On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Het "alcoholverbod" betreft naar mijn idee een verbod op de verkoop van alcohol na 20:00. Dus als je om 19:00 je bier inkoopt dan kun je nog steeds prima dronken worden. Ik zie het nu van deze maatregel in ieder geval totaal niet.crimby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:47:
Het idee is natuurlijk dat als je tot 20:00 mag drinken, je het niet te gek maakt waardoor mensen zich beter gedragen en beter aan de maatregelen houden.
Ja dat is de uitvoering ervan. De overheid denkt dat mensen alcohol in de winkel kopen om dit direct te nuttigen. Het liefst nog onderweg naar huis. Natuurlijk zal er hier en daar een kratje minder worden gekocht omdat het illigale huisfeestje toch wel heel gezellig is en om 20:00 het bier op is. Ook zal de biertaxi na 20:00 geen bestellingen meer doen.. maar meer dan dat zal het niet doen.3raser schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:53:
[...]
Het "alcoholverbod" betreft naar mijn idee een verbod op de verkoop van alcohol na 20:00. Dus als je om 19:00 je bier inkoopt dan kun je nog steeds prima dronken worden. Ik zie het nu van deze maatregel in ieder geval totaal niet.
In de horeca zie ik er meer nut in, maar de mensen die echt willen gaan vervolgens thuis verder en daarmee zou het zelfs averechts gaan werken.
Als de R redelijk snel redelijk laag wordt dan zal de immuniteit van antivaxxers relatief laag blijven steken, bijv. op 30%. Als deze mensen homogeen zijn verspreid binnen de samenleving dan is er gewoon sprake van een iets hogere R bij besmette personen.Nox schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:40:
[...]
Bij de antivaxxers zal er vanzelf wel een vorm van natuurlijke immuniteit ontstaan denk. Ook als de ziekte verder in de wereld de kop is ingeslagen zal je die nul nog wel eens kunnen zien verwacht ik. Augustus lijkt me daarentegen wel nog echt te vroeg, misschien volgend jaar zomer.
Trekken deze mensen vaker op in groepjes (bijv. in Urk
Bij niet-gevaccineerden die ziek worden zul je ook nog altijd een klein aantal opnames en doden blijven zien. Maar zo tegen die tijd zijn er toch echt andere doodsoorzaken waar we ons meer druk over moeten maken. Luchtvervuiling in Nederland zorgt nu alweer even voor meer sterfte dan covid en door de maatregelen zal dat waarschijnlijk zo blijven.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Heel veel infectieziektes zitten onder die lijn en zijn dus geen maatschappelijke issues.
Covid-19 lijkt in de tweede helft van juni ook onder de lijn te zakken.
Ergens krijg ik steeds meer bezwaar tegen de term "antivaxxers". Net als de term "wappies" is het inmiddels een manier geworden om mensen in een bepaald hoekje te drukken, ongeacht de redenen voor hun bezwaar.Nox schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:40:
Bij de antivaxxers zal er vanzelf wel een vorm van natuurlijke immuniteit ontstaan denk. Ook als de ziekte verder in de wereld de kop is ingeslagen zal je die nul nog wel eens kunnen zien verwacht ik. Augustus lijkt me daarentegen wel nog echt te vroeg, misschien volgend jaar zomer.
De mensen die ik ken die twijfelen of niet willen doen dat niet uit angst voor iets als een chip van Bill Gates in de spuit, maar meer omdat ze zich zorgen maken bijvoorbeeld over de lange termijn gezondheidseffecten van deze vaccins of eventuele bijwerkingen. Als je 50 bent is corona doorgaans een groter gevaar, maar als je 30 bent is het een heel ander verhaal. An sich zijn de meeste bezwaren die ik hoor niet onredelijk en het zijn ook vragen waar de medische stand nog geen definitief antwoord op kan geven. Door die groep ook als "antivaxxers" te bestempelen plak je er meteen een soort label op met negatieve lading. De term "antivaxxers" was doorgaans vooral geassocieerd met mensen die weigeren om dubieuze redenen als een samenzweringstheorie.
Dan zou het zeker werken, maar de realiteit is dat het niet zo is of gaat gebeuren. In ieder geval niet als je ziet hoe het de afgelopen 15 maanden is gegaan. Handhaving is ook zeer beperkt.BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:09:
[...]
Als er een dikke boete op staat voor de ondernemer + sluiting voor vier weken, dan is 'nee' zeggen ineens heel makkelijk hoor![]()
Je hebt wel erg weinig vertrouwen in dit soort dingen. In de praktijk zie ik het echt wel veel goed gaan. Onlangs diverse keren op een terras gezeten. Telkens: veel ruimte tussen tafels, soms looproutes en steeds bediening met mondmaskers. Dikke prima.
Wat betreft bedrijven: ik denk dat die drie werknemer die zich niet aan de 1,5m houden, veel meer opvallen dan die 15 man die rustig achter hun bureau zitten en zich wel aan de maatregelen houden. Dan is de conclusie dat men er op de werkvloer massaal lak aan heeft, makkelijk gemaakt natuurlijk.
Het is inderdaad mijn observatie, dus niet in steen geschreven. Vorige zomer werd er weinig gehandhaafd op groepsgrootte, afstand, mondkapjes (medewerkers) etc.
Natuurlijk vallen de uitschieters eerder op, maar het punt is dat het alsnog massaal gebeurt. En ook in allerlei soorten bedrijven. Ja de bureaus op kantoor staan uit elkaar en in de winkel draagt personeel netjes een mondkapje, maar tijdens de pauze zit iedereen naast elkaar. Overigens is dit (again, in mijn ervaring) bij corporates juist wel beter geregeld, maar vaak niet bij het MKB.
Ik neem het ze trouwens ook niet kwalijk. Als werkgever eindeloos je personeel corrigeren is ook gewoon ontzettend lastig op lang termijn. Dat gecombineerd met het feit dat er amper handhaving is momenteel, geeft mij inderdaad weinig vertrouwen.
https://www.ed.nl/binnenl...nt-ouderen-prik~a36f756e/
Bible belt snap ik. Religieuze gewetensbezwaarden. Daar zijn BMR/DKTP prikken ook wat minder populair.
Achterstandswijken?
Is dat
(a) een communicatieprobleem, uitnodigingen niet begrepen?
(b) een vertrouwensprobleem, wantrouwen tegen officiële instanties?
(c) bezwaren vanuit Islam, zie bible belt? (in achterstandswijken in de grote steden wonen bovengemiddeld veel mensen met een migratie-achtergrond)
(d) iets anders?
Mijn beeld van de nieuwe antivaxers was overigens een beetje anders. Ik had vooral de avocado-smoothie-voor-ontbijt bakfietsmoeder uit Zuid op het netvlies. Die groep zal spoedig aanhaken bij de vaccinaties als blijkt dat er in de Baarsjes minder wordt geprikt dan aan de Apollolaan.
[ Voor 28% gewijzigd door t_captain op 25-05-2021 12:16 ]
Ik wil niet zeggen dat het zo is MAAR volgens mij is er vorig jaar gebleken, ook na de Ramadan, dat die mensen uit die wijken het geen bal interesseert. Vaak is het wat simpeler volk wat nogal snel geloofd dat Bill Gates een chip in je plant. Bible belt is algemeen bekend. Hier in de Achterhoek laat bijna iedereen die ik ken , zeg 90% , zich vaccineren.t_captain schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:09:
Een ander perspectief:
Bible belt snap ik. Religieuze gewetensbezwaarden. Daar zijn BMR/DKTP prikken ook wat minder populair.
Achterstandswijken?
Is dat
(c) bezwaren vanuit Islam, zie bible belt?
(d) iets anders?
MikeyMan schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:44:
[...]
Er verschijnen op twitter inmiddels zelfs oproepen om op natuurlijke wijze besmet te raken, omdat mensen het vaccin niet willen. Echt ongeloofelijk
Dit gebeurt anders met kinderen niet anders met de waterpokken? Je ziet dit wel vaker, zeker als de doelgroep weinig te duchten heeft van het virus.maartend schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:46:
[...]
Gewoon laten gebeuren. Er zijn 2 mogelijke gevolgen
- het werkt ; zij blij, wij blij
- het werkt niet ; zijj liggen er uit, wij blij.
In beide gevallen zijn wij blij.
(sorry, lijkt het soms dat ik het niet zo op anti-vaxers heb?)
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik denk dat het een combinatie is van A, B en C. Normale vaccinaties zijn daar ook een ding voor zover ik weet.t_captain schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:09:
Een ander perspectief:
Achterstandswijken?
Is dat
(c) bezwaren vanuit Islam, zie bible belt? (in achterstandswijken in de grote steden wonen bovengemiddeld veel mensen met een migratie-achtergrond)
(d) iets anders?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik herken dit ook ja. De waterpokken krijg je vroeg of laat toch wel en sommige ouders laten hun kinderen dan expres spelen met een kind dat de waterpokken heeft zodat de ziekte beter te "plannen" is. In dat opzicht lijkt het dus best wel op vaccineren en zie ik er ook niet zoveel kwaads in. Zolang je vervolgens maar niet met je besmettelijke ziekte de supermarkt in loopt.Señor Sjon schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:13:
Dit gebeurt anders met kinderen niet anders met de waterpokken? Je ziet dit wel vaker, zeker als de doelgroep weinig te duchten heeft van het virus.
Zodra de terrassen na 20u savonds open blijven zal er wel weer een keer aan gedacht worden om die restrictie te liften3raser schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:35:
[...]
Het kopen van alcohol is dan ook de grootste besmettingsbron. Maar alleen na 20:00 want om 19:00 is alcohol nog volledig besmettingsvrij.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Misschien speelt er een “collectieve taalachterstand” mee bedenk ik net.Touchdomex schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:15:
[...]
Ik denk dat het een combinatie is van A, B en C. Normale vaccinaties zijn daar ook een ding voor zover ik weet.
Ik denk aan onze recent geïmmigreerde buren. Spreken meerdere talen, maar Nederlands gaat moeizaam.
Soms blijken ze iets te missen van de informatiestroom die onze overheid op de burgers loslaat. Bijvoorbeeld hoe het vaccinatieprogramma werkt, wanneer ze ongeveer aan de beurt zijn, waar je de afspraak maakt etc.
Het verschil tussen hun situatie en die in een achterstandswijk: ze hebben autochtone buren. En anders wel collega’s op het werk etc. Wie in de Transvaal woont, heeft vaak niet zoveel interfaces. Er kan een cluster ontstaan van mensen die geen van allen de uitnodigingsbrief van GGD begrijpen.
https://science.sciencema...021/05/19/science.abg6296
Conclusie:
Maskers werken, vooral in combinatie met afstand houden en ventilatie.
Natuurlijk hangt e.e.a. wel af van de locatie en welk masker gebruikt dient te worden alsmede correct gebruik.
[ Voor 3% gewijzigd door LZ86 op 25-05-2021 13:03 ]
Volgens mij heb ik nooit iemand hier zien typen dat mondmaskers niet werken?LZ86 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:37:
Weet niet of ie al was gepost, maar voor alle mondneus masker twijfelaars:
Conclusie:
Natuurlijk hangt e.e.a. wel af van de locatie en welk masker gebruikt dient te worden.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Het zijn allemaal dingen die niet meewerken in het geheelplaatje. Combineer een eventuele taalachterstand met de enige contacten die wel hun taal spreken en als die ook maar licht sceptisch zijn. Werkt niet. Krijgen ze eventueel tips mee vanuit de moskee en zijn die sceptisch... Maak dan je borst maar nat.t_captain schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:32:
[...]
Misschien speelt er een “collectieve taalachterstand” mee bedenk ik net.
Ik denk aan onze recent geïmmigreerde buren. Spreken meerdere talen, maar Nederlands gaat moeizaam.
Soms blijken ze iets te missen van de informatiestroom die onze overheid op de burgers loslaat. Bijvoorbeeld hoe het vaccinatieprogramma werkt, wanneer ze ongeveer aan de beurt zijn, waar je de afspraak maakt etc.
Het verschil tussen hun situatie en die in een achterstandswijk: ze hebben autochtone buren. En anders wel collega’s op het werk etc. Wie in de Transvaal woont, heeft vaak niet zoveel interfaces. Er kan een cluster ontstaan van mensen die geen van allen de uitnodigingsbrief van GGD begrijpen.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik zou eerder denken aan A en B. Vanuit de islam wordt juist aangedrongen op het volgen van mensen met medische kennis en het naleven van regels tijdens een pandemie.t_captain schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:09:
Een ander perspectief:
Achterstandswijken?
Is dat
(d) iets anders?
Mijn beeld van de nieuwe antivaxers was overigens een beetje anders. Ik had vooral de avocado-smoothie-voor-ontbijt bakfietsmoeder uit Zuid op het netvlies. Die groep zal spoedig aanhaken bij de vaccinaties als blijkt dat er in de Baarsjes minder wordt geprikt dan aan de Apollolaan.
In mijn omgeving bij degene die geen vaccin willen hoor ik vaak een enorme wantrouw tegen de overheid en de farmaceutische bedrijven.
Maar dan klopt die eerste weer niet met het wantrouwen van farmaceutische bedrijven? Die zou je dan toch juist wel moeten volgen? Of staat dat los van elkaar? Wantrouw niet de wetenschap maar wel farmaceutische grote bedrijven?Farid_A schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:49:
[...]
Ik zou eerder denken aan A en B. Vanuit de islam wordt juist aangedrongen op het volgen van mensen met medische kennis en het naleven van regels tijdens een pandemie.
In mijn omgeving bij degene die geen vaccin willen hoor ik vaak een enorme wantrouw tegen de overheid en de farmaceutische bedrijven.
Dan heb je de afgelopen maanden niet goed gelezenxzaz schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:48:
[...]
Volgens mij heb ik nooit iemand hier zien typen dat mondmaskers niet werken?
En of het virus zich aan het model houdt wat ze hebben gemaakt.LZ86 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:37:
Weet niet of ie al was gepost, maar voor alle mondneus masker twijfelaars:
Conclusie:
Natuurlijk hangt e.e.a. wel af van de locatie en welk masker gebruikt dient te worden.
Ik ben niet heel erg bekend met Islam.
Laatst sprak ik met een jonge vrouw, Marokkaans-Nederlandse afkomst. Moslima. Covid? Was ze niet zo bang voor. Ten eerste omdat ze niet vreesde heel erg ziek te worden of te overlijden. Ten tweede: "als het wel gebeurt, dan heeft het zo moeten zijn".
Ze toonde in die uitspraak geloof. En hoe geloof leidt tot minder angst.
Dat effect zal denk ik bij alle religieuze mensen spelen. Ik weet niet hoe belangrijk angst is als factor waarom mensen wel of juist niet zouden prikken. Maar het kan een rol spelen vermoed ik.
Zal nog wel even duren voordat NLvolgt. Met dat soort dingen lijken we altijd aan de late kant (of te laat). Nu kan het virus of een variant daarvan op meerdere manieren naar een land komen maar zet dan tenminste de most obvious dicht.
Blijkbaar heeft het geen prioriteit, de regering houdt zich liever bezig met een geldverslindende en grotendeels nutteloze testsamenleving. /s

Klopt, maar het blijven mensen en mensen handelen soms niet altijd logisch. Wat ik hoor uit mijn omgeven van degene die geen vaccin willen is dat farmaceutische bedrijven niet kunnen worden vertrouwd want zij willen alleen geld verdien dus zij zijn niet gebaat om mensen gezond te maken. Dit gevoel speelt bij heel veel mensen, niet alleen mensen met een bepaalde achtergrond.Touchdomex schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:53:
[...]
Maar dan klopt die eerste weer niet met het wantrouwen van farmaceutische bedrijven? Die zou je dan toch juist wel moeten volgen? Of staat dat los van elkaar? Wantrouw niet de wetenschap maar wel farmaceutische grote bedrijven?
Waarom de overheid niet wordt vertrouwd, tjah. Er worden allerlei redenen naar voren gehaald maar de laatste tijd is het vooral allerlei schandalen die zich hebben afgespeeld en ik denk dat we het wel eens kunnen zijn dat de VVD nou niet echt de partij is voor gemiddelde inwoner van een achterstandswijk.
En of mensen wel zo netjes omgaan met het masker. Laten we wel wezen, meeste mensen gaan er dusdanig mee om dat eventuele werking daardoor ongedaan gemaakt wordt.Señor Sjon schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:56:
En of het virus zich aan het model houdt wat ze hebben gemaakt.
Daarnaast blijft een plicht tot het dragen van mondkapjes te ver gaan.
Ik hoop oprecht dat we stoppen met telkens maar de grenzen binnen Europa te sluiten. Het heeft volgens mij maar weinig zin en het verscheurd families en relaties. Probeer desnoods vakanties tegen te gaan maar niet telkens vervoer onmogelijk maken.Indoubt schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:00:
Na Duitsland gaat ook Oostenrijk vluchten uit het VK weren wegens de toenemende besmettingen van de Indiase variant in het VK.
Zal nog wel even duren voordat NLvolgt. Met dat soort dingen lijken we altijd aan de late kant (of te laat). Nu kan het virus of een variant daarvan op meerdere manieren naar een land komen maar zet dan tenminste de most obvious dicht.
Blijkbaar heeft het geen prioriteit, de regering houdt zich liever bezig met een geldverslindende en grotendeels nutteloze testsamenleving. /s
Dat doen de Oostenrijkers ook.giantgiantus schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:06:
[...]
Ik hoop oprecht dat we stoppen met telkens maar de grenzen binnen Europa te sluiten. Het heeft volgens mij maar weinig zin en het verscheurd families en relaties. Probeer desnoods vakanties tegen te gaan maar niet telkens vervoer onmogelijk maken.
Je mag wel het land in vanuit het VK als je Oostenrijks staatsburger bent of als je er een vaste verblijfplaats hebt. Denk dat deze maatregel vooral vakantiegangers weert
[ Voor 4% gewijzigd door LZ86 op 25-05-2021 13:08 ]
En wat dan voor mensen die relaties hebben over de Europese grenzen? Of mensen die hun kleinkinderen willen zien?LZ86 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:07:
[...]
Dat doen de Oostenrijkers ook.
Je mag wel het land in vanuit het VK als je Oostenrijks staatsburger bent of als je er een vaste verblijfplaats hebt. Denk dat deze maatregel vooral vakantiegangers weert
We hebben in de Islam iets dat heet "mekteb". Het lot. Gebeurtenissen staan vast, daar kan je als persoon niets aan veranderen. Als iets je in lot staat geschreven dan zal dat je overkomen, goed of slecht. Dat lijkt haaks te staan op de gedachte van je vrije wil, maar in de Islam heeft ieder persoon wel vrije wil.t_captain schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:56:
@Farid_A bedankt voor de uitleg.
Ik ben niet heel erg bekend met Islam.
Laatst sprak ik met een jonge vrouw, Marokkaans-Nederlandse afkomst. Moslima. Covid? Was ze niet zo bang voor. Ten eerste omdat ze niet vreesde heel erg ziek te worden of te overlijden. Ten tweede: "als het wel gebeurt, dan heeft het zo moeten zijn".
Ze toonde in die uitspraak geloof. En hoe geloof leidt tot minder angst.
Dat effect zal denk ik bij alle religieuze mensen spelen. Ik weet niet hoe belangrijk angst is als factor waarom mensen wel of juist niet zouden prikken. Maar het kan een rol spelen vermoed ik.
Zie "mekteb" als een soort samenvatting van je leven, maar dan in de toekomst geschreven. Dat geeft mensen een bepaalde rust omdat ze hun angsten daarin kwijt kunnen. Als je er toch niets aan kunt doen, waarom maak je je er druk over toch?
Het probleem is vaak dat er dan wordt vergeten dat dat niet betekent dat je alles maar moet laten gebeuren. Nee, je hebt nog steeds vrije wil en een verantwoordelijkheid om voor jezelf en je omgeving te zorgen. Het is verboden (haram) om handelingen uit te voeren die je gezondheid schaden. En toch zie je moslims die roken, overgewicht hebben etc. In the end, zijn we toch maar mens.
Ja toch gekke combinatie maar wel vervelend. Want ook deze groep moet hem juist wel gaan krijgen. Anders krijg je straks echt Corona-haarden in specifieke wijken.Farid_A schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:01:
[...]
Klopt, maar het blijven mensen en mensen handelen soms niet altijd logisch. Wat ik hoor uit mijn omgeven van degene die geen vaccin willen is dat farmaceutische bedrijven niet kunnen worden vertrouwd want zij willen alleen geld verdien dus zij zijn niet gebaat om mensen gezond te maken. Dit gevoel speelt bij heel veel mensen, niet alleen mensen met een bepaalde achtergrond.
Oh nee dat gebrek aan vertrouwen van de overheid begrijp ik wel. Daar hoor je mij ook nooit over. Die is bewezen en alles.Waarom de overheid niet wordt vertrouwd, tjah. Er worden allerlei redenen naar voren gehaald maar de laatste tijd is het vooral allerlei schandalen die zich hebben afgespeeld en ik denk dat we het wel eens kunnen zijn dat de VVD nou niet echt de partij is voor gemiddelde inwoner van een achterstandswijk.
Dat zou een grote rol kunnen spelen voor mensen die de Nederlandse taal totaal niet machtig zijn. Want hoe krijgen die het nieuws dat er nieuwe maatregelen zijn? Ze kijken vast niet naar persconferenties maar ze lezen ook geen Nederlandse krant. En het is ook niet zo dat de overheid iedere maatregel op een briefje bij je thuis door de deur gooit in een tiental vertalingen.t_captain schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:32:
Misschien speelt er een “collectieve taalachterstand” mee bedenk ik net.
Ik heb me al vaker afgevraagd hoe mensen van bepaalde zaken op de hoogte zouden moeten zijn als ze het nieuws moedwillig negeren (iets wat ik voor mijn gemoedsrust ook wel eens een tijdje heb gedaan).
Die mensen hebben dan bij die relatie een vaste verblijfplaats toch? Ik heb niet precies alle regels van de Oostenrijkers gelezen, maar als je puur op de mediaberichten vaart is dit geen onoverkomelijk probleem voor mensen die een relatie in Oostenrijk hebben of staatsburger zijn.giantgiantus schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:08:
[...]
En wat dan voor mensen die relaties hebben over de Europese grenzen? Of mensen die hun kleinkinderen willen zien?
En buiten dat. Het gaat om directe vluchten. Dus als je zo graag naar je relatie wilt kan je altijd nog in een ander land landen en het laatste stuk rijden of met de boot naar Frankrijk en vervolgens rijden.
Er staat geen ijzeren gordijn langs de grens, in dat geval zou je wel een punt hebben.
[ Voor 22% gewijzigd door LZ86 op 25-05-2021 13:14 ]
Goed punt. Weet het ook niet precies. Maar valt me op dat de discussie vaak gaat over vakantie of niet. Grenzen sluiten voor vakantie snap ik heus. Maar er word vaak vergeten dat er heel veel families tegenwoordig bestaan die in meerdere landen leven. Zomaar grenzen dicht betekent ook serieus leed.LZ86 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:12:
[...]
Die mensen hebben dan bij die relatie een vaste verblijfplaats toch? Ik heb niet precies alle regels van de Oostenrijkers gelezen, maar als je puur op de mediaberichten vaart is dit geen onoverkomelijk probleem voor mensen die een relatie in Oostenrijk hebben of staatsburger zijn.
Helemaal mee eens. Alleen als je 50 bent is COVID niet opeens een veel groter gevaar gevaar. In Nederland zijn er 280 mensen van 54 jaar en jonger aan COVID overleden op een bevolkingsgroep van 11.6 miljoen mensen. Voor 45-49 jaar is dat 135 op een bevolking van 10.4 miljoen.CMD-Snake schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:07:
[...]
Ergens krijg ik steeds meer bezwaar tegen de term "antivaxxers". Net als de term "wappies" is het inmiddels een manier geworden om mensen in een bepaald hoekje te drukken, ongeacht de redenen voor hun bezwaar.
De mensen die ik ken die twijfelen of niet willen doen dat niet uit angst voor iets als een chip van Bill Gates in de spuit, maar meer omdat ze zich zorgen maken bijvoorbeeld over de lange termijn gezondheidseffecten van deze vaccins of eventuele bijwerkingen. Als je 50 bent is corona doorgaans een groter gevaar, maar als je 30 bent is het een heel ander verhaal. An sich zijn de meeste bezwaren die ik hoor niet onredelijk en het zijn ook vragen waar de medische stand nog geen definitief antwoord op kan geven. Door die groep ook als "antivaxxers" te bestempelen plak je er meteen een soort label op met negatieve lading. De term "antivaxxers" was doorgaans vooral geassocieerd met mensen die weigeren om dubieuze redenen als een samenzweringstheorie.
RIVM en CBS
Dan check ik hier mijn risico op overleden of opnemen voor COVID: Overlijden: 1 in 18.182, opname: 1 in 1.845.
Ik sla mRNA en Vector vaccins hoe dan ook over, Ik sla het vaccin eigenlijk liever helemaal over. Maar als het dan toch moet ivm werk bijvoorbeeld doe mij dan maar een vaccin gemaakt op de klassieke manier (attenuated vaccine) met levend ongevaarlijk gemaakt SARS-COV-2 virus zoals CoronaVac van het Chinese Sinovac.
De korte termijn risico's durf ik wel te nemen maar ik pas voor de onbekende kans op bv auto-immuun, een verminderd afweersysteem of op ziektes waarvan je het bestaan nu nog niet kan vermoeden, als ik zo'n relatief laag risico heb om aan COVID te overlijden. Maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf weten zonder dat er van enige kant druk op diegene wordt gezet.
Het probleem is dat je jouw angst probeert te onderbouwen met logica die er niet is. Ik denk eigenlijk dat dat de reden is dat mensen vaak weggezet worden als wappie. Die kwalificatie helpt de discussie niet, net zomin als de quasi logische onderbouwing van mensen die geen vaccin willen.immetjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:16:
[...]
Helemaal mee eens. Alleen als je 50 bent is COVID niet opeens een veel groter gevaar gevaar. In Nederland zijn er 280 mensen van 54 jaar en jonger aan COVID overleden op een bevolkingsgroep van 11.6 miljoen mensen. Voor 45-49 jaar is dat 135 op een bevolking van 10.4 miljoen.
RIVM en CBS
Dan check ik hier mijn risico op overleden of opnemen voor COVID: Overlijden: 1 in 18.182, opname: 1 in 1.845.
Ik sla mRNA en Vector vaccins hoe dan ook over, Ik sla het vaccin eigenlijk liever helemaal over. Maar als het dan toch moet ivm werk bijvoorbeeld doe mij dan maar een vaccin gemaakt op de klassieke manier (attenuated vaccine) met levend ongevaarlijk gemaakt SARS-COV-2 virus zoals CoronaVac van het Chinese Sinovac.
De korte termijn risico's durf ik wel te nemen maar ik pas voor de onbekende kans op bv auto-immuun, een verminderd afweersysteem of op ziektes waarvan je het bestaan nu nog niet kan vermoeden, als ik zo'n relatief laag risico heb om aan COVID te overlijden. Maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf weten zonder dat er van enige kant druk op diegene wordt gezet.
Wow, just wow........
[ Voor 12% gewijzigd door LZ86 op 25-05-2021 13:21 ]
Ik heb helemaal geen angst. Ik benader het heel rationeel. Ik vind de risico's van het nemen van een nieuw type vaccin niet in overeenstemming met det risico op de ziekte (incl, de gevolgen) die het vaccin moet voorkomen. Dus eigenlijk schrijf je dat zelf nadenken niet meer mag en je gewoon moet doen wat de overheid zegt? "quasi logische onderbouwing". wat is er niet logisch aan dan? Je neemt geen vaccins of medicijnen voor iets wat nauwelijk risico voor je is. Dat is het uitgangspunt, dat heeft niets met quasi logische onderbouwing te maken.giantgiantus schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:19:
[...]
Het probleem is dat je jouw angst probeert te onderbouwen met logica die er niet is. Ik denk eigenlijk dat dat de reden is dat mensen vaak weggezet worden als wappie. Die kwalificatie helpt de discussie niet, net zomin de quasi logische onderbouwing van mensen die geen vaccin willen.
En het treft de sameleving als een geheel. Als het een ziekte betreft die niet verspreidt kan het me aan mijn kont roesten of Sjakie uit de Schilderswijk dat vaccin wel of niet neemt.giantgiantus schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:19:
[...]
Het probleem is dat je jouw angst probeert te onderbouwen met logica die er niet is. Ik denk eigenlijk dat dat de reden is dat mensen vaak weggezet worden als wappie. Die kwalificatie helpt de discussie niet, net zomin de quasi logische onderbouwing van mensen die geen vaccin willen.
Maar wel als diezelfde Sjakie met zijn metgezellen de rest van de samenleving met onnodige schade en en nog langere maatregelen opzadelen.
O ja krijgen we dat weer. Gaan we de mensen die zich niet willen vaccineren als terroristen weg zetten. Geweldig om zo polariserend bezig te zijn. Risico-goepen die potentieel de zorg belasting vaccineren en klaar.LZ86 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:26:
[...]
En het treft de sameleving als een geheel. Als het een ziekte betreft die niet verspreidt kan het me aan mijn kont roesten of Sjakie uit de Schilderswijk dat vaccin niet neemt.
Maar wel als diezelfde Sjakie met zijn metgezellen de rest van de samenleving met onnodige schade en en nog langere maatregelen opzadelen.
[ Voor 5% gewijzigd door immetjes op 25-05-2021 13:28 ]
Het is quasi logisch als je met totaal ongegronde relaties met auto-imuun ziektes komt. Mensen zouden het ook quasi logische argumenten vinden als ik op tweakers zou schrijven dat ik vaccin niet neem omdat ik bang ben dat mijn oren gaan groeien.immetjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:26:
[...]
Ik heb helemaal geen angst. Ik benader het heel rationeel. Ik vind de risico's van het nemen van een nieuw type vaccin niet in overeenstemming met det risico op de ziekte (incl, de gevolgen) die het vaccin moet voorkomen. Dus eigenlijk schrijf je dat zelf nadenken niet meer mag en je gewoon moet doen wat de overheid zegt? "quasi logische onderbouwing". wat is er niet logisch aan dan? Je neemt geen vaccins of medicijnen voor iets wat nauwelijk risico voor je is. Dat is het uitgangspunt, dat heeft niets met quasi logische onderbouwing te maken".
Ik zeg nergens dat mensen die zich niet willen laten vaccineren terroristen zijn, dat polariseren doe je helemaal zelf.
Als je nu moedwillig rond gaat lopen hoesten en expres bij kwetsbaren op bezoek gaat terwijl je ziek bent is het wellicht een ander verhaal.
Het is gewoon een feit dat ongevaccineerde mensen meer druk op de zorg en maatschappij gaan geven omdat ze dus nog ziek kunnen worden en de ziekte kunnen verspreiden.
Je ziet in de getallen nu hoe goed die vaccins hun werk doen, en dat is alleen maar omdat een grote meerderheid wel dat vaccin haalt. In sommige groepen is dat minder het geval, en daar zie je nu dan ook schade. Niets polariserend aan, gewoon harde feiten.
[ Voor 46% gewijzigd door LZ86 op 25-05-2021 13:31 ]
We hebben nu de eerste lichting mensen die enkel Jansen aangeboden krijgen, dat gaat om zo'n half miljoen mensen. Dit onderzoek is representatief volgens het RIVM, dan zou zomaar kunnen dat grofweg de helft van die half miljoen bedankt.
Toch klinkt het ergens alsof je Sjakie zijn keuze liever wil afnemen.LZ86 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:29:
Tja, dat maak je er toch echt zelf van.
Ik zeg nergens dat mensen die zich niet willen laten vaccineren terroristen zijn, dat polariseren doe je helemaal zelf.
Als je nu moedwillig rond gaat lopen hoesten en expres bij kwetsbaren op bezoek gaat terwijl je ziek bent is het wellicht een ander verhaal.
Het is gewoon een feit dat ongevaccineerde mensen meer druk op de zorg en maatschappij gaan geven omdat ze dus nog ziek kunnen worden en de ziekte kunnen verspreiden.
Je ziet in de getallen nu hoe goed die vaccins hun werk doen, en dat is alleen maar omdat een grote meerderheid wel dat vaccin haalt. In sommige groepen is dat minder het geval, en daar zie je nu dan ook schade. Niets polariserend aan, gewoon harde feiten.
Hier is helemaal niets rationeels aan. Ik vraag me zeer af waarom jij het beter denkt te weten dan de experts van de regulators die benefit en risk tegen elkaar afgewogen hebben. Je uiteenzetting eerder in het topic raakt ook kant noch wal.immetjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:26:
[...]
Ik heb helemaal geen angst. Ik benader het heel rationeel. Ik vind de risico's van het nemen van een nieuw type vaccin niet in overeenstemming met det risico op de ziekte (incl, de gevolgen) die het vaccin moet voorkomen. Dus eigenlijk schrijf je dat zelf nadenken niet meer mag en je gewoon moet doen wat de overheid zegt? "quasi logische onderbouwing". wat is er niet logisch aan dan? Je neemt geen vaccins of medicijnen voor iets wat nauwelijk risico voor je is. Dat is het uitgangspunt, dat heeft niets met quasi logische onderbouwing te maken.
Wat je doet moet je zelf weten, maar je moet het niet verwarren met een rationele beslissing.
Tip: als je daadwerkelijk een rationele afweging wil maken, neem de EPARs door van de desbetreffende producten en lees de rapporten uit VAERS en EudraVigilance.
Gaat het hier om een voorkeur of echte bereidheid? Ik denk dat als we allemaal mogen kiezen dat Pfizer en Moderna bovenaan komt. Gevolgt met Janssen en als laatste AZ.CMD-Snake schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:32:
De vaccinatiebereidheid hangt sterk samen met het merk van het vaccin. Bij de laatste peiling van de gedragsunit van het RIVM was de bereidwilligheid het hoogste bij Pfizer en Moderna. Als de respondenten een van deze vaccins aangeboden zouden krijgen was de bereidheid tussen de 80% en 75%. Bij Jansen of AstraZeneca zou de helft van de respondenten weigeren, waarbij AstraZeneca het slechtste scoorde bij bereidheid. Andere peilingen schetsen een vergelijkbaar beeld.
We hebben nu de eerste lichting mensen die enkel Jansen aangeboden krijgen, dat gaat om zo'n half miljoen mensen. Dit onderzoek is representatief volgens het RIVM, dan zou zomaar kunnen dat grofweg de helft van die half miljoen bedankt.
[...]
Toch klinkt het ergens alsof je Sjakie zijn keuze liever wil afnemen.
In mijn omgeving wordt dit ook gezegd en ik zie dat ook zo. Echter, de keuze is vaccineren of niet vaccineren. Ik denk dat er stiekem toch minder mensen zijn die Janssen of AZ écht weigeren wanneer ze daarmee achteraan moeten aansluiten voor Pfizer of Moderna.
Bij klachten blijf je thuis, dat is duidelijk.LZ86 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:29:
Ik zeg nergens dat mensen die zich niet willen laten vaccineren terroristen zijn.
"Maar wel als diezelfde Sjakie met zijn metgezellen de rest van de samenleving met onnodige schade en en nog langere maatregelen opzadelen."
Je wijst hier anders wel naar Sjakie die zich niet vaccineert en dan wel voor onnodige schade en langere maatregelen zorgt (hoe kom je daarbij, Sjakie moet eerst nog ziek worden en dan ook nog in een ziekenhuis komen; Sjakie blijft verder thuis met klachten). Hoe moet ik dit anders lezen dan dat Sjakie wat te verwijten is? En als iemand wat te verwijten is dan impliceert dat dat diegene aangepakt kan worden om dat gedrag te stoppen en het zet Sjakie weg als een vervelend asociaal iemand want er is 'm wat te verwijten; een stapje verder en Sjakie is eigenlijk een terrorist die de samenleving in gevaar brengt en gestopt moet worden.
Wat weegt zwaar voor jou: lichamelijke integriteit of volksgezondheid van het "collectief"?LZ86 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:26:
[...]
En het treft de sameleving als een geheel. Als het een ziekte betreft die niet verspreidt kan het me aan mijn kont roesten of Sjakie uit de Schilderswijk dat vaccin wel of niet neemt.
Dat is een grijs gebied en ook subjectief deels. Het zijn twee vrijheden die met elkaar botsen.
Wat ik apart vind is dat zowel Duitsland als Oostenrijk geen uitzondering (lijken te) maken voor mensen die al 2 doses van een corona vaccin hebben gehad?giantgiantus schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:14:
[...]
Goed punt. Weet het ook niet precies. Maar valt me op dat de discussie vaak gaat over vakantie of niet. Grenzen sluiten voor vakantie snap ik heus. Maar er word vaak vergeten dat er heel veel families tegenwoordig bestaan die in meerdere landen leven. Zomaar grenzen dicht betekent ook serieus leed.
Je zou zeggen dat zeker een paar weken na de 2e dosis het risico op verdere overdracht dusdanig klein is dat je reizen wel weer toe kan staan?
Ik ben benieuwd of de NL'se overheid hier wel wat over na gaat denken wanneer ze de maatregel gaan kopieren (want dat zit er dik in...)
Ik heb allerlei vaccins gehad: Gele koorts, hepatitus A en B, kinder vaccinaties. Ik heb nooit een Influenza vaccin gehad. Ik heb geen probleem met een klassiek COVID19 vaccin; al blijft de vraag waarom vaccineren voor iets waarop ik een geringe kans heb er blijvend last van te hebben?RoD schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:34:
[...]
Hier is helemaal niets rationeels aan. Ik vraag me zeer af waarom jij het beter denkt te weten dan de experts van de regulators die benefit en risk tegen elkaar afgewogen hebben. Je uiteenzetting eerder in het topic raakt ook kant noch wal.
Wat je doet moet je zelf weten, maar je moet het niet verwarren met een rationele beslissing.
Tip: als je daadwerkelijk een rationele afweging wil maken, neem de EPARs door van de desbetreffende producten en lees de rapporten uit VAERS en EudraVigilance.
Ik lees hierin vooral een hoop emotie die een einde probeert te maken aan alle ellende van het afgelopen jaar. Geen enkel ander virus heeft zoveel mensen tegen elkaar op kunnen zetten als het coronavirus. Het virus waarbij gezonde mensen plotseling een met argusogen worden bekeken en gezonde twijfel wordt weggezet als antivax.LZ86 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:26:
[...]
En het treft de sameleving als een geheel. Als het een ziekte betreft die niet verspreidt kan het me aan mijn kont roesten of Sjakie uit de Schilderswijk dat vaccin wel of niet neemt.
Ik zou zelf 100% een vaccin willen hebben wanneer het Moderna of Pfizer is. Bij Janssen ga ik wel twijfelen. Toch voor Janssen gaan, of wachten en kijken of er op een later moment toch Moderna of Pfizer beschikbaar komt. Maar ik ben halverwege de 30, dus acht de kans ook niet verschrikkelijk groot dat ik in het ziekenhuis terecht kom.crimby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:35:
[...]
Gaat het hier om een voorkeur of echte bereidheid? Ik denk dat als we allemaal mogen kiezen dat Pfizer en Moderna bovenaan komt. Gevolgt met Janssen en als laatste AZ.
In mijn omgeving wordt dit ook gezegd en ik zie dat ook zo. Echter, de keuze is vaccineren of niet vaccineren. Ik denk dat er stiekem toch minder mensen zijn die Janssen of AZ écht weigeren wanneer ze daarmee achteraan moeten aansluiten voor Pfizer of Moderna.
[ Voor 7% gewijzigd door Robkazoe op 25-05-2021 13:43 ]
Om die geringe kans op complicaties alsnog aanzienlijk te verminderen, mee te doen aan de groepsimmuniteit, waarbij de kans op complicaties door het vaccin nihil zijn. Ofwel, een positieve benefit-risk van het nemen van het vaccin.immetjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:40:
[...]
Ik heb allerlei vaccins gehad: Gele koorts, hepatitus A en B, kinder vaccinaties. Ik heb nooit een Influenza vaccin gehad. Ik heb geen probleem met een klassiek COVID19 vaccin; al blijft de vraag waarom vaccineren voor iets waarop ik een geringe kans heb er blijvend last van te hebben?
Het is natuurlijk sowieso belachelijk dat er handhaving voor nodig is, voordat iemand zichzelf zodanig opstelt dat je anderen beschermt voor dit virus... wat dat betreft ben ik een flink stuk vertrouwen in de Nederlander kwijtgeraakt als het gaat om sociaal met elkaar omgaan.Fuujii schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:08:
[...]
Dan zou het zeker werken, maar de realiteit is dat het niet zo is of gaat gebeuren. In ieder geval niet als je ziet hoe het de afgelopen 15 maanden is gegaan. Handhaving is ook zeer beperkt.
Het is inderdaad mijn observatie, dus niet in steen geschreven. Vorige zomer werd er weinig gehandhaafd op groepsgrootte, afstand, mondkapjes (medewerkers) etc.
Natuurlijk vallen de uitschieters eerder op, maar het punt is dat het alsnog massaal gebeurt. En ook in allerlei soorten bedrijven. Ja de bureaus op kantoor staan uit elkaar en in de winkel draagt personeel netjes een mondkapje, maar tijdens de pauze zit iedereen naast elkaar. Overigens is dit (again, in mijn ervaring) bij corporates juist wel beter geregeld, maar vaak niet bij het MKB.
Ik neem het ze trouwens ook niet kwalijk. Als werkgever eindeloos je personeel corrigeren is ook gewoon ontzettend lastig op lang termijn. Dat gecombineerd met het feit dat er amper handhaving is momenteel, geeft mij inderdaad weinig vertrouwen.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
De vraag gaat om echte bereidheid.crimby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:35:
Gaat het hier om een voorkeur of echte bereidheid?
Das beste oder nichts.In mijn omgeving wordt dit ook gezegd en ik zie dat ook zo. Echter, de keuze is vaccineren of niet vaccineren. Ik denk dat er stiekem toch minder mensen zijn die Janssen of AZ écht weigeren wanneer ze daarmee achteraan moeten aansluiten voor Pfizer of Moderna.
Dat dit de vraag is vanuit de opiniepeiling snap ik, ik betwijfel alleen hoe zwart/wit de antwoorden zijn. En waarschijnlijk veranderd dit naarmate we meer vaccinaties zetten en je dus minder hoeft te wachten.
Maar als je in februari gevaccineerd wordt met AZ of in september met Pfizer... dat is wel iets anders.
Nou, dan is jouw keuze 'niets'. Niet moeilijk toch?.CMD-Snake schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:50:
[...]
De vraag gaat om echte bereidheid.
[...]
Das beste oder nichts.Als ik niet het beste kan krijgen, dan hoef ik niets. Het hele "vaccineren wat de pot schaft" vind ik niet passen, het is mensen hun eigen lichaam dus ze moeten een keuze krijgen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Toevallig van het weekend naar gekeken, voor Oostenrijk is het wel mogelijk.gustaveau schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:39:
[...]
Wat ik apart vind is dat zowel Duitsland als Oostenrijk geen uitzondering (lijken te) maken voor mensen die al 2 doses van een corona vaccin hebben gehad?
Je zou zeggen dat zeker een paar weken na de 2e dosis het risico op verdere overdracht dusdanig klein is dat je reizen wel weer toe kan staan?
Ik ben benieuwd of de NL'se overheid hier wel wat over na gaat denken wanneer ze de maatregel gaan kopieren (want dat zit er dik in...)
https://www.austria.info/...-heenreis-naar-oostenrijk.
Je moet zijn getest/gevaccineerd (ook bij 1 vaccinatie van ten minste 22 dagen oud)/anti lichamen en daarnaast dien je te registreren.
Mensen die zo enorm vallen over "van die rotzooi in je laten spuiten" en dergelijke, bij dat soort mensen vraag ik mij serieus af of ze ook bij alle voeding en drank die ze dagelijks tot zich nemen het etiket helemaal uitpluizen en op zoek gaan naar tests van de voedsel en warenautoriteit over wat ze allemaal tot zich nemen. Want weet zo'n persoon wat alle E-nummers inhouden, wat bepaalde scheikundige benaming van stoffen betekenen, hoeveel van een ieder stofje goed is voor je lichaam? En doet men ook alles wat de huisarts qua medicatie voorschrijft met argusogen bekijken? De huidig goedgekeurde vaccins zijn heel wat nauwkeuriger gecontroleerd dan die zoveelste zak winegums of die fles wijn/bier die je tot je neemt.Fuujii schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:36:
[...]
Wat weegt zwaar voor jou: lichamelijke integriteit of volksgezondheid van het "collectief"?
Dat is een grijs gebied en ook subjectief deels. Het zijn twee vrijheden die met elkaar botsen.
Zulke dingen vraag ik me echt af bij alle twijfelaars en/of weigeraars. Ik denk dat hooguit een enkeling bovenstaande zaken ook zo minitieus nakijkt, veruit de meesten doen dat totaal niet maar zijn dan wel (mijn inziens onterecht) tegen het nemen van een vaccin tegen de grootste virologische bedreiging van de laatste 100 jaar. Indien je gegronde redenen hebt om, uit b.v. medisch perspectief, het vaccin niet te nemen, prima, maar ook hier denk ik dat dit voor 99% van de gevallen niet geldt en dat het daar alleen gebaseerd is op onderbuikgevoel, cherrypicking van informatie die aansluit op zijn/haar beeld en simpelweg "gewoon tegen" zijn.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Het probleem is dat niemand precies weet wat de lange termijn risico's van de RNA vaccins zijn (en ik ben oud genoeg om te weten dat bij talloze onschuldige medicijnen dat in het verleden mis gegaan is en dat bijsluiter, uitleg van de fabrikant of toezichthouder geen enkele garantie biedt). De korte termijn risico's geloof ik verder wel.RoD schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:43:
[...]
Om die geringe kans op complicaties alsnog aanzienlijk te verminderen, mee te doen aan de groepsimmuniteit, waarbij de kans op complicaties door het vaccin nihil zijn. Ofwel, een positieve benefit-risk van het nemen van het vaccin.
Dus wellicht een korte termijn benefit-risk voor de maatschappij maar niet voor het gezonde individu, zeker niet nu de risicogroepen en de 60+ allemaal gevaccineerd zijn. In het najaar gaan we weer massaal testen na elk kuchje of als onderdeel van deur-beleid en dan zijn er mutanten en worden (on)gevaccineerde mensen ziek en de angstpsychose kick er weer keihard in; ik denk dat dat gaat gebeuren. Dan krijgen we boostervaccins en een lockdown als een Pavlov-reactie. Dit hoeft trouwens niet eens COVID te zijn maar Influenza kan ook; die is al een jaartje weg tenslotte. Er kunnen zich in Oost-Azië weer talloze niet zo leuke varianten ontwikkeld hebben in de dierenpopulaties daar.
De GGD is dat volgens mij wel van plan. En terecht wat mij betreft.3raser schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:09:
[...]
Dat zou een grote rol kunnen spelen voor mensen die de Nederlandse taal totaal niet machtig zijn. Want hoe krijgen die het nieuws dat er nieuwe maatregelen zijn? Ze kijken vast niet naar persconferenties maar ze lezen ook geen Nederlandse krant. En het is ook niet zo dat de overheid iedere maatregel op een briefje bij je thuis door de deur gooit in een tiental vertalingen.
We kunnen principes hebben over een bepaalde taalvaardigheid die we vereisen van iedereen die hier (blijvend) wil wonen, maar toegang tot het vaccinatieprogramma is niet de juiste plek om dat principe af te dwingen.
"Migrant Lives Matter".
Ik ontwijk al een jaar lang de persconferenties. Het nieuws volg ik op de voet, maar dan wel in print of op internet. Ik wil namelijk wel de feiten en de getallen, maar zo min mogelijk de saus die eroverheen wordt gegoten.Ik heb me al vaker afgevraagd hoe mensen van bepaalde zaken op de hoogte zouden moeten zijn als ze het nieuws moedwillig negeren (iets wat ik voor mijn gemoedsrust ook wel eens een tijdje heb gedaan).
De uitleg / duiding / indoctrinatie / bangmakerij / mind control (doorstrepen welke termen je ongepast vind). Als ik op zoek ga naar uitleg van feiten, dan meld ik me hier op het forum of ik zoek meer gespecialiseerde bronnen. Ik heb heel weinig op met een paar politici die maar blijven herhalen dat we in een ernstige crisis zitten (dat was me niet ontgaan) en hoe belangrijk het is dat we precies doen wat er wordt gezegd.
Het klinkt een beetje als het dilemma tussen vrije wil en predestinatie (een klassiek conflict tussen de lutherse en calvinistische stromingen in de protestantse kerk vroeger).Farid_A schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:09:
[...]
We hebben in de Islam iets dat heet "mekteb". Het lot. Gebeurtenissen staan vast, daar kan je als persoon niets aan veranderen. Als iets je in lot staat geschreven dan zal dat je overkomen, goed of slecht. Dat lijkt haaks te staan op de gedachte van je vrije wil, maar in de Islam heeft ieder persoon wel vrije wil.
Zie "mekteb" als een soort samenvatting van je leven, maar dan in de toekomst geschreven. Dat geeft mensen een bepaalde rust omdat ze hun angsten daarin kwijt kunnen. Als je er toch niets aan kunt doen, waarom maak je je er druk over toch?
[...]
Ik denk dat de meeste conflicten binnen een religie uiteindelijk gaan over de mate waarin een mens individueel kan bijdragen aan het totstandkomen van zaken die op globaal niveau al bekend zijn middels de profeten.
Ziekenhuiscijfers Dinsdag 25-05-2021
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 25 mei 2021
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
1.681 (daling van 14)
Kliniek: 1.102 (stijging van 5)
IC: 579 (daling van 19)
Instroom:
Kliniek: 105 (gisteren: 92)
IC: 18 (gisteren: 19)
Uitstroom:
Kliniek: 100
IC: 37#Covid19NL
Lage instroom zelfs na lang weekend? Positief.
[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 25-05-2021 14:00 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ah, daar is dus toch wel over nagedacht!headhunter1985 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:55:
[...]
Toevallig van het weekend naar gekeken, voor Oostenrijk is het wel mogelijk.
https://www.austria.info/...-heenreis-naar-oostenrijk.
Je moet zijn getest/gevaccineerd (ook bij 1 vaccinatie van ten minste 22 dagen oud)/anti lichamen en daarnaast dien je te registreren.
Jammer dat NL dit systeem nog niet gebruikt. Ik heb namelijk vorige week mijn eerste Pfizer prik in de UK gekregen, en zou graag binnenkort weer naar NL reizen.
Echter alle ontwikkelingen rondom de B.1.617.2 zorgen ervoor dat ik nog even de kat uit de boom kijk voordat ik wat boek.
Neem aan dat de uitstroom van de kliniek ook zo laag is door het lange weekend. Dat zal morgen wel anders zijn neem ik aan?Gunner schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:59:
[Twitter]
Heerlijk ook dat de uitstroom nu dubbel is op de IC vergeleken met de instroomGunner schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:59:
[Twitter]
Niet slecht. Met de dag word ik vrolijker van de cijfers. Kijk al uit naar aankomende dagen
De kans dat er lange-termijnrisico's zijn die nog onontdekt zijn, zijn verwaarloosbaar. Dit is alleen een theoretisch risico, het risico op Covid is dat niet.immetjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:56:
[...]
Het probleem is dat niemand precies weet wat de lange termijn risico's van de RNA vaccins zijn (en ik ben oud genoeg om te weten dat bij talloze onschuldige medicijnen dat in het verleden mis gegaan is bijsluiter, uitleg van de fabrikant of toezichthouder geen enkele garantie biedt). De korte termijn risico's geloof ik verder wel.
Bijwerkingen krijg je acuut: het enige wat er gebeurt is dat je een vetbolletje met genetische code krijgt waarna een eiwit wordt geproduceerd. Daar reageert je immuunsysteem op en daarna is het afgelopen. Het vetbolletje degradeert heel erg snel, en je immuunsysteem houdt er na een paar dagen alweer langzaam mee op (vandaar die paar dagen koorts). Het enige dat dan mis kan gaan is dat de immuunreactie verkeerd gaat, wat je bijvoorbeeld bij de trombose-bijwerking ziet gebeuren. Na 2 weken ben je er eigenlijk al vrijwel zeker van dat er geen bijwerkingen meer komen. Onze ervaring met het vaccin is inmiddels al >1 jaar op basis van de eerste trials.
Mooi weer dit. Zouden we morgen en overmorgen een hogere uitstroom mogen verwachten?Gunner schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:59:
[Twitter]
De laatste ronde van het onderzoek van het RIVM was eerste en tweede week van mei afgenomen. Dat is redelijk recent.crimby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:53:
Dat dit de vraag is vanuit de opiniepeiling snap ik, ik betwijfel alleen hoe zwart/wit de antwoorden zijn. En waarschijnlijk veranderd dit naarmate we meer vaccinaties zetten en je dus minder hoeft te wachten.
Maar als je in februari gevaccineerd wordt met AZ of in september met Pfizer... dat is wel iets anders.
Meeste Nederlanders zijn toch pas vanaf komende maand op zijn vroegst aan de beurt, dus juni of september maakt dan weinig uit.
Een goede arts overlegt ook met de patiënt over medicatie, zeker medicatie die ingrijpende effecten/bijwerkingen kan hebben.Moi_in_actie schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:56:
En doet men ook alles wat de huisarts qua medicatie voorschrijft met argusogen bekijken?
Binnen de medische stand hebben sommige leden nogal een hautain over zich dat ze geen van hun keuzes hoeven te verantwoorden naar degene die ze behandelen noch rekening te houden met eventuele wensen van de patiënt.
Ik vermoed van wel, 100 om 30 is de afgelopen 3 dagen de 'normaal' geworden maar vorige week lag hij vaak rond de 200 met soms wel 300 om 30. Ik vermoed dat het ontslaan uit het ziekenhuis door artsen gedaan wordt die in het weekend minder druk bezet zijn en doordeweeks dit meer gebeurt. Gisteren was nog een 'weekenddag' denk ik. Of dit klopt is de vraag, maar het is een bekend beeld in ieder geval.RoD schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:05:
[...]
Mooi weer dit. Zouden we morgen en overmorgen een hogere uitstroom mogen verwachten?
Óf mensen worden nu minder snel ontslagen omdat er niet constant ruimte gemaakt hoeft te worden en een paar dagen extra voor patient beter is tov thuisverpleging. Ik denk dat de paar zorgmedewerkers hier wel iets over kunnen zeggen, misschien @LZ86 ?
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Een wekelijkse daling van IC instroom met maar liefst 30% stemt inderdaad vrolijkAgent47 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:02:
[...]
Heerlijk ook dat de uitstroom nu dubbel is op de IC vergeleken met de instroom![]()
Niet slecht. Met de dag word ik vrolijker van de cijfers. Kijk al uit naar aankomende dagen
Ik ga daar nog een lichtpuntje bij zetten.
De instroom op IC loopt een klein weekje achter t.o.v. de verpleegafdeling (de meeste patienten gaan eerst naar het ziekenhuis en worden pas een aantal dagen later verplaatst naar de IC). Ik kijk op NICE dashboard naar de instroom verpleegafdeling. Die zit op het niveau van september 2020. Sindsdien is hij coninu hoger geweest dan de ~70 patienten per dag die we in het Pjnksterweekend registreerden.
De IC opnames bevinden zich momenteel op het nivau van de dip tussen 2e en 3e golf. Eergisteren laagste cijfer sinds 9-2. Maar als daar nog 30% vanaf gaat, dan zit dat getal ook op het niveau van eind september.
Ik word oprecht met de dag vrolijker van de cijfers. Ik hoop dat deze ziekte snel weg is / het vaccin super goed helpt. Die slechte cijfers werd m'n stemming ook niet beter van.t_captain schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:13:
[...]
Een wekelijkse daling van IC instroom met maar liefst 30% stemt inderdaad vrolijk
Ik ga daar nog een lichtpuntje bij zetten.
De instroom op IC loopt een klein weekje achter t.o.v. de verpleegafdeling (de meeste patienten gaan eerst naar het ziekenhuis en worden pas een aantal dagen later verplaatst naar de IC). Ik kijk op NICE dashboard naar de instroom verpleegafdeling. Die zit op het niveau van september 2020. Sindsdien is hij coninu hoger geweest dan de ~70 patienten per dag die we in het Pjnksterweekend registreerden.
De IC opnames bevinden zich momenteel op het nivau van de dip tussen 2e en 3e golf. Eergisteren laagste cijfer sinds 9-2. Maar als daar nog 30% vanaf gaat, dan zit dat getal ook op het niveau van eind september.
Prima, maar hoeveel van de twijfelaars nemen contact op met hun huisarts, in plaats van hun informatie van Twitter/Facebook te halen? Ik ken ook iemand die eerst het vaccin nog niet nam, omdat die persoon midden in een behandeling voor kanker zat (chemo). Dus op aanraden van de behandelend arts even gewacht en enkele weken na de laatste behandeling toch gegaan (vaccinatie ook zonder enige problemen verlopen).CMD-Snake schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:09:
[...]
Een goede arts overlegt ook met de patiënt over medicatie, zeker medicatie die ingrijpende effecten/bijwerkingen kan hebben.
Ik vind het ook niet meer dan normaal dat wanneer iemand zegt dat hij/zij bij vaccinaties als kind iedere keer een week lang flink ziek werd, of dat iemand aantoonbaar allergies is voor bepaalde hulpstoffen in vaccins, dat een dergelijk persoon zegt "ik neem het vaccin niet". Dat is dan een weloverwogen keuze, heeft voordelen en nadelen die keuze, maar er is wel goed over nagedacht en hoogstwaarschijnlijk met de huisarts besproken.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
En dan gaat de komende weken de zon ook nog eens schijnen, 20+ graden...Agent47 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:14:
Ik word oprecht met de dag vrolijker van de cijfers. Ik hoop dat deze ziekte snel weg is / het vaccin super goed helpt. Die slechte cijfers werd m'n stemming ook niet beter van.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat vind ik dus te kort door de bocht. Het hele "wat de pot schaft" beleid is alleen maar bedoeld geweest om de beperkte beschikbaarheid van de vaccins op te vangen in de aanloopperiode.Nox schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:55:
[...]
Nou, dan is jouw keuze 'niets'. Niet moeilijk toch?.Gelieve niet janken als je alsnog 3 maanden een conditie van een amoebe hebt en een trombosebeen hebt overgehouden ofzo, ik noem maar wat.
Wanneer de grote meute is gevaccineerd, dan vind ik dat de mensen die over blijven dan prima de keuze mogen krijgen, want dan is er toch meer dan genoeg van elk vaccin beschikbaar. Dan is een beleid dat zegt "Dat of niets, en dan veel succes als tweederangs burger" natuurlijk een beetje achterlijk.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
De Jonge had het ook over een testsamenleving 'voor de maand augustus'. Het zou me dus echt niet verbazen als op 31 augustus al een persconferentie staat afgeblokt waarop het hoge woord er uit komt dat de anderhalve meter foetsie is vanaf 1 september en de mondkapjes in de prullenbak mogen.t_captain schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:13:
[...]
Als jouw model zo goed overeen komt met de modellen van het RIVM dan komen de prognoses in Den Haag daar ook ongeveer op uit.
Ik vermoed dat dat ook wel gaat gebeuren. Maar als je dat nu al zou communiceren maakt het de huidige planning wel een stuk lastiger, want er zullen dan mogelijk best een grote groep afwachten totdat ze de keuze krijgen.Stoney3K schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:21:
[...]
Wanneer de grote meute is gevaccineerd, dan vind ik dat de mensen die over blijven dan prima de keuze mogen krijgen, want dan is er toch meer dan genoeg van elk vaccin beschikbaar. Dan is een beleid dat zegt "Dat of niets, en dan veel succes als tweederangs burger" natuurlijk een beetje achterlijk.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dat zie je pas vanaf eind volgende week in de cijfers. Nu hebben we de invloed van het week van ~vorige week maandag. De komende week is de invloed dus ongunstig.hoevenpe schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:18:
[...]
En dan gaat de komende weken de zon ook nog eens schijnen, 20+ graden...
Wat wel gunstig doorwerkt, is de vertraagde invloed van schoolsluiting. De besmettingen die door vakantie niet op school zijn opgelopen (1e generatie) beginnen nu pas een beetje in de cijfers te komen. De daaruit volgende 2e en 3e generatie van besmettingen in de families van scholieren werken nog een weekje gunstig door in de cijfers. En aansluitend dus het mooie weer
Sorry, het grootste probleem is toch echt communicatie. Als we onze wekelijks praatje niet vertalen moet je ook niet verbaasd zijn dat je de mensen nooit bereikt.Agent47 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:11:
[...]
Ik wil niet zeggen dat het zo is MAAR volgens mij is er vorig jaar gebleken, ook na de Ramadan, dat die mensen uit die wijken het geen bal interesseert. Vaak is het wat simpeler volk wat nogal snel geloofd dat Bill Gates een chip in je plant. Bible belt is algemeen bekend. Hier in de Achterhoek laat bijna iedereen die ik ken , zeg 90% , zich vaccineren.
En als je dat dan uiteindelijk wel doet moet je ook niet verbaasd zijn dat er nooit iemand die zender aan heeft staan, immers we negeren die mensen al structureel. Anders gezegd, ik ga ook niet naar een Zweedse zender kijken hopende dat er een keertje Nederlandse ondertiteling is.
Corona leeft heel erg hier in deze achterstandswijk, maar de communicatie is prut, infra is kut, huisartsen zijn nog steeds bezig 80ers te prikken die niet naar de priklocatie kunnen, overheid wordt niet vertrouwd (en dat is niet helemaal vreemd). En dat allemaal bij een groep die meer morbiditeiten met zich meedraagt.
Trouwens, het is zeker niet alleen de afkomst/taalbarriere. De scholen hier en de GGD stuurt brieven die de doelgroep (hoog opgeleide ouders) ook niet kunnen ontcijferen, ik heb een keer een half uur proberen te ontcijferen wat de tijdlijn was van een zieke docent, gewoon omdat het op een bizarre manier was opgeschreven (niet volgordelijk in de tijd). Of tot half december de RIVM site waar je bijna geen zinnige info kon vinden (ik ben nog meegenomen in een feedbackgroep, het is nu veel beter).
Als je de mensen niet kan bereiken doe je het gewoon niet goed als overheid, je kan niet zomaar met een brede kwast groepen diskwalifceren.
[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 25-05-2021 14:33 ]
Voor nu wel uiteraard, als je mensen laat kiezen maak je het proces nodeloos ingewikkeld en krijg je bovendien het nadeel dat mensen gaan wachten met vaccineren tot zij aan de beurt zijn. Maar de gevolgen voor het tot in den treure kieskeurig zijn mag toch echt wel bij de beslisser komen te liggen. Stiekem ook de ziekenhuisrekening maargoed, dat zal niet lukkenStoney3K schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:21:
[...]
Dat vind ik dus te kort door de bocht. Het hele "wat de pot schaft" beleid is alleen maar bedoeld geweest om de beperkte beschikbaarheid van de vaccins op te vangen in de aanloopperiode.
Corona is hier al vanaf maart vorig jaar he. Als je dat niet hebt meegekregen, immigrant, Zweeds of Nederlands, dan leef je onder een steen. Het is niet alleen op tv , social media en de kranten staan er ook vol mee. Als je dan als niet Nederlander het niet begrijpt, zijn er genoeg vertolking of vertalings websites.roffeltjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:27:
[...]
Sorry, het grootste probleem is toch echt communicatie. Als we onze wekelijks praatje niet vertalen moet je ook niet verbaasd zijn dat je de mensen nooit bereikt.
En als je dat dan uiteindelijk wel doet moet je ook niet verbaasd zijn dat er nooit iemand die zender aan heeft staan, immers we negeren die mensen al structureel. Anders gezegd, ik ga ook niet naar een Zweedse zender kijken hopende dat er een keertje Nederlandse ondertiteling is.
Corona leeft heel erg hier in deze achterstandswijk, maar de communicatie is prut, infra is kut, huisartsen zijn nog steeds bezig 80ers te prikken die niet naar de priklocatie kunnen, overheid wordt niet vertrouwd 9en dat is niet helemaal vreemd). En dat allemaal bij een groep die meer morbiditeiten met zich meedraagt.
roffeltjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:27:
[...]
En als je dat dan uiteindelijk wel doet moet je ook niet verbaasd zijn dat er nooit iemand die zender aan heeft staan, immers we negeren die mensen al structureel.

Default blanke hetero
Ik ben van mening dat je medicatie en vaccinatie niet op een hoop mag gooien.CMD-Snake schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:09:
[...]
Een goede arts overlegt ook met de patiënt over medicatie, zeker medicatie die ingrijpende effecten/bijwerkingen kan hebben.
Een vaccin wordt (over het algemeen) maar een, of in het geval van COVID-19, soms 2 keer toegediend. Waarbij de bijwerkingen eerst ontzettend goed zijn onderzocht.
Vaccinatie heeft over het algemeen bijna geen effect op lange termijn.
En bij alle vaccinaties heb je nooit keuze over welk vaccin je ingespoten wenst te krijgen.
En ook al zou dat mogelijk zijn dan lijkt me dat ook niet aan de orde, waarom zou ik het beter weten dan een arts die ervoor heeft doorgeleerd?
Bij medicatie wordt het medicijn vaak dagelijks gebruikt en bij langdurig gebruik zijn de kansen op bijwerkingen daarom ook veel groter. Niet voor niets staat er in de bijsluiter van Iboprufen bijvoorbeeld dat bij regelmatig gebruik de kans op een hartaanval met 31 tot 50% kan toenemen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Sommigen pretenderen dat idd te doen en compenseren hun onwetendheid met stelligheid.Moi_in_actie schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:56:
[...]
Mensen die zo enorm vallen over "van die rotzooi in je laten spuiten" en dergelijke, bij dat soort mensen vraag ik mij serieus af of ze ook bij alle voeding en drank die ze dagelijks tot zich nemen het etiket helemaal uitpluizen en op zoek gaan naar tests van de voedsel en warenautoriteit over wat ze allemaal tot zich nemen. Want weet zo'n persoon wat alle E-nummers inhouden, wat bepaalde scheikundige benaming van stoffen betekenen, hoeveel van een ieder stofje goed is voor je lichaam? En doet men ook alles wat de huisarts qua medicatie voorschrijft met argusogen bekijken? De huidig goedgekeurde vaccins zijn heel wat nauwkeuriger gecontroleerd dan die zoveelste zak winegums of die fles wijn/bier die je tot je neemt.
Zulke dingen vraag ik me echt af bij alle twijfelaars en/of weigeraars. Ik denk dat hooguit een enkeling bovenstaande zaken ook zo minitieus nakijkt, veruit de meesten doen dat totaal niet maar zijn dan wel (mijn inziens onterecht) tegen het nemen van een vaccin tegen de grootste virologische bedreiging van de laatste 100 jaar. Indien je gegronde redenen hebt om, uit b.v. medisch perspectief, het vaccin niet te nemen, prima, maar ook hier denk ik dat dit voor 99% van de gevallen niet geldt en dat het daar alleen gebaseerd is op onderbuikgevoel, cherrypicking van informatie die aansluit op zijn/haar beeld en simpelweg "gewoon tegen" zijn.
Best vermoeiende lui om in je familie te hebben, die maken feestjes niet gezelliger. (en daarvoor is corona dan weer een uitkomst)
alles kan off-topic
Bij alle andere vaccinaties heeft het zeggen van 'nee' dan ook geen verdere consequenties voor jouw binnenlandse rechten.Yaksa schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:32:
[...]
En bij alle vaccinaties heb je nooit keuze over welk vaccin je ingespoten wenst te krijgen.
Het gaat vooral om de combinatie van 'prikken wat de pot schaft' met 'eerst prikken, dan je rechten terug' wat toch wel een behoorlijke nasmaak heeft dat je als Nederlander hierin eigenlijk niets te willen hebt. Maar vaccinatiedwang is het niet hoor, want Hugo heeft het zo gezegd.
Heya.CMD-Snake schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:07:
[...]
Ergens krijg ik steeds meer bezwaar tegen de term "antivaxxers". Net als de term "wappies" is het inmiddels een manier geworden om mensen in een bepaald hoekje te drukken, ongeacht de redenen voor hun bezwaar.
de groep mensen die jij beschrijft zijn voor mij geen anti-vaxers. Ant-vaxers voor mij, zijn die mensen die beweren dat je van de kinder prikken ADHD kunt krijgen en dat niet gevvacineerde vrouwen een verstoorde menstruatie cyclus kunnen krijgen door in de buiurt te komen van iemand die wel is gevaccineert, god beschermt me, enz, enz, enz
Dat soort mafkezen.
De mensen di eongerust zijn of zelfs wat bang, dat mag. Maar dat is veelal op basis van te weinig informatie of niet goede informatie, paniek in de pers (AZ iemand?) of mensen die zelf al een aandoening hebben en bang zijn voor de combinatie.
Wappies zijn van die leipkezen die bleren ; het bestaat niet, het is een complot, the great reset ed.
En voor beide groepen heb ik geen begrip
Hoezo? Kijk jij naar Zweden 1 in de hoop dat er een keer vertaald nieuws voorbij komt?Ebayzo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:30:
[...]
![]()
Ja, de slachtofferkaart kan weer worden gespeeld.
Ik snap je punt. Maar heb ook graag dat het nu al WEL gecommuniceerd kan worden, zodat alvast ruimte gemaakt kan worden voor diegene (zoals ik) wie het helemaal niets uitmaakt (bouwjaar '91, dus mag nog even wachten).Woy schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:24:
[...]
Ik vermoed dat dat ook wel gaat gebeuren. Maar als je dat nu al zou communiceren maakt het de huidige planning wel een stuk lastiger, want er zullen dan mogelijk best een grote groep afwachten totdat ze de keuze krijgen.
Bij mij in de omgeving zijn er al een aantal die een afspraak hadden gemaakt, maar toch niet zijn komen opdagen omdat ze niet kregen wat ze wilde (zo stom eigenlijk, maakt dan gewoon geen afspraak!). Dat is zonde van de ruimte en van de tijd.
Onzin, neem alleen al dat niet ingeënte kinderen geweigerd mogen worden bij kinderopvangcentra.Stoney3K schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:34:
[...]
Bij alle andere vaccinaties heeft het zeggen van 'nee' dan ook geen verdere consequenties voor jouw binnenlandse rechten.
En er zijn ook nog een aantal beroepen waar je verplicht gevaccineerd moet worden om je werk te mogen uitvoeren.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Nee, dat is omdat vooral de mensen die anders in het ziekenhuis lagen, de mensen boven de 60 en mensen met onderliggend lijden nu niet meer in het ziekenhuis komen omdat ze gevaccineerd zijn.LZ86 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:29:
Een hele groep die vrijwel geen risico vormen om in het ziekenhuis te belanden kun je wel vaccineren maar maakt voor de het gebruik van ziekenhuis capaciteit vrijwel niets uit.
Iedereen vaccineren om verspreiding van het virus te stoppen mocht natuurlijk immuniteit dat niet doen doe je pas als:
(1) het vaccin slecht werkt ter voorkoming van COVID (anders is het alleen nodig risicogroepen te vaccineren, die later als het nodig is een boostervaccin kunnen krijgen)
EN
(2) het vaccin voorkomt dat je het virus kan verspreiden (als dat niet zo is dan heeft het geen zin niet-risico groepen te vaccineren omdat ze hoe dan ook het virus verspreiden)
EN
(3) het vaccin geeft verder geen schade (als het wel schade geeft beschadig je gezonde mensen die verder geen risico op COVID hebben).
Yaksa schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:40:
[...]
Onzin, neem alleen al dat niet ingeënte kinderen geweigerd mogen worden bij kinderopvangcentra.
https://www.rijksoverheid...ineerde-kinderen-weigerenMag een kinderopvang of school niet-gevaccineerde kinderen weigeren?
Scholen mogen vanwege de leerplicht niet-gevaccineerde kinderen niet weigeren. Voor de kinderopvang is er nu nog geen duidelijke richtlijn. Een nieuwe initiatiefwet moet regelen dat kinderopvangcentra niet-ingeënte kinderen mogen weigeren.
Ik blijf dit misschien als een kapotte plaat herhalen maar:Yaksa schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:40:
[...]
Onzin, neem alleen al dat niet ingeënte kinderen geweigerd mogen worden bij kinderopvangcentra.
En er zijn ook nog een aantal beroepen waar je verplicht gevaccineerd moet worden om je werk te mogen uitvoeren.
Er zijn geen situaties in Nederland waarbij die voorwaarden achteraf worden veranderd. Als jij je kind aanmeldt bij een opvangcentrum en daarbij staat 'vaccinatie vereist' of op een functie solliciteert waar dat nodig is, dan weet je waar je aan begint. Dan staat het je nog altijd vrij om een ander kinderdagverblijf te kiezen of op een andere functie te solliciteren.
Je kind wordt niet van de ene op de andere dag buiten gezet of je krijgt ontslag omdat de spelregels éénzijdig worden veranderd. Bovendien hebben we binnen Nederland niet de keuze om even een andere overheid te pakken die andere voorwaarden stelt.
Nee, maar als ik in Zweden zou wonen al jaren dan ga ik de taal leren. Als je je achter een taalbarrière wilt verschuilen als excuus om geen corona maatregelen te volgen en/of niet in te enten, sorry hoorroffeltjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:37:
[...]
Hoezo? Kijk jij naar Zweden 1 in de hoop dat er een keer vertaald nieuws voorbij komt?

Default blanke hetero
En volgens mij mag een kinderopvang dat omdat er baby's aanwezig zijn die nog niet gevaccineerd (kunnen) zijn en voor wie het krijgen van een ziekte waartegen gevaccineerd wordt slecht kan aflopen.
Er zijn ook medicijnen die je maar een of twee keer hoeft te gebruiken, maar welke ook heftige effecten kunnen hebben. De frequentie zegt niets over de impact van het middel.Yaksa schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:32:
Ik ben van mening dat je medicatie en vaccinatie niet op een hoop mag gooien.
Een vaccin wordt (over het algemeen) maar een, of in het geval van COVID-19, soms 2 keer toegediend.
Laten we wel wezen, een vaccin tegen iets als hepatitis is al veel langer op de markt, de vaccins tegen corona zijn kakelvers. Hoewel de onderzoekers goed vertrouwen hebben erin, kunnen ze niet alles weten en daar zijn ze ook eerlijk in. Lange termijn effecten hebben we nog geen weet van.Waarbij de bijwerkingen eerst ontzettend goed zijn onderzocht.
Vaccinatie heeft over het algemeen bijna geen effect op lange termijn.
En ook al zou dat mogelijk zijn dan lijkt me dat ook niet aan de orde, waarom zou ik het beter weten dan een arts die ervoor heeft doorgeleerd?
Er zijn gegronde twijfels die mensen kunnen hebben.
Maar nu wordt je met een beetje pech dankzij de testsamenleving nagenoeg van alles behalve basisvoorzieningen uitgesloten. Nu gaat dit op een heel andere schaal toegepast worden.Yaksa schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:40:
Ik ben voorstander van vaccinatie, maar ik ben ook voorstander van vrije keuze en eigenbeschikking. Niet stiekem dwingelanden via de achterdeur.
Sowieso is er duidelijk in de wet gesteld, dat ieder die zich in Nederland bevindt, geacht wordt om de wet te kennen. Dat je de taal niet kan spreken, is daarin geen excuus.Ebayzo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:46:
[...]
Nee, maar als ik in Zweden zou wonen al jaren dan ga ik de taal leren. Als je je achter een taalbarrière wilt verschuilen als excuus om geen corona maatregelen te volgen en/of niet in te enten, sorry hoor...
Ik kan eigenlijk alleen vinden dat personeel wat op de IC werkt gevaccineerd moet zijn (@LZ86 Is dat zo?). Voor de rest kan ik geen directe vaccinatie verplichting voor zekere beroepsgoepen in Nederland vinden.Yaksa schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:40:
[...]
Even gegoogled: https://www.coronakrant.n...ccinatieplicht-personeel/
Wat dacht je van de krijgsmacht?immetjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:54:
[...]
Ik kan eigenlijk alleen vinden dat personeel wat op de IC werkt gevaccineerd moet zijn. Voor de rest kan ik geen directe vaccinatie verplichting voor zekere beroepsgoepen in Nederland vinden.
Daar staan dan wel verplichtingen voor de overheid tegenover. Voldoende (kwantitatief en kwalitatief) communicatie is daar ongetwijfeld 1 van.Stoney3K schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:50:
[...]
Sowieso is er duidelijk in de wet gesteld, dat ieder die zich in Nederland bevindt, geacht wordt om de wet te kennen. Dat je de taal niet kan spreken, is daarin geen excuus.
Op Corona krant punt nl verwacht ik inderdaad niet dat informatie staat over verplichte hepatitis B of griep vaccinaties.immetjes schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:54:
[...]
Ik kan eigenlijk alleen vinden dat personeel wat op de IC werkt gevaccineerd moet zijn (@LZ86 Is dat zo?). Voor de rest kan ik geen directe vaccinatie verplichting voor zekere beroepsgoepen in Nederland vinden.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit topic is gesloten.
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.