Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:04

Bob Popcorn

Plop!

True schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:14:
Nou ik heb eindelijk een keuze gemaakt, eerder had ik hier al over gepost in: True in "Keuze leaseauto - Deel 6" en in True in "Keuze leaseauto - Deel 6"

Door de niet standaard eisen van mijn werkgever: budget op consumenten catalogusprijs, 100% EV met 450km WLTP en mijn toch wel specifieke eisen: geen Chinees en geen auto waar er al tientallen van staan bij de gemiddelde meubelboulevard.

En met die eisen kom je eigenlijk al uit op: fiscaal +/- 55k en het verschil met fiscaal +/- 70k is dan niet zo'n bizar groot gat zeker de combinatie met budget op consumenten catalogusprijs maakt dat er dan een heleboel mogelijk is (netto +/-€150 verschil voor m.i. veel meer auto).

Wat ik erg gemerkt heb is dat er een soort marktgat is ontstaan door de eerdere generatie long range EVs die wel die 450 WLTP halen (al dan niet met een bewust groter accupakket) en de nieuwere modellen die echt het afgelopen jaar uitgekomen zijn.
Waar die eerdere modellen zoals de Enyaq en de Ford Mustang Mach-E echt uitstekende auto's zijn, zijn deze wel weer ingehaald door de nieuwere modellen zoals een Hyundai IONIQ 5 een BMW i4 of de Volkswagen ID.7. Dan zijn er nog wat modellen die zo in de markt gezet zijn dat ze m.i. voor de leaserijders een beetje tussen wal en schip vallen zoals de Toyota bZ4X, Subaru Solterra, Lexus RZ 300e en ook de Nissan Ariya.

Ik denk dat het op het moment gewoon erg lastig kiezen is als je voor een wat langere termijn moet gaan leasen.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een ID.7 Tourer Pro S Business. Hagelnieuw model, ontzettend hoge WLTP, veel ruimte, comfort en de technische vernuftigheden die ik ook gewend was in mijn Skoda Octavia uit 2021.

Opties:
  • Exterieur Pakket Plus (i.c.m. het zwarte panoramadak)
  • Standaard 19" Hudson (ik vond de 20" optisch geen meerwaarde en het snijdt in de WLTP)
  • Interieur Pakket Plus in donkergrijs met zwart
  • Elektrisch uitklapbare trekhaak
***members only***
Over een jaartje staan de meubelboulevards vol met ID.7's hoor ;) Wel een mooie en gigantische auto.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13
Bob Popcorn schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:55:
[...]

Over een jaartje staan de meubelboulevards vol met ID.7's hoor ;) Wel een mooie en gigantische auto.
Vol met id7's? Denk dat dit wel meevalt hoor. Ik denk dat je eerder aan de Fransen (Scenic, 3008, 5008) en de Koreanen moet denken (Ioniq 5 / Kia EV3 / EV5 / EV6) en uiteraard Tesla en Volvo. Op dit moment willen de meeste mensen nog steeds SUV/MPV modellen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:04

Bob Popcorn

Plop!

renzo4000 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:20:
[...]

Vol met id7's? Denk dat dit wel meevalt hoor. Ik denk dat je eerder aan de Fransen (Scenic, 3008, 5008) en de Koreanen moet denken (Ioniq 5 / Kia EV3 / EV5 / EV6) en uiteraard Tesla en Volvo. Op dit moment willen de meeste mensen nog steeds SUV/MPV modellen.
Er zijn er grofweg evenveel op kenteken gezet als ID.4's van januari tot mei, en het is een gloednieuwe auto.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Bob Popcorn schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:55:
[...]

Dat die over de verkoopcijfers van de ID.5 gaat geloof ik wel (en misschien ook wel over de verkoopcijfers van de ID.4), maar zo hard verwacht ik niet dat het zal gaan. Ik denk dat van de VAG auto's de Skoda Elroq weer echt zo'n leaseknaller zal worden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:26
renzo4000 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:20:
[...]
Op dit moment willen de meeste mensen nog steeds SUV/MPV modellen.
Op dit moment hebben de mensen nauwelijks keuze als ze een electrische break willen. ( Liefst met trekhaak )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
PaulC schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:09:
[...]

Op dit moment hebben de mensen nauwelijks keuze als ze een electrische break willen. ( Liefst met trekhaak )
Heeft daar niet zoveel mee te maken imo. De afgelopen jaren (nog voordat de EV überhaupt een ding was) was de vraag naar stations enorm aan het afnemen. Mensen willen een hoge auto. Wellicht dat dit in de toekomst weer gaat veranderen, who knows.

Ik heb zelf ook altijd een station gereden naar tevredenheid maar ben nu ook erg blij met mijn SUV. De hoge instap bevalt me wel (wordt een dagje ouder he) en het overzicht is fijn.

https://www.autoblog.nl/n...-autos-is-een-suv-6872404

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 20:56

Arno

PF5A

Ik heb nooit een hogere auto gewild, maar nu ik tijdelijk een Kodiaq rij tot mijn nieuwe auto binnen is, ben ik er vrij snel aan gaan wennen :)

Ergo, ik ben blij dat ik een SUV in bestelling heb staan :P

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Laatst online: 27-05 09:25
Ik ben in de race voor een nieuwe auto en wil graag elektrische gaan rijden (Lease).
Thuis zijn de eisen dat drie kleintjes mee kunnen dus ik zoek een ruime auto.
Zelf komt komt bovenaan te staan:
- Toyota bZ4X 71kWh accu
- Skoda Enyak 50kWh accu (eigenlijk vind ik het accupakket echt te klein.
- Kia EV6 54kWh accu
- Peugeot 308sw E 50kWh accu.
- Hyundai Ioniq 5 63kWh
- Renault Megane 60 kWh
- Renault Scenic 60 kWh

Skoda/kia/peugot zijn wel erg beperkt met de range.
Onderste drie zijn op de grens. Als heeft de Toyota wel een groter pack, maar niet perse veel meer range.
EV6 en Ioniq 5 zijn wel heel snel met laden.
Zelf wel gecharmeerd van de toyota. Die heeft een valse start gehad, maar lijkt nu wel beter te presteren.
Toevallig gebruikers hier die hun mening over de bZ4X kunnen delen? Vooral verbruik/range/laadsnelheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:26
renzo4000 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:16:
[...]

Heeft daar niet zoveel mee te maken imo. De afgelopen jaren (nog voordat de EV überhaupt een ding was) was de vraag naar stations enorm aan het afnemen. Mensen willen een hoge auto. Wellicht dat dit in de toekomst weer gaat veranderen, who knows.

Ik heb zelf ook altijd een station gereden naar tevredenheid maar ben nu ook erg blij met mijn SUV. De hoge instap bevalt me wel (wordt een dagje ouder he) en het overzicht is fijn.

https://www.autoblog.nl/n...-autos-is-een-suv-6872404
Niet iedereen wil een SUV maar je wordt verplicht omdat er nauwelijks electrische stations te vinden zijn (waarna fabrikant zegt: zie je wel, klant koopt SUV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik rijd nu een Mitsubishi Eclipse Cross als voorloopauto en de hoge zit is wel prettig, maar het is een waardeloze rijdbeleving (even los van het feit dat de Eclipse Cross totaal niet courant is voor de Nederlandse markt). Ik vond de Q4 in een proefrit ook totaal niet overtuigend, de Enyaq was in de proefrit dat ook niet maar was dan wel weer een uiterste scherpe prijs/kwaliteit keuze en wel een leuk model om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:30
PaulC schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:23:
[...]

Niet iedereen wil een SUV maar je wordt verplicht omdat er nauwelijks electrische stations te vinden zijn (waarna fabrikant zegt: zie je wel, klant koopt SUV)
Fysiek kan je een rijdend accupakket natuurlijk een stuk makkelijker vermommen als SUV, dan als station. Puur doordat een hogere auto wat makkelijker (goedkoper) plaats heeft voor accu cellen in de bodem. En er wordt gemaakt wat het meeste bijdraagt aan winst. En dat is dan de SUV natuurlijk. Makkelijk fabriceren en makkelijk cashen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Nixo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:23:
Ik ben in de race voor een nieuwe auto en wil graag elektrische gaan rijden (Lease).
Thuis zijn de eisen dat drie kleintjes mee kunnen dus ik zoek een ruime auto.
Zelf komt komt bovenaan te staan:
- Toyota bZ4X 71kWh accu
- Skoda Enyak 50kWh accu (eigenlijk vind ik het accupakket echt te klein.
- Kia EV6 54kWh accu
- Peugeot 308sw E 50kWh accu.
- Hyundai Ioniq 5 63kWh
- Renault Megane 60 kWh
- Renault Scenic 60 kWh

Skoda/kia/peugot zijn wel erg beperkt met de range.
Onderste drie zijn op de grens. Als heeft de Toyota wel een groter pack, maar niet perse veel meer range.
EV6 en Ioniq 5 zijn wel heel snel met laden.
Zelf wel gecharmeerd van de toyota. Die heeft een valse start gehad, maar lijkt nu wel beter te presteren.
Toevallig gebruikers hier die hun mening over de bZ4X kunnen delen? Vooral verbruik/range/laadsnelheid.
Je hebt de template niet ingevuld.
Wil je je kinderen in drie isofix stoeltjes op de achterbank hebben? Want dan kun direct gaan strepen. Pak bijv. https://ev-database.org/ voor de 'echte' range. Want een groter accupak is wel nodig bij meer luchtweerstand terwijl dat niet perse meer range oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
PaulC schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:23:
[...]

Dat zeg ik toch ook nergens? Gelukkig zijn er mensen die wat anders willen dan een SUV/MPV. Feit blijft wel dat men vóór de EV bubble al eerder koos voor de SUV dan de break. Let's leave as it is, cijfers liegen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
ucsdcom schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:31:
[...]
Fysiek kan je een rijdend accupakket natuurlijk een stuk makkelijker vermommen als SUV, dan als station. Puur doordat een hogere auto wat makkelijker (goedkoper) plaats heeft voor accu cellen in de bodem. En er wordt gemaakt wat het meeste bijdraagt aan winst. En dat is dan de SUV natuurlijk. Makkelijk fabriceren en makkelijk cashen.
En ik maar denken dat de ID reeks allemaal op hetzelfde modulaire MEB platform stonden.
Voor BEV wordt doorgaans met een beperkt aantal standaard platformen gewerkt waardoor de initiële ontwerp- en productiekosten nadien verdeeld worden over alle uitvoeringen en types (zelfs verschillende merken, een Ford EV kan tegenwoordig net hetzelfde platform hebben als bv. een VW EV enz.)

De tijd dat een BEV uitsluitend een omgebouwd ICE chassis/koetswerk was ligt al even achter ons.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 24-07-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
code:
Leasebudget: ev <45k. Brandstof <40k
Kilometrage per jaar: 35k
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke: alle grote. Niet nieuw Chinees en cupra
Overige afhankelijkheden: TCO zo laag mogelijk maar geen goed zicht op.
Specifieke wensen: veel ruimte voor 3 kinderen. 1 nog in de isofix 2 op verhogers
En eventueel bagage voor de komende jaren
Als het kan een trekhaak
Bij voorkeur EV
Eigen bijdrage tot 50 euro pm
Ruim mogelijke range.
Model y LR past niet
Toyota bz4x past net met trekhaak €35 eigen bijdrage. Zonder trekhaak €6 eigen bijdrage
Uiteindelijke keuze: Ik nijg naar de Toyota bz4x i

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:18
Nixo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:41:
code:
Specifieke wensen: veel ruimte voor 3 kinderen. 1 nog in de isofix 2 op verhogers
Als het kan een trekhaak
Bij voorkeur EV
Ruim mogelijke range.
Model y LR past niet
Toyota bz4x past net met trekhaak €35 eigen bijdrage. Zonder trekhaak €6 eigen bijdrage
Waarom kijk je naar de Y LR en niet de Y RWD? Die laatste komt in de praktijk minstens net zover als de Toyota. En als je onderweg moet laden wint de Y het helemaal.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
code:
Als het kan een trekhaak
Bij voorkeur EV
Ruim mogelijke range.
Model y LR past niet
Waarom de Toyota? Niet perse erg ruim op de achterbank met 3 kinderen (en zitjes) en de range ligt gemiddeld op 350 km. Daarnaast is de kofferbak met 450 liter maar zo zo.. zeker met jonge kinderen. Jammer dat die grens van 45k is gesteld want daarmee loop je een hoop betere keuzes mis zoals bijv. de Enyaq, Ioniq5, e-5008, Tesla model Y, Kia Ev5 (eind vh jaar),

Misschien kan je ook nog kijken naar de Scenic E. Is qua formaat kleiner doch ruim (kofferbak zeker tov de Toyota). Maar ik zou proberen te opteren voor het oprekken van de fiscale waarde naar 50k. Dan heb je ineens wel veel keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:14
code:
Als het kan een trekhaak
Bij voorkeur EV
Ruim mogelijke range.
Model y LR past niet
Ford Explorer /Capri past denk ik ook in je budget en heeft de grootste range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:59
Ik mag ook voorzichtig rondneuzen.

Leasebudget:1350
Kilometrage per jaar:40.000
Contractduur:48 mnd (of als dat eerder komt de max km)
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: ex.
Merkbeleid, zo ja, welke: Neen.
Overige afhankelijkheden: Bij voorkeur hybride. Geen volledig elektrisch.
Specifieke wensen:
  • Station, geen SUV of anderzijds.
  • Minimaal 245PK (wil er niet op achteruit)
  • Max 70k fiscale waarde, minder is beter.
  • Sportuitvoering + onderstel.
  • Bij voorkeur hybride, nog niet volledig elektrisch. Benzine mag, maar is met 245pk (plus) niet te betalen.
  • 50k per jaar, dus goede stoelen, goed geluid en een goed werkende infotainment zijn wel gewenst.
  • Verder zaken als stoelverwarming, panoramadak, geen leer maar alcantara stoelen etc. zijn mooi meegenomen maar dat kan op iedere wagen wel.
Zelf natuurlijk op basis van dit lijstje ook al even lopen mijmeren en ik kom eigenlijk tot de volgende shortlist, van preferred naar less preferred.
  1. De nieuwe A5 Avant, met de nog niet aangekondigde maar wel officieus genoemde hybride, 50 of 55 TFSIe, dus 299/367PK Quattro op basis van het blok (2.0) wat ook in de A6 ligt. Deze heeft de voorkeur maar is nog niet bekend qua prijs. Nadeel is dat hij waarschijnlijk pas in Q1 2025 komt én hij niet leverbaar gaat zijn met pano. Wel natuurlijk een nieuw model. Vraag is ook of deze binnen de prijsrange leuk te specen is.
  2. toch een 330e Touring, welke vorige keer net afviel omdat ik het toen nog te duur vond. Nadeel vind ik dat dit model toch al wel weer 4-5 jaar op de markt is. Wel een fijn blok. In mijn spec rond de 71-72k fiscaal.
  3. De nieuwe Cupra Leon Sportstourer met de nieuwe 272pk hybride 1.5. Stuk goedkoper (60k wel prima gespect) maar wel wat meer sjonnie. Heb 'm in het echt gezien maar vond hem op de foto's mooier. Daarnaast zou ik wel graag de versie met brembo's willen (want raceauto) maar niet de extreme kuipstoelen want dat lijkt me te wild met 50k per jaar.
  4. Beetje een zijstap, maar een jonggebruikte Skoda Octavia RS als occasion leasen. De nieuwe hebben 272PK, maar worden in NL niet geleverd. Vind ze alleen maar eens (al op NL kenteken) en volgens mij worden die ook wel erg prijzig. Andere opties waren een Passat (te groot), Superb (te groot en alleen met 204pk hybride) maar die zijn om genoemde redenen afgevallen.
Suggesties zijn welkom.. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zit de V60 bewust niet in je lijstje of ben je die vergeten?
1350 ex brandstof is een serieus budget,moet je echt wel wat leuks voor kunnen krijgen. V60 is hybrid en een beest van een auto, al helemaal als je de Polestar engineered pakt. Die aangekleed gaat wel 100 per maand over je budget, maar dat ding is serieus rap.

Waar is Mercedes in je lijstje btw?

[ Voor 32% gewijzigd door The Eagle op 24-07-2024 18:00 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
The Eagle schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:56:
Zit de V60 bewust niet in je lijstje of ben je die vergeten?
1350 ex brandstof is een serieus budget,moet je echt wel wat leuks voor kunnen krijgen. V60 is hybrid en een beest van een auto, al helemaal als je de Polestar engineered pakt. Die aangekleed gaat wel 100 per maand over je budget, maar dat ding is serieus rap.

Waar is Mercedes in je lijstje btw?
Dank! De kilometers doen ook iets met het budget. V60 bewust achterwege ivm de snelheidsbegrenzer van 180. Polestar gaat niet met deze kilometers. Die gaat richting de 1450-1500 met audio upgrade en trekhaak.

Mercedes doet me eigenlijk niks. Liever een Audi of BMW dan. Overigens nooit mee gereden, dus dat misschien toch eens doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Fedde schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:52:

Specifieke wensen:
  • Bij voorkeur hybride, nog niet volledig elektrisch. Benzine mag, maar is met 245pk (plus) niet te betalen.
  • 50k per jaar, dus goede stoelen, goed geluid en een goed werkende infotainment zijn wel gewenst.
  • Verder zaken als stoelverwarming, panoramadak, geen leer maar alcantara stoelen etc. zijn mooi meegenomen maar dat kan op iedere wagen wel.
Zelf natuurlijk op basis van dit lijstje ook al even lopen mijmeren en ik kom eigenlijk tot de volgende shortlist, van preferred naar less preferred.
  1. De nieuwe A5 Avant, met de nog niet aangekondigde maar wel officieus genoemde hybride, 50 of 55 TFSIe, dus 299/367PK Quattro op basis van het blok (2.0) wat ook in de A6 ligt. Deze heeft de voorkeur maar is nog niet bekend qua prijs. Nadeel is dat hij waarschijnlijk pas in Q1 2025 komt én hij niet leverbaar gaat zijn met pano. Wel natuurlijk een nieuw model. Vraag is ook of deze binnen de prijsrange leuk te specen is.
  2. toch een 330e Touring, welke vorige keer net afviel omdat ik het toen nog te duur vond. Nadeel vind ik dat dit model toch al wel weer 4-5 jaar op de markt is. Wel een fijn blok. In mijn spec rond de 71-72k fiscaal.
  3. De nieuwe Cupra Leon Sportstourer met de nieuwe 272pk hybride 1.5. Stuk goedkoper (60k wel prima gespect) maar wel wat meer sjonnie. Heb 'm in het echt gezien maar vond hem op de foto's mooier. Daarnaast zou ik wel graag de versie met brembo's willen (want raceauto) maar niet de extreme kuipstoelen want dat lijkt me te wild met 50k per jaar.
  4. Beetje een zijstap, maar een jonggebruikte Skoda Octavia RS als occasion leasen. De nieuwe hebben 272PK, maar worden in NL niet geleverd. Vind ze alleen maar eens (al op NL kenteken) en volgens mij worden die ook wel erg prijzig. Andere opties waren een Passat (te groot), Superb (te groot en alleen met 204pk hybride) maar die zijn om genoemde redenen afgevallen.
M.b.t. die laatste optie, kun je eens navragen bij bijv. ProMobility of Friesland Lease, wat kleinere spelers, maar die vinden het geen probleem om een occasion te kopen voor de lease dan is het enkel het vinden van een dealer/verkoper die weer in die invoering wil 'ontzorgen' en als dat verder geen probleem is, gaan er deuren voor je open. Zeker als je geen preferred supplier hebt qua LM zal rondvragen nog wel wat kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nixo
jaguarxj16 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:18:
[...]

Ford Explorer /Capri past denk ik ook in je budget en heeft de grootste range.
Ik had de Ford Explorer niet op mijn lijst staan ivm prijs. Maar die lijkt prima te passen. Dank! Ga als die in de showroom staat even kijken. Klinkt erg interessant
Inspired schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:00:
[...]

Waarom kijk je naar de Y LR en niet de Y RWD? Die laatste komt in de praktijk minstens net zover als de Toyota. En als je onderweg moet laden wint de Y het helemaal.
Die komt met budget niet uit, ze kijken naar TCO, dat ligt bij de Model Y blijkbaar te hoog.
renzo4000 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:05:
[...]

Waarom de Toyota? Niet perse erg ruim op de achterbank met 3 kinderen (en zitjes) en de range ligt gemiddeld op 350 km. Daarnaast is de kofferbak met 450 liter maar zo zo.. zeker met jonge kinderen. Jammer dat die grens van 45k is gesteld want daarmee loop je een hoop betere keuzes mis zoals bijv. de Enyaq, Ioniq5, e-5008, Tesla model Y, Kia Ev5 (eind vh jaar),

Misschien kan je ook nog kijken naar de Scenic E. Is qua formaat kleiner doch ruim (kofferbak zeker tov de Toyota). Maar ik zou proberen te opteren voor het oprekken van de fiscale waarde naar 50k. Dan heb je ineens wel veel keus.
Budget oprekken gaat niet gebeuren. Zeker niet naar de 50k Anders was er een heel aantal andere interessant geworden. Maar ik Scenic E ga ik ook verder onderzoeken.

Voor nu lijkt de Ford heel erg interessant te worden!

[ Voor 12% gewijzigd door Nixo op 25-07-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-05 13:51
Ben alweer even aan het rondkijken aangezien mijn huidige Skoda Kodiaq afloopt aan het eind van het jaar.
De markt voor 7-zitters is niet denderend groot, al helemaal als je naar electrische auto's kijkt. Heb denk ik mijn huiswerk goed gedaan :P Heb ik nog iets over het hoofd gezien qua opties?

Leasebudget:
- Benzine/Hybride auto's 901 (oprekbaar met 225 eigen bijdrage)
- Elektrische auto's 914 (oprekbaar met 274 eigen bijdrage)
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 60 maanden
Merkbeleid, zo ja, welke: NVT
Overige afhankelijkheden: NVT
Specifieke wensen:
- 7 zitter
- Liefst nog mogelijkheid om kinderwagen + boodschappen achter rij 3 kwijt kunnen
- fatsoenlijk geluid.
- liever niet eigen bijdrage gebruiken.
- Apple Carplay die niet constant crasht. :X
Zelf gevonden:
- Renault Espace (best klein voor een "espace")
- Skoda Kodiaq
- Kia EV9 (prijzig $$$ en geluid viel ook erg tegen)
- Hyundai Santa Fe
Uiteindelijke keuze:
Uiteindelijke keuze nog niet gemaakt, huidige shortlist is:
Skoda Kodiaq
Hyundai Santa Fe

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:19
@Meekoh Ik denk dat je alles wel hebt zo ja aan opties.

Wellicht de Mazda CX-80 nog maar die is er niet in BEV en ook redelijk aan de prijs. In Homura uitvoering gaat die ook richting de 1050 p/maand denk ik.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
Csotranme schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:56:
@Meekoh Ik denk dat je alles wel hebt zo ja aan opties.

Wellicht de Mazda CX-80 nog maar die is er niet in BEV en ook redelijk aan de prijs. In Homura uitvoering gaat die ook richting de 1050 p/maand denk ik.
HEV/PHEV is geen probleem he, valt bij ons beide onder het "benzine" budget.
CX-80 heb ik ook gezien inderdaad, maar ik weet niet wat het is met mazda's, maar om een of andere reden zijn die bij gelijke cataloguswaarde (met bjv. de Hyundai) veel duurder in de maandelijkse leasebedragen. Vind de CX-80 wel erg mooi overigens :9~

[ Voor 9% gewijzigd door Meekoh op 25-07-2024 17:02 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-05 20:26
Meekoh schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:52:
Ben alweer even aan het rondkijken aangezien mijn huidige Skoda Kodiaq afloopt aan het eind van het jaar.
De markt voor 7-zitters is niet denderend groot, al helemaal als je naar electrische auto's kijkt. Heb denk ik mijn huiswerk goed gedaan :P Heb ik nog iets over het hoofd gezien qua opties?

Leasebudget:
- Benzine/Hybride auto's 901 (oprekbaar met 225 eigen bijdrage)
- Elektrische auto's 914 (oprekbaar met 274 eigen bijdrage)
Kilometrage per jaar: 30.000
Merkbeleid, zo ja, welke: NVT
Overige afhankelijkheden: NVT
Specifieke wensen:
- 7 zitter
- Liefst nog mogelijkheid om kinderwagen + boodschappen achter rij 3 kwijt kunnen
- fatsoenlijk geluid.
- liever niet eigen bijdrage gebruiken.
- Apple Carplay die niet constant crasht. :X
Zelf gevonden:
- Renault Espace (best klein voor een "espace")
- Skoda Kodiaq
- Kia EV9 (prijzig $$$ en geluid viel ook erg tegen)
- Hyundai Santa Fe
Uiteindelijke keuze:
Uiteindelijke keuze nog niet gemaakt, huidige shortlist is:
Skoda Kodiaq
Hyundai Santa Fe
Mercedes EQB of Peugeot (E-)5008 kunnen volgens mij ook als zevenzitter worden geconfigureerd. Of een (uitlopende) Seat Tarraco? Alhoewel dat vergelijkbaar is aan de Kodiaq denk ik?

[ Voor 3% gewijzigd door MaSw85 op 25-07-2024 19:16 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
Meekoh schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:00:
[...]

HEV/PHEV is geen probleem he, valt bij ons beide onder het "benzine" budget.
CX-80 heb ik ook gezien inderdaad, maar ik weet niet wat het is met mazda's, maar om een of andere reden zijn die bij gelijke cataloguswaarde (met bjv. de Hyundai) veel duurder in de maandelijkse leasebedragen. Vind de CX-80 wel erg mooi overigens :9~
Ging er vanuit dat je alleen naar BEV keek gezien je tekst :p

Ik ga zaterdag bij de preview kijken van de CX-80 op estate Cothen. Eens vergelijken met de CX-60 die hier al staat.

De CX-60 is qua afwerking wmb echt wel on-par met een hoger segment Duitser. Hebben ze echt stappen in gemaakt.
Toevallig zelf laatst de nieuwe Hyundai Kona gereden en dan is dat maar een plastic geval.
Mazda straalt dan toch meer luxe uit.

Betreft leasebedrag kan ik niet zoveel roepen waarom die hoger zijn. De CX-60 hier is koop.
Wellicht de LM eens vragen om een verklaring?
Het is niet zo dat ze na lease termijn veel waarde kwijt zijn. Mazda behoudt juist aardig goed zijn waarde.

Overigens is dat 327pk 2.5L PHEV blok wel een beest. Rijdt echt leuk en ontzettend rap van z'n plek met dat gewicht en formaat.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Csotranme schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:48:
[...]
Betreft leasebedrag kan ik niet zoveel roepen waarom die hoger zijn. De CX-60 hier is koop.
Wellicht de LM eens vragen om een verklaring?
De verklaring voor een hoger leasebedrag bij gelijke cataloguswaarde of zelfs lagere cataloguswaarde ligt dan nogal voor de hand => het voertuig met een gelijke of lagere cataloguswaarde maar met een hoger leasebedrag heeft dan doorgaans een (veel) lagere restwaarde en die zit dan verwerkt in de hogere leaseprijs.
Dat jij daar anders tegen over staat omdat je Mazda een luxemerk vindt doet er niet toe. Een lease maakt gewoon de totaalrekening en moet die terugverdienen door de som van de lease + restwaarde + winst en doet niet aan individueel sentiment/appreciatie.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 25-07-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
IvoB2 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:47:
[...]

De verklaring voor een hoger leasebedrag bij gelijke cataloguswaarde of zelfs lagere cataloguswaarde ligt dan nogal voor de hand => het voertuig met een gelijke of lagere cataloguswaarde maar met een hoger leasebedrag heeft dan doorgaans een (veel) lagere restwaarde en die zit dan verwerkt in de hogere leaseprijs.
Dat jij daar anders tegen over staat omdat je Mazda een luxemerk vindt doet er niet toe. Een lease maakt gewoon de totaalrekening en moet die terugverdienen door de som van de lease + restwaarde + winst en doet niet aan individueel sentiment/appreciatie.
Daarom zeg ik ook: vraag de LM. Dan weet je het zeker ;)

Ik weet dat dit het geval is bij Tesla omdat ze de aanschafprijs constant blijven verlagen.
Bij Mazda is dit niet het geval. Zover IK weet he..

Als je kijkt naar de CX-5 (behalve de diesels) zijn die 2de hands zéér gewild en die behouden aardig hun waarde. CX-60/80 zit daar nog wat boven maar imho geldt daar hetzelfde voor denk ik.
Wellicht omdat het nieuwe modellen zijn? Eerste PHEV modellen van Mazda? Wie gaat het zeggen. De LM heeft het antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05
Als ik de reviews op autoweek mag geloven is de CX60 mazda onwaardig en een enorme miskleun. Google er maar eens, best wel wat reviews waar problemen niet worden opgelost en auto terug wordt verkocht aan dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
wienesroa schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:57:
Als ik de reviews op autoweek mag geloven is de CX60 mazda onwaardig en een enorme miskleun. Google er maar eens, best wel wat reviews waar problemen niet worden opgelost en auto terug wordt verkocht aan dealer.
Dat moet ik dan toch tegenspreken...

Ja je hebt gelijk: er is/was heel veel mis met de CX-60 toen hij net van de band rolde.

Inmiddels zijn er tig terugroepacties geweest, zit de vering al op revisie 3.0 als ik me niet vergis o.a.

De ervaring hier is dat alles kosteloos incl leenauto gefixt wordt en wat Japaners betreft zijn ze er zich echt wel bewust van en gaan ze diep door het stof.

Die CX-80 gaat echt 10x beter zijn. Ze willen dit niet nog een keer.

Hier is alles netjes verholpen tot nu toe en alles kosteloos.

Ik zou persoonlijk de gok wel durven nemen.
Zoals te zien in mijn onderschrift rij ik ook Peugeot en daar gaat het er heel anders aantoe :+ .
Die wassen zichzelf altijd gewoon in onschuld en zoek het maar uit.
De Japanse merken gaan de discussie niet aan en fixen het gewoon is mijn ervaring.

[ Voor 14% gewijzigd door Csotranme op 25-07-2024 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05
Ik heb er geen ervaring mee en baseer me puur op deze reviews. Ik zou het niet durven ☺️

https://www.autoweek.nl/r...cx-60/?sortering=oplopend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Csotranme schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:10:
[...]

Dat moet ik dan toch tegenspreken...

Ja je hebt gelijk: er is/was heel veel mis met de CX-60 toen hij net van de band rolde.

Inmiddels zijn er tig terugroepacties geweest, zit de vering al op revisie 3.0 als ik me niet vergis o.a.

De ervaring hier is dat alles kosteloos incl leenauto gefixt wordt en wat Japaners betreft zijn ze er zich echt wel bewust van en gaan ze diep door het stof.

Die CX-80 gaat echt 10x beter zijn. Ze willen dit niet nog een keer.

Hier is alles netjes verholpen tot nu toe en alles kosteloos.

Ik zou persoonlijk de gok wel durven nemen.
Zoals te zien in mijn onderschrift rij ik ook Peugeot en daar gaat het er heel anders aantoe :+ .
Die wassen zichzelf altijd gewoon in onschuld en zoek het maar uit.
De Japanse merken gaan de discussie niet aan en fixen het gewoon is mijn ervaring.
Ik heb zowel een Peugeot (308, 2014) als Mazda (3, 2019) geleased en beide waren niet probleemloos, maar bij beide zijn de problemen door de dealer (en importeur) opgelost. Al dan niet met behulp van terugroepacties. Voor sommige problemen duurde het wel even voordat er een oplossing kwam.

Een nieuw model auto geeft nu eenmaal kans op kinderziektes. In de lease zou ik mij daar geen zorgen om maken, ook al blijft het vervelend als je regelmatig naar de dealer moet.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 25-07-2024 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Laatst online: 13:16
Mijn werkgever had ook Arval (komend van business lease) en ze zijn er ook uitgegooid, want ze werden duur en de service werd veel minder (waar zien we dat meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
MaSw85 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 19:15:
[...]

Mercedes EQB of Peugeot (E-)5008 kunnen volgens mij ook als zevenzitter worden geconfigureerd. Of een (uitlopende) Seat Tarraco? Alhoewel dat vergelijkbaar is aan de Kodiaq denk ik?
Die ga ik nog even bekijken thnx!
Wat betreft de Tarraco, toen ik voor mijn huidige kodiaq keek een aantal jaar geleden toen was die alleen leverbaar als Diesel en ik mag geen Diesel van mijn werkgever. Weet niet of dat inmiddels veranderd is.

[ Voor 24% gewijzigd door Meekoh op 26-07-2024 09:53 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tarraco gaat er uit iirc, voornamelijk nog voorraad modellen. Wel in OHEV te leveren, al lang geen diesel meer
Kodiaq is vergelijkbaar, Tiguan Allspace ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackSpoTT
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-05 19:02
Leasebudget: EUR 1050 p/maand excl.

Kilometrage per jaar: 20.000 km om budget te bepalen. Werkelijke kilometers rond de 30.000

Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief

Overige afhankelijkheden: Leaseauto moet volledig elektrisch zijn. Leasemaatschappij is Athlon.

Specifieke wensen: Ruimte voor twee kinderzitjes, voldoende kofferbakruimte (~500 liter), WLTP +500km. Qua auto’s denk ik aan een Skoda Enyaq Coupé, Audi e-tron Q4 Coupé, Ford Explorer, VW iD7 Tourer, maar sta uiteraard open voor alternatieven

Uiteindelijke keuze: tbd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

BlackSpoTT schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 07:27:
Leasebudget: EUR 1050 p/maand incl.

Kilometrage per jaar: 20.000 km om budget te bepalen. Werkelijke kilometers rond de 30.000

Overige afhankelijkheden: Leaseauto moet volledig elektrisch zijn. Leasemaatschappij is Athlon.

Specifieke wensen: Ruimte voor twee kinderzitjes, voldoende kofferbakruimte (~500 liter), WLTP +500km. Qua auto’s denk ik aan een Skoda Enyaq Coupé, Audi e-tron Q4 Coupé, Ford Explorer, VW iD7 Tourer, maar sta uiteraard open voor alternatieven

Sta je open voor een eigen bijdrage? Want de auto's die je noemt doen ongeveer jouw budget, maar dan ex brandstof.
Sla directlease er even op na, dan heb je een beeld. Denk dat je dingen ietsje rooskleuriger ziet dan ze zijn nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-05 14:56
Zijn budget is toch ook exclusief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackSpoTT
The Eagle schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:37:
[...]

Sta je open voor een eigen bijdrage? Want de auto's die je noemt doen ongeveer jouw budget, maar dan ex brandstof.
Sla directlease er even op na, dan heb je een beeld. Denk dat je dingen ietsje rooskleuriger ziet dan ze zijn nu.
Het budget voor EV is exclusief de brandstof, ik krijg een laadpas + laadpaal aan huis. Alles kan dus naar de auto.

Wel handig overigens de site van directlease om doorheen te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Waar staat ' incl.' voor onder leasebudget dan?
Ik snap de verwarring van @The Eagle maar al te goed hier. Incl. brandstof of incl. btw wordt je beiden niet gelukkig van als je de Q4 of de ID.7 wilt rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

BlackSpoTT schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:07:
[...]

Het budget voor EV is exclusief de brandstof, ik krijg een laadpas + laadpaal aan huis. Alles kan dus naar de auto.

Wel handig overigens de site van directlease om doorheen te kijken.
Dat je een laadpaal en pas krijgt staat los van de brandstof cq elektriciteit component.
Je hebt een budget inclusief of exclusief die component. De paal en de pas zijn slechts het hoe daarvan

Reken er op dat die component van 250-300 euro per maand kan zijn, afhankelijk van kilometrage. Indien budget inclusief component, blijft er dan nog maar 800 voor de auto over en zit je aan iets als een ID3 of gelijkwaardig. En zeker niet hoger.
Indien exclusief haal je eea misschien net zonder eigen bijdrage, en afhankelijk van je contract kilometers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Overigens is een laadpaal voor je deur iets dat als optie meegeleased kan worden. Kost ca 2500 euro, dus ongeveer 2,50 euro per maand van je budget. Betaal je dus echt helemaal zelf, tenzij je andere afspraken maakt. En bij inleveren halen ze hem meestal weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackSpoTT
The Eagle schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:43:
Overigens is een laadpaal voor je deur iets dat als optie meegeleased kan worden. Kost ca 2500 euro, dus ongeveer 2,50 euro per maand van je budget. Betaal je dus echt helemaal zelf, tenzij je andere afspraken maakt. En bij inleveren halen ze hem meestal weer weg.
De kosten voor laden gaan niet van het leasebudget af. De kosten voor de laadpaal zijn al van het bovenstaande budget afgetrokken. Het genoemde budget is dus enkel en alleen voor de leaseauto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

BlackSpoTT schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:58:
[...]

De kosten voor laden gaan niet van het leasebudget af. De kosten voor de laadpaal zijn al van het bovenstaande budget afgetrokken. Het genoemde budget is dus enkel en alleen voor de leaseauto.
Wijzig dan dit zinnetje:

Naar:

Behalve als je natuurlijk incl. winterbanden of SVI bedoelt, maar zet dat er dan neer ;) Nu is het gewoon op meerdere manieren te interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackSpoTT
True schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 16:18:
[...]

Wijzig dan dit zinnetje:

Naar:

Behalve als je natuurlijk incl. winterbanden of SVI bedoelt, maar zet dat er dan neer ;) Nu is het gewoon op meerdere manieren te interpreteren.
Ah thanks! De bron van verwarring aangepast :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb voor een vergelijkbare keuze gestaan. In het kort:
Enyaq super wagen en je ziet er weinig van in Coupé, nadelen zijn dat je toch wel flink betaalt voor een auto die inmiddels 5 jaar rond rijdt. Terwijl er in 2025 (of 2026) een facelift aankomt én je de twee nieuwe modellen (Epiq is waarschijnlijk te klein) misloopt. Wil je straks over 3 jaar een EV rijden die al 8 jaar rondrijdt en nog twee jaar moeten rijden? Mijn antwoord hierop was nee.

Q4 ook echt heel leuk, maar als je wat opties wilt om niet in een kale Q4 te rijden tikte ik 'm fiscaal ruim boven de 70k dat is ook niet leuk meer. Uiteindelijk betaal je voor die vier kringen op de voorkant en wil je die in het zwart betaal je daar gewoon €650 voor terwijl dat bij de Enyaq standaard in de Sportline zit. Ook deze rolt al een aantal jaar rond, maar nog niet zo lang als de Enyaq. Bang/buck kon ik deze gewoon niet kiezen de Enyaq is dan de betere keuze.

Ford Explorer heb ik gezien tijdens die dealer preview dagen in mei/juni (uit mijn hoofd). Hij was toen nog niet standaard beschikbaar bij de dealers en als proefrit te plannen. Ik weet niet of dat nu inmiddels anders is. Als je deze naast de andere auto's zet is die minder luxe, heb je minder comfort en ook iets minder ruimte. Wel is de prijs dan weer een stukje lager.

ID.7 Tourer is gewoon te vergelijken met een Passat Variant of een Octavia Combi. Ruimte is echt uitstekend, wel is de wagen een stukje langer dan menig auto. Hij is niet echt veel breder dan vergelijkbare auto's (Passat, Octavia e.d.) van de huidige of vorige generatie, maar wel iets. Bang/buck vind ik deze auto echt kampioen. De range die mogelijk is en de opties zijn fenomenaal zeker in combinatie met de veruit superieure travel assist van VAG (die zul je ook met de Enyaq en de Q4 hebben). Als je 'm aankleedt en gaat voor een uitgebreide uitvoering zit je wel tegen de 70k fiscaal aan. Zie ook: True in "Keuze leaseauto - Deel 6" wellicht kun je 'm met jouw km/duur nog wel volledig binnen budget krijgen. De bepalende factor is enkel of Athlon mee beweegt met de markt of weet dat jij geen keuze hebt. Want 25km/60m zou je mijn uitvoering binnen budget kunnen binnenhalen bij zeker 3 LMs (bij Athlon heb ik niets opgevraagd) dan moet je 20.000 km ook zeker passend krijgen.

Ik mag nog iets minder dan twee maand wachten op mijn ID.7 Tourer dus weet dat ik ietwat bevooroordeeld kan reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Edit: dit topic gaat helemaal niet over laadpaal regelingen 😋

[ Voor 91% gewijzigd door SirLenncelot op 27-07-2024 19:40 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 22:59
BMS080 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:14:
Ik heb een vraag over het berekenen van bijtelling voor de leaseauto:

Ik heb een elektrische auto samengesteld via Directlease.nl waarbij volgens de calculator rechtsboven in het scherm wordt aangegeven dat de netto bijtelling €350 euro is.

Echter als ik op de website berekenhet.nl dezelfde gegevens invul dan kom ik uit op een bedrag van €476 euro voor bijtelling.

Welke van de twee websites kan ik nou vertrouwen. €350 euro lijkt mij heel weinig en onrealistisch. Kan iemand mij hierbij helpen.

Aanvullende info:
Cataloguswaarde auto €60.000
Elektrische auto bouwjaar 2024 (bijtelling 16% over eerste 30k en daarna 22%)
Brutojaarsalaris +/- 41k
Eigen bijdrage €0 (auto valt binnen leasebudget)
De leasemaatschappij weet je salaris niet, dus 350 euro is het laagst bedrag.
Als je deze gegevens bij "berekenhet" in vult en dan " gevolgen heffingskortingen mee berekenen" op "nee" zet kom je op hetzelfde bedrag uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:01

Veel van die auto’s stonden ook op mijn lijstje maar ben uit eindelijk gegaan voor de nieuwe Renault Scenic E Tech. De Audi, Skoda en VW kwamen bij mij duurder uit de calculator. En! De Scenic heeft ook veel ruimte aan boord :)

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-05 15:30
demonic schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:23:
[...]

De leasemaatschappij weet je salaris niet, dus 350 euro is het laagst bedrag.
Als je deze gegevens bij "berekenhet" in vult en dan " gevolgen heffingskortingen mee berekenen" op "nee" zet kom je op hetzelfde bedrag uit.
Als ik hem op nee zet bij berekenhet.nl dan krijg ik €350 euro te zien, hetzelfde als directlease.nl dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaap
  • Laatst online: 30-05 12:11
BMS080 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:33:
[...]

Als ik hem op nee zet bij berekenhet.nl dan krijg ik €350 euro te zien, hetzelfde als directlease.nl dus
Om te zien hoeveel het je echt kost moet je hem dus op ja zetten. De bijtelling is netto 350 euro, maar omdat de bijtelling bij je loon wordt opgeteld heeft dit invloed op o.a. de heffingskorting, als je dat meerekent kom je op het volledige bedrag wat je per maand kwijt bent aan je leaseauto

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:19
MaxLaadvermogen schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 23:34:
[...]
Update: gisteren met Mercedes dealer de EQB 250+ Luxury Line met wat opties (ACC, elektrische stoelen) geconfigureerd en doorgerekend - dit lijkt passend binnen budget, moet dan wel de trekkaak prive aanschaffen
Knoop doorgehakt. De Merceds EQB 250+ Luxury Line in Spectraalblauw besteld, met als enige opties de adaptieve cruisecontrol (Distronic) en de af-fabriek gemonteerde wegklapbare trekhaak (mede ivm tegenstrijdige berichten trekhaak montage bedrijven over beschikbaarheid en kosten achteraf te monteren trekhaak). Past precies binnen budget en geen extra kosten voor zelf te bekostigen accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-05 18:24
MaxLaadvermogen schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:58:
[...]

Knoop doorgehakt. De Merceds EQB 250+ Luxury Line in Spectraalblauw besteld, met als enige opties de adaptieve cruisecontrol (Distronic) en de af-fabriek gemonteerde wegklapbare trekhaak (mede ivm tegenstrijdige berichten trekhaak montage bedrijven over beschikbaarheid en kosten achteraf te monteren trekhaak). Past precies binnen budget en geen extra kosten voor zelf te bekostigen accessoires.
Veel handiger en zo’n wegklapbare trekhaak is zo leuk! Gaat die ook automatisch?

Gefeliciteerd!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Pfoe zeg. Uit nieuwsgierigheid toch even naar het configureren van een Q4 e-tron gekeken maar schrok wel van de opties en prijzen. Veel zaken die bij andere merken standaard aanwezig zijn (rijhulpsystemen, keyless entry, gedeeltes in achterbank, zones voor klimaatregeling) moet je nog een keer flink de portemonnee trekken.

Een beetje jammer voor een auto die in de standaard al prijzig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxLaadvermogen
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:19
Ecological schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:06:
[...]
Veel handiger en zo’n wegklapbare trekhaak is zo leuk! Gaat die ook automatisch?
Gefeliciteerd!
Jazeker! Elektrisch wegklapbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Ik heb ook gekeken naar een EQB, maar de 1400kg trekvermogen heeft me tegengehouden. Best netjes voor een EV, maar voor mij net te weinig :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

SirLenncelot schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:08:
Pfoe zeg. Uit nieuwsgierigheid toch even naar het configureren van een Q4 e-tron gekeken maar schrok wel van de opties en prijzen. Veel zaken die bij andere merken standaard aanwezig zijn (rijhulpsystemen, keyless entry, gedeeltes in achterbank, zones voor klimaatregeling) moet je nog een keer flink de portemonnee trekken.

Premium merk hè, je betaalt voor alles extra en tegen een hogere prijs. Ooit een Golf en een A3 zitten vergelijken. Zaken als lak of een open dak waren toen 1,5-2x zo duur bij Audi.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Denk dat het vooral een psychologisch ding is.

Auto (extra’s inbegrepen) voor 60k kan ik wegzetten als premium.
Auto 50k + extra’s a 10k die andere auto’s voor veel minder al hebben voelt alsof ik genept wordt.

Maar goed, daardoor toch ver buiten ons gewenste budget. Dus ook niet echt een issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

SirLenncelot schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:31:

Auto 50k + extra’s a 10k die andere auto’s voor veel minder al hebben voelt alsof ik genept wordt.
Same difference :?
Dan kies je een S-line/business versie van 60k waar het “inclusief” is?

Maar inderdaad, als je ziet dat iets als Tesla voor 45k het meeste al standaard heeft voelt het soms wat krom meer te betalen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:20
SirLenncelot schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:08:

Ik vind het nog meevallen met de Q4.
Voorbeeld een Tesla M3 LR all-wheel is ongeveer 53K
Je kunt wel een variatie vande Q4 vinden met goede uirusting voor onder de 59K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Novi schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:21:
[...]

Ik vind het nog meevallen met de Q4.
Voorbeeld een Tesla M3 LR all-wheel is ongeveer 53K
Je kunt wel een variatie vande Q4 vinden met goede uirusting voor onder de 59K
M.u.v. de lopende acties (of wellicht inmiddels niet meer) heb je dan nog geen Q4 met groter accupakket en/of quattro met wat opties. Toen ik aan het samenstellen was gaf de dealer ook aan dat ik beter voor de S line kon gaan omdat die goedkoper was dan de opties die ik had bijgeplust op de Edition (of Advanced Edition). En dan zat je direct richting de 72k en nog steeds dus zonder groter accupakket en/of quattro.

Je moet echt wel een ontzettende Audi liefhebber zijn om dan voor een Q4 te gaan. Die wordt ingehaald door een IONIQ 5 of een Model Y of als je in de VAG-stal wilt blijven een Enyaq puur op bang/buck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-05 14:34
True schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:47:
[...]

M.u.v. de lopende acties (of wellicht inmiddels niet meer) heb je dan nog geen Q4 met groter accupakket en/of quattro met wat opties. Toen ik aan het samenstellen was gaf de dealer ook aan dat ik beter voor de S line kon gaan omdat die goedkoper was dan de opties die ik had bijgeplust op de Edition (of Advanced Edition). En dan zat je direct richting de 72k en nog steeds dus zonder groter accupakket en/of quattro.

Je moet echt wel een ontzettende Audi liefhebber zijn om dan voor een Q4 te gaan. Die wordt ingehaald door een IONIQ 5 of een Model Y of als je in de VAG-stal wilt blijven een Enyaq puur op bang/buck.
Nah das onzin. Ik heb net nog eens mijn redelijk volle Q4 in elkaar geklikt en voor 65K kom je een heel eind met alle noodzakelijke opties en de 45.
Is nog steeds een hoop geld voor wat je krijgt en als je realistisch bent zou de Tesla MY de verstandige keuze zijn.. Daar wil je echter niet dood in gevonden worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

sbin schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:55:
[...]

Nah das onzin. Ik heb net nog eens mijn redelijk volle Q4 in elkaar geklikt en voor 65K kom je een heel eind met alle noodzakelijke opties en de 45.
Is nog steeds een hoop geld voor wat je krijgt en als je realistisch bent zou de Tesla MY de verstandige keuze zijn.. Daar wil je echter niet dood in gevonden worden..
Als ik zo snel kijk loopt die actie volgens mij ook nog steeds. Die Q4 was zonder die actie gewoon echt erg aan de prijs. En inderdaad als je zo'n minimalistische vehikel wilt als een Tesla, mag je het geen auto meer noemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:01

Specifieke wensen:
Wat dacht je van de Mercedes C300e Estate Star Edition Luxury of AMG line?
Valt binnen de fiscale waarde en heeft voldoende pk. Je hebt ruimte in het budget voor nog wat extra opties.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

SirLenncelot schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:31:

Maar goed, daardoor toch ver buiten ons gewenste budget. Dus ook niet echt een issue.
Het is heel simpel te onderscheiden: het enige dat standaard is bij een premium auto, is een gepeperde rekening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Rudi01 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:52:
[...]

Wat dacht je van de Mercedes C300e Estate Star Edition Luxury of AMG line?
Valt binnen de fiscale waarde en heeft voldoende pk. Je hebt ruimte in het budget voor nog wat extra opties.
Thanks! Ik word niet zo enthousiast van de Mercedes.. :-).

Overigens neig in naar de 3er. De A5 komt niet meer met panoramadak en lijkt zo te zijn uitgevoerd dat als je bepaalde opties (passagiersscherm, OLED achterlichten) niet neemt hij er erg poor mans spec uit ziet. Dan maar een 3er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:01
Fedde schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:44:
[...]

Thanks! Ik word niet zo enthousiast van de Mercedes.. :-).

Overigens neig in naar de 3er. De A5 komt niet meer met panoramadak en lijkt zo te zijn uitgevoerd dat als je bepaalde opties (passagiersscherm, OLED achterlichten) niet neemt hij er erg poor mans spec uit ziet. Dan maar een 3er.
Een 3er is altijd een prima keus.
De keuze qua stations is beperkt in die klasse en pks. Met de Volvo V60, BMW 3 Touring, Audi A4 Avant en Mercedes C Estate heb je meeste kanshebbers wel gehad. Daarnaast heb je nog de Peugeot 508SW PSE, de reeds genoemde SEAT sportstourer en de VW Passat Ehybrid 200.

Eventueel zou je nog een maatje groter kunnen kijken naar bv de Audi A6 (Avant 50 TFSI e), Jaguar XF etc maar dan zit je snel boven de 70k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Waar ik in eerste instantie niet zo gecharmeerd was van de nieuwe chinese merken vind ik de Xpeng G6 wel prima uitzien op afbeeldingen. Misschien toch maar eens een proefrit plannen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit merk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:36
SirLenncelot schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:11:
Waar ik in eerste instantie niet zo gecharmeerd was van de nieuwe chinese merken vind ik de Xpeng G6 wel prima uitzien op afbeeldingen. Misschien toch maar eens een proefrit plannen.

Je zou het niet verwachten maar: Het grote Xpeng-topic
8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
SirLenncelot schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:11:

Ik heb proefritten gedaan in de van meest favoriet naar minst: Mercedes EQB, Kia EV6 en Nissan Ariya. Toen omdat ik toevallig een youtube filmpje van de xpeng g6 zag toch maar een lroefrit gedaan. Na een half uur was ik over en vond ik deze vele malen beter dan de andere autos. Ik ben ook erg gevoelig voor het infotainment, dat vond ik bij de Xpeng echt er bovenuit steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Bob Popcorn schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:23:
[...]

Er zijn er grofweg evenveel op kenteken gezet als ID.4's van januari tot mei, en het is een gloednieuwe auto.
Zag onderstaande artikel voorbij komen en moest aan deze post ... VW zal moeten hopen op een wonder om de Kia's en Volvo's in te kunnen halen en dan komen er nog een paar flinke leaseknallers aan bij Kia (waaronder de EV3 en EV5).

https://www.autoblog.nl/n...bel-zoveel-als-vw-6928640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
renzo4000 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:57:
[...]

Zag onderstaande artikel voorbij komen en moest aan deze post ... VW zal moeten hopen op een wonder om de Kia's en Volvo's in te kunnen halen en dan komen er nog een paar flinke leaseknallers aan bij Kia (waaronder de EV3 en EV5).

https://www.autoblog.nl/n...bel-zoveel-als-vw-6928640
Nee gelukkig hebben ze een goede bron…
Bron: de man van de cijfers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackSpoTT

Inmiddels is de keuze gemaakt na enkele testritten en uitpluizen: de iD7 Tourer Pro S Business 86 kWh RWD.

De doorslag kwam door het comfort, de ruimte, range en wendbaarheid.

Nu nog rondrijdend in een kleine auto, was ik al snel gecharmeerd van de Renault Scenic E-tech en Ioniq 5 Lounge (laatste update). Niet te groot, comfortabel, goede range en acceptabele prijs.

Op het laatst toch een testrit aangevraagd in de 5 meter lange iD-slee, want ik wilde toch weten of de angst voor zo’n lel van een auto gegrond was.

Niet dus. Met de korte neus, ver indraaiende voorwielen bij de RWD, relatief kleine draaicirkel (kleiner dan de ioniq 5) en natuurlijk beschikbare camera’s was het rondrijden in de iD7 een genot. De auto ligt erg rustig op de weg, weinig geluid van buiten en stuurt subliem. Afwerking is erg goed, stoelen zitten heerlijk (incl. massage functie en blower voor de zweetrug) en de ruimte achterin is royaal. Infotainment werkt soepel en is overzichtelijk.

Zijn er minpunten? Een paar kleine. De knoppen op het stuur kan je per ongeluk aanraken bij het sturen. One pedal drive is op de Ioniq 5 vele malen beter. En bij uit- en aanzetten van de auto moet je bepaalde veiligheidsinstellingen opnieuw veranderen. Irritant, maar hopelijk opblaasbaar in de toekomst.

Het prijskaartje ligt flink hoger vergeleken met eerder genoemde auto’s, zo ook de bijtelling. Maar als het past binnen je leasebudget / salaris, zou ik zeker de iD7 Tourer overwegen.

Qua opties is er niet veel te kiezen aangezien de Pro S Business al flink is aangekleed. Enkel de keuze gemaakt voor iets luxere bekleding en het panoramadak. Geen warmtepomp (prijs weegt niet op tegen de besparing) en uiteraard de standaard wielen (19 inch ipv 20 inch) voor wat extra comfort en range.

Dank voor alle tips en reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Nou, ik mag een nieuwe leaseauto want de Octavia kan er in januari uit (of nog een jaar verlengd). Ging kijken voor een Astra en zat uiteindelijk in een 3008 😀. Ik wil na een paar Octavia's weleens wat anders en hier wordt ik wel blij van. Heeft iemand nog alternatieven die ik over het hoofd zie? Wel graag maximaal rond de 44k ivm bijtelling (ook geen 100procent elektrisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
jongetje schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:17:
Nou, ik mag een nieuwe leaseauto want de Octavia kan er in januari uit (of nog een jaar verlengd). Ging kijken voor een Astra en zat uiteindelijk in een 3008 😀. Ik wil na een paar Octavia's weleens wat anders en hier wordt ik wel blij van. Heeft iemand nog alternatieven die ik over het hoofd zie? Wel graag maximaal rond de 44k ivm bijtelling (ook geen 100procent elektrisch).
Ik zou ook naar een Ford Focus kijken als je van een Octavia komt. De 308 kan evt ook.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
MaSw85 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:32:
[...]

Ik zou ook naar een Ford Focus kijken als je van een Octavia komt. De 308 kan evt ook.
Ik heb in de 308SW gezeten en ik heb mijn stoel best laag en dan kan de passagier (kind/puber) achter me zijn voeten niet onder de stoel kwijt. De Focus gaat eruit en ik vind Ford nogal gedateerd, overweg wel de Astra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

jongetje schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:52:
[...]

Ik heb in de 308SW gezeten en ik heb mijn stoel best laag en dan kan de passagier (kind/puber) achter me zijn voeten niet onder de stoel kwijt. De Focus gaat eruit en ik vind Ford nogal gedateerd, overweg wel de Astra.
De Ford Kuga een optie? Ik heb de St line X in bestelling, maar de Titanium of gewone St line zitten momenteel onder/rond de 44k :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Arno schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:57:
[...]

De Ford Kuga een optie? Ik heb de St line X in bestelling, maar de Titanium of gewone St line zitten momenteel onder/rond de 44k :)
Ik vind de Kuga er ook maar gewoontjes uitzien, als je die naast de 3008 zet, ook het interieur is dat wel een heel groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

jongetje schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:58:
[...]

Ik vind de Kuga er ook maar gewoontjes uitzien, als je die naast de 3008 zet, ook het interieur is dat wel een heel groot verschil.
De 2024 facelift vind ik een beste verbetering, ook qua rijgedrag. Ik heb zelf overigens geen 3008 geprobeerd, dus ik kan die niet persoonlijlk vergelijken.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:29

Specifieke wensen:
Leuke zoektocht. Beetje in mijn hoek ook, al moet ik nog een jaar met mijn Polestar. Begint al wel te kriebelen om er een beetje over na te denken.

Ik vind zo'n Leon Cupra echt geen vergelijk met een 3 of A5. Ik dacht nog aan een 508 PSE, maar die begint blijkbaar pas bij 75k en andere versies zijn dan weer beetje saai en tam. Zou met zo'n lijstje toch de 3 serie worden voor mij denk ik. Al zou ik zelf zeker naar een C-klasse gaan kijken, toch frisser model. Ik mag helaas geen Mercedes.

Vermogen, station en geen SUV beperkt je tegenwoordig wel helaas. Ik wil zelf het liefst overigens ook geen hoge auto, maar mijn vriendin als opvolger juist wel.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doobie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11:55
Ik mag bij mijn nieuwe werkgever ook een auto uitzoeken. Misschien hebben jullie eventueel een beter idee wat er ongeveer beschikbaar is voor mijn wensen?

Leasebudget: €1020 / maand
Kilometrage per jaar: 40k
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Merkbeleid, Nee
Specifieke wensen: Stationwagen met wat ruimte, en een beetje PKs. Geen elektrische auto.
Als het kan een trekhaak
Eigen bijdrage tot 100 euro pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:40
Doobie schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:28:
Ik mag bij mijn nieuwe werkgever ook een auto uitzoeken. Misschien hebben jullie eventueel een beter idee wat er ongeveer beschikbaar is voor mijn wensen?

Merkbeleid, Nee
Specifieke wensen: Stationwagen met wat ruimte, en een beetje PKs. Geen elektrische auto.
Als het kan een trekhaak
Als je de TCO laag wilt houden moet je voornamelijk naar de fiscale waarde kijken en binnen budget blijven...bij 40dkm tikt de brandstof erg aan....Een C-segment station gaat al best een uitdaging worden afhankelijk van de exacte voorwaarden...

Ik zou kijken naar de wat "goedkopere" C-segmenters, gevoelsmatig zijn dit de grootste kanshebbers in die hoek: Toyota Corolla Hybrid, Kia C'eed, Hyuandiaiaiai i30, Seat Leon, Ford Focus

Beetje PK's hebben ze wel, maar verder dan een instapper ga je niet komen denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Een "kale" Ceed DynamicLine (de 1.5, want de 1.0 valt buiten 'beetje PK's') is voor 4 jaar en 40dkm al snel boven de 1000 euro en dan zit er nog geen trekhaak bij. Een Focus (iets meer pk's dan de instapper) zal al duurder zijn dan het budget van 1020 per maand. Het brandstof component nekt je in deze.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:02

JB

Cédric roelt!

Fedde schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:15:
[...]

Dank! De kilometers doen ook iets met het budget. V60 bewust achterwege ivm de snelheidsbegrenzer van 180. Polestar gaat niet met deze kilometers. Die gaat richting de 1450-1500 met audio upgrade en trekhaak.

Mercedes doet me eigenlijk niks. Liever een Audi of BMW dan. Overigens nooit mee gereden, dus dat misschien toch eens doen.
Ik rijd nu bijna 4 jaar in een V60 met begrenzer. Welgeteld 1x heeft het me misschien een beetje in de weg gezeten, maar dat is alleen maar omdat je een keer door wil trekken in DE. Boven de 160 is het vaak niet meer comfortabel rijden, maar als je die 1x per jaar door wil raggen, tja... dan kan het je beperken. De begrenzer kan er overigens ook afgehaald worden.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Doobie schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:28:

Merkbeleid, Nee
Als het kan een trekhaak
Doel je op de TCO voor jou of voor de baas? Is dit NL of BE? In NL hoor je nl. bijna nooit iemand over TCO praten bij een full operational lease behalve als het de inkoper is bij het wagenpark.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Zal geen situatie in BE zijn want dan ligt de werknemer ook niet wakker van de TCO en moet ie in 99% van de gevallen sowieso voor een elektrische variant gaan (de TCO is voor de werkgever immers altijd lager voor een e-auto).

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2024 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:31:
Zal geen situatie in BE zijn want dan ligt de werknemer ook niet wakker van de TCO en moet ie in 99% van de gevallen sowieso voor een elektrische variant gaan (de TCO is voor de werkgever immers altijd lager voor een e-auto).
De fiscaliteit in België is inderdaad gewijzigd waardoor nieuwe bestellingen voor werknemers bijna altijd een EV zullen zijn. Anders valt het erg duur uit voor het bedrijf én de bestuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 21:50
Ik heb hier in België nochtans ook een TCO.

Wat daar dan in past, kan heel sterk verschillen naar gelang de situatie. TCO (per definitie dus inclusief brandstof) geeft mij de mogelijkheid om een mooi uitgeruste EQB te nemen. Wat toch wel sterk verschilt van de 'instappers' die hierboven beschreven worden. (Weliswaar is onze berekening op basis van 4 jaar en 32k kilometer/jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Admiral Freebee schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:37:
[...]

De fiscaliteit in België is inderdaad gewijzigd waardoor nieuwe bestellingen voor werknemers bijna altijd een EV zullen zijn. Anders valt het erg duur uit voor het bedrijf én de bestuurder.
Check, dan rest nog steeds de vraag voor @Doobie, waarom wil jij of vraagt je baas om de TCO zo laag mogelijk te houden? Want TCO bij een full operational lease is gewoon simpelweg leaseprijs + brandstof. Dat kun je kaderen door een keuze te maken met een goedkopere leaseprijs én je rechtervoet in bedwang te houden én zo min mogelijk kilometers te rijden.

Alle drie vrij arbitraire opties als je ook al een budget hebt gekregen waar je mee mag werken.
Of doel je hier op je eigen kosten c.q. bijtelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kwakkel schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:30:
[...]
Ik heb hier in België nochtans ook een TCO.
Ik begrijp je punt niet.
Iedere auto in ieder land heeft een TCO.

Wanneer het om een lease op kosten van de werkgever gaat (salarisauto) betaalt de werkgever de grootste kost. Gezien de fiscaliteit mbt salarisauto's zullen er nog maar weinig werkgevers een lease met verbrandingsmotor ter beschikking willen stellen en binnenkort al helemaal niet meer want dat kost ze handenvol geld.
Bij een gelijkaardige auto zal de totale kost voor de elektrische variant dus lager uitvallen dan voor de variant met een brandstofmotor. Zowel voor de werkgever (recupereerbare fiscaliteit als voor de werknemer (de VAA voor de werknemer is lager voor een e-auto dan voor een gelijkaardige ICE).

Uitzonderingen op de regel (of werkgevers met weinig kennis van de materie) zullen er uiteraard altijd zijn.

En volgens mij is een Mercedes EQB sowieso elektrisch aangedreven waarmee je pijn punt juist onderschrijft. Voor hetzelfde budget (jouw TCO) had je dus een veel kleine auto moeten kiezen (als het nog kon) en daarop zelf veel meer VAA moeten betalen.

Vandaar mijn conclusie dat het hoogstwaarschijnlijk niet over een BE situatie zal gaan (want hij wil geen e-auto in de lease uit te kiezen "op kosten" van de werkgever).

Ter zijde, ik maak ook gebruik van een BE salarisauto en dan is het voor de werkgever heel moeilijk in te schatten wat de laadkosten zullen zijn.
Met een tankkaart kan je dat - als werkgever - beter inschatten want je hebt een contract met een brandstofprovider en waarschijnlijk een prijs afgesproken. Voor eenzelfde aantal km kan ik echter een kWh gaan laden aan 25 cent of boven de euro. Als eindgebruiker maakt me dat verschil niet uit want de rekening komt bij de werkgever terecht.
Bij budgetering van aangaan lease zit er dus een "gemiddelde" kost verrekend voor iedere keuze lease maar die zal nooit gelijk zijn aan de werkelijke kost.

[ Voor 100% gewijzigd door IvoB2 op 20-08-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Blijft gissen zonder input van de poster, maar TCO kun je interpreteren als bijtelling + eigen bijdrage voor leaser. Of nog als je een afspraak met de werkgever over een maximaal aantal privé km en daarboven moet afrekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
Lijkt me allemaal voer voor het regelingen topic, hier gaan we een auto kiezen. @Doobie kan denk ik prima zelf even via de Directlease website bekijken wat er ongeveer past bij zijn budget en kilometrage.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotjoeng
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18-12-2024
Zelf heb ik ook de vraag gekregen om een nieuwe bedrijfswagen te kiezen. (België)

Mijn keuze ligt momenteel bij 2 opties vanwege beperking van de merken waaruit we mogen kiezen:
  • Audi Q6 performance met platinum pack
  • Volvo ex90 core
Beide mooie, en mooi uitgeruste, auto's.
Momenteel ben ik in het bezit van een Skoda kodiaq en qua buiten afmetingen neigt de q6 hier het meeste naar.
De Volvo is aanzienlijk groter. Namelijk 5,04m vs de 4,77m van de Audi.
Iemand ervaring dat een auto van 5 meter gewoon te groot is voor stadsverkeer. Of ben ik me te veel zorgen aan het maken over +-30cm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Rotjoeng schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:22:
Zelf heb ik ook de vraag gekregen om een nieuwe bedrijfswagen te kiezen. (België)

Mijn keuze ligt momenteel bij 2 opties vanwege beperking van de merken waaruit we mogen kiezen:
  • Audi Q6 performance met platinum pack
  • Volvo ex90 core
Beide mooie, en mooi uitgeruste, auto's.
Momenteel ben ik in het bezit van een Skoda kodiaq en qua buiten afmetingen neigt de q6 hier het meeste naar.
De Volvo is aanzienlijk groter. Namelijk 5,04m vs de 4,77m van de Audi.
Iemand ervaring dat een auto van 5 meter gewoon te groot is voor stadsverkeer. Of ben ik me te veel zorgen aan het maken over +-30cm?
Ik woon in het centrum van een van onze grote steden, geen eigen parkeerplek, dus altijd aangewezen op straat parkeren. Ik heb de afgelopen jaren een Tesla Model S en Volvo V90 gereden. Ook zo rond de 5 meter beide. De lengte is eigenlijk nooit echt een probleem geweest. Natuurlijk kan je wel eens een parkeerplek net niet gebruiken, maar dat is sporadisch.

Eigenlijk vond ik de breedte van de Tesla (2 meter; vergelijkbaar met de EX90) vervelender. Hierdoor moest je eigenlijk constant de keuze maken, ofwel je banden op de stoep te zetten, ofwel meerdere centimeters uit het parkeervak op de weg komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 21:50
IvoB2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:46:
[...]
Ik begrijp je punt niet.
Iedere auto in ieder land heeft een TCO.

Wanneer het om een lease op kosten van de werkgever gaat (salarisauto) betaalt de werkgever de grootste kost. Gezien de fiscaliteit mbt salarisauto's zullen er nog maar weinig werkgevers een lease met verbrandingsmotor ter beschikking willen stellen en binnenkort al helemaal niet meer want dat kost ze handenvol geld.
Bij een gelijkaardige auto zal de totale kost voor de elektrische variant dus lager uitvallen dan voor de variant met een brandstofmotor. Zowel voor de werkgever (recupereerbare fiscaliteit als voor de werknemer (de VAA voor de werknemer is lager voor een e-auto dan voor een gelijkaardige ICE).

Uitzonderingen op de regel (of werkgevers met weinig kennis van de materie) zullen er uiteraard altijd zijn.

En volgens mij is een Mercedes EQB sowieso elektrisch aangedreven waarmee je pijn punt juist onderschrijft. Voor hetzelfde budget (jouw TCO) had je dus een veel kleine auto moeten kiezen (als het nog kon) en daarop zelf veel meer VAA moeten betalen.

Vandaar mijn conclusie dat het hoogstwaarschijnlijk niet over een BE situatie zal gaan (want hij wil geen e-auto in de lease uit te kiezen "op kosten" van de werkgever).

Ter zijde, ik maak ook gebruik van een BE salarisauto en dan is het voor de werkgever heel moeilijk in te schatten wat de laadkosten zullen zijn.
Met een tankkaart kan je dat - als werkgever - beter inschatten want je hebt een contract met een brandstofprovider en waarschijnlijk een prijs afgesproken. Voor eenzelfde aantal km kan ik echter een kWh gaan laden aan 25 cent of boven de euro. Als eindgebruiker maakt me dat verschil niet uit want de rekening komt bij de werkgever terecht.
Bij budgetering van aangaan lease zit er dus een "gemiddelde" kost verrekend voor iedere keuze lease maar die zal nooit gelijk zijn aan de werkelijke kost.
Mijn reactie was voornamelijk gericht op je comment 'Zal geen situatie in BE zijn want dan ligt de werknemer ook niet wakker van de TCO'
En ik was wellicht niet geheel duidelijk: ik bedoelde dat ik, bij het kiezen van mijn bedrijfswagen, geen leasebudget meer heb, maar enkel een volledige TCO. Dus, ik lig daar als werknemer wel wakker van, want ik krijg die TCO als 'budget', maar kan uiteraard niet zelf inschatten hoeveel ik daarvan kan gebruiken voor de auto zelf :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Eigenaardig uitgangspunt om een salarisauto toe te kennen en nog vreemder voor de werknemer die dan zijn TCO niet kan berekenen.
Gezien het een e-auto is kan je misschien overwegen voldoende PV te leggen en overwegend thuis te gaan laden. Kan je de volledige TCO toekennen aan de kost van de auto an sich. :+

[ Voor 41% gewijzigd door IvoB2 op 21-08-2024 10:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:05
Fedde schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:15:
[...]

Ik ben gemiddeld vier keer per jaar in DL. Ik dacht ook altijd dat de 180 een dingentje zou zijn. Maar ik ben erachter gekomen dat 180 eigenlijk wel een fijne snelheid is om DL door te rijden. (En ja, dat kan nog steeds... kilometers lang met 185 op de teller. Afgelopen weekend nog)

Dus laat je niet tegen houden. De V60 en S60 zijn heerlijke auto's.

En ze zien er ook nog eens prachtig uit ook. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrccZn4O14MCc-IzrTNbrNNe0VM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrLWoOcJ5hcixQ4AlnTUuIvz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door CarJunkyXL op 21-08-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
@CarJunkyXL @JB mooi dat het voor jullie niet uitmaakt, maar ik vind het wel een no-go. Ik kom vaker in Duitsland en zit gewoon niet te wachten op een begrenzer. Ik rij nu met een vlotte A3 en vind het heerlijk om stukken met 220+ af te leggen. Wel jammer, want verder vind ik ze wel mooi inderdaad. Voorkeur gaat nu naar de 330e uit.
Pagina: 1 ... 53 ... 66 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.