Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:39

codex

Geen OpenAI agent :)

Ja, vergeleken bij de eerste voorspellingen wel. Uiteindelijk werd het inderdaad de dominante variant, maar zo ernstig als werd voorspeld was het nooit.

Verder doel ik voornamelijk op het vaccinatie effect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:23

Amphiebietje

In de blubber

t_captain schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:29:
Ik moet hier even mee rekenen. Ook het ik meer inschattingen nodig van de relatieve R0 waarde. Maar op het eerste gezicht is dit geen aanleiding om een vierde golf door vaccinresistentie te verwachten.
Ik vind de term "vaccinresistentie" eerlijk gezegd niet zo'n handige term.

Wat bij bacteriën en schimmels nog wel eens wil gebeuren is dat ze via natuurlijke selectie resistent worden tegen bepaalde stoffen uit antibiotica en antischimmelmiddelen, waarmee eigenlijk wordt bedoeld dat varianten die geen last hebben van die stoffen zich verder verspreiden ondanks de aanwezigheid van die stoffen. Dat is vooral een probleem dat ontstaat als antibiotica en antischimmelmiddelen veel te vaak worden gebruikt, ook in situaties waar ze niet nodig zijn.
Hierbij is een ander belangrijk punt dat er een wezenlijk verschil zit tussen antibiotica en antischimmelmiddelen enerzijds, en vaccins anderzijds: de eersten werken direct in op de ziekteverwekker, terwijl de tweeden ervoor zorgen dat je immuunsysteem een bepaalde reactie krijgt en antistoffen aanmaakt tegen een ziekteverwekker. Het eerste is als een moker in een porceleinkast: een redelijk grof wapen tegen vele verschillende soorten ziekteverwekkers, terwijl het tweede veel specifieker is (en ook veel adaptiever).

Dus eigenlijk is de term "vaccinresistentie" fout, want deze impliceert een resistentie tegen een vaccin, terwijl wat wordt bedoeld ontsnapping aan het menselijk immuunsysteem is, en dan specifiek voor deze ene ziekteverwekker (laten we wel duidelijk zijn: een virus dat aan het gehele menselijke immuunsysteem zou kunnen ontsnappen zou voor een totale slachting zorgen...). Verder levert een vaccin niet bij elke ingeënte persoon dezelfde immuunreactie op, dus een zekere mate van ineffectiviteit zal altijd aanwezig zijn waardoor sommige mensen toch ziek worden - maar dat deel noemen we geen "vaccinresistentie".

Verder valt de vraag te stellen of een Covid-variant die een andere weg van infectie zou vinden nog wel "Covid" genoemd zou mogen worden, aangezien infectie via de spike toch wel behoorlijk deel uitmaakt van de beschrijving van het virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

codex schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:49:
[...]

Ja, vergeleken bij de eerste voorspellingen wel. Uiteindelijk werd het inderdaad de dominante variant, maar zo ernstig als werd voorspeld was het nooit.

Verder doel ik voornamelijk op het vaccinatie effect.
Mijn gok is dat de dominante variant alleen voor grote problemen kan zorgen als hij de andere varianten grotendeels weg kan concurreren (zie Brazilië).
Het is ook nogal waarschijnlijk dat de verspreiding van die virusvarianten te simplistisch wordt gemodelleerd, omdat omgevingsfactoren (hygiëne, genetisch opmaak gastheren, gezondheid, locatie, bevolkingsopmaak, sociale klasse) ook een grote rol spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:47:
[...]

Vergeleken met de initiële paniek in december wel, sterfte is niet significant hoger gebleken. Alleen de R blijkt achteraf ongeveer 30% hoger te zijn, dat hebben we redelijk goed opgevangen.
Nouja viel mee... Daardoor hebben we 5 maanden in volle lockdown gezeten. De originele variant hadden we in maart de touwtjes al kunnen laten vieren. De maatregelen van december drukten de r zwaar onder de 1, behalve voor de britse.

Eerlijk gezegd was ds voorspelling vrijwel 100% waar.. En ging het zelfs sneller dan initieel verwacht.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Agent47 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:29:
Hugo en Mark zullen binnenkort ook wel gevaccineerd worden realiseer ik me zo even:)
Ehm... Hugo is 43, dat duurt nog wel een paar weekjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Hier een stukje bij de NOS. De boodschap is dat testen moet blijven en ook een voorbereiding op een terugval als er dus een resistente variant zou komen.
De VK-variant viel mee?
De soep bleek niet zo heet te zijn als het RIVM dacht. Aanvankelijk ging met uit van een hogere besmettelijkheid richting de 70%, maar dat bleek eerder tussen de 30%-35% te liggen. Nogal een verschil.
codex schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:26:
Om die reden bekruipt mij het gevoel dat er een wens bestaat dat corona relevant blijft omwille van persoonlijke status.
Er zullen nogal wat virologen en twitteraars moeten afkicken straks als hun 15 minuten van roem om zijn. Wat dat betreft merk je wel dat sommige kopstukken zijn gaan genieten van hun status als BN-er en dat hun woord wet was een tijdje lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

Yaksa schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:31:
[...]

Weer zo'n reactie waar het kristallen bollengehalte vanaf drijft.
Kom eens met een wetenschappelijk bewezen verhaal dat beschrijft dat de toekomst mee gaat vallen.
Dat hoeft helemaal niet. De toekomst gaat niet anders zijn dan de toekomsten die we na pandemieën gehad hebben de afgelopen 1000 jaar en ook daarvoor natuurlijk. Het verleden vertelt ons wat de toekomst gaat zijn er gaat hetzelfde gebeuren als na de Spaanse griep destijds, en na de Hong Kong griep en na de Russische griep. Er is geen reden aan te nemen dat het nu anders zal zijn en dat SARS-COV-2 zo super speciaal is opeens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
codex schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:49:
[...]
Ja, vergeleken bij de eerste voorspellingen wel.
Er zullen vast bronnen zijn die een fenomeen zoals de VK-variant ernstiger inschatten dan andere, maar het wordt een vrij willekeurige exercitie als je achteraf een bron bij je stelling gaat zoeken. Dus dan geef ik maar een bron, en wellicht kun je een vergelijkbare bron aandragen waaruit klip en klaar blijkt dat een verkeerde inschatting werd gemaakt waaruit je kunt afleiden dat het achteraf meeviel.

Op dia 10 van de technische briefing van 24 februari staat de inschatting die door en voor Nederland werd gemaakt en vergeleken met andere inschattingen in internationaal perspectief.
https://www.tweedekamer.n...volg-het-live-24-februari

Dit is de toelichting die daarbij hoorde:
(…) Als we dit berekenen, komt daaruit dat de Britse variant 28% gemakkelijker, dus meer besmettelijk was dan de klassieke variant. Dat is in de periode eind januari tot begin februari. Dat is een percentage – daar kunnen wij ook niks aan doen – dat wordt gebaseerd op gegevens, op harde data. Dat zal, al naar gelang die data variëren, ook variëren in mijn presentaties. Het is eerder wat hoger geweest en is nu weer wat omlaag bijgesteld. Het zou best weer wat hoger kunnen worden. Dat is niet vreemd. Wij hebben wat dat betreft geen hogere percentages ten opzichte van andere landen.

Ik geef dat hier weer met betrekking tot andere Europese landen. Denemarken berekent het meest zwarte scenario, namelijk dat het 50% tot 75% meer besmettelijk is. Het Robert Koch Instituut komt op ten minste 37%, en zeer waarschijnlijk hoger. Het Engelse getal wordt met de modelleringsunit van Londen op 56% geschat en door Imperial College op 40% tot 70%. U kunt het allemaal lezen. U ziet dat wij diezelfde berekening uitvoeren. Voor de Nederlandse situatie komen wij op 28% tot 47% à 48% uit. Als je het vergelijkt met de getallen die onze zusterinstituten publiceren, zit daar geen verschil tussen. (…)
Verslag:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25295-1059.html

Op 20 januari werd het percentage van 30% overigens genoemd in een van de vragen:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25295-946.html

In het meest recente OMT advies wordt dat percentage met alle kennis op dit moment geschat op 33% p. 4)
https://www.rijksoverheid...dvies-deel-1-nav-114e-omt

De inschatting was dus vrij correct. Althans volgens de briefing op 24 februari.
CMD-Snake schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:37:
De boodschap is dat testen moet blijven en ook een voorbereiding op een terugval als er dus een resistente variant zou komen.(…)
Maar je schreef dus:
CMD-Snake schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:43:
[...]
Er zijn diegenen die hopen of wensen dat bepaalde coronamaatregelen eeuwig blijven, gisteren las ik nog een opiniestuk van Amrish Baidjoe die pleit voor een permanente testsamenleving met bepaalde coronamaatregelen.
Het woord 'eeuwig' of 'testsamenleving' staat helemaal niet in de tekst uit het nieuwsartikel. Verder kan ieder voor zich bepalen of je parafrasering in bovenstaande zin het artikel goed samenvat.
(…) De soep bleek niet zo heet te zijn als het RIVM dacht. Aanvankelijk ging met uit van een hogere besmettelijkheid richting de 70%, maar dat bleek eerder tussen de 30%-35% te liggen. Nogal een verschil. (…)
Zie boven. Waaruit blijkt dat het RIVM uitging van 70%?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
immetjes schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:46:
[...]

Dat hoeft helemaal niet. De toekomst gaat niet anders zijn dan de toekomsten die we na pandemieën gehad hebben de afgelopen 1000 jaar en ook daarvoor natuurlijk. Het verleden vertelt ons wat de toekomst gaat zijn er gaat hetzelfde gebeuren als na de Spaanse griep destijds, en na de Hong Kong griep en na de Russische griep. Er is geen reden aan te nemen dat het nu anders zal zijn en dat SARS-COV-2 zo super speciaal is opeens.
Behalve een kristallen bol lijk je nu ook al een tijdmachine op de kop getikt te hebben.
Doe mij ook zo'n ding, dan kan ik de lottogetallen voorspellen en zie je mij vanaf volgende week hier in ieder geval nooit meer terug.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:08
Weer erg mooie cijfers voor een feestdag

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:23

Agent47

I always close my contracts.

En we blijven dalen, zeer goed.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Laatst online: 16:41
Zeker mooie cijfers zo in het weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Fijn dat er wat lagere IC instroom is ook. En de bezetting op de IC eindelijk onder de 600. Dat was een drempelwaarde waarbij weer meer reguliere opnames gepland worden volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 24-05-2021 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Mooie cijfers :) De netto bezetting is in het ziekenhuis de afgelopen dagen niet heel veel afgenomen, maar dat lijkt voornamelijk aan de uitstroomkant te zitten (effect van Pinksteren?). De instroom blijft gestaag dalen.

Ik hoop dat we in de komende dagen nog weer een scherpe daling van de ziekenhuisbezetting gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
RoD schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:22:
Mooie cijfers :) De netto bezetting is in het ziekenhuis de afgelopen dagen niet heel veel afgenomen, maar dat lijkt voornamelijk aan de uitstroomkant te zitten (effect van Pinksteren?). De instroom blijft gestaag dalen.

Ik hoop dat we in de komende dagen nog weer een scherpe daling van de ziekenhuisbezetting gaan zien.
De netto bezetting is toch elke dag gezakt? Alleen gisteren was de kliniek iets verhoogt, maar de totale bezetting (IC en Kliniek) bleef dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
crimby schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:37:
[...]

De netto bezetting is toch elke dag gezakt? Alleen gisteren was de kliniek iets verhoogt, maar de totale bezetting (IC en Kliniek) bleef dalen.
Jawel, dat ontken ik toch ook niet? Ik zei "niet heel veel", als je het vergelijkt met de daling van ~100 die we hebben gezien. Dat zit er dus in de komende dagen wel in als de uitstroom weer gaat toenemen (hoop ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
RoD schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:39:
[...]

Jawel, dat ontken ik toch ook niet? Ik zei "niet heel veel", als je het vergelijkt met de daling van ~100 die we hebben gezien. Dat zit er dus in de komende dagen wel in als de uitstroom weer gaat toenemen (hoop ik).
Sorry! Ik las niet afgenomen ipv niet veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

hoevenpe schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:45:
[...]

Als het goed is ben je over een paar weken/maanden volledig gevaccineerd, tot die tijd kunnen we toe met 'fieldlab' evenementen zoals nu al bij het songfestival en voetbalwedstrijden het geval is.
Stel dat een bioscoop de keuze heeft: nu open met toegangstesten, of over twee maanden normaal open, dan is dat toch geen keuze? Gelijk openen, omzet gaan draaien. Zo'n testje stelt weinig voor.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:46
RoD schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:22:

We zien in de cijfers heel duidelijk terug dat zondag, maandag en dinsdag de minst goede dagen zijn voor de bedbezetting. De overige dagen zijn goede dagen voor de bedbezetting.

Wat je hier boven stelt is dus niet het effect van Pinksteren, maar een normaal effect. Dinsdag en met name woensdag zal je dus een Pinksteren-effect zien, want de bezetting zal nog niet snel dalen. Donderdag en vrijdag zal dat ingehaald gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:11

DevWouter

Creator of Todo2d.com

CMD-Snake schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:15:
Wanneer is het dan wel een spoedwet? Avondklok 2.0 is in 6 uur geschreven en binnen 48 uur door beide kamers van het parlement heen gejaagd. Als dat geen spoed is. :P
Ik heb diep moeten graven want zelf weet ik het ook niet. Zoals altijd in dat soort situaties zitten we beide juist en fout ;)

Allereerst: De termen noodwet en spoedwet zijn voor verschillende interpretaties mogelijk en ga ik vanaf nu vermijden gezien er geen definitie is. Hopelijk is aan het einde duidelijk waarom ik daar voor kies.

Nederland kent drie varianten waarbij een wetgeving indien van nood direct toegepast kan worden:
- Oorlogswet voor Nederland
- Coördinatiewet uitzonderingstoestanden
- Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag

In alle bovenstaande gevallen hoeft de wet niet langs de kamers.

De allereerste avondklok was Koninklijk Besluit invoering (22-01-2021) welke gebruik maakt van Wbbbg. Deze is dus direct van kracht en is niet besproken.

Vreemd genoeg staat de avondklok niet vermeld in "Tijdelijke wet maatregelen covid-19" van 22-01-2021, maar WEL in die van 23-01-2021. Deze wet van 22-01-2021, 23-01-2021 en die van 09-02-2021 beroepen zich verder allemaal op de Wbbbg. Sinds 03-03-2021 is "Tijdelijke wet maatregelen covid-19" ingetrokken. Laten we voor het gemak die van 22-01 vergeten aangezien het om één dag gaat en ik niet weet waarom de avondklok afwezig was.

Historisch overzicht: https://wetten.overheid.n...#tab-wijzigingenoverzicht

Uiteindelijk wordt deze wet vervangen door "Tijdelijke wet beperking vertoeven in de openlucht covid-19" op 22-02-2021 (een paar weken voordat de oude wet verdwijnt).

Deze berust zich in tegenstelling tot de vorige wet NIET op de Wbbbg, maar op de Wet publieke gezondheid. Dat betekent ook dat deze wet door zowel de tweede als eerste kamer is gegaan waardoor het ook gepubliceerd is en van kracht is.

De Wet publiek gezondheid staat toe dat de overheid een wet van kracht mag laten worden voordat het toestemming van de eerste en tweede kamer heeft (artikel 58c lid 1 en 2 van Wpg). Echter hier is GEEN gebruik van gemaakt omdat alle partijen met spoed gehandeld hebben. Had ze het niet gedaan dan was de wet alsnog van kracht geworden maar was het retroactief behandeld door de kamers.

Aannemend dat we "Avondklok 2.0" zien als onderdeel van "Tijdelijke wet beperking vertoeven in de openlucht covid-19" dan heeft de overheid geen gebruik gemaakt van hun recht die de gebruikelijke procedure zou omzeilen. Het is echter wel duidelijk dat "Avondklok 1.0" de gebruikelijke procedure omzeilde.

Is het een "spoedwet"? Geen idee, ik kan geen wettelijke definitie vinden van de term, los dat sommige wetten zich zo noemen zoals Spoedwet wegverbreding, maar dat is wat wij geen van beide bedoelen.

Wel kan ik zeggen dat gebruikelijke procedures gevolgd zijn en erken ik dat sommige wetten versneld door het process zijn gegaan terwijl andere een afwijkend proces hebben.
Allereerst mijn dank voor het delen van de bronnen, dat maakt het een stuk simpeler. (y)

In de regeling staat de volgende alinea:
De Ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, van Justitie en Veiligheid en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,Handelende in overeenstemming met de Minister van Buitenlandse Zaken en de Minister en Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat;
Handelende in overeenstemming met het gevoelen van de ministerraad;Gelet op de artikelen 58e, eerste lid, aanhef en onder b, en 58p, eerste en tweede lid, eerste zin, van de Wet publieke gezondheid
Er wordt dus GEEN beroep gedaan (of "gehandeld in overeenstemming") op Wbbbg, oorlogswet of Coördinatiewet uitzonderingstoestanden. Maar WEL op de Wet publieke gezondheid (net zoals "avondklok 2.0").

Het is dus een wetsartikel dat de "gebruikelijke procedures" heeft gevolgd, maar in dit geval is wel gebruik gemaakt van artikel 58c Wbg, derde lid (bron: jouw kamerbrief, nogmaals mijn dank). Dus het wetsartikel werd van kracht voordat het door de kamers was gegaan.

Korte samenvatting:
- Avondklok 1 maakt gebruik van Wbbbg en werd van kracht zonder dat de kamers betrokken waren.
- Avondklok 2 maakt gebruik van Wbg (maar zonder toepassing van artikel 58)
- Inreisbeperking maakt gebruik van Wbg en heeft artikel 58 toegepast

Mijn conclusie:
- Was er sprake van spoed? Absoluut
- Was er sprake van een spoedwet? Dat is afhankelijk van hoe we het defineren. Is dat afwijking van de norm? Of is het de benoeming?

CMD-Snake schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:15:
De volgende rondom de avondklok was:
  • Eerste zitting op 16 februari, waarbij de rechter oordeelde dat de avondklok per direct van tafel moest.
  • Diezelfde dag diende nog binnen een paar uur het turbospoedappel. Welke de uitvoering van de uitspraak uitstelde tot na het hoger beroep.
  • Daarna volgde alsnog het hoger beroep waar Viruswaarheid verloor van de Staat. Deze zitting was inderdaad mosterd na de maaltijd omdat Avondklok 2.0 toch al van kracht was.
Ik dacht dat het een andere rechtzaak was omdat het andere situatie betrof, maar volgens https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:GHDHA:2021:285 is het inderdaad een continuering als gevolg van de eerste aanleg.

Overigens was er wel wat meer aan de hand dan alleen mosterd na de maaltijd.

Er bestaat zeker een andere zienswijze of een burgemeester zo'n mondkapjesplicht als experiment mag invoeren. In dit artikel van RTL Nieuws worden de bezwaren die Wim Voermans had uiteengezet.
In het artikel van RTL wordt veel op één hoop gegooid terwijl het details achterwegen gelaten worden. Laat ik ons beide hoofdpijn besparen en zeggen dat gemeentes inderdaad geen noodstanden uit kunnen roepen die nodig waren om een experiment af te dwingen. De zienswijze van bepaalde burgemeester zal ook ik tegenspreken.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
BeQuietAndDrive schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:59:
[...]

Stel dat een bioscoop de keuze heeft: nu open met toegangstesten, of over twee maanden normaal open, dan is dat toch geen keuze? Gelijk openen, omzet gaan draaien. Zo'n testje stelt weinig voor.
Gratis en binnen een uur de uitslag, lijkt me goed te doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[...]

Zal eerst dat Testen voor Toegang flink moeten opschalen. In mijn provincie is geen testlocatie. In Groningen ook niet. Kan je naar Leeuwarden of Sneek.

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 24-05-2021 15:14 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Not bad!

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 24-05-2021 15:18 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 21:15

Waarschijnlijk extra laag vanwege een lang weekend, maar toch erg mooi. Percentage positief ook weer onder de 10%.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:04
Moi_in_actie schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:18:
[Twitter]
Waarschijnlijk extra laag vanwege een lang weekend, maar toch erg mooi. Percentage positief ook weer onder de 10%.
Vooral dat het percentage positief zo hard daalt is een heel mooi signaal met deze getallen.
Betekent mijn inziens dat de daling duurzaam is

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Moi_in_actie schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:18:
[Twitter]
Zou het lager zijn dan een normaal weekend? Nee toch? Morgen (cijfers van dinsdag) zullen wel lager uitvallen dan normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:11

DevWouter

Creator of Todo2d.com

crimby schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:37:
[...]

Ik denk dat je IC bedoelde ipv kliniek. Kliniek is continue dalend en IC was gisteren gestegen met 8 punten.

Hopelijk versnelt de daling morgen weer. Het lijkt voor de IC minder hard te gaan dan voor de klinieken.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Gunner schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:12:
[...]

Zal eerst dat Testen voor Toegang flink moeten opschalen. In mijn provincie is geen testlocatie. In Groningen ook niet. Kan je naar Leeuwarden of Sneek.
Drenthe? Als ik Assen intik op die website dan krijg ik Assen of Emmen gevolgd door Leeuwarden. Maar verder eens. Zowel capaciteit op 1 plek als aantal plekken moeten dan flink omhoog. Daarom is dat testen niet geschikt om alles eronder te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
DevWouter schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:22:
[...]

Ik denk dat je IC bedoelde ipv kliniek. Kliniek is continue dalend en IC was gisteren gestegen met 8 punten.

Hopelijk versnelt de daling morgen weer. Het lijkt voor de IC minder hard te gaan dan voor de klinieken.
Ook dat nog fout haha! Ja bedoelde de kliniek inderdaad. Maargoed, vandaag een fijne daling wel. Sneller is altijd beter, de instroom wordt steeds lager dus dat moet goed komen! Of men moet ineens langer op de IC blijven dan voorheen, maar dat zal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

martwoutnl schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:28:
[...]

Drenthe? Als ik Assen intik op die website dan krijg ik Assen of Emmen gevolgd door Leeuwarden. Maar verder eens. Zowel capaciteit op 1 plek als aantal plekken moeten dan flink omhoog. Daarom is dat testen niet geschikt om alles eronder te schuiven.
Flevoland. Ze denken toch niet dat ik naar Zwolle of Amsterdam ga om hier lokaal naar de bioscoop te kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
Gunner schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:35:
[...]

Flevoland. Ze denken toch niet dat ik naar Zwolle of Amsterdam ga om hier lokaal naar de bioscoop te kunnen?
Ik krijg Eemnes als dichtbijzijde als ik 28-5 kies. Inderdaad niet handig. Je hebt 2 flinke plaatsen op Flevoland waar een testlocatie kan. Maar beter is als ze het beperken tot grote evenementen. Dit geeft de zwakte van het systeem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Hier (nijmegen lent) zit ie naast de bioscoop, dus prima om te gaan!
Is het al duidelijk waar het testen écht ingezet gaat worden of alleen speculaties?
Ik zag op de website van testen voor toegang namelijk ook Horeca staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

crimby schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:51:
Is het al duidelijk waar het testen écht ingezet gaat worden of alleen speculaties?
In de debatten ging het constant over testen om boven de op dat moment geldende limieten uit te mogen gaan. Stel dat het max aantal binnen dalijk 100 of 200 per ruimte is kun je dat m.i. dan gewoon zonder testen faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Uh, je mag niet zo'n sneltestje thuis doen. Je moet naar een testcentrum en dan thuis wachten op de uitslag.

Die testcentra staan niet bij iedereen om de hoek. De GGD testcentra worden hiervoor niet gebruikt. Voor sommigen betekend dat ze meer dan 30 km enkele reis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
hoevenpe schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:37:
[...]

Weet Hugo de Jonge dat ook?

Heb het beeld dat hij en de hieraan gelieerde bedrijven staan te popelen om dit massaal in te voeren, ongeacht het actuele aantal besmettingen.
[...]

Die bedrijven doen mee omdat er geld te halen valt, dik 1 miljard euro om stuk te slaan. Als er geen geld te halen valt verdwijnen ze ook zo weer.

Geen idee wat De Jonge motiveert om nog zoveel wetgeving door te drukken met de finish in zicht. De Tweede Kamer mokt meer, maar tekent nog altijd bij het stippellijntje. Het is zorgelijk, mede omdat hij in de wetten ook verankert dat die testsamenleving minimaal een jaar moet duren. Hij legt een hoop juridische instrumenten alvast klaar.
Uiteraard weet de de Jonge dat ook. Sterker nog, hij ziet de testsamenleving ook wel verder afgebouwd worden:
De Jonge verwacht dat de toegangstesten in augustus alleen nog nodig zijn voor grote evenementen, waar duizenden mensen op afkomen. Het kabinet verwacht dat de meeste Nederlanders dan zijn gevaccineerd, waardoor toegangstesten in de meeste gevallen niet meer nodig zijn.
Dus misschien dat we in de maanden juni en juli nog de CoronaCheck app moet gebruiken voor een bioscoopbezoek oid, maar de verwachting is dat de toegangstesten afgebouwd zullen worden. Het kabinet heeft toch echt het streven om alle coronamaatregelen uiteindelijk op te kunnen heffen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Indoubt schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:12:
[...]

Uh, je mag niet zo'n sneltestje thuis doen. Je moet naar een testcentrum en dan thuis wachten op de uitslag.

Die testcentra staan niet bij iedereen om de hoek. De GGD testcentra worden hiervoor niet gebruikt. Voor sommigen betekend dat ze meer dan 30 km enkele reis hebben.
48 km enkele reis en een tunnel van 5 euro, enkele reis

Om maar weer eens even de stompzinnigheid van hoe dit is opgezet weer te geven

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 24-05-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
XWB schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:13:
[...]

Dus misschien dat we in de maanden juni en juli nog de CoronaCheck app moet gebruiken voor een bioscoopbezoek oid, maar de verwachting is dat de toegangstesten afgebouwd zullen worden. Het kabinet heeft toch echt het streven om alle coronamaatregelen uiteindelijk op te kunnen heffen.
Dan mag het wel eens ingevoerd gaan worden. Ook bv bij grotere prive bijeenkomsten in openbare gelegenheden (lees bruiloft hehe)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
crimby schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:51:
Op de website van testen voor toegang staat ook: "Bezoek de website van de Rijksoverheid voor een overzicht van de activiteiten/evenementen en voor meer informatie."
Op die website kun je zien welke pilots er in mei georganiseerd worden en waarvoor je dus getest moet worden. Eurosongfestival hebben we net gehad, op 29 mei zou je naar heel veel casino's kunnen, aankomende week naar een groot aantal sportevenementen (veel honkbal en rugby), het podiumkunstfestival "Spring" in Utrecht (elke dag) en op 29 mei naar de nachtclub Shelter in Amsterdam (wie wil dat nou niet).

Horeca zie ik nergens staan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Yaksa schreef op maandag 24 mei 2021 @ 16:18:
[...]

Op de website van testen voor toegang staat ook: "Bezoek de website van de Rijksoverheid voor een overzicht van de activiteiten/evenementen en voor meer informatie."
Op die website kun je zien welke pilots er in mei georganiseerd worden en waarvoor je dus getest moet worden. Eurosongfestival hebben we net gehad, op 29 mei zou je naar heel veel casino's kunnen, aankomende week naar een groot aantal sportevenementen (veel honkbal en rugby), het podiumkunstfestival "Spring" in Utrecht (elke dag) en op 29 mei naar de nachtclub Shelter in Amsterdam (wie wil dat nou niet).

Horeca zie ik nergens staan.
Horeca staat in het keuzelijstje bij het maken van de afspraak zelf. Ben benieuwd wanneer het dan nonPilots worden en wat er dan echt mogelijk gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Even voor de duiding, is instroom in kliniek incl. mensen die uit de IC komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
BeQuietAndDrive schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:14:
Even voor de duiding, is instroom in kliniek incl. mensen die uit de IC komen?
Voor zover ik het kan begrijpen worden patiënten die opgenomen worden in het ziekenhuis eenmalig als datapunt opgenomen. Dus wanneer er uitstroom is vanuit de IC naar de kliniek dan worden die patiënten niet nog een keer geteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Yaksa schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:34:
[...]

Voor zover ik het kan begrijpen worden patiënten die opgenomen worden in het ziekenhuis eenmalig als datapunt opgenomen. Dus wanneer er uitstroom is vanuit de IC naar de kliniek dan worden die patiënten niet nog een keer geteld.
Aha, zodoende. Daarbij gaan we er van uit dat elke patiënt eerst een kliniekopname kent, en dus zelden of nooit direct in de IC komt?

Ik wil er verder niet te diep op ingaan trouwens, maar was hier even benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
BeQuietAndDrive schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:43:
[...]
Aha, zodoende. Daarbij gaan we er van uit dat elke patiënt eerst een kliniekopname kent, en dus zelden of nooit direct in de IC komt?
Ik wil er verder niet te diep op ingaan trouwens, maar was hier even benieuwd naar.
Hier staat beschreven hoe de dataset van het RIVM is opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:34:
[...]

Uiteraard worden die niet 2x geteld.. Ik weet alleen niet precies of dat voor de IC zelf ook geldt als iemand 2x moeten worden opgenomen op de IC (en of dat vaak voorkomt), of 2x in het ziekenhuis (dus naar huis en dan blijkt het toch niet te gaan). Kan me voorstellen dat die ook niet 2x geteld worden maar als 1 totaalbehandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:02:
[...]Uiteraard worden die niet 2x geteld.. Ik weet alleen niet precies of dat voor de IC zelf ook geldt als iemand 2x moeten worden opgenomen op de IC (en of dat vaak voorkomt), of 2x in het ziekenhuis (dus naar huis en dan blijkt het toch niet te gaan). Kan me voorstellen dat die ook niet 2x geteld worden maar als 1 totaalbehandeling.
Wanneer je nou even de moeite had genomen om de link te volgen die ik had gepost dan had je het volgende kunnen lezen:
Een patiënt kan meerdere keren in een ziekenhuis worden opgenomen. In dit open databestand is één ziekenhuisopnamedatum per patiënt opgenomen. RIVM en de NICE registratie hebben de methode om in dergelijke gevallen de meest relevante opnamedatum te bepalen zoveel mogelijk gelijk getrokken, maar de aantallen kunnen iets afwijken van de gegevens zoals gepresenteerd door de NICE registratie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:30
[...]

Er zijn diegenen die hopen of wensen dat bepaalde coronamaatregelen eeuwig blijven, gisteren las ik nog een opiniestuk van Amrish Baidjoe die pleit voor een permanente testsamenleving met bepaalde coronamaatregelen.

Ik mag hopen dat einde van dit jaar teststraten verdwenen zijn uit het straatbeeld en ze slechts een nare herinnering zijn. De commerciële teststraten zullen alleen al verdwijnen door marktwerking, als er weinig meer te testen is worden ze snel onrendabel voor de uitbaters.

[...]

Die bedrijven doen mee omdat er geld te halen valt, dik 1 miljard euro om stuk te slaan. Als er geen geld te halen valt verdwijnen ze ook zo weer.

Geen idee wat De Jonge motiveert om nog zoveel wetgeving door te drukken met de finish in zicht. De Tweede Kamer mokt meer, maar tekent nog altijd bij het stippellijntje. Het is zorgelijk, mede omdat hij in de wetten ook verankert dat die testsamenleving minimaal een jaar moet duren. Hij legt een hoop juridische instrumenten alvast klaar.

Over een paar weken (!) zou iedereen van 18+ die dat wil zijn eerste prik gehad kunnen hebben. Die hele testmaatschappij kan gelijk weer de kast in.
En dan kom je met deze bron: https://nos.nl/artikel/23...ing-het-oude-normaal-gaan

Virus weg, samenleving open, terug naar het oude normaal? "De acute druk op de zorg daalt", zegt veldepidemioloog Amrish Baidjoe. "Maar dat betekent niet dat de bestrijding met vakantie kan. Er zijn nog wat onzekerheden." Nu al moet er een plan komen voor de volgende periode, vindt hij.

Is het aantal besmettingen op een gegeven moment heel laag geworden, dan kun je de capaciteit van de GGD's afbouwen, zegt Amrish Baidjoe. "En er moeten nu plannen gemaakt worden hoe je heel snel kunt opschalen, als het aantal infecties oploopt. Een sterk kernteam van de GGD moet in stand blijven."

Baidjoe: "Bron- en contactonderzoek wijst uit of er sprake is van duidelijke clusters waarbij de mensen die besmet raken aan elkaar te linken zijn, of dat er sprake is van gemeenschapstransmissie. In dat tweede geval ben je alweer te laat."

Wees daarom vooral eerlijk over de zekerheden en de onzekerheden van vaccinaties, zegt Amrish Baidjoe: "De zekerheden zijn dat ze heel goed werken tegen ernstige infecties die leiden tot sterfte en ziekenhuisopnames. Onzeker is hoe lang ze blijven werken. En vaccins werken nooit 100 procent perfect. Er zal dus ook een klein deel gevaccineerde mensen besmet blijven raken en misschien in het ziekenhuis komen."

In dat kader: Amrish Baidjoe wijst erop dat we veel denken te weten over het coronavirus, maar eigenlijk staan we pas aan het begin: "Zo zijn er bijvoorbeeld nog onduidelijkheden over long covid." Bij long covid houden mensen langdurig last van een coronainfectie. "Om een virus echt te leren kennen heb je flink wat tijd nodig."

Al deze zes citaten onderbouwen jouw stelling absoluut niet. Dus jouw bewering strookt niet met de informatie in de door jou vermelde bron

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Blijkbaar is in Duitsland de perceptie onstaan dat het Verenigd koninkrijk een virus varianten gebied is. Dit omdat er in het VK wat uitdagingen zijn ontstaan met de Indiaase variant.

De maatregelen voor Britten om Duitsland te bezoeken lijkt daardoor stevig te worden beperkt.

Het gaat om zowel vlieg als bus en treinverbindingen en Britten moeten in verplichte quarantaine van 14 dagen die ook niet verkort kan worden door een negatieve test. De Duisters doen niet zo moeilijk over verplichte quarantaine als hier in NL.

https://www.berliner-kuri...ach-deutschland-li.160706

Vooralsnog lijkt de Indiaase variant niet zo vreselijk huis te houden in het VK. Ik vraag me af of er hier in Nederland ook maatregelen komen. Indien het nodig is hoop ik wel dat het op tijd gebeurt en niet pas als het kalf verdronken is. We zijn et lekker op weg om de zaak hier een beetje in het gareel te krijgen, een terugval lijkt me echt heel vervelend.

[ Voor 9% gewijzigd door Indoubt op 24-05-2021 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Indoubt schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:48:
Vooralsnog lijkt de Indiaase variant niet zo vreselijk huis te houden in het VK.
Het lastige van dergelijke kwalificaties is dat ze precies dat zijn: kwalitatief. Dus wat bedoel je met 'niet zo vreselijk huis te houden'?

Eerder noemde ik deze serie aan tweets van 23 mei:
https://threadreaderapp.com/user/mzelst

Daaruit begrijp ik dat 50% van de besmettingen in het VK een van de drie nieuwe varianten uit India betreft (B1.167.2) en dat die variant besmettelijker is dan de 'oude' VK-variant. Let wel op de disclaimer over de onzekerheid m.b.t. een en ander. Die variant zou dus een probleem kunnen worden, maar dat hoeft niet. 'Heads up' in goed Nederlands. En dat is wat er in Duitsland nadrukkelijk lijkt te gebeuren.

De tweets gaan ook in op het effect van vaccins en op de mogelijke gevolgen voor Nederland.

Persoonlijk vind ik al de hele crisis dat Nederland te traag reageert en te vroeg versoepelt. Zoals waarschijnlijk wel bekend vind ik dat je niet moet versoepelen totdat we weer op het laagste risiconiveau zitten en dat aantal daar ook te houden met bijvoorbeeld BCO. Bij voorkeur is ook iedereen zoveel mogelijk gevaccineerd en als de vaccins daarbij helpen is dat uiteraard mooi, maar om nu voor een zoveelste keer te vroeg de loftrompet te blazen en te doen alsof we klaar zijn zou wat mij betreft wel erg dom zijn. Maar dat kan natuurlijk nooit bij een intelligente lockdown.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Number10 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:10:
[...]

zou wat mij betreft wel erg dom zijn. Maar dat kan natuurlijk nooit bij een intelligente lockdown.
wat wil je hier mee zeggen?dat iedereen die er over gaat dom is en jij slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:15:
[...]wat wil je hier mee zeggen?dat iedereen die er over gaat dom is en jij slim?
Hij bedoelt waarschijnlijk dat de mensen die over de basismaatregelen gaan slim genoeg zijn om te blijven benadrukken dat we ons aan de basismaatregelen moeten houden maar dat de mensen die zich aan de basismaatregelen moeten houden te dom zijn om dat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00
Indoubt schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:48:
Blijkbaar is in Duitsland de perceptie onstaan dat het Verenigd koninkrijk een virus varianten gebied is. Dit omdat er in het VK wat uitdagingen zijn ontstaan met de Indiaase variant.

De maatregelen voor Britten om Duitsland te bezoeken lijkt daardoor stevig te worden beperkt.

Het gaat om zowel vlieg als bus en treinverbindingen en Britten moeten in verplichte quarantaine van 14 dagen die ook niet verkort kan worden door een negatieve test. De Duisters doen niet zo moeilijk over verplichte quarantaine als hier in NL.
Tja, en den heb je een Schengen-verdrag wat zegt dat Britten prima via Frankrijk of NL binnen mogen komen, en van daaraf gewoon in de auto de Duitse grens over mogen rijden. Dat beleid is dus alles behalve waterdicht.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:01
Stoney3K schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:57:
[...]

Tja, en den heb je een Schengen-verdrag wat zegt dat Britten prima via Frankrijk of NL binnen mogen komen, en van daaraf gewoon in de auto de Duitse grens over mogen rijden. Dat beleid is dus alles behalve waterdicht.
Uiteraard niet waterdicht, maar let wel, er staat een boete op van tot 25.000 euro, zie ook:
https://www.rki.de/DE/Con...df?__blob=publicationFile

Reis jij met je gezin vanuit het VK per auto dus af naar Duitsland, bijvoorbeeld als gezin van 4, riskeer je een boete die kan oplopen tot 100.000 euro. Een gok die je uiteraard aan kunt willen gaan, maar of het echt verstandig is, is natuurlijk een tweede.

En hoewel het uiteraard niet vaak uitgedeeld zal worden, is de kans toch echt wel aanwezig dat het een aantal keer gedaan wordt om iemand tot een voorbeeld te maken. Te vergelijken met eerdere hoge coronaboetes die we in diverse landen voorbij hebben zien komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 17:00
[...]

Dat klinkt op papier heel leuk natuurlijk. Maar hou er rekening mee dat 'open met toegangstesten' echt niet gaat betekenen dat ze ineens stampvolle zalen kunnen draaien.

Het aantal mensen dat warm loopt voor het hele gedoe rond testen lijkt me namelijk niet enorm groot -- je hebt namelijk de reistijd/reiskosten van en naar de testlokatie nog, de (eventuele) kosten van de test zelf, het ongemak, en dan ook nog eens het risico dat je je geld van je kaartje kwijt bent als je positief test, met daarnaast nog eens het 'dringende advies' om een PCR te laten doen en in thuisquarantaine te gaan.

Veel mensen zitten daar niet op te wachten dus 'laat dan ook maar'. En dan mag je blij zijn als de bioscoopzaal voor een kwart vol zit: Dat betekent dat je met een kwart van de omzet wel 100% van je operationele kosten hebt. En het dan dus maar de vraag is of dat genoeg is om die kosten te dekken, laat staan winst te maken.

Wanneer je die kosten er niet uit kan halen en er nog wat aan over kan houden, is dicht blijven gewoon goedkoper.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 11-09 14:18
Weet iemand hoe het zit met 17-jarigen die pas in de herfst of winter van dit jaar 18 worden? Worden die nog gewoon meegeprikt met alle anderen uit 2003 of moeten ze toch echt wachten totdat ze 18 zijn? De "wizard" van de rijksoverheid lijkt te impliceren dat alleen het geboortejaar ertoe doet, maar ik heb daar mijn twijfels bij. Weet iemand hier meer over?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Stoney3K schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:29:
[...]

Dat klinkt op papier heel leuk natuurlijk. Maar hou er rekening mee dat 'open met toegangstesten' echt niet gaat betekenen dat ze ineens stampvolle zalen kunnen draaien.

Het aantal mensen dat warm loopt voor het hele gedoe rond testen lijkt me namelijk niet enorm groot -- je hebt namelijk de reistijd/reiskosten van en naar de testlokatie nog, de (eventuele) kosten van de test zelf, het ongemak, en dan ook nog eens het risico dat je je geld van je kaartje kwijt bent als je positief test, met daarnaast nog eens het 'dringende advies' om een PCR te laten doen en in thuisquarantaine te gaan.

Veel mensen zitten daar niet op te wachten dus 'laat dan ook maar'. En dan mag je blij zijn als de bioscoopzaal voor een kwart vol zit: Dat betekent dat je met een kwart van de omzet wel 100% van je operationele kosten hebt. En het dan dus maar de vraag is of dat genoeg is om die kosten te dekken, laat staan winst te maken.

Wanneer je die kosten er niet uit kan halen en er nog wat aan over kan houden, is dicht blijven gewoon goedkoper.
Die kosten kunnen zeker een dealbreaker zijn, daar zou iets op bedacht moeten worden. De rest niet, vind ik. We hebben al eerder gezien (bij reizen bijvoorbeeld) dat bedrijven coulant zijn in het omboeken/annuleren in coronatijd. Je krijgt vanzelf bedrijven die je bij een positieve test gratis laten omboeken naar een andere dag, of geld terug.

Na zo'n lange tijd dicht, zijn er denk ik voldoende mensen naar de bios te krijgen met een test. Zeker met al die titels die nog op de plank liggen. Mensen zitten al zo lang thuis, die gaan niet nog maandenlang thuis zitten terwijl alles weer open is, alleen omdat een testje 'een gedoe' is. Ik noem bioscoop omdat ik dat zelf leuk vindt, maar dit zou ook kunnen gelden voor theaters en poppodia. Als ik met een testje weer eens naar een optreden kan, dan ben ik erbij.

[ Voor 4% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 24-05-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
HarmoniousVibe schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:44:
Weet iemand hoe het zit met 17-jarigen die pas in de herfst of winter van dit jaar 18 worden? Worden die nog gewoon meegeprikt met alle anderen uit 2003 of moeten ze toch echt wachten totdat ze 18 zijn? De "wizard" van de rijksoverheid lijkt te impliceren dat alleen het geboortejaar ertoe doet, maar ik heb daar mijn twijfels bij. Weet iemand hier meer over?
Ik snap niet wat je twijfels zijn. Het staat er toch gewoon: "Geboortejaar tussen 1992 t/m 2003". Vergeet even dat 'tussen' en kijk naar het 't/m'. Als er dus staat tot en met 2003 dan worden dus alle mensen geboren in 2003 ook geprikt. Overigens worden die 18, maar gaan hun 19e levensjaar in.

[ Voor 3% gewijzigd door Yaksa op 24-05-2021 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:01
[...]

Eens. Het is toch echt al snel bijzonder omslachtig. Het idee is leuk, maar de uitvoering in de praktijk laat toch al snel te wensen over in de huidige vorm. Het biedt geen ruimte tot spontaniteit. Het kost gewoon echt veel extra tijd om te doen. En ontneemt daarmee toch al snel veel van het plezier.

Zeker indien je ter overweging meeneemt dat de kans redelijk is dat met een maand of 2 - 3 alles 'gewoon' open is, zullen velen al snel zeggen, dan wacht ik nog wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

HarmoniousVibe schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:44:
Pfizer was al iets over bekend voor 16-18 jarigen als het goed is, ook nabij de EMA goedgekeurd?
Die worden waarschijnlijk gewoon erachteraan geprikt zodra 18+ geweest is had ik laatst ergens gelezen.

Dus als die als 17 of 18 jarige telt zal waarschijnlijk niet veel uitmaken.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 24-05-2021 22:58 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

je weet dat zelftesten bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:01
42erik schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:15:
[...]

je weet dat zelftesten bestaan?
En? Die zijn niet geldig hiervoor

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
GAIAjohan schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:20:
[...]

En? Die zijn niet geldig hiervoor
eh, je hebt gelijk.

Een tijd geleden stond op NOS dit:
Goedgekeurde zelftesten krijgen een zelfde geldigheid als testen op testlocaties. Ook gaan een vaccinatiebewijs of een herstelbewijs van mensen die besmet zijn geweest gelden als 'toegangstest'.

Dat is veranderd naar dit:
Het kabinet gaat onderzoeken of in de toekomst zelftesten ook voldoende zijn voor toegangstesten. Dan moet wel blijken dat die zelftesten dezelfde mate van betrouwbaarheid hebben als testen op testlocaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
42erik schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:29:
[...]

eh, je hebt gelijk.

Een tijd geleden stond op NOS dit:
Goedgekeurde zelftesten krijgen een zelfde geldigheid als testen op testlocaties. Ook gaan een vaccinatiebewijs of een herstelbewijs van mensen die besmet zijn geweest gelden als 'toegangstest'.

Dat is veranderd naar dit:
Het kabinet gaat onderzoeken of in de toekomst zelftesten ook voldoende zijn voor toegangstesten. Dan moet wel blijken dat die zelftesten dezelfde mate van betrouwbaarheid hebben als testen op testlocaties.
Ik ben benieuwd of ze ooit die zelftesten gaan accepteren. Het zet wel de deur open voor zeggen dat je een test hebt gedaan terwijl dat niet het geval was. Het kabinet opereert doorgaans vanuit het idee dat de burger een fraudeur is, dus lijkt het mij sterk dat ze nu daar wel vertrouwen in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:57:
Na zo'n lange tijd dicht, zijn er denk ik voldoende mensen naar de bios te krijgen met een test. Zeker met al die titels die nog op de plank liggen. Mensen zitten al zo lang thuis, die gaan niet nog maandenlang thuis zitten terwijl alles weer open is, alleen omdat een testje 'een gedoe' is. Ik noem bioscoop omdat ik dat zelf leuk vindt, maar dit zou ook kunnen gelden voor theaters en poppodia. Als ik met een testje weer eens naar een optreden kan, dan ben ik erbij.
Als je ver vooraf een kaartje moet kopen bij populaire (uitverkochte) voorstellingen zie ik nog wel potentie in een bijbehorende test. De 'ik verveel mij vanavond, zullen we naar de bios gaan?' klanten zijn ze wel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

CMD-Snake schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:43:
[...]

Ik ben benieuwd of ze ooit die zelftesten gaan accepteren. Het zet wel de deur open voor zeggen dat je een test hebt gedaan terwijl dat niet het geval was. Het kabinet opereert doorgaans vanuit het idee dat de burger een fraudeur is, dus lijkt het mij sterk dat ze nu daar wel vertrouwen in hebben.
Zelftest ter plekke doen voordat je wordt toegelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
YakuzA schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:57:
[...]

Pfizer was al iets over bekend voor 16-18 jarigen als het goed is, ook nabij de EMA goedgekeurd?
Die worden waarschijnlijk gewoon erachteraan geprikt zodra 18+ geweest is had ik laatst ergens gelezen.

Dus als die als 17 of 18 jarige telt zal waarschijnlijk niet veel uitmaken.
Nee maar ik dacht dan Nederland in principe alleen 16- en 17-jarigen vaccineert bij een medisch hoog risico.

De geboortejaren 2004 en 2005 staan immers alleen op de kaart voor die subgroep

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Yaksa schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:30:
[...]

Ik snap niet wat je twijfels zijn. Het staat er toch gewoon: "Geboortejaar tussen 1992 t/m 2003". Vergeet even dat 'tussen' en kijk naar het 't/m'. Als er dus staat tot en met 2003 dan worden dus alle mensen geboren in 2003 ook geprikt. Overigens worden die 18, maar gaan hun 19e levensjaar in.
Dat staat er inderdaad, maar normaalgesproken voor bijna alle andere dingen wordt er op leeftijd gekeken en niet op geboortejaar

[ Voor 13% gewijzigd door HarmoniousVibe op 25-05-2021 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:26

Dennis1812

Amateur prutser

Amphiebietje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:57:
[...]

Zelftest ter plekke doen voordat je wordt toegelaten.
En wie controleert of die goed afgenomen wordt?
Vergeet niet dat we allemaal fraudeurs zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Dennis1812 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:00:
[...]

En wie controleert of die goed afgenomen wordt?
Vergeet niet dat we allemaal fraudeurs zijn.
Ik denk dat er veel ondernemers zijn die dit goed controleren, maar zoals altijd zullen er een paar zijn die het verpesten voor de rest.
Ondernemers die het wel prima vinden en iemand "geloven" op hun blauwe ogen en het gewoon even afvinken. Die paar euro extra inkomsten is toch interessanter.

Dit zal het zelfde gaan als de 1,5m regel icm huishoudens. Afgelopen jaar heb ik ineens huishoudens gezien van 8 volwassenen en 6 kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:21
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:45:
[...]

Nee maar ik dacht dan Nederland in principe alleen 16- en 17-jarigen vaccineert bij een medisch hoog risico.

De geboortejaren 2004 en 2005 staan immers alleen op de kaart voor die subgroep
Hoewel niks zeker is, ga ik ervan uit dat we nadat de bulk is geweest en we overschotten hebben we 16-18 en daarna 12-16 gaan prikken, dat soort signalen zie je ook in de UK en de VS.

Zeker met het feit dat de Britse variant toch meer kinderen besmet dan de "klassieke" variant in het achterhoofd lijkt me dit de logisch route. Maar misschien zit ik er finaal naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:33
crimby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:07:
[...]

Ik denk dat er veel ondernemers zijn die dit goed controleren, maar zoals altijd zullen er een paar zijn die het verpesten voor de rest.
Ondernemers die het wel prima vinden en iemand "geloven" op hun blauwe ogen en het gewoon even afvinken. Die paar euro extra inkomsten is toch interessanter.

Dit zal het zelfde gaan als de 1,5m regel icm huishoudens. Afgelopen jaar heb ik ineens huishoudens gezien van 8 volwassenen en 6 kinderen.
Eerlijk gezegd denk ik dat je er flink naast zit: ik denk dat de meeste ondernemers er geen zin in hebben. Al helemaal niet na een beroerd financieel jaar.

Het afgelopen jaar ben ik op aardig wat werkvloeren geweest voor projecten..Als me iets is opgevallen is dat het aan de voorkant allemaal netjes gedaan wordt, maar zodra je achter de schermen komt, heeft iedereen lak aan de coronaregels. Het verbaast me niks dat er zo veel besmettingen zijn op de werkvloer.
Dan nog niet eens te beginnen over de horeca. Volgens mij zijn er meer zaken die slecht de regels hebben opgevolgd, dan volledig volgens de normen. Toch niemand die het controleert. Dat was mijn ervaring in ieder geval.

Ik snap het ook wel hoor. Het is zeker geen verwijt naar deze zaken. Daarmee bedoel ik ook niet dat alle werkgevers lak hebben aan de regels. Maar wel dat het in praktijk moeilijk is om hand te haven als werkgever. Het zou top zijn hoor, dat je met zelftests aan de deur snel overal binnenkomt. Maar realistisch? Ik denk het niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Fuujii op 25-05-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Fuujii schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:55:
[...]
eeft iedereen lak aan de coronaregels. Het verbaast me niks dat er zo veel besmettingen zijn op de werkvloer.
Dan nog niet eens te beginnen over de horeca. Volgens mij zijn er meer zaken die slecht de regels hebben opgevolgd, dan volledig volgens de normen. Toch niemand die het controleert. Dat was mijn ervaring in ieder geval.
Dit kan ik beamen.

Vorige week een week op hoteltrektocht geweest, wandelend.
Van de 6 dagen heb ik 1 keer op de kamer gegeten, 2 maal ontbeten op kamer en de rest was het eten in de eetzaal. Wel op afstand. Maar soms droeg de bediening geen mondkap. En wat heel bijzonder was ; men deed de gordijnen dicht van de eetzaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Fuujii schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:55:
[...]

Eerlijk gezegd denk ik dat je er flink naast zit: ik denk dat de meeste ondernemers er geen zin in hebben. Al helemaal niet na een beroerd financieel jaar.

Het afgelopen jaar ben ik op aardig wat werkvloeren geweest voor projecten..Als me iets is opgevallen is dat het aan de voorkant allemaal netjes gedaan wordt, maar zodra je achter de schermen komt, heeft iedereen lak aan de coronaregels. Het verbaast me niks dat er zo veel besmettingen zijn op de werkvloer.
Gelukkig kan ik dit niet beamen. Bij ons zelf en bij onze klanten wordt er wel degelijk een veilige werkplek gecreeërd. Wellicht ook omdat dit mijn vak (Facility Management / Workplace Management) is, maar het gebeurt dus zeker wel. Natuurlijk heb je dan medewerkers erbij die het allemaal onzin vinden, maar die krijg je met sociale controle goed onder de duim. En af en toe gaat het toch mis (geen 1,5m bv).

Maargoed, er zullen er zat zijn die dit niet doen.
Ik snap het ook wel hoor. Het is zeker geen verwijt naar deze zaken. Daarmee bedoel ik ook niet dat alle werkgevers lak hebben aan de regels. Maar wel dat het in praktijk moeilijk is om hand te haven als werkgever. Het zou top zijn hoor, dat je met zelftests aan de deur snel overal binnenkomt. Maar realistisch? Ik denk het niet.
Persoonlijk zie ik echt niet het probleem om even zo'n test te doen en te kunnen doorlopen, maar misschien ben ik dan te netjes?
Ik zie wel risico's; wie gaat die test leveren? Indien de ondernemer, dan krijg je dus wachtrijen omdat je 15 min moet wachten. Indien de consument, dan krijg je vervalsingen, oude tests etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

maartend schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:00:
[...]

Dit kan ik beamen.

Vorige week een week op hoteltrektocht geweest, wandelend.
Van de 6 dagen heb ik 1 keer op de kamer gegeten, 2 maal ontbeten op kamer en de rest was het eten in de eetzaal. Wel op afstand. Maar soms droeg de bediening geen mondkap. En wat heel bijzonder was ; men deed de gordijnen dicht van de eetzaal.
dat laatste is kenmerkend wat te zien is binnen veel organsaties. Naar buiten toe en intern op papier is de boodschap 'we houden ons aan alle regels , doe voorzichtig , gezondheid is belangrijker dan geld'.

In de praktijk is het wat pragmatischer, en meer 'doe zo gewoon mogelijk, maak vooral geen foto's en stuur geen interne/of externe berichten waaruit blijkt dat we soepeltjes met de regels omspringen want we willen geen gezeik'

Hier kun je van alles van vinden, variërend van 'gelijk hebben ze' tot er schande van spreken, maar het is simpelweg de dagelijkse praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:33
crimby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:11:
[...]

Gelukkig kan ik dit niet beamen. Bij ons zelf en bij onze klanten wordt er wel degelijk een veilige werkplek gecreeërd. Wellicht ook omdat dit mijn vak (Facility Management / Workplace Management) is, maar het gebeurt dus zeker wel. Natuurlijk heb je dan medewerkers erbij die het allemaal onzin vinden, maar die krijg je met sociale controle goed onder de duim. En af en toe gaat het toch mis (geen 1,5m bv).

Maargoed, er zullen er zat zijn die dit niet doen.

[...]

Persoonlijk zie ik echt niet het probleem om even zo'n test te doen en te kunnen doorlopen, maar misschien ben ik dan te netjes?
Ik zie wel risico's; wie gaat die test leveren? Indien de ondernemer, dan krijg je dus wachtrijen omdat je 15 min moet wachten. Indien de consument, dan krijg je vervalsingen, oude tests etc.
Ik denk het probleem ook niet alleen ligt bij de bezoeker, maar bij de onderneming. Er moet een werknemer staan op dit te doen. Dat zie ik gewoon niet gebeuren. Zie je al voor je dat een 18-jarige voor een kroeg 'nee' moet verkopen tegenover een groep uitbundige gasten van 30?

Dan nog niet eens te beginnen over dat zo'n test dan goed genoeg gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Artikel in de T over de commerciele aanbieders van PCR testen.

Afgezien van de onwenselijkheid dat vuurwerkhandelaren, poffertjesbakkers, glaszetters, horecamannen en zelfs een wasserette in dit gat in de markt zijn gesprongen viel het volgende mij op.
De enorme prijsverschillen lijken te worden worden bepaald door de mate waarin een testbedrijf winst wil maken. Maar ook door de kosten die de bedrijven moeten maken bij de labs voor het uitlezen van de PCR-testen en het vervoer van de tests naar de laboratoria. „Als grote organisatie kun je in contracten met labs onderhandelen over de prijs. Kleine organisaties betalen het volle pond.”

Positieve uitslag

Daarbij komt het zogeheten ’poolen’ van testen voor. Dit gebeurt regelmatig, zeker bij commerciële partijen, en is ook niet verboden. Zelfs de GGD’s deden dat wel eens. Bij het poolen worden de reageerbuisjes van tien verschillende mensen door elkaar gemengd en dan in één keer getest.

Als dáár vervolgens een positieve uitslag uitkomt, worden de tien monsters individueel nog getest om te zien wie van de tien besmet is.
Ik heb hier nog nooit iets over gelezen, maar dat is dus geen uitzondering? De reageerbuisjes bij elkaar mixen :X ??

Edit) Dit zijn de risico's:
„Ondertussen neem je wel risico’s, omdat de sample sterk verdund wordt, en het detecteren van het virus daarmee dus moeilijker is. Ik wil straks ook niet in het vliegtuig schouder aan schouder zitten met iemand die zwak-positief is, maar vanwege het poolen niet gedetecteerd werd”, schetst de directeur de gevolgen daarvan. Hij vreest ook onzorgvuldigheid door tijdsdruk.

[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 25-05-2021 10:25 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:11
Tijd voor een update van de prognoses.

R-waarde

Meest recente historische observatie: 0.81 op 13 mei.
Breakdown in 0.86 trendmatig -0.05 incidenteel.

Schatting vandaag 25 mei: 0.80
Schatting 2 juni (de datum waarop ik versoepelingen verwacht): 0.75

Dat is in lijn met van eerdere prognoses. Vorige week stond dat laatste getal op 0.76, nu dus 1 bp lager.

Effecten van de 2e fase van versoepelingen afgelopen week zitten nog niet of nauwelijks in de cijfers. Maar ik verwcht eigenlijk geen significante invloed.

Aantal gerapporteerde positieve tests

Verachting van vorige week erbij gepakt.
t_captain schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:09:

Hier kijk ik iets verder in de toekomst. De weekmaxima van:
* 17-5 (deze week): maxima tussen 4200 en 4500
* 24-5: max 3700 a 4000 per dag
* 31-5: max 2600 a 2900
* 7-6: max 1700 a 2100
* 14-6: max 900 a 1200
* Die 3700-4000 deze week, dat wordt denk ik 3400-3600.
* Voor volgende week (31-5) zie ik een piekniveau van 2400-2700.
* Voor de week van 7-6 voorzie ik 1500-1800
* Voor de week van 14-6 voorzie ik een piekniveau rond de 1000.
Dat waren de prognoses voor de piekdagen. Voor individuele date heb ik staan:

* 1 juni 2271
* 15 juni 915 (14-6 en 15-6 staan <1000, maar structureel onder 1000 pas vanaf 17-6)
* 1 juli 268
* 15 juli 49
* 1 augustus 2
* 7 augustus 0

[...]
Nu is dat rijtje:
* 1 juni 2231
* 14 juni: 928 <-- vanaf 14-6 structureel en blijvend onder de 1000
* 15 juni 888
* 1 juli 248
* 15 juli 45
* 1 augustus 2
* 7 augustus 0

Overigens geloof ik niet dat we de harde "0" echt in augustus gaan halen. Ten eerste gaan we versoepelen en de effecten daarvan zullen de R-waarde iets verhogen en daarmee de daling van de positieve tests van ~3000 nu naar 0 wat langzamer laten verlopen. Dat kan een paar weken schelen.

Ten tweede is het mogelijk dat de Indiase variant gaat toenemen in de kiemsurveillance. In tegenstelling tot SA en BRA P1 lijtk deze een bepaalde resistentie tegen vaccins te hebben. Het effect van de vaccinaties kan 5 a 10% lager uitvallen, wat op deze tijdschaal ook een vertraging van enkele weken kan veroorzaken.

Ten derde is vaccinatiegraad niet homogeen verdeeld in de samenleving. Er zijn groepen zoals kinderen en tieners die voorlopig niet veel vaccinatiegraad zullen hebben. Ook is het mogelijk dat lokaal (op kleinere schaal) clusters van niet-gevaccineerden blijven. Covid kan dus ook in een periode met globaal hoge immuniteit nog kleinschalig blijven rondgaan in de minder immune clusters.

Vergelijk het met mazelen. Door onze hoge vaccinatiegraad hebben we eigenlijk nooit meer te maken met grootschalige uitbraken, maar dat betekent niet dat mazelen niet meer bestaat.

De cijfers uit Israel geven een inkijkje in het het eruit kan zien met Covid. De vaccinatiecampagne heeft daat een voorsprong van ~3 maanden. Verder is dat vrij lang vastgehouden aan redelijk strenge regels, waaronder een tweedeling tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden.

In de grafiek zien we covid-19 in begin april uitsterven (niveau <250 per dag, vergelijkbaar met 500 in NL). Maar ook nu, anderhalve maand later, nog elke dag ~10 a 50 positieve tests. Ik denk dat mijn prognose tot 1-7 redelijk betrouwbaar is, en dat corona in de maand juli naar een marginaal bestaan zal gaan, met aanhoudend enkele tientallen tot misschien 100 positieve tests per dag.

IC opnames

Deze blijven heel mooi dalen.

Week 19: prognose vooraf 260 (-17% WoW), gerealiseerd 241
Week 20: prognose vooraf 200 (-23% WoW), gerealiseerd 186
Week 21: prognose vooraf 140 (-30% WoW), on track.
Optimistische scenario komt rond 125 a 130 uit, realistisch tegen de 140.
Week 22: prognose vooral 100 (-30% WoW)

De bezetting op de IC is nog steeds vrij hoog. Dat komt omdat bezetting naloopt op instroom. Maar nu zit hij gelukkig net onder de 600, dat is de limiet waarbij je capaciteit voor planbare zorg ongeveer voldoende is. Om het stuwmeer aan uitgestelde behandelingen te kunnen afbouwen, moet de IC bezetting met covid patienten (fors) lager. Maar dat lijkt de komende weken te gebeuren. Tussen 5 en 10 juni zouden we onder de 400 patienten moeten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Fuujii schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:18:
[...]
Zie je al voor je dat een 18-jarige voor een kroeg 'nee' moet verkopen tegenover een groep uitbundige gasten van 30?

nee dat zal wel niet, dat gebeurt nu bij de supermarkt al niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:24:

Ik heb hier nog nooit iets over gelezen, maar dat is dus geen uitzondering? De reageerbuisjes bij elkaar mixen :X ??

[...]
Op zich is dat poolen niet slecht. Afhankelijk van het % positieve resultaten (dat je verwacht) kan het zorgen voor een veel efficiëntere test.
Het risico zal kunnen optreden, maar hoe groot dat is, kan ik niet inschatten. Dat het volgens de T groot is, zegt me niet zo veel.

[ Voor 10% gewijzigd door blissard op 25-05-2021 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 13-09 17:18

Rannasha

Does not compute.

Wolly schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:24:

Afgezien van de onwenselijkheid dat vuurwerkhandelaren, poffertjesbakkers, glaszetters, horecamannen en zelfs een wasserette in dit gat in de markt zijn gesprongen viel het volgende mij op.

[...]

Edit) Dit zijn de risico's:

[...]
Het poolen van samples voor PCR tests is iets dat her en der al langere tijd gebeurt. Zeker toen er een flink tekort was aan testcapaciteit, was het een goede methode om snel meer capaciteit te krijgen. Zolang het zorgvuldig gebeurt, zijn de risico's vrij beperkt.

Maar goed, nu is het doel niet het creëren van extra capaciteit, maar kostenbesparing. En dan is de kans dat "zorgvuldig" snel het raam uit gaat best aanwezig.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
t_captain schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:29:
Tijd voor een update van de prognoses.
Thanks again! Ik zou het top vinden als het virus zich ook aan jouw prognoses houdt. Lekker op elkaar afstemmen :-)

Denk je dat 2 juni nog steeds het geval gaat zijn? Het kabinet heeft om advies gevraagd om op 5 juni te gaan versoepelen (vraag me niet waarom). Het OMT geeft uiteraard een negatief advies, maar dan lijkt het me gek dat het kabinet dan vervolgens beslist om op 2 juni te gaan versoepelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Fuujii schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:18:
[...]

Ik denk het probleem ook niet alleen ligt bij de bezoeker, maar bij de onderneming. Er moet een werknemer staan op dit te doen. Dat zie ik gewoon niet gebeuren. Zie je al voor je dat een 18-jarige voor een kroeg 'nee' moet verkopen tegenover een groep uitbundige gasten van 30?

Als er een dikke boete op staat voor de ondernemer + sluiting voor vier weken, dan is 'nee' zeggen ineens heel makkelijk hoor ;)

Je hebt wel erg weinig vertrouwen in dit soort dingen. In de praktijk zie ik het echt wel veel goed gaan. Onlangs diverse keren op een terras gezeten. Telkens: veel ruimte tussen tafels, soms looproutes en steeds bediening met mondmaskers. Dikke prima.

Wat betreft bedrijven: ik denk dat die drie werknemer die zich niet aan de 1,5m houden, veel meer opvallen dan die 15 man die rustig achter hun bureau zitten en zich wel aan de maatregelen houden. Dan is de conclusie dat men er op de werkvloer massaal lak aan heeft, makkelijk gemaakt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:10

Nox

Noxiuz

blissard schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:31:
[...]

Op zich is dat poolen niet slecht. Afhankelijk van het % positieve resultaten (dat je verwacht) kan het zorgen voor een veel efficiëntere test.
Het risico zal kunnen optreden, maar hoe groot dat is, kan ik niet inschatten. Dat het volgens de T groot is, zegt me niet zo veel.
Ik geloof dat het vooral bij gezinnen werd gedaan, ik vond dat niet eens zo'n slecht plan eigenlijk.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 14:23

Sorcerer8472

Mens sana?

@t_captain ik denk dat je die nul niet heel snel gaat zien. Doordat er toch een flinke groep zich niet wil laten vaccineren en vaccinaties niet 100% beschermen zullen kleine clustertjes blijven ontstaan waardoor het getal zal blijven steken rond enkele tot tientallen besmettingen. De effectieve R is dan zeer laag maar een uitzondering besmet mogelijk meerdere andere mensen waardoor die ene persoon bijvoorbeeld R=20 is, en je een klein golfje krijgt met R=0.25 ofzo wat daarna snel uitdooft.

Dit voorspellen of modelleren is erg moeilijk omdat het gaat om kleine piekjes in de getallen waarvan sommige geen grote gevolgen hebben en andere kleine superspreaders zijn, denk bijv. aan een barman in een luidruchtige club. Je komt dan op het niveau waarop je niet meer kunt voorspellen en modelleren vermoed ik, maar in grote getallen zou je er rekening mee kunnen houden. Ik zou alleen niet weten hoe.

Dat vaccinaties niet 100% werken en hoe mensen daarmee omgaan blijft ook bijzonder. Van die mensen die een enkele besmetting na vaccinatie zien als bewijs dat het allemaal niet werkt en dit dan groots rondbazuinen op Facebook en Twitter. Terwijl we weten dat dit voorkomt. 8)7

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
Nox schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:10:
[...]

Ik geloof dat het vooral bij gezinnen werd gedaan, ik vond dat niet eens zo'n slecht plan eigenlijk.
Ook wel "iets" groter dan dat https://www.livescience.c...-wuhan-and-us-cities.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
crimby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:41:
[...]

Thanks again! Ik zou het top vinden als het virus zich ook aan jouw prognoses houdt. Lekker op elkaar afstemmen :-)

Denk je dat 2 juni nog steeds het geval gaat zijn? Het kabinet heeft om advies gevraagd om op 5 juni te gaan versoepelen (vraag me niet waarom). Het OMT geeft uiteraard een negatief advies, maar dan lijkt het me gek dat het kabinet dan vervolgens beslist om op 2 juni te gaan versoepelen.
Het was: fase 2 op 12 mei en fase 3 op 2 juni.

Toen werd fase 2 een week uitgesteld (op het moment dat het besluit viel, wat mij betreft een goede keuze). Dat fase 3 zou meeschuiven, dat was volgens mij nooit expliciet.

Wat mij betreft staat nog gewoon de datum 2 juni.

En de getallen van GGD, NICE en LCPS, de prognoses plus de stabiliteit van de prognoses geven geen enkele reden om af te wijken van die datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
t_captain schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:17:
[...]

Het was: fase 2 op 12 mei en fase 3 op 2 juni.

Toen werd fase 2 een week uitgesteld (op het moment dat het besluit viel, wat mij betreft een goede keuze). Dat fase 3 zou meeschuiven, dat was volgens mij nooit expliciet.

Wat mij betreft staat nog gewoon de datum 2 juni.

En de getallen van GGD, NICE en LCPS, de prognoses plus de stabiliteit van de prognoses geven geen enkele reden om af te wijken van die datum.
Helemaal met je eens! Maar het klopt niet met wat het kabinet momenteel doet. Zij willen wellicht vervroegen, maar noemen daar expliciet 5 juni bij en niet 2 juni.

Is er trouwens een meer gedetailleerd openingsplan beschikbaar? In het huidige openingsplan (wat ik kan vinden) worden alleen de hoofdlijnen besproken, maar er wordt niets gerept over bestaande "kleinere" maatrelen.
Klein voorbeeldje is het huidige alcoholverbod na 20:00.

[ Voor 0% gewijzigd door t_captain op 25-05-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

t_captain schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:29:

Nu is dat rijtje:
* 1 juni 2231
* 14 juni: 928 <-- vanaf 14-6 structureel en blijvend onder de 1000
* 15 juni 888
* 1 juli 248
* 15 juli 45
* 1 augustus 2
* 7 augustus 0

Overigens geloof ik niet dat we de harde "0" echt in augustus gaan halen. Ten eerste gaan we versoepelen en de effecten daarvan zullen de R-waarde iets verhogen en daarmee de daling van de positieve tests van ~3000 nu naar 0 wat langzamer laten verlopen. Dat kan een paar weken schelen.
Je doet dus nu eigenlijk hetzelfde als de RIVM bij de extrapolatie met de fictieve R van 1,6 naar 160.000 besmettingen per dag :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:15:
@t_captain ik denk dat je die nul niet heel snel gaat zien. Doordat er toch een flinke groep zich niet wil laten vaccineren en vaccinaties niet 100% beschermen zullen kleine clustertjes blijven ontstaan waardoor het getal zal blijven steken rond enkele tot tientallen besmettingen. De effectieve R is dan zeer laag maar een uitzondering besmet mogelijk meerdere andere mensen waardoor die ene persoon bijvoorbeeld R=20 is, en je een klein golfje krijgt met R=0.25 ofzo wat daarna snel uitdooft.
Dat is ook mijn verwachting, ik benoemde het specifiek mijn derde punt over de niet-homogene verdeling van vaccinatiegraad. En in lijn met de Israelische cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 15:39
Rannasha schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:32:
[...]

Het poolen van samples voor PCR tests is iets dat her en der al langere tijd gebeurt. Zeker toen er een flink tekort was aan testcapaciteit, was het een goede methode om snel meer capaciteit te krijgen. Zolang het zorgvuldig gebeurt, zijn de risico's vrij beperkt.

Maar goed, nu is het doel niet het creëren van extra capaciteit, maar kostenbesparing. En dan is de kans dat "zorgvuldig" snel het raam uit gaat best aanwezig.
Dat ligt eraan, als ik moet testen om op vakantie te kunnen en ik word als positief aangemerkt omdat mijn sample gepooled is word ik daar toch niet heel gelukkig van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
YakuzA schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:22:
[...]

Je doet dus nu eigenlijk hetzelfde als de RIVM bij de extrapolatie met de fictieve R van 1,6 naar 160.000 besmettingen per dag :+
Klopt helemaal, beiden zijn extrapolaties van een voorspelde R-waarde :)

Ik zie toch een paar verschillen:

1. De duiding: ik zet ik er een verwachting bij dat de outlook niet realistisch is. In jan/feb toen de "160.000" werd voorspeld, zag ik die nuance nergens.

2. Er is een verschil in impact. 0 of 50 a 100, dat maakt maatschappelijk geen verschil. Je hoeft evenmin lockdowns te doen. 9k of 160k, dat zou wel een veschil maken.

3. De "160k" prognose miste nog een punt en dat is dat de vorm van een dergelijke curve principieel altijd sigmoide en niet exponentieel is. Alleen in het lage deel lijken ze erg op elkaar. Negatief exponentiele extrapolatiie naar links is dus meer valide dan exponentiele extrapolatie naar rechts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 08:32

3raser

⚜️ Premium member

crimby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:20:
Is er trouwens een meer gedetailleerd openingsplan beschikbaar? In het huidige openingsplan (wat ik kan vinden) worden alleen de hoofdlijnen besproken, maar er wordt niets gerept over bestaande "kleinere" maatrelen.
Het kopen van alcohol is dan ook de grootste besmettingsbron. Maar alleen na 20:00 want om 19:00 is alcohol nog volledig besmettingsvrij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:26

Dennis1812

Amateur prutser

crimby schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:20:
[...]

Helemaal met je eens! Maar het klopt niet met wat het kabinet momenteel doet. Zij willen wellicht vervroegen, maar noemen daar expliciet 5 juni bij en niet 2 juni.

Nee. Het blijft vaag. Dit om gezeik te voorkomen als er details aangepast worden gok ik.

Ik wil heel graag weten wanneer ik weer recreatief mag zwemmen ipv enkel met 30 man baantjes trekken. Maar verder dan 'versoepelen binnensport' komen ze ook niet. Wat dat dan is? Geen idee.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:58

Felyrion

goodgoan!

vistu schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:32:
[...]

Dat ligt eraan, als ik moet testen om op vakantie te kunnen en ik word als positief aangemerkt omdat mijn sample gepooled is word ik daar toch niet heel gelukkig van..
In de laatste zin van de quote staat nog:
Als dáár vervolgens een positieve uitslag uitkomt, worden de tien monsters individueel nog getest om te zien wie van de tien besmet is.
De "besparing" zit hem erin dat ze wanneer de test niet positief is ze dat dus niet per stuk hoeven te testen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Felyrion schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:36:
[...]

In de laatste zin van de quote staat nog:

[...]

De "besparing" zit hem erin dat ze wanneer de test niet positief is ze dat dus niet per stuk hoeven te testen.
En het risico is dat ze door de verdunning een positief geval in de reageerbuis van 10 mensen niet opmerken waardoor een positief persoon toch een negatief uitslag krijgt.

Er wordt altijd gerept over PCR-Golden Standard en >95% betrouwbaarheid, maar met dit soort handelingen lijkt mij dat niet goed haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
3raser schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:35:
[...]

Het kopen van alcohol is dan ook de grootste besmettingsbron. Maar alleen na 20:00 want om 19:00 is alcohol nog volledig besmettingsvrij. :+
Ethanol zit ook in de handgels die overal bij de toegangsdeuren klaar staan. Niemand hoeft dus afgesneden te zijn van toegang tot ethanol.

Waar het om gaat, is een kwestie van gastronomie. We willen geen handgel met Roosvicee en water, maar fatsoenlijke drankjes. Evenzo we geen thuisbezorgd maattijden in styrofoam bakjes willen maar echte maaltijden op echte borden. :+

[ Voor 25% gewijzigd door t_captain op 25-05-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:10

Nox

Noxiuz

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:15:

Dit voorspellen of modelleren is erg moeilijk omdat het gaat om kleine piekjes in de getallen waarvan sommige geen grote gevolgen hebben en andere kleine superspreaders zijn, denk bijv. aan een barman in een luidruchtige club. Je komt dan op het niveau waarop je niet meer kunt voorspellen en modelleren vermoed ik, maar in grote getallen zou je er rekening mee kunnen houden. Ik zou alleen niet weten hoe.

Dat vaccinaties niet 100% werken en hoe mensen daarmee omgaan blijft ook bijzonder. Van die mensen die een enkele besmetting na vaccinatie zien als bewijs dat het allemaal niet werkt en dit dan groots rondbazuinen op Facebook en Twitter. Terwijl we weten dat dit voorkomt. 8)7
Bij de antivaxxers zal er vanzelf wel een vorm van natuurlijke immuniteit ontstaan denk. Ook als de ziekte verder in de wereld de kop is ingeslagen zal je die nul nog wel eens kunnen zien verwacht ik. Augustus lijkt me daarentegen wel nog echt te vroeg, misschien volgend jaar zomer.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nox schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:40:
[...]

Bij de antivaxxers zal er vanzelf wel een vorm van natuurlijke immuniteit ontstaan denk. Ook als de ziekte verder in de wereld de kop is ingeslagen zal je die nul nog wel eens kunnen zien verwacht ik. Augustus lijkt me daarentegen wel nog echt te vroeg, misschien volgend jaar zomer.
Er verschijnen op twitter inmiddels zelfs oproepen om op natuurlijke wijze besmet te raken, omdat mensen het vaccin niet willen. Echt ongeloofelijk :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• maartend
MikeyMan schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:44:
[...]

Er verschijnen op twitter inmiddels zelfs oproepen om op natuurlijke wijze besmet te raken, omdat mensen het vaccin niet willen. Echt ongeloofelijk :X
Gewoon laten gebeuren. Er zijn 2 mogelijke gevolgen
- het werkt ; zij blij, wij blij
- het werkt niet ; zijj liggen er uit, wij blij.

In beide gevallen zijn wij blij.

(sorry, lijkt het soms dat ik het niet zo op anti-vaxers heb?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
3raser schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:35:
[...]

Het idee is natuurlijk dat als je tot 20:00 mag drinken, je het niet te gek maakt waardoor mensen zich beter gedragen en beter aan de maatregelen houden. @t_captain goed idee! Voor onze bruiloft hebben we de nodige handgels ingeslagen voor de gasten. Doen we hier wat siroop bij en we kunnen na 20:00 gewoon door drinken 8)7 als we er dan wat chloor bij doen zoals Trump ooit gesuggereerd heeft, dan zijn we ook nog eens immuun

Het was overigens meer een voorbeeld van een op zichzelf staande maatregel die niet genoemd wordt (alcohol geldt voor winkels, horeca etc).
maartend schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 11:46:
[...]

Gewoon laten gebeuren. Er zijn 2 mogelijke gevolgen
- het werkt ; zij blij, wij blij
- het werkt niet ; zijj liggen er uit, wij blij.

In beide gevallen zijn wij blij.

(sorry, lijkt het soms dat ik het niet zo op anti-vaxers heb?)
Een deel van de anti-vaxers zijn ook corona-ontkenners. Misschien leren zij nog wat :-)

[ Voor 21% gewijzigd door crimby op 25-05-2021 11:50 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.