Ik heb diep moeten graven want zelf weet ik het ook niet. Zoals altijd in dat soort situaties zitten we beide juist en fout
Allereerst: De termen noodwet en spoedwet zijn voor verschillende interpretaties mogelijk en ga ik vanaf nu vermijden gezien er geen definitie is. Hopelijk is aan het einde duidelijk waarom ik daar voor kies.
Nederland kent drie varianten waarbij een wetgeving indien van nood direct toegepast kan worden:
- Oorlogswet voor Nederland
- Coördinatiewet uitzonderingstoestanden
- Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag
In alle bovenstaande gevallen hoeft de wet niet langs de kamers.
De allereerste avondklok was
Koninklijk Besluit invoering (22-01-2021) welke gebruik maakt van Wbbbg. Deze is dus direct van kracht en is niet besproken.
Vreemd genoeg staat de avondklok niet vermeld in "Tijdelijke wet maatregelen covid-19" van 22-01-2021, maar WEL in die van 23-01-2021. Deze wet van 22-01-2021, 23-01-2021 en die van 09-02-2021 beroepen zich verder allemaal op de Wbbbg. Sinds 03-03-2021 is "Tijdelijke wet maatregelen covid-19" ingetrokken. Laten we voor het gemak die van 22-01 vergeten aangezien het om één dag gaat en ik niet weet waarom de avondklok afwezig was.
Historisch overzicht:
https://wetten.overheid.n...#tab-wijzigingenoverzicht
Uiteindelijk wordt deze wet vervangen door "Tijdelijke wet beperking vertoeven in de openlucht covid-19" op 22-02-2021 (een paar weken voordat de oude wet verdwijnt).
Deze berust zich in tegenstelling tot de vorige wet NIET op de Wbbbg, maar op de Wet publieke gezondheid. Dat betekent ook dat deze wet door zowel de tweede als eerste kamer is gegaan waardoor het ook gepubliceerd is en van kracht is.
De Wet publiek gezondheid staat toe dat de overheid een wet van kracht mag laten worden voordat het toestemming van de eerste en tweede kamer heeft (artikel 58c lid 1 en 2 van Wpg). Echter hier is GEEN gebruik van gemaakt omdat alle partijen met spoed gehandeld hebben. Had ze het niet gedaan dan was de wet alsnog van kracht geworden maar was het retroactief behandeld door de kamers.
Aannemend dat we "Avondklok 2.0" zien als onderdeel van "Tijdelijke wet beperking vertoeven in de openlucht covid-19" dan heeft de overheid geen gebruik gemaakt van hun recht die de gebruikelijke procedure zou omzeilen. Het is echter wel duidelijk dat "Avondklok 1.0" de gebruikelijke procedure omzeilde.
Is het een "spoedwet"? Geen idee, ik kan geen wettelijke definitie vinden van de term, los dat sommige wetten zich zo noemen zoals
Spoedwet wegverbreding, maar dat is wat wij geen van beide bedoelen.
Wel kan ik zeggen dat gebruikelijke procedures gevolgd zijn en erken ik dat sommige wetten versneld door het process zijn gegaan terwijl andere een afwijkend proces hebben.
Allereerst mijn dank voor het delen van de bronnen, dat maakt het een stuk simpeler.
In de regeling staat de volgende alinea:
De Ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, van Justitie en Veiligheid en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,Handelende in overeenstemming met de Minister van Buitenlandse Zaken en de Minister en Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat;
Handelende in overeenstemming met het gevoelen van de ministerraad;Gelet op de artikelen 58e, eerste lid, aanhef en onder b, en 58p, eerste en tweede lid, eerste zin, van de Wet publieke gezondheid
Er wordt dus GEEN beroep gedaan (of "gehandeld in overeenstemming") op Wbbbg, oorlogswet of Coördinatiewet uitzonderingstoestanden. Maar WEL op de Wet publieke gezondheid (net zoals "avondklok 2.0").
Het is dus een wetsartikel dat de "gebruikelijke procedures" heeft gevolgd, maar in dit geval is wel gebruik gemaakt van artikel 58c Wbg, derde lid (bron: jouw kamerbrief, nogmaals mijn dank). Dus het wetsartikel werd van kracht voordat het door de kamers was gegaan.
Korte samenvatting:
- Avondklok 1 maakt gebruik van Wbbbg en werd van kracht zonder dat de kamers betrokken waren.
- Avondklok 2 maakt gebruik van Wbg (maar zonder toepassing van artikel 58)
- Inreisbeperking maakt gebruik van Wbg en heeft artikel 58 toegepast
Mijn conclusie:
- Was er sprake van spoed? Absoluut
- Was er sprake van een spoedwet? Dat is afhankelijk van hoe we het defineren. Is dat afwijking van de norm? Of is het de benoeming?
Ik dacht dat het een andere rechtzaak was omdat het andere situatie betrof, maar volgens
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:GHDHA:2021:285 is het inderdaad een continuering als gevolg van de eerste aanleg.
Overigens was er wel wat meer aan de hand dan alleen mosterd na de maaltijd.
Er bestaat zeker een andere zienswijze of een burgemeester zo'n mondkapjesplicht als experiment mag invoeren. In
dit artikel van RTL Nieuws worden de bezwaren die Wim Voermans had uiteengezet.
In het artikel van RTL wordt veel op één hoop gegooid terwijl het details achterwegen gelaten worden. Laat ik ons beide hoofdpijn besparen en zeggen dat gemeentes inderdaad geen noodstanden uit kunnen roepen die nodig waren om een experiment af te dwingen. De zienswijze van bepaalde burgemeester zal ook ik tegenspreken.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel