redwing schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:35:
[...]
Ik word echt een beetje moe hiervan. Het aantal besmettingen is in iets meer dan een week vertienvoudigt en lijkt ook nog wel even door te stijgen. We zien in b.v. de UK dat het aantal mensen in het ziekenhuis hierdoor ook weer zal gaan stijgen (maar wel minder hard dan voorheen door de vaccinaties). En dan vind je het raar dat er een rem op wordt gezet? Dat heeft niets met zero covid te maken, maar met comon sense.
Waar word je dan precies moe van? Dat mensen een andere mening hebben?
Persoonlijk word ik erg moe van de naïviteit van het kabinet en het warrige beleid. De cijfers waar het nu over gaat roepen we onderhand anderhalf jaar van dat je er niet echt op kunt sturen en dat het om zorgcijfers gaat. Nu ineens wordt het feit dat de zorgcijfers alles behalve zorgwekkend zijn genegeerd en zijn de besmettingen ineens leidend.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het kabinet gewoon totaal niet nagedacht had over de internationale consequenties. Volgens mij dachten ze het in NL wel lekker te kunnen laten rommelen onder de jeugd en zolang de IC het redt is er niets aan de hand. Het is alsof De Jonge 's ochtends wakker schrok en zich ineens bedacht dat we dan het land niet meer uit kunnen.
Ik snap de zorg, maar het afdwingen van maatregelen is gewoonweg te vroeg. Ik moet namelijk ook nog zien of deze groei door zet of dat het simpelweg een golf is van de eerste week feesten waarin werkelijk waar iedereen alle regels en verstand genegeerd heeft.
Je ziet nu al meerdere dingen gebeuren die positief uit te leggen zijn:
• horeca en gemeenten zien zelf in dat je niet achterover kunt zitten en er vanuit gaan dat het TvT-systeem alles voor je op lost
• bij veel mensen sluipt nu toch het gezond verstand erin dat helemaal zonder rem van god los gaan misschien toch iets minder handig is.
• na versoepelingen heb je altijd een golf waar in iedereen z'n kansen pakt, daarna zwakt het altijd snel af naar een matiger niveau.
• jongerenvakanties zullen op de rem gaan omdat velen al geweest zijn en veel landen ook weer strenger worden.
• vaccinaties lopen nog steeds op, nu ook onder de 18.
In mijn optiek kan deze groei van zichzelf al onmogelijk zo doorgaan. Daarnaast is in de zorg nog niets te zien, het het VK wel maar die cijfers kan je niet één op één over nemen. Ook daar is wat dat betreft vooralsnog geen echte crisis.
In die zin kan je twee kanten op, accepteren en bijsturen als het mis gaat of op basis van aannames preventief ingrijpen. De risico-aversiteit van het kabinet lijkt nu ineens heel erg te veranderen en we lijken erg op andere cijfers te gaan sturen. Dat is op z'n minst vraagtekens waard.