Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-09 19:26
ID7 moet nog zien of dat past maar bij deze genoteerd.

Ik kon even meekijken vandaag met iemand dus iets meer detail :)

De EQB zag ik vandaag dat die past met AMG line pakket dus die blijft in de Top 3.
De Enyaq kan in sportline en alle opties er nog bij dus die blijft ook.

XC40 moet inderdaard de EX40 zijn maar zag dat die erg duur is in de lease die streep ik helaas al door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:31

JB

Cédric roelt!

renzo4000 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:25:
[...]

Dat is natuurlijk subjectief en smaakgevoelig maar inderdaad, je kan zien dat de XC40(en de EX40 is maar minimaal aangepasT) een beetje gedateerd en al even meeloopt(al valt dat nog wel mee met 5 jaar). Ik vind het persoonlijk een beetje een bejaardenhok om te zien (je ziet ze ook wel erg veel). Het interieur is niet meer van deze tijd, met name de positionering van het multimediascherm met de roosters is erg rommelig/oudbollig.
Ik heb zelf ook niks met de XC/EV40 en inderdaad eens met "ouwe-lullen-bak". Sowieso irritant dat er amper nog lage auto's zijn. Iets met babyboomers of accu's? :+

Het scherm vind ik juist wel ideaal gevonden. Het was volgens mij een van de eerste die in portret (los van Tesla) modus gepositioneerd zijn. Nooit begrepen met die navigatie systemen dat autofabrikanten de schermen in landscape zetten...

Wel benieuwd wat jij een interieur van deze tijd vind :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Zelf vind ik die auto's met tablets/schermen erop geplakt, verschrikkelijk. Over smaak valt niet te twisten :P Lekker clean maar ik word er niet blij van. Wellicht is dat ook een EV ding? Met name EVs hebben die Tesla dashboards is mijn gevoel.

EX90
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KEnDC0lhlUY36NkvykSl7E-YA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IIxU9jLqkwYjqTKGbhciMP85.png?f=fotoalbum_large

V60
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wf6hKqhuYXvHOT-JA406RbZb80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IBF1b3Tcfx5Xo8oCISR2CB2a.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-09 22:25
JB schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:55:
[...]

Ik heb zelf ook niks met de XC/EV40 en inderdaad eens met "ouwe-lullen-bak". Sowieso irritant dat er amper nog lage auto's zijn. Iets met babyboomers of accu's? :+

Het scherm vind ik juist wel ideaal gevonden. Het was volgens mij een van de eerste die in portret (los van Tesla) modus gepositioneerd zijn. Nooit begrepen met die navigatie systemen dat autofabrikanten de schermen in landscape zetten...

Die van de Rivian R5 is heel mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
JB schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:55:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJ10wd9AmQ18tZdvF12xQWUBWH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w8sDVSrCqfLxtIUHFpGlxXJM.png?f=fotoalbum_large

In de "betaalbare klasse" vind ik mijn eigen Kia Sportage een prettig interieur hebben. Het oogt samenhangend en strak zonder al te veel frutsels en fratsels. M.i. een goede mix tussen voldoende schermoppervlak EN (heel belangrijk) het nog steeds aanwezig zijn van fysieke knoppen voor de belangrijkste zaken. Uiteraard is zo'n langgerekt scherm niet heel innovatief (veelal geïnspireerd op de Mercedes interieurs) maar vind ik wel prettig werken. Zo'n langgerekt verticaal scherm laat je toch weer eerder afleiden naar beneden ipv op de weg. Ik ben minder fan van die verschikkelijke hoogglans zwarte delen, wie dat ooit bedacht heeft :( . Gelukkig kan je daar vrij eenvoudig zelf wat aan doen.

edit:

Ook Peugeot vind ik over het algemeen mooie interieurs maken (binnen de betaalbare klasse welteverstaan) alleen lijk ze nu wel iets te veel richting "touch" input te gaan terwijl men juist erachter is gekomen dat dit helemaal niet fijn/veilig werkt in een auto. Met name bij de VAG zijn ze daar enorm mee de fout in gegaan, maar goed die kunnen sws geen mooie interieurs bouwen in mijn opinie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/japBTActGIATirteSYY8dN-pLb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7pPnme0vIEtkxae3G7a6va1e.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door renzo4000 op 19-03-2024 13:33 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 09:58
Sphinx_thing schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:56:
...

Top 3
- Mercedes EQB AMG Line
- Enyaq Sportline
- Mercedes EQA

Valt af

= Audi Q4 volgens mij kofferbak klein en ik hoor slechte afwerking en in lease vrij duur.
Ik rij zelf in een Q4 (okt '23 productie) en kan je vertellen dat de afwerking echt wel in orde is. Valt uiteraard zelf te checken door een showroom binnen te wandelen. Heb zelf geen piepjes of kraakjes of iets dergelijks.

Je geeft als argument ook de kofferbak die te klein is, maar zet dan wel de Mercedes EQA in je top 3?
Deze heeft een mini koffer van 340L vs 520L voor de Q4 (mag uiteraard altijd groter, maar past al wel iets in).

Zie onderstaande links voor je selectie:
https://www.automobiledimension.com/model/mercedes-benz/eqa
https://www.automobiledimension.com/model/audi/q4-e-tron
https://www.automobiledimension.com/model/mercedes-benz/eqb
https://automobiledimension.com/model/skoda/enyaq-iv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamSid
renzo4000 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:28:
[...]

[Afbeelding]
... Ik ben minder fan van die verschikkelijke hoogglans zwarte delen, wie dat ooit bedacht heeft :( . Gelukkig kan je daar vrij eenvoudig zelf wat aan doen.
Wat kan je er aan doen? Ik vind de Sportage heel mooi, alleen de pianolak kan ik niet tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
SamSid schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:52:
[...]

Wat kan je er aan doen? Ik vind de Sportage heel mooi, alleen de pianolak kan ik niet tegen.
Je hebt een aantal opties:

- Je hebt panelen die je erover klikt (al heb ik nog geen mooie varianten gezien eerlijk gezegd)
Dit bijv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5J16R5gju_KMYZhfe9-1KZs73M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1lR4nZFjObDfZ7OSS5tlut8Q.png?f=user_large

- Je hebt "stickers / folies in alle kleuren

- Je kan delen laten "wrappen" > dit is m.i. de beste oplossing maar ook meteen de duurste.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:36
Sphinx_thing schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:46:
ID7 moet nog zien of dat past maar bij deze genoteerd.

Ik kon even meekijken vandaag met iemand dus iets meer detail :)

De EQB zag ik vandaag dat die past met AMG line pakket dus die blijft in de Top 3.
De Enyaq kan in sportline en alle opties er nog bij dus die blijft ook.

XC40 moet inderdaard de EX40 zijn maar zag dat die erg duur is in de lease die streep ik helaas al door.
Nieuwe Renault Scenic? En anders een Focus of Octavia station (maar is dan geen SUV). Hebben voor hun klasse wel erg veel kofferbakruimte (waarbij de Octavia nog wat meer heeft).

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:47:
[...]

Ik rij zelf in een Q4 (okt '23 productie) en kan je vertellen dat de afwerking echt wel in orde is. Valt uiteraard zelf te checken door een showroom binnen te wandelen. Heb zelf geen piepjes of kraakjes of iets dergelijks.

Je geeft als argument ook de kofferbak die te klein is, maar zet dan wel de Mercedes EQA in je top 3?
Deze heeft een mini koffer van 340L vs 520L voor de Q4 (mag uiteraard altijd groter, maar past al wel iets in).

Zie onderstaande links voor je selectie:
https://www.automobiledimension.com/model/mercedes-benz/eqa
https://www.automobiledimension.com/model/audi/q4-e-tron
https://www.automobiledimension.com/model/mercedes-benz/eqb
https://automobiledimension.com/model/skoda/enyaq-iv
Ja klopt EQA is idd te klein.

De iX1 bekeken online. Op het lijstje gezet.
Deze binnen kort even in het echt opzoeken.

Dacht dat de kofferbak hier te klein zou zijn maar blijkbaar niet als ik de maten mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Sphinx_thing schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:58:
[...]

Dacht dat de kofferbak hier te klein zou zijn maar blijkbaar niet als ik de maten mag geloven.
490/1495 liter is niet klein maar zeker niet overbemeten. Ligt er een beetje aan wat je te vervoeren hebt en met welke frequentie. Ga je regelmatig met een gezin op pad dan is het niet zo'n grote kofferbak, maar valt op te lossen met een dakkoffer bijv.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:31
renzo4000 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:09:
[...]

490/1495 liter is niet klein maar zeker niet overbemeten. Ligt er een beetje aan wat je te vervoeren hebt en met welke frequentie. Ga je regelmatig met een gezin op pad dan is het niet zo'n grote kofferbak, maar valt op te lossen met een dakkoffer bijv.
Komop zeg, met 490 liter kun je prima met een gezin op vakantie. Sterker nog, de meeste gezinnen hebben een kleinere auto dan een ix1 en gaan ook gewoon met de auto op vakantie. Mijn ouders gingen met 4 volwassenen in een kleine fiat naar Griekenland; dat kon ook. Wat ik wil zeggen: het is vooral een kwestie van keuzes maken wat je wel en niet meeneemt. Je hoeft niet per se een jaarvoorraad pindakaas en hagelslag mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Inderdaad.
Wij gaan regelmatig met 2 personen op één motorfiets op vakantie en dat van de Lofoten tot de Sierra Nevada.
En we komen onderweg niets tekort.
Wasmachines en winkels vind je praktisch overal.

Hoe luxueuzer het verblijf hoe meer men in grote koffers in grote getale wenst mee te sleuren blijkbaar. :)

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 19-03-2024 20:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:11
cryptapix schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:52:
[...]

Komop zeg, met 490 liter kun je prima met een gezin op vakantie. Sterker nog, de meeste gezinnen hebben een kleinere auto dan een ix1 en gaan ook gewoon met de auto op vakantie. Mijn ouders gingen met 4 volwassenen in een kleine fiat naar Griekenland; dat kon ook. Wat ik wil zeggen: het is vooral een kwestie van keuzes maken wat je wel en niet meeneemt. Je hoeft niet per se een jaarvoorraad pindakaas en hagelslag mee te nemen.
Mijn voorouders gingen met paard en wagen op vakantie, dus een auto is helemaal nergens voor nodig. Duhhhh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:31
olafmol schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:19:
[...]

Mijn voorouders gingen met paard en wagen op vakantie, dus een auto is helemaal nergens voor nodig. Duhhhh
Als je je reactie nog eens terugleest, hoe vind je die dan zelf? Ik vind hem namelijk helemaal nergens op slaan. De vergelijking is er niet. Sterker nog, de kans bestaat dat die wagen veel meer dan 490L bagageruimte had. Er waren in die tijd ook mensen die geen paard en wagen hadden en met een rugzakje te voet gingen. Wat ik wil zeggen: opnieuw een kwestie van keuzes, maar met het grote verschil dat je met een rugzakje serieuze keuzes moet maken en met 490L bagageruimte niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
cryptapix schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:52:
[...]

Tuurlijk kan dat! Maar een gemiddeld gezin zal dan al gauw consessies moeten maken. Niet iedereen gaat naar een volledig ingerichte tent/huisje/hotel op vakantie. Zeker met jonge gezinnen kom je al gauw ruimte te kort.

Ik zeg toch ook dat het een prima kofferbakje is maar zéker geen ruimte wonder. Dan kan je voor dat geld echt wel ruimere auto's krijgen. Kijk bijvoorbeeld naar de Enyaq, dan krijg je een behoorlijk klap meer ruimte zowel voor de passagiers als in de kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
Het is per persoon / gezin persoonlijk wat je mee wil nemen of niet. Laat staan als je een tent mee moeten nemen of een huisje huurt...

In mijn geval : kofferbak ivm 2 (grote) honden.... :)

Daklijn moet dan bij voorkeur ook niet te schuin aflopen maar dat is bij een EQB en volgens mij de iX1 ook niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-07 15:39
BrightSun schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:38:
Leasebudget: 780 (excl. 100 euro eigen bijdrage) (mogelijk neemt dit de komende dagen nog licht toe)
Kilometrage per jaar: 30.000 km
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, EV is echter wel verplicht

Specifieke wensen:
Grote actieradius en fatsoenlijk snelladen
Stoel- en stuurverwarming
Een combinatie van comfortabel maar toch ook sportief
Geschikt zijn voor toekomstige gezinsuitbreiding
De hond (+- 20kg) moet in de kofferbak kunnen

De shortlist:
De shortlist was voorheen langer, maar sinds we in de portal van de leasemaatschappij kunnen blijkt dat er andere auto's mogelijk zijn dan we voorheen dachten (zo zou een (vrij kale) BMW i4 passen, maar een Model Y LR niet...).
  • Volvo EX40 185 KW Single motor RWD Business Edition + Climate pack
  • Kia EV6 Long Range RWD Edition Advanced
  • Hyundai Ioniq 5 Connect
  • Tesla Model Y RWD
  • BMW iX1 eDrive20 met een aantal optiepakketten zoals innovation en m-sport. xDrive30 kan ook maar vrij kaal
De Hyundai is relatief duur en zouden we daardoor zonder warmtepomp moeten bestellen. De Model Y is veruit het goedkoopst maar die valt voor mijn vrouw af. De BMW iX1 eDrive20 vind ik een mooie auto en kan ik ook nog best leuk aankleden maar wordt volgens mij door vrijwel mijn gehele lijstje ingehaald als het gaat om het 'EV-gedeelte' (range/laden).

Voor mij gaat het nu denk ik vooral tussen de Kia en de Volvo. De EV6 zou wat ruimer en beter in de spullen zitten die voor mij relevant zijn. De Volvo zou ik als business edition met climate pack met de standaard lak/kleur net binnen budget krijgen volgens de configurator. Bij de EV6 zou ik eventueel nog willen wachten op de facelift (is er al zicht op wanneer die zal komen?).

Hebben jullie nog andere suggesties?
Bedankt voor de suggesties naar aanleiding van bovenstaande post, hoewel ik niet heb gereageerd heb ik dit zeker wel meegenomen in de afweging.

Uiteindelijk hebben we in de Hyundai, Kia en Volvo gereden. De Tesla MY ook nog even bekeken maar niet gereden. Op voorhand had ik gedacht dat het de Kia zou worden, maar door de sterk aflopende daklijn zou dat een probleem opleveren met de hond. Die Hyundai is een stuk duurder dan de Volvo en daarvan vonden we het interieur tegenvallen ten opzichte van de Volvo. De Volvo EX40 Single Motor Extended Range met Plus pakket heeft op dit moment de voorkeur. Daarnaast zouden we nog wat zaken als getinte ruiten en een zwart dak toe willen voegen.

De laatste dagen ben ik nu aan het kijken naar de range van de EX40 en hoe meer ik er over lees hoe meer ik ga twijfelen of ik ook niet naar een iX1 edrive20 moet gaan kijken. Hoewel de WLTP range van de Volvo 100 km hoger is, zou de BMW in de praktijk even ver komen (bron evdatabase). Iemand die hier meer ervaring mee heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-09 22:38
Sphinx_thing schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:58:
[...]

Ik kan hier wel wat op zeggen.

Ik heb eerst een Q3 gehad en daarna de iX1 (5 maanden, nieuwe weer in bestelling door nieuwe werkgever).
De Q3 heeft qua liters een redelijk ruimere kofferbak, maar de iX1 was voor ons met bijv. een kinderwagen veel praktischer. De kinderwagen paste daar makkelijker gek genoeg. Naar mijn idee is dus niet de liters van belang maar ook de praktische vorm van de kofferbak onder het zeil.
Ik had dus de ervaring dat dit bij de iX1 beter klopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 12:58
BrightSun schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:06:
[...]

Bedankt voor de suggesties naar aanleiding van bovenstaande post, hoewel ik niet heb gereageerd heb ik dit zeker wel meegenomen in de afweging.

Uiteindelijk hebben we in de Hyundai, Kia en Volvo gereden. De Tesla MY ook nog even bekeken maar niet gereden. Op voorhand had ik gedacht dat het de Kia zou worden, maar door de sterk aflopende daklijn zou dat een probleem opleveren met de hond. Die Hyundai is een stuk duurder dan de Volvo en daarvan vonden we het interieur tegenvallen ten opzichte van de Volvo. De Volvo EX40 Single Motor Extended Range met Plus pakket heeft op dit moment de voorkeur. Daarnaast zouden we nog wat zaken als getinte ruiten en een zwart dak toe willen voegen.

De laatste dagen ben ik nu aan het kijken naar de range van de EX40 en hoe meer ik er over lees hoe meer ik ga twijfelen of ik ook niet naar een iX1 edrive20 moet gaan kijken. Hoewel de WLTP range van de Volvo 100 km hoger is, zou de BMW in de praktijk even ver komen (bron evdatabase). Iemand die hier meer ervaring mee heeft?
Huh? Als ik een EX40 Single Motor met grote accu, plus pakket, zwart dak en getinte ruiten bij elkaar klik bij directlease krijg ik dit:
https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N

Dat is dus bij 30k km per jaar voor 4 jaar, incl. brandstof: 1098 euro.
Dat is dus 300 euro boven budget? Bij welke LM zit je dat je zo'n goede deal hebt dat dit binnen budget past :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 11:55
Kwakkel schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:01:
Nou nou, mag ik ook weer.
Alleen, hier in BE (of alleszins, bij mijn werkgever), werken we niet meer met een online configurator van de LM. Dat maakt het niet eenvoudig!

Leasebudget: 1150 (denk ik, staat zo bovenaan de lijst die ik kreeg, maar weet niet of dat overeenstemt met de mogelijke keuzes) TCO van 1300
Kilometrage per jaar: 30 000 (voor bepaling leasebudget)
Contractduur: 48 maanden (voor bepaling leasebudget)
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Ik veronderstel 'inclusief', maar ben niet zeker. Bij ICE was het budget 506 euro, maar dat was exclusief brandstof. Gezien het grote verschil in budget voor EV, denk ik dat brandstof nu wel inbegrepen is. Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: volgens mij geen merkenbeleid. Ze stuurden een lijst mee met wagens waarvoor reeds een offerte was ontvangen/berekend, maar er stond niets bij over uitgesloten merken. Alles kan, maar geen Chinese merken (waarbij Volvo niet als Chinees wordt gezien natuurlijk :) )
Overige afhankelijkheden: verplicht EV
Specifieke wensen: groot bereik, grote kofferruimte :), geen Tesla (WAF = -100, al heeft ze daar geen logische argumentatie voor)
Uiteindelijke keuze:
Nou, ik ben er toen niet uitgeraakt :)
Heb de XC40 van een collega overgenomen, maar die moet er januari 2025 ook weer uit, dus opnieuw aan het kijken.
Heb de details hierboven, van begin 2023, wat aangepast. Graag hoor ik van jullie welke opties ik nog zou kunnen overwegen :)

Komende van een VW Touran lijkt het erop dat ik serieus ga moeten inboeten op volume. We rijden nu dus, sinds september, met een XC40 (T3) - een pak kleiner, wat maakt dat de overstap naar iets anders wat comfortabeler kan zijn. De XC40 is zeker ruim genoeg voor dagelijks gebruik, maar toch wat krap voor containerpark, grote boodschappen, vakanties, ...

Waar ik vorig jaar vooral keek naar de iX1, en die ook had besteld tot de leasemaatschappij aangaf dat ze een fout hadden gemaakt en de wagen dus alsnog teveel boven budget was, is er met de budgetverhoging va 1150 TCO naar 1300 TCO toch wat meer mogelijk.
Ik heb door HR reeds offertes laten berekenen voor
  • iX1
  • iX3
  • EV6
  • Scenic eTech
  • Volvo XC40
  • EQB
iX1, iX3, XC40, in de voorgestelde configuraties, vragen een eigen bijdrage. Deze is weliswaar behapbaar (zolang we er geen ruchtbaarheid aan geven :+ )
De EQB, EV6 en Scenic, in de voorgestelde configuraties, passen binnen het budget.

Ikzelf ben fan van de EV6. Mijn vrouw ziet echter liever de typische SUV-stijl en vind de EV6 te laag.
Ben er reeds 2x mee gaan testrijden, en bij de 2de testrit de hond even ingeladen. Onze Schotse Collie leek, toegegeven, niet echt gelukkig met de beperkte hoofdruimte.
(De EV5 gaat, vrees ik, nog te lang duren (release eind dit jaar?), en geen idee wat de prijs gaat geven.)

De Scenic heb ik helaas ook nog niet in het echt kunnen 'bewonderen'. Wel even in de Megane gezeten - layout is weliswaar vergelijkbaar, maar de zithouding uiteraard niet. Als ik deze serieus wil overwegen, zal ik geduld moeten hebben tot hij beschikbaar is ergens in mei :)

De EQB is de ruimste. Heb ik ook een heel weekend kunnen testen. Helaas bleken de stoelen van de AMG lijn toch niet 100% ok te zitten. Ook niet zo'n fan van het tragere laadvermogen. En de ingebouwde GPS was alles behalve behulpzaam bij het zoeken naar laadmogelijkheden.

De iX3 hebben we ook een testrit mee gemaakt. Ik vond hem redelijk zwaar sturen, en had mijn twijfels over de stoelen (kan tegen dan ook volledig in mijn hoofd hebben gezeten, maar een lange-duur testrit kan helaas niet bij BMW). De oudste was het minst te spreken over deze, mbt de zithouding die ze achterin had. Geen idee of ik me daar veel van moet aantrekken - ze is 9! :) Wel de beste 'looks' (na de EV6,persoonlijke opinie natuurlijk)!

De iX1, testrit van vorig jaar, dus al wat langer geleden, was in mijn herinneringen goed. Stuurde aangenaam. Toen was het wel de xDrive 30 met adaptief onderstel, nu zou het gaan over de eDrive20 zonder adaptief onderstel. Geen idee of dat veel verschil zou maken.

Vind de Mach-E wel een leuke auto, maar vrees dat de hond daarin ook niet happy gaat zijn. Ook werd mijn vrouw niet warm van het interieur.
VW (Audi, Cupra, Seat, Skoda) vallen eigenlijk allemaal af: had zowel in een A4 als in onze Touran na een dik uur vaak last van mijn rug. Dagdagelijks niet zo'n probleem, maar niet zo geweldig als je 9 uur onderweg bent naar je vakantiebestemming. Dat wil ik bij de nieuwe wagen zeker vermijden! Daar heeft de XC40 een streepje voor: na 5 uur rijden nog geen last :)

Alvast bedankt voor alle extra tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wie rijdt er de hele week in de auto? Jij of je vrouw? Als jij fan van de EV6 bent en er de hele week in moet zitten zou ik dat zwaarder laten wegen dan de voorkeur van een passagier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer ze er niet uitgeraken kunnen ze nog altijd de hond laten beslissen. :+
Die zo dan waarschijnlijk voor de Ioniq 5 kiezen. :)
Maar die staat blijkbaar niet in het lijstje.
Met zo'n ruim budget uiteraard keuze genoeg.
Daar hou je met een EV6 GT line met alle opties nog budget aan over.

Deze loebas heeft al geen probleem met de kofferruimte van de EV6:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLdY3-Aw6Gghawz53vKtBasHSt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npxMbTMaKWqxhXwGwNMz2JaC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCc974cZJ9EJGQA0I_mfzbGmfzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35ivuV1P7j1QHBLxr5Ks1Y8P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door IvoB2 op 20-03-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Kwakkel heb je de Enyaq overwogen? Hoewel ik niet zo'n VAG fan ben vind ik die Enyaq wel het beste uit hun stal (vs id4 bijv). Zeker in een sportline trim zeker goed te pruimen imho.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxK3wB9qIlGSJNtbr-myudxHHj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePkT7wUDOutuDJxBLY1wu2pi.jpg?f=fotoalbum_large

En is de de e-3008 of e-5008 een optie?

Wat betreft de hond, zoals hierboven in de ev6 gaat dat prima of je moet een enorme Deense Dog hebben ofzo. In de regel zitten de honden maar even en gaan ze al gauw lekker liggen en is die aflopende daklijn niet meer zo'n issue. Onze labrador van 38kg ging ook prima mee in de Kia Proceed (over een aflopende daklijn gesproken ;))

[ Voor 21% gewijzigd door renzo4000 op 20-03-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
IvoB2 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is wel even goed om bij de dealer na te gaan welke versies van de EV6 te bestellen zijn. De dealer hier gaf aan dat dit beperkt is tot de goedkopere uitvoeringen vanwege de facelift die later fit jaar komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 12:58
Kwakkel schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:50:
[...]

Nou, ik ben er toen niet uitgeraakt :)
Heb de XC40 van een collega overgenomen, maar die moet er januari 2025 ook weer uit, dus opnieuw aan het kijken.
Heb de details hierboven, van begin 2023, wat aangepast. Graag hoor ik van jullie welke opties ik nog zou kunnen overwegen :)

Komende van een VW Touran lijkt het erop dat ik serieus ga moeten inboeten op volume. We rijden nu dus, sinds september, met een XC40 (T3) - een pak kleiner, wat maakt dat de overstap naar iets anders wat comfortabeler kan zijn. De XC40 is zeker ruim genoeg voor dagelijks gebruik, maar toch wat krap voor containerpark, grote boodschappen, vakanties, ...

Waar ik vorig jaar vooral keek naar de iX1, en die ook had besteld tot de leasemaatschappij aangaf dat ze een fout hadden gemaakt en de wagen dus alsnog teveel boven budget was, is er met de budgetverhoging va 1150 TCO naar 1300 TCO toch wat meer mogelijk.
Ik heb door HR reeds offertes laten berekenen voor
  • iX1
  • iX3
  • EV6
  • Scenic eTech
  • Volvo XC40
  • EQB
iX1, iX3, XC40, in de voorgestelde configuraties, vragen een eigen bijdrage. Deze is weliswaar behapbaar (zolang we er geen ruchtbaarheid aan geven :+ )
De EQB, EV6 en Scenic, in de voorgestelde configuraties, passen binnen het budget.

Ikzelf ben fan van de EV6. Mijn vrouw ziet echter liever de typische SUV-stijl en vind de EV6 te laag.
Ben er reeds 2x mee gaan testrijden, en bij de 2de testrit de hond even ingeladen. Onze Schotse Collie leek, toegegeven, niet echt gelukkig met de beperkte hoofdruimte.
(De EV5 gaat, vrees ik, nog te lang duren (release eind dit jaar?), en geen idee wat de prijs gaat geven.)

De Scenic heb ik helaas ook nog niet in het echt kunnen 'bewonderen'. Wel even in de Megane gezeten - layout is weliswaar vergelijkbaar, maar de zithouding uiteraard niet. Als ik deze serieus wil overwegen, zal ik geduld moeten hebben tot hij beschikbaar is ergens in mei :)

De EQB is de ruimste. Heb ik ook een heel weekend kunnen testen. Helaas bleken de stoelen van de AMG lijn toch niet 100% ok te zitten. Ook niet zo'n fan van het tragere laadvermogen. En de ingebouwde GPS was alles behalve behulpzaam bij het zoeken naar laadmogelijkheden.

De iX3 hebben we ook een testrit mee gemaakt. Ik vond hem redelijk zwaar sturen, en had mijn twijfels over de stoelen (kan tegen dan ook volledig in mijn hoofd hebben gezeten, maar een lange-duur testrit kan helaas niet bij BMW). De oudste was het minst te spreken over deze, mbt de zithouding die ze achterin had. Geen idee of ik me daar veel van moet aantrekken - ze is 9! :) Wel de beste 'looks' (na de EV6,persoonlijke opinie natuurlijk)!

De iX1, testrit van vorig jaar, dus al wat langer geleden, was in mijn herinneringen goed. Stuurde aangenaam. Toen was het wel de xDrive 30 met adaptief onderstel, nu zou het gaan over de eDrive20 zonder adaptief onderstel. Geen idee of dat veel verschil zou maken.

Vind de Mach-E wel een leuke auto, maar vrees dat de hond daarin ook niet happy gaat zijn. Ook werd mijn vrouw niet warm van het interieur.
VW (Audi, Cupra, Seat, Skoda) vallen eigenlijk allemaal af: had zowel in een A4 als in onze Touran na een dik uur vaak last van mijn rug. Dagdagelijks niet zo'n probleem, maar niet zo geweldig als je 9 uur onderweg bent naar je vakantiebestemming. Dat wil ik bij de nieuwe wagen zeker vermijden! Daar heeft de XC40 een streepje voor: na 5 uur rijden nog geen last :)

Alvast bedankt voor alle extra tips!
Het is misschien wat flauw, maar misschien eens met je vrouw samen een proefrit in een Model Y maken? Lijkt aan alle wensen te voldoen en als je er eenmaal in gereden hebt dan zijn de meeste WAF scores toch positief.
Anders heb je inderdaad de meeste logische opties wel benoemd. Al dacht ik dat de EV5 eind van het jaar al zou komen, maar dat zou dan ‘blind’ bestellen zijn. Het interieur sluit wel aan bij de EV9, dus wellicht daar naar kijken ter vergelijking ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 11:55
Aghanim schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:05:
Wie rijdt er de hele week in de auto? Jij of je vrouw? Als jij fan van de EV6 bent en er de hele week in moet zitten zou ik dat zwaarder laten wegen dan de voorkeur van een passagier.
Dat is wat mixt, maar vaak meer mijn vrouw. Ik neem vaak de fiets, of de motor. En we wonen dichter bij mijn werk dan bij het hare ...
Dus, ook al is het 'mijn' bedrijfswagen, zij zit er ook vaak in :)
IvoB2 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De hond zei 'Woef', maar dat model vond ik niet :p
De Ioniq 5 zou misschien ook nog kunnen, maar ik vind de EV6 dan leuker. De Ioniq5 is denk ik ook wat kleiner?

Die van jullie gaat dan wellicht liggen in de koffer? De onze zit graag recht meestal.
(Mogelijks heeft hij net die paar cm meer als de 'hoedenplank' weg is. Wij hadden ze laten zitten in de testwagen)
renzo4000 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:02:
@Kwakkel heb je de Enyaq overwogen? Hoewel ik niet zo'n VAG fan ben vind ik die Enyaq wel het beste uit hun stal (vs id4 bijv). Zeker in een sportline trim zeker goed te pruimen imho.

[Afbeelding]

En is de de e-3008 of e-5008 een optie?

Wat betreft de hond, zoals hierboven in de ev6 gaat dat prima of je moet een enorme Deense Dog hebben ofzo. In de regel zitten de honden maar even en gaan ze al gauw lekker liggen en is die aflopende daklijn niet meer zo'n issue. Onze labrador van 38kg ging ook prima mee in de Kia Proceed (over een aflopende daklijn gesproken ;))
Thanks, maar Enyaq (Skoda) = VAG. Dus, liever niet :)
De E-3008 en E-5008 nog niet kunnen bekijken. Vrees dat de 3008 ook wat klein is. De 5008 zal ik wellicht nog te lang op moeten wachten....
BrightSun schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:32:
[...]

Het is wel even goed om bij de dealer na te gaan welke versies van de EV6 te bestellen zijn. De dealer hier gaf aan dat dit beperkt is tot de goedkopere uitvoeringen vanwege de facelift die later fit jaar komt.
Hier in BE is de GT-Line alleszins geen probleem. Hebben ze een hele voorraad van besteld :)
Denk ook niet dat de facelift een probleem wordt - die zou volgende maand uitkomen?
Smobbo schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:23:
[...]

Het is misschien wat flauw, maar misschien eens met je vrouw samen een proefrit in een Model Y maken? Lijkt aan alle wensen te voldoen en als je er eenmaal in gereden hebt dan zijn de meeste WAF scores toch positief.
Anders heb je inderdaad de meeste logische opties wel benoemd. Al dacht ik dat de EV5 eind van het jaar al zou komen, maar dat zou dan ‘blind’ bestellen zijn. Het interieur sluit wel aan bij de EV9, dus wellicht daar naar kijken ter vergelijking ?
Nee, wel naar gaan kijken, en dat was al dik tegen haar zin. Met een negatieve houding naar iets kijken, helpt meestal niet om er dan plots positief tegenover te staan :)

Heb al even naar de EV9 gekeken (paste helaas niet in het budget), maar het interieur leek daar toch wat goedkoper te zijn afgewerkt dan in de EV6 (helaas!). Dus om die vlind te bestellen, is wat riskant :)

[ Voor 12% gewijzigd door Kwakkel op 21-03-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:45
Ik kan niet kiezen

of de Ford Kuga ST-Line X 2.5 PHEV e-CVT AT, netto 461 bijtelling
of de Volkswagen Tiguan Life Edition 1.5 TSI eHybr 150kW DSG Life Edition , netto 499 bijtelling

De ford heeft een dikkere motor, maar de volkswagen heeft zowat de dubbel accuradius op de stroom wat ook wel lekker is, beide mogen ze 1500kg trekken wat ruim voldoende voor mij is

leasebudget is 1530 euro inclusief brandstof, 48 maanden, 35.000km, 135e eigen risico en ik zit in de 49,5% bijtellingscategorie

#keuzestress

[ Voor 15% gewijzigd door nasdude op 22-03-2024 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03:35
nasdude schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:27:
Ik kan niet kiezen

of de Volkswagen Tiguan Life Edition 1.5 eTSI 110kW DSG Life Edition, netto 499 bijtelling

De ford heeft een dikkere motor, maar de volkswagen heeft zowat de dubbel accuradius op de stroom wat ook wel lekker is, beide mogen ze 1500kg trekken wat ruim voldoende voor mij is

leasebudget is 1530 euro inclusief brandstof, 48 maanden, 35.000km, 135e eigen risico en ik zit in de 49,5% bijtellingscategorie

#keuzestress
Persoonlijk zou ik de Ford pakken maar dat is persoonlijke smaak dan.
Hij is wat goedkoper in de bijtelling, volgens mij rijker uitgerust en die dikkere motor ja.

De vraag is dan: heb je die extra radius ook echt nodig van de VW? Het is sowieso al geen BEV dus rijden kan je ook zonder stroom. En het is lease... dus extra benzine kosten maakt dan ook niks uit (voor jou).

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
nasdude schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:27:
Ik kan niet kiezen

of de Volkswagen Tiguan Life Edition 1.5 eTSI 110kW DSG Life Edition, netto 499 bijtelling

#keuzestress
EDIT: @nasdude klopt je vergelijking wel? De 110kW eTSI is een mild-hybrid en geen plug-in, oftewel de VW kan helemaal niet elektrisch rijden. Bij VW moet je de 1.5 eHybrid met 150 of 200 kW hebben...Ik vermoed dat het prijsverschil met de Kuga dan verder zal groeien?

Kuga PHEV vs Tiguan eHybrid:
Ford heeft dan wel een grotere cilinderinhoud maar in de praktijk zal de 1.5TSI van de Tiguan krachtiger aanvoelen. Ondanks dat ze beide PHEV zijn is de opzet van de aandrijflijn totaal verschillend. De Kuga floreert vooral bij een rustige beheerste rijstijl, als je een wat sportievere rijstijl prefereert kan je beter voor de VW gaan.

VW: Turbo motor + DSG, meer koppel onderin, minder toeren nodig van de benzinemotor
Ford: Atkinson motor + eCVT, extreem soepel en smooth en zonder laden zuiniger

Mijn advies zou zijn om beide te rijden en het verschil in de aandrijflijnen te ervaren met zowel een volle als een lege accu. De post-facelift Ford en de nieuwe Tiguan zijn waarschijnlijk nog niet beschikbaar om te rijden?

Ik verwacht dat qua aandrijflijn de pre-facelift VW en een andere model VAG PHEV best een goede indruk kunnen geven.

[ Voor 24% gewijzigd door nooberke op 22-03-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:45
nooberke schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:06:
[...]

EDIT: @nasdude klopt je vergelijking wel? De 110kW eTSI is een mild-hybrid en geen plug-in, oftewel de VW kan helemaal niet elektrisch rijden. Bij VW moet je de 1.5 eHybrid met 150 of 200 kW hebben...Ik vermoed dat het prijsverschil met de Kuga dan verder zal groeien?

Kuga PHEV vs Tiguan eHybrid:
Ford heeft dan wel een grotere cilinderinhoud maar in de praktijk zal de 1.5TSI van de Tiguan krachtiger aanvoelen. Ondanks dat ze beide PHEV zijn is de opzet van de aandrijflijn totaal verschillend. De Kuga floreert vooral bij een rustige beheerste rijstijl, als je een wat sportievere rijstijl prefereert kan je beter voor de VW gaan.

VW: Turbo motor + DSG, meer koppel onderin, minder toeren nodig van de benzinemotor
Ford: Atkinson motor + eCVT, extreem soepel en smooth en zonder laden zuiniger

Mijn advies zou zijn om beide te rijden en het verschil in de aandrijflijnen te ervaren met zowel een volle als een lege accu. De post-facelift Ford en de nieuwe Tiguan zijn waarschijnlijk nog niet beschikbaar om te rijden?

Ik verwacht dat qua aandrijflijn de pre-facelift VW en een andere model VAG PHEV best een goede indruk kunnen geven.
well spotted Sir, ik heb een verkeerde copy paste gemaakt maar ik bedoelde inderdaad de PHEV 204 pk / 150 kW 1.5 TSI eHybr 150kW DSG Life Edition

Bedankt voor je uitleg over de motoren, brandstof verbruik is belangrijk maar ik heb daar niet naar gekeken, dat is voor de baas ;) ik heb van de week met ford gebeld en die geven aan dat de 2024 kuga pas in Juni naar Nederland komt, kennissen die werken bij ford hebben hem al wel gezien, maar mogen geen foto's maken. de 2024 tiguan staat kennelijk al wel in nederland, moet even kijken of ik die van het weekend ergens kan bezichtigen als begin, de kuga schijnt enkel een facelift van de vorige te zijn met een iets snellere motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Advies is echt om er in te gaan rijden. Op papier en specs vergelijken is nuttig maar je voelt het qua emotie en beleving pas als je er in zit.

Zo had ik 3 jaar terug de Passat hoog op mijn lijstje staan. Toen ik een proefrit in de 150pk versie maakte heb ik die letterlijk teruggebracht na 2 minuten rijden. Echt de meest emotieloze, suffe auto die ik ooit gereden heb. Later nog even kort een Arteon gereden en dat was hetzelfde verhaal. Overigens wel heerlijk om te cruisen naar Frankrijk maar plezier had ik er niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-07 20:24
Binnenkort mag ik een nieuwe leaseauto uitzoeken vanuit mijn werkgever.

Ik ben al een beetje aan het oriënteren gezien het leasebudget is de keuze best groot. en weet ik dat wij uit veel modellen en merken kunnen kiezen.
Persoonlijk ben ik geen fan van een EV-voertuig en heeft dat dus absoluut niet mijn voorkeur.
PHEV heb ik geen problemen mee.
omdat ik niet privé met de auto rijdt heeft de gunstige bijtelling voor mij niet zoveel invloed.

Persoonlijk vind ik de Cupra Formentor echt een mooie auto en is er in PHEV, hebben jullie nog meer suggesties? vind een hoge auto wel fijn gezien ik vrij lang ben en cataloguswaarde tot maximaal 45.000 euro.

Zoals eerder aangegeven rij ik niet privé met de auto, en is maximaal 500km privé rijden toegestaan maar het is soms wel lastig om te beoordelen of een rit privé is of zakelijk.
2 voorbeelden:
  • Je hebt een zakelijke lunch tijdens of na werktijd, is dit een privé of zakelijke rit?
  • Je wil je auto wassen na werktijd en rijdt daarom naar een wasstraat, is dit een privé of zakelijke rit?
2 simpele voorbeelden waarvan het mij onduidelijk is waar je de ritten op moet schrijven hebben jullie hier wel is problemen in ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Mikee007 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:29:

Ik ben al een beetje aan het oriënteren gezien het leasebudget is de keuze best groot. en weet ik dat wij uit veel modellen en merken kunnen kiezen.
Persoonlijk ben ik geen fan van een EV-voertuig en heeft dat dus absoluut niet mijn voorkeur.
omdat ik niet privé met de auto rijdt heeft de gunstige bijtelling voor mij niet zoveel invloed.

Persoonlijk vind ik de Cupra Formentor echt een mooie auto en is er in PHEV, hebben jullie nog meer suggesties? vind een hoge auto wel fijn gezien ik vrij lang ben en cataloguswaarde tot maximaal 45.000 euro.

Zoals eerder aangegeven rij ik niet privé met de auto, en is maximaal 500km privé rijden toegestaan maar het is soms wel lastig om te beoordelen of een rit privé is of zakelijk.
2 voorbeelden:
  • Je hebt een zakelijke lunch tijdens of na werktijd, is dit een privé of zakelijke rit?
  • Je wil je auto wassen na werktijd en rijdt daarom naar een wasstraat, is dit een privé of zakelijke rit?
2 simpele voorbeelden waarvan het mij onduidelijk is waar je de ritten op moet schrijven hebben jullie hier wel is problemen in ervaren?
Alle ritten die een zakelijk karakter hebben vallen onder zakelijk. Het tijdstip ('onder werktijd') heeft hier geen invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Mikee007 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:29:

2 voorbeelden:
Ik rijd ook alleen zakelijk, bij twijfel stel ik mij de vraag: was ik hier ook geweest als ik geen/ander werk had?
Rit naar de tandarts is dus prive, ziekenbezoek bij oma is prive, rit naar zieke werknemer waar jij leidinggevende van bent is zakelijk. Lunch/activiteit met zakelijk karakter is zakelijk.

Kies je voor de Formentor vanwege pk's of looks? Grandland GS misschien wat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Tehh schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:27:
[...]

Ik rijd ook alleen zakelijk, bij twijfel stel ik mij de vraag: was ik hier ook geweest als ik geen/ander werk had?
Rit naar de tandarts is dus privé, ziekenbezoek bij oma is privé, rit naar zieke werknemer waar jij leidinggevende van bent is zakelijk. Lunch/activiteit met zakelijk karakter is zakelijk.

Kies je voor de Formentor vanwege pk's of looks? Grandland GS misschien wat voor je?
Ja, dat vind ik dus altijd lastig te beoordelen.
Stel je gaat vanuit je werk direct naar de tandarts zou je denken dat het zakelijk is want dan is het waarschijnlijk ook onder werktijd. vanuit huis is dan weer een ander verhaal mits je daarna gelijk naar kantoor gaat.
Wij hebben ook wel is een diner buiten werktijd met collega's.. ja ik zou dan zeggen een zakelijk karakter.
Officieel moet je ook de kortste route naar huis rijden maar als je files wil mijden dan is je rit ook wel is langer.

Het blijft altijd lastig want als je een controle krijgt vanuit de belastingdienst is het de vraag hoe ze dit beoordelen lijkt mij?
Het voorbeeld van auto wassen is ook een lastige, het is je zakelijke auto maar je wast hem vaak in je privé tijd (ik in ieder geval wel)

De Formentor vind ik gewoon een mooie sportieve auto en redelijk hoge auto en je krijgt best veel voor de gevraagde consumentenprijs.
De Grandland GS is ook wel een mooie auto maar niet echt een sportieve look.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:38
Mikee007 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:56:
[...]

Ja, dat vind ik dus altijd lastig te beoordelen.
Stel je gaat vanuit je werk direct naar de tandarts zou je denken dat het zakelijk is want dan is het waarschijnlijk ook onder werktijd. vanuit huis is dan weer een ander verhaal mits je daarna gelijk naar kantoor gaat.
Dat is toch allemaal geen ramp als je 5 km naar de tandarts als privé boekt. Met 500 privé kms per jaar kun je die daar prima voor gebruiken.
Je moet toch al een rittenadministratie bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
jongetje schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:11:
[...]

Dat is toch allemaal geen ramp als je 5 km naar de tandarts als privé boekt. Met 500 privé kms per jaar kun je die daar prima voor gebruiken.
Je moet toch al een rittenadministratie bijhouden.
In onze rijdersovereenkomst staat dat we 0 km privé mogen rijden, dus die 500km geldt eigenlijk niet voor mij. wat de reden is dat ze dit ingevoerd hebben weet ik zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Mikee007 Dan kun je bovenstaande vragen beter aan je werkgever stellen aangezien de bijtellingsregeling hier al wettelijk in voorziet (met die 500km privé gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
jongetje schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:58:
@Mikee007 Dan kun je bovenstaande vragen beter aan je werkgever stellen aangezien de bijtellingsregeling hier al wettelijk in voorziet (met die 500km privé gebruik).
Klopt, ik snap dat jullie daar geen antwoord op kunnen geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flinne
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
Heb het overzicht gekregen van mijn werkgever van wat past binnen het leasebudget. Ben nu al een tijdje mijn hoofd aan het breken over de verschillende opties, dus graag wat feedback :) Laadpaal thuis wordt ook voorzien door de werkgever, en werk meestal van thuis. Wel maak ik zeer vaak de verplaatsing naar een 2de verblijf aan de kust (260km retour), wat ik graag zou kunnen doen zonder ter plekke op te laden, met het fietsenrek en iets sportiever dan 90km/u :) Ik rijd ofwel alleen, ofwel met mijn 2 kinderen van 8 en 6.

Blijven over:

1) Tesla M3 LR (ultra red, wit interieur, 19" velgen, trekhaak, fietsenrek, EAP) - n°1 keuze van de kids

2) Audi Q8 e-tron 50 (corporate pack, trekhaak, panoramisch dak) - echt wel het instapmodel, met de 19" velgen. Ik rijd momenteel een A6 avant en dit lijkt er echt wel op, maar met iets minder opties.

3) Tesla MYP (trekhaak, fietsenrek, EAP) - niet echt fan van de look

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 16:43
Wachten op de nieuwe Q6 e-tron?

[ Voor 42% gewijzigd door new_born89 op 24-03-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
flinne schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:50:
Heb het overzicht gekregen van mijn werkgever van wat past binnen het leasebudget. Ben nu al een tijdje mijn hoofd aan het breken over de verschillende opties, dus graag wat feedback :) Laadpaal thuis wordt ook voorzien door de werkgever, en werk meestal van thuis. Wel maak ik zeer vaak de verplaatsing naar een 2de verblijf aan de kust (260km retour), wat ik graag zou kunnen doen zonder ter plekke op te laden, met het fietsenrek en iets sportiever dan 90km/u :) Ik rijd ofwel alleen, ofwel met mijn 2 kinderen van 8 en 6.

Blijven over:

1) Tesla M3 LR (ultra red, wit interieur, 19" velgen, trekhaak, fietsenrek, EAP) - n°1 keuze van de kids

2) Audi Q8 e-tron 50 (corporate pack, trekhaak, panoramisch dak) - echt wel het instapmodel, met de 19" velgen. Ik rijd momenteel een A6 avant en dit lijkt er echt wel op, maar met iets minder opties.

Als een Q8 past, dan heb je vast voldoende keuze qua wagens. Heb je ook al bepaalde modellen afgestreept en waarom heb je dat gedaan? Er zijn genoeg elektrische auto's die die 260 km retour met gemak halen.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
flinne schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:50:

Blijven over:

Rij zelf een e-tron en rij vaker met een collega met een M3 mee. Op de range na vind ik de e-tron in alles wel heel veel meer auto. Alleen al de luchtvering is een compleet andere beleving dan het keiharde M3 onderstel.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flinne
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
MaSw85 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:35:
[...]

Als een Q8 past, dan heb je vast voldoende keuze qua wagens. Heb je ook al bepaalde modellen afgestreept en waarom heb je dat gedaan? Er zijn genoeg elektrische auto's die die 260 km retour met gemak halen.
De keuze is door de werkgever beperkt tot BMW, Audi, VW en Tesla. De iX3 en Q4 etron voelden als een downgrade tov mijn huidige A6. De i4 was te klein achterin voor de kinderen dus bleven de M3 LR en Q8 (basis) over. De M3 lijkt me een keer iets helemaal anders waardoor ik niet constant met de A6 ga vergelijken. Heb ook de fout gemaakt de kids mee te nemen naar de Tesla toonzaal dus die zijn helemaal verkocht door de gimmicks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-09 10:09
Ben momenteel ook een aantal auto's aan het vergelijken om een keuze te maken. Momenteel rijden we een VW ID3 Max. Met de Kl*te software met veel problemen en de issues bij de dealer valt VW (groep) eigenlijk wel af.

We zijn nu aan het kijken naar de Tesla M3 of Renault Scenic E-tech. Ik merk dat ik me toch wel een beetje blind staar op de technische snufjes van Tesla dus vandaar even eerlijke feedback en tips nodig vanuit jullie ;-)

Budget kan ik zelf bepalen, zit geen max op, ook geen beperking op merk.. Enige (eigen) beperking die ik mezelf heb opgelegd; zo min mogelijk aan privé kosten :-D.

Paar eisen: Meer dan 500 WLTP km's, genoeg laadruimte achterin (minimale wat de ID3 heeft), max in 7 sec. naar de 100, en de stoelverwarming, elektrische stoelen is toch ook wel prettig. (wat zijn we verwend ;-))

Waar we zelf aan zitten te denken:
1. Tesla M3 SR
2. Telsa M3 LR (heb ik dit echt nodig?)
3. Renault Scenic
4. ?

Mis ik nog iets of nog tips om in ieder geval ergens een proefrit in te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:38
Afgelopen week de knoop doorgehakt en de bmw ix1 besteld, full options behalve verwarmde / elektrische stoelen, kon het toch niet laten :-)

Rij nu een 5008 dus ga op ruimte redelijke stap terug. Gelukkig zijn de drie kinderen inmiddels uit de kinderwagen dus is de enorme ruimte in de kofferbak in de praktijk niet meer nodig.

Ben wel benieuwd hoe het de drie mannen gaat bevallen op de achterbank. Er zijn tegenwoordig bijna geen auto’s meer te vinden met drie volwaardige stoelen onder achterbank. Over vijf jaar komt de echte uitdaging als de oudste 13 is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SjoerdGTI schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:20:
Ben momenteel ook een aantal auto's aan het vergelijken om een keuze te maken. Momenteel rijden we een VW ID3 Max. Met de Kl*te software met veel problemen en de issues bij de dealer valt VW (groep) eigenlijk wel af.

We zijn nu aan het kijken naar de Tesla M3 of Renault Scenic E-tech. Ik merk dat ik me toch wel een beetje blind staar op de technische snufjes van Tesla dus vandaar even eerlijke feedback en tips nodig vanuit jullie ;-)

Budget kan ik zelf bepalen, zit geen max op, ook geen beperking op merk.. Enige (eigen) beperking die ik mezelf heb opgelegd; zo min mogelijk aan privé kosten :-D.

Paar eisen: Meer dan 500 WLTP km's, genoeg laadruimte achterin (minimale wat de ID3 heeft), max in 7 sec. naar de 100, en de stoelverwarming, elektrische stoelen is toch ook wel prettig. (wat zijn we verwend ;-))

Waar we zelf aan zitten te denken:
1. Tesla M3 SR
2. Telsa M3 LR (heb ik dit echt nodig?)
3. Renault Scenic
4. ?

Mis ik nog iets of nog tips om in ieder geval ergens een proefrit in te maken?
De eerste ID's van VW hadden redelijk wat kinderziektes. Huidige modellen een stuk minder.
Als je elektronische issues wilt voorkomen zou ik ver van Renault blijven ;)

Tesla Y bekeken?

@flinne Past de VW Tiguan Allspace in je budget? PHEV, maar echt ruimte zat en net zo aan te kleden als een audi. Kan de fiets languit achterin als het moet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
The Eagle schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:49:
[...]
Kun je dat toelichten? De Scenic staat hier inmiddels in de top-3 na een bezoekje aan het intro event van ABD gisteren. Enige nadeel vond ik de tildrempel en diepe kofferbak (foto's hier). Hopelijk komende week tijd voor een proefrit.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:48
flinne schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:42:
[...]

De keuze is door de werkgever beperkt tot BMW, Audi, VW en Tesla. De iX3 en Q4 etron voelden als een downgrade tov mijn huidige A6. De i4 was te klein achterin voor de kinderen dus bleven de M3 LR en Q8 (basis) over. De M3 lijkt me een keer iets helemaal anders waardoor ik niet constant met de A6 ga vergelijken. Heb ook de fout gemaakt de kids mee te nemen naar de Tesla toonzaal dus die zijn helemaal verkocht door de gimmicks :)
Bmw i5 ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
[...]
.
Waar basseer je dat op? Volgens mij liggen VW en Renault niet zover uit elkaar als het gaat om betrouwbaarheid, zeker als je naar de verschillende betrouwbaarheidslijsten kijkt (waar Renault vaak op gelijke hoogte staat of er zelfs voor). Iets zegt mij dat dit door jouw roze vw (passat) bril komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Nee, dat kwam eerder uit veelvuldige ervaring van collega's die met eerdere modellen regelmatig bij de dealer stonden.
En eerlijk gezegd is dat spul van Renault relatief nieuw, dus daar zullen best nog wel wat kinderziektes in zitten verwacht ik.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
The Eagle schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:01:
Nee, dat kwam eerder uit veelvuldige ervaring van collega's die met eerdere modellen regelmatig bij de dealer stonden.
En eerlijk gezegd is dat spul van Renault relatief nieuw, dus daar zullen best nog wel wat kinderziektes in zitten verwacht ik.
Mwoah niet met je eens, Renault/Nissan lopen qua EV ervaring toch echt ruim voor op VAG. Maar goed mijn punt was vooral bedoeld dat de Renault niet weggestreept hoeft te worden tov de vw ev's. Sterker nog, je krijgt m.i. meer auto voor je geld dan een vw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
The Eagle schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:01:
De problemen met elektronica op de modellen in de begin jaren 2000 zijn natuurlijk geen indicatie dat dit met elektrische modellen ook het geval is.

Ik zou ook eerder VAG wantrouwen. Al hebben die inmiddels ook hun hele software afdeling gereorganiseerd/vervangen met nieuwe mensen. Al rijden er nu enorm veel mensen rond in modellen met de slechte software en daardoor blijf je nu ook lang klachten houden omdat VAG niet pro-actief update (alleen bij klachten en dan is het nog enorm druk bij de dealers waar dit moet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 08:09
koentjuh schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:43:
Afgelopen week de knoop doorgehakt en de bmw ix1 besteld, full options behalve verwarmde / elektrische stoelen, kon het toch niet laten :-)

Rij nu een 5008 dus ga op ruimte redelijke stap terug. Gelukkig zijn de drie kinderen inmiddels uit de kinderwagen dus is de enorme ruimte in de kofferbak in de praktijk niet meer nodig.

Ben wel benieuwd hoe het de drie mannen gaat bevallen op de achterbank. Er zijn tegenwoordig bijna geen auto’s meer te vinden met drie volwaardige stoelen onder achterbank. Over vijf jaar komt de echte uitdaging als de oudste 13 is :-)
Ik kom ook uit een 5008 en kijk ook voor een nieuwe lease-auto.

Tot op heden op de shortlist de enyaq en model y.
Ik zag het filmpje van de IX1, maar die ziet er wel heel goed uit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

jongetje schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:47:
[...]

De problemen met elektronica op de modellen in de begin jaren 2000 zijn natuurlijk geen indicatie dat dit met elektrische modellen ook het geval is.

Ik zou ook eerder VAG wantrouwen. Al hebben die inmiddels ook hun hele software afdeling gereorganiseerd/vervangen met nieuwe mensen. Al rijden er nu enorm veel mensen rond in modellen met de slechte software en daardoor blijf je nu ook lang klachten houden omdat VAG niet pro-actief update (alleen bij klachten en dan is het nog enorm druk bij de dealers waar dit moet).
Geen idee hoe de infotainment beleving is, maar tov VAG kan het vast niet slechter. Man wat hebben die de boel verkracht de laatste tijd :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim0252
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 15:03
Ik zie hier eigenlijk maar weinig Cupra voorbij komen.
Zelf mag ik volgende maand een lease auto uitzoeken (mijn eerste) met een budget van rond de 50K (750 PM). Nu kom ik van een Golf GTE af en ben ik eens proef gaan rijden bij de cupra sportstourer.
Leuke auto wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 17:50
Tim0252 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:44:
Zelf mag ik volgende maand een lease auto uitzoeken (mijn eerste) met een budget van rond de 50K (750 PM). Nu kom ik van een Golf GTE af en ben ik eens proef gaan rijden bij de cupra sportstourer.
Leuke auto wel.
ik denk dat dat komt doordat ze naast de Born (klein) geen elektrische auto hebben en de meeste toch elektrisch willen/moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Leuke auto wel.
Lang geleden de eerste Leon ST gereden, fijne auto! Ligt er ook nog altijd een Cupra blok in als optie? Dat wilde ik toen heel graag maar moest diesel rijden... 300pk als station, lekker man :D

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:40
Leuke auto wel.
Zeker een leuke auto, ik heb vorig jaar Januari ook de Born in Rotterdam bekeken. Uiteindelijk voor de Niro gegaan. Ik weet het... 2 totaal verschillende autos :-) Grootste reden hiervan is dat de Niro (€ 47.000,- met beduidend meer opties) goedkoper in de lease was dan de Born(weet ff de verzie niet, ena goedkoopste) van ik meen € 45.000,-.

Cupra is zeker een leuke auto, maar desondanks heb zelf gekozen voor meer ruimte/goedkopere maandlasten en voor de Niro gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

JB schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:33:
[...]

Lang geleden de eerste Leon ST gereden, fijne auto! Ligt er ook nog altijd een Cupra blok in als optie? Dat wilde ik toen heel graag maar moest diesel rijden... 300pk als station, lekker man :D
Cupra is tegenwoordig een apart merk, full electric. De Cupra Leon ST zie je nog wel eens rijden, maar wordt volgens mij al niet meer geleverd.
Er zijn iirc 3 CUPRA centers in NL waar ze showrooms hebben. Zie de site.
Leuke auto wel.
Gebruik de template in de startpost zou ik zeggen, en bereid je voor op heel veel auw, want auto's en autorijden is duur geworden. Voor 750 ex brandstof heb je tegenwoordig net een Golf onderhand :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
The Eagle schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:12:
[...]

Cupra is tegenwoordig een apart merk, full electric. De Cupra Leon ST zie je nog wel eens rijden, maar wordt volgens mij al niet meer geleverd.
Cupra is zeker (nog) niet full electric, maar wel minimaal altijd hybride. Er is nu een limited edition van de Cupra Leon ST (in 2 uitvoeringen), die flink goedkoper aangeboden wordt dan ie voorheen was. Komt omdat ze de voorraad willen opmaken voordat ze de facelift presenteren.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

The Eagle schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:12:
[...]

Dat weet ik ;) maar een Cupra Leon ST is toch ook gewoon MQB (Golf/Octavia/Leon) van VAG en dus een Seat Leon ST met ander logo?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nLs90
  • Laatst online: 27-03 21:50
Leasebudget: €900 voor enkel de auto
Kilometrage per jaar: 25k
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Veel is mogelijk
Overige afhankelijkheden: Quasi 99% zijn elektrisch, maar hybride kan ook nog
Specifieke wensen: Liefst een premium merk, lees Audi, BMW, Mercedes etc. Geen fan van VW ID4, Tesla M3 vind ik te minimalistisch.
Uiteindelijke keuze:

Ik rij nu momenteel met een Tesla Model 3 Highland, standard range.
Heel fijne auto, maar ik vind het basic interieur (en afwerking) zó ongelooflijk saai en wat teleurstellend.
Ik zou graag eens in een heel fijne comfortabele goed afgewerkte (premium) auto rijden.
Lijkt mij nu de ideale kans, daar ik nog geen kind(eren) heb en op zich niet veel ruimte nodig heb.
Daarom wil ik dus liever voor een naam gaan (en betalen) ipv voor een Kia, Hyundai, Tesla etc.

Ik denk dat we dan voornamelijk bij een BMW i4, Audi Q4, Mercedes EQA/EQB/CLA Shooting Brake en dergelijke uitkomen.
Alleen merk ik dat deze wel binnen het budget vallen, maar dan met weinig opties...

Mercedes EQA 300 Luxury Line met veel opties is mogelijk (met beetje opleg langs mijn kant) en qua afwerking en kwaliteitsgevoel in de cockpit komt dit volgens mij goed overeen met wat ik zoek, maar het is niet zo'n goeie EV?

Audi Q4 kan ik degelijk uitrusten maar bouwkwaliteit lijkt wat tegen te vallen, goedkoop (gevoel) met harde plastics? Uiteraard nog altijd een grote verbetering dan Tesla.

BMW i4 lijkt mij de beste keuze maar is onbetaalbaar met een paar opties, dus die zou ik dan al bijna kaal moeten nemen? Lijkt mij wat zielig dan?

Zie ik nog merken of opties over het hoofd (BMW iX1/IX2, Audi Q3 etc, staan ook in de lijst), ben benieuwd naar jullie meningen.

Nog even opsommen welke dingen ik het belangrijkste vind:

- Levertijd max eind 2024 (dan valt er waarschijnlijk al veel af?)
- Goede parkeersensoren en/of 360° camera
- Luxe/premium/hoog kwaliteitsgevoel en dan vooral in de cockpit.
- Degelijke laadsnelheden en rijafstand ( want heb geen eigen laadpaal mogelijkheden)
- Praktisch genoeg om met 2 te kunnen reizen met de auto.
- Degelijk, mooi scherm. Daarom valt een VW ID4 en ID5 voor mij af, ik vind die kleine schermen echt ronduit belachelijk voor zo'n dure wagens. Of het goed werkt of niet

Extra dingen die ik hoop te vinden mits budget het toelaat:

- Panoramadak (creëert extra ruimte gevoel)
- Extra assistance met lane change en cruise control en dergelijke.
- Extra veiligheidsopties (bijv extra airbags of extra veiligheidsystemen)

[ Voor 11% gewijzigd door nLs90 op 25-03-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
nLs90 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:47:
- Degelijke laadsnelheden en rijafstand ( want heb geen eigen laadpaal mogelijkheden)
Komende van een Tesla 3 Highland kan je er dan alleen maar op achteruit gaan.

Op één of twee dingen na* ( de badge en de levertijd) lijkt een EV6 GT-line me dan aan al je wensen te voldoen.

Benieuwd welke BEV aan al die wensen zou kunnen voldoen.
En je zal toch heel vlug een beslissing moeten nemen en daadwerkelijk een bestelling plaatsen indien je nog voor eind 2024 een oplevering wil.

*Alhoewel over smaken en individuele voorkeuren geen discussie te voeren valt. Wat voor de een aanvoelt als luxe en premium is voor de een er ver over en voor de ander nog niet goed genoeg. :)

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 26-03-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Xpeng G9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling exclusief
Specifieke wensen: Liefst een premium merk, lees Audi, BMW, Mercedes etc. Geen fan van VW ID4, Tesla M3 vind ik te minimalistisch.
Uiteindelijke keuze:

Heel fijne auto, maar ik vind het basic interieur (en afwerking) zó ongelooflijk saai en wat teleurstellend.
Ik zou graag eens in een heel fijne comfortabele goed afgewerkte (premium) auto rijden.
Lijkt mij nu de ideale kans, daar ik nog geen kind(eren) heb en op zich niet veel ruimte nodig heb.
Daarom wil ik dus liever voor een naam gaan (en betalen) ipv voor een Kia, Hyundai, Tesla etc.

Ik denk dat we dan voornamelijk bij een BMW i4, Audi Q4, Mercedes EQA/EQB/CLA Shooting Brake en dergelijke uitkomen.
Alleen merk ik dat deze wel binnen het budget vallen, maar dan met weinig opties...

Mercedes EQA 300 Luxury Line met veel opties is mogelijk (met beetje opleg langs mijn kant) en qua afwerking en kwaliteitsgevoel in de cockpit komt dit volgens mij goed overeen met wat ik zoek, maar het is niet zo'n goeie EV?

Audi Q4 kan ik degelijk uitrusten maar bouwkwaliteit lijkt wat tegen te vallen, goedkoop (gevoel) met harde plastics? Uiteraard nog altijd een grote verbetering dan Tesla.

BMW i4 lijkt mij de beste keuze maar is onbetaalbaar met een paar opties, dus die zou ik dan al bijna kaal moeten nemen? Lijkt mij wat zielig dan?

Zie ik nog merken of opties over het hoofd (BMW iX1/IX2, Audi Q3 etc, staan ook in de lijst), ben benieuwd naar jullie meningen.

- Degelijk, mooi scherm. Daarom valt een VW ID4 en ID5 voor mij af, ik vind die kleine schermen echt ronduit belachelijk voor zo'n dure wagens. Of het goed werkt of niet

Ik vind het altijd zo bijzonder.
“Premium” is belangrijk, maar het betekent dan wel dat dat wat je niet hebt/krijgt/neemt (omdat het te duur is), er heel mooi en degelijk uitziet….

En over laadsnelheid.
Er gaat niets boven een Hyundai Ioniq5 of een Kia EV 6.
10 tot 90% in 18 minuten. Daar komt geen enkele Merc/Audi of BMW aan.

De al genoemde EV6 GTline heeft alles wat je wilt, behalve de naam.
Levertijd kon wel een probleem worden, want modelwissel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGTI
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-09 10:09
[...]

De eerste ID's van VW hadden redelijk wat kinderziektes. Huidige modellen een stuk minder.

Tesla Y bekeken?
Yes, de Y bekeken, maar qua rij eigenschap tov de M3 stap ik liever in de M3. En de vrouw thuis wilt eigenlijk helemaal geen Tesla 🤣 en daardoor mag de Y er echt niet komen omdat ze die echt heel lelijk vindt. (Over smaak valt niet te twisten).

Collega pakt een Kia Niro, maar alleen al als je achteruit rijdt en de piepjes 🤣.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLs90
IvoB2 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:02:
[...]

Op één of twee dingen na* ( de badge en de levertijd) lijkt een EV6 GT-line me dan aan al je wensen te voldoen.

En je zal toch heel vlug een beslissing moeten nemen en daadwerkelijk een bestelling plaatsen indien je nog voor eind 2024 een oplevering wil.

*AAlhoewelover smaken en individuele voorkeuren geen discussie te voeren valt. Wat voor de een aanvoelt als luxe en premium is voor de een er ver over en voor de ander nog niet goed genoeg. :)
- Met degelijke laadsnelheden bedoel ik 'oké' en geen slechte.
- Eind 2024 is een voorkeur, dus liefst zo dicht mogelijk daar tegen maar natuurlijk niet 2 jaar wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
Uiteindelijke keuze:

Wat vind je van een Volvo EX40? Ik weet niet in hoeverre Volvo wordt gezien als premium, maar het zit denk ik wel aan de bovenkant van de markt? Qua range en snelladen lijkt het afhankelijk van de versie die je kiest best gunstig. Uiteraard is dit wel een model dat in basis al een tijdje meegaat maar ik vind het interieur er zeker hoogwaardig uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:13
Uiteindelijke keuze:

Als je een mooi en degelijk afgewerkt interieur belangrijk vindt, zou ik je aanraden eens bij de nieuwe Peugeot 308 te kijken. Echt, ga eens kijken en rijden en pak een mooie GT. Elektrisch is de range wat tegenvallend, maar als een hybride ook een optie is dan heb je denk ik geen gekke auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
lk heb juist liever een scherm achter het stuur en een scherm voor de navigatie/multimedia etc. dan bij Tesla 1 enorm scherm. Los van dat ik geen fan ben van VAG met hun software ontwikkeling afgelopen jaren, zou ik mijn keuzen iet op de grote van een scherm laten afhangen. 99 procent van de tijd kijk je door de voorruit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLs90
BrightSun schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:03:
[...]

Wat vind je van een Volvo EX40? Ik weet niet in hoeverre Volvo wordt gezien als premium, maar het zit denk ik wel aan de bovenkant van de markt? Qua range en snelladen lijkt het afhankelijk van de versie die je kiest best gunstig. Uiteraard is dit wel een model dat in basis al een tijdje meegaat maar ik vind het interieur er zeker hoogwaardig uitzien.
Volvo maakt zeker kwaliteit maar vind de middenconsole gewoon echt niet mooi en komt (inderdaad) wat gedateerd over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLs90
jongetje schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 07:11:
[...]

lk heb juist liever een scherm achter het stuur en een scherm voor de navigatie/multimedia etc. dan bij Tesla 1 enorm scherm. Los van dat ik geen fan ben van VAG met hun software ontwikkeling afgelopen jaren, zou ik mijn keuzen iet op de grote van een scherm laten afhangen. 99 procent van de tijd kijk je door de voorruit 8)
Ik dacht ook dat ik dat miste, maar net met een Audi Q4 Sportback gaan rijden (wilde eigenlijk gewoon de Q4) en eigenlijk miste ik het dan toch niet. Het mooiere scherm in midden dan bijvoorbeeld bij een ID4 vind ik dan toch niet zo belangrijk als ik zelf dacht en mis zelfs het Tesla scherm.

En jeetje wat een teleurstelling is die Q4...
De sportzetels waren wel echt aangenaam, maar voor die Sonos luidsprekers zou ik al zeker niet bijbetalen, allez, als ik ze dan vergelijk met de luidsprekers van in de nieuwe Tesla.

Bouwkwaliteit vind ik persoonlijk toch wel tegenvallen van de Audi, geeft me zeker niet het wauwgevoel dat ik hoopte te krijgen (en waarvoor ik misschien geen Tesla zou kiezen).

Stuur van de Tesla vind ik alvast veel aangenamer, zelfs de pinkers op het stuur miste ik :-D.
Tesla rijd echt beter, is ook stiller. Eigenlijk duwrt deze ervaring mij alleen maar meer richting Tesla, dus op zich was het wel goed om eens iets anders te rijden.

Ga straks of morgen nog eens kijken naar de Peugeot e 308 (SW)/e 3008 en Renault Sceniq en anders ga ik toch weer voor de nieuwe Tesla, long range in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nLs90
Naafkap schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:14:
[...]

Als je een mooi en degelijk afgewerkt interieur belangrijk vindt, zou ik je aanraden eens bij de nieuwe Peugeot 308 te kijken. Echt, ga eens kijken en rijden en pak een mooie GT. Elektrisch is de range wat tegenvallend, maar als een hybride ook een optie is dan heb je denk ik geen gekke auto.
Paar jaar geleden had ik de 308 SW in bestelling lopen, maar uiteindelijk nooit mee gereden. Maar was toen wel echt onder de indruk van de cockpit. Vond en vind ik persoonlijk 1 van de mooiste (betaalbare) die er zijn momenteel. Straks nog eens kijken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 17:50
SjoerdGTI schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:42:
[...]

Yes, de Y bekeken, maar qua rij eigenschap tov de M3 stap ik liever in de M3. En de vrouw thuis wilt eigenlijk helemaal geen Tesla 🤣 en daardoor mag de Y er echt niet komen omdat ze die echt heel lelijk vindt. (Over smaak valt niet te twisten).

Collega pakt een Kia Niro, maar alleen al als je achteruit rijdt en de piepjes 🤣.
In het geval van de model Y hoef je over smaak ook niet te twisten
Ken echt niemand die hem mooi vind en hem voor de looks rijdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Nu online
IvoB2 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:02:
[...]

*AAlhoewelover smaken en individuele voorkeuren geen discussie te voeren valt. Wat voor de een aanvoelt als luxe en premium is voor de een er ver over en voor de ander nog niet goed genoeg. :)
Zie het eerste regeltje @nLs90 :P

De Peugeot is een segment lager dan de Tesla, ben bang dat die ook tegen gaat vallen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door nooberke op 26-03-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik volg niet?
Ik heb het toch nergens over een Peugeot gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Nu online
IvoB2 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:45:
Ik volg niet?
Ik heb het toch nergens over een Peugeot gehad?
Je vertelde nLs90 al dat als je nu een Model 3 Highland hebt veel auto's zullen tegenvallen...Daar komt hij nu achter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
MaSw85 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:38:
[...]

Vanaf 1 januari andere voorwaarden dus even opnieuw, ook n.a.v. een opgestelde longlist:

Leasebudget: 1025 voor ICE, +10% (1127,50) voor PHEV en EV. Maximaal 20% eigen bijdrage, maar wil dat liever niet gebruiken
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen
Overige afhankelijkheden: Geen diesel, LPG, CNG of andere gasinstallatie toegestaan, stimulans voor EV d.m.v. laadpakket (is mogelijk op eigen terrein - garage, kabel op aparte groep ligt er al). Onder leasebudget leasen betekent dat verschil bruto uitgekeerd als loon.
Specifieke wensen: Geen Tesla. Voel daar niks voor, ook al is het misschien een logische keus. Ook de WAF van een Tesla is -1000 punten. Must haves: Automaat, ACC, ruimte voor kinderzitje (kind 1 incoming, een tweede is mogelijk ook nog binnen de 5 jaar leasetermijn onderweg) en ik wil m'n racefiets er gewoon in kunnen schuiven met de bank plat. Nice to have: stuur- en stoelverwarming (die mis ik nu op de flexlease Seat Leon Sportstourer :+ ) en technologische snufjes houd ik ook wel van. Voor EV: Liefst voldoende range om zonder gedoe een ± 400 km te kunnen rijden bij gemiddelde weersomstandigheden.
Uiteindelijke keuze: NTB

Longlist heb ik inmiddels opgezet. We gaan nog langs showrooms en wat er dan niet direct afvalt gaan we proefrijden. Voorkeur voor EV vanwege gratis laadpaal en ± €50,- per maand 'winst' ten opzichte van de TLV tegenwoordig.

Longlist:

BMW iX1 eDrive 20 EV
BMW iX2 eDrive 20 EV
Cupra Leon Sportstourer VZ Performance Limited PHEV
Ford Focus SW ST-line X ICE
Ford Kuga ST-line X PHEV
Ford Mustang Mach E Extended Range RWD Premium EV
Jeep Compass 4XE Summit PHEV
Kia EV6 GT-Line RWD EV
Peugeot 308 SW GT HYbrid 180 PHEV
Peugeot E-3008 GT EV
Peugeot E-308 SW GT EV
Renault Scenic E-Tech EV87 220 Esprit Alpine EV
Renault Scenic E-Tech EV87 220 Techno EV
Seat Leon Sportstourer FR Business Intense PHEV
Skoda Enyaq Sportline (85) EV
Skoda Enyaq Coupé Sportline (85) EV
Skoda Octavia combi Sportline Business PHEV
Volkswagen ID.7 Tourer Pro Business EV

Waarschijnlijke afvallers (voorlopig):
- BMW iX1 en iX2: Beide vanwege de WAF; de iX2 waarschijnlijk te veel aflopende daklijn voor goede ruimte achterin en dus net niet lekker qua ruimte (dit geldt mogelijk ook voor de Mach E, E-3008 en Enya Coupé)
- Jeep Compass: Toch wat weinig ruimte voor een SUV
- Kia EV6: Design is niet echt mijn ding, met name de koplampen (facelift incoming als het goed is) en ik snap die zilveren strip op de achterkant niet helemaal. Daarnaast misschien wat weinig kofferruimte.
- Peugeot E-308 SW: Te weinig range, maar is netto wel veruit de goedkoopste maandelijks. Maar wil ik die concessie doen tov range?
- ID.7 Tourer: Veruit de duurste en de enige met eigen bijdrage

Daarnaast wil ik sowieso een mogelijke auto proefrijden. Dat in combinatie met vier weken de tijd voor het bestellen in de portal na ontvangen van de link (heb 'm nog niet ontvangen) vallen mogelijk de volgende modellen af: iX2, Kuga, E-3008, Scenic E-Tech en ID.7 Tourer. Mogelijk zijn er nog wel vergelijkbare auto's om enigszins de rijervaring te testen/weten. De iX1 en X2 bijvoorbeeld vanuit BMW, Ford rijstijl ken ik wel van de Focus ST-Line die ik tot kerst reed, de niet Tourer ID.7 staat al wel in de showroom en de Megane E-Tech rijdt mogelijk vergelijkbaar als de Scenic.

Iemand nog tips/suggesties? Ik houd van enigszins (sportief) (door)rijden en looks zijn natuurlijk persoonlijk maar ik moet wel blij worden als ik naar de auto loop om in te stappen.
Update:

Inmiddels de longlist al wat korter gemaakt, maar weet niet of ik het al een shortlist kan noemen :+

BMW iX1 eDrive 20 EV
BMW iX2 eDrive 20 EV
Ford Focus SW ST-line X ICE
Ford Mustang Mach E Extended Range RWD Premium EV
Peugeot 308 SW GT HYbrid 180 PHEV
Renault Scenic E-Tech (EV87 220) EV
Skoda Enyaq Sportline (85) EV
Skoda Enyaq Coupé Sportline (85) EV
Skoda Octavia combi Sportline Business PHEV PHEV

Edit: Ford Explorer EV kan ook op de lijst mits deze op korte termijn te rijden is. Vrijdag bij de dealer maar eens navragen. Helaas, pas vanaf augustus in de showroom.

Reeds afgevallen:

Cupra en Seat Leon zijn toch minder bang for buck dan de Focus. In die hoedanigheid valt waarschijnlijk de 308 SW ook af als het een station wordt. Ook al is de Focus geen PHEV. De Octavia is momenteel alleen nog in first edition en nog niet als PHEV leverbaar, en is net als de 308 SW duurder dan de Ford (netto per maand) dus het wordt, als het geen EV wordt, waarschijnlijk (weer) een Focus. Maar de 308 SW en Octavia Combi blijven nog wel even op de lijst.

Qua SUV's en EV's vielen al af: De nieuwe Kuga en de E-3008 staan pas op zijn vroegst in juni in de showroom, en ik wil wel proefrijden voor ik een keuze maak. De Compass is qua prijs/kwaliteit ook minder dan de andere opties, de EV6 is gewoon niet onze smaak (hoe goed die ook mag zijn), de E-308 SW heeft (veel) te weinig range en de ID.7 Tourer is te duur.

Blijven dus nog een paar modellen over. Komende vrijdag in ieder geval een proefrit gepland in de Scenic. Dit en/of volgend weekend ook de andere modellen nog bekijken en/of rijden samen met de vrouw zodat we wat meer weg kunnen strepen en wellicht al een keuze kunnen maken.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nLs90
Ben vandaag zowat alle garages afgegaan en overal wel eens ingezeten en telkens ik terug in mijn Tesla stapte, gaf me dit een voldaan gevoel. Blijkbaar was ik op zoek naar iets wat ik niet kon vinden (binnen mijn budget). Bedankt voor ieders input, zodat ik toch op zijn minst even wat andere merken ben gaan bekijken.

Toch nog even vermelden dat ik de EV6 zijn achterkant eerst lelijk vond, maar na hem in het zwart te hebben gezien, deze echt wel goed meevalt.

Ioniq 6 vond ik echt wel een gave 'bak', ontzettend veel beenruimte achterin en was een goede kanshebber
Mercedes EQA, daar had ik wel een beetje een wawgevoel vooraan, maar achteraan voelde het toch wat krap en de koffer is onbestaand... dus die viel snel af.

Uiteindelijk net de Tesla Highland Model 3 Long Range - Stealth Grey - Zwart interieur laten bestellen.
Why to change a winning team, toch?

Ik rijd er graag mee, laad snel, rijdt efficiënt en goede range, vind de standard range geweldig geluid hebben, dus met nog een paar extra speakers kijk ik er alvast echt naar uit. Krijg er ook nog een pak extra range bovenop en 4 wheel drive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-09 21:38
Rohem schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:36:
[...]

Terechte opmerking met de kosten, Daar kom ik zo nog op terug.

Kona of Niro zal ik eens naar kijken of dat een optie is.

[...]

mbt je laatste opmerking, dat is ook hoe ik nu gezocht heb en op de Dolphin en MG4 uit kwam. Want werkgever doet alles met Directlease.
De Corsa, in de configuratie zoals voorgesteld door werkgeven, komt op €584 per maand, excl BTW. De auto heeft dan een berekende fiscale waarde van €37.948.

Dus ik ga er dan even vanuit dat het budget rond de 580 per maand excl. BTW ligt. En ik verwacht daarin weinig ruimte aangezien het voor mij een luxe is om een auto te mogen leasen, hij is niet arbeidsvoorwaardelijk. Dit zal dan de max zijn, incl opties voor vervangend vervoer en laadpas. Dus voor de auto zelf zal het iets minder zijn.
Uiteindelijk trok ik toch aan het korste eind en is het de Opel Corsa Electric geworden. Wel de GS Long Range gelukkig :). Volgens een eerste indicatie is de auto er ergens in de zomermaanden. We gaan het meemaken.

Dank aan de mensen die eerder meegedacht hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 20:55

Arno

PF5A

Ik vind 38k voor een Corsa toch aardig aan de prijs. Voor nog geen 3k meer heb ik mijn Ceed. Ik snap wel dat mensen niet te happig zijn om elektrisch te gaan rijden.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Arno schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:28:
Ik vind 38k voor een Corsa toch aardig aan de prijs. Voor nog geen 3k meer heb ik mijn Ceed. Ik snap wel dat mensen niet te happig zijn om elektrisch te gaan rijden.
Ja die prijs slaat echt helemaal nergens op.. Het was mijn keuze ook niet, maar vanuit het moederbedrijf is gewoon besloten dat alles elektrisch moet. Want verduurzamen enzo ;) Had liever mijn huidige Megane Estate nog een jaar verlengd, maar dat mocht niet ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamSid
Rohem schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:53:
[...]

Ja die prijs slaat echt helemaal nergens op.. Het was mijn keuze ook niet, maar vanuit het moederbedrijf is gewoon besloten dat alles elektrisch moet. Want verduurzamen enzo ;) Had liever mijn huidige Megane Estate nog een jaar verlengd, maar dat mocht niet ;w
Dan is het te hopen dat ze je laadpaal betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:40
Ik ga me hier ook eens mengen, eind november loopt mijn Tesla model 3 uit de lease na 5 jaar.

Ik heb het leasebudget min of meer zelf in de hand, wil vanwege de bijtelling onder de 70k uitkomen.

Leasebudget: ntb - 70k aanschafwaarde als bovengrens
Contractduur: 4 jaar

Merkbeleid, zo ja, welke: Geen, wil zelf geen Tesla meer vanwege erg kaal en geen fan van Musk, wil ook geen Chinees model. Had 2,5 jaar geleden een Audi Q4 Sportsback launch edition uitgekozen en besteld, toen van baan gewisseld voor levering en kon toen een model 3 met 7% bijtelling overnemen. Uiteindelijk dus nooit in de Audi gereden :)

Overige afhankelijkheden: 100% electric
Specifieke wensen: Geen Tesla meer, geen Chinees nieuw merk (hoewel de Zeekr 001 me wel aanspreekt qua looks). Vroeger veel VAG gereden, privé nog steeds met een Ateca.
Ik ben bijna 2 meter, heb een zoon die voor afloop van dit leasecontract waarschijnlijk ook die kant op is qua lengte, dus ik zoek een ruime auto. Vaak onderweg naar honkbal-wedstrijden met divers speelmaterieel, dus een ruime kofferbak wil ik ook. (de toegang van de model 3 koffer is een drama)
Daarnaast een lange range (veel vakantie-ritten van 800-1000km), en een trekhaak (vouwwagen in de zomer voor vakanties).
Op dit moment heb ik een ID7-tourer op de shortlist staan en een Kia EV9. Met beiden binnenkort een proefrit. Ik had de Fisker Ocean ook hoog op mijn shortlist staan, maar gezien de financiële instabiliteit daar valt Fisker (helaas) af. Zijn er nog mensen met een goed idee hebben voor een ruime wagen om toe te voegen aan de shortlist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
SamSid schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:56:
[...]

Dan is het te hopen dat ze je laadpaal betalen?
Zeker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
DaWayne schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:56:
Ik ga me hier ook eens mengen, eind november loopt mijn Tesla model 3 uit de lease na 5 jaar.

Ik heb het leasebudget min of meer zelf in de hand, wil vanwege de bijtelling onder de 70k uitkomen.

Leasebudget: ntb - 70k aanschafwaarde als bovengrens
Contractduur: 4 jaar

Merkbeleid, zo ja, welke: Geen, wil zelf geen Tesla meer vanwege erg kaal en geen fan van Musk, wil ook geen Chinees model. Had 2,5 jaar geleden een Audi Q4 Sportsback launch edition uitgekozen en besteld, toen van baan gewisseld voor levering en kon toen een model 3 met 7% bijtelling overnemen. Uiteindelijk dus nooit in de Audi gereden :)

Overige afhankelijkheden: 100% electric
Specifieke wensen: Geen Tesla meer, geen Chinees nieuw merk (hoewel de Zeekr 001 me wel aanspreekt qua looks). Vroeger veel VAG gereden, privé nog steeds met een Ateca.
Ik ben bijna 2 meter, heb een zoon die voor afloop van dit leasecontract waarschijnlijk ook die kant op is qua lengte, dus ik zoek een ruime auto. Vaak onderweg naar honkbal-wedstrijden met divers speelmaterieel, dus een ruime kofferbak wil ik ook. (de toegang van de model 3 koffer is een drama)
Daarnaast een lange range (veel vakantie-ritten van 800-1000km), en een trekhaak (vouwwagen in de zomer voor vakanties).
Op dit moment heb ik een ID7-tourer op de shortlist staan en een Kia EV9. Met beiden binnenkort een proefrit. Ik had de Fisker Ocean ook hoog op mijn shortlist staan, maar gezien de financiële instabiliteit daar valt Fisker (helaas) af. Zijn er nog mensen met een goed idee hebben voor een ruime wagen om toe te voegen aan de shortlist?
Als je nog even kan wachten de Ioniq 7 het broertje van de EV9?

Edit: lijkt erop dat ze hem Ioniq9 gaan noemen en pas in 2025 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
jouwheld schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:55:
[...]

Als je nog even kan wachten de Ioniq 7 het broertje van de EV9?

Edit: lijkt erop dat ze hem Ioniq9 gaan noemen en pas in 2025 komt.
Klopt ja, dat is net even te laat.
Net gereden in de ID7, bevalt goed, herkenbaar Volkswagen gevoel. Enorm groot, dus voldoende ruimte op de achterbank.
De HUD met AR beviel ook goed, alleen de voice-control voor de navigatie nog van geen meter. Zal wel beter worden denk ik.

Volgende week een proefrit met de EV9, dan eens kijken hoe die bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
Sphinx_thing schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:56:
Leasebudget:
Alle bedragen exclusief btw: €1150

Kilometrage per jaar: 35000

Top 3
- Mercedes EQB AMG Line
- Enyaq Sportline
- BMW iX1 M sport

Shortlist realistisch? nog andere tips mbt modellen die leuk zijn en passen?
Update vanuit mijn kant. Zaterdag as proefrit met de BMW Ix1.
Hieronder vooralsnog samengesteld. De EQB volgt nog.

Gekozen voor de Edrive 20, die kan ik zoals hieronder staat met best veel opties.
De Edrive 30 kan ook maar dan alleen icm kleur en een M sport pakket. De Edrive 20 is volgens mij snel zat.

BMW iX1 66.5kWh ev edrive 20
MODEL M SPORT
PREMIUM PACK
TRAVEL PACK
Cape York Green metallic (of black)
19 inch lichtmetalen M wielen
HiFi System Harman Kardon
Elektrisch verwarmde voorstoelen
M dakdraagsysteem hoogglans Shadow Line
Trekhaak met elektrisch wegklapbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DaWayne schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:12:
[...]

Net gereden in de ID7, bevalt goed, herkenbaar Volkswagen gevoel. Enorm groot, dus voldoende ruimte op de achterbank.
De HUD met AR beviel ook goed, alleen de voice-control voor de navigatie nog van geen meter. Zal wel beter worden denk ik.

De Zeekr001 even proefrijden? Privilege == alles wat je wil? Geely stal :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
JB schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:30:
[...]

De Zeekr001 even proefrijden? Privilege == alles wat je wil? Geely stal :)
Die Zeekr is wel een mooie wagen ja, maar ik wil eigenlijk geen nieuw Chinees merk.
Net wel even op de site getracht een proefrit te boeken, want hij is echt wel ruim en mooi op het web, maar de site om proefritten te reserveren loopt vast |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 08:58
DaWayne schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:46:
[...]

Die Zeekr is wel een mooie wagen ja, maar ik wil eigenlijk geen nieuw Chinees merk.
Net wel even op de site getracht een proefrit te boeken, want hij is echt wel ruim en mooi op het web, maar de site om proefritten te reserveren loopt vast |:(
Misschien je browser? Edge deed 't bij mij toen ook niet, Firefox wel. Anders misschien even bellen met Zeist of Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLs90
DaWayne schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:12:
[...]

De Audi Q6 of de nieuwe VW Tiguan? Komen binnenkort uit dacht ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 08:09
Ik kijk voor een leasebudget van ca. 950 ex brandstof en 25.000 km naar de volgende auto`s:

Tesla Model Y RWD
Skoda Enyaq 60 Sportline
Renault Scenis Iconic
Volvo EX40 Plus Black Edition
Ford Explorer
Tesla Model Y Long Range
BMX IX1 eDrive 20
Mercedes EQB Luxury Line
Skoda Enyaq 85 SP

De Model Y staat het beste gesorteerd op basis van value for money, range, opladen etc.
Ik vind het niet de mooiste auto, maar je kan er bijna niet omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:00
Ik ben me ook aan het oriënteren op een lease auto. Gezien ik zo richting de 60.000KM+ per jaar ga is de afschrijving per jaar astronomisch op mijn eigen auto. Zijn er lease partijen die met zoveel kilometers een contract aanbieden? Ik kom ze namelijk niet tegen (het hoogste wat ik heb gezien is 40.000KM). Een auto van de zaak is namelijk niet mogelijk en ik wil eigenlijk ook volledig ontzorgd zijn qua onderhoud en risico's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

x0z8_ schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:34:
Ik ben me ook aan het oriënteren op een lease auto. Gezien ik zo richting de 60.000KM+ per jaar ga is de afschrijving per jaar astronomisch op mijn eigen auto. Zijn er lease partijen die met zoveel kilometers een contract aanbieden? Ik kom ze namelijk niet tegen (het hoogste wat ik heb gezien is 40.000KM). Een auto van de zaak is namelijk niet mogelijk en ik wil eigenlijk ook volledig ontzorgd zijn qua onderhoud en risico's.
Dan moet je naar het private lease topic denk ik? Dergelijke km's én lease én prive... hoop voor je dat de baas je dan wel tegemoet komt?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:00
JB schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:40:
[...]

Dan moet je naar het private lease topic denk ik? Dergelijke km's én lease én prive... hoop voor je dat de baas je dan wel tegemoet komt?
Ah die is er ook! Ga ik doen. Ik krijg 23 cent per kilometer, dus de maandelijkse vergoeding is flink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:35
Wat voor segment zoek je ? Je moet dan even berekenen wat je meerprijs per kilometer is bij private lease. Maar ik ben bang dat je je daar ook een hoedje schrikt. Uiteindelijk moet iemand die afschrijving gewoon gaan betalen, omdat je 4 jaar die auto "op" rijd.

Ik denk dat het toch het goedkoopste is om zelf een degelijke auto te kopen met 80k / 100k kilometer erop waar al een flink stuk van de kop eraf is. En die dan in 2-3 jaar helemaal op rijden tot 250k kilometers, verkopen en dan weer opnieuw ... Afhankelijk van hoe je woon/werk afstand en of je thuis kan laden is een electrische auto (gebruikte Tesla model 3 ?) misschien niet gek, hoef je normaal alleen aan de normale slijtage delen te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 08:58
Qua afschrijving op de eigen auto kan je denk ik beter een gebruikte van een jaar of 4-5 oud met niet al teveel km op de kop tikken. Natuurlijk staat er dan al wat km op de teller, maar gezien wat je rijdt maakt het ook niet enorm uit als er al 30-60.000km op de teller staat, behalve in de aanschafprijs.

Een paar jaar geleden bood XLEasy nog wel private lease op maat aan met veel km, schoonfamilie met een vakantiehuisje in het buitenland overwoog toen een contract met 50.000km, maar uiteindelijk toch gekocht. Anders kom je denk ik al snel aan kilometer meerprijzen bij alles vanaf 35.000-40.000km per jaar.

Echt niet iets te regelen bij je werkgever in plaats van die vergoeding? Het kost ze nu ook al een 12-15.000 per jaar, afhankelijk van wat je nog privé rijdt. Zakelijke lease met hogere jaarkm wordt vgm nog steeds een stuk meer aangeboden, dus als je daar iets kan regelen... Natuurlijk heb je voor 1000 per maand geen Passat of zo in de lease met zulke km, maar private lease wordt waarschijnlijk wel erg prijzig.
Pagina: 1 ... 46 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.