Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-05 14:20

JB

Cédric roelt!

Fedde schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:47:
@CarJunkyXL @JB mooi dat het voor jullie niet uitmaakt, maar ik vind het wel een no-go. Ik kom vaker in Duitsland en zit gewoon niet te wachten op een begrenzer. Ik rij nu met een vlotte A3 en vind het heerlijk om stukken met 220+ af te leggen. Wel jammer, want verder vind ik ze wel mooi inderdaad. Voorkeur gaat nu naar de 330e uit.
Garantietechnisch weet ik niet of het kan maar je zou een dealer kunnen vragen of dit meegenomen kan worden in de prijs. De begrenzer kan er gewoon af. Obbe doet het, alsmede Heico. Zeker een Heico is gewoon een partij die garanties afgeeft icm Volvo AFAIK. Dit alles natuurlijk, mits je heel graag richting Volvo neigt, want de meerprijs is bij een ander merk een leuke optie/accessoire extra :)

edit:
Een T6 is iig wel sneller (tot 185 km/h) dan die 330e, laat staan een T8 :+

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 21-08-2024 11:07 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:07
IvoB2 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:26:
Eigenaardig uitgangspunt om een salarisauto toe te kennen en nog vreemder voor de werknemer die dan zijn TCO niet kan berekenen.
Gezien het een e-auto is kan je misschien overwegen voldoende PV te leggen en overwegend thuis te gaan laden. Kan je de volledige TCO toekennen aan de kost van de auto an sich. :+
Geloof me, zo denken we er allemaal over :)

Voldoende panelen liggen er, maar daar zal de WG mij gewoon voor moeten betalen.
TCO bevat ook onderhoud, herstelling, verzekering, .... dus vrees dat enkel de stroom niet afoende is :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Bij zo'n "regeling" kan je dan al beter uitkijken om privé een auto te leasen of nog beter uit te kijken naar een werkgever met betere voorwaarden.
Je behoort duidelijk tot de 1%. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Maar een Belgische regeling? In NL zitten al die zaken in het leasetarief. Dat kun je in offerte toch gewoon opvragen bij de LM?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Eerder een specifieke regeling opgelegd door de huidige werkgever van Kwakkel dan een Belgische regeling.
Hier zit alles vervat in het carbudget (afschrijving wagen, onderhoud, bandenwissel, verzekering, bijstand, laadkosten in de EU,....).
Als Belgische werkgever betaal je dan alleen de VAA (voordeel van alle aard, eigen bijdrage).
Voor onze EV6 GT-line bedraagt deze, bij de huidige werkgever, exact 100 € per maand afhouding van loon op basis van 48 maanden lease.
Dat laatste is ook weer specifiek geregeld door de werkgever. Algemeen gezien zou dat het eerste jaar van de lease (eigen bijdrage zakt 6% per jaar met een min. van 70%) ergens rond de 190 € uitkomen.

Offerte wordt, bij de huidige werkgever, ook niet opgevaagd bij de leaseMij.
Zes maanden voor verval lopende lease krijg je toegang tot de carfigurator die je alle beschikbare auto's toont binnen je eigen budget (met een marge naar boven maar dan leg je zelf het verschil bij).
Volgens eigen budget (hier momenteel bv. 1025 €) kies je dan een auto binnen dat budget (voor de EV6 GT-line was dat Q4 2023 voor een catalogusprijs van 67K bv. 1024,5 €, optie mettalic verplicht en seizoenswissel winter/zomerbanden inbegrepen). Je gaat dan naar een dealer van dat merk die een offerte opstelt voor je gekozen model plus opties. Dat stuur je door naar de wagenparkbeheerder die dan de goedkoopste leaseMij zoekt voor dat specifiek merk, model en uitvoering. Als werknemer heb je dus geen rechtstreeks contact met de leaseMij. Alleen met de dealer en het wagenpark van de werkgever.
Duidelijk, makkelijk en geen verrassingen want je weet de exacte kost voor je de auto kiest en beslist zelf of je binnen budget blijft of erover gaat VOOR je een offerte bij de dealer laat opstellen.

[ Voor 61% gewijzigd door IvoB2 op 21-08-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
IvoB2 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:05:
Bij zo'n "regeling" kan je dan al beter uitkijken om privé een auto te leasen of nog beter uit te kijken naar een werkgever met betere voorwaarden.
Je behoort duidelijk tot de 1%. :+
Haha :)
Bwa, budget op zich lijkt ok. Het is alleen onduidelijk, en veel giswerk en over-en-weer lopen voor offertes e.d.

Hier krijg je dus je TCO te horen (maar daar ben je omzeggens dus niets mee). Vervolgens kan je naar alle toegestane merken gaan om de beschikbare (EV) modellen te bekijken en te testen. Dan vraag je een offerte op, die stuur je naar HR. HR stuurt de offerte naar de leasemaatschappij voor een leaseprijs. Vervolgens steken zij die leaseprijs in hun 'magische doos' en berekenen ze de TCO. En dan krijgen wij dus te horen of de wagen binnen budget is of niet. En dat herhaal je dan tot je akkoord geeft om de wagen te bestellen (binnen budget of met eigen bijdrage indien nodig).

[ Voor 40% gewijzigd door Kwakkel op 21-08-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-05 17:32
Leasebudget:
€1250 incl. brandstof

Kilometrage per jaar:
40k p/j

Contractduur:
48mnd

Huidige situatie:
- Ik rijd nu een benzine station en qua ruimte is dat prima. Ik gebruik vaak de extra kofferbakruimte die een station biedt.
- Netto kosten leasen (bijtelling-teruggave) zijn momenteel netto €150 per maand. Ik verdubbel minimaal mijn netto bijtelling met een EV door de hogere bijtelling en fiscale waardes (en mazzel met het relatief lage brandstofcomponent in mijn huidige contract)

Specifieke wensen:
- Werkgever verplicht FEV.
- Iets grotere auto ivm kind
- Wekelijkse een rit van 350km retour. Laadmogelijkheid op kantoor.
- Het liefst lager in de kosten. Merk vind ik onbelangrijk, comfort en stilte aan boord vind ik erg belangrijk.

Ik heb zelf in het vizier:
- Tesla Model Y. Basis RWD. Zoiets past ruim in m'n budget, alleen ik vind dan alsnog de netto bijtelling best hoog (zo'n €300).
- Renault Scenic. Met wat opties zit je al gauw op >46k in de basisuitvoering.
- Hyundai Ioniq 5 Style. De nieuwe basisversie, helaas zonder batterijverwarming en dan is de range in de winter vrij laag.
- Hyundai Kona/Kia Niro: De nieuwe variant lijkt prima, alleen heeft een kleine kofferbak.
- Tesla Model 3. Deze is wellicht te klein ivm kinderstoeltjes en omdat het een sedan is met onhandige kofferbakopening. Wel iets beter geprijsd en daarbij vind ik de nieuwe model 3 kwalitatief goed.

Verder twijfel ik zeer sterk of ik niet gewoon een eigen ICE auto koop, omdat mijn werkgever ook een uitbetaling van het leasebudget aanbiedt. Helaas zijn de prijzen van 2e hands auto’s ook door het dak gegaan. Ik heb geen eigen oprit en het laden in mijn buurt is een onprettige ervaring, dus de stap naar een EV is iets te vroeg imo.

[ Voor 12% gewijzigd door Belecthor op 21-08-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kwakkel schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:34:
[...]
Hier krijg je dus je TCO te horen (maar daar ben je omzeggens dus niets mee). Vervolgens kan je naar alle toegestane merken gaan om de beschikbare (EV) modellen te bekijken en te testen. Dan vraag je een offerte op, die stuur je naar HR. HR stuurt de offerte naar de leasemaatschappij voor een leaseprijs. Vervolgens steken zij die leaseprijs in hun 'magische doos' en berekenen ze de TCO. En dan krijgen wij dus te horen of de wagen binnen budget is of niet. En dat herhaal je dan tot je akkoord geeft om de wagen te bestellen (binnen budget of met eigen bijdrage indien nodig).
Jeminee, hopelijk een kleine KMO dan toch?
Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf met bv. 10.000 werknemers daar zijn tijd gaat insteken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
IvoB2 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:00:
[...]

Jeminee, hopelijk een kleine KMO dan toch?
Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf met bv. 10.000 werknemers daar zijn tijd gaat insteken. :)
Nee, multinational. Pakweg 400 werknemers in België. Waarvan (ik ben niet zeker, maar ruw geschat) 250 met ene bedrijfswagen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kwakkel schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:34:
[...]

Haha :)
Bwa, budget op zich lijkt ok. Het is alleen onduidelijk, en veel giswerk en over-en-weer lopen voor offertes e.d.

Hier krijg je dus je TCO te horen (maar daar ben je omzeggens dus niets mee). Vervolgens .....
Ha zo, dat systeem is hier al lang geleden afgeschaft wegens inefficiënt voor zowel werknemers als werkgever/wagenparkbeheerder.
In dat systeem gaan werknemers wanneer ze een auto kiezen en hun te besteden budget nadien horen telkens opnieuw shoppen tot ze aan de max. van hun budget zitten. Een heel geloop voor de werknemers en extra werk voor de wagenparkbeheerder en leaseMij.

Enige voordeel dat je als werknemer hebt is, op het eerste zicht, dat je individuele kortingen van individuele dealers tegen elkaar kan uitspelen. Maar doorgaans weegt dat vermeende voordeel niet op tegen de significante korting welke een werkgever met duizenden potentiële klanten kan bedingen bij merkdealers en dat voor al zijn werknemers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
IvoB2 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:32:
[...]

Ha zo, dat systeem is hier al lang geleden afgeschaft wegens inefficiënt voor zowel werknemers als werkgever/wagenparkbeheerder.
In dat systeem gaan werknemers wanneer ze een auto kiezen en hun te besteden budget nadien horen telkens opnieuw shoppen tot ze aan de max. van hun budget zitten. Een heel geloop voor de werknemers en extra werk voor de wagenparkbeheerder en leaseMij.

Enige voordeel dat je als werknemer hebt is, op het eerste zicht, dat je individuele kortingen van individuele dealers tegen elkaar kan uitspelen. Maar doorgaans weegt dat vermeende voordeel niet op tegen de significante korting welke een werkgever met duizenden potentiële klanten kan bedingen bij merkdealers en dat voor al zijn werknemers.
Klopt :)
Gewoon frustrerend is het :)
(Verder heeft 't bedrijf wel met een aantal merken een conventie lopen, dus die fleetkorting krijgen we wel :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Businessnerd
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-05 09:31
Leasebudget: 820 euro benzine 860 euro elektrisch
Kilometrage per jaar: praktijk 22500 contract moet voor 35000
Contractduur: voorkeur voor 36/42 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: leasebedrag is exclusief brandstof, dus volledig bedrag naar de leaseautokosten.
Merkbeleid, zo ja, welke: nee, alles behalve een cabrio is toegestaan.
Overige afhankelijkheden:
verplicht laag eigen risico, winterbanden en vervangend vervoer 24 uur
voorkeur voor kortere lease ivm met sterke staffel afkoop indien ik ooit van baan wil wisselen (i.vm. forse afkoop/boete bij 2 jaar of meer resterend, geen boete bij 1.5 jaar of minder).
Specifieke wensen:
Harde eisen:
Cruise control
Lane assist
Airco
Draadloze android auto
Middenarmsteun
Achteruit rij camera + senor
Keyless entri en start stop zonder sleutel

Erg nice to have:
Stiller = beter
Trekhaak

Nice to have:
Automaat met adaptive cruise control en active lane asist
climate control
dakraam
leuk kleurtje

Huidige auto is erg gunstig, voor +- 130 eu netto onbeperkt gratis rijden.
Zit nu rond omslagpunt hoge schijf, een duurdere auto wordt zeker prijziger.
Zou graag willen beperken door lagere fiscale waarde of elektrisch te rijden.

Rij redelijk wat prive, en in 2x2 maanden per jaar veel zakelijk.
In die periode 2-4 dagen per week 400 km rijden per dag.
Thuis op de oprit is niet mogelijk, die heb ik namelijk niet :9
Laden kan wel op werk.

Heb online gekeken naar peugot 308, mazda 3 sedan/hatchback
Voor elektrisch ben ik gecharmeerd van de Kia ev6 of polestar 2.

Ben benieuwd of iemand suggesties heeft die ik over het hoofd zie.
Moet de balans nog opmaken of ik wil upgraden, onbeperkt autorijden voor 130 eu netto is namelijk erg aantrekkelijk.
Bij een kleine upgrade gaat dat al snel naar 320-350 / maand.

• SirLenncelot
  • Niet online
Businessnerd schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:58:
Zit nu rond omslagpunt hoge schijf, een duurdere auto wordt zeker prijziger.
Zou graag willen beperken door lagere fiscale waarde of elektrisch te rijden.
[…]
Moet de balans nog opmaken of ik wil upgraden, onbeperkt autorijden voor 130 eu netto is namelijk erg aantrekkelijk.
Bij een kleine upgrade gaat dat al snel naar 320-350 / maand.
Misschien eens rondneuzen in het macmellow in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4" ik denk namelijk dat je meer richting de 400 gaat. Door de extra bijtelling verschuift namelijk ook je heffings- en arbeidskorting.
Als je geen leaseauto neemt, krijg je dan mobiliteitsbudget uitbetaald? Dat schuift je financiële plaatje namelijk erg op.

En concreet: de P2 heeft keyless entry, adaptive CC en dakraam alleen in verschillende optie pakketten en nooit draadloos Android Auto, maar draait wel native AndroidAutomotiveOS waardoor veel apps gewoon beschikbaar zijn binnen het infotainment.

• Businessnerd
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-05 09:31
SirLenncelot schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:31:
[...]

Misschien eens rondneuzen in het macmellow in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4" ik denk namelijk dat je meer richting de 400 gaat. Door de extra bijtelling verschuift namelijk ook je heffings- en arbeidskorting.
Als je geen leaseauto neemt, krijg je dan mobiliteitsbudget uitbetaald? Dat schuift je financiële plaatje namelijk erg op.
Heb je gelijk in, mobiliteitsbudget is in principe niet mogelijk. Echter is het een kleinbedrijf waar je veel kan regelen als je het echt wil.
Denk dat je gelijk hebt met de richting de 400 per maand. Zoals genoemd, zit net rond de belastingschijf grens en doe aan pensioenbeleggen wat dan zorgt voor een extra beetje voordeel over iedere euro inleg. Dat moet/mag ik natuurlijk niet tegen elkaar wegstrepen.

400 euro in de maand is gewoon veel geld. Zeker wanneer je het afzet tegen een fictief leasebudget van 900-1000 eu bruto. Dat is ook 500-600 euro netto wanneer je een gedeelte belastingvrij krijgt(km vergoeding) 9
Samen is dat 900-1000 euro, kan je ook een leuke 2ehands auto van rijden.

Aan de andere kant, 15000 prive kilometers per jaar zijn nu inclusief. Ook als ik (nog) meer zou gaan rijden om bijvoorbeeld op vakantie te gaan.
En concreet: de P2 heeft keyless entry, adaptive CC en dakraam alleen in verschillende optie pakketten en nooit draadloos Android Auto, maar draait wel native AndroidAutomotiveOS waardoor veel apps gewoon beschikbaar zijn binnen het infotainment.
Mooi advies, maar een keer gaan proefzitten in die p2.
Als ik deze auto doorreken een ev doorreken met mijn salaris kom ik tussen de 350 en 380 netto uit voor een ev van 40k - 45k.
Een nette mazda 3 van 35k komt op 360 netto uit.

Stof tot nadenken.
Ook maar even de 2e hands markt onder de loupe nemen...

• SirLenncelot
  • Niet online
@Businessnerd Heb zelf een P2 en vind het een heerlijke auto. Zou bij de proefrit wel even goed letten op de stoelen. Ik was er wat laconiek in en kwam na aanschaf tot de conclusie dat de standaard stoel voor mij veel minder prettig zit dan de stoel uit het upgrade pakket (die je natuurlijk proef rijdt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:02
Belecthor schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:25:
Leasebudget:
€1250 incl. brandstof

Kilometrage per jaar:
40k p/j

Contractduur:
48mnd

Huidige situatie:
- Ik rijd nu een benzine station en qua ruimte is dat prima. Ik gebruik vaak de extra kofferbakruimte die een station biedt.
- Netto kosten leasen (bijtelling-teruggave) zijn momenteel netto €150 per maand. Ik verdubbel minimaal mijn netto bijtelling met een EV door de hogere bijtelling en fiscale waardes (en mazzel met het relatief lage brandstofcomponent in mijn huidige contract)

Specifieke wensen:
- Werkgever verplicht FEV.
- Iets grotere auto ivm kind
- Wekelijkse een rit van 350km retour. Laadmogelijkheid op kantoor.
- Het liefst lager in de kosten. Merk vind ik onbelangrijk, comfort en stilte aan boord vind ik erg belangrijk.

Ik heb zelf in het vizier:
- Tesla Model Y. Basis RWD. Zoiets past ruim in m'n budget, alleen ik vind dan alsnog de netto bijtelling best hoog (zo'n €300).
- Renault Scenic. Met wat opties zit je al gauw op >46k in de basisuitvoering.
- Hyundai Ioniq 5 Style. De nieuwe basisversie, helaas zonder batterijverwarming en dan is de range in de winter vrij laag.
- Hyundai Kona/Kia Niro: De nieuwe variant lijkt prima, alleen heeft een kleine kofferbak.
- Tesla Model 3. Deze is wellicht te klein ivm kinderstoeltjes en omdat het een sedan is met onhandige kofferbakopening. Wel iets beter geprijsd en daarbij vind ik de nieuwe model 3 kwalitatief goed.

Verder twijfel ik zeer sterk of ik niet gewoon een eigen ICE auto koop, omdat mijn werkgever ook een uitbetaling van het leasebudget aanbiedt. Helaas zijn de prijzen van 2e hands auto’s ook door het dak gegaan. Ik heb geen eigen oprit en het laden in mijn buurt is een onprettige ervaring, dus de stap naar een EV is iets te vroeg imo.
Een ICE kopen kan dan wel een interessante optie zijn, maar dat zou je wel na moeten rekenen, met 40k km per jaar rijd je zo'n auto wel snel op!
Ik zou uit dat lijstje voor de model 3 gaan, die rij ik dan ook zelf :+ . Ook met kleine kinderen past het prima, er zit echt veel opbergruimte in die auto. Je gaat alleen geen kastje op marktplaats kunnen halen ;) , dan moet je er een trekhaak bij nemen. Als het lukt om een model 3 LR in het budget te krijgen hoef je logischerwijs ook niet zo vaak te laden.

• Belecthor
Smobbo schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:09:
[...]

Een ICE kopen kan dan wel een interessante optie zijn, maar dat zou je wel na moeten rekenen, met 40k km per jaar rijd je zo'n auto wel snel op!
Ik zou uit dat lijstje voor de model 3 gaan, die rij ik dan ook zelf :+ . Ook met kleine kinderen past het prima, er zit echt veel opbergruimte in die auto. Je gaat alleen geen kastje op marktplaats kunnen halen ;) , dan moet je er een trekhaak bij nemen. Als het lukt om een model 3 LR in het budget te krijgen hoef je logischerwijs ook niet zo vaak te laden.
Ja, dat klopt! Die kilometrage bedoel ik eigenlijk wat er in het contract staat. Ik rijd zelf wel minder, iets minder dan 30k er jaar.

Ik houd de model 3 nog even in mijn achterhoofd. Het blijft een strijd met onze kinderwagen en de opening van de kofferbak..

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-05 14:20

JB

Cédric roelt!

Wat is FEV eigenlijk? Full EV? Alsin alleen maar elektrisch?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CL9
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:03

CL9

JB schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:10:
Wat is FEV eigenlijk? Full EV? Alsin alleen maar elektrisch?
Ja, Full Electric Vehicle

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:16
Belecthor schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:40:
[...]

Ja, dat klopt! Die kilometrage bedoel ik eigenlijk wat er in het contract staat. Ik rijd zelf wel minder, iets minder dan 30k er jaar.

Ik houd de model 3 nog even in mijn achterhoofd. Het blijft een strijd met onze kinderwagen en de opening van de kofferbak..
Volgens mij past een kinderwagen met gemak in een model 3. Vergeet ook niet de enorme ruimte onder de laadvloer, in mijn Model Y kan ik daar al de zitjes etc. kwijt van de kinderwagen.

Als ik jouw was zou ik een Model 3 of Y nieuw in de lease nemen. Voor 300 euro bijtelling ga jij never nooit geen prive auto rijden voor 40k km per jaar. Je heb dan ook geen gezeik met onderhoud / winterbanden of stroomkosten ivm de laadpas.

Kan je niet je prive auto laden op kosten van de zaak ? >:) Dan zou ik een gebruikte Tesla model 3 nemen en leasebudget uitbetalen :9

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:18
CL9 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Ja, Full Electric Vehicle
Een EV is toch ook al helemaal elektrisch? Lijkt me handiger om een EV gewoon EV te noemen en een pluging een PHEV (Plugin Hybride Electric Vehicle).

• Belecthor
Lollercopter schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:24:
[...]

Volgens mij past een kinderwagen met gemak in een model 3. Vergeet ook niet de enorme ruimte onder de laadvloer, in mijn Model Y kan ik daar al de zitjes etc. kwijt van de kinderwagen.

Als ik jouw was zou ik een Model 3 of Y nieuw in de lease nemen. Voor 300 euro bijtelling ga jij never nooit geen prive auto rijden voor 40k km per jaar. Je heb dan ook geen gezeik met onderhoud / winterbanden of stroomkosten ivm de laadpas.

Kan je niet je prive auto laden op kosten van de zaak ? >:) Dan zou ik een gebruikte Tesla model 3 nemen en leasebudget uitbetalen :9
Thanks. Ja, de Model 3 of Y lijken me inderdaad erg goede keuzes. Ik zal binnenkort weer eens een model 3 lenen van een collega om even goed te checken.

De berekening qua bijtelling moet eigenlijk zijn 300 euro + het uitbetalen van het leasebudget, ergo het verschil in maandsalaris is ongeveer 1000 euro netto (en vervolgens moet ik wel van die €1000 een auto rijden).

Privé een tweedehands Model 3 durf ik niet aan uit 2019. De kwaliteit uit die periode is vaak twijfelachtig en ik kijk het liefst even de kat uit de boom met tweedehands accu's.
jongetje schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:02:
[...]

Een EV is toch ook al helemaal elektrisch? Lijkt me handiger om een EV gewoon EV te noemen en een pluging een PHEV (Plugin Hybride Electric Vehicle).
Haha ja, hier is veel begripsverwarring. Ik zie wel eens artikelen voorbijkomen waarin ze stellen dat EV verkopen met een gigantisch percentage zijn gestegen, terwijl ze dan de hybrides ook meenemen in die aantallen. Je hoort veel termen als BEV (Battery EV), FEV (Full EV), EV, MHEV (Mild Hybrid EV), PHEV (Plug in EV), FHEV (Full Hybrid EV).

Er zit wel een verschil in de verschillende termen, behalve bij BEV, FEV en EV. FEV vind ik de lading het beste dekken, want dan heb je het echt over een FULL electric vehicle en krijg je volgens mij geen begripsverwarring als men ze vergelijkt met hybrides.

[ Voor 33% gewijzigd door Belecthor op 22-08-2024 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Je bent de FCEV nog vergeten. :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:14
barrymossel schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:46:
Ik zal voor werk meer moeten reizen en krijg een leaseauto. HR is traag als dikke stront bij ons, dus kan bij onze leasemaatschappij nog niet gaan shoppen. Ik weet wel van mensen in dezelfde schaal wat er mogelijk is, maar e.e.a. kan sterk verschillen m.b.t. merk/model/uitvoering qua eigen bijdrage, dus leasebedrag.

Leasebudget: Een Skoda Karoq met wat opties is mogelijk, dus ik kijk tot 45k consumentenprijs.
Kilometrage per jaar: niet relevant
Contractduur: niet relevant
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling niet relevant
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: niet relevant
Specifieke wensen: ACC, redelijk wat ruimte achterbank en kofferruimte, automaat, draadloze Android Auto + laden
Uiteindelijke keuze:

In mijn hoofd is Skoda nog steeds de meeste bang for buck, al weet ik dat dit niet echt meer opgaat 2024. Toch ben ik in eerste instantie gaan kijken naar Skoda (en rijden we nu een Fabia Combi private lease). Een SUV hoeft voor mij niet, maar ziet er wel weer "stoer" uit. De Karoq weegt mijn inziens niet op tegen de Octavia (Hatch of Combi), zeker omdat deze net een facelift heeft gehad en je gewoon veel meer krijgt dan bij de Karoq. De Kodiaq wordt al heel snel te duur (maar dat moet ik nog zien wanneer ik toegang krijg tot de portal van de leasemaatschappij - de nieuwe Kodiaq First Edition is al voor een 45000-46000 euro te koop).

Lang verhaal kort: de Octavia ís mijn short list. De Phoenix Orange kleur vind ik onwijs gaaf (mijn vrouw niet) en is alleen te krijgen op de Combi. De Combi is weer duurder dan de Hatchback, welke ik weer wat mooier vind.

En dan ga je twijfelen... En verder kijken dan alleen Skoda. Golf Variant, Peugeot 308 SW, etc. Kom nog steeds bij de Octavia uit, maar misschien zie ik alternatieven over het hoofd?

Modern interieur, met automaat, trekhaak, adaptive cruise control (en lane assist), "genoeg" ruimte en een beetje leuk uiterlijk (en ja, dat is subjectief). Iemand ideeën of alternatieven voor de Octavia (Combi)?
Het is de Octavia Hatchback (Business Plus) geworden. Kleur Race Blue. De zwaardere motor gekozen en 18 inch velgen. Verder trekhaak, kleine upgrade qua interieur en rolgordijntjes in de achterportieren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oe0nEunQtblxx5joZTbsqPHIwEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VfxCVbUz4SYCpZDt1mpNsuT3.png?f=fotoalbum_large

Nu begint het grote wachten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-05 23:36
Nou ik moet nu eindelijk een keuze gaan maken voor zakelijke lease auto.
Werkgever maakt het niet uit benzine, PHEV of electrisch.
Ik ben erg gecharmeerd van Tesla model Y maar tegelijkertijd....
Het wordt niet echt heel aantrekkelijk gemaakt wat betreft bijtelling e.d. om electrisch te kiezen.

Een dik aangekleede Skoda Kodiaq PHEV levert ongeveer dezelfde bijtelling op als de Tesla Model Y....
Dus van 1 kant denk ik "waarom doe ik mezelf dat aan om electrisch te gaan rijden".

Tegelijkertijd, we hebben al een kleine EV als tweede auto. Het rijd heerlijk.
Maar ik begrijp werkelijk niet waarom de keuze financieel gezien niet heel duidelijk gemaakt wordt. Op deze manier gaan we het niet redden met EVs in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Belecthor schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:25:
Ik kijk zelf naar een model Y long range RWD.
Mijn lease maatschappij heeft allerlei acties op de model Y om het goedkoper te maken.
Gevoelsmatig zal Tesla flink wat model Y's willen verkopen komende maanden omdat het heel waarschijnlijk is dat er snel een nieuw model komt.
Dat is gunstig als het je niet zo veel boeit.
Ik zelf ga, als ik voor een EV ga, waarschijnlijk zo lang mogelijk wachten met bestellen.
Dan heb ik OF een gunstige deal op de oude (huidige) model Y, OF de nieuwe model Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

nerd_ehv_74 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:11:
Nou ik moet nu eindelijk een keuze gaan maken voor zakelijke lease auto.
Werkgever maakt het niet uit benzine, PHEV of electrisch.
Ik ben erg gecharmeerd van Tesla model Y maar tegelijkertijd....
Het wordt niet echt heel aantrekkelijk gemaakt wat betreft bijtelling e.d. om electrisch te kiezen.

Een dik aangekleede Skoda Kodiaq PHEV levert ongeveer dezelfde bijtelling op als de Tesla Model Y....
Dus van 1 kant denk ik "waarom doe ik mezelf dat aan om electrisch te gaan rijden".

Tegelijkertijd, we hebben al een kleine EV als tweede auto. Het rijd heerlijk.
Maar ik begrijp werkelijk niet waarom de keuze financieel gezien niet heel duidelijk gemaakt wordt. Op deze manier gaan we het niet redden met EVs in Nederland.
Dan gewoon kijken wat onder de streep het voordeligst uitkomt op basis van leaseprijs, evt brandstofvoorschot en leasvoorwaarden
Voorschot voor elektra is tegenwoordig vergelijkbaar met dat van een benzine. Ze doen beiden ongeveer evenveel bijtelling, alleen is een EV zwaarder. Heb je een leasebudget inclusief brandstor zal de benzineversie van de Kodiaq vermoedelijk het goedkoopste uitkomen. In een benzinebak kun je meer meenemen, want geen accu.
En dan is er voor de rest alleen de looks en wat je zelf wilt / mooi vindt / qua opties wilt :)
Vermoedelijk zal dat de gewone benzineversie zijn van de Kodiaq ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
The Eagle schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:04:
[...]

Dan gewoon kijken wat onder de streep het voordeligst uitkomt op basis van leaseprijs, evt brandstofvoorschot en leasvoorwaarden
Het is full operational lease dus ik ga de evt brandstof afrekenen met een tankpas of de EV opladen thuis, op kantoor of onderweg.
In theorie maakt dat dus niet uit.
Hoewel....
Ik kan thuis wellicht de kilowatts 'verkopen' aan de lease maatschappij, die deels van mijn zonnepanelen komen.

Als ik ga rekenen is een Model Y zoals ik hem wil hebben in bijtelling vrijwel gelijk aan de dikste Skoda Kodiaq.
Bij beide heb ik verder geen kosten. Tja het blijft lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
nerd_ehv_74 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:14:
[...]

Het is full operational lease dus ik ga de evt brandstof afrekenen met een tankpas of de EV opladen thuis, op kantoor of onderweg.
Hoewel....
Ik kan thuis wellicht de kilowatts 'verkopen' aan de lease maatschappij, die deels van mijn zonnepanelen komen.

Als ik ga rekenen is een Model Y zoals ik hem wil hebben in bijtelling vrijwel gelijk aan de dikste Skoda Kodiaq.
Een EV die 10k duurder is dan een PHEV levert logischerwijs meer bijtelling op natuurlijk. Als je beide auto’s op 52k vergelijkt is de Y 100€ netto goedkoper, ongeveer 20%. Ik vind dat persoonlijk niet ‘vrijwel gelijk’.

Thuis krijg je normaal gesproken je kWh tarief uitgekeerd per opgelade kWh. Daar verdien je dus niks op tenzij je een overschot qua teruglevering hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:00

Ethirty

Who...me?

[...]

Hoewel....

Hier kwam onder de streep de Y wel goedkoper uit dan de Kodiaq of in mijn geval de Superb PHEV. Hoe graag ik de Skoda ook wilde, heeft de portemonnee bij mij beslist. Bij Skoda moest ik élk vinkje zetten voor dezelfde uitrusting en dat was onder de streep duurder. En dan heb ik nu ook nog eens zo’n 300pk op de achterwielen ipv ongeveer de helft op de voorwielen :D

Wil je full-electric of boeit je dat niet? Stimuleert de werkgever electric? Of wil je gewoon tanken en misschien af en toe laden? Kijk gewoon naar welke auto je het meest trekt.

[ Voor 9% gewijzigd door Ethirty op 30-08-2024 16:25 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

Stiekem toch wel dus, zie vorige opmerking. Als jouw leasebudget zonder voorschot is hoef je geen rekening met dat voorschot te houden, bij incl brandstof wel.
Ter indicatie vwb mijn Passat:
De GTE versie is goedkoper in de lease dan de benzine, want op papier minder verbruik, dus minder brandstofvoorschot. Maar door grotere fiscale waarde duurder in bijtelling, en bij stukje eigen bijdrage kwam ie duurder uit dan de benzine versie.
Hoewel....
Dan zou je moeten rekenen hoe vaak je dat doet en hoeveel Kwh dat is. Ik denk dat dat om rotcenten gaat.
Maar heeft de Kodiaq een stuk grotere range en geen omkijken met lange laadtijden etc. En kun je hem aankleden zoals je wilt en kleur kiezen. Tesla is veel beperkter.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
XeNeRgY schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:21:
[...]

Een EV die 10k duurder is dan een PHEV levert logischerwijs meer bijtelling op natuurlijk. Als je beide auto’s op 52k vergelijkt is de Y 100€ netto goedkoper, ongeveer 20%. Ik vind dat persoonlijk niet ‘vrijwel gelijk’.
Het verschil is 17% of 22% over de eerste 30K van de fiscale waarde, dus 1500 euro bijtelling per jaar.
Dus als je beide auto's op 52K vergelijkt is het verschil per jaar 1500 euro BRUTO voor zover ik het bereken.
Die 100 euro NETTO zie ik niet, maar dat kan aan mij liggen. Netto is dat een verschil van ongeveer 40 euro denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Ethirty schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:22:
[...]

Hier kwam onder de streep de Y wel goedkoper uit dan de Kodiaq of in mijn geval de Superb PHEV. Hoe graag ik de Skoda ook wilde, heeft de portemonnee bij mij beslist. Bij Skoda moest ik élk vinkje zetten voor dezelfde uitrusting en dat was onder de streep duurder. En dan heb ik nu ook nog eens zo’n 300pk op de achterwielen ipv ongeveer de helft op de voorwielen :D

Wil je full-electric of boeit je dat niet? Stimuleert de werkgever electric? Of wil je gewoon tanken en misschien af en toe laden? Kijk gewoon naar welke auto je het meest trekt.
Ja dat herken ik. Ga je alle opties aanvinken bij Skoda of Mercedes of welk merk dan ook dan ga je ook met een PHEV richting de 50K en wint de Tesla het makkelijk op basis van bijtelling.

Ben niet zo bang voor het laden, zeker met een Tesla.
Werkgever boeit het allemaal niet maar vind electrisch rijden ook wel lekker.
Plus de gadgets, nieuwe software elke keer en uitgebreide uitrusting (denk alleen al aan standard autopilot) maakt dat Model Y nu op nummer 1 staat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:18
De suggestie om het mobiliteitsbudget uit te laten keren en een privé auto aan te schaffen komt vaker langs in dit topic. Ik denk dat er heel veel situaties te bedenken zijn waarin dit een goed idee is, maar ik denk ook dat veel mensen niet precies weten wat een privé auto tegenwoordig kost. Simpelweg omdat er maar weinig zijn die dit exact bijhouden. Ik hou al jaren alle uitgaven van ons huishouden nauwkeurig bij, en dus ook de autokosten.

Ik rij een Ford Fiesta uit 2015, en rij gemiddeld 28k per jaar. Ik zit hiermee op 493 euro per maand, gerekend over de afgelopen 4 jaar. Dit zijn dus alle kosten (brandstof, verzekering, MRB, onderhoud, wasstraat, etc.) die je hebt bij een priveauto. De auto wordt onderhouden bij de dealer, maar ik heb in de afgelopen 4 jaar geen bijzondere reparaties gehad. Let wel, de 493 euro zijn alle uitgaven. Afschrijving zit hier dus nog niet eens bij in.

Wat ik probeer te zeggen: reken jezelf niet te snel rijk met het uitkeren van mobiliteitsbudget. Een leaseauto is ondanks de hogere bijtelling van tegenwoordig ook nog heel vaak de voordeligste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
The Eagle schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:51:
[...]

en bij stukje eigen bijdrage kwam ie duurder uit dan de benzine versie.

[...]

Dan zou je moeten rekenen hoe vaak je dat doet en hoeveel Kwh dat is. Ik denk dat dat om rotcenten gaat.

[...]

Maar heeft de Kodiaq een stuk grotere range en geen omkijken met lange laadtijden etc. En kun je hem aankleden zoals je wilt en kleur kiezen. Tesla is veel beperkter.
- eigen bijdrage komt bij alle keuzes op 0 uit in het tool dus dat zit wel goed denk ik

- rotcenten, ja dat denk ik ook maar je krijgt vast bedrag en als je in zomer goedkope stroom hebt verdien je wel iets....paar rotcenten inderdaad.

- met de Kodiaq geen range stress inderdaad. Als je zin hebt met 180 over de autobahn uren lang maar van andere kant....hoe vaak is dat nou echt nodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
OosterF schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:12:

Wat ik probeer te zeggen: reken jezelf niet te snel rijk met het uitkeren van mobiliteitsbudget. Een leaseauto is ondanks de hogere bijtelling van tegenwoordig ook nog heel vaak de voordeligste keuze.
Dat is zeker juist, In mijn persoonlijke situatie zie ik wel dat het erg afhankelijk is van het aantal kilometers.
Mijn prive SUV diesel koste mij alles bij elkaar inclusief afschrijving ruim 800 euro per maand.
Die auto was 5 jaar oud en dan beginnen toch ook wel de wat duurdere onderhouds klusjes te komen zoals distributieriem.

Nu met m'n huidige lease auto kost ie me 450 euro per maand netto aan bijtelling en ik rijd een auto van 45K zonder omkijken naar brandstof, verbruik, onderhoud etc.
In mijn situatie onmogelijk om voor dat bedrag zelf een auto te laten rondrijden, maar iemand die weinig kilometers maakt en niet zo zeer een grote dikke nieuwe auto nodig heeft of denkt te hebben kan waarschijnlijk makkelijk onder dat bedrag blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
nerd_ehv_74 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:16:
[...]
- rotcenten, ja dat denk ik ook maar je krijgt vast bedrag en als je in zomer goedkope stroom hebt verdien je wel iets....paar rotcenten inderdaad.
Bwa, centen zijn centen en rotten doen ze hier niet.
Wie het kleine niet eert, ...... :)
Alleen deze maand kom ik uit op 70€ bruto/52 € netto door thuis op zon te laden. En nergens me staan vervelen aan een laadpaal om te moeten bijladen noch langs een tankstation moeten omrijden/stoppen.
En ik ben niet eens een veelrijder.
En bij een range van dik 500 km in de zomer ook totaal geen last van "rangestress". Wat is dat?
Urenlang tegen een gemiddelde van 180 km/uur over de autosnelweg (moeten) scheuren, daar zou ik pas echt stress van krijgen. :+ Dan zou om de 250 km een 15 min. pauze nemen om bij te laden juist genoeg zijn om terug op adem te komen en de "blaasrange" terug naar nul te kunnen brengen.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
@nerd_ehv_74 ik heb ze door de berekenhet.nl calculator geduwd, daar kwam ongeveer 555 en 460 netto uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

nerd_ehv_74 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:21:
[...]

Nu met m'n huidige lease auto kost ie me 450 euro per maand netto aan bijtelling en ik rijd een auto van 45K zonder omkijken naar brandstof, verbruik, onderhoud etc.
Klinkt als veel bijtelling voor 45k, volgens mij betaal ik eerder rond de 300 netto voor een vergelijkbare prijs auto :? Of ik heb een compleet verkeerd plaatje voor mijn ogen :X

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ethirty schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:42:
[...]

Klinkt als veel bijtelling voor 45k, volgens mij betaal ik eerder rond de 300 netto voor een vergelijkbare prijs auto :? Of ik heb een compleet verkeerd plaatje voor mijn ogen :X
Als jij 300 netto kwijt bent voor een auto van 40k dan wil ik graag weten hoe je dat doet ;)
Vuistregel is dat je netto ongeveer 1% van de waarde van de auto maandelijks kwijt bent. Ik zou eerder verwachten dat een auto van 40k je rond de 400 netto kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:46:
[...]

Als jij 300 netto kwijt bent voor een auto van 40k dan wil ik graag weten hoe je dat doet ;)
Vuistregel is dat je netto ongeveer 1% van de waarde van de auto maandelijks kwijt bent. Ik zou eerder verwachten dat een auto van 40k je rond de 400 netto kost.
Ligt natuurlijk ook aan je inkomen. Een model Y long range is voor mij netto 50€ per maand duurder dan voor mijn vriendin. Door de bijtelling verschuiven ook je heffingskortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Ethirty schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:42:
[...]

geen idee, misschien lager belastingtarief?
Bruto bijtelling berekenen in niet zo lastig.
17% of 16% van 30K en 22% van het restant,
Dat deel je door 12 en vervolgens ga je bruto naar netto berekenen.
Mijn huidige auto is 45-47K nieuwwaarde. Is een benzine en bijtelling zit netto rond 440-450.

Ik kan mijn eigen situatie prima narekenen en ook simuleren voor een andere auto.

[ Voor 32% gewijzigd door nerd_ehv_74 op 30-08-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-05 21:59
nerd_ehv_74 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:21:
[...]
In mijn situatie onmogelijk om voor dat bedrag zelf een auto te laten rondrijden, maar iemand die weinig kilometers maakt en niet zo zeer een grote dikke nieuwe auto nodig heeft of denkt te hebben kan waarschijnlijk makkelijk onder dat bedrag blijven.
Die €450 kan je niet vergelijken met wat je privé SUV kostte, want dan moet je €450 optellen bij het uitgekeerde mobiliteitsbudget.

Mij scheelt wel of geen leaseauto grofweg €1000 netto per maand. Dat bestaat uit €1000 bruto mobiliteitsbudget en het ontbreken van €400 netto bijtelling. Daar kan je heel prima een tweedehands auto van rijden, onderhouden en afschrijven. Uiteraard niet exact dezelfde auto als in de lease, maar een paar jaar ouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

The Eagle schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:46:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhwG4bKC5vhQyePVc3m4e0bZyWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rch8O36a9RnIGiGHMVur5ag.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat een random calculator zegt, wat min of meer overeenkomt met de informatie op mijn loonstrook?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:09
Ethirty schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:24:
[...]

[Afbeelding]

Dit is wat een random calculator zegt, wat min of meer overeenkomt met de informatie op mijn loonstrook?
Die houdt dan geen rekening met arbeidskorting en dergelijke, een auto van 42k met een salaris tussen 40k en 75k (50% belasting) komt bij mij op 385 in de maand.

Wat op je loonstrook staat klopt inderdaad wel met de gegevens van de lease calculator. Maar dat is niet wat het je exact netto kost.

[ Voor 10% gewijzigd door Denbach op 31-08-2024 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Alleen geldt de 50% schaal vanáf 75k

https://www.belastingdien...024-nog-niet-aow-leeftijd

Neemt niet weg dat een loonstrookje niet uitblinkt in wat zaken nu exact kosten. Maar ik rij al zolang zakelijk, dat ik kijk naar wat er op papier staat, niet wat ik had gehad als ik geen auto zou rijden.

[ Voor 28% gewijzigd door Ethirty op 31-08-2024 08:16 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:23

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De Ioniq 5 nu bijna 3 jaar in mijn bezit, maar was geen groot succes. Aantal keer auto kwijt geweest voor aantal weken voor reparatie. Laatste keer is de batterij vervangen. EV gaat hem voor nu even niet meer worden....

Afgelopen periode meegelezen. En zo uitgekomen bij een Volkswagen Tiguan. Deze van de week in bestelling gezet. En men verwacht deze begin januari te kunnen leveren. Dat zou mooi zijn dan loopt contract af van huidige auto. Wat mij betreft mag het wel stuk sneller. Niet zo happy met de Ioniq ;-)

Leasebudget: zou het niet weten
Kilometrage per jaar: 30.000 kom meestal wel mee weg.
Contractduur: 3 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Regelt mijn werkgever. Valt die mij niet mee lastig
Merkbeleid, zo ja, welke: n.v.t.
Specifieke wensen: SUV
Uiteindelijke keuze: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI eHybr 200kW DSG R-Line Edition 200 kW
• Night Shade Blue metallic
* Black Style Pakket
• Design Pakket
• Interieur Style pakket
• Leder Varenna zwart
• Multimedia Pakket Plus
* Assistance Pakket Plus
• Comfort Pakket Plus
• Trekhaak inclusief Trailer Assist
• Velgen 'York', 20 inch lichtmetaal in zwart

Auto nog niet zelf gezien of kunnen proefrijden. Laat mij graag verrassen. O-) De voorbeeld renders op de VW website zagen er veel belovend uit.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-05 14:26

Arno

PF5A

Veel completer kan die denk ik niet, zal wel een fijne wagen worden :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Arno schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:20:
Dat kreeg ik ook mee van LM. Bagagescheidingsnet optie die mist nog, maar zag ik geen toegevoegde waarde voor.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:37
[...]

Hoewel....
Hier worden zowel zakelijke als prive kwhtjes in de Y met 45ct winst verkocht aan de leasemaatschappij. Da's toch al snel 2-3k/jaar netto voordeel voor electrisch. Just saying.

Kwestie van zelf een tweedehands alfen laadpaal regelen, daar een backbone provider (e-flux van road) aan hangen, en je hebt een semi-publieke laadpaal waarvan jij de exploitant bent.

[ Voor 14% gewijzigd door scoobs op 05-09-2024 11:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
scoobs schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:21:
[...]
Hier worden zowel zakelijke als prive kwhtjes in de Y met 45ct winst verkocht aan de leasemaatschappij.
Je bedoelt aan je werkgever. De leasemaatschappij stuurt die rekening gewoon door.

• SirLenncelot
  • Niet online
Daan_ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:42:
Auto nog niet zelf gezien of kunnen proefrijden. Laat mij graag verrassen. O-)
Niet dat ik iets weet van de Tiguan (lijkt me een fijne wagen), maar met het aantal auto's dat op afbeeldingen leuk uit zag en in de proefrit enorm tegenvielen zou ik dit toch niet durven...

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

SirLenncelot schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:01:
[...]

Niet dat ik iets weet van de Tiguan (lijkt me een fijne wagen), maar met het aantal auto's dat op afbeeldingen leuk uit zag en in de proefrit enorm tegenvielen zou ik dit toch niet durven...
Oude model reed nog niet zo verkeerd waar ik in gereden had. En die was toen erg mager uitgerust. Slechter dan de Ioniq5 kan het bijna niet worden ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-05 06:40
Ik heb gisteren eindelijk ook een leasewagen besteld :) Na lang zoeken en wachten met specifieke wensen..

Leasebudget: 975 EUR
Kilometrage per jaar: 35.000 kom meestal wel mee weg.
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Europees + Kia/Hyundai/Tesla
Specifieke wensen: 7-persoons
Additionele eisen: <105 g CO2 / km + PHEV of EV

Uiteindelijke keuze: Peugeot e-5008 GT Line
  • Gris Titane Metallic paint
  • Mistral Executive Interior (GT)
  • 360 vision & Drive Assist Pack (GT)
  • Towbar
  • Heat pump
  • Synthetic leather/alcantara dark grey upholstery
Heel erg lang gehoopt dat een EV9 binnen budget zou gaan vallen of dat er een SR versie van zou komen. Maar helaas nog steeds niet. Daarom voor deze auto gegaan. Geen proefrit gemaakt, want dit is de enige 7-persoons optie met redelijke ruimte en EV. Hopen dat ik hem voor januari kan krijgen, geen idee of dat lukt.

[ Voor 7% gewijzigd door B-Force op 05-09-2024 22:26 ]

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Arno schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:20:
Multimedia Pakket Plus 8)7

Ze verzinnen het wel zeg!

Hierboven zie ik ook dat traditionele automerken bij EV nog niet standaard een warmtepomp leveren, maar dit optioneel is.

[ Voor 20% gewijzigd door Dj-sannieboy op 05-09-2024 22:05 ]

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 12:35
Vandaag een proefrit gedaan in een Model 3, reed heerlijk. Maar we kwamen tot de conclusie dat de kofferbak, en zeker de opening van de kofferbak nogal klein is.
Momenteel hebben we een koningspoedel en we verwachten de komende jaren aan onze kinderwens te beginnen.

Nu is onze shortlist als volgt, proefritten zullen in de komende weken volgen:
- Mercedes-Benz EQA 250+ essential line
- Hyundai Kona Electric
- Renault Megane E-tech

Leasebudget voor elektrisch is €869. Benzine is dit €790.
Aangezien we geregeld naar Zweden gaan is range wel fijn. Werkgever biedt 5 jaar met 30.000km.

Nu viel mij op dat een Model Y goedkoper is in fiscale prijs vergeleken met de Mercedes, toch moet ik voor Model Y €99 bijbetalen terwijl dit voor de Mercedes €36 is terwijl de fiscale waarde een stuk hoger is.
Dit gaat om €47.190 vs €44.990.

Hoe zit dat?

Verder de vraag of iemand nog leuke auto’s weet voor onze wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:48
michaelw1998 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:16:
Vandaag een proefrit gedaan in een Model 3, reed heerlijk. Maar we kwamen tot de conclusie dat de kofferbak, en zeker de opening van de kofferbak nogal klein is.
Momenteel hebben we een koningspoedel en we verwachten de komende jaren aan onze kinderwens te beginnen.

- Hyundai Kona Electric
- Renault Megane E-tech

Aangezien we geregeld naar Zweden gaan is range wel fijn. Werkgever biedt 5 jaar met 30.000km.

Nu viel mij op dat een Model Y goedkoper is in fiscale prijs vergeleken met de Mercedes, toch moet ik voor Model Y €99 bijbetalen terwijl dit voor de Mercedes €36 is terwijl de fiscale waarde een stuk hoger is.

Hoe zit dat?

Waarschijnlijk ligt de afschrijving van een Model Y hoger dan die van Mercedes. Een heel groot deel van de leaseprijs wordt bepaald door de verwachte restwaarde van een auto. Gezien de frequente prijsverlagingen van Tesla dekken leasemaatschappijen zich in. Mogelijk dat onderhoud / reparaties ook een ding zijn.

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:08

BMW iX1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
- Hyundai Kona Electric
- Renault Megane E-tech
Drie best afwijkende keuzes in formaat, uitstraling en kwaliteit. Zeker als je ook een Model 3 aan het lijstje toevoegt. Waar ben je naar op zoek?

Als de laadruimte belangrijk is dan kun je ook naar een Model Y kijken, die is… belachelijk groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:54
Maar we kwamen tot de conclusie dat de kofferbak, en zeker de opening van de kofferbak nogal klein is.

- Hyundai Kona Electric
- Renault Megane E-tech
Dan kan je de EQA sowieso afschrijving die heeft amper een kofferbak, ik heb zelf een eqb gereden en dat reed prima echter zijn het voor mij "oude" EV's. Zelf gekozen voor een Xpeng G6, prima kofferruimte, hoge range en zeer snel laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:26

- Hyundai Kona Electric
- Renault Megane E-tech

Hoe zit dat?

Een ‘Essential’ line van Mercedes zou ik nooit willen. Dat is een partij armoe. Je mist alle opties of luxe die een Mercedes comfortabel maakt.

De nieuwe Kona is een best leuke auto om te zien. De oude versie is in grote getale verkocht en zie ik nog veel rijden. Vrienden die hem hebben zijn er altijd tevreden mee.

De model Y is een heerlijk grote auto met alle opties die je bij Mercedes moet bijbetalen. Maar schijnbaar heeft jouw leasemij berekend dat de kosten en risico op die auto groter zijn, waardoor je hoger uitkomt qua leaseprijs. Dat kan verwachte onderhoudskosten zijn, herstelkosten na schade, bandenslijtage en afschrijving. Hoe die berekening precies ligt is per leasemij afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 12:35
Dank voor de reacties!
Onze keuze is gebaseerd op welke auto’s binnen budget passen en een range van > 450km hebben volgens het leaseportaal, dit is een portaal van de wagenpark beheerder waarbij niet vernoemd wordt op welke leasemaatschappij het gebaseerd is.

We zoeken inderdaad vooral naar laadruimte. Model Y moet helaas een redelijk bedrag bijbetaald worden waardoor deze voorlopig afvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:08
michaelw1998 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:38:
Dank voor de reacties!
Onze keuze is gebaseerd op welke auto’s binnen budget passen en een range van > 450km hebben volgens het leaseportaal, dit is een portaal van de wagenpark beheerder waarbij niet vernoemd wordt op welke leasemaatschappij het gebaseerd is.

We zoeken inderdaad vooral naar laadruimte. Model Y moet helaas een redelijk bedrag bijbetaald worden waardoor deze voorlopig afvalt.
Je zult begrijpen dat een leaseportaal de range van een EV baseert op de WLTP die de fabrikant doorgeeft. +450 is in praktijk vaak lager en is gebaseerd op de meest gunstige omstandigheden. In de winter gaat hier bijna 100km vanaf. Ik benoemde de BMW iX1, omdat ik deze zelf ook rijd. De eDrive 20 kan je dik aankleden en heeft met gemiddeld 120 km/h rijden een range van 440km op 20" wielen. Wanneer je kleinere velgen kiest is dat gunstiger voor je range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:02

- Hyundai Kona Electric
- Renault Megane E-tech

Hoe zit dat?

Wat je moet bijbetalen kan je ook weer in mindering brengen van de bijtelling.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Valandil schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:20:
[...]

Wat je moet bijbetalen kan je ook weer in mindering brengen van de bijtelling.
Bruto-netto, dus je merkt het deels in de inhouding :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Largamelion schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:19:
[...]

Zeker een keuze die ik ook ga overwegen bij m'n volgende lease, al duurt dat nog een kleine 3 jaar dus dan is er vast wel veel meer op de markt. Zelf ben ik altijd tevreden geweest van Renault en wetende dat in onze TCO nu ook enkel nog de Core versie van een Volvo XC40 ER past vind ik Volvo toch zwaar overprijsd worden. Je mist dan een heleboel features die de auto voor mij net aangenaam maken zoals de 360 cam, driver assistance, ACC, zetel- en stuurverwarming,...

[...]
Zelf houd ik ook de Zeekr 7x van Geely in de gaten. Die komt (wellicht onder een andere modelnaam) volgend jaar naar Europa en wordt gepositioneerd als een Tesla Y concurrent. Eens kijken wat de Europese prijs straks wordt, al dan niet met extra importbelasting van dat moment.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:05
Largamelion schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:19:
Zeker een keuze die ik ook ga overwegen bij m'n volgende lease, al duurt dat nog een kleine 3 jaar dus dan is er vast wel veel meer op de markt. Zelf ben ik altijd tevreden geweest van Renault en wetende dat in onze TCO nu ook enkel nog de Core versie van een Volvo XC40 ER past vind ik Volvo toch zwaar overprijsd worden. Je mist dan een heleboel features die de auto voor mij net aangenaam maken zoals de 360 cam, driver assistance, ACC, zetel- en stuurverwarming,...
kans is groot dat ik 'm ook wel ga overwegen. Maar weet niet of je zo kunt zeggen dat die Volvo overpriced is tov de Renault.

Heb jarenlang renault gereden en daarna overgestapt naar deze electrische volvo. Je ziet aan de hele afwerking van de auto dat de Volvo toch wel veel meer premium aandoet dan alle renault's die ik heb gehad (de laatste was de meest luxe uitvoering van de grand scenic). Ik heb ook altijd allerlei kleine kwaliteitsissues gehad die ik in mijn Volvo nog nooit gehad heb...

Ik heb de scenic e-tech nog niet in het echt bekeken. Dus kan zijn dat die ook meer premium is dan de modellen die ze tot nu toe hebben gehad.. maar dat zou ik dan eerst wel eens willen zien...

daarentegen vind ik de Volvo idd wel een stuk duurder geworden met al die prijsverhogingen sinds ik 'm ben gaan rijden. Dus ben idd ook nog niet zo zeker dat de volgende weer een volvo wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:21:
[...]

kans is groot dat ik 'm ook wel ga overwegen. Maar weet niet of je zo kunt zeggen dat die Volvo overpriced is tov de Renault.

Heb jarenlang renault gereden en daarna overgestapt naar deze electrische volvo. Je ziet aan de hele afwerking van de auto dat de Volvo toch wel veel meer premium aandoet dan alle renault's die ik heb gehad (de laatste was de meest luxe uitvoering van de grand scenic). Ik heb ook altijd allerlei kleine kwaliteitsissues gehad die ik in mijn Volvo nog nooit gehad heb...

Ik heb de scenic e-tech nog niet in het echt bekeken. Dus kan zijn dat die ook meer premium is dan de modellen die ze tot nu toe hebben gehad.. maar dat zou ik dan eerst wel eens willen zien...

daarentegen vind ik de Volvo idd wel een stuk duurder geworden met al die prijsverhogingen sinds ik 'm ben gaan rijden. Dus ben idd ook nog niet zo zeker dat de volgende weer een volvo wordt...
Bij ons gaat het maximale leasebudget omlaag terwijl de Volvo prijzen stijgen, dus de volgende wordt geen volvo meer dat is wel zeker als dit doorzet.
Maar Renault zeker NIET. er is genoeg fatsoenlijks op de overige automarkt, dus ik ga me niet verlagen tot die bagger. (heb er dus ook bizar slechte ervaringen mee, vandaar die houding)
En wat het ook nooit wordt: een auto met een uitgeklede vensterbank en een ipad in het midden eropgeplakt. Ik wil wel een fatsoenlijk dashboard.
Tegen dat ik weer aan de beurt ben zie ik dan wel wat er te koop is, maar bovenstaande is alvast pertinent uitgesloten.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:00
Meekoh schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:52:
Ben alweer even aan het rondkijken aangezien mijn huidige Skoda Kodiaq afloopt aan het eind van het jaar.
De markt voor 7-zitters is niet denderend groot, al helemaal als je naar electrische auto's kijkt. Heb denk ik mijn huiswerk goed gedaan :P Heb ik nog iets over het hoofd gezien qua opties?

Leasebudget:
- Benzine/Hybride auto's 901 (oprekbaar met 225 eigen bijdrage)
- Elektrische auto's 914 (oprekbaar met 274 eigen bijdrage)
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 60 maanden
Merkbeleid, zo ja, welke: NVT
Overige afhankelijkheden: NVT
Specifieke wensen:
- 7 zitter
- Liefst nog mogelijkheid om kinderwagen + boodschappen achter rij 3 kwijt kunnen
- fatsoenlijk geluid.
- liever niet eigen bijdrage gebruiken.
- Apple Carplay die niet constant crasht. :X
Zelf gevonden:
- Renault Espace (best klein voor een "espace")
- Skoda Kodiaq
- Kia EV9 (prijzig $$$ en geluid viel ook erg tegen)
- Hyundai Santa Fe
Uiteindelijke keuze:
Uiteindelijke keuze nog niet gemaakt, huidige shortlist is:
Skoda Kodiaq
Hyundai Santa Fe
Om hier even op terug te komen, het is de Skoda Kodiaq geworden. Heel even is de Kia EV9 ook terug gekomen op de shortlist, aangezien Ayvens een hele goede aanbieding daarvan heeft. Echter nu zou die 50,- per maand duurder zijn dan de Kodiaq, maar dat zal de komende jaren gaan oplopen aangezien de MRB vrijstelling vervalt op elektrische auto's. Op een contract van 5 jaar is dat toch duizenden euro's, die ik ook in een nieuwe badkamer kan proppen.
De Hyundai was in de uitvoering die ik wilde (met dakrails) flink duurder dan de Kodiaq, dus viel ook af.
Deze keuze was dus puur op basis van mijn portemonnee gemaakt.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:16
Ik hou Rivian R2 in de gaten, komt in 2026 naar Europa en volgens mij via de VAG groep, dus kans is groot dat de LeaseMY die ook gaat aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Laatst online: 22:38
ron65 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:26:
[...]

Bij ons gaat het maximale leasebudget omlaag terwijl de Volvo prijzen stijgen, dus de volgende wordt geen volvo meer dat is wel zeker als dit doorzet.
Maar Renault zeker NIET. er is genoeg fatsoenlijks op de overige automarkt, dus ik ga me niet verlagen tot die bagger. (heb er dus ook bizar slechte ervaringen mee, vandaar die houding)
En wat het ook nooit wordt: een auto met een uitgeklede vensterbank en een ipad in het midden eropgeplakt. Ik wil wel een fatsoenlijk dashboard.
Tegen dat ik weer aan de beurt ben zie ik dan wel wat er te koop is, maar bovenstaande is alvast pertinent uitgesloten.
Bij ons is het leasebudget op 2 jaar tijd opgetrokken van 700 naar 890 en nog past enkel de Core ER binnen het budget. Pas eind 2022 is men eindelijk begonnen met het optrekken van dat budget door de inflatie en vele klachten van werknemers, anders had je zo goed als geen keuze meer aangezien er enkel nog EV's in de catalogus zaten. Voor mij kwam het helaas te laat want ik moest bestellen in de zomer van 2022, maar had geluk dat Volvo zowat de enige was waar de leaseprijs niet verhoogd was in Q3 van dat jaar.

Vorige maand nog gekeken bij 'n collega en het aanbod is intussen heel wat uitgebreider. Model Y en 3 zitten er nu ook in (in 2022 nog geen enkele Tesla) en zelfs een full option Ford Mustang Mach-E LR valt nu binnen budget (dankzij hoge korting bij Ford). Zowat elk ander merk heeft intussen ook 'n EV in het aanbod, dus de keuze is veel groter. Volvo is momenteel dus een pak minder interessant geworden, maar dat kan over een goeie 2 jaar als ik opnieuw moet kiezen weer helemaal anders zijn.

De echte Chinese merken zien er ook interessant uit (vooral op gebied van software), maar die zitten nog niet in onze catalogus en de vraag is maar of dat ooit zal gebeuren (o.a. met de nieuwe EU-tax). Vraag me ook af hoe het zit qua dealers want je wilt toch niet half BE/NL door als er wat mis is met de wagen of als je op onderhoud moet. Voor Zeekr zijn er in NL 2 dealers momenteel en in België nog geen, dus dat zie ik op 2 jaar tijd bv. nog niet snel veranderen.
RigolleM schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:00:
Ik hou Rivian R2 in de gaten, komt in 2026 naar Europa en volgens mij via de VAG groep, dus kans is groot dat de LeaseMY die ook gaat aanbieden.
Knappe auto's die Rivian's, zeker op gebied van software vind ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Largamelion op 06-09-2024 13:06 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Is dat echt wel zo, dat de XC40/EX40 zoveel duurder is geworden? Als ik die van mij (MY21) nu opnieuw samenstel kom ik op exact hetzelfde bedrag uit als 4 jaar geleden.

Mijn contract loopt volgend jaar ook af. Ben er nog niet heel bewust mee bezig, omdat ik - voor het eerst eigenlijk - nog helemaal niet uitgekeken ben op mijn auto. Ben er eigenlijk heel tevreden mee. Ik vind het wel jammer dat er niet meer vernieuwing heeft plaatsgevonden, want om nou nog een keer 5 jaar in nagenoeg dezelfde auto te rijden voelt - ondanks de tevredenheid - ook weer niet helemaal goed. Maar goede alternatieven heb ik nog niet echt gezien, behalve dan dat ik de techniek / het systeem van Tesla wel echt mijlenver voor vind lopen op dat van Volvo.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:04:
[...]
Bij ons is het leasebudget op 2 jaar tijd opgetrokken van 700 naar 890 en nog past enkel de Core ER binnen het budget. Pas eind 2022 is men eindelijk begonnen met het optrekken van dat budget door de inflatie en vele klachten van werknemers, anders had je zo goed als geen keuze meer aangezien er enkel nog EV's in de catalogus zaten. Voor mij kwam het helaas te laat want ik moest bestellen in de zomer van 2022, maar had geluk dat Volvo zowat de enige was waar de leaseprijs niet verhoogd was in Q3 van dat jaar.

Vorige maand nog gekeken bij 'n collega en het aanbod is intussen heel wat uitgebreider. Model Y en 3 zitten er nu ook in (in 2022 nog geen enkele Tesla) en zelfs een full option Ford Mustang Mach-E LR valt nu binnen budget (dankzij hoge korting bij Ford). Zowat elk ander merk heeft intussen ook 'n EV in het aanbod, dus de keuze is veel groter. Volvo is momenteel dus een pak minder interessant geworden, maar dat kan over een goeie 2 jaar als ik opnieuw moet kiezen weer helemaal anders zijn.

De echte Chinese merken zien er ook interessant uit (vooral op gebied van software), maar die zitten nog niet in onze catalogus en de vraag is maar of dat ooit zal gebeuren (o.a. met de nieuwe EU-tax). Vraag me ook af hoe het zit qua dealers want je wilt toch niet half BE/NL door als er wat mis is met de wagen of als je op onderhoud moet. Voor Zeekr zijn er in NL 2 dealers momenteel en in België nog geen, dus dat zie ik op 2 jaar tijd bv. nog niet snel veranderen.

[...]
Knappe auto's die Rivian's, zeker op gebied van software vind ik.
Bij ons 620 nu, gaat volgend jaar naar 590.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 22:34
Montalbano schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:30:
Is dat echt wel zo, dat de XC40/EX40 zoveel duurder is geworden? Als ik die van mij (MY21) nu opnieuw samenstel kom ik op exact hetzelfde bedrag uit als 4 jaar geleden.

Mijn contract loopt volgend jaar ook af. Ben er nog niet heel bewust mee bezig, omdat ik - voor het eerst eigenlijk - nog helemaal niet uitgekeken ben op mijn auto. Ben er eigenlijk heel tevreden mee. Ik vind het wel jammer dat er niet meer vernieuwing heeft plaatsgevonden, want om nou nog een keer 5 jaar in nagenoeg dezelfde auto te rijden voelt - ondanks de tevredenheid - ook weer niet helemaal goed. Maar goede alternatieven heb ik nog niet echt gezien, behalve dan dat ik de techniek / het systeem van Tesla wel echt mijlenver voor vind lopen op dat van Volvo.
De leasebedragen worden waarschijnlijk hoger omdat er vanaf volgend jaar helaas MRB gaat worden geheven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:05
Montalbano schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:30:
Nou, net ook even gecalculeerd. Ik heb een recharge pure electric met single motor. Met de duurdere bekleding en een trekhaak. Die was toen 52.310. Nu dezelfde configuratie ingevoerd. Die komt dan nu op 60.290. Wel omdat die ook automatisch de extended range selecteert. Dat is een waarde verschil van 3.000

Het appel appel vergelijk is dan dus 52310 vs 57290. Dat scheelt toch echt wel minstens 5.000 EUR in 2,5 jr tijd.

Overigens heb ik die extended range niet nodig. Dus voor mij voelt die dan dus gewoon nog steeds als 8k duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-05 16:50
ron65 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:26:
[...]
Lease offertes lijken wel door een soort rad van fortuin gedraaid te worden dit jaar.

Na een mailtje met een link dat Directlease dezelfde auto aanzienlijk goedkoper aanbood ging er bij Alphabet zomaar 70 euro per maand van de prijs af en zakte die naar 660 euro. Omgekeerd was een Ford Kuga bij Alphabet zomaar "in de aanbieding" en daarmee ook ineens zoveel goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:15:
[...]

Lease offertes lijken wel door een soort rad van fortuin gedraaid te worden dit jaar.

Na een mailtje met een link dat Directlease dezelfde auto aanzienlijk goedkoper aanbood ging er bij Alphabet zomaar 70 euro per maand van de prijs af en zakte die naar 660 euro. Omgekeerd was een Ford Kuga bij Alphabet zomaar "in de aanbieding" en daarmee ook ineens zoveel goedkoper.
het wordt nog erger als je werkgever een portal heeft bij leasemaatschappij A waar je moet kiezen en bestellen. In die portal ook autos van leasebedrijf B en C.

De duurste van die drie wordt dan getoond, waarna ze als jij je keuze hebt gemaakt offertes bij alledrie gaan opvragen en dan de goedkoopste nemen.
Een collega van me had een wagen op het oog en na veel consessies, afknijpen op het model en extra's uiteindelijk afgezien van trekhaak bij de bestelling pastte het net, 720 euro per maand (dus budget + 20% overschrijding en die overschrijding noet je dan maandelijks zelf betalen)

Enfin, ze gingen shoppen, bleek de wagen bij de goedkoopste 30% lager in prijs, maar dat vertellen ze niet. Dus hij betaalt maandelijks 130 euro zelf bij terwijl ze 10% onder budget zitten, dus 30% onder de 720 euro.

De rel barstte vorige week los toen hij per abuis erachter kwam, en terecht vroeg of die budgetoverschrijding er af kon.
Tegelijk merkte hij op dat wanneer die laagste prijs in de portal had gestaan, hij een trekhaak erbij had kunnen nemen en een model hoger had kunnen leasen. In plaats van dit te erkennen, werd hem gevraag de mond erover te houden.
Sja, dat is dus commercie ten top, en de huidige soms zeer verwerpelijke managers mentaliteit. Ben benieuwd wat dit relletje gaat uithalen, want hij laat het er niet bij zitten vooralsnog.

Dan had je een plus kunnen leasen ipv een core, en dan met trekhaak ipv die er zelf op eigen kosten achteraf onder te laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Laatst online: 22:38
Daarbij komt ook dat de restwaarde van leaseauto's serieus gedaald is waardoor de leaseprijs nog meer is gestegen. Toen ik in de zomer van 2022 de ID4 wou bestellen ging dat van dag op dag niet meer, mijn offerte was nog 7 dagen geldig en aan de catalogusprijs was bij VW niets gewijzigd, toch zat ik plots 60€ boven de TCO en kon ik de ID4 zelfs zonder opties niet meer in het budget krijgen. Enige verklaring die de dealer kon geven was dat de restwaardes bij de leasing waren verlaagd.

Ik had toen de fout gemaakt om op 1 juli te willen bestellen en de prijzen werden toen per kwartaal aangepast... nu is dat zelfs maandelijks. Wordt een beetje gokken op die manier, bij 'n maandwissel kan de catalogus er plots helemaal anders uitzien.

En het wordt de komende jaren mss nóg duurder. EU-taks op Chinese auto's zal de prijzen nog omhoog duwen en in België wil de nieuwe regering (die nog gevormd moet worden) ook verkeersbelasting invoeren voor EV's, ik ben echt benieuwd waar dit heen zal leiden.
ron65 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:59:
[...]

het wordt nog erger als je werkgever een portal heeft bij leasemaatschappij A waar je moet kiezen en bestellen. In die portal ook autos van leasebedrijf B en C.

De duurste van die drie wordt dan getoond, waarna ze als jij je keuze hebt gemaakt offertes bij alledrie gaan opvragen en dan de goedkoopste nemen.
Een collega van me had een wagen op het oog en na veel consessies, afknijpen op het model en extra's uiteindelijk afgezien van trekhaak bij de bestelling pastte het net, 720 euro per maand (dus budget + 20% overschrijding en die overschrijding noet je dan maandelijks zelf betalen)

Enfin, ze gingen shoppen, bleek de wagen bij de goedkoopste 30% lager in prijs, maar dat vertellen ze niet. Dus hij betaalt maandelijks 130 euro zelf bij terwijl ze 10% onder budget zitten, dus 30% onder de 720 euro.

De rel barstte vorige week los toen hij per abuis erachter kwam, en terecht vroeg of die budgetoverschrijding er af kon.
Tegelijk merkte hij op dat wanneer die laagste prijs in de portal had gestaan, hij een trekhaak erbij had kunnen nemen en een model hoger had kunnen leasen. In plaats van dit te erkennen, werd hem gevraag de mond erover te houden.
Sja, dat is dus commercie ten top, en de huidige soms zeer verwerpelijke managers mentaliteit. Ben benieuwd wat dit relletje gaat uithalen, want hij laat het er niet bij zitten vooralsnog.

Dan had je een plus kunnen leasen ipv een core, en dan met trekhaak ipv die er zelf op eigen kosten achteraf onder te laten zetten.
Dat is gewoon regelrechte oplichting wat daar gebeurt, je betaalt immers die lease met een deel van je loon! Zou ik direct de vakbond opzetten.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
ron65 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:59:
[...]
en dan met trekhaak ipv die er zelf op eigen kosten achteraf onder te laten zetten.
Die kan de werkgever alsnog betalen als (minimale) genoeg doening? Leuke werkgever trouwens als je zo met je personeel omgaat. Die van mij (maar goed, is dan ook een heel klein bedrijf) stuurt gewoon de offerte naar me door 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Largamelion schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:50:
En het wordt de komende jaren mss nóg duurder. EU-taks op Chinese auto's zal de prijzen nog omhoog duwen en in België wil de nieuwe regering (die nog gevormd moet worden) ook verkeersbelasting invoeren voor EV's, ik ben echt benieuwd waar dit heen zal leiden.
Dat effect werkt uiteraard ook andersom.
Producenten van EV's (want iets anders kan je hier sinds Q4-23 al niet meer kiezen) pakken ook regelmatig uit met grote kortingen op de catalogusprijs waardoor auto's die de ene maand niet binnen bereik van budget zijn de volgende maand dat plots wel zijn.
Zo gaven in december VAG en Kia grote kortingen waardoor plots een full option ID4 en een EV6 GT-line binnen een budget vielen waar je enkele maanden eerder nog vast zat in MG & Co.

Als werknemer gewoon geduld hebben en regelmatig de picklist raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
jongetje schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:43:
[...]

Die kan de werkgever alsnog betalen als (minimale) genoeg doening? Leuke werkgever trouwens als je zo met je personeel omgaat. Die van mij (maar goed, is dan ook een heel klein bedrijf) stuurt gewoon de offerte naar me door 8)
Het werkt gewoon in ieder bedrijf anders en dat weet je als werknemer ook.
Hier werkt het bv. (in een bedrijf met 10000 werknemers waarvan er 7000 een auto op kosten bedrijf leasen) juist andersom.
Je gaat zelf naar de verschillende dealers om een offerte op te laten stellen (op basis van je initiële keuze uit de beschikbare voertuigen in de picklist) en maakt die dan over naar de beheerder van het wagenpark.
En deze gaat vervolgens voor jouw keuze (binnen budget, wat niet binnen budget is leg je uiteraard zelf op) op zoek naar de goedkoopste leaseMij. Is de leaseprijs uiteindelijk hoger dan wat je als werknemer binnen budget hebt gekozen is dat in het nadeel van de werkgever en legt hij op. Is het lager dan doet de werkgever daar voordeel mee.
Maar als werknemer heb je altijd zicht op de volledige offerte van de dealer (maar nooit op die van de lease).
Wanneer een trekhaak (of een andere optie) niet binnen je budget past herschik je gewoon zelf de opties om binnen budget te blijven of je legt eenmalig of in schijven op. Je weet je op voorhand dat het zo werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mannen, het lease regelingen topic is een deur verder ;)

En als je genaaid wordt door je werkgever is het tijd voor een nieuwe, regardless.

En als ik nu een nieuwe uit moest zoeken werd het gewoon weer een benzine bak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:45
B-Force schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:42:
Ik heb gisteren eindelijk ook een leasewagen besteld :) Na lang zoeken en wachten met specifieke wensen..

Leasebudget: 975 EUR
Kilometrage per jaar: 35.000 kom meestal wel mee weg.
Contractduur: 4 jaar
Merkbeleid, zo ja, welke: Europees + Kia/Hyundai/Tesla
Specifieke wensen: 7-persoons
Additionele eisen: <105 g CO2 / km + PHEV of EV

Uiteindelijke keuze: Peugeot e-5008 GT Line
  • Gris Titane Metallic paint
  • Mistral Executive Interior (GT)
  • 360 vision & Drive Assist Pack (GT)
  • Towbar
  • Heat pump
  • Synthetic leather/alcantara dark grey upholstery
Heel erg lang gehoopt dat een EV9 binnen budget zou gaan vallen of dat er een SR versie van zou komen. Maar helaas nog steeds niet. Daarom voor deze auto gegaan. Geen proefrit gemaakt, want dit is de enige 7-persoons optie met redelijke ruimte en EV. Hopen dat ik hem voor januari kan krijgen, geen idee of dat lukt.
Specifieke reden waarom je een warmtepomp hebt genomen (of is dat standaard). In NL zijn die dingen namelijk zwaar overbodig. Tenzij je in de winter elke dag honderden kilometers moet rijden. In Zweden e.d een must maar die paar dagen in het jaar dat het je wellicht wat helpt zou ik hem echt skippen. En voor de vakantietrip naar de zon is buitentemperatuur ook prima.

Ik rijd nu 3,5 Enyaq en twijfelde in het begin ook om een warmtepomp te nemen (1ste EV, range stress, etc). Uiteindelijk niet gedaan. Je merkt er niets van als je dagelijks niet meer als je max range rijdt. En de terugverdiendtijd is gewoon te lang.

https://gocar.be/nl/auton...epomp-in-elektrische-auto

[ Voor 14% gewijzigd door Loepoog op 07-09-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-05 06:40
Loepoog schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:16:
[...]

Specifieke reden waarom je een warmtepomp hebt genomen (of is dat standaard). In NL zijn die dingen namelijk zwaar overbodig. Tenzij je in de winter elke dag honderden kilometers moet rijden. In Zweden e.d een must maar die paar dagen in het jaar dat het je wellicht wat helpt zou ik hem echt skippen. En voor de vakantietrip naar de zon is buitentemperatuur ook prima.

Ik rijd nu 3,5 Enyaq en twijfelde in het begin ook om een warmtepomp te nemen (1ste EV, range stress, etc). Uiteindelijk niet gedaan. Je merkt er niets van als je dagelijks niet meer als je max range rijdt. En de terugverdiendtijd is gewoon te lang.

https://gocar.be/nl/auton...epomp-in-elektrische-auto
Eerlijk gezegd is het grootste argument range anxiety. Eerste EV en daarom deze optie aangevinkt. In leasebedrag valt het erg mee (900 EUR). We willen wel naar Zweden en wintersport, dan wil ik zo min mogelijk laden onderweg met jong gezin.
Verder is woon-werk echt makkelijk uit de accu te halen. Langere ritten (500 km) doen we eens per maand.

Dus: niet echt rationeel, meer uit angst. Ben benieuwd naar vergelijkingsmateriaal als anderen eenzelfde uitvoering hebben zonder warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

jongetje schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:43:
[...]

Het gaat inderdaad om een groot bedrijf en ze hebben de lease en mobiliteit uitbesteed aan den derde partij.
Daar zit volgens mij het grootste probleem, maar daar krijg je gewoon geen vat op.
Bovendien zijn het juist die mensen die dagelijks met de fioets die paar km naar kantoor heen en weer peddelen die moeten inschatten of iemand met veel zakelijke km wel een leasewagen nodig heeft.

Gevolg is dat er een eis is van minimaal 20.000 km zakelijk per jaar anders heb je er geen recht op. Dus gaan mensen doelbewust zakelijke kilometers maken met omrijden, naar een andere vestiging gaan dan je standplaats (dan is het ook zakelijk), en meer van die dingen terwijl ze juist duurzaam willen zijn en mensen oproepen zo min mogelijk kilometers te maken. Dat staat wel zo haals op elkaar, maar komt uit de koker van twee verschillende personen. Er is nog een lange weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

The Eagle schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:04:

En als je genaaid wordt door je werkgever is het tijd voor een nieuwe, regardless.

En als ik nu een nieuwe uit moest zoeken werd het gewoon weer een benzine bak ;)
het ging om de prijzen zowel koop als lease van de XC40, dus roepen over een leaseregeling topic is wellicht wat onnodig. Je verstoort een leuk lopende discussie die toch echt over de xc40 ging ;)
Enfin een benzinebak leaen, kan bij ons echt niet meer. is verboden, net als hybride, ze staan niet eens meer in de keuzelijsten, dus dan zou ik ook een hele grote mond op kunnen zetten "de volgende wordt een benzinebak" maar dan kan ik vervolgens lopen. >:)

[ Voor 7% gewijzigd door ron65 op 07-09-2024 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Heel artikel in het NRC over de malaise bij Volkswagen.
Ondertussen hebben autofabrikanten als BMW en Volkswagen te maken met een teruglopende vraag naar hun voertuigen. China is van oudsher een belangrijke afzetmarkt voor Duitse autobouwers, maar hier staan de bekende namen onder grote druk van lokale Chinese producenten als BYD, die veel beter zijn in het bouwen van elektrische auto’s. Consumenten in het land laten de Volkswagens, die ze als knullig en technologisch ouderwets inschatten, massaal links liggen. In Europa stagneert de vraag naar auto’s net zo goed, na een hoogtepunt in de jaren voor de coronacrisis.
En dan denk ik weer aan de verhalen hier over falende PON-dealers hier in Nederland. Oa mijn eigen ervaring dat ik een ID.5 heel interessant vond maar dat ik die niet eens kon proefrijden omdat de dealer hier geen had en dat we de ID.4 maar maximaal 10km mee mochten nemen. Met zo’n dealers verkoopt een merk natuurlijk geen auto’s.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Heeft iemand nog een werkende glazen bol (of gewoon wat kennis van nieuwe auto's)?

Leasebudget: € 1.275 (ex brandstof)
Kilometrage per jaar: 40.000
Contractduur: 48 maand
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: budget is exclusief brandstof
  • ik rijd alleen zakelijk, dus fiscale waarde maakt mij niet uit
  • uitzoeken gaat (in eerste instantie?) via de Arval portal, maar de uiteindelijke offerte wordt naar meerdere leasemaatschappijen verstuurd. Voorheen konden we ook zelf een offerte opvragen en indienen bij de leasemaatschappij.
Specifieke wensen:
  • "winter pack" (stuurverwarming is eis)
  • hatchback / sedan (station zou kunnen, géén SUV)
  • liefst >150 kW / 200pk vermogen / >300 Nm koppel
  • voorkeur voor AWD
Momenteel rijd ik een 'boventallige' auto, dus een auto die ooit door iemand anders gekozen is die inmiddels geen recht meer heeft op een leaseauto. Ik heb er nu een jaar in gereden, en de looptijd is nog 9 maanden. Gezien de fiscale waarde was de wagenparkbeheerder al blij dat iemand er in wil rijden, dus het was prima als ik hem eerder in zou leveren.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Volvo S60. Een auto die niet meer nieuw te configureren is, maar nog wel uit voorraad leverbaar is. Hoe lang blijven dealers zitten met nieuwe auto's? Ik vind het geen probleem om nog even te blijven rijden in de huidige auto, scheelt voor de werkgever mooi een bak geld.
Is daarnaast zelf uit te rekenen wat de leaseprijs wordt per maand? Ik ben wel benieuwd of een S60 T6 nog past (~65k).

Andere auto's waar ik naar kijk:
Astra GSe (ik ben bijzonder gecharmeerd van het uiterlijk, en is ook helemaal compleet, maar ik twijfel over de degelijkheid/kwaliteit).
Hyundai Ioniq 5 N-line/Lounge AWD (maar deze auto's zijn wel gróót!)
Peugeot 408 GT (ik ben niet zo'n fan van Franse auto's, dus twijfel)
Cupra Formentor/Leon VZ (vallen in mijn regio onder Pouw, en daar ben ik ook geen fan van)

Mis ik dan nog iets?

• StephanN93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:26
Tehh schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:30:
Heeft iemand nog een werkende glazen bol (of gewoon wat kennis van nieuwe auto's)?

• uitzoeken gaat (in eerste instantie?) via de Arval portal, maar de uiteindelijke offerte wordt naar meerdere leasemaatschappijen verstuurd. Voorheen konden we ook zelf een offerte opvragen en indienen bij de leasemaatschappij.
Specifieke wensen:
  • voorkeur voor AWD
Momenteel rijd ik een 'boventallige' auto, dus een auto die ooit door iemand anders gekozen is die inmiddels geen recht meer heeft op een leaseauto. Ik heb er nu een jaar in gereden, en de looptijd is nog 9 maanden. Gezien de fiscale waarde was de wagenparkbeheerder al blij dat iemand er in wil rijden, dus het was prima als ik hem eerder in zou leveren.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Volvo S60. Een auto die niet meer nieuw te configureren is, maar nog wel uit voorraad leverbaar is. Hoe lang blijven dealers zitten met nieuwe auto's? Ik vind het geen probleem om nog even te blijven rijden in de huidige auto, scheelt voor de werkgever mooi een bak geld.
Is daarnaast zelf uit te rekenen wat de leaseprijs wordt per maand? Ik ben wel benieuwd of een S60 T6 nog past (~65k).

Astra GSe (ik ben bijzonder gecharmeerd van het uiterlijk, en is ook helemaal compleet, maar ik twijfel over de degelijkheid/kwaliteit).
Cupra Formentor/Leon VZ (vallen in mijn regio onder Pouw, en daar ben ik ook geen fan van)

Mis ik dan nog iets?
Je kan bij directlease aardig goed zien wat iets kost, maar blijft een indicatie (LeasePlan / Ayvens net zo). Qua opties hou je best veel auto's over als je de basics invult op directlease. Denk aan Polestar 2, IONIQ 6, A5 (oude model, mss nieuwe ook wel), EQE, etc.

• Rudi01

Specifieke wensen:
  • voorkeur voor AWD

Mis ik dan nog iets?
Gezien jouw eisen zou ik gaan voor de BMW 330e xdrive (sedan)
Deze past wel binnen budget, heb je nog wat ruimte over voor de aankleding (zoals M sportpakket, verwarmd stuurwiel en betere audio).

Als je een redelijk volledig overzicht wil hebben wat er op de NL markt is qua sedans en hatchbacks kun je op onderstaande links kijken.
https://nl.automobiledimension.com/grote-sedans.php
https://nl.automobiledimension.com/middenklasse-sedans.php

[ Voor 5% gewijzigd door Rudi01 op 11-09-2024 09:28 ]

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:09

Specifieke wensen:
  • voorkeur voor AWD

Mis ik dan nog iets?
Aangezien je ook een elektrische auto in je lijstje hebt.
De Volkswagen ID7 of inderdaad de Ioniq 6?

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:53
The Eagle schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:04:

Dat heb ik hier ook, in Maart moet mijn Volkswagen Polo eruit. Nu hebben we privé een oudere (grote) auto, maar mijn vrouw moet voor haar werk ook meer rijden. (gaat hard met de KM's, en deze auto zit dan al ruim boven de 200.000KM).
Daarom willen we voor de lease toch kiezen voor een grotere auto, die ong. 1200Kg mag trekken (geremd). Momenteel gaat de keuze daarbij tussen 2 benzine auto's (Skoda Scala, of Dacia Jogger (zie je in Frankrijk best veel rijden). Deze vallen beiden binnen budget (onder de 30k voor Benzine auto's) en voldoen verder ook aan alle voorwaarden die we zelf stellen (incl. trekhaak).
Ik had op zich prima richting Elektrisch gewild overigens (daarvoor is het budget (veel) hoger, maar ik kan hier thuis (en in de buurt) nauwelijks opladen (4 plekken op ong. 150 woningen op de uiteinden van de wijk. Die eigenlijkj ook altijd vol staan. Bij huis is niet mogelijk (en mag ook niet met kabel over de weg), dus dan toch maar voor Benzine.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jbdeiman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:31:
[...]

Dat heb ik hier ook, in Maart moet mijn Volkswagen Polo eruit. Nu hebben we privé een oudere (grote) auto, maar mijn vrouw moet voor haar werk ook meer rijden. (gaat hard met de KM's, en deze auto zit dan al ruim boven de 200.000KM).
Daarom willen we voor de lease toch kiezen voor een grotere auto, die ong. 1200Kg mag trekken (geremd). Momenteel gaat de keuze daarbij tussen 2 benzine auto's (Skoda Scala, of Dacia Jogger (zie je in Frankrijk best veel rijden). Deze vallen beiden binnen budget (onder de 30k voor Benzine auto's) en voldoen verder ook aan alle voorwaarden die we zelf stellen (incl. trekhaak).
Ik had op zich prima richting Elektrisch gewild overigens (daarvoor is het budget (veel) hoger, maar ik kan hier thuis (en in de buurt) nauwelijks opladen (4 plekken op ong. 150 woningen op de uiteinden van de wijk. Die eigenlijkj ook altijd vol staan. Bij huis is niet mogelijk (en mag ook niet met kabel over de weg), dus dan toch maar voor Benzine.
M.i. is de Scala een leuke auto, maar niet echt marktconform. Met wat opties schiet de prijs zo hard de lucht in dat je dit niet als weloverwogen keuze zal maken. De Dacia Jogger komt schrikbarend slecht uit de veiligheidstests. Persoonlijk zou ik daar niet iemand mee op pad sturen die veel kilometers moet rijden, dat verhoogd de kans op een ongeluk natuurlijk.

Als je de template invult, kan er wellicht beter advies gegeven worden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• jbdeiman
True schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:33:
[...]

M.i. is de Scala een leuke auto, maar niet echt marktconform. Met wat opties schiet de prijs zo hard de lucht in dat je dit niet als weloverwogen keuze zal maken. De Dacia Jogger komt schrikbarend slecht uit de veiligheidstests. Persoonlijk zou ik daar niet iemand mee op pad sturen die veel kilometers moet rijden, dat verhoogd de kans op een ongeluk natuurlijk.

Als je de template invult, kan er wellicht beter advies gegeven worden.
Van de Jogger is kort door de bocht (heb ik uitgezocht), ik quote:
Wat de bescherming van volwassenen en kinderen betreft, kan de Dacia Jogger echter niet als gevaarlijk voor de inzittenden worden beschouwd: hij scoort 70 en 69%, en de bescherming van kwetsbare weggebruikers scoort 41%. Het is eerder de veiligheidsuitrusting (39%) die het laat afweten.

Dus voor mij als weggebruiker prima, maar met alle hulpmiddelen die veel auto's er tegenwoordig indrukken onder het mom van veiligheid, die de voetganger/ fietser die onverwacht oversteekt en voor de auto komot beschermen (ja, dat is ook onderdeel van de sterren die tegenwoordig wordene gegeven). Ook is een deel van die sterren bepaald doordat er voor de 3e stoelenrij (optioneel) geen gordelverklikker is, dus je weet niet of iemand dan de gordel om heeft, dus ook minpunten.
Als je meeneemt waar die minpunten door ontstaan, dan kan je hem niet 'onveilig' noemen, maar vooral dat er keuzes zijn gemaakt om de prijzen lager te houden. Maargoed ieder zijn ding en afwegingen.
In de 'test' (die niet is uitgevoerd overigens, maar is gebaseerd op een ander Dacia model) wordt ook gesteld dat er achterin alleen front airbags zij, maar er zijn ook Gordijnairbags achter. => Dus die score moet je echt minder serieus nemen i.m.o.

Maargoed:
Leasebudget: Tot 30K catalogus waarde, bij eigen voorkeur zitten we daar zo ver mogelijk onder
Kilometrage per jaar: 40K (maar in principe geen onderdeel voor bepalen leasebudget in Euro's)
[b]Contractduur: /b]4 jaar[
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen merkbeleid
Overige afhankelijkheden: Geen
Specifieke wensen: Grote kofferruimte (ong even groot als Opel Astra Station. Verder trekhaak, trekgewicht 1200Kg + (geremd).
Uiteindelijke keuze: Nog niet bekend, maar zal ik delen als de keuze gemaakt is.

Simpel gesteld zit de wens in zoveel mogelijk auto voor zo weinig mogelijk bijtelling, die wel aan de voorwaarden voldoet.

• Arno

Arno

PF5A

Een Ceed SW zou kunnen < 30k maar dan heb je de 1.0 versies die net 1000kg mogen trekken. Voor 32k heb je de 1.5 T-GDi DynamicLine en die mag 1210 trekken, helaas is de 1.6 eruit want die mocht 1410 trekken. De Ceed SW is een fijne wagen die voor < 700 ex brandstof te krijgen is vermoed ik.

Jeremy Clarkson

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jbdeiman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:05:
[...]

Van de Jogger is kort door de bocht (heb ik uitgezocht), ik quote:
Wat de bescherming van volwassenen en kinderen betreft, kan de Dacia Jogger echter niet als gevaarlijk voor de inzittenden worden beschouwd: hij scoort 70 en 69%, en de bescherming van kwetsbare weggebruikers scoort 41%. Het is eerder de veiligheidsuitrusting (39%) die het laat afweten.

Dus voor mij als weggebruiker prima, maar met alle hulpmiddelen die veel auto's er tegenwoordig indrukken onder het mom van veiligheid, die de voetganger/ fietser die onverwacht oversteekt en voor de auto komot beschermen (ja, dat is ook onderdeel van de sterren die tegenwoordig wordene gegeven). Ook is een deel van die sterren bepaald doordat er voor de 3e stoelenrij (optioneel) geen gordelverklikker is, dus je weet niet of iemand dan de gordel om heeft, dus ook minpunten.
Als je meeneemt waar die minpunten door ontstaan, dan kan je hem niet 'onveilig' noemen, maar vooral dat er keuzes zijn gemaakt om de prijzen lager te houden. Maargoed ieder zijn ding en afwegingen.
In de 'test' (die niet is uitgevoerd overigens, maar is gebaseerd op een ander Dacia model) wordt ook gesteld dat er achterin alleen front airbags zij, maar er zijn ook Gordijnairbags achter. => Dus die score moet je echt minder serieus nemen i.m.o.

Maargoed:
Leasebudget: Tot 30K catalogus waarde, bij eigen voorkeur zitten we daar zo ver mogelijk onder
Kilometrage per jaar: 40K (maar in principe geen onderdeel voor bepalen leasebudget in Euro's)
[b]Contractduur: /b]4 jaar[
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen merkbeleid
Overige afhankelijkheden: Geen
Specifieke wensen: Grote kofferruimte (ong even groot als Opel Astra Station. Verder trekhaak, trekgewicht 1200Kg + (geremd).
Uiteindelijke keuze: Nog niet bekend, maar zal ik delen als de keuze gemaakt is.

Simpel gesteld zit de wens in zoveel mogelijk auto voor zo weinig mogelijk bijtelling, die wel aan de voorwaarden voldoet.
Dit gaat bijna niet lukken, je eis voor een kofferbak van een Opel Astra station ligt kaal al meer dan 10% boven je budget. Als je die liet varen en met 1.100 kg gewicht weg zou komen zou je naar een Skoda Fabia met DSG kunnen kijken. Dan kun je er zelfs nog een travel assist pakket bij krijgen onder de 30k. De eis voor een C-segment station kofferbak maakt de spoeling heel dun met de huidige prijzen.
Als je naar Aziaten kijkt vind je in het C-segment bijv. de Corolla, Mazda3 en de Ceed. De eerste twee gaan wederom kaal met 10% over je budget en de derde kan hier net onder, maar heeft het trekgewicht niet (DynamicLine + automaat = 1.200kg maar wederom minimaal 32k).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Rudi01
True schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:31:
[...]

Dit gaat bijna niet lukken, je eis voor een kofferbak van een Opel Astra station ligt kaal al meer dan 10% boven je budget. Als je die liet varen en met 1.100 kg gewicht weg zou komen zou je naar een Skoda Fabia met DSG kunnen kijken. Dan kun je er zelfs nog een travel assist pakket bij krijgen onder de 30k. De eis voor een C-segment station kofferbak maakt de spoeling heel dun met de huidige prijzen.
Als je naar Aziaten kijkt vind je in het C-segment bijv. de Corolla, Mazda3 en de Ceed. De eerste twee gaan wederom kaal met 10% over je budget en de derde kan hier net onder, maar heeft het trekgewicht niet (DynamicLine + automaat = 1.200kg maar wederom minimaal 32k).
Als alternatief heb je nog de:
Seat Leon Sportstourer (instapversie handgeschakeld voor 31k)
Skoda Octavia Combi (instapversie handgeschakeld voor 32k)

• jbdeiman
True schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:31:
[...]

Het is een wens voor de kofferruimte, geen eis. Ik benoemd die vooral omdat we privé nu zo'n Astra (*een oudje, dat wel) rijden, het liefst zoveel mogelijk ruimte en 1200kg trekgewicht dus. Ik weet dat het voor de kofferruimte lastig wordt die zo groot als de Opel te vinden voor deze bedragen.

[ Voor 5% gewijzigd door jbdeiman op 11-09-2024 15:48 ]

• gwystyl
  • Laatst online: 20:37

gwystyl

Beugeltje dan maar?

jbdeiman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:46:
[...]

Het is een wens voor de kofferruimte, geen eis. Ik benoemd die vooral omdat we privé nu zo'n Astra (*een oudje, dat wel) rijden, het liefst zoveel mogelijk ruimte en 1200kg trekgewicht dus. Ik weet dat het voor de kofferruimte lastig wordt die zo groot als de Opel te vinden voor deze bedragen.
Waar komt de eis/wens voor <30k vandaan? Voor de verwachte bijtelling, of is het vanuit je werkgever (omdat hij de auto koopt ipv least oid)?
Je bent waarschijnlijk al aardig aan het rondkijken, en dan zie je dat je voor 30 k een beetje redelijke B-segmenter of hele kale C-segmenter kan krijgen tegenwoordig. Dat klinkt niet lekker in combinatie met 40k per jaar rijden. Het kan, maar iets aangekleder of groter is wel fijn bij dat soort afstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
gwystyl schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:51:
[...]

Waar komt de eis/wens voor <30k vandaan? Voor de verwachte bijtelling, of is het vanuit je werkgever (omdat hij de auto koopt ipv least oid)?
Je bent waarschijnlijk al aardig aan het rondkijken, en dan zie je dat je voor 30 k een beetje redelijke B-segmenter of hele kale C-segmenter kan krijgen tegenwoordig. Dat klinkt niet lekker in combinatie met 40k per jaar rijden. Het kan, maar iets aangekleder of groter is wel fijn bij dat soort afstanden.
Deze eis komt vanuit de werkgever inderdaad, ik had t liever ook anders gezien, maar die keuze heb ik momenteel niet helaas. Bijtelling is uiteraard een prettige bijkomstigheid, maar daar ligt de beperking in deze dus niet.
Maar misschien het gesprek eens aangaan met de werkgever om iets ruimer qua budget te zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door jbdeiman op 11-09-2024 15:55 ]

Pagina: 1 ... 54 ... 66 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.