Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Number10 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:13:
[...]Dat boekje is al deels opgedaan. Zie Volkskrant reconstructie van 25 januari dit jaar bijvoorbeeld. Misschien volgt er meer openbaring en een meta-analyse in een parlementaire enquete?
Ik zie niet in waarom er een parlementaire enquete opgetuigd zou moeten worden.
Tenslotte neemt de regering momenteel nog steeds beslissingen over zaken waarvan de kennis nu nog geen 100% is. Dientengevolge is er ook geen verwijtbaar gegeven omdat, in de tijd dat de pandemie nu bezig is de kennis wel gegroeid is, maar beslissingen in het verleden (met de kennis van nu) waren misschien anders/beter geweest, maar dat wist niemand toen nog niet. Dan kun je wel een brede kamerdiscussie op gang brengen of en wanneer er bepaalde signalen waren maar ik heb zo'n vermoeden dat dat allemaal niet veel op gaat leveren. De hele wereld worstelt met deze pandemie en in zijn algemeenheid probeert elk land er alles aan te doen om de bevolking zo goed mogelijk te beschermen. Verwijten maken op basis van iets wat men toen nog niet (goed) wist hebben geen zin.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Yaksa schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:30:
Een 'lessons learned' lijkt mij wel op zijn plaats. Een schifting maken van wat goed ging en wat fout ging kan helpen om beter voorbereid te zijn op de volgende grote crisis. Er waren zogenaamd diverse draaiboeken, maar die zijn zo'n beetje allemaal onjuist gebleken de afgelopen anderhalf jaar en improvisatie volgde.

Het kan daarnaast ook als afsluiting van de periode dienen. We hebben immers nog wat juridische instrumenten liggen die nodig naar de prullenbak moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:58

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Tenslotte neemt de regering momenteel nog steeds beslissingen over zaken waarvan de kennis nu nog geen 100% is. Dientengevolge is er ook geen verwijtbaar gegeven omdat, in de tijd dat de pandemie nu bezig is de kennis wel gegroeid is, maar beslissingen in het verleden (met de kennis van nu) waren misschien anders/beter geweest, maar dat wist niemand toen nog niet. Dan kun je wel een brede kamerdiscussie op gang brengen of en wanneer er bepaalde signalen waren maar ik heb zo'n vermoeden dat dat allemaal niet veel op gaat leveren. De hele wereld worstelt met deze pandemie en in zijn algemeenheid probeert elk land er alles aan te doen om de bevolking zo goed mogelijk te beschermen. Verwijten maken op basis van iets wat men toen nog niet (goed) wist hebben geen zin.
Ik doel eerder op dat de inviduele leden in de OMT publieke kritiek hebben op de uiteindelijke besluiten. Een parlementaire enquete zou een middel zijn om te kijken hoe de machtsverhoudingen waren. We kunnen er hoe dan ook van uitgaan dat bepaalde interne adviezen genegeerd zijn, dat is normaal, maar ik ben benieuwd in welke mate en hoe ernstig.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Number10 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:13:
[...]

Het was niet bedoeld als verwijt maar als duiding dat persoonlijke observaties vertekenend kunnen zijn als een observator bijvoorbeeld onderdeel is van hetgeen er wordt geobserveerd.
Mijn excuses, verwijt is inderdaad een iets te groot woord. Duiding is waarschijnlijk een beter woord.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

Kevinp schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:26:
[...]

Het kan ook zijn dat NZ door het laag aantal besmettingen elke besmetting nog verder onderzoekt. Iets wat eigenlijk overal zou moeten gebeuren. En als dat te veel is in ieder geval een redelijk aantal.
Precies. Ik had dat er bij had geschreven later maar blijkbaar niet goed gepost.

Edit: wel gepost maar in ander bericht. @IJzerlijm heeft daar al op geantwoord met een theorie.

[ Voor 18% gewijzigd door immetjes op 22-05-2021 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

[...]

Ik denk dat je het best kan doen om de -vermeende- verstoorde wisselwerking van kabinet, 2e kamer, OMT en RIVM eens te analyseren en criticasters de mond te snoeren of verbeteringen door te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
CMD-Snake schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:46:
[...]

Een 'lessons learned' lijkt mij wel op zijn plaats.
Mij ook wel. De vraag is alleen... wat dat dat echt opleveren? Een actieplan voor de toekomst zou bv best goed zijn, maar wat als dit bepaalde randvoorwaarden vereist waar we niet aan willen? We zijn het hier al vaak niet over maatregelen eens, en dat is met een daadwerkelijke pandemie.

Dat gezegd...
- Een strakker communicatieplan van de overheid. Dus geen solo soundbites van allerhande usual suspects. Dat geeft alleen maar onnodig ruis, en elk wordt wordt tot op het bot ontleedt en uit zijn verband gerukt als je niet oppast.
- Revisies van beleid zodat maatregelen meer met elkaar in de pas lopen. Desnoods met een 'ELI5' en een completere versie.
- Zorgen dat maatregelen goed in de wet verankerd zijn. Daar zat een hoop onnodig broddelwerk, wat je er inhoudelijk ook van vindt.

[ Voor 35% gewijzigd door ijdod op 22-05-2021 13:21 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ijdod schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:16:
[...]

Mij ook wel. De vraag is alleen... wat dat dat echt opleveren? Een actieplan voor de toekomst zou bv best goed zijn, maar wat als dit bepaalde randvoorwaarden vereist waar we niet aan willen? We zijn het hier al vaak niet over maatregelen eens, en dat is met een daadwerkelijke pandemie.
Gedocumenteerde kennis waar we in de toekomst gebruik van kunnen maken. Want de kans dat het weer gebeurd is zeer aanwezig.

Van de vorige keer was de Spaanse griep was tijdens oorlogstijd. De Spaanse griep heeft zijn naam ook te danken omdat Spanje het enige land was waar de kranten over het virus (overgewaaid uit Amerika) schreven. Niet alle kennis hoeft meteen vandaag geconsummeerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
immetjes schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:06:
Ik denk dat je het best kan doen om de -vermeende- verstoorde wisselwerking van kabinet, 2e kamer, OMT en RIVM eens te analyseren en criticasters de mond te snoeren of verbeteringen door te voeren.
Maar daarvoor is een parlementaire enquete niet bedoeld. Zo'n enquete is bedoeld om de regering te controleren op een specifiek onderwerp. In dit geval zal het uiterst lastig zijn om 'bewijzen' te vinden dat de regering (waar dan ook) echt fout gehandeld heeft. Achteraf constateren dat het hier en daar beter had gekund is natuurlijk hardstikke makkelijk, maar 'men wist toen niet beter'. Verder moet je je afvragen of het wel zin heeft om daar weer de nodige miljoenen tegenaan te gooien en wat je er mee wint.
Misschien zou een parlementair onderzoek beter zijn, is sneller (minder (dossier)onderzoek nodig) en daardoor ook goedkoper terwijl de uitkomst toch bevredigend kan zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
DevWouter schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:22:
[...]

Gedocumenteerde kennis waar we in de toekomst gebruik van kunnen maken. Want de kans dat het weer gebeurd is zeer aanwezig.

Van de vorige keer was de Spaanse griep was tijdens oorlogstijd. De Spaanse griep heeft zijn naam ook te danken omdat Spanje het enige land was waar de kranten over het virus (overgewaaid uit Amerika) schreven. Niet alle kennis hoeft meteen vandaag geconsummeerd worden.
Uiteraard. Ik bedoel meer dat er best een aantal onpopulaire maatregelen voor de hand liggen waar veel mensen om allerhanden redenen niet aan willen. Dat speelt nu al met een pandemie, laat staan zonder. Aan de andere kant heb je dan wellicht tijd om vragen meer in specifiek detail uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
De 12e ronde van het gedragsonderzoek van het RIVM rondom corona is gisteren stilletjes online gekomen. Na de laatste versoepelingen is het mentale welbevinden en de sociale interacties van mensen gestegen. Draagvlak en naleving van coronamaatregelen blijft dalen.

Vaccinatiebereidheid onder de Nederlanders blijft groot, maar met als grote kanttekening dat dit sterk gebonden is aan het merk van het vaccin. Pfizer en Moderna is de grootste animo voor, terwijl in het geval van Jansen en AstraZeneca iets minder dan de helft van de ondervraagden zou weigeren.

De eerste lichting mensen die nu enkel Jansen aangeboden krijgt is een feit, het zal dan ook interessant zijn hoeveel er van die half miljoen personen ook een afspraak maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
ijdod schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:31:
[...]Uiteraard. Ik bedoel meer dat er best een aantal onpopulaire maatregelen voor de hand liggen waar veel mensen om allerhanden redenen niet aan willen. Dat speelt nu al met een pandemie, laat staan zonder. Aan de andere kant heb je dan wellicht tijd om vragen meer in specifiek detail uit te zoeken.
Niet willen is in een pandemie niet aan de orde. De regering heeft de wettelijke plicht om de bevolking qua gezondheid zo goed mogelijk te beschermen. En daarmee ook het recht om maatregelen af te kondigen die individuele mensen beperken in hun 'vrijheid'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
immetjes schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:06:
[...]

Let wel veel van die kritiek is terecht gebleken.

Er komt geen corona paspoort (komt er dus wel)
Er komt geen testsamenleving (komt er minstens een beetje wel).

Bij de uitspraak tegen de avondklok was er geen mogelijkheid tot een expert oproepen, maar hij vroeg wel data aan het RIVM.

Het probleem met heel deze crisis is dat het RIVM heilig was terwijl het RIVM ook niks wist. Dat is geen verwijd. Niemand wist iets, maar zodra het RIVM zei zo is het was (en is) er geen kritiek meer mogelijk terwijl normaal onderzoek naar zoiets maanden zo niet jaren duurt.

Dan heb je het OMT waarin virologen zitten dat is op zich deels logisch. Maar het doel is de uitbraak onder controle houden. Extreem gezegd, je kan zeggen iedereen moet zich de komende 2 weken in hun slaapkamer opsluiten. Maar dan doet iedereen de gordijnen dicht en gaat lekker beneden tv kijken. Oftewel een maatregel die misschien wel werkt, maar waar niemand zich aan houd.

Daarnaast zoals bij elke ziekte hoe gezonder je bent hoe groter de kans is dat je het niet oploopt. Aan dit laatste is helemaal voorbij gegaan. Hier heeft Gommers zelf van gezegd dat het advies binnen blijven misschien niet het beste advies was.

Als ik objectief probeer te kijken dan zie ik in mijn omgeving de meeste weerstand van de alleenstaande.

Nu lees ik bv weer dat ergens vogelgriep is geweest. Maar ik heb nog altijd niet het gevoel dat we geleerd hebben hoe gaan we zo snel mogelijk over tot een echt werkbare samenleving bij een pandemie. We zitten nu ruim 1 jaar in een soort van experiment waar een kleine groep mensen regels oplegt.

Er moet zsm een plan komen wat doe je in een pandemie. Welke vrijheden zijn niet afpakpaar en welke wel. En daar kunnen we als mensen juist heel goed onze mening over geven.

En ben blij dat deze variant geen volgelgriep was want dan was elke wilde vogel een mogelijke bron van besmetting geweest.
Yaksa schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:34:
[...]

Niet willen is in een pandemie niet aan de orde. De regering heeft de wettelijke plicht om de bevolking qua gezondheid zo goed mogelijk te beschermen. En daarmee ook het recht om maatregelen af te kondigen die individuele mensen beperken in hun 'vrijheid'.
Hoe meet je gezondheid? Als mensen nu allemaal 3 maanden eerder sterven door de maatregelen merk je dat pas over vele jaren. Gezondheid is meer dan één virus niet krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Kevinp op 22-05-2021 13:35 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Kevinp schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:34:
[...]
Daarnaast zoals bij elke ziekte hoe gezonder je bent hoe groter de kans is dat je het niet oploopt. Aan dit laatste is helemaal voorbij gegaan. Hier heeft Gommers zelf van gezegd dat het advies binnen blijven misschien niet het beste advies was.
Heel verhaal maar ik pik er eentje uit:

Deze pagina wel eens bekeken? : Rijksoverheid: "Gezond leven in tijden van Corona".
De overheid heeft verder al jaren een programma lopen om overgewicht, roken en teveel drinken tegen te gaan. Maar ja, dan moeten de mensen die het aangaat wel luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...
Dan heb je het OMT waarin virologen zitten ...
Is er iets veranderd? begintmeta in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3" volgens mij niet even gecheckt, er is nu als ik het goed begrijp één viroloog voor het RIVM vaste deelnemer van het deskundigenberaad (geen lid).

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 22-05-2021 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Yaksa schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:44:
[...]

Deze pagina wel eens bekeken? : Rijksoverheid: "Gezond leven in tijden van Corona".
De overheid heeft verder al jaren een programma lopen om overgewicht, roken en teveel drinken tegen te gaan. Maar ja, dan moeten de mensen die het aangaat wel luisteren.
Nou als we iets hebben geleerd van deze pandemie is het dat mensen niet luisteren. Eigen schuld, dikke bult wat mij betreft overigens, maar een iets pro actievere houding vanuit de overheid zou op zich ook niet verkeerd zijn. Ik vind het bijvoorbeeld vreemd dat tabaksverkoop nog niet verboden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:41
Gaat vlot. Misschien heb ik het mis, maar lijkt alsof instroom nu wel begint te stagneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:20
giantgiantus schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:03:
[...]

Gaat vlot. Misschien heb ik het mis, maar lijkt alsof instroom nu wel begint te stagneren?
Het waren er 220 voor de reguliere afdeling, vorige week zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Mr.Joker schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:12:
[...]

Het waren er 220 voor de reguliere afdeling, vorige week zaterdag.
Ah. dan heb ik het dus mis :). Goed om te weten. Wellicht neemt de snelheid van de daling wel af? Er is zeker geen mooie database waarop dit bijgehouden wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:20
giantgiantus schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:15:
[...]

Ah. dan heb ik het dus mis :). Goed om te weten. Wellicht neemt de snelheid van de daling wel af? Er is zeker geen mooie database waarop dit bijgehouden wordt?
In absolute zin zal het steeds minder zijn ja.. 5% daling van 1800 = 90. 5% daling van 1000 is 50.

Of het in relatieve zin minder wordt weet ik niet zo zeer, maar dat de vaccinaties effect hebben staat vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
giantgiantus schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:15:
[...]Ah. dan heb ik het dus mis :). Goed om te weten. Wellicht neemt de snelheid van de daling wel af? Er is zeker geen mooie database waarop dit bijgehouden wordt?
Op basis van welke info denk jij dat de regering hun beslissingen neemt? Tuurlijk zijn er databases. Op de sites van de rijksoverheid en het RIVM kun je alle grafieken en getallen terugvinden.
Zelfs de data waar ze de grafieken mee maken is openbaar beschikbaar en te downloaden om er zelf mee te gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Let wel veel van die kritiek is terecht gebleken.

Er komt geen corona paspoort (komt er dus wel)
Er komt geen testsamenleving (komt er minstens een beetje wel).
Leuk dat je dit post, maar zo heb ik het iig niet gezien als uitspraak door het OMT/RIVM/kabinet.

Ben wel benieuwd waar het ze gemeld hebben dat er geen testen voor toegang zou komen of nooit een Corona reispas?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
[...]

Oke i stand corrected.

Laat ik het dan zo zeggen, daar wordt in de media aan voorbij gegaan. Overigens vind ik dat sowieso de overheid daar wel een soort van welwillendheid toont, maar echt faalt.

kookprogramma's zijn super in trek, maar er wordt vanuit de overheid vooral informatie gegeven. Juist enterainment zorgt voor verandering in levenstijl

Door heel holland bakt zijn vast meer mensen taarten gaan maken, niet bepaald gezond normaal gesproken.

Zorg voor kookprogramma's waarin lekkere gerechten gemaakt worden zonder te zeggen dat ze gezond zijn, ze moeten gewoon lekker zijn. Soms vaga, soms vegan, soms een biefstukje. Maar altijd in balans en lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Laagste kliniek bezetting sinds 12 oktober en laagste IC-bezetting sinds 20 maart.
Met een beetje geluk duikelen we morgen/maandag onder de 100 kliniek-opnames per dag.
Gezien het dalend aantal besmettingen (we zitten beetje op zelfde niveau als begin oktober), zou ik zeggen, trek stap 3 van het openingsplan een week naar voren.
Er is nu zoveel marge en stap 3 is nu ook weer niet een enorm risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Kevinp Dan gaat er vast weer mensen lopen roepen dat de overheid aan fatshaming doet, enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
YakuzA schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:49:
[...]

Leuk dat je dit post, maar zo heb ik het iig niet gezien als uitspraak door het OMT/RIVM/kabinet.

Ben wel benieuwd waar het ze gemeld hebben dat er geen testen voor toegang zou komen of nooit een Corona reispas?
Leuke verwoording. NIet door het kabinet. Maar een ruime meerderheid in de tweedekamer heeft tegen dergelijke "maatregelen" gestemd. (of beter voor een motie tegen deze maatregelen. En ja inderdaad VVD en CDA stemde waarschijnlijk tegen maar dan moet ik de stemmingen gaan opzoeken. maar ik weet vrij zeker dat deze hier ook voorbij zijn gekomen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[ Voor 36% gewijzigd door Gunner op 22-05-2021 15:23 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Met of zonder storing?
Mooie cijfers in elk geval weer!

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dennis1812 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:22:
[...]

Met of zonder storing?
Voor zover ik weet geen storing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:22:
[...]

Met of zonder storing?
Ik verwacht zonder storing. Past namelijk precies in stramien van ca. 25-30% minder positieven t.o.v. week eerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kevinp schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:10:
[...]

Leuke verwoording. NIet door het kabinet. Maar een ruime meerderheid in de tweedekamer heeft tegen dergelijke "maatregelen" gestemd. (of beter voor een motie tegen deze maatregelen. En ja inderdaad VVD en CDA stemde waarschijnlijk tegen maar dan moet ik de stemmingen gaan opzoeken. maar ik weet vrij zeker dat deze hier ook voorbij zijn gekomen.
Maar als het OMT/RIVM/kabinet dit niet heeft gezegd, over kritiek van wie op wat wie gezegd heeft heb je het dan?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:35
Mooie daling weer! Volgende week onder de 2500 per dag? oOo

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:23

Agent47

I always close my contracts.

Wachten op @t_captain voor de analyse :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Tot zover de mythe dat je onder de 60 niet op de IC terecht komt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:23

Agent47

I always close my contracts.

zacht schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:30:
[...]

[Embed]

Dat is nooit een mythe geweest. De kans dat je zonder onderliggend iets op de IC komt <50 is klein, maar wel aanwezig.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Middelbare scholen mogen vanaf 31 mei weer alle leerlingen tegelijkertijd naar de les laten komen. Het kabinet heeft besloten dat de verplichting om anderhalve meter afstand tot elkaar te houden, wordt losgelaten op de scholen. Dat betekent dat leerlingen de laatste weken van dit schooljaar weer met elkaar in de klas zitten.
Voor wat het waard is die laatste weken.. maar zou dus ook betekenen dat het nieuwe schooljaar straks weer 'gewoon' kan starten na de zomervakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:55
Deezers schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:40:
Voor wat het waard is die laatste weken.
Het kan het verschil maken tussen blijven zitten of met-de-hakken-over-de-sloot.

Mijn oudste zoon zit in de brugklas en thuisonderwijs werkt voor hem niet, sinds december is het een drama en de achterstand is nog lang niet weggewerkt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
hoevenpe schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:46:
[...]

Het kan het verschil maken tussen blijven zitten of met-de-hakken-over-de-sloot.

Mijn oudste zoon zit in de brugklas en thuisonderwijs werkt voor hem niet, sinds december is het een drama en de achterstand is nog lang niet weggewerkt.
Is het nieuws ook al bij hem doorgekomen? Zeker blij dat het weer fulltime naar school wordt? In ieder geval veel succes voor hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lekker kauwgom gooien en elkaars rugzak door de gang slingeren. :D Fijn voor ze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05:05
[...]

Daar heeft de overheid naar mijn mening half werk van gemaakt. Een paar pagina's met informatie online gooien is de least effort optie. Als de overheid letterlijk aan zijn plicht zou voldoen om de bevolking gezond te houden dan kon je in de super geen alcohol en tabak meer kopen en was 90% van het eten niet compleet afgeladen met suiker, vet en kunstmatige additieven. Als je de sterfte cijfers van Corona naast die van hart en vaatziekte houdt realiseer je je misschien dat we ons totaal met de verkeerde gezondheidsproblematiek bezig houden.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Deezers schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:40:
[...]

Voor wat het waard is die laatste weken.. maar zou dus ook betekenen dat het nieuwe schooljaar straks weer 'gewoon' kan starten na de zomervakantie.
Is best wat waard. Jammer alleen dat waar ze aan de ene kant zaken weer richting normaal laten gaan ze tegelijk weer een nieuwe dimensie toevoegen, namelijk de zelftests. (En ik vraag me af hoe dat dan weer te controleren en te verplichten is)

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MainframeX schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:57:
[...]
Daar heeft de overheid naar mijn mening half werk van gemaakt. Een paar pagina's met informatie online gooien is de least effort optie. Als de overheid letterlijk aan zijn plicht zou voldoen om de bevolking gezond te houden dan kon je in de super geen alcohol en tabak meer kopen en was 90% van het eten niet compleet afgeladen met suiker, vet en kunstmatige additieven. Als je de sterfte cijfers van Corona naast die van hart en vaatziekte houdt realiseer je je misschien dat we ons totaal met de verkeerde gezondheidsproblematiek bezig houden.
Als je niet de eigen keuze was van mensen om aan de alcohol, tabak of suiker te gaan was, zou je een punt kunnen maken.

Er is een aardig verschil tussen ongewenst en ongemerkt een infectieziekte oplopen en de bewuste keuze om bergen alcohol, tabak of suiker erdoorheen te jagen.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 22-05-2021 17:08 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MainframeX
YakuzA schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:06:
[...]

Als je niet de eigen keuze was van mensen om aan de alcohol, tabak of suiker te gaan was, zou je een punt kunnen maken.

Er is een aardig verschil tussen ongewenst en ongemerkt een infectieziekte oplopen en de bewuste keuze om bergen alcohol, tabak of suiker erdoorheen te jagen.
Ik zou het met je eens kunnen zijn als het probleem niet zo groot was. In 2019 maakte hart en vaatziekten deel uit van 25% van de sterfgevallen. Ik vind dat de overheid daar echt wel wat meer aan kan doen. Ongezond voedsel extra belasten, gezond voedsel minder belasten, meer bewustzijn creëren voor een gezonde levensstijl door lesprogramma's op school. Je lost dit soort problemen niet op door webpagina's met informatie online te zetten die toch niet gelezen worden of postbus 51 spotjes uit te zenden tussen alle mcdonald's en bier reclames in.

Als overgewicht niet zo'n enorm probleem was in Nederland en andere westerse landen dan was de impact van corona ook een stuk lager geweest, daar ben ik echt heilig van overtuigd. Ik zou zeggen met of na corona doorpakken en hard sturen naar een gezondere maatschappij. Deze pandemie toont in mijn ogen alleen maar aan dat we op dat gebied enorm veel terrein te winnen hebben.

Idempotent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[...]Daar heeft de overheid naar mijn mening half werk van gemaakt. Een paar pagina's met informatie online gooien is de least effort optie. Als de overheid letterlijk aan zijn plicht zou voldoen om de bevolking gezond te houden dan kon je in de super geen alcohol en tabak meer kopen en was 90% van het eten niet compleet afgeladen met suiker, vet en kunstmatige additieven. Als je de sterfte cijfers van Corona naast die van hart en vaatziekte houdt realiseer je je misschien dat we ons totaal met de verkeerde gezondheidsproblematiek bezig houden.
Dan woon jij zeker ergens waar geen internet, radio of TV is.
Talloze spotjes op de radio, op facebook en op TV.
Metershoge matrixborden langs de snelweg, in parken en in steden.
Elke paar weken een door miljoenen bekeken persconferentie waar in duidelijke taal alles bekend wordt gemaakt (ook voor doven).

Noem dat maar half werk.
En dat heb ik het even (conform de beleidsregels in dit topic) over de bestrijding van Corona.
Over dat andere (alcohol, tabak, slecht eten) hoop ik dat de mensheid tot inzicht komt dat gezonder leven beter is.
Maar dat is nog steeds een eigen keuze waarbij anderen maar in zeer geringe mate last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 19:32
MainframeX schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:50:
[...]

Ik zou het met je eens kunnen zijn als het probleem niet zo groot was. In 2019 maakte hart en vaatziekten deel uit van 25% van de sterfgevallen. Ik vind dat de overheid daar echt wel wat meer aan kan doen. Ongezond voedsel extra belasten, gezond voedsel minder belasten, meer bewustzijn creëren voor een gezonde levensstijl door lesprogramma's op school. Je lost dit soort problemen niet op door webpagina's met informatie online te zetten die toch niet gelezen worden of postbus 51 spotjes uit te zenden tussen alle mcdonald's en bier reclames in.

Als overgewicht niet zo'n enorm probleem was in Nederland en andere westerse landen dan was de impact van corona ook een stuk lager geweest, daar ben ik echt heilig van overtuigd. Ik zou zeggen met of na corona doorpakken en hard sturen naar een gezondere maatschappij. Deze pandemie toont in mijn ogen alleen maar aan dat we op dat gebied enorm veel terrein te winnen hebben.
Dat is best een principiële keuze. Vind je dat de overheid er (ook) is om gedrag van mensen te sturen? Ik vind dat de overheid eigenlijk al genoeg in de privé sfeer aan het sturen is.
De hele wens voor een gezondere maatschappij is een ideële keuze die zeker niet door iedereen gedeeld wordt. Om op basis daarvan hard beleid te gaan voeren, vind ik wel strijdig met de persoonlijke vrijheid. Ik zou erg graag de komende jaren nog genieten van motorrijden en skiën zonder dat daar een ambtenaar me dat komt verbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

MainframeX schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:50:
[...]

Je hebt een punt dat een gezonde levensstijl belangrijk is maar of het corona probleem heel veel kleiner was geweest weet ik niet. Tenslotte zijn ze in India bijna allemaal vrij mager

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MainframeX
Yaksa schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:26:
[...]

Dan woon jij zeker ergens waar geen internet, radio of TV is.
Talloze spotjes op de radio, op facebook en op TV.
Metershoge matrixborden langs de snelweg, in parken en in steden.
Elke paar weken een door miljoenen bekeken persconferentie waar in duidelijke taal alles bekend wordt gemaakt (ook voor doven).

Noem dat maar half werk.
En dat heb ik het even (conform de beleidsregels in dit topic) over de bestrijding van Corona.
Over dat andere (alcohol, tabak, slecht eten) hoop ik dat de mensheid tot inzicht komt dat gezonder leven beter is.
Maar dat is nog steeds een eigen keuze waarbij anderen maar in zeer geringe mate last van hebben.
Je onderstreept precies het punt wat ik probeer te maken. Op dit moment zijn er ~17500 overledenen gemeten aan Covid-19 en voor hart en vaatziekten in 2019 zijn dat er 37000. Waarom daar geen talloze spotjes voor? Geen metershoge matrix borden of persconferenties?
blissard schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:29:
[...]

Dat is best een principiële keuze. Vind je dat de overheid er (ook) is om gedrag van mensen te sturen? Ik vind dat de overheid eigenlijk al genoeg in de privé sfeer aan het sturen is.
De hele wens voor een gezondere maatschappij is een ideële keuze die zeker niet door iedereen gedeeld wordt. Om op basis daarvan hard beleid te gaan voeren, vind ik wel strijdig met de persoonlijke vrijheid. Ik zou erg graag de komende jaren nog genieten van motorrijden en skiën zonder dat daar een ambtenaar me dat komt verbieden.
De vraag is natuurlijk hoe hard dat beleid moet gaan worden. Ik vind dat er in ieder geval meer aan gedaan kan worden dan we nu doen. Ik doel dan meer op zachtere aanpakken zoals stimuleren van aankoop van gezond voedsel en ontmoedigen van slecht voedsel.

Wat me vooral ertoe bewoog om dit punt aan te dragen was toen iemand in het topic riep dat het de plicht van de overheid is om de volksgezondheid te waarborgen. Je reinste kolder als je mij vraagt, want anders was er niet zulk apathisch beleid gevoerd t.o.v. het hart en vaatziekte probleem. Des te vreemder vind ik dat we dan zo extreem veel moeite en vrijheidsbeperkend beleid voeren voor een probleem dat volgens de cijfers veel kleiner is.

Overigens zie ik geen gelijkenis tussen bijvoorbeeld roken en motor rijden of skiën. Die laatste twee kan je prima doen zonder dat je gezondheid daarvan naar de filistijnen gaat.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
zacht schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:30:
[...]

[Embed]

Het doet juist af aan het opblazen van verhalen dat er veel jonge mensen op de IC liggen. Uit de cijfers blijkt zelfs dat op het overgrote deel van de IC's op dit moment geen personen onder de 40 liggen. Nogmaals een bevestiging dat vooral 50+ risico loopt een IC-geval te worden, een beeld dat altijd uit de cijfers is gebleken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• giantgiantus
MainframeX schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:05:
[...]

Je onderstreept precies het punt wat ik probeer te maken. Op dit moment zijn er ~17500 overledenen gemeten aan Covid-19 en voor hart en vaatziekten in 2019 zijn dat er 37000. Waarom daar geen talloze spotjes voor? Geen metershoge matrix borden of persconferenties?
Omdat die mensen niet massaal 3 weken in het ziekenhuis op de IC liggen en de zorg niet laten overbelasten waarom enorme maatregelen nodig zijn die diep ingrijpen op het leven van de hele bevolking. Lijkt me geen rocket science om dat verschil te verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Lijkt erop dat de volgende ronde 4 dagen eerder ingaat:
Het kabinet overweegt de volgende stap van de versoepeling van de coronamaatregelen iets te versnellen. De volgende verruiming zou dan ingaan op 5 juni in plaats van 9 juni, melden ingewijden aan RTL Nieuws na het Catshuisoverleg vandaag.

Dit zou betekenen dat culturele instellingen een paar dagen eerder open mogen dan gepland. Ook zouden huishoudens meer mensen thuis mogen ontvangen, namelijk vier. Na de versoepeling zouden ook horecagelegenheden langer open mogen blijven 's avonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Blegh. Nu moeten die scholen ineens verplicht open van slob. Zo kort voor de vakantie zet dat echt geen zoden meer aan de dijk. Op de school waar ik werk zijn daar ook vraagtekens over. Feitelijk is er al weinig les meer in bv de laatste twee weken. Gooi dat gewoon over de vakantie heen joh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Na de versoepeling zouden ook horecagelegenheden langer open mogen blijven 's avonds.
Ben benieuwd of het op de achtergrond geraakte alcoholverbod ook dan van tafel gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@Gunner
Hoe gaan jullie om met de twijfelgevallen?

Er zijn veel kinderen die behoorlijke achterstand hebben, is dat reeel of puur corona gerelateerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

hoevenpe schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:00:
@Gunner
Hoe gaan jullie om met de twijfelgevallen?

Er zijn veel kinderen die behoorlijke achterstand hebben, is dat reeel of puur corona gerelateerd?
Kan ik niet veel over zeggen ben niet onderwijzend. Feit is dat ik niet veel meer hoor over besmettingen bij leerlingen en personeel (grote stad in Nederland) maar een gesprek wat ik deze week had met de conrector die zei dat hij de gehele opening liefst over de zomervakantie heen getild zag worden en dat snap ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Hier kan ik dan met het klote weer van vandaag de humor wel van inzien:
Zo'n 90 deelnemers zitten al vanaf 06:00 uur op het terras voor het WK Terraszitten in Breda: lol om een absurde situatie

De deelnemers zorgden voor een ongekend sfeertje op het terras: een mix van carnaval, NAC, Hazes en gewoon lol. Het weer slaagde er niet in om spelbreker te zijn. ,,19 jaar in de horeca, maar zoiets geks heb ik nog nooit meegemaakt’’.

Zelfs de ervaren De Vos, ook spreekbuis voor de Bredase horeca, ziet het met ongeloof aan. ,,Een groepje van drie bestelde om half zeven vanochtend een fles sambuca. Die was in drie uur leeg. En dan moeten ze nog tot acht vanavond...’’ Want dat is de inzet van het WK: om zes uur ‘s ochtends beginnen, en wie om acht uur in de avond de hoogste rekening heeft, wint de hoofdprijs. Een weekje gratis op het terras van Boerke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Gunner schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:04:
Feit is dat ik niet veel meer hoor over besmettingen bij leerlingen en personeel (grote stad in Nederland) maar een gesprek wat ik deze week had met de conrector die zei dat hij de gehele opening liefst over de zomervakantie heen getild zag worden en dat snap ik wel.
Dat snap ik ook, maar dan moet je wel wat met die kinderen. Bij mijn zoon in de klas zijn er veel die er slecht voorstaan, laat je ze dan allemaal zakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
De vaccinatieregistratie gaat nog een dingetje worden. Er zijn flinke achterstanden in het verwerken van de gegevens, daarnaast speelt ook het probleem dat als je gegevens niet bekend zijn bij het RIVM je geen coronapas kan krijgen op basis van vaccin. Nu blijkt dat het niet altijd duidelijk is gemaakt aan mensen bij het invullen van het formulier dat weigeren betekent dat je geen coronapas kan krijgen op die manier.

Er wordt ook nog volop gesleuteld aan de back-end bij het RIVM om alles gereed te maken voor het uitdelen van coronapassen.
Daar heeft de overheid naar mijn mening half werk van gemaakt.
Dit soort websites van de overheid zijn doorgaans altijd van lage kwaliteit.

Als je gezond leven wil stimuleren moet gezond eten ook binnen bereik komen van iedereen. Suikertaksen en en ongezond eten duur maken helpt niet, voor mensen met een kleine beurs blijft het gezonde eten dan ook onbereikbaar. Je zou er juist op moeten sturen dat groente en fruit net zo betaalbaar is als het ongezonde eten, genoeg mensen die wel weten dat groentes beter zijn dan een vette hap. Ze kopen alleen die vette hap omdat die spotgoedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

hoevenpe schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:53:
Lijkt erop dat de volgende ronde 4 dagen eerder ingaat:

[...]
Maar die ronde van versoepelingen betekent dus niet dat je binnen weer uit eten kunt?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Wat me vooral ertoe bewoog om dit punt aan te dragen was toen iemand in het topic riep dat het de plicht van de overheid is om de volksgezondheid te waarborgen. Je reinste kolder als je mij vraagt.
Staat gewoon in de grondwet hoor, Hoofdstuk 1, Grondrechten, Artikel 22 : De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid. En de daaruit voortvloeiende Wet Publieke Gezondheid.
Grondwet en Wet Publieke Gezondheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Slasher schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:14:
[...]

Maar die ronde van versoepelingen betekent dus niet dat je binnen weer uit eten kunt?
Nee, en ook de mondkapjes blijven nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

immetjes schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:27:
[...]

Nee, en ook de mondkapjes blijven nog.
Raar, want de telegraaf zegt dit:
Het zou betekenen dat restaurants en culturele instellingen een paar dagen eerder open mogen dan gepland.
Wat moet er er dan versoepeld worden in de horeca dan?

[ Voor 8% gewijzigd door Slasher op 22-05-2021 20:33 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[...]
Je onderstreept precies het punt wat ik probeer te maken. Op dit moment zijn er ~17500 overledenen gemeten aan Covid-19
Dat zijn enkel de bevestigde gevallen. Het werkelijke aantal ligt waarschijnlijk op dit moment rond de 30.000 overledenen. Voor een duiding van die getallen zie onderstaande reacties en de bronnen daarin:
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
Yaksa schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:15:
Staat gewoon in de grondwet hoor, Hoofdstuk 1, Grondrechten, Artikel 22 : De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid. En de daaruit voortvloeiende Wet Publieke Gezondheid.
Grondwet en Wet Publieke Gezondheid
Maar dat is niet het enige grondrecht wat er is. Er waren nogal wat artikelen welke ons beschermden tegen dingen als coronamaatregelen, maar die zijn als door een vloedgolf van angst aan de kant gespoeld. De vraag is tot hoeverre je daarin moet gaan, je kan natuurlijk alle andere vrijheden aan de kant schuiven en je hele samenleving opofferen op het altaar van volksgezondheid, maar of je daarmee de juiste keuze maakt is nog de vraag.

Tot welk punt mag de overheid binnendringen in de levens van burgers? Dat is de grote vraag hier. Vanuit angst wordt dan geroepen dat heel ver prima is, maar de laatste grens - die van je lichamelijke integriteit - is onlangs ook geslecht. De overheid zat je al op de huid, maar dankzij de testsamenleving zal je nu je lichamelijke integriteit moeten opgeven indien je geen tweederangs burger wil worden. Past dit wel binnen een moderne liberale samenleving? Kan de overheid mij wel dwingen om goed voor mijzelf te zorgen? Als ik mijn lijf wil uitwonen is dat toch mijn zaak? (Nog eventjes en Hugo komt kijken of ik mijn groentes wel allemaal op eet. :P ) Wel nu, dan zeg je de overheid moet anderen tegen mij beschermen, maar ook dat is selectief dan. Ik kan vrolijk voor de supermarkt staan te roken, eenieder die langsloopt rookt gezellig met mij mee. Je kan ook lekker wat hout stoken in de openhaard en zo flink wat fijnstof de wereld in slingeren of op je tweetakt brommer een rondje gaan rijden. Genoeg dingen te bedenken wanneer het ineens niet meer uitmaakt. Het is en blijft selectieve ophef rondom corona.

Ik moet ook nog maar zien dat ze wel die wetten weer opruimen, het oude normaal is pas terug als de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 en de Tijdelijke wet testbewijzen covid-19 niets meer zijn als een nare herinnering en al die apps naar digitale eeuwige jachtvelden zijn gestuurd. Dit soort invasieve wetgeving verdwijnt niet zomaar, vraag het maar aan al die wetgeving tegen terrorisme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Slasher schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:30:
[...]

[...]

Allemaal leuk en aardig maar waarom durft niemand te zeggen of je daar eerst voor door de (ggd)teststraat moet. Die hele testsamenleving faalt bij voorbaat door dit gebrek aan informatie

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 22-05-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Slasher schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:30:
[...]

[...]

De horeca is nog dicht he. De terrassen zijn open, maar binnen is alles dicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:25
Gunner schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:39:
[...]

Allemaal leuk en aardig maar waarom durft niemand te zeggen of je daar eerst voor door de (ggd)teststraat moet. Die hele testsamenleving faalt bij voorbaat door dit gebrek aan informatie
Voor zover ik weet is de limiet 30 personen binnen, tenzij de uitbater kiest voor een testverplichting. Dan is er geen limiet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 16:11
Gunner schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:04:
Kan ik niet veel over zeggen ben niet onderwijzend. Feit is dat ik niet veel meer hoor over besmettingen bij leerlingen en personeel (grote stad in Nederland) maar een gesprek wat ik deze week had met de conrector die zei dat hij de gehele opening liefst over de zomervakantie heen getild zag worden en dat snap ik wel.
Nou ik ben wel onderwijzend personeel. En ontzettend blij dat de scholen weer volledig open mogen. Ik vind er werkelijk geen f*CK aan die halve klassen en ook onze leerlingen kunnen niet wachten.
We hebben een grote school, en ja waarschijnlijk zullen er wel wat positieve testjes bij komen. Maar dat weegt inmiddels voor mij niet meer op tegen het goed afsluiten van dit leerjaar met de hele klassen.

👍💪💪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

CMD-Snake schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:34:
[...]

Maar dat is niet het enige grondrecht wat er is.
Het argument is dat er wetten zijn en dat die gewoon toegepast worden. Zou het verkeerd toegepast worden dan hadden slimmer partijen dan Viruswaarheid een rechtzaak tegen de staat begonnen en gewonnen.

Als je daar niet in kan vinden dan ben je het niet oneens met de uitvoering/toepassing, maar met de fundamentele eigenschappen van de Nederlandse vorm van democratie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 18:42

Mfpower

In dubio

Goofyduck384 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:58:
[...]

Nou ik ben wel onderwijzend personeel. En ontzettend blij dat de scholen weer volledig open mogen. Ik vind er werkelijk geen f*CK aan die halve klassen en ook onze leerlingen kunnen niet wachten.
We hebben een grote school, en ja waarschijnlijk zullen er wel wat positieve testjes bij komen. Maar dat weegt inmiddels voor mij niet meer op tegen het goed afsluiten van dit leerjaar met de hele klassen.

👍💪💪
Zeg dat tegen de ouders/docenten die vlak voor de finish line nog even besmet raken en mogelijk langdurige klachten houden of hevig ziek worden.
Beter pas als iedereen gevaccineerd is. Paar weken nog. Het is juist de leeftijdsgroep die de ouders zijn van die tieners die nu gewoon nog even extra risico lopen. (Idem met basisschool al een tijd)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[...]

Maar dat is niet het enige grondrecht wat er is. Er waren nogal wat artikelen welke ons beschermden tegen dingen als coronamaatregelen, maar die zijn als door een vloedgolf van angst aan de kant gespoeld. De vraag is tot hoeverre je daarin moet gaan, je kan natuurlijk alle andere vrijheden aan de kant schuiven en je hele samenleving opofferen op het altaar van volksgezondheid, maar of je daarmee de juiste keuze maakt is nog de vraag.

Tot welk punt mag de overheid binnendringen in de levens van burgers? Dat is de grote vraag hier. Vanuit angst wordt dan geroepen dat heel ver prima is, maar de laatste grens - die van je lichamelijke integriteit - is onlangs ook geslecht. De overheid zat je al op de huid, maar dankzij de testsamenleving zal je nu je lichamelijke integriteit moeten opgeven indien je geen tweederangs burger wil worden. Past dit wel binnen een moderne liberale samenleving? Kan de overheid mij wel dwingen om goed voor mijzelf te zorgen? Als ik mijn lijf wil uitwonen is dat toch mijn zaak? (Nog eventjes en Hugo komt kijken of ik mijn groentes wel allemaal op eet. :P ) Wel nu, dan zeg je de overheid moet anderen tegen mij beschermen, maar ook dat is selectief dan. Ik kan vrolijk voor de supermarkt staan te roken, eenieder die langsloopt rookt gezellig met mij mee. Je kan ook lekker wat hout stoken in de openhaard en zo flink wat fijnstof de wereld in slingeren of op je tweetakt brommer een rondje gaan rijden. Genoeg dingen te bedenken wanneer het ineens niet meer uitmaakt. Het is en blijft selectieve ophef rondom corona.

Ik moet ook nog maar zien dat ze wel die wetten weer opruimen, het oude normaal is pas terug als de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 en de Tijdelijke wet testbewijzen covid-19 niets meer zijn als een nare herinnering en al die apps naar digitale eeuwige jachtvelden zijn gestuurd. Dit soort invasieve wetgeving verdwijnt niet zomaar, vraag het maar aan al die wetgeving tegen terrorisme.
De rechter heeft vorige maand nog een uitspraak gedaan dat de gezondheid van de bevolking prevaleert boven de beperkte inperking van vrijheden van de burger.
Voor een supermarkt gaan staan roken mag je doen, er rookt niemand met je mee. Tenzij je de supermarktmedewerkster die de karretjes schoonmaakt ongevraagd een tongzoen geeft met een forse hap zware shag rook in je mond.
Voor wat betreft houtstoken in de openhaard: As we speak wordt er een wetsvoorstel voorbereid die houtstokers verplicht om een filter in hun rookkanaal aan te brengen.
Tweetakt bromfietsen en scooters worden in steeds meer steden verboden.
En er is geen tijdelijke wetgeving overgebleven v.w.b. terrorisme, of ik moet iets over het hoofd gezien hebben. Dus zodra deze pandemie een virus wordt wat beheersbaar is met bijvoorbeeld een jaarlijkse prik voor de kwetsbaren dan zijn die tijdelijke maatregelen/wetten er ook niet meer. Dat is al wettelijk vastgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30

pro_6or

amateur_60r

[...]

Al de opgenoemde zaken zijn potentieel schadelijk voor anderen, potentieel inderdaad bij overmatige gebruik echt asociaal, maar niet exponentieel besmettelijk. Daarom zijn de wetten daaromtrent veel (te misschien wel) vrij, veel minder restrictief.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 16:11
Mfpower schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:07:
Zeg dat tegen de ouders/docenten die vlak voor de finish line nog even besmet raken en mogelijk langdurige klachten houden of hevig ziek worden.
Beter pas als iedereen gevaccineerd is. Paar weken nog. Het is juist de leeftijdsgroep die de ouders zijn van die tieners die nu gewoon nog even extra risico lopen. (Idem met basisschool al een tijd)
Ik begrijp je punt heel goed. Maar dat gaat op voor werkelijk elke versoepeling. En dan kom je terug bij: hoeveel is een mensenleven (of in dit geval meer een besmetting) waard? Dat blijft eenheid lastige, ben blij dat ik die niet hoef te beantwoorden. Ik ga me lekker richten op mijn hele klas fysiek voor mijn neus >:)

[ Voor 10% gewijzigd door Goofyduck384 op 22-05-2021 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Goofyduck384 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:19:
[...]

Ik begrijp je punt heel goed. Maar dat gaat op voor werkelijk elke versoepeling. En dan kom je terug bij: hoeveel is een mensenleven (of in dit geval meer een besmetting) waard? Dat blijft eenheid lastige, ben blij dat ik die niet hoef te beantwoorden. Ik ga me lekker richten op mijn hele klas fysiek voor mijn neus >:)
Deze versoepeling biedt geen keuze voor docenten of ouders. Ik vind dat een groot verschil. Ik ben nog niet gevaccineerd dus mijd bepaalde situaties. Hiermee kan dat niet. En met nog enkele weken in het verschiet lijken mensenlevens me heel wat waard. Maar gezien de hoeveelheid Corona doden (30k) in dit land is het inderdaad zo dat de overheid daar niet erg veel om lijkt te geven. 60-70k lopen bij de fysio voor revalidatie en dat is nog niet het hele plaatje. Veel mensen denken zo makkelijk omdat ze het idee hebben dat het hun wel niet zal overkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 18:27

Metro2002

Memento mori

pro_6or schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:11:
[...]

Al de opgenoemde zaken zijn potentieel schadelijk voor anderen, potentieel inderdaad bij overmatige gebruik echt asociaal, maar niet exponentieel besmettelijk. Daarom zijn de wetten daaromtrent veel (te misschien wel) vrij, veel minder restrictief.
Zo potentieel is die schade niet, 13000 doden per jaar als gevolg van luchtverontreiniging alleen al in Nederland en zo'n 6,5 miljoen wereldwijd elk jaar.

Ik neem aan dat de mensen die hier de covidmaatregelen zo toejuichen omdat in de grondwet staat dat de overheid moet zorgen voor de gezondheid het dan ook prima vinden als morgen álles met verbrandingsmotor verboden wordt en alle kolencentrales dichtgaan ondat het mom dat dat nu eenmaal zo in de grondwet staat? Of nog beter: Dat doe je uit eigen beweging, elke keer als je in je auto stapt riskeer je immers de kans dat je wat levensjaren van iemand afsnoept.

Waar leg je de grens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30

pro_6or

amateur_60r

Metro2002 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:25:
[...]

Zo potentieel is die schade niet, 13000 doden per jaar als gevolg van luchtverontreiniging alleen al in Nederland en zo'n 6,5 miljoen wereldwijd elk jaar.

Ik neem aan dat de mensen die hier de covidmaatregelen zo toejuichen omdat in de grondwet staat dat de overheid moet zorgen voor de gezondheid het dan ook prima vinden als morgen álles met verbrandingsmotor verboden wordt en alle kolencentrales dichtgaan ondat het mom dat dat nu eenmaal zo in de grondwet staat? Of nog beter: Dat doe je uit eigen beweging, elke keer als je in je auto stapt riskeer je immers de kans dat je wat levensjaren van iemand afsnoept.

Waar leg je de grens?
Ja, daar verneuken we onszelf ook mee. Dat is alleen veel moeilijker direct toe te schrijven en we zijn er vaak ook van afhankelijk. Corona zijn we alleen maar liever kwijt dan rijk en het is ook 1 op 1 te koppelen (mits je de optie hebt gehad om getest te worden dan). Maar die andere zaken moeten we ook aanpakken. Alleen heeft een groot deel wéér vvd gestemd. Dus gaat dat niet gebeuren.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Tot welk punt mag de overheid binnendringen in de levens van burgers? Dat is de grote vraag hier. Vanuit angst wordt dan geroepen dat heel ver prima is, maar de laatste grens - die van je lichamelijke integriteit - is onlangs ook geslecht. De overheid zat je al op de huid, maar dankzij de testsamenleving zal je nu je lichamelijke integriteit moeten opgeven indien je geen tweederangs burger wil worden.
Overdrijf je niet een beetje? Tweederangsburger omdat je niet naar een musical kan gaan? :P

Voor de wet blijft iedereen gelijk, iedereen moet belasting betalen met dezelfde regels, iedereen moet even lang in de wacht staan bij het GGD-informatienummer.
Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen burgers.

Het enige is als mensen vóórdat de samenleving helemaal open gaat al gebruik willen maken van openingen (meedoen met de bèta, zeg maar :P ), dan moet dat met een test. Ook voor iedereen's gezondheid.

Maar dat maakt je nog geen tweederangsburger. Je bent geen Palestijn in Israel. Je bent geen gekleurd persoon in een Apartheid-land.
Je moet gewoon een maandje (of wat) langer wachten tot je naar de opera kan.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Metro2002 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:25:
[...]
Ik neem aan dat de mensen die hier de covidmaatregelen zo toejuichen omdat in de grondwet staat dat de overheid moet zorgen voor de gezondheid het dan ook prima vinden als morgen álles met verbrandingsmotor verboden wordt en alle kolencentrales dichtgaan onder het mom dat dat nu eenmaal zo in de grondwet staat? Waar leg je de grens?
Als de overheid het niet doet dan doen bezorgde burgers het wel:
De staat is verplicht om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. De Hoge Raad heeft dat geoordeeld in de Urgenda-zaak. Daarmee is het vonnis in de zaak definitief.
De uitspraak betekent dat de uitstoot van broeikasgassen voor het einde van 2020 met ten minste 25 procent moet verminderen ten opzichte van 1990.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:37:
[...]
De uitspraak betekent dat de uitstoot van broeikasgassen voor het einde van 2020 met ten minste 25 procent moet verminderen ten opzichte van 1990.
Heeft het platleggen van vliegverkeer en andere nutteloze energieslurpers in 2020 onder het mom van 'pandemie' daar nog een beetje aan bijgedragen of hebben we die 25% alsnog niet gehaald?
quote: artikeltje uit eind 2019
25 procent reductie verder uit zicht
Ondertussen raakt het Urgenda-doel steeds verder uit zicht, berekende het Planbureau voor de Leefomgeving eerder deze week. Eind volgend jaar komt de reductie uit op 20 of 21 procent. Het kabinet moet nu nog zeker 9 megaton CO2 besparen. Minister Wiebes van Economische Zaken schrijft dat hij begin volgend jaar komt met aanvullende maatregelen.
>:)

[ Voor 32% gewijzigd door jadjong op 22-05-2021 21:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
DevWouter schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:00:

Het argument is dat er wetten zijn en dat die gewoon toegepast worden. Zou het verkeerd toegepast worden dan hadden slimmer partijen dan Viruswaarheid een rechtzaak tegen de staat begonnen en gewonnen.

Als je daar niet in kan vinden dan ben je het niet oneens met de uitvoering/toepassing, maar met de fundamentele eigenschappen van de Nederlandse vorm van democratie.
Die coronawetgeving is kakelvers is vergelijking met de rest. Het bewaken van de volksgezondheid is niet de enige taak van de overheid, het is ook niet het enige recht wat wij hebben. We hadden tot voorheen ook het recht dat we ons mochten verenigen en dat de overheid ons niet kon vertellen dat we een mondkapje op moeten doen. Het is een weging van al die zaken en kennelijk triomfeert gezondheid boven alles.

Overigens heeft Viruswaarheid dan wel twee overwinningen gehaald, zowel avondklok 1.0 als de verplichte coronatest om naar Nederland te mogen reizen hebben ze in de beginne gewonnen.
Yaksa schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:08:
De rechter heeft vorige maand nog een uitspraak gedaan dat de gezondheid van de bevolking prevaleert boven de beperkte inperking van vrijheden van de burger.
Zo beperkt vind ik dit inperking niet. Zo'n beetje het meeste normale gedrag wat we voorheen vertoonden in de buitenruimte is gecriminaliseerd en we hebben het nog niet eens over dat je bepaalde dingen pas weer mag als je een vinkje hebt in een app.
Yaksa schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:08:
En er is geen tijdelijke wetgeving overgebleven v.w.b. terrorisme, of ik moet iets over het hoofd gezien hebben.
Laat ik dan even actueel zijn. Weet je al die mensen die nu voor opruiing veroordeeld worden? De strafbaarheid van opruiing was een onderdeel van een pakket wetten tegen terrorisme. Komt van pas, want nu kan het op een hele nieuwe doelgroep ingezet worden.

Overigens hebben bijvoorbeeld inlichtingendiensten nog al die extra bevoegdheden die ze kregen omwille van terrorisme. Een club als de NCTV bestaat ook nog steeds, hun oprichting was ook vanwege terrorisme.
anandus schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:36:
Overdrijf je niet een beetje? Tweederangsburger omdat je niet naar een musical kan gaan? :P

Voor de wet blijft iedereen gelijk, iedereen moet belasting betalen met dezelfde regels, iedereen moet even lang in de wacht staan bij het GGD-informatienummer.

Het enige is als mensen vóórdat de samenleving helemaal open gaat al gebruik willen maken van openingen (meedoen met de bèta, zeg maar :P ), dan moet dat met een test. Ook voor iedereen's gezondheid.

Maar dat maakt je nog geen tweederangsburger. Je bent geen Palestijn in Israel. Je bent geen gekleurd persoon in een Apartheid-land.
Je moet gewoon een maandje (of wat) langer wachten tot je naar de opera kan.
Maar je moet wel je medische status kenbaar maken om eventjes wat te mogen. Op basis daarvan of weigering daaraan mee te werken mag je wel uitgesloten worden van delen van de samenleving. Dat vinkje mag zelfs bepalen of jij verder kan komen dan de landsgrenzen. Zo onschuldig is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
CMD-Snake schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:59:
[...]
Die coronawetgeving is kakelvers is vergelijking met de rest. Het bewaken van de volksgezondheid is niet de enige taak van de overheid, het is ook niet het enige recht wat wij hebben. We hadden tot voorheen ook het recht dat we ons mochten verenigen en dat de overheid ons niet kon vertellen dat we een mondkapje op moeten doen. Het is een weging van al die zaken en kennelijk triomfeert gezondheid boven alles.

Overigens heeft Viruswaarheid dan wel twee overwinningen gehaald, zowel avondklok 1.0 als de verplichte coronatest om naar Nederland te mogen reizen hebben ze in de beginne gewonnen.
Zo beperkt vind ik dit inperking niet. Zo'n beetje het meeste normale gedrag wat we voorheen vertoonden in de buitenruimte is gecriminaliseerd en we hebben het nog niet eens over dat je bepaalde dingen pas weer mag als je een vinkje hebt in een app.
Laat ik dan even actueel zijn. Weet je al die mensen die nu voor opruiing veroordeeld worden? De strafbaarheid van opruiing was een onderdeel van een pakket wetten tegen terrorisme. Komt van pas, want nu kan het op een hele nieuwe doelgroep ingezet worden.
Overigens hebben bijvoorbeeld inlichtingendiensten nog al die extra bevoegdheden die ze kregen omwille van terrorisme. Een club als de NCTV bestaat ook nog steeds, hun oprichting was ook vanwege terrorisme.
Maar je moet wel je medische status kenbaar maken om eventjes wat te mogen. Op basis daarvan of weigering daaraan mee te werken mag je wel uitgesloten worden van delen van de samenleving. Dat vinkje mag zelfs bepalen of jij verder kan komen dan de landsgrenzen. Zo onschuldig is het niet.
Heel verhaal, maar waar het op neerkomt is gewoon dat jij je niet neer wil leggen bij zaken die gewoon wettelijk geregeld zijn. Je mag overal wat van vinden, dat is jouw goed recht en wanneer het je echt niet aanstaat hoe goed wij hier alles geregeld hebben dan heb je altijd nog de (wettelijke) mogelijkheid om te emigreren naar een land waar ze het veel beter voor elkaar hebben dan hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
Yaksa schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:14:
Heel verhaal, maar waar het op neerkomt is gewoon dat jij je niet neer wil leggen bij zaken die gewoon wettelijk geregeld zijn.
Omdat iets wettelijk is geregeld maakt het ook dan meteen goed? Dat is een dappere uitspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Je moet het andersom zien. Het is niet dat je geweigerd wordt omdat je iets niet wil doen, maar je wordt toegelaten omdat je wél kan laten zien dat je niet besmettelijk bent.

Het alternatief is alles nog een paar maanden extra dichthouden voor iedereen totdat we zeker weten dat corona geen gevaar meer vormt (ook na versoepelingen).

Let ook op dat het een keus is en blijft. Niemand is verplicht om te testen of te vaccineren of je medische gesteldheid kenbaar te maken of wat dan ook.

Maar ik blijf de term tweederangsburger zeer onsmakelijk vinden voor iemand die een maandje niet enige extra luxe kan permitteren omdat ze niet willen laten zien dat ze geen superspreaders zijn (er zullen ook mensen bij zijn die niet willen of kunnen vaccineren, bijv).
Ze zijn net zoveel burger als jij en ik.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 22-05-2021 22:20 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
crimby schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:36:
[...]

Mooie daling weer! Volgende week onder de 2500 per dag? oOo
Het gaat hard omlaag momenteel.

Kijkend naar volgende week, dan voorzie ik dat het fors blijft dalen. Maar er zijn een aantal incidentele factoren die de R-waarde nog wat lager drukken dan hij trendmatig reeds zit.

Trendmatig moet je denken aan 0.86, actueel aan 0.80. Incidentele factoren die het verschil van -0.06 verklaren:

* vakantie effect. Dit bestaat uit twee delen: (1) minder tests uitgevoerd en (2) minder besmettingen.
Het snelste effect is het effect op het aantal tests. Zoals het weekendeffect. Dat is voorbij, sinds maandag (rapportage woensdag) zijn de tests weer op peil.
Maar: er is een tweede effect. Schoolsluitingen hebben twee weken lang het aantal feitelijke besmettingen gedrukt. Sinds deze week zijn de scholen weer open, en dat gaan we vanaf dinsdag in de cijfers zien.

* effecten van de tweede ronde versoepelingen gaan volgende week in de cijfers komen. Ik verwacht niet veel verschil, maar het is altijd iets.

* het is deze week regenachtig geweest. Misschien kan dat ook met een vertraging van een dikke week doorkomen in de tests.

Ik verwacht de komende week piekdagen richting de 3500 positieve tests. Die 2500 duurt een week langer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
anandus schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:18:
[...]
Maar ik blijf de term tweederangsburger zeer onsmakelijk vinden voor iemand die een maandje niet enige extra luxe kan permitteren omdat ze niet willen laten zien dat ze geen superspreaders zijn.
Wel een bijzondere alinea die je opschrijft. De term tweederangsburger is zeer onsmakelijk maar je zet andere wel met het grootste gemak weg als superspreader. Toch wel bijzonder hoe je twee uitersten hier weet te combineren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
anandus schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:18:
Je moet het andersom zien. Het is niet dat je geweigerd wordt omdat je iets niet wil doen, maar je wordt toegelaten omdat je wél kan laten zien dat je niet besmettelijk bent.
Het zo poneren maakt het er niet beter op, het komt op hetzelfde neer. Het blijft dat iemand geweigerd gaat worden op basis van medische status of omdat ze niet mee willen werken aan de testsamenleving.
Maar ik blijf de term tweederangsburger zeer onsmakelijk vinden voor iemand die een maandje niet enige extra luxe kan permitteren omdat ze niet willen laten zien dat ze geen superspreaders zijn.
Ze zijn net zoveel burger als jij en ik.
Ik vind het een toepasselijke term. Een vrije samenleving is pas vrij als iedereen dezelfde mogelijkheden heeft en in de testsamenleving is dat per definitie niet het geval. En dit is niet voor een maandje (of twee), dit systeem zal veel langer in stand gehouden worden. Je gaat niet voor een maand of wat al die moeite nemen van apps en back-end systemen en die zelfs op Europees niveau aan elkaar te knopen. De Jonge steekt bijna 1 miljard euro in de testsamenleving en dat is nog los van de ontwikkeling van de bijbehorende systemen. Voor een maand of twee maanden is dat een desinvestering van jewelste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
t_captain schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:19:
[...]

Het gaat hard omlaag momenteel.

Kijkend naar volgende week, dan voorzie ik dat het fors blijft dalen. Maar er zijn een aantal incidentele factoren die de R-waarde nog wat lager drukken dan hij trendmatig reeds zit.

Trendmatig moet je denken aan 0.86, actueel aan 0.80. Incidentele factoren die het verschil van -0.06 verklaren:

* vakantie effect. Dit bestaat uit twee delen: (1) minder tests uitgevoerd en (2) minder besmettingen.
Het snelste effect is het effect op het aantal tests. Zoals het weekendeffect. Dat is voorbij, sinds maandag (rapportage woensdag) zijn de tests weer op peil.
Maar: er is een tweede effect. Schoolsluitingen hebben twee weken lang het aantal feitelijke besmettingen gedrukt. Sinds deze week zijn de scholen weer open, en dat gaan we vanaf dinsdag in de cijfers zien.

* effecten van de tweede ronde versoepelingen gaan volgende week in de cijfers komen. Ik verwacht niet veel verschil, maar het is altijd iets.

* het is deze week regenachtig geweest. Misschien kan dat ook met een vertraging van een dikke week doorkomen in de tests.

Ik verwacht de komende week piekdagen richting de 3500 positieve tests. Die 2500 duurt een week langer.
Nja als de piekdagen op 3500 zitten door de scholen vind ik het ook erg mooi. Enige voorspellingen op kliniek en ic opnames?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 16:32

boesOne

meuh

Mfpower schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:24:
[...]

Deze versoepeling biedt geen keuze voor docenten of ouders. Ik vind dat een groot verschil. Ik ben nog niet gevaccineerd dus mijd bepaalde situaties. Hiermee kan dat niet. En met nog enkele weken in het verschiet lijken mensenlevens me heel wat waard. Maar gezien de hoeveelheid Corona doden (30k) in dit land is het inderdaad zo dat de overheid daar niet erg veel om lijkt te geven. 60-70k lopen bij de fysio voor revalidatie en dat is nog niet het hele plaatje. Veel mensen denken zo makkelijk omdat ze het idee hebben dat het hun wel niet zal overkomen.
De oudere docenten van rond de 50 bij ons zien dit helemaal niet zitten, net niet gevaccineerd en ineens weer in een net te klein lokaal met 30 pubers die sowieso nergens op letten. Waar er eerst in bochten gewrongen moest worden om les op school mogelijk te maken nu ''ineens'' alsof er nks meer aan de hand is.
Je krijgt pechvogels die nog even goed de lul zijn vlak voor ze gevaccineerd zouden worden. Moet het nog zien...

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

CMD-Snake schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:24:
[...]

Het zo poneren maakt het er niet beter op, het komt op hetzelfde neer. Het blijft dat iemand geweigerd gaat worden op basis van medische status of omdat ze niet mee willen werken aan de testsamenleving.

[...]

Ik vind het een toepasselijke term. Een vrije samenleving is pas vrij als iedereen dezelfde mogelijkheden heeft en in de testsamenleving is dat per definitie niet het geval. En dit is niet voor een maandje (of twee), dit systeem zal veel langer in stand gehouden worden. Je gaat niet voor een maand of wat al die moeite nemen van apps en back-end systemen en die zelfs op Europees niveau aan elkaar te knopen. De Jonge steekt bijna 1 miljard euro in de testsamenleving en dat is nog los van de ontwikkeling van de bijbehorende systemen. Voor een maand of twee maanden is dat een desinvestering van jewelste.
Helemaal mee eens. We moeten ons enorm zorgen maken. Het is met veel van dit soort zaken dat mensen door de pragmatiek die er aan hangt niet doorzien dat we mogelijk in een controlestaat komen. Ik vind echt dat de gronden van onze vrije samenleving wankelen en mensen trappen er zo in. Er zitten zoveel fundamentele en praktische bezwaren aan dat er echt een fundamenteel debat aan vooraf hoort te gaan. Dat mist volledig. In die zin valt ook de (Europese) volksvertegenwoordigers echt wel iets te verwijten.

In het green certificate topic heb ik dat een beetje aangestipt. Maar het echte fundamentele probleem is dat de meeste mensen niet zien dat dit een probleem is. Ik snap dat in deze crisis testen en vaccinaties nodig zijn om tijdelijk te kunnen bewegen maar dat er een heel app en backend systeem aan hangt wat potentieel als een black box voor de gebruiker werkt is écht heel eng (sorry computer says no, gaat u maar weer naar huis).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
Woensdag 12 mei was er een commissievergadering, ik heb even die presentaties erbij gepakt.
Het viel mij in het verleden op dat de voorspellingen vaak te negatief zijn geweest,

Volgens het meest optimistische scenario vanuit het LCPS zou de bezetting op 20 mei 2300 zijn (in werkelijkheid 1900).
We zitten nu op het niveau dat het LCPS pas rond 5 juni voorzien had.

Het RIVM echter zat deze keer vrij goed met hun voorspellingen op 12 mei, we volgen hun "groene lijn" nagenoeg precies, alleen de dagelijks ZH-opnames liggen iets hoger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dabZYc_j7wAwBaC4hcKOnJsCI78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2mQUgXw4FK0ZFhNuPiv8fwlQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
crimby schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:35:
[...]

Nja als de piekdagen op 3500 zitten door de scholen vind ik het ook erg mooi. Enige voorspellingen op kliniek en ic opnames?
Kliniek is altijd te grillig geweest en de definitienvan wat nou een “corona patiënt op
de verpleegafdeling” is, te onduidelijk.

Voor de IC opnames voorspel ik ongeveer:
- deze week 200
- volgende week 140
- de week daarna 100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Yaksa schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:31:
[...]

UV-straling (van de zon bedoel je waarschijnlijk) heeft hier weinig tot niets mee te maken.
De UV-straling die het aardoppervlak bereikt is namelijk UV-A en UV-B straling.
Daar hebben virussen weinig last van, de warmte (opdrogen) is vele malen effectiever.
UV-C straling daarentegen is dodelijk voor de meeste virussen, echter de dampkring houdt deze tegen.
Ik ben me aan het inlezen. Hoe kom je aan deze stelling? Er wordt toch ook anders over gedacht:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7300806/

En hier wordt ook UV-straling gebruikt voor decay:
https://www.dhs.gov/scien.../sars-airborne-calculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
t_captain schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:30:
[...]

Kliniek is altijd te grillig geweest en de definitienvan wat nou een “corona patiënt op
de verpleegafdeling” is, te onduidelijk.

Voor de IC opnames voorspel ik ongeveer:
- deze week 200
- volgende week 140
- de week daarna 100.
IC wekelijkse nieuwe opnames bedoel je? Dus gemiddeld 28/29 per dag? Dat zou een verhoging zijn toch? Of bedoel je deze week als in nu tot en met morgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Ik blijf het herhalen, maar ieder die bekend met de wetgeving is weet dat het recht op vereniging conditioneel is en dat de overheid het volk tot stappen kan verplichten onder de noemer volksgezondheid. Dat ze het het niet doen heeft trouwens een compleet andere oorzaak.
Allereerst dat was niet mijn argument, maar ik hap toch.
Ten tweede de avondklok had een technisch gat waar heel wetgevend Nederland voor gewaaschuwd had waarvan ze ook wiste dat ze het gat binnen een paar dagen gedicht zou worden. Alleen heeft de wetgever gewacht daar mee gewacht. Bijna ieder jurist kon voorspellen hoe dat zou uitpakken.
Ten derde, de verplichte coronatest bij terugreis ging over de persoonlijke situatie van Meneer Pols (die zich graag voordoet als "advocaat", maar in werkelijkheid dat niet is) en de uitspraak gaat ook alleen over zijn situatie. Het is alleen door die dansleraar met 0% kennis van feiten leuk verpakt als overwinning voor zijn wappies.

Staat 1, Pols 1 en Viruswaarheid 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
crimby schreef op zondag 23 mei 2021 @ 00:00:
[...]

IC wekelijkse nieuwe opnames bedoel je? Dus gemiddeld 28/29 per dag? Dat zou een verhoging zijn toch? Of bedoel je deze week als in nu tot en met morgen?
Vorige week hebben we zo uit mijn geheugen tussen de 240 a 250 IC opnames gehad. Mijn prognose voor die week was iets hoger, namelijk 260.

Deze week ma-do staan er al 120 (gemiddeld 30 per dag). Dat is op koers voor 210, maar vrijdag en zaterdag lijken lager te koersen. We lijken dus deze week wederom iets onder mijn prognose te landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
t_captain schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:35:
[...]

Vorige week hebben we zo uit mijn geheugen tussen de 240 a 250 IC opnames gehad. Mijn prognose voor die week was iets hoger, namelijk 260.

Deze week ma-do staan er al 120 (gemiddeld 30 per dag). Dat is op koers voor 210, maar vrijdag en zaterdag lijken lager te koersen. We lijken dus deze week wederom iets onder mijn prognose te landen.
Check! Dus week 20 200, week 21 140 etc. Dat zou heel fijn zijn. Dan zit je op een gemiddelde van 20, weer een stuk lager dan deze week.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
DevWouter schreef op zondag 23 mei 2021 @ 01:33:
Ik blijf het herhalen, maar ieder die bekend met de wetgeving is weet dat het recht op vereniging conditioneel is en dat de overheid het volk tot stappen kan verplichten onder de noemer volksgezondheid. Dat ze het het niet doen heeft trouwens een compleet andere oorzaak.
Zowat elk grondrecht is conditioneel, behalve religie. De vraag is alleen of een moderne Westerse samenleving zo zijn principes in de uitverkoop moet zetten. In dat opzicht zijn ze totaal failliet gegaan, vroeger gaven mensen hun vege lijf voor hun principes, nu geven we onze principes voor ons vege lijf.

Wat mij betreft zijn ze doorgeslagen in het beschermen van de volksgezondheid, ze bemoeien zich nu met zaken waar ze geen zeggenschap hebben wat mij betreft. Daaronder vallen voor mij zaken als vertellen of ik mensen thuis mag ontvangen en ook of je een mondkapje op moet of niet en al helemaal of je getest moet worden om ergens heen te mogen of het land te verlaten of betreden. Dat laatste heeft De Jonge op een zeer kwalijke manier ingericht. Hij wist dat het een mensenrechtenschending is om staatsburgers aan de grens te weigeren, dus laat hij de vervoerder de boeman zijn. Toch komt het feitelijk op hetzelfde neer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:37
anandus schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:36:
[...]
Cultuur en samenleving zijn blijkbaar voor heel veel mensen optioneel en worden gebruikt om het punt te ridiculiseren. :|
1. We maken een tweedeling tussen gevaccineerd en wel gevaccineerd, dus dat onderscheid maken we wel.
2. Er is geen afzienbaar einde aan het prikken, zal eerder jaren dan maanden duren.
3. We gaan hier over een ethische barrière waarbij we rechten hangen aan iemands gezondheid en dit centraal gaan registreren.

Het is niet onlogisch dat we naar een certificaat kijken, maar het gepoehpoeh is echt heel eng en naief.
DevWouter schreef op zondag 23 mei 2021 @ 01:33:
[...]

Dat iets kan is nog geen reden om het goed te vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 23-05-2021 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 19:57
CMD-Snake schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:48:
[...]

Zowat elk grondrecht is conditioneel, behalve religie. De vraag is alleen of een moderne Westerse samenleving zo zijn principes in de uitverkoop moet zetten. In dat opzicht zijn ze totaal failliet gegaan, vroeger gaven mensen hun vege lijf voor hun principes, nu geven we onze principes voor ons vege lijf.

Wat mij betreft zijn ze doorgeslagen in het beschermen van de volksgezondheid, ze bemoeien zich nu met zaken waar ze geen zeggenschap hebben wat mij betreft. Daaronder vallen voor mij zaken als vertellen of ik mensen thuis mag ontvangen en ook of je een mondkapje op moet of niet en al helemaal of je getest moet worden om ergens heen te mogen of het land te verlaten of betreden.
Dat laatste heeft De Jonge op een zeer kwalijke manier ingericht. Hij wist dat het een mensenrechtenschending is om staatsburgers aan de grens te weigeren, dus laat hij de vervoerder de boeman zijn. Toch komt het feitelijk op hetzelfde neer.
Mag dat nooit of hangt het voor jou nog af van hoe erg de "ziekte" is? Stel je hebt ebola?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
crimby schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:37:
[...]

Check! Dus week 20 200, week 21 140 etc. Dat zou heel fijn zijn. Dan zit je op een gemiddelde van 20, weer een stuk lager dan deze week.
En het lijkt zeker haalbaar. Sinds donderdag koersen we tussen 20 en 25 IC opnames per dag. Het is denkbaar dat het daggemiddelde reeds in de eerste helft van komende week door de 20 zakt (en we dus weer iets onder de prognose uitkomen).

Op dit moment is het vaccinatie-effect heel sterk. Van prik naar voorkoming van IC opname zit een typische vertraging van 4 weken. Eind april waren we bezig om in het midden van de IC risicogroepen te prikken. Bovendien werkt komende week de schoolvakantie nog door. Veel scholen waren dicht van 1 tot 16 mei. Incubatietijd typisch 5 dagen, typische vertraging van incubatie naar de poort van de IC een dag of 8. En dan 1 of 2x de generatietijd omdat het niet de kinderen maar de grootouders zijn die op de IC belanden. Het geeft een vertraging van school naar IC met een verwachting van ~18 met brede range van ~11 tot ~27 dagen. Daar zitten we de komende week nog middenin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:30

Amphiebietje

In de blubber

roffeltjes schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:12:

3. We gaan hier over een ethische barrière waarbij we rechten hangen aan iemands gezondheid en dit centraal gaan registreren.
...

Serieuze vraag: Heb jij enige ervaring met ernstige, levensbelemmerende aandoeningen waardoor mensen allerlei dingen niet kunnen doen, of handicaps waarvoor speciale wettelijke bepalingen bestaan om mensen te beschermen, of mensen die langdurig arbeidsongeschikt zijn?

Want buiten corona vindt het hangen van rechten aan iemands gezondheid (via wet of anders) al lang plaats, en voor een deel is dat ook centraal geregistreerd.
Pagina: 1 ... 14 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.