"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Het verschilt per LM gewoon best veel en kan ook maand tot maand nog een beetje schelen als er weer prijswijzigingen zijn (of zijn aangekondigd).Novadecasa schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:34:
Wat is jullie ervaring met de prijs die uit de Leaseplan calculator rolt online en de werkelijke maandprijs?
Is dit vergelijkbaar of ligt dit ruim onder de daadwerkelijke maandbedragen?
Bij mijn nieuwe werkgever zijn er 3 waardes: leasebudget max 915,- p/mnd , 40.000 km en 48 maanden.
Via leaseplan kom ik dan op diverse modellen die daarin zouden passen (Model Y, EQB), echter bij de contractonderhandelingen is duidelijk geworden dat dat soort auto's niet passen. Nu heb ik nog geen login van de leasemaatschappij maar ik weet wel dat het geen Leaseplan is.
Leasebudget: max 915 euro p/mnd
Kilometrage per jaar: 40.0000
Contractduur: 48 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: excl. brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: merk vrij
Overige afhankelijkheden: bij voorkeur elektrisch
Specifieke wensen: grote auto en premium merken
Uiteindelijke keuze:
Ik mocht zelf een LM kiezen en heb toen vrij enthousiast een stuk of 10 partijen (6 die al iemand binnen de club had en 4 nieuwe) aangeschreven.
Verschil is ca. 15% tussen de goedkoopste en duurste.
In mijn geval kon ik bij de duurste net een Model 3 met kleine accu krijgen en de goedkoopste kon binnen budget een Model 3 met grote accu leveren (fiscale waarde verschil ca. 8k…). Het is dus nogal random allemaal
Of tijdelijke kortingen.Smobbo schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 07:17:
[...]
Het verschilt per LM gewoon best veel en kan ook maand tot maand nog een beetje schelen als er weer prijswijzigingen zijn (of zijn aangekondigd).
In december 2023 was de EV6 hier bv. 12K "goedkoper" dan normaal wat een significant verschil maakte op de leaseprijs voor 48 maanden (1014,5 € voor de GT line met trekhaak, all in).
Ben blij dat je dit schrijft, ik dacht van de week: ben ik de enige die nu vastloopt. Exact wat je zegt, als je van Tesla naar Tesla gaat heb je nagenoeg hetzelfde. Over dat te traag laden als je op evdatabase kijkt dan zie je dat ook een model Y LR en een Enya 85 gemiddeld rond 125kw uitkomen. De gimmick dat een model Y LR met 250kw kan laden, dat is zo kortstondig, uiteindelijk is de duur in minuten nagenoeg gelijk. Die waarde heb ik losgelaten ik heb als minimale eis 135kw gekozen, met een groot accupakket kan je dit goed uitnutten.jaguarxj16 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:15:
Zelfde route en afwegingen hier. Vorige week ook in de Ford Explorer gezeten. Inderdaad een mooie auto. Maar voor ons als gezin met 3 kids vond ik de kofferbak net wat te krap. Afgelopen woensdag een Model y LR RWD in cherry red meegehad. In die kleur en dan met zwarte velgen oogt de auto mijn inziens een stuk mooier. Enige nadeel: ik rij nu een model 3 en dan voelt een y minder als ik rij iets nieuws… Ik hoop stiekem dat de juniper update er voor augustus is zodat ik in oktober iets nieuws rijd. Zie verder weinig alternatieven, Enyaq en EQB laden te traag, VW heb ik niks mee en Scenic net te klein. Enig alternatief is de EV5 maar die is nog niet leverbaar.
Y Laadtijd (46->368 km) 27 min | Laadvermogen (10-80%) 124 kW DC
Enyaq Laadtijd (45->360 km) 28 min | Laadvermogen (10-80%) 120 kW DC
Voor een Model Y LR met trekhaak en de kleur blauw ga ik 494euro netto per maand betalen en een eigen bijdrage van 108euro (in de 494opgenomen), echt een klap geld. Wij mogen niet shoppen bij LM's het is de J&T van Mossel portal en thats it. Als de auto boven de 50k is moeten we 5 leasetermijnen afkopen bij vertrek en alle eigen bijdrage over het aantal resterende maanden. Als ik deze model Y LR kies en ik vertrek binnen het eerste jaar is het +/- 5x 930euro=4650 en 60x 108euro=6480 = 11.130euro aan bruto boete. Dat voelt wel als een blok aan mijn been.
Als ik dan ook het mobiliteitsbudget bekijk, 1100bruto = 600netto + 494netto bijteling van de model Y= 1094euro om een prive auto te gaan rijden. Ik ga maar eens zoeken naar een auto op gaspedaal.nl om daar een financieel plaatje rond te maken. Een leuke octavia PHEV welke ik niet mag leasen, maar wel prive kan rijden, ook direct een oplossing voor het vouwwagen zomervakantie debacle. Als ik nu lease zit ik er 60 maanden aan vast, als ik nu kies voor mobiliteit kan ik per maand weer gaan leasen als het tegenvalt.
In de tussentijd komt misschien de Jupiter update voor de Model Y uit, nadeel voor mij dan is de AWD LR weer duurder is omdat de RWD LR er dan tussenuit valt. VW heb ik inderdaad ook niets mee, IONIQ 5 is niet te betalen voor mijn lease budget, en je moet een heel luxe model kiezen om standaard basis opties uit een model Y te krijgen. Enyaq is mooi, ik ben een skoda fan, alleen de levertijden en het dashboard wat tegen mijn knie aan komt houden mij tegen naast het magere trekgewicht voor zo'n grote auto 1000kg.
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 25-05-2024 08:04 ]
De Y RWD LR met trekhaak en standaard velgen. Ik heb af en toe ritten van 300 km dus de range is erg fijn.
Ik vind vooral de range die over is na een lange rit fijn
Heb naar alle merken gekeken en vind de prijs prestatie/opties onverslaanbaar. Prijs weegt hier redelijk zwaar. We rijden hier met zijn 4en en het geheugen voor de stoelen voor meerdere personen vind je nergens.
De 20” velgen pasten nog in het leasebudget, maar vind de prijs te hoog. Daarnaast gaan ze zeker een stoeprand pakken, dus daarom de 19” en zal ik zwarte covers er op doen.
[ Voor 17% gewijzigd door Tomas_ op 25-05-2024 10:46 ]
Die beleving zal wel in het embleem zitten (want “premium”) want verder zie ik het niet.Aghanim schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:09:
[...]
Dit vind ik persoonlijk dan weer de perfecte omschrijving van de Enyaq. Qua bang for buck zeer interessant maar voor mij vrijwel geen emotie of beleving. Ik snap de keuze voor de Y dan op zich nog wel beter qua prijs tov technologie en gadgets maar beide auto’s koop je denk ik niet als auto liefhebber.
Ben zelf naar de iX2 30 M-sport aan het kijken. Die is een stuk duurder en kleiner maar wel veel meer beleving vind ik. Blijft lastig om de rationele of emotionele afweging te maken.
Wat is een autoliefhebber en wat is beleving? Is toch ook allemaal subjectief? Ik ben ook heel wat jaren in de "premium" marketing praat getrapt. Nu content met Tesla's. Wellicht ook kwestie van leeftijd. (Inmiddels 45) Andere zaken spelen dan ook mee. Ruimte voor de kids bijvoorbeeld. En heb inmiddels een "hekel" aan premium merken gekregen. Voor elk knopje mag je de knip trekken en de techniek is bij veel modellen maar mwoah tov "b-merken" als Kia/Tesla etc. De lease Audi's waren na een paar weken gewoon weer een auto. De Model 3, en inmiddels de Model Y, blijven leuk.Aghanim schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:09:
[...]
Dit vind ik persoonlijk dan weer de perfecte omschrijving van de Enyaq. Qua bang for buck zeer interessant maar voor mij vrijwel geen emotie of beleving. Ik snap de keuze voor de Y dan op zich nog wel beter qua prijs tov technologie en gadgets maar beide auto’s koop je denk ik niet als auto liefhebber.
Ben zelf naar de iX2 30 M-sport aan het kijken. Die is een stuk duurder en kleiner maar wel veel meer beleving vind ik. Blijft lastig om de rationele of emotionele afweging te maken.
Elke dag zit ik met een smile in mijn Y Performance als ik de PKs even aanspreek. Beetje vergelijkbare iX1 zit op 65k. En hetgeen dat me toch de grootste smile geeft (het vermogen) mis ik dan ook nog. Zeker; de BMW is mooier en verfijnder op bepaalde vlakken. Ik vervloek de Tesla soms ook. Geen USS, geen regensensor. Ben zeker geen fanboy. Qua techniek, OTA/API/APP is een Tesla echter verder. Ik vind het de moderne Skoda van de BEVs. Veel voor weinig. Persoonlijk vind ik de premium merken dan gewoon te weinig beiden voor de prijs die ze vragen. Allemaal keuzes uiteindelijk. Iedereen met een "b-merk" wegzetten als geen autoliefhebber gaat mij echter wat ver.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Het is inderdaad heel erg subjectief. Voor mij is ‘beleving’ dat ik iedere keer dat ik weer in mijn auto stap blij ben dat ik deze auto heb. Als ik dat niet zou hebben had ik namelijk net zo goed de meest goedkope auto kunnen nemen die aan mijn praktische eisen voldoet. Voor mij zit dat in een sportief uiterlijk, bovengemiddeld vermogen en de afwerking binnenin. @D.deJong ziet blijkbaar geen verschil tussen een Enyaq en een BMW maar ik krijg toch echt een andere indruk van de kwaliteit van materialen, afwerking en sportief uiterlijk.Inspired schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:00:
[...]
Wat is een autoliefhebber en wat is beleving? Is toch ook allemaal subjectief? Ik ben ook heel wat jaren in de "premium" marketing praat getrapt. Nu content met Tesla's. Wellicht ook kwestie van leeftijd. (Inmiddels 45) Andere zaken spelen dan ook mee. Ruimte voor de kids bijvoorbeeld. En heb inmiddels een "hekel" aan premium merken gekregen. Voor elk knopje mag je de knip trekken en de techniek is bij veel modellen maar mwoah tov "b-merken" als Kia/Tesla etc. De lease Audi's waren na een paar weken gewoon weer een auto. De Model 3, en inmiddels de Model Y, blijven leuk.
Elke dag zit ik met een smile in mijn Y Performance als ik de PKs even aanspreek. Beetje vergelijkbare iX1 zit op 65k. En hetgeen dat me toch de grootste smile geeft (het vermogen) mis ik dan ook nog. Zeker; de BMW is mooier en verfijnder op bepaalde vlakken. Ik vervloek de Tesla soms ook. Geen USS, geen regensensor. Ben zeker geen fanboy. Qua techniek, OTA/API/APP is een Tesla echter verder. Ik vind het de moderne Skoda van de BEVs. Veel voor weinig. Persoonlijk vind ik de premium merken dan gewoon te weinig beiden voor de prijs die ze vragen. Allemaal keuzes uiteindelijk. Iedereen met een "b-merk" wegzetten als geen autoliefhebber gaat mij echter wat ver.
Dat je schandalig veel meer betaalt bij o.a. BMW is helemaal waar en een lastige keuze of je het waard vindt. Mijn stelling is wel dat ik hard genoeg werk om de uren die ik in de auto doorbreng zo fijn mogelijk mag laten zijn. Als dat bijvoorbeeld 80€ netto per maand meer kost vind ik dat het wel waard. Ik heb 1x eerder die 80€ bespaard en 4 jaar met spijt rondgereden. Dat is ook zonde.
Maar om eerlijk te zijn denk ik dat een iX2 ook veel te duur wordt. Het is namelijk niet alleen de uitvoering en aankleding maar ook het vermogen wat pas vanaf de 30 een beetje in de buurt komt van mijn Polestar 2. En dan zit je inderdaad richting de 65K. Ter vergelijk is een BMW 1.20 met M sport pro uitvoering ook al 55k

Overigens had ik niet de indruk dat ik iedereen met een B-merk als ‘geen autoliefhebber’ heb weggezet. Dat was in elk geval niet de bedoeling. Wel zie ik een trend in dit topic naar ‘veel voor weinig’. Eigenlijk heeft het weinig zin om de template voor een nieuwe auto in te vullen want als je 2 pagina’s terug leest heb je al 8x hetzelfde advies gelezen: Enyaq/EV6/M3/MY/Mach-E/Chinees/ID en af en toe een Ioniq5. Dat zijn stuk voor stuk goede maar ook verstandige keuzes. Ik word niet per se warm van ‘verstandig’ vandaar mijn opmerking. Waarbij ik een Performance versie van Tesla dan juist wel een voorbeeld vind van kiezen voor ‘beleving’.
Kijk voor de grap ook eens naar een Mercedes EQB. Die zijn in de lease best wel netjes geprijst (zolang je niet voor het AMG-Line pakket gaat) én hebben een redelijk hoog trekgewicht bij een goede actieradiusArno schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:52:
[...]
Anderhalve ton ongeveer. De EX30 snapt dat met de extended range uitvoering.
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 25-05-2024 15:17 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
- Ford Mustang Mach-E
- Nissan Ariya
- Kia EV6
De Nissan Ariya wilde ik niet gelijk afstrepen van mijn lijstje zonder die in ieder geval wat tijd te gunnen. Het is een heel degelijke auto, maar gewoon net te degelijk en te burgerlijk. Lane Assist was ronduit slecht voor een auto in '24.
De Kia EV6 heb ik gereden en ik kon niet prettig zitten voor langere ritten. De houding blijft mij in die auto te actief. De middenarmsteun kan ik met mijn lengte (1,76) eigenlijk niet gebruiken behalve als ik het stuur met twee vingers wil vasthouden (met rechts dan). Verder is deze wagen in het echt veel mooier dan op de foto's. Jammer dat ik in de EV6 mijn zit niet kan vinden. Zeer weinig hoofdruimte achterin.
# | Auto | Plus | Min | Conclusie | Fiscaal |
---|---|---|---|---|---|
1. | Lexus RZ 300e President Line | Prachtig in alle opzichten en zeer luxe | WLTP is matig bij hogere pakketen, Lexus haar keuze voor de accupakketen is niet interessant voor leaserijders* | Ik wil deze rijden, maar het is niet de meest veilige keuze | € 67.330 |
2. | Skoda Enyaq Coupé Sportline | Wederom mooie auto die ik weinig zie, compleet te maken en betaalbaar | Skoda info/systemen zijn matig, rijbeleving is hoog en rijsystemen zijn vergelijkbaar of beter dan nu, Volkswagen Group vind ik een nadeel | In het rood een auto die ik zelden zie en zal mij er niet in vervelen | € 56.445 |
3. | Audi Q4 Sportback S edition 45 | Rijdt prima, kan minimal dezelfde rijbeleving verwachten als met de Skoda | Duur 'premium' | Meerprijs t.o.v. Enyaq vind ik de Audi het niet waard zijn | € 71.290 |
4. | Ford Mustang Mach-E Premium | Hoge prijs/kwaliteit, hoog trekgewicht | Lane assist lijkt minder te zijn | Hoge prijs/kwaliteit maakt dit interessant | € 57.050 |
5. | Hyundai IONIQ 5 Lounge | Van binnen en buiten erg mooi en doet precies wat ik ver van verwacht, dikke plus voor de EV-infra | Van dit model rijden er al best veel rond wat ik toch een kleine min vind | Nog een serieuze kanshebber als ik geen VW Group wil rijden | € 62.195 |
*Lexus kiest voor het reserveren van een deel v.d. accupack voor langere garantie op acculevensduur wat interessant is als je 'm koopt en er 10 jaar mee wilt gaan rijden. In de lease is dat niet zo interessant zeker omdat Lexus in NL gewoon niet super courant is en de restwaarde geen zekerheid is.
Rationeel moet ik de Q4 wegstrepen en de RZ 300e past alleen in de >450 WLTP-eis als ik voor een EXECUTIVE LINE zou gaan want de LUXURY LINE en de PRESIDENT LINE hebben 20" velgen samen met de dakrails (2 km WLTP
Dan wordt neig ik nu naar RZ 300e indien werkgever akkoord zou gaan, indien niet akkoord een Enyaq of een Mustang Mach-E.
Edit:
* True zucht
Ik zie nu ook de ID7 voorbij komen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
ID.7 Tourer kan zeker een optie zijn. Herken je ervaring met de Mach-E wel van mijn proefrit. Die lane assist van Ford is niet de beste inderdaad. Had hiervoor een Focus station en dat zwalkte helemaal van lijn naar lijn dus nooit gebruikt. Maar om een auto ervoor te laten staan...True schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:30:
Ik heb om mijn lijstje: True in "Keuze leaseauto - Deel 6" wat verder aan te vullen nog drie proefritten gedaan:Die Mach-E rijdt echt lekker, ik kan er goed in zitten en hij lijkt goed voor elkaar te zijn. Nadeel is dat ik de lane assist systemen wat minder vond t.o.v. mijn huidige Octavia '21. Wellicht dat ik dat nog eens ga navragen in het Mach-E topic.
- Ford Mustang Mach-E
- Nissan Ariya
- Kia EV6
De Nissan Ariya wilde ik niet gelijk afstrepen van mijn lijstje zonder die in ieder geval wat tijd te gunnen. Het is een heel degelijke auto, maar gewoon net te degelijk en te burgerlijk. Lane Assist was ronduit slecht voor een auto in '24.
De Kia EV6 heb ik gereden en ik kon niet prettig zitten voor langere ritten. De houding blijft mij in die auto te actief. De middenarmsteun kan ik met mijn lengte (1,76) eigenlijk niet gebruiken behalve als ik het stuur met twee vingers wil vasthouden (met rechts dan). Verder is deze wagen in het echt veel mooier dan op de foto's. Jammer dat ik in de EV6 mijn zit niet kan vinden. Zeer weinig hoofdruimte achterin.
# Auto Plus Min Conclusie Fiscaal 1. Lexus RZ 300e President Line Prachtig in alle opzichten en zeer luxe WLTP is matig bij hogere pakketen, Lexus haar keuze voor de accupakketen is niet interessant voor leaserijders* Ik wil deze rijden, maar het is niet de meest veilige keuze € 67.330 2. Skoda Enyaq Coupé Sportline Wederom mooie auto die ik weinig zie, compleet te maken en betaalbaar Skoda info/systemen zijn matig, rijbeleving is hoog en rijsystemen zijn vergelijkbaar of beter dan nu, Volkswagen Group vind ik een nadeel In het rood een auto die ik zelden zie en zal mij er niet in vervelen € 56.445 3. Audi Q4 Sportback S edition 45 Rijdt prima, kan minimal dezelfde rijbeleving verwachten als met de Skoda Duur 'premium' Meerprijs t.o.v. Enyaq vind ik de Audi het niet waard zijn € 71.290 4. Ford Mustang Mach-E Premium Hoge prijs/kwaliteit, hoog trekgewicht Lane assist lijkt minder te zijn Hoge prijs/kwaliteit maakt dit interessant € 57.050 5. Hyundai IONIQ 5 Lounge Van binnen en buiten erg mooi en doet precies wat ik ver van verwacht, dikke plus voor de EV-infra Van dit model rijden er al best veel rond wat ik toch een kleine min vind Nog een serieuze kanshebber als ik geen VW Group wil rijden € 62.195
*Lexus kiest voor het reserveren van een deel v.d. accupack voor langere garantie op acculevensduur wat interessant is als je 'm koopt en er 10 jaar mee wilt gaan rijden. In de lease is dat niet zo interessant zeker omdat Lexus in NL gewoon niet super courant is en de restwaarde geen zekerheid is.
Rationeel moet ik de Q4 wegstrepen en de RZ 300e past alleen in de >450 WLTP-eis als ik voor een EXECUTIVE LINE zou gaan want de LUXURY LINE en de PRESIDENT LINE hebben 20" velgen samen met de dakrails (2 km WLTP) gaan ze ten koste van de range. Ongetwijfeld wil een dealer mij wel een President Line leveren met 18" velgen, maar dan moet mijn WG dat wel accepteren. En dan nog zit ik met een auto die op specs toch wel de minste range heeft. En als mijn WG daar niet in meegaat ga ik balen van de opties die ik mis in een executive line terwijl ik nog steeds zit met de 476 WLTP. Voor de ervaren EV-rijders hier, kijkend naar: https://ev-database.org/car/1677/Lexus-RZ-450e wat zeggen jullie over de 'Real Range Estimation' en de 'Fast Charging (10 -> 80%)' t.o.v. wat jullie rijden? De 300e zal dan nog wel net iets zuiniger zijn, maar dat is volgens specs ook maar 10%.
Dan wordt neig ik nu naar RZ 300e indien werkgever akkoord zou gaan, indien niet akkoord een Enyaq of een Mustang Mach-E.
Edit:
* True zucht
Ik zie nu ook de ID7 voorbij komen.
Voordeel van de Mach-E tov de Enyaq is wel de levertijd denk ik, alhoewel de Coupé wellicht sneller geleverd wordt dan de reguliere met volgens mij de huidige leveringsissues.
Zou VAG er iig niet om weg doen.
En kleinere velgen ivm wltp: zal best kunnen, kost je een set velgen meerprijs (reken 2,5k) en dus extra leasebedrag. Auto's komen in vaste configuratie uit de fabriek, wijzigingen zijn gewoon extra. En dealer heeft echt geen setje reserve liggen, want zie voorgaande. Zoiets kon 10 jaar terug nog wel eens ooit, maar tegenwoordig vrijwel helemaal niet meer. Maar je kunt het vragen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Mijn '21 Octavia heeft nog vrij recent wat fixes gehad (toen de halve VAG-fleet tripte op diverse storingen ..) Maar de proefrit in de Enyaq was qua menu's gewoon sluggish wat overeenkomt met mijn ervaring van VAG-wagens. En ik lurk in het Enyaq topic en daar is updates, menu's en infotainment gewoon een iteratief klaag-procesThe Eagle schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:50:
@True je tijd nu een Octavia 21 en als je geen software updates hebt gehad is die head unit idd wat buggy. Maar sindsdien veel in verbeterd
Zou VAG er iig niet om weg doen.
En kleinere velgen ivm wltp: zal best kunnen, kost je een set velgen meerprijs (reken 2,5k) en dus extra leasebedrag. Auto's komen in vaste configuratie uit de fabriek, wijzigingen zijn gewoon extra. En dealer heeft echt geen setje reserve liggen, want zie voorgaande. Zoiets kon 10 jaar terug nog wel eens ooit, maar tegenwoordig vrijwel helemaal niet meer. Maar je kunt het vragen
Maar die ID.7 (die ik eerder compleet gemist had ..) is wel gewoon de Octavia+ in EV variant, daar kan ik niet omheen.
Ik heb al een dealer gevonden die eventueel een Lexus RZ 300e wil leveren en dan de 20" velgen wil vervangen voor de 18" zodat die dus weer een WLTP krijgt boven die 450 eis. Kosten zijn zo'n 2.500€, maar gezien ik een normbedrag consumenten prijs heb en mijn WG de auto's koopt is dat gewoon mogelijk zonder dat ik dat ga voelen. Op die manier laat ik ook door de dealer voor aflevering een USB-C kabeltje trekken tot naast de spiegel voor een dashcam voor een paar honderd euro. Die flexibiliteit heb ik, de andere kant van de medaille is dat ik niets heb aan hoge restwaarde van de premium merken wat je met een full oper. lease wel merkt.
Oh die valt eigenlijk niet eens heel er tegen in de leaseWill_M schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:15:
[...]
Kijk voor de grap ook eens naar een Mercedes EQB. Die zijn in de lease best wel netjes geprijst (zolang je niet voor het AMG-Line pakket gaat) én hebben een redelijk hoog trekgewicht bij een goede actieradius
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Tsja, als je baas de auto koopt of financial lease zijn er natuurlijk andere krachten in het spel. Das bottom line gewoon een zakelijke lening op een auto voor een medewerkerTrue schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:57:
[...]
Mijn '21 Octavia heeft nog vrij recent wat fixes gehad (toen de halve VAG-fleet tripte op diverse storingen ..) Maar de proefrit in de Enyaq was qua menu's gewoon sluggish wat overeenkomt met mijn ervaring van VAG-wagens. En ik lurk in het Enyaq topic en daar is updates, menu's en infotainment gewoon een iteratief klaag-procesVAG heeft bij mij gewoon niet zo'n bijster goed trackrecord.
Maar die ID.7 (die ik eerder compleet gemist had ..) is wel gewoon de Octavia+ in EV variant, daar kan ik niet omheen.
Ik heb al een dealer gevonden die eventueel een Lexus RZ 300e wil leveren en dan de 20" velgen wil vervangen voor de 18" zodat die dus weer een WLTP krijgt boven die 450 eis. Kosten zijn zo'n 2.500€, maar gezien ik een normbedrag consumenten prijs heb en mijn WG de auto's koopt is dat gewoon mogelijk zonder dat ik dat ga voelen. Op die manier laat ik ook door de dealer voor aflevering een USB-C kabeltje trekken tot naast de spiegel voor een dashcam voor een paar honderd euro. Die flexibiliteit heb ik, de andere kant van de medaille is dat ik niets heb aan hoge restwaarde van de premium merken wat je met een full oper. lease wel merkt.
ID.7 is overigens de vervanger van de Passat, wordt ook zo in de markt gezet. Staat dus in principe naast de Superb, niet naast de Octavia.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik, en ik heb uiteindelijk ook een ariya 87 kwh gekozen voor de lease. Bevalt tot nu toe erg goed, komend van een Tesla M3 uit 2019.ragged schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:14:
Heeft er al een leaserijder gekeken naar de Nissan Ariya ?
Ik heb nu ineens de optie voor een Ariya E-4orce namelijk.
Overigens mee eens (met wat ik hier lees) dat de lane assist / pro pilot droevig is.
[ Voor 10% gewijzigd door sahinasappelsap op 03-06-2024 07:23 ]
Om even de stemming in dit topic te pijlen: Zijn er leaserijders die zo'n optie zouden overwegen (langer doorrijden) ?
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Nieuwe contracten zijn 4j/30k per jaar, en zolang je niet veel kms maakt, lijk je zonder al te veel problemen er nog een jaartje eraan vast te kunnen knopen.
Ondertussen hier nog steeds aan het rekenen, zitten en afstemmen met thuisfront. Explorer EV bij de Ford dealer gezien, best wel value fot money, bagage ruimte vond ik toch wat tegenvallen. Kuga leek ruimer, terwijl die in liters krapper is. Zal ook wel optisch zijn.
Resterende lijst:
- Ford Explorer EV
- Ford Kuga PHEV
- Volvo EX40
- Volvo V60 PHEV
- Skoda SuperB PHEV
- Skoda Kodiaq PHEV
"Mekker, blaat"
Bang/buck is de Explorer EV inderdaad uitstekend in dit lijstje, heb je het fiscaal al eens doorgerekend? Die V60, SuperB en Kodiaq's zijn in verhouding behoorlijk duur als je ook een Explorer EV in het lijstje hebt.djidee schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:27:
Mijn shortlease Focus (2jr) gaat uiteindelijk er 5 jaar op krijgen. Staat nu op 145k.
Nieuwe contracten zijn 4j/30k per jaar, en zolang je niet veel kms maakt, lijk je zonder al te veel problemen er nog een jaartje eraan vast te kunnen knopen.
Ondertussen hier nog steeds aan het rekenen, zitten en afstemmen met thuisfront. Explorer EV bij de Ford dealer gezien, best wel value fot money, bagage ruimte vond ik toch wat tegenvallen. Kuga leek ruimer, terwijl die in liters krapper is. Zal ook wel optisch zijn.
Resterende lijst:
- Ford Explorer EV
- Ford Kuga PHEV
- Volvo EX40
- Volvo V60 PHEV
- Skoda SuperB PHEV
- Skoda Kodiaq PHEV
Uitkomst excelletje (netto), maar die moet ik nog secuur bij langs lopen (zeker als hij onder norm gaat, of eigen bijdrage dan goed mee gaat icm bijtelling)...
En soms komen de leasemaatschappijen met toch wel fors afwijkende bedragen terug dan de online calculatie als je een dealer offerte instuurt.
En de nu weer dalende benzineprijs doet soms ook weer een 10,- per maand verdwijnen....
Maar vergeleken met huidig blijft het slikken

:fill(white):strip_exif()/f/image/fkCl5SuBCHqmIe06rud5yqul.png?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door djidee op 05-06-2024 00:24 ]
"Mekker, blaat"
22% is toch hoog waarom zou je die doorrijden? Bij lease is het juist leuk wat nieuws te rijden? Alhoewel ik wel impressed ben door de huidige maandelijkse prijzen.D_Jeff schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:09:
Sinds dit jaar is het bij een aantal LM's mogelijk om het contract naar 6 jaar te verlengen. Voor wie al die tijd een 22% bijtelling heeft gehad, kan dat een interessante optie zijn.
Om even de stemming in dit topic te pijlen: Zijn er leaserijders die zo'n optie zouden overwegen (langer doorrijden) ?
Ik werk bij een werkgever die alleen EV toestaat, nou ja brandstof kan wel maar die prijzen zijn bevroren in 2020…daar kan je zelf wel conclusies aan verbinden.
Ik heb gisteren een Model Y blauw gekozen, trekhaak voor de vouwwagen/caravan 60mnd. Ik denk dat ik hem zou verlengen omdat het een 16% auto is. Onze mobiliteitsregeling is best aardig waardoor ik hem wellicht eerder privé overneem dan verleng. Nu een M3 2019 dat is allemaal net te krap/laag en een klein accu, die neem ik niet over.
[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 05-06-2024 07:05 ]
Ik zou dat niet doen. Ik heb nu 16% bijtelling en die loopt maximaal 5 jaar. Na 5 jaar ga je 22% bijtelling betalen. Dan wordt het ineens een stuk duurder en is het interessant om voor een andere auto te gaan kijken.D_Jeff schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:09:
Sinds dit jaar is het bij een aantal LM's mogelijk om het contract naar 6 jaar te verlengen. Voor wie al die tijd een 22% bijtelling heeft gehad, kan dat een interessante optie zijn.
Je krijgt namelijk 5 jaar lang 'korting' van de overheid, maar daarna vervalt dat en dat kan ook niet langer dan 5 jaar, 60 maanden is het maximum.
Heb ik gedaan. Rij nu bijna 6 jaar in een 3008 en mag hem geen 7de jaar verlengen. LM vind de auto nu te oud en teveel km (192.000)D_Jeff schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:09:
Dus in augustus gaat hij weg.
Na deze ga je waarschijnlijk sowieso 22% betalen.Sonicfreak schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:17:
[...]
Ik zou dat niet doen. Ik heb nu 16% bijtelling en die loopt maximaal 5 jaar. Na 5 jaar ga je 22% bijtelling betalen. Dan wordt het ineens een stuk duurder en is het interessant om voor een andere auto te gaan kijken.
Je krijgt namelijk 5 jaar lang 'korting' van de overheid, maar daarna vervalt dat en dat kan ook niet langer dan 5 jaar, 60 maanden is het maximum.
Ja, je bedoelt dat de bijtelling straks voor EV's ook naar 22% gaat. Dat is mij bekend.Inspired schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:24:
[...]
Na deze ga je waarschijnlijk sowieso 22% betalen.
Ik zou persoonlijk na 5 jaar niet verlengen. Na 5 jaar wil ik ook wel weer eens iets nieuws.
En tegen die tijd zijn er misschien wel goedkopere EV's op de markt waardoor het niet interessant is om de huidige te verlengen. In 5 jaar tijd kan een heleboel gebeuren.
Ik ook hoor. Vind 4 jaar lang zat. Al denk ik dat dit mijn laatste leaseauto gaat zijn.Sonicfreak schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:33:
[...]
Ja, je bedoelt dat de bijtelling straks voor EV's ook naar 22% gaat. Dat is mij bekend.
Ik zou persoonlijk na 5 jaar niet verlengen. Na 5 jaar wil ik ook wel weer eens iets nieuws.
En tegen die tijd zijn er misschien wel goedkopere EV's op de markt waardoor het niet interessant is om de huidige te verlengen. In 5 jaar tijd kan een heleboel gebeuren.
ik niet, maar dat ligt meer aan de autoD_Jeff schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:09:
Heb nu een MB A klasse sedan die ik moest overnemen van mijn voorganger , auto rijdt heerlijk maar is veel te klein met 3 kinderen.
Nu nog een hybride auto met een tankinhoud van 52L en trekgewicht van 1650kg.
EV + Caravan nog niet overtuigd, dat zou een reden kunnen zijn om te verlengen.
Er zijn collega's die nu nog in een diesel rijden, die een jaar hebben verlengd.
Mijn contract loopt nog aantal jaar, er kan in tussentijd veel gebeuren in EV land. En misschien ook wel in onze caravan behoefte :-)
Ik ben wel even nieuwsgierig naar je beweegredenen om geen leaseauto meer te nemen.Inspired schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:34:
[...]
Ik ook hoor. Vind 4 jaar lang zat. Al denk ik dat dit mijn laatste leaseauto gaat zijn.
Ga steeds minder rijden en we hebben een goede mobiliteitsregeling dus kan eigenlijk beter zelf wat kopen zo langzamerhand.Sonicfreak schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:27:
[...]
Ik ben wel even nieuwsgierig naar je beweegredenen om geen leaseauto meer te nemen.
Hangt van de omstandigheden af.Inspired schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:34:
[...]
Ik ook hoor. Vind 4 jaar lang zat. Al denk ik dat dit mijn laatste leaseauto gaat zijn.
Doorsnee lease is hier ook 48 maanden en max. te verlengen tot 60 maanden.
Maar je hebt hier pas toegang tot de databank voor kiezen nieuwe lease 6 maanden voor afloop lopende lease. Tegenwoordig slaagt men er niet altijd meer in tussen daadwerkelijk tekenen offerte en afloop lease de nieuwe te leveren. De levertijd van onze huidige was bv. al 11 maanden (in 2019).
De levertijd na ondertekenen offerte van de opvolger (eind december 2023) bedroeg toen tussen de 5 en 7 maanden. Effectieve datum ontvangen voor 31/8, dan bijgesteld naar 31/5. Op 31/5 niets meer gehoord.
Enige reden dat de huidig lease met 12 maanden werd verlengd.
Ben er vrij zeker van dat dit onze laaste leaseauto gaat zijn. Of het onze laatste auto gaat zijn dat zullen we in 2028 wel zien.
Reden FIR(E)/thuiswerk/FIP.
Ja leuk he, het verschil met "oudere" lease auto's. Ik rijd nu een 4% Tesla Model 3 van 60K (op m'n eigen zaak) en ga niet meer opnieuw operational leasen, maar financial straks. Toen ik dat ging doorrekenen (60-70k op 22%) deed het ook wel een beetje pijn hahadjidee schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 00:22:
Klopt. Radius / ruimte en icm vouwwagentje zit nog in het hoofd. Rationeel (puur financieel) is de Explorer EV (en dan calculeer ik al met de premium long range en nagenoeg full options) erg netjes.
Uitkomst excelletje (netto), maar die moet ik nog secuur bij langs lopen (zeker als hij onder norm gaat, of eigen bijdrage dan goed mee gaat icm bijtelling)...
En soms komen de leasemaatschappijen met toch wel fors afwijkende bedragen terug dan de online calculatie als je een dealer offerte instuurt.
En de nu weer dalende benzineprijs doet soms ook weer een 10,- per maand verdwijnen....![]()
Maar vergeleken met huidig blijft het slikken![]()
[Afbeelding]
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Dit is helemaal niet meer van toepassing. Elke auto vanaf 1 januari 2017 krijgt max 22%.Will_M schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:40:
AFAIK is langer dan 5 jaar rijden met een (zakelijke) leasewagen totaal niet interessant voor de berijder doordat de fyscus ná 60 maanden de bijtelling op 25% zet, ongeächt de waarde welke daar aan vooraf ging.
Fiscus Sais No ......Inspired schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:45:
[...]
Dit is helemaal niet meer van toepassing. Elke auto vanaf 1 januari 2017 krijgt max 22%.
Al is het maximum tarief inderdaad wel naar 22% gezet in plaats van 25% en maakt het voor ICE auto's dus (voorlopig) even niets meer uit.
Nou is m'n werkgever al sinds 2020 van mening dat we alleen nog maar 100% EV's mogen rijden en dus maakt het voor mij nu niets meer uit maar ik hád m'n huidige MY20 VW Tiguan belastingtechnnisch gezien dus ook nog wel wat langer door willen en kunnen blijven rijden.
De VW ID.3 welke nu voor me in bestelling staat gaat me, bij levering in 2024, over de eerste 30K nog 16% bijtelling kosten en voor de overige 21K de volledige 22%
[ Voor 39% gewijzigd door Will_M op 05-06-2024 11:33 ]
Ik zie daar nergens 25% staan. Jij wel?Will_M schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:48:
[...]
Fiscus Sais No ......
Als is het maximum tarief inderdaad wel naar 22% gezet in plaats van 25% en maakt het voor ICE auto's dus (voorlopig) even niets meer uit.
Nou is m'n werkgever al sinds 2020 van mening dat we alleen nog maar 100% EV's mogen rijden en dus maakt het voor mij nu niets meer uit maar ik hád m'n huidige MY20 VW Tiguan belastingtechnnisch gezien dus ook nog wel wat langer door willen en kunnen blijven rijden.
De VW ID.3 welke nu voor me in bestelling staat gaat me, bij levering in 2024, over de eerste 30K nog 16% bijtelling kosten en voor de overige 21K de volledige 22%
Lees je ook verder dan alléén de link?
Ja, en ik zie nergens een tarief van 25% staan. Maar goed. Prima.
Dit is imho dus gewoon onwaar voor auto's die na 1-1-2017 op kenteken gezet zijn omdat die max tarief van 22% hebben. Vanaf 2026 gaat alles sowieso naar 22% dus ik zou prima mijn auto uit 2023 kunnen verlengen tzt. Qua bijtelling veranderd er niks omdat alles dan 22% krijgt.AFAIK is langer dan 5 jaar rijden met een (zakelijke) leasewagen totaal niet interessant voor de berijder doordat de fiscus ná 60 maanden de bijtelling op 25% zet, ongeächt de waarde welke daar aan vooraf ging.
[ Voor 52% gewijzigd door Inspired op 05-06-2024 11:26 ]
Is dat zo? Ik meen dat je het dan geldende leasetarief gaat betalen. Dus als voorbeeld een BEV met 1e toelating in 2019 is:Will_M schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:40:
AFAIK is langer dan 5 jaar rijden met een (zakelijke) leasewagen totaal niet interessant voor de berijder doordat de fiscus ná 60 maanden de bijtelling op 25% zet, ongeächt de waarde welke daar aan vooraf ging.
4% voor het deel van de catalogusprijs tot en met € 50.000
22% voor het deel van de catalogusprijs boven € 50.000
Maar na 5 jaar is het zesde jaar (dus 2024) met de 2024 regels:
16% voor het deel van de catalogusprijs tot en met € 30.000
22% voor het deel van de catalogusprijs boven € 30.000
Dit maakt doorrijden met een EV minder interessant dan iets nieuws uitkiezen behalve als je niet per se een nieuwe wilt en de hogere bijtelling wel acceptabel vindt.
Voor auto's met CO2-uitstoot (lees, benzine, diesel of hybride) is het al meer dan vijf jaar 22% en dus dat zesde jaar 22% is niet duurder dan het al is. Daarbij komt dat een vergelijkbaar model duurder geworden is door de inflatie én de leaseprijzen omhoog gegaan zijn waardoor het niet volledig onrealistisch is dat dezelfde auto niet meer in het budget past.
Reden genoeg om dus nog een jaartje door te rijden.
Even opgezocht:
Dit staat ook in: Handboek Loonheffingen 2024 - Versie april, 1e uitgave
23.3.3 Bijtelling privégebruik auto: percentages en uitgangspunten
Je zult dus het huidige kortingspercentage moeten toepassen als HR zijnde zoals ik hierboven al beschreef.Het percentage dat van toepassing is, past u toe op de grondslag voor de waarde van het privégebruik auto (zie paragraaf 23.3.2). Per loontijdvak telt u vervolgens een tijdsevenredig deel van de waarde van het privégebruik auto bij het loon van uw werknemer. Mag u in de loop van het kalenderjaar het kortingspercentage niet langer gebruiken, dan past u tot dat moment het kortingspercentage toe en daarna het algemene percentage. U maakt dus 2 berekeningen om te bepalen wat u elk loontijdvak bij moet tellen (zie voorbeeld 1 hierna).
Edit: beetje spuit 11, maar wel net iets meer info dan de posters voor mij mét quote en verwijzing.
Dat schijnt dus inderdaad niet meer zo te zijn, vandaar ook dat ik m'n initiële post daarover ook bewust begon met 'AFAIK' ...
Daarna nog een reactie met een aanvulling daarop gemaakt, maar die schijn voor sommige mensen ook niet helemaal duidelijk te zijn, hé @Inspired
Will_M schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:28:
[...]
Dat schijnt dus inderdaad niet meer zo te zijn, vandaar ook dat ik m'n initiële post daarover ook bewust begon met 'AFAIK' ...
Daarna nog een reactie met een aanvulling daarop gemaakt, maar die schijn voor sommige mensen ook niet helemaal duidelijk te zijn, hé @Inspired
Je hebt nog steeds NIET gelezen wat er in MIJN tekst staat, hè?Inspired schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:30:
[...]
Jij blijft vasthouden aan 25% terwijl dat gewoon onjuist is. En dan lees ik niet goed. Prima.
Al is het maximum tarief inderdaad wel naar 22% gezet in plaats van 25% en maakt het voor ICE auto's dus (voorlopig) even niets meer uit.
Moet je niet aankomen met fiscus sais no en dat ik niet verder zou lezen dan de link. Mijn posts kloppen gewoon. Het is al jaren geen 25% meer.Will_M schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:33:
[...]
Je hebt nog steeds NIET gelezen wat er in MIJN tekst staat, hè?
[...]
Ik wens jou ook een prettige dag én veel succesInspired schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:35:
[...]
Moet je niet aankomen met fiscus sais no en dat ik niet verder zou lezen dan de link. Mijn posts kloppen gewoon. Het is al jaren geen 25% meer.
Heb je mijn post gelezen? De quote van het belastingdienst loonheffing handboek én de letterlijke tekst?Will_M schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:28:
[...]

edit: ik denk dat je met je schijnt verwijst naar je eigen foute aanname en niet naar het feit dat je mijn post betwist.
[ Voor 11% gewijzigd door True op 05-06-2024 11:46 ]
Ik lees vooral dit: ''Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden.''Will_M schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:48:
[...]
Fiscus Sais No ......
Na 60 maanden val je onder het percentage wat op dat moment geldt. Ben je recent een nieuwe auto gaan rijden is dat momenteel dus onzeker na die periode.
Ik heb zelf ooit een jaar verlengd. Reed toen een 308sw diesel, die was super zuinig en met 14% bijtelling kostte die iets van 118 euro netto / maand. Die tijden zijn voorbij.

Voor elektrische auto's is nog wel een korting, je kijkt dan voor het betreffende jaar waarover je de bijtelling moet betalen naar wat er dat jaar in de wet staat. Als je bijv. op dit moment een elektrische auto hebt uit 2018, waarvan de 60-maandstermijn waarop bijtelling vast staat is verstreken, heb je nog wel een korting van 6% over de eerste € 30.000. Oftewel over de eerste € 30.000 van de grondslag is de bijtelling dan 16% en over het meerdere is de bijtelling dan 22%. Als je dezelfde auto in 2025 nog ter beschikking hebt, wijzigt de bijtelling voor dat jaar dus ook.
Overigens, als ik zie wat de prijzen zijn van ICE auto's, is een doorsnee vergelijkbare BEV qua fiscale waarde (en dus ook bijtelling) niet echt duurder meer...
[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 05-06-2024 12:31 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
Laatste paar posts zouden daar beter gevoerd kunnen worden. Dank!
Heb in dezelfde hoek gezeten na 20 jaar diverse VAG modellen.stormfly schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:52:
Owh wat lastig ;-) Ik zal de post compact proberen te houden, omdat ik zelf lange posts ook nooit doorlees;-)
FordExplorer gezeten bij de roadshow, mooie auto precies goed qua maar neigt naar krap. Standaard stoelen fijn, interieur fijn etc. Nadeel: nog niemand heeft een rijdende variant waargenomen of op beeldmateriaal vast kunnen leggen. Wel een goedkope auto in de lease.
Enyaq heeft lang op #1 gestaan omdat ik de niet functionerende ruitenwissers van Tesla en het ontbreken van carplay echt zat was. Vandaag met de Tesla proefrit nog even langs de Skoda dealer gereden, nog even ingestapt toen ze naast elkaar stonden. En dan merk je pas hoe ruim een Tesla is. Eigenlijk liep ik knel met mijn knie tegen het dashboard van de Enyaq waar ik toch vrij snel tegen aan zit. Helaas maar 1000kg trekken bij dit formaat auto dat is echt heel erg jammer. Van buiten een schitterende auto in het donker grijs.
Model Y Vandaag gereden in de Model Y, na mijn huidige Model 3 is dat wel een verbetering qua rijcomfort. Blijft echt een hele lelijke auto van binnen, maar wat een fijne ruimte goede stoelen en fijne snelweg ondersteuning qua automatisch rijden binnen de lijntjes (geen additionele licenties gekocht). RWD LR is voor mij als kampeerder met vouwwagen echt een schot in de roos, en 1600kg trekken waardoor je ook over een paar jaar nog caravans kan proberen.
Dan is deze auto toch langzaam weer naar #1 gekropen na de rit van vandaag. Mijn vrouw sprong bijna een gat in de lucht toen de verkoper aangaf dat de premium audio set nu standaard aanwezig is. Ze vond de Enyaq daarin wel tegenvallen. En de model Y is goedkoper, ga ik dan toch weer voor een minder mooie functionele auto? Maar eens een nachtje over slapen.
[Afbeelding]
Ford Explorer is op het ID4 platform, Enyaq ook. Mooie auto's maar prijs/kwaliteit? Ik overwoog nog een Octavia met flink wat opties, maar dan werd een Superb PHEV goedkoper

Uiteindelijk zelf toch maar voor de Y RWD gekozen, ondanks alle bezwaren die ik ertegen heb (en die lijst is eigenlijk best lang). Het is gewoon een hele praktische en relatief betaalbare BEV met hoge laadsnelheid en alles wat ik langs die lat leg heeft zo zijn eigen bezwaren. Of dat nou looks is, uitrusting, prijs of iets als trekgewicht. Realiteit is dat alle auto's in Nederland tegenwoordig overpriced zijn door ons belastingklimaat.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Yeps heb ik ook gedaan afgelopen week, Y RWD LR blauw gekozen. Blauw omdat ik hem misschien daarna overneem en nu mijn witte M3 behoorlijk zat ben qua kleur. Wat je zegt, het is een prima auto die ook echt wel nadelen heeft en ook diverse voordelen.Ethirty schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:31:
[...]
Heb in dezelfde hoek gezeten na 20 jaar diverse VAG modellen.
Ford Explorer is op het ID4 platform, Enyaq ook. Mooie auto's maar prijs/kwaliteit? Ik overwoog nog een Octavia met flink wat opties, maar dan werd een Superb PHEV goedkoperEn hoe mooi die er ook uitziet, de bouwkwaliteit laat op diverse punten ook echt te wensen over voor bijna 50k.
Uiteindelijk zelf toch maar voor de Y RWD gekozen, ondanks alle bezwaren die ik ertegen heb (en die lijst is eigenlijk best lang). Het is gewoon een hele praktische en relatief betaalbare BEV met hoge laadsnelheid en alles wat ik langs die lat leg heeft zo zijn eigen bezwaren. Of dat nou looks is, uitrusting, prijs of iets als trekgewicht. Realiteit is dat alle auto's in Nederland tegenwoordig overpriced zijn door ons belastingklimaat.
Na de proefrit dacht ik: ik zit echt veel fijner in de MY dan in een Enyaq. Je krijgt er een warmtepomp bij, hele fijne stoelen, gigantisch veel ruimte in de diverse kofferbakken, en hij is heel zuinig qua verbruik. Met deze auto durf ik volgend jaar wel met de vouwwagen naar Oostenrijk. SuperCharger netwerk is intelligent en herkend proactief druktes, laadsnelheid is heel hoog en het is een single motor model = grote range.
Tja van binnen is hij niet mooi, heeft geen CarPlay helaas en de ruitenwissers gaan nooit aan wanneer je het wil. Maar ach dat heeft mijn M3 nu ook
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 08-06-2024 08:49 ]
Enige nadeel is dat er relatief weinig superchargers zijn voor auto’s met aanhanger. Dus dan moet je misschien uitwijken naar Fastned/Ionity/etc waar je niet je aanhanger hoeft los te koppelen en parkeren om te kunnen laden.stormfly schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:48:
[...]
Met deze auto durf ik volgend jaar wel met de vouwwagen naar Oostenrijk. SuperCharger netwerk is intelligent en herkend proactief druktes, laadsnelheid is heel hoog en het is een single motor model = grote range.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Klopt ik heb al filmpjes op YT bekeken, je moet eigenlijk altijd afkoppelen. Dat is met een vouwwagen zeker goed te doen, maar als het niet hoeft dan is dat fijner. Ook daar weer de fijne routesoftware van Tesla: ook die 3th party opladers kan je gewoon meenemen in je rit of kiest hij zelf voor je.Ethirty schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:06:
[...]
Enige nadeel is dat er relatief weinig superchargers zijn voor auto’s met aanhanger. Dus dan moet je misschien uitwijken naar Fastned/Ionity/etc waar je niet je aanhanger hoeft los te koppelen en parkeren om te kunnen laden.
Als ik in het Enyaq topic lees hoe slecht de updates verlopen en wat ze dan nog aan rest-bugs hebben is dat bij Tesla écht anders, na 5 jaar M3 rijden en tientallen updates. Een Chinese auto's die ik wel kon kiezen, heb ik ook bekeken. Daar ben ik afgehaakt op het ontbreken van charging-routeplanning, accu preheating is bij Tesla ook default aanwezig voor snelladen.
Ik omschrijf het naar vrouw altijd als: het is de beste EV qua EV zorgeloos & ondersteuning. Door een nerd gebouwd -> dus functioneel als uitgangspunt en heel betrouwbaar. Ook mijn vrouw durft hem hier met 2% op de oprit te zetten, als Tesla zegt je haalt het, dan haal je het.
Na 5 jaar EV rijden weet je wat je wel wilt en wat je niet wilt aan rit ondersteuning.
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 08-06-2024 13:05 ]
Wat heeft dat te maken met de keuze van een leaseautoMaxLaadvermogen schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:27:
Weet iemand hier meer over wanneer de Kia EV5 in Nederland beschikbaar komt en wat de specificaties voor de Nederlandse modellen worden?
Wat dacht je van gewoon je lokale dealer bellen en het vragen? Dan heb je het van de bron
Ik moet in de komende 4-6 weken een nieuwe leaseauto bestellen en de EV5 zou wel eens een geschikte optie kunnen zijn, afhankelijk van de specificaties.The Eagle schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:23:
[...]Wat heeft dat te maken met de keuze van een leaseauto
Wat dacht je van gewoon je lokale dealer bellen en het vragen? Dan heb je het van de bron
De locale dealers kunnen (of willen) niets zeggen over wanneer de EV5 komt, het leasebedrijf weet dat ook nog niet. Maar wellicht zijn er andere bronnen, die ik nog niet gevonden heb.
- Audi 45 e-tron quattro Advanced Ed
- Tesla Model Y LR AWD
Is het dit verschil waard? Ik zie weinig feedback over de Q4 45.
Deze lijkt m.b.t. opladen sterk verbeterd t.o.v. vorige versies, is comfortabeler etc.
Mijn mening is dat dit het helemaal niet waard is en de Tesla de betere auto is.Novi schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:07:
Is het dit verschil waard?
Hangt uiteraard af waar de eigen prioriteiten liggen en daaruit volgt dat waar je wel of niet waarde aan hecht heel persoonlijk is.
Als de dealers het niet weten, weten de leasemijs het ook niet. En aangezien nieuwe auto en nog geen onderhoud bekend noch evt aflevering, zul je als je al een offerte kunt krijgen een behoorlijke slag extra geoffreerd krijgen wegens onderhoud voorbehoud.MaxLaadvermogen schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:18:
[...]
Ik moet in de komende 4-6 weken een nieuwe leaseauto bestellen en de EV5 zou wel eens een geschikte optie kunnen zijn, afhankelijk van de specificaties.
De locale dealers kunnen (of willen) niets zeggen over wanneer de EV5 komt, het leasebedrijf weet dat ook nog niet. Maar wellicht zijn er andere bronnen, die ik nog niet gevonden heb.
Dus als jij in de komende 6 weken moet bestellen denk ik dat je deze kunt vergeten.
Sowieso ben je als je dan nu pas gaat zoeken redelijk laat, maar das een aanname
Moet of mag?MaxLaadvermogen schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:18:
[...]
Ik moet in de komende 4-6 weken een nieuwe leaseauto bestellen en de EV5 zou wel eens een geschikte optie kunnen zijn, afhankelijk van de specificaties.
M.a.w. hoeveel tijd heb je nog tussen bestelling en daadwerkelijke levering?
Moeten is, voor mij, dat je huidige lease over 4 tot 6 weken afloopt (en dan is de keuze sowieso al heel beperkt) en mogen dat de nieuwe leaseopties over vier tot zes weken pas geopend worden.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 14-06-2024 15:19 ]
Het zit anders: mij huidige contract loopt af in maart 2025, maar ik kreeg onverwacht 2-3 weken geleden van mijn werkgever bericht dat ik nu al een nieuwe auto moet gaan bestellen (en daar één maand de tijd voor zou hebben, wat ik zo lang mogelijk ga rekken). Reden is dat wij elektrisch moeten rijden en het de leasemaatschappij aangeeft dat levertijden lang kunnen zijn, met de werkgever is daarom afgesproken dat 9 maanden voor einde lease de rijder opdracht krijgt een nieuwe auto te bestellen. Daarom, en omdat er nog beste veel nieuwe modellen aangekondigd zijn, had ik mij ook nog niet voorbereid. Overigens verwacht ik de het leasebedrijf nu bestelt, met levering in maart 2025.IvoB2 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:18:
[...]
Moet of mag?
M.a.w. hoeveel tijd heb je nog tussen bestelling en daadwerkelijke levering?
Moeten is, voor mij, dat je huidige lease over 4 tot 6 weken afloopt (en dan is de keuze sowieso al heel beperkt) en mogen dat de nieuwe leaseopties over vier tot zes weken pas geopend worden.
Dit is niet zo, ik kan wel al bijvoorbeeld de Ford Explorer EV bestellen, tegen best aantrekkelijk leasetarief - hier rijden er nog geen van rond en de auto is ook niet (meer) te bekijken. Er hebben enkele exemplaren kort in een paar Nederlandse showrooms gestaan (alleen kijken, niet rijden), maar dat wist ik te laat en deze zijn er volgens Ford nu niet meer.The Eagle schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:15:
[...]
Als de dealers het niet weten, weten de leasemijs het ook niet. En aangezien nieuwe auto en nog geen onderhoud bekend noch evt aflevering, zul je als je al een offerte kunt krijgen een behoorlijke slag extra geoffreerd krijgen wegens onderhoud voorbehoud.
Zo’n dooddoener die Q4. Is ook nog eens de lelijkste uit telg. Ben verder best gecharmeerd van Audi.Novi schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:07:
Ik sta zelf voor de keuze:Probleem dat ik zie om de Audi vergelijkbare eigenschappen te geven loopt waarde op naar ongeveer 64.580, terwijl Tesla blijft haken op 52.000.
- Tesla Model Y LR AWD
Deze lijkt m.b.t. opladen sterk verbeterd t.o.v. vorige versies, is comfortabeler etc.
De Y is ook niet moeders mooiste, maar volgens mij op ieder vlak wel beter. Zou in ieder geval proefrijden in beide.
De Model Y is qua aandrijflijn, laadsnelheid en software (vele malen) beter. Wat overblijft zijn smaak genoeg elementen zoals interieur /exterieur en hoeveel waarde je hecht aan de "status" van een Duits merk.Novi schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:07:
Ik sta zelf voor de keuze:Probleem dat ik zie om de Audi vergelijkbare eigenschappen te geven loopt waarde op naar ongeveer 64.580, terwijl Tesla blijft haken op 52.000.
- Tesla Model Y LR AWD
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat tweede is inderdaad zo'n ding, als je in dit segment een beetje kijkt naar de Audi Q4, BMW i4 en de Mercedes EQE kun je die allemaal rijden voor 60k als je dan wat (m.i. nodige) pakketten selecteert druk je er gemakkelijk 15 tot 20k bovenop. En zeker met bijv. de Q4: quattro voor 'volledige snelheid AC-laden' en de i4: 2,5k voor ACC. De EQE heeft ook zulke fratsen voor de HUD die een paar duizend (!) kost in een pakketje.revolution-nl schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:39:
[...]
De Model Y is qua aandrijflijn, laadsnelheid en software (vele malen) beter. Wat overblijft zijn smaak genoeg elementen zoals interieur /exterieur en hoeveel waarde je hecht aan de "status" van een Duits merk.
Ik zou @Novi nog willen aanraden nog eens te kijken naar de ID.7 die is in dat segment best wel te bekoren. Het is geen 'IT based' BEV zoals de MY wellicht is, maar het voelt wel als een echte auto.
Begrijp ik maar wat doet het bedrijf dan wanneer je volgende maand een nieuwe besteld en die wordt bv. al in september geleverd?MaxLaadvermogen schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:30:
[...]
Het zit anders: mij huidige contract loopt af in maart 2025, maar ik kreeg onverwacht 2-3 weken geleden van mijn werkgever bericht dat ik nu al een nieuwe auto moet gaan bestellen (en daar één maand de tijd voor zou hebben, wat ik zo lang mogelijk ga rekken). Reden is dat wij elektrisch moeten rijden en het de leasemaatschappij aangeeft dat levertijden lang kunnen zijn, met de werkgever is daarom afgesproken dat 9 maanden voor einde lease de rijder opdracht krijgt een nieuwe auto te bestellen. Daarom, en omdat er nog beste veel nieuwe modellen aangekondigd zijn, had ik mij ook nog niet voorbereid. Overigens verwacht ik de het leasebedrijf nu bestelt, met levering in maart 2025.
Hier hebben ze dat opgelost door 6 maanden voor einde lease de bestellingen voor een nieuwe open te stellen (maar dat was altijd al zo) waarbij je als werknemer wel de volledige zes maanden mag gebruiken om je keuze te maken (anders is het niet te doen want de aanbiedingen/prijzen wijzigen tegenwoordig om de haverklap). Wanneer de nieuwe dan daadwerkelijk laattijdig geleverd wordt (wat de laatste tijd een gewoonte is, de daadwerkelijke wachttijd voor de e-Niro in 2019 was 11 maanden, de daadwerkelijke levertijd voor de in december ll. bestelde EV6 kan ik niet, was eerst 5 tot 7 maanden, dan 31/8, vervolgens 31/5 en nu "we zien wel"*) wordt gewoon de lopende lease verlengd (tot max. 60 maanden) en nadien krijg je een auto uit de pool.
*edit: loopt er net een mail binnen dat de EV6 is ingeschreven en mag afgehaald worden bij de dealer.
Komt voor ons niet uit zal dus ergens voor half juli zijn.
Wachttijd tussen bestelling en levering dus 5,5 maand.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 14-06-2024 17:55 ]
Wat is een "IT based BEV"? (geen idee ik ben nl. geen IT'er).True schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:21:
[...]
Ik zou @Novi nog willen aanraden nog eens te kijken naar de ID.7 die is in dat segment best wel te bekoren. Het is geen 'IT based' BEV zoals de MY wellicht is, maar het voelt wel als een echte auto.
En hoe voelt dat een "echte" auto?
Of beter, hoe voelt het verschil met een "onechte" auto?
Dank voor je reactie. Mijn post was niet bedoeld om een discussie of vergelijking van het verschillende (soms verwarrende) beleid van werkgevers en leasebedrijven te voeren. Dat is een ‘gegeven feit’, waar ik mee te dealen heb.IvoB2 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:31:
[...]
Begrijp ik maar wat doet het bedrijf dan wanneer je volgende maand een nieuwe besteld en die wordt bv. al in september geleverd?
Hier hebben ze dat opgelost door 6 maanden voor einde lease de bestellingen voor een nieuwe open te stellen (maar dat was altijd al zo) waarbij je als werknemer wel de volledige zes maanden mag gebruiken om je keuze te maken (anders is het niet te doen want de aanbiedingen/prijzen wijzigen tegenwoordig om de haverklap). Wanneer de nieuwe dan daadwerkelijk laattijdig geleverd wordt (wat de laatste tijd een gewoonte is, de daadwerkelijke wachttijd voor de e-Niro in 2019 was 11 maanden, de daadwerkelijke levertijd voor de in december ll. bestelde EV6 kan ik niet, was eerst 5 tot 7 maanden, dan 31/8, vervolgens 31/5 en nu "we zien wel"*) wordt gewoon de lopende lease verlengd (tot max. 60 maanden) en nadien krijg je een auto uit de pool.
Mijn vraag ging over informatie over een auto die wel aangekondigd is maar waar nog niet veel over bekend is en die nog niet bekeken of besteld kan worden - de Kia EV5
In de trend van de auto is om de software heen gebouwd ipv traditioneel een autobouwer welke op het laatst denkt owja er moet ook nog een soort van OS in.IvoB2 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:34:
Wat is een "IT based BEV"? (geen idee ik ben nl. geen IT'er).
Bedankt voor de feedback.True schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:21:
[...]
Dat tweede is inderdaad zo'n ding, als je in dit segment een beetje kijkt naar de Audi Q4, BMW i4 en de Mercedes EQE kun je die allemaal rijden voor 60k als je dan wat (m.i. nodige) pakketten selecteert druk je er gemakkelijk 15 tot 20k bovenop. En zeker met bijv. de Q4: quattro voor 'volledige snelheid AC-laden' en de i4: 2,5k voor ACC. De EQE heeft ook zulke fratsen voor de HUD die een paar duizend (!) kost in een pakketje.
Het wordt inderdaad een gevoelskeuze in dat geval. Ik rijd nu 5 jaar een 2019 Model 3 en ben niet ontevreden. Ik voel nu wat voor afwijken van de huidige trend en mijn eigen verleden. Logischerwijs lijkt de MY echter de beste keuze. VW EV's zijn mij in het verleden meermaals afgeraden, maar VW heeft zich ongetwijfeld ontwikkeld in de tussentijd.
Als je nu moet gaan bestellen dan wordt een auto die nog niet in de showroom staat en geen prijs van bekend is onmogelijk. Vaak komt er maanden voor de introductie een klein aantal exemplaren langs de dealers om kennis mee te maken en daarna pas de marktintroductie.MaxLaadvermogen schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:20:
[...]
Mijn vraag ging over informatie over een auto die wel aangekondigd is maar waar nog niet veel over bekend is en die nog niet bekeken of besteld kan worden - de Kia EV5

Bij de Golf komt dat iets gelukkiger uit voor mijn gevoel. Tiguan en Passat gaan ook van de long list af. Ik vind de ID serie aan de voorzijde niet mooi en helaas lijkt de nieuwe BEV-lijn in lijn daarvan te vallen.
Dit wordt mijn 5e lease auto maar het is nog nooit zo lastig geweest als nu. Heb een mooi budget maar de auto's die me op gevoel aanspreken (S60/V60/i4/A5/iX2/320E) gaan allemaal richting de 60-70k voor een beetje vermogen en wat aankleding en dat vind ik het niet waard. Bijtelling is dan ook al snel 600-650 netto.
De wat goedkopere auto's zoals ID, Model 3/Y, Enyaq spreken me allemaal niet echt aan qua design en rijden er heel veel van rond. Wel veel bang for buck. Al vind ik de nieuwe M3 wel een stuk beter gelukt. De Peugeot 408 vind ik gaaf qua design maar heb heel veel problemen gehad met een 308 een aantal jaren geleden.
Zit ook wel een beetje beperkt qua merkenbeleid: VAG - BMW/Mini - Volvo - Opel - Peugeot - Tesla - Citroen/DS. Helaas valt Cupra niet onder SEAT (VAG) want de Tavascan had ik ook wel een gave optie gevonden.
Luxeproblemen
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ik krijg binnenkort een Volvo EX40 geleverd. Die was ij mijn leaseportal voordelig in vergelijking tot andere auto's. Is dat nog een optie?Aghanim schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:58:
Vandaag de nieuwe Passat in het echt zien rijden. Ik denk dat de broer van de lead designer van de ID serie verantwoordelijk is voor de BEV-lijn want de voorkant is ook hier niet te pruimen (vind ik). De Tiguan lijkt qua foto's behoorlijk op de Passat dus ik verwacht daar ook weinig wauw gevoel in het echt. Jammer, want het huidige/vorige model is behoorlijk stoer in R uitvoering. Het is net alsof de neus een meter ingekort is en het oogt erg sympatiek in plaats van speels en stoer.
[Afbeelding]
Bij de Golf komt dat iets gelukkiger uit voor mijn gevoel. Tiguan en Passat gaan ook van de long list af. Ik vind de ID serie aan de voorzijde niet mooi en helaas lijkt de nieuwe BEV-lijn in lijn daarvan te vallen.
Dit wordt mijn 5e lease auto maar het is nog nooit zo lastig geweest als nu. Heb een mooi budget maar de auto's die me op gevoel aanspreken (S60/V60/i4/A5/iX2/320E) gaan allemaal richting de 60-70k voor een beetje vermogen en wat aankleding en dat vind ik het niet waard. Bijtelling is dan ook al snel 600-650 netto.
De wat goedkopere auto's zoals ID, Model 3/Y, Enyaq spreken me allemaal niet echt aan qua design en rijden er heel veel van rond. Wel veel bang for buck. Al vind ik de nieuwe M3 wel een stuk beter gelukt. De Peugeot 408 vind ik gaaf qua design maar heb heel veel problemen gehad met een 308 een aantal jaren geleden.
Zit ook wel een beetje beperkt qua merkenbeleid: VAG - BMW/Mini - Volvo - Opel - Peugeot - Tesla - Citroen/DS. Helaas valt Cupra niet onder SEAT (VAG) want de Tavascan had ik ook wel een gave optie gevonden.
Luxeproblemen
Zeker! Alleen rijd ik nu een Polestar 2 launch edition en dat is deels dezelfde auto. Daarom zou een andere keuze voor wat meer variatie zorgen. Ben wel fan van de EX40 al had de XC ondertussen wel een facelift mogen hebben vind ik. De C40 vind ik niet zo mooi aan de achterkant. Polestar mag niet meer dus een 3 is ook geen optie.BrightSun schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:15:
[...]
Ik krijg binnenkort een Volvo EX40 geleverd. Die was ij mijn leaseportal voordelig in vergelijking tot andere auto's. Is dat nog een optie?
Het zijn twee verschillende dingen. IT based BEV is al uitgelegd, software om te rijden en daaromheen de auto bouwen i.p.v. een auto bouwen en dan nog even wat software bouwen wat de auto moet dienen. Dit merk je in dat je bij bijv. de Tesla's een systeem hebt dat doet wat jij wilt gaan doen. Voorbereidende acties en hulp waar je dit nodig gaat hebben.IvoB2 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:34:
[...]
Wat is een "IT based BEV"? (geen idee ik ben nl. geen IT'er).
Waar het de meeste mensen om gaat als ze het niet hebben op een Tesla is (los van Musk) het design zowel binnen als buiten. Het is een auto met vijf kleuren, twee velgen en dat is het. Er rijden er 50k van rond en als je bij het meubelplein staat op de zaterdag kun je zowaar vergeten welke van jou was. Ze zijn goedkoop (t.o.v. alternatieven) maar dan komt deels ook omdat ze zeer minimalistisch zijn uitgevoerd. Het is een lege auto en that's it. Het weghalen van de richtingaanwijzer is ook zo'n typisch ding. Vanuit een software en business perspectief is dat uitstekend, maar of dit in de praktijk voor iedereen even gewenst is, is een tweede.
Persoonlijk vind ik de Tesla's te veel doorslaan in het minimalistische. En in mijn geval betaal ik €461 netto voor een MY LR RWD terwijl een VW ID.7 mij €534 netto kost dat is een verschil wat ik persoonlijk wel wil slikken voor een comfortabelere en mooier ogende auto.
Kun en wil je wachten op de ID.7 GTX? Of knap je echt te veel af op de neus/het uiterlijk? Eventueel wrappen in een andere kleur?Aghanim schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:58:
Vandaag de nieuwe Passat in het echt zien rijden. Ik denk dat de broer van de lead designer van de ID serie verantwoordelijk is voor de BEV-lijn want de voorkant is ook hier niet te pruimen (vind ik). De Tiguan lijkt qua foto's behoorlijk op de Passat dus ik verwacht daar ook weinig wauw gevoel in het echt. Jammer, want het huidige/vorige model is behoorlijk stoer in R uitvoering. Het is net alsof de neus een meter ingekort is en het oogt erg sympatiek in plaats van speels en stoer.
[Afbeelding]
Luxeproblemen
Ik zit een beetje met dezelfde luxeproblemen, daarbij moet ik een BEV kiezen. MY is een gedegen keuze, maar er rijden er al zoveel van rond. IONIQ 5 vind ik qua kleur wat lastig en hij is lomp breed, nog naast de kinderziektes in deze auto. Enyaq coupe vind ik oprecht een keuze die ik kan onderbouwen; rijden er weinig van rond en in het rood of grijs is het echt een ontzettend gave bak, maar rijdt inmiddels ook al weer vier jaar rond, dat vind ik minder als ik er ook een flink aantal jaar in moet rijden. De ID.7 is een hele degelijke keuze, maar de kleuren vind ik niet overtuigend, maar hij rijdt echt heerlijk. Audi, BMW en Mercedes is echt onzinnig duur in dit segment als je ze niet wilt rijden puur voor het merkje.
En het broertje van de Passat dan? Ik vind de superb ondanks dat hij er erg op lijkt veel beter er uit zien.Aghanim schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:58:
[Afbeelding]
Luxeproblemen
Edit wat @renzo4000 ook zegt
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Hm, heb met de Q4 een testrit gedaan. Vering is wel heel goed hoor.STIMPPYYY schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:36:
[...]
Zo’n dooddoener die Q4. Is ook nog eens de lelijkste uit telg. Ben verder best gecharmeerd van Audi.
De Y is ook niet moeders mooiste, maar volgens mij op ieder vlak wel beter. Zou in ieder geval proefrijden in beide.
https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com
Dat is dan zeer persoonlijk. Ik vond hem zwaar knudde. Hard en rigide. Zeker achter.spoonman schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 06:56:
[...]
Hm, heb met de Q4 een testrit gedaan. Vering is wel heel goed hoor.
Nu ben ik wel verwend met lucht vering.
[ Voor 7% gewijzigd door Dean Martin op 15-06-2024 07:25 ]
The best is yet to come
Oh, er zijn veeeel harder afgestelde ev’s. De bmw x1 vond ik op dat vlak verschrikkelijk.Dean Martin schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 07:24:
[...]
Dat is dan zeer persoonlijk. Ik vond hem zwaar knudde. Hard en rigide. Zeker achter.
Nu ben ik wel verwend met lucht vering.
https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com
Mijns inziens maak je slecht niet beter doordat er nog slechtere zijnspoonman schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:07:
[...]
Oh, er zijn veeeel harder afgestelde ev’s. De bmw x1 vond ik op dat vlak verschrikkelijk.
The best is yet to come
En toen waren er nog 3.djidee schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:27:
Mijn shortlease Focus (2jr) gaat uiteindelijk er 5 jaar op krijgen. Staat nu op 145k.
Resterende lijst:
- Ford Explorer EV
- Ford Kuga PHEV
- Volvo EX40
- [s]
- Volvo V60 PHEV
- Skoda SuperB PHEV
- Skoda Kodiaq PHEV
- [/s]
V60 is toch te fors in prijs, aldus het thuisfront. En ruimte viel me toch tegen met mijn 2.06, in mijn beleving was dat niet zo...
De Skoda's vallen beide af om hun stoelen, komt nog wel een sportline aan, maar daar ga ik eigenlijk niet op wachten, al was de test met een Kodiaq met die stoelen wel oke (Autogefuhl). Blijft veel auto voor je geld. Rijden is dan wel een compromis.
Kuga staat nu op 1, gewoon in het standaard groen, wat kleur op de weg, met wat opties. STline X uitvoering ook (want stoelen / aankleding)
EX40 op 2, range is twijfel, wel beter geworden met achterwiel aandrijving, en uiteraard in de extended range versie, zeker met Kroatie in het vooruitzicht mei volgend jaar, maar moet er maar op vertrouwen. Ruimte iets minder, maar hoop meer auto. En op dit moment is de beleving dat de black edition plus een goede aanbieding is mbt opties enzo
Explorer EV vonden we toch niet zo, maar is prijstechnisch nog altijd intressant.
En voor de vorm laat ik gewoon een benzine focus (155pk stline x) calculeren om de verschillen met nu duidelijk te hebben.
"Mekker, blaat"
Shortlist:
- iX1 30
- iX2 30
- i4 40
- 320e of 330e
- S60 T6
De 2 hybrids zijn qua netto maandlasten aardig duurder door bijtelling en de i4 is ook een sedan. Dus die heeft een streepje voor. Heb een eigen laadpaal en die 1x per jaar dat we met de auto op vakantie gaan neem ik het trage laden wel voor lief.
[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 17-06-2024 19:37 ]
Hoe is de bagageruimte van de Explorer EV t.ov. de EX40? Ik had graag de Explorer bekeken, maar die zijn blijkbaar bij geen enkele dealer meer te zien.djidee schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:32:
[...]
EX40 op 2,
Explorer EV vonden we toch niet zo, maar is prijstechnisch nog altijd intressant.
(Ik zoek een auto waar 2 honden achterin kunnen)
[ Voor 12% gewijzigd door MaxLaadvermogen op 17-06-2024 20:02 ]
Gevoelsmatig is hij de kleinste, Kuga iets groter, EX40 soortgelijk.MaxLaadvermogen schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:00:
[...]
Hoe is de bagageruimte van de Explorer EV t.ov. de EX40? Ik had graag de Explorer bekeken, maar die zijn blijkbaar bij geen enkele dealer meer te zien.
(Ik zoek een auto waar 2 honden achterin kunnen)
Tegelijk is bij de specs in liters de Kuga de kleinste. Maar dat was niet onze beleving. Zelfs niet met de achterbank naar achteren.
We komen vanuit een Focus Station, dus gevoelsmatig zijn de allemaal krap, tegelijk zijn we het wandelwagen/maxi cosi tijdperk echt wel voorbij.
2 hondjes achterin moet kunnen, 2 honden wordt uitdagender. Op YouTube, aardig wat Duitstalige influencers te vinden die wat verder op de auto ingaan, geeft wellicht ook een beeld
Edit: En vandaag zet de ANWB hem net online: https://www.youtube.com/watch?v=rMGuw837UDY
[ Voor 5% gewijzigd door djidee op 17-06-2024 22:29 ]
"Mekker, blaat"
Kilometrage per jaar:30000
Contractduur:4 jaar
Inclusief brandstofcomponent:branddstof inclusief. Kan ik niets over vinden in leaseregeling, maar ik betaal iig niet zelf voor de brandstof.
Merkbeleid, zo ja, welke: door werkkgever en LM (Alphabet) bepaald, onderhandelen met dealer niet mogelijk - LM bepaalt welke dealer mag leveren
Overige afhankelijkheden: elektrisch. Komende maand keuze doorgegeven, levering rond maart 2025
Specifieke wensen: range >450 km, trekhaak - trekgewicht geremd > 1200kg, ruimte voor 2 honden (groot + medium) in kofferbak (min 500 liter?), geen Chinese merken, geen Tesla of andere ‘ipad’ auto zonder knoppen
Uiteindelijke keuze: ??
Template maar eens ingevuld.
Dit weekend proef gereden met Volvo EX40 Plus Extended Range en met Mercedes EQB 250+ Business, beiden tegen limiet van budget (toevoeging trekhaak soms al buiten budget). Kom er nog niet uit, alternatieven??
[ Voor 11% gewijzigd door MaxLaadvermogen op 23-06-2024 22:41 ]
Tja, is het incl. Of excl. brandstof?MaxLaadvermogen schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:03:
Leasebudget €986/mnd (waarvan eigen bijdrage max €164/mnd)
Kilometrage per jaar:30000
Contractduur:4 jaar
Inclusief brandstofcomponent:
Merkbeleid, zo ja, welke: door werkkgever en LM (Alphabet) bepaald, onderhandelen met dealer niet mogelijk - LM bepaalt welke dealer mag leveren
Overige afhankelijkheden: elektrisch. Komende maand keuze doorgegeven, levering rond maart 2025
Specifieke wensen: range >450 km, trekhaak - trekgewicht geremd > 1200kg, ruimte voor 2 honden (groot + medium) in kofferbak (min 500 liter?)
Uiteindelijke keuze: ??
Template maar eens ingevuld.
Dit weekend proef gereden met Volvo EX40 Plus Extended Range en met Mercedes EQB 250+ Business, beiden tegen limiet van budget (toevoeging trekhaak soms al buiten budget). Kom er nog niet uit, alternatieven??
Excl dan heb je wat om te kiezen, incl heel wat minder.
Wat dacht je van de Mercedes C300e ? Hybride met een grote elektra range.Aghanim schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:36:
Ik houd het voorlopig op BMW en de S60 T6 als outsider. Mijn criteria is toch vooral beleving. Dat vind ik terug in design, afwerking, gevoel in cockpit, innovatie en vermogen. Op basis hiervan vallen er eigenlijk gewoon heel veel auto’s af naar mijn smaak. Vooral Audi valt me tegen qua aanbod in hybride (met 200+ PK). Nu zijn BMW en Volvo niet bepaald innovatief (vergeleken met bijvoorbeeld Tesla, Polestar etc.) maar de features die ik belangrijk vind zijn er ondertussen wel.
Shortlist:
- iX1 30
- iX2 30
- i4 40
- 320e of 330e
- S60 T6
De 2 hybrids zijn qua netto maandlasten aardig duurder door bijtelling en de i4 is ook een sedan. Dus die heeft een streepje voor. Heb een eigen laadpaal en die 1x per jaar dat we met de auto op vakantie gaan neem ik het trage laden wel voor lief.
Heeft nu een aanbieding met de Star editions.
Inclusief brandstof/ladenSmobbo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:26:
[...]
Tja, is het incl. Of excl. brandstof?
Excl dan heb je wat om te kiezen, incl heel wat minder.
Dan zou je misschien net een instap Model Y er in kunnen krijgen. Hoop ruimte, goede range, beste EV. Daarnaast ook een prima auto.
Vergeten te vermelden (nu aangepast): geen auto zonder knoppen en al zeker geen TeslaSmobbo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:57:
[...]
Dan zou je misschien net een instap Model Y er in kunnen krijgen. Hoop ruimte, goede range, beste EV. Daarnaast ook een prima auto.
Ik wens je veel succes met het kiezen! (Als je budget daadwerkelijk inclusief brandstof/laden is)MaxLaadvermogen schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:30:
[...]
Vergeten te vermelden (nu aangepast): geen auto zonder knoppen en al zeker geen Tesla
Snap trouwens niet dat je een EX30 proefgereden hebt als je 500L bagageruimte nodig hebt.
[ Voor 22% gewijzigd door Dj-sannieboy op 23-06-2024 22:42 ]
MaxLaadvermogen schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:54:
[...]
Inclusief brandstof/laden, denk ik. Kan ik niets over vinden in leaseregeling, maar ik betaal iig niet zelf voor de brandstof
Dat zou ik dan morgen gelijk even navragen. Maakt namelijk wel iets van 100-150€ uit op je budget.
Oh, en EV’s hebben vaak een stuk minder knoppen dan oudere modellen. Mits goed uitgevoerd is dat echt prima, maarja degene die dit het beste gedaan heeft is Tesla, dus het wordt sowieso een klein beetje behelpen
Zonder gekheid, dan zou ik alle VAG spullen overslaan en eens bij Kia/Hyundai gaan kijken.
Je weet dat Volvo al jaren 14 jaar Chinees is?MaxLaadvermogen schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:03:
geen Chinese merken,
[...]
Dit weekend proef gereden met Volvo EX40 Plus Extended Range
Of je zelf je brandstof betaald of niet heeft er niks mee te maken. Het gaat erom of in je leasebudget een stelpost zit voor brandstof, dat kan zomaar 100-200 euro zijn en dus een groot verschil maken. Wie en hoe dan uiteindelijk de brandstof betaald heeft daar in principe niks mee te maken.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Dat weet ik, maar voor mij is ‘made in China’ niet helemaal hetzelfde als een ‘Chinees merk’jongetje schreef op maandag 24 juni 2024 @ 07:31:
[...]
Je weet dat Volvo al jaren 14 jaar Chinees is?
Correct.MaxLaadvermogen schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:29:
[...]
Dat weet ik, maar voor mij is ‘made in China’ niet helemaal hetzelfde als een ‘Chinees merk’
Chinese merken hebben doorgaans een ruime voorsprong in batterijtechnologie.
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.