Dit is alleen niet echt een mening te noemen. We hebben net alles versoepeld, we zien dat de besmettingen veel harder oplopen dan verwacht en omdat daar vragen over zijn zouden we ons richten op zero-covid? Terwijl helemaal niemand het daar over heeft, sterker nog, overal wordt gezegd dat we er voorlopig nog niet van af zijn en dat we dus een balans moeten zoeken wat zeker niet zero-covid is. En dat stuk word ik moe van, dingen worden veel teveel overdreven. We gaan niet per direct naar code zwart, maar we gaan ook niet per direct terug naar een complete lockdown. Er is nu sprake van cafés sluiten, erg jammer, maar toch echt niet een lockdown of sturen op zero-covid te noemen.
Persoonlijk word ik erg moe van de naïviteit van het kabinet en het warrige beleid. De cijfers waar het nu over gaat roepen we onderhand anderhalf jaar van dat je er niet echt op kunt sturen en dat het om zorgcijfers gaat. Nu ineens wordt het feit dat de zorgcijfers alles behalve zorgwekkend zijn genegeerd en zijn de besmettingen ineens leidend.
Het punt is dat je in verschillende andere landen ziet dat de zorgcijfers gaan stijgen ondanks de vaccinatiegraad. Het gaat dus wel degelijk nog steeds om de zorgcijfers en niet de besmettingen. Maar die zorgcijfers stijgen vertraagd met de besmettingen en zullen pas over een paar weken gaan stijgen. Als het aantal besmettingen zo door blijft stijgen ben je dan echter erg laat om in te grijpen.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het kabinet gewoon totaal niet nagedacht had over de internationale consequenties. Volgens mij dachten ze het in NL wel lekker te kunnen laten rommelen onder de jeugd en zolang de IC het redt is er niets aan de hand. Het is alsof De Jonge 's ochtends wakker schrok en zich ineens bedacht dat we dan het land niet meer uit kunnen.
Het grote probleem is dat ze verwacht hadden dat de besmettingen langzaam weer op zouden lopen, ze hadden geen vertienvoudiging verwacht binnen anderhalve week. Daarmee heb je nl. 2 problemen, 1 dat de ziekenhuizen weer sneller vol gaan lopen en 2 dat we als land naar rood gaan en daarmee onze vakantiegangers een probleem krijgen.
Ik snap de zorg, maar het afdwingen van maatregelen is gewoonweg te vroeg. Ik moet namelijk ook nog zien of deze groei door zet of dat het simpelweg een golf is van de eerste week feesten waarin werkelijk waar iedereen alle regels en verstand genegeerd heeft.
Je ziet nu al meerdere dingen gebeuren die positief uit te leggen zijn:
• horeca en gemeenten zien zelf in dat je niet achterover kunt zitten en er vanuit gaan dat het TvT-systeem alles voor je op lost
Maar dit geeft al aan dat er maatregelen komen. Ongeacht of die van de regering of de gemeente komt zijn dat maatregelen. En het ging er juist om dat die maatregelen onzin waren en dat we daarmee zouden sturen op zero-covid. Dit punt pleit dus vooral voor wat ik en veel anderen ook zeggen dat er te snel versoepeld is en er maatregelen nodig zijn.
• bij veel mensen sluipt nu toch het gezond verstand erin dat helemaal zonder rem van god los gaan misschien toch iets minder handig is.
Dat gezond verstand hebben we niet (iig veel mensen niet), dat is de laatste tijd wel duidelijk geworden. Alhoewel ik het niet eens zozeer gezond verstand zou willen noemen, voor jongeren is de impact van covid nu eenmaal klein, dus als je die verteld dat ze los mogen gaan doen ze dat. En dan krijg je het echt niet voor elkaar dat die zich nog aan allerlei maatregelen houden, zo werkt een puber/jongere nu eenmaal niet. Dus zolang die cafés open zijn zullen ze vol zitten en zullen er weinig mensen zich aan de maatregelen houden. En laten we wel wezen dat kan ook gewoon niet, alsof je in een café afstand gaat/kunt houden?
• na versoepelingen heb je altijd een golf waar in iedereen z'n kansen pakt, daarna zwakt het altijd snel af naar een matiger niveau.
Dat heb ik nog niet echt gezien, ik zie vooral dat mensen (logisch) de ruimte pakken die ze krijgen. Vanaf versoepelingen zie je dan ook de cijfers gestaag stijgen of juist minder hard dalen.
• jongerenvakanties zullen op de rem gaan omdat velen al geweest zijn en veel landen ook weer strenger worden.
Maar dat is nu juist een gevolg die je wilt voorkomen. Als we als land naar rood gaan en daardoor niet meer kunnen reizen is dat toch juist een enorme maatregel (van andere landen) die je juist wilt voorkomen?
• vaccinaties lopen nog steeds op, nu ook onder de 18.
Vandaar ook dat we te snel zijn geweest met versoepelen. Had de grote stappen een maandje later gezet en de vaccinatiegraad was al veel beter in de richting geweest van wat nodig is om de boel niet te laten exploderen.
In mijn optiek kan deze groei van zichzelf al onmogelijk zo doorgaan. Daarnaast is in de zorg nog niets te zien, het het VK wel maar die cijfers kan je niet één op één over nemen. Ook daar is wat dat betreft vooralsnog geen echte crisis.
Die cijfers kun je in zoverre doortrekken dat wij ongeveer net zo ver zijn met vaccineren. Grotendeels zullen we hier dus hetzelfde patroon volgen. Verder stijgt het aantal besmettingen hier veel harder dan daar, dus ook de zorg zal straks sneller gaan stijgen (als we geen maatregelen nemen)
In die zin kan je twee kanten op, accepteren en bijsturen als het mis gaat of op basis van aannames preventief ingrijpen. De risico-aversiteit van het kabinet lijkt nu ineens heel erg te veranderen en we lijken erg op andere cijfers te gaan sturen. Dat is op z'n minst vraagtekens waard.
Alleen sturen we helemaal niet op andere cijfers. Alles wijst er op dat we straks weer veel mensen in het ziekenhuis gaan krijgen door deze versoepelingen. De link tussen besmettingen en ziekenhuis is weliswaar minder geworden door vaccinatie, maar zeker nog aanwezig. Dan kun je weer gaan afwachten totdat het ziekenhuis half vol ligt en dan bij gaan sturen, je kunt ook om je heen kijken, zien dat het de verkeerde kant op gaat en kijken wat je er aan kunt doen, Want laten we heel simpel zijn, nu zou het gaan om wat strengere controles/cafés dicht. Maar als je nu niets doet en wacht tot het ziekenhuis vol aan het lopen is heb je het over een lockdown.
We hebben al zo vaak gezien dat afwachten zorgt voor strengere maatregelen. Dus laten we nu eens op tijd bijsturen en zorgen dat het daardoor meevalt.