Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 20:13
besteller2019 schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:50:
Hoi, rij nu een Tesla uit 2019. Top vanwege de lage bijtelling en genoten van het rijcomfort.
Mag nu een nieuwe bestellen en ben op zoek naar een elektrische gezinsauto (2 kinderen) geschikt voor langere ritten naar famillie.
Hebben jullie nog tips of suggesties? Ik ben niet merk-vast en zoek iets rond de 60k cataloguswaarde. Actieradius en rijcomfort staat voor mij op 1.

Dacht zelf aan een Volkswagen of Mercedes.
Tja de keuze is reuze, als je het topic even doorleest zijn er genoeg voorbeelden die aan jouw eisen voldoen.

- Kia EV6
- Hyundai Ioniq 5
- Skoda Enyaq
- Tesla model Y
- VW Id4
- Peugeot E-5008
- Renault E-Scenic
- etc

Maar gebruik even het template en geef wat meer specifieke wensen/voorkeuren aan, dat maakt het allemaal wat makkelijker

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Hoi, rij nu een Tesla uit 2019. Top vanwege de lage bijtelling en genoten van het rijcomfort.
Mag nu een nieuwe bestellen en ben op zoek naar een elektrische gezinsauto (2 kinderen) geschikt voor langere ritten naar famillie.
Hebben jullie nog tips of suggesties? Ik ben niet merk-vast en zoek iets rond de 60k cataloguswaarde. Actieradius en rijcomfort staat voor mij op 1.

Dacht zelf aan een Volkswagen of Mercedes. De ID7 of EQB 250+ Luxury Line maar sta eigenlijk overal voor open.
Misschien even het template uit de topicstart gebruiken?

[ Voor 176% gewijzigd door Dj-sannieboy op 21-04-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 08:58
renzo4000 schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:59:
[...]

Tja de keuze is reuze, als je het topic even doorleest zijn er genoeg voorbeelden die aan jouw eisen voldoen.

- Kia EV6
- Hyundai Ioniq 5
- Skoda Enyaq
- Tesla model Y
- VW Id4
- Peugeot E-5008
- Renault E-Scenic
- etc

Met 935,- incl brandstof wordt dat nog niet zo simpel lijkt me.

Maar gebruik even het template en geef wat meer specifieke wensen/voorkeuren aan, dat maakt het allemaal wat makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:33

Dacht zelf aan een Volkswagen of Mercedes. De ID7 of EQB 250+ Luxury Line maar sta eigenlijk overal voor open.

Template:

Leasebudget: 935€ p/m
Kilometrage per jaar: 35.000
Contractduur: voorkeur voor 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Fabrieksopgave of alternatieve regeling: verplicht elektrisch
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: verplicht afname bij Athlon
Specifieke wensen: gezinsauto met veel rijcomfort (360 graden camera bij parkeren etc.). Cataloguswaarde rond 60.000.
en minimaal 450+ km actieradius per volle accu.
Uiteindelijke keuze: nog onbekend
Xpeng G9 standard? Catalogus €58K. 460km range (en in tests scoort deze auto erg goed op het daadwerkelijk halen van de range), een van de snelst ladende auto's van dit moment (goed voor lange ritten en voordelig met Freshmile). Alle ADAS features zijn standaard.

Een auto met zeer hoog comfort voor de prijs. Wel echt een fullsize SUV dus wat lastiger in de parkeergarage.

De G6 komt er ook nog aan dit jaar, gericht op de Model Y.

[ Voor 6% gewijzigd door Grotbewoner op 21-04-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:44
Xpeng ziet er inderdaad zeer mooi uit en interessante prijs, maar het maandelijkse leasetarief is wel erg hoog vergeleken de conccurenten. Zal wel te maken hebben met dat leasemaatschappijen de restwaarde moeilijk kunnen inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wimploo schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:16:
Xpeng ziet er inderdaad zeer mooi uit en interessante prijs, maar het maandelijkse leasetarief is wel erg hoog vergeleken de conccurenten. Zal wel te maken hebben met dat leasemaatschappijen de restwaarde moeilijk kunnen inschatten.
En de onzekerheid qua restricties vanuit de EU, onderzoek naar oneerlijke concurrentie vanuit onze eigen Kamer, beschikbaarheid onderdelen, en betrouwbaarheid van een Chinees merk (niet zozeer qua techniek, maar qua garantie. Als het na twee jaar niet lekker loopt, is Xpeng EU dan failliet, terwijl Xpeng CN lekker doorgaat?).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Misschien even je bericht bekijken voor je post. Je zet het nu in de quote zelf ergens halverwege. Bovendien was het niet mijn vraag en volgens mij heeft degene nergens een leasebedrag genoemd, alleen een cataloguswaarde van 60k waar mijn lijstje van auto's binnen vallen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Jeroenneman schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:47:
[...]

En de onzekerheid qua restricties vanuit de EU, onderzoek naar oneerlijke concurrentie vanuit onze eigen Kamer, beschikbaarheid onderdelen, en betrouwbaarheid van een Chinees merk (niet zozeer qua techniek, maar qua garantie. Als het na twee jaar niet lekker loopt, is Xpeng EU dan failliet, terwijl Xpeng CN lekker doorgaat?).
Wanneer ze niet goed opletten en BEV met een half scheef oog blijven bekijken zou het ook zo maar kunnen dat een Europees merk (voor zover er nog een 100% Europees merk bestaat dat in de EU fabriceert EN al zijn onderdelen in de EU laat fabriceren, inzonderheid de chips en batterijen) vroeg of laat over de kop gaat. Gaat de EU dan in de garantie voorzien?

Dat geleuter over Chinese staatssteun aan eigen autofabrikanten is nogal hypocriet. Juist of EU landen de eigen autoindustrie niet afschermen, bevoordelen en (onrechtstreeks) subsidiëren.
Voor de EU (en de VS) is het credo al "vrije markt" wat de klok slaat maar als puntje bij paaltje komt is dat redelijk eenrichtingsverkeer. Zelfs om de eigen "EU merken" goedkoper aan de man te brengen (of erger een hogere winstmarge te kunnen presenteren aan de aandeelhouders) lijkt mening Europese autofabrikant er niet om verlegen om een deel van zijn productie aan o.a. China uit te besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

IvoB2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:37:
[...]

Wanneer ze niet goed opletten en BEV met een half scheef oog blijven bekijken zou het ook zo maar kunnen dat een Europees merk (voor zover er nog een 100% Europees merk bestaat dat in de EU fabriceert EN al zijn onderdelen in de EU laat fabriceren, inzonderheid de chips en batterijen) vroeg of laat over de kop gaat. Gaat de EU dan in de garantie voorzien?

Dat geleuter over Chinese staatssteun aan eigen autofabrikanten is nogal hypocriet. Juist of EU landen de eigen autoindustrie niet afschermen, bevoordelen en (onrechtstreeks) subsidiëren.
Voor de EU (en de VS) is het credo al "vrije markt" wat de klok slaat maar als puntje bij paaltje komt is dat redelijk eenrichtingsverkeer. Zelfs om de eigen "EU merken" goedkoper aan de man te brengen (of erger een hogere winstmarge te kunnen presenteren aan de aandeelhouders) lijkt mening Europese autofabrikant er niet om verlegen om een deel van zijn productie aan o.a. China uit te besteden.
Je mag natuurlijk zaken hypocriet noemen, of niet willen zien dat Chinese merken qua bevoorrading/reserve onderdelen niet op hetzelfde niveau zitten als anderen.

Maar om de Chinese en Europese/Amerikaanse overheid als "even slecht" neer te zetten, moet ik toch even lachen. China is veel en veel restrictiever qua vrije markt. Fabrikanten worden verplicht om met een Chinese fabrikant in zee te gaan om überhaupt op de markt te komen. De Chinese overheid helpt graag een handje mee om vervolgens bedrijfsgeheimen te ontfutselen. Als een Chinees bedrijf te machtig wordt, dan "verdwijnt" de topman even uit het publieke leven (zie ook AliBaba/Jack Ma).

Dat is echt no way hetzelfde als wat Europese overheden of de Amerikaanse doen qua subsidies. Not even close.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Jeroenneman schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:43:
[...]

Je mag natuurlijk zaken hypocriet noemen, of niet willen zien dat Chinese merken qua bevoorrading/reserve onderdelen niet op hetzelfde niveau zitten als anderen.
Excuseer, weet je wel hoeveel auto's een merk als bv. BYD per jaar produceert. Nog weinig EU merken die daar aan kunnen tippen.
De dag dat China al zijn batterijen aan de eigen markt voorbehoud zullen er nog nauwelijks EU EV's afgewerkt van de band rollen.
Het is niet omdat de EU nog altijd denkt dat ze het middelpunt van de (economische) wereld zijn dat dit heden nog een feit is.
Maar om de Chinese en Europese/Amerikaanse overheid als "even slecht" neer te zetten, moet ik toch even lachen. China is veel en veel restrictiever qua vrije markt. Fabrikanten worden verplicht om met een Chinese fabrikant in zee te gaan om überhaupt op de markt te komen. De Chinese overheid helpt graag een handje mee om vervolgens bedrijfsgeheimen te ontfutselen. Als een Chinees bedrijf te machtig wordt, dan "verdwijnt" de topman even uit het publieke leven (zie ook AliBaba/Jack Ma).
Ik zou er dan toch even de laatste maatregelen van de Bidenomics even op na lezen (meer bepaald de IRA en de Chips Act) voor je dit schrijft. Daar gaan letterlijk honderden miljarden overheidssteun naartoe.
Dat is echt no way hetzelfde als wat Europese overheden of de Amerikaanse doen qua subsidies. Not even close.
En waarom zou dit "close" moeten zijn? Zijn wij de referentie van de wereld? Wat wij doen moet de rest van de wereld ook navolgen en vooral niet meer?

Wanneer men het op die wijze echt hard wil spelen denk ik dat de Chinezen eerder aan het langste eind zullen trekken dan de EU. Hoeveel accu's voor BEV's worden er binnen de EU geproduceerd?
Zelf Tesla laat een deel van zijn EV's al in China produceren eenvoor accu's halen ze daar ook deels de mosterd. En wanneer de vraag stokt kunnen ze daar plots hun prijzen wel laten zakken om te kunnen concurreren met de prijszetting in China en zelfs duizenden werknemers de deur wijzen.

Ik zie ontopic ook niet echt het probleem.
Eventuele problemen, zeker met de garantie en leveren van onderdelen, zijn het probleem van de leasemaatschappij, niet van de leasenemer.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 21-04-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
https://www.automotive-on...-chinese-evs/?gdpr=accept
Dit probleem overstijgt de Nederlandse landsgrenzen. Ook andere havens in Europa hebben te maken met een grote toestroom van Chinese EV’s, die tot wel 1,5 jaar op de kade blijven staan, aldus de Financial Times vorige week. Ze blijven er tot wel 1,5 jaar staan.
Artikeltje dekt prima de lading van wat er in het FD achter de betaalmuur stond. Daar werd echter ook gerefereerd aan een gestagneerde interne markt en dat het overschot aan auto’s nu verscheept worden.

Andere merken doen het vast ook. Mijn Polestar (Is dat Chinese of Zweeds?) werd binnen enkele weken geleverd, die heeft wellicht ook op zo’n terrein gestaan.

Voor de nieuwe leasebak zou ik geen overwegen. Het ontwerp van die Chinese merken spreekt me niet aan. Maar dat doen Opel, Citroën of Dacia ook niet.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
SirLenncelot schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:46:
Andere merken doen het vast ook. Mijn Polestar (Is dat Chinese of Zweeds?) werd binnen enkele weken geleverd, die heeft wellicht ook op zo’n terrein gestaan.
Volgens de marketing Zweeds.
In de echte wereld gewoon een Chinese Geely.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
IvoB2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:09:
[...]

Excuseer, weet je wel hoeveel auto's een merk als bv. BYD per jaar produceert. Nog weinig EU merken die daar aan kunnen tippen.
De dag dat China al zijn batterijen aan de eigen markt voorbehoud zullen er nog nauwelijks EU EV's afgewerkt van de band rollen.
Het is niet omdat de EU nog altijd denkt dat ze het middelpunt van de (economische) wereld zijn dat dit heden nog een feit is.
Dat zal niet zo gauw gebeuren. Er spelen teveel internationale belangen mee voor dit soort praktijken, je doet een beetje aan bangmakerij. Alsof "wij" ineens tegen ASML gaan zeggen dat ze geen chips meer mogen leveren aan China. Ik kan je verklappen dat dit een veel grotere impact heeft voor China dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-02 14:17
Het valt me op dat de range van de Volkswagen ID7 en Tesla Model Y aanmerkelijk beter zijn dan vergelijkbare modellen gezinsauto’s van Audi en Mercedes. Iemand ervaring met een van die auto’s (EQA/EQB of Etron)? Neig zelf het meeste naar de Model Y.

[ Voor 19% gewijzigd door besteller2019 op 22-04-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
renzo4000 schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:56:
[...]
Dat zal niet zo gauw gebeuren. Er spelen teveel internationale belangen mee voor dit soort praktijken, je doet een beetje aan bangmakerij. Alsof "wij" ineens tegen ASML gaan zeggen dat ze geen chips meer mogen leveren aan China. Ik kan je verklappen dat dit een veel grotere impact heeft voor China dan andersom.
Excuseer, bangmakerij?
Je moet de zaak nu niet gaan omdraaien.
Mijn reactie is net gericht op de start van de "bangmakerij" tegen auto's uit China. 8)7
Zonder China bijna geen Europese EV's die kunnen rijden. En diegene die dat wel zouden kunnen zouden dan praktisch onbetaalbaar zijn voor het overgrote deel van de kandidaat eigenaren van een BEV.

En nogmaals, er is als leaserijder helemaal geen punt om bang te zijn voor een auto van Chinese makelij omdat het bedrijf kans maakt daar failliet gaat. Dat is bangmakerij.
Ik zie nog eerder een bedrijf als VAG in financiële problemen komen (wanneer ze geen staatssteun meer krijgen) dan een bedrijf als BYD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
besteller2019 schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:21:
Het valt me op dat de range van de Volkswagen ID7 en Tesla Model Y aanmerkelijk beter zijn dan vergelijkbare modellen gezinsauto’s van Audi en Mercedes. Iemand ervaring met een van die auto’s (EQA/EQB of Etron)? Neig zelf het meeste naar de Model Y.
De ID.7 Heeft een behoorlijk grote accu. De Tesla's lijken me veel aerodynamischer / meer EV specifiek ontworpen en daardoor een flinke range met relatief kleine accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:07
besteller2019 schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:21:
De Tesla is gewoon heel efficiënt en heeft een goede luchtweerstand.
De ID.7 heeft een wat grotere accu én de nieuwere, efficiëntere APP550 driveline, die naar berichten aardig op het niveau van de BMW i4 40 lijkt te liggen qua efficiency. De nieuwe Q4 eTron heeft in de basis dezelfde driveline, maar de stroomlijn en het frontaal oppervlak zijn een stuk minder gunstig. de EQA/EQB zijn ook niet erg gestroomlijnd vergeleken met de ID.7 en Model Y.

Meegereden in een Q4 eTron. Voor mijn gevoel zat de meerwaarde van Audi ten opzichte van Skoda, VW altijd in het interieur, maar ik vond het niet bepaald Audi-waardig qua materialen. Doet BMW met de i4 en VW met de ID.7 beter vind ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:28
Cheezborger schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:40:
Leasebudget:€ 1150
Kilometrage per jaar:30.000
Contractduur:48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief laad voorschot
Merkbeleid, zo ja, welke:Geen Hyundai of SKODA mogelijk
Overige afhankelijkheden:Verplicht elektrisch
Specifieke wensen: Het liefst geen SUV of zeer grote auto. Heb de ruimte simpelweg niet nodig en prefereer compactheid voor in de grote steden. Neig naar een hatchback of nét iets ruimer (tussen hatchback en een sedan in). Ben een Audi A1 gewend qua grootte.

Ik heb al een proefrit gehad in de MG4. Mooie auto, compact. Range is iets beperkter. Is wél een hatchback.
De Smart #3 geprobeerd. Leuke auto, viel qua formaat niet tegen. Maar erg veel veiligheidssystemen die constant biepen. Ik vond dat niet zo prettig. Verkoper zei achteraf dat je alles kan uitzetten, maar zou dan een nieuwe proefrit inplannen om dat zeker te weten.
De Toyota bZ4x proefgereden. Leuke auto, maar echt té groot voor ons.

Ik heb dit weekend een proefrit in de BYD Seal. Is wel een sedan, maar ik was toch benieuwd naar de vele positieve reviews van deze auto.

Iemand nog een aantal tips?
Uiteindelijke keuze:
Uiteindelijke keuze: BYD Seal RWD :*)

Van het weekend een proefritje gemaakt in de BYD Seal en deze overtrof alle verwachtingen.
Ok, het was geen hatchback. Maar als nog sportief en compact ogende sedan.
De BYD Seal zat hartstikke comfortabel. Veel tech en opties aanwezig en een mooie WLTP range van +/- 570 km voor de RWD versie.
Gewoon een hele complete auto voor dat geld en ten opzichte van mijn huidige kale Audi A1 een gigantische upgrade.

Daarnaast gaat mijn netto bijtelling maar met € 25 per maand omhoog ten op zichtte van mijn huidige kale Audi A1. Dus ook qua budget hartstikke tevreden met de keuze.
Dank voor de hulp! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Al een paar in real life zien rijden en valt van buiten idd reuze mee.
Vind ze persoonlijk ervan buiten ook veel beter uitzien dan een Tesla 3/Y.
Hoe ze zich op termijn gaan gedragen en hoeveel de WLTP range verschilt van het werkelijke verbruik valt nog af te wachten maar lezen we ongetwijfeld binnenkort wel ergens.
Succes met je keuze. Na een A1 zal het ongetwijfeld niet minderwaardig aanvoelen.
En ook helemaal geen zorgen of je bang laten maken dat het om een Chinees voertuig gaat.
Ze maken er al 28 jaar batterijen en zijn de vierde grootste autoproducent ter wereld.
De wereld is, toch wanneer je al eens over de eigen haag durft kijken, iets groter dan de EU. :)

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 22-04-2024 20:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-06 23:24
Leasebudget: 1025 voor ICE, +10% (1127,50) voor PHEV en EV. Maximaal 20% eigen bijdrage, maar wil dat liever niet gebruiken
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen
Overige afhankelijkheden: Geen diesel, LPG, CNG of andere gasinstallatie toegestaan, stimulans voor EV d.m.v. laadpakket (is mogelijk op eigen terrein - garage, kabel op aparte groep ligt er al). Onder leasebudget leasen betekent dat verschil bruto uitgekeerd als loon.
Specifieke wensen: Geen Tesla. Voel daar niks voor, ook al is het misschien een logische keus. Ook de WAF van een Tesla is -1000 punten. Must haves: Automaat, ACC, ruimte voor kinderzitje (kind 1 incoming, een tweede is mogelijk ook nog binnen de 5 jaar leasetermijn onderweg) en ik wil m'n racefiets er gewoon in kunnen schuiven met de bank plat. Nice to have: stuur- en stoelverwarming (die mis ik nu op de flexlease Seat Leon Sportstourer :+ ) en technologische snufjes houd ik ook wel van. Voor EV: Liefst voldoende range om zonder gedoe een ± 400 km te kunnen rijden bij gemiddelde weersomstandigheden.
Uiteindelijke keuze: Renault Scenic E-Tech Esprit Alpine

Vanavond de knoop doorgehakt in overleg met mijn vrouw en een Scenic besteld in de leaseportal. Ging dus nog tussen de Scenic en de Mach-E. De Scenic is nieuwer, iets minder in-your-face qua voorkomen en uiteindelijk ondanks full options en een trekhaak nog zo'n €35 goedkoper per maand dan de Mach-E en ongeveer €55 goedkoper per maand dan de Seat Leon Sportstourer MHEV die ik tijdelijk vanuit m'n werk rijd.

Uitvoering: Esprit Alpine
Kleur: Gris Schiste Satin speciale metallic/dak Noir Etoile metallic

Met de volgende opties en/of accessoires:
Optie: Pack Advanced Driving Assist & Augmented Vision
Optie: Pack Premium Sound Harman Kardon
Optie: Solarbay elektrochromatisch panoramisch dak
Accessoire: 74 9M 655 86R Vloermatten textiel Esprit Alpine
Accessoire: 84 9P 992 54R Easyflex modulaire kofferbakbescherming
Accessoire: 84 9P 353 38R Dubbele kofferbodem
Accessoire: 82 01 724 183 Slotbouten voor zwarte M12 lichtmetalen velgen
Accessoire: 77 17 274 250 Afneembare trekhaak 13-polig incl. montage

[ Voor 3% gewijzigd door MaSw85 op 24-04-2024 22:16 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FubarFox
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-05-2024
Dag allen,

Sinds recent heb ik de keuze gekregen van mijn werkgever om een elektrishce auto te kiezen.
Gezien ik nooit echt bezig ben geweest met auto's had ik gehoopt hier wat meningen te vragen.

Zelf al vrij veel opgezocht but again, not my area of expertise.

Leasebudget:
NVT
Kilometrage per jaar:
onbeperkte laadkaart / laden op het werk
Contractduur:
3 jaar
Keuze uit volgende auto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYBgj_T_OYv8BoF2i3yGlv24TOw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lNDxapJMdAob95veuTkGCTp0.png?f=user_large

Specifieke wensen:
Rijbereik en kofferruimte
bang for buck?

Alvast bedankt

EDIT: template gebruikt + afbeelding aangepast ;)

[ Voor 36% gewijzigd door FubarFox op 29-04-2024 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

FubarFox schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:25:
Dag allen,

Sinds recent heb ik de keuze gekregen van mijn werkgever om een elektrishce auto te kiezen.
Gezien ik nooit echt bezig ben geweest met auto's had ik gehoopt hier wat meningen te vragen.

Zelf al vrij veel opgezocht but again, not my area of expertise.

rijbereik en laadruimte zijn het belangrijkste voor mij.
Dit zijn de keuzes met eventuele extra optie budget.

https://tweakers.net/i/SJ...AdZ8kdz3.png?f=user_large

Alvast bedankt voor jullie mening.
Vul eens de template in O-) , en maak kopteksten in je tabel (die je ook als afbeelding kan invoegen ipv als link).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FubarFox
True schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:54:
[...]

Vul eens de template in O-) , en maak kopteksten in je tabel (die je ook als afbeelding kan invoegen ipv als link).
Done:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Dus je hebt onbeperkt budget?
Wat is dan de cataloguswaarde tot waar je ongeveer bijtelling over wilt betalen?
je wilt graag rijbereik en een grote kofferbak en komt met niet hele grote auto's op je lijstje aan. Een model Y LR heeft bijv. 600km WLTP en een enorme laadruimte, kost alleen 50k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer ik zijn bericht interpreteer heeft hij maar een zeer beperkte keuzelijst wat betreft het voertuig en staat de Tesla Y daar niet tussen.
Onbeperkt aantal km/laden is toch niet hetzelfde don onbeperkt in cataloguswaarde?

Zelf zou ik, indien geen andere keuze dan het lijstje, voor de Volvo long range gaan.
Wanneer zowel rijbereik als kofferruimte een belangrijke factor zijn blijft van deze lijst toch alleen de Peugeot e-308 over?

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 29-04-2024 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Ohw, als het alleen dat lijstje is dan zijn het 6 auto's.
Dan is het een kwestie van naar de Peugeot en de Volvo dealer toe om te kijken, zitten en eventueel te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FubarFox
IvoB2 schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:40:
Wanneer ik zijn bericht interpreteer heeft hij maar een zeer beperkte keuzelijst wat betreft het voertuig en staat de Tesla Y daar niet tussen.
Onbeperkt aantal km/laden is toch niet hetzelfde don onbeperkt in cataloguswaarde?

Zelf zou ik, indien geen andere keuze dan het lijstje, voor de Volvo long range gaan.
Wanneer zowel rijbereik als kofferruimte een belangrijke factor zijn blijft van deze lijst toch alleen de Peugeot e-308 over?
Inderdaad.

Er werd me verteld dat dit als toevoeging op het loon was.
Enkel deze wagens zijn ter beschikking.

Ik kan ze gaan testen om een beter idee te hebben (al met de VW id 3 gereden maar niet echt mijn ding).
Maar mis gewoon expertise in het algemeen als het op auto's toekomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
FubarFox schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:53:
[...]
Welke expertise, juist auto's kopen/leasen mensen op gevoel. Ik rijd een Octavia vanwege de bang for buck. Een collega komt alleen maar bij de BMW dealer en rijdt een auto met 2 keer de cataloguswaarde (en een eigen bijdrage en bijbehorende bijtelling) dan mijn octavia. Puur omdat hij BMW wilt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@FubarFox Ligt er natuurlijk ook aan waarmee je wil vergelijken en wat je dagelijkse inzet is. Moet je regelmatig van Groningen naar Maastricht rijden met een koekast achterin dan gaan alle auto's uit het lijstje je tegenvallen. Moet je je ritten nu op een bakfiets doen dan is het allemaal royaal.

Inhoud van de kofferbak kun je gewoon googlen bij elke auto. Range geeft de site whattherange een aardige realistische inschatting. Kijk vooral per auto in het tabelletje met verschillen zomer/winter en snelweg/stad.

en toevoeging: Je antwoord "er is mij verteld dat het een toevoeging op het loon is" doet een beetje vermoeden dat je niet helemaal helder hebt hoe een lease-regeling werkt. Wil je daar nog wat toelichting op? Welke auto je kiest bepaalt namelijk ook hoeveel je ervoor betaalt.

[ Voor 19% gewijzigd door SirLenncelot op 29-04-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
SirLenncelot schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:42:
Welke auto je kiest bepaalt namelijk ook hoeveel je ervoor betaalt.
Dat is ook niet altijd volledig waar.
Bij lease wordt het leasebedrag ook voor een groot deel bepaald door de restwaarde van de auto.
Bij een hogere restwaarde van voertuig x (ook al krijg je daar meer auto voor hetzelfde geld of is ie duurder in aankoop) kan het zijn dat je finaal minder hebt betaald dan voertuig y dat goedkoper is en/of minder auto biedt voor hetzelfde geld.
Waarom dacht je dat er zoveel leaserijders in een premium BMW, Audi,.... rondrijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:01:
[...]

Dat is ook niet altijd volledig waar.
Bij lease wordt het leasebedrag ook voor een groot deel bepaald door de restwaarde van de auto.
Bij een hogere restwaarde van voertuig x (ook al krijg je daar meer auto voor hetzelfde geld of is ie duurder in aankoop) kan het zijn dat je finaal minder hebt betaald dan voertuig y dat goedkoper is en/of minder auto biedt voor hetzelfde geld.
Waarom dacht je dat er zoveel leaserijders in een premium BMW, Audi,.... rondrijden?
Jij hebt het over het leasetarief, dat is een afspraak tussen de werkgever en de leasemaatschappij. Soms wordt een deel hiervan doorbelast aan de werknemer, maar dat hoeft niet.

De werknemer betaalt voor privégebruik bijtelling. Dat is een afspraak tussen werknemer en belastingdienst. Die is gebaseerd op cataloguswaarde en daar heeft restwaarde niets mee te maken.

Daar is overigens dit topic voor.

[ Voor 5% gewijzigd door SirLenncelot op 29-04-2024 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik woon in België en daar is de VAA geen afspraak tussen werknemer en de belastingsdienst maar een vaste formule die voor iedere werknemer dezelfde is. Voor elektrische auto's is deze zeer laag (wegens CO2 component nul) en is er ook een forfaitiare ondergrens (hoe goedkoop de cataloguswaarde ook is je kan daar niet onder) en daalt de VAA jaarlijks in procenten (6%) waardoor het resultaat in euro op een hoger startbedrag in volume sneller daalt.
Bovendien krijgen werknemers hier doorgaans een vast budget waar ze een auto voor mogen kiezen. En dan is de cataloguswaarde (+ tijdelijke kortingen!) wel belangrijk. Voor eenzelfde budget kan je doorgaans meer auto kiezen (want hogere restwaarde) dan bij een merk met een lagere restwaarde. Budget onbenut laten levert voor de werknemer dan weer niets op.
De kunst is dus een zo goed mogelijk uitgeruste auto met een zo hoog mogelijke restwaarde te kiezen maar waarbij de VAA over de ganse leaseperiode (doorgaans 48 maanden) zo laag mogelijk is en/of de forfaitaire ondergrens benadert.

Je moet me na een reactie overigens ook niet vlug doorverwijzen naar een ander topic wanneer je binnen dit topic er zelf eerst over begon. :+
Je mag uiteraard, je eigen verwijzing indachtig, vanaf nu wel zelf verder gaan in een ander topic.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 29-04-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Leasebudget: 73k (consumenten catalogusprijs, excl. afleverkosten, excl. laadpaal)
Leasebudget: Uitloop tot 80k (consumenten catalogusprijs, excl. afleverkosten, excl. laadpaal)
Kilometrage per jaar: N.v.t.
Contractduur: N.v.t.
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: N.v.t. lol.
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen, maar ik ga geen Chinees rijden. En bij de gemiddelde meubelboulevard staan al dertien Tesla's.
Overige afhankelijkheden: 100% elektrisch, 450+ km WLTP
Specifieke wensen: A) Trekhaak is een pre (fietsendrager). B) Achteruitrijcamera C) Die 6 jaar maakt dat ik bewust nadenk over het gevoel bij de auto, vooral geen dertien in dozijn.
Uiteindelijke keuze: TBD

Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406525&layout=2&sort=org

Voor iedereen die zegt: kies een Model 3 (stem hier).
Voor iedereen die zegt: kies een Model Y (stem hier).
Voor iedereen die zegt: kies vooral een gifgroene Škoda Enyaq Coupé RS boven die saaie Tesla's (stem hier).

Medium length listje:
  • Lexus RZ 300e
  • Skoda Enyaq Coupé
  • Q4 Sportback e-tron
  • Hyundai IONIQ 5 (met edit toegevoegd) --> hoewel wel een 'standaard' auto ben ik wel te spreken over de luxe en het comfort
  • Ford Mustang Mach-E --> hoog bang/buck gehalte, best wel een stille auto, maar Lane Assist viel wat tegen (t.o.v. huidige Octavia '21)
Twijfels:
  • BMW iX1 (met edit toegevoegd)
  • Kia EV6 GT (met edit toegevoegd)
  • Toyota bZ4X (ben eigenlijk wel fan van Toyota)
  • Subaru Solterra (niet in het echt gezien, maar verplichte 'bi-tone' lijkt mij spuuglelijk)
  • BMW i4 (edit) --> rijdt voor geen meter 'volgens Het grote BMW i4 topic experts' moet ik gaan voor een adaptief onderstel, maar het feit dat dit noodzakelijk is maakt dat ik een kleine afkeer krijg naar deze auto
Niet mijn ding:
  • Nissan Ariya --> te burgerlijk, Lane Assist systemen vallen zwaar tegen
  • Kia EV6 --> best mooi, mooie kleuren beschikbaar, maar ik vind 'm niet prettig zitten
  • Cupra Born
  • Mercedes EQA
  • VW modellen die beginnen met twee letters en één cijfer
  • Peugeot (huidige modellen althans) (met edit toegevoegd)
  • Polestar 4 (met edit toegevoegd) --> deze wordt te duur als ik wat opties aanklik
  • Ford Explorer (met edit toegevoegd) --> in vergelijking met andere minder luxe en wat saai
  • Hyundai IONIQ 5 N (met edit toegevoegd) --> De 'N' is echt een liefhebbers auto, 15k meer voor minder luxe en acceleratie die je na de eerste 3 mnd niet meer gebruikt is in mijn optiek zonde v.h. geld
  • Hyundai IONIQ 6 (met edit toegevoegd) --> elegante auto, maar weinig hoofdruimte achterin en weinig praktische kofferbakruimte
Secundaire arbeidsvoorwaarde, zakelijk zal ik nog geen 10k km/jr rijden. Privé maak ik er waarschijnlijk een stuk meer. Ik heb nog nooit een EV gereden en maak mij het in dit kader het meest zorgen over de laadcurve.
Uiteindelijk wordt het vooral een gevoelskwestie (en WAF-kwestie ..) tezamen met het feit of ik 'de perfecte' auto de bijtelling waard zal vinden.
Wat mis ik nog aan opties en waarom moet ik in mijn situatie bepaalde modellen vooral niet of vooral wel overwegen?

[ Voor 25% gewijzigd door True op 25-05-2024 17:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macfocus
True schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 01:14:
***members only***

Leasebudget: 73k (consumenten catalogusprijs, excl. afleverkosten, excl. laadpaal)
Leasebudget: Uitloop tot 80k (consumenten catalogusprijs, excl. afleverkosten, excl. laadpaal)
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen, maar ik ga geen Chinees rijden. En bij de gemiddelde meubelboulevard staan al dertien Tesla's.
Specifieke wensen: A) Trekhaak is een pre (fietsendrager). B) Achteruitrijcamera C) Die 6 jaar maakt dat ik bewust nadenk over het gevoel bij de auto, vooral geen dertien in dozijn.

Voor iedereen die zegt: kies een Model 3 (klik hier).
Voor iedereen die zegt: kies een Model Y (klik hier).
Voor iedereen die zegt: kies vooral een gifgroene Škoda Enyaq Coupé RS boven die saaie Tesla's (klik hier).

[Afbeelding]

Medium length listje:
  • Skoda Enyaq Coupé
  • BMW i4
  • Lexus RZ
  • Q4 Sportback e-tron
  • Ford Mustang Mach-E
  • Kia EV6
Twijfels:
  • Subaru Solterra (niet in het echt gezien, maar verplichte 'bi-tone' lijkt mij spuuglelijk)
Niet mijn ding:
  • Cupra Born
  • Mercedes EQA
Secundaire arbeidsvoorwaarde, zakelijk zal ik nog geen 10k km/jr rijden. Privé maak ik er waarschijnlijk een stuk meer. Ik heb nog nooit een EV gereden en maak mij het in dit kader het meest zorgen over de laadcurve.
Uiteindelijk wordt het vooral een gevoelskwestie (en WAF-kwestie ..) tezamen met het feit of ik 'de perfecte' auto de bijtelling waard zal vinden.
Wat mis ik nog aan opties en waarom moet ik in mijn situatie bepaalde modellen vooral niet of vooral wel overwegen?
Die poll gaat je niet helpen.
Ik klikte op de eerste link om te kijken wat er gebeurd.
Stem ik op een Tesla…..
Dat was niet de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:44
***members only***

Voor iedereen die zegt: kies vooral een gifgroene Škoda Enyaq Coupé RS boven die saaie Tesla's (klik hier).

[Afbeelding]

Medium length listje:
  • Skoda Enyaq Coupé
  • BMW i4
  • Lexus RZ
  • Q4 Sportback e-tron
  • Ford Mustang Mach-E
  • Kia EV6
Twijfels:
Niet mijn ding:
  • Cupra Born
  • Mercedes EQA
Merc eqe? Zie je ook niet op elke straathoek en goede range.
Die ford en kia zie je wel veel q4 vind ik persoonlijk de verhoudingen niet kloppen. Die gifgroene enyaq ziet er mooi uit van buiten maar ik heb al een aantal mensen gehoord die er binnen op afknappen.

*edit
Ik weet niet of tweedehands een optie is maar anders: https://www.autogroeptwen...6-bijtelling-142024322/#/ dezelfde auto als de kia of hyundai maar dan van de luxe tak. Hiermee rij je iig exclusief en ik vind hem persoonlijk erg geslaagd.

*edit2
als ik voor iets anders ga in jouw poll krijg ik Je speelt vals! (of er ging iets mis natuurlijk)

[ Voor 6% gewijzigd door Snowhite0901 op 30-04-2024 07:59 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sphinx_thing
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-05 16:16
***members only***

[Afbeelding]

Medium length listje:
  • Skoda Enyaq Coupé
  • BMW i4
  • Lexus RZ
  • Q4 Sportback e-tron
  • Ford Mustang Mach-E
  • Kia EV6
Twijfels:
Niet mijn ding:
  • Cupra Born
  • Mercedes EQA
BMW IX1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
***members only***

[Afbeelding]

Medium length listje:
  • Skoda Enyaq Coupé
  • BMW i4
  • Lexus RZ
  • Q4 Sportback e-tron
  • Ford Mustang Mach-E
  • Kia EV6
Twijfels:
Niet mijn ding:
  • Cupra Born
  • Mercedes EQA
Mach-E GT in Grabber Blue? :) En vandaag wordt de Rally Edition van de Mach-E bestelbaar 8)

Komoot

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 08-06 14:32
macfocus schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 06:31:
[...]

Stem ik op een Tesla…..
Ik had precies hetzelfde. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:44
Ioniq 5 N
De GT versie van de EV6?
Beide in iig een goede laadcurve en veel power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

macfocus schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 06:31:
[...]

Stem ik op een Tesla…..
De poll was ook een beetje een grap :> Ik snap zeker dat het nu mis gaat omdat iedereen op die links klinkt voordat die door heeft dat het een poll is.
M'n punt met de Tesla's is wel duidelijk verwacht ik ;)
Snowhite0901 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:26:
[...]

Die ford en kia zie je wel veel q4 vind ik persoonlijk de verhoudingen niet kloppen. Die gifgroene enyaq ziet er mooi uit van buiten maar ik heb al een aantal mensen gehoord die er binnen op afknappen.
EQE past alleen kaal in het budget, dat wordt 'm niet. Ik ga niet voor het model en de badge een auto rijden.
*edit
Ik weet niet of tweedehands een optie is maar anders: https://www.autogroeptwen...6-bijtelling-142024322/#/ dezelfde auto als de kia of hyundai maar dan van de luxe tak. Hiermee rij je iig exclusief en ik vind hem persoonlijk erg geslaagd.
Zoiets moet wel kunnen, ware het niet dat ik geen witte auto wil.
*edit2
als ik voor iets anders ga in jouw poll krijg ik Je speelt vals! (of er ging iets mis natuurlijk)
:'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:06
***members only***

[Afbeelding]

Voor iedereen die zegt: kies een Model 3 (stem hier).
Voor iedereen die zegt: kies een Model Y (stem hier).
Voor iedereen die zegt: kies vooral een gifgroene Škoda Enyaq Coupé RS boven die saaie Tesla's (stem hier).

Medium length listje:
  • Skoda Enyaq Coupé
  • BMW i4
  • Lexus RZ
  • Q4 Sportback e-tron
  • Ford Mustang Mach-E
  • Kia EV6 GT (met edit toegevoegd)
  • Hyundai IONIQ 5 N (met edit toegevoegd)
  • BMW iX1 (met edit toegevoegd)
Twijfels:
Niet mijn ding:
  • Cupra Born
  • Mercedes EQA
Peugeot E-3008 GT of E-5008GT? E-5008 komt later dit jaar.

Vind het persoonlijk mooie auto’s om te zien, wacht zelf op de prijzen van de E-5008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 08-06 16:08
@True De BMW i4 zal menig WAF-proof doorstaan ;)
Zou alleen de 35 dan wel laten staan

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Snowhite0901 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:26:
[...]

*edit

*edit2
Je Edit2: Ja, zo vertelt het universum @True 'neem nou gewoon een saaie Tesla voor relatief weinig euro bijtelling' :+
Bij de keus tussen een kale EQE of een i4 40 met extra's, dan zou ik de i4 pakken. Maar ja, ik ben sowieso wel eerder van de BMW dan Mercedes en heb ook niet echt veel ruimte achterin nodig, want daar is de BMW niet erg sterk in.

De GV70 schijnt wel een tikje onzuinig te zijn. De Genesis G80 Electrified zie je ook niet erg veel, daarvan ligt de prijs vgm iets boven de 70k. Moet natuurlijk wel je smaak zijn, zo'n glansgrille.

Met de BZ4X op het lijstje past een Nissan Ariya mogelijk ook wel, met geld over. Of een Renault Scenic. Verder is denk ik zo ongeveer alles dat geen Chinese roots heeft wel genoemd, of EQB, EQC, ID Buzz moeten nog in de smaak vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:23
FubarFox schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:53:
[...]

Inderdaad.

Er werd me verteld dat dit als toevoeging op het loon was.
Enkel deze wagens zijn ter beschikking.

Ik kan ze gaan testen om een beter idee te hebben (al met de VW id 3 gereden maar niet echt mijn ding).
Houd er rekening mee dat je meer bijtelling betaalt op de duurdere auto's. De instapprijs van de leukste auto in je tabel (Volvo) zal hoger zijn dan de instapprijs op een ID3 of 308.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:05
Ik heb nog nooit een EV gereden en maak mij het in dit kader het meest zorgen over de laadcurve.
Wat bedoel je hier precies mee? Ik begrijp uit je post dat je thuis gaat laden. Met een actieradius van meer dan 400km zal je in de praktijk eigenlijk nooit druk hoeven te maken over die laadcurve; je gaat altijd met een volle* accu van huis weg en daarmee kom je meer dan ver genoeg.

Als snelladen toch wel belangrijk is, dan is het misschien goed om te letten op modellen die een 800v-systeem aan boord hebben. De Ioniq 5, Ioniq 6 (oprecht, deze zou je imho aan je lijstje moeten toevoegen, flink aangekleed zijn het hele strakke auto's) en Kia EV6 (komt een facelift van aan) zijn dan goede auto's om te overwegen.
Helaas vallen de Porsche Taycan en E-Tron GT buiten je budget, maar ik wou ze wel genoemd hebben, een voorraadmodel zou er wél in kunnen passen :) al ga je dat met een beleid van 6 jaar niet leuk vinden met de laatste jaren bijtelling denk ik.
En hierom klikte ik toch heel serieus op een Model 3 in je poll. Want puur EV-technisch gezien is het (imho) zo ongeveer de beste deal die je kan maken, voor de vraagprijs die Tesla nu op de nieuwe Model 3 heeft geplakt. Alleen de toegang tot de kofferbak is wat klein en de zit kan je te laag vinden, in dat geval is de Model Y wat je zoekt :P
Bij een leuk aangekleed alternatief ga je een pak meer bijtelling betalen.

Snap dat je geen 13-in-1 dozijn auto zoekt, maar ga toch eens een proefritje in een Model 3 Highland (gewoon de Standard Range als je het mij vraagt) maken en ga eens kijken wat dat per maand moet kosten ten opzichte van een goed uitgeruste BMW i4.
Wou hier graag nog de BYD Seal en Zeekr 001 noemen, maargoed dat zijn Chinese EV's :P

Maargoed, de Ioniq 6 mist in ieder geval op je lijstje. Vind zelf dat er daar te weinig van rondrijden in Nederland. Het panodak en een goeie set velgen doen wel wonderen :*) kan tot 80% >150kw snelladen en dat kunnen er érg weinig.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 03-05-2024 11:11 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@True al eens gekeken bij Polestar? De Polestar 4 tikt volgens mij best wat boxjes van jouw lijstje. En of je hem bijzonder genoeg vindt moet je zelf maar beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SirLenncelot schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:07:
@True al eens gekeken bij Polestar? De Polestar 4 tikt volgens mij best wat boxjes van jouw lijstje. En of je hem bijzonder genoeg vindt moet je zelf maar beoordelen.
Als ze daar nou eens een stationwagen versie van uitbrachten....

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
The Eagle schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:19:
[...]

Als ze daar nou eens een stationwagen versie van uitbrachten....
Omdat? Voor de ruimte? De Polestar 4 is niet bepaalt een kleine auto en is behoorlijk ruim van binnen(wielbasis van 300cm). Qua kofferbak niet de grootste(526l) maar zeker ruim genoeg voor de gemiddelde berijder. Zoals het model er nu staat vind ik hem juist prima in balans, een station uitvoering maakt hem dan juist weer uit balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Voor mijn gevoel is de stationwagen carosserie wel een tikje voorbij die kleine SUV modellen hebben die plek volgens mij wel echt ingenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-06 21:12

Arno

PF5A

SirLenncelot schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:41:
Voor mijn gevoel is de stationwagen carosserie wel een tikje voorbij die kleine SUV modellen hebben die plek volgens mij wel echt ingenomen.
Ik ben nog steeds heel blij met mijn station hoor :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Oh het is geen waarde-oordeel. Meer een constatering van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Een station biedt zeker nog wel voordelen tov de SUV's. Een beetje station zoals de skoda superb biedt wel heel veel ruimte die je niet krijgt met een SUV.

Voornamelijk de toegankelijke kofferbak met veel hoogte is een absoluut voordeel (zelfs als de liters nagenoeg gelijk zijn).

Dat gezegd hebbende is lang niet elke station "een lust voor het oog" is gaat het dan vooral om functie boven vorm. Je moet je afvragen of je die ruimte vaak nodig hebt of dat een om incidenteel gebruik gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

renzo4000 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:34:
[...]

Omdat? Voor de ruimte? De Polestar 4 is niet bepaalt een kleine auto en is behoorlijk ruim van binnen(wielbasis van 300cm). Qua kofferbak niet de grootste(526l) maar zeker ruim genoeg voor de gemiddelde berijder. Zoals het model er nu staat vind ik hem juist prima in balans, een station uitvoering maakt hem dan juist weer uit balans.
Omdat als ik die plaatjes op de site zie, je misschien twee grote en twee kleine weekendtassen kwijt kunt en dan zit het wel vol.
Als wij met het gezin weg of op vakantie gaan moeten er vier grote weekendtassen, een krat boodschappen, koelbox, tassen met schoenen en speelgoed en niet te vergeten twee stuntstepjes mee. Naast het eea aan losse rotzooi. Oh ja, en ook nog drie dozen met ventilatoren in de zomer :P

Nofi, maar dat gaat niet passen in die kofferbak :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
The Eagle schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:29:
[...]

Omdat als ik die plaatjes op de site zie, je misschien twee grote en twee kleine weekendtassen kwijt kunt en dan zit het wel vol.
Als wij met het gezin weg of op vakantie gaan moeten er vier grote weekendtassen, een krat boodschappen, koelbox, tassen met schoenen en speelgoed en niet te vergeten twee stuntstepjes mee. Naast het eea aan losse rotzooi. Oh ja, en ook nog drie dozen met ventilatoren in de zomer :P

Nofi, maar dat gaat niet passen in die kofferbak :P
"Nofi", ik hoop toch niet dat je alleen een auto selecteert voor die paar keer per jaar vakantie?

Jouw Passat is zeker een ruime station met z'n 650 liter maar dus 125l meer dan die polestar. Zoals gezegd is de ruimte anders en kan je daar ook anders gebruik van maken. Daarnaast zijn er meer oplossingen voor die enkele keren zoals een dakkoffer of een towbox (waarschijnlijk een betere optie voor de efficiëntie van een EV).

Maar we weten dat de Passat voor jou de heilige graal is maar sommige mensen willen ook gewoon een mooie kwalitatieve auto rijden he :+

Alle stokheid op een gekje, mijn punt was dat "ik" zeker niet een auto zou laten staan voor die paar liters meer voor vakanties of ikea bezoekjes. Daar zijn immers zat andere oplossingen voor. Maar we raken een beetje offtopic dus ik zou zeggen zoveel mensen zoveel wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:01
Ik zelf doe dat wel
En rij nu dus Mondeo (maar daar komt geen opvolger voor helaas).
Een station is zo ideaal omdat je door de hoogte veel flexibeler ben.
Inhouden worden gemeten tot het dek of de hoedenplank maar met vakanties zit het dek hier nooit dicht.
Afgelopen jaar ook, mijn kinderen zagen op het strand de sup’s voorbij komen. Doordat ik wist dat ik de ruimte nog had konden we er eentje kopen en die gasten hebben de perfecte vakantie gehad.
Ik ben ook (met 1 baby incl kinderwagen) op vakantie geweest in een corsa maar daarna een station en als je die ruimte gewend ben….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Togi schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 01:04:
(maar daar komt geen opvolger voor helaas).
En dat is eigenlijk waar ik op doelde met mijn eerdere opmerking dat Station een beetje voorbij lijkt. Echte nieuwe modellen kom ik niet tegen in mijn zoektocht naar een nieuwe leasewagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Peugeot en Opel hebben vorig jaar hun (elektrische) 308 en astra uitgebracht. Skoda de nieuwe superb en zojuist de facelift van de octavia. En zo is er best wel wat op de markt.
De prijzen gaan alleen langzaam richting de prijzen voor elektrisch rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
ID.7 Tourer is er ook als je echt elektrisch wilt. Volgens mij komt er ook nog een elektrische variant van de A4/A6 Avant en meer merken gaan vast nog wel volgen.

@Togi Klinkt misschien gek maar de Focus is er nog eventjes en schijnt even ruim te zijn als de Mondeo in de kofferbak.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49
Hallo autofreaks

Mij model 3 gaat uit de lease. Dan denk je direct aan een model y als vervanging. Mijn werkgever heeft de brandstof vakantieauto regeling geschrapt. Waardoor de range met een vouwwagen ineens een #1 onderwerp is geworden.

Beiden met trekhaak:

Model Y RWD LR 494e netto in mijn lease contract. Waarvan 103e eigenbijdrage wat je in 1x moet aftikken maal resterende (maximaal 60) maanden als je vertrekt.

Alternatief is de Ford Explorer EV ook zo’n 600km WLTP net als de bovenstaande Tesla. Als ik dan een driver assistance pack kies waarbij ik hetzelfde rij comfort heb als bij de Tesla. En er AGR stoelen in zet kost hij 417e netto en slechts 10e eigen bijdrage.

Nu is alleen de kofferbak erg klein bij de Ford dat is wel jammer. Hebben jullie input of tips?

Ford heeft deze auto al eens uitgesteld het voelt nog wel als een early adopter model, zou hij de range echt halen? Er is nog geen enkel YT filmpje waarin een rijdend exemplaar te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Als je ervaring met een M3 is dan heb je vast positieve ervaring met de range. Aerodynamisch ontwerpen dragen enorm bij. De 600km WLPT zou in de M3 425 km praktisch verbruik opleveren en in de Y 380 km. In de Ford Explorer EV 360km. Even gebaseerd op de cijfers van whattherange.com

Verder zou ik ook even kijken naar laadsnelheid. Als je ermee op vakantie gaat en wil bijladen dan win je misschien zelfs meer tijd met snellere laadprestaties dan met een grotere range. De explorer is duidelijk wat trager in snelladen dan de Tesla’s (oké, moet de laadpaal dan ook kunnen leveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwellugje
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-01 14:46
stormfly schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:37:
Hallo autofreaks

Mij model 3 gaat uit de lease. Dan denk je direct aan een model y als vervanging. Mijn werkgever heeft de brandstof vakantieauto regeling geschrapt. Waardoor de range met een vouwwagen ineens een #1 onderwerp is geworden.

Beiden met trekhaak:

Model Y RWD LR 494e netto in mijn lease contract. Waarvan 103e eigenbijdrage wat je in 1x moet aftikken maal resterende (maximaal 60) maanden als je vertrekt.

Alternatief is de Ford Explorer EV ook zo’n 600km WLTP net als de bovenstaande Tesla. Als ik dan een driver assistance pack kies waarbij ik hetzelfde rij comfort heb als bij de Tesla. En er AGR stoelen in zet kost hij 417e netto en slechts 10e eigen bijdrage.

Nu is alleen de kofferbak erg klein bij de Ford dat is wel jammer. Hebben jullie input of tips?

Ford heeft deze auto al eens uitgesteld het voelt nog wel als een early adopter model, zou hij de range echt halen? Er is nog geen enkel YT filmpje waarin een rijdend exemplaar te zien is.
Ik zou eens kijken naar de XPENG G6. Trekhaak, veel ruimte in de achterbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
zwellugje schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:55:
[...]

Ik zou eens kijken naar de XPENG G6. Trekhaak, veel ruimte in de achterbak.
Helaas alleen de P7 komt voor in de bestel site van de lease maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
SirLenncelot schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:15:
Als je ervaring met een M3 is dan heb je vast positieve ervaring met de range. Aerodynamisch ontwerpen dragen enorm bij. De 600km WLPT zou in de M3 425 km praktisch verbruik opleveren en in de Y 380 km. In de Ford Explorer EV 360km. Even gebaseerd op de cijfers van whattherange.com

Verder zou ik ook even kijken naar landsbeleid. Als je ermee op vakantie gaat en wil bijladen dan win je misschien zelfs meer tijd met snellere laadprestaties dan met een grotere range. De explorer is duidelijk wat trager in snelladen dan de Tesla’s (oké, moet de laadpaal dan ook kunnen leveren)
Dank! Ja dat scheelt enorm die snellaad waarde 135 v.s 250 bij de Y. Als model 3 rijder weet ik dat het vrij snel inzakt naar 49kwh oid. Dan heb je bij de model Y wat meer ruimte die zal dan rond de 85-90 blijven hangen schat ik in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@stormfly De Ford is qua techniek een ID.4 faceliftmodel en die rijdt volgens mij wel al rond. De Renault Scenic met grote accu zou nog een optie kunnen zijn? Komt ook best een eindje op een lading en mag voldoende trekken voor een vouwwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riccardo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 22:01
Ik ben nieuw in de wereld van lease, maar kan zakelijk een lease auto uitkiezen. De model 3 performance is 160 per maand duurder dan een dual motor. Op een 5 jaar contract betaald ik dan de hogere catalogusprijs ruim terug (9.6k extra lease vs 7k hogere prijs). Dat kan toch niet kloppen? Mis ik iets?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:02

Bever!

3

Riccardo schreef op maandag 6 mei 2024 @ 22:16:
Ik ben nieuw in de wereld van lease, maar kan zakelijk een lease auto uitkiezen. De model 3 performance is 160 per maand duurder dan een dual motor. Op een 5 jaar contract betaald ik dan de hogere catalogusprijs ruim terug (9.6k extra lease vs 7k hogere prijs). Dat kan toch niet kloppen? Mis ik iets?
20 vs 18 inch velgen, verzekering en slijtage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 21:53
Deze kende ik niet, maar dat is wel andere koek dan zijn USA broer Ford Explorer. Deze zet je daar in de kofferbak :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

NoepZor schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:58:
[...]

Deze kende ik niet, maar dat is wel andere koek dan zijn USA broer Ford Explorer. Deze zet je daar in de kofferbak :)
Helaas wel ja. De US Ford Explorer is een heerlijke wagen om te rijden. Die EV ziet er meer uit als iets wat Ford door een stagiare van de ontwerpafdeling uit heeft laten tekenen en op een geleend onderstel is gezet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
The Eagle schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:17:
[...]

Helaas wel ja. De US Ford Explorer is een heerlijke wagen om te rijden. Die EV ziet er meer uit als iets wat Ford door een stagiare van de ontwerpafdeling uit heeft laten tekenen en op een geleend onderstel is gezet :+
Ja dat gevoel heb ik ook, wel heel aantrekkelijk qua prijs. Maar is het dan een goed product of zijn de eerste reviews zo dadelijk “haalt met moeite 500km WLTP”. Iets, behalve de prijs, weerhoud mij. Ford is niet echt een EV guru tot op heden, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-06 21:12

Arno

PF5A

Als ik dan tzt aan een EV moet, dan is die Explorer wel een redelijke keuze. Mag alleen weer geen fatsoenlijke aanhanger achter helaas.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
stormfly schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:43:
[...]

Ja dat gevoel heb ik ook, wel heel aantrekkelijk qua prijs. Maar is het dan een goed product of zijn de eerste reviews zo dadelijk “haalt met moeite 500km WLTP”. Iets, behalve de prijs, weerhoud mij. Ford is niet echt een EV guru tot op heden, toch?
De nieuwe Explorer is de komende weken on tour in Nederland, je kan hem evt. zelf bekijken. Ford heeft het platform en de batterij van VAG, de rest hebben ze er zelf op en omheen gebouwd.

WLTP is overigens gewoon bekend (572-602 km). Eerste leveringen staan volgens de dealer in september gepland (Premium uitvoering, de reguliere in Q4).

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
MaSw85 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:18:
[...]

De nieuwe Explorer is de komende weken on tour in Nederland, je kan hem evt. zelf bekijken. Ford heeft het platform en de batterij van VAG, de rest hebben ze er zelf op en omheen gebouwd.

WLTP is overigens gewoon bekend (572-602 km). Eerste leveringen staan volgens de dealer in september gepland (Premium uitvoering, de reguliere in Q4).
Afspraak staat voor a.s vrijdag eens zitten en kijken. Is het hun eigen motor of ook van VAG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
SirLenncelot schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 07:52:
[...]En dat is eigenlijk waar ik op doelde met mijn eerdere opmerking dat Station een beetje voorbij lijkt. Echte nieuwe modellen kom ik niet tegen in mijn zoektocht naar een nieuwe leasewagens.
Dat is gewoon een feit, recent nog Europese cijfers gezien en een groot deel van de verkoop van stationwagons is verschoven naar SUVs; ik denk dat enkel nog Duitsland een beetje de uitzondering was.
Dat maakt de keuze inderdaad erg beperkt, buiten wat MG modellen heb je op dit moment denk ik enkel de ID.7 en de i5 Touring maar niets in een gemiddelde prijsklasse.
stormfly schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:37:
Hallo autofreaks

...
Is een BYD Seal geen optie, die zie ik de laatste tijd wel vaker bij leasemaatschappijen of op de weg verschijnen als alternatief voor Tesla?

Zo'n Ford Explorer lijkt me toch een heel ander soort auto dan een Tesla Model 3 / Y...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Advizor
  • Laatst online: 03-06 14:58
Vorige week mijn Peugeot 308SW 1.6 Hybrid gekregen en zeer blij met deze station hoor :)
Voorheen had ik dus een SUV (Tiguan), maar nu toch weer een station gekozen door de kofferbakruimte.
Als gezin met 2 jonge kinderen hebben we de ruimte achterin gewoon nodig.
Ik mis op zich het gemak van de hogere instap en met in/uitladen van kids etc., maar verder nog geen nadelen ondervonden.
Rijd ook super overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 22:48
dit hoort niet op het forum thuis

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 08-05-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
noctilucus schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:40:
[...]

Is een BYD Seal geen optie, die zie ik de laatste tijd wel vaker bij leasemaatschappijen of op de weg verschijnen als alternatief voor Tesla?
Zover ik kan vinden heeft hij geen optie tot een trekhaak dat is verrekte jammer. Wel noodzakelijk voor mijn zomervakanties
Zo'n Ford Explorer lijkt me toch een heel ander soort auto dan een Tesla Model 3 / Y...
Ja mij ook alleen kan ik ook wel uitkijken naar functionerende ruitenwisser sensoren en Apple CarPlay na 5 jaar Tesla.

Tesla is een prima auto maar de model 3 is naar onze wensen te laag, het mag best wat hoger.

Enyaq, model y, ford explorer is nu de shortlist voor een proefrit.

Mijn ultieme wens is de model y facelift maar dat gaat mogelijk nog te lang duren ten aanzien van mijn aflopende lease contract. De huidige model y RWD LR is met 473 netto als een behoorlijk hoog bedrag. Een kleurtje kost 20e per maand meer, dat vind ik veel geld en twijfel ik nog over. Mijn vrouw zegt je geeft dat bedrag nu uit aan de wasstraat met je model 3 white🤣

Het facelift model en in RWD LR variant zal niet goedkoper zijn dan de huidige Y in RWD LR schat ik in. Misschien weet iemand dat toevallig van de model 3 lancering?

Fijn dat jullie met ideeen komen 👌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
stormfly schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Afspraak staat voor a.s vrijdag eens zitten en kijken. Is het hun eigen motor of ook van VAG?
Volgens mij een eigen. Maar die vraag zou ik vrijdag nog een keer stellen als ik jou was :)

Edit: De Renault Scenic is ook het overwegen waar. Voor mezelf was het onlangs de winnaar in de tweestrijd met de Mach-E (staat eerder in het topic wel meer over), inclusief de andere opties die ik overwogen heb.

Verder algemeen als reactie op station vs. SUV: Het zijn vooral de fabrikanten die iedereen in een SUV willen drukken. Qua verbruik en ruimte niet beter in ieder geval. Ik vind ze over het algemeen ook minder mooi dan een station en had gewild dat de keuze qua elektrische stations in het C-segment al een stuk beter zou zijn maar helaas.

[ Voor 47% gewijzigd door MaSw85 op 07-05-2024 17:20 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
MaSw85 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:17:
[...]

Volgens mij een eigen. Maar die vraag zou ik vrijdag nog een keer stellen als ik jou was :)
Ik had bij mijn telefonische afspraak al zoveel onbeantwoorde vragen. Dat ik gevraagd heb om wel een kenner op het tijdstip van de afspraak te plannen 🤣. Het sterkte mijn gevoel dat Ford een fossiele brandstof organisatie is.

Ik ga er blanco in vrijdag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:55

Sjod

Ik ben goed luisterend

stormfly schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:38:

Het facelift model en in RWD LR variant zal niet goedkoper zijn dan de huidige Y in RWD LR schat ik in. Misschien weet iemand dat toevallig van de model 3 lancering?

Fijn dat jullie met ideeen komen 👌
Ik denk eerder dat de RWD LR weer komt te vervallen bij de nieuwe Y. Is bij de 3 ook gebeurd.

[ Voor 12% gewijzigd door Sjod op 07-05-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:01
Ik weet niet of het perse willen drukken is want ik denk ook dat het een technisch probleem was/is.
Accu's zijn makkelijker weg te werken in een hoge auto dan in een lage instap.
Maar met de (komst) van de 5 serie, a4, a6, id7, astra, 308 begint het groepje gelukkig te groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:03

Verder algemeen als reactie op station vs. SUV: Het zijn vooral de fabrikanten die iedereen in een SUV willen drukken.
Toch niet hoor. Fabrikanten maken vooral wat de klant vraagt. Stations zijn voornamelijk in Europa nog enigszins populair, al lijkt dat ook te dalen. De afzetmarkt wordt gewoon te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Invictus66 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:03:
[...]

Toch niet hoor. Fabrikanten maken vooral wat de klant vraagt. Stations zijn voornamelijk in Europa nog enigszins populair, al lijkt dat ook te dalen. De afzetmarkt wordt gewoon te klein.
Met levertijden van richting een jaar voor bijv. een Kia Ceed en een Octavia (allebei station) denk ik dat de fabrikanten zelfs meer kunnen verkopen als ze die productie opvoeren. Nu haken mensen ook af door lange levertijden (en inmiddels hele hoge prijzen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verder algemeen als reactie op station vs. SUV: Het zijn vooral de fabrikanten die iedereen in een SUV willen drukken. Qua verbruik en ruimte niet beter in ieder geval. Ik vind ze over het algemeen ook minder mooi dan een station en had gewild dat de keuze qua elektrische stations in het C-segment al een stuk beter zou zijn maar helaas.
Blijkbaar wil de markt meer betalen voor een SUV of crossover dus de fabrikanten volgen het geld en moedigen het nog wat extra aan.

Collega's bestellen een Mercedes EQA als leaseauto want die ziet er lekker stoer uit maar eigenlijk is het gewoon een kleine auto. En dan zijn ze teleurgesteld want hij zag er toch groot uit langs buiten?

Kortom, ik zou ook liever een mooie stationwagen willen maar de markt is niet heel ruim voor dat soort auto momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
jongetje schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:25:
[...]

Met levertijden van richting een jaar voor bijv. een Kia Ceed en een Octavia (allebei station) dnek ik dat de fabrikanten zelfs meer kunne verkopen als ze die productie opvoeren. Nu haken mensen ook af door lange levertijden (en inmiddels hele hoge prijzen).
Maar er zijn ook legio andere auto's met andere carroserievormen die ook een (zeer) lange levertijd hebben, inclusief SUV's.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MaSw85 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:47:
Maar er zijn ook legio andere auto's met andere carroserievormen die ook een (zeer) lange levertijd hebben, inclusief SUV's.
Daar zit toch precies beterschap in.
Onze huidige e-Niro had in 2019 nog een levertijd van 11 maanden achter de rug.
De EV6 GTline die in bestelling staat sinds eind januari 24 had eerst een aangegeven levertijd voor 31/8/24. Dat is gisteren een update van gekomen en bijgesteld naar 31/5/24. _/-\o_
(Jaren met SW gereden, vooral om er een fiets of twee fietsen in te krijgen maar de EV6 kan nu ook al 1600 kg trekken dus een trekhaak met fietsendrager is ook geen probleem meer en toch iets handiger dan 2 fietsen in een SW wurmen :) ).
Op de leasemarkt betaal je ook niet meer voor een SUV en Crossover dan voor een SW. De restwaarde van de eerste twee is immers hoger.

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 08-05-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruik
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-04 20:26
Hallo allemaal, ik ben een fervent mee-lezer en heb al vele uren op dit forum doorgebracht sinds ik bij mijn nieuwe werkgever voor het eerst een leaseauto in het pakket heb zitten. Na 6 maanden een tijdelijke auto, mag ik nu gaan configureren. Hopelijk heb ik onderstaande volgens de huisregels ingevuld, ben erg benieuwd naar jullie suggesties of ervaringen met de auto's die ik zelf gevonden had.

Leasebudget: 675
Kilometrage per jaar: 20.000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: N.V.T.
Specifieke wensen:
  • 1 kind van 1 jaar
  • Rij nu een Fiesta met een wel erg kleine kofferbak, bij voorkeur een snel leverbare auto
  • (schoon)ouders beiden op minimaal 1 uur rijden (dus vaak lange ritten met veel bagage)
  • Thuisladen niet mogelijk, wel openbare laadpalen. (Nog) geen laadpaal bij kantoor
  • Op zoek naar perfecte balans maandelijkse kosten x bagageruimte x comfort
  • Liefst binnen budget, maar een beetje marge erover is prima mits bijtelling te doen is
Shortlist:
  • Niro EV Dynamic Line: lijkt de 'perfecte' fit, maar een beetje meh
  • Toyota bZ4X: voldoet ook aan de wensen lijkt het, maar beetje te overdreven vormgegeven
  • Hyundai Kona Comfort Smart: snelladen niet echt snel, maar ook minder bagageruimte
  • Volvo EX40 Essential: als de vrouw mocht kiezen
  • Polestar 2: bij introductie m'n droomauto, misschien nu wel wel mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:19
Kruik schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:53:
Hallo allemaal, ik ben een fervent mee-lezer en heb al vele uren op dit forum doorgebracht sinds ik bij mijn nieuwe werkgever voor het eerst een leaseauto in het pakket heb zitten. Na 6 maanden een tijdelijke auto, mag ik nu gaan configureren. Hopelijk heb ik onderstaande volgens de huisregels ingevuld, ben erg benieuwd naar jullie suggesties of ervaringen met de auto's die ik zelf gevonden had.

Leasebudget: 675
Kilometrage per jaar: 20.000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: N.V.T.
Specifieke wensen:
  • 1 kind van 1 jaar
  • Rij nu een Fiesta met een wel erg kleine kofferbak, bij voorkeur een snel leverbare auto
  • (schoon)ouders beiden op minimaal 1 uur rijden (dus vaak lange ritten met veel bagage)
  • Thuisladen niet mogelijk, wel openbare laadpalen. (Nog) geen laadpaal bij kantoor
  • Op zoek naar perfecte balans maandelijkse kosten x bagageruimte x comfort
  • Liefst binnen budget, maar een beetje marge erover is prima mits bijtelling te doen is
Shortlist:
  • Niro EV Dynamic Line: lijkt de 'perfecte' fit, maar een beetje meh
  • Toyota bZ4X: voldoet ook aan de wensen lijkt het, maar beetje te overdreven vormgegeven
  • Hyundai Kona Comfort Smart: snelladen niet echt snel, maar ook minder bagageruimte
  • Volvo EX40 Essential: als de vrouw mocht kiezen
  • Polestar 2: bij introductie m'n droomauto, misschien nu wel wel mogelijk
Ik denk dat een paar keuzes al afvallen met dit budget. Probeer op leaseplan je keuzes samen te stellen en kijk of die in budget passen. En vraag van daar uit de ervaringen met de keuzes die wel binnen budget zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:40
In November mag ik eindelijk een leaseauto gaan bestellen (heb nu een Megane EV als voorloper, maar die is achterin eigenlijk te klein met 3 kids).

Op de shortlist staan nu:
Renault Scenic;
- proefrit reeds gedaan en rijdt goed,
- zee van ruimte.
- hopelijk vrij van kraakjes en rammeltjes die ik helaas in de Megane al wel ervaar.
- een hele diepe laadvloer, nog dieper als de Megane.
- Android systeem werkt feilloos.

Kia Niro ev:
- proefrit reeds gedaan, in het verleden het oude model hybride gehad en comfort is er echt op vooruit gegaan.
- ruimte genoeg, iets minder dan de Scenic
- vermogen eerder beschikbaar dan de Scenic
- rijbaan hulp werkt meer op zichzelf staande, als je wil kan je makkelijk een bocht nemen met je stuur los.
- minder om de indruk van het besturingssysteem.
- vlakke laadvloer

Ford Explorer:
Nu nog nergens te beschikbaar, eind mei staat hij een week in Breda dus dan gaan we kijken.
Filmpjes op YouTube zien er goed uit, wel veel plastic (Amerikaans)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kruik
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-04 20:26
Hongy schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:20:
[...]

Ik denk dat een paar keuzes al afvallen met dit budget. Probeer op leaseplan je keuzes samen te stellen en kijk of die in budget passen. En vraag van daar uit de ervaringen met de keuzes die wel binnen budget zijn.
Het is de Polestar geworden, binnen budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01 06:46
Dag allen,

Help!! Mijn vrouw en ik komen er niet uit. Ik moet bekennen dat ik ook deels nog argumenten zoek om haar te overtuigen ;).

We rijden nu een niro ev uit 2022 (vorig model). Hele fijne auto, maar nu met twee kinderen wordt de auto een beetje te klein, vooral achterin. Nu mijn vrouw (jawel!) een lease auto mag uitzoeken verkennen we de opties

Leasebudget: 880
Mogelijke extra eigen bijdrage: Max 180 oid
Kilometrage per jaar: 25.000
Contractduur: 60 maanden
Merkbeleid, zo ja, welke: verplicht elektrisch
Specifieke wensen:
  • - kofferbak ruimte significante klap groter dan Niro (475L)
  • - nu fan van SUV, maar staan open voor andere ideeen
  • - range bij voorkeur >400km
  • - wens voor V2H gegeven plannen voor afschaffing saldering
  • - wens om richting 45-55k catalogus waarde auto te gaan
Shortlist:
- Enyaq 80
- Tesla model Y

Overig:
- Volvo XC40 mooi qua looks maar vinden we te duur voor wat je er voor krijgt

Mijn vragen aan jullie:
(1) gegeven deze wensen, welke auto mist echt in onze shortlist?
(2) ik ben zelf nog terughoudend met Chinese auto’s. Terecht? Of moet er toch een BYD of Xpeng op onze shortlist?
(3) zijn er nog niet-SUv toppers (hatchbacks?) die we zouden moeten overwegen? Los van de model 3?

Dank voor je tijd alvast ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Model Y is qua EV wel zon beetje de meeste ruimte in de suv klasse.
Je zou eens bij MG kunnen kijken, hebben er meerdere. Is overigens ook gewoon Chinees, net als Volvo en Polestar tegenwoordig.
Maar met de MG 5 heb je een EV station (is zon beetje de enige): https://www.mgmotor.eu/nl-NL/model/mg5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
JLC7 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:55:
Dag allen,

Help!! Mijn vrouw en ik komen er niet uit. Ik moet bekennen dat ik ook deels nog argumenten zoek om haar te overtuigen ;).

We rijden nu een niro ev uit 2022 (vorig model). Hele fijne auto, maar nu met twee kinderen wordt de auto een beetje te klein, vooral achterin. Nu mijn vrouw (jawel!) een lease auto mag uitzoeken verkennen we de opties

Specifieke wensen:
Shortlist:
- Enyaq 80
- Tesla model Y

Overig:

Mijn vragen aan jullie:
(2) ik ben zelf nog terughoudend met Chinese auto’s. Terecht? Of moet er toch een BYD of Xpeng op onze shortlist?
(3) zijn er nog niet-SUv toppers (hatchbacks?) die we zouden moeten overwegen? Los van de model 3?

Renault Scenic als je ruimte wilt.
Kia EV3, kan ook nog wel eens interessant worden.
Geen idee over budget en zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:16
Dag allen,

Specifieke wensen:
Shortlist:
- Enyaq 80
- Tesla model Y

Overig:

Mijn vragen aan jullie:

De modellen die je noemt. Passen die in je leasebudget van 880 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-05 11:09
SamSid schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:14:
[...]

Ik kreeg met een vergelijkbaar budget een tijdje terug meerdere keren dezelfde vraag. Uiteindelijk hebben wij toen voor een EX40 Single Motor Extended Range in de Plus uitvoering met nog wat extra's (lak, etc.) gekozen. Dit pastte binnen het budget.

Ik vermoed dat het bij mij kwam doordat onze organisatie een groot aantal auto's afneemt bij de leasemaatschappij waardoor er wellicht extra korting werd gegeven. Een andere reden kon ik niet verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
SamSid schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:14:
[...]

Yes die passen muv de meest luxe uitvoeringen

Misschien nog bij vertellen; mag max eigen bijdrage 180€ ofzo. Voor bijvoorbeeld enyaq moest inderdaad iets van 80€ eigen bijdrage bij. Had ik erbij moeten zetten

[ Voor 26% gewijzigd door JLC7 op 17-05-2024 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrightSun
Dag allen,

Specifieke wensen:
Shortlist:
- Enyaq 80
- Tesla model Y

Overig:

Mijn vragen aan jullie:

Wij hadden een tijdje terug een vergelijkbaar budget en zijn (zoals ik hierboven al schreef) voor een EX40 gegaan. De Skoda viel als we hem een beetje wilde aankleden buiten budget. De renault scenic was nog niet proef te rijden maar leek qua kofferbak geen praktische vorm voor ons te hebben.

Een korte samenvatting van de proefritten;
- EV6 was door de aflopende daklijning niet praktisch genoeg (hond kon niet comfortabel zitten). Was ook niet te bestellen in de gewenste uitvoering omdat de facelift eraan komt.
- Model Y was gewoon niet onze auto qua afwerking en rijcomfort. Zo leek de ruitenwisser bijvoorbeeld in paniek en zat er al een kraakje/piepje in de jonge auto.
- BMW iX1 was een goede kanshebber maar qua value for money won de Volvo.
- Hetzelfde geldt voor de ioniq 5, de Volvo bood meer voor minder.

Van te voren dachten wij dat het de Model Y zou worden, dus mijn advies zou zijn; maak een top 3 en ga daar eens mee rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Dag allen,

Mogelijke extra eigen bijdrage: Max 180 oid
Specifieke wensen:
Shortlist:
- Enyaq 80
- Tesla model Y

Overig:

Mijn vragen aan jullie:

Renault Scenic of Ford Mustang Mach-E? Kofferbak liters zegt overigens niet alles, als de ruimte maar praktisch is.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
macfocus schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:11:
[...]

Renault Scenic als je ruimte wilt.
Kia EV3, kan ook nog wel eens interessant worden.
Geen idee over budget en zo
Ev3 wordt toch kleiner dan de Niro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
BrightSun schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:24:
[...]

Wij hadden een tijdje terug een vergelijkbaar budget en zijn (zoals ik hierboven al schreef) voor een EX40 gegaan. De Skoda viel als we hem een beetje wilde aankleden buiten budget. De renault scenic was nog niet proef te rijden maar leek qua kofferbak geen praktische vorm voor ons te hebben.

Een korte samenvatting van de proefritten;
- EV6 was door de aflopende daklijning niet praktisch genoeg (hond kon niet comfortabel zitten). Was ook niet te bestellen in de gewenste uitvoering omdat de facelift eraan komt.
- Model Y was gewoon niet onze auto qua afwerking en rijcomfort. Zo leek de ruitenwisser bijvoorbeeld in paniek en zat er al een kraakje/piepje in de jonge auto.
- BMW iX1 was een goede kanshebber maar qua value for money won de Volvo.
- Hetzelfde geldt voor de ioniq 5, de Volvo bood meer voor minder.

Van te voren dachten wij dat het de Model Y zou worden, dus mijn advies zou zijn; maak een top 3 en ga daar eens mee rijden.
Ex40 is toch duurder dan de enyaq? Verder wat me daar tegenhoudt is kofferbak van 410L. Nog kleiner dan niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrightSun
JLC7 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:56:
[...]

Ex40 is toch duurder dan de enyaq? Verder wat me daar tegenhoudt is kofferbak van 410L. Nog kleiner dan niro
In de portal waar ik de keuze moest maken was de Enyaq duurder dan de EX40.

Qua kofferbak moet je niet volledig afgaan op de liters. De Volvo had voor ons een van de meeste bruikbare kofferbakken omdat hij redelijk rechthoekig is en geen schuin aflopende daklijn heeft. De officiële liters worden volgens mij maar geteld tot de hoedenplank.
Pagina: 1 ... 49 ... 67 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.