Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-05 13:35

ragged

2

Lollercopter schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:00:
[...]

Wat voor segment zoek je ? Je moet dan even berekenen wat je meerprijs per kilometer is bij private lease. Maar ik ben bang dat je je daar ook een hoedje schrikt. Uiteindelijk moet iemand die afschrijving gewoon gaan betalen, omdat je 4 jaar die auto "op" rijd.

Ik denk dat het toch het goedkoopste is om zelf een degelijke auto te kopen met 80k / 100k kilometer erop waar al een flink stuk van de kop eraf is. En die dan in 2-3 jaar helemaal op rijden tot 250k kilometers, verkopen en dan weer opnieuw ... Afhankelijk van hoe je woon/werk afstand en of je thuis kan laden is een electrische auto (gebruikte Tesla model 3 ?) misschien niet gek, hoef je normaal alleen aan de normale slijtage delen te denken.
@x0z8_ Ik denk dat bovenstaand een goede optie is, laden is prima te doen overal (nog beter als je thuis kan laden). Ik vind het overigens apart dat jij 60k per jaar doet maar geen lease auto krijgt...

In deze situatie zou je eigenlijk elk 1-1.5 jaar een andere auto moeten kopen omdat je anders je investering compleet op rijd.

[ Voor 5% gewijzigd door ragged op 29-03-2024 10:13 ]

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:05
x0z8_ schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:56:
[...]

Ah die is er ook! Ga ik doen. Ik krijg 23 cent per kilometer, dus de maandelijkse vergoeding is flink
Als al die kilometers zakelijk zijn hebben we het over zo'n 1150 per maand. Als ik een zuinige/betaalbare C-segmenter door reken (Corolla Hybrid) kom ik al op 1192 ex BTW bij Directlease

Aangezien dit niet om zakelijke lease zit je ook niet in het juiste topic

Persoonlijk vind ik het absurd dat je 60000 kilometer per jaar rijd zakelijk zonder een goede regeling vanuit je werkgever...Mocht het echt privé moeten zou ik voor een auto gaan die al redelijk wat kilometers heeft om de afschrijving een beetje binnen de perken te houden...Ex lease-auto's van een jaartje of 4/5 oud....Bij voorkeur iets zuinigs en betrouwbaars....Hybride of een diesel ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:47

JB

Cédric roelt!

nooberke schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:10:
[...]

Persoonlijk vind ik het absurd dat je 60000 kilometer per jaar rijd zakelijk zonder een goede regeling vanuit je werkgever...Mocht het echt privé moeten zou ik voor een auto gaan die al redelijk wat kilometers heeft om de afschrijving een beetje binnen de perken te houden...Ex lease-auto's van een jaartje of 4/5 oud....Bij voorkeur iets zuinigs en betrouwbaars....Hybride of een diesel ofzo...
Dit inderdaad. In loondienst bizar te noemen...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 08:58
JB schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:13:
[...]

Dit inderdaad. In loondienst bizar te noemen...
Tenzij eigen keus tegen hoger loon en km vergoeding of woonachtig in Den Helder en kantoor in Maastricht of zo inderdaad niet wat je zou verwachten van een goede werkgever bij iemand in loondienst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

x0z8_ schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:34:
Ik ben me ook aan het oriënteren op een lease auto. Gezien ik zo richting de 60.000KM+ per jaar ga is de afschrijving per jaar astronomisch op mijn eigen auto. Zijn er lease partijen die met zoveel kilometers een contract aanbieden? Ik kom ze namelijk niet tegen (het hoogste wat ik heb gezien is 40.000KM). Een auto van de zaak is namelijk niet mogelijk en ik wil eigenlijk ook volledig ontzorgd zijn qua onderhoud en risico's.
Jij woont in je auto ipv in een huis :?

Nofi, ik zou een andere werkgever zoeken. Je maakt onderhand meer KM's dan een taxi.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 22:25
The Eagle schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:32:
[...]

Jij woont in je auto ipv in een huis :?

Nofi, ik zou een andere werkgever zoeken. Je maakt onderhand meer KM's dan een taxi.
Aan 60k kom je makkelijk wanneer je naast het rijden voor je werkgever ook een druk sociaal leven hebt. Zeker als je nog niet gebonden bent aan een gezinsleven. Maar met een druk gezinsleven (lees intensieve hobbies van je kinderen oid) kan je ook veel km maken naast de km voor je werkgever.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
SamSid schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:53:
[...]

Aan 60k kom je makkelijk wanneer je naast het rijden voor je werkgever ook een druk sociaal leven hebt. Zeker als je nog niet gebonden bent aan een gezinsleven. Maar met een druk gezinsleven (lees intensieve hobbies van je kinderen oid) kan je ook veel km maken naast de km voor je werkgever.
Misschien handig dat die persoon die het vraagt antwoord geeft ipv aannames worden gedaan.
Verder weet ik niet waar jouw sociale leven zich afspeelt, maar die van mij iig niet in een auto.
Dit is serieus elke dag van het jaar minimaal 165km om aan dit kilometrage te komen.
Als die km's zakelijk zijn mag mijn werkgever een auto regelen, dat zou ik echt niet met een eigen auto doen voor 23cent/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-09 13:00

Boost9898

Software developer

SamSid schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:53:
[...]

60k is wel absurd veel. Dat betekent dat je iedere dag minimaal 164 km moet rijden.
Of als je alleen door de weeks rijdt, 230 km per werkdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

x0z8_ schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:56:
[...]

Ah die is er ook! Ga ik doen. Ik krijg 23 cent per kilometer, dus de maandelijkse vergoeding is flink
Zie ^^^, hij is al naar het private lease topic. 60k per jaar tegen 23ct/km komt uit op een 1150 per maand. Kan ie prima wat voor leasen lijkt me. Al zou ik zoiets lekker zakelijk laten regelen, scheelt de werkgever ook een slok op een borrel.

Maar goed, dit topic gaat over het uitzoeken van een zakelijke lease, niet over individuele arbeidsvoorwaarden.

Dus ik zeg back on topic :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
The Eagle schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:54:
[...]

Zie ^^^, hij is al naar het private lease topic. 60k per jaar tegen 23ct/km komt uit op een 1150 per maand. Kan ie prima wat voor leasen lijkt me. Al zou ik zoiets lekker zakelijk laten regelen, scheelt de werkgever ook een slok op een borrel.
60k km met een auto die 1 op 15 rijdt met een liter prijs van 2euro. Is al 667euro aan benzine per maand. Dan blijft er minder dan 500euro per maand over voor je lease contact (met een kilometrage van 60k per jaar). Kun je dus helemaal niets voor leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:00
jongetje schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:59:
[...]

60k km met een auto die 1 op 15 rijdt met een liter prijs van 2euro. Is al 667euro aan benzine per maand. Dan blijft er minder dan 500euro per maand over voor je lease contact (met een kilometrage van 60k per jaar). Kun je dus helemaal niets voor leasen.
Ik rij nu gemiddeld 1 op 20/20,5 en tank voor 1,85 de liter E5 in Duitsland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamSid
jongetje schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:25:
[...]

Misschien handig dat die persoon die het vraagt antwoord geeft ipv aannames worden gedaan.
Verder weet ik niet waar jouw sociale leven zich afspeelt, maar die van mij iig niet in een auto.
Dit is serieus elke dag van het jaar minimaal 165km om aan dit kilometrage te komen.
Als die km's zakelijk zijn mag mijn werkgever een auto regelen, dat zou ik echt niet met een eigen auto doen voor 23cent/km.
edit ivm privacy

[ Voor 40% gewijzigd door SamSid op 01-04-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim0252
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 15:03
Leasebudget: 881 euro per maand (Overschrijding van het normleasebedrag is toegestaan tot een maximum van 10% van het
normleasebudget.)

Kilometrage per jaar: 30.000 kilometer per jaar.
Contractduur: 60 maanden.
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Van wat ik kan zien in de portal is inclusief.
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Ik zie bij ons in de portal dat elektrisch vaak een voordeel biedt. Onze partner is TraXall en deze kijkt naar de volgende componenten: restwaarde, Co2, benzine/stroom & verzekering.
Specifieke wensen: Ik zou graag een wat sportievere auto willen (looks). Momenteel heb ik een Kia Proceed op het oog. Daarnaast had ik een Cupra op het oog, echter kwam deze op 1100 euro uit binnen de berekening van de partner.
Uiteindelijke keuze:

[ Voor 47% gewijzigd door Tim0252 op 02-04-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin94
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 20:08
Leasebudget: 1100 (met optioneel. max 10% eigen bijdrage dus 1210)
Kilometrage per jaar: 25.000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Overige afhankelijkheden: Liever geen electrisch
Specifieke wensen: SUV, ACC+Lane assist, 360 camera
Uiteindelijke keuze: Nog te bepalen

Ik zit te kijken naar de volgende SUV modellen:

KIA Sportage en Sorento
Hyundai Tucson en Santa Fe
Renault Austral en Espace
Audi Q3
BMW X1
Mercedes-Benz GLB

De Renault, Hyundai en KIA modellen lijken het meest compleet qua features voor hetzelfde/minder geld.

Nog een vraagje over brandstofvoorschot/indicatie, is dit realistisch?

[ Voor 4% gewijzigd door benjamin94 op 01-04-2024 06:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

benjamin94 schreef op maandag 1 april 2024 @ 05:58:

KIA Sportage en Sorento
Audi Q3
BMW X1
Mercedes-Benz GLB

De Renault, Hyundai en KIA modellen lijken het meest compleet qua features voor hetzelfde/minder geld.

Als je hier kijkt: https://www.praktijkverbruik.nl/ zit je met een verschil van 2200 euro per jaar met dat model. Brandstof voorschot zou dan realistischer zijn rond de 250 per maand. Vraag is vaak hoe de werkgever er naar kijkt, echt verbruik of voorschot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monogato
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-02 14:18

monogato

De Natte Krant

Tim0252 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:31:
Leasebudget: 881 euro per maand
Kilometrage per jaar: Onbeperkt, contract loopt 5 jaar of 120.000 KM
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief brandstofcomponent, hierdoor is elektrisch een stuk goedkoper.
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen: Sportief, ruimte en opties, kom momenteel van een GTE af. Helaas zat de Cupra ver uit het budget van Traxxal
Uiteindelijke keuze:
Je geeft hier aan dat je jaar kilometrage onbeperkt is maar je contract 5 jaar of 120.000km loopt (oftewel, 24000km per jaar). Hoe moet ik dit zien?
En je geeft aan dat de Cupra ver uit het budget ligt?

Het kan volledig aan mijn 'begrijpend lezen' skills liggen maar ik kan er geen chocola van maken. :+
Als ik even vlug via Directlease kijk naar een Cupra Born Performance, kom ik op een leaseprijs van €788 voor 60 maanden en 25000km.

P2 LRSM Pilot, Plus, 20", Thunder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
benjamin94 schreef op maandag 1 april 2024 @ 05:58:

KIA Sportage en Sorento
Audi Q3
BMW X1
Mercedes-Benz GLB

Waarom geen Skoda Kodiaq bijv?
Ik persoonlijk zou niet voor de Espace gaan. Heb er zelf ook naar gekeken, maar het is een soort SUV zonder alle SUV voordelen. Zo ruim is die namelijk niet. Ook niet echt hoog te noemen qua instap, hangt een beetje tussen SUV en MPV in. En die versnellingsbak die ze gebruiken...die maakt soms nogal rare keuzes in dat nieuwe hybride systeem.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Na 2,5jr Polestar 2 electrisch rijden beu en het geluk een nieuwe auto uit te mogen gaan zoeken bij een nieuwe baan.

Dus bij deze een balletje over een mogelijke nieuwe keuze opgooien :-)

Leasebudget: 700-750
Kilometrage per jaar: 20000
Contractduur: 5jr
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling nvt
Merkbeleid, zo ja, welke: geen
Overige afhankelijkheden: geen
Specifieke wensen: (full) hybrid, ADAS, midsize SUV
Uiteindelijke keuze:

Overigens heb ik al gereden met de Nissan Qashqai, Renault Austral. Komend weekend met Toyota C-HR en Ford Kuga, waarbij met name de C-HR me aanspreekt (niet veel ruimte, ik weet het).

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:57
Wellicht ook eens kijken naar Kona en Niro (of als past binnen budget Sportage en Tucson). Die zijn in verhouding vaak vrij rijk uitgerust.

CHR is ook echt gave auto btw.
Al is het zicht rondom ook wel dingetje, maar wie mooi wil zijn, moet pijn lijden toch ;-)

[ Voor 31% gewijzigd door wienesroa op 02-04-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
wienesroa schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:46:
Wellicht ook eens kijken naar Kona en Niro (of als past binnen budget Sportage en Tucson). Die zijn in verhouding vaak vrij rijk uitgerust.

CHR is ook echt gave auto btw.
Al is het zicht rondom ook wel dingetje, maar wie mooi wil zijn, moet pijn lijden toch ;-)
Ik had al even in de Tucson gezeten. Ben niet helemaal kapot van het design binnen en buiten, maar inderdaad een rijke uitrustig plus voelde degelijk aan.

Tja die nieuwe C-HR, ik vind hem echt geweldig en ga zaterdag as proefrijden. Ok doet de ADAS van Toyota het volgens mijn info bovengemiddeld goed (?).

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim0252
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 15:03
monogato schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:22:
[...]

Je geeft hier aan dat je jaar kilometrage onbeperkt is maar je contract 5 jaar of 120.000km loopt (oftewel, 24000km per jaar). Hoe moet ik dit zien?
En je geeft aan dat de Cupra ver uit het budget ligt?

Het kan volledig aan mijn 'begrijpend lezen' skills liggen maar ik kan er geen chocola van maken. :+
Als ik even vlug via Directlease kijk naar een Cupra Born Performance, kom ik op een leaseprijs van €788 voor 60 maanden en 25000km.
Ha! Bedankt voor je antwoord. Ik ben er nog eens wat dieper ingedoken. En zie dat het een Max van 30K per jaar is. Voor de cupra had ik gekeken naar een sportstourer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
Skyrunner schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:04:
[...]

Ik had al even in de Tucson gezeten. Ben niet helemaal kapot van het design binnen en buiten, maar inderdaad een rijke uitrustig plus voelde degelijk aan.

Tja die nieuwe C-HR, ik vind hem echt geweldig en ga zaterdag as proefrijden. Ok doet de ADAS van Toyota het volgens mijn info bovengemiddeld goed (?).
Als je de Tuscon qua rijden en degelijkheid goed vindt dan loont het om ook te kijken naar de Kia Sportage(onderhuids nagenoeg gelijk). M.i. qua interieur een stuk beter dan de Tuscon en exterieur ook beter geslaagd (ipv al die gekke vouwen op de meest willekeurige plekken). Zeker in een gtplusline uitvoering hoef je niks meer aan te vinken en zit alles erop en eraan.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-07 15:39
BrightSun schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:38:
Leasebudget: 780 (excl. 100 euro eigen bijdrage) (mogelijk neemt dit de komende dagen nog licht toe)
Kilometrage per jaar: 30.000 km
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, EV is echter wel verplicht

Specifieke wensen:
Grote actieradius en fatsoenlijk snelladen
Stoel- en stuurverwarming
Een combinatie van comfortabel maar toch ook sportief
Geschikt zijn voor toekomstige gezinsuitbreiding
De hond (+- 20kg) moet in de kofferbak kunnen

De shortlist:
De shortlist was voorheen langer, maar sinds we in de portal van de leasemaatschappij kunnen blijkt dat er andere auto's mogelijk zijn dan we voorheen dachten (zo zou een (vrij kale) BMW i4 passen, maar een Model Y LR niet...).
  • Volvo EX40 185 KW Single motor RWD Business Edition + Climate pack
  • Kia EV6 Long Range RWD Edition Advanced
  • Hyundai Ioniq 5 Connect
  • Tesla Model Y RWD
  • BMW iX1 eDrive20 met een aantal optiepakketten zoals innovation en m-sport. xDrive30 kan ook maar vrij kaal
De Hyundai is relatief duur en zouden we daardoor zonder warmtepomp moeten bestellen. De Model Y is veruit het goedkoopst maar die valt voor mijn vrouw af. De BMW iX1 eDrive20 vind ik een mooie auto en kan ik ook nog best leuk aankleden maar wordt volgens mij door vrijwel mijn gehele lijstje ingehaald als het gaat om het 'EV-gedeelte' (range/laden).

Voor mij gaat het nu denk ik vooral tussen de Kia en de Volvo. De EV6 zou wat ruimer en beter in de spullen zitten die voor mij relevant zijn. De Volvo zou ik als business edition met climate pack met de standaard lak/kleur net binnen budget krijgen volgens de configurator. Bij de EV6 zou ik eventueel nog willen wachten op de facelift (is er al zicht op wanneer die zal komen?).

Hebben jullie nog andere suggesties?
Inmiddels is de knoop doorgehakt en het is een Volvo EX40 geworden. Uiteindelijk bleek een wat luxere uitvoering ook binnen budget te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 12:58
renzo4000 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:28:
[...]

Als je de Tuscon qua rijden en degelijkheid goed vindt dan loont het om ook te kijken naar de Kia Sportage(onderhuids nagenoeg gelijk). M.i. qua interieur een stuk beter dan de Tuscon en exterieur ook beter geslaagd (ipv al die gekke vouwen op de meest willekeurige plekken). Zeker in een gtplusline uitvoering hoef je niks meer aan te vinken en zit alles erop en eraan.
Ik vind dat ook geslaagde auto's, Hyundai/Kia zijn echt goed bezig. Wat mij echter altijd verbaast is dat ze niet een speciaal achterlicht voor de Europese markt maken. Al die auto's van Hyundai en Kia hebben van die lullige knipperlichten in de bumper, terwijl de meeste andere merken een mooie integratie in het achterlicht hebben.
Ik begreep dat bij de Hyundai Ioniq 5 alleen de meest luxe versie 'normale' knipperlichten krijgt en de rest dus met die aftermarket oplossing rond moet rijden, dat zou toch niet zo'n issue hoeven zijn?

(uiteraard geen wereldschokkend probleem, maar dat zijn de meeste punten die we hier bespreken niet :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-07 20:24
Toevallig vandaag de link gekregen vanuit de leasemaatschappij voor het uitzoeken van een nieuwe leaseauto.
Uiteraard gelijk even snel gekeken maar helaas de Cupra Formentor kan ik niet uitkiezen.
Alleen de Born maar omdat ik geen elektrische automaat een benzine of PHEV en een wat hogere instap was de Formentor wel echt mijn droomauto.

Ik vind het overigens wel vreemd dat de Formentor niet in de keuzelijst staat omdat er andere auto's met een hogere cataloguswaarde er wel tussen staat.

Ben bang dat ik toch naar een alternatieve auto moet gaan zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-07 15:39
Mikee007 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:12:
Toevallig vandaag de link gekregen vanuit de leasemaatschappij voor het uitzoeken van een nieuwe leaseauto.
Uiteraard gelijk even snel gekeken maar helaas de Cupra Formentor kan ik niet uitkiezen.
Alleen de Born maar omdat ik geen elektrische automaat een benzine of PHEV en een wat hogere instap was de Formentor wel echt mijn droomauto.

Ik vind het overigens wel vreemd dat de Formentor niet in de keuzelijst staat omdat er andere auto's met een hogere cataloguswaarde er wel tussen staat.

Ben bang dat ik toch naar een alternatieve auto moet gaan zoeken..
Leasemaatschappijen betalen andere prijzen voor auto's dan dat consumenten doen. Een paar reacties boven je geef ik aan dat ik uiteindelijk voor een EX40 ben gegaan. De Model Y Long Range was bijna 10k goedkoper, maar in het maandelijkse leasebedrag duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 20:20
BrightSun schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:58:
[...]

Leasemaatschappijen betalen andere prijzen voor auto's dan dat consumenten doen. Een paar reacties boven je geef ik aan dat ik uiteindelijk voor een EX40 ben gegaan. De Model Y Long Range was bijna 10k goedkoper, maar in het maandelijkse leasebedrag duurder.
Dat heeft natuurlijk niet alleen te maken met de prijs die de leasemaatschappij betaalt, maar ook en misschien wel vooral met verwachte verkoopprijs aan het eind van de lease en onderhoudskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:43
[...]

Vroegûher, ja. En toen was er zoiets als COVID-19 en verdween dat voordeel grotendeels. Leaseprijzen zijn niet voor niets zo extreem gestegen ;)

Voorbeelden waar ik weet van heb, maar vandaag niet meer gelden:
VAG/PON: 11% bij massa afname (tenminste 1 trein oftewel zo'n 200 auto's)
Renault: 7% bij massa afname (meerdere vrachtwagens)
Peug: 7% bij massa afname (meerdere vrachtwagens)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Smobbo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:00:
[...]

Ik vind dat ook geslaagde auto's, Hyundai/Kia zijn echt goed bezig. Wat mij echter altijd verbaast is dat ze niet een speciaal achterlicht voor de Europese markt maken. Al die auto's van Hyundai en Kia hebben van die lullige knipperlichten in de bumper, terwijl de meeste andere merken een mooie integratie in het achterlicht hebben.
Ik begreep dat bij de Hyundai Ioniq 5 alleen de meest luxe versie 'normale' knipperlichten krijgt en de rest dus met die aftermarket oplossing rond moet rijden, dat zou toch niet zo'n issue hoeven zijn?

(uiteraard geen wereldschokkend probleem, maar dat zijn de meeste punten die we hier bespreken niet :+ ).
Huh? Ik snap niet zo goed wat je bedoelt? Zijn toch gewoon knipperlichten op de sportage? Of bedoel je van die "running lights"? Dat is m.i. ook een beetje pasé . Toen het jaren terug door Audi werd geïntroduceerd was het nog wel geinig maar nu zie je zelf van die afgetrapte golfjes met aliexpress running lights.

[Video: https://youtube.com/clip/Ugkx7s25QFLUfQupQAY-AicUYWA_MUIPRgdc?feature=shared]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 12-09 12:58
renzo4000 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:01:
[...]

Huh? Ik snap niet zo goed wat je bedoelt? Zijn toch gewoon knipperlichten op de sportage? Of bedoel je van die "running lights"? Dat is m.i. ook een beetje pasé . Toen het jaren terug door Audi werd geïntroduceerd was het nog wel geinig maar nu zie je zelf van die afgetrapte golfjes met aliexpress running lights.

[Video]
Huh, hebben ze misschien ook verschillende versies zoals bij de ioniq 5? Ik heb ze namelijk ook zien rijden met de knipperlichten onderin de bumper ipv dus zo netjes bij de achterlichten. (Of ik word gek, kan ook…)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nasdude
  • Laatst online: 09-09 00:45
Afbeeldingslocatie: https://content.presspage.com/uploads/1397/0cd3ee7e-a0fd-44a5-8003-0ab342f1b3e5/1920_tiguan8.jpg?10000

dit is hem geworden

Volkswagen Tiguan1.5 TSI eHybr 150kW DSG R-Line Business 150 kW
Dolphin Grey metallic
Assistance Pakket Plus
Stof 'R-Line' zwart met grijs'

Geen idee wat de levertijdnog is, iemand die hem ook in bestelling heeft en een richting heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Smobbo schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:18:
[...]

Huh, hebben ze misschien ook verschillende versies zoals bij de ioniq 5? Ik heb ze namelijk ook zien rijden met de knipperlichten onderin de bumper ipv dus zo netjes bij de achterlichten. (Of ik word gek, kan ook…)
Dat is bij het vorige model van de sportage: YouTube: 2017 To 2022 Kia Sportage SUV - Rear Turn Signal & Reverse Lights - ...

De huidige Tuscon heeft het trouwens ook onderin de bumper: https://youtube.com/clip/...tp2iC-l6xF?feature=shared

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
[...]

Ik snap wat je bedoeld maar er wordt toch ook gekeken naar een cataloguswaarde?
Ik kan bijvoorbeeld ook een BMW 2 serie of Mercedes EQA of volvo EX30.
Vandaar dat ik het vreemd vind dat een Cupra Formentor niet mogelijk is.
Onderhoud zou geen verschil moeten maken want er is wel keuze in een Cupra Born.

Maar ondanks dat snap ik ook dat leasemaatschappijen keuzes maken hierin, ik zal het wel is navragen wat de reden er van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:18
Hallo,
wellicht een logische gedachten voor iemand anders maar is worstel met het vraagstuk, is een leaseauto van de zaak nu voordelig voor mij of niet.

Ik rij nu een Toyota Auris die mij maandelijks 450 euro kost. Daarin zit, afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, verzekering en brandstof a 20000km per jaar. Van mijn bedrijf krijg ik nu 250 euro netto per maand aan reiskosten. Dit betekend mij dus dat mij de auto privé 200 euro kost.

Dan naar een lease auto. Als ik bv een Tesla model Y neem, en via leaseplan de berekening maar zou mij deze auto privé 450 netto kosten (vanuit de bijtelling berekend) maar dat is dan dus incl alles, geen losse brandstof kosten meer.

Dus:
Toyota kost mij 450 euro en krijg 250 dus kost mij 200 euro.
Tesla kost mij 450 netto.
Kost de nieuwe tesla mij dan privé 250 euro extra tov de Toyota?
(Ja als ik een auto van 35000 euro neem, ipv de tesla van 50000 euro, kost mij de auto inderdaad minder per maand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Mikee007 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:37:
[...]

Maar ondanks dat snap ik ook dat leasemaatschappijen keuzes maken hierin, ik zal het wel is navragen wat de reden er van is.
Ik denk dat je werkgever de reden is. Je kunt serieus elke auto leasen die je ook kunt kopen. Ik mag serieus elke auto leasen die ik wil als het maar geen diesel is en de eigen bijdrage redelijk blijft (mijn werkgever is flexibel).

Alleen ik geef weinig om auto's, maar ik heb ook collega's die een (forse) eigen bijdrage betalen omdat ze een luxe BMW, Audi, etc. willen rijden.

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw werkgever erin zit. Maar ik ga naar de dealer, laat een offerte maken en die gaat naar 2 leasemaatschappijen en degene met de beste prijs/ voorwaarden levert de auto als ik akkoord ga met een eventuele eigen bijdrage (die is bij mij dan ook 0).
Ik zou dan ook met je werkgever praten of er iets mogelijk is. De leasemaatschappij vind alles prima zolang je maar betaald 😉.

[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 03-04-2024 21:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D_Jeff
@sinasappel je geeft antwoord op je eigen vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
jongetje schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:17:
[...]

Ik denk dat je werkgever de reden is. Je kunt serieus elke auto leasen die je ook kunt kopen. Ik mag serieus elke auto leasen die ik wil als het maar geen diesel is en de eigen bijdrage redelijk blijft (mijn werkgever is flexibel).

Alleen ik geef weinig om auto's, maar ik heb ook collega's die een (forse) eigen bijdrage betalen omdat ze een luxe BMW, Audi, etc. willen rijden.

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw werkgever erin zit. Maar ik ga naar de dealer, laat een offerte maken en die gaat naar 2 leasemaatschappijen en degene met de beste prijs/ voorwaarden levert de auto als ik akkoord ga met een eventuele eigen bijdrage (die is bij mij dan ook 0).
Ik zou dan ook met je werkgever praten of er iets mogelijk is. De leasemaatschappij vind alles prima zolang je maar betaald 😉.
Ik snap je verhaal inderdaad en is geen vreemde gedachte.
Ik heb helaas geen vrije keuze in leasemaatschappij, wel echt voldoende keuze in auto's hoor ik kan ook bedrijven waarbij je keuze hebt uit 2 auto's en daar doe je het maar mee.
Ik vind een leuke auto wel belangrijk maar privé rijden doe ik er niet mee, als het maar geen elektrische auto is en een auto met een wat hogere instap gezien ik zelf best lang ben.
Ik snap persoonlijk niet dat je mensen hebt die zo 500-800 euro neerleggen iedere maand om een dikke auto te rijden die nog niet eens van jezelf is. Wellicht ook een soort status ofzo?

Bedankt voor de tip/uitleg in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Over smaak valt niet te twisten, maar dit is zo hokkerig en oogt zo oubollig dat ik deze direct van mijn lijstje zou schrappen. Net zoals geen budget meer over hebben en leasewit rijden :X

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Mikee007 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:35:
[...]
Ik snap persoonlijk niet dat je mensen hebt die zo 500-800 euro neerleggen iedere maand om een dikke auto te rijden die nog niet eens van jezelf is. Wellicht ook een soort status ofzo?
Het maakt toch niet uit of je hem koopt en elke maand afschrijving, verzekering, mrb, onderhoud en brandstof moet betalen of een bedrag aan bijtelling betaald?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
[...]

Als leaserijder zie ik de auto gewoon als van mijzelf, net als iemand een huurhuis als zijn huis ziet.
Je betaald voor een stukje zorgeloosheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elidibus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-09 09:06
[...]

Hangt natuurlijk heel erg van je situatie af. Ik woon bijvoorbeeld wat verder van mijn werk, wonen is hier (ietsje) goedkoper, maar ik ben dus wel enorm afhankelijk van een auto. Als ik dan toch geregeld langer in de auto zit, vind ik het fijn om comfortabel te zitten en leg ik graag een beetje bij. Aan de andere kant zal iemand die naast zijn werk woont misschien eerder genoegen nemen met iets dat binnen budget valt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nasdude
[...]

of gewoon realistisch zijn

1.500e onderhoud
1.680e wegenbelasting
540e verzekering
2.400e diesel (24.000 km/jaar op basis van 1/18 en een dieselprijs van 1,80/liter)
1.500e afschrijving

7.620 totale kosten per jaar

inkomsten: 1700 euro kilometer vergoeding

netto kost mijn huidige auto 5.920 euro per jaar,

en heel eerlijk, er zijn jaren geweest dat ik vet pech had met het onderhoud en het mij meer heeft gekost

Die (in mijn ogen dikke auto) Tiguan die ik ga rijden kost netto 515 euro in de maand, dus 6.180 er jaar, netto 260 euro meer op jaar basis, en dan hoef ik nergens meer rekening mee te houden, geen onverwachte kosten, geen zorgen als de bezine weer duurder gaat worden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Dennisdn schreef op donderdag 4 april 2024 @ 07:29:
[...]
Als leaserijder zie ik de auto gewoon als van mijzelf, net als iemand een huurhuis als zijn huis ziet.
Je betaald voor een stukje zorgeloosheid.
Daarin heb ik toch een verschillend uitgangspunt.
Ten eerste is bedrijfslease (dat het voor privé lease anders zal zijn begrijp ik wel maar daar heb ik geen ervaring mee) in gebruik veel goedkoper dan 'm privé aankopen (dan betaal ik alleen de VAA/bijtelling en dat komt dan neer op een maandelijks bedrag - afhankelijk van de catalogusprijs van de auto - tussen de 140 en 200 €/maand (all in met onbeperkte km's). Daar rij ik heus geen privé auto voor en al helemaal niet all in.
En specifiek voor BEV, waarvan de ontwikkeling nog in volle gang is - is het voordeel dat de auto niet gaat verouderen want het is de mijne niet dus elke vier jaar inruilen voor de laatst beschikbare techniek.

Privé zou ik nooit een BEV kopen en ook geen nieuwe ICE (want het ogenblik dat je er bij de dealer mee naar buiten rijdt keldert de waarde ervan al). Een nieu privé aankopen is zowat de slechtste investering die je kan doen.
Uiteraard zijn er eigenaren/leaserijders die andere goede redenen hebben.
Daarom dat iedereen beslist op basis van andere redenen wat andere resultaten geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Elidibus schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:09:
Aan de andere kant zal iemand die naast zijn werk woont misschien eerder genoegen nemen met iets dat binnen budget valt.
Mee eens maar ook dat laatste hangt van de specifieke situatie af.
Wij hadden vanaf 2019, wanneer we het ICE tijdperk achter ons lieten, eerst een Kona EV voor een jaar in de lease, vervolgens een e-Niro voor vier jaar (en met een jaar verlengd tot aflevering opvolger) en nu een EV6 in bestelling.
Zelf werk ik niet buitenhuis en de partner moet maar één dag op de week naar kantoor en dat is dan 50 km H/T. En als het even kan doet ze dat met de fiets/e-bike.
De EV6 valt nog net binnen het leasebudget (catalogusprijs 67K doch met korting 52K waardoor hij nog net binnen het leasebudget van 1025/maand viel (waarvan we er zelf 180 € van moeten betalen).
Een goedkopere lease zou nooit onder de eigen bijdrage van 140 € kunnen vallen (want dat is in Vlaanderen voor bedrijfslease ongeveer de min. eigen bijdrage).
Die 40€ extra hebben we er dus voor over omdat het daar, voor ons, niet op zal steken maar zeker niet omdat het nodig is voor de afstand WW-verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:17:
[...]

dan betaal ik alleen de VAA/bijtelling en dat komt dan neer op een maandelijks bedrag - afhankelijk van de catalogusprijs van de auto - tussen de 140 en 200 €/maand (all in met onbeperkte km's). Daar rij ik heus geen privé auto voor en al helemaal niet all in.
Maar dan moet je een stevig gesubsidieerde elektrische auto rijden, en dat is door de subsidie lastig op prijs vergelijken.

Ik betaal ruim 600 euro bijtelling op een benzineauto van 50k. Bij 600 per maand kun je wel gaan rekenen wat gunstiger is en zal het elkaar niet veel ontlopen, lease of eigendom. Toch rij ik liever (full operational) lease en betaal ik graag wat meer om zorgeloos te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 04-04-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Correct.
Ik woon in Vlaanderen en daar wordt de bedrijfslease flink gesubsideerd door de overheid.
Daardoor is een ICE lease er doorgaans al duurder dan een gelijkaardige EV lease.
En vanaf 2026 zijn die subsidies er alleen nog voor elektrische bedrijfauto's. Bedrijven spelen daar uiteraard proactief op in waardoor ze alleen nog full electric als optie open laten.
En daardoor zakt de restwaarde van een ice weer waardoor de maandlease voor een ice stijgt.

Ik begrijp je punt van zorgeloos rijden.
Dat is hier ook een overweging: bij een bedrijfslease zitten alle kosten (omnium verzekering, pechbijstand, afschrijving/restwaarde, energiekosten, ....) niet bij de gebruiker maar bij de leaseMij en werkgever (die laatste niet echt want die haalt dat terug op door fiscale voordelen dus eigenlijk bij de overheid en belastingbetalers).
Komt daarbij dat in Vlaanderen de VAA (voordelen van alle aard dus een zekere vorm van bijtelling) berekend wordt op de cataloguswaarde van het voertuig met een jaarlijkse 6% degressiviteit x 6/7 x CO2 waarde. En bij een BEV is die laatste nul. _/-\o_
De eigen bijdrage daalt dan ook nog eens ieder jaar. In de praktijk tot een forfaitair minimum van 70% maar met een lease op doorgaans 4 jaar kom je sowieso uiteindelijk maar tot een bijdrage van 82% van de eerste jaarlijkse bijdrage en bij een lease van 5 jaar op 76%).

Niets zo zorgeloos dus dan rijden met een elektrische bedrijfslease in Vlaanderen. :)
Wanneer ik niet over een bedrijfslease zou kunnen beschikken reed ik gewoon niet met een auto in eigendom noch lease maar eerder de combinatie van e-bike en elektrische deelauto.
Zit je, bij ons autogebruik, nog onder de kosten van een bedrijfslease (en al zeker onder de kosten van privéaankoop en privé lease) en zijn alle "zorgen" voor een ander.

[ Voor 61% gewijzigd door IvoB2 op 04-04-2024 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@sinasappel Een nieuwe Tesla via lease kost je zo lang alle kosten gedekt worden door die 450 euro per maand inderdaad meer dan een, afgaande op het geringe bedrag dat je overhoudt voor afschrijving, oudere Auris privé. Aan jou of een nieuwe EV rijden dat verschil waard is.

@Mikee007 De Formentor die je op het oog had doet volgens mij qua bijtelling ook niet heel erg weinig? Een Ibiza is ook goedkoper. :+ Voor iemand die dagelijks 20 km van en naar kantoor rijdt en verder alleen privé is het misschien niet heel belangrijk, zo lang de auto ruim genoeg is in het dagelijks verbruik. Maar dat iemand die bijvoorbeeld 30-40.000 per jaar voor werk rijdt kiest voor wat meer luxe, comfort, fijnere auto om mee te rijden kan ik best begrijpen. En inderdaad, er zijn ook wat mensen die een dikkere leasemobiel kiezen om te pronken bij de buren, wat zo ongeveer de slechtste reden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
True schreef op woensdag 3 april 2024 @ 23:14:
[...]

Over smaak valt niet te twisten, maar dit is zo hokkerig en oogt zo oubollig dat ik deze direct van mijn lijstje zou schrappen. Net zoals geen budget meer over hebben en leasewit rijden :X
Welke? De eerste link gaat over de oude sportage en de 2e link over de huidige Tuscon. De Tuscon heeft ook niet mijn voorkeur qua styling (al die gekke vouwen op de gekste plekken imho) maar de Sportage vind ik toch best een geslaagde wagen zowel van buiten als van binnen(daarom rij ik hem zelf nu :+ ).

Hyundai/Kia durven iig wel wat anders met hun modellen dan de grijze massa (kijk maar eens naar de EV6, EV9 ,Ionic 5, Ionic 6, etc). En klaarblijkelijk doen ze het best goed aangezien ze de lijsten van verkoopaantallen vaak aanvoeren. Kijk je nu bijv naar een splinternieuwe VW Tiguan ... die is toch kraak nog smaak? Niet om te gluren! Dan vond ik het vorige model beter te pruimen.

Als ik het goed heb rij jij een Toyota Corolla toch? Dat is voor mij ook niet bepaald een "head-turner" zullen we maar zeggen :o

Maar goed, zoveel mensen, zoveel wensen (gelukkig!).

[ Voor 5% gewijzigd door renzo4000 op 04-04-2024 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

renzo4000 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:22:
[...]

Welke? De eerste link gaat over de oude sportage en de 2e link over de huidige Tuscon. De Tuscon heeft ook niet mijn voorkeur qua styling (al die gekke vouwen op de gekste plekken imho) maar de Sportage vind ik toch best een geslaagde wagen zowel van buiten als van binnen(daarom rij ik hem zelf nu :+ ).

Hyundai/Kia durven iig wel wat anders met hun modellen dan de grijze massa (kijk maar eens naar de EV6, EV9 ,Ionic 5, Ionic 6, etc). En klaarblijkelijk doen ze het best goed aangezien ze de lijsten van verkoopaantallen vaak aanvoeren. Kijk je nu bijv naar een splinternieuwe VW Tiguan ... die is toch kraak nog smaak? Niet om te gluren! Dan vond ik het vorige model beter te pruimen.

Als ik het goed heb rij jij een Toyota Corolla toch? Dat is voor mij ook niet bepaald een "head-turner" zullen we maar zeggen :o

Maar goed, zoveel mensen, zoveel wensen (gelukkig!).
Ik doelde meer op die Tuscon ja. Een VW Tiguan heeft voor mij dan weer een bepaalde elegantie, dat mist bij een Tuscon en imho ook bij de huidige Sportage. De Sportage heeft daarentegen wel iets stoers door de lijnen en de strakke verlichting.

Ik rij overigens een Skoda Octavia Combi, maar een Toyota Corolla TS vind ik persoonlijk helemaal niet verkeerd. Hij is in vergelijking met sommige automodellen tegenwoordig wellicht iets gedateerd, maar m.i. niet vervelend gedateerd. Ik zou 'm zo gaan rijden, daar heb ik geen probleem mee. :9

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Het gaat hier over auto keuze toch?!

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Dean Martin schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:12:
Het gaat hier over auto keuze toch?!
Correct ende juist. Vandaar dat die discussie ook nu op de goede plek staat. En weer door!

Ter herinnering: babbelen over leaseregelingen heeft een eigen topic: dit topic is bedoeld voor de keuze van welke auto. Hou daarbij discussies omtrent bijtellingen en regelingen dus erbuiten.

[ Voor 28% gewijzigd door Notna op 05-04-2024 09:43 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matery
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 16:49
matery schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:36:
Ik ben ook bezig met zoeken naar een leaseauto.

Leasebudget: 850 fossiel/hybride, 900 elektrisch
Kilometrage per jaar: 30000
Specifieke wensen: trekhaak ivm fietsendrager en af en toe een aanhanger, veel ruimte. Wil graag elektrisch. Zoveel mogelijk range.

Ik kijk nu vooral naar Kia EV6, Model Y en de Volvo EX30. Wil ze uiteindelijk ook proefrijden. Bij bijvoorbeeld leaseplan merk ik dat het budget net aan toereikend is. Aan wat voor verschillen moet ik denken als ik uiteindelijk offertes ga opvragen? Ik wil pas met offertes aan de slag als ik ze uitgeprobeerd heb. Kan de verhoging van wegenbelasting (als die er komt) ook nog effect hebben op een contract dat je bijvoorbeeld nu afsluit?
Na een proefrit in de EV6 en Model Y heb ik de Kia EV6 Edition Advanced 77.4kwh in steelgray gekozen. Het ontwerp spreekt mij meer aan het rijden voelde goed en ik merk dat ik de knopjes e.d. gewoon nog wel erg fijn vond. De model Y voelde wel en stuk ruimer maar het grootste gedeelte van het gebruik zal ik er toch in mijn eentje in zitten dus dan zijn ze allebei ruim genoeg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 16:07

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Kleine crosspost, want blij, maar vandaag is dan eindelijk mijn nieuwe Honda Civic Sport, kleur Premium Crystal Blue afgeleverd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsL4Y7s1lCpZfye1e9ALADuo6zA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UbNl9i5DGl8pg2PfHkcMUHMO.jpg?f=user_large

Het aflevermoment is een paar keer vooruitgeschoven. Ik heb hem november 2022 besteld en zou hem eerst begin oktober 2023 krijgen (wat goed uit zou komen want mijn Corolla moest er eind augustus 2023 eigenlijk uit), maar vanwege leveringsproblemen werd het steeds uitgesteld. Tot nu :9~ O+

De Corolla heb ik ingeleverd bij een schadebedrijf waar ze de eindinspectie hebben gedaan. er zaten een paar minieme putjes op de motorkap (steenslag) en de auto glom niet alsof hij nieuw was dus werd hij als "niet schoon" geclassificeerd. We horen wel wat de leasemaatschappij er over denkt....

De auto rijdt in ieder geval erg fijn, en het eerste ritje en de eerste sessie knopjes/instellingen leren kennen zitten er op. Over een paar weken wordt de trekhaak nog gemonteerd, maar dan kan ik intussen iig vast rijden B-). Hoewel het ook een hybride is, rijdt het toch beduidend anders dan de Corolla. Hij heeft de helft meer vermogen en rijdt meer elektrisch omdat het type aandrijving anders is dan bij Toyota..

* gwystyl is blij

[ Voor 7% gewijzigd door gwystyl op 05-04-2024 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
@gwystyl Fijn dat je wagen er eindelijk is!
(Dit is wel de reden waarom het voor mij tegenstaat om een nieuwe auto te bestellen met bij bijna elke auto producent met wachttijden van een jaar of langer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monogato
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-02 14:18

monogato

De Natte Krant

jongetje schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:33:
@gwystyl Fijn dat je wagen er eindelijk is!
(Dit is wel de reden waarom het voor mij tegenstaat om een nieuwe auto te bestellen met bij bijna elke auto producent met wachttijden van een jaar of langer).
Grote reden waarom ik zelf voor een Polestar 2 heb gekozen met een specifieke configuratie, die is snel leverbaar.
Zoals het er nu uitziet wordt hij einde deze maand geleverd. Ik heb hem half vorige maand mogen bestellen. :)

P2 LRSM Pilot, Plus, 20", Thunder

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• garycooper33
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-08 14:46
garycooper33 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:30:
Leasebudget:980
Kilometrage per jaar: 25000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Inclusief brandstofvoorschot
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: Ben bereid max €200 eigen bijdrage te betalen. Leasemij Alphabet. Geen ruimte thuis voor laden aan huis dus geen EV, hybrid sta ik op zich voor open want kan laden bij kantoor maar wil er niet te veel afhankelijk van zijn.
Specifieke wensen: ACC incl file, dakraam, 150+ pk, automaat.
Uiteindelijke keuze: nvt

Geen kinderen dus grote auto met veel ruimte nog niet zo belangrijk. Daarom nu vooral naar (compacte) sedans aan het kijken. Op de shortlist tot dusver staan:

Audi A3 Advanced
Qua looks voor mij de mooiste auto in dit segment. Fijne proefrit mee gehad, vond ‘m heerlijk rijden en heeft degelijke tech/infotainment. Helaas in de basis wel heel kaal en behoorlijk prijzige opties waardoor cataloguswaarde op bijna 50k uitkomt na toepassen gewenste opties.

Mazda3 exclusive line
Mooie sportieve auto die ik van alle gewenste opties en meer (vb. elektrische stoelbediening) kan laten voorzien, waarna deze nog steeds 5k goedkoper is dan de hierboven genoemde Audi met beperktere opties. Heb tot dusver 6 dealers in Noord Brabant gebeld, maar nergens is deze uitvoering beschikbaar voor een proefrit.

De Audi heeft dus licht mijn voorkeur, maar ik ben me er ontzettend van bewust dat er auto’s zijn die meer bang for the buck geven.

Weten jullie nog van andere opties die aan mijn wensen zouden voldoen? En zijn er mensen die beide auto’s hebben gereden en ervaringen willen delen tussen de verschillen?

Ben benieuwd naar jullie meningen, bedankt.
Korte update, mijn zoektocht is voor nu ten einde :).
Na eerder te hebben aangegeven dat EV geen optie was en proefritten te hebben gedaan in de A3, Q3 en vervolgens de Model Y en Polestar 2 is de keuze toch op de Polestar SMLR gevallen. Het rijcomfort, het uiterlijk, de range (655 WLTP) en de levertijd (4-6 weken) in combinatie met de (veel) voordeligere leaseprijs tov de Audi met vergelijkbare opties heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Bij de Tesla was ik er na 10 minuten al wel achter dat het niks voor mij was, vond ‘m nogal saai, oncomfortabel en niet mooi (maar smaken verschillen natuurlijk :P).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-22U0w4_TqO7KbsJC56_PP8ai0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNtR2GuaB2QvZ9wBvIbvxlv8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
garycooper33 schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:25:
[...]

Korte update, mijn zoektocht is voor nu ten einde :).
Na eerder te hebben aangegeven dat EV geen optie was en proefritten te hebben gedaan in de A3, Q3 en vervolgens de Model Y en Polestar 2 is de keuze toch op de Polestar SMLR gevallen. Het rijcomfort, het uiterlijk, de range (655 WLTP) en de levertijd (4-6 weken) in combinatie met de (veel) voordeligere leaseprijs tov de Audi met vergelijkbare opties heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Bij de Tesla was ik er na 10 minuten al wel achter dat het niks voor mij was, vond ‘m nogal saai, oncomfortabel en niet mooi (maar smaken verschillen natuurlijk :P).

[Afbeelding]
Ik zit ook in dubio, ik ben namelijk ook geen voorstander voor EV mede omdat ik bij mij thuis ook niet kan opladen en dit wel echt een must vind als je een EV voertuig hebt dat je hem vrijwel voor de deur kan opladen.
Heb nu wel de vraag bij de gemeente gelegd of er toevallig plannen zijn om een EV laadpunt te maken hier in de straat, indien dat het geval is zou ik toch een EV overwegen.
Maar dan geen Polestar, ik vind het persoonlijk geen mooie auto maar wat je zegt ieder zijn smaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sphinx_thing
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-09 19:26
Sphinx_thing schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:56:
Leasebudget:
Alle bedragen exclusief btw: €1150

Kilometrage per jaar: 35000
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Overige afhankelijkheden: Geen
Specifieke wensen: Voorkeur Suv, redelijke kofferbak ivm 2 (grote) honden. Electrisch leuk maar geen must.
- Stoelverwarming
- Adaptive cc
- Velgen 19 of groter
- keyless entry
- kofferbak electrisch
- Goed geluid.....

Uiteindelijke keuze: BMW Ix1 Msport
Keuze is gemaakt.

BMW IX1
MSport
MSport Pro
19 Inc
Saphirschwarz metallic
Travel Pack
Premium Pack
Veganza bekleding
Verwarmbare voorstoelen
Trekhaak electrisch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1ZEmUdF80u3YZTD0JVfweo1iG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJwRY50lRwv7FNQfKI8esfSy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Laatst online: 15:52
Sphinx_thing schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:18:
[...]

Keuze is gemaakt.

BMW IX1
MSport
MSport Pro
19 Inc
Saphirschwarz metallic
Travel Pack
Premium Pack
Veganza bekleding
Verwarmbare voorstoelen
Trekhaak electrisch

[Afbeelding]
Mooie wagen! Goede optie!

Wat is nu de catalogusprijs en netto bijtelling hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sphinx_thing
Ambianz schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:26:
[...]

Mooie wagen! Goede optie!

Wat is nu de catalogusprijs en netto bijtelling hiervan?
€60.250 en xxx € 515 incl netto

[ Voor 5% gewijzigd door Sphinx_thing op 09-04-2024 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Wat is dan je salaris? Met een salaris van 23.000 per jaar met die cataloguswaarde kom je uit op een bijtelling van 400euro netto per maand: https://www.berekenhet.nl...ling-auto-van-de-zaak.htm
Ik begrijp wel dat de leasemaatschappij het voordeliger doet voorkomen dan het is. Ik neem eerder aan dat je rond de 70k per jaar verdient, en dan kom ik uit op 592euro per maand netto. Ik vraag me af of je je beseft dat je 200euro netto meer per maand kwijt bent dan je hebt gedacht...

@Ambianz De bijtelling is afhankelijk van je inkomen, wat iemand anders betaald is (tenzij je precies hetzelfde salaris hebt) niet te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:32
Dat is knap. ;)
Mijn 1-serie is € 50.226,- (fiscaal) en betaal € 505,- netto bijtelling.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
jongetje schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 07:09:
[...]

Wat is dan je salaris? Met een salaris van 23.000 per jaar met die cataloguswaarde kom je uit op een bijtelling van 400euro netto per maand: https://www.berekenhet.nl...ling-auto-van-de-zaak.htm
Ik begrijp wel dat de leasemaatschappij het voordeliger doet voorkomen dan het is. Ik neem eerder aan dat je rond de 70k per jaar verdient, en dan kom ik uit op 592euro per maand netto. Ik vraag me af of je je beseft dat je 200euro netto meer per maand kwijt bent dan je hebt gedacht...

@Ambianz De bijtelling is afhankelijk van je inkomen, wat iemand anders betaald is (tenzij je precies hetzelfde salaris hebt) niet te weten.
Zal post aanpassen, foutje

Netto is dat incl eigenbijdrage €515

De €592 kom ik zeker niet op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
Rivanov schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 07:15:
[...]

Dat is knap. ;)
Mijn 1-serie is € 50.226,- (fiscaal) en betaal € 505,- netto bijtelling.
Iets met EV vs niet EV en bijtelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:32
Sphinx_thing schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 07:52:
[...]

Iets met EV vs niet EV en bijtelling?
Woeps. Excuses. Over de "i" gelezen in IX1. ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Mooie wagen inderdaad, maar mijn hemel 60k voor een iX1 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sphinx_thing
Ja zit je snel op. De IX1 30 versie is kaal al 57k

De 20 versie met een kleurtje en alleen de msport is al 53k.

Dus met 60k is de auto leuk aangekleed maar goed het is BMW. Skoda is goedkoper maar dat zijn keuzes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Sphinx_thing schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:10:
Ja zit je snel op. De IX1 30 versie is kaal al 57k

De 20 versie met een kleurtje en alleen de msport is al 53k.

Dus met 60k is de auto leuk aangekleed maar goed het is BMW. Skoda is goedkoper maar dat zijn keuzes :-)
Idd, mijn net bestelde ix1 tikt ook de 62k fiscale waarde aan. Auto’s zijn enorm duur geworden tov 4/5 jaar terug, viel me met bestellen vies tegen.

Maar mooie uitvoering, heb nagenoeg dezelfde maar dan in cape york green. Van mij hadden alleen die streepjes op de gordels niet gehoeven maar als je extra shadowline wil zit je volgens mij vast aan m sport pro. Wel mooie rode remklauwen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:47:
Mooie wagen inderdaad, maar mijn hemel 60k voor een iX1 😅
1) BMW en Merc weten heel goed om extra aan een auto te verdienen (opties); Kia is momenteel niet voor niets koploper nieuwe ICE/brandstof leasewagen
2) Auto's zijn de afgelopen 1,5 jaar goed duurder geworden en de gestegen rente helpt ook niet met een leuker leasetarief
3) Het "melk de auto uit" beleid helpt ook niet echt om auto's goedkoper te laten worden :P

En het is niet alleen BMW die het geintje heeft uitgehaald, Tesla doet daar net zo hard aan mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

D_Jeff schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:21:
[...]

1) BMW en Merc weten heel goed om extra aan een auto te verdienen (opties); Kia is momenteel niet voor niets koploper nieuwe ICE/brandstof leasewagen
2) Auto's zijn de afgelopen 1,5 jaar goed duurder geworden en de gestegen rente helpt ook niet met een leuker leasetarief
3) Het "melk de auto uit" beleid helpt ook niet echt om auto's goedkoper te laten worden :P

En het is niet alleen BMW die het geintje heeft uitgehaald, Tesla doet daar net zo hard aan mee
Voor net geen 57k heb je een model Y performance. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:53
koentjuh schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:53:
[...]

Idd, mijn net bestelde ix1 tikt ook de 62k fiscale waarde aan. Auto’s zijn enorm duur geworden tov 4/5 jaar terug, viel me met bestellen vies tegen.

Maar mooie uitvoering, heb nagenoeg dezelfde maar dan in cape york green. Van mij hadden alleen die streepjes op de gordels niet gehoeven maar als je extra shadowline wil zit je volgens mij vast aan m sport pro. Wel mooie rode remklauwen 😀
Mijn geleverde (zie iX1 topic) iX1 tikt bijna de 64K aan. Het is maar net hoeveel je eraan wilt uitgeven. Voor ons is het de primaire gezinswagen voor de komende 5 jaar dus moet het wel aan diverse wensen en eisen voldoen. Met frozen grey heb ik wederom een matte kleur (voorheen CLA in mat) die mij erg goed is bevallen en schoenen maken de man dus 20”. Dan gaat het al erg hard in het budget

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 17:50
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:32:
[...]

Alleen jammer dat ze bij Tesla zo rommelen met hun prijzen waardoor leasemaatschappijen de hoofdprijs vragen voor een Tesla

Als ik een leuke iX1 samenstel kom ik bij directlease uit op €1131 per maand (45k/4j) wanneer ik een Tesla Y performance pak in zilver zit je idd 10k lager obv cataloguswaarde maar is mijn leaseprijs wel €200 pm hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
[...]

Die over 3 a 4 jaar dan vrolijk 48k kost en jezelf zit af te vragen waarom je ~10k teveel betaald hebt :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
D_Jeff schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:10:
[...]

Die over 3 a 4 jaar dan vrolijk 48k kost en jezelf zit af te vragen waarom je ~10k teveel betaald hebt :p
Dat is natuurlijk met meer dingen. je hebt niet te veel betaald want je vind het het nu toch waard? Volgens mij moet je de auto kiezen met de kennis van nu (en niet die van over 4 jaar, dan mag je waarschijnlijk toch weer een andere uitzoeken).
De eerste LCD tv's kosten ook duizenden euro's en koop je nu voor een paar honderd. Had je het toen niet moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
D_Jeff schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:10:
[...]

Rare hersenkronkel want "over vier jaar" is nu niet.
Pas je dat op andere zaken toe had je nooit een TV, pc, smartphone, tablet,........ gekocht want die worden met de tijd ook alleen maar performanter aan een goedkopere prijs.
Er is altijd een deel EA dat de boel in gang trekt zodat het daarna toegankelijk wordt voor de massa.

Wanneer BEV in dezelfde hoeveelheden zouden geproduceerd worden als auto's met een verbrandingsmotor en ice nog maar in hoeveelheden als nu BEV wodt ICE alleen nog maar betaalbaar voor een paar collectioneurs van museumstukken en BEV relatief belachelijk goedkoop.
Je moet met nieuwe technologie/producten alleen dat tipping point over en daar heb je EA voor nodig en af en toe subsidies. En subsidies/kortingen blijven geven na dat tipping point is al even zinloos dan er in de beginfase geen te geven.

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 10-04-2024 10:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
D_Jeff schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:21:
[...]

1) BMW en Merc weten heel goed om extra aan een auto te verdienen (opties); Kia is momenteel niet voor niets koploper nieuwe ICE/brandstof leasewagen.
De premium merken hebben als groot voordeel dat ze vooral emotionele behoeften kunnen inwilligen zoals status, erkenning en erbij horen. Dat geeft soms gedrag dat rationeel moeilijk te verklaren is (zoals 10k meer betalen voor een vergelijkbare auto puur voor het merk). Natuurlijk is de afwerking over het algemeen best iets beter dan een Kia of Skoda maar de grote meerprijs zit ook in het merk. Vaak wordt het ook slim aangepakt met redelijke vanaf prijzen waardoor ze toch binnen bereik lijken, om vervolgens met knetter dure opties alsnog flink te verdienen. Ik ben me hier ondertussen bewust van maar vind het ook nog steeds lastig om niet meer aan mee te willen doen. Gelukkig kan ik nog 6 maanden verlengen en de keuze even uitstellen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Topicstarter
Aghanim schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:15:
[...]

De premium merken hebben als groot voordeel dat ze vooral emotionele behoeften kunnen inwilligen zoals status, erkenning en erbij horen. Dat geeft soms gedrag dat rationeel moeilijk te verklaren is (zoals 10k meer betalen voor een vergelijkbare auto puur voor het merk). Natuurlijk is de afwerking over het algemeen best iets beter dan een Kia of Skoda maar de grote meerprijs zit ook in het merk. Vaak wordt het ook slim aangepakt met redelijke vanaf prijzen waardoor ze toch binnen bereik lijken, om vervolgens met knetter dure opties alsnog flink te verdienen. Ik ben me hier ondertussen bewust van maar vind het ook nog steeds lastig om niet meer aan mee te willen doen. Gelukkig kan ik nog 6 maanden verlengen en de keuze even uitstellen ;)
Ik deel je mening, ik was aan het zoeken (weliswaar beetje off-topic hier) naar een nieuwe auto, of dat nou (prive)lease of aanschaf was. Ik heb jaren terug een Octavia gereden en dat heeft mijn ogen geopend. Daarna een BMW 2-Serie Cabrio en ver daarvoor een E46 BMW jaren lang. Redelijk BMW fan dus. Afgelopen maand een Lynk en Co 01 gekocht. Totaal andere klasse, maar 15k goedkoper, 100k kilometer minder, 3 jaar jonger, dan de 5-serie die ik op het oog had. Toen wist ik het wel... En nog meer opties ook! Kwaliteit en afwerking zijn niet te vergelijken tussen de 2. De Lynk is "prima" waar de BMW met lederpakket "fantastisch" is. Maar uiteindelijk is het een gebruiksvoorwerp, hoe ouder ik wordt. Nu een kind achterin dat modder aan de schoenen heeft, tegen de stoel een keer aantrapt, wat laat vallen, etc. Steeds meer denk ik; ach...
SamSid schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:33:
[...]

Het geen eten in de auto-beleid is veranderd naar een eten-in-de-auto-beleid-om-tijd-uit-te-sparen.
Exact :') haha

[ Voor 6% gewijzigd door Kecin op 10-04-2024 14:40 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SamSid
Kecin schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:23:
[...]

Ik deel je mening, ik was aan het zoeken (weliswaar beetje off-topic hier) naar een nieuwe auto, of dat nou (prive)lease of aanschaf was. Ik heb jaren terug een Octavia gereden en dat heeft mijn ogen geopend. Daarna een BMW 2-Serie Cabrio en ver daarvoor een E46 BMW jaren lang. Redelijk BMW fan dus. Afgelopen maand een Lynk en Co 01 gekocht. Totaal andere klasse, maar 15k goedkoper, 100k kilometer minder, 3 jaar jonger, dan de 5-serie die ik op het oog had. Toen wist ik het wel... En nog meer opties ook! Kwaliteit en afwerking zijn niet te vergelijken tussen de 2. De Lynk is "prima" waar de BMW met lederpakket "fantastisch" is. Maar uiteindelijk is het een gebruiksvoorwerp, hoe ouder ik wordt. Nu een kind achterin dat modder aan de schoenen heeft, tegen de stoel een keer aantrapt, wat laat vallen, etc. Steeds meer denk ik; ach...
Het geen eten in de auto-beleid is veranderd naar een eten-in-de-auto-beleid-om-tijd-uit-te-sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
[...]

Fijn voor je bijtelling, maar in de lease is de Model Y duurder, dus je moet wel een ruimer leasebudget hebben wil de Y performance passen.
Aghanim schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:15:
[...]

Ja, dat doen de premium merken zeker slim, de versie die je wil hebben is toch altijd fors duurder dan de vanafprijs. In de showroom en als demo al aardig volgehangen versies, maar standaard in verhouding enorm kaal. Geen probleem om je BMW, Mercedes of Audi even 20-25.000 euro duurder te maken met opties. En Porsche verdubbelt dat met gemak als je een beetje enthousiast je opties aanvinkt. In de lease heb je vaak wel het voordeel van de hogere restwaarde inschatting bij premium merken, waardoor er ook best nog wat mogelijk is binnen je leasebudget. Alleen niet zo prettig qua bijtelling. Dat hoeft niet erg te zijn, maar dan moet de premium auto naar mijn mening wel meerwaarde bieden die groter is dan het merkje op het stuur.

Als je amper opties neemt, ben je in de meeste gevallen beter af met een vergelijkbaar niet premium model. Laat de buren maar denken dat 't niet zo goed gaat omdat je een kale Audi inlevert en een fully loaded Skoda ervoor terug krijgt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Laatst online: 17:30
Ik mag binnenkort een nieuwe leaseauto uitkiezen dat moet een elektrische auto worden. Spannend, want dat is de eerste keer voor mij.

Ik zoek een een redelijk compacte auto (geen SUV). Range van 350/400 km zou fijn zijn. Leuk om te rijden, tikkeltje sportief. Cataloguswaarde max. € 45.000 a € 50.000. Mijn leasebudget laat meer toe, maar ik wil mijn bijtelling enigszins laag houden in verband met de aankoop van een nieuwbouwwoning. Prioriteiten liggen nu elders. Dus ik wil gewoon een goede auto, zoveel mogelijk bang for buck en het hoeft niet super luxe te zijn.

Zelf tot het onderstaande lijstje gekomen. Mis ik nog een bepaald model of auto waarvan jullie zeggen, probeer deze zeker even uit? Of iets in dit lijstje, beter niet doen?

1. Smart #3 Brabus
2. MG 64kWh X-Power
3. Cupra Born 77kWh 170kW
4. Kia e-Niro
5. Ford Mustang Mach-E Standard Range
6. Tesla Model 3
7. Toyota bZ4X
8. Volvo EX30 315kW

Ben al bezig wat proefritjes in te plannen.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 18:08
Cheezborger schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:48:
Ik mag binnenkort een nieuwe leaseauto uitkiezen dat moet een elektrische auto worden. Spannend, want dat is de eerste keer voor mij.

Ik zoek een een redelijk compacte auto (geen SUV). Range van 350/400 km zou fijn zijn. Leuk om te rijden, tikkeltje sportief. Cataloguswaarde max. € 45.000 a € 50.000. Mijn leasebudget laat meer toe, maar ik wil mijn bijtelling enigszins laag houden in verband met de aankoop van een nieuwbouwwoning. Prioriteiten liggen nu elders. Dus ik wil gewoon een goede auto, zoveel mogelijk bang for buck en het hoeft niet super luxe te zijn.

Zelf tot het onderstaande lijstje gekomen. Mis ik nog een bepaald model of auto waarvan jullie zeggen, probeer deze zeker even uit? Of iets in dit lijstje, beter niet doen?

1. Smart #3 Brabus
2. MG 64kWh X-Power
4. Kia e-Niro
6. Tesla Model 3
7. Toyota bZ4X
8. Volvo EX30 315kW

Thanks!
Zelf ben ik voor de Kia EV6 gegaan. Die kun je ook op je lijst zetten. Net als het zustermodel de Hyundai Ioniq 5.
Hyundai/Kia maken goede EV's. De Kia EV6 is mijn tweede EV van Koreaanse makelij. Voorheen 5 jaar naar volle tevredenheid een Hyundai Ioniq 28 kWh gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Cheezborger gebruik de template uit de startpost even, dan kunnen we tenminste een fatsoenlijk advies geven. Die catalogus waarde zegt iets over je bijtelling, maar niet wat ie je onder de streep kost noch welke budget beperkingen er evt zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@Cheezborger De helft van de modellen uit je lijstje passen niet direct bij je tekst, want niet direct sportief, compact of toch wel wat SUV kenmerken, maar in dezelfde hoek als je lijstje Kia EV6, Hyundai Ioniq 5/6, BYD Seal, of afgaande op de e-Niro, de nieuwe Kona en afgaande op de BZ4X in je lijstje Renault Megane eTech 60, Scenic eTech 87?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nordic_blue
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 11:28

nordic_blue

P2 PP Void

Leasebudget: ca. € 1200 excl btw
Kilometrage per jaar: 35.000
Contractduur: 3 jaar
Overige afhankelijkheden: nee
Specifieke wensen: Plug- in
Uiteindelijke keuze: Waarschijnlijk Volvo V60 T6 recharge

Na enkele jaren een Polestar2 gereden te hebben neig ik toch weer naar een plug-in hybride. Nieuwe VW Tiguan is nette auto, maar vind de neus niet fraai. Volvo is een wat gedateerder model, maar buitenkant vind ik tijdloos en het vermogen bij de T6 is super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elidibus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-09 09:06
nordic_blue schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:58:

Na enkele jaren een Polestar2 gereden te hebben neig ik toch weer naar een plug-in hybride. Nieuwe VW Tiguan is nette auto, maar vind de neus niet fraai. Volvo is een wat gedateerder model, maar buitenkant vind ik tijdloos en het vermogen bij de T6 is super.
Ik zie meer mensen die van een Polestar 2 naar een andere auto gaan kijken. Wat is jouw reden?
Ik ben me namelijk ook aan het orienteren en hij staat wel op mijn short list.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

nordic_blue schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:58:

Van EV naar PEHV? Waarom zou je dat willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeve97
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 18:04
@Cheezborger Je kan eventueel kijken naar de elektsiche Renault megane/Scenic. Mijn megane haalt in de zomermaanden wel 400km. Met winterbanden en kou gaat dit naar de 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mikeve97 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:16:
@Cheezborger Mijn megane haalt in de zomermaanden wel 400km. Met winterbanden en kou gaat dit naar de 300.
Mijn vier jaar oude e-Niro haalt bij 100% SoC en bij dit weer (lente 13°C buitentemperatuur) al een getoonde range van 485 km. En hij staat nog op zijn winterbanden. :)
Tijdens de voorbije winter is de range nooit onder de 360 km gezakt.
Heeft uiteraard niet de "uitstraling" van een Polestar noch Volvo. :)

Een Volvo is in se eigenlijk, net zoals een Polestar, een Chinese Geely. :+

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 12-04-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
IvoB2 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:29:
[...]

Mijn vier jaar oude e-Niro haalt bij 100% SoC en bij dit weer (lente 13°C buitentemperatuur) al een getoonde range van 485 km. En hij staat nog op zijn winterbanden. :)
Tijdens de voorbije winter is de range nooit onder de 360 km gezakt.
Heeft uiteraard niet de "uitstraling" van een Polestar noch Volvo. :)

Een Volvo is in se eigenlijk, net zoals een Polestar, een Chinese Geely. :+
Mooie waarden hoor, ik kom met overwegend snelweg rijden toch zo'n 10-20Wh/km hoger en in de winter, als het echt winters is ook boven de 200Wh/km.

Je post roept bij mij wel 2 vragen op: Op welk soort wegen en hoe rij je dat je met een 64kWh accu 132Wh/km tot 178Wh/km doet en wat heeft je commentaar op Polestar / Volvo te maken met de Renault Megane waar je op reageert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Elidibus schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:45:
[...]

Ik zie meer mensen die van een Polestar 2 naar een andere auto gaan kijken. Wat is jouw reden?
In mijn geval is het gewoon einde contract. Ik heb enorm van de Polestar genoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nordic_blue
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 11:28

nordic_blue

P2 PP Void

Elidibus schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:45:
[...]

De auto rijdt heerlijk, maar ik vind het nu het nog kan wel lekker om nog keer met brandstof te kunnen rijden. Vakantie in buitenland gaat wel met EV, maar vergt wat meer planning. Heb een caravan en dat werkt met EV niet handig. In NL is het super, maar dan kom je niet zo ver.

Ook wil ik graag weer een station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Wij hebben ook de eerste caravan jaren met een station gereden.
Vanwege de kortere oversteek zijn we overgestapt op een suv.
Gebrek aan ruimte wordt opgevangen door een dakkoffer.
Wellicht ook te overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Volgende maand wordt mijn Polestar 2 afgeleverd. Deze gebruik ik alleen zakelijk en privé heb ik een A-klasse uit 2003. (Trekhaak, handige laadruimte, kan een krasje hebben en kost mij per jaar ongeveer hetzelfde als 2-3 maanden bijtelling van de P2). Daarnaast mag mijn vriendin vanaf deze maand een nieuwe lease-wagen (waar we wel bijtelling voor betalen) uitkiezen. Dat moet voor volgend jaar april gebeurd zijn. Dus we hebben wat ruimte om rustig te oriënteren.

Haar lease-regeling:
  • Leasebudget: €1150
  • Kilometrage per jaar: 45000
  • Contractduur: 48-60 maanden
  • Inclusief of exclusief brandstofcomponent: • De regeling is pas vernieuwd en nog niet helemaal uitgeschreven maar 1150 lijkt inclusief laden/tanken. Dus ik verwacht een netto lease budget voor de wagen van 800-900 euro.
  • Merkbeleid, zo ja, welke: Geen opzichtige auto en geen auto met imago dat niet goed zou vallen bij zorg klanten. Totaal arbitrair, Audi mag wel, BMW niet. Verder niet heel hard beperkend.
  • Specifieke wensen: Voor mijn vriendin mag het absoluut geen stationwagen zijn. Verder is iets kiezen waarin ruimte is om baby’s/kinderen goed te vervoeren een goed idee. Hybrid minimaal verplicht. Elektrisch kan, maar wmb liever niet. We hebben geen eigen oprit voor opladen, de buurt heeft al een mening over onze drie auto’s en ik vind de range voor privé nogal beperkend. Zeker als ik er ook af en toe een aanhanger mee wil trekken.
We hebben best lang om me te oriënteren. Waar ik vooral ook naar zoek is een mooie bron om bij te houden welke modellen vernieuwd worden of op korte termijn een refresh kunnen verwachten. Laten we zeggen dat ik op zoek ben naar de tweakers.net maar dan voor auto’s. En van die autoweek site krijg ik echt jeuk. Al is hun carbasr best handig.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:42
Cheezborger schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:48:

1. Smart #3 Brabus
2. MG 64kWh X-Power
4. Kia e-Niro
6. Tesla Model 3
7. Toyota bZ4X
8. Volvo EX30 315kW

Thanks!
De Toyota bz4x lees ik zelf niet al te goede verhalen over. Misschien de Nissan ariya 87kwh aan de lijst toevoegen. In termen van leasebedrag heel interessant omdat ie flink in prijs is verlaagd. Na een proefrit was ik zelf positief verrast qua rijervaring en ruimte + afwerking. De auto staat op exact hetzelfde platform als de nieuwe scenic maar biedt volgens mij veel meer ruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door sahinasappelsap op 14-04-2024 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
SirLenncelot schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:54:
We hebben best lang om me te oriënteren.
Zal uiteraard afhangen wat je uiteindelijke keuze is en de effectieve levertijd van dat merk.
In Nederland zal het waarschijnlijk wat gunstiger zijn maar in België kunnen (met uitzondering van Tesla en Polestar) afhankelijk van merk en uitvoering de levertijden oplopen van een half jaar tot bijna twee jaar.
Er moet ook maar ergens een kink in de kabel van het scheepvervoer/onderdelen fabricatie komen en de "planning" kan al in het honderd lopen.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 14-04-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Het zal kunnen variëren inderdaad. Maar langer dan 5 maanden heb ik eigenlijk nog nooit hoeven wachten. Polestar was met 1,5 maand echt snel.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
SirLenncelot schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:58:
Het zal kunnen variëren inderdaad. Maar langer dan 5 maanden heb ik eigenlijk nog nooit hoeven wachten. Polestar was met 1,5 maand echt snel.
5 maanden is tegenwoordig eerder uitzondering dan regel. 1+ jaar is inderdaad niet gek meer.

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

SirLenncelot schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:58:
YMMV. Volgens mij geldt nog steeds dat hoe meer opties, hoe langer de potentiele levertijd. Maar vraag het de dealers eens.
Als het representatief moet zijn en ruimte moet hebben: kijk naar een SUV a la Tiguan (evt allspace), Kodiaq of Tarraco. Kia Sportage / Sorento zal vermoedelijk ook passen, net als andere Japanse / Koreaanse SUV's.
Outsider: Alfa Tonale. Kleinere maar mooie SUV. Wel duur, en vermoed dat het niet voldoende ruimte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Dat is wellicht dan ook een reden om naar "complete" auto's te kijken.
Bij Tesla en bijvoorbeeld KIA / Hyundai is er bijvoorbeeld niet zo heel veel te configureren. Het is de uitvoering die het gross van de opties bepaald. Waarschijnlijk hebben meerdere merken dat, maar kan me herinneren dat er bij Skoda en Volvo heel veel extra te kiezen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
Dean Martin schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:59:
[...]

5 maanden is tegenwoordig eerder uitzondering dan regel. 1+ jaar is inderdaad niet gek meer.
Voordat ik mijn keuze maakte twijfelde ik over de nieuwe Ford Kuga

Op de Ford website stond toen: verwachte levertijd: Vanaf 28 weken (dus vanaf 6.5 maanden)
'vanaf' dus ga er maar vanuit dat het langer is.

Voor de bestelde tiguan heb ik nog geen idee, hopelijk weet ik binnen 2 weken meer over de levertijd
Pagina: 1 ... 47 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.