Wat bedoel je? De eigenaar van Volvo is Geely, een van de grootste autofabrikanten van China.MaxLaadvermogen schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:29:
[...]
Dat weet ik, maar voor mij is ‘made in China’ niet helemaal hetzelfde als een ‘Chinees merk’
Brandstof inclusief of exclusief, het gaat er voor mij om wat ik kan/mag kiezen bij de LM waar wij een contract mee hebben. In het persoonlijke portal van de LM kan ik alleen auto’s selecteren binnen mijn budget (max en max eigen bijdrage) waarbij de eigen bijdrage er meteen bij staat.macmellow schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:56:
[...]
Of je zelf je brandstof betaald of niet heeft er niks mee te maken. Het gaat erom of in je leasebudget een stelpost zit voor brandstof, dat kan zomaar 100-200 euro zijn en dus een groot verschil maken. Wie en hoe dan uiteindelijk de brandstof betaald heeft daar in principe niks mee te maken.
Voorbeeld: Mercedes EQB 250+ kW /71kWh Business Line automaat: 25 kkm/jaar, 48 maanden, leasetarief incl brandstof €979, eigen bijdrage €157
Leasebudget €1106/mnd (incl. laden/brandstof)
Kilometrage per jaar: 35000
Contractduur: 4 jaar
Inclusief brandstofcomponent: brandstof inclusief.
Merkbeleid, zo ja, welke: LM is Arval, geen specifiek merkbeleid.
Overige afhankelijkheden: Elektrisch is een moetje
Specifieke wensen: range >450 km, hoge instap, ruimte voor kinderwagen achterin
Uiteindelijke keuze: Ik neig naar Ford Mustang (premium versie: extended range, awd, panoramadak).
Waarom zie ik de Mustang hier zo weinig voorbij komen? Ik heb de Model Y en een Q4 overwogen, maar qua design is de Mustang toch net iets gruwelijker.
Uiteindelijke keuze: Ik neig naar Ford Mustang (premium versie: extended range, awd, panoramadak).
Waarom zie ik de Mustang hier zo weinig voorbij komen? Ik heb de Model Y en een Q4 overwogen, maar qua design is de Mustang toch net iets gruwelijker.
Geen idee, het is een mooie auto!Fulgora schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:50:
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
De Mustang Mach-E ziet er inderdaad goed uit (hoewel over smaak natuurlijk niet te twisten valt), maar als ik hier kijk dan zie ik geen indrukwekkende cijfers.Fulgora schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:50:
66K vind ik behoorlijk aan de prijs als je dat vergelijkt met een Model Y.
Verder is er 91kWh van de 100kWh bruikbaar, dan zou je toch wel wat meer range verwachten?
Overwogen door mij, maar een RWD met pakketje zou pas Q4 geleverd kunnen worden en inmiddels rij ik al twee weken in een EV6Fulgora schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:50:
Arval zeker? Dan krijg je idd een lijst waar dit soort zaken in staan. En kan altijd van afgeweken worden.MaxLaadvermogen schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:41:
[...]
Brandstof inclusief of exclusief, het gaat er voor mij om wat ik kan/mag kiezen bij de LM waar wij een contract mee hebben. In het persoonlijke portal van de LM kan ik alleen auto’s selecteren binnen mijn budget (max en max eigen bijdrage) waarbij de eigen bijdrage er meteen bij staat.
Voorbeeld: Mercedes EQB 250+ kW /71kWh Business Line automaat: 25 kkm/jaar, 48 maanden, leasetarief incl brandstof €979, eigen bijdrage €157
Maar op basis daarvan is je leasebudget dus inclusief brandstof en mag je evt een eigen bijdrage
En noot dat waar jij zegt "waar het mij om gaat", wij daar niks mee kunnen. Want als wij een inschatting moeten maken of een model wel of niet een optie is, kijken we bij direct lease ofzo, en die geven een indicatie met en zonder brandstof.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ha die Arval tool zijn wij nu ook mee opgescheept. Heb er een keertje mee gespeeld maar was niet meteen helemaal duidelijk hoe ik een dealeroptie als trekhaak bijvoorbeeld moest opgeven. Kon het wel aanklikken maar dan moest ik zelf de prijs invoeren.
Iemand ervaring mee?
Iemand ervaring mee?
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Dealeropties moet je inderdaad zelf toevoegen inclusief prijs.SirLenncelot schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:11:
Ha die Arval tool zijn wij nu ook mee opgescheept. Heb er een keertje mee gespeeld maar was niet meteen helemaal duidelijk hoe ik een dealeroptie als trekhaak bijvoorbeeld moest opgeven. Kon het wel aanklikken maar dan moest ik zelf de prijs invoeren.
Iemand ervaring mee?
ok, maar hoe werkt het dan? Moet ik naar de lokale dealer, de prijs opvragen en regelt arval dan dat het daar besteld wordt?
Zal deze week eens mailen/bellen. Maar als iemand hier het antwoord al heeft is dat wel makkelijk.
Zal deze week eens mailen/bellen. Maar als iemand hier het antwoord al heeft is dat wel makkelijk.
Ja.SirLenncelot schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:11:
Iemand ervaring mee?
Bij de desbetreffende dealer de prijs van de trekhaak opvragen en dat bedrag bij de extra opties invoeren.
Wanneer je offerte aanvaard wordt (met of zonder eigen bijdrage) geeft de leaseMij dat zo door aan de dealer die voor de oplevering instaat volgens de eigen opgave in de offertetool.
(Hier zo uitgevoerd voor een trekhaak op een EV6 waarbij Arval de geslecteerde leaseMij was).
Bij oplevering uiteraard zelf goed nakijken of alles werd uitgevoerd zoals je zelf opgaf (de EV6 staat hier sinds 18/6 op kenteken maar pas half juli zelf in de gelegenheid om hem gaan op te halen en te controleren).
[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 25-06-2024 09:11 ]
Meestal kun je de prijzen uit de online prijslijst halen, zover ik weet is er altijd een prijslijst voor auto’s en voor dealeropties/accessoires beschikbaar op de website van het automerk.SirLenncelot schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:31:
ok, maar hoe werkt het dan? Moet ik naar de lokale dealer, de prijs opvragen en regelt arval dan dat het daar besteld wordt?
De Renault Scenic e-tech wordt ook redelijk positief onthaald.MaxLaadvermogen schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:03:
Leasebudget €986/mnd (waarvan eigen bijdrage max €164/mnd)
Kilometrage per jaar:30000
Contractduur:4 jaar
Inclusief brandstofcomponent:branddstof inclusief. Kan ik niets over vinden in leaseregeling, maar ik betaal iig niet zelf voor de brandstof.
Merkbeleid, zo ja, welke: door werkkgever en LM (Alphabet) bepaald, onderhandelen met dealer niet mogelijk - LM bepaalt welke dealer mag leveren
Overige afhankelijkheden: elektrisch. Komende maand keuze doorgegeven, levering rond maart 2025
Specifieke wensen: range >450 km, trekhaak - trekgewicht geremd > 1200kg, ruimte voor 2 honden (groot + medium) in kofferbak (min 500 liter?), geen Chinese merken, geen Tesla of andere ‘ipad’ auto zonder knoppen
Uiteindelijke keuze: ??
Template maar eens ingevuld.
Dit weekend proef gereden met Volvo EX40 Plus Extended Range en met Mercedes EQB 250+ Business, beiden tegen limiet van budget (toevoeging trekhaak soms al buiten budget). Kom er nog niet uit, alternatieven??
Hmm staat er voor de Arkana waar wij naar kijken niet tussen voor een trekhaak https://cdn.group.renault....asset.pdf/5e7c7c34c3.pdfDj-sannieboy schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:20:
[...]
Meestal kun je de prijzen uit de online prijslijst halen, zover ik weet is er altijd een prijslijst voor auto’s en voor dealeropties/accessoires beschikbaar op de website van het automerk.
Maximaal trekgewicht is wel laag (760), maar zou chill zijn als we toch ergens een aanhangertje of fietsendrager op kunnen leggen.
Komt op het lijstje om na te vragen.
Mijn ervaring met Arval specifiek is dat ze eens in de zoveel tijd een Excel lijstSirLenncelot schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:31:

Wat daar veel beter werkte was gewoon naar de dealer toe, offerte laten maken en die naar je accountmanager sturen met verzoek om prijs. EN als het goed is weet je baas / wagenparkbeheerder dat ook
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
https://www.renaultwebwinkel.nl/c-5975452-2/nieuwe-arkana/SirLenncelot schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:34:
[...]
Hmm staat er voor de Arkana waar wij naar kijken niet tussen voor een trekhaak https://cdn.group.renault....asset.pdf/5e7c7c34c3.pdf
Maximaal trekgewicht is wel laag (760), maar zou chill zijn als we toch ergens een aanhangertje of fietsendrager op kunnen leggen.
Komt op het lijstje om na te vragen.
Hier staan prijzen.
Geen Arval, ik zit bij Alphabet. Alle beschikbare auto’s, passend bij de afspraken met mijn werkgever en mijn leasebudget, staan in een portal compleet met alle configuraties en opties. Hierin moet de auto geconfigureerd en besteld worden, geen dealer offertes en geen dealerkeuze - dus ook niets te onderhandelen.The Eagle schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:16:
[...]
Arval zeker? Dan krijg je idd een lijst waar dit soort zaken in staan. En kan altijd van afgeweken worden.
Maar op basis daarvan is je leasebudget dus inclusief brandstof en mag je evt een eigen bijdrage
Ik heb direct via alphabet een betere leaseprijs onderhandelt dan via de portal zelf, dus het een sluit het ander niet uit.MaxLaadvermogen schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:41:
[...]
Geen Arval, ik zit bij Alphabet. Alle beschikbare auto’s, passend bij de afspraken met mijn werkgever en mijn leasebudget, staan in een portal compleet met alle configuraties en opties. Hierin moet de auto geconfigureerd en besteld worden, geen dealer offertes en geen dealerkeuze - dus ook niets te onderhandelen.
Interessant! Het proberen waard.koentjuh schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:02:
[...]
Ik heb direct via alphabet een betere leaseprijs onderhandelt dan via de portal zelf, dus het een sluit het ander niet uit.
Kia Niro EV?MaxLaadvermogen schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:41:
[...]
Brandstof inclusief of exclusief, het gaat er voor mij om wat ik kan/mag kiezen bij de LM waar wij een contract mee hebben. In het persoonlijke portal van de LM kan ik alleen auto’s selecteren binnen mijn budget (max en max eigen bijdrage) waarbij de eigen bijdrage er meteen bij staat.
Geen topper in snelladen, wel een prima curve en aardig ruim.
Fiscaal rond 45k
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Specifieke wensen: range >450 km, trekhaak - trekgewicht geremd > 1200kg, ruimte voor 2 honden (groot + medium) in kofferbak (min 500 liter?)D_Jeff schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:45:
[...]
Kia Niro EV?
Geen topper in snelladen, wel een prima curve en aardig ruim.
Fiscaal rond 45k
Volgens mij is er niet zoveel te kiezen aangezien je geen tesla en geen chinese auto's wilt. Is https://ev-database.org/car/2146/Audi-Q6-e-tron-quattro misschien nog een keuze of de https://ev-database.org/car/2158/Volkswagen-ID7-Tourer-GTX ? https://ev-database.org/car/1535/BMW-iX3 ?
[ Voor 8% gewijzigd door Oid op 25-06-2024 22:23 ]
Die database is niet echt accuraat qua range, maar zeker qua prijzen niet...de Mach E AWD is er vanaf 56k, en dan geljik in Premium package,dus weinig opties mogelijk, meeste zit erop. Voor de genoemde 66 heb je de GT, en dat is in alles flinke een stap beter dan een Model Y Verder idd niet zuinig, maar met grote accu bovengemiddelde range voor z'n formaat.Dj-sannieboy schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:21:
[...]
De Mustang Mach-E ziet er inderdaad goed uit (hoewel over smaak natuurlijk niet te twisten valt), maar als ik hier kijk dan zie ik geen indrukwekkende cijfers.
66K vind ik behoorlijk aan de prijs als je dat vergelijkt met een Model Y.
Verder is er 91kWh van de 100kWh bruikbaar, dan zou je toch wel wat meer range verwachten?
[ Voor 8% gewijzigd door Aldusso op 25-06-2024 22:28 ]
Ik vind het wel heel stereotype Amerikaans om een probleem van efficiëntie op te lossen door een dikkere accu.Aldusso schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:25:
[...]
Verder idd niet zuinig, maar met grote accu bovengemiddelde range voor z'n formaat.
Verder wel een mooie wagen hoor en ik ga nog een proefritje maken. Maar waarschijnlijk valt alleen de kleine accu binnen het leasebudget en dat is niet heel indrukwekkend https://www.whattherange....20840/Ford-Mustang-Mach-E
Optie Z: 23 cent/kmMaxLaadvermogen schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:02:
[...]
Specifieke wensen: range >450 km, trekhaak - trekgewicht geremd > 1200kg, ruimte voor 2 honden (groot + medium) in kofferbak (min 500 liter?)
En dan zelf naar een V70 / passat variant / mazda cx-5 gaan kijken
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Ioniq 5 Long Range?MaxLaadvermogen schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:02:
[...]
Specifieke wensen: range >450 km, trekhaak - trekgewicht geremd > 1200kg, ruimte voor 2 honden (groot + medium) in kofferbak (min 500 liter?)
Range WLTP 507, trekhaak geremd 1600 kg, Kofferbak 527 liter
De Mercedes EQB? Ik vond de stoelen van de Mustang erg matig. Daarom valt die voor mij af.Fulgora schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:50:
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Uiteindelijk kunnen kiezen nadat de oude auto is opgegeven door de verzekering. Via de leasemaatschappij uiteindlijk tot een Ford Kuga weten te komen, deze PHEV is toch net binnen budget te leasen met een aantal leuke opties. Ook de 2100kg trekgewicht was best aantrekkelijkArno schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:42:
Noodgedwongen moet ik naar een andere auto (Kia Ceed is gejat van het weekend en weining hoop dat die wordt teruggevonden).
Leasebudget: 750, max naar 862 op eigen kosten
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, persoonlijk wil ik geen Chinese merken
Overige afhankelijkheden: EV (bij uitzondering PHEV)
Specifieke wensen: Carplay (dus geen Tesla), panodak, sportstoelen, trekhaak voor fatsoenlijke aanhanger
Uiteindelijke keuze:
Ik heb gekeken naar meerdere modellen die PHEV zijn, maar die zijn veelal al snel te duur. Als EV heb ik de Volvo EX30 (core of plus) bekeken met extended range en die zou een mogelijke kandidaat willen zijn. Mogelijk kijk ik over wagens heen die voldoen aan mijn specifieke wensen, dus vandaar mijn vraag voor jullie tips
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Tja...voor de meeste mensen maakt het niet uit, die rijden hem uit de lease. Prive wordt het wellicht anders.SirLenncelot schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:32:
[...]
Ik vind het wel heel stereotype Amerikaans om een probleem van efficiëntie op te lossen door een dikkere accu.
Verder wel een mooie wagen hoor en ik ga nog een proefritje maken. Maar waarschijnlijk valt alleen de kleine accu binnen het leasebudget en dat is niet heel indrukwekkend https://www.whattherange....20840/Ford-Mustang-Mach-E
Maar de range van de SR RWD is eigenlijk vrij gemiddeld voor z'n klasse en prijs. Daarin is hij dan wel 1 vd grotere. MBt range,theorie en praktijk zit vaak er uit elkaar. En ook binnen de rijders vd zelfde type auto's zelf. Er zijn mensen die 600km+ halen met de AWD, er zijn er ook die nog nooit boven de 425 zijn gekomen. Tja....rechtervoet, gebruik, weeromstandigheden, route....zoveel variabelen. Als je een tijdje EV rijdt, blijkt range eigenlijk zelden een issue.
[ Voor 3% gewijzigd door Aldusso op 26-06-2024 14:51 ]
@Aldusso ik rij zelf een Polestar 2 SR. Nu over de eerste 4000km 15 kWh/100km. Dat zal ook wel aan het milde weer liggen.
Voor ons is belangrijk om ook in de winter 300km op een acculading te kunnen rijden. Dat is de afstand naar mijn ouders en terug.
Zou een Mach-e SR dat redden?
Voor ons is belangrijk om ook in de winter 300km op een acculading te kunnen rijden. Dat is de afstand naar mijn ouders en terug.
Zou een Mach-e SR dat redden?
Was zeker een optie geweest maar mag helaas geen Mercedes.Rudi01 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:31:
[...]
Wat dacht je van de Mercedes C300e ? Hybride met een grote elektra range.
Heeft nu een aanbieding met de Star editions.
De keuzes, ook bij de LM zijn inderdaad beperkt. En ja, ik maak het mezelf niet bepaald gemakkelijker met mijn harde eisen (1200+ kg trekken, grote kofferbak voor 2 honden) en mij bijkomende wensen (waaronder een niet al te schuin aflopende achterruit). Nog even naar de Ioniq 5 gekeken, maar niet echt enthousiast.Oid schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:15:
Volgens mij is er niet zoveel te kiezen aangezien je geen tesla en geen chinese auto's wilt.
Zal waarschijnlijk een keuze moeten maken tussen de Mercedes EQB250+ Business/Luxury of de Volvo EX40 Extended Range Plus. Beiden op de grens van mijn leasebudget, niet veel ruimte voor extra pakketten of opties.
Heeft Kia niet ook een enorm grote SUV elektrisch? EV9?
EV9 inderdaad maar vrees dat die veel te duur is voor zijn lease budget. Met dat budget zit je meer aan een EV6 gok ik.wienesroa schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:10:
Heeft Kia niet ook een enorm grote SUV elektrisch? EV9?
EV9 heeft overigens ook maar 900kg trekgewicht dus voldoet sowieso al niet aan zijn wens van 1200kg+
[ Voor 15% gewijzigd door Csotranme op 27-06-2024 16:22 ]
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Ow ok, ik zag eqb staan, en beredeneerde dat dat best wel prijzige auto zou moeten zijn. En ik had ev9 2500kg ik mijn hoofd. Zal dan wel een 4wd met 10000pk zijn 😂🫣
En 4k bijtelling 😒
En 4k bijtelling 😒
@MaxLaadvermogen Al eens gekeken naar de Renault Scenic?
Zeker! Interessante auto met veel moderne techniek en grote range, maar onvoldoende trekgewicht en vervelende hoge tildrempel in kofferbak, daarom geen echte kanshebberSirLenncelot schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:01:
@MaxLaadvermogen Al eens gekeken naar de Renault Scenic?
Inderdaad veel te duur, maar ook een paar maatjes te groot. Laatst hoorde ik dat iemand bij het afhalen van zijn EV9 ( uit de brochure besteld) gewaarschuwd werd dat deze auto moeilijk in parkeervakken past en zich in veel parkeergarages vast zou rijden..Csotranme schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:18:
[...]
EV9 inderdaad maar vrees dat die veel te duur is voor zijn lease budget. Met dat budget zit je meer aan een EV6 gok ik.
EV9 heeft overigens ook maar 900kg trekgewicht dus voldoet sowieso al niet aan zijn wens van 1200kg+
Ik hoopte dat de EV5 (die veelbelovend kleiner broertje van EV9 lijkt) al in de pre-order zou komen, maar daar moeten we nog een paar maanden op wachten.
EV5 zal nog wel even duren ja.. EV3 is eerder (heb ik zelf wellicht interesse in) maar die komt pas op z'n vroegst in december bij de dealer.MaxLaadvermogen schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:59:
[...]
Inderdaad veel te duur, maar ook een paar maatjes te groot. Laatst hoorde ik dat iemand bij het afhalen van zijn EV9 ( uit de brochure besteld) gewaarschuwd werd dat deze auto moeilijk in parkeervakken past en zich in veel parkeergarages vast zou rijden..
Ik hoopte dat de EV5 (die veelbelovend kleiner broertje van EV9 lijkt) al in de pre-order zou komen, maar daar moeten we nog een paar maanden op wachten.
EV9 is inderdaad een lomp geval maar ben er zelf wel van gecharmeerd qua styling.
Qua omvang vergelijkbaar denk ik met een Mazda CX-60 die mijn ouwe lui hebben.
Ik noem hem 'de tank', amper groter dan een CX-5 vanbinnen maar stukje breder en veel langer vanwege de neus die een 6-lijn blok moet kunnen huisvesten.
Jammer dat je full EV moet/wil. Anders was die CX-60 wellicht nog best een leuke optie (met wat bijbetalen) met ruimte zat, 327pk PHEV systeem vermogen en 2000kg trekgewicht.
Echt wel een heerlijke bak...
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Ik heb naast de 308 GT, EV3 ook de Megane op het oog.MaxLaadvermogen schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:53:
[...]
Zeker! Interessante auto met veel moderne techniek en grote range, maar onvoldoende trekgewicht en vervelende hoge tildrempel in kofferbak, daarom geen echte kanshebber
Vergelijkbaar met de Scenic.
Die tildrempel is best wel een ding inderdaad....
Ook ben ik persoonlijk niet gecharmeerd van de stoelen. Veel te simpele en vormloze gevallen.
Groot voordeel wat mij betreft is wel dat ze Android draaien bij Renault.
@MaxLaadvermogen https://www.autoweek.nl/e...01-1600&bagageruimte=351-
Alleen bagageruimte moet je even zelf filteren.
De Nio stationwagen zou evt nog kunnen met je eisen en wensen. Maar die twee honden in de kofferbak wordt een probleem, sowieso. Wil je geen Chinees blijft er weinig over dan de Tesla Y.
Dus of je stelt je wensen bij, of je moet het in een andere richting zoeken. Niet prive rijden ofzo, of een auto er bij voor als je met honden of aanhanger of caravan op stap gaat.
De Nio stationwagen zou evt nog kunnen met je eisen en wensen. Maar die twee honden in de kofferbak wordt een probleem, sowieso. Wil je geen Chinees blijft er weinig over dan de Tesla Y.
Dus of je stelt je wensen bij, of je moet het in een andere richting zoeken. Niet prive rijden ofzo, of een auto er bij voor als je met honden of aanhanger of caravan op stap gaat.
Eensch, @MaxLaadvermogen wil geen Chinees (wat ik persoonlijk kan begrijpen, wil ik ook niet).The Eagle schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:08:
@MaxLaadvermogen https://www.autoweek.nl/e...01-1600&bagageruimte=351-
En een Tesla is ook geen optie (hier ook niet).
Ik ben het volledig eens met @MaxLaadvermogen maar met de overige eisen wordt de spoeling wel heel dun... zeker aangezien het EV moet zijn.
Heel Stellantis valt al af bijvoorbeeld vanwege het trekgewicht.
Ik denk dat jij je een beetje vergist in de afmetingen. De cx-60 is eigenlijk maar een "dinkie toy" in vergelijking met de EV9. In alle opzichten is de EV9 een klap groter dan de cx-60.Csotranme schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:58:
[...]
EV5 zal nog wel even duren ja.. EV3 is eerder (heb ik zelf wellicht interesse in) maar die komt pas op z'n vroegst in december bij de dealer.
EV9 is inderdaad een lomp geval maar ben er zelf wel van gecharmeerd qua styling.
Qua omvang vergelijkbaar denk ik met een Mazda CX-60 die mijn ouwe lui hebben.
Ik noem hem 'de tank', amper groter dan een CX-5 vanbinnen maar stukje breder en veel langer vanwege de neus die een 6-lijn blok moet kunnen huisvesten.
Jammer dat je full EV moet/wil. Anders was die CX-60 wellicht nog best een leuke optie (met wat bijbetalen) met ruimte zat, 327pk PHEV systeem vermogen en 2000kg trekgewicht.
Echt wel een heerlijke bak...
:strip_exif()/f/image/mKVFzFDDqqYAvGraOqTNBMZT.jpg?f=fotoalbum_large)
De ev6 zit dichterbij de cx-60 qua afmetingen.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Hmmm in mijn beleving is het anders maar de cijfers wijzen blijkbaar anders uit.renzo4000 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:36:
[...]
Ik denk dat jij je een beetje vergist in de afmetingen. De cx-60 is eigenlijk maar een "dinkie toy" in vergelijking met de EV9. In alle opzichten is de EV9 een klap groter dan de cx-60.
[Afbeelding]
De ev6 zit dichterbij de cx-60 qua afmetingen.
Wellicht dat het ook te maken heeft met de achterkant van een EV6 t.o.v. een CX-60. Een EV6 lijkt zo natuurlijk al snel veel kleiner.
EV6 loopt heel schuin af. CX-60 vrijwel recht naar beneden aan de achterkant.
Heel andere auto’s maar ik heb dat gevoel bij de Megane’s. Ons 2020 model voelt veel ruimer dan de 2024 elektrische versie. Terwijl als ik ze opzoek op Carsized dan blijkt die nieuwe toch niets groter.Csotranme schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:08:
[...]
Hmmm in mijn beleving is het anders maar de cijfers wijzen blijkbaar anders uit.
Mijn theorie is ook dat er een andere vorm auto is of dat de materialen aan de binnenkant meer ruimte innemen.
Zelfde verhaal met de polestar 2 overigens, door de gigantische middenconsole heb ik aan mijn benen veel minder ruimte dan in andere kleinere auto’s.
Interessant artikel in het NRC:
Blijf het toch bijzonder vinden van een bedrijf als VW het niet voor elkaar kan krijgen om zelf prima software te produceren.
Benieuwd of we ze hiermee over een paar jaar weer terugzien op de longlists en shortlists in dit topic.
Artikel gaat verder over de achterstand van VW op softwaregebied en de uitdagingen waarmeee een startup als Rivian te maken heeft.Volkswagen investeert tot 5 miljard euro in samenwerking met de Amerikaanse autostart-up Rivian. Volkswagen heeft op de markt voor elektrische auto’s betere software nodig, en Rivian zit verlegen om veel geld voor zijn productie van e-auto’s
Blijf het toch bijzonder vinden van een bedrijf als VW het niet voor elkaar kan krijgen om zelf prima software te produceren.
Benieuwd of we ze hiermee over een paar jaar weer terugzien op de longlists en shortlists in dit topic.
[ Voor 8% gewijzigd door SirLenncelot op 28-06-2024 06:26 ]
Zo. Ik heb een poolauto, waar ik een dealtje voor heb gekregen waardoor ik 300 euro bijtelling betaal voor een 2022 model 3 (standard range). Prima auto, maar ik heb een veel leuker leasebudget en ik vind auto’s leuk.
Leasebudget is 925 euro ex btw ex brandstof.
Obv 20k km per jaar.
Mijn long list was als volgt:
Volvo (X)C40 Dual Ultra black edition
Polestar 4 Single Motor (kaal past nét)
Zeekr 001 AWD Performance (past net)
Tesla Model Y RWD LR (veel range!)
Tesla Model Y Performance
Tesla Model 3 Performance (nieuw model)
Audi Q4 etron 45 advanced edition
Maar na overweging kom ik op mn shortlist met 2 héél verschillende autos…
De Audi Q4 of de Tesla M3P.
Ruimte en comfort versus héél leuk speelgoed.
Kom er niet uit! Scheelt paar tientjes per maand aan bijtelling.
Ik mis de ruimte in mijn huidige M3. Verder ‘saaie’ auto en ik mis de hoge instap en positie van een SUV. Morgen proefrijden in de Q4. Kijken wat die met me doet.
Ik dacht ik deel dit, omdat het wel 2 hele verschillende autos zijn. Ben zelf benieuwd waar ik op uit ga komen!
Obv 20k km per jaar.
Ik mis de ruimte in mijn huidige M3. Verder ‘saaie’ auto en ik mis de hoge instap en positie van een SUV. Morgen proefrijden in de Q4. Kijken wat die met me doet.
Ik dacht ik deel dit, omdat het wel 2 hele verschillende autos zijn. Ben zelf benieuwd waar ik op uit ga komen!
Die eigenschappen zijn niet anders in een m3p toch?Xecuter NL schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:47:
Ik mis de ruimte in mijn huidige M3. Verder ‘saaie’ auto en ik mis de hoge instap en positie van een SUV.
Ik vind het redesign van de highland wel echt heel goed gelukt en dan met name in de combi met de M3P velgen, subtiele spoilers en sportstoelen, maakt de M3P alles behalve saai. Al helemaal de performance ervan. De huidige M3 2022 die ik heb vind ik echt een groot verschil.SirLenncelot schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:10:
[...]
Die eigenschappen zijn niet anders in een m3p toch?
De voorkant vind ik heel suf, daarom vallen de Model Y’s in mijn longlist ook af.
Aangezien ik een tijdje geleden al mijn nieuwe "highland" Model 3 in ontvangst heb mogen nemen, deel ik graag mijn bevindingen. Ik rij een standard range, dus geen performance, maar ik vermoed dat de plussen en minnen redelijk overeen komen. Ik heb het lijstje opgesteld zonder al te veel bias van mijzelf erin te zetten, ik vind bijvoorbeeld een sportieve auto mooi en fijn, wil absoluut geen SUV, maar voor iedereen is dit persoonlijk.Xecuter NL schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:47:
Zo. Ik heb een poolauto, waar ik een dealtje voor heb gekregen waardoor ik 300 euro bijtelling betaal voor een 2022 model 3 (standard range). Prima auto, maar ik heb een veel leuker leasebudget en ik vind auto’s leuk.
Obv 20k km per jaar.
Plussen:
- Heel erg compleet pakket, veel opties die ik anders graag zou kiezen maar eigenlijk net te duur vind, zoals bijvoorbeeld stoelventilatie en stuurverwarming.
- Goed rijgedrag en wegligging, hij ligt niet zo strak als mijn vorige auto (BMW 320e), maar hij rijdt verrassend veel als een BMW. Ook op de autobahn doet hij het niet slecht, al moet je ietsjes voorzichtiger zijn bij bochten op de snelweg, ik zou ze niet met 200 nemen.
- Software, software, software. Dat heeft Tesla echt goed voorelkaar, alles werkt soepel, snel en op de manier zoals je het verwacht. (Dit merk je wellicht in je huidige model 3 ook).
- Supercharger netwerk, zeker als je graag met de auto op vakantie gaat, geen gedoe tijdens je laadstops.
- Efficiency en range, bijvoorbeeld op de autobahn heb ik gewoon gereden zoals ik dat voorheen ook deed. De efficientie + supercharger netwerk zorgde ervoor dat ik geen laadstress had en ook niet echt tijdverloor
- Richtingaanwijzers op de nieuwe modellen, deze werken gewoon niet goed en zijn m.i. onveilig. Ja je leert het jezelf aan om ook tijdens rotondes een manier te vinden om met het stuur te worstelen, zodat je richting aan kan geven. Na een tijdje raak je het gewend. Echter, de knoppen zijn geen echte knoppen en dit merk je. Ik zit er vaak net naast, als je niet goed in het midden klikt doet hij het niet. Dus soms geef ik perongeluk geen richting aan.
- Automatische ruitenwissers, deze werken gewoon niet goed genoeg. Ze hebben bespaart op een sensor en doen het met de camera, die kan het weer totaal niet volgen. Rij vaak ook met ruitenwissers aan als het droog is, ook omdat de cruise control het niet doet als je ruitenwissers niet op automatisch staan.
- Traffic aware cruise control, deze is voor mij nauwelijks te gebruiken, alleen in de file werkt het goed. Bij gewoon 120 rijden schiet de auto af en toe in de remmen als hij iets denkt te zien, vreselijk irritant, maar bovenal gevaarlijk. Al moet ik er eerlijk bij vertellen dat ik geen fan ben van adaptive cruise controls, op mijn vorige auto kon ik gelukkig switchen tussen adaptive en dom, al is dat met alle nieuwe auto's verleden tijd helaas.
- LTE/data verbindingsproblemen bij grensovergang, ik woon hier aan de grens dus merk deze letterlijk iedere dag. Zodra je de grens over gaat kan het tot wel 10 minuten duren voordat de auto overgeschakeld is op het nieuwe netwerk. Dat betekend in de praktijk dus 10 minuten geen muziek via data (wel gewoon radio) en dus ook 10 minuten geen verkeersinformatie/navigatie. Ik hoop dat ze dit snel oplossen.
Het laatste model Toyota Corolla heeft nog wel ACC én CC. Ik weet zo niet of ze dat in de andere modellen ook (nog) hebben, maar het is nog niet compleet van de markt verdwenen.Elidibus schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:15:
[...]
Aangezien ik een tijdje geleden al mijn nieuwe "highland" Model 3 in ontvangst heb mogen nemen, deel ik graag mijn bevindingen. Ik rij een standard range, dus geen performance, maar ik vermoed dat de plussen en minnen redelijk overeen komen. Ik heb het lijstje opgesteld zonder al te veel bias van mijzelf erin te zetten, ik vind bijvoorbeeld een sportieve auto mooi en fijn, wil absoluut geen SUV, maar voor iedereen is dit persoonlijk.
Plussen:Minnen, deze komen vooral voort vanuit de besparingen die Tesla heeft gemaakt. Dit zijn dus de compromissen die je weet wanneer je een nieuwe Tesla kiest:
- Heel erg compleet pakket, veel opties die ik anders graag zou kiezen maar eigenlijk net te duur vind, zoals bijvoorbeeld stoelventilatie en stuurverwarming.
- Goed rijgedrag en wegligging, hij ligt niet zo strak als mijn vorige auto (BMW 320e), maar hij rijdt verrassend veel als een BMW. Ook op de autobahn doet hij het niet slecht, al moet je ietsjes voorzichtiger zijn bij bochten op de snelweg, ik zou ze niet met 200 nemen.
- Software, software, software. Dat heeft Tesla echt goed voorelkaar, alles werkt soepel, snel en op de manier zoals je het verwacht. (Dit merk je wellicht in je huidige model 3 ook).
- Supercharger netwerk, zeker als je graag met de auto op vakantie gaat, geen gedoe tijdens je laadstops.
- Efficiency en range, bijvoorbeeld op de autobahn heb ik gewoon gereden zoals ik dat voorheen ook deed. De efficientie + supercharger netwerk zorgde ervoor dat ik geen laadstress had en ook niet echt tijdverloor
Dit zijn tot nu toe mijn grootste plussen en minnen, natuurlijk is die van compleet pakket heel omvangrijk en toch wel iets wat voor mij de minnen wat weg streept. Al met al ben ik heel erg tevreden met de auto, zeker ook gezien het prijskaartje en de vergelijking met de concurrentie. In mijn situatie was het dus de Model 3 of een Renault Megane, dus dat is nogal een verschilletje. Andere irritaties die ik heb zijn algemeen voor de hedendaagse autobranche en ga je op de Q4 ook tegenkomen, denk aan alle piepjes en stuuringreep in het kader van "veiligheid", yuk.
- Richtingaanwijzers op de nieuwe modellen, deze werken gewoon niet goed en zijn m.i. onveilig. Ja je leert het jezelf aan om ook tijdens rotondes een manier te vinden om met het stuur te worstelen, zodat je richting aan kan geven. Na een tijdje raak je het gewend. Echter, de knoppen zijn geen echte knoppen en dit merk je. Ik zit er vaak net naast, als je niet goed in het midden klikt doet hij het niet. Dus soms geef ik perongeluk geen richting aan.
- Automatische ruitenwissers, deze werken gewoon niet goed genoeg. Ze hebben bespaart op een sensor en doen het met de camera, die kan het weer totaal niet volgen. Rij vaak ook met ruitenwissers aan als het droog is, ook omdat de cruise control het niet doet als je ruitenwissers niet op automatisch staan.
- Traffic aware cruise control, deze is voor mij nauwelijks te gebruiken, alleen in de file werkt het goed. Bij gewoon 120 rijden schiet de auto af en toe in de remmen als hij iets denkt te zien, vreselijk irritant, maar bovenal gevaarlijk. Al moet ik er eerlijk bij vertellen dat ik geen fan ben van adaptive cruise controls, op mijn vorige auto kon ik gelukkig switchen tussen adaptive en dom, al is dat met alle nieuwe auto's verleden tijd helaas.
- LTE/data verbindingsproblemen bij grensovergang, ik woon hier aan de grens dus merk deze letterlijk iedere dag. Zodra je de grens over gaat kan het tot wel 10 minuten duren voordat de auto overgeschakeld is op het nieuwe netwerk. Dat betekend in de praktijk dus 10 minuten geen muziek via data (wel gewoon radio) en dus ook 10 minuten geen verkeersinformatie/navigatie. Ik hoop dat ze dit snel oplossen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik zit inmiddels ook in de keuze-fase.
Ik heb al een flink wat auto`s laten afvallen.
Enyaq - eignelijk is alleen de 85 interessant. Aangekleed ga je richting de 60K
EX40 - Net een maatje te klein
Ford Explorer - Zelfde verhaal
Voor mij blijven op dit moment de (nieuwe) model Y 2025 over en de BYD Seal U.
Ik zie weinig ervaringen van tweakers over de seal u.
De proefrit is mij goed bevallen en het interieur zeker ook.
Zal deze auto in leaseprijs worden verhoogd door de importheffing?
De importheffing is verre van zeker. En we weten het pas of de prijs wordt verhoogd als het echt zo is. Bij het tekenen van contract is de lease prijs leidend.pitchdown schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:31:
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Kia EV5(komt er aan later dit jaar) , EV6pitchdown schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:31:
Hyundai Ioniq 5 of 6
Peugeot e-3008 of e-5008
Renault Scenic
Zeekr x
CUPRA Tavascan
Nissan Ariya
Etc...
Kortom best nog wel wat keuze in die categorie. En eerlijk die model Y wordt niemand vrolijk van qua looks right?
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ik zie die Kia Ev5 niet meer dit jaar geleverd worden.renzo4000 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:42:
[...]
Kia EV5(komt er aan later dit jaar) , EV6
Hyundai Ioniq 5 of 6
Peugeot e-3008 of e-5008
Renault Scenic
Zeekr x
CUPRA Tavascan
Nissan Ariya
Etc...
Kortom best nog wel wat keuze in die categorie. En eerlijk die model Y wordt niemand vrolijk van qua looks right?
Misschien ook een factor, hoewel een kleine. De bijtelling iets hoger wordt bij levering 2025.
Heb zelf een Renault Scenic genomen.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik rijd nu een maand of zo in de lease de tesla y rwd sr. Fantastisch. Hebben nog een benzine auto staan maar die raken we niet meer aan en die gaat er ook uit tzt om te vervangen door iets kleins en electrisch. Wat een enorm verschil in rijden, ik denk niet dat je terug kan als je electrisch gewend bent. Ik heb lang gedacht het zal wel maar is voor mij wel zo. Tesla bevalt zelf ook erg goed. Enorm veel ruimte, prettig bij wat grotere afstanden die ik soms overdag moet doen. Ik heb af en toe wat kleinere electrische auto's gereden dus heb maar beperkt vergelijkingsmateriaal. Navigatie etc in de auto bevalt mij veel meer dan in andere auto's die ik heb gereden. Laden vandaag gedaan bij SC Ridderkerk. Bizar snel natuurlijk. Ik denk dat in 20 min je helemaal vol zit vanaf 20 procent. Heb het niet getimed maar wel erg snel. Uiteraard anders dan in de straat laden. Getwijfeld aan een 3 maar erg blij dat ik deze heb genomen. Kan nog weinig zeggen over issues en lange termijn want zit nu rond de 2500 km pas.
[ Voor 9% gewijzigd door Davidrrr op 06-07-2024 14:09 ]
Importheffing is hogere cataloguswaarde, dus reken er maar op dat het voor de bijtelling wel uitmaakt!Ecological schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:00:
[...]
De importheffing is verre van zeker. En we weten het pas of de prijs wordt verhoogd als het echt zo is. Bij het tekenen van contract is de lease prijs leidend.
Update: gisteren met Mercedes dealer de EQB 250+ Luxury Line met wat opties (ACC, elektrische stoelen) geconfigureerd en doorgerekend - dit lijkt passend binnen budget, moet dan wel de trekkaak prive aanschaffenMaxLaadvermogen schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:38:
[...]
De keuzes, ook bij de LM zijn inderdaad beperkt. En ja, ik maak het mezelf niet bepaald gemakkelijker met mijn harde eisen (1200+ kg trekken, grote kofferbak voor 2 honden) en mij bijkomende wensen (waaronder een niet al te schuin aflopende achterruit). Nog even naar de Ioniq 5 gekeken, maar niet echt enthousiast.
Zal waarschijnlijk een keuze moeten maken tussen de Mercedes EQB250+ Business/Luxury of de Volvo EX40 Extended Range Plus. Beiden op de grens van mijn leasebudget, niet veel ruimte voor extra pakketten of opties.
Hier vandaag met mijn zus een rondje langs de dealers gedaan.
Ze kan voor +-45k fiscale waarde uitzoeken.
Momenteel heeft ze een 2019 Golf R-Line als voorloper die er volgende maand uit moet.
De opties die ze uitgezocht had waren de volgende:
- Renault Megane E-Tech
- Peugeot e-2008
- DS3 E-Tense
- Hyundai Kona Electric
De Peugeot viel eigenlijk al snel af omdat hij eigenlijk wat te duur is en toch wat achter loopt in opties voor die prijs.
Tevens was de dealer slordig... onder bezet, een pre-facelift e-2008 Active meegeven voor proefrit dus zo kaal als maar kan en de oude motorisering.
Een offerte was geen tijd voor dus m'n zus was er gelijk klaar mee.
De DS3 vindt ze de mooiste maar eigenlijk te duur. Zelfde optie problemen als de e-2008 en bij Stellantis kan er geen trekhaak op en die wil ze voor een fietsendrager.
Stellantis is dus eigenlijk al geen optie meer.
De Megane zaten we eigenlijk naar een full option Iconic te kijken maar een Techno met alle optie pakketten zoals Harman Kardon, winter pakket etc volstaan ook en ietsje goedkoper/dik binnen budget.
Qua gevoel de beste keus qua afwerking en prijs etc.
Als laatste de Hyundai Kona in Premium uitvoering gereden.
Ietsje duurder dan de Megane maar wel binnen budget te krijgen of desnoods wat bijbetalen.
Qua uiterlijk wat minder aantrekkelijk maar echt rammetje vol met opties!
We waren beiden serieus echt verrast met wat er allemaal op die Kona zit aan opties en hoe hij rijdt.
Enige is de opdringerige snelheid piepjes vanuit de EU en de sensor die kijkt of de bestuurder nog oplet.
Daar is wel een paar kleine handelingen voor nodig om dat uit te zetten elke keer.
De Megane was een 2022 versie zonder de piepjes.
Kortom: keuze is nu dus Megane Techno met alle optie pakketten of de Kona Electric Premium...
We zijn er nog niet uit... De Kona is luxer qua opties en ietsje groter maar de Megane ziet er gelikter uit en het Android systeem is wel een dikke plus.
Iemand hier toevallig die in een vergelijkbare situatie zat en wellicht zelfs ook Kona of Megane overwogen heeft? En waarom voor de een of de ander gekozen?
Momenteel heeft ze een 2019 Golf R-Line als voorloper die er volgende maand uit moet.
- Renault Megane E-Tech
- Peugeot e-2008
- DS3 E-Tense
- Hyundai Kona Electric
De Peugeot viel eigenlijk al snel af omdat hij eigenlijk wat te duur is en toch wat achter loopt in opties voor die prijs.
Tevens was de dealer slordig... onder bezet, een pre-facelift e-2008 Active meegeven voor proefrit dus zo kaal als maar kan en de oude motorisering.
De DS3 vindt ze de mooiste maar eigenlijk te duur. Zelfde optie problemen als de e-2008 en bij Stellantis kan er geen trekhaak op en die wil ze voor een fietsendrager.
De Megane zaten we eigenlijk naar een full option Iconic te kijken maar een Techno met alle optie pakketten zoals Harman Kardon, winter pakket etc volstaan ook en ietsje goedkoper/dik binnen budget.
Ietsje duurder dan de Megane maar wel binnen budget te krijgen of desnoods wat bijbetalen.
We waren beiden serieus echt verrast met wat er allemaal op die Kona zit aan opties en hoe hij rijdt.
Enige is de opdringerige snelheid piepjes vanuit de EU en de sensor die kijkt of de bestuurder nog oplet.
Daar is wel een paar kleine handelingen voor nodig om dat uit te zetten elke keer.
Kortom: keuze is nu dus Megane Techno met alle optie pakketten of de Kona Electric Premium...
We zijn er nog niet uit... De Kona is luxer qua opties en ietsje groter maar de Megane ziet er gelikter uit en het Android systeem is wel een dikke plus.
Iemand hier toevallig die in een vergelijkbare situatie zat en wellicht zelfs ook Kona of Megane overwogen heeft? En waarom voor de een of de ander gekozen?
Uiteindelijk is een auto emotie. Je geeft zelf al aan dat je door een mindere dealer ervaring al een merk afschrijft. En hoe vaak zit je nog met die dealer om tafel als de auto is gekocht (en wat nu als die dealer je had verwelkomt met een kop koffie en alle tijd had)? Ik kom er nooit, ga via de leasemaatschappij altijd naar de lokale profile/car team.Csotranme schreef op zondag 7 juli 2024 @ 01:36:
[...]
[...]
Ik zou niet snel een Mercedes rijden (puur vanwege het merk en de uitstraling, sorry @MaxLaadvermogen
Dus een Kona of een Megane? Ik neem even aan dat ze alleen elektrisch mag rijden aan de keuzes te zien. Pak gewoon de leukste auto waar je blij van wordt. Ze brengen je allebei wel van A naar B.
Ik zit hier met ongeveer dezelfde eindselectie, alleen zou ik naast de Kona ook het Kia broertje de Niro erbij nemen (bijna idem, maar hier krijgen we bvb 7 jaar garantie bij Kia vs 5 bij Hyundai terwijl het bijna dezelfde auto is, alleen iets anders gemodelleerd, en misschien is er net 1 detail verschil met de kona dat voldoende is om de keuze te maken, zo was de koffer van de Niro in de vorige versie net ietsje groter dan van broertje Kona)Csotranme schreef op zondag 7 juli 2024 @ 01:36:
- Renault Megane E-Tech
- Peugeot e-2008
- DS3 E-Tense
- Hyundai Kona Electric
Nb: naast de Megane kijk ik ook naar de Scenic
Smart #3 in het mint groen? Ontzettend complete 'mercedes' voor het geld met trekhaak optie die ook echt wat mag trekken!Csotranme schreef op zondag 7 juli 2024 @ 01:36:
- Renault Megane E-Tech
- Peugeot e-2008
- DS3 E-Tense
- Hyundai Kona Electric
Maakt het bij lease iets uit of er 7 of 5 jaar garantie op zit?PaulC schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:38:
[...]
Ik zit hier met ongeveer dezelfde eindselectie, alleen zou ik naast de Kona ook het Kia broertje de Niro erbij nemen (bijna idem, maar hier krijgen we bvb 7 jaar garantie bij Kia vs 5 bij Hyundai terwijl het bijna dezelfde auto is, alleen iets anders gemodelleerd, en misschien is er net 1 detail verschil met de kona dat voldoende is om de keuze te maken, zo was de koffer van de Niro in de vorige versie net ietsje groter dan van broertje Kona)
Nb: naast de Megane kijk ik ook naar de Scenic
Bij lease vind ik dat er maar twee keuzes doorslaggevend zijn: vind je de auto leuk, rijdt ie een beetje normaal en zit 'm binnen budget.
Alle het overige zijn zorgen voor de leaseMij en de dealer.
Op max. 5 jaar is de lease toch afgelopen.
Niet meer erg relevant maar wij hadden een Kona EV (nog het voorgaande) een jaar als overgangsauto tot aflevering van de e-Niro (die onze toenmalige uiteindelijke keuze was tussen Kona e-Niro maar toen was een EV nog relatief pokkeduur en bijna geen keuze, ik spreek over 2018).
De e-Niro viel na bijna 5 jaar gebruik reuze mee en alleen de ophanging van de motor, de gearbox en de motor moeten vervangen, maar zoals gezegd dat waren issues voor de Lease en de dealer.
Maar de Kona EV vonden we toch iets leuker rijden en alhoewel ongeveer dezelfde techniek als de e-Niro toch nog een 5 tot 10% zuiniger in verbruik (en dus een 20 km meer bruikbare range).
De Niro EV 24 en de Kona EV 24 zijn het niet meer geworden omdat de EV6 GT line er naar onze smaak iets leuker uitzag en vooral wat moderner dan de Niro en Kona inspiratieloze dozen (inzake design, over techniek geen kwaad woord) en vooral binnen hetzelfde leasebudget bleek te passen.
De e-Niro gaat dus in de loop van volgende week in de verkoop (de EV6 staat al sinds begin juni te wachten
En het was gisteren weer huilen met het uitvoeren van test-ritten. Bij Skoda was de Enyaq niet beschikbaar (“wanneer dan wel? Ja we bellen u nog….”) en bij Renault kregen we met moeite de sleutel van een Arkana die van een van de medewerkers was. We gaven aan dat we bezig waren met de keuze tussen hybride en elektrisch. Maar uit zichzelf beginnen over hun elektrische aanbod (scenic op papier een kanshebber), ho maar.
Zodra ze weten dat het een leaseauto betreft gaat alle service meteen door het afvoerputje.
Bij Tesla gewoon online twee testritten geboekt met de Y en de 3. Lease is daar de default modus en de verkoper heeft gewoon even tijd voor je zonder dat ze de auto proberen aan te smeren.
En dan de klap op de vuurpijl, toen de Renault verkoper hoorde dat we in maart een nieuwe auto moesten lachte hij ons uit dat we dan heel vroeg waren. Over levertijd wilde hij echter geen uitspraak doen en toen we echt aandrongen bleek een kale versie van de auto op dit moment voor levering in januari staat…. Itt Tesla waar de bewezen levering enkele weken bedraagt.
Nu viel de Arkana sowieso af omdat we echt het gevoel hadden in een minder krachtige met slechtere wegligging versie van onze huidige Megane stapten. Op de achterbank paste mijn 1.9m overigens helemaal niet. Helaas want aan de buitenkant een leuk model auto. Scenic op papier heel leuk behalve dat het model wat minder sportief is en mijn vriendin (haar auto) vindt dat wat minder mooi. Had haar graag even laten ervaren, maar daar dacht de dealer anders over.
Op dit moment valt de keuze op een Model Y. Ruim, modern, prima range, goed snelladen, positieve ervaring weer met testrijden. Minpuntje blijft voor mij dat ze daar alles achter een menu wegstoppen of het ontbreken van de stalks (aanname dat die daar ook verdwijnen in Q1 2025). Maar mijn vriendin vindt het allemaal geen issue. Prima ik pas me wel aan.
Nu nog hopen dat de prijzen niet al te erg fluctueren door heffingen of een facelift. Het bedrijf hanteert een grens van 50k en daarboven worden wij zelf verantwoordelijk voor het overnemen van het contract bij uit dienst. Die pakken we liever niet.
Zodra ze weten dat het een leaseauto betreft gaat alle service meteen door het afvoerputje.
Bij Tesla gewoon online twee testritten geboekt met de Y en de 3. Lease is daar de default modus en de verkoper heeft gewoon even tijd voor je zonder dat ze de auto proberen aan te smeren.
En dan de klap op de vuurpijl, toen de Renault verkoper hoorde dat we in maart een nieuwe auto moesten lachte hij ons uit dat we dan heel vroeg waren. Over levertijd wilde hij echter geen uitspraak doen en toen we echt aandrongen bleek een kale versie van de auto op dit moment voor levering in januari staat…. Itt Tesla waar de bewezen levering enkele weken bedraagt.
Nu viel de Arkana sowieso af omdat we echt het gevoel hadden in een minder krachtige met slechtere wegligging versie van onze huidige Megane stapten. Op de achterbank paste mijn 1.9m overigens helemaal niet. Helaas want aan de buitenkant een leuk model auto. Scenic op papier heel leuk behalve dat het model wat minder sportief is en mijn vriendin (haar auto) vindt dat wat minder mooi. Had haar graag even laten ervaren, maar daar dacht de dealer anders over.
Op dit moment valt de keuze op een Model Y. Ruim, modern, prima range, goed snelladen, positieve ervaring weer met testrijden. Minpuntje blijft voor mij dat ze daar alles achter een menu wegstoppen of het ontbreken van de stalks (aanname dat die daar ook verdwijnen in Q1 2025). Maar mijn vriendin vindt het allemaal geen issue. Prima ik pas me wel aan.
Nu nog hopen dat de prijzen niet al te erg fluctueren door heffingen of een facelift. Het bedrijf hanteert een grens van 50k en daarboven worden wij zelf verantwoordelijk voor het overnemen van het contract bij uit dienst. Die pakken we liever niet.
Ik zal voor werk meer moeten reizen en krijg een leaseauto. HR is traag als dikke stront bij ons, dus kan bij onze leasemaatschappij nog niet gaan shoppen. Ik weet wel van mensen in dezelfde schaal wat er mogelijk is, maar e.e.a. kan sterk verschillen m.b.t. merk/model/uitvoering qua eigen bijdrage, dus leasebedrag.
Leasebudget: Een Skoda Karoq met wat opties is mogelijk, dus ik kijk tot 45k consumentenprijs.
Kilometrage per jaar: niet relevant
Contractduur: niet relevant
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling niet relevant
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: niet relevant
Specifieke wensen: ACC, redelijk wat ruimte achterbank en kofferruimte, automaat, draadloze Android Auto + laden
Uiteindelijke keuze:
In mijn hoofd is Skoda nog steeds de meeste bang for buck, al weet ik dat dit niet echt meer opgaat 2024. Toch ben ik in eerste instantie gaan kijken naar Skoda (en rijden we nu een Fabia Combi private lease). Een SUV hoeft voor mij niet, maar ziet er wel weer "stoer" uit. De Karoq weegt mijn inziens niet op tegen de Octavia (Hatch of Combi), zeker omdat deze net een facelift heeft gehad en je gewoon veel meer krijgt dan bij de Karoq. De Kodiaq wordt al heel snel te duur (maar dat moet ik nog zien wanneer ik toegang krijg tot de portal van de leasemaatschappij - de nieuwe Kodiaq First Edition is al voor een 45000-46000 euro te koop).
Lang verhaal kort: de Octavia ís mijn short list. De Phoenix Orange kleur vind ik onwijs gaaf (mijn vrouw niet) en is alleen te krijgen op de Combi. De Combi is weer duurder dan de Hatchback, welke ik weer wat mooier vind.
En dan ga je twijfelen... En verder kijken dan alleen Skoda. Golf Variant, Peugeot 308 SW, etc. Kom nog steeds bij de Octavia uit, maar misschien zie ik alternatieven over het hoofd?
Modern interieur, met automaat, trekhaak, adaptive cruise control (en lane assist), "genoeg" ruimte en een beetje leuk uiterlijk (en ja, dat is subjectief). Iemand ideeën of alternatieven voor de Octavia (Combi)?
Leasebudget: Een Skoda Karoq met wat opties is mogelijk, dus ik kijk tot 45k consumentenprijs.
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling niet relevant
Specifieke wensen: ACC, redelijk wat ruimte achterbank en kofferruimte, automaat, draadloze Android Auto + laden
Uiteindelijke keuze:
In mijn hoofd is Skoda nog steeds de meeste bang for buck, al weet ik dat dit niet echt meer opgaat 2024. Toch ben ik in eerste instantie gaan kijken naar Skoda (en rijden we nu een Fabia Combi private lease). Een SUV hoeft voor mij niet, maar ziet er wel weer "stoer" uit. De Karoq weegt mijn inziens niet op tegen de Octavia (Hatch of Combi), zeker omdat deze net een facelift heeft gehad en je gewoon veel meer krijgt dan bij de Karoq. De Kodiaq wordt al heel snel te duur (maar dat moet ik nog zien wanneer ik toegang krijg tot de portal van de leasemaatschappij - de nieuwe Kodiaq First Edition is al voor een 45000-46000 euro te koop).
Lang verhaal kort: de Octavia ís mijn short list. De Phoenix Orange kleur vind ik onwijs gaaf (mijn vrouw niet) en is alleen te krijgen op de Combi. De Combi is weer duurder dan de Hatchback, welke ik weer wat mooier vind.
En dan ga je twijfelen... En verder kijken dan alleen Skoda. Golf Variant, Peugeot 308 SW, etc. Kom nog steeds bij de Octavia uit, maar misschien zie ik alternatieven over het hoofd?
Modern interieur, met automaat, trekhaak, adaptive cruise control (en lane assist), "genoeg" ruimte en een beetje leuk uiterlijk (en ja, dat is subjectief). Iemand ideeën of alternatieven voor de Octavia (Combi)?
Daar kwam ik ook (te laat) achter. En ik snap ze ook wel. Als ze er niks aan kunnen verdienen (verkoop en/of onderhoud), waarom dan een dergelijke service verlenen? Wel erg vervelend ook voor de leaserijder. Ik wilde graag een Skoda Octavia Hatchback rijden, maar "die hadden ze niet". Sure. En laat nu alle Skoda dealers hier in de buurt hetzelfde bedrijf zijn...SirLenncelot schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:34:
@barrymossel Los van dat het lijstje weinig zin heeft om overal "niet relevant" in te vullen is in mijn ogen de grote concurrent van de octavia de KIA CEED. Wel redelijk lange levertijden (nu bestellen, februari leveren volgens de configurator).
Toyota Corolla Touring Sports?barrymossel schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:46:
Ik zal voor werk meer moeten reizen en krijg een leaseauto. HR is traag als dikke stront bij ons, dus kan bij onze leasemaatschappij nog niet gaan shoppen. Ik weet wel van mensen in dezelfde schaal wat er mogelijk is, maar e.e.a. kan sterk verschillen m.b.t. merk/model/uitvoering qua eigen bijdrage, dus leasebedrag.
Uiteindelijke keuze:
Het lijstje heb ik er neer gezet omdat in dit topic nogal vaak erop gewezen wordt dat het lijstje mist...jongetje schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:52:
@barrymossel Los van dat het lijstje weinig zin heeft om overal "niet relevant" in te vullen is in mijn ogen de grote concurrent van de octavia de KIA CEED. Wel redelijk lange levertijden (nu bestellen, februari leveren volgens de configurator).
Kia is dus echt een merk dat ik niet 1-2-3 zou overwegen, zonder erop gewezen te worden. Ik ga zo eens even gluren! Thx!
Heb je de kleur lava blue op een Octavia toevallig in het echt gezien? Die vind ik in het echt er veel beter uit de verf komen (barrymossel schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:46:
Uiteindelijke keuze:
Je zou nog kunnen kijken naar een Mazda CX-30 als een crossover SUV jou trekt, wel een stuk minder ruimte dan in een Octavia, maar volgens mij is het je niet om de ruimte te doen als je ook de hatchback overweegt.
Toch scheelt dit enorm per merk/dealer/verkoper. Ik was laatst bij BMW om naar de iX2 te kijken en in de i4, iX1 en 330e te zitten. Letterlijk 5 min na binnenkomst had ik een proefrit (vanuit enthousiasme verkoper, zelf wilde ik eerst mijn shortlist nog samenstellen). Toen ik terugkwam wilde hij me ook direct in de iX1 laten rijden omdat die de juiste ‘motor’ uw vermogen en 4 wiel aandrijving had. Ik had de tijd niet dus hij stelde voor een afspraak te maken zodat ik in alle 4 de modellen kon proefrijden. Uitstekende service. Had direct gezegd dat het lease betreft.barrymossel schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:51:
[...]
Daar kwam ik ook (te laat) achter. En ik snap ze ook wel. Als ze er niks aan kunnen verdienen (verkoop en/of onderhoud), waarom dan een dergelijke service verlenen? Wel erg vervelend ook voor de leaserijder. Ik wilde graag een Skoda Octavia Hatchback rijden, maar "die hadden ze niet". Sure. En laat nu alle Skoda dealers hier in de buurt hetzelfde bedrijf zijn...
Bij Audi 4 jaar geleden zelfde verhaal. Even snel rondkijken en 5 min later rijden in een A4. Bij VAG was het toen allemaal lastig en moeilijk. Dan maar niet
Hoe weet je wat al dan niet in je budget past?barrymossel schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:46:
Consumentenprijs is vaak een misleidende factor. Een auto kan zomaar 5K duurder zijn en toch goedkoper in de lease.
Ik kijk voor de lease ook puur naar consumenten prijs, wat kan mij de rest schelen ? Ik betaal bijtelling over de fiscale waarde can de auto. Ik zoek binnen de lease omgeving op lease bedrag dat ik mag (incl brandstof enzo) en dan sorteer ik op consumenten prijs:)Invictus66 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:22:
[...]
Hoe weet je wat al dan niet in je budget past?
Consumentenprijs is vaak een misleidende factor. Een auto kan zomaar 5K duurder zijn en toch goedkoper in de lease.
De meeste werkgevers geven een budget af aan de hand van leaseprijs. Sommige wagens hebben een andere leaseprijs (hogere verkoopwaarde, minder risico om gestolen te worden, goedkoper onderhoud, etc) terwijl de fiscale waarde hetzelfde is.
En consumentenprijs =/= fiscale waarde. Niet alle accessoires tellen mee voor de fiscale waarde.
En dan komt er nog een bonus op: fiscale waarde wordt vastgesteld op het moment van op kenteken zetten. Zoek je nu een auto uit die in januari geleverd wordt en de prijs is dan anders dan heb je een andere bijtelling te pakken.
En consumentenprijs =/= fiscale waarde. Niet alle accessoires tellen mee voor de fiscale waarde.
En dan komt er nog een bonus op: fiscale waarde wordt vastgesteld op het moment van op kenteken zetten. Zoek je nu een auto uit die in januari geleverd wordt en de prijs is dan anders dan heb je een andere bijtelling te pakken.
Als je een Octavia overweegt zou ik ook zeker naar de Ford Focus kijken.barrymossel schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:46:
Uiteindelijke keuze:
Ik ben gewoon vanuit voorpret me aan het oriënteren. Straks wordt via de portal wel duidelijk wat ik precies mag/kan/wil rijden vanuit financieel oogpunt.Invictus66 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:22:
[...]
Hoe weet je wat al dan niet in je budget past?
Via de app van een collega heb ik de eigen bijdrage en fiscale waarde van de Octavia Combi al berekend, en dat is wel zo ongeveer wat ik maximaal kwijt wil zijn. Maar goed, voor net wat meer wil ik de eigen bijdrage best iets oprekken.
Ruimte vinden we wel belangrijk, maar ruimte is ook relatief. Momenteel rijden we een Fabia Combi. Voor vakantie eigenlijk net te weinig ruimte, daarom hebben we nu een dakkoffer.True schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:39:
[...]
Heb je de kleur lava blue op een Octavia toevallig in het echt gezien? Die vind ik in het echt er veel beter uit de verf komen () dan op de foto's. Dat orange is wel mooi, maar dat gaat je tegenstaan na een half jaar. De Corolla TS die al genoemd is, vind ik zelf een uitstekende concurrent als je 'm koopt en niet leaset. De Octavia biedt m.i. net iets meer voor minder. Ik verwacht dat je met een Kia Ceed net iets goedkoper uit kunt zijn, maar de travel assist van VAG is niet te evenaren (dat gezegd hebbende ben ik ook fan van wat Toyota te bieden heeft).
Je zou nog kunnen kijken naar een Mazda CX-30 als een crossover SUV jou trekt, wel een stuk minder ruimte dan in een Octavia, maar volgens mij is het je niet om de ruimte te doen als je ook de hatchback overweegt.
De hatchback heeft 40 liter minder ruimte, maar inderdaad kun je bij de Combi hoger stapelen. Alleen wil ik sowieso niet dat er boven de hoedenplank wordt gestapeld.
En 600 liter zou voor onze wensen genoeg moeten zijn, zonder dakkoffer...
Ik ben ook aan het orrienteren op een lease auto, maar zit mezelf denk ik dood te staren op een EX30. Iemand nog andere tips? Op het moment rij ik prive een rijk uitgerust Mini Clubman, maar die valt helaas buiten het budget.
Leasebudget: 750
Kilometrage per jaar: 30k zakelijk, 10k prive
Contractduur: 36 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief (ook verzekering los van het budget)
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, volledige vrijheid
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen: Liefst vol-elektrisch
Uiteindelijke keuze:
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief (ook verzekering los van het budget)
Uiteindelijke keuze:
En waarom staar je jezelf dood op een EX30? Wat zijn je eigen eisen en wensen dan?Meloenen schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:58:
Ik ben ook aan het orrienteren op een lease auto, maar zit mezelf denk ik dood te staren op een EX30. Iemand nog andere tips? Op het moment rij ik prive een rijk uitgerust Mini Clubman, maar die valt helaas buiten het budget.
Uiteindelijke keuze:
Zit je trouwens aan 40k totaal per jaar qua kilometrage waar ie voor afgesloten wordt? Hoeveelheid die je prive mag rijden is iets van je interne regeling, niet voor contract
Weer je dat zeker? https://www.belastingdien...k_auto/waarde_van_de_autoSirLenncelot schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:00:
De waarde van de auto vormt de grondslag voor de verrekening van het privégebruik. De waarde van de auto is de oorspronkelijke cataloguswaarde inclusief btw en bpm, en inclusief de accessoires die door of namens de fabrikant of de importeur zijn aangebracht vóór het toekennen van het kenteken aan de auto.
Doorgaans zal je een hogere bijtelling ja, al zet Tesla hem wel vast afaik.barrymossel schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:20:
[...]
Weer je dat zeker? https://www.belastingdien...k_auto/waarde_van_de_auto
[...]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
jabarrymossel schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:20:
[...]
Weer je dat zeker? https://www.belastingdien...k_auto/waarde_van_de_auto
[...]
https://www.belastingdien...an_de_zaak/catalogusprijs
De catalogusprijs is de officiële nieuwprijs van de (bestel)auto die geldt op de datum dat het kenteken deel 1 is afgegeven.
Mijn ervaring is dat het heel veel scheelt tussen dealers en soms individuele verkopers. Bij mij hielp het soms om aan te geven dat je serieus bent (de auto op je shortlist staat), duidelijk kan aangeven wat je in de proefrit wilt testen (ik was specifiek op zoek naar een type stoel dat ik op comfort wilde uitproberen) en als je belooft een goed woordje voor de dealer te doen bij de leasemaatschappij (als ze een goede deal willen geven). Of je vrije dealerkeuze hebt of niet hoef je natuurlijk niet te zetten, je kan altijd aangeven dat je het niet zeker weet.barrymossel schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:51:
[...]
Daar kwam ik ook (te laat) achter. En ik snap ze ook wel. Als ze er niks aan kunnen verdienen (verkoop en/of onderhoud), waarom dan een dergelijke service verlenen? Wel erg vervelend ook voor de leaserijder. Ik wilde graag een Skoda Octavia Hatchback rijden, maar "die hadden ze niet". Sure. En laat nu alle Skoda dealers hier in de buurt hetzelfde bedrijf zijn...
Wij waren bij de dealer waar we onze auto wel heen brengen voor het onderhoud. Volgens mij doen ze dan nul.niks en sturen ze wel een vette factuur naar de LM. In ruil daarvoor wil ik gewoon een testrit kunnen maken.
Het is puur dat de verkoper daar zelf niets aan heeft.
Maar wat me nog meer stoort is dat de traditionele merken zo veel variaties hebben dat je bij de dealers niet eens kunt vergelijken. Bijvoorbeeld of een panoramadak fijn is, of de kleur die online leuk lijkt in het echt mooi is en of een ander interieur niet lelijk is. Sommige dingen lijken echt op de gok te moeten.
Het is puur dat de verkoper daar zelf niets aan heeft.
Maar wat me nog meer stoort is dat de traditionele merken zo veel variaties hebben dat je bij de dealers niet eens kunt vergelijken. Bijvoorbeeld of een panoramadak fijn is, of de kleur die online leuk lijkt in het echt mooi is en of een ander interieur niet lelijk is. Sommige dingen lijken echt op de gok te moeten.
Die ervaring kan ik beamen. Afgelopen weekend gekeken naar Aquamarine Blue op een ID.7 en voor de Stonewashed Blue kon ik nog even 45min rijden om die te bekijken. Kings Red stond er op een ID.5 naast in de showroom dus dat was wel redelijk te doen. Maar de Scale Silver heb ik ook nog niet gezien.SirLenncelot schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:11:
Panoramadakjes heb ik bij zowel de sedan als de station nog niet in de showroom of demo-auto's gezien dat zal wel weer wat minder goed leverbaar geweest zijn.
Kia EV3 heeft goede recensies tot nu toe. Die contractduur van 36 maanden nekt je in het maandtarief.Meloenen schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:58:
Uiteindelijke keuze:
[ Voor 3% gewijzigd door D.deJong op 15-07-2024 19:56 ]
Ik zat ook al een tijdje aan het oriënteren naar verschillende elektrische auto's en een paar PHEV's (ik rij nu een Model 3 2019). Allerlei elektrische auto's vergeleken en de ervaringen hier op het forum bekeken van verschillende auto's, op basis daarvan toch maar weer de keuze laten vallen op een Model 3. De prijs en goede ervaring met de software waren wel de voornaamste redenen.Meloenen schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:58:
Uiteindelijke keuze:
De EX30 heb ik dus ook bekeken, maar met vergelijkbare opties en range (Plus + single motor extended range) als een standard range Model 3 ben je al duurder uit en heb je ook een nog wat kleinere auto. (Alhoewel de EX30 vast lekkerder zal rijden en sowieso een wat meer premium interieur heeft.)
Naast dat lijken mensen in het EX30 topic hier nog veel issues te hebben met de software. Je telefoon gebruiken als sleutel is ook al meerdere keren uitgesteld begreep ik. Die zaken hebben mij doen besluiten om verder te kijken.
Ik weet alleen natuurlijk niet of een Model 3 voor jou in het budget past, omdat mijn contract er anders uit ziet.
Hier is de kogel ook door de kerk: Polestar srsm met
- plus pakket
- climate pakket
- pilot pakket
- harman kardon
- pixel lampen
- getint achterraam
- trekhaak
Auto’s die afvielen: Ford Explorer en mustang, Cupra Tavascan, Enyag, id.4 en 5, Tesla 3 en Y. Deze vielen af vanwege diverse redenen: stoelen, bereik, FW waarde, etc. En ik vind sedan’s het mooiste. SUV’s en stations vind ik gewoon niet zo mooi. Ik ben overigens bij alle dealers behulpzaam te woord gestaan. (Omgeving Zwolle)
- plus pakket
- climate pakket
- pilot pakket
- harman kardon
- pixel lampen
- getint achterraam
- trekhaak
Auto’s die afvielen: Ford Explorer en mustang, Cupra Tavascan, Enyag, id.4 en 5, Tesla 3 en Y. Deze vielen af vanwege diverse redenen: stoelen, bereik, FW waarde, etc. En ik vind sedan’s het mooiste. SUV’s en stations vind ik gewoon niet zo mooi. Ik ben overigens bij alle dealers behulpzaam te woord gestaan. (Omgeving Zwolle)
[ Voor 8% gewijzigd door ST10©DE op 17-07-2024 22:51 ]
Mooie uitvoering, welke kleur is je oog op gevallen?ST10©DE schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:46:
Hier is de kogel ook door de kerk: Polestar srsm met
- plus pakket
- climate pakket
- pilot pakket
- harman kardon
- pixel lampen
- getint achterraam
- trekhaak
Al een leveringstermijn ontvangen?
De LM geeft december aan. De website van Polestar zegt april/mei…..MR. RHS schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:55:
[...]
Mooie uitvoering, welke kleur is je oog op gevallen?
Al een leveringstermijn ontvangen?
De kleur is Vapour met Slate interieur.
Al die verschillende uitvoeringen is niet echt lekker voor de levertijden, was voor MY24 een stuk simpeler. Ayvens die weet t gewoon niet voor mij SRSM. Welke LM heb je de bestelling lopen?ST10©DE schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:55:
[...]
De LM geeft december aan. De website van Polestar zegt april/mei…..
De kleur is Vapour met Slate interieur.
Via AyvensMR. RHS schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:34:
[...]
Al die verschillende uitvoeringen is niet echt lekker voor de levertijden, was voor MY24 een stuk simpeler. Ayvens die weet t gewoon niet voor mij SRSM. Welke LM heb je de bestelling lopen?
Gecondoleerd
Ik ben blij dat ik daar weg ben
Ik ben blij dat ik daar weg ben
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Zat je bij ALD of Leaseplan?
Voormalig ALD.
Jeremy Clarkson
Ik had net Polestar aan de lijn. Volgens mij zijn die lui van Ayvens niet heel rap met inleggen van een order. De MY2024 LRSM die ik aanvankelijk had besteld is nooit doorgezet aan hun en is toen door Ayvens gecanceld, lekker dan.
Hij gaat checken of de MY2025 SRSM nu wel bij hun binnen is, ik ben benieuwd.
Dezelfde ervaring heb ik ook. Ik was aan het oriënteren voor een i4, een XC40 Recharge en een Q4 e-tron, alledrie geen probleem om een proefrit te maken. De keuze viel op de i4, puur op emotie want ik mis nu ruimteAghanim schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:59:
[...]
Toch scheelt dit enorm per merk/dealer/verkoper. Ik was laatst bij BMW om naar de iX2 te kijken en in de i4, iX1 en 330e te zitten. Letterlijk 5 min na binnenkomst had ik een proefrit (vanuit enthousiasme verkoper, zelf wilde ik eerst mijn shortlist nog samenstellen). Toen ik terugkwam wilde hij me ook direct in de iX1 laten rijden omdat die de juiste ‘motor’ uw vermogen en 4 wiel aandrijving had. Ik had de tijd niet dus hij stelde voor een afspraak te maken zodat ik in alle 4 de modellen kon proefrijden. Uitstekende service. Had direct gezegd dat het lease betreft.
Bij Audi 4 jaar geleden zelfde verhaal. Even snel rondkijken en 5 min later rijden in een A4. Bij VAG was het toen allemaal lastig en moeilijk. Dan maar niet
Laatst was ik op een regenachtige dag even langs BMW en zou ik zo een rondje in een iX2 en iX1 mogen maken - vooralsnog ben ik nog niet eens in de markt.
Hiervoor een Skoda Octavia en daar kon ik met pijn en moeite een proefritje maken.
Half juni konden we geen offerte bij Ayvens opvragen voor de P2. Vervolgens had Ayvens sneller de nieuwe pakketten op de website dan Polestar zelf.MR. RHS schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:29:
[...]
Ik had net Polestar aan de lijn. Volgens mij zijn die lui van Ayvens niet heel rap met inleggen van een order. De MY2024 LRSM die ik aanvankelijk had besteld is nooit doorgezet aan hun en is toen door Ayvens gecanceld, lekker dan.
Hij gaat checken of de MY2025 SRSM nu wel bij hun binnen is, ik ben benieuwd.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Nou ik heb eindelijk een keuze gemaakt, eerder had ik hier al over gepost in: True in "Keuze leaseauto - Deel 6" en in True in "Keuze leaseauto - Deel 6"
Door de niet standaard eisen van mijn werkgever: budget op consumenten catalogusprijs, 100% EV met 450km WLTP en mijn toch wel specifieke eisen: geen Chinees en geen auto waar er al tientallen van staan bij de gemiddelde meubelboulevard.
En met die eisen kom je eigenlijk al uit op: fiscaal +/- 55k en het verschil met fiscaal +/- 70k is dan niet zo'n bizar groot gat zeker de combinatie met budget op consumenten catalogusprijs maakt dat er dan een heleboel mogelijk is (netto +/-€150 verschil voor m.i. veel meer auto).
Wat ik erg gemerkt heb is dat er een soort marktgat is ontstaan door de eerdere generatie long range EVs die wel die 450 WLTP halen (al dan niet met een bewust groter accupakket) en de nieuwere modellen die echt het afgelopen jaar uitgekomen zijn.
Waar die eerdere modellen zoals de Enyaq en de Ford Mustang Mach-E echt uitstekende auto's zijn, zijn deze wel weer ingehaald door de nieuwere modellen zoals een Hyundai IONIQ 5 een BMW i4 of de Volkswagen ID.7. Dan zijn er nog wat modellen die zo in de markt gezet zijn dat ze m.i. voor de leaserijders een beetje tussen wal en schip vallen zoals de Toyota bZ4X, Subaru Solterra, Lexus RZ 300e en ook de Nissan Ariya.
Ik denk dat het op het moment gewoon erg lastig kiezen is als je voor een wat langere termijn moet gaan leasen.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een ID.7 Tourer Pro S Business. Hagelnieuw model, ontzettend hoge WLTP, veel ruimte, comfort en de technische vernuftigheden die ik ook gewend was in mijn Skoda Octavia uit 2021.
Opties:
Door de niet standaard eisen van mijn werkgever: budget op consumenten catalogusprijs, 100% EV met 450km WLTP en mijn toch wel specifieke eisen: geen Chinees en geen auto waar er al tientallen van staan bij de gemiddelde meubelboulevard.
En met die eisen kom je eigenlijk al uit op: fiscaal +/- 55k en het verschil met fiscaal +/- 70k is dan niet zo'n bizar groot gat zeker de combinatie met budget op consumenten catalogusprijs maakt dat er dan een heleboel mogelijk is (netto +/-€150 verschil voor m.i. veel meer auto).
Wat ik erg gemerkt heb is dat er een soort marktgat is ontstaan door de eerdere generatie long range EVs die wel die 450 WLTP halen (al dan niet met een bewust groter accupakket) en de nieuwere modellen die echt het afgelopen jaar uitgekomen zijn.
Waar die eerdere modellen zoals de Enyaq en de Ford Mustang Mach-E echt uitstekende auto's zijn, zijn deze wel weer ingehaald door de nieuwere modellen zoals een Hyundai IONIQ 5 een BMW i4 of de Volkswagen ID.7. Dan zijn er nog wat modellen die zo in de markt gezet zijn dat ze m.i. voor de leaserijders een beetje tussen wal en schip vallen zoals de Toyota bZ4X, Subaru Solterra, Lexus RZ 300e en ook de Nissan Ariya.
Ik denk dat het op het moment gewoon erg lastig kiezen is als je voor een wat langere termijn moet gaan leasen.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een ID.7 Tourer Pro S Business. Hagelnieuw model, ontzettend hoge WLTP, veel ruimte, comfort en de technische vernuftigheden die ik ook gewend was in mijn Skoda Octavia uit 2021.
Opties:
- Exterieur Pakket Plus (i.c.m. het zwarte panoramadak)
- Standaard 19" Hudson (ik vond de 20" optisch geen meerwaarde en het snijdt in de WLTP)
- Interieur Pakket Plus in donkergrijs met zwart
- Elektrisch uitklapbare trekhaak
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.