• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jadjong schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:45:
[...]

https://www.ad.nl/politie...s-gaat-het-niet~a8a576e7/

Net als vakantie hebben feestende tieners een tijdslot van 2-3 maanden voor feesten in binnen en buitenlucht. Daarna is de zomervakantie voorbij of speelt het weer parten. Preventief nog twee maanden wachten voor je alles los laat betekend dat je niet eens geprobeerd hebt om uitbundig feesten toe te staan.

Ik vind het stoer dat het geprobeerd is, wel jammer dat de fout bij een ander gelegd wordt in plaats van 'experiment mislukt, terug naar de tekentafel'.
En dan nog... Als je dit al wilt 'proberen', doe je niet alles in deze mate tegelijk.

Was lekker begonnen met kleinschaliger buiten festivals. Over drie weken groter, drie weken later de kroegen. Dit maakt de meetbaarheid wederom ruk.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
R.van.M schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:40:
[...]Dat is precies de reden waarom contact tracing zo belangrijk is. Als je het niet doet ga je maar in het wilde weg maatregelen nemen.
Je wilt inzichtelijk hebben hoeveel besmettingen op een buitenlucht evenement hebben plaatsgevonden, hoeveel in de 1,5m kroeg en hoeveel in de discotheek.
Op basis daarvan kun je besluiten wat door kan gaan en wat niet
Dat inzicht probeert men te krijgen door BCO.
Ook op te vragen via het CoronaDashboard trouwens: Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:26
MikeyMan schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:54:
[...]

En dan nog... Als je dit al wilt 'proberen', doe je niet alles in deze mate tegelijk.

Was lekker begonnen met kleinschaliger buiten festivals. Over drie weken groter, drie weken later de kroegen. Dit maakt de meetbaarheid wederom ruk.
Precies.. ik vermoed dat de buitenevenementen een veel lagere besmettingsgraad hebben dan de binnenevenementen, maar omdat het nu uit de hand loopt zullen we weer met hagel moeten schieten in plaats van gericht.

Waarschijnlijk hadden we een mooie festival zomer kunnen hebben met relatief weinig gevaar maar ik denk dat we er nu niet meer aan ontkomen om alles weer af te lassen

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Je bedoelt zoiets als Fieldlabs?
De evenementen zijn aangegrepen om toegepast praktijkonderzoek te doen naar het gedrag van bezoekers en naar maatregelen waarmee grotere groepen mensen ten tijde van een pandemie op een veiligere en verantwoorde manier bij elkaar kunnen komen.
https://fieldlabevenementen.nl/

Hier hun advies inzake openingsplan.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:00:
[...]

[...]

Nee ik bedoel niet fieldlabs. Dat was een farce, waarbij geen enkele controle achteraf was. En geen enkel inzicht in de besmettingen.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 08-07-2021 18:02 ]

• Bananenplant
  • Laatst online: 22:09
Wat ik ook nog wel spannend vind: er zijn onder andere veel studenten besmet. Trekken die straks niet massaal naar hun ouders voor de zomer :X ?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:03

ultimateharry

Team Slayer:-)

Wolly schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:00:
[...]

[...]

Ja dat Fieldlabs is in ieder geval niet gedaan op basis van de Delta-variant, dus kan in principe de prullenbak in.

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:01:
[...]

Nee ik bedoel niet fieldlabs. Dat was een farce, waarbij geen enkele controle achteraf was.
Dat dacht ik ook, maar in het advies reppen ze over het besmettings- en hospitalisatie risico en het aantal besmettingen per 100.000 per uur. Weliswaar als TNO onderzoek in een bijlage bij het advies, maar toch.

Die Fieldlab hype heeft ons toch mooi maanden bezig gehouden :+

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56
*knip* don't feed the troll

[ Voor 84% gewijzigd door ZieMaar! op 09-07-2021 09:21 ]

• Wolly
  • Niet online
ultimateharry schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:02:
[...]

Ja dat Fieldlabs is in ieder geval niet gedaan op basis van de Delta-variant, dus kan in principe de prullenbak in.
Je gaat niet door voor de koelkast.
Fieldlab Evenementen is op zoek naar meerdere bouwstenen die bijdragen aan preventie en reductie van het risico van verspreiding van het Covid-19 virus (of eventueel toekomstige varianten). Daarmee zorgen we voor een veilige omgeving waarin de normale bezetting tijdens evenementen weer mogelijk is.
https://fieldlabevenementen.nl/bouwstenen/

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:03:
[...]

Dat dacht ik ook, maar in het advies reppen ze over het besmettings- en hospitalisatie risico en het aantal besmettingen per 100.000 per uur. Weliswaar als TNO onderzoek in een bijlage bij het advies, maar toch.

Die Fieldlab hype heeft ons toch mooi maanden bezig gehouden :+
Gelukkig zorgt daar de wel testen - geen maatregelen ook al voor het hoogste aantal besmettingen. :X

En da's nog met matige testbereidheid achteraf ook. :F

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 08-07-2021 18:09 ]

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:08:
[...]

Gelukkig zorgt daar de wel testen - geen maatregelen ook al voor het hoogste aantal besmettingen. :X

En da's nog met matige testbereidheid achteraf ook. :F
Dan ga je je toch achter de oren krabben over de mensen die dit verhaal van voor tot achter aan ons verkocht hebben :X
Minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge verbaast zich ook over de snelle stijging van het aantal coronabesmettingen.
https://www.rtlnieuws.nl/...besmettingen-dit-gaat-wel

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-01 08:34

Sorcerer8472

Mens sana?

In het VK nemen ziekenhuisopnames weer toe en zijn er zelfs problemen met ambulancecapaciteit waardoor gewone zorg ook vertraagd wordt.

Aangezien wij nu in een veel hardere stijging zitten dan het VK is het niet ondenkbeeldig dat wij dit ook kunnen verwachten als jongeren hun ouders, familie e.d. besmetten.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• ultimateharry

ultimateharry

Bouwstenen voor toekomstige varianten my ass. Dat zou ik ook in de toelichting schrijven als branche-vereniging ja.
Parameters voor Delta-vergelijkbare variant (voor zover we die al hebben kunnen determineren) kom ik niet tegen, dus per definitie niet bruikbaar.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sorcerer8472 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:11:
In het VK nemen ziekenhuisopnames weer toe en zijn er zelfs problemen met ambulancecapaciteit waardoor gewone zorg ook vertraagd wordt.

Aangezien wij nu in een veel hardere stijging zitten dan het VK is het niet ondenkbeeldig dat wij dit ook kunnen verwachten als jongeren hun ouders, familie e.d. besmetten.
Ja maar jongeren worden niet ziek...

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:35
Wolly schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:10:
[...]

Dan ga je je toch achter de oren krabben over de mensen die dit verhaal van voor tot achter aan ons verkocht hebben :X

[...]

https://www.rtlnieuws.nl/...besmettingen-dit-gaat-wel
Even een tijdslijn.

13(!) dagen geleden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1lxz3bUl4kkB1iK1oEvdiWpUXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Sm5tZPwL2feMXlfG5AIusEq.png?f=fotoalbum_large

6 dagen geleden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCe57wfhRuLHkFkOcX4XoXMXsp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PDmBR8KzVXs7pl3GfWlbK6sc.png?f=fotoalbum_large

2 dagen geleden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hf_s5ON4x5SrkfuOMzci45jCW2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W3z0yELAkvZCDJ3virfxdK0n.png?f=fotoalbum_large

Vandaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebO_E6KOkcP_MoUSusgFEQW6ZJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wuMb3p1NJyZK2iFmsacVYYYF.png?f=fotoalbum_large

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:32

franssie

Save the albatross

renegrunn schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:15:
[...]

Even een tijdslijn.

13(!) dagen geleden
[Afbeelding]

6 dagen geleden
[Afbeelding]

2 dagen geleden
[Afbeelding]

Vandaag
[Afbeelding]
yup - het TVT is zelf niet goed getest en dan heeft men Delta voor het gemak genegeerd - dan krijg je het huidige beeld als resultaat. Zat mensen in dit topic die weten hoe je moet testen en dat al riepen, maar tsja politiek gaat niet om logisch nadenken helaas.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:58
Bananenplant schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:01:
Wat ik ook nog wel spannend vind: er zijn onder andere veel studenten besmet. Trekken die straks niet massaal naar hun ouders voor de zomer :X ?
De ouders die veelal 1 of 2 prikken hebben gehad van het vaccin waarvan meermaals is beweerd dat het ernstige klachten en ziekenhuisopnames voorkomt (ook na de eerste prik)?

Ik snap de heisa niet zo eigenlijk, of ergens is er misinformatie verspreid.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:26
Inderdaad, al durf ik de stelling wel aan dat de oorzaak vrijwel uitsluitend bij evenementen en/of nachtclubs zit.
https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen

Als de andere versoepelen op het gebied van niet feest gerelateerde Horeca, het grotendeels opheffen van mondmaskerplicht of meer flexibiliteit rondom (zelf) sporten een noemenswaardige oorzaak was hadden we ook buiten de groepen 10-19 en 20-29 een grotere stijging moeten zijn.

Het is dan inderdaad alleen jammer voor festivals of evenementen in de buitenlucht, de verhoudingen tussen dat en nachtclubs is nu niet sterk genoeg te onderbouwen waardoor de enige juist keuze vooralsnog een sluiting voor beide is.

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-01 00:16
LA-384 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:20:
[...]

De ouders die veelal 1 of 2 prikken hebben gehad van het vaccin waarvan meermaals is beweerd dat het ernstige klachten en ziekenhuisopnames voorkomt (ook na de eerste prik)?

Zoek voor de grap eens op hoeveel van die groep ouders van 10-29 jarigen (grofweg tussen de 30 en de 60?) nog niet volledig (inclusief twee weken wachten na het tweede shot) zijn gevaccineerd. Dat zijn er heel erg veel! Daar zitten dus potentieel ook nog best veel mensen bij die in het ziekenhuis kunnen belanden.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Da's de enige waar ik door gelopen ben ;)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
[...]

Of mensen letten niet op de berichtgeving hierover.

1e ja, 2e nog lang niet. En die bescherming, zeker van een enkele prik, geldt voor de eerdere versies, niet (of beter: een stuk minder) voor Delta.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Je bent er zelf in ieder geval een aardige poging toe aan het doen :N

• LA-384
MikeyMan schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:30:
[...]

Je bent er zelf in ieder geval een aardige poging toe aan het doen :N
Ik dacht toch zeker dat ik het minister de Jonge meermaals heb horen zeggen, maar een bron die zwart op wit schrijft krijg ik idd niet 1,2,3 gevonden.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-01 15:35

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
ijdod schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:24:
[...]

1e ja, 2e nog lang niet. En die bescherming, zeker van een enkele prik, geldt voor de eerdere versies, niet (of beter: een stuk minder) voor Delta.
Dat valt enorm mee, bij Pfizer (wat bijna iedereen krijgt) althans.

ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-12-2025
ijdod schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:24:
[...]

Ook bij de delta-variant geeft 1 prik Pfizer (termijn erna weet ik niet) ook 92% bescherming tegen ERNSTIGE ziekte. Twee prikken pfizers geeft beschermng van rond de 96%

Die dalende effectiviteit is vooral voor milde ziekte/symptonen. Het grootste probleem is bij d berichtgeving dat de operationalisatie van 'effectiviteit' niet consistent is.

bron: Marc Bonten die artikelen deelde hierover :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LA-384 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:32:
[...]

Ik dacht toch zeker dat ik het minister de Jonge meermaals heb horen zeggen, maar een bron die zwart op wit schrijft krijg ik idd niet 1,2,3 gevonden.
Daar zit het probleem niet. Het probleem zit erin dat je de aantallen gevaccineerden aardig overschat.

Nog maar eens dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zsqjnjPnN-9YFnpBaXLG0rv77c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QPl6AuemqRYgJshdtAKy2C5P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JftrkD3NIfT_wtJe7Van-WGyRuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZkUgsQpLuPgkVdJQGRl9yLfi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 08-07-2021 18:34 ]

• St@m
  • Registratie: December 2001

St@m

@ Your Service

MikeyMan schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:33:
[...]

Daar zit het probleem niet. Het probleem zit erin dat je de aantallen gevaccineerden aardig overschat.

Nog maar eens dan:

[Afbeelding]
In mijn beleving heeft iedereen die het wil en in de risicogroep valt al lang een 1e prik gehad :?

Met een 1e prik ben je voldoende beschermd tegen een ernstig ziekteverloop. Al zal er vast een uitzondering uit de hoed getoverd worden binnenkort (gok zo 8 op de 100)

Tieners zijn inmiddels aan de beurt voor een eerste prik, waarom je als vijftiger dan nog geen prik hebt kunnen krijgen is mij een raadsel.

[ Voor 8% gewijzigd door St@m op 08-07-2021 18:38 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

DutchOwnage schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:49:
[...]

Fijn om te lezen, die Epsilon variant :X
The effectiveness of current shots could be reduced by 50 to 70 percent against the strain, which was first found in May 2020, according to the study.
Heeft inmiddels ruim de tijd gehad dominant te worden dus.

Default blanke hetero

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:24
St@m schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:35:
[...]

In mijn beleving heeft iedereen die het wil en in de risicogroep valt al lang een 1e prik gehad :?

Met een 1e prik ben je voldoende beschermd tegen een ernstig ziekteverloop. Al zal er vast een uitzondering uit de hoed getoverd worden binnenkort (gok zo 8 op de 100)
Iedereen die wil en kan, de groep die niet kan is wel “ ‘t haasje” als t ontspoort

• St@m

St@m

@ Your Service

rik86 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:36:
[...]

Iedereen die wil en kan, de groep die niet kan is wel “ ‘t haasje” als t ontspoort
Tja.. ik geloof niet dat dat heel veel mensen zijn. En ook niet dat ze allemaal een ernstig ziekteverloop zullen kennen (dat is al vrij zeldzaam)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-12-2025
rik86 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:36:
[...]

Ja, en niet elke GGD heeft mensne even snel kunnen inplannen ook. Ik krijg als (griepprikgroeper van 40+) pas over 1,5 week m'n tweede shot. De GGD twente was erg laat met opschalen, moest dus 6 weken wachten. toen gingen ze opschalen, iedereen die na mij mocht bellen kreeg een plekje voor mij. Toen ik dat hoorde, ik dus bellen. Waren ze alweer vol :D

Maar aangezien de eerset al prima beschermd tegen ziekte, begin ik nu wel weer meer te leven. Sinds 1,5 jaar weer echt naar de sportschool, weer terrasjes gepakt, ga weer 1 dag in de week naar kantoor (he 1,5 jaar binnen gezeten). Ik heb echt een depressie nauwelijks ontweken de afgelopen 1,5 jaar (ivm ptss op gezondheidsproblemen).

[ Voor 22% gewijzigd door Adlermann op 08-07-2021 18:40 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Tsjah, beleving kunnen we niet zoveel mee...

Feit blijft dat er nog letterlijk miljoenen mensen niet gevaccineerd zijn. Om verschillende redenen.

En ik heb eerder betoogd dat risicogroep ook een fluïde begrip is. Veel ziektebeelden uiten zich pas op latere leeftijd. Dus er zal onder relatieve jongeren een beste groep zijn die stiekem wel risico loopt.

Dit hoeft op zich geen probleem te zijn. Totdat de 5500 besmettingen van vandaag er morgen 11000 zijn, zaterdag 22000, zondag 44000 en maandag 88000. Dan worden het ineens hele grote getallen, waarbij ook lage risicopersentages voor druk op de zorg gaan zorgen.

• LA-384
[...]

Nog maar eens dan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die tweede prik doet er niet toe in hetgeen ik schreef. De bewering is dat je ook na 1 prik (althans pfizer/Moderna) al zeer goed beschermd bent tegen ernstige klachten cq ziekenhuisopname. Dat lijkt mij toch leidend in het corona beleid en niet hoeveel keer de testuitslag "positief" aangeeft, ongeacht of er überhaupt klachten zijn. Hoeveel mensen hun tweede astrazenica prik hebben gehaald is dan wel belangrijk, daar dat vaccin die bescherming pas na de tweede prik zou geven.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Tieners zijn inmiddels aan de beurt voor een eerste prik, waarom je als 50tiger dan nog geen prik hebt kunnen krijgen is mij een raadsel.
Zat mensen die hebben gewacht op de brief en niet meteen een afspraak hebben gepland hoor. Hoe het dan ook precies zit, deze mensen lopen nu wel een risico om bijv. door hun kinderen besmet te worden met in sommige gevallen ziekenhuisopname als gevolg. Is de groep groot genoeg dan is het wel merkbaar straks.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04:17
[...]

Ehm google even de lambda strain…

En zo zullen er nog veel meer komen denk ik zomaar.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LA-384 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:39:
[...]

Die tweede prik doet er niet toe in hetgeen ik schreef. De bewering is dat je ook na 1 prik (althans pfizer/Moderna) al zeer goed beschermd bent tegen ernstige klachten cq ziekenhuisopname. Dat lijkt mij toch leidend in het corona beleid en niet hoeveel keer de testuitslag "positief" aangeeft, ongeacht of er überhaupt klachten zijn. Hoeveel mensen hun tweede astrazenica prik hebben gehaald is dan wel belangrijk, daar dat vaccin die bescherming pas na de tweede prik zou geven.
Die tweede prik doet er ook toe.

Maargoed, humor me... Doe eens een losse pols berekening met hoeveel mensen er nog helemaal niet gevaccineerd zijn dan...

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Het RIVM vandaag:
Long COVID ook na milde corona: tussentijdse resultaten
(…) Impact coronabesmetting na maanden nog steeds groot (…)
(…) Zo’n 34% van de deelnemers geeft op het moment invullen van de vragenlijst aan momenteel niet meer te kunnen werken door de langdurige klachten na een coronabesmetting. (…)
(…) Ook rapporteert ruim een kwart (27%) van de ondervraagde jongeren (16-24 jaar) die een infectie hebben doorgemaakt, na 3 maanden nog klachten (…)
Ook het RIVM (mijn transcriptie van technische briefing 21 juni jl, tijdcode 1:33:33):
(…) Het gaat ons er niet om om elke besmetting te voorkomen. Dat zou helemaal niet kunnen, een heleboel besmettingen zijn onder de medische radar, zijn ook helemaal niet ernstig, dat zie je ook in Portugal en Engeland waar het vooral onder scholieren is, zien ze ook dat beeld. Dus ik denk dat wat u noemt zijn natuurlijk allemaal overwegingen, maar je moet toch duidelijk hebben wat wil ik precies met m'n beleid bereiken? En als dat is ziekenhuisopnames / IC opnames en niet het voorkomen van elk mild ziektebeeld, en dat willen we niet als OMT voorkomen, dan denken wij dat dit een gang is die nu gerechtvaardigd is. (...) Als er meer besmettingen zijn verwacht je dat onder de groepen die nog niet gevaccineerd zijn en daar zal de uiteindelijke druk op de zorg zeer waarschijnlijk gering van zijn. (…)
En last but nog least de Tweede Kamer (motie van 22 april haalde geen meerderheid):
(…) De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat het kabinet een strategie heeft gehanteerd die een maximaal aantal mensen ziek laat worden tot het laatste ziekenhuisbed is bezet;

constaterende dat zelfs uit Wob-stukken blijkt dat het kabinetsbeleid geënt was op het opbouwen van «kudde-immuniteit» via zo veel mogelijk infecties;

overwegende dat deze strategie niet heeft geleid tot de gewenste «kudde-immuniteit», vele (langdurig) zieken en doden heeft gemaakt en de economie juist hard heeft geschaad;

verzoekt de regering, te breken met deze strategie, en indammen van het virus tot doel van het beleid te maken,

en gaat over tot de orde van de dag (…)

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• St@m

St@m

@ Your Service

MikeyMan schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:39:
[...]

Tsjah, beleving kunnen we niet zoveel mee...

Feit blijft dat er nog letterlijk miljoenen mensen niet gevaccineerd zijn. Om verschillende redenen.

En ik heb eerder betoogd dat risicogroep ook een fluïde begrip is. Veel ziektebeelden uiten zich pas op latere leeftijd. Dus er zal onder relatieve jongeren een beste groep zijn die stiekem wel risico loopt.

Dit hoeft op zich geen probleem te zijn. Totdat de 5500 besmettingen van vandaag er morgen 11000 zijn, zaterdag 22000, zondag 44000 en maandag 88000. Dan worden het ineens hele grote getallen, waarbij ook lage risicopersentages voor druk op de zorg gaan zorgen.
We gaan het zien, maar ik ben wel benieuwd dan waarom 50+ zich nog niet heeft kunnen laten vaccineren.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:18
Sorcerer8472 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:11:

En het overgrote deel van die ziekenhuisopnames betreft mensen jonger dan 50.

Hij wil.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Wat je zegt klopt, je bent al goed beschermd dan, maar niet iedereen heeft die prik en in sommige gevallen beschermt hij niet (voldoende). Als er maar genoeg besmettingen zijn dan komen er in absolute getallen ook meer mensen die wel gevaccineerd zijn in het ziekenhuis, puur omdat het geen 100% wondermiddel is.

Het probleem op dit moment is dat we niet weten of het een groot probleem kan worden, er zijn te veel onbekende getallen. Als jongeren netjes wegblijven van hun ouders de 2 weken na het uitgaan dan is het risico al een stuk kleiner om maar wat te noemen.

• Yaksa
Waar ik me een beetje zorgen om maak is dat aantal besmette thuiswonende 70+ 'ers weer (licht) aan het stijgen is. Een hele tijd lang was het dalende of stabiel, sinds een week stijgt het weer. Het is weliswaar een hele lichte stijging, maar gezien het oplopende aantal vaccinaties in dit cohort had ik anders verwacht.
Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• St@m

St@m

@ Your Service

Sorcerer8472 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:40:
[...]

Zat mensen die hebben gewacht op de brief en niet meteen een afspraak hebben gepland hoor. Hoe het dan ook precies zit, deze mensen lopen nu wel een risico om bijv. door hun kinderen besmet te worden met in sommige gevallen ziekenhuisopname als gevolg. Is de groep groot genoeg dan is het wel merkbaar straks.
Tja, als je het zelf niet zo belangrijk vindt om geprikt te worden :X

• rik86
  • Laatst online: 23:24
St@m schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:41:
[...]

We gaan het zien, maar ik ben wel benieuwd dan waarom 50+ zich nog niet heeft kunnen laten vaccineren.
M’n moeder, 57 heeft ergens in de afgelopen 2 weken haar prik gehad, een eerdere prikpoging ging door omstandigheden niet door. En daar is ze vast niet de enige in. Gezien de chaos soms zal er best wel een groep zijn die pas in deze periode 2 weken na de 1e prik zit, of nu z’n 2e AZ prik krijgt, dus ‘veilig’

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:38
Yaksa schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:43:
Het is weliswaar een hele lichte stijging, maar gezien het oplopende aantal vaccinaties in dit cohort had ik anders verwacht.
Die groep is toch allang 'klaar' met vaccineren?

Dan is het niet vreemd dat meer mensen besmet raken nu de delta variant sterk groeit, wie niet gevaccineerd wil worden blijft kwetsbaar.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• LA-384
MikeyMan schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:40:
[...]

Die tweede prik doet er ook toe.

Maargoed, humor me... Doe eens een losse pols berekening met hoeveel mensen er nog helemaal niet gevaccineerd zijn dan...
Ik heb daar totaal geen kijk op. Maar @Sorcerer8472 verwoord het goed, daar had ik niet aan gedacht; De bescherming is niet 100% en ook bij hoge percentages kan het aantal opnames zorgwekkend worden als het aantal besmettingen maar ver genoeg stijgt. 0,1% van 1.000.000 is nog altijd 1000 personen.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Aan de andere kant is die er ook al sinds mei 2020. Dus tja..?
Niet te veel over lezen, gewoon je leven leiden, als er nog shit op ons afkomt merken we het later wel toch? :+

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LA-384 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:50:
[...]

Ik heb daar totaal geen kijk op. Maar @Sorcerer8472 verwoord het goed, daar had ik niet aan gedacht; De bescherming is niet 100% en ook bij hoge percentages kan het aantal opnames zorgwekkend worden als het aantal besmettingen maar ver genoeg stijgt. 0,1% van 1.000.000 is nog altijd 1000 personen.
En 1000 zkh opnames in een maand is te doen. In een dag wat minder ;)

• Yaksa
Sorcerer8472 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:50:
[...]Aan de andere kant is die er ook al sinds mei 2020. Dus tja..?
Niet te veel over lezen, gewoon je leven leiden, als er nog shit op ons afkomt merken we het later wel toch? :+
Ja, dat klopt. Alleen bij dit virus was het tot nu toe: "When the shit hits the fan, you're too late to react".

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-12-2025

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Yaksa schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 18:43:
Waar ik me een beetje zorgen om maak is dat aantal besmette thuiswonende 70+ 'ers weer (licht) aan het stijgen is. Een hele tijd lang was het dalende of stabiel, sinds een week stijgt het weer. Het is weliswaar een hele lichte stijging, maar gezien het oplopende aantal vaccinaties in dit cohort had ik anders verwacht.
Bron:
Mensen van 70+ hebben gewoon een minder goed werkend immuunsysteem dat ze besmet kunnen raken verbaast me niet hoor. Zolang het blijft bij wat snotteren en wat verhoging is er niks aan de hand.

• zacht
  • Niet online

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:32

steveman

Comfortabel ten onder

Van de totale populatie zou ik dan verwachten dat het percentage volledig gevaccineerd ook wat lager zou zijn :?

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• ultimateharry

ultimateharry

Die 48,5% van alle Nederlanders volledig gevaccineerd lijkt niet te kloppen?

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:55
[...]

Blijkbaar werkt 1 prik niet erg geweldig tegen de delta variant.

https://www.ad.nl/binnenl...snel-losgelaten~a632857b/

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hieronder een serie tweets van een bekende rekenaar van 5 juli jl.:
https://threadreaderapp.com/user/HJWesteneng

Volgens de prognose in tweet 3 zouden we vandaag maximaal op 5446 besmettingen zitten. Het zijn er dus 5475 geworden. Maar als die trend met de hoge prognose zich voortzet wordt het volgens tweet 3 morgen en daarna 8149, 11356, 16466 en maandag 12 juli 24348 besmettingen.

Ik begreep eerder uit een reactie van @t_captain dat het gemiddeld 8 dagen duurt voor eventuele maatregelen werken en uiteraard moeten dan ook nog de juiste maatregelen worden getroffen.

Heb jij nog een update @t_captain of klopt de serie hierboven volgens jou wel ongeveer?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ultimateharry schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:17:
[...]

Die 48,5% van alle Nederlanders volledig gevaccineerd lijkt niet te kloppen?
Inderdaad. Dat lijkt mij ook een typo. Komt ook niet overeen met zijn groene blokjes.

Edit: Na beter lezen: misschien het verschil tussen volledig gevaccineerd en volledig beschermd.

[ Voor 14% gewijzigd door Apache4u op 08-07-2021 19:42 ]

Dat betekent, stam + t .

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:19
steveman schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:17:
Van de totale populatie zou ik dan verwachten dat het percentage volledig gevaccineerd ook wat lager zou zijn :?
Ik gok dat hij per ongeluk een 4 ipv een 3 heeft neergezet.

-

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:14
[...]

Ik las in de "paniek" even over 2020 heen. Dacht dat het om een recente variant ging, waarbij de vaccins tot 70% minder effectief zouden zijn. Dat is nog steeds wel mijn angst een beetje, hoewel de Pfizers en Moderna's van deze wereld natuurlijk niet stilzitten.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:35
Number10 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:30:

Volgens de prognose in tweet 3 zouden we vandaag maximaal op 5446 besmettingen zitten. Het zijn er dus 5475 geworden. Maar als die trend met de hoge prognose zich voortzet wordt het volgens tweet 3 morgen en daarna 8149, 11356, 16466 en maandag 12 juli 24348 besmettingen.
Sterker nog.. als je zijn prognose vanaf 5 juli bekijk, zit 'ie steevast aan de lage kant... ;(

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-01 15:56

Ik begreep eerder van uit een reactie van @t_captain dat het gemiddeld 8 dagen duurt voor eventuele maatregelen werken en uiteraard moeten dan ook nog de juiste maatregelen worden getroffen.

Heb jij nog een update @t_captain of klopt de serie hierboven volgens jou wel ongeveer?
Deze golf wordt veroorzaakt door een samenloop van twee oorzaken:

1. de snelle fase van de verdringing van alpha door delta
2. ontspoord gedrag

Nummer 1 kan ik modelleren en voorspellen. Dat houdt zich aan wiskundige regels.

Nummer 2 is momenteel zo’n extreme factor in het geheel, dat ik die niet kan voorspellen.

• LA-384
cvs79 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:22:
[...]

:-( Ik heb nu alweer spijt dat ik dit topic na maanden weer eens bezocht heb.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:59

Dennis1812

Amateur prutser

LA-384 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:24:
[...]

:-( Ik heb nu alweer spijt dat ik dit topic na maanden weer eens bezocht heb.
Denk maar zo.
Over 100 jaar zijn we allemaal dood, covid of niet. Is zelfs een liedje over gemaakt.

Morgen nieuwe maatregelen.. ben benieuwd of we toch naar een lockdown zomer gaan of dat we beheerst wat maatregelen treffen.
- vakanties niet door laten gaan
- tvt stop
- natte horeca dicht
Met die 3 bereiken we al een hoop gok ik.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Verwijderd

Dennis1812 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:27:
[...]

Denk maar zo.
Over 100 jaar zijn we allemaal dood, covid of niet. Is zelfs een liedje over gemaakt.

Morgen nieuwe maatregelen.. ben benieuwd of we toch naar een lockdown zomer gaan of dat we beheerst wat maatregelen treffen.
- tvt stop
- natte horeca dicht
Die van het kabinet bedoel je, zodat ze een paar weken extra hebben om een goed beleid uit te werken?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Verwijderd schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:29:
[...]

Die van het kabinet bedoel je, zodat ze een paar weken extra hebben om een goed beleid uit te werken?
En die van de burgers.
Om Europa niet op te zadelen met onze besmettingen en niks mee terug naar huis te nemen.

• Bananenplant
  • Laatst online: 22:09
Als er regionale maatregelen komen is het wel zuur als je bijvoorbeeld in de provincie Groningen woont, maar niet in de stad. Dan zit je op een relatief veilige plek in dezelfde veiligheidsregio als een brandhaard :/ .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:22

Laguna

Connaisseur

Dennis1812 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:36:
[...]

En die van de burgers.
Om Europa niet op te zadelen met onze besmettingen en niks mee terug naar huis te nemen.
Nadat we het eerst zelf vanuit andere Europese landen hier binnen hebben gehaald bedoel je?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025

Ik begreep eerder uit een reactie van @t_captain dat het gemiddeld 8 dagen duurt voor eventuele maatregelen werken en uiteraard moeten dan ook nog de juiste maatregelen worden getroffen.

Here we go again, wanneer hebben we dergelijke extrapolaties eerder gezien..
Je neemt nu van élke schatting het derde kwartiel - hoe verder je in de tijd gaat, hoe onwaarschijnlijker het is dat je op dergelijke outliers komt. En ook al zou dit kloppen, is het nogmaals nogal nietszeggend zonder een aantal onderliggende kengetallen: besmettingen per leeftijdscohort, relatief aantal positieve testen (per cohort), vaccinatiegraad tegen die tijd, etcetera.
Ik vind het echt heel typerend hoe men hier mee lijkt te gaan in de waan en opwinding van de dag gedreven door een samenloop van omstandigheden wiens uitwerking op opnames/ziekenhuizen/drastische effecten alles behalve gegeven is. Dit draagt vervolgens weer bij aan de vicieuze cirkel van sturen op louter besmettingen en het pleiten voor nieuwe maatregelen. Inmiddels hebben we niet alleen de Delta variant om ons zorgen over te maken, maar ook de Lambda variant (uit Peru) die naar horen zeggen intrinsiek gevaarlijker c.q. meer morbide is.
Toen ik hier in december 2020 opriep tot het bespreekbaar maken van en het filosoferen over een manier om mét dit virus te gaan samenleven in plaats van eindeloos 'de strijd aan te gaan' waren er veel geluiden te horen als "we zijn er bijna", "wachten op de vaccinaties!" en dergelijke. Nu zijn we ruim een half jaar verder en zijn we zelfs met de huidige vaccinatiecijfers banger dan voorheen voor sec besmettingen. Voor de mensen die nu alarmeren voor noodsituaties en pleiten voor nieuwe maatregelen, zeg me eens: hoe zien jullie de toekomst voor je? Is het nu nog steeds geen tijd om over een manier na te denken om covid als endemisch te zien en ons normale leven weer op te pakken, en zo niet, wanneer dan wel? Oh, en als je denkt dat we er komen door alle vakanties, kroegen, clubs en evenementen af te schaffen voor de komende 8 maanden: besef dan even dat we ook te maken hebben met een rechtstaat en jouw individuele wensenlijstje wellicht anders kan zijn dan die van een ander. Samen tegen corona, was het toch?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Laguna schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:41:
[...]

Nadat we het eerst zelf vanuit andere Europese landen hier binnen hebben gehaald bedoel je?
Is dat een reden om het nog meer te exporteren of nog meer te importeren?
Gelet ook op de economie lijkt het mij verstandig zoveel mogelijk open te houden in eigen land. Ipv hier veel te moeten sluiten om maar naar Spanje te kunnen gaan.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:04
[...]
Hmm jammer dat het er op lijkt dat de 40-50 jarigen behoorlijk afvlakken en de 80% wellicht niet gaan halen.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Denk maar zo.

- tvt stop
- natte horeca dicht
Ik vraag me af of punt 1 geaccepteerd gaat worden door de bevolking. Eigenlijk vraag ik me dat bij alle 3 af… de geest is uit de fles…

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:48:
Voor de mensen die nu alarmeren voor noodsituaties en pleiten voor nieuwe maatregelen, zeg me eens: hoe zien jullie de toekomst voor je? Is het nu nog steeds geen tijd om over een manier na te denken om covid als endemisch te zien en ons normale leven weer op te pakken, en zo niet, wanneer dan wel? Oh, en als je denkt dat we er komen door alle vakanties, kroegen, clubs en evenementen af te schaffen voor de komende 8 maanden: besef dan even dat we ook te maken hebben met een rechtstaat en jouw individuele wensenlijstje wellicht anders kan zijn dan die van een ander. Samen tegen corona, was het toch?
Niemand hier zegt 8 maanden. Het vaccineren gaat echter zo snel, elke dag komen er honderdduizenden mensen bij. Is het dan echt zo erg om te wachten tot het merendeel van de bevolking volledig gevaccineerd is voor we helemaal los gaan? Over zo'n vier tot zes weken staan we er echt veel beter voor wat dat betreft.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
- tvt stop
- natte horeca dicht
De eerste is vrij kansloos. We zagen ook in de voorgaande periode ondanks al het oranje en rood op de wereldkaart bleef het reizen toch doorgaan. Zeker met eigen vervoer is daar weinig grip op te houden.

De maatregelen die nu rondzingen zijn het opnieuw sluiten van de evenementen en het nachtleven en daarmee ook het voorlopige einde van testen voor toegang. Een tweede maatregel zou 'iets met toeristen' omvatten, maar dat is nogal hoog over. Reisbeperkingen aan andere landen opleggen kan ook een lik op stuk reactie teweeg brengen dat Nederlanders daar niet heen mogen of onder zware beperkingen. Zo kan De Jonge dan het vakantieseizoen ook torpederen.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:13

Agent47

I always close my contracts.

Jemig wat een negativiteit hier af en toe zeg. Soms heb ik echt spijt dat ik in dit topic rondneus ….

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• hoevenpe
dr.lowtune schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:51:
Ik vraag me af of punt 1 geaccepteerd gaat worden door de bevolking. Eigenlijk vraag ik me dat bij alle 3 af… de geest is uit de fles…
Tijdelijk stoppen met TvT evenementen zie ik wel gebeuren, een hele zomer zonder vakantie of horeca is een utopie tenzij opnieuw code zwart in de zorg dreigt.

Komt bij dat Nederland niet gaat over vakanties in het buitenland, men kan hooguit een dringend advies geven niet te gaan. Zolang onze buurlanden de grens niet dichtgooien zit je zo in het huisje of appartement.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000

Laguna

Connaisseur

Dennis1812 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:50:
[...]

Is dat een reden om het nog meer te exporteren of nog meer te importeren?
Gelet ook op de economie lijkt het mij verstandig zoveel mogelijk open te houden in eigen land. Ipv hier veel te moeten sluiten om maar naar Spanje te kunnen gaan.
Dat zeg ik niet, ik doelde er daarmee op dat verspreiding inherent is aan reizen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• SomerenV
  • Registratie: November 2010

SomerenV

It's something!

[...]

Denk maar zo.

- tvt stop
- natte horeca dicht
Is nog een leuk liedje ook oOo
Het leven is tijdelijk en de dood is onvermijdelijk
Maar stel dat je niet dood kon gaan
Dan had je stomweg niet bestaan
Wees blij dus dat je straks mag sterven
En laat het je leven niet bederven
Eerst waren er zorgen over de druk op de ziekenhuizen. Terecht natuurlijk want je wilt niet dat ze mensen niet kunnen redden omdat er geen capaciteit meer is. Echter is de 'angst' steeds meer verschoven naar het aantal besmettingen. Als je het nieuws volgt en de headlines wat leest dan gaat het vrijwel exclusief over hoeveel besmettingen er zijn, maar dat is een loos getal. Altijd al geweest ook. De groep die nu massaal getest wordt:

- is veelal nog niet ingeënt.
- is vaak jong want festivals en clubs.
- zal nauwelijks een risico vormen voor een hoge ziekenhuisbezetting.
- wordt over het algemeen niet (heel) ziek van Covid.

Feit is dat wanneer je héél veel meer gaat testen je geheid mee besmettingen zult vinden die doorgaans onder de radar blijven. Nou heb ik geen harde data, maar ik gok dat het merendeel zich nu puur laat testen om ergens toegang te kunnen krijgen, niet omdat ze ziek zijn of in aanraking zijn geweest met een ziek persoon. In dat opzicht zou je dus kunnen stellen dat de situatie nu in principe gelijk is aan de situatie een week geleden, of twee weken geleden.

Maar goed, nu zijn er zorgen over bepaalde varianten en moeten er weer maatregelen komen. Dat gaat even goed tot er weer nieuwe varianten komen die weer wat gevaarlijker zijn, dus weer wat extra maatregelen. Ik zou bijna geneigd zijn te zeggen wacht twee weken met nieuwe maatregelen in plaats van uit paniek weer van alles op slot te gooien. Met alle gevaccineerde mensen en de wedergekeerde rust in de ziekenhuizen mag er best wat meer risico genomen worden. Met de kennis dat de vaccins voldoende bescherming bieden tegen de diverse varianten is het in theorie bijna niet mogelijk dat het zó snel uit de klauwen loopt dat je niet alsnog in kunt grijpen. Dus ja, neem maar wat meer risico in plaats van te gehaast weer van alles op slot gooien.

[ Voor 8% gewijzigd door SomerenV op 08-07-2021 21:15 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:42
hoevenpe schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:05:
[...]

Komt bij dat Nederland niet gaat over vakanties in het buitenland, men kan hooguit een dringend advies geven niet te gaan. Zolang onze buurlanden de grens niet dichtgooien zit je zo in het huisje of appartement.
Inderdaad, en als Duitsland de grenzen niet dichtgooit, zit ik daar over 3 weken lekker in een huisje op een park. Kinderen vermaken zich prima met op het park aanwezige leeftijdgenoten (vooral buiten). Wij als ouders gaan lekker genieten van rust, natuur en lekkere wandelingen.

Qua risico zie ik geen probleem. We proberen zo verantwoord mogelijk met e.e.a. om te gaan, maar willen graag ook 'leven'.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
user109731 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:00:
[...]

Niemand hier zegt 8 maanden. Het vaccineren gaat echter zo snel, elke dag komen er honderdduizenden mensen bij. Is het dan echt zo erg om te wachten tot het merendeel van de bevolking volledig gevaccineerd is voor we helemaal los gaan? Over zo'n vier tot zes weken staan we er echt veel beter voor wat dat betreft.
Als je met de huidige cijfers zaken dicht doet, is het toch evident dat dat een cruciaal precedent is voor verdere en langere sluitingen tot het moment dat we niet of nauwelijks nieuwe besmettingen hebben? Je ziet toch wel in dat dit schuivende panelen zijn? Sterker nog, de panelen zijn al verschoven. Eerst zeiden we "in de zomer zijn de kwetsbaren gevaccineerd dus dan kunnen we meer". Nu is dat inderdaad uitgekomen maar hebben we onze collectieve risico aversie met een factor twee vergroot en pleiten we voor een hogere vaccinatiegraad onder jongeren alvorens we besmettingen tolereren.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• ephymerous
  • Laatst online: 17:12
SomerenV schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:09:
[...]

Is nog een leuk liedje ook oOo

[...]

- is veelal nog niet ingeënt.
- is vaak jong want festivals en clubs.
- zal nauwelijks een risico vormen voor een hoge ziekenhuisbezetting.
- wordt over het algemeen niet (heel) ziek van Covid.
En ga ik te kort door de bocht als ik stel dat iedere oudere of risicogroep inmiddels voldoende tijd heeft gehad om zich tweemaal te vaccineren? Als je het nu nog niet geregeld hebt…

Sneu hoor dat bijv bepaalde wijken in Rotterdam een vaccinatiegraad hebben van 35% maar daar kan de meerderheid toch niet meer onder lijden?

XXXVI

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-01 12:09
Jedi_Pimp schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:48:
[...]

Here we go again, wanneer hebben we dergelijke extrapolaties eerder gezien..
Je neemt nu van élke schatting het derde kwartiel - hoe verder je in de tijd gaat, hoe onwaarschijnlijker het is dat je op dergelijke outliers komt. En ook al zou dit kloppen, is het nogmaals nogal nietszeggend zonder een aantal onderliggende kengetallen: besmettingen per leeftijdscohort, relatief aantal positieve testen (per cohort), vaccinatiegraad tegen die tijd, etcetera.
Ik vind het echt heel typerend hoe men hier mee lijkt te gaan in de waan en opwinding van de dag gedreven door een samenloop van omstandigheden wiens uitwerking op opnames/ziekenhuizen/drastische effecten alles behalve gegeven is. Dit draagt vervolgens weer bij aan de vicieuze cirkel van sturen op louter besmettingen en het pleiten voor nieuwe maatregelen. Inmiddels hebben we niet alleen de Delta variant om ons zorgen over te maken, maar ook de Lambda variant (uit Peru) die naar horen zeggen intrinsiek gevaarlijker c.q. meer morbide is.
Toen ik hier in december 2020 opriep tot het bespreekbaar maken van en het filosoferen over een manier om mét dit virus te gaan samenleven in plaats van eindeloos 'de strijd aan te gaan' waren er veel geluiden te horen als "we zijn er bijna", "wachten op de vaccinaties!" en dergelijke. Nu zijn we ruim een half jaar verder en zijn we zelfs met de huidige vaccinatiecijfers banger dan voorheen voor sec besmettingen. Voor de mensen die nu alarmeren voor noodsituaties en pleiten voor nieuwe maatregelen, zeg me eens: hoe zien jullie de toekomst voor je? Is het nu nog steeds geen tijd om over een manier na te denken om covid als endemisch te zien en ons normale leven weer op te pakken, en zo niet, wanneer dan wel? Oh, en als je denkt dat we er komen door alle vakanties, kroegen, clubs en evenementen af te schaffen voor de komende 8 maanden: besef dan even dat we ook te maken hebben met een rechtstaat en jouw individuele wensenlijstje wellicht anders kan zijn dan die van een ander. Samen tegen corona, was het toch?
Je hebt volledig gelijk in essentie. Nu is het wel zo dat er een kleine groep activiteiten (festivals, clubnachten) gigantische impact blijkt te hebben op de besmettingen, de zogenaamde super spread events. De vraag is of het niet beter is om dat - voor nu - te schrappen/uit te stellen. Voor de rest ben ik het 100% met je eens. Vooral als we straks in principe iedereen gevacccineerd hebben.

Ik zeg daarbij ook eerlijk dat ik dit nu sneller roep omdat ik graag later deze maand nog op vakantie wil. Dus misschien niet helemaal fair van me.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010

SomerenV

It's something!

ephymerous schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:18:
[...]

En ga ik te kort door de bocht als ik stel dat iedere oudere of risicogroep inmiddels voldoende tijd heeft gehad om zich tweemaal te vaccineren? Als je het nu nog niet geregeld hebt…

Sneu hoor dat bijv bepaalde wijken in Rotterdam een vaccinatiegraad hebben van 35% maar daar kan de meerderheid toch niet meer onder lijden?
Dit ook inderdaad. Het klinkt misschien hard maar je kunt niet iedereen redden. Soms moet je accepteren dat mensen dood kunnen gaan door ziekte. Door de griep overlijden jaarlijks ook honderden tot duizenden mensen, en daarvan zullen er ongetwijfeld een hoop niet ingeënt zijn. Hoor je niemand over en hoort er gewoon bij. Ben je zwak en krijg je een ziekte onder de leden dan kun je sterven in het ergste geval. Het is ook een utopie dat je iedereen zou kunnen beschermen. Dat lukt je niet. Zelfs met twee prikken zullen er ongetwijfeld nog mensen zijn die dermate zwak zijn dat Covid dodelijk kan zijn.

Maar als je op die manier wil handelen als regering zijnde dan kun je net zo goed alles permanent op slot gooien. Zo'n virus zal blijven muteren, vaccins blijven zich ontwikkelen en er zullen besmettingen, ziekenhuisopnames en doden bij blijven komen. Zolang de druk op de zorg laag blijft zou dat allemaal niet zo'n issue moeten zijn. Maar dan moet je als samenleving/regering wel accepteren dat dit virus vanaf een bepaald moment er gewoon bij gaat horen (als het dat niet al doet inmiddels). Dat betekent dus niet dat je constant maatregelen gaat verlengen want dat kun je doen tot sint juttemus. Nee, dat betekent dat iedereen die daarvoor opgeroepen wordt (oud/zwak/ziek/zorgpersoneel) of iedereen die dat wil een prikje haalt en dat het leven gewoon onverstoord verder gaat ook al sterven er iedere week mensen aan het virus.
Fuujii schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:26:
[...]
Voor de rest ben ik het 100% met je eens. Vooral als we straks in principe iedereen gevacccineerd hebben.
Wat nou als er op een vaccinatiegraad gericht wordt die niet realistisch is en misschien ook niet nodig? Dan blijf je tot in den treuren vastzitten aan maatregelen ook al heb je zelf alles gedaan wat je kunt doen. Het hele 'we moeten nog even wachten tot X/Y' is juist zo tricky omdat je die grenzen kunt blijven verleggen.

[ Voor 12% gewijzigd door SomerenV op 08-07-2021 21:29 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-01 15:35

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
cvs79 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:22:
[...]

Hier zit verder totaal geen link bij naar het onderzoek, terwijl andere onderzoeken allang hebben aangegeven dat Pfizer prima na 1 prik al veel bescherming biedt tegen ziekenhuisopnames. De delta variant is flink besmettelijker, maar gezien de percentages 1e prikken waar we in Nederland op zitten (met Pfizer), is dat waarschijnlijk niet een groot probleem, al blijft het uiteindelijk altijd een beetje lastig met exponentiële groei.

Bij AZ is de bescherming wel een stuk minder na 1 prik.

• Wolly
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:05:
[...]

Je beseft je hopelijk wel dat het niet heel moeilijk is om het gros van de reizigers tegen te houden? Dat zagen we vorig jaar, kwestie van reisadviezen aanpassen en de reisbranche ligt op zijn gat. Camping geboekt in Frankrijk via TUI oid? Jammer, we annuleren je trip.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:29
ephymerous schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:18:
[...]

Ja dat ga je inderdaad, want er is nog een groep die door dat gekut met AZ en het prikken door de huisartsen nog zit te wachten op z’n 2e prik.

Ik denk dat je begin Augustus pas alle risicogroepen geprikt hebt en half augustus pas op het gewenste beschermingsniveau zit.

Daarbij las ik net in diverse liveblogs dat, uit Frans onderzoek blijkt?, een enkele prik aanzienlijk minder bescherming tegen de delta variant biedt, dus dat er ook een grotere kans is dat de risico ouders van de jongere groepen ook een risico lopen op een slecht verloop van een besmetting hebben, en daarmee weer de zorg gaan belasten.

Daarbij speelt ook wat @MikeyMan eerder zei, een kleiner percentage zieken van een veel grotere groep kan natuurlijk leiden tot net zoveel ziekenhuis bezetting als in de vorige piek.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het hele land weer dicht moet, maar dat we wel waakzaam moeten zijn. Vervelende is natuurlijk wel dat op het moment dat de bezetting in de zorg begint op te lopen je eigenlijk te laat bent… :X

[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 08-07-2021 21:38 ]

• hoevenpe
Wolly schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:27:
Camping geboekt in Frankrijk via TUI oid? Jammer, we annuleren je trip.
Dat was omdat die landen zelf de grenzen sloten, daar is vooralsnog geen sprake van. Hooguit wat strengere eisen mbt testen bij aankomst voor wie nog niet volledig gevaccineerd is, komt bij dat de reisbranche en de toeristische sector de euro's veel te hard nodig heeft.

• ultimateharry

ultimateharry

TIGER1125 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:27:
[...]

Daarmee wil ik niet zeggen dat het hele land weer dicht moet, maar dat we wel waakzaam moeten zijn.
Ironisch dat we nog maar op weg waren richting het niveau “waakzaam” maar dat waakzaamheid al lang voor die tijd het raam uit gaat.

Verwijderd

Agent47 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:04:
Jemig wat een negativiteit hier af en toe zeg. Soms heb ik echt spijt dat ik in dit topic rondneus ….
daarom deze bijdrage als een positief lichtstraaltje in deze duistere krocht? 8)

de laatste dagen merk ik juist dat mensen die eerst vooral tegengestelde meningen het momenteel meer eens zijn.

Verder zie ik het qua vakanties nog positief in , heb de kinderen vandaag als verwachte doorgangs kans 80% doorgegeven. Vorig jaar was die een tijdje lager en zijn we alsnog heerlijk tot rust gekomen in de natuur.

geen TUI die dat gaat annuleren want we boeken al 15 jaar direct bij de lokale eigenaren , google maps is our friend, misschien iets grotere kans dat aanbetaling verloren gaat, maar die komt dan op een goede plek terecht, en van het prijsverschil over afgelopen jaren tov tour operators kunnen we dat nog wel een jaar of 10 doen indien nodig

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Verwijderd schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:37:
[...]

daarom deze bijdrage als een positief lichtstraaltje in deze duistere krocht? 8)

de laatste dagen merk ik juist dat mensen die eerst vooral tegengestelde meningen het momenteel meer eens zijn.

Verder zie ik het qua vakanties nog positief in , heb de kinderen vandaag als verwachte doorgangs kans 80% doorgegeven. Vorig jaar was die een tijdje lager en zijn we alsnog heerlijk tot rust gekomen in de natuur.

geen TUI die dat gaat annuleren want we boeken al 15 jaar direct bij de lokale eigenaren , google maps is our friend, misschien iets grotere kans dat aanbetaling verloren gaat, maar die komt dan op een goede plek terecht, en van het prijsverschil over afgelopen jaren tov tour operators kunnen we dat nog wel een jaar of 10 doen indien nodig
Hoe heb je die 80% berekend?

• ephymerous
  • Laatst online: 17:12
TIGER1125 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:27:
[...]

Ja dat ga je inderdaad, want er is nog een groep die door dat gekut met AZ en het prikken door de huisartsen nog zit te wachten op z’n 2e prik.
En die hadden niet een andere afspraak kunnen maken? Met mijn bouwjaar van 1985 heb ik over 10 dagen mijn tweede prik.

XXXVI

• Yaksa
ephymerous schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:41:
[...]En die hadden niet een andere afspraak kunnen maken? Met mijn bouwjaar van 1985 heb ik over 10 dagen mijn tweede prik.
Nee, er is een leeftijdsgroep tussen wal en schip gevallen. En dan nog hebben ze aantal 2e prikken naar voren kunnen halen door vervroegde levering van AZ. Dat levert in mijn geval de 2e prik volgende week op i.p.v. de oorspronkelijke datum van 24 augustus.

Verwijderd

Dennis1812 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:39:
[...]

Hoe heb je die 80% berekend?
offtopic:
tja die komt uit mijn hoofd rollen en is verder weinig waard, toch moeten we t menselijke hoofd ook niet onderschatten, ben fabrieksmanagers tegengekomen die uit hun hoofd behoorlijk in de buurt kwamen van de cijfers die uit de analysesoftware kwam rollen

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Verwijderd schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:45:
[...]

offtopic:
tja die komt uit mijn hoofd rollen en is verder weinig waard, toch moeten we t menselijke hoofd ook niet onderschatten, ben fabrieksmanagers tegengekomen die uit hun hoofd behoorlijk in de buurt kwamen van de cijfers die uit de analysesoftware kwam rollen
Mensen zijn notoir slecht in schatten. ;)
En al helemaal als dingen niet lineair zijn. Zoals…..een pandemie.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

En die hadden niet een andere afspraak kunnen maken? Met mijn bouwjaar van 1985 heb ik over 10 dagen mijn tweede prik.
AZ heeft 12 weken tussen de prikjes vanwege leveringsproblemen, de rest 5 weken. 60-65 is net de leeftijd waarop beter leverbare vaccins beschikbaar kwamen.

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:31
xzaz schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:11:
[...]

Dat zijn vooral 20'ers en 30'ers die kwamen sowieso al heel weinig in 't ziekenhuis. En ja ik weet Long covid etc etc maar dat is het risico wat de jeugd neemt.
Ik herhaal het nogmaals. Ik ben een vijftiger en mijn tweede prik staat gepland voor 17 juli

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:00
maxtrash schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:49:
[...]

Ik herhaal het nogmaals. Ik ben een vijftiger en mijn tweede prik staat gepland voor 17 juli
Collega van mij ook, die is 51, en hij krijgt zijn tweede prik bijna gelijk met mij (en ik ben 30).
Beide eind deze maand (of tenminste, ik net in augustus)
Oftewel, zijn echt heel erg veel van 40-45+ nog niet 2x gevaccineerd.

(En ook verrassend veel van mijn leeftijd en zelfs jonger WEL gevaccineerd omdat die óf in de zorg werken óf hebben meegedaan aan dat 'voordringen)

---
En mijn vader is met AZ 'maar' een maandje eerder volledig gevaccineerd dan ik straks met Pfizer.
Terwijl hij al in APRIL is begonnen met zijn "vaccinatietraject" waarbij ik pas in juli ben begonnen.

[ Voor 19% gewijzigd door Ryur op 08-07-2021 21:59 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Jedi_Pimp schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:13:
Als je met de huidige cijfers zaken dicht doet, is het toch evident dat dat een cruciaal precedent is voor verdere en langere sluitingen tot het moment dat we niet of nauwelijks nieuwe besmettingen hebben?
Nee, dat is echt totaal niet evident. Men is immers niet bezorgd om 5000 besmettingen, maar omdat het aantal vertienvoudigd is in 9 dagen.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:29
[...]

Duidelijk dat je dus niemand in de AZ groep in je omgeving hebt hè?

Even een N=1 er doorheen: Mijn schoonmoeder had 3 weken voor mijn ouders haar eerste prik en haar 2e prik pas 3 weken na hen. Mijn vrouw en ik hebben straks 2 weken voordat mijn schoonvader z’n 2e prik krijgt onze 2e prik al gehad.

Zoals ik al zei die groep wordt dus door de huisarts geprikt, niets afspraak, gewoon oproep op basis van de voorraad. Zit ongeveer 12 weken tussen prik 1 en 2. Dus nee die mensen konden niet eerder.

En tot het advies van de Gezondheidsraad, was er voor die mensen ook geen andere optie dan prikken met AZ. In de meeste gevallen levert dat daarbij ook helemaal niets op omdat ze dan in dezelfde periode prikken als de 2e prik.

Volgende N=1: Daarbij heb ik ook collega’s in de 50 gehoord die ook pas de in komende 2 weken hun 2e prik bij de GGD krijgen. Gewoon omdat er niet eerder plek was.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-01 15:51
Ryur schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:53:
[...]

Collega van mij ook, die is 51, en hij krijgt zijn tweede prik bijna gelijk met mij (en ik ben 30).
Beide eind deze maand (of tenminste, ik net in augustus)
Oftewel, zijn echt heel erg veel van 40-45+ nog niet 2x gevaccineerd.

(En ook verrassend veel van mijn leeftijd en zelfs jonger WEL gevaccineerd omdat die óf in de zorg werken óf hebben meegedaan aan dat 'voordringen)
Er was ook een lichting 60-65 die bij de huisarts konden prikken met Astra. Veel hebben die vaccin geweigerd i.v.m. bijwerkingen. Uiteindelijk optie gekregen om pfizer te prikken bij GGD. Hierdoor wel uitloop voor sommigen 60-65 jarigen. Die komen deze maand nog aan de beurt.

Patienten met medische indicaties zijn ook al geprikt, ongeacht leeftijd. Astma patienten bijvoorbeeld.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-12-2025
maxtrash schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:49:
[...]

Ik ben een dertiger en mijn 2de staat voor 16 juli. Je punt is?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:20
[...]

Jep doomscrollen is sowieso not teh way to go. Er is ook genoeg optimisme aangaande de werking van de vaccins.

Neemt niet weg dat wat we nu zien moet worden omgebogen... je wil niet weer een enorm reservoir besmette personenn waarna het vanzelf weer doorsijpelt naar oudere categorien. Zoals ik al een paar keer herhaal, we reden langs het klif terwijl we vol aan de rem hingen, nu gaan we dat doen zonder rem met alleen het vaccin.

Dat gaat gewoon pijn doen en er gaan veel mensen ziek worden en dood gaan. Dat is misschien onvermijdbaar, maar het "ik zie het probleem niet" is vrij meedogenloos.
Pagina: 1 ... 105 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.