Ik heb het model voorzien van alle nieuwe gegevens en de trendlijnen opnieuw gefit. Het lijkt alsof het effect van vaccinatie op de R-waarde nog iets hoger moet worden ingeschat. Van 59% reductie (na 1 prik) kom ik nu op 63%. En na twee prikken 69% -> 74%. Met die constantes passen de historische waarnemingen net even beter op de trendlijnen en corrigeer ik de onverklaarbare downtrend. Waarschijnlijke verklaring is dat de prikken bij steeds jongere en steeds meer sociaal actieve mensen terecht komen. Ik vermoed dat het vaccineren van de middengeneratie (schoolgaande kinderen, netwerk in eigen generatie en oudere familileden, soms mantelzorgend) een enorm effect kan hebben. Steeds meer prikken komen daar terecht vanwege de grote groep "18-60 medisch risico overig".
Dat fitten heeft invloed op de prognoses. Die worden nog iets gunstiger dan ze al waren.
R-waarde
* Voor 2 juni (de datum waarop ik de derde fase van versoepelingen blijf verwachten

)
0.75 -> 0.74
* Voor 15 juni: 0.66
* Voor 1 juli: 0.57
Effecten van de tweede fase van versoepelingen komen nog niet of nauwelijks tot uiting in de cijfers en dus de prognoses. Realiteit kan dus een tikje slechter zijn. Maar veel zal het niet schelen, want de effecten van de eerste fase zijn zeer klein gebleken en de geplande versoepelingen zijn bescheiden. Misschien dat volledige heropening VO nog wat toevoegt aan R, maar met 0.74 en dalend is er nogal wat ruimte.
Dagelijkse gerapporteerde positieve tests
* Ik voorzie dat het getal komend weekend onder de 3000 zakt en volgende week daaronder blijft;
* Een week later, dus eind volgende week, verwacht ik dat hij onder de 2000 zakt en blijft;
* Op 12 juni zie ik de 1000 passeren;
* 21 juni, 500
* 28 juni, 250
* 5 juli, 100
* hypothetische stip op de horizon: 0 vanaf 3 augustus.
In realiteit verwacht ik dat het enkele weken langzamer gaat. De versoepelingen zullen enige opwaartse effecten op de R-waarde hebben. Dat "<100" moment zal ergens in de loop van juli vallen, en daarna zal covid vermoedelijk op kleine schaal aanwezig blijven. Maar er lijkt vanaf 1-7 ruimte om alle sectoren te heropenen en vanaf 1-9 denk ik dat we alle tijdelijke wetgeving moeten afbreken. Misschien met uitzondering voor terugkerende reizigers uit verre landen waar corone in nieuwe mutaties een groot probleem vormt.