Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-09 21:15
JLC7 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:55:
Dag allen,

Help!! Mijn vrouw en ik komen er niet uit. Ik moet bekennen dat ik ook deels nog argumenten zoek om haar te overtuigen ;).

We rijden nu een niro ev uit 2022 (vorig model). Hele fijne auto, maar nu met twee kinderen wordt de auto een beetje te klein, vooral achterin. Nu mijn vrouw (jawel!) een lease auto mag uitzoeken verkennen we de opties

Leasebudget: 880
Mogelijke extra eigen bijdrage: Max 180 oid
Kilometrage per jaar: 25.000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: verplicht elektrisch
Specifieke wensen:
  • - kofferbak ruimte significante klap groter dan Niro (475L)
  • - nu fan van SUV, maar staan open voor andere ideeen
  • - range bij voorkeur >400km
  • - wens voor V2H gegeven plannen voor afschaffing saldering
  • - wens om richting 45-55k catalogus waarde auto te gaan
Shortlist:
- Enyaq 80
- Tesla model Y

Overig:
- Volvo XC40 mooi qua looks maar vinden we te duur voor wat je er voor krijgt

Mijn vragen aan jullie:
(1) gegeven deze wensen, welke auto mist echt in onze shortlist?
(2) ik ben zelf nog terughoudend met Chinese auto’s. Terecht? Of moet er toch een BYD of Xpeng op onze shortlist?
(3) zijn er nog niet-SUv toppers (hatchbacks?) die we zouden moeten overwegen? Los van de model 3?

Dank voor je tijd alvast ;).
Je zou ook kunnen kijken naar de Peugeot E308 SW of de Hyundai Ioniq 5.
Weet alleen niet of of deze V2H hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Rudi01 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 00:16:
[...]
Weet alleen niet of of deze V2H hebben.
Geen van beiden heeft V2H.
Bij mijn weten de Tesla en de Volvo ook niet.
En twijfel of het bij de VW al operationeel is (en zo ja alleen beschikbaar op de topversies).

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 18-05-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 18:55
JLC7 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:55:
Dag allen,

Help!! Mijn vrouw en ik komen er niet uit. Ik moet bekennen dat ik ook deels nog argumenten zoek om haar te overtuigen ;).

We rijden nu een niro ev uit 2022 (vorig model). Hele fijne auto, maar nu met twee kinderen wordt de auto een beetje te klein, vooral achterin. Nu mijn vrouw (jawel!) een lease auto mag uitzoeken verkennen we de opties

Leasebudget: 880
Mogelijke extra eigen bijdrage: Max 180 oid
Kilometrage per jaar: 25.000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: verplicht elektrisch
Specifieke wensen:
  • - kofferbak ruimte significante klap groter dan Niro (475L)
  • - nu fan van SUV, maar staan open voor andere ideeen
  • - range bij voorkeur >400km
  • - wens voor V2H gegeven plannen voor afschaffing saldering
  • - wens om richting 45-55k catalogus waarde auto te gaan
Shortlist:
- Enyaq 80
- Tesla model Y

Overig:
- Volvo XC40 mooi qua looks maar vinden we te duur voor wat je er voor krijgt

Mijn vragen aan jullie:
(1) gegeven deze wensen, welke auto mist echt in onze shortlist?
(2) ik ben zelf nog terughoudend met Chinese auto’s. Terecht? Of moet er toch een BYD of Xpeng op onze shortlist?
(3) zijn er nog niet-SUv toppers (hatchbacks?) die we zouden moeten overwegen? Los van de model 3?

Dank voor je tijd alvast ;).
De meeste tips zijn al gegeven, maar in de categorie omdenken: minder zooi meezeulen :+ ?
Een e-Niro is al een serieus grote auto, dus meer ruimte nodig hebben met 2 kinderen wordt misschien ook vooral veroorzaakt door de hoeveelheid spullen die je meeneemt?
Dan heb je meer keuze en hoef je niet perse een hok/bus te kiezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JLC7
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01 06:46
Smobbo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:16:
[...]

De meeste tips zijn al gegeven, maar in de categorie omdenken: minder zooi meezeulen :+ ?
Een e-Niro is al een serieus grote auto, dus meer ruimte nodig hebben met 2 kinderen wordt misschien ook vooral veroorzaakt door de hoeveelheid spullen die je meeneemt?
Auch :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JLC7
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01 06:46
Dank allen voor de input zo ver

Xc40 gaat weer op shortlist. Voegen ook de scenic daaraan toe.

Wat me opvalt is dat er (nog) geen “hoezo kijk je niet naar BYD/Xpeng?!?” Reacties zijn gekomen. Ik dacht dat daar wel enthousiastelingen over waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:00
Op BYD na zijn al die chinezen in de lease nogal prijzig als je het vergelijkt met de gevestigde namen.
Oftewel de leasemaatschappijen zijn bang dat ze restwaarde nogal laag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Smobbo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:16:
[...]

Wij hebben destijds gekeken naar de e-Niro maar deze viel af omdat de duo-kinderwagen er niet makkelijk in paste.

Met 2 kids neem je nu eenmaal een hoop spullen mee. Daar ontkom je volgens mij niet aan.

In de Model Y past het, ondanks de aflopende daklijn, allemaal prima. Voor vakanties hebben we nog wel een dakkoffer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 08:56
JLC7 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:35:
Wat me opvalt is dat er (nog) geen “hoezo kijk je niet naar BYD/Xpeng?!?” Reacties zijn gekomen. Ik dacht dat daar wel enthousiastelingen over waren
Onder een BYD kan je geen (fietsdrager)trekhaak laten plaatsen, dus sowieso NoGo !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:53:
[...]

Wij hebben destijds gekeken naar de e-Niro maar deze viel af omdat de duo-kinderwagen er niet makkelijk in paste.

Met 2 kids neem je nu eenmaal een hoop spullen mee. Daar ontkom je volgens mij niet aan.

In de Model Y past het, ondanks de aflopende daklijn, allemaal prima. Voor vakanties hebben we nog wel een dakkoffer. :)
Haha, wij hadden (en hebben nu weer een nieuwe) model 3 met 2 kinderen die opgegroeid zijn van 0 en 3 naar 5 en 8 in deze auto. Alles paste er altijd in, ook de campingbedjes, stoeltjes, wandelwagen etc.
Maar meer ruimte zullen wij ook vast vol krijgen ;) , vandaar dat we weer een model 3 hebben, dan kunnen er wat minder knuffels mee :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudi01

Dit komt vanwege jouw eisen. De Chinese auto’s met een grote kofferbak zoals Byd Tang vallen buiten jouw fiscale waarde range.
Voor een compleet overzicht qua grootte vind ik de volgende site handig. Je moet wel een aantal keren doorklikken op de link meer elektrische auto’s
https://nl.automobiledimension.com/elektrische-autos.php

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Je kunt ook nog naar de iX1 (en iX2) kijken, die zit rond de 500L geloof ik. Zal wel flink kaal zijn als je tot 55k wilt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hek030
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:32
Aghanim schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:39:
[...]

Je kunt ook nog naar de iX1 (en iX2) kijken, die zit rond de 500L geloof ik. Zal wel flink kaal zijn als je tot 55k wilt kijken.
De iX2 kun je niet serieus overwegen als “comfortabel achterin zitten” onderdeel van het eisenpakket is. Bij de iX1 houdt dat al niet over, bij de 2 is dat gewoon niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 22:28
ralphkeb schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:10:
In November mag ik eindelijk een leaseauto gaan bestellen (heb nu een Megane EV als voorloper, maar die is achterin eigenlijk te klein met 3 kids).

Op de shortlist staan nu:
Renault Scenic;
- proefrit reeds gedaan en rijdt goed,
- zee van ruimte.
- hopelijk vrij van kraakjes en rammeltjes die ik helaas in de Megane al wel ervaar.
- een hele diepe laadvloer, nog dieper als de Megane.
- Android systeem werkt feilloos.

Kia Niro ev:
- proefrit reeds gedaan, in het verleden het oude model hybride gehad en comfort is er echt op vooruit gegaan.
- ruimte genoeg, iets minder dan de Scenic
- vermogen eerder beschikbaar dan de Scenic
- rijbaan hulp werkt meer op zichzelf staande, als je wil kan je makkelijk een bocht nemen met je stuur los.
- minder om de indruk van het besturingssysteem.
- vlakke laadvloer

Ford Explorer:
Nu nog nergens te beschikbaar, eind mei staat hij een week in Breda dus dan gaan we kijken.
Filmpjes op YouTube zien er goed uit, wel veel plastic (Amerikaans)
De Mercedes EQB is heel ruim en kaal vanaf 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24
Als je echt veel ruimte wil dan kan je niet om de Enyaq of Scenic heen waarbij ik de Scenic standaard range voor 45000 een goeie aanbieding vind, voor dat geld zit je bij Skoda in een 60 met een beduidend lagere range.
Ik rij zelf de Enyaq 60 en voor 50 weken in het jaar voldoet de range en voor die 2 weken zomervakantie had het iets meer mogen zijn maar ook daar ervaar ik eigenlijk geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Hek030 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 07:15:
[...]

De iX2 kun je niet serieus overwegen als “comfortabel achterin zitten” onderdeel van het eisenpakket is. Bij de iX1 houdt dat al niet over, bij de 2 is dat gewoon niet te doen.
Er moeten 2 kinderen achterin. Die passen echt wel in een X2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Smobbo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:24:
[...]

Haha, wij hadden (en hebben nu weer een nieuwe) model 3 met 2 kinderen die opgegroeid zijn van 0 en 3 naar 5 en 8 in deze auto. Alles paste er altijd in, ook de campingbedjes, stoeltjes, wandelwagen etc.
Maar meer ruimte zullen wij ook vast vol krijgen ;) , vandaar dat we weer een model 3 hebben, dan kunnen er wat minder knuffels mee :+
Knuffels nemen gelukkig niet zoveel ruimte in beslag, een tweelingkinderwagen (met reiswiegen) daarentegen. 2 autostoeltjes met isofix nemen ook al veel ruimte in beslag.

Een sedan heeft een beperkte kofferbakopening en dat is minder praktisch.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar een ruimere auto is gewoon handiger. Mijn ouders gingen vroeger met 2 kinderen en een vouwwagen op vakantie, in een Citroen AX. Maarja, tijden veranderen.

[ Voor 22% gewijzigd door Dj-sannieboy op 19-05-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-07 18:57
Hallo allen,

Ik 'moet' komende maanden een keuze gaan maken voor een EV lease auto voor maart 2025.
In geval van Tesla zijn de levertijden natuurlijk kort maar andere merken mogelijk veel langer.
Vandaar dat ik nu ben gaan orienteren.
Even de template ingevuld:

Leasebudget: 1000
Kilometrage per jaar: 35.000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: N.V.T.
Specifieke wensen:
  • grote kofferbak (min 500 liter) ivm zooi van de familie op vakantie
  • grote actieradius
  • ECHT snelladen, dus niet alleen op papier kortstondig onder ideale omstandigheden
Al mijn huiswerk komt uit op Tesla model Y. Weinig bijtelling, maximale range, goed netwerk snelladers, ruime auto. Bovendien hoop ik dat begin 2025 de model Y dezelfde upgrade heeft gekregen als de model 3. Met name de geventileerde stoelen en schermpje achterin beviel me wel tijdens proefrit model 3 eerder dit jaar.

Maar.....WAF voor Tesla is laag (autopilot had bijna het hele gezin weggevaagd tijdens de proefrit) en volgend jaar staat de straat vol met die dingen vrees ik.
Dus alternatieven die mij aanspreken:
  • Mercedes EQB
  • KIA EV5 (moet nog uitkomen)
  • Peugeot E-5008 long range, verwacht 2025. Geen idee of ie in budget past
  • Skoda Enyaq long range
  • Renault Scenic
Graag jullie advies!

[ Voor 48% gewijzigd door nerd_ehv_74 op 21-05-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
nerd_ehv_74 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:47:

(autopilot had bijna het hele gezin weggevaagd tijdens de proefrit)
Ah, ik was dus niet de enige. Helaas moet ik ook elektrisch als volgend auto, maar Tesla wordt het sowieso niet! Word voor mij verder een uitdaging... Ik hou van sedans en coupe's. Maar er is geen mooie fatsoenlijk elektrische sedan te krijgen. Ik rij nu een Volvo S60 B4, fully loaded en is echt een kilometer vreter en met sportonderstel en 19" hoor je mij niet klagen; Daar is elke rit een feest. Volgens mij komt er wel volgend jaar een elektrische S60 uit en misschien ook een V60 dus.

Maar waar ik heen ging met mijn betoog; Misschien dat wat voor je als je kan\mag wachten tot volgend jaar?

[ Voor 3% gewijzigd door CarJunkyXL op 21-05-2024 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-09 22:24
Hallo allen,

Ik 'moet' komende maanden een keuze gaan maken voor een EV lease auto voor maart 2025.
In geval van Tesla zijn de levertijden natuurlijk kort maar andere merken mogelijk veel langer.

Specifieke wensen:
  • grote actieradius
  • ECHT snelladen, dus niet alleen op papier kortstondig onder ideale omstandigheden
Al mijn huiswerk komt uit op Tesla model Y. Weinig bijtelling, maximale range, goed netwerk snelladers, ruime auto. Bovendien hoop ik dat begin 2025 de model Y dezelfde upgrade heeft gekregen als de model 3. Met name de geventileerde stoelen en schermpje achterin beviel me wel tijdens proefrit model 3 eerder dit jaar.

Maar.....WAF voor Tesla is laag (autopilot had bijna het hele gezin weggevaagd tijdens de proefrit) en volgend jaar staat de straat vol met die dingen vrees ik.
  • Mercedes EQB
  • Skoda Enyaq long range
  • Renault Scenic
Graag jullie advies!
Je wilt echt snelladen.
Dan dus een Kia EV6/Hyundai Ioniq 5

Dat laad echt snel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
CarJunkyXL schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:20:
[...]

Volgens mij komt er wel volgend jaar een elektrische S60 uit en misschien ook een V60 dus.

Misschien dat wat voor je als je kan\mag wachten tot volgend jaar?
Nou ik heb al zitten kijken naar de XC60 wat ik prima zou vinden, als plug in hybrid mag tzt van het bedrijf.
Maar kijkende naar de bijtelling (hoge nieuwwaarde) dan is dat toch een nogo voor mij.
Een XC40 vind ik dan weer te klein.
V60 jaren geleden wel eens naar gekeken maar werd in elk geval niet vrolijk van de kofferruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 14:06
Hallo allen,

Specifieke wensen:
  • grote actieradius

• Mercedes EQB
  • Skoda Enyaq long range
  • Renault Scenic
Graag jullie advies!
Wat bedoel je met "autopilot had bijna het hele gezin weggevaagd tijdens de proefrit"? Ik ben wel benieuwd wat er dan misging.
En zoals @macfocus aangeeft, Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5/6 kunnen echt snel laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
CarJunkyXL schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:20:
[...]

Maar waar ik heen ging met mijn betoog; Misschien dat wat voor je als je kan\mag wachten tot volgend jaar?
Die auto moet er in maart zijn dus zit wel met levertijd.
Overigens dat de autopilot ons bijna vermoorde maakt niet zo veel uit want ik zou een Tesla nemen zonder full self driving optie. Beetje fancy cruise control is genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Sonicfreak schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:28:
[...]

Wat bedoel je met "autopilot had bijna het hele gezin weggevaagd tijdens de proefrit"? Ik ben wel benieuwd wat er dan misging.
En zoals @macfocus aangeeft, Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5/6 kunnen echt snel laden.
De model 3 in de proefrit had denk ik full self driving optie. Hij stuurde op een 80km weg plots het veld in omdat ie dacht dat daar een weg liep. Navigatie liep ook trouwens, geen idee of dat van invloed was.
En bij brede wegen buiten bebouwde zonder midden streep en fietspaden aan zijkant stuurde de Tesla naar het midden van de weg terwijl het wel twee richting was.

Al met al niet zo heel spannend hoor. Vrouw was redelijk in paniek en is vrij stellig "geen Tesla" maar ik heb natuurlijk de broek aan he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
macfocus schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:26:
[...]

Je wilt echt snelladen.
Dan dus een Kia EV6/Hyundai Ioniq 5

Dat laad echt snel
De EV6 en Ioniq 5 lijkt me niet zo praktisch, relatief kleine auto's.
Maar die Ioniq 6 is wel een goeie tip inderdaad.
Wel een bijzonder ontwerp. Je vind het fantastisch of oer lelijk ben ik bang.
Die gaat op de short list! Benieuwd naar de WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
nerd_ehv_74 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:36:
[...]

EV6 en Ioniq 5 kleine auto's? Die zijn juist heel ruim. Ik rijd zelf sinds kort een Kia EV6 en heb wel eens proefgereden in een Ioniq 5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

nerd_ehv_74 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:36:
[...]

Wat @Sonicfreak ook al beaamd, de EV6 en IONIQ 5 zijn ruim. De IONIQ 6 is elegant, maar minder ruim (hoofdruimte achterin) en ook zeker de kofferbak is onhandig.
Wellicht haal je iets door elkaar?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Sonicfreak schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:37:
[...]

EV6 en Ioniq 5 kleine auto's? Die zijn juist heel ruim. Ik rijd zelf sinds kort een Kia EV6 en heb wel eens proefgereden in een Ioniq 5.
Idd, een EV6 is 8 cm breder als een Kia Ceed wagon.
Lengte tussen de wielen is 299cm. Zeeën van ruimte binnen. De koffer is idd geen station niveau, maar zeker niet klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
macfocus schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:47:
[...]

Lengte tussen de wielen is 299cm. Zeeën van ruimte binnen. De koffer is idd geen station niveau, maar zeker niet klein.
En toch zou ik liever een wagon/break hebben, maar dat zit niet in het Kia/hyundai electric aanbod 😡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
PaulC schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:59:
[...]

En toch zou ik liever een wagon/break hebben, maar dat zit niet in het Kia/hyundai electric aanbod 😡
Dat snap ik, zonder serieuze trekhaak optie kan je bij Stellantis terecht. Met trekhaak nergens geloof ik.
Station en snelladen, ook nergens.

Mooi joh, die automarkt waar alle marketingafdelingen elkaar naapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

macfocus schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:47:
[...]

Volgens mij is de wielbasis echter 290cm en niet 299cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 16:37
nerd_ehv_74 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:26:
[...]

Nou ik heb al zitten kijken naar de XC60 wat ik prima zou vinden, als plug in hybrid mag tzt van het bedrijf.
Maar kijkende naar de bijtelling (hoge nieuwwaarde) dan is dat toch een nogo voor mij.
Een XC40 vind ik dan weer te klein.
V60 jaren geleden wel eens naar gekeken maar werd in elk geval niet vrolijk van de kofferruimte.
Ik denk dat je toen het model van voor 2018 bekeken had
Die was idd klein, vond het toen best raar aangezien ie op het onderstel van de Focus stond en 70l minder had
Huidige heeft 529L dus dat is netjes vergeleken met andere modellen (XC60 is kleiner obv specs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Sonicfreak schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:37:
[...]

Dat is maar waar je referentie ligt....
In mijn optiek zijn ze te klein, hoewel toegegeven een model Y waarschijnlijk niet heel veel groter zal zijn.

En inderdaad de Ioniq 6 is bij nader inzien minder praktisch wat betreft kofferruimte.
Kom ik toch weer terug bij mijn lijstje
  • Tesla Model Y
  • Mercedes EQB
  • Renault Scenic
  • Peugeot E-5008
  • Skoda Enyaq
  • Kia EV5 (lijkt me iets praktischer dan EV6)

[ Voor 6% gewijzigd door nerd_ehv_74 op 21-05-2024 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaulC
macfocus schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:02:
[...]

Dat snap ik, zonder serieuze trekhaak optie kan je bij Stellantis terecht. Met trekhaak nergens geloof ik.
Station en snelladen, ook nergens.

Mooi joh, die automarkt waar alle marketingafdelingen elkaar naapen.
Trekhaak is must

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Idem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:21
Dakkoffer (of trekhaak-koffer) geen optie? Liever een auto kiezen welke lekker rijdt. Overigens kan je in de Y frunk en achter onder in de kofferbak nog een grote tas kwijt.

Als dat niet past neem je wel erg veel mee, dan kom je mi toch op een dakkoffer oid.

btw is zo'n ZEEKR001 niks?

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-05-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Als het een echte met serieus trekgewicht moet zijn, dan wordt de keuze heel beperkt.
Wederom EV6 = 1600KG (voor de 77Kw accu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
macfocus schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:04:
[...]

Als het een echte met serieus trekgewicht moet zijn, dan wordt de keuze heel beperkt.
Wederom EV6 = 1600KG (voor de 77Kw accu)
Fietsendrager volstaat 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
nerd_ehv_74 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:32:
[...]

De model 3 in de proefrit had denk ik full self driving optie. Hij stuurde op een 80km weg plots het veld in omdat ie dacht dat daar een weg liep. Navigatie liep ook trouwens, geen idee of dat van invloed was.
Wat zeiden ze bij tesla toen je terug kwam van de proefrit? Dit is namelijk een unieke situatie waar ik echt nog nooit eerder van gehoord heb.
Liep er een weg met belijning ‘het veld in’ die afgezet was ofzo? Anders zou dit echt een bizarre situatie zijn namelijk.
En bij brede wegen buiten bebouwde zonder midden streep en fietspaden aan zijkant stuurde de Tesla naar het midden van de weg terwijl het wel twee richting was.
Dit is idd een bekend probleem, hij mist dan voldoende referentiepunten denk ik. I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
nerd_ehv_74 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:10:
[...]

Dat is maar waar je referentie ligt....
In mijn optiek zijn ze te klein, hoewel toegegeven een model Y waarschijnlijk niet heel veel groter zal zijn.

En inderdaad de Ioniq 6 is bij nader inzien minder praktisch wat betreft kofferruimte.
Kom ik toch weer terug bij mijn lijstje
  • Tesla Model Y
  • Mercedes EQB
  • Renault Scenic
  • Peugeot E-5008
  • Skoda Enyaq
  • Kia EV5 (lijkt me iets praktischer dan EV6)
EQB heeft een kleinere kofferbak dan een EV6 en een scenic is vergelijkbaar.
De e-5008 en Enyaq zouden wel goede opties kunnen zijn als ‘niet-Tesla’ alternatief.
De EV5 is wel erg tof, maar is al bekend wanneer die leverbaar wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Smobbo schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:42:

Wat zeiden ze bij tesla toen je terug kwam van de proefrit? Dit is namelijk een unieke situatie waar ik echt nog nooit eerder van gehoord heb.
Liep er een weg met belijning ‘het veld in’ die afgezet was ofzo? Anders zou dit echt een bizarre situatie zijn namelijk.
Het was een testrit geboekt bij onbemande supercharger dus die boek je via de website en dan kun je ter plekke met de Tesla app gewoon de betreffende auto openen en meenemen. Krijgt wel nog telefoontje van Tesla een paar dagen ervoor en erna.
Het was een semi onverharde weg en ik heb besturing vrij snel overgenomen dus weet niet of ie echt door zou zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Smobbo schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:49:
[...]

EQB heeft een kleinere kofferbak dan een EV6 en een scenic is vergelijkbaar.
De e-5008 en Enyaq zouden wel goede opties kunnen zijn als ‘niet-Tesla’ alternatief.
De EV5 is wel erg tof, maar is al bekend wanneer die leverbaar wordt?
Ja moet zeggen dat de EV6 me in positieve zin verrast door de hints hier uit het forum.
Vind het nog steeds geen aantrekkelijke auto, iets te sportief hatchback gevoel, maar zeker positief onder de indruk.
De kofferruimte is ruim in liters maar wat betreft de vorm heb ik het gevoel dat die van de EQB toch handiger is...maar goed.
Zal eens bij een collega instappen die een EV6 heeft.
De E-5008 is denk ik wel flink aan de prijs tzt als je voor de long range versie gaat en als je dan nog wat aankleding wilt...maar wel serieus grote auto.
Ik had een benzine versie hiervan (model 2019) en dat is gewoon een verhuiswagen. Misschien iets te veel van het goede maar wel lekker een grote auto.
Skoda Enyaq ga ik serieus naar kijken en inderdaad de EV-5 in de gaten houden.

En toch nog een keer rijden met een Model Y, kijken of de WAF wat beter wordt dan.

[ Voor 5% gewijzigd door nerd_ehv_74 op 21-05-2024 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi01
Hallo allen,

Specifieke wensen:
  • grote actieradius

• Mercedes EQB
  • Skoda Enyaq long range
  • Renault Scenic
Graag jullie advies!
Mogelijke andere alternatieven:
Ford Explorer Extended Range
VW ID 7 Tourer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd_ehv_74
Rudi01 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:00:
[...]

Mogelijke andere alternatieven:
Ford Explorer Extended Range
VW ID 7 Tourer
Ford mwa moet ik zien.
ID7 verwacht ik boven budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
True schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:03:
[...]

Volgens mij is de wielbasis echter 290cm en niet 299cm.
Typo idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 21:56
nerd_ehv_74 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:11:
[...]

Ford mwa moet ik zien.
ID7 verwacht ik boven budget
Nog een niet genoemde tip: Kijk vooral naar de praktische ruimte in de kofferbak en niet alleen naar de liters.

Daarnaast de vraag wat je verstaat onder echt snelladen en waarom dat zo belangrijk is? Hoe vaak ga je daar gebruik van maken bijv.?

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 22:28
MaSw85 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:11:
[...]

Nog een niet genoemde tip: Kijk vooral naar de praktische ruimte in de kofferbak en niet alleen naar de liters.

Daarnaast de vraag wat je verstaat onder echt snelladen en waarom dat zo belangrijk is? Hoe vaak ga je daar gebruik van maken bijv.?
Als je niet wekelijks wil snel snelladen zijn die cijfers overrated.

Elke EV haalt tussen de 250-350 km en moet tussen de 25-35 minuten laden vervolgens.

Maakt die extra stop ; die 3-4x 10 minuten op een rit naar vakantie nou echt uit ?

Kijk vooral naar de 10/20%-80% tijd dat zegt veel meer over de laadtijd dan laadsnelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
wd200 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:48:
[...]
Maakt die extra stop ; die 3-4x 10 minuten op een rit naar vakantie nou echt uit ?
Ik denk dat de angst juist in de wachttijden bij de (snel)laders zit (dus de drukte in de vakantie weekenden langs de snelweg) dan in de laadtijden (tenminste, dat zit tussen mijn oren. Ik heb geen EV dus ook geen idee of dat echt zo is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
wd200 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:48:
[...]

Als je niet wekelijks wil snel snelladen zijn die cijfers overrated.

Elke EV haalt tussen de 250-350 km en moet tussen de 25-35 minuten laden vervolgens.

Kijk vooral naar de 10/20%-80% tijd dat zegt veel meer over de laadtijd dan laadsnelheid.
Of misschien nog relevanter: hoeveel km realistische range je per uur kan bijladen als je tussen 10% en 80% laadt (bv. de inschatting die EV database geeft). Want anders lijken modellen met een kleinere batterij en/of hoger verbruik op het eerste zicht erg interessant terwijl ze dat in de praktijk toch minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hoeveel range je per uur kan bijladen hangt ook af van het vermogen dat de laadpaal kan leveren en hoeveel tijd je er zelf aan kan/wil besteden.
Ben je thuis aan het laden heb je doorgaans uren de tijd en steekt het behaalde vermogen niet zo'n rol.
Anderzijds, wanneer je veel km op een dag moet afleggen en afspraken moet nakomen dan kan snel blijladen wel een rol spelen maar dan ben je weer afhankelijk hoeveel max. vermogen de laadpalen op je route kunnen leveren. Het heeft weinig zin een EV te bezitten die bv. aan 800V kan laden wanneer onderweg er geen laadpalen beschikbaar zijn die dat kunnen leveren.

Hoe efficiënter de wagen (en de bestuurder want dat speelt ook een rol) en hoe groter zijn batterijcapaciteit hoe minder afhankelijk auto en bestuurder zijn van externe omstandigheden.
Sneller laden kan dan een leuk extraatje zijn maar behoudens uitzonderingen (voor zij die hun dagtaak voornamelijk doorbrengen in een auto en/of bestuurders die een auto kopen op basis van wat ie één of twee keer per jaar moet kunnen tijdens de rit naar het obligate zuiden) zal men daar toch relatief zelden optimaal gebruik van maken.

Wachttijden aan een laadpaal heb ik nog nooit meegemaakt (maar dat is inherent aan mijn verbruikersprofiel => voornamelijk AC laden thuis en op bestemmingen en niet op vakantie met de auto naar het diepe zuiden :) ).

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 22-05-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-09 22:28
Advizor schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:59:
Vorige week mijn Peugeot 308SW 1.6 Hybrid gekregen en zeer blij met deze station hoor :)
Voorheen had ik dus een SUV (Tiguan), maar nu toch weer een station gekozen door de kofferbakruimte.
Als gezin met 2 jonge kinderen hebben we de ruimte achterin gewoon nodig.
Ik mis op zich het gemak van de hogere instap en met in/uitladen van kids etc., maar verder nog geen nadelen ondervonden.
Rijd ook super overigens!
Inmiddels een paar weken in gebruik en nog steeds heel tevreden. Maar wat ik toch als nadeel ervaar is dat je hem iedere ca. 150km moet opladen. Met accu rijd ie namelijk 1 op 30, en als je je best doet zelfs 1l/33.
Zonder accu is dat in het beste geval 1 op 15.
Kortom, een grotere accu was fijn geweest. Zeker voor de langere ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:28

Arno

PF5A

Ik kan binnenkort weer gaan uitzoeken omdat mijn Ceed ongepland van eigenaar is gewisseld afgelopen weekend. Als de wachttermijn voor het terugvinden is verlopen (hopelijk eerder voor de selectie) komt er dus een nieuwe bestelling. Dan maar hopen dat er een EV (nieuw beleid) is die voldoet aan mijn wensen en binnen budget past.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
Advizor schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:34:
[...]

Inmiddels een paar weken in gebruik en nog steeds heel tevreden. Maar wat ik toch als nadeel ervaar is dat je hem iedere ca. 150km moet opladen. Met accu rijd ie namelijk 1 op 30, en als je je best doet zelfs 1l/33.
Dan had je de volledig elektrische moeten bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
jongetje schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:31:
[...]

Dan had je de volledig elektrische moeten bestellen.
Bedankt voor je geweldige input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Advizor schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:40:
[...]

Bedankt voor je geweldige input!
Dat is toch het hele idee van een plugin dat je er rond de 100km elektrisch mee kunt rijden en de rest op benzine doet.
verder vind ik 150km en dan ook nog 1:30 benzine best onzuinig. Als ik een ritje van Den Haag naar Julianadorp rijdt, dan rijd mijn Octavia 1.0 TSI al 1:25 en dat is geen plugin hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
[...]

Kan de 308 Hybrid niet regenereren tijdens remmen of gas los situaties dan?

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
[...]

Eigenlijk is 1 op 30 terwijl je een volle accu kan gebruiken toch wel raar?
Als je 150km elektrisch zou moeten kunnen rijden dan heb je op dat deel toch wel een betere score dan 1 op 30?

Het is wel het grote manco van plugin hybride. Je kan er vaak net niet ver genoeg elektrisch op rijden en je moet na elk ritje weer opladen. Daarbij is de accu dan weer zeer snel vol en zou je de auto dus na 1-2 uur alweer moeten verplaatsen (om geen laadkleverboete te krijgen of gewoon om anderen de mogelijkheid om te laden te geven).
Ik rij nu 500-550km elektrisch voor ik moet laden, effectief betekent dit dat ik alleen thuis op de oprit in plug en voor de rest nergens. Scheelt toch wel gedoe (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
Smobbo schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:53:
[...]

Eigenlijk is 1 op 30 terwijl je een volle accu kan gebruiken toch wel raar?
Als je 150km elektrisch zou moeten kunnen rijden dan heb je op dat deel toch wel een betere score dan 1 op 30?
De elektrische range is maar 30km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advizor
MaSw85 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:44:
[...]

Kan de 308 Hybrid niet regenereren tijdens remmen of gas los situaties dan?
Jawel, maar dat is echt minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
Smobbo schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:53:
[...]
Het is wel het grote manco van plugin hybride. Je kan er vaak net niet ver genoeg elektrisch op rijden en je moet na elk ritje weer opladen. Daarbij is de accu dan weer zeer snel vol en zou je de auto dus na 1-2 uur alweer moeten verplaatsen (om geen laadkleverboete te krijgen of gewoon om anderen de mogelijkheid om te laden te geven).
Ik rij nu 500-550km elektrisch voor ik moet laden, effectief betekent dit dat ik alleen thuis op de oprit in plug en voor de rest nergens. Scheelt toch wel gedoe (y)
Klopt, ik gebruik hem vooral zakelijk. Afhankelijk van mijn kantoor locatie moet ik hem soms dus wel 2 of 3 keer aan de stekker leggen. Dat was best even wennen.
Gelukkig is er tegenwoordig bij iedere klant wel een laadpaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
jongetje schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:58:
[...]

Dat is toch het hele idee van een plugin dat je er rond de 100km elektrisch mee kunt rijden en de rest op benzine doet.
verder vind ik 150km en dan ook nog 1:30 benzine best onzuinig. Als ik een ritje van Den Haag naar Julianadorp rijdt, dan rijd mijn Octavia 1.0 TSI al 1:25 en dat is geen plugin hybride.
Jouw benzine 1.0 tsi kan op zijn best 1 op 20 rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Advizor schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:04:
[...]

Grappig, mijn e-bike haalt op 850 Wh al makkelijk 100 km. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Advizor schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:13:
[...]

Klopt, ik gebruik hem vooral zakelijk. Afhankelijk van mijn kantoor locatie moet ik hem soms dus wel 2 of 3 keer aan de stekker leggen. Dat was best even wennen.
Gelukkig is er tegenwoordig bij iedere klant wel een laadpaal ;)
Persoonlijk vind ik het wel vervelend dat een deel van de laadpalen door hybrides gekaapt worden terwijl je met een EV echt MOET laden. Onderweg naar Frankrijk ook al een paar keer moeten wachten omdat iemand zijn hybride voor 30km wilde opladen, Het komt dan heel erg op gedrag van de bestuurder aan of die na een uur of 2 de auto ophaalt. Hier in de wijk hangen de hybrides 50% van de tijd aan de laadpalen (dagelijks leeg en dan de hele nacht laten staan). Het mag natuurlijk gewoon dus helemaal prima maar ergens is dit wel een manco in het systeem. Nu heb ik zelf een laadpaal huis dus niet veel last ervan gelukkig.

Ik mag ook weer een nieuwe auto als opvolger van de Polestar 2. Twijfel erg over de toegevoegde waarde van hybride. Of het vooral voor de extra PKs doen zoals de V60 T6/T8. Veel merken hebben toch wel een forse meerprijs voor phev versus puur benzine. Al schrok ik wel qua prijzen. Een BMW 1.20i met msport en flink wat opties komt al snel op 50k :X

[ Voor 15% gewijzigd door Aghanim op 22-05-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Advizor schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:04:
[...]

Ah, oke, dan snap ik het.
Wel mooi dat je zoveel mogelijk probeert te stekkeren, maar ik zou er echt gek van worden.
Die accu is dan iets van 6-10kWh groot? Dus meestal met een 45 minuutjes weer vol? Dan heb je wel na elk overleg een reden om even je benen te strekken :) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Advizor schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:17:
[...]

Ik heb de 1.0 TSI ook wel eens max 1:10 laten rijden. Het zijn maar drie cilindertjes, als ie de snelweg op gaat en de snelheid ligt wat hoger moeten ze gewoon harder werken :P
Dat weren overigens geen legale snelheden, dat moge duidelijk zijn

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Advizor schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:17:
[...]

Want, waar is dat op gebaseerd?

Met een rit op de cruisecontrol 100 op de snelweg en nog een heel stuk 80 op de provincialeweg loopt hij echt wel zuiniger.
Ik begon met een actieradius van 850km en toen ik weer thuis was (na 240km) was de actieradius 940km...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advizor
jongetje schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:23:
[...]

Want, waar is dat op gebaseerd?

Met een rit op de cruisecontrol 100 op de snelweg en nog een heel stuk 80 op de provincialeweg loopt hij echt wel zuiniger.
Ik begon met een actieradius van 850km en toen ik weer thuis was (na 240km) was de actieradius 940km...
Het verbruik baseren op wat de actieradius aangeeft in de auto is natuurlijk niet accuraat. Je auto kan namelijk niet de exacte tankinhoud lezen. Dus als je hem volledig aftankt en je rijd een stuk heel zuinig 'denkt' je auto dat ie nog vol is en loopt de actieradius flink op.
De fabrieksopgave is overigens 4,8l/100km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advizor
Smobbo schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:53:
[...]

Ah, oke, dan snap ik het.
Wel mooi dat je zoveel mogelijk probeert te stekkeren, maar ik zou er echt gek van worden.
Die accu is dan iets van 6-10kWh groot? Dus meestal met een 45 minuutjes weer vol? Dan heb je wel na elk overleg een reden om even je benen te strekken :) :+
Circa 2 uur bij een gewone laadpaal.
Snellader nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
Aghanim schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:53:
[...]
Persoonlijk vind ik het wel vervelend dat een deel van de laadpalen door hybrides gekaapt worden terwijl je met een EV echt MOET laden. Onderweg naar Frankrijk ook al een paar keer moeten wachten omdat iemand zijn hybride voor 30km wilde opladen, Het komt dan heel erg op gedrag van de bestuurder aan of die na een uur of 2 de auto ophaalt. Hier in de wijk hangen de hybrides 50% van de tijd aan de laadpalen (dagelijks leeg en dan de hele nacht laten staan). Het mag natuurlijk gewoon dus helemaal prima maar ergens is dit wel een manco in het systeem. Nu heb ik zelf een laadpaal huis dus niet veel last ervan gelukkig.
Begrijpelijk. Ik zet hem zelf vrijwel altijd weer op een gewone P zodra die vol is, tenzij er tig laadplekken vrij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
IvoB2 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:25:
Hoeveel range je per uur kan bijladen hangt ook af van het vermogen dat de laadpaal kan leveren en hoeveel tijd je er zelf aan kan/wil besteden.
Als we het over snelladen hebben is vaak de auto de limiterende factor.
De hoeveelheid auto's die serieus 150+kW kunnen trekken is op 2 handen te tellen.
(en komen van porsche, kia of hyundai af)
Het heeft weinig zin een EV te bezitten die bv. aan 800V kan laden wanneer onderweg er geen laadpalen beschikbaar zijn die dat kunnen leveren.
Ter verduidelijking, alle palen werken met 800Volt auto's.
De vraag is natuurlijk altijd of de palen de snelheid halen die 800V auto's aankunnen, en dan kan soms de paal limiterend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

demonic schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:25:
[...]

De hoeveelheid auto's die serieus 150+kW kunnen trekken is op 2 handen te tellen.
(en komen van porsche, kia of hyundai af)

[...]

De vraag is natuurlijk altijd of de palen de snelheid halen die 800V auto's aankunnen, en dan kan soms de paal limiterend zijn.
Kan ik ergens een lijstje of een mega-lijst vinden waar ik gemakkelijk in kan filteren qua laadtechnologieën?
Ik moet namelijk zes jaar in mijn nieuwe auto rijden en de infrastructuur nu zal over drie jaar niet meer hetzelfde zijn. De juiste toch net iets toekomstbestendigere auto is wellicht een andere als we het hebben over 4 of 6 jaar rijden in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
demonic schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:25:
[...]
Nou, volgende week wordt, als er niets tussen komt, de EV6 GT line hier opgeleverd.

Zou met +150 kW moeten kunnen laden aan daartoe bestemde snelladers.
Hier in de buurt staat er al geen eentje. De eerste FastNed staat langs de autosnelweg op zo'n 25 km. Daar gaan we dus niet voor omrijden. :)
Persoonlijk is één vinger dus al genoeg. :+

Buiten een testje (als het eens goed uitkomt) dek ik niet dat snelladen ooit te gaan gebruiken.
Dat laden zal dan thuis, net zoals nu, beperkt blijven tot tussen de 2 en 5 kW AC laden en publiek max. aan 11 kW (sneller gaat het bij de EV6 ook niet op wisselstroom).
Dat alle palen dat kunnen weet ik (alleen zal een Tesla Suc bij een 800V tot en met V3 ook op 90/100 kW max. blijven steken).
Vanaf volgende week zal voor ons de paal dus bijna altijd de limiet zijn (met uitzondering van 350 kW palen, dat kan de auto dan weer niet trekken). De 800V architectuur zal dus zelden een meerwaarde betekenen voor ons (maar ja, het zat er nu eenmaal standaard op).

Ieder zijn ding maar we rijden nu al sinds begin 2019 elektrisch en inzake laden is er weinig significant gewijzigd. Of het zou moeten zijn dat het al wat drukker wordt aan publieke laadpalen in vergelijking met vijf jaar geleden. :)

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 22-05-2024 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
True schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:16:
[...]

Kan ik ergens een lijstje of een mega-lijst vinden waar ik gemakkelijk in kan filteren qua laadtechnologieën?
Ik moet namelijk zes jaar in mijn nieuwe auto rijden en de infrastructuur nu zal over drie jaar niet meer hetzelfde zijn. De juiste toch net iets toekomstbestendigere auto is wellicht een andere als we het hebben over 4 of 6 jaar rijden in de auto.
Niet dat ik weet, maar de enige 'fatsoenlijke' auto's op dit moment zijn de KIA EV6 & EV9 of van Hyundai kamp de Ioniq5 en Ioniq6.
IvoB2 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:33:
[...]

Nou, volgende week wordt, als er niets tussen komt, de EV6 GT line hier opgeleverd.
Dat is dus inderdaad een van de uitzonderingen. (zelf de Ioniq5 ;) )
Dat alle palen dat kunnen weet ik (alleen zal een Tesla Suc bij een 800V tot en met V3 ook op 90/100 kW max. blijven steken.
Nog nooit bij Tesla gestaan, geen idee of het uberhaupt werkt. (gemengde berichten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hek030
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:32
Aghanim schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:49:
[...]

Er moeten 2 kinderen achterin. Die passen echt wel in een X2.
2 jonge kids lukt waarschijnlijk nog wel ja, maar ik kon zelf niet zonder geklungel op de achterbank plaatsnemen. Dan besef je dat je toch een baby beamer koopt voor 50/60k. Geldt in mindere mate ook voor de iX1, die is niet veel groter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 17:38
Hier tijdje X1 gereden (2019), in die fase ook de iX1 en de X2 proefgereden. X2 voelde binnenin behoorlijk kleiner aan dan de X1 en iX1. Uiteindelijk een Tucson genomen, ietsje ruimer dan de BMWs, maar vooral meer mogelijkheden in uitrusting.
4 volwassen is dan ook echt geen probleem. De kids hebben beide nog een kinderstoel/verhoger. Dat is soms lastig dat ze niet helemaal lekker met het beentjes/voeten wegkomen. Maar dat is alleen op te lossen door een auto te kiezen met een meter langere wielbasis, of ze genoeg te eten geven, dat straks die kinderstoelen eruit kunnen en hun beentjes gewoon langs de bank bungelen, in plaats van tegen mijn stoel ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
demonic schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:37:
[...]
Niet dat ik weet, maar de enige 'fatsoenlijke' auto's op dit moment zijn de KIA EV6 & EV9 of van Hyundai kamp de Ioniq5 en Ioniq6.

...
Kia en Hyundai staan wel ver voorop wat snelladen betreft maar om nu te zeggen dat ze de enige "fatsoenlijke auto's" op dit moment zijn, gaat ook wat ver tenzij voor iemand die vaak veel moet snelladen.

In alle andere gevallen vind ik het verschil tussen 1000-1200 km per uur bijladen en bv. 800-900 (VW ID.7, BMW i4, Mercedes EQE, Tesla Model 3/Y, ...) niet zo dramatisch dat ik alle andere eigenschappen van een auto zou laten vallen puur voor die fast charge karakteristieken.
Een Ioniq 5 LR heeft bijvoorbeeld maar een middelmatige range wat betekent dat je vaker gebruik zal moeten maken van dat snelladen, terwijl dat met een grotere range (grotere batterij & lager verbruik) niet eens nodig was.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Kwakkel schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:50:
[...]

Nou, ik ben er toen niet uitgeraakt :)
Heb de XC40 van een collega overgenomen, maar die moet er januari 2025 ook weer uit, dus opnieuw aan het kijken.
Heb de details hierboven, van begin 2023, wat aangepast. Graag hoor ik van jullie welke opties ik nog zou kunnen overwegen :)

Komende van een VW Touran lijkt het erop dat ik serieus ga moeten inboeten op volume. We rijden nu dus, sinds september, met een XC40 (T3) - een pak kleiner, wat maakt dat de overstap naar iets anders wat comfortabeler kan zijn. De XC40 is zeker ruim genoeg voor dagelijks gebruik, maar toch wat krap voor containerpark, grote boodschappen, vakanties, ...

Waar ik vorig jaar vooral keek naar de iX1, en die ook had besteld tot de leasemaatschappij aangaf dat ze een fout hadden gemaakt en de wagen dus alsnog teveel boven budget was, is er met de budgetverhoging va 1150 TCO naar 1300 TCO toch wat meer mogelijk.
Ik heb door HR reeds offertes laten berekenen voor
  • iX1
  • iX3
  • EV6
  • Scenic eTech
  • Volvo XC40
  • EQB
iX1, iX3, XC40, in de voorgestelde configuraties, vragen een eigen bijdrage. Deze is weliswaar behapbaar (zolang we er geen ruchtbaarheid aan geven :+ )
De EQB, EV6 en Scenic, in de voorgestelde configuraties, passen binnen het budget.

Ikzelf ben fan van de EV6. Mijn vrouw ziet echter liever de typische SUV-stijl en vind de EV6 te laag.
Ben er reeds 2x mee gaan testrijden, en bij de 2de testrit de hond even ingeladen. Onze Schotse Collie leek, toegegeven, niet echt gelukkig met de beperkte hoofdruimte.
(De EV5 gaat, vrees ik, nog te lang duren (release eind dit jaar?), en geen idee wat de prijs gaat geven.)

De Scenic heb ik helaas ook nog niet in het echt kunnen 'bewonderen'. Wel even in de Megane gezeten - layout is weliswaar vergelijkbaar, maar de zithouding uiteraard niet. Als ik deze serieus wil overwegen, zal ik geduld moeten hebben tot hij beschikbaar is ergens in mei :)

De EQB is de ruimste. Heb ik ook een heel weekend kunnen testen. Helaas bleken de stoelen van de AMG lijn toch niet 100% ok te zitten. Ook niet zo'n fan van het tragere laadvermogen. En de ingebouwde GPS was alles behalve behulpzaam bij het zoeken naar laadmogelijkheden.

De iX3 hebben we ook een testrit mee gemaakt. Ik vond hem redelijk zwaar sturen, en had mijn twijfels over de stoelen (kan tegen dan ook volledig in mijn hoofd hebben gezeten, maar een lange-duur testrit kan helaas niet bij BMW). De oudste was het minst te spreken over deze, mbt de zithouding die ze achterin had. Geen idee of ik me daar veel van moet aantrekken - ze is 9! :) Wel de beste 'looks' (na de EV6,persoonlijke opinie natuurlijk)!

De iX1, testrit van vorig jaar, dus al wat langer geleden, was in mijn herinneringen goed. Stuurde aangenaam. Toen was het wel de xDrive 30 met adaptief onderstel, nu zou het gaan over de eDrive20 zonder adaptief onderstel. Geen idee of dat veel verschil zou maken.

Vind de Mach-E wel een leuke auto, maar vrees dat de hond daarin ook niet happy gaat zijn. Ook werd mijn vrouw niet warm van het interieur.
VW (Audi, Cupra, Seat, Skoda) vallen eigenlijk allemaal af: had zowel in een A4 als in onze Touran na een dik uur vaak last van mijn rug. Dagdagelijks niet zo'n probleem, maar niet zo geweldig als je 9 uur onderweg bent naar je vakantiebestemming. Dat wil ik bij de nieuwe wagen zeker vermijden! Daar heeft de XC40 een streepje voor: na 5 uur rijden nog geen last :)

Alvast bedankt voor alle extra tips!
Zo, kogel is door de kerk. Gisteren de bestelling doorgegeven voor een EQB 250+ AMG Line in het Spectraalblauw. Levertijd is 7 à 8 maanden, dus ben benieuwd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgZGydXcsNzG3-C77h-1C3HnhcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNZikXyzkARmuvop5yFw6hNk.jpg?f=fotoalbum_large

Bewust de AMG Line met standaard 18" genomen, omwille van het rijbereik.
Verder wel quasi alles aangevinkt:
  • Smartphone integratiepakket
  • Zijdelingse airbags achteraan
  • Panoramaschuifdak
  • Trekhaak
  • Nightpakket
  • Rij-assistentiepakket
  • Winterpakket
  • Premium pakket
  • Set dakdragers
Het wachten kan beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Nou, een maandje geleden postte ik over onze wensen voor de leaseauto van mijn vriendin. Toen dacht ik dat we rustig konden kijken en beslissen. Maar de verhalen hier en in andere topics over levertijden tot een jaar tijd maken me wel wat zorgen. Anyway, we gaan de komende maand eens wat proefritten plannen.

In eerste instantie wilde ik geen elektrische wagen, maar bij nader inzien maakt het allemaal niet zo veel verschil. Hybride auto's hebben veelal een laag maximaal trekgewicht. Nu zal dat niet zo super nauw komen (technisch dan, juridisch ander verhaal) maar dan pak ik voor die paar keer wel de auto van schoonouders.

Zelf heb ik sinds een paar maanden een Polestar 2 (zakelijk gebruik) en heb al wat meer vertrouwen en gevoel bij elektrisch rijden. We zijn veroordeeld tot openbare laadpaal gebruik wat ik wel nog als een minpunt ervaar. De P2 rij ik betrekkelijk weinig mee en hoeft niet zo vaak aan de lader maar de auto die we privé rijden zal dit wel vaker moeten.

Het lease-budget maakt best wat mogelijk. En eigenlijk maakt het meer mogelijk dan wij per maand aan een auto willen uitgeven. Netto bijtelling 400,- is waar we nu op gokken. Dat komt neer op maximaal 42k cataloguswaarde voor een hybride auto en maximaal 50k voor een elektrische auto.

De lijst met auto's om te bekijken is op dit moment:
Filter op: prijs 50k/42k, >400liter bagageruimte, achterbank geschikt voor twee kinderstoeltjes (vooruit denken) "mooi" beoordeeld door vriendin. BMW, Merc en Jeep uitgesloten door werkgever.

Elektrisch
  • Tesla Model Y long range - Flink ruim, goed uitgerust, uitstekende range, snelladen op orde, momenteel zeer korte levertijd. Wat lastig mbt standaard auto functies als regensensor, acc, en alle makkelijke fysieke knoppen die ergens in het display verstopt worden. Vraag me hier vooral af of iemand een glazen bol heeft die me kan vertellen wat ik van de refresh kan verwachten.
  • Renault Scénic Etech long range - Lijkt op papier een goede auto. Ietwat saai ontwerp volgens mijn vriendin. Nog niet in het echt gezien.
  • Mustang Mach-e 75kWh - Ziet er heel tof uit, krijgt prima reviews. Wisselende levertijd en voor de long range moeten we ons budget wat oprekken.
  • Skoda Enyaq Coupé 77 KWh - Gewoon als optie erbij omdat ik de ID.5 een gave auto vond. Zal er eerst in moeten rijden om een goede mening te kunnen vormen.
  • Volkswagen ID.4 - Hebben we al in gereden, erg ruim en degelijk. Nadeel is dat we de VW dealers waar we geweest zijn allemaal waardeloos vinden en daarom wat minder zin om een PON wagen uit te zoeken.
Hybride
  • Renault Arkana - Vinden we allebei een mooie auto. Nadeeltjes zijn eigenlijk dat het tov de elektrische autos wel een tikje gedateerd aanvoelt allemaal. Ook achterbank wat klein, maar ach, een kind tussen 0 en 5 zal er wel inpassen. Levertijd volgens het Renault topic zo'n 9 maanden...
  • Renault Austral - Op papier een top auto. Zo vindt de buurman ook en het voelt toch een tikje flauw om exact dezelfde auto te bestellen. Overigens zouden we al snel ons budget hiervoor moeten oprekken en bij hybride ben ik daar minder geneigd toe.
  • MG EHS - Haal ik gewoon uit een lijstje omdat die aan de criteria voldoet. Moet het echt wel eerst eens in het echt zien.
  • Peugeot 408 - Ja vind ik gewoon mooi. Past volgens mij niet in het budget.
Kia en Hyundai vielen voor mijn vriendin haar smaak af. Idem als elke stationwagen. BYD, Xpeng, Fisker, Lync&Co, Citroen, Nissan, Toyota vallen voor mij af omdat ik er wat weinig gevoel bij heb en de ontwerpen mij iets minder aanspreken.

Waar ben ik nog naar op zoek ben is eigenlijk ervaringen met bovenstaande auto's of suggesties voor iets wat ik nog aan de test-rit lijst kan toevoegen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
SirLenncelot schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:18:
Nou, een maandje geleden postte ik over onze wensen voor de leaseauto van mijn vriendin. Toen dacht ik dat we rustig konden kijken en beslissen. Maar de verhalen hier en in andere topics over levertijden tot een jaar tijd maken me wel wat zorgen. Anyway, we gaan de komende maand eens wat proefritten plannen.

In eerste instantie wilde ik geen elektrische wagen, maar bij nader inzien maakt het allemaal niet zo veel verschil. Hybride auto's hebben veelal een laag maximaal trekgewicht. Nu zal dat niet zo super nauw komen (technisch dan, juridisch ander verhaal) maar dan pak ik voor die paar keer wel de auto van schoonouders.

Zelf heb ik sinds een paar maanden een Polestar 2 (zakelijk gebruik) en heb al wat meer vertrouwen en gevoel bij elektrisch rijden. We zijn veroordeeld tot openbare laadpaal gebruik wat ik wel nog als een minpunt ervaar. De P2 rij ik betrekkelijk weinig mee en hoeft niet zo vaak aan de lader maar de auto die we privé rijden zal dit wel vaker moeten.

Het lease-budget maakt best wat mogelijk. En eigenlijk maakt het meer mogelijk dan wij per maand aan een auto willen uitgeven. Netto bijtelling 400,- is waar we nu op gokken. Dat komt neer op maximaal 42k cataloguswaarde voor een hybride auto en maximaal 50k voor een elektrische auto.

De lijst met auto's om te bekijken is op dit moment:
Filter op: prijs 50k/42k, >400liter bagageruimte, achterbank geschikt voor twee kinderstoeltjes (vooruit denken) "mooi" beoordeeld door vriendin. BMW, Merc en Jeep uitgesloten door werkgever.

Elektrisch
  • Tesla Model Y long range - Flink ruim, goed uitgerust, uitstekende range, snelladen op orde, momenteel zeer korte levertijd. Wat lastig mbt standaard auto functies als regensensor, acc, en alle makkelijke fysieke knoppen die ergens in het display verstopt worden. Vraag me hier vooral af of iemand een glazen bol heeft die me kan vertellen wat ik van de refresh kan verwachten.
  • Renault Scénic Etech long range - Lijkt op papier een goede auto. Ietwat saai ontwerp volgens mijn vriendin. Nog niet in het echt gezien.
  • Mustang Mach-e 75kWh - Ziet er heel tof uit, krijgt prima reviews. Wisselende levertijd en voor de long range moeten we ons budget wat oprekken.
  • Skoda Enyaq Coupé 77 KWh - Gewoon als optie erbij omdat ik de ID.5 een gave auto vond. Zal er eerst in moeten rijden om een goede mening te kunnen vormen.
  • Volkswagen ID.4 - Hebben we al in gereden, erg ruim en degelijk. Nadeel is dat we de VW dealers waar we geweest zijn allemaal waardeloos vinden en daarom wat minder zin om een PON wagen uit te zoeken.
Hybride
  • Renault Arkana - Vinden we allebei een mooie auto. Nadeeltjes zijn eigenlijk dat het tov de elektrische autos wel een tikje gedateerd aanvoelt allemaal. Ook achterbank wat klein, maar ach, een kind tussen 0 en 5 zal er wel inpassen. Levertijd volgens het Renault topic zo'n 9 maanden...
  • Renault Austral - Op papier een top auto. Zo vindt de buurman ook en het voelt toch een tikje flauw om exact dezelfde auto te bestellen. Overigens zouden we al snel ons budget hiervoor moeten oprekken en bij hybride ben ik daar minder geneigd toe.
  • MG EHS - Haal ik gewoon uit een lijstje omdat die aan de criteria voldoet. Moet het echt wel eerst eens in het echt zien.
  • Peugeot 408 - Ja vind ik gewoon mooi. Past volgens mij niet in het budget.
Kia en Hyundai vielen voor mijn vriendin haar smaak af. Idem als elke stationwagen. BYD, Xpeng, Fisker, Lync&Co, Citroen, Nissan, Toyota vallen voor mij af omdat ik er wat weinig gevoel bij heb en de ontwerpen mij iets minder aanspreken.

Waar ben ik nog naar op zoek ben is eigenlijk ervaringen met bovenstaande auto's of suggesties voor iets wat ik nog aan de test-rit lijst kan toevoegen.
Ik zou ook zeker even naar de model 3 van Tesla gaan kijken, prettiger rijdend dan de model Y en goedkoper, je zou net de LR versie kunnen krijgen waarmee je toch wel echt serieus ver tussen laadbeurten kan rijden (prettig als je publiek moet laden).
Daarbij heeft die de facelift al wel gehad, wat hem net wat stiller en comfortabeler maakt.
Ruimte zat voor het hele gezin, daar heb je echt geen SUV voor nodig ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@Smobbo Thnx, ik heb al in de M3 proef gereden toen ik voor de keuze van mijn eigen leasewagen stond. Uiteraard een toffe wagen maar het ontbreken van de richtingaanwijzer vond ik onoverkomelijk en heb daarom zelf voor de Polestar gekozen. Ik hoop stiekem dat Tesla op de design (faal imho) terugkomt - net als het yoke-stuur - en dat de Model Y refresh weer een traditioneel pookje krijgt.

Overigens lijkt de kofferbak-mond van de M3 mij ook wat onhandig met het in'/uitladen van kinderwagens. Vandaar de voorkeur voor de Y.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
SirLenncelot schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:55:
@Smobbo Thnx, ik heb al in de M3 proef gereden toen ik voor de keuze van mijn eigen leasewagen stond. Uiteraard een toffe wagen maar het ontbreken van de richtingaanwijzer vond ik onoverkomelijk en heb daarom zelf voor de Polestar gekozen. Ik hoop stiekem dat Tesla op de design (faal imho) terugkomt - net als het yoke-stuur - en dat de Model Y refresh weer een traditioneel pookje krijgt.

Overigens lijkt de kofferbak-mond van de M3 mij ook wat onhandig met het in'/uitladen van kinderwagens. Vandaar de voorkeur voor de Y.
Ah ja, bij Tesla moet je compatible met hun plannen zijn, zo eigenwijs :+ ...
Overigens is voor mij het ontbreken van het knipperlichtpookje echt 100% meegevallen, knopje zit altijd 'onderin' als ik de rotonde af wil gaan.
Kofferbak opening is idd gewoon klein. Ruimte zat, maar je moet geen grote dingen erin willen doen ;) . Bij ons paste de kinderwagen prima zonder hem uit elkaar te hoeven halen, maar dat verschilt nogal per model.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:39
SirLenncelot schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:55:
@Smobbo ... maar het ontbreken van de richtingaanwijzer vond ik onoverkomelijk en heb daarom zelf voor de Polestar gekozen. Ik hoop stiekem dat Tesla op de design (faal imho) terugkomt - net als het yoke-stuur - en dat de Model Y refresh weer een traditioneel pookje krijgt.
Ik heb geen glazen bol, maar ik zou er niet op rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Wat is jullie ervaring met de prijs die uit de Leaseplan calculator rolt online en de werkelijke maandprijs?
Is dit vergelijkbaar of ligt dit ruim onder de daadwerkelijke maandbedragen?

Bij mijn nieuwe werkgever zijn er 3 waardes: leasebudget max 915,- p/mnd , 40.000 km en 48 maanden.
Via leaseplan kom ik dan op diverse modellen die daarin zouden passen (Model Y, EQB), echter bij de contractonderhandelingen is duidelijk geworden dat dat soort auto's niet passen. Nu heb ik nog geen login van de leasemaatschappij maar ik weet wel dat het geen Leaseplan is.

Leasebudget: max 915 euro p/mnd
Kilometrage per jaar: 40.0000
Contractduur: 48 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: excl. brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: merk vrij
Overige afhankelijkheden: bij voorkeur elektrisch
Specifieke wensen: grote auto en premium merken
Uiteindelijke keuze:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Novadecasa schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:34:
Wat is jullie ervaring met de prijs die uit de Leaseplan calculator rolt online en de werkelijke maandprijs?

Bij mijn nieuwe werkgever zijn er 3 waardes: leasebudget max 915,- p/mnd , 40.000 km en 48 maanden.
Via leaseplan kom ik dan op diverse modellen die daarin zouden passen (Model Y, EQB), echter bij de contractonderhandelingen is duidelijk geworden dat dat soort auto's niet passen. Nu heb ik nog geen login van de leasemaatschappij maar ik weet wel dat het geen Leaseplan is.

Uiteindelijke keuze:
Er zit inderdaad verschil tussen de leasemaatschappijen. Je kan evt. op de Directlease website ook nog een berekening maken om te vergelijken. Daar had ik mijn eerste info vandaan en dat scheelde met de uiteindelijke portal afhankelijk van merk/model een paar euro tot 70-80 euro per maand... Heeft natuurlijk met afspraken tussen de LM en fabrikanten/inkopers te maken.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Noodgedwongen moet ik naar een andere auto (Kia Ceed is gejat van het weekend en weining hoop dat die wordt teruggevonden).

Leasebudget: 750, max naar 862 op eigen kosten
Kilometrage per jaar: 30.000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, persoonlijk wil ik geen Chinese merken
Overige afhankelijkheden: EV (bij uitzondering PHEV)
Specifieke wensen: Carplay (dus geen Tesla), panodak, sportstoelen, trekhaak voor fatsoenlijke aanhanger
Uiteindelijke keuze:

Ik heb gekeken naar meerdere modellen die PHEV zijn, maar die zijn veelal al snel te duur. Als EV heb ik de Volvo EX30 (core of plus) bekeken met extended range en die zou een mogelijke kandidaat willen zijn. Mogelijk kijk ik over wagens heen die voldoen aan mijn specifieke wensen, dus vandaar mijn vraag voor jullie tips :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:27

Reinier

\o/

@Arno EX30 Core en Plus hebben geen carplay, geen panoramadak en geen sportstoelen. Dus of die zo geschikt is :P
Ultra heeft wel een panoramadak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Reinier schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:46:
@Arno EX30 Core en Plus hebben geen carplay, geen panoramadak en geen sportstoelen. Dus of die zo geschikt is :P
Oh, volgens Directlease wel? Maar ik zal even bij Volvo zelf kijken :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Reinier schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:46:
Core en Plus hebben volgens de prijslijst van Volvo wel Carplay, draadloos zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFT0570
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-09 23:20
EX30-rijder hier: alle uitrustingsniveau’s hebben Apple CarPlay, althans, die krijgen ze. Naar verwachting van Volvo komt Apple CarPlay “later dit jaar”…
Panoramadak is alleen op de Ultra, fatsoenlijke stoelen met voldoende ondersteuning is op alle uitrustingsniveaus standaard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:27

Reinier

\o/

Ja, ik heb hem zelf ook. Volvo doet vrij vaag over het uitrollen van Carplay.
Stoelen zijn prima wat mij betreft, maar da's nogal persoonlijk. En niet alle sportstoelen zijn hetzelfde, dus waarom je dat als wens heb begrijp ik niet helemaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Novadecasa schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:34:

Uiteindelijke keuze:
Mijn werkgever heeft voor mijn leasewagen offertes opgevraagd bij meerdere leasemaatschappijen en het lijkt wel totale willekeur. Er zat soms meer dan 100,- per maand verschil tussen verschillende LM bij vergelijkbare voorwaardes. En toen we voor meerdere auto's opvroegen werd het nog vreemder, bij de ene werd het duurder en bij de ander goedkoper...

Dus:
- de ene LM is de andere niet. Grote jongens als Arval, Leaseplan, Athlon etc zullen vast andere prijsafspraken kunnen maken (aanschaf en onderhoud) dan de wat kleinere partijen.
- De ene auto is de andere niet. Aanschafwaarde + verwachte verkoopwaarde + verwachte onderhoudskosten bepaalt uiteindelijk de maandprijs.
- De afspraken tussen werkgever en LM kunnen nog verschillen. Heb je 5 wagens of een 100 voertuigen wagenpark is anders dealen.
- Als je niet exact de voorwaarden (winterbanden, tankpas, extra service onderdelen) selecteert in de configurator dan krijg je al een andere prijs.

Ben je daarmee geholpen? Vast niet. Maar dan heb je een beetje een idee waarom je de prijs het beste bij je LM zelf kunt opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
SirLenncelot schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:46:
Dus:
- de ene LM is de andere niet. Grote jongens als Arval, Leaseplan, Athlon etc zullen vast andere prijsafspraken kunnen maken (aanschaf en onderhoud) dan de wat kleinere partijen.
- De ene auto is de andere niet. Aanschafwaarde + verwachte verkoopwaarde + verwachte onderhoudskosten bepaalt uiteindelijk de maandprijs.
- De afspraken tussen werkgever en LM kunnen nog verschillen. Heb je 5 wagens of een 100 voertuigen wagenpark is anders dealen.
- Als je niet exact de voorwaarden (winterbanden, tankpas, extra service onderdelen) selecteert in de configurator dan krijg je al een andere prijs.
Zelfde ervaring maar hier werkt het net iets anders.
De carfigurator laat alleen de auto's (en een kleine surplus die je eventueel zelf kan opleggen) zien die binnen het carbudget vallen. Als werknemer kies je dan de auto. Pas dan gaat de werkgever op zoek naar een leaseMij en kiest de goedkoopste offerte van de leaseMij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:12
Owh wat lastig ;-) Ik zal de post compact proberen te houden, omdat ik zelf lange posts ook nooit doorlees;-)

FordExplorer gezeten bij de roadshow, mooie auto precies goed qua maar neigt naar krap. Standaard stoelen fijn, interieur fijn etc. Nadeel: nog niemand heeft een rijdende variant waargenomen of op beeldmateriaal vast kunnen leggen. Wel een goedkope auto in de lease.

Enyaq heeft lang op #1 gestaan omdat ik de niet functionerende ruitenwissers van Tesla en het ontbreken van carplay echt zat was. Vandaag met de Tesla proefrit nog even langs de Skoda dealer gereden, nog even ingestapt toen ze naast elkaar stonden. En dan merk je pas hoe ruim een Tesla is. Eigenlijk liep ik knel met mijn knie tegen het dashboard van de Enyaq waar ik toch vrij snel tegen aan zit. Helaas maar 1000kg trekken bij dit formaat auto dat is echt heel erg jammer. Van buiten een schitterende auto in het donker grijs.

Model Y Vandaag gereden in de Model Y, na mijn huidige Model 3 is dat wel een verbetering qua rijcomfort. Blijft echt een hele lelijke auto van binnen, maar wat een fijne ruimte goede stoelen en fijne snelweg ondersteuning qua automatisch rijden binnen de lijntjes (geen additionele licenties gekocht). RWD LR is voor mij als kampeerder met vouwwagen echt een schot in de roos, en 1600kg trekken waardoor je ook over een paar jaar nog caravans kan proberen.

Dan is deze auto toch langzaam weer naar #1 gekropen na de rit van vandaag. Mijn vrouw sprong bijna een gat in de lucht toen de verkoper aangaf dat de premium audio set nu standaard aanwezig is. Ze vond de Enyaq daarin wel tegenvallen. En de model Y is goedkoper, ga ik dan toch weer voor een minder mooie functionele auto? Maar eens een nachtje over slapen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKuvRKhhWYB0x_nbllLIa6eyXdo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vip4HO1YH9PekyYWVSmU6GNf.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door stormfly op 24-05-2024 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 21:16
Zelfde route en afwegingen hier. Vorige week ook in de Ford Explorer gezeten. Inderdaad een mooie auto. Maar voor ons als gezin met 3 kids vond ik de kofferbak net wat te krap. Afgelopen woensdag een Model y LR RWD in cherry red meegehad. In die kleur en dan met zwarte velgen oogt de auto mijn inziens een stuk mooier. Enige nadeel: ik rij nu een model 3 en dan voelt een y minder als ik rij iets nieuws… Ik hoop stiekem dat de juniper update er voor augustus is zodat ik in oktober iets nieuws rijd. Zie verder weinig alternatieven, Enyaq en EQB laden te traag, VW heb ik niks mee en Scenic net te klein. Enig alternatief is de EV5 maar die is nog niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik ben ook wezen kijken naar de Ford Explorer en ik kan mij voorstellen dat die voor mensen die een EV SUV willen rijden die geen Tesla is het zeker een alternatief kan zijn. Als je qua budget net iets ruimer zit zul je al richting andere auto's neigen (bijv. Enyaq, IONIQ 5) die gewoon op alle vlakken er net iets meer uit zullen springen.

Ik vond 'm persoonlijk eigenlijk niets hebben, het oogt als een logge en lompe auto die anders dan de hoge zit en de mogelijke interessante prijs/kwaliteit c.q. prijs/uitvoering c.q. prijs/opties (wat pas uit echte gebruikerstesten zal blijken) niet veel kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Arno schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:42:
Noodgedwongen moet ik naar een andere auto (Kia Ceed is gejat van het weekend en weining hoop dat die wordt teruggevonden).

Leasebudget: 750, max naar 862 op eigen kosten
Kilometrage per jaar: 30.000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, persoonlijk wil ik geen Chinese merken
Overige afhankelijkheden: EV (bij uitzondering PHEV)
Specifieke wensen: Carplay (dus geen Tesla), panodak, sportstoelen, trekhaak voor fatsoenlijke aanhanger
Uiteindelijke keuze:

Ik heb gekeken naar meerdere modellen die PHEV zijn, maar die zijn veelal al snel te duur. Als EV heb ik de Volvo EX30 (core of plus) bekeken met extended range en die zou een mogelijke kandidaat willen zijn. Mogelijk kijk ik over wagens heen die voldoen aan mijn specifieke wensen, dus vandaar mijn vraag voor jullie tips :)
Die trekhaak is je "probleem". Dat wordt met een EV een uitdaging zeker voor dat budget.
Wat versta jij onder "Een fatsoenlijke aanhanger?
Ergo, welk trekgewicht is minimaal noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Arno zou ook eens bij je werkgever aangeven dat je een auto onder de "oude" voorwaarden hebt, en benzine nog toegestaan was (kennelijk en aanname , maar anders had je geen Ceed gereden).

En bij de leasemij opvragen of ze snel een alternatief beschikbaar hebben, bijvoorbeeld iets wat terugkomt of occasion lease kan zijn.

Moeten alle partijen het wel over eens zijn uiteraard. Maar EV met trekhaak en behoorlijk trekgewicht is idd een uitdaging.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
True schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:38:
Ik vond 'm persoonlijk eigenlijk niets hebben, het oogt als een logge en lompe auto die anders dan de hoge zit en de mogelijke interessante prijs/kwaliteit c.q. prijs/uitvoering c.q. prijs/opties (wat pas uit echte gebruikerstesten zal blijken) niet veel kan bieden.
Dit vind ik persoonlijk dan weer de perfecte omschrijving van de Enyaq. Qua bang for buck zeer interessant maar voor mij vrijwel geen emotie of beleving. Ik snap de keuze voor de Y dan op zich nog wel beter qua prijs tov technologie en gadgets maar beide auto’s koop je denk ik niet als auto liefhebber.

Ben zelf naar de iX2 30 M-sport aan het kijken. Die is een stuk duurder en kleiner maar wel veel meer beleving vind ik. Blijft lastig om de rationele of emotionele afweging te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Aghanim schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:09:
[...]

Dit vind ik persoonlijk dan weer de perfecte omschrijving van de Enyaq. Qua bang for buck zeer interessant maar voor mij vrijwel geen emotie of beleving. Ik snap de keuze voor de Y dan op zich nog wel beter qua prijs tov technologie en gadgets maar beide auto’s koop je denk ik niet als auto liefhebber.

Ben zelf naar de iX2 30 M-sport aan het kijken. Die is een stuk duurder en kleiner maar wel veel meer beleving vind ik. Blijft lastig om de rationele of emotionele afweging te maken.
Ik heb er nog eens goed over nagedacht, maar ik kan geen BMW rijden (ik heb de i4 overwogen). Dat je bij een auto van 60k nog extra moet bijleggen zodat ze er een ACC in zetten terwijl de basisuitvoering van een Yaris (25k) dit al jaren lang perfect doet vind ik niets anders dan lachwekkend. Elke maand 11€ aftikken voor de A op cruise control schiet mij in het verkeerde keelgat.

Maar als je een iX2 overweegt kun je ook wel een Enyaq in coupé in Sportline overwegen dan houd je geld en ruimte over ;) Maar eerlijk is eerlijk, het blijft een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Reinier schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:16:
Ja, ik heb hem zelf ook. Volvo doet vrij vaag over het uitrollen van Carplay.
Stoelen zijn prima wat mij betreft, maar da's nogal persoonlijk. En niet alle sportstoelen zijn hetzelfde, dus waarom je dat als wens heb begrijp ik niet helemaal :)
De dealer gaf vanmiddag aan dat het er gewoon in zat?

Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

macfocus schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:00:
[...]

Die trekhaak is je "probleem". Dat wordt met een EV een uitdaging zeker voor dat budget.
Wat versta jij onder "Een fatsoenlijke aanhanger?
Ergo, welk trekgewicht is minimaal noodzakelijk?
Anderhalve ton ongeveer. De EX30 snapt dat met de extended range uitvoering.

Jeremy Clarkson

Pagina: 1 ... 50 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.