Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Tot hoe ver verwacht je dat ze daarin moeten gaan? Voor zover ik weet zijn alle coronamaatregelen duidelijk gecommuniceerd in op zijn minst het Nederlands en Engels, en volgens mij zijn Duitse en Franse vertalingen gewoon op te vragen.blissard schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:55:
[...]
Daar staan dan wel verplichtingen voor de overheid tegenover. Voldoende (kwantitatief en kwalitatief) communicatie is daar ongetwijfeld 1 van.
Als iemand alleen Arabisch, Bulgaars, Turks of Pools spreekt dan wordt het sowieso moeilijk voor zo'n persoon om in de Nederlandse samenleving te functioneren. Dat is niet beperkt tot het coronabeleid.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Dat is natuurlijk semantisch geneuzel, maar het kernpunt blijft staan: Je kan "Ik wist het niet want het stond niet in mijn taal" niet als argument gebruiken om jezelf vrij te pleiten.Yaksa schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:58:
[...]
Weer onzin, het is helemaal geen wet of algemene regel, maar een rechtsbeginsel.
Wikipedia: Nemo censetur ignorare legemYaksa schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:58:
[...]
Weer onzin, het is helemaal geen wet of algemene regel, maar een rechtsbeginsel.
Anders wordt onwetendheid wel heel verleidelijk.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Personeel van de krijgsmacht kan niet klakkeloos gevaccineerd worden, daar zitten nogal wat haken en ogen aan. De Wet immunisatie militairen (Wim) is hier van toepassing en die staat een vaccinatieplicht van militairen alleen toe onder specifieke omstandigheden en na een advies van een commissie. Voor het coronavaccin is ook zo'n commissie bijeen geroepen en die adviseerde om dit vaccin voorlopig niet te verplichten.Yaksa schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:54:
Wat dacht je van de krijgsmacht?
Er was ook al wat ophef geweest omdat bij de Luchtmobiele brigade leidinggevende hun ondergeschikten onder druk hadden gezet te vaccineren tegen corona of anders zouden ze ontslagen worden.
Dus nee, bij de krijgsmacht is het coronavaccin voorlopig nog vrijwillig.
Ik heb daar geen actieve herinnering aan.DevWouter schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:03:
Wikipedia: Nemo censetur ignorare legem
[ Voor 13% gewijzigd door CMD-Snake op 25-05-2021 15:05 ]
Ik ook niet, maar ik had geen zin om verder te googlen omdat @Yaksa de informatie niet geeft. En vervolgens in een antwoord ook nog te kort door de bocht gaat over verplichte vaccinatie bij de krijgsmacht volgens @CMD-Snake . Ik vind het verder niet zo belangrijk.YakuzA schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:57:
[...]
Op Corona krant punt nl verwacht ik inderdaad niet dat informatie staat over verplichte hepatitis B of griep vaccinaties.
[ Voor 20% gewijzigd door immetjes op 25-05-2021 15:05 ]
Het legt een gevoelige snaar in onze maatschappij bloot: er zijn aanzienlijke clusters van mensen die qua communicatie buiten bereik van de overheid lijken te leven en los van de rest van de maatschappij. Ze hebben een eigen taal, cultuur, wantrouwen "het systeem" en integreren niet met andere groepen. Dat is 100% zorgwekkend. Ik vrees dat je uiteindelijk niet om dwangmiddelen heen kunt om dit op te lossen, met als alternatief een tikkende tijdbom waar een buitenlands conflict op enig moment plotseling tot een intern conflict kan escaleren.Stoney3K schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:58:
[...]
Tot hoe ver verwacht je dat ze daarin moeten gaan? Voor zover ik weet zijn alle coronamaatregelen duidelijk gecommuniceerd in op zijn minst het Nederlands en Engels, en volgens mij zijn Duitse en Franse vertalingen gewoon op te vragen.
Als iemand alleen Arabisch, Bulgaars, Turks of Pools spreekt dan wordt het sowieso moeilijk voor zo'n persoon om in de Nederlandse samenleving te functioneren. Dat is niet beperkt tot het coronabeleid.
Maar: voorlichting over volksgezondheid is niet de plek om dit soort strijd uit te vechten.
Nee hoor, er zijn situaties waarin de wet geen duidelijkheid verschaft. Het komt zelden voor, maar het bestaat. In dit geval er sprake van een rechtsdwaling.Stoney3K schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:59:
[...]
Dat is natuurlijk semantisch geneuzel, maar het kernpunt blijft staan: Je kan "Ik wist het niet want het stond niet in mijn taal" niet als argument gebruiken om jezelf vrij te pleiten.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ik denk dat het iets genuanceerder ligt. Je hebt de fanatieke antivaxxers die voor geen reden vatbaar zijn en hun theorieen overal maar lopen uit te kramen, je hebt ook een heleboel mensen die dit horen als een bron van informatie en wel gecharmeerd zijn van het idee zelf kritisch na te denken. En daar komt nou net het probleem, voor kritisch nadenken heb je best veel achtergrond kennis nodig om de wetenschap te kunnen volgen. De verhaaltjes van de antivaxxers (of andere complot groeperingen) zijn veel makkelijker te behappen en komen dus geloofwaardig over.maartend schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:34:
[...]
Heya.
de groep mensen die jij beschrijft zijn voor mij geen anti-vaxers. Ant-vaxers voor mij, zijn die mensen die beweren dat je van de kinder prikken ADHD kunt krijgen en dat niet gevvacineerde vrouwen een verstoorde menstruatie cyclus kunnen krijgen door in de buiurt te komen van iemand die wel is gevaccineert, god beschermt me, enz, enz, enz
Dat soort mafkezen.
De mensen di eongerust zijn of zelfs wat bang, dat mag. Maar dat is veelal op basis van te weinig informatie of niet goede informatie, paniek in de pers (AZ iemand?) of mensen die zelf al een aandoening hebben en bang zijn voor de combinatie.
Wappies zijn van die leipkezen die bleren ; het bestaat niet, het is een complot, the great reset ed.
En voor beide groepen heb ik geen begrip
Die "kritische denkers" zijn dan ook de meelopende massa die dan antivaxxers gevaarlijk maken.
alles kan off-topic
Waar hadden we het over?
Maar in dat geval heb je het toch over feitelijke inconsequenties in de wet zelf of wetten die strijdig zijn met elkaar?DevWouter schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:05:
[...]
Nee hoor, er zijn situaties waarin de wet geen duidelijkheid verschaft. Het komt zelden voor, maar het bestaat. In dit geval er sprake van een rechtsdwaling.
Dat vind ik een heel andere situatie dan een letterlijke wet of maatregel die gewoon niet in de gewenste taal wordt gecommuniceerd.
Ik kan me in China ook niet beroepen op het feit dat ik de Chinese wetteksten en borden niet kan lezen.
Dat is ook een oplossing voor communiceren, gewoon negerenEbayzo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:46:
[...]
Maar goed, genoeg hierover, want jij komt toch alleen maar continu trollen en negatief zijn in dit topic. /ignorecss
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 25 mei 2021
Positief getest: 2.531
Totaal: 1.631.384 (+2.462 ivm -69 corr.)
Perc. positief 21 mei - 23 mei: 9,4%
Opgenomen: 105
Huidig: 1.102 (+5)
Opgenomen op IC: 18
Huidig: 579 (-19)
Overleden: 13
Totaal: 17.566 pic.twitter.com/syKh2p6HtC
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
alles kan off-topic
Wauw. We komen nu wel heel erg snel richting risiconiveau 'waakzaam', want de grens daarvan is de helft (1250 besmettingen per dag).
Allereerst: We hebben het hierover communicatie, niet over wetten.Stoney3K schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:50:
[...]
Sowieso is er duidelijk in de wet gesteld, dat ieder die zich in Nederland bevindt, geacht wordt om de wet te kennen. Dat je de taal niet kan spreken, is daarin geen excuus.
Ten tweede, waarom is een reden hier gelijk aan een excuus?
Voor het gemak, laten we stellen dat Philippe N'Dialla die alleen Frans en Nigeriaans spreekt fout zit en dat die man versneld Nederlands moet leren. Gaan we hem ongevaccineerd laten rondrennen en andere mensen besmetten tot hij een beetje niveau Nederlands spreekt? Of zien we het als een probleem wat we nu moeten tackelen waarbij we dan toch maar van onze kant over die taalbarriere moeten stappen?
Het valt me wel vaker op dat we zeker qua communicatie heel makkelijk (ver)oordelen, twerwijl we zelf alles op een presenteerblaadje krijgen aangereikt. Het is een soort gebrek aan empathie waarbij mensen maar verbaasd zijn dat we groepen lastig kunnen bereiken. Het vingertje "dan moeten ze maar Nederlands spreken" is hier een standpunt wat helemaal niks oplost.
Het gaat dus zoals @t_captain aangeeft niet eens over het spreken van Frans of Nigeriaans, maar vooral om het feit dat door die taalbarrière er geïsoleerde culturen binnen Nederland zijn onstaan, die de overheid steeds minder serieus zijn gaan nemen.roffeltjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:21:
[...]
Allereerst: We hebben het hierover communicatie, niet over wetten.
Ten tweede, waarom is een reden hier gelijk aan een excuus?
Voor het gemak, laten we stellen dat Philippe N'Dialla die alleen Frans en Nigeriaans spreekt fout zit en dat die man versneld Nederlands moet leren. Gaan we hem ongevaccineerd laten rondrennen en andere mensen besmetten tot hij een beetje niveau Nederlands spreekt? Of zien we het als een probleem wat we nu moeten tackelen waarbij we dan toch maar van onze kant over die taalbarriere moeten stappen?
Die krijg je ook met Franse of Nigeriaanse foldertjes niet aan hun verstand gebracht dat ze moeten vaccineren, want dat is iets wat ze niet willen horen. Door de taalbarrière is dus een andere mentaliteit ontstaan waardoor ze zich buiten de samenleving geplaatst voelen, en ze dus ook niet de plicht voelen om er aan mee te doen.
Excuus, dat was een voorbeeld van rechtsdwaling en niet wat jij noemde. Hier een beter variant die helaas extremer is.Stoney3K schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:07:
[...]
Maar in dat geval heb je het toch over feitelijke inconsequenties in de wet zelf of wetten die strijdig zijn met elkaar?
Dat vind ik een heel andere situatie dan een letterlijke wet of maatregel die gewoon niet in de gewenste taal wordt gecommuniceerd.
Ik kan me in China ook niet beroepen op het feit dat ik de Chinese wetteksten en borden niet kan lezen.
Een verkeersbord 50 km/u wordt door lolbroek verhoogd naar 150 km/u door er een nummer bij te plakken. Je kan het lezen en niet onderscheiden van het echt. Aangezien je mag aannemen dat de borden juist zijn ben je 150km/u gaan rijden. 100km/u boven de toegestane snelheid.
De verdediging kan zich niet beroepen op het feit dat hun client het "niet wist" of door te beweren "dat het mogelijke onbekende nieuwe regels waren". Zeker in dit geval waarbij men een bewijs kan men niet verwachten dat die persoon onwetend is van de wet.
Aan die cijfers is niets actueel. Hecht er niet al te veel waarde aan en zeker niet als dag getal.Ankona schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:17:
Zelfs na het pinksterweekend blijft het aantal overledenen nog oplopen.
Default blanke hetero
Maar daarmee is het nog geen wet, en dat werd wel zo gesteld.DevWouter schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:03:
[...]
Wikipedia: Nemo censetur ignorare legem
Je kan het copuleren met kleine insecten noemen maar dat neemt niet weg dat je niet zomaar kan stellen dat het in de wet staat.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
En de vraag blijft "hoe ga je ze bereiken?" Om nu te gaan praten over een plicht Nederlands te spreken lijkt me compleet nutteloos ten aanzien van dit probleem.Stoney3K schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:24:
[...]
Het gaat dus zoals @t_captain aangeeft niet eens over het spreken van Frans of Nigeriaans, maar vooral om het feit dat door die taalbarrière er geïsoleerde culturen binnen Nederland zijn onstaan, die de overheid steeds minder serieus zijn gaan nemen.
Die krijg je ook met Franse of Nigeriaanse foldertjes niet aan hun verstand gebracht dat ze moeten vaccineren, want dat is iets wat ze niet willen horen. Door de taalbarrière is dus een andere mentaliteit ontstaan waardoor ze zich buiten de samenleving geplaatst voelen, en ze dus ook niet de plicht voelen om er aan mee te doen.
Ssst niet te hard, straks passen ze alweer de getallen aan wat welk niveau is.Stoney3K schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:19:
[...]
Wauw. We komen nu wel heel erg snel richting risiconiveau 'waakzaam', want de grens daarvan is de helft (1250 besmettingen per dag).
Ik zag deze week een programma op TV waarin kinderen (?) van ouders die in achterstandswijken wonen (en dus beide talen goed spreken) de buurt in gingen om met deze mensen te spreken. Dat leek aardig goed te werken.roffeltjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:27:
[...]En de vraag blijft "hoe ga je ze bereiken?" Om nu te gaan praten over een plicht Nederlands te spreken lijkt me compleet nutteloos ten aanzien van dit probleem.
Paar dagen komt het niet op aan, maar toch. Het zal wel gaan omdat er dan meer binnen mag?Het Outbreak Manament Team (OMT) heeft dan ook geadviseerd om de volgende stap in de versoepelingen niet eerder te zetten, dan woensdag 9 juni. Het kabinet overweegt dit al op zaterdag 5 juni te doen, maar volgens Van den Hof van het RIVM wil het OMT eerst kijken wat de effecten zijn van eerdere versoepelingen.
[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 25-05-2021 15:33 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Geloof ik wel in. En sowieso doen de meeste allochtonen gewoon braaf mee, we zien bijvoorbeeld ook dat de hele activistische tak toch heel erg "binnenlands" isYaksa schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:30:
[...]
Ik zag deze week een programma op TV waarin kinderen (?) van ouders die in achterstandswijken wonen (en dus beide talen goed spreken) de buurt in gingen om met deze mensen te spreken. Dat leek aardig goed te werken.
Zou de OMT ooit gaan adviseren om uberhaupt te gaan versoepelen? Misschien als alle cijfers op 0 staan, maar tot die tijd zien ze waarschijnlijk liever een volledige lockdown.Gunner schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:30:
OMT adviseert om niet eerder te versoepelen
[...]
Paar dagen komt het niet op aan, maar toch. Het zal wel gaan omdat er dan meer binnen mag?
Kweenie, maar alle regio's staan nog steeds op 'Zeer ernstig". Voordat we bij "Waakzaam" aankomen moet er eerst nog 2x afgeschaald worden naar "Ernstig" en "Zorgelijk".Stoney3K schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:19:
[...]Wauw. We komen nu wel heel erg snel richting risiconiveau 'waakzaam', want de grens daarvan is de helft (1250 besmettingen per dag).
Bron:
Ik las wel dat Nederland nog steeds in de top 5 van EU landen staat met de hoogste cijfers. Natuurlijk, de trend is de goede kant op, maar desondanks moeten we niet te vroeg verslappen denk ik.crimby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:34:
[...]
Zou de OMT ooit gaan adviseren om uberhaupt te gaan versoepelen? Misschien als alle cijfers op 0 staan, maar tot die tijd zien ze waarschijnlijk liever een volledige lockdown.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Dit keer niet in de test cijfers, maar dit keer in de prikcijfers.
Door een technische storing is het aantal gezette prikken door GGD'en niet compleet. Het daadwerkelijke aantal is hoge
Het daalt in heel EU toch? Dan is het logisch dat wij in die top 5 blijven. Ook al dalen we misschien harder (weet niet of dat zo is) dan anderen, het netto verschil is kleiner doordat zij ook dalen.BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:36:
[...]
Ik las wel dat Nederland nog steeds in de top 5 van EU landen staat met de hoogste cijfers. Natuurlijk, de trend is de goede kant op, maar desondanks moeten we niet te vroeg verslappen denk ik.
[ Voor 48% gewijzigd door crimby op 25-05-2021 15:38 ]
Dat klopt, de ziekenhuisopnames en IC opnames schrijven nog een niveau 'zeer ernstig' voor.Yaksa schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:36:
[...]
Kweenie, maar alle regio's staan nog steeds op 'Zeer ernstig". Voordat we bij "Waakzaam" aankomen moet er eerst nog 2x afgeschaald worden naar "Ernstig" en "Zorgelijk".
Bron:
Sowieso zijn de landelijke versoepelingen al niet meer consequent met de risiconiveaus dus die hele risiconiveaus zeggen nu nog maar heel weinig.
Effect van de eerste versoepelingen:Gunner schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:30:
[...]
Paar dagen komt het niet op aan, maar toch.
Maatregelen 20 april 2021
Per 28 april 2021 worden enkele versoepelingen doorgevoerd. Zo wordt de avondklok afgeschaft, mogen terrassen van 12:00 tot 18:00 open, mogen winkels weer zonder afspraak open, mag het hoger onderwijs een dag in de week open, wordt het maximaal aantal bezoekers op een uitvaart verhoogd naar 100, mogen theorie-examens voor bijvoorbeeld een rijbewijs weer doorgaan en mogen mensen maximaal 2 bezoekers per dag ontvangen.[84]
Maatregelen 11 mei 2021
Per 19 mei 2021 wordt stap 2 van het versoepelingsplan doorgevoerd dat houdt in dat de attractieparken, dierentuinen buiten open mogen, de terrassen van 06:00 uur tot 20:00 uur open mogen en de sportscholen ook open mogen zonder groepslessen.
Begin mei kelderden het aantal ziekenhuisopnames (nice). Apart dat er een reden is om niet eerder(edit) door te gaan met versoepelen. Zeker gezien de toegenomen luchtvochtgheid en het warmere weer wat er aan komt.
22 mei 2020: aantal overleden per dag: 8.26
22 mei 2021: aantal overleden per dag: 6.25
Maatregelen toen:
- Maatregelen die op woensdag 6 mei 2020 zijn bekendgemaakt zijn onder meer:[52][53]
- Bibliotheken zijn vanaf maandag 11 mei weer open.
- Naar verwachting gaat het voortgezet onderwijs weer open per maandag 1 juni, en bij voldoende afstand ook
- - Terrassen - Bioscopen, restaurants en cafés[54], en culturele instellingen (zoals concertzalen en theaters), onder voorwaarden: een maximum van 30 personen (incl. personeel) bezoekers moeten reserveren in een gesprek vooraf tussen ondernemer en klant wordt ingeschat of een bezoek risico’s oplevert Musea, als bezoekers kaartjes vooraf kopen, zodat er gestuurd kan worden op de 1,5 meter afstand. Binnen- en buitenzwembaden, inclusief de kleedruimtes (volgens het protocol van de branche[55] alleen achteraf), maar niet de douches
[ Voor 30% gewijzigd door immetjes op 25-05-2021 16:02 . Reden: eerder natuurlijk ]
Moeten die lui van Janssen wel even op de proppen komen met die beloofde miljoenen vaccins
Dat verzin je er zelf bij.immetjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:38:
Apart dat er een reden is om niet door te gaan met versoepelen.
*knip* reageer graag wat constructiever, dit is nergens op gestoeld en alleen maar gissen naar beweegredenencrimby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:34:
Zou de OMT ooit gaan adviseren om uberhaupt te gaan versoepelen? Misschien als alle cijfers op 0 staan, maar tot die tijd zien ze waarschijnlijk liever een volledige lockdown.
[ Voor 41% gewijzigd door ZieMaar! op 25-05-2021 16:36 ]
Er zijn best kleine tussenstapjes mogelijk die het leven voor veel mensen best verrijkt. Meer vrijheid voor (zaal)sport bijvoorbeeld. En die mondkapjes die ooit onder politieke druk ingevoerd zijn. Dat zijn zaken waarbij niet half Nederland ineens in beweging komt en grote massa's bij elkaar komen om schone bubbels te besmetten.
alles kan off-topic
Daar zou ik niet zo zeker van zijncrimby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:46:
[...]
Ik denk dat ie bedoelt "apart dat er een reden is om niet eerder te versoepelen"
[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 25-05-2021 16:38 ]
Sowieso zijn de andere indicatoren (ziekenhuisopnames) nog steeds ruim te hoog voor nog maar het niveau "ernstig": https://coronateller.info/ , dus er is inderdaad nog wel eventjes te gaan, ondanks dat de trend (rap) de goede kant op gaat.Yaksa schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:36:
[...]
Kweenie, maar alle regio's staan nog steeds op 'Zeer ernstig". Voordat we bij "Waakzaam" aankomen moet er eerst nog 2x afgeschaald worden naar "Ernstig" en "Zorgelijk".
Bron:
Risiconiveau worden bepaald aan de hand van twee indicatoren: Positieve testen en Ziekenhuisopnames.Stoney3K schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:19:
[...]
Het meest ernstige cijfer bepaalt het risiconiveau.
Gezien de ziekenhuisopnames nog hoog zijn volgens de niveaus zal het niveau op Zeer ernstig blijven staan.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/over-risiconiveaus
Zaanstreek-Waterland staat er anders wel goed voor, als ze naar de afgelopen 7 dagen kijken. Als het goed is wordt vandaag het nieuwe risiconiveau bepaald.Wolly schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:51:
[...]
Risiconiveau worden bepaald aan de hand van twee indicatoren: Positieve testen en Ziekenhuisopnames.
Het meest ernstige cijfer bepaalt het risiconiveau.
Gezien de ziekenhuisopnames nog hoog zijn volgens de niveaus zal het niveau op Zeer ernstig blijven staan.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/over-risiconiveaus
https://coronadashboard.r...dsregio/VR11/risiconiveau
Wat betreft de maatregelen maakt het niets uit, de huidige maatregelen gelden voor het hele land...
[ Voor 7% gewijzigd door WouterG op 25-05-2021 15:54 ]
[ Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 25-05-2021 16:38 ]
Even geleden had ik het al onder elkaar gezet:WouterG schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:53:
[...]
Zaanstreek-Waterland staat er anders wel goed voor, als ze naar de afgelopen 7 dagen kijken. Als het goed is wordt vandaag het nieuwe risiconiveau bepaald.
https://coronadashboard.r...dsregio/VR11/risiconiveau
crimby schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:10:
Momenteel staat Nederland nog steeds donker paars gekleurd. Dat is het risiconiveau Zeer Ernstig.
Dit risiconiveau wordt bepaald door
1. Aantal positieve testen per 100.000 inwoners
2. Aantal ziekenhuisopnames per 1 miljoen inwoners
Zie hieronder.
[Afbeelding]
Als ik dit bereken (op basis van 17,28milj inwoners) betekend dit dus:
Risiconiveau Positieve testen Ziekenhuis opnames Waakzaam 0 - 6.049 0 - 69 Zorgelijk 6.049 - 17.280 69 - 276 Ernstig 17.280 - 43.200 276 - 467 Zeer ernstig 43.200+ 467+
De stand van afgelopen week was:
Besmettingen: 35.113
Ziekenhuisopnames: 1230 (weekgemiddelde van 175,9 x 7 dagen)
Qua besmettingen zitten we dus al in niveau Ernstig... maar qua ziekenhuisopnames gaat dat dus nog wel even duren als ik het zo bekijk. 276 - 467 opnames per week is gemiddeld 39 - 67 opnames per dag.
Hun advies wordt meegenomen, het land wordt er niet door bestuurd, dat gebeurd nog steeds door het kabinet en parlement.crimby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:47:
[...]
Ik wil het eigenlijk écht niet geloven, maar het lijkt er wel inderdaad steeds meer op. Het zal wel mens eigen zijn, maar het land wordt wel bestuurd op basis van hun advies.
Daarom lijkt het mij ook niet zo heel waarschijnlijk dat zij met een advies komen om te versoepelen.
Waarschijnlijker is een advies van geen bezwaar tegen bepaalde versoepelingen omdat het als acceptabel wordt geschat in de context van het verwachte verdere verloop.
Dus ik zou dat gedachtespinsel van @CMD-Snake wat hij nu al enkele maanden lijkt te spuien lekker laten voor wat het is.
Laten we hopen dat het kabinet inderdaad niet non-stop enkel op het OMT af gaat.gekkie schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:55:
[...]
Hun advies wordt meegenomen, het land wordt er niet door bestuurd, dat gebeurd nog steeds door de het kabinet en parlement.
Daarom lijkt het mij ook niet zo heel waarschijnlijk dat zij met een advies komen om te versoepelen.
Waarschijnlijker is een advies van geen bezwaar tegen bepaalde versoepelingen omdat het als acceptabel wordt geschat in de context van het verwachte verdere verloop.
Dus ik zou dat gedachtespinsel van @CMD-Snake wat hij nu al enkele maanden lijkt te spuien lekker laten voor wat het is.
Het OMT zou overigens wel kunnen adviseren om eerder te versoepelen als de cijfers dusdanig dalen en beter dan verwacht. Juist omdat zij een medische achtergrond hebben kunnen zij aangeven of het wél verantwoord is, ook met een kleine impact.
Verder krijg ik ook steeds meer het idee wat @CMD-Snake aangeeft en dat komt niet omdat hij dit al vaker heeft gezegd :-)
[ Voor 4% gewijzigd door crimby op 25-05-2021 16:00 ]
[ Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 25-05-2021 16:39 ]
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Klopt, landelijk zitten we nog ruim in zeer ernstig wat ziekenhuisopnames betreft.crimby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:54:
[...]
Even geleden had ik het al onder elkaar gezet:
[...]
Vanuit medisch oogpunt is het het waarschijnlijk het verstandigste om nog steeds helemaal niets te versoepelen en de besmettingen en de ziekenhuizen zo snel mogelijk zo leeg mogelijk te krijgen en houden.crimby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:59:
[...]
Laten we hopen dat het kabinet inderdaad niet non-stop enkel op het OMT af gaat.
Het OMT zou overigens wel kunnen adviseren om eerder te versoepelen als de cijfers dusdanig dalen en beter dan verwacht. Juist omdat zij een medische achtergrond hebben kunnen zij aangeven of het wél verantwoord is, ook met een kleine impact.
Verder krijg ik ook steeds meer het idee wat @CMD-Snake aangeeft en dat komt niet omdat hij dit al vaker heeft gezegd :-)
De overige wensen en noden van de samenleving, daar zal het OMT niet zo snel vanuit eigen initiatief over adviseren, maar vooral als daar specifiek naar gevraagd wordt wat te verwachten effecten zullen zijn op basis van de modelleringen en hoe die zich verhouden tot de te verwachten medische situatie.
Ik zie daar betrekkelijk weinig nukkigs in, meer dat de rol van het OMT kennelijk nog steeds niet goed begrepen wordt. Terwijl daar zo door de maanden heen toch herhaaldelijk op gewezen is.
Er is ook geen enkele reden om dat niet te doen. Vandaag is 1970 al aan de beurt met vaccinaties, nog maar een jaar verwijderd van de magische >50 grens. Versoepelen was voorheen lastig, nu kleeft daar gewoon weinig risico aan. Het enige risico zijn straks de vaccin weigeraars, mits daar geen medische grond voor is heb ik daar geen enkel medelijden mee.hoevenpe schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:59:
[...]
Ze zijn de Henny Huisman van 2020, weten dat over een paar jaar de vergetelheid rest en dat doet pijn.
De komende weken verder versoepelen kan echt makkelijk, zolang je nog maar even geen grootschalige evenementen organiseert.
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat de cijfers zo snel als nu zouden dalen, en dan moet het betere weer er nog aan komen. Ik zag bij Yorick wat betreft waakzaam 4 juli voorbij zien komen, echter is het nu al appels met peren vergelijken. De situatie is door de vaccinaties niet te vergelijken met een eerder tijdsvlak in de epidemie.
Dat wordt weer een redelijk normale zomer!
Dat is net iets te kort door de bocht, 1970 mag nu een afspraak maken maar is pas over 2-3 weken daadwerkelijk aan de beurt. De gemiddelde wachttijd loopt rap op als je niet een uur in de auto wilt zitten.codex schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:09:
Vandaag is 1970 al aan de beurt met vaccinaties, nog maar een jaar verwijderd van de magische >50 grens.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Sowieso vind ik het weer erg vreemd hoe het met de data van het openingsplan gaat. Aan het begin hebben ze aangegeven om elke week te kijken wat er nodig is. Stap-2 was blijkbaar een beetje te vroeg, dus die is een week opgeschoven. Maar 11 mei is dat bekend gemaakt, en de volgende stap gaan ze dan pas weer 1 juni bekijken ( 3 weken later ), en 9-juni doorvoeren, waardoor stap-3 dus nog een week extra opgeschoven.Gunner schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:30:
[...]
Paar dagen komt het niet op aan, maar toch. Het zal wel gaan omdat er dan meer binnen mag?
Nou haalt die extra week mij niet zoveel uit, maar ik heb niet echt het idee dat ze nog per week kijken zoals ze eerder aangaven.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik vermoed dat als het risico straks zó laag is dat niemand zich meer gaat houden aan die maatregel ook, wat dat betreft ben ik stiekem ook weer blij met onze Nederlandse 'ik weet het zelf wel beter' mentaliteit
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Mondkapjes zijn toch echt niet heel vervelend. Zoveel heb ik hem niet eens op als ik nu kijk in de praktijk.Nox schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:14:
Ik zit even te kijken wanneer we eens afscheid kunnen nemen van die enorm irritante mondkapjesplicht. Van alle maatregelen vind ik dit toch wel een van de meest vervelende maar die is schijnbaar als allerlaatste aan de beurt. Je kan straks met 100 besmettingen per dag en 5 ziekenhuisopnames toch niet meer iedereen zo'n ding laten dragen? Of op z'n minst de gevaccineerden vrijstellen. Die anderhalf meter en geen handen schudden is een maatregele waar je prima mee kan leven, bovendien is die anderhalve meter niet een keiharde grens maar meer een wat uitgebreide personal space. Handen schudden is ook maar een cultuurdingetje. Thuiswerken kan ik prima, al denk ik dat sommigen die helemaal niet naar kantoor gaan hier ook wel last van hebben.
Ik vermoed dat als het risico straks zó laag is dat niemand zich meer gaat houden aan die maatregel ook, wat dat betreft ben ik stiekem ook weer blij met onze Nederlandse 'ik weet het zelf wel beter' mentaliteit
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Geen weet van, maar dat zal inderdaad overal dalen nu. Ik quote alleen de NOS en die kijken naar de cijfers van vandaag denk ik.crimby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:37:
Jullie mistte het waarschijnlijk al, maar GGD meldt gelukkig weer een storing!
Dit keer niet in de test cijfers, maar dit keer in de prikcijfers.
Door een technische storing is het aantal gezette prikken door GGD'en niet compleet. Het daadwerkelijke aantal is hoge
[...]
Het daalt in heel EU toch? Dan is het logisch dat wij in die top 5 blijven. Ook al dalen we misschien harder (weet niet of dat zo is) dan anderen, het netto verschil is kleiner doordat zij ook dalen.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Spreek vooral even voor jezelf. Er zijn genoeg situaties waarin ik liever wat meer persoonlijke ruimte heb dan anderhalve meter, maar ik ga met mijn vrienden in de kroeg of op bezoek bij mijn familie écht geen anderhalve meter afstand houden wanneer dat niet meer zo nodig moet.Nox schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:14:
Die anderhalf meter en geen handen schudden is een maatregele waar je prima mee kan leven, bovendien is die anderhalve meter niet een keiharde grens maar meer een wat uitgebreide personal space.
Dat we misschien wat minder op elkaars lip moeten zitten vind ik een heel andere situatie dan heel krampachtig afstand moeten houden van mensen die normaal heel dicht bij je staan (letterlijk en figuurlijk).
Waar baseer je dat op? Gewoon onderbuikgevoel?hoevenpe schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:59:
[...]
De komende weken verder versoepelen kan echt makkelijk, zolang je nog maar even geen grootschalige evenementen organiseert.
Mijn onderbuikgevoel zegt namelijk dat 'men' altijd de hand pakt als je ze een vinger geeft. Dus ja in theorie kan er versoepelt worden, mits iedereen zich dan ook aan de dan nog geldende regels houdt maar mijn eigen constatering is dat dat niet altijd gebeurd.
Ik zie in de buurt bij veel huizen ('s avonds) meer fietsen staan dan bewoners + 2 bezoekers (en het weer was niet dusdanig dat je in de tuin gaat zitten....).
Ik zie/merk zelf dat zeker buiten de 1,5 meter stiekem ook wel 1 meter (of minder) kan zijn (merk dat ik het zelf ook doe, zeker als de anderen al gevaccineerd zijn). In mijn optiek kunnen we beter nog een klein weekje wachten met de versoepelingen om juist die menselijke versoepeling nog even te beperken.
*knip* constructief graag, dus zonder rare vergelijkingenNox schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:14:
Ik zit even te kijken wanneer we eens afscheid kunnen nemen van die enorm irritante mondkapjesplicht. Van alle maatregelen vind ik dit toch wel een van de meest vervelende maar die is schijnbaar als allerlaatste aan de beurt.
[ Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 25-05-2021 16:41 ]
Onderstaande is op iedereen hier van toepassing, niet één iemand specifiek.crimby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:59:
[...]
Laten we hopen dat het kabinet inderdaad niet non-stop enkel op het OMT af gaat.
Iedereen die tegen de preventieve maatregelen zit te schoppen en roept dat hij gelijk heeft mag zich verdiepen in het preventie paradox. De ene is overdreven optimistich en naief terwijl de ander weer negatief en achterdochtig is.
Dat en een heleboel mensen communiceren niet specefiek waardoor ze hun verhaal kunnen spinnen. Als je kijkt naar de specialisten dan hebben die tot nu toe vaker gelijk dan menig in dit topic en die zijn vaak wel specifiek en kunnen dus geen uitvluchten bedenken.
Vorig jaar rond deze tijd hadden we ze niet (pas op 1 december 2020 verplicht) en alles daalde toen niet zo snel zo niet sneller dan nu. Ik denk dat je in laboratorium omstandigheden wel kan laten zien dat er droplets en aerosolen aan de mondkapjes blijven kleven en dat je als bron dus minder grote druppels verspreid. Wat belangrijk is want die grote druppels (100mu-200mu) verdampen deels waardoor er een kleinere druppel met wel de virus-load van een grote druppel overblijft. die kleine druppel kan dieper de longen in.Nox schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:14:
Ik zit even te kijken wanneer we eens afscheid kunnen nemen van die enorm irritante mondkapjesplicht. Van alle maatregelen vind ik dit toch wel een van de meest vervelende maar die is schijnbaar als allerlaatste aan de beurt. Je kan straks met 100 besmettingen per dag en 5 ziekenhuisopnames toch niet meer iedereen zo'n ding laten dragen? Die anderhalf meter en geen handen schudden is een maatregele waar je prima mee kan leven, bovendien is die anderhalve meter niet een keiharde grens maar meer een wat uitgebreide personal space. Handen schudden is ook maar een cultuurdingetje. Thuiswerken kan ik prima, al denk ik dat sommigen die helemaal niet naar kantoor gaan hier ook wel last van hebben.
Maar of dat in de praktijk net zo werkt met slecht zittende kapjes die weinig schoon gemaakt worden en waar je steeds met je handen aan zit? Is het bv niet extra slecht voor je longen om lucht bevochtigd met aerosolen en virussen door je mondkapje weer in te ademen? Wellicht komen virusdeeltjes juist dieper in je longen omdat je harder moet ademen. Gewoon een gedachte, misschien dat iemand hier iets over weet.
Sorry voor het aanzwengelen van de mondkapjes discussie. Moet ik niet doen. Vergeet deze. Enkel doorgestreept omdat er al reacties op zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door immetjes op 25-05-2021 16:48 ]
Zelfs als ze slecht zitten helpen ze.immetjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:24:
[...]
Vorig jaar rond deze tijd hadden we ze niet (pas op 1 december 2020 verplicht) en alles daalde toen niet zo snel zo niet sneller dan nu. Ik denk dat je in laboratorium omstandigheden wel kan laten zien dat er droplets en aerosolen aan de mondkapjes blijven kleven en dat je als bron dus minder grote druppels verspreid. Wat belangrijk is want die grote druppels (100mu-200mu) verdampen deels waardoor er een kleinere druppel met wel de virus-load van een grote druppel overblijft. die kleine druppel kan dieper de longen in.
Maar of dat in de praktijk net zo werkt met slecht zittende kapjes die weinig schoon gemaakt worden en waar je steeds met je handen aan zit? Is het bv niet extra slecht voor je longen om lucht bevochtigd met aerosolen en virussen door je mondkapje weer in te ademen? Wellicht komen virusdeeltjes juist dieper in je longen omdat je harder moet ademen. Gewoon een gedachte, misschien dat iemand hier iets over weet.
Dat is ook waarom het RIVM ze nooit geadviseerd heeft en De Jonge en Rutte beiden bij het verplichten al aangaven dat dat onder politieke druk was en dat het niet bij zou dragen aan de bestrijding van corona.immetjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:24:
[...]
Vorig jaar rond deze tijd hadden we ze niet (pas op 1 december 2020 verplicht) en alles daalde toen niet zo snel zo niet sneller dan nu. Ik denk dat je in laboratorium omstandigheden wel kan laten zien dat er droplets en aerosolen aan de mondkapjes blijven kleven en dat je als bron dus minder grote druppels verspreid. Wat belangrijk is want die grote druppels (100mu-200mu) verdampen deels waardoor er een kleinere druppel met wel de virus-load van een grote druppel overblijft. die kleine druppel kan dieper de longen in.
Maar tot zover mijn bijdrage aan de wekelijkse mondkapjes discussie. Laten we hopen dat die ondingen snel definitief naar de vuilnisbak kunnen dan zijn we ook klaar met de discussie erover.
alles kan off-topic
Ik had niet door dat de wachtlijst zo lang was gewonden. Voor mij ook 10 dagen straks, maar ben nog niet aan de beurt.hoevenpe schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:12:
[...]
Dat is net iets te kort door de bocht, 1970 mag nu een afspraak maken maar is pas over 2-3 weken daadwerkelijk aan de beurt. De gemiddelde wachttijd loopt rap op als je niet een uur in de auto wilt zitten.
En hoe is dat verschillend met een covid infectie bij ruim 90% van de bevolking? Enige wat ik had was een dag verhoging/koorts, dus wat is dan de meerwaarde van vaccinatie als je eigen immuunsysteem net zo goed functioneert?RoD schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:04:
[...]
De kans dat er lange-termijnrisico's zijn die nog onontdekt zijn, zijn verwaarloosbaar. Dit is alleen een theoretisch risico, het risico op Covid is dat niet.
Bijwerkingen krijg je acuut: het enige wat er gebeurt is dat je een vetbolletje met genetische code krijgt waarna een eiwit wordt geproduceerd. Daar reageert je immuunsysteem op en daarna is het afgelopen. Het vetbolletje degradeert heel erg snel, en je immuunsysteem houdt er na een paar dagen alweer langzaam mee op (vandaar die paar dagen koorts). Het enige dat dan mis kan gaan is dat de immuunreactie verkeerd gaat, wat je bijvoorbeeld bij de trombose-bijwerking ziet gebeuren. Na 2 weken ben je er eigenlijk al vrijwel zeker van dat er geen bijwerkingen meer komen. Onze ervaring met het vaccin is inmiddels al >1 jaar op basis van de eerste trials.
Ik snap die drang dan ook niet om maar iedereen te gaan vaccineren. Hoeveel personen die niet in risicogroepen vallen belanden er nu daadwerkelijk in het ziekenhuis dan wel op de IC?
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Mijn probleem met de preventie paradox zoals de te pas en onpas voorbij komt is dat het een argument is welke niet bewezen kan worden.DevWouter schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:23:
Iedereen die tegen de preventieve maatregelen zit te schoppen en roept dat hij gelijk heeft mag zich verdiepen in het preventie paradox.
Dat er gesproken werd onlangs over de effecten van de avondklok zei OMT lid Bonten als reactie dat we het nooit kunnen weten of bewijzen en hij verwees naar de preventie paradox. OMT lid Koopmans gebruikt die redenatie ook wel eens. Hoe kunnen we een discussie voeren met een argument wat niemand kan bewijzen of ontkrachten? Zo kan ik ook claimen dat iets de wil van god was, ik kan het niet bewijzen en de tegenpartij kan het niet ontkrachten. Zo langzamerhand is het meer een manier geworden om discussies dood te slaan zodat we niet moeilijke gesprekken hoeven te hebben. (Zeker inzake de werking van de avondklok wel of niet is een moeilijk gesprek wel op zijn plaats naar mijn mening.)
Dat zal lastig worden, moet je overal even om iemand zijn CoronaCheck app vragen? Nu stellen winkeliers ook geen vragen als je zonder mondkapje binnenloopt. Ze hadden vanaf het begin daar duidelijk al geen zin in om voor politieagent te spelen.Nox schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:14:
Of op z'n minst de gevaccineerden vrijstellen.
Schaf die plicht gewoon voor iedereen af. Het heeft vermoedelijk toch nooit noemenswaardig bijgedragen.
Los natuurlijk van het feit dat cartoons zoals deze de plank volledig misslaan.DevWouter schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:28:
Zelfs als ze slecht zitten helpen ze.
Met vaccineren bescherm je uiteindelijk ook mensen die niet gevaccineerd kunnen worden. Autoimmuunziektes bijvoorbeeld.Laguna schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:30:
[...]
En hoe is dat verschillend met een covid infectie bij ruim 90% van de bevolking? Enige wat ik had was een dag verhoging/koorts, dus wat is dan de meerwaarde van vaccinatie als je eigen immuunsysteem net zo goed functioneert?
Ik snap die drang dan ook niet om maar iedereen te gaan vaccineren. Hoeveel personen die niet in risicogroepen vallen belanden er nu daadwerkelijk in het ziekenhuis dan wel op de IC?
Je lichaam maakt in beide gevallen antistoffen aan en in beide gevallen kan je het virus nog steeds overdragen.codex schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:33:
[...]
Met vaccineren bescherm je uiteindelijk ook mensen die niet gevaccineerd kunnen worden. Autoimmuunziektes bijvoorbeeld.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Minder ziek = minder viral load = minder verspreiding.Laguna schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:34:
[...]
Je lichaam maakt in beide gevallen antistoffen aan en in beide gevallen kan je het virus nog steeds overdragen.
En dan zijn er ook nog mensen die geen vaccin kunnen nemen, en/of waar het minder goed werkt.
Ik begrijp al dat gezwets om geen vaccin te nemen niet.
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 25-05-2021 16:38 ]
Misschien dit filmpje pakken, geeft wat meer uitleg:DevWouter schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:28:
[...]
Zelfs als ze slecht zitten helpen ze.
[Afbeelding]
Cijfers gaan wel de goede kant op eindelijk, hopelijk gaan volgende week de temperaturen iets omhoog zodat we nog minder besmettingen krijgen.
Het is een paradox, die kan je niet bewijzen of ontkrachten. Je kan het alleen gebruik om een zwakte in logica aan te duiden, maar niet of het fout is. Daarom is een paradox ook geen drogreden.CMD-Snake schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:32:
[...]
Mijn probleem met de preventie paradox zoals de te pas en onpas voorbij komt is dat het een argument is welke niet bewezen kan worden.
Simpele uitspraken over een complexe situatie slaan altijd de plank mis.Los natuurlijk van het feit dat cartoons zoals deze de plank volledig misslaan.
Is sterk afhankelijk van de regio. Paar weken terug kon ik in de Achterhoek dezelfde dag terecht (10 minuten rijden) of binnen dezelfde week op 2 verschillende dagen (20 minuten rijden). Er is niet veel in deze regio, maar vaccinatiestraten zijn er blijkbaar zat.codex schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:30:
[...]
Ik had niet door dat de wachtlijst zo lang was gewonden. Voor mij ook 10 dagen straks, maar ben nog niet aan de beurt.
Daar zit dan de crux. Je gebruikt de preventie paradox om de ander terecht te wijzen (slechte logica etc.) en tegelijkertijd kan niemand het bewijzen of ontkrachten. Dat maakt de preventie paradox een uitstekende drogreden.DevWouter schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:40:
Het is een paradox, die kan je niet bewijzen of ontkrachten. Je kan het alleen gebruik om een zwakte in logica aan te duiden, maar niet of het fout is. Daarom is een paradox ook geen drogreden.
Ik heb even snel door het filmpje gebladerd (ga er geen 18 minuten voor zitten voor weer een onnodige discussie).FabianGTI schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:37:
[...]
Misschien dit filmpje pakken, geeft wat meer uitleg:
[YouTube: Veel mondkapjes voor consumenten houden virusdeeltjes niet tegen]
Cijfers gaan wel de goede kant op eindelijk, hopelijk gaan volgende week de temperaturen iets omhoog zodat we nog minder besmettingen krijgen.
De fout die hier gemaakt wordt is dat ze waterdamp pakken als bron van verspreiding. Je kan her en der lezen dat het gaat om druppels tegenhouden. Dus als je niest komt het er niet/nauwelijks doorheen en op die manier kun je wel degelijk verspreiding tegengaan.
Houd het alles tegen? Nee, net zoals dat de anderhalve meter niet alles zal tegenhouden, maar wel een gedeelte. En het gaat niet om 1 specifieke maatregel. Het gaat om de combinatie. Mondkapjes samen met anderhalve meter, handen wassen, geen handen schudden gaat verspreiding tegen.
Verder is hier nog een mooi artikel van nature: Mondmaskers
Dus met diezelfde redenatie ga je nu ook ieder jaar de griepprik halen?MikeyMan schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:36:
[...]
Minder ziek = minder viral load = minder verspreiding.
En dan zijn er ook nog mensen die geen vaccin kunnen nemen, en/of waar het minder goed werkt.
Ik begrijp al dat gezwets om geen vaccin te nemen niet.
Nogmaals: benefit-risk, daar draait het om, en die is voor alle leeftijdsgroepen positief. Op individueel niveau (vaccincomplicaties vs. Covid-complicaties) en al helemaal op populatieniveau (bijkomstige voordelen: groepsimmuniteit om zwakkeren te beschermen + reductie van het virusreservoir).Laguna schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:30:
[...]
En hoe is dat verschillend met een covid infectie bij ruim 90% van de bevolking? Enige wat ik had was een dag verhoging/koorts, dus wat is dan de meerwaarde van vaccinatie als je eigen immuunsysteem net zo goed functioneert?
Dit is whataboutism. Griep is een ander virus, andere vaccineffectiviteit, andere benefit-risk, andere vaccinatiestrategie. Voor afweging benefit-risk kijk je niet naar andere virussen of vaccins.Laguna schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:46:
[...]
Dus met diezelfde redenatie ga je nu ook ieder jaar de griepprik halen?
Ik doelde specifiek op mensen die de infectie reeds hebben doorgemaakt en dus al over antistoffen beschikken.RoD schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:46:
[...]
Nogmaals: benefit-risk, daar draait het om, en die is voor alle leeftijdsgroepen positief. Op individueel niveau (vaccincomplicaties vs. Covid-complicaties) en al helemaal op populatieniveau (bijkomstige voordelen: groepsimmuniteit om zwakkeren te beschermen + reductie van het virusreservoir).
Dat is geen whataboutism, de specifieke argumentatie die werd gegeven gaat namelijk ook op voor de griep. De gegeven argumentatie ging niet over vaccineffectiviteit, vaccinatiestrategie of benefit-risk.RoD schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:47:
[...]
Dit is whataboutism. Griep is een ander virus, andere vaccineffectiviteit, andere benefit-risk, andere vaccinatiestrategie. Voor afweging benefit-risk kijk je niet naar andere virussen of vaccins.
[ Voor 33% gewijzigd door Laguna op 25-05-2021 16:57 ]
Als dat van me verwacht wordt en ik er een bijdrage mee kan leveren zeker.Laguna schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:46:
[...]
Hoe vaak heb jij anderhalf jaar maatregelen gehad wegens griep?
Als ik "Onderstaande is op iedereen hier van toepassing" schrijf dan bedoel ik ook iedereen, ook mijzelf. De preventieparadox kan namelijk twee kanten uitvallen.CMD-Snake schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:44:
[...]
Daar zit dan de crux. Je gebruikt de preventie paradox om de ander terecht te wijzen (slechte logica etc.)
Nee hoor, want het bewijst alleen een zwakte in logica. In de praktijk kan het werken.en tegelijkertijd kan niemand het bewijzen of ontkrachten.
Alleen als je het als redenering gebruikt, niet als argument om zwakte in redenering bloot te leggen. Overigens is pas je dan een andere drogreden toeDat maakt de preventie paradox een uitstekende drogreden.
[ Voor 20% gewijzigd door DevWouter op 25-05-2021 16:56 ]
Daar leven we al honderden jaren mee en 99.99% van de mensheid heeft een lichaam wat er mee om kan gaan. Dat hebben we met corona over een onbepaalde tijd ook en dan zullen er net zo weinig gerechtigden op komen dagen als bij het griepvaccin, daar is in de doelgroep over het algemeen minder dan 50% bereidt om die prik te komen halen. Behalve afgelopen jaar, toen was het opeens hip om een griepprik te halen en was de voorraad vroegtijdig op.MikeyMan schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:50:
[...]
Als dat van me verwacht wordt en ik er een bijdrage mee kan leveren zeker.
Hoe vaak heb jij anderhalf jaar maatregelen gehad wegens griep?

Medisch gezien zit hier zo'n ongelofelijk verschil tussen. Het is alsof je een theekopje vergelijkt met een Japanse kimono.Laguna schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:46:
[...]
Even kort:
- Het zijn 2 verschillende soorten virussen. Griep wordt doorgaans veroorzaakt door het influenzavirus en Corona door het Sars virus.
- Griepvaccins zijn een soort gok. We vaccineren mensen tegen bepaalde griepstammen die mogelijk aankomend griepseizoen het meeste gaan voorkomen. Neemt een andere griepstam de overhand dan is het griepvaccin niet effectief.
- Tijdens ons leven zijn we al met een enorme verscheidenheid van griepvirussen in aanraking gekomen en hebben daar antistoffen tegen opgebouwd. Om die reden is het immuunsysteem beter getraind om griep te bestrijden.
- We zijn in ons leven nauwelijks tot niet in aanraking gekomen met Sars. Dit is ook de reden dat vrijwel iedereen die besmet wordt symptomen krijgt die variëren per persoon.
- Omdat we nauwelijks in aanraking zijn gekomen met Sars en het een verdraaid lastig en gemeen virus is kunnen we veel schade krijgen aan het lichaam. Je merkt hier misschien niet zoveel van, maar de lange termijngevolgen van een corona infectie zijn absoluut niet rooskleurig:
Longen
Hart
Zenuwstelsel
Nieren
Zaterdag, 10 minuten fietsen.hoevenpe schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:12:
[...]
Dat is net iets te kort door de bocht, 1970 mag nu een afspraak maken maar is pas over 2-3 weken daadwerkelijk aan de beurt. De gemiddelde wachttijd loopt rap op als je niet een uur in de auto wilt zitten.
Het kan zelfd tijdsgebonden zijn, omdat de site een slot even voor je vasthoudt. (geen concrete kennis, maar ik ken meerdere reserveringssystemen die iets dergelijks doen. Zeker als het druk is kan je dan merken.SlaadjeBla schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:42:
[...]
Is sterk afhankelijk van de regio. Paar weken terug kon ik in de Achterhoek dezelfde dag terecht (10 minuten rijden) of binnen dezelfde week op 2 verschillende dagen (20 minuten rijden). Er is niet veel in deze regio, maar vaccinatiestraten zijn er blijkbaar zat.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
* Oostenrijk: 73% lager
* Duitsland: 65% lager
* Frankrijk: 59% lager
* Nederland: 51% lager
* België: 31% lager
* Denemarken: 41% hoger
We doen het dus heel goed, maar logisch dat we dan in de top 5 blijven.eamelink schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:02:
Lijstje van afnames in besmettingen, 7-daags gemiddelde, tussen nu en dertig dagen geleden:
crimby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:05:
[...]
We doen het dus heel goed, maar logisch dat we dan in de top 5 blijven.
Om de label goed of slecht aan iets te hangen moeten we ook de criteria's weten.
Denemarken had natuurlijk wel veel minder besmettingen dan Nederland. Absolute cijfers erbij geven een veel beter beeld dan alleen percentages.eamelink schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:02:
Lijstje van afnames in besmettingen, 7-daags gemiddelde, tussen nu en dertig dagen geleden:
Dan wel tov de bevolkingsaantallen.BarôZZa schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:10:
[...]
Denemarken had natuurlijk wel veel minder besmettingen dan Nederland. Absolute cijfers erbij geven een veel beter beeld dan alleen percentages.
Paar headlines over afgelopen week (week 20):
* positieve tests: -25%
Ik zet daar een correctie bij wegens minder uitgevoerde tests: +1.8%. Ik schat dus een werkelijke daling van het aantal besmettingen in van ~23%.
* IC opnames -23% (precies conform mijn voorspelling die op op 16 mei maakte: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67327870)
* ziekenhuisopnames -32% (in lijn met de daling in IC opnames die ik voor de huidige week 21 heb voorspeld. kliniek loopt een weekje voor op IC dus dat valt ook prima op zijn plaats)
* R-waarde: 0.82 op 10 mei.
* R-waarde berekend uit ziekenhuisopnames: 0.91
* R-waarde berekend uit IC-opnames: 0.92
Voor infectiedatum 10-5 voorziet mijn model 0.79 (zijnde 0.86 trendmatig en -0.07 incidenteel).
Ik weet niet welk getal ik moet vergelijken, de ruwe R-waarde die ik bereken vanuit de ontwikkeling van nieuwe besmettingen, of de trendmatige factor daarin. Die laatste vind ik zelf veel interessanter. Het getal ligt in het verleden en de incidentele component springt op en neer. Een incidentele factor in het verleden heeft niet veel voorspellende werking en R is toch vooral een kwestie van waar hij structureel naartoe gaat. Maar goed, "mijn 0.86" zit dus netjes in de range van de verschillende getallen 0.82, 0.91 en 0.92 uit de koker van RIVM.
Ik kijk even vooruit. Mijn observaties gaan 5 dagen verder dan de publicatie van RIVM. Voor 15 mei meet ik een R-waarde van 0.80, breakdown 0.85 trendmatig -0.05 incidenteel. De trend is dus omlaag. Ik schat dat we vandaag op 0.80 trendmatig zitten.
[ Voor 16% gewijzigd door t_captain op 25-05-2021 17:25 ]
Bij de supermarkt bij mij achter staat alleen een handpomp buiten met doekjes. Kan je zelf doen. Gebeurd al sinds de zomer niet meer door heel veel mensen. Pompje is soms ook leeg en wordt amper bijgewerkt.immetjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:15:
Net terug van de Albert Heijn ze zijn hier gestopt met het schoon maken van de karretjes en de muntjes zijn ook weer terug. Eindelijk! Ik vond het zo sneu voor die jonge AH werknemers om met desinfecterend middel voor niets de hele dag in de weer te zijn.
Ikzelf heb in het begin een boterhamzakje om mijn hand gedaan en 1 hand in mijn zak. Dat doe ik nu natuurlijk niet meer. Ik doe nu gewoon pakken wat ik nodig heb en thuis extra goed mijn handen wassen.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ik rammel wat op mijn telefoon en alle spulletjes staan de dag later op de stoep. Grootste raadsel van dit moment is wel dat mensen nog steeds naar AH gaan. Ik had verwacht dat corona iedereen om zou turnen naar online boodschappen maar nog steeds staat half NL elke week in de rij bij de AH.Agent47 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:18:
[...]
Bij de supermarkt bij mij achter staat alleen een handpomp buiten met doekjes. Kan je zelf doen. Gebeurd al sinds de zomer niet meer door heel veel mensen. Pompje is soms ook leeg en wordt amper bijgewerkt.
Ikzelf heb in het begin een boterhamzakje om mijn hand gedaan en 1 hand in mijn zak. Dat doe ik nu natuurlijk niet meer. Ik doe nu gewoon pakken wat ik nodig heb en thuis extra goed mijn handen wassen.
Dat wordt ook wat lastig als je pas over 2 maanden een bezorgslot kan reserveren.giantgiantus schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:20:
[...]Ik had verwacht dat corona iedereen om zou turnen naar online boodschappen maar nog steeds staat half NL elke week in de rij bij de AH.
Het is niet alsof de AH een onbeperkt aantal bezorgers heeft.
Hier staat al tijd zo’n apparaat waar je je karretje in zet, je handen in een ander vak en dan worden zowel je handen als je karretje gedesinfecteerd. Bij zowel AH als Jumbo gaat dit zo hier.immetjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:15:
Net terug van de Albert Heijn ze zijn hier gestopt met het schoon maken van de karretjes en de muntjes zijn ook weer terug. Eindelijk! Ik vond het zo sneu voor die jonge AH werknemers om met desinfecterend middel voor niets de hele dag in de weer te zijn.
Begint om 17:30
[ Voor 12% gewijzigd door ijdod op 25-05-2021 17:24 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Is dat nog steeds het geval? Hier was dat in het begin van Corona ook wel beetje maar kan nu echt zelfs op feestdagen gewoon voor de dag erna bestellen. Kan kiezen tussen Picnic, AH, Jumbo en voor de verse meuk CRISP. Werkt echt als een trein, maar is wel in Amsterdam.Stoney3K schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:22:
[...]
Dat wordt ook wat lastig als je pas over 2 maanden een bezorgslot kan reserveren.
Het is niet alsof de AH een onbeperkt aantal bezorgers heeft.
Ik had juist grof hekel aan coli per uur en het spiegelen. Ik heb daar meer medelijden mee dan met die persoon die mij het wagentje geeft.immetjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:15:
Als er twee dingen mogen blijven na de Corona dan is het thuiswerken (als eigen keuze, niet plicht) en de hoge hygiëne standaard.
Fair point, in privésfeer houd ik die anderhalve meter niet meer vooral omdat het gros al gevaccineerd is en ik ook, mijn medemens vindt dat goed genoeg. Op kantoor nog wel en in andere ruimtes (daar waar mondkapjes ook verplicht zijn!) ook, daar vind ik het dus niet zo'n probleem. Echter, wat ik niet snap is dat 'overige horeca' in stap 4 en 5 open gaan, evenementen worden weer mogelijk, je mag 6 tot 8 mensen thuis uitnodigen, en dan in stap 6 pas de mondkapjes af mogen. M.a.w. alles mag, maar wel mondkapje op. Alsof dit gaat werkenStoney3K schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:19:
[...]
Spreek vooral even voor jezelf. Er zijn genoeg situaties waarin ik liever wat meer persoonlijke ruimte heb dan anderhalve meter, maar ik ga met mijn vrienden in de kroeg of op bezoek bij mijn familie écht geen anderhalve meter afstand houden wanneer dat niet meer zo nodig moet.
Dat we misschien wat minder op elkaars lip moeten zitten vind ik een heel andere situatie dan heel krampachtig afstand moeten houden van mensen die normaal heel dicht bij je staan (letterlijk en figuurlijk).

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Het OMT sluit niet uit dat er in de winter opnieuw een uitbraak komt. Ook als veel mensen al gevaccineerd zijn. Er kan een nieuwe variant komen of mensen kunnen immuniteit verliezen. Naast vaccineren zullen de basismaatregelen dus waarschijnlijk nodig blijven. pic.twitter.com/xp9eFBYSfo
— Lars Geerts (@LarsNos) 25 mei 2021
Zie thread verder voor duiding.
[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 25-05-2021 17:38 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Dit topic is gesloten.
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.