• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Rudi01 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:39:
[...]

Als alternatief heb je nog de:
Seat Leon Sportstourer (instapversie handgeschakeld voor 31k)
Skoda Octavia Combi (instapversie handgeschakeld voor 32k)
Ja precies, allemaal boven budget ;)
Voor die afstanden van 40k zou ik echt een automaat willen en een goede 'autonoom rijden' optie zoals bij VAG de Travel Assist of de Adaptive Cruise Control (lekker simpel) van Toyota. Anders wordt je helemaal afgebeuld omdat de WG de indexatie wat conservatief houdt t.o.v. de huidige autoprijzen.

@jbdeiman als het om koop gaat kun je nog overwegen of je een <1 jr oude occasion kunt vinden die zit dan wel in het budget voor koop maar komt fiscaal ietsjes hoger uit (scheelt dan echt misschien tientjes per maand) waardoor je dan bijv. wel een wat ruimere C-segment kunt rijden met je eisen én een ACC-oplossing.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:51
Ik wil ook wel een C segment auto voor minder dan 30k. met trekhaak en automaat. Maar dat gaat gewoon niet.

Het enige wat op dit moment bijna past is een Dacia Jogger 5 zitter plugin hybride. Moet je wel de standaard witte kleur nemen en met de trekhaak ga je dan €227,83 over je budget van 30k heen. Maar dan moet deze wel dit jaar op kenteken, anders krijg je nog een paar honderd euro BPM verhoging.

• jongetje
Rudi01 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:39:
[...]

Als alternatief heb je nog de:
Seat Leon Sportstourer (instapversie handgeschakeld voor 31k)
Skoda Octavia Combi (instapversie handgeschakeld voor 32k)
En dan komt er nog 1000euro bij voor een trekhaak.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:28

gwystyl

Beugeltje dan maar?

jbdeiman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:54:
[...]

Deze eis komt vanuit de werkgever inderdaad, ik had t liever ook anders gezien, maar die keuze heb ik momenteel niet helaas. Bijtelling is uiteraard een prettige bijkomstigheid, maar daar ligt de beperking in deze dus niet.
Maar misschien het gesprek eens aangaan met de werkgever om iets ruimer qua budget te zitten.
Meestal geeft een werkgever juist een leasebudget ipv een cataloguswaarde, omdat een duurdere auto goedkoper kan zijn in de lease als onderhoud of restwaarde gunstiger zijn. Ook bij aanschaf zou ik kijken naar TCO in plaats van alleen catalogusprijs.
Ik zou dus zeker het gesprek aangaan. Misschien kan je nog tips opdoen in het leaseregelingen topic (zie onderaan)

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:43
jongetje schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:06:
Ik wil ook wel een C segment auto voor minder dan 30k. met trekhaak en automaat. Maar dat gaat gewoon niet.

Het enige wat op dit moment bijna past is een Dacia Jogger 5 zitter plugin hybride. Moet je wel de standaard witte kleur nemen en met de trekhaak ga je dan €227,83 over je budget van 30k heen. Maar dan moet deze wel dit jaar op kenteken, anders krijg je nog een paar honderd euro BPM verhoging.
Ik hoef geen automaat. De Dacia Jogger Extreme met trekhaak en comfort pack en andere kleur dan wit zit dan op nog geen 30k.
Maar ga gewoon proefrijden in ieder geval. Misschien wordt het nog wel heel wat anders, en misschien moet het budget voor komend jaar wel omhoog met al die extra kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jbdeiman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:56:
[...]

Ik hoef geen automaat. De Dacia Jogger Extreme met trekhaak en comfort pack en andere kleur dan wit zit dan op nog geen 30k.
Maar ga gewoon proefrijden in ieder geval. Misschien wordt het nog wel heel wat anders, en misschien moet het budget voor komend jaar wel omhoog met al die extra kosten.
Dan kijk je ergens anders dan op de site van Dacia, daar is die namelijk in standaard wit met een 13polige trekhaak € 31.227,83. (overigens 1000€ duurder dan @jongetje aangaf).

Maar met 40k km zou ik tegenwoordig niet meer in een auto stappen die geen ACC en automaat heeft.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
jbdeiman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:05:
[...]
Maargoed:
Leasebudget: Tot 30K catalogus waarde, bij eigen voorkeur zitten we daar zo ver mogelijk onder
Kilometrage per jaar: 40K (maar in principe geen onderdeel voor bepalen leasebudget in Euro's)
[b]Contractduur: /b]4 jaar[

Specifieke wensen: Grote kofferruimte (ong even groot als Opel Astra Station. Verder trekhaak, trekgewicht 1200Kg + (geremd).
Als ik dit zo lees ben je misschien beter af wanneer je zelf een occasion koopt en leasebudget + kilometervergoeding laat uitbetalen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-05 20:30
jbdeiman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:56:
[...]

Als je budget 1k of 2k hoger wordt dan komen ook een aantal SUV’s binnen bereik.
Bv de nieuwe Mitsubishi ASX (standaard al redelijk voorzien van opties)

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
jouwheld schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:00:
[...]

Aangezien je ook een elektrische auto in je lijstje hebt.
De Volkswagen ID7 of inderdaad de Ioniq 6?
Ioniq 6 is ook nog het overwegen waard, al vind ik persoonlijk de 5 mooiere looks hebben.
Ik ga gewoon maar eens beginnen. Misschien wil de lease maatschappij ook wel mee werken aan een demo auto met minder dan 5k op de teller, dan is nog veel meer mogelijk.

[ Voor 39% gewijzigd door Tehh op 11-09-2024 19:42 ]

• jbdeiman
True schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:05:
[...]

Dan kijk je ergens anders dan op de site van Dacia, daar is die namelijk in standaard wit met een 13polige trekhaak € 31.227,83. (overigens 1000€ duurder dan @jongetje aangaf).

Maar met 40k km zou ik tegenwoordig niet meer in een auto stappen die geen ACC en automaat heeft.
Maar jullie maken er hybride van, ik bedoelde gewoon benzine, of benzine / hybride (mild hybrid noemen ze dat tegenwoordig). Daar zit denk ik het verschil in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jbdeiman schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:42:
[...]

Maar jullie maken er hybride van, ik bedoelde gewoon benzine, of benzine / hybride (mild hybrid noemen ze dat tegenwoordig). Daar zit denk ik het verschil in.
Je hebt gelijk, standaard was er inderdaad een hybride geselecteerd bij mij.

• jongetje
Tehh schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:21:
[...]

Ioniq 6 is ook nog het overwegen waard, al vind ik persoonlijk de 5 mooiere looks hebben.
Ik ga gewoon maar eens beginnen. Misschien wil de lease maatschappij ook wel mee werken aan een demo auto met minder dan 5k op de teller, dan is nog veel meer mogelijk.
Wat maakt dat uit voor je leasebedrag? Een leasemaatschappij heeft juist liever een nieuwe auto dan 1 waar 200 mensen 25km van alles mee hebben lopen (rijden) proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door jongetje op 11-09-2024 21:49 ]

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:47:
[...]

Wat maakt dat uit voor je leasebedrag? Een leasemaatschappij heeft juist liever een nieuwe auto dan 1 waar 200 mensen 25km van alles mee hebben lopen (rijden) proberen.
Really? Vooropgesteld: ik ben geen leasemaatschappij. Maar aangezien de aanschafwaarde lager is (daar gaat al snel 10-20% van af) en de restwaarde min of meer gelijk is zijn de maandelijkse kosten voor de leasemaatschappij ook lager. Mijn boerenverstand heeft mij ingefluisterd dat het leasebedrag dan ook wel eens lager zou kunnen zijn. Zo'n leasemaatschappij wil gewoon geld verdienen, zó groot is het risico nu ook weer niet bij een demo-auto. Toch? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:52
Tehh schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:07:
[...]

Really? Vooropgesteld: ik ben geen leasemaatschappij. Maar aangezien de aanschafwaarde lager is (daar gaat al snel 10-20% van af) en de restwaarde min of meer gelijk is zijn de maandelijkse kosten voor de leasemaatschappij ook lager. Mijn boerenverstand heeft mij ingefluisterd dat het leasebedrag dan ook wel eens lager zou kunnen zijn. Zo'n leasemaatschappij wil gewoon geld verdienen, zó groot is het risico nu ook weer niet bij een demo-auto. Toch? :?
Hangt er helemaal vanaf, want op nieuwe te bestellen auto’s krijgen ze gelijk korting (5-10% afhankelijk van het merk). Ook moet de demo auto zakelijk geregistreerd staan, anders is het gewoon te duur.
Toen ik laatst een auto moest bestellen, was een te bestellen auto goedkoper dan een voorraad model (wel 0km) in de lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
jongetje schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:17:
Nou, ik mag een nieuwe leaseauto want de Octavia kan er in januari uit (of nog een jaar verlengd). Ging kijken voor een Astra en zat uiteindelijk in een 3008 😀. Ik wil na een paar Octavia's weleens wat anders en hier wordt ik wel blij van. Heeft iemand nog alternatieven die ik over het hoofd zie? Wel graag maximaal rond de 44k ivm bijtelling (ook geen 100procent elektrisch).
Nou.... na veel rondkijken, dealers bezocht is het toch weer anders. Gekeken naar de 5008 maar is duur in de lease en nog een bpm verhoging ivm levering 2025.

Nu is de kia sportage een (benzine) optie of misschien toch maar elektrisch gaan (iets lagere bijtelling ook). Een model y longrange moet toch prima te doen zijn met vakantie e.d. maar is puur gevoel om die overstap te maken denk ik. Voor nu nog even in dubio...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-05 15:13
Ik sta aan de vooravond van het bestellen van een nieuwe lease-auto. Ik rij nu een Tesla M3 uit 2019, maar willen sowieso een ruimere/grotere auto gaan rijden ivm 2 kids.
Ik heb de usual suspects erbij gepakt (Audi, BMW, Mercedes, VW, Volvo, Tesla) en anderen (Xpeng, Zeekr etc), maar kom steeds weer uit op een shorlist van de volgende 3 merken/modellen:

1. Tesla Model Y (huidige model, wacht liever nog op de Juniper update..)
2. Xpeng G6
3. Xpeng G9

Ik ben er nog niet over uit. Ik heb geen gevoel bij modellen zoals een Audi Q4, Q6 (duur?), GLB etc..
Zaterdag sowieso proefrijden met de Xpeng G6 en G9. Iemand anders, komende uit een M3 die voor een bepaalde type SUV is gegaan? Wat gaf de doorslag? En wat waren de andere merken op de shortlist?

Ik heb alvast de (voor mij persoonlijke lease-kosten) leasetarieven op een rij gezet, waarbij je ziet dat de leasekosten voor een MY vs G6 zo'n beetje identiek zijn.

Heeft er iemand nog tips om toch nog bij een ander merk te gaan proefrijden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x96_b69zghFNt24emX7wFD5vjdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mo18Dsqjn3uADnkH91wn7mhp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

-Muncky- schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:21:
Ik sta aan de vooravond van het bestellen van een nieuwe lease-auto. Ik rij nu een Tesla M3 uit 2019, maar willen sowieso een ruimere/grotere auto gaan rijden ivm 2 kids.
Ik heb de usual suspects erbij gepakt (Audi, BMW, Mercedes, VW, Volvo, Tesla) en anderen (Xpeng, Zeekr etc), maar kom steeds weer uit op een shorlist van de volgende 3 merken/modellen:

2. Xpeng G6
3. Xpeng G9

Ik ben er nog niet over uit. Ik heb geen gevoel bij modellen zoals een Audi Q4, Q6 (duur?), GLB etc..
Zaterdag sowieso proefrijden met de Xpeng G6 en G9. Iemand anders, komende uit een M3 die voor een bepaalde type SUV is gegaan? Wat gaf de doorslag? En wat waren de andere merken op de shortlist?

Ik heb alvast de (voor mij persoonlijke lease-kosten) leasetarieven op een rij gezet, waarbij je ziet dat de leasekosten voor een MY vs G6 zo'n beetje identiek zijn.

[Afbeelding]
Zonder het invullen van de verplichte template is het natuurlijk giswerk, maar een ID.7 als die in je budget past is wellicht een optie. Je noemde ook een Q4 dat verschilt niet veel van elkaar qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:34

ST10©DE

Dus.............

2. Xpeng G6
3. Xpeng G9

[Afbeelding]
Skoda Enyaq, Cupra Tavascan?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01

2. Xpeng G6
3. Xpeng G9

[Afbeelding]
Wat dacht je van de Lexus RZ300e of RZ450e? Is eens wat anders.
Is zeker niet de beste in bereik en snelladen, zou in ieder geval voor de 18inch wielen gaan. Maar Lexus kennende zal de wagen wel betrouwbaar zijn en comfortabel rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Rudi01 op 18-09-2024 07:06 ]

• Xeor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-05 14:29
-

[ Voor 192% gewijzigd door Xeor op 18-09-2024 11:17 . Reden: Ander topic gevonden. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-05 18:22

JB

Cédric roelt!

SirLenncelot schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:52:
Heel artikel in het NRC over de malaise bij Volkswagen.

[...]

En dan denk ik weer aan de verhalen hier over falende PON-dealers hier in Nederland. Oa mijn eigen ervaring dat ik een ID.5 heel interessant vond maar dat ik die niet eens kon proefrijden omdat de dealer hier geen had en dat we de ID.4 maar maximaal 10km mee mochten nemen. Met zo’n dealers verkoopt een merk natuurlijk geen auto’s.
Haha herkenbaar. Ik kwam voor een Arteon 4 jaar geleden (interesse obv de Shooting Brake). "Nee meneer, de Arteon is mee op vakantie met een collega, die komt over 2 weken terug en daarna ben ik ermee op vakantie" 8)7 |:(

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

[...]

ES90 komt er ook aan. Een S60 T6 met 40K voor 1275 euro ex brandstof moet echt wel lukken, lijkt me.

Staan nog genoeg nieuwe online. Zoals hier;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMWGQoyy9APKdVhiwwqeYmn_X6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DFmIWFIPqmWiIUJiwbu2xk77.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door JB op 18-09-2024 11:59 ]

Mijn boefje is liev!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
[...]

Risico op onderhoudskosten is hoger misschien

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• jongetje
JB schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:40:
[...]

Haha herkenbaar. Ik kwam voor een Arteon 4 jaar geleden (interesse obv de Shooting Brake). "Nee meneer, de Arteon is mee op vakantie met een collega, die komt over 2 weken terug en daarna ben ik ermee op vakantie" 8)7 |:(
Dat had ik een aantal weken geleden, wilde voor de kodiaq kijken maar die had een collega mee op cursus en ging daarna een lang weekend ermee weg.

Daarbij vraag ik me af of die auto verkopers ook echt de bijtelling betalen over de auto's waarin ze rijden. Ik vermoed dat hier in de praktijk mee gerommeld wordt. Anders ga je niet met dat salaris in zulke dikke wagens rijden.

[ Voor 19% gewijzigd door jongetje op 18-09-2024 13:13 ]

• JB

JB

Cédric roelt!

jongetje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:11:
[...]

Dat had ik een aantal weken geleden, wilde voor de kodiaq kijken maar die had een collega mee op cursus en ging daarna een lang weekend ermee weg.
Ja ongelofelijk. En ik snap best dat je een proefrit dient af te stemmen, maar gewoon geen Arteon in de showroom cq. tot je beschikking hebben (omdat het enige exemplaar mee op vakantie is), als grootste dealer in de regio...
jongetje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:11:
[...]

Daarbij vraag ik me af of die auto verkopers ook echt de bijtelling betalen over de auto's waarin ze rijden. Ik vermoed dat hier in de praktijk mee gerommeld wordt. Anders ga je niet met dat salaris in zulke dikke wagens rijden.
Ik weet niet hoe dat werkt met demo auto's... De boekhouder zal er vast raad mee weten :X

[ Voor 30% gewijzigd door JB op 18-09-2024 13:15 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:26
ik kijk voor mijn nieuwe lease-auto op dit moment naar de Xpeng G6 en de nieuwe model Y (2024).

De G6 heeft t.o.v. de Model Y een paar leuke extra`s wat mij betreft:

- Volledige autopilot in de prijs in
- Android Auto
- een schermpje voor je neus
- nog sneller laden

+ punten voor de model Y

- meer ruimte in het interieur (kan iemand mij uitleggen hoe dit kan als beide auto`s even groot zijn? ik weet dat de model Y een frunk heeft en ruimte onder de bagageruimte
- Superchargers
- Volledige one-pedal drive tot stilstand
- beter audio-systeem
- digitaal scherm achter (2025 model)

Iemand die dit eventueel kan aanvullen of opmerkingen hierover?

Het is in de praktijk namelijk best een lastige keuze :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@pitchdown Ik weet niet hoe het leasebedrag en service van xpeng is. Verder ben je niet verzekerd als je de auto pilot gebruikt (dat is de reden dat ik die optie ook niet heb gekozen bij bestellen van de Y). Netzoals sneller laden, dat zijn pure pieksnelheden, je kunt beter kijken hoe de gemiddelde snelheid is tussen 20 en 80 procent.

En of er een scherm in 2025 (juniper) versie zit is gissen. Die van mij is net besteld en wordt dit jaar nog geleverd vanwege kortingen die Tesla geeft aan leasemaatschappijen bij leveringen dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:25

Ethirty

Who...me?

Waarom zou je niet verzekerd zijn bij autopilot? Het is toch gewoon wettelijk goedgekeurde optie?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ethirty schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:26:
Waarom zou je niet verzekerd zijn bij autopilot? Het is toch gewoon wettelijk goedgekeurde optie?
Elke Tesla heeft autopilot. Ik doel op het zelfrijdende deel waarbij je het stuur los kunt laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

jongetje schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:34:
[...]

Elke Tesla heeft autopilot. Ik doel op het zelfrijdende deel waarbij je het stuur los kunt laten.
Maar dat mag niet, dus dat zit er ook niet op. ;)
Bij Tesla althans, Xpeng weet ik niks van.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:57
jongetje schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:34:
[...]

Dat bestaat ook niet, je hebt alleen FSD wat gewoon een level 2 hulpsysteem is.
Ook als je dat aan hebt staan ben je (logischerwijs) gewoon verzekerd. Als je gaat slapen in de auto kan je van nalatigheid of grove schuld ofzo beticht worden, maar dat staat los van het hulpsysteem.

@pitchdown, ik zou geen EV zonder one pedal driving overwegen. Dat is gewoon echt een geweldige feature. Even proefrijden dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:26
Smobbo schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:08:
[...]

Dat bestaat ook niet, je hebt alleen FSD wat gewoon een level 2 hulpsysteem is.
Ook als je dat aan hebt staan ben je (logischerwijs) gewoon verzekerd. Als je gaat slapen in de auto kan je van nalatigheid of grove schuld ofzo beticht worden, maar dat staat los van het hulpsysteem.

@pitchdown, ik zou geen EV zonder one pedal driving overwegen. Dat is gewoon echt een geweldige feature. Even proefrijden dus ;)
volgens mij heeft de G6 ook one-pedal-drive. Maar niet tot volledig stilstand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

[Afbeelding]
@muncky Waar zie je de leasekosten in jouw overzicht ? En wat bedoel je met 'Totaal (Netto) ?

[ Voor 15% gewijzigd door Aldusso op 30-09-2024 19:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:54
Aldusso schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:02:
[...]

Waar zie je de leasekosten in jouw overzicht ? En wat bedoel je met 'Totaal (Netto) ?
Ik denk incl eigen bijdrage voor normoverschrijding / uitkering van restant lease budget. Dat dempt en verhoogd de totale netto kosten per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
koentjuh schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:07:
[...]

Ik denk incl eigen bijdrage voor normoverschrijding / uitkering van restant lease budget. Dat dempt en verhoogd de totale netto kosten per maand.
Nog niet eerder gezien 'uitkering restant leasebudget'...lijkt me ook wel wat ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-05 13:35

2. Xpeng G6
3. Xpeng G9

[Afbeelding]
Ik heb, na 5 jaar een M3LR uit 2019 gereden te hebben, een Model Y Performance besteld. (en uitgeleverd gekregen). Ik vond (vind) de G6 een lelijk ding, dus die stond niet op de shortlist.
De IX1 wel, en de XPeng's heb ik ook met een schuin oog naar gekeken, maar na afraden van mijn broertje (die zit in de schade en stelde dat de onderdelen-voorziening voor de chineze auto's nog slecht op orde is) toch gewoon voor de vertrouwde auto te gaan. Mijn harde eis voor een nieuwe auto was automatische stoelverstelling o.b.v profiel. Dat was mij te prijzig bij de varianten, en standaard bij Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Och, onderdelen schijnen bij Tesla ook een drama te zijn hoor ik links en rechts. Dat is het voordeel van een leaseauto, niet mijn probleem. :D

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ethirty schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:14:
Och, onderdelen schijnen bij Tesla ook een drama te zijn hoor ik links en rechts. Dat is het voordeel van een leaseauto, niet mijn probleem. :D
Toch bij een leasewagens ook wel lekker als problemen snel verholpen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Je zou eventueel nog naar de Renault Scenic kunnen kijken.

Houd er met je kosten berekening ook mee dat de bijtelling wel verandert per 1 januari en de prijs dan ook aangepast kan worden wat je berekening anders maakt. Als je Tesla kiest kan die dit jaar nog wel leveren, andere merken weet ik niet.

Maar ben je niet wat laat als de auto er dit jaar nog uit moet? Anders zit je straks met een voorloper of 22procent bijtelling over je huidige auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
jongetje schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:21:
[...]

Je zou eventueel nog naar de Renault Scenic kunnen kijken.

Houd er met je kosten berekening ook mee dat de bijtelling wel verandert per 1 januari en de prijs dan ook aangepast kan worden wat je berekening anders maakt. Als je Tesla kiest kan die dit jaar nog wel leveren, andere merken weet ik niet.

Maar ben je niet wat laat als de auto er dit jaar nog uit moet? Anders zit je straks met een voorloper of 22procent bijtelling over je huidige auto.
De auto's die op mijn shortlist staan kunnen allemaal nog voor 1 januari geleverd worden (Tesla MY / Xpeng)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
De Y en G6 is volgens mij een keuze die door veel mensen op dit moment afgewogen wordt.

Ik vind een nadeel van de Tesla is het (verwachte) ontbreken van "stalks" in het volgende model en toch dat er geen CarPlay aanwezig is. Bij de G6 vond ik de software wat matig en de middenconsole / ontbreken van dashboardkastje een tikje storend.

Verder kun je wel wat met vormgeving, range, prijs, etc maar het zijn gewoon twee heel vergelijkbare wagens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:57
pitchdown schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:45:
[...]

volgens mij heeft de G6 ook one-pedal-drive. Maar niet tot volledig stilstand....
Dat is dus geen one-pedal-drive :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 11:24
Hebben jullie nog input/ideeën in mijn zoektocht voor een leaseauto?
Leasebudget: € 980 (ex brandstof)
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 60 maand
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: budget is exclusief brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: vrije keuze voor merk (en dealer).
Overige afhankelijkheden
  • Bijtelling bij voorkeur niet hoger dan 500-550 euro
  • Station, géén SUV
  • Benzine of hybride, niet volledig elektrisch
Specifieke wensen:
De auto wordt zowel zakelijk gebruikt en als gezinsauto, er moet daarom achterin ruimte zijn voor twee kinderstoelen en een hond. Bij voorkeur een auto die een beetje lekker rijdt.
  • Elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie, de beenlengte (en zitpositie) van mijn vrouw en ik lopen nogal uiteen, dus de geheugenfunctie is hierdoor zeer fijn
  • Stoelverwarming
  • Automaat met cruise control (bij voorkeur adaptive, want rij veel N-wegen waar inhalen niet mogelijk is)
  • Trekhaak en auto geschikt voor meer dan 1000 kg trekgewicht
Huidige opties
  1. Skoda Superb Combi
  2. Volkswagen Passat (Business line)
  3. Volvo V60, maar binnen budget alleen in vrij kale uitvoering te verkijgen
Ik twijfel verder nog over welke opties nuttig zijn en welke niet, wat zijn jullie meningen over de zin of onzin voor bijvoorbeeld: Heads-up display, extra geluidsisolatie, driving assist, adaptief onderstel.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-05 17:33
Bergdwerg schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:40:
Overige afhankelijkheden
  • Station, géén SUV
Specifieke wensen:
De auto wordt zowel zakelijk gebruikt en als gezinsauto, er moet daarom achterin ruimte zijn voor twee kinderstoelen en een hond. Bij voorkeur een auto die een beetje lekker rijdt.
  • Elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie, de beenlengte (en zitpositie) van mijn vrouw en ik lopen nogal uiteen, dus de geheugenfunctie is hierdoor zeer fijn
  • Stoelverwarming
  • Automaat met cruise control (bij voorkeur adaptive, want rij veel N-wegen waar inhalen niet mogelijk is)
Huidige opties
  1. Skoda Superb Combi
Ik twijfel verder nog over welke opties nuttig zijn en welke niet, wat zijn jullie meningen over de zin of onzin voor bijvoorbeeld: Heads-up display, extra geluidsisolatie, driving assist, adaptief onderstel.
Definieer “wat lekker rijdt”.
“Gemiddeld”, “comfortabel”, “licht sportief”, “spijkerhard”.

Nuttige opties:
Climate control (evt link/rechts gescheiden)
Stoelverwarming
Stuurverwarming
Elektrische bijverwarming bij een benzine auto (eerder warme lucht)
Achteruitrijcamera/piepers
Piepers voor (al zijn die soms ook bloed irritant)
Waarschuwing voor kruisend verkeer achter
Optie om alle niet gewenste verplichte opties in één keer uit te kunnen zetten.

Al het andere is in mijn optiek overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Overige afhankelijkheden
  • Station, géén SUV
Specifieke wensen:
  • Stoelverwarming
Huidige opties
  1. Skoda Superb Combi
Ik heb eerder een Octavia uit '21 gereden en heb nu een ID.7 in bestelling staan.
HUD vind ik persoonlijk heel relaxed, alle info die je nodig hebt zie je daarin zonder dat je naar andere schermen moet kijken. Het is niet noodzakelijk.
Voor VW/Skoda zou ik zeer zeker kijken naar de meest volledige TA suite die ze aanbieden dat werkt bij VAG gewoon ontzettend prettig. Geluidsisolatie vind ik bij een ICE nog net wat minder belangrijk dan bij een BEV omdat je toch nog wel altijd de motor hoort. Ik vond mijn '21 Octavia qua geluid nooit vervelend. Onderstellen zal ik per auto even reviews afgaan daar moet je het echt hebben van berijders die ervaring hebben @The Eagle kan vast nog wel wat over z'n Passat zeggen ;)
Binnen budget zou ik een HUD nemen, dat vind ik de extra bijtelling wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi01
Overige afhankelijkheden
  • Station, géén SUV
Specifieke wensen:
  • Stoelverwarming
Huidige opties
  1. Skoda Superb Combi
Als alternatief heb je nog de Peugeot 508 SW. De Mazda 6 station is niet meer te bestellen maar wel nog nieuw uit voorraad leverbaar. Deze zijn wel full options omdat het een uitloop model is.

Je opties zijn wat mij betreft merk/model afhankelijk of het de meerprijs waard is. Sommige hebben een goede HUD, bij andere is het de meerprijs niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 00:01
...
• Skoda Superb Combi
• Volkswagen Passat (Business line)
• Volvo V60, maar binnen budget alleen in vrij kale uitvoering te verkijgen
...
Ik heb zelf vorige week een Renault Austral hybrid 200 iconic esprit Alpine besteld. In mijn zoektocht ook even in de Renault Rafale gezeten, welke ook beschikbaar is met de E-Tech full hybrid 200 waarbij je ook niet hoeft te stekkeren.

Deze Rafale esprit Alpine E-Tech full hybrid 200, full options, dure lak, elektrische neerklapbare trekhaak, en bagageruimtebak komt in mijn calculator op €970,-. Bijtelling is dan €535,-. Hiermee is aan al je specifieke wensen, budget- & bijtellingseisen voldaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Bergdwerg
HUD zou ik lekker laten. Veel meer een gimmick dan nuttig. Je kunt ook even door je stuur heen kijken als je echt graag wilt weten hoe hard je rijdt.
ACC is bij VW standaard tegenwoordig, meen bij Skoda ook maar niet 100% zeker. Travel Assist wil je sowieso.
Verder verwarmde voorruit, stoelverwarming en stuurverwarming. De laatste mis ik. Elektrisch inklapbare spiegels wil je ook, zelf dimmend aan beide kanten en neerklappen bij achteruitrijden. Dimmend is handig in donker, neerklappen bij achteruitrijden erg handig bij inparkeren.

Extra geluidsisolatie dan weer niet, auto is van zichzelf al goed geïsoleerd. Passat iets beter dan de Superb heb ik het idee.
Adaptief onderstel: leuk voor een heel sportieve rijder, maar je gooit 1500 kilo rijnaak door de bocht dus voegt niets toe. En hoe groter je velgen, hoe stugger ze rijden (vrij logisch). Betere vering of verlaging kun je bij VAG vergeten.

Dan de V60. Zit fantastisch. Maar qua bergruimte een stuk kleiner dan de Passat of Superb. Dus heb je die ruimte nodig zou ik die laten liggen.

Maar ga ze eerst maar eens een beetje aankleden voor je budget. Met 950 heb je denk ik een vrij kale auto te pakken. En dan is VAG flexibeler qua opties dan Volvo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De nieuwe Passat is letterlijk een Superb met wat luxere opties uit de VAG schappen.

Dus ik zou voor het geld altijd de Superb kiezen, zeker in bijv een Business editie erg fijn qua opties.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Oh ja disclaimer: ik rij het vorige model Passat. Huidige vind ik niet eens mooi eerlijk gezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 04-10-2024 22:14 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Nu toch wel heel erg benieuwd wat de importheffing voor Chinese auto’s gaat doen met de aantrekkelijkheid van bepaalde auto’s.

Afgelopen voorjaar konden we een nieuwe uitzoeken maar we kozen ervoor om nog een jaartje met de huidige wagen door te gaan. Komt dus niet alleen een % op het verlaagde leasetarief maar mogelijk gaan de prijzen van wagens ook omhoog. Niet alleen van de Chinese auto’s maar ik kan me voorstellen dat andere producenten dan ook geen druk meer voelen om een scherpe prijs te hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
SirLenncelot schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:49:
Afgelopen voorjaar konden we een nieuwe uitzoeken maar we kozen ervoor om nog een jaartje met de huidige wagen door te gaan.
En wat wordt nu je keuze? Als je iets Europees wilt rijden dan moet je nu wel gaan bestellen want als ik in bijv. het Enyaq topic kijk zijn levertijden van een half jaar tot 9 maanden meer regel dan uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 08:39:
[...]

En wat wordt nu je keuze? Als je iets Europees wilt rijden dan moet je nu wel gaan bestellen want als ik in bijv. het Enyaq topic kijk zijn levertijden van een half jaar tot 9 maanden meer regel dan uitzondering.
Of een Model Y of een G6. Met levertijden valt dat wel mee. Denk alleen dat de nieuwe prijzen misschien de keuze tussen Long Range en Standard Range gaat beïnvloeden. Bedrijf hanteert een grens van 50k voor de verantwoordelijkheid van het leasecontract bij uitdiensttreding.

Toen we bij de Renault dealer kwamen werden we uitgelachen dat we zo vroeg gingen kijken. Onder veel druk kwam er daarna sputterend uit dat de levertijd van de auto waar we voor kwamen inderdaad 9 maanden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ik heb het over Europe merken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:08:
[...]

Ik heb het over Europe merken,
Sjah, ik vind het aanbod momenteel niet echt overtuigend. ID.5 en Enyaq coupé wel prima. Maar eigenlijk wel op VAG afgeknapt door hoe de lokale dealer met ons om ging. En dat vorig jaar bleek dat leasemaatschappijen een Id.5 helemaal niet voor de geadverteerde prijs konden krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Overige afhankelijkheden
  • Station, géén SUV
Specifieke wensen:
  • Stoelverwarming
Huidige opties
  1. Skoda Superb Combi
T6 Essential zou makkelijk moeten passen en een raket als motor! Trekt de gemiddelde EV er makkelijk mee uit. Volgens mij komt ie nu ook met gratis upgrade interieur (stoelen). Let wel, nog steeds geen beenverlengers, geen kessy, geen elektrische klep enz, maar wel een kanon onder je kont en fiscaal interessant.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:02

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Huidige opties

Skoda Superb Combi
• Volkswagen Passat (Business line)
• Volvo V60, maar binnen budget alleen in vrij kale uitvoering te verkijgen
Zelf voor mijn ID4 een Skoda Superb Combi gereden en het was wel echt een hele fijne auto voor ons gezien.
Ontzettend veel ruimte achter en in de kofferbak. Het rijgedrag was ook super comfortabel, maar had nou niet het gevoel om eens lekker door de bocht te scheuren. Het is toch een zware auto en ook groot. Mijn vrouw had moeite met inparkeren, zelf keek ik ook altijd naar plekken die ruim waren. Parkeren tot aan de muur in de parkeergarage en alsnog een stuk achter wat eruit steekt, maar dat is met die andere opties niet anders.

Voor de Superb kwam ik van een Golf 7 R-line met een 2 liter motor / bijna 200pk en dat is qua alles wel echt een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Superb in PHEV vorm blijft weinig over van de kofferbak?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

JB schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:30:
Superb in PHEV vorm blijft weinig over van de kofferbak?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4HP3duor4MmhVpby2-XUruV0RA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ADUvVA20bhGKzkO1YdLIx5mu.png?f=fotoalbum_large

Had zelf toch altijd de dubbele bodem erin ivm gemak met tillen.
Volgens mij heeft die PHEV dan niet minder ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

AndereKoekoek schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:44:
[...]

[Afbeelding]

Had zelf toch altijd de dubbele bodem erin ivm gemak met tillen.
Volgens mij heeft die PHEV dan niet minder ruimte?
PHEV heeft geen dubbele bodem door de accu's = 510L kofferbak :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runner83
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-02 13:14
Over 10 maanden moet er een nieuwe komen maar ivm levertijden van sommige merken nu al bezig met onderzoek naar de nieuwe auto.

Leasebudget: 1000 ex
Kilometrage per jaar:25.000
Contractduur:60 maanden
[b]Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke:n.v.t.
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen:
Ik ben 1.93m met daarnaast 2 zoontjes van 6 en 10 welke groot zijn voor hun leeftijd dus ben opzoek naar een auto met veel been ruimte voor een achter.
op het moment heb ik naar de volgende auto's gekeken:
- Mazda CX 60
- Xpeng G9
- Zeekr 001 ( deze moet ik nog proefrijden)
- Bmw X1
- Volkswagen ID 7

Misschien hebben jullie nog tips van auto's die ik zou moeten gaan bekijken.

Uiteindelijke keuze:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

JB schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

PHEV heeft geen dubbele bodem door de accu's = 510L kofferbak :)
imho nog steeds een ruimte én praktisch kofferbak.
Daarnaast was phev ook geen eis van @Bergdwerg
Benzine óf hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
runner83 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:16:
Over 10 maanden moet er een nieuwe komen maar ivm levertijden van sommige merken nu al bezig met onderzoek naar de nieuwe auto.

Specifieke wensen:
Ik ben 1.93m met daarnaast 2 zoontjes van 6 en 10 welke groot zijn voor hun leeftijd dus ben opzoek naar een auto met veel been ruimte voor een achter.
- Mazda CX 60
- Xpeng G9
- Bmw X1
- Volkswagen ID 7

Uiteindelijke keuze:
XPeng/Zeekr gaat in sowieso in prijs omhoog. Hoe beviel de G9? Zeekr komt volgend jaar met de 7X naar Europa, vind ik persoonlijk ook een mooi exemplaar.
Tesla Y refresh komt ook volgend jaar, Q1. Die zijn doorgaans snel te leveren. Europese merken kennen vaak wel een erg lange/langere levertijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

AndereKoekoek schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

imho nog steeds een ruimte én praktisch kofferbak.
Daarnaast was phev ook geen eis van @Bergdwerg
Benzine óf hybride
Maar wel goed om te weten :P De PHEV variant is niet heel veel sneller, geen AWD en er blijft qua liters ook weinig over om uit te blinken ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runner83
-Muncky- schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:23:
[...]

XPeng/Zeekr gaat in sowieso in prijs omhoog. Hoe beviel de G9? Zeekr komt volgend jaar met de 7X naar Europa, vind ik persoonlijk ook een mooi exemplaar.
Tesla Y refresh komt ook volgend jaar, Q1. Die zijn doorgaans snel te leveren. Europese merken kennen vaak wel een erg lange/langere levertijd..
De G9 reed super maar omdat ik in het zuiden van het land werkzaam ben twijfel ik ivm de afstand naar de garages.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Muncky-
runner83 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:34:
[...]

De G9 reed super maar omdat ik in het zuiden van het land werkzaam ben twijfel ik ivm de afstand naar de garages.
Maar hoe vaak kom je daar nou? Ik rij nu nog in een Tesla M3 en als ik überhaupt eens bij een servicecenter kwam kon ik daar gewoon even de laptop opklappen voor werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Specifieke wensen:
- Mazda CX60
- Xpeng G9
- Bmw X1
- Volkswagen ID 7

Uiteindelijke keuze:
Mazda CX80 ipv CX60?
Polestar 4 is ook wel mooie auto met veel ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runner83
-Muncky- schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

Maar hoe vaak kom je daar nou? Ik rij nu nog in een Tesla M3 en als ik überhaupt eens bij een servicecenter kwam kon ik daar gewoon even de laptop opklappen voor werk.
Goed punt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runner83
AndereKoekoek schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:04:
[...]

Mazda CX80 ipv CX60?
Polestar 4 is ook wel mooie auto met veel ruimte
Dit omdat de CX 80 een 3de zitrij heeft.
Proefrit Polestar 4 gepland voor aankomende zondag bedankt voor de tip.

[ Voor 13% gewijzigd door runner83 op 07-10-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 20:57

Specifieke wensen:
- Mazda CX 60
- Xpeng G9
- Bmw X1
- Volkswagen ID 7

Uiteindelijke keuze:
Renault Scenic.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje

[/b]
Uiteindelijke keuze:
Als je hem mooi vind (ik vind het persoonlijk niets, maar er is een doelgroep voor), de KIA EV9?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi01

Specifieke wensen:
- Mazda CX 60
- Xpeng G9
- Bmw X1
- Volkswagen ID 7

Uiteindelijke keuze:
Audi Q6 Etron launch edition zou net moeten passen.

Anders heb je als grote redelijk geprijsde auto ook:
Hyundai Santa Fe
Kia Sorento
Lexus RZ (EV)

Ps. de Polestar 4 is technisch gelijk aan de Zeekr 001 (soort van rebadge maar dat mag je niet zeggen, bij de Zeekr schijnen er meer software issues te zijn). Ik heb ook de Polestar 4 proefgereden maar moet zeggen dat ik niet kapot was van de achteruitkijkspiegel met camera.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Specifieke wensen:
- Mazda CX 60
- Xpeng G9
- Bmw X1
- Volkswagen ID 7

Uiteindelijke keuze:
Als je werkgever je niet helpt bij je keuze richting een BEV zou ik persoonlijk er niet eentje nemen. De fiscale regels zijn gewoon zo uitgekleed én de auto's zijn relatief duurder waardoor je meestal beter uit bent met een vergelijkbaar model in hybrid/mild-hybrid in de bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
True schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:32:
[...]
Als je werkgever je niet helpt bij je keuze richting een BEV zou ik persoonlijk er niet eentje nemen.
In welke zin moet de werkgever helpen dan? Met dit leasebudget heb je echt wel veel keuze. Bij mij is het budget lager maar mag benzine, elektra etc. leasen maar ik ben toch uiteindelijk bewust voor een Model Y gegaan vanwege de prijs (bijtelling) en alle opties die je bij Tesla allemaal standaard krijgt en met een benzine/hybride auto allemaal pakketten moet aanklikken om het een beetje leuk aan te kleden. En met 600km range (WLTP) en sinds vandaag op de model 3 zelfs 700km op de long range kun je in mijn ogen prima uit de voeten. Dan moet je bij elke koffie en plaspauze even de stekker in de auto doen ipv een gewone parkeerplaats zoeken. En in Nederland kan ik 99 procent van de ritten heen en terug op een acculading doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Specifieke wensen:
- Mazda CX 60
- Xpeng G9
- Bmw X1
- Volkswagen ID 7

Uiteindelijke keuze:
Kijk ook eens of je over eventuele bezwaren van Tesla heen kan stappen. De Model Y heeft een zee van ruimte en ik kan met krap 1.90 bijna met gestrekte benen achter mezelf zitten. Je kan je zoontjes bijna ónder je stoel kwijt :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:27:
[...]

In welke zin moet de werkgever helpen dan? Met dit leasebudget heb je echt wel veel keuze.
Door de hogere bijtelling vind ik het aanbod hybride vs elektrisch snel in het voordeel van elektrisch uitvallen. Imho krijg je al snel meer auto voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

In welke zin moet de werkgever helpen dan? Met dit leasebudget heb je echt wel veel keuze. Bij mij is het budget lager maar mag benzine, elektra etc. leasen maar ik ben toch uiteindelijk bewust voor een Model Y gegaan vanwege de prijs (bijtelling) en alle opties die je bij Tesla allemaal standaard krijgt en met een benzine/hybride auto allemaal pakketten moet aanklikken om het een beetje leuk aan te kleden. En met 600km range (WLTP) en sinds vandaag op de model 3 zelfs 700km op de long range kun je in mijn ogen prima uit de voeten. Dan moet je bij elke koffie en plaspauze even de stekker in de auto doen ipv een gewone parkeerplaats zoeken. En in Nederland kan ik 99 procent van de ritten heen en terug op een acculading doen.
Ik doel meer op: het leasebudget lager inschalen en dan 'korting' geven op een BEV. Waardoor de werknemer dus geholpen wordt om de keuze te maken voor een BEV.
Inderdaad met dit budget is er ruimte voor een segment waardoor de 5% korting (even aannemend dat er in 2024 geen auto meer op kenteken komt) voor die eerste 30k zo weinig meer uitmaakt dat je als werknemer als voorbeeld net zo goed een Passat kunt kiezen als een ID.7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@True Hoewel je in je andere post gelijk hebt dat het netto verschil niet zo groot is bedoel ik het iets subjectiever. Meer alsof fabrikanten EV's gewoon luxer uitvoeren voor eenzelfde bedrag. Wilden wij wat leuke extra's toevoegen - die bij veel EV's standaard komen, denk dan aan simpele zaken als keyless entry, dodehoek sensor, parkeercamera's etc - dan schoot het bedrag al snel iets omhoog of je ging naar een duurder model kijken.

Uiteraard verschilt dat ook in welke prijscategorie je zoekt. Dat gecombineerd met een iets hogere bijtelling maakte het voor ons echt minder interessant.

[ Voor 20% gewijzigd door SirLenncelot op 08-10-2024 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
[...]

In onze nieuwe regeling krijg ik er 600,- bij wanneer ik EV kies. Dat is serieus helpen.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dean Martin schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:42:
[...]

In onze nieuwe regeling krijg ik er 600,- bij wanneer ik EV kies. Dat is serieus helpen.
Lucky you. Bij ons is het budget in een ver verleden vastgesteld, maar elektrisch wordt wel "gestimuleerd". Kennelijk moet je dan maar een step leasen en anders bijbetalen. :')

Werkgevers drukken wel degelijk een grote stempel op de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark.

[ Voor 11% gewijzigd door Ethirty op 08-10-2024 14:49 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:48:
[...]
Werkgevers drukken wel degelijk een grote stempel op de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark.
Of onze overheid die allerlei regels, kortingen en subsidies in het leven roept die maakt dat werkgevers EV's promoten.. True in "Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonAalscht
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 11:12

VonAalscht

Raaaar

JB schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Volgens mij komt ie nu ook met gratis upgrade interieur (stoelen).
Heb je daar toevallig wat info over? Ik heb een V60 T6 Essential in bestelling staan, ben benieuwd wat dit inhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

VonAalscht schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:59:
[...]

Heb je daar toevallig wat info over? Ik heb een V60 T6 Essential in bestelling staan, ben benieuwd wat dit inhoudt.
https://www.volvocars.com/nl/l/c/v60-edition/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odKlZ2_MzZbqzWgRv9y2zA_aC-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YoeuZI6jzWLpaLqCFJtyoCGN.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

Specifieke wensen:
- Mazda CX 60
- Xpeng G9
- Bmw X1
- Volkswagen ID 7

Uiteindelijke keuze:
Ik heb zelf de IX1 sinds een paar maanden. Hele fijne auto, prima afgewerkt en een verstelbare achterbank, bij de IX1 is dit trouwens alleen de rugleuning, maar geeft wel meer comfort zeggen de kinderen (17 en 11) achterin. Ik ben zelf 1.88, mijn oudste is 2 meter en de jongste is ook wat te groot voor haar leeftijd. De jongste zit meer dan goed achterin. De oudste kan prima zitten, maar het houdt zeker niet over, ik ga als hij mee rijdt altijd een tikje naar voren toe. Hij heeft dan wel meer ruimte dan in de vorige auto, een V60 (vorig model). Lang uit zitten is nog geen optie, maar ondanks dat hij een puber is en veelal lang uit op de bank ligt, zit hij in de auto redelijk recht. De XC40 (staat niet op je lijstje, maar het vermelden waard), daar past hij niet in, tenzij hij zijn benen in zijn nek legt en zijn hoofd op schoot neemt. Mede doordat de achterbank nogal recht is in die auto.

Nu is het wel zo dat ikzelf sinds ik een SUV rij, ook rechterop zit. De hoofdruimte achterin is prima, de krullen van de oudste zitten niet meer in het dak zoals bij de V60 het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:28
Dat is niet verkeerd! Shame dat ze de S60 niet meer leveren, tho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

CarJunkyXL schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:24:
[...]

Ja die keuze vind ik ook bijzonder. Las volgens mij laatst dat de S60 nu meer verkocht wordt in de US (terwijl niet meer gebouwd) dan ooit. Wij zijn een meer station land, maar de cijfers liegen niet. Een EX90,XC90,S90 zijn wel even andere prijsklassen... daar wordt veel minder van verkocht.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

CarJunkyXL schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:24:
[...]

Polestar :)
Volvo wilde naar full electric toe, dus dan ga je dat straatje in. En daar staat de Polestar 2 (helaas niet de 1, die zou nog beter zijn) al. Dus is dan onlogisch om 2x een zelfde model naast elkaar te hebben.

Maar wat zou een Polestar 1 in station uitvoering het goed doen in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

The Eagle schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:02:
[...]

Polestar :)
Volvo wilde naar full electric toe, dus dan ga je dat straatje in. En daar staat de Polestar 2 (helaas niet de 1, die zou nog beter zijn) al. Dus is dan onlogisch om 2x een zelfde model naast elkaar te hebben.

Maar wat zou een Polestar 1 in station uitvoering het goed doen in NL.
Alleen was de Polestar 1 een hybride coupé die al jaren niet meer verkocht wordt sinds Polestar electric-only ging.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runner83
Iedereen bedankt voor de reacties.
Polestar 4 proefrit was een fiasco afgelopen zondag waardoor ze over 2 weken nu maar bij mij thuis komen voor de proefrit als zijnde goodwill en excuses.
Morgenavond ga ik kijken naar de nieuwe X3 en aankomende zaterdag een proefrit in de zeekr 001.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
De kogel is door de kerk; het is een Model Y LR RWD Solid Black met zwart interieur en trekhaak geworden.

Toch nog lang getwijfeld tussen de Xpeng G6 en Model Y. Het ontbreken van parkeer- en regensensoren was de voornaamste reden om ook naar de Xpeng te kijken. De bekendheid van het merk telde voor mijn vriendin toch mee voor de uiteindelijke beslissing. Ondanks een goede proefrit bleef zij twijfels houden over de kwaliteit en de service die Xpeng kan bieden. Zonder duidelijk argument maar er bleef een kwakje onzekerheid sluimeren. Bijvoorbeeld hoe praktisch het is dat de dichtstbijzijnde dealer een uur rijden is en of onderdelen wel snel beschikbaar kunnen zijn. Bij Tesla is dat allemaal wat duidelijker op dit moment, vooral omdat we veel mensen kennen die het merk al jaren rijden. Ook kon Tesla met veel meer zekerheid iets over levertijd roepen. Een zekere levering in 2024 levert toch nog ruim een tientje per maand op.

Op dit moment kijken we erg uit naar de levering van de wagen die dan gelukkig over een paar weken al is. Kunnen we weer een paar jaar vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runner83

Specifieke wensen:
- Mazda CX 60
- Xpeng G9
- Bmw X1
- Volkswagen ID 7

Uiteindelijke keuze:
Korte update.
Ik heb de keuze gemaakt om toch niet een BEV te gaan rijden.

op het moment staan dus de volgende auto's op de short-list

-Skoda Kodiaq
- Volkswagen Tiguan
- Volkswagen Tayron (zodra prijzen bekend zijn)
- Mazda CX 60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Toevallig reed ik dit weekend voorbij een Cupra garage en zag de nieuwe Tavascan en Terramar staan. Van buiten toch wel erg mooie en uitgesproken auto’s. Snel even binnenin gekeken door het raam. Interieur moet je van houden denk ik. Wat direct opviel was een joekel van een scherm dat (in tegenstelling tot Tesla en Polestar) echt letterlijk in your face zit:

Afbeeldingslocatie: https://www.autocar.co.nz/wp-content/uploads/2023/04/3569-TavascanCUPRAsfirstall-electricSUVcoup-min-scaled.jpg

Dit lijkt me heel irritant qua zicht tijdens het rijden. Iemand ervaring mee?

Ondertussen ook de eerste ID7s in het echt gezien. Persoonlijk vind ik ze qua vorm en uitstraling 30 jaar terug in de tijd. De zijkant en achterkant doen ouderwets aan voor mijn gevoel. Kan dus ook direct van het lijstje af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

XeNeRgY schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:27:
Toevallig reed ik dit weekend voorbij een Cupra garage en zag de nieuwe Tavascan en Terramar staan. Van buiten toch wel erg mooie en uitgesproken auto’s. Snel even binnenin gekeken door het raam. Interieur moet je van houden denk ik. Wat direct opviel was een joekel van een scherm dat (in tegenstelling tot Tesla en Polestar) echt letterlijk in your face zit:

[Afbeelding]

Ondertussen ook de eerste ID7s in het echt gezien. Persoonlijk vind ik ze qua vorm en uitstraling 30 jaar terug in de tijd. De zijkant en achterkant doen ouderwets aan voor mijn gevoel. Kan dus ook direct van het lijstje af.
Volgens mij valt dat scherm reuze mee: zie deze timestamp: YouTube: 2025 CUPRA Tavascan - Interior and Exterior dat is alleen een probleem als je een petje op hebt en niet weet hoe de rugleuning werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:34

ST10©DE

Dus.............

runner83 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:48:
[...]

Korte update.
Ik heb de keuze gemaakt om toch niet een BEV te gaan rijden.

op het moment staan dus de volgende auto's op de short-list

-Skoda Kodiaq
- Volkswagen Tiguan
- Volkswagen Tayron (zodra prijzen bekend zijn)
- Mazda CX 60
In Duitsland is de Tayron ongeveer 7K duurder dan de Tiguan.

Edit: dat is het verschil tussen de goedkoopste Tiguan en Tayron. Het verschil met dezelfde uitvoering en motor is ongeveer 3K.

[ Voor 13% gewijzigd door ST10©DE op 29-10-2024 12:21 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VonAalscht
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 11:12

VonAalscht

Raaaar

Toch nog even reactie als dank; ook voor mijn al lopende bestelling is het leer gratis. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbdeiman
gwystyl schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:51:
[...]

Waar komt de eis/wens voor <30k vandaan? Voor de verwachte bijtelling, of is het vanuit je werkgever (omdat hij de auto koopt ipv least oid)?
Je bent waarschijnlijk al aardig aan het rondkijken, en dan zie je dat je voor 30 k een beetje redelijke B-segmenter of hele kale C-segmenter kan krijgen tegenwoordig. Dat klinkt niet lekker in combinatie met 40k per jaar rijden. Het kan, maar iets aangekleder of groter is wel fijn bij dat soort afstanden.
Het is uiteindelijk een voorraadmodel Seat Leon Sportstourer (blauwgrijs) geworden. 4 Cilinder, 1500cc.
Heb hem begin vorige week opgehaald, trekhaak komt er nog onder, maar op zichzelf een prima complete auto, waar alles op / in zit wat we nodig hebben/ vinden (navigatie, telefoonverbinding, DAB radio, Android auto verbinding (draadloos), Cruisecontrol, Airco/ Climate Control, géén automaat (komt ook omdat onze andere auto ook handgeschakeld is, het steeds wisselen ervaren we als lastig/ irritant).
Wel een erg (lekker) ruime auto, ik kan met mijn 1,97 rijden én gemakkelijk achter mijzelf zitten zeg maar, dus dat is echt prima. En de standaard in hoogte verstelbare bodem van de kofferruimte is erg fijn. Moet er veel mee, dan zet je 'm omlaag, hij staat bij ons standaard op de hoge stand, hoeven we met boodschappen e.d. niet omhoog te tillen/ trekken.

Moet wel zeggen (die ervaring heb ik ook met andere auto's met al die hulpsystemen) dat die verplichte hulpsystemen irritant zijn, maar gelukkig snel uit te schakelen.2 knopjes op het stuur en Lane Assist staat uit, en zelfde (1 keer scrollen met 1 van beide knopjes) voor snelheidscontrole.

Lane assist op snelwegen e.d. werkt prima, maar op 60km wegen (zijn er hier nogal veel in de buurt) waar je eigenlijk over/ op de belijning, de curbs op moet om uit te wijken voor auto's (en als je fietsers niet angstig wil laten zweten :P) wil die je eerst terugdrukken op de weg. I.m.o. geen veiligheidsvooruitgang.
En de snelheidscontrole/ systemen wil k het al helemaal niet over hebben, die zitten er nogal vaak naast. Reed toen ik hem opgehaald had bij de dealer terug, stukje werkzaamheden (50KM max) in de stad, op een stuk waar je normaal 70 mag. Dat ging prima. Maar na die werkzaamheden een 'einde verboden' bordje, dus auto denkt dat die 100 mag.

Overigens reden voor deze auto (en ook geaccepteerd door werkgever) is ook wegens verhoging BPM, waarbij verwachting vanuit de leasemaatschappij is uitgesproken dat de prijzen in het geheel wel (wat) omhoog zullen gaan. Wat omhoog zullen gaan en de onduidelijkheid over de uiteindelijke prijzen volgend jaar heeft het besluit versimpeld/ versneld, om nu dan voor de zekerheid te kiezen.

[ Voor 7% gewijzigd door jbdeiman op 08-11-2024 11:14 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

True schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:14:
Nou ik heb eindelijk een keuze gemaakt, eerder had ik hier al over gepost in: True in "Keuze leaseauto - Deel 6" en in True in "Keuze leaseauto - Deel 6"

Door de niet standaard eisen van mijn werkgever: budget op consumenten catalogusprijs, 100% EV met 450km WLTP en mijn toch wel specifieke eisen: geen Chinees en geen auto waar er al tientallen van staan bij de gemiddelde meubelboulevard.

En met die eisen kom je eigenlijk al uit op: fiscaal +/- 55k en het verschil met fiscaal +/- 70k is dan niet zo'n bizar groot gat zeker de combinatie met budget op consumenten catalogusprijs maakt dat er dan een heleboel mogelijk is (netto +/-€150 verschil voor m.i. veel meer auto).

Wat ik erg gemerkt heb is dat er een soort marktgat is ontstaan door de eerdere generatie long range EVs die wel die 450 WLTP halen (al dan niet met een bewust groter accupakket) en de nieuwere modellen die echt het afgelopen jaar uitgekomen zijn.
Waar die eerdere modellen zoals de Enyaq en de Ford Mustang Mach-E echt uitstekende auto's zijn, zijn deze wel weer ingehaald door de nieuwere modellen zoals een Hyundai IONIQ 5 een BMW i4 of de Volkswagen ID.7. Dan zijn er nog wat modellen die zo in de markt gezet zijn dat ze m.i. voor de leaserijders een beetje tussen wal en schip vallen zoals de Toyota bZ4X, Subaru Solterra, Lexus RZ 300e en ook de Nissan Ariya.

Ik denk dat het op het moment gewoon erg lastig kiezen is als je voor een wat langere termijn moet gaan leasen.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een ID.7 Tourer Pro S Business. Hagelnieuw model, ontzettend hoge WLTP, veel ruimte, comfort en de technische vernuftigheden die ik ook gewend was in mijn Skoda Octavia uit 2021.

Opties:
  • Exterieur Pakket Plus (i.c.m. het zwarte panoramadak)
  • Standaard 19" Hudson (ik vond de 20" optisch geen meerwaarde en het snijdt in de WLTP)
  • Interieur Pakket Plus in donkergrijs met zwart
  • Elektrisch uitklapbare trekhaak
***members only***
Ik zou het bijna vergeten ..
Hij is binnen hoor de: ID.7 Tourer Pro S Business in Aquamarine Blue
Opties:
  • Exterieur Pakket Plus (met het panoramadak)
  • Standaard 19" Hudson
  • Interieur Pakket Plus in donkergrijs met zwart
  • Elektrisch uitklapbare trekhaak
Net geen 70k fiscaal maakt netto €627 incl. vermindering in de heffingskorting. Dit is de meest rationale keuze binnen mijn budget. Een nog iets rationalere keuze was een Model 3/Y, maar het verschil is maar €150 netto. Voor die €150 rijd ik liever iets waar ik plezier aan heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyqjeCg2yHcyz5LJNh452CGF_Z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JFbNkwuDd7nFVxzGUZOQr4w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLulXK5a0mx85N9FPYwbUF4RuzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRXv5S9AdDjibcMSkQ4esO2M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:57
XeNeRgY schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:27:

[Afbeelding]

Met het schrappen van de ID7 haal je 1 van de betere EV's van je lijstje.
Persoonlijk geen Volkswagen fan maar dit is qua efficientie (rijbereik) 1 van de betere wagens, ook als Tourer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
True schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:51:
[...]
Voor die €150 rijd ik liever iets waar ik plezier aan heb.
Zeker een mooie wagen. Maar ik vind persoonlijk (maar ik geef denk ik minder om auto's dan jij) 1800euro per jaar best veel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:35
True schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:51:
[...]

Net geen 70k fiscaal maakt netto €627 incl. vermindering in de heffingskorting. Dit is de meest rationale keuze binnen mijn budget. Een nog iets rationalere keuze was een Model 3/Y, maar het verschil is maar €150 netto. Voor die €150 rijd ik liever iets waar ik plezier aan heb.
Een Y RWD scheelt je zo 250 EUR per maand. In de praktijk kun je daar in NL prima mee uit de voeten. Zeker met de BYD is het echt een top auto. Maar goed, als auto's je ding is mag het best wat kosten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Pagina: 1 ... 55 ... 65 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.