wel meer simpele regels die al jaren lang gelden en waar eerst ook ophef over was maar die we nu allemaal naleven. Stoplichten, autogordels, motor/bromfiets helmen, hondenpoepzakjes, rookverboden, etc.
Mijn welzijnsgevoel is er op dit moment nog zeer bij gebaat als iedereen in de Jumbo wel zijn mondkapje draagt en 1,5 m afstand houdt. Maar ik spreek alleen voor mijzelf (en niet zoals jij voor iedereen of is dat gebaseerd op onderzoek?).Laguna schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 00:30:
[...]
Binnen het dagelijks leven heeft de term welzijn primair betrekking op de brede waaier van aspecten van de gezondheid. Dit wordt ook wel kwaliteit van leven genoemd, en duidt op een brede waardebepaling van het welzijn van individuen en gemeenschappen.
Met het oog op kwaliteit van leven dienen dus alle maatregelen zsm afgeschaft te worden.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Ik kan je garanderen dat mijn kwaliteit van leven met stappen vooruit gaat als mensen gewoon 1.5 meter van me vandaan blijven en me in een winkel niet in mijn bek liggen te hoesten.Laguna schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 00:30:
[...]
Binnen het dagelijks leven heeft de term welzijn primair betrekking op de brede waaier van aspecten van de gezondheid. Dit wordt ook wel kwaliteit van leven genoemd, en duidt op een brede waardebepaling van het welzijn van individuen en gemeenschappen.
En dat heeft geen zak met Covid te maken.
Dus die regel mag alvast blijven.
Verder is het pure klets wat je zegt dat daarom alle maatregelen er af moeten, want de overheid is nl ook verantwoordelijk voor onze fysieke gezondheid.
[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 14-05-2021 08:00 ]
Gelukkig is de grondwet er wat duidelijker over:Laguna schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 00:30:
[...]
https://www.nederlandsegr...ondrechten/203-artikel-22
De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid.
PSN
Na de uitspraak van Ernst Kuipers over de avondklok had het NRC gevraagd aan hoogleraar infectieziektemodellering Sake de Vlas van de Erasmus Universiteit onderzoek te doen naar de effectiviteit van de avondklok.
De voorlopige uitkomst van het onder zoek is dat de maatregel heeft niet of nauwelijks geleid tot een daling van ziekenhuisopnames, blijkt uit de cijfers van de ziekenhuizen. Het lijkt erop dat de avondklok nauwelijks tot geen effect heeft gehad, ook de opkomst van de Britse variant in diverse regio's lijkt niet veel gehinderd te zijn.
Het NRC heeft het RIVM om een reactie gevraagd, maar het RIVM heeft geweigerd. OMT-lid Bonten gaf wel een reactie waarin hij aangeeft het niet eens te zijn met de voorlopige conclusie. Bonten zegt dat we nooit zullen weten of de avondklok iets heeft gedaan.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Het voorstel van de Europese Commissie om PCR-coronatests verplicht gratis te maken lijkt te stranden, mede door tegenwerking van de Nederlandse regering. Ongevaccineerde reizigers hebben de test deze zomer waarschijnlijk nodig voor een reis naar een ander EU-land. De lidstaten moeten het voorstel van de EC nog goedkeuren, Nederland is één van de grote dwarsliggers.
Nederland vreest dat bedrijven die coronatests aanbieden de dupe worden van verplichte gratis tests, blijkt uit navraag van BNR onder europarlementariërs. Het verdienmodel van de commerciële aanbieders dreigt dan volledig weg te vallen.
[ Voor 56% gewijzigd door Gunner op 14-05-2021 09:03 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Vergeet niet dat een groot deel van de Tweede Kamerleden blind hun fractie volgen en dat de grootste fracties niet opeens 'nee' zullen zeggen. Als Rutte en De Jonge zeggen anderhalve meter, dan zullen VVD, CDA en D66 dat klakkeloos over blijven nemen en dan zijn ze al een heel eind op weg naar een meerderheid omdat veel partijen niet de schuld willen krijgen van te vroeg versoepelen.Stoney3K schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 00:20:
Vergeet niet dat die maatregelen elke 3 maanden door de kamer moeten worden verlengd. Zeggen die 'nee', dan is de anderhalve meter geschiedenis.
De overheid heeft met maatregelen de gezondheid van ~2% van de bevolking bevorderd en heeft daarbij van 98% de gezondheid niet bevorderd middels beperkingen op gebied van bijv. sporten. Verder is de kwaliteit van leven voor heel veel mensen al geruime tijd aangetast.YakuzA schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:46:
[...]
Gelukkig is de grondwet er wat duidelijker over:
[...]
Typisch weer. Voor anderhalf jaar geleden bestond dat hele verdien model niet. Maja,
Add me op Stadia: Gloogle
Veel teststraten zijn opgezet door ondernemers die in maart 2020 hun normale inkomsten zagen verdampen, ik vind het nobel dat onze overheid daar rekening mee houdt.
Bij invoering van werkende maatregelen zien we tot nu toe steeds een ‘zaagtand’. Oftewel, eerst een scherpe daling van de R, die daarna langzaam stijgt. Zeker met de invoering van de avondklok had je zo’n zaagtand verwacht. We hebben dat niet gezien.ArthurMorgan schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:55:
Het lastige blijft dat 'geen daling' niet betekent geen effect. Het kan ook een verdere stijging beteugeld hebben. Zonder controlegroep is er weinig echt te concluderen.
Diezelfde overheid wil deze testsamenleving, dan betalen ze toch gewoon die ondernemers? dat zou pas nobel zijn. We hebben er een miljard voor gereserveerd, kan best wel uit dat potje dan.jadjong schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:24:
[...]
Veel teststraten zijn opgezet door ondernemers die in maart 2020 hun normale inkomsten zagen verdampen, ik vind het nobel dat onze overheid daar rekening mee houdt.
[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 14-05-2021 09:31 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Je krijgt het idee dat ze liever de ogen en oren dichtknijpen dan dat ze serieus kijken of de maatregel nut heeft gehad. Of misschien is de overweging om het liever niet precies te willen weten omdat je de regel dan weer een keer kunt inzetten gezien het beperkte arsenaal.CMD-Snake schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:52:
Hoogleraar infectieziektemodellering: effect avondklok ‘twijfelachtig’
Na de uitspraak van Ernst Kuipers over de avondklok had het NRC gevraagd aan hoogleraar infectieziektemodellering Sake de Vlas van de Erasmus Universiteit onderzoek te doen naar de effectiviteit van de avondklok.
De voorlopige uitkomst van het onder zoek is dat de maatregel heeft niet of nauwelijks geleid tot een daling van ziekenhuisopnames, blijkt uit de cijfers van de ziekenhuizen. Het lijkt erop dat de avondklok nauwelijks tot geen effect heeft gehad, ook de opkomst van de Britse variant in diverse regio's lijkt niet veel gehinderd te zijn.
Het NRC heeft het RIVM om een reactie gevraagd, maar het RIVM heeft geweigerd. OMT-lid Bonten gaf wel een reactie waarin hij aangeeft het niet eens te zijn met de voorlopige conclusie. Bonten zegt dat we nooit zullen weten of de avondklok iets heeft gedaan.
Deze ondernemers hebben toch willens en wetens het risico genomen dat de omstandigheden elk moment kunnen wijzigen waardoor hun verdienmodel verdwijnt? Of stel je voor om deze ondernemers TOZO/NOW steun te geven zodra de tests teruglopen danwel niet meer nodig zijn?jadjong schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:24:
[...]
Wil je niet van dit soort logische dingen gaan roepen? Geld rechtstreeks uit keren aan hen die er echt op/baat bij hebben is niet hoe wij hier werken.Gunner schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:31:
[...]
Diezelfde overheid wil deze testsamenleving, dan betalen ze toch gewoon die ondernemers? dat zou pas nobel zijn. We hebben er een miljard voor gereserveerd, kan best wel uit dat potje dan.
Theoretisch zou het handig wezen als het testen dood loopt wanneer hun originele werkzaamheden weer aan trekken.Wolly schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:38:
[...]
Deze ondernemers hebben toch willens en wetens het risico genomen dat de omstandigheden elk moment kunnen wijzigen waardoor hun verdienmodel verdwijnt? Of stel je voor om deze ondernemers TOZO/NOW steun te geven zodra de tests teruglopen danwel niet meer nodig zijn?
Het lijkt meer een kwestie van gekrenkte ego's bij bewindslieden en OMT-leden. Aan het begin twijfelden ze zelf ook openlijk aan de avondklok, maar na de rechtszaken met Viruswaarheid over de avondklok sloeg die toon compleet om. De avondklok was het enige wat ons nog zou redden van de ondergang, twijfel bestond niet meer.Wolly schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:36:
Je krijgt het idee dat ze liever de ogen en oren dichtknijpen dan dat ze serieus kijken of de maatregel nut heeft gehad. Of misschien is de overweging om het liever niet precies te willen weten omdat je de regel dan weer een keer kunt inzetten gezien het beperkte arsenaal.
Het is wellicht ook een zure conclusie dat je al die moeite voor niets hebt gedaan, maar het soms ook beter om dat maar te weten. Hoeven we volgende keer de discussie niet te voeren.
Die theorie wordt toch sneller realiteit als de PCR testen "gratis" worden en men weer vrij kan reizen binnen de EUjadjong schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:39:
[...]
Theoretisch zou het handig wezen als het testen dood loopt wanneer hun originele werkzaamheden weer aan trekken.

Heb je trouwens voorbeelden van ondernemers die uit nood een PCR teststraat zijn begonnen waar dit een probleem wordt? Ik ken een geval van een horeca ondernemer maar die krijgt ook nog gewoon steun voor zijn horeca bedrijf terwijl hij met zijn testbedrijf flink de euro´s binnenharkt.
Als dat de mensen zijn waar je op doelt dan is het tamelijk onzinnig dat de overheid daar rekening mee gaat houden bij een maatregel die het vrije reizen weer mogelijk maakt.
Nee, dat heeft niet eens met elkaar te maken in principe.jadjong schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:39:
[...]
Theoretisch zou het handig wezen als het testen dood loopt wanneer hun originele werkzaamheden weer aan trekken.
Indien het testen niet meer nodig is dan is het niet meer nodig. Je weet van tevoren dat de pandemie weer ophoud een pandemie te zijn. Dan kun je nog op allerlei vage gronden proberen om de periode van testen te rekken maar dat heeft niets meer met het originele doel te maken.
Dat de overheid deze ondernemers mogelijk wat anders heeft beloofd is natuurlijk mogelijk.
Waarom ligt Nederland als enige dwars? ( ik meen hierboven te lezen dat NL als enige commentaar had)
Ah, daar komen de eerste belangen al om de hoek kijken. Waar mensen geld verdienen, hebben mensen logischerwijs belangen.
Ja, maar er zijn tal van andere grondrechten die moeten garanderen dat de overheid niet ongebreideld haar gang kan gaan in het "bevorderen van de volksgezondheid". Dat betekent dat de Nederlandse overheid niet verplicht kan stellen dat we eerst allemaal gezamenlijk een half uur op straat gymnastiek doen na het opstaan, zoals in communistische heilstaten wel gebeurde. Net zo min kan er een mondkapjesplicht gehandhaafd blijven zonder acute medische noodzaak. En naar mijn idee zijn we wat dat laatste betreft al bijna zover. De Amerikaanse overheid is al grotendeels om: gevaccineerd? Dan geen mondkapje meer.YakuzA schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:46:
[...]
Gelukkig is de grondwet er wat duidelijker over:
[...]
Als dat zou gebeuren is heel Nederland natuurlijk verontwaardigd omdat de gevaccineerden voor worden getrokken en dat dat toch niet kan.prijk schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:51:
[...]
Ja, maar er zijn tal van andere grondrechten die moeten garanderen dat de overheid niet ongebreideld haar gang kan gaan in het "bevorderen van de volksgezondheid". Dat betekent dat de Nederlandse overheid niet verplicht kan stellen dat we eerst allemaal gezamenlijk een half uur op straat gymnastiek doen na het opstaan, zoals in communistische heilstaten wel gebeurde. Net zo min kan er een mondkapjesplicht gehandhaafd blijven zonder acute medische noodzaak. En naar mijn idee zijn we wat dat laatste betreft al bijna zover. De Amerikaanse overheid is al grotendeels om: gevaccineerd? Dan geen mondkapje meer.
Indirecte vaccinatie-plicht, oudjes voorgetrokken, leeftijds discrimatie etc etc
PSN
Wtf ook. Wiens belang dient de overheid nou primair te behartigen?Soccer98 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:50:
[...]
Ah, daar komen de eerste belangen al om de hoek kijken. Waar mensen geld verdienen, hebben mensen logischerwijs belangen.

Die bedrijven zijn toch ook niet verplicht om het gratis te doen?
Niet helemaal eens met alle percentages hoor. Op het moment dat ziekenhuizen vol liggen kunnen normale behandelingen niet meer allemaal doorgaan, en zullen ook meer mensen met covid sterven dan anders.Laguna schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:17:
[...]
De overheid heeft met maatregelen de gezondheid van ~2% van de bevolking bevorderd en heeft daarbij van 98% de gezondheid niet bevorderd middels beperkingen op gebied van bijv. sporten. Verder is de kwaliteit van leven voor heel veel mensen al geruime tijd aangetast.
Dat de beperkingen voor veel mensen wel vrij extreem zijn, daar ben ik het helemaal mee eens. Een volgende keer houdt men hier hopelijk meer rekening mee. En wordt de boel wel sneller afgesloten zodat een evt. nieuw virus sneller ingedamd kan worden.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
In ieder geval tot 50,01% gevaccineerd is. Dan slaat de discussie snel om naar waarom een minderheid de rest gegijzeld houdt.YakuzA schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:01:
[...]
Als dat zou gebeuren is heel Nederland natuurlijk verontwaardigd omdat de gevaccineerden voor worden getrokken en dat dat toch niet kan.
And to think they once said that computers would take away jobs.
*knip* Nee, dit plaatje, uit een van de comments van een opinieblog (of wat de vage bron de vorige keer ook was), wat door een onbekende in Paint gemaakt lijkt te zijn, is géén onderbouwing.CMD-Snake schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:52:
Hoogleraar infectieziektemodellering: effect avondklok ‘twijfelachtig’
[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 14-05-2021 11:53 ]
Schiphol wordt geëxploiteerd door een Amsterdamse festival organisator. Die gaat voor juni 2022 geen rendabele feestjes organiseren.Wolly schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:45:
[...]
Heb je trouwens voorbeelden van ondernemers die uit nood een PCR teststraat zijn begonnen waar dit een probleem wordt?
Die steun is hij weer kwijt omdat je bedrijven, en daarmee inkomsten, moet middelen.Ik ken een geval van een horeca ondernemer maar die krijgt ook nog gewoon steun voor zijn horeca bedrijf terwijl hij met zijn testbedrijf flink de euro´s binnenharkt.
Hugo was bij de laatste persconferentie van mening dat het plezier voor de ene niet betaald mag worden door het belastinggeld van een ander. Leuk dat je naar het theater wilt, maar die extra kosten betaal je maar lekker zelf. Dat het theater daarmee minder kans op bezoekers heeft zal wel onder de plannen van zo min mogelijk samenkomen vallen.Als dat de mensen zijn waar je op doelt dan is het tamelijk onzinnig dat de overheid daar rekening mee gaat houden bij een maatregel die het vrije reizen weer mogelijk maakt.
DEe persconferentie was een beetje vaag maar het leek er op dat we dit jaar niet meer dan een half gevuld theater moeten verwachten.
Dat is dus niet de bedoeling he.Wolly schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:45:
[...]
Die theorie wordt toch sneller realiteit als de PCR testen "gratis" worden en men weer vrij kan reizen binnen de EU
[ Voor 16% gewijzigd door jadjong op 14-05-2021 10:27 ]
Op statenniveau zijn er maar 25 staten met een mask mandate.prijk schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:51:
[...]
. De Amerikaanse overheid is al grotendeels om: gevaccineerd? Dan geen mondkapje meer.
Jawel, een ondernemer die op andere wijze inkomsten binnen haalt hoeft niet te worden voorzien van steun.Indoubt schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:46:
[...]
Nee, dat heeft niet eens met elkaar te maken in principe.
Nederland ligt dwars omdat ze niet van plan zijn de kosten van zo'n 'gratis' test via belastinggeld te dragen. Dat zie je ook al in de spagaat die bijna ontstond voor stichting open Nederland.Indien het testen niet meer nodig is dan is het niet meer nodig. Je weet van tevoren dat de pandemie weer ophoud een pandemie te zijn. Dan kun je nog op allerlei vage gronden proberen om de periode van testen te rekken maar dat heeft niets meer met het originele doel te maken.
Dat de overheid deze ondernemers mogelijk wat anders heeft beloofd is natuurlijk mogelijk.
Waarom ligt Nederland als enige dwars? ( ik meen hierboven te lezen dat NL als enige commentaar had)
Ze hebben al ruim een miljard aan belastinggeld gereserveerd voor commerciële testen. Hoe bedoel je dan er gaat geen belastinggeld heen?jadjong schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:30:
[...]
Jawel, een ondernemer die op andere wijze inkomsten binnen haalt hoeft niet te worden voorzien van steun.
[...]
Nederland ligt dwars omdat ze niet van plan zijn de kosten van zo'n 'gratis' test via belastinggeld te dragen. Dat zie je ook al in de spagaat die bijna ontstond voor stichting open Nederland.
Je vergeet even dat die 1 miljard slechts 13% van de kosten zou dekken bij de geplande eigen bijdrage van 7.50 en daarmee alleen voor de eerste maand bedoeld was. (sneltestje moet 9 euro kosten) Bij een 80 euro kostende PCR-test zonder eigen bijdrage verdampt die 1 miljard sneller dan een Doge Coin.Indoubt schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:35:
[...]
Ze hebben al ruim een miljard aan belastinggeld gereserveerd voor commerciële testen. Hoe bedoel je dan er gaat geen belastinggeld heen?
[ Voor 8% gewijzigd door jadjong op 14-05-2021 10:41 ]
De cursus creatief met Paint had hier ook wel een lijntje bij kunnen zetten waarbij er 10% extra stijging is vanaf het starten van de avondklok met daar een bubbel "zonder avondklok" bij?
[ Voor 30% gewijzigd door ZieMaar! op 14-05-2021 11:54 ]
PSN
Kan je doen. De blauwe lijn is met avondklok, in jouw redenering had hij zonder avondklok opeens een sprong onhoog gemaakt. Dus de avondklok heeft iets gecompenseerd want het effect is niet te zien. Wat is dat iets dan? Exact de Britse variant ofzo? Scholen open?YakuzA schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:44:
[...]
De cursus creatief met Paint had hier ook wel een lijntje bij kunnen zetten waarbij er 10% extra stijging is vanaf het starten van de avondklok met daar een bubbel "zonder avondklok" bij?
We gaan het natuurlijk weer over de preventie-paradox hebben.
Edit: Wat onzin is want de preventieparadox is NIET de paradox dat zonder maatregelen de gevolgen erger waren geweest en je dat door de maatregelen niet ziet. Maat het is dit: “De schijnbare tegenstelling dat preventieve maatregelen op bevolkingsniveau een grote gezondheidswinst opleveren, maar relatief weinig – en zelfs zonder zekerheid – voor het individu.”
[ Voor 27% gewijzigd door immetjes op 19-05-2021 08:30 ]
Dus de testsamenleving gaat een kleine 8 miljard kosten. Vraag me af of dat nu van belastinggeld moet. Zeker als het voor plezier is dan heb ik toch een beetje iets van maak dat maar "rekening man".jadjong schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:39:
[...]
Je vergeet even dat die 1 miljard slechts 13% van de kosten zou dekken bij de geplande eigen bijdrage van 7.50 en daarmee alleen voor de eerste maand bedoeld was. (sneltestje moet 9 euro kosten) Bij een 80 euro kostende PCR-test zonder eigen bijdrage verdampt die 1 miljard sneller dan een Doge Coin.
Met een beetje creatief lijntjes zetten en definiëren kun je met die grafiek alle varianten van de stelling onderbouwen.immetjes schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:53:
[...]
Kan je doen. De blauwe lijn is met avondklok, in jouw redenering had hij zonder avondklok opeens een sprong onhoog gemaakt. Dus de avondklok heeft iets gecompenseerd want het effect is niet te zien. Wat is dat iets dan? Exact de Britse variant ofzo? Scholen open?
Ik denk dat op basis van de data je een voor- noch een tegen argumentatie sluitend kan krijgen.
Goed dat je alvast de preventie-paradox aanhaalt, je weet dus al wat je voorbeeldgrafiek misbruikt.
(die 'engelse variant prognose" is nog het meest incorrecte label en lijntje in die grafiek btw, aangezien de prognoses altijd met een flinke bandbreedte zijn gepubliceerd)
[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 14-05-2021 11:07 ]
PSN
En jij denkt echt dat dat jaren lang achter elkaar, elke 3 maanden goed blijft gaan? Als COVID letterlijk en figuurlijk uit het land is verdwenen?Transportman schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:05:
[...]
Vergeet niet dat een groot deel van de Tweede Kamerleden blind hun fractie volgen en dat de grootste fracties niet opeens 'nee' zullen zeggen. Als Rutte en De Jonge zeggen anderhalve meter, dan zullen VVD, CDA en D66 dat klakkeloos over blijven nemen en dan zijn ze al een heel eind op weg naar een meerderheid omdat veel partijen niet de schuld willen krijgen van te vroeg versoepelen.
Ik vind zeker dat er wat omgangsvormen mogen veranderen, een wildvreemde heb ik liever ook niet in mijn nek hijgen in de winkel. Maar dat is iets heel anders dan een wettelijk verbod voor iedereen om in je persoonlijke ruimte te komen als je geen huishouden met elkaar deelt. Mijn vrienden, familie en geliefden heb ik toch echt liever wél binnen die anderhalve meter.
Of een lijntje bij de stijging toen de avondklok van 21 uur, naar 22 uur ging.YakuzA schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:44:
[...]
Ik denk dat een hoogleraar infectieziektemodellering wel een beetje weet waar ie het over heeftYakuzA schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:00:
[...]
Met een beetje creatief lijntjes zetten en definiëren kun je met die grafiek alle varianten van de stelling onderbouwen.
Goed dat je alvast de preventie-paradox aanhaalt, je weet dus al wat je voorbeeldgrafiek misbruikt.

Op die manier kun je alles wel in twijfel gaan trekken, maar de data (deze grafiek) in dit geval is best sluitend, namelijk dat de invoering van de avondklok geen significant verschil heeft gemaakt.Ik denk dat op basis van de data je een voor- noch een tegen argumentatie sluitend kan krijgen.
Hopelijk gaan ze op deze manier ook kijken naar andere ingevoerde maatregelen en backtracken wat die voor mogelijk effect hebben gehad.
De avondklok ging naar 22:00 uur op 31 maart, maar ik zie in die grafiek op die datum geen stijging.zacht schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:07:
[...]
Of een lijntje bij de stijging toen de avondklok van 21 uur, naar 22 uur ging.
[ Voor 10% gewijzigd door SomerenV op 14-05-2021 11:14 ]
Hugo is dat met je eens.Indoubt schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:59:
[...]
Dus de testsamenleving gaat een kleine 8 miljard kosten. Vraag me af of dat nu van belastinggeld moet. Zeker als het voor plezier is dan heb ik toch een beetje iets van maak dat maar "rekening man".
Het hoeft geen 8 miljard te kosten, voor 1 miljard kan je ook minder tests weg geven.
Voor 900 miljoen kan je 600 miljoen tests subsidiëren als de overheid anderhalve euro per test aanvult. Dat is 1500 dagen testen bij een gemiddelde van 400.000 per dag.
Bij volledige vergoeding is dat slechts 250 dagen sneltests voor pretparken en bioscopen. Al zijn dit wel berekeningen op basis van wat de overheid in gedachte had, de test-afnemer is van mening dat je voor negen euro geen sneltest kan faciliteren. Die rekent namelijk 75 euro voor een sneltest en 120 voor een PCR.
Met die bedragen zijn we er in een week doorheen.
Voor reizen is een PCR test de norm en op dit moment krijgt de GGD een vergoeding van 65 per PCR test, reken je daarmee dan snap ik wel dat Nederland bij voorbaat al niet van plan is om voor vakantiegangers de pinpas te laten wapperen, maar het ook niet reëel vindt dat de commerciële tester het dan maar gratis moet gaan doen.
Die avondklok had prima kunnen werken als we allemaal niet zo eigenwijs zijn.immetjes schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:53:
[...]
Kan je doen. De blauwe lijn is met avondklok, in jouw redenering had hij zonder avondklok opeens een sprong onhoog gemaakt. Dus de avondklok heeft iets gecompenseerd want het effect is niet te zien. Wat is dat iets dan? Exact de Britse variant ofzo? Scholen open?
Uit de grafiek valt inderdaad op te maken dat de invoering van de avondklok niet veel invloed had op de trendlijn, als je de trendlijn vanaf het laagste punt van de R waarde trekt door het gemiddelde op de avondklok invoeringsdag.SomerenV schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:12:
[...]
Op die manier kun je alles wel in twijfel gaan trekken, maar de data (deze grafiek) in dit geval is best sluitend, namelijk dat de invoering van de avondklok geen significant verschil heeft gemaakt.
Of die trendlijn hetzelfde door was gegaan zonder avondklok is de grote vraag.
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 14-05-2021 11:32 ]
PSN
Je kan prima sneltesten in de markt zetten voor 20 euro per stuk. Die dingen kosten bij inkoop 5 á 6 euro per stuk. Je kan er prima 10-15 per uur afnemen.jadjong schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:18:
[...]
Hugo is dat met je eens.
Het hoeft geen 8 miljard te kosten, voor 1 miljard kan je ook minder tests weg geven.
Voor 900 miljoen kan je 600 miljoen tests subsidiëren als de overheid anderhalve euro per test aanvult. Dat is 1500 dagen testen bij een gemiddelde van 400.000 per dag.
Bij volledige vergoeding is dat slechts 250 dagen sneltests voor pretparken en bioscopen. Al zijn dit wel berekeningen op basis van wat de overheid in gedachte had, de test-afnemer is van mening dat je voor negen euro geen sneltest kan faciliteren. Die rekent namelijk 75 euro voor een sneltest en 120 voor een PCR.
Voor reizen is een PCR test de norm en op dit moment krijgt de GGD een vergoeding van 65 per PCR test, reken je daarmee dan snap ik wel dat Nederland bij voorbaat al niet van plan is om voor vakantiegangers de pinpas te laten wapperen, maar het ook niet reëel vindt dat de commerciële tester het dan maar gratis moet gaan doen.
Dus we hebben een test die 6 euro per test kost. Iemand die de testen uitvoert die bij een uurtarief van 90 euro 9 euro per test kost. Dat is 15 euro per test. En in die 90 euro zit dus al de marge die zo'n werknemer in een normale situatie bij andere werkzaamheden ook maakt. Dan moet je nog een locatie huren en inrichten. Als je 20 werkdagen per maand, 6 uur per dag testen afneemt, neem je 1.200 testen in een maand af. Voor 6.000 per maand kan je prima een locatie regelen/inrichten. En dat is de meest negatieve getallen uit m'n voorbeeld.
Bij 5 euro per test, 15 per uur, dus 6 per test, kom je op 11 euro incl. marge uit --> waar normaal ook al huisvesting en administratie uit betaald wordt.
Bij afnamegarantie kan commercieel een tarief van 11 euro per sneltest prima uit.
[ Voor 7% gewijzigd door rik86 op 14-05-2021 11:32 ]
Nee, een commerciële tester hoeft dat niet gratis te doen. Maar we hoeven een commerciële tester ook niet met subsidies in leven te houden als er geen markt meer is voor testen.jadjong schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:18:
[...]
Hugo is dat met je eens.
De GGD kijgt misschien 65€ vergoeding per test maar de GGD test niet voor reizen (behalve fieldlab/covid reizen e.d.). Daarvoor kun je alleen bij een commerciële tester terecht en die rekenen iets van 129€
En hoe denk je het schaalprobleem te gaan oplossen?rik86 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:30:
[...]
Je kan prima sneltesten in de markt zetten voor 20 euro per stuk. Die dingen kosten bij inkoop 5 á 6 euro per stuk. Je kan er prima 10-15 per uur afnemen.
Als ieder weekend er mensen naar het voetbal, naar de bioscoop, naar de Efteling, naar de dierentuin en naar het muziekfestival willen, dan kom je al gauw op een slordige 1-1,5 miljoen testen die je op vrijdag zal moeten afnemen. Dat is nog een conservatieve schatting.
Reken met die 10-15 per uur, dan heb je het over 100.000 manuren die daar in moeten zitten, met 10 uur opening op een dag als vrijdag, betekent dat een inzet van 12.500 man.
Regel jij even ruim 12.000 man die hun day job op vrijdag even opzeggen, gekwalificeerd zijn in de zorg, en de hele dag in een teststraat gaan zitten?
Dan had er iets moeten zijn waardoor er precies een toename is geweest om het effect van de avondklok te neutraliseren, op een moment dat er verder eigenlijk niks veranderd is. Dan zou er dus uit het niks een toename zijn, maar kijkende naar de oranje lijn gaat die gewoon even vrolijk verder als voorheen. Het enige wat significant verschil lijkt te hebben gemaakt is het weer.YakuzA schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:28:
[...]
Uit de grafiek valt inderdaad op te maken dat de invoering van de avondklok niet veel invloed had op de trendlijn, als je de trendlijn vanaf het laagste punt van de R waarde trekt door het gemiddelde op de avondklok invoeringsdag.
Of die trendlijn hetzelfde door was gegaan zonder avondklok is de grote vraag.
Maar zoals ik zei kun je op die manier alles wel in twijfel gaan trekken. Stellen dat er misschien nóg meer stijging was geweest zonder de avondklok is precies wat de preventieparadox is. De grafiek is gewoon duidelijk.
Lees dit artikeltje over de kosten van GGD Urecht eens door. Je rekent jezelf iets te rijk.rik86 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:30:
[...]
Je kan prima sneltesten in de markt zetten voor 20 euro per stuk. Die dingen kosten bij inkoop 5 á 6 euro per stuk. Je kan er prima 10-15 per uur afnemen.
Dus we hebben een test die 6 euro per test kost. Iemand die de testen uitvoert die bij een uurtarief van 90 euro 9 euro per test kost. Dat is 15 euro per test. En in die 90 euro zit dus al de marge die zo'n werknemer in een normale situatie bij andere werkzaamheden ook maakt. Dan moet je nog een locatie huren en inrichten. Als je 20 werkdagen per maand, 6 uur per dag testen afneemt, neem je 1.200 testen in een maand af. Voor 6.000 per maand kan je prima een locatie regelen/inrichten. En dat is de meest negatieve getallen uit m'n voorbeeld.
Bij 5 euro per test, 15 per uur, dus 6 per test, kom je op 11 euro incl. marge uit --> waar normaal ook al huisvesting en administratie uit betaald wordt.
Bij afnamegarantie kan commercieel een tarief van 11 euro per sneltest prima uit.

De test van de GGD is voor de klant gratis, daarom is die niet geschikt voor reizen. De overheid betaalt niet mee aan de extra kosten voor jouw vakantie en stuurt je naar een commerciële variant. Ga je als overheid die test voor reizen wel gratis aanbieden dan zal je dat uiteraard via de eigen GGD doen, ergo geen werk meer op dat gebied voor de commerciële tester.Indoubt schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:38:
[...]
Nee, een commerciële tester hoeft dat niet gratis te doen. Maar we hoeven een commerciële tester ook niet met subsidies in leven te houden als er geen markt meer is voor testen.
De GGD kijgt misschien 65€ vergoeding per test maar de GGD test niet voor reizen (behalve fieldlab/covid reizen e.d.). Daarvoor kun je alleen bij een commerciële tester terecht en die rekenen iets van 129€
Pfoe, 66 miljoen extra kosten voor 402.000 testen. Dat is €164 per test. Nu vond ik de andere berekening wel erg optimistisch, maar €164 per test vind ik wel schrikken.jadjong schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:42:
[...]
Lees dit artikeltje over de kosten van GGD Urecht eens door. Je rekent jezelf iets te rijk.
Maar waarom moet de testmaatschappij via commerciële testers?Indoubt schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:38:
[...]
Nee, een commerciële tester hoeft dat niet gratis te doen. Maar we hoeven een commerciële tester ook niet met subsidies in leven te houden als er geen markt meer is voor testen.
Als de overheid zo graag wil dat corona wordt ingedamd door iedereen zich voor elk wissewasje te laten testen (reizen, festivals, bios, café, etc) dan is dat aan de overheid om dat te faciliteren en daarvoor de kosten te dragen.
Als de overheid echt graag zou willen dat alles weer open gaat dan moet ze de daad bij het woord voegen en zorgen voor voldoende capaciteit en financiële middelen. Het is onhaalbaar dat iedereen gevaccineerd wordt dus de overheid moet voor een gelijk speelveld zorgen door die testen volledig te subsidiëren, anders wordt er een apartheidsstaat opgetuigd.
De overheid zou zelf moeten opdraaien voor de plannen die het maakt. Zorg er maar voor dat die testen zo goedkoop mogelijk worden.
Dus of testen, inclusief certificaten, wordt gratis verzorgd door de overheid, of ze schieten de testmaatschappij af. Er is geen ander eerlijk alternatief.
Kijk eens op het dashboard van de algemene rekenkamer. Dit jaar vier miljard, vorig (half)jaar 1 miljard.Sovieto schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:55:
[...]
Pfoe, 66 miljoen extra kosten voor 402.000 testen. Dat is €164 per test. Nu vond ik de andere berekening wel erg optimistisch, maar €164 per test vind ik wel schrikken.
Eind vorig jaar 800.000 positieve tests, bij een percentage van 10% zijn dat ruim 8 miljoen wattenstaafjes geweest. 1 miljard delen voor 8 miljoen is 125 per test, alle kosten meegeteld. Maar dan vergeten we weer de geregistreerde positieve testen van buiten de GGD wat het bedrag omhoog haalt, maar ook andere kosten van de GGD die niets met testen te maken hebben. In ieder geval is 20 euro niet realistisch en blijkt voor veel GGD'en de 65 euro per test die ze van de rijksoverheid krijgen ook nog niet voldoende.
Pagina 14 van deze pdf gaat over de PCR kosten.
[ Voor 42% gewijzigd door jadjong op 14-05-2021 12:21 ]
Kan, ik ben echter geen voorstander van een testsamenleving. Ik zou liever zien dat ze opschieten met vaccineren en dat we eventueel langer maatregelen houden totdat dat het geval is. IK ben ook nog niet gevaccineerd en ga ook maar nog even niet op een terras zitten maar dat is mijn eigen keuzeXVI schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:03:
[...]
Maar waarom moet de testmaatschappij via commerciële testers?
Als de overheid zo graag wil dat corona wordt ingedamd door iedereen zich voor elk wissewasje te laten testen (reizen, festivals, bios, café, etc) dan is dat aan de overheid om dat te faciliteren en daarvoor de kosten te dragen.
Als de overheid echt graag zou willen dat alles weer open gaat dan moet ze de daad bij het woord voegen en zorgen voor voldoende capaciteit en financiële middelen. Het is onhaalbaar dat iedereen gevaccineerd wordt dus de overheid moet voor een gelijk speelveld zorgen door die testen volledig te subsidiëren, anders wordt er een apartheidsstaat opgetuigd.
De overheid zou zelf moeten opdraaien voor de plannen die het maakt. Zorg er maar voor dat die testen zo goedkoop mogelijk worden.
Dus of testen, inclusief certificaten, wordt gratis verzorgd door de overheid, of ze schieten de testmaatschappij af. Er is geen ander eerlijk alternatief.
Ik zie ook niet direct in waarom ik mee zou moeten betalen aan het feit dat iemand anders naar een festival kan of zo.
Ik realiseer me dat het een grijs gebied is omdat ik ook bijdraag via de belasting aan al die bedrijven die steun krijgen. Aan de andere kant dragen die bedrijven in de toekomst ook weer bij aan de belasting omdat ze nog bestaan.
Je vergeet alleen dat iedereen die gevaccineerd is niet getest hoeft te/gaat worden.XVI schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:03:
[...]
PSN
Wellicht is het vooruitzicht op een testsamenleving genoeg om voldoende mensen gevaccineerd te krijgen die nog twijfelen. Of is een 100% garantie dat ongevaccineerden niet benadeeld worden weer genoeg om diezelfden te doen besluiten definitef af te zien van een vaccin.Indoubt schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:09:
[...]
Kan, ik ben echter geen voorstander van een testsamenleving. Ik zou liever zien dat ze opschieten met vaccineren en dat we eventueel langer maatregelen houden totdat dat het geval is.
Gelukkig zijn er landen die een paar maanden voorlopen op ons (die vreselijke VS&VK) zodat we een idee kunnen krijgen wat er gebeurt als je 60% gevaccineerd met 40% niet gevaccineerd maar relatief jong als vanouds door elkaar laat komen.
In het begin willen ze volgens mij iedereen blijven testen. Later als dat digitale dystopische paspoort is ingevoerd laten ze dat testen voor gevaccineerden waarschijnlijk achterwegen. Dat zal de kosten inderdaad flink drukken. Behalve natuurlijk als iedereen ieder jaar weer opnieuw (en meerdere keren per jaar want twee prikken) gevaccineerd moet worden, dat zal toch ook behoorlijk in de papieren lopen.YakuzA schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:25:
[...]
Je vergeet alleen dat iedereen die gevaccineerd is niet getest hoeft te/gaat worden.
Waarom kunnen we niet een stapje terugzetten om de situatie eens nauwlettend te bekijken? Is dat nu echt allemaal nodig vanwege de aanname dat asymptomatische verspreiding een wezenlijk onderdeel van het probleem is? Is daar inmiddels al harde data over bekend?
Waarom is het niet mogelijk om betere en goedkopere manieren van detectie in te zetten dan wel te ontwikkelen? Kunnen we straks niet gewoon 's winters wat strakker zijn m.b.t. verkoudheidsklachten? Waarom is de testmaatschappij via PCR-testen de enige oplossing, nadat de vaccinatiemaatschappij een realiteit is? Volgens mij wordt er heel hard geprobeerd om een probleem te zoeken dat er niet is. Vaccineer het gros van de bevolking, covid verdwijnt of wordt dermate endemisch dat we het kunnen handelen en het probleem is weg.
Ik ben toch malle pietje niet!
:strip_exif()/f/image/qUMhsrymmh1CwOMiIbaKh90i.jpg?f=fotoalbum_large)
Als plaatjes van vage bronnen verwijderd worden, dan maar zelf wat maken op basis van de data van het RIVM.
De invoering van een maatregel heeft nooit direct effect. Dat duurt zo'n 1 á 2 weken voordat de effecten zichtbaar worden. Dan kom je uit op 2 tot 9 februari dat de effecten van de invoering van de avondklok zichtbaar zouden moeten worden. Maar vanaf 1 februari is er al een stijgende lijn zichtbaar. Die vlakt even af tussen eind februari en maart, waarna hij weer verder stijgt. Op 31 maart wordt de avondklok naar 22.00 gezet, maar op dat moment lijken we qua besmettingen al redelijk tegen een plateau aan te lopen en die piekt tussen midden en eind april.
Nergens in de grafiek is echt een duidelijk effect zichtbaar. De avondklok is ingevoerd uit angst voor de Britse variant op een moment dat we in een dalende trend zaten. Vanaf midden maart begon het aantal besmettingen opeens harder te stijgen, maar dat is meer dan een maand na de invoering van de avondklok. Wat wél aardig samenvalt met de stijging van het aantal besmettingen is het weer. Vanaf 3 maart kelderde de temperatuur in Nederland namelijk, na een relatief zachte periode. Die afvlakking eind februari/begin maart valt trouwens ook best mooi samen met het weer. Vanaf midden februari ging de temperatuur namelijk best flink omhoog, tot 3 maart dus.
Edit: als ik vanavond de tijd heb ga ik even wat verder met het naast elkaar leggen van diverse data zoals het aantal besmettingen, ziekenhuisopnames, de temperatuur, eventuele feestdagen en ingevoerde en afgeschaalde maatregelen.
[ Voor 15% gewijzigd door SomerenV op 14-05-2021 13:21 ]
Er zit wel een verschil tussen sneltesten, PCR-testen en zelftesten; Want bij sneltesten zijn geen lab-kosten.jadjong schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:42:
[...]
Lees dit artikeltje over de kosten van GGD Urecht eens door. Je rekent jezelf iets te rijk.
Dan ga jij er van uit dat het kabinet jarenlang de maatregelen in stand wil gaan houden. Ik verwacht dat als Covid geen probleem meer is, de regering de maatregelen ook echt in gaat trekken, nog voordat er genoeg TK-leden een ruggengraat hebben gevormd om tegen de partijdiscipline in te stemmen.Stoney3K schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:05:
[...]
En jij denkt echt dat dat jaren lang achter elkaar, elke 3 maanden goed blijft gaan? Als COVID letterlijk en figuurlijk uit het land is verdwenen?
Ik vind zeker dat er wat omgangsvormen mogen veranderen, een wildvreemde heb ik liever ook niet in mijn nek hijgen in de winkel. Maar dat is iets heel anders dan een wettelijk verbod voor iedereen om in je persoonlijke ruimte te komen als je geen huishouden met elkaar deelt. Mijn vrienden, familie en geliefden heb ik toch echt liever wél binnen die anderhalve meter.
De overheid biedt ook die gratis mogelijkheid, alleen is het dan niet door testen maar door vaccineren. En waarom zou ik moeten betalen voor mensen die er voor kiezen dat gratis alternatief niet te gebruiken? Vaccins kosten rond de 15 euro per dosis (bron), met 2 doses is iemand klaar, dus 30 euro. Eerlijk, want je hebt nog steeds de keuze om je niet te laten vaccineren, maar je draagt dan ook de gevolgen van die keuze in plaats van die op het collectief af te kunnen wentelen.XVI schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:03:
[...]
En waarom is het onhaalbaar dat iedereen gevaccineerd wordt? Op een paar uitzonderingen zoals medische redenen en dat we kinderen nog niet gaan vaccineren kan verder iedereen gevaccineerd worden. Voor de mensen die er voor kiezen zich niet te laten vaccineren, die kunnen zich dan op eigen kosten laten testen.
Note: Dan heb ik het dus niet over de huidige situatie waarin nog niet iedereen de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren, totdat iedereen de kans heeft gehad moet de overheid inderdaad ruimhartig bijdragen aan de testmaatschappij als ze zo graag dingen willen openen.
Vaccins kosten momenteel rond de 15 euro per dosis (bron), dus met 2 doses is men voor ongeveer 30 euro per jaar klaar (als er al 2 nodig zijn, dat weet men nog niet). Dat lijkt mij toch een stukje goedkoper dan mensen om de haverklap testen.XVI schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:52:
[...]
In het begin willen ze volgens mij iedereen blijven testen. Later als dat digitale dystopische paspoort is ingevoerd laten ze dat testen voor gevaccineerden waarschijnlijk achterwegen. Dat zal de kosten inderdaad flink drukken. Behalve natuurlijk als iedereen ieder jaar weer opnieuw (en meerdere keren per jaar want twee prikken) gevaccineerd moet worden, dat zal toch ook behoorlijk in de papieren lopen.
Waarom kunnen we niet een stapje terugzetten om de situatie eens nauwlettend te bekijken? Is dat nu echt allemaal nodig vanwege de aanname dat asymptomatische verspreiding een wezenlijk onderdeel van het probleem is? Is daar inmiddels al harde data over bekend?
Waarom is het niet mogelijk om betere en goedkopere manieren van detectie in te zetten dan wel te ontwikkelen? Kunnen we straks niet gewoon 's winters wat strakker zijn m.b.t. verkoudheidsklachten? Waarom is de testmaatschappij via PCR-testen de enige oplossing, nadat de vaccinatiemaatschappij een realiteit is? Volgens mij wordt er heel hard geprobeerd om een probleem te zoeken dat er niet is. Vaccineer het gros van de bevolking, covid verdwijnt of wordt dermate endemisch dat we het kunnen handelen en het probleem is weg.
Waarom is vaccinatie of een PCR-test de enige methode om een bepaalde graad van gezondheid(srisico) aan te tonen?Transportman schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:00:
[...]
De overheid biedt ook die gratis mogelijkheid, alleen is het dan niet door testen maar door vaccineren. En waarom zou ik moeten betalen voor mensen die er voor kiezen dat gratis alternatief niet te gebruiken? Vaccins kosten rond de 15 euro per dosis (bron), met 2 doses is iemand klaar, dus 30 euro. Eerlijk, want je hebt nog steeds de keuze om je niet te laten vaccineren, maar je draagt dan ook de gevolgen van die keuze in plaats van die op het collectief af te kunnen wentelen.
En waarom is het onhaalbaar dat iedereen gevaccineerd wordt? Op een paar uitzonderingen zoals medische redenen en dat we kinderen nog niet gaan vaccineren kan verder iedereen gevaccineerd worden. Voor de mensen die er voor kiezen zich niet te laten vaccineren, die kunnen zich dan op eigen kosten laten testen.
Note: Dan heb ik het dus niet over de huidige situatie waarin nog niet iedereen de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren, totdat iedereen de kans heeft gehad moet de overheid inderdaad ruimhartig bijdragen aan de testmaatschappij als ze zo graag dingen willen openen.
De mensen die een vaccinatie tegen covid nodig hebben zijn mensen met een slecht-functionerend immuunsysteem (bijvoorbeeld door ouderdom). Waarom moet ik betalen zodat zij zich kunnen laten vaccineren?
Moeten we straks een medische keuring krijgen bij de zorgverzekering en een gedifferentieerd zorgtarief betalen a.d.h.v. zoiets kunstmatigs als onze vaccinatiegraad of onze natuurlijke aanleg voor kwaaltjes?
Mogen we alleen nog op vliegvakantie met een bepaald BMI? Ik vind natuurlijk dat ik niet hoef mee te betalen aan mensen die hun lichaam verslonzen door te roken en te veel op de bank te hangen.
Solidariteit stopt blijkbaar zodra men zelf de knip moet pakken.
Ik hoop dat je inziet welk punt ik probeer te maken. Je laten vaccineren en/of testen zegt onder de streep vrij weinig over je gezondheid en het risico dat je vormt voor de maatschappij. Ondertussen verdienen enkele grote commerciële partijen wel goed geld aan ons nieuwe normaal.
Ik denk dat we heel goed moeten oppassen waar we de grenzen leggen en met welke motivatie.
Komt net langs... Petitie dat " Elke 60-plusser moet recht krijgen op een vaccinatie met Pfizer/Moderna als hij/zij geen vaccinatie met AstraZeneca wil."
Dus mensen krijgen een uitnodiging voor astra, weigeren die en willen nu voorrang bij Pfizer... Waardoor een 30er daar langer op mag wachten...
En ze verdienen niks als iedereen zich laat vaccineren.XVI schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:19:
[...]
Ondertussen verdienen enkele grote commerciële partijen wel goed geld aan ons nieuwe normaal.
Ik denk dat we heel goed moeten oppassen waar we de grenzen leggen en met welke motivatie.
De beste manier om je te verzetten tegen het groot kapitaal is dus vaccinatie?
De rest van de post heeft zo'n hoog ikke-ikke-ikke gehalte gecombineerd met false narrative en ad absurdums dat het niet zoveel zin heeft om daarop in te gaan.
[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 14-05-2021 13:44 ]
PSN
Als je naar deze grafiek kijkt zonder verdere informatie en probeert te bepalen wanneer Nederland is begonnen met vaccineren zal je moeten concluderen dat dit medio April is geweest. Want daarvoor was er geen echte daling, juist een stijging.SomerenV schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:58:
[Afbeelding]
Als plaatjes van vage bronnen verwijderd worden, dan maar zelf wat maken op basis van de data van het RIVM.
Dat komt omdat we in Nederland niet begonnen zijn met het vaccineren van de groepen die de meeste impact heeft op de bezetting in ziekenhuizen, en we zijn enorm traag van start gegaan. 70-79 zorgt voor de grootste druk (28%), gevolgd door 60-69 (22%). Daarvoor gingen 50-59 en 80-89 nek aan nek (16 en 18%), maar het aantal ziekenhuisopnames van die laatste groep is bijna gehalveerd de afgelopen maand (10%). Bron.IJzerlijm schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:28:
[...]
Als je naar deze grafiek kijkt zonder verdere informatie en probeert te bepalen wanneer Nederland is begonnen met vaccineren zal je moeten concluderen dat dit medio April is geweest. Want daarvoor was er geen echte daling, juist een stijging.
We zijn eind januari begonnen met 90+ maar die hebben nagenoeg geen impact op de ziekenhuizen. In februari kwam 80+ en pas vanaf april 70+. Hier en daar tussendoor wel nog andere jongere leeftijden, maar eigenlijk had het moeten beginnen met 70-79, gevolgd door 60-69, 80-89, 50-59. Op die manier had je qua vaccineren de meeste impact kunnen hebben.
Nou zegt het aantal besmettingen niet perse gek veel over de ziekenhuisbezetting, maar die twee lijken redelijk gelijk op te gaan qua pieken en dalen. Daarom moet ik eigenlijk gewoon alles naast elkaar leggen om te kijken of en waar er verbanden te vinden zijn. Maar daarom moet ik even kijken of ik daar vanavond of morgen tijd voor heb (na het werken). To be continued

[ Voor 12% gewijzigd door SomerenV op 14-05-2021 13:49 ]
Dat is de kale prijs die bij de fabrikant wordt afgerekend. Daar komen nog kosten bij voor transport & distributie in NL en het zetten van de prik. Laat het dan verdubbelen, is het nog steeds relatief goedkoop t.o.v. de economie op slot gooien bij een lockdown.Transportman schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:05:
[...]
Vaccins kosten momenteel rond de 15 euro per dosis (bron), dus met 2 doses is men voor ongeveer 30 euro per jaar klaar (als er al 2 nodig zijn, dat weet men nog niet). Dat lijkt mij toch een stukje goedkoper dan mensen om de haverklap testen.
Ik heb geen zin om een sig te maken.
En als je het potentiële dodental en het WHO en gezondheidsraad advies daarbij optelt kom je weer uit bij de Oud naar Jong volgordeSomerenV schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:45:
[...]
Dat komt omdat we in Nederland niet begonnen zijn met het vaccineren van de groepen die de meeste impact heeft op de bezetting in ziekenhuizen, en we zijn enorm traag van start gegaan. 70-79 zorgt voor de grootste druk (28%), gevolgd door 60-69 (22%). Daarvoor gingen 50-59 en 80-89 nek aan nek (16 en 18%), maar het aantal ziekenhuisopnames van die laatste groep is bijna gehalveerd de afgelopen maand (10%). Bron.
We zijn eind januari begonnen met 90+ maar die hebben nagenoeg geen impact op de ziekenhuizen. In februari kwam 80+ en pas vanaf april 70+. Hier en daar tussendoor wel nog andere jongere leeftijden, maar eigenlijk had het moeten beginnen met 70-79, gevolgd door 60-69, 80-89, 50-59. Op die manier had je qua vaccineren de meeste impact kunnen hebben.
PSN
Ziekenhuiscijfers Vrijdag 14-05-2021
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 14 mei 2021
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
2.250 (stijging van 19)
Kliniek: 1.522 (stijging van 24)
IC: 728 (daling van 5)
Instroom:
Kliniek: 141 (gisteren: 205)
IC: 22 (gisteren: 35)
Uitstroom:
Kliniek: 117
IC: 27
#COVID19NL
Volgens mij zijn ze de ontslagpapieren vergeten in te vullen....
Instroom is wel megaaaa laag!
Gisteren was het een feestdag. Dus het kan zijn dat bepaalde cijfers met vertraging pas binnen komen.crimby schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:24:
[Twitter]
Speel ook Balls Connect en Repeat
Het was gisteren (blijkbaar) een feestdag. Kwam ik achter toen ik naar het ziekenhuis fietstecrimby schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:24:
[Twitter]
Ik dacht al, wtf doen al die wielrenners hier, ga werken ofzo. En toen bij het ziekenhuis de garage vrij leeg was ging er een lampje branden
Alles was enorm rustig en dicht, dus ga er maar vanuit dat er heel veel mensen gisteren niet zijn ontslagen maar vandaag zullen gaan. Een soort weekend effect
Het is wel lastig vergelijken door Hemelvaartsdag. De instroom en uitstroom zal morgen wel flink zijn. De cijfers moeten in ieder geval samen bekeken worden.crimby schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:24:
[Twitter]
Maar het lijkt erop dat de 7-daags gemiddelde instroom blijft dalen.
Waarschijnlijk ook niet. In het weekend/feestdagen laten nu eenmaal minder mensen zich testen.crimby schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:26:
@Onbekend @LZ86 zijn de instroom getallen wel up to date dan?
Ook is de eigen huisarts dan vaak dicht en moet men zich tot de HAP wenden en dat blijkt voor mensen toch ook een drempel. Daarom zie je vaak na het weekend dat inhaal effect. In t weekend maar aankijken en dan na het weekend toch maar huisarts --> doorsturen --> opname.
Alleen IC zal wel kloppen, want wij krijgen nu eenmaal het meeste aan opnames vanaf de covid afdelingen
[ Voor 9% gewijzigd door LZ86 op 14-05-2021 14:31 ]
En zie hier misschien wel de echte motivatie van de overheidYakuzA schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:25:
[...]
Je vergeet alleen dat iedereen die gevaccineerd is niet getest hoeft te/gaat worden.
Betalen voor testen motiveert naar het gratis alternatief, het vaccin.
[ Voor 12% gewijzigd door Aghanim op 14-05-2021 14:44 ]
De Nederlandse staat heeft vast geen zin om de anti-vax mensen die een gevaar zijn voor de gezondheid van anderen te sponsoren met gratis testen denk ik.Aghanim schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:41:
[...]
En zie hier misschien wel de echte motivatie van de overheid![]()
Betalen voor testen motiveert naar het gratis alternatief, het vaccin.
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 14-05-2021 14:46 ]
PSN
Dit topic is gesloten.
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.