Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
En iets anders, hoe regelen jullie proefritten?

Bij mijn eigen zoektocht bij Tesla en Polestar geen enkel probleem. Inschrijven, auto ophalen en wegkarren. Bij Renault tikje moeilijker, bij de drukke dealer hadden ze het model niet eens, bij de kleinere dealer wel. VW echt een totale ramp. Moeilijk om een afspraak te maken, de ID.5 hadden ze helemaal niet en de ID.4 die ik wel meekreeg mocht ik maximaal 10 km in rijden.... 5 jaar geleden trouwens hetzelfde gedoe toen we een proefrit in een T-Roc wilde maken.

Voor die dealers zal het wel niet fijn zijn als een lease-rijder even komt proefrijden. Maar moet ik dan liegen en doen alsof ik kom kopen? Ik heb eigenlijk ook geen zin in drie koppen koffie en een uur verkoopgelul.

Wat ik nu een beetje aantrekkelijke modellen vind: Peugeot 408 en Renault Rafale. Voor mijn gevoel wel echt het maximum van het lease-budget dat mijn vriendin gekregen heeft. Maar dat zouden we moeten laten uitzoeken.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Gewoon bellen en een afspraak maken voor een proefrit.
Bij ons nog nooit een probleem geweest. Alleen bij Volvo (december 2023) was het een probleem want de EX30 nog niet voorradig voor testrit (en die is het dan ook niet geworden).
Ik word als leaserijder ook nergens met de nek aangekeken.
Waarom ook. Dat zijn klanten die meestal niet moeilijk doen over de kost van onderhoud noch over herstellingen want ze moeten ze niet zelf betalen.
Bij de KIA dealer waar we onze huidige e-Niro rijden (en tenslotte na finaal besluit de volgende EV6 besteld hebben) was de koffie ook geen probleem. Dat is een automaat en als klant bedien je je daar naar believen (of niet).
"Verkoopgelul" kan je als potentiële klant ook gewoon afblokken. Doorgaans ben ik voor een tesrtrit beter op de hoogte van de auto dan de verkoper en weet ik al wat ik moet weten en moet ik de auto alleen nog testrijden om exterieur en interieur met eigen ogen te zien en het rijgedrag aan te voelen.

Bij VAG (VW, Skoda en Audi) waren ze ook de kampioen in klantonvriendelijkheid. Mij niet gelaten. Dat zijn ze dus ook niet geworden. :)
Hun auto's waren, voor mij, ook niet beter dan de rest van de selectie (integendeel) dus dat hielp ook al bij de eindkeuze. :+

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2024 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:35
SirLenncelot schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:35:. VW echt een totale ramp. Moeilijk om een afspraak te maken, de ID.5 hadden ze helemaal niet en de ID.4 die ik wel meekreeg mocht ik maximaal 10 km in rijden.... 5 jaar geleden trouwens hetzelfde gedoe toen we een proefrit in een T-Roc wilde maken.
Je bewijst mijn aversie van jaren tegen alles wat VW(PON) ademt.
Ook dergelijke zaken meegemaakt toen ik net voordat de ID3 in de showrooms kwam, info ging halen.
Als eerst blaft de lul de jongen gozer die met zijn vader kwam kijken voor zijn eerste auto, naar de occasion hoek (lullig hokje op het buitenterrein). Dat was de eerste klant die die kwijt was.
Daarnaast durfde die tegen mij te zeggen op mijn vraag dat ik alles wilde weten over de Id3 “ meneer dat is de toekomst, wij denken in het heden”, en liet me staan. Dat was klant 2. Toch knap in 3 minuten.

Het zijn bij Pon gewoon arrogante eikels. Meer kan ik er niet van maken. Elke keer dat ik er kom (en dat is zelden), altijd hetzelfde.

En het kan echt anders. Bij de Kia/Citroen dealer, kregen we ad hoc 4 verschillende auto’s mee!
Ga maar rijden, we praten straks wel.
Ja, we waren er al klant (met een picantotje), maar daar dus wel een volgende leaseauto besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:12
Bij mijn Skoda dealer had ik an sich goed contact en ben ik ook goed geholpen met het verkooptraject en proefrit. Echter bij VW was het inderdaad een arrogante bedoeling. Eigenlijk hebben ze weinig zin in je (want ze verkopen toch wel) en een proefrit was alleen mogelijk op afspraak en in een specifiek tijdsvak.

Bij mijn laatste 2 Kia's niets meer dan lof, nemen de tijd voor je en zorgen dat er een auto voor je klaar staat om een proefrit mee te maken. Ipv "je kan dit tijdsvak proefrijden" wordt er gevraagd "wanneer wilt u rijden en voor hoe lang?".

Uiteraard zitten er verschillen tussen de dealers maar bij VW stap ik niet meer zo gauw binnen. De vraag is ook of dit ook nog relevant is. Waar ze vroeger "het merk van het volk waren" worden ze nu links en rechts om de oren geslagen door de concurrentie (denk aan bijv Hyundai/Kia) en zouden ze zich JUIST moeten richten op betere klantvriendelijkheid ed. want onderscheiden doen ze zich al heeeel lang niet meer.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:19
SirLenncelot schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:35:
En iets anders, hoe regelen jullie proefritten?

Bij mijn eigen zoektocht bij Tesla en Polestar geen enkel probleem. Inschrijven, auto ophalen en wegkarren. Bij Renault tikje moeilijker, bij de drukke dealer hadden ze het model niet eens, bij de kleinere dealer wel. VW echt een totale ramp. Moeilijk om een afspraak te maken, de ID.5 hadden ze helemaal niet en de ID.4 die ik wel meekreeg mocht ik maximaal 10 km in rijden.... 5 jaar geleden trouwens hetzelfde gedoe toen we een proefrit in een T-Roc wilde maken.

Voor die dealers zal het wel niet fijn zijn als een lease-rijder even komt proefrijden. Maar moet ik dan liegen en doen alsof ik kom kopen? Ik heb eigenlijk ook geen zin in drie koppen koffie en een uur verkoopgelul.

Wat ik nu een beetje aantrekkelijke modellen vind: Peugeot 408 en Renault Rafale. Voor mijn gevoel wel echt het maximum van het lease-budget dat mijn vriendin gekregen heeft. Maar dat zouden we moeten laten uitzoeken.
Ik heb afgelopen weken best wat proefritjes gemaakt (MG, Ford, Smart, Mercedes, Toyota) en gewoon aangegeven dat ik zakelijk ga leasen. Nergens problemen hoor. Gewoon de dealer in de buurt even bellen. Proefrit registreren via de fabrikant op de website kan ook, maar dat duurt vaak langer of ze verwijzen je naar de dichtstbijzijnde dealer.
Bij een van de dealers heb ik eerst het minder luxe model proefgereden. Daarna heeft de dealer het exacte model opgevraagd bij een andere vestiging en kan ik binnenkort het model proefrijden dat ik op het oog had.

Bij een proefrit nemen ze niet allemaal automatisch de tijd voor je, dus als je echt uitleg wil of een verkooppraatje moet je dat vaak wel zelf even initiëren of aangeven. Bij een proefrit was het vaak, heb je al eens elektrisch gereden? Mag ik je rijbewijs even zien? Hier is de sleutel. Daar zit de startknop. Veel plezier!

[ Voor 4% gewijzigd door Cheezborger op 15-04-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 13:44

NightHawk4

Lotte is Liev :>

IvoB2 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:50:

Bij VAG (VW, Skoda en Audi) waren ze ook de kampioen in klantonvriendelijkheid. Mij niet gelaten. Dat zijn ze dus ook niet geworden. :)
Hun auto's waren, voor mij, ook niet beter dan de rest van de selectie (integendeel) dus dat hielp ook al bij de eindkeuze. :+
Haha kan ik toch wel redelijk beamen. Afgelopen zaterdag even wezen kijken bij PON Amersfoort voor een VW ID4/5, Audi Q4 of een Skoda Enyaq.

Prima informatief gesprek gehad met de VW verkoper (die was al blij dat we al elektrisch reden want dat was volgens mij een dagtaak om daar mensen in bij te brengen) en als we een proefrit willen kunnen we ff bellen.\

Daarna even bij Audi gaan kijken. Even bij de balie gemeld dat we bij de Q4 wilden kijken en zeker 20 minuten passen meten en kijken, geen verkoper gezien dus toedels ;w

Skoda is echt in een verdomhoekje gezet door PON, ingang ook echt inferieur aan die van VW en Audi (volgens mij is de ingang werkplaats nog luxer). Wel een goed gesprek gehad met de verkoper maar toen de leasemaatschappij ter sprake kwam (Alphabet dus BMW groep) was de liefde wel over. Die knijpen alles inderdaad uit en er is voor hun geen marge meer dus een proefrit kan je dan vergeten, tenzij je specifiek aan gaat geven bij de leasemaatschappij dat je daar je auto vandaan wilt hebben (gaat je maandbedrag waarschijnlijk omhoog).

Thuisgekomen gelijk maar een proefrit ingepland voor dinsdagmiddag bij Tesla Utrecht om te kijken hoe de AWD/RWD MY bevalt (rijden nu M3SR+).

Jarenlang Audi en VW gereden maar de arrogantie daar werd met de jaren erger en de daling is zo te zien nog niet ingezet. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
NightHawk4 schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:25:
Skoda is echt in een verdomhoekje gezet door PON, ingang ook echt inferieur aan die van VW en AuAud
Dat was bij ons niet anders (en dan niet PON maar D'Ieteren in België).
Grote luxeshowroom met veel glas en in het pak gestoken verkopers bij VW en Audi en daarnaast een soort achteraf "kot" voor Skoda (we vonden het eerst zelfs niet op de parking 8)7 ).
Tot overmaat van ramp hing er dan nog een Aviertje op de toegansdeur met de melding dat de Skoda verkoper er niet was en we ons bij VW moesten aanmelden voor uitleg over de Skoda. |:( 8)7

Wist overigens niet dat Alphabet tot de BMW groep behoorde.
Onze volgende KIA komt ook van Alphabet maar de vorige van Arval (en daarvoor was het LeasePlan) terwijl de dealer steeds dezelfde is.
Hier maakt de dealer een offerte op waarna de werkgever dat aan verschillende leasebedrijven voorlegt om de goedkoopste leaseformule aan te bieden.
Ook iets andere situatie (geen privé lease) want bedrijf met 10.000 werknemers waarvan er 7000 sinds Q4 2023 elektrisch moeten rijden (de andere hebben geen auto van het bedrijf).
Kan me inbeelden dat je als lokale dealer zo'n klant niet voor het hoofd wil stoten (negatieve ervaringen met een dealer doen al vlug de ronde :) ).
Ze moeten sowieso de werkgever en leasebedrag weten want daar is hun offertekorting op gebaseerd (voor de KIA GT line was dat gecumuleerd 20%).

Tesla is voor ons nooit voordelig. Gezien hun wispelturige prijzenpolitiek wordt door de leasemaatschappijen hun restwaarde zodanig laag ingeschat dat je maar weinig Tesla krijgt voor hetzelfde budget in vergelijking bij een ander merk (Skoda en Kia waren op het ogenblik dat wij onze finale keuze maakten, eind dec 23, daarin veruit het voordeligst (veel meer auto binnen hetzelfde leasebudget).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Nou, duidelijk dat mijn VW-ervaring niet op zichzelf staat. Die Renault dealer kennen we een beetje, daar hebben we de afgelopen jaren regelmatig schades laten herstellen. Bij Peugeot ga ik het meemaken.
Hier maakt de dealer een offerte op waarna de werkgever dat aan verschillende leasebedrijven voorlegt om de goedkoopste leaseformule aan te bieden.
Ook interessante werkwijze.
Bij mij was het aangeven welke auto ik wilde en daar heeft de werkgever een LM bij gezocht. (klein bedrijf, 50 werknemers, eerst contract met een specifieke LM afgesloten maar die werd elke auto duurder).
De werkgever van mijn vriendin werkt met een soort tussenpersoon die dan de beste deal (voor het bedrijf of voor zichzelf) uitzoekt. Vaak vallen auto's bij hen gunstig uit, ook qua fiscale waarde, dus die kerel doet iets goed. Maar voor iets anders (levertijden ofzo) hoef je echt niet bij hem aan te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

NightHawk4 schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:25:
[...]

Haha kan ik toch wel redelijk beamen. Afgelopen zaterdag even wezen kijken bij PON Amersfoort voor een VW ID4/5, Audi Q4 of een Skoda Enyaq.

Prima informatief gesprek gehad met de VW verkoper (die was al blij dat we al elektrisch reden want dat was volgens mij een dagtaak om daar mensen in bij te brengen) en als we een proefrit willen kunnen we ff bellen.\

Daarna even bij Audi gaan kijken. Even bij de balie gemeld dat we bij de Q4 wilden kijken en zeker 20 minuten passen meten en kijken, geen verkoper gezien dus toedels ;w

Skoda is echt in een verdomhoekje gezet door PON, ingang ook echt inferieur aan die van VW en Audi (volgens mij is de ingang werkplaats nog luxer). Wel een goed gesprek gehad met de verkoper maar toen de leasemaatschappij ter sprake kwam (Alphabet dus BMW groep) was de liefde wel over. Die knijpen alles inderdaad uit en er is voor hun geen marge meer dus een proefrit kan je dan vergeten, tenzij je specifiek aan gaat geven bij de leasemaatschappij dat je daar je auto vandaan wilt hebben (gaat je maandbedrag waarschijnlijk omhoog).

Thuisgekomen gelijk maar een proefrit ingepland voor dinsdagmiddag bij Tesla Utrecht om te kijken hoe de AWD/RWD MY bevalt (rijden nu M3SR+).

Jarenlang Audi en VW gereden maar de arrogantie daar werd met de jaren erger en de daling is zo te zien nog niet ingezet. :X
Ik lul er altijd een beetje overheen: "Collega's rijden via verschillende leasemaatschappijen, geen vaste maatschappijen, wagenpark gaat na een offerte nog even shoppen en dan kiezen we degene uit die het beste past. Een concurrerende offerte vind ons wagenpark altijd leuk." dan willen ze meestal wel verkopen.
Tevens aangeven dat je in de buurt woont en onderhoud ook hier (waar je dan bent) het meest praktisch is voor je.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

True schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:00:
[...]

Ik lul er altijd een beetje overheen: "Collega's rijden via verschillende leasemaatschappijen, geen vaste maatschappijen, wagenpark gaat na een offerte nog even shoppen en dan kiezen we degene uit die het beste past. Een concurrerende offerte vind ons wagenpark altijd leuk." dan willen ze meestal wel verkopen.
Tevens aangeven dat je in de buurt woont en onderhoud ook hier (waar je dan bent) het meest praktisch is voor je.
Zoiets idd, en als ze niet mogen leveren dat ze dan wel het dichtste bij zitten en dus onderhoud mogen hebben. Dat levert ze vaak als dealership veel meer op dan de marge op een auto.
Alleen vinden de individuele verkopers dat vaak minder tof, want die leven op comissiebasis en dan kort een proefrit aleen tijd terwijl het niks oplevert.

Hier overigens niks dan goede ervaringen met de VAG dealer (vd Udenhout), maar dat zal ongetwijfeld per dealer verschillen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:31
We gaan een beetje offtopic, maar ik vraag me serieus af waarom een dealer zou leveren voor het onderhoud. Als je een beurt bij de dealergarage wilt moet je 2 a 3 maanden van te voren plannen want er is anders geen ruimte. Waarom zou je dan klanten binnenhalen voor onderhoud als je het al niet kunt bolwerken?

Ik ben wat dat betreft blij dat mijn lease-auto gewoon naar de profile gaat voor onderhoud en de kwik-fit (top eigenaar) voor de bandenwissel. Ik kom nooit bij de dealer tenzij er iets garantie-achtigs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nou, hier is de wachttijd voor onderhoud bij de dealer slechts twee weken.
En de leaseMij geeft de bandenboer op waar je de zomer/winterbanden kan wisselen (je kan wel zelf de locatie kiezen).
Bandenwissels zitten hier vervat in de lease.
En volgens de leasevoorwaarden en merkvoorwaarden moet je hier ook om de x km of minstens één keer per jaar (of afhankelijk van merk/model om de twee jaar) bij de dealer langs voor onderhoud om de garantie te behouden.
Maakt me ook niet uit want ook het onderhoud zit vervat in de lease.
Ik kom dus één tot twee keer per jaar voor een uurtje of twee bij de dealer. Koffietje, krantje, wifi, effe de laatste nieuwe modellen van binnen en buiten aanschouwen in de showroom, ...... tijd is zo voorbij. :)

Verschilt dus volgens de leaseformule.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

True schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:00:
[...]

Mjah moet ik een lulverhaal op gaan hangen omdat ik dan misschien een Skoda mag gaan proefrijden. Daar bedank ik vriendelijk voor, heb al genoeg reviews gezien om een redelijke voorstelling te maken (data interesseren me meer dan gevoel, daar wen ik wel aan). Tevens heeft een maatje van me met de Enyaq, ID4 MY en Audi Q4 gereden een paar maanden terug dus heb ik heb wel een aardig idee. :+

Maar zoals de beste verkoper ook al aangaf dat Alphabet het onderhoud ook niet meer bij de dealer onderbrengt maar elders dus ze verdienen er niks aan en het kost alleen geld. Nu is één ding wel zeker dat ik in ieder geval niemand aanraadt om een Enyaq te gaan proberen in mijn kennissenkring |:(

Nou scheelt het wel dat we nu al Tesla rijden en dat de value for money bij een Y (had al flink wat berekeningen gedaan) hoger ligt dan bij de rest. Morgen dus wel even kijken naar de binnenruimte want zoonlief is de afgelopen jaren nogal gegroeid en tikt al de 1.98 aan :/ Op korte ritten nog wel te doen maar de vakantieritten zijn drama :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
NightHawk4 schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:56:
[...]

Mjah moet ik een lulverhaal op gaan hangen omdat ik dan misschien een Skoda mag gaan proefrijden.
Tuurlijk niet, gewoon de dealer bellen dat je een proefrit wilt. Dan spreek je een moment af en kun je rijden. Ik ben echt nooit geweigerd en zoveel dealers zijn er inmiddels niet meer dus die prijs is allang uit uitonderhandelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
NightHawk4 schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:56:
[...]

Mjah moet ik een lulverhaal op gaan hangen omdat ik dan misschien een Skoda mag gaan proefrijden. Daar bedank ik vriendelijk voor, heb al genoeg reviews gezien om een redelijke voorstelling te maken (data interesseren me meer dan gevoel, daar wen ik wel aan). Tevens heeft een maatje van me met de Enyaq, ID4 MY en Audi Q4 gereden een paar maanden terug dus heb ik heb wel een aardig idee. :+

Maar zoals de beste verkoper ook al aangaf dat Alphabet het onderhoud ook niet meer bij de dealer onderbrengt maar elders dus ze verdienen er niks aan en het kost alleen geld. Nu is één ding wel zeker dat ik in ieder geval niemand aanraadt om een Enyaq te gaan proberen in mijn kennissenkring |:(
Mijn Alphabet auto gaat gewoon naar de Volvo dealer voor onderhoud. Schade reparatie idem. Banden wel bij Profile. Als je even contact met Alphabet opneemt over onderhoud is er meer mogelijk dan je denkt.

Grappig dat je een auto uitzoekt op basis van data. Ik heb zowel bij auto's als sportieve fietsen vrijwel altijd dat ik met een andere eindig omdat het gevoel in de auto compleet anders is.

(anders was ik de vorige keer met een Passat geëindigd bij een arrogante PON-dealer :+ )

Ik snap overigens die houding niet. Persoonlijk vind ik VW/Skoda echt emotieloze auto's (wie heeft de ID serie ontworpen :X ) met matige features voor een veel te hoge prijs. Ik heb de Passat GTE na 300m proefrit ingeleverd. Geen gevoel in de auto. Concurrentie biedt meer voor minder en PON heeft geen onderscheidend vermogen. Waarom dan arrogant doen? Ik vind Seat en Cupra dan een stuk meer eigenheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Aghanim schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:24:
[...]

PON heeft geen onderscheidend vermogen. Waarom dan arrogant doen? Ik vind Seat en Cupra dan een stuk meer eigenheid hebben.
Ook PON toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Klopt en dat ding heeft hetzelfde onderstel als oa. een Golf, Leon en Octavia...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-10 19:42
MaSw85 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:21:
[...]

Update:

Inmiddels de longlist al wat korter gemaakt, maar weet niet of ik het al een shortlist kan noemen :+

BMW iX1 eDrive 20 EV
BMW iX2 eDrive 20 EV
Ford Focus SW ST-line X ICE
Ford Mustang Mach E Extended Range RWD Premium EV
Peugeot 308 SW GT HYbrid 180 PHEV
Renault Scenic E-Tech (EV87 220) EV
Skoda Enyaq Sportline (85) EV
Skoda Enyaq Coupé Sportline (85) EV
Skoda Octavia combi Sportline Business PHEV PHEV

Edit: Ford Explorer EV kan ook op de lijst mits deze op korte termijn te rijden is. Vrijdag bij de dealer maar eens navragen. Helaas, pas vanaf augustus in de showroom.

Reeds afgevallen:

Cupra en Seat Leon zijn toch minder bang for buck dan de Focus. In die hoedanigheid valt waarschijnlijk de 308 SW ook af als het een station wordt. Ook al is de Focus geen PHEV. De Octavia is momenteel alleen nog in first edition en nog niet als PHEV leverbaar, en is net als de 308 SW duurder dan de Ford (netto per maand) dus het wordt, als het geen EV wordt, waarschijnlijk (weer) een Focus. Maar de 308 SW en Octavia Combi blijven nog wel even op de lijst.

Qua SUV's en EV's vielen al af: De nieuwe Kuga en de E-3008 staan pas op zijn vroegst in juni in de showroom, en ik wil wel proefrijden voor ik een keuze maak. De Compass is qua prijs/kwaliteit ook minder dan de andere opties, de EV6 is gewoon niet onze smaak (hoe goed die ook mag zijn), de E-308 SW heeft (veel) te weinig range en de ID.7 Tourer is te duur.

Blijven dus nog een paar modellen over. Komende vrijdag in ieder geval een proefrit gepland in de Scenic. Dit en/of volgend weekend ook de andere modellen nog bekijken en/of rijden samen met de vrouw zodat we wat meer weg kunnen strepen en wellicht al een keuze kunnen maken.
Een na laatste update :)

Na dus een best lange lijst uiteindelijk nog twee modellen op de shortlist staan:

- Mustang Mach-E --> Extended Range RWD (of de AWD);
- Renault Scenic E-Tech --> Esprit Alpine.

Beide full options, waarbij ik ook in beide heb proefgereden. Grootste verschil zit hem in FWD vs. RWD en uiteraard looks (maar die zijn persoonlijk - ben wel gecharmeerd van beide, op hun eigen manier hebben ze beide wel wat). Proefrit was bij beide goed. De Mach-E is wat vlotter/sportiever, waar de Scenic gewoon degelijk is en ook meer dan voldoende vlot met het verkeer mee komt.

Nu zit het enige praktische verschil hem vooral in de uitnutting van de bagageruimte. De Scenic heeft meer liters, maar de kofferbak is wat meer in de hoogte georiënteerd. De Mach-E is wat langer en lager vanwege de aflopende daklijn (maar heeft ook nog een frunk). Er is een kind op komst, de kinderwagen past in beide met gemak in ieder geval. Ook de ruimte op de achterbank is ruim voldoende.

Ik kan echter de knoop maar niet doorhakken. Wellicht dat hier iemand is die me nog een bepaalde richting op kan sturen, bijvoorbeeld vanuit praktisch oogpunt (behalve het verschil van €70 per maand in de lease ten faveure van de Scenic).

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-10 20:41

djidee

Mr. Slungel

De Mach-E gaat flink goedkoper worden, weet niet of die al zodanig in je calculatie zit
https://www.autoweek.nl/a...ot-wel-e13-000-goedkoper/

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
djidee schreef op maandag 15 april 2024 @ 23:23:
De Mach-E gaat flink goedkoper worden, weet niet of die al zodanig in je calculatie zit
https://www.autoweek.nl/a...ot-wel-e13-000-goedkoper/
Ja, zat al zo in de berekening daar de verlaging twee weken geleden al was doorgevoerd.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elidibus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-09 13:33
Na toch wel wat wikken en wegen is de keuze uiteindelijk gevallen op een Tesla Model 3SR, in het "lease"-wit. Ik weet dat dit een compromisauto is, dat er dingen bij zijn waar ik me aan ga storen (ik kijk naar de ontbrekende richtingaanwijzer hendels). Maar al met al heb ik de indruk dat het de beste package is voor het geld en het past in het leasebudget. Ik ga mijn huidige 3-serie wel missen, maar goed, dan had BMW maar een i3 op de markt moeten brengen. De i4 was helaas buiten bereik.

Voor de mensen die graag antwoorden willen op de volgende vragen?:
  • Waarom geen Model Y (of andere SUV) - Ik voel me daar eigenlijk wat te jong voor (29), ik hoef geen hoge instap en was opzoek naar iets sportiefs. Dan zijn er weinig keuzes voor elektrische sedan/hatchback/station
  • Waarom geen Chinees model? - Buiten dat het merkbeleid het niet toe laat ben ik er niet heel erg fan van, maar goed die problemen zijn niet anders dan bij een Tesla.
  • Waarom geen Polestar? - Deze zat er wat betreft carroserie vorm (hoewel redelijk hoog) en looks wel goed bij. Echter vond ik de proefrit met de Polestar minder overtuigend, het was toch meer net niet dan wel. Vooral het ontbreken van draadloos Apple CarPlay vind ik een grote min. Dit zit niet op de Tesla, maar ik heb het idee dat de software in de Tesla goed genoeg is om het zonder CarPlay te doen, dit gevoel heb ik bij de Polestar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Laatst online: 14:19
Elidibus schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:36:
Na toch wel wat wikken en wegen is de keuze uiteindelijk gevallen op een Tesla Model 3SR, in het "lease"-wit. Ik weet dat dit een compromisauto is, dat er dingen bij zijn waar ik me aan ga storen (ik kijk naar de ontbrekende richtingaanwijzer hendels). Maar al met al heb ik de indruk dat het de beste package is voor het geld en het past in het leasebudget. Ik ga mijn huidige 3-serie wel missen, maar goed, dan had BMW maar een i3 op de markt moeten brengen. De i4 was helaas buiten bereik.

Voor de mensen die graag antwoorden willen op de volgende vragen?:
  • Waarom geen Model Y (of andere SUV) - Ik voel me daar eigenlijk wat te jong voor (29), ik hoef geen hoge instap en was opzoek naar iets sportiefs. Dan zijn er weinig keuzes voor elektrische sedan/hatchback/station
  • Waarom geen Chinees model? - Buiten dat het merkbeleid het niet toe laat ben ik er niet heel erg fan van, maar goed die problemen zijn niet anders dan bij een Tesla.
  • Waarom geen Polestar? - Deze zat er wat betreft carroserie vorm (hoewel redelijk hoog) en looks wel goed bij. Echter vond ik de proefrit met de Polestar minder overtuigend, het was toch meer net niet dan wel. Vooral het ontbreken van draadloos Apple CarPlay vind ik een grote min. Dit zit niet op de Tesla, maar ik heb het idee dat de software in de Tesla goed genoeg is om het zonder CarPlay te doen, dit gevoel heb ik bij de Polestar niet.
Je noemde sportief en je te jong voelen voor een SUV. Heb je destijds de BMW iX1 nog bekeken in M-styling?
Ik was zelf verrast hoe die er uit zag met M-bumpers en sportvelgen!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elidibus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-09 13:33
Griffin2k schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:42:
[...]

Je noemde sportief en je te jong voelen voor een SUV. Heb je destijds de BMW iX1 nog bekeken in M-styling?
Ja, die heb ik gezien en een beetje met de configurator gespeeld. Ik ben niet weg van het model, maar ik ben wel enorm tevreden over mijn 3-serie. Echter als ik de iX1 een beetje aankleed met de voor mij belangrijke opties (dus nog niet eens M-bumpers en sportvelgen) dan liep de netto maandlast snel op. In de praktijk zou die iX1 mij dan netto per maand zo'n 120 euro meer kosten. Dat vind ik hem niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
MaSw85 schreef op maandag 15 april 2024 @ 23:34:
[...]

Ja, zat al zo in de berekening daar de verlaging twee weken geleden al was doorgevoerd.
Ik kan je vinden in de pro's en cons.
Persoonlijk vind ik het exterieur van de Ford iets beter dan de Renault maar voor het interieur is het omgekeerd.
Wanneer er niets is dat echt de doorslag geeft zou ik momenteel kiezen voor de Renault omdat ze daar wat betreft e-auto's het technisch iets beter voor elkaar hebben dan bij Ford.
Wanneer de Renault dan ook nog eens goedkoper is dan lijkt me op basis van de cijfers de keuze niet meer zo moeilijk. Wordt de uiteindelijke keuze op basis van persoonlijke emotie gemaakt dan kan een ander niet voor je beslissen. :)

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
MaSw85 schreef op maandag 15 april 2024 @ 22:14:
[...]

Een na laatste update :)

Na dus een best lange lijst uiteindelijk nog twee modellen op de shortlist staan:

- Mustang Mach-E --> Extended Range RWD (of de AWD);
- Renault Scenic E-Tech --> Esprit Alpine.

Beide full options, waarbij ik ook in beide heb proefgereden. Grootste verschil zit hem in FWD vs. RWD en uiteraard looks (maar die zijn persoonlijk - ben wel gecharmeerd van beide, op hun eigen manier hebben ze beide wel wat). Proefrit was bij beide goed. De Mach-E is wat vlotter/sportiever, waar de Scenic gewoon degelijk is en ook meer dan voldoende vlot met het verkeer mee komt.

Nu zit het enige praktische verschil hem vooral in de uitnutting van de bagageruimte. De Scenic heeft meer liters, maar de kofferbak is wat meer in de hoogte georiënteerd. De Mach-E is wat langer en lager vanwege de aflopende daklijn (maar heeft ook nog een frunk). Er is een kind op komst, de kinderwagen past in beide met gemak in ieder geval. Ook de ruimte op de achterbank is ruim voldoende.

Ik kan echter de knoop maar niet doorhakken. Wellicht dat hier iemand is die me nog een bepaalde richting op kan sturen, bijvoorbeeld vanuit praktisch oogpunt (behalve het verschil van €70 per maand in de lease ten faveure van de Scenic).
Is de Mustang niet een heel segment omhoog? Zou verwachten dat terug te zien in ruimte en comfort? Prijs verschil valt mij reuze mee, had dit groter verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
nooberke schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:43:
[...]

Is de Mustang niet een heel segment omhoog? Zou verwachten dat terug te zien in ruimte en comfort? Prijs verschil valt mij reuze mee, had dit groter verwacht.
Qua carrosserie zitten ze natuurlijk wel beide in een ander segment; de sportief gelijnde SUV t.o.v. een meer verhoogde hatchback/MPV achtige auto. Qua comfort vond ik het dus vergelijkbaar. Wellicht dat mijn eisen niet al te hoog zijn, dat kan ook :)

Prijsverschil is zo'n 3k fiscaal, verder zijn de waarden aardig gelijk (qua ruimte, range, opladen, etc.). De WAF speelt ook mee, maar die zit vooral op het bekende (hiervoor tot tevredenheid een Focus station gereden, die overigens qua ruimte ook een segment hoger zat :)) en geeft mij de vrijheid in de keuze ondanks die €70 per maand (wat heel fijn is O+).

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
MaSw85 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:03:
[...]

Qua carrosserie zitten ze natuurlijk wel beide in een ander segment; de sportief gelijnde SUV t.o.v. een meer verhoogde hatchback/MPV achtige auto. Qua comfort vond ik het dus ook vergelijkbaar. Wellicht dat mijn eisen niet al te hoog zijn, dat kan ook :)
Heb je ze vlak achter elkaar gereden? Dan is het verschil misschien duidelijker...Ik zou de Renault indelen in het C-segment en de Mustang in het D-segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
nooberke schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:12:
[...]

Heb je ze vlak achter elkaar gereden? Dan is het verschil misschien duidelijker...Ik zou de Renault indelen in het C-segment en de Mustang in het D-segment.
Er zat twee weken tussen, maar heb wel in de Mach-E in de showroom gezeten na de proefrit. Het grootste verschil in het rijden zit hem in FWD vs RWD en dat is dan meer een persoonlijke smaak denk ik. Daarnaast heeft de Mach-E wel wat meer power maar is ook wel iets zwaarder.

En dus komt het weer op het persoonlijke redenen uit... Ik ga er nog maar een keer goed over nadenken :)

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
nooberke schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:12:
De Mustang Mach E zat hier ook in het voorziene budget. En dat is hoogstens het C segment. :)
De Mustang was (in vergelijking met andere EV's binnen het B en C segment) ook een energetische slokop en (naar onze smaak) wat betreft interieur een redelijke teleurstelling.

Onze uiteindelijke keuze (december 2023) voor de volgende vier jaar ging naar de Kia EV6 GT line. De Renaults waren toen nog niet beschikbaar. Moest ik nu kiezen is de kans groot dat het ook een Renault zou zijn (en dan eerder een full option R5, we zijn maar met 2 dus koffer en achterruimte zijn niet zo belangrijk).

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2024 10:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Aghanim schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:24:
[...]

Mijn Alphabet auto gaat gewoon naar de Volvo dealer voor onderhoud. Schade reparatie idem. Banden wel bij Profile. Als je even contact met Alphabet opneemt over onderhoud is er meer mogelijk dan je denkt.

Grappig dat je een auto uitzoekt op basis van data. Ik heb zowel bij auto's als sportieve fietsen vrijwel altijd dat ik met een andere eindig omdat het gevoel in de auto compleet anders is.
Weet ook niet precies wat Alphabet vandaag de dag doet maar ze zijn al jaren de makkelijkste niet en werkgever heeft alles uit handen gegeven dus dat is ook drama. Ik geloofde de beste man op zijn woord en klaar was klara. >:)

Data is dan wel ruimte, range prijs opties etc etc dsu wel overwogen in mijn optiek. Daarnaast wil ik wel in alle modellen gezeten hebben om een degelijke afweging te maken en de uiteindelijke keuze minimaal gereden te hebben.

In 2012 ook een VW Passat uitgekozen die reed als een zeecontainer met wielen maar sportonderstel eronder en 15mm verlaagd kwam alles goed, maar daar heb je dan ook niet mee proefgereden. Dus het blijft altijd koffiedik kijken, ook met proefritten vandaar dat ik veel waarde hecht aan een diversiteit aan reviews en ervaring van kennissen.

Maar vandaag dus wel naar Utrecht voor een proefrit in een Model Y, een RWD en een AWD gereden (dat wilde ik dus wel persé ;) ). Ook de zitruimte binnenin vindt ik de Y toch superieur aan de Q4/ID4/Enyaq en aangezien we dat minimalistische al jaren hebben was dat ook geen probleem (zelfs fijner aangezien ik in de Q4 het idee heb dat het dashboard mijn knieschijven inkomt op de passagierstoel). Daarnaast zijn de Q4 en ID4 in de lease allebei duurder dan de Y (met inachtneming van minimaal warmtepomp, deelbare airco, trekhaak, metallic en elektrische voorstoel) dus onze keus was vrij snel gemaakt.

edit:
Bijna vergeten maar toen mijn vrouw hoorde dat de laadsnelheden van de niet Tesla modellen lager waren dan onze huidige M3 was ze ook niet echt te spreken :o

Vonden de AWD toch echt lekkerder rijden dan de RWD, de laatste voelde toch zwaarder qua sturen bij lagere snelheden. En aangezien we toch echt range willen (anders hadden we gewacht op de RWD LR) gaat het dus een blauwe MY LR AWD met trekhaak worden.

Leasebudget: €1085
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief brandstofcomponent
Merkbeleid, zo ja, welke: Nope
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen: 500km range, zitruimte achterin (hoogte), elektrisch verstelbare stoelen, trekhaak
Uiteindelijke keuze: Tesla Model Y AWD LR Deep Blue Metallic + trekhaak

[ Voor 3% gewijzigd door NightHawk4 op 17-04-2024 11:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:32
MaSw85 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:15:
[...]

Er zat twee weken tussen, maar heb wel in de Mach-E in de showroom gezeten na de proefrit. Het grootste verschil in het rijden zit hem in FWD vs RWD en dat is dan meer een persoonlijke smaak denk ik. Daarnaast heeft de Mach-E wel wat meer power maar is ook wel iets zwaarder.

En dus komt het weer op het persoonlijke redenen uit... Ik ga er nog maar een keer goed over nadenken :)
Ik zou denk ik voor de Renault gaan, de Mach-E heeft al weer wat oudere techniek en Ford gaat (met een tussenstapje naar het VAG platform) alweer naar een nieuw platform toe.
Ik verwacht dus dat de Renault nog wel wat ontwikkeling mee zou kunnen maken, waar de Mach-E vooral de rit aan het uitzingen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monogato
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-02 14:18

monogato

De Natte Krant

Griffin2k schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 07:42:
[...]

Grappig, ik rijd op dit moment in een iX1 met M-pakket in afwachting van mij Polestar 2.
Ik ben juist voor de Polestar gegaan omdat die een meer premium gevoel gaf tov de iX1.
Begrijp me niet verkeerd, de BMW is zeker een mooie wagen maar je merkt dat het het 'goedkope' model van BMW is. Als vanaf onder het stuur is hard plastic en met 15k op de teller, heeft deze iX1 al behoorlijk wat piepjes en kraakjes.

Maar goed, smaak is niet voor niets persoonlijk en dat is maar goed ook want anders bestond deze thread niet. :)

P2 LRSM Pilot, Plus, 20", Thunder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-10 20:52
Smobbo schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:47:
[...]

Ik zou denk ik voor de Renault gaan, de Mach-E heeft al weer wat oudere techniek en Ford gaat (met een tussenstapje naar het VAG platform) alweer naar een nieuw platform toe.
Ik verwacht dus dat de Renault nog wel wat ontwikkeling mee zou kunnen maken, waar de Mach-E vooral de rit aan het uitzingen is.
Gaat Ford na de Ford Explorere ev naar een nieuw eigen platform toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
SamSid schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:10:
[...]

Gaat Ford na de Ford Explorere ev naar een nieuw eigen platform toe?
Dat begreep ik eerder uit een aantal berichten hierover.
Ik zie bijvoorbeeld een nogal vaag bericht hierover op autoweek: https://www.autoweek.nl/a...mpacte-en-goedkopere-evs/

Maar dat kan als ik het zo lees toch nog wel wat jaren duren, dacht eerlijk gezegd dat dit al eerder zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-07 20:24
Zijn er hier mensen die een Ford Mustang Mach E rijden of mensen kennen die deze auto rijden?

Ik zie op de website van Ford een levertijd van 34 weken! Dat is echt enorm.
Kk ben wel benieuwd of mensen op dit forum die ook een Ford mustang leasen daadwerkelijk zo lang hebben moeten wachten of dat ze hem toch eerder geleverd hebben gekregen?
En wat is je rijervaring met de Mustang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Mikee007 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 22:23:
Zijn er hier mensen die een Ford Mustang Mach E rijden of mensen kennen die deze auto rijden?

Ik zie op de website van Ford een levertijd van 34 weken! Dat is echt enorm.
Kk ben wel benieuwd of mensen op dit forum die ook een Ford mustang leasen daadwerkelijk zo lang hebben moeten wachten of dat ze hem toch eerder geleverd hebben gekregen?
En wat is je rijervaring met de Mustang?
Ligt een beetje aan de uitvoering, kleur en opties. Er staat volgens de Ford verkoper nog best wel wat op voorraad her en der in Europa. Sommige kleuren zijn sowieso lastig (zwart en grijs) en de normale standard range ook. Maar premium uitvoering (zowel RWD als AWD) met een kleurtje is er al binnen zes weken bijvoorbeeld. De website geeft ook wel een indicatie van wat er op voorraad is. De verkoper gaf aan meer te kunnen zien als ik wist welke uitvoering en kleur ik wilde, dus je kan altijd even een dealer raadplegen.

Voor de (rij)ervaringen is er wel een Mach-E topic trouwens.

[ Voor 12% gewijzigd door MaSw85 op 17-04-2024 23:06 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Mach E was toen ik bij de dealer was ook alleen uit de voorraad nog leverbaar, schijnbaar met eea bezig in de productie / modellijn.

Moet eind van het jaar (december/januari) afscheid nemen van de Focus, die dan 5 jaar dienst heeft gedaan.

Benzine / Plugin / Elektrisch staat open, woon in het noorden, momenteel opdracht in Groningen, blijft ook wel even zo, dus enerzijds niet veel kilometers. Tegelijk vaak voor training of andere activiteiten naar rest van het land (snel 400+ km op een dag), en maken graag wat tripjes waardoor beetje range / snel laden handig is. En een vouwwagentje kunnen trekken zonder teveel gedoe.

En met 2 kinderen (10 en 8), zelf 2.06 wil ik eigenlijk niet teveel consessies doen mbt ruimte. Kofferbak is de 600liter van de Focus niet perse meer nodig ,en een 350/400 liter en een dakkoffer voor de vakantie is ook nog een optie. Stoelen moeten goed zijn ivm rugklachten.

Veel auto's al gezeten / getest (ook ivm levertijden) samen met de oudste, en de shortlist is nu als volgt, waarbij ik prijstechnisch erg kijk naar elektrisch en phev's ivm de prijs (geen of beperkte brandstof toeslag). Bij de VAG groep zijn de nieuwe plugins ook boeiend met 100km range en snelladen. Calculatie is op basis van 4 jaar / 30k, huidige wagen incl brandstof is 781, budget is 846 voor benzine/phev en 930 voor elektrisch, maar ben bereid aardig over norm te gaan om iets te krijgen wat me zint. De prijzen zijn fors harder gestegen dan de norm (persoonlijk ook liever in salaris dan in leasebudget).

De lijst die ik nu nog voor ogen heb (op volgorde van voorkeur):
  • Volvo EX40 (twijfel range / ruimte kofferbak)
  • Volvo V60 T6 (Essential Edition), prijzig, maar favoriet
  • Ford Kuga PHEV
  • Ford Explorer EV
  • Ford Focus Station STLine MHEV
  • Mazda CX-60 PHEV (net goedkoper geworden, daardoor lijkt ie in range te komen), twijfel over stoelen
  • VW Tiguan R-line PHEV (want stoelen)
  • Skoda Superb Combi PHEV (Sportline)
  • Skoda Octavia Combi PHEV (Sportline)
  • Leon/Cupra Sportstourer
  • Cupra Terramar

[ Voor 4% gewijzigd door djidee op 17-04-2024 23:31 . Reden: Cupra / Seat vergeten ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
djidee schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:24:
Mach E was toen ik bij de dealer was ook alleen uit de voorraad nog leverbaar, schijnbaar met eea bezig in de productie / modellijn.

Moet eind van het jaar (december/januari) afscheid nemen van de Focus, die dan 5 jaar dienst heeft gedaan.

Benzine / Plugin / Elektrisch staat open, woon in het noorden, momenteel opdracht in Groningen, blijft ook wel even zo, dus enerzijds niet veel kilometers. Tegelijk vaak voor training of andere activiteiten naar rest van het land (snel 400+ km op een dag), en maken graag wat tripjes waardoor beetje range / snel laden handig is. En een vouwwagentje kunnen trekken zonder teveel gedoe.

En met 2 kinderen (10 en 8), zelf 2.06 wil ik eigenlijk niet teveel consessies doen mbt ruimte. Kofferbak is de 600liter van de Focus niet perse meer nodig ,en een 350/400 liter en een dakkoffer voor de vakantie is ook nog een optie. Stoelen moeten goed zijn ivm rugklachten.

Veel auto's al gezeten / getest (ook ivm levertijden) samen met de oudste, en de shortlist is nu als volgt, waarbij ik prijstechnisch erg kijk naar elektrisch en phev's ivm de prijs (geen of beperkte brandstof toeslag). Bij de VAG groep zijn de nieuwe plugins ook boeiend met 100km range en snelladen. Calculatie is op basis van 4 jaar / 30k, huidige wagen incl brandstof is 781, budget is 846 voor benzine/phev en 930 voor elektrisch, maar ben bereid aardig over norm te gaan om iets te krijgen wat me zint. De prijzen zijn fors harder gestegen dan de norm (persoonlijk ook liever in salaris dan in leasebudget).

De lijst die ik nu nog voor ogen heb (op volgorde van voorkeur):
  • Volvo V60 T6 (Essential Edition), prijzig, maar favoriet
  • Ford Kuga PHEV
  • Ford Explorer EV
  • Ford Focus Station STLine MHEV
  • Mazda CX-60 PHEV (net goedkoper geworden, daardoor lijkt ie in range te komen), twijfel over stoelen
  • VW Tiguan R-line PHEV (want stoelen)
  • Skoda Octavia Combi PHEV (Sportline)
  • Leon/Cupra Sportstourer
  • Cupra Terramar
Ik heb de afgelopen jaren een Focus station gereden en rijd nu tijdelijk een Leon ST. Ik vind de Focus op vrijwel alle gebieden beter. Had zelf nog geen MHEV Focus, dat is het enige pluspunt van de Leon. Octavia is eigenlijk een Leon. Dus als je een station neemt en het wordt niet de V60 (want in de lease erg duur!) dan zou ik lekker nog een Focus nemen.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-10 22:31
djidee schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:24:
Tja, range.. Dit lijkt altijd een dingetje bij first time EV rijders. In de praktijk is het alleen wat lastiger als je in de winter ver gaat rijden (wintersport) en erg haast hebt, vergeleken met een ICE/PHEV.
Als je 400km+ trips maakt dan zul je waarsch onderweg een keer 10-20 min bij de Fastned staan. Ik zie dat niet als een issue, maar YMMV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Ik denk ook aan met de vouwwagen naar wat verdere oorden en dat in ons omringende landen laadpleinen anders zijn ingericht (parkeervakken) dan bv de fastned stations.
En de vouwwagen is geen caravan, die test vond km vrij schokkend, al is de xc40 en varianten daarop niet de meest zuinige natuurlijk.
https://youtu.be/77V0jHKSTDw?si=HRDeq-YAUH9HAj6k

"Mekker, blaat"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
djidee schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:44:
Ik denk ook aan met de vouwwagen naar wat verdere oorden en dat in ons omringende landen laadpleinen anders zijn ingericht (parkeervakken) dan bv de fastned stations.
En de vouwwagen is geen caravan, die test vond km vrij schokkend, al is de xc40 en varianten daarop niet de meest zuinige natuurlijk.
Wij zijn van plan om met onze vouwwagen op pad te gaan de komende jaren, ook met een EV (Tesla Model 3 long range).
De verwachting is dat je ca. 10-20% meer verbruikt bij gelijke snelheid, ik rij echter met een vouwwagen vrij langzaam (90-100) en daardoor kan het per saldo nog wel eens <10% extra verbruik opleveren.

Er zijn steeds meer 'doorrij'-laadstations, maar dat is inderdaad nog wel een kleine zorg voor ons ;) .
Ik las recent dat ze in een volgende software update bij Tesla in de Cybertruck aan gaan geven hoeveel van de vrije laadplekken bij een Supercharger 'vooruit/doorrij' plekken zijn en hoeveel niet als je iets aan de trekhaak hebt hangen. Ik verwacht dat dit ook wel doorgezet gaat worden naar de andere modellen, dat zou het nog iets makkelijker maken.

Wij rijden nu overigens al 5 jaar EV, dus dan is het hele range gedoe al geen ding meer :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-10 22:31
djidee schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:44:
Ah.. Met vouwwagen is wat lastiger, als is deze meestal wel relatief eenvoudig af te koppelen op de grotere laadstations langs bv Franse autosnelwegen. Caravan + EV. zou ik zelf ook echt niet aan beginnen. Fastned is idd de enige die "doorrijd" laadplekken heeft. Ionity en Tesla zijn een stuk lastiger met die smalle dwarse insteekplekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Ja, en anders koppel je de vouwwagen even af en weer aan. Dat is ook wat makkelijker te doen dan een stevig beladen caravan.

Het is ook gemakzucht... Maar dat vond ik eerst ook al irritant toen ik van diesel naar benzine ging en wat vaker doordeweeks richting de pomp moest (net niet thuis kunnen komen, en dus ff 5 minuten kwijt zijn aan tanken, argh).

Calculaties incl bijtelling / eigen bijdrage net een slag mee gemaakt, verschillen zijn nog wat groter dan gedacht.

De Ford Explorer EV, met 55k fiscale waarde (long range, premium) is 100 euro netto duurder in de maand dan mijn huidige focus. Best oke.
De Ford Kuga, in ST trim, zit daar weer 100 euro netto boven
En daar weer 25 euro boven komt pas de Focus met 155pk in ST trim.... Ondanks de fors lagere fiscale waarde, is de brandstoftoeslag vrij funest.

Zie je mooi terug bij de Tiguan bv, leaseprijs is ongeveer gelijk (1.5MHEV vs 1.5PHEV), maar bij de MHEV pak je 250 euro brandstofvoorschot in de calculatie, en bij de PHEV slechts 50 euro. Dus dat is 200 euro verschil, betekend dus ook voor de skoda's echt de PHEV's afwachten

[ Voor 4% gewijzigd door djidee op 18-04-2024 15:25 ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
maar bij de MHEV pak je 250 euro brandstofvoorschot in de calculatie, en bij de PHEV slechts 50 euro.
Kun je dat toelichten? Bij mijn LM is tanken/laden even duur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

SirLenncelot schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:51:
[...]

Kun je dat toelichten? Bij mijn LM is tanken/laden even duur
Een PHEV is op papier zuiniger, omdat je deels elektrisch rijdt, waardoor het brandstofvoorschot lager uit valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-07 20:24
MaSw85 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 22:58:
[...]

Ligt een beetje aan de uitvoering, kleur en opties. Er staat volgens de Ford verkoper nog best wel wat op voorraad her en der in Europa. Sommige kleuren zijn sowieso lastig (zwart en grijs) en de normale standard range ook. Maar premium uitvoering (zowel RWD als AWD) met een kleurtje is er al binnen zes weken bijvoorbeeld. De website geeft ook wel een indicatie van wat er op voorraad is. De verkoper gaf aan meer te kunnen zien als ik wist welke uitvoering en kleur ik wilde, dus je kan altijd even een dealer raadplegen.

Voor de (rij)ervaringen is er wel een Mach-E topic trouwens.
Ja ik heb op de websitw van Ford gekeken en daar wordt bij ieder model 34 weken aangegeven. Hangt er natuurlijk ook vanaf bij welke dealer mijn leasemaatschapij de auto besteld (Arval). Ik vind het een mooie auto en dan vind ik rood wel een mooie kleur voor dit model! Ik zou wel de standaard range nemen.

Ik ga het Mach E topic opzoeken, dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-10 19:38
@djidee Hoewel ik zelf een Mazda fan ben, is de ervaring van de CX-60 wat ondermaats. Die auto heeft een nog goed jaar nodig voordat het weer een echte Mazda genoemd kan worden.

Kan je met die softwarefouten leven, dan is een vrij rap zwaar hok (2,5l + EV deel maken een systeemvermogen van 300+ pk)
Dat gaat sneller van 0 naar 100 dan de 186pk sterke Mazda3 (die de helft lichter is)

Een andere optie kan de MX-30 Phev zijn. 15k fiscaal minder, maar hetzelfde accupakket als de CX-60

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Mikee007 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:34:
[...]

Ja ik heb op de websitw van Ford gekeken en daar wordt bij ieder model 34 weken aangegeven. Hangt er natuurlijk ook vanaf bij welke dealer mijn leasemaatschapij de auto besteld (Arval). Ik vind het een mooie auto en dan vind ik rood wel een mooie kleur voor dit model! Ik zou wel de standaard range nemen.

Ik ga het Mach E topic opzoeken, dank voor de tip!
Volgens mij zijn er 10 standard range Mach-E's van modeljaar 2023.75 op korte termijn beschikbaar waaronder een aantal rode.

Dealer schijnt niet uit te maken voor nieuwe bestellingen, Ford doet centrale verkoop aldus de verkoper laatst. Maar voorraad bij een dealer lis daarvan zou wellicht nog kunnen.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-10 23:34

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Ik mag mijn trouwe Kia Proceed binnenkort (over half jaar) gaan inruilen voor een nieuwe lease auto. Maar de keuze maken voor een nieuwe wagen is lastig.

Het lease portaal van Athlon lijkt elke dag weer andere prijzen te hanteren waardoor het keuze maken niet makkelijker word. Eerder paste de Ford Mustang Mach-E en Kia EV6 wel in het budget (collega kon de EV6 wel bestellen). Vervolgens proefritje in beide besloten te maken en de keuze was op de Mach-E gevallen. Met name vanwege de instap, maar ook bijv. de ruimte in de kofferbak en achterbank (voelde persoonlijk ruimer aan dan de EV6).

Verder stond op de lijst nog:
- Peugeot e-308 SW
- BYD Seal U
- Renault Scenic.

Inmiddels zijn alle vijf de wagens niet meer in het budget te verkrijgen. Had Athlon nog even aangesproken en die gaven aan dat de handelaren prijzen dagelijks kunnen wijzigen waardoor de prijzen dus ook dagelijks kunnen afwijken.

Verder nog gekeken naar de Peugeot e-2008, maar is voor ons gezin te klein. Peugeot e-3008 valt helaas ook net buiten het budget.

Leasebudget: €735 elektrisch & €630 hybride (eigen bijdrage verder niet toegestaan, bedragen excl. btw).
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Excl. brandstof.
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen.
Overige afhankelijkheden: Geen.
Specifieke wensen: De ProCeed heeft een vrij lage instap, merkbaar aanwezig banden geluid en een achteruit waar je weinig zicht hebt. Dat zijn voornamelijk zaken die ik wel graag anders zie in de volgende wagen. Vrouw lief heeft het liefst een wat hogere instap zoals bij de Mach-E het geval.
Uiteindelijke keuze: Tot op heden geen.

Mocht iemand nog een idee hebben, sta er zeker voor open. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Wachten tot de dag dat de mach-e weer binnen budget valt? Zou je daar een alert op kunnen zetten in dat athlon portaal bijv?

[ Voor 37% gewijzigd door Oid op 19-04-2024 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Oid schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:48:
Wachten tot de dag dat de mach-e weer binnen budget valt? Zou je daar een alert op kunnen zetten in dat athlon portaal bijv?
Ook naar gekeken, maar helaas niet kunnen vinden. Het is ook jammer dat je in Athlon niet kan zien hoeveel je (per dag) daadwerkelijk buiten het budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Nemean schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 00:09:
Ik mag mijn trouwe Kia Proceed binnenkort (over half jaar) gaan inruilen voor een nieuwe lease auto. Maar de keuze maken voor een nieuwe wagen is lastig.

Het lease portaal van Athlon lijkt elke dag weer andere prijzen te hanteren waardoor het keuze maken niet makkelijker word. Eerder paste de Ford Mustang Mach-E en Kia EV6 wel in het budget (collega kon de EV6 wel bestellen). Vervolgens proefritje in beide besloten te maken en de keuze was op de Mach-E gevallen. Met name vanwege de instap, maar ook bijv. de ruimte in de kofferbak en achterbank (voelde persoonlijk ruimer aan dan de EV6).

Verder stond op de lijst nog:
- Peugeot e-308 SW
- BYD Seal U
- Renault Scenic.

Inmiddels zijn alle vijf de wagens niet meer in het budget te verkrijgen. Had Athlon nog even aangesproken en die gaven aan dat de handelaren prijzen dagelijks kunnen wijzigen waardoor de prijzen dus ook dagelijks kunnen afwijken.

Verder nog gekeken naar de Peugeot e-2008, maar is voor ons gezin te klein. Peugeot e-3008 valt helaas ook net buiten het budget.

Leasebudget: €735 elektrisch & €630 hybride (eigen bijdrage verder niet toegestaan, bedragen excl. btw).
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Excl. brandstof.
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen.
Overige afhankelijkheden: Geen.
Specifieke wensen: De ProCeed heeft een vrij lage instap, merkbaar aanwezig banden geluid en een achteruit waar je weinig zicht hebt. Dat zijn voornamelijk zaken die ik wel graag anders zie in de volgende wagen. Vrouw lief heeft het liefst een wat hogere instap zoals bij de Mach-E het geval.
Uiteindelijke keuze: Tot op heden geen.

Mocht iemand nog een idee hebben, sta er zeker voor open. ;)
De Scenic stond op de lijst, waarom is deze afgevallen? Bij mij gaat het nu alleen nog om de Scenic vs. de Mach-E. In een eerdere post van mij staat wel een relaas waarom ik nog twijfel (voornamelijk het praktische van de kofferruimte). Straks (nog een keer) de Scenic bekijken en rijden, daarna wellicht nog even vergelijken bij de Ford dealer en dan maar de knoop doorhakken :)

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
MaSw85 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:15:
[...]

De Scenic stond op de lijst, waarom is deze afgevallen? Bij mij gaat het nu alleen nog om de Scenic vs. de Mach-E. In een eerdere post van mij staat wel een relaas waarom ik nog twijfel (voornamelijk het praktische van de kofferruimte). Straks (nog een keer) de Scenic bekijken en rijden, daarna wellicht nog even vergelijken bij de Ford dealer en dan maar de knoop doorhakken :)
voor de kofferbak van de Scenic de accessoire dubble kofferbakbodem meebesteld.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

MaSw85 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:15:
[...]

Kan hem niet meer kiezen doordat deze buiten budget is komen te vallen in het portaal, helaas. De Megane past dan weer wel, maar die kofferbak is te klein zeker met twee kleintjes als je keer een dagje weg wilt.

En toch twijfel ik ook over Renault in het algemeen, met name omdat ik eerder twee Clio's heb gereden en dat waren naar mijn mening echt hele slecht wagens. Zagen er leuk/mooi uit maar daar bleef het dan ook bij. En het feit dat er een Google AI in de auto ingebouwd zit voelt ook niet heel lekker. Geen idee of daar überhaupt een opt-out voor is.

[ Voor 19% gewijzigd door Nemean op 19-04-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
(jarig!)
djidee schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:24:
Ja, en anders koppel je de vouwwagen even af en weer aan. Dat is ook wat makkelijker te doen dan een stevig beladen caravan.
Afkoppelen bij een snellader heb het tot op heden maar één keer hoeven doen. Het is redelijk gauw klaar, kost een paar minuten extra. 900km reizen op een dag is echter geen enkel probleem met twee laadstops met de meeste auto's. Met onze kinderen (4 en 1) ook geen overbodige luxe...

Hangt wel een beetje vanaf waar je naartoe op vakantie gaat. Benelux, Frankrijk is geen probleem, Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk idem. Italië is iets minder als je echt naar het zuiden gaat, maar ook Kroatië of dat soort landen gaat misschien wat lastiger plannen zijn.

Ik zou m'n keuze er niet vanaf laten hangen in ieder geval. Tenzij je graag met een caravan weggaat of die optie open wil houden, dan zou ik een PHEV nemen.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nemean schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:19:
[...]

Kan hem niet meer kiezen doordat deze buiten budget is komen te vallen in het portaal, helaas. De Megane past dan weer wel, maar die kofferbak is te klein zeker met twee kleintjes als je keer een dagje weg wilt.

En toch twijfel ik ook over Renault in het algemeen, met name omdat ik eerder twee Clio's heb gereden en dat waren naar mijn mening echt hele slecht wagens. Zagen er leuk/mooi uit maar daar bleef het dan ook bij. En het feit dat er een Google AI in de auto ingebouwd zit voelt ook niet heel lekker. Geen idee of daar überhaupt een opt-out voor is.
Op welk vlak vond je het dan slechte wagens? Een Clio is natuurlijk een andere klasse auto en de nadelen die ik daarbij ondervind hebben vooral te maken met het feit dat het een goedkoper type wagen is. Zo ben ik bij mijn Clio vooral ontevreden van zaken zoals de weinig krachtige airco en het gebrek aan ruimte op de achterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey140
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-08-2024
Hoi allemaal,

Eind juli loopt mijn leasecontract af. Ik zou kunnen verlengen nog voor half jaar of een jaar.
Ik rij nu nog een kia proceed gt-plus-line.
Nu was ik toch wel weg van de tesla Y. Je vind hem mooi of niet mooi maar ik vind het gewoon wel wat hebben. En zeker gezien de ruimte.
Nu het volgende op dit moment is er nog een korting gaande op de tesla Y rwd en volgende week gaat de Y met 2k omhoog.
Daarnaast komt als het goed is volgende week ook de de Tesla Y longrange rwd beschikbaar in nl om te bestellen. Wat is wijsheid. Wachten of toch gaan voor de standaard rwd. Of misschien wel gaan voor de awd nu nog. Daarnaast is natuurlijk ook de vraag als ik nu bestel of de korting die er nu op zit dan ook blijft. Qua fiscalewaarde zal deze wat ik al las hier toch met 2k omhoog gaan en heb je alleen iets voordeel op het leasebedrag.
Dan hebben we nog de motorrijtuigen belasting. Welke zoals het er nu uitziet vanaf 2026 nog 40% korting is.Kijken naar de Y zou je zonder de 40% korting op +/-130 euro in de maand aan motorrijtuigenbelasting kwijt zijn. Uitgaande van 40% korting kom je uit op 78 euro per maand. Moet je dit bedrag dan optellen bij het totale leasebedrag of reken ik dan verkeerd. Wellicht herkennen jullie dit of is dit al eerder op het forum terug gekomen. Kortom ik ben een beetje zoekende en uiteindelijk moet ik zelf natuurlijk de keuze maken maar dacht wellicht zitten er meerdere mensen met deze vragen. En ja wachten op de juniper wel of niet doen😂 En hoe ervaren jullie het laden tijdens de vakanties qua drukte is dit te doen of zijn er echt wachrijen nu tesla steeds meer niet tesla ook toelaat om te laden.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeffrey140 op 19-04-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Jeffrey140 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:40:
Hoi allemaal,

Eind juli loopt mijn leasecontract af. Ik zou kunnen verlengen nog voor half jaar of een jaar.
Nu was ik toch wel weg van de tesla Y. Je vind hem mooi of niet mooi maar ik vind het gewoon wel wat hebben. En zeker gezien de ruimte.
Nu het volgende op dit moment is er nog een korting gaande op de tesla Y rwd en volgende week gaat de Y met 2k omhoog.
Daarnaast komt als het goed is volgende week ook de de Tesla Y longrange rwd beschikbaar in nl om te bestellen. Wat is wijsheid. Wachten of toch gaan voor de standaard rwd. Of misschien wel gaan voor de awd nu nog. Daarnaast is natuurlijk ook de vraag als ik nu bestel of de korting die er nu op zit dan ook blijft. Qua fiscalewaarde zal deze wat ik al las hier toch met 2k omhoog gaan en heb je alleen iets voordeel op het leasebedrag.
Dan hebben we nog de motorrijtuigen belasting. Welke zoals het er nu uitziet vanaf 2026 nog 40% korting is.Kijken naar de Y zou je zonder de 40% korting op +/-130 euro in de maand aan motorrijtuigenbelasting kwijt zijn. Uitgaande van 40% korting kom je uit op 78 euro per maand. Moet je dit bedrag dan optellen bij het totale leasebedrag of reken ik dan verkeerd. Wellicht herkennen jullie dit of is dit al eerder op het forum terug gekomen. Kortom ik ben een beetje zoekende en uiteindelijk moet ik zelf natuurlijk de keuze maken maar dacht wellicht zitten er meerdere mensen met deze vragen. En ja wachten op de juniper wel of niet doen😂 En hoe ervaren jullie het laden tijdens de vakanties qua drukte is dit te doen of zijn er echt wachrijen nu tesla steeds meer niet tesla ook toelaat om te laden.
Eigenlijk horen de meeste van deze vragen in dit topic thuis.

Veel is afhankelijk van de leasemaatschappij en de mogelijkheden die ze bieden.
Wijsheid is een persoonlijke keuze. ;)

Fiscale waarde ga je pas bereken als de auto op kenteken gezet wordt, kan dus twee kanten op. :o
Sinds wanneer betaal je wegenbelasting van een lease auto (dat betaald de LM)? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CME86
  • Laatst online: 09-10 18:38
Hier exact hetzelfde dilemma. Huidige contract van mijn Model 3 SR+ (2019) loopt tot eind augustus en dus ook aan het kijken voor de Y. Door rijden met de huidige 3 kan natuurlijk maar wordt in de bijtelling erg prijzig.

Toch vindt ik het ergens lastig nu voor de Y te kiezen, heb laatst in de nieuwe Model 3 gereden en is echt wel een verademing, ook ten opzichte van de Y LR welke ik heb gereden bij Tesla Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey140
@NightHawk4 blijkbaar staat in mijn offerte dat volgens het Belastingplan 2020 wordt de korting op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s en plug-in hybrides vanaf 1 januari 2026
afgebouwd; hierdoor kan het termijnbedrag stijgen gedurende de looptijd van uw leasecontract. Waarop de LM heeft gezegd dat dit dan bovenop het leasebedrag komt en als eigen bijdrage gerekend wordt als je over het leasebedrag heen gaat. Dit is ook standaard verekend bij een benzine auto wegenbelasting.. Of je werkgever moet dit betalen maar dat verwacht ik niet. Ik zal de volgende keer het in het juiste topic zetten of alsnog zo erin zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Jeffrey140 op 19-04-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

oeps zelf niet naar topic gekeken.... :O

edit:
krijg je er van als een moderator aan de knoppen zit :>

[ Voor 140% gewijzigd door NightHawk4 op 19-04-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Admiral Freebee schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:45:
[...]

Op welk vlak vond je het dan slechte wagens? Een Clio is natuurlijk een andere klasse auto en de nadelen die ik daarbij ondervind hebben vooral te maken met het feit dat het een goedkoper type wagen is. Zo ben ik bij mijn Clio vooral ontevreden van zaken zoals de weinig krachtige airco en het gebrek aan ruimte op de achterbank.
Ik heb twee van deze wagens gehad als voorloop auto en beide waren echt beroerd.

- Beide auto's hadden geen Apple Carplay of Android Auto.
- De navigatie was enorm beroerd, geregeld werd er geadviseerd om tegen het verkeer in te rijden, een trambaan te nemen, of je kwam op een doodlopende weg.. Je kunt zeggen neem een telefoonhouder en navigeer op je telefoon. Maar mijn vorige werkgever wilde daar sowieso niet in mee.
- Meerdere motor storingen gehad (1 van de Clio's was echt gloed nieuw, maar waarschijnlijk een maandag ochtend productie).
- Veel banden geluid.
- Weinig pit in, maar zoals je al zei, andere klasse auto.
- De stoelen waren (naar mijn mening) erg slecht.
- En de airco stonk gigantisch na gebruik. Had mijn vorige auto Seat Ibiza (Station) en Seat Leon ook geregeld last van.

Gelukkig niet al te lang in moeten rijden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:05
NightHawk4 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:45:
[...]
Fiscale waarde ga je pas bereken als de auto op kenteken gezet wordt, kan dus twee kanten op. :o
Sinds wanneer betaal je wegenbelasting van een lease auto (dat betaald de LM)? 8)7
Mijn ervaringen met MRB verhogingen. De MRB betaald de LM, maar die verstoppen dat natuurlijk gewoon in het leasebedrag dat jij/je werkgever betaald.
Wanneer de MRB omhoog gaat gedurende de looptijd van je leasecontract, dan zal je leasebedrag daar gewoon op aangepast worden. Hebben nagenoeg alle LM's in hun voorwaarden staan.
Dus houd er rekening mee dat in de toekomst je leasebedrag omhoog gaat, wanneer de vrijstelling voor electrische auto's wegvalt. ;)

De vraag is dus of je werkgever dat voor je gaat opvangen, of dat die de verhoging ook gewoon doorzet naar jou in de vorm van een eigen bijdrage bijv.

[ Voor 8% gewijzigd door Meekoh op 19-04-2024 12:06 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Jeffrey140 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:51:
@NightHawk4 blijkbaar staat in mijn offerte dat volgens het Belastingplan 2020 wordt de korting op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s en plug-in hybrides vanaf 1 januari 2026
afgebouwd; hierdoor kan het termijnbedrag stijgen gedurende de looptijd van uw leasecontract. Waarop de LM heeft gezegd dat dit dan bovenop het leasebedrag komt en als eigen bijdrage gerekend wordt als je over het leasebedrag heen gaat. Dit is ook standaard verekend bij een benzine auto wegenbelasting.. Of je werkgever moet dit betalen maar dat verwacht ik niet. Ik zal de volgende keer het in het juiste topic zetten of alsnog zo erin zetten.
Dat de LM het doorrekent over het leadebedrag snap ik wel. Wat jij betaalt is eigenlijk een afspraak tussen jou en je werkgever. Bijtelling is vanuit de belastingdienst en eigen bijdrage bepaalt je werkgever. Maw, je leasemaatschappij heeft echt niets te maken met wat jij betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Meekoh schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:03:
[...]

Mijn ervaringen met MRB verhogingen. De MRB betaald de LM, maar die verstoppen dat natuurlijk gewoon in het leasebedrag dat jij/je werkgever betaald.
Wanneer de MRB omhoog gaat gedurende de looptijd van je leasecontract, dan zal je leasebedrag daar gewoon op aangepast worden. Hebben nagenoeg alle LM's in hun voorwaarden staan.
Dus houd er rekening mee dat in de toekomst je leasebedrag omhoog gaat, wanneer de vrijstelling voor electrische auto's wegvalt. ;)
Mjah dat vind ik altijd lastig want afschrijving hebben ze ook in de leaseprijs verrekend, als die hoger is verandert je leasebedrag ook niet. Maar dat blijft het mysterie van opbouw leasebedragen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey140
@SirLenncelot en @Meekoh

Klopt wat je zegt lm bepaald dat niet maar geven wel aan dat ze de wegenbelasting wel doorrekenen over het leasebedrag en die betaal ik natuurlijk zelf. Werkgever doet dit niet. en ik kom dan net boven mijn leasbudget uit dus zal dan verekend worden dan als eigenbijdrage en natuurlijk je bijtelling maar het is echt lastig om nu een keuze te maken...🙃 Auto's worden duurder maar met tesla weet je het gewoon niet dus ja of nu wel bestellen of wachten.. Ben benieuwd of er nog meer mensen toch nu nog een tesla y hebben besteld.. Aandelen kelderen bij mr musk nu giga...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:05
NightHawk4 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:07:
[...]

Mjah dat vind ik altijd lastig want afschrijving hebben ze ook in de leaseprijs verrekend, als die hoger is verandert je leasebedrag ook niet. Maar dat blijft het mysterie van opbouw leasebedragen ;w
Afschrijving is inderdaad een bedrijfsrisco van de LM. Daar kunnen ze niet zomaar een leasebedrag voor verhogen gedurende de looptijd van een contract. Echter ze hebben in de voorwaarden staan dat, veranderingen in wet/regelgeving vanuit de overheid (lees MRB, waar ze zelf geen invloed op heben) wel degelijk gewoon doorbelast gaan worden. Heb ik in het verleden al meegemaakt toen de MRB vrijstelling op 14% bijteling auto's verviel.

[ Voor 4% gewijzigd door Meekoh op 19-04-2024 12:10 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-10 23:44
Jeffrey140 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:51:
Bijzonder dat de LM voor jou beslist wat eigen bijdrage wordt, dat lijkt me iets tussen jou en je werkgever? Wijzigingen nav wet- en regelgeving kan de LM inderdaad doorbelasten, zelfde zag je bij de stijging van de assurantiebelasting en bij het vervallen van de 100% MRB korting op spaardiesels.

Je zou eens kunnen informeren in hoeverre je werkgever deze meerkosten op zich wil nemen mocht het zover komen? En een eventuele eigen bijdrage kan je sowieso aftrekken van de bijtelling natuurlijk.

Als je zo aan de bovengrens van je leasebudget zit en eigen bijdrage niet gewenst is, is de keuze RWD SR, RWD LR, AWD LR een gemakkelijke toch? De goedkoopste.

Drukte bij laadpalen, tja... Er zijn vast piekmomenten waarop je niet meteen aan de beurt bent, denk aan de gebruikelijke wintersportoptocht, of een zwarte zaterdag of zo. En met wat pech kom je een stel eikels tegen die nog voor willen dringen ook. Maar ik heb er persoonlijk nog niet veel van gemerkt (ik ben zo'n vreemdmerk lader :+ ), Ionity laadplekken lijken vaak eerder bezet dan Superchargers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Nemean schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:01:
[...]

Ik heb twee van deze wagens gehad als voorloop auto en beide waren echt beroerd.

- Beide auto's hadden geen Apple Carplay of Android Auto.
- De navigatie was enorm beroerd, geregeld werd er geadviseerd om tegen het verkeer in te rijden, een trambaan te nemen, of je kwam op een doodlopende weg.. Je kunt zeggen neem een telefoonhouder en navigeer op je telefoon. Maar mijn vorige werkgever wilde daar sowieso niet in mee.
- Meerdere motor storingen gehad (1 van de Clio's was echt gloed nieuw, maar waarschijnlijk een maandag ochtend productie).
- Veel banden geluid.
- Weinig pit in, maar zoals je al zei, andere klasse auto.
- De stoelen waren (naar mijn mening) erg slecht.
- En de airco stonk gigantisch na gebruik. Had mijn vorige auto Seat Ibiza (Station) en Seat Leon ook geregeld last van.

Gelukkig niet al te lang in moeten rijden. ;)
De Scenic is wel compleet vanaf nul opgebouwd en niet te vergelijken met de Clio denk ik. Maar als die ook buiten het leasebudget valt, wat blijft er dan evt. nog over van je lijst? Heb je je al verder verdiend en nog bepaalde modellen die je dan op een shortlist wilt zetten?

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

MaSw85 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:47:
[...]

De Scenic is wel compleet vanaf nul opgebouwd en niet te vergelijken met de Clio denk ik. Maar als die ook buiten het leasebudget valt, wat blijft er dan evt. nog over van je lijst? Heb je je al verder verdiend en nog bepaalde modellen die je dan op een shortlist wilt zetten?
Klinkt ook als een oude Clio die wordt beschreven. De nieuwste is juist prima voorzien, en vooral het infotainment is echt 10 stappen verder dan het vorige model. Af en toe carpool ik mee met een collega, en dat bevalt prima. Gewoon een leuke B-segmenter.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jdv
  • Laatst online: 09-10 22:46

Jdv

Jeffrey140 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:08:
@SirLenncelot en @Meekoh

Klopt wat je zegt lm bepaald dat niet maar geven wel aan dat ze de wegenbelasting wel doorrekenen over het leasebedrag en die betaal ik natuurlijk zelf. Werkgever doet dit niet. en ik kom dan net boven mijn leasbudget uit dus zal dan verekend worden dan als eigenbijdrage en natuurlijk je bijtelling maar het is echt lastig om nu een keuze te maken...🙃 Auto's worden duurder maar met tesla weet je het gewoon niet dus ja of nu wel bestellen of wachten.. Ben benieuwd of er nog meer mensen toch nu nog een tesla y hebben besteld.. Aandelen kelderen bij mr musk nu giga...
Gisteren heb ik opdracht gegeven voor de Model Y RWD, die vandaag wordt besteld en eind november geleverd. De doorslaggevende factoren waren het voordeel van 2k en de garantie van Tesla om het model voor de cataloguswaarde te kunnen leveren, zoals bij de bestelling was overeengekomen (dit is bevestigd door de LM), de bijtelling wordt dus niet opeens hoger of lager hierdoor. Tesla is een van de weinige merken die deze mogelijkheid hanteert. De RWD Long Range zou mij per saldo aanzienlijk meer kosten per maand, gezien de hogere fiscale waarde en leaseprijs. En dan nog maar niet te spreken over de meerprijs van de AWD; eerlijk gezegd reed die erg prettig, maar dan blijf je de lat maar hoger leggen. Met de RWD heb je ook een prima rijbeleving, naar mijn mening, en kun je ook prima snel laden wanneer dat nodig is. Uiteraard is dit afhankelijk van je eigen situatie en wensen. De extra actieradius vond ik niet de extra prijs waard, en ik hou ook rekening met de MBR die eraan zit te komen. Momenteel rijd ik een Kia Niro, en met een bereik van 380-455 kilometer kom ik prima van A naar B :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Meekoh schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:09:
[...]

Afschrijving is inderdaad een bedrijfsrisco van de LM. Daar kunnen ze niet zomaar een leasebedrag voor verhogen gedurende de looptijd van een contract. Echter ze hebben in de voorwaarden staan dat, veranderingen in wet/regelgeving vanuit de overheid (lees MRB, waar ze zelf geen invloed op heben) wel degelijk gewoon doorbelast gaan worden. Heb ik in het verleden al meegemaakt toen de MRB vrijstelling op 14% bijteling auto's verviel.
Ah ok maar dat zou dan betekenen dat de huidige regelgeving die bekend is zou moeten veranderen.

En volgens mij is is de korting in 2025 nog 25% en vervalt de wegenbelastingkorting in 2026.
Dus de regeling die er nu is (en waar de LM de leaseprijs op moet baseren) juist slechter dan wat er aan zit te komen?

Of reken ik dan weer verkeerd?

Gaat dan ook de leaseprijs omlaag, blijft lachen om die vraag te stellen :+
De doorslaggevende factoren waren het voordeel van 2k en de garantie van Tesla om het model voor de cataloguswaarde te kunnen leveren, zoals bij de bestelling was overeengekomen (dit is bevestigd door de LM), de bijtelling wordt dus niet opeens hoger of lager hierdoor. Tesla is een van de weinige merken die deze mogelijkheid hanteert.
Dat heeft Alphabet juist tegengesproken, daar kreeg ik toch echt te horen dat de fiscale bijtelling berekend wordt op het moment dat de auto op kenteken gezet wordt. Lijkt mij ook sterk dat Tesla dan kan bepalen wat de cataloguswaarde is op dat moment, mijns inziens veel te fraudegevoelig. :?

[ Voor 24% gewijzigd door NightHawk4 op 19-04-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey140
@Jdv ik kan zelf niet laden thuis maar wel op me werk 3 dagen in de week en 1 straat verder kan ik ook laden. Dus ja zal een verandering zijn van benzine naar ev😂 en ja ben ik dan nu nog op tijd.. met die actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

MaSw85 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:47:
[...]

De auto's die kunnen waren in de praktijk niet praktisch of vond ik qua uiterlijk/vormgeving een afknapper (Volvo EX30 bijv).
Jeroenneman schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:53:
[...]

Klinkt ook als een oude Clio die wordt beschreven. De nieuwste is juist prima voorzien, en vooral het infotainment is echt 10 stappen verder dan het vorige model. Af en toe carpool ik mee met een collega, en dat bevalt prima. Gewoon een leuke B-segmenter.
Klopt, ik denk eind 2019 begin 2020 model (net voordat de koplampen dat boogje kregen net zoals bij de Renault Megane).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Nemean schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:29:
[...]

De auto's die kunnen waren in de praktijk niet praktisch of vond ik qua uiterlijk/vormgeving een afknapper (Volvo EX30 bijv).
Een Ford Kuga in Titanium trim of de nieuwe Ford Explorer (standard range) wellicht? Weet niet wat je minimale range wens is qua elektrisch?

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

MaSw85 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:15:
[...]

Een Ford Kuga in Titanium trim of de nieuwe Ford Explorer (standard range) wellicht? Weet niet wat je minimale range wens is qua elektrisch?
Ford Kuga valt helaas buiten budget (Hybrid heeft bij ons lager budget). De nieuwe Ford Explorer past helaas ook niet.

Qua range is een 250-300km of hoger voldoende. Ik hoef namelijk maar incidenteel verre afstanden af te leggen. Vandaar dat ik prima uit de voeten kon met de Standard Range van de Mustang Mach-E of bijvoorbeeld de Peugeot e-308 SW (die ongeveer vergelijkbaar waren met elkaar als ik het goed las).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neco75
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:49
Jeffrey140 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:40:
Hoi allemaal,

Mijn huidige leasecontract loopt af in november. Stond voor dezelfde keuze als jij en ben voor de Model Y RWD gegaan. De reden is heel simpel. De long range wordt bij dagelijks gebruik aangeraden op te laden tot 80% en de RWD tot 100% (LFP batterij). In dagelijks gebruik is het voordeel van de LR te verwaarlozen. En die één of twee keer dat ik een lange vakantie rit maak, vind ik het geen probleem om een stop extra te maken t.o.v. de LR.

Nu kunnen profiteren van de lage aanschafprijs, volgende week worden alle Model Y's 2k duurder. De nieuwe Long Range RWD zal rond de 48.000/49.000 moeten kosten. In maandlasten scheelt mij dat bijna 100,-netto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Nemean schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:04:
[...]

Ford Kuga valt helaas buiten budget (Hybrid heeft bij ons lager budget). De nieuwe Ford Explorer past helaas ook niet.

Qua range is een 250-300km of hoger voldoende. Ik hoef namelijk maar incidenteel verre afstanden af te leggen. Vandaar dat ik prima uit de voeten kon met de Standard Range van de Mustang Mach-E of bijvoorbeeld de Peugeot e-308 SW (die ongeveer vergelijkbaar waren met elkaar als ik het goed las).
Wellicht goed om dan eens met de filters (als dat mogelijk is in de portal) te spelen en te kijken wat er aan modellen overblijft en daar een lijstje van te maken voor vergelijking?

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

MaSw85 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:17:
[...]

Wellicht goed om dan eens met de filters (als dat mogelijk is in de portal) te spelen en te kijken wat er aan modellen overblijft en daar een lijstje van te maken voor vergelijking?
Dat is zeker een goed idee. Ik zal er van het weekend nog eens even voor gaan zitten.

Het Athlon portaal is echter vreselijk om door heen te navigeren. Als je een auto aanklikt krijg je diverse uitvoeringen. Kies je een uitvoering die uiteindelijk toch niet past of je wilt vergelijken met een iets duurdere uitvoering en je drukt op de knop "Andere uitvoering kiezen"... krijg je weer alle auto's te zien van dat specifieke merk. Of je bent alle filters vervolgens kwijt.

Renault Scenic lijkt nu weer wel te passen in het budget, binnenkort maar eens kijken of hij ergens in de showroom te bezichtigen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-10 23:44
NightHawk4 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:56:
[...]

Ah ok maar dat zou dan betekenen dat de huidige regelgeving die bekend is zou moeten veranderen.

En volgens mij is is de korting in 2025 nog 25% en vervalt de wegenbelastingkorting in 2026.
Dus de regeling die er nu is (en waar de LM de leaseprijs op moet baseren) juist slechter dan wat er aan zit te komen?

Of reken ik dan weer verkeerd?
Over het algemeen vinden mensen het niet leuk om nu te betalen voor potentiele toekomstige kosten, dus nu al betalen rekening houdend met straks minder korting op de MRB gebeurt niet zo snel. Vandaar dat het voor zover mij bekend altijd wordt doorberekend vanaf het moment dat het ingaat.
Nemean schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:34:
[...]

Dat is zeker een goed idee. Ik zal er van het weekend nog eens even voor gaan zitten.

Het Athlon portaal is echter vreselijk om door heen te navigeren. Als je een auto aanklikt krijg je diverse uitvoeringen. Kies je een uitvoering die uiteindelijk toch niet past of je wilt vergelijken met een iets duurdere uitvoering en je drukt op de knop "Andere uitvoering kiezen"... krijg je weer alle auto's te zien van dat specifieke merk. Of je bent alle filters vervolgens kwijt.

Renault Scenic lijkt nu weer wel te passen in het budget, binnenkort maar eens kijken of hij ergens in de showroom te bezichtigen is.
Ik ben zelf niet bekend met het Athlon Portaal, maar wellicht kan je de auto's en uitvoeringen openen in aparte tabjes? Scheelt weer een lading klikjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

DeGroteMuis schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:24:
[...]

Ik ben zelf niet bekend met het Athlon Portaal, maar wellicht kan je de auto's en uitvoeringen openen in aparte tabjes? Scheelt weer een lading klikjes.
Had ik inderdaad ook geprobeerd, maar is helaas niet mogelijk. :/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:42
DaWayne schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:56:
Ik ga me hier ook eens mengen, eind november loopt mijn Tesla model 3 uit de lease na 5 jaar.

Leasebudget: ntb - 70k aanschafwaarde als bovengrens
Contractduur: 4 jaar

Merkbeleid, zo ja, welke: Geen, wil zelf geen Tesla meer vanwege erg kaal en geen fan van Musk, wil ook geen Chinees model. Had 2,5 jaar geleden een Audi Q4 Sportsback launch edition uitgekozen en besteld, toen van baan gewisseld voor levering en kon toen een model 3 met 7% bijtelling overnemen. Uiteindelijk dus nooit in de Audi gereden :)

Overige afhankelijkheden: 100% electric
Specifieke wensen: Geen Tesla meer, geen Chinees nieuw merk (hoewel de Zeekr 001 me wel aanspreekt qua looks). Vroeger veel VAG gereden, privé nog steeds met een Ateca.
Ik ben bijna 2 meter, heb een zoon die voor afloop van dit leasecontract waarschijnlijk ook die kant op is qua lengte, dus ik zoek een ruime auto. Vaak onderweg naar honkbal-wedstrijden met divers speelmaterieel, dus een ruime kofferbak wil ik ook. (de toegang van de model 3 koffer is een drama)
Daarnaast een lange range (veel vakantie-ritten van 800-1000km), en een trekhaak (vouwwagen in de zomer voor vakanties).
Op dit moment heb ik een ID7-tourer op de shortlist staan en een Kia EV9. Met beiden binnenkort een proefrit. Ik had de Fisker Ocean ook hoog op mijn shortlist staan, maar gezien de financiële instabiliteit daar valt Fisker (helaas) af. Zijn er nog mensen met een goed idee hebben voor een ruime wagen om toe te voegen aan de shortlist?
Vandaag de laatste keuzes gemaakt. Hoewel de ID7 een mooie wagen is, werd ik bij de dealer wederom niet op een fijne manier geholpen. Ben zelfs uitgescholden door een autopoetser omdat ik na de proefrit de auto in de weg zetten. (Op exact dezelfde plaats waar ik hem meekreeg)

Ben wel goed en vriendelijk geholpen bij Kia. En de EV9 charmeerde eigenlijk het hele gezin. (behalve de vrouw, die vindt het een hok op wielen)
Qua ruimte was er geen echt alternatief voor deze 2, dus was een korte shortlist.

Keuze is uiteindelijk de EV9 Launch Edition geworden. RWD, Ivory Silver en een afneembare trekhaak.
LeasePlan had nog enkelen, dus maar gelijk de keuze gemaakt. Nu afwachten/aftellen tot 19 december. Dan loopt de model 3 uit de lease en komt deze ervoor in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

DeGroteMuis schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:24:
[...]

Over het algemeen vinden mensen het niet leuk om nu te betalen voor potentiele toekomstige kosten, dus nu al betalen rekening houdend met straks minder korting op de MRB gebeurt niet zo snel. Vandaar dat het voor zover mij bekend altijd wordt doorberekend vanaf het moment dat het ingaat.
Potentieel toekomstige kosten? Dat geldt toch voor de complete leasetermijn met alle kosten die er bij gaan komen, afschrijving onderhoud MRB. De MRB wordt toch ook voor benzine of diesel voor de complete leasetermijn meegenomen.

En zoals de regeling nu staat moet er vanaf 2026 dus volop MRB betaald worden dan lijkt het mij sterk dat de LMs die niet mee hebben genomen in de berekening. Juridisch zelfs compleet onhoudbaar aangezien het kosten zijn die nu al bekend zijn. Het nieuwe plan is alleen maar minder MRB maar dat moet nog allemaal goedgekeurd worden dus het lijkt mij sterk dat er nog verborgen kosten naar boven komen die LMs gaan doorberekenen. :?

Maar ik ben geen expert dus misschien zie ik het verkeerd dan hoor ik het graag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

DaWayne schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:48:
[...]

Vandaag de laatste keuzes gemaakt. Hoewel de ID7 een mooie wagen is, werd ik bij de dealer wederom niet op een fijne manier geholpen. Ben zelfs uitgescholden door een autopoetser omdat ik na de proefrit de auto in de weg zetten. (Op exact dezelfde plaats waar ik hem meekreeg)

Ben wel goed en vriendelijk geholpen bij Kia. En de EV9 charmeerde eigenlijk het hele gezin. (behalve de vrouw, die vindt het een hok op wielen)
Qua ruimte was er geen echt alternatief voor deze 2, dus was een korte shortlist.

Keuze is uiteindelijk de EV9 Launch Edition geworden. RWD, Ivory Silver en een afneembare trekhaak.
LeasePlan had nog enkelen, dus maar gelijk de keuze gemaakt. Nu afwachten/aftellen tot 19 december. Dan loopt de model 3 uit de lease en komt deze ervoor in de plaats.
Dat van die poetser zou ik even bij de dealer melden. Zijn ze vermoedelijk blij mee en is dan meteen de laatste werkdag van die poetser ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:19
Leasebudget:€ 1150
Kilometrage per jaar:30.000
Contractduur:48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief laad voorschot
Merkbeleid, zo ja, welke:Geen Hyundai of SKODA mogelijk
Overige afhankelijkheden:Verplicht elektrisch
Specifieke wensen: Het liefst geen SUV of zeer grote auto. Heb de ruimte simpelweg niet nodig en prefereer compactheid voor in de grote steden. Neig naar een hatchback of nét iets ruimer (tussen hatchback en een sedan in). Ben een Audi A1 gewend qua grootte.

Ik heb al een proefrit gehad in de MG4. Mooie auto, compact. Range is iets beperkter. Is wél een hatchback.
De Smart #3 geprobeerd. Leuke auto, viel qua formaat niet tegen. Maar erg veel veiligheidssystemen die constant biepen. Ik vond dat niet zo prettig. Verkoper zei achteraf dat je alles kan uitzetten, maar zou dan een nieuwe proefrit inplannen om dat zeker te weten.
De Toyota bZ4x proefgereden. Leuke auto, maar echt té groot voor ons.

Ik heb dit weekend een proefrit in de BYD Seal. Is wel een sedan, maar ik was toch benieuwd naar de vele positieve reviews van deze auto.

Iemand nog een aantal tips?
Uiteindelijke keuze:BYD Seal RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Cheezborger schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:40:
Specifieke wensen: Het liefst geen SUV of zeer grote auto. Heb de ruimte simpelweg niet nodig en prefereer compactheid voor in de grote steden. Neig naar een hatchback of nét iets ruimer (tussen hatchback en een sedan in). Ben een Audi A1 gewend qua grootte.

Ik heb al een proefrit gehad in de MG4. Mooie auto, compact. Range is iets beperkter. Is wél een hatchback.
De Smart #3 geprobeerd. Leuke auto, viel qua formaat niet tegen. Maar erg veel veiligheidssystemen die constant biepen. Ik vond dat niet zo prettig. Verkoper zei achteraf dat je alles kan uitzetten, maar zou dan een nieuwe proefrit inplannen om dat zeker te weten.

Ik heb dit weekend een proefrit in de BYD Seal. Is wel een sedan, maar ik was toch benieuwd naar de vele positieve reviews van deze auto.

Uiteindelijke keuze:
VW ID.3, of anders eventueel een Cupra Born?

De softwarematige kinderziektes waar de eerste 'ID.3 1st' modellen serieus last van hadden zijn er inmiddels uit én de MY24 facelift heeft de ID.3 zowel qua interieur als ook exterieur veel goed gedaan.

En anders nog even een paar weken wachten op de VW ID.2. Die zit weer terug in de range van de Audi A1 qua maatvoering 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 19-04-2024 19:06 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85

Uiteindelijke keuze:
Megane E-Tech? Peugeot E-208? E-Corsa? Genoeg elektrische hatch keuze. Model 3 is ook nog niet genoemd...

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monogato
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-02 14:18

monogato

De Natte Krant

Uiteindelijke keuze:
Polestar 2? Looks van een sedan maar de voordelen van een hatchback.

P2 LRSM Pilot, Plus, 20", Thunder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:51

Uiteindelijke keuze:
Id3 / Cupra Born
Tesla model 3
Byd dolphin / atto 3
Renault 5
Mini cooper

Opties genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Met dat budget en de genoemde opties kan bij alles waarschijnlijk ook een ruimer accupakket gekozen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
The Eagle schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:33:
[...]

Dat van die poetser zou ik even bij de dealer melden. Zijn ze vermoedelijk blij mee en is dan meteen de laatste werkdag van die poetser ;)
Done, en daar ging de verkoper niet echt op in. Die wist duidelijk niet goed hoe ermee om te gaan.
Ach past bij mijn ervaringen bij de lokale VAG-dealer in Alphen over de afgelopen 14 jaar, mij zien ze niet meer terug ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:00

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Uiteindelijke keuze:
De broertjes van de Smart zijn volgens mij de Zeekr 01 en Volvo EX30. Die zijn qua uiterlijk en interieur wel echt anders, dus misschien ook het bekijken waard? EX30 is vooral hip, maar mij iets te ecologisch verantwoord (lijkt meer marketing om een kale auto te verantwoorden, en de verhalen zijn niet allemaal even positief, o.a. over overijverige bliepjes), maar de Zeekr zou ik zeker gaan proberen.
Hèt nadeel van bijna alle nieuwe auto's is dat veel veiligheidssystemen nu verplicht tegen je miepen. De manier waarop is echter wel heel verschillend.

Ik heb net twee weken een Honda Civic, en hoewel die ook vaak gaat miepen dat je te hard rijdt, doet hij dat zo zachtjes dat ik me er niet aan stoor. Lane departure warning is uit te zetten, maar dat doe ik meestal niet omdat die ook niet zo vaak storend ingrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
gwystyl schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:22:
[...]

De broertjes van de Smart zijn volgens mij de Zeekr 01 en Volvo EX30. Die zijn qua uiterlijk en interieur wel echt anders, dus misschien ook het bekijken waard? EX30 is vooral hip, maar mij iets te ecologisch verantwoord (lijkt meer marketing om een kale auto te verantwoorden, en de verhalen zijn niet allemaal even positief, o.a. over overijverige bliepjes), maar de Zeekr zou ik zeker gaan proberen.
Hèt nadeel van bijna alle nieuwe auto's is dat veel veiligheidssystemen nu verplicht tegen je miepen. De manier waarop is echter wel heel verschillend.

Ik heb net twee weken een Honda Civic, en hoewel die ook vaak gaat miepen dat je te hard rijdt, doet hij dat zo zachtjes dat ik me er niet aan stoor. Lane departure warning is uit te zetten, maar dat doe ik meestal niet omdat die ook niet zo vaak storend ingrijpt.
Bij de Scenic hebben ze daar een knop op het dashboard voor. Die druk je twee keer in en dan gaat ie naar je persoonlijke modus waar je zelf al hebt aangegeven en opgeslagen welke rijhulpsystemen en dus piepjes je wilt horen. Goed bedacht!

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

DaWayne schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:04:
[...]

Done, en daar ging de verkoper niet echt op in. Die wist duidelijk niet goed hoe ermee om te gaan.
Ach past bij mijn ervaringen bij de lokale VAG-dealer in Alphen over de afgelopen 14 jaar, mij zien ze niet meer terug ;w
Dat moet je ook niet op zaterdag bij de verkoop doen, maar op maandag bij de werkplaats service desk. Die gaan er over ;)

En zoals al eens vaker gezegd: de ene dealer is de andere niet. Vd Udenhout alleen maar goede ervaringen, en Van den Brug in Drachten ook. Maar randstad en van Mossel zal wellicht minder zijn, want das het enige waar ik die verhalen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@The Eagle Moet je eens bij wittebrug binnenlopen.

Het is helaas jammer dat alle kleinere dealers zijn gestopt of opgeslokt.

Maargoed, met leasen is dat allemaal minder belangrijk. Als de auto stuk is bel je de pechhulp en krijg je vervangend vervoer. Dus eigenlijk moeten we ook niet zo mopperen. Juist door leasemaatschappijen is die hele markt al uitgeknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwimoll
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-12-2024
jongetje schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:40:
@The Eagle Moet je eens bij wittebrug binnenlopen.
Heb jij goede ervaringen met Wittebrug of werk je er stiekem zelf? O-) Wittebrug VW zou ik namelijk niemand willen aanraden; wat een arrogantie.

Ervaring bij verschillende vestigingen en merken (VW en Skoda) en ik moet zeggen dat mijn ervaringen bij Skoda Wittebrug een stuk beter zijn dan bij VW.

Mijn huidige Kia dealer (Zeeuw & Zeeuw) is echt een verademing vergeleken bij Wittebrug. Meer kennis en een stuk vriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Nee, juist slechte ervaring met Wittebrug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
jongetje schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:16:
Nee, juist slechte ervaring met Wittebrug
Wittebrug, Maas, allemaal 1 pot nat.
Veel te weinig sturing en aandacht voor service wat mij betreft.
In het verleden ook vaak zat afspraken niet goed nagekomen.
Zelfs een keer mijn lease-A4 voor een reparatie teruggebracht voor 4 dagen (ging om de navi die elke keer vastliep), kreeg ik een Caddy als leenauto mee |:(

Daarom, die ID7 reed echt wel lekker, maar ik ben genezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hek030
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
DaWayne schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:51:
[...]

Wittebrug, Maas, allemaal 1 pot nat.
Veel te weinig sturing en aandacht voor service wat mij betreft.
In het verleden ook vaak zat afspraken niet goed nagekomen.
Zelfs een keer mijn lease-A4 voor een reparatie teruggebracht voor 4 dagen (ging om de navi die elke keer vastliep), kreeg ik een Caddy als leenauto mee |:(

Daarom, die ID7 reed echt wel lekker, maar ik ben genezen.
Dit moet toch een traumatische ervaring zijn geweest })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-10 22:58
Hoi, rij nu een Tesla uit 2019. Top vanwege de lage bijtelling en genoten van het rijcomfort.
Mag nu een nieuwe bestellen en ben op zoek naar een elektrische gezinsauto (2 kinderen) geschikt voor langere ritten naar famillie.
Hebben jullie nog tips of suggesties? Ik ben niet merk-vast en zoek iets rond de 60k cataloguswaarde. Actieradius en rijcomfort staat voor mij op 1.

Dacht zelf aan een Volkswagen of Mercedes. De ID7 of EQB 250+ Luxury Line maar sta eigenlijk overal voor open.

Template:

Leasebudget: 1090€ p/m (edit: stond cf oude contract)
Kilometrage per jaar: 35.000 - maar in principe irrelevant want onbeperkt. 5.000 of 50.000 rijden maakt voor mij geen verschil.
Contractduur: voorkeur voor 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Fabrieksopgave of alternatieve regeling: verplicht elektrisch
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: verplicht afname bij Athlon
Specifieke wensen: gezinsauto met veel rijcomfort (360 graden camera bij parkeren etc.). Cataloguswaarde rond 60.000.
en minimaal 450+ km actieradius per volle accu.
Uiteindelijke keuze: nog onbekend

[ Voor 51% gewijzigd door besteller2019 op 21-04-2024 15:00 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.