Kwakkel schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:50:
[...]
Nou, ik ben er toen niet uitgeraakt

Heb de XC40 van een collega overgenomen, maar die moet er januari 2025 ook weer uit, dus opnieuw aan het kijken.
Heb de details hierboven, van begin 2023, wat aangepast. Graag hoor ik van jullie welke opties ik nog zou kunnen overwegen
Komende van een VW Touran lijkt het erop dat ik serieus ga moeten inboeten op volume. We rijden nu dus, sinds september, met een XC40 (T3) - een pak kleiner, wat maakt dat de overstap naar iets anders wat comfortabeler kan zijn. De XC40 is zeker ruim genoeg voor dagelijks gebruik, maar toch wat krap voor containerpark, grote boodschappen, vakanties, ...
Waar ik vorig jaar vooral keek naar de iX1, en die ook had besteld tot de leasemaatschappij aangaf dat ze een fout hadden gemaakt en de wagen dus alsnog teveel boven budget was, is er met de budgetverhoging va 1150 TCO naar 1300 TCO toch wat meer mogelijk.
Ik heb door HR reeds offertes laten berekenen voor
- iX1
- iX3
- EV6
- Scenic eTech
- Volvo XC40
- EQB
iX1, iX3, XC40, in de voorgestelde configuraties, vragen een eigen bijdrage. Deze is weliswaar behapbaar (zolang we er geen ruchtbaarheid aan geven

)
De EQB, EV6 en Scenic, in de voorgestelde configuraties, passen binnen het budget.
Ikzelf ben fan van de EV6. Mijn vrouw ziet echter liever de typische SUV-stijl en vind de EV6 te laag.
Ben er reeds 2x mee gaan testrijden, en bij de 2de testrit de hond even ingeladen. Onze Schotse Collie leek, toegegeven, niet echt gelukkig met de beperkte hoofdruimte.
(De EV5 gaat, vrees ik, nog te lang duren (release eind dit jaar?), en geen idee wat de prijs gaat geven.)
De Scenic heb ik helaas ook nog niet in het echt kunnen 'bewonderen'. Wel even in de Megane gezeten - layout is weliswaar vergelijkbaar, maar de zithouding uiteraard niet. Als ik deze serieus wil overwegen, zal ik geduld moeten hebben tot hij beschikbaar is ergens in mei
De EQB is de ruimste. Heb ik ook een heel weekend kunnen testen. Helaas bleken de stoelen van de AMG lijn toch niet 100% ok te zitten. Ook niet zo'n fan van het tragere laadvermogen. En de ingebouwde GPS was alles behalve behulpzaam bij het zoeken naar laadmogelijkheden.
De iX3 hebben we ook een testrit mee gemaakt. Ik vond hem redelijk zwaar sturen, en had mijn twijfels over de stoelen (kan tegen dan ook volledig in mijn hoofd hebben gezeten, maar een lange-duur testrit kan helaas niet bij BMW). De oudste was het minst te spreken over deze, mbt de zithouding die ze achterin had. Geen idee of ik me daar veel van moet aantrekken - ze is 9!

Wel de beste 'looks' (na de EV6,persoonlijke opinie natuurlijk)!
De iX1, testrit van vorig jaar, dus al wat langer geleden, was in mijn herinneringen goed. Stuurde aangenaam. Toen was het wel de xDrive 30 met adaptief onderstel, nu zou het gaan over de eDrive20 zonder adaptief onderstel. Geen idee of dat veel verschil zou maken.
Vind de Mach-E wel een leuke auto, maar vrees dat de hond daarin ook niet happy gaat zijn. Ook werd mijn vrouw niet warm van het interieur.
VW (Audi, Cupra, Seat, Skoda) vallen eigenlijk allemaal af: had zowel in een A4 als in onze Touran na een dik uur vaak last van mijn rug. Dagdagelijks niet zo'n probleem, maar niet zo geweldig als je 9 uur onderweg bent naar je vakantiebestemming. Dat wil ik bij de nieuwe wagen zeker vermijden! Daar heeft de XC40 een streepje voor: na 5 uur rijden nog geen last
Alvast bedankt voor alle extra tips!