CMD-Snake schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:31:
[...]
Die toestemming is er impliciet al, er kan alleen achteraf nog een debat komen om die in te trekken. De drempel om te verlengen ligt daardoor lager en die om alsnog in te trekken ligt hoger. Het zou beter zijn als er enkel drie maanden een debat plaats moest vinden waar men expliciet weer moet instemmen met verlenging.
Tja, ik vind dat dan weer juist niet beter. Dan krijg je nog meer gepraat terwijl de uitkomst al vast staat. Pas als er dusdanige veranderingen zijn dat het niet verlengd moet worden heeft dit nut. En op dat moment zal de wet al niet verlengd worden of trekthet parlement hem wel in. Naar mijn idee is dit pas echt een discussie als we straks zien dat de wet niet wordt ingetrokken/on hold gezet als het wel al makkelijk kan. Voorlopig zie ik echter eerder dat maatregelen te snel worden weggehaald dan bewust te lang blijven bestaan.
[...]
Deze wetten zijn niet zo logisch en duidelijk, het zijn in den beginne lege hulzen als ze voorgedragen worden. De coronaspoedwet, de wet voor de testbewijzen en die voor de quarantaineplicht zijn nagenoeg leeg. Ze mogen naderhand ingevuld worden via ministeriële regelingen. Het is haast alsof er elke keer een blanco cheque wordt afgegeven, De Jonge heeft er al drie op zak inmiddels en tot op heden is er nauwelijks commentaar of controle op hoe hij zijn cheques besteed.
Zolang hij die cheques goed gebruikt zal er ook weinig commentaar zijn. Als hij die gebruikt voor dingen die niet nodig/logisch zijn zal er tegen opgetreden worden. Precies zoals de wetten ook zijn bedoeld. Het doel wordt goed bepaald, de manier is nog niet 100% duidelijk. Zolang de later gekozen manieren toewerken naar dat doel is het goed. Zodra dat niet het geval is zal er tegen worden opgetreden.
[...]
Nee, die testsamenleving is het zoveelste gedrocht. En eigenlijk komt die neer op drang, want als je mensen het leven maar zuur genoeg maakt geven er genoeg op en doen ze wat er gewenst wordt. Enige vrije keuze wordt ondermijnd. Neem bijvoorbeeld dit artikel:
Steeds meer vaccinweigeraars overstag: ‘Ik wil toch op vakantie kunnen’. Het schetst de situatie mooi in een enkele alinea:
Tja, naar mijn idee is dit ook prima. Je maakt de keuze ten slotte niet alleen voor jezelf maar voor de samenleving. Als jij dus niet je vaccin pakt en toch op vakantie gaat, krijg je uiteindelijk dat niemand meer op vakantie kan omdat het virus zich teveel verspreid. Bij wat jij wilt krijg je eigenlijk dat een individu voor de hele samenleving gaat bepalen dat die niet op vakantie mogen. En als ik dan moet kiezen tussen enerzijds een individu die moet kiezen tussen vaccineren en niet op vakantie en anderzijds een individu die moet kiezen tussen vaccineren en niemand op vakantie vind ik de 1e optie toch een stuk beter.
Het liefste zou ik natuurlijk ook zien dat zo'n keuze puur individueel is en de impact ook 100% individueel, maar helaas is dat niet zo. Mensen die zich niet laten vaccineren en daarmee bewust zorgen voor een te lage vaccinatiegraad zijn simpelweg een gevaar voor de samenleving.
[...]
In hoeverre is hier dan nog een vrije keuze geweest? Nu doen mensen het maar om van het gezeik af te zijn, want dit is meer koeioneren.
Schijnbaar vinden ze die vakantie toch belangrijker dan hun principes. Prima vrije keus naar mijn idee. Als jij wilt gaan rijden moet je ook een rijbewijs halen. Wil je die niet halen is dat prima, maar dan mag je ook niet rijden (en ook dat is vooral omdat dat te gevaarlijk is voor anderen). Daarmee is een rijbewijs halen toch ook niet plotseling verplicht?
Het geintje moet een keer over zijn en na de zomer is dat moment. Al die wetten moeten dan naar de prullenbak verwezen worden.
Zodat we in februari 2022 weer opnieuw kunnen beginnen? Want dat kan hiervan het gevolg zijn als er mutaties voorbij komen en/of er maar genoeg mensen zich niet vaccineren. En zelfs als je alle wetten de prullenbak ingooit nadat het virus is verdwenen is het alsnog wachten op de volgende pandemie. Want dat die er gaat komen is een gegeven en ik ben dan toch liever beter voorbereid zodat we het snel de kop in kunnen drukken ipv weer alles een jaar dichtgooien.
[...]
We moeten ook niet willen dat de wetten die het mogelijk maken blijven sluimeren. De huidige versoepelingen kunnen ook theoretisch morgen weer teruggedraaid worden omdat de ministeriële regelingen nooit verdwenen zijn, ze staan alleen in slaapstand.
Ja, dat is ook het hele idee van voorbereid zijn op nieuwe virusvarianten of zelfs compleet nieuwe virussen. Mocht het nodig zijn wil je die morgen weer terugdraaien