Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Mirved schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:53:
[...]

Ik rij vaak naar mijn schoonouders 300KM heen en terug en kan dat prima met nog 100km+ aan range over (in de winter).
Hier is dat niet anders hoor.
En "winter"ziet er hier tegenwoordig anders uit dan een tiental jaar geleden.
Zelden nog vriestemperaturen en dan is de range onder normale omstandigheden (dus geen racebaan gaan spelen op de autobahn) zelfs in de winter 360 km. Met de nodige marge dus idd ook nog een 300 km.
En tussen december en maart laden wij thuis zelfs niet op. Genoeg laadpunten in de buurt waar je tussendoor kan laden (parking werkgever, warenhuis, fitness, bioscoop, schouwburg,......) bij een stop.
Vlaanderen is dan, op een paar uitzonderingen na, in feite ook een grote randstad en geen afgelegen buitengebied.

Maar soit, iedereen kiest en betaalt voor wat het beste bij hun past.
Toevallig is dat voor ons al jaren een BEV.
Maar toegegeven, 5 sec. van nul naar 100 doet ie nooit. En zelfs als dat mogelijk zou zijn zou dat niet moeten want rijden altijd in Eco modus. Wij gebruiken de lease namelijk overwegend om van A naar B over openbare wegen te rijden en nooit op circuits.
En ja, dan zijn we op de openbare weg aan een stoplicht niet als eerste weg. So what? Bij het volgende kruispunt sta je dan gewoon terug achter de eerdere winnaar van de sprint. :+

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 23-02-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04

JB

Cédric roelt!

Mirved schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:12:
[...]

Om een gelijkwaardige v60 te hebben qua opties moet je al de Ultra versie kiezen van 63.695. Afwerking van de G9 doet niet onder aan die van Volvo. De G9 doet 0 naar 100 in 5,1 seconde. De gelijkwaardige Volvo is dus 121 euro duurder in de bijtelling per maand. Overigens ervaar ik geen enkele bereik beperking. Ik rij nooit meer dan 400KM aan een stuk. Tevens vind ik het fijn dat ik iedere dag wel met een volle tank van huis rij.
Goed dat het bevalt dan :) Over smaak valt niet te twisten, dus voor mij vallen deze lompe auto's af. Ik vind overigens nergens dat de G9 0 naar 100 doet in 5,1 sec? Op verschillende sites zie ik de 6,4 seconde terug komen (behalve voor de performance). Qua afwerking moet ik je schuldig blijven, qua opties zit er inderdaad heel veel op. Werkt het ook allemaal goed?

In jouw geval inderdaad ideaal dat je meteen met een volle accu van huis kan en hiermee genoeg bereik hebt. Het blijft (voor mij) ook ratio/emotie.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-06 11:52
DeGroteMuis schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:07:
@Lambo LP670 SV Dat is wel een stevig verbruik bij een 77 kWh nuttige accu. Als je de complete acculadding bedoelt is dat 440Wh/km bij een range van 175 km. Die 440Wh/km red ik volgas bij temperaturen rond de 5 graden niet eens!
Dat is dus als je al aan het rijden bent. Met fastchargen ga je nooit tot 100% laden, gemiddeld laad ik op tot 75-78% en zoek je een laadpunt waar je aankomt met 15-10% of iets dergelijks zodat je nog kan uitwijken moest het nodig. Dan haal je een volgende laadstop van 200km ver gewoonweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
DeGroteMuis schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:07:
@Lambo LP670 SV Dat is wel een stevig verbruik bij een 77 kWh nuttige accu. Als je de complete acculadding bedoelt is dat 440Wh/km bij een range van 175 km. Die 440Wh/km red ik volgas bij temperaturen rond de 5 graden niet eens!
Correct.
Maar waarschijnlijk hebben wij ook geen behoefte om aan ieder stoplicht er een sprint van 5 tot 6 seconden uit te persen? :)
Rijstijl doet evenveel aan de range dan accu-inhoud en type banden.

Berekend over vier jaar en 70K km is ons huidig gemiddeld verbruik (met vier verschillende bestuurders) 15,4 kWh/100 km volgens de GOM (en 17,2 kWh gerekend aan de laadpaal dus incl. verliezen maar dat heeft geen invloed op de geladen range).
Op de autosnelweg aan 90-100 loopt dat op naar 16,5 kWh en aan 120 km/uur naar 18 kWh/100 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Laatst online: 20:54
JB schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:24:
[...]

Goed dat het bevalt dan :) Over smaak valt niet te twisten, dus voor mij vallen deze lompe auto's af. Ik vind overigens nergens dat de G9 0 naar 100 doet in 5,1 sec? Op verschillende sites zie ik de 6,4 seconde terug komen (behalve voor de performance). Qua afwerking moet ik je schuldig blijven, qua opties zit er inderdaad heel veel op. Werkt het ook allemaal goed?

In jouw geval inderdaad ideaal dat je meteen met een volle accu van huis kan en hiermee genoeg bereik hebt. Het blijft (voor mij) ook ratio/emotie.
Woops je hebt gelijk. Ik had het gegoogled omdat ik het niet wist (geef daar eigenlijk niks om) en had per ongeluk het resultaat van de G6 gepakt. Is dus idd die 6,4 voor G9

Overigens snap ik wel waar die emotie vandaan komt. Ik heb ook voor een long range gekozen terwijl ik misschien wel prima zou rond komen met een standard range. Maar voor je gevoel wil je toch wat speling qua KM's. Maar voor mij zelf kon ik het wel rationeel benaderen dat 400km aan een stuk rijden meer dan genoeg is en als ik dan in 15 minuten weer op 80% zit dan is dat voor een vakantie ook wel prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Laatst online: 03-06 11:52
IvoB2 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:31:
[...]

Correct.
Maar waarschijnlijk hebben wij ook geen behoefte om aan ieder stoplicht er een sprint van 5 tot 6 seconden uit te persen? :)
Rijstijl doet evenveel aan de range dan accu-inhoud en type banden.

Berekend over vier jaar en 70K km is ons huidig gemiddeld verbruik (met vier verschillende bestuurders) 15,4 kWh/100 km volgens de GOM (en 17,2 kWh gerekend aan de laadpaal dus incl. verliezen maar dat heeft geen invloed op de geladen range).
Op de autosnelweg aan 90-100 loopt dat op naar 16,5 kWh en aan 120 km/uur naar 18 kWh/100 km.
Continu sprintjes trekken doe ik er niet mee hoor, iets van 9s ofzo is niet zo bijzonder ;)

Wat inhakt op je range zijn de omstandigheden. Af en toe moet ik een 100km aan snelweg doen in slechtere omstandigeden (lees: regen en wind). Cruisecontrol rustig op 125 waarbij ik een mooie constante snelheid kan rijden. Verbruik is dan 31 kWh/100km (all season banden) en zo geraak je dan ineens nog maar aan 240km range als je al tot 100% hebt geladen (wordt afgeraden voor degradatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gezien ik BEV al van in het begin lease rij lig ik ook niet wakker van eventuele accu degradatie.
En, volgens eigen cijfers, ook terecht.
Wanneer de mogelijkheid zich voordoet heb ik altijd tot 100% geladen (vooral thuis).
Na vier jaar en 70K is de degradatie beperkt gebleven tot 5%.
En die degradatie moet de leaseMij bij herverkoop dragen, niet de gebruiker.

Het is niet zozeer tot 100% laden dat slecht is voor de accu maar het tot 100% laden en dan geruime tijd de auto laten stilstaan met een volle accu.

En ook dat zal steeds minder van toepassing zijn wanneer LFP accu's (en hun opvolgers) meer en meer hun intrede doen in de autowereld. Deze zijn daar veel minder tot niet meer gevoelig voor.
Ik gebruik bv. al jaren een LFP thuisaccu en die wordt tussen begin maart en begin november dagelijks tot 100% geladen zonder nadelige gevolgen.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 23-02-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:21
Beste allen, ook ik mag op zoek naar een lease-auto en maak graag gebruik van de collectieve wijsheid van dit forum :).

Leasebudget: €825
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: excl.
Merkbeleid, zo ja, welke: Ruime keuze
Overige afhankelijkheden: Alleen elektrisch
Specifieke wensen: financiële plaatje goed berekend, dan komen we uit op fiscale waarde liefst 40-41k, max 43k. Daarnaast trekhaak voor fietsendrager fietsen. Met die combinatie houd je niet heel veel over, Tesla valt daarmee al af.

We hebben geen mogelijkheid tot laden bij huis, dus wordt openbare laadpalen in de wijk, soms op werk (als ze vrij zijn) en soms even snellader. Combinatie van ruim bereik en snel kunnen laden is dus wel relevant, want dat kan het verschil maken tussen één of twee keer in de week op zoek naar openbare laadpaal gaan...

Enkele opties zijn wel een must: fijn (groot) navigatiescherm, adaptive cruise control, blind spot assist, parkeersensoren etc. Vaak moet je daar net één of twee pakketten voor bij kiezen.

Nu kom ik er nog niet helemaal uit. De auto's waar we nu naar kijken:
  • Renault Megane E-Tech
  • Peugeot e-308 (al dan niet SW)
  • BYD Atto 3
  • Huyundai Kona
De Megane lijkt aan alle wensen te voldoen (zeker als je de 130 pk/60 kWh variant kiest), de Peugeot is wat duurder tegen minder kilometers (maar wel mooi :) ), BYD Atto lijkt aantrekkelijk geprijsd te zijn met alle opties, maar wat onbekend merk, gekkig interieur en onduidelijk hoe het zit met de trekhaak. Tot slot is de Kona degelijk maar springt er voor mijn gevoel nergens uit en lijkt t.o.v. concurrentie minder aantrekkelijke keuze dan die een paar jaar geleden was...

Heeft er iemand soortgelijke keuze moeten maken en advies?

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Trekhaak alleen voor fietsen: als die af fabriek zo duur is, kun je ook kijken of ie als dealer optie kan.
Alternatief kan een paar dakdragers zijn. Ligt er aan hoeveel je het gebruikt en waarvoor. Tesla model Y banknolat schuif je een enkele fiets ook zo in bijvoorbeeld, met twee fietsen lastiger.

Fiscale waarde is een wens van je. Maar daar moet je niet naar kijken. Een auto die fiscaal duurder is kan netto goedkoper uitkomen, zeker als je budget ex brandstof is.
Sowieso zijn EV's duurder dan benzine auto's, dus je limiteert jezelf onnodig door de fiscale waarde.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:45
The Eagle schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:29:
Trekhaak alleen voor fietsen: als die af fabriek zo duur is, kun je ook kijken of ie als dealer optie kan.
Alternatief kan een paar dakdragers zijn. Ligt er aan hoeveel je het gebruikt en waarvoor. Tesla model Y banknolat schuif je een enkele fiets ook zo in bijvoorbeeld, met twee fietsen lastiger.

Fiscale waarde is een wens van je. Maar daar moet je niet naar kijken. Een auto die fiscaal duurder is kan netto goedkoper uitkomen, zeker als je budget ex brandstof is.
Sowieso zijn EV's duurder dan benzine auto's, dus je limiteert jezelf onnodig door de fiscale waarde.
Niet iedereen krijgt het restant lease budget uitgekeerd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat verstaat men onder de "fiscale waarde" van een auto in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

IvoB2 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:49:
Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat verstaat men onder de "fiscale waarde" van een auto in Nederland?
Kentekenwaarde. Dus zodra de auto geïmporteerd/op kenteken wordt geregistreerd. Accessoires kun je nadien laten doen, die tellen niet mee als bijtelling omdat de roverheid naar de "fiscale waarde" kijkt.
De waarde van de auto vormt de grondslag voor de verrekening van het privégebruik. De waarde van de auto is de oorspronkelijke cataloguswaarde inclusief btw en bpm, en inclusief de accessoires* die door of namens de fabrikant of de importeur zijn aangebracht vóór het toekennen van het kenteken aan de auto
* accessoires == opties

[ Voor 28% gewijzigd door JB op 24-02-2024 13:05 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
Cigarguy schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:46:
[...]

Dit inderdaad. Het gaat mij om de netto bijtelling (incl. afbouw heffingskorting) en die is direct gerelateerd aan de fiscale waarde.

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Cigarguy schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:46:
[...]

Ik zou het al knap vinden als je met 825 per maand ex niet bij hoeft te betalen ;)
Met wat die auto netto kost doel ik dan ook op echt netto per maand, dus na aftrek belasting en evt verrekening eigen bijdrage.
En ik zeg ook niet dat die dakdragers uit het leasebudget moeten. Dat zijn nou net van die dingen die je gewoon zelf universeel koopt en later weer verkoopt. Net als een fietsendrager.
En een trekhaak als dealer optie scheelt je in fiscale waarde.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JB schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:03:
[...]

Kentekenwaarde. Dus zodra de auto geïmporteerd/op kenteken wordt geregistreerd. Accessoires kun je nadien laten doen, die tellen niet mee als bijtelling omdat de roverheid naar de "fiscale waarde" kijkt.
* accessoires == opties
Heeft dus niets met de cataloguswaarde te maken?*
De NL-overheid plakt op ieder voertuig dus zijn eigen "waarde" en dat volgens bepaalde criteria?
En ik neem aan dat je die dan ergens voorafgaandelijk kan inkijken?

*een voertuig met een cataloguswaarde van 60K kan, ik zeg maar wat, dus een fiscale waarde van 40K hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 24-02-2024 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

IvoB2 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:52:
[...]

De NL-overheid plakt op ieder voertuig dus zijn eigen "waarde" en dat volgens bepaalde criteria?

*een voertuig met een cataloguswaarde van 60K kan, ik zeg maar wat, dus een fiscale waarde van 40K hebben?
https://www.autovanmorgen...swaarde-en-fiscale-waarde

[ Voor 15% gewijzigd door Dj-sannieboy op 24-02-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
"De Belasting heeft geen specifieke definitie voor de fiscale waarde. Het geeft dus ook aan dat er feitelijk geen verschil zit tussen de fiscale waarde en de cataloguswaarde, mits de kosten van bijv. extra accessoires bij de dealer buiten de fiscale waarden worden gehouden."

Eigenlijk dus ook maar de cataloguswaarde bij inschrijving*

En de "fiscale bijtelling" is ongeveer wat hier als VAA doorgaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5rbDdBr1k8XgD2eknY3ReQ49JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DZeTwFuYVLdlXZPjy9IVYpV.jpg?f=fotoalbum_large

* In België wordt een kenteken niet aan een voertuig toegekend maar aan een persoon.
Het kenteken verhuist dus mee met de eigenaar en niet met het voertuig.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 24-02-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

IvoB2 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:52:
[...]

Het toverwoord is dan accessoires ipv opties. Dingen die je als accessoires kan opvoeren (dus alles achteraf) tellen niet mee in de bijtelling.

Velgen veranderen, verlagen, tinten ramen, trekhaak, leer inbouwen, stylingpacks etc. tellen dan allemaal niet in de fiscale waarde = bijtelling.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:35
frankK800i schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:22:
Beste allen, ook ik mag op zoek naar een lease-auto en maak graag gebruik van de collectieve wijsheid van dit forum :).

Leasebudget: €825
Merkbeleid, zo ja, welke: Ruime keuze
Overige afhankelijkheden: Alleen elektrisch
Specifieke wensen: financiële plaatje goed berekend, dan komen we uit op fiscale waarde liefst 40-41k, max 43k. Daarnaast trekhaak voor fietsendrager fietsen. Met die combinatie houd je niet heel veel over, Tesla valt daarmee al af.

We hebben geen mogelijkheid tot laden bij huis, dus wordt openbare laadpalen in de wijk, soms op werk (als ze vrij zijn) en soms even snellader. Combinatie van ruim bereik en snel kunnen laden is dus wel relevant, want dat kan het verschil maken tussen één of twee keer in de week op zoek naar openbare laadpaal gaan...

Enkele opties zijn wel een must: fijn (groot) navigatiescherm, adaptive cruise control, blind spot assist, parkeersensoren etc. Vaak moet je daar net één of twee pakketten voor bij kiezen.

Nu kom ik er nog niet helemaal uit. De auto's waar we nu naar kijken:
  • Renault Megane E-Tech
  • Peugeot e-308 (al dan niet SW)
  • BYD Atto 3
  • Huyundai Kona
De Megane lijkt aan alle wensen te voldoen (zeker als je de 130 pk/60 kWh variant kiest), de Peugeot is wat duurder tegen minder kilometers (maar wel mooi :) ), BYD Atto lijkt aantrekkelijk geprijsd te zijn met alle opties, maar wat onbekend merk, gekkig interieur en onduidelijk hoe het zit met de trekhaak. Tot slot is de Kona degelijk maar springt er voor mijn gevoel nergens uit en lijkt t.o.v. concurrentie minder aantrekkelijke keuze dan die een paar jaar geleden was...

Heeft er iemand soortgelijke keuze moeten maken en advies?
Tja, eigenlijk is het vooral gek om de tesla model 3 rwd uit te sluiten op 990 euro. De trekhaak is gewoon als accessoire buiten de bijtelling om te bestellen.
Dan heb je gewoon de betere en ruimere auto ten opzichte van de 4 waar je nu naar kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-06 09:14
@frankK800i Uit jouw lijstje: 1. Megane, 2. Atto 3, 3. Kona, 4. niet. :+
De Megane rijdt het meest verfijnd en heeft als je de versies met Android Automotive scherm pakt ook een fijn infotainment. Volgens mij ook de beste laadsnelheid van de 4, met de 60kWh accu.

De Atto 3 is comfy en rijdt best oké, maar er schijnen wat issues met beslagen ruiten te zijn en je bediening is net even wat minder logisch op sommige punten. Of het stoort is aan jezelf. De Atto3 heeft geen trekgewicht en is van de dealer niet leverbaar met fietsdragerhaak, maar die is wel los te koop.

De Kona rijdt wel wat beter dan de Niro, maar blijft aanvoelen als een wat oudere auto, gewoon wat minder verfijnd. Infotainment minder dan de Megane, wel iets boven de Atto.

De Peugeot heeft dat afgrijselijke i-cockpit gedoe, altijd ruzie mee. misschien de Astra hiervoor in de plaats?Zelf niet mee gereden, maar zelfde platform, leverbaar met AGR stoelen (die waren voorheen wel echt lekker) en geen i-cokcpit.

En als je wel een Tesla zou overwegen: De Tesla model 3 komt in het wit precies aan je bovengrens als je de trekhaak erbij shopt als accessoire. Wordt denk ik wel krap met het leasebudget, maar het zou qua fiscale waarde passen. Geen parkeersensoren, want Tesla Vision, maar verder wel alle opties op je wensenlijstje en omdat de Model 3 lekker zuinig is, ook de beste range van de kandidaten.

Maar het beste is als je gewoon wat proefritten plant. Zoveel mensen, zoveel wensen, kijk wat JOU bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
DeGroteMuis schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:53:
@frankK800i Uit jouw lijstje: 1. Megane, 2. Atto 3, 3. Kona, 4. niet. :+
De Megane rijdt het meest verfijnd en heeft als je de versies met Android Automotive scherm pakt ook een fijn infotainment. Volgens mij ook de beste laadsnelheid van de 4, met de 60kWh accu.

De Atto 3 is comfy en rijdt best oké, maar er schijnen wat issues met beslagen ruiten te zijn en je bediening is net even wat minder logisch op sommige punten. Of het stoort is aan jezelf. De Atto3 heeft geen trekgewicht en is van de dealer niet leverbaar met fietsdragerhaak, maar die is wel los te koop.

De Kona rijdt wel wat beter dan de Niro, maar blijft aanvoelen als een wat oudere auto, gewoon wat minder verfijnd. Infotainment minder dan de Megane, wel iets boven de Atto.

De Peugeot heeft dat afgrijselijke i-cockpit gedoe, altijd ruzie mee. misschien de Astra hiervoor in de plaats?Zelf niet mee gereden, maar zelfde platform, leverbaar met AGR stoelen (die waren voorheen wel echt lekker) en geen i-cokcpit.

En als je wel een Tesla zou overwegen: De Tesla model 3 komt in het wit precies aan je bovengrens als je de trekhaak erbij shopt als accessoire. Wordt denk ik wel krap met het leasebudget, maar het zou qua fiscale waarde passen. Geen parkeersensoren, want Tesla Vision, maar verder wel alle opties op je wensenlijstje en omdat de Model 3 lekker zuinig is, ook de beste range van de kandidaten.

Maar het beste is als je gewoon wat proefritten plant. Zoveel mensen, zoveel wensen, kijk wat JOU bevalt.
Dank voor de uitgebreide reactie! In ieder geval goed te horen om op het goede spoor te zijn. Volgende week proefrit in de Megane, dus ben benieuwd :). Nog een mening over de 130 of 220 pk versie?

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:01

Arno

PF5A

Heb je 220PK "nodig"? Als het verder weinig toevoegt aan bijvoorbeeld trekvermogen dan is het mogelijk da niet waard.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Met 220pk ben je in Nederland alleen maar eerder bij de file :+

• Elidibus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-05 11:25
The Eagle schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:12:
Met 220pk ben je in Nederland alleen maar eerder bij de file :+
Ho ho
Je rijdt ook sneller bij de file weg! /s

Even serieus, ik zou ze gewoon beide proefrijden en dan de keuze maken. Ik vind meer vermogen altijd wel leuk, maar het is persoonlijk of je het waard vindt.

• DeGroteMuis
Elidibus schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:09:
Ho ho

Even serieus, ik zou ze gewoon beide proefrijden en dan de keuze maken. Ik vind meer vermogen altijd wel leuk, maar het is persoonlijk of je het waard vindt.
Gesproken als iemand die ook altijd last heeft van bumperklevers...
Aan de voorbumper! :+

Maar serieus: helemaal met je eens Elidibus, zelf proberen is altijd het beste, wat de een te weinig vindt, vindt de ander genoeg of misschien ook al wat teveel. Ieder heeft zo eigen voorkeuren. Zo hoorde ik ook mensen klagen over het comfort van de Megane, terwijl ik het met de beste wil van de wereld toch geen stuiterbak kan vinden.

@frankK800i je kan het beste allebei zelf proberen. Ik heb alleen de 220pk versie gereden en vond die wel oké qua vermogen en trekkracht. De 130pk is waarschijnlijk ook genoeg voor standaard Nederlands verkeer, maar ik vind zelf wat extra vermogen altijd wel zo fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:43
Elidibus schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:09:
[...]
Ho ho

Meer vermogen zou de meerprijs mij ook wel waard zijn. Maar zoals alles is dat heel persoonlijk.

Denk wel dat als je de 130pk kiest je grotere kans op spijt hebt dan andersom :P

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Wij hebben hier de 130 pk versie en heb nog nooit gevoel gehad dat we tekort komen. Gaat gewoon harder weg dan de meeste brandstof auto's en kan z'n vermogen tenminste kwijt (gaat allemaal op de voorwielen he). Ja, zou best meer vermogen willen maar opzich is dit prima. Hard rijden kan toch zowat nergens.

Overigens, het is toch dezelfde motor? Zou deze niet ooit naar 220 te chippen zijn?

Edit: Bij ons was het trouwens doorslaggevend omdat het om die zakelijke deal ging. Scheelde veel geld. En vergeet niet dat voor de EV's het overgrote deel van de auto's minder dan 150pk heeft. Pas sinds de EV zijn we " gewend" geraakt aan de vermogens terwijl vooral het koppel bijdraagt aan het verminderde gevoel van gewicht.

[ Voor 33% gewijzigd door twowheeler op 29-02-2024 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:00
twowheeler schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:07:
En vergeet niet dat voor de EV's het overgrote deel van de auto's minder dan 150pk heeft. Pas sinds de EV zijn we " gewend" geraakt aan de vermogens terwijl vooral het koppel bijdraagt aan het verminderde gevoel van gewicht.
Vergeet ook niet dat de doorsnee EV de helft meer weegt dan zijn benzine variant.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 21:19
DeGroteMuis schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:57:
[...]

@frankK800i je kan het beste allebei zelf proberen. Ik heb alleen de 220pk versie gereden en vond die wel oké qua vermogen en trekkracht. De 130pk is waarschijnlijk ook genoeg voor standaard Nederlands verkeer, maar ik vind zelf wat extra vermogen altijd wel zo fijn.
Volgens autoweek voor de 130pk versie:
koppel 250 Nm
topsnelheid 150 km/h
acceleratie 0-100 km/h 10,5 s

En de 220pk versie:
koppel 300 Nm
topsnelheid 160 km/h
acceleratie 0-100 km/h 7,4 s

Ja, dan zou ik zelf ook kiezen voor de 220pk uitvoering, beetje meer koppel is altijd prettig. Die 7,4 naar de 100 is leuk maar daar heb je verder niet veel aan.
Ik rij zelf nu in een Sportage met 230pk systeem en 350nm en dat went snel. Mijn laatste privé auto was een Ibiza TDI en die had 343nm en 144pk. Het koppel is gewoon prettig, makkelijk en rustig rijden.

Ik zou mij persoonlijk meer 'ergeren' aan de topsnelheid. Het hangt er gewoon erg vanaf waar je de kilometer maakt, ik rij veel autobahn kilometers en rij graag een beetje door.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:37
JvdW schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:53:
[...]
En de 220pk versie:
koppel 300 Nm
topsnelheid 160 km/h
Mijn octavia 4 met 1.0 3 cilinder (dsg) met 110pk haalt ook met gemak 160km/h. Mocht niet sneller van de bijrijder 😉.
Bizar dat een auto met dubbele pks langzamer is (volgens specs gaat de O4 1.0, 208km/h)

• Arno

Arno

PF5A

JvdW schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:53:
[...]

Volgens autoweek voor de 130pk versie:
koppel 250 Nm
topsnelheid 150 km/h
acceleratie 0-100 km/h 10,5 s

En de 220pk versie:
koppel 300 Nm
topsnelheid 160 km/h

Ja, dan zou ik zelf ook kiezen voor de 220pk uitvoering, beetje meer koppel is altijd prettig. Die 7,4 naar de 100 is leuk maar daar heb je verder niet veel aan.
Ik rij zelf nu in een Sportage met 230pk systeem en 350nm en dat went snel. Mijn laatste privé auto was een Ibiza TDI en die had 343nm en 144pk. Het koppel is gewoon prettig, makkelijk en rustig rijden.

Ik zou mij persoonlijk meer 'ergeren' aan de topsnelheid. Het hangt er gewoon erg vanaf waar je de kilometer maakt, ik rij veel autobahn kilometers en rij graag een beetje door.
220pk en dan niet sneller dan 160? Dat zou voor mij een aardig afknapper zijn :D

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik verander weer eens van werk. Dus mag ik op zoek naar een nieuwe wagen. En de keuze is ondertussen gemaakt.

Leasebudget: €??? -TCO op de mentale grens van €2000
Kilometrage per jaar: 50000
Contractduur: 36 maanden
Merkbeleid, zo ja, welke: Vrije keuze
Overige afhankelijkheden: Alleen elektrisch (100% fiscaal aftrekbaar)
Specifieke wensen:Comfort en range

Mijn wagen geschiedenis: Volvo V50 2.0D x 2, BMW 118i, Volvo V60 D4, Mercedes CLA 200d break, VW Tiguan, Volvo XC40 D4, Volvo XC60 T6 hybrid

Wagen wordt aangeschaft via financiële renting onder mijn eigen management vennootschap. Mijn doel is om de TCO onder de 2000 Euro pm te houden.

Persoonlijk heb ik een afkeer van SUV's. (behalve de echte Range Rover) Mijn SUV's in het lijstje zijn poolwagens die ik gerecupereerd heb.

Wat heb ik getest:
Kia EV6: Alles zit erop, maar het is allemaal net dat niet.
Tesla Model 3: Elektrisch goed, maar wat een ramp is dat als auto voor een autoliefhebber. En daarnaast wil ik Musk echt niet steunen.
Polestar 2: Het interieur is kwalitatief echt beter dan de Tesla, de range zit goed, maar een full option komt op 77k uit en na 9k korting 68k, en het interieur is niet dat van een wagen van die prijs.
BMW i4 40e: Prima wagen, niets mis mee. Duidelijk een hogere kwaliteit dan alle bovenstaande wagens. Maar: hoe ik de mijne wil, en gevonden heb in stock, komt deze uit op ongeveer 85k.

Dit deed me denken: Voor deze prijs heb ik een BMW i5. Na testen en een offerte blijkt: een i5 is me €250 per maand goedkoper dan een i4.

De mercedes EQE boeit me niet echt. De nieuwe A6 e-tron is nog niet beschikbaar. Heb de vergelijking met de tesla model S ook eens gemaakt en deze is 50% duurder dan de BMW i5 op maandbasis.

Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op een BMW I5 edrive40 Msport Pro in stock.
Stroomverbruik ligt redelijk laag waardoor deze ruimschoots binnen mijn voorziene budget past.

In mijn vorige functie had ik ook een Volvo V60 T6 recharge ultimate full option besteld, maar na 16 maand was deze nog niet geleverd. Ik had die wagen kunnen overnemen, maar dan heb ik het fiscale voordeel niet meer.
Daarnaast is de i5 op maandbasis goedkoper over 3 jaar dan de Volvo over 4 jaar, niettegenstaande de BMW 10 k duurder is.

Ik verwacht een reële range te halen tussen 300 en 400km. Ik ben belg en rij 120. Bereik in de stad kan me niet echt boeien, maar een dag met 250km voor het werk is normaal, en skivakanties horen er ook bij en trager dan 120 rij ik dan ook niet. De winterbanden zullen het verbruik ook geen deugd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
jongetje schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:19:
[...]

Mijn octavia 4 met 1.0 3 cilinder (dsg) met 110pk haalt ook met gemak 160km/h. Mocht niet sneller van de bijrijder 😉.
Bizar dat een auto met dubbele pks langzamer is (volgens specs gaat de O4 1.0, 208km/h)
Welkom bij de EV's.

Ik heb een tijdje met een 130pk Tiguan gereden. Die kon iets van een 195. Maar voelde echt niet stabiel aan om meer dan 170 te rijden.

Die is dan vervangen door een Volvo XC60 met 340pk en die reed maar 180, maar zat wel sneller aan 180 dan de Tiguan aan 120. Maar met de banden en wielen vond ik die ook niet stabiel aan die snelheid. (terwijl mijn V60 aan 220 nog mooi stabiel was).
Mijn nieuwe zal met 340pk niet boven de 192 komen, maar zal dat veilig kunnen. de batterij zal wel snel leeg zijn.

EV's zijn niet echt gemaakt om op hoge snelheid te rijden.

De keuze voor de Megane van 130 pk of 220 pk hangt puur af van het budget. Past de 220 pk met nodige opties in het budget: dan neem je die auto. Indien niet kan de 130pk ook, hou er gewoon rekening mee dat inhalen niet echt volt zal gaan. 130 pk en 1800kg?? Maar voor een rustige chauffeur moet dit voldoende zijn.

En ik mis die hogere snelheden een paar keer per jaar, maar nu is dat de opoffering om niet teveel belast te worden. (EV versus diesel in BE)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@kmser je doet een lijstje en vervolgens blijk je al gekozen te hebben. Misschien handig als je dan alleen dat meldt, ipv een hele lange post waaruit lijkt te blijken dat je nog aan het zoeken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Arno schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:22:
[...]

220pk en dan niet sneller dan 160? Dat zou voor mij een aardig afknapper zijn :D
Vermoedelijk elektronisch begrensd?
Bv. een BMW i4 met 340 pk is begrensd op 190 km/u, zonder die begrenzer kon die wel een stuk sneller.

Maar EV's zijn sowieso minder geschikt voor hoge snelheden:
- verbruik stijgt exponentieel; als je snel kan laden ligt het optimum misschien nog op 150 - 160 km/u maar niet zoals bij ICE's zo hoog mogelijk (puur in theorie natuurlijk)
- de meeste hebben slechts 1 vaste versnelling (overbrengingsverhouding) wat een fysieke beperking legt op hoe snel je de motor wil laten draaien - geen idee of die overbrengingsverhouding in combinatie met de maximale rotatiesnelheid van de motor ook een beperking is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

noctilucus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:23:
[...]

Vermoedelijk elektronisch begrensd?
Bv. een BMW i4 met 340 pk is begrensd op 190 km/u, zonder die begrenzer kon die wel een stuk sneller.

Maar EV's zijn sowieso minder geschikt voor hoge snelheden:
- verbruik stijgt exponentieel; als je snel kan laden ligt het optimum misschien nog op 150 - 160 km/u maar niet zoals bij ICE's zo hoog mogelijk (puur in theorie natuurlijk)
- de meeste hebben slechts 1 vaste versnelling (overbrengingsverhouding) wat een fysieke beperking legt op hoe snel je de motor wil laten draaien - geen idee of die overbrengingsverhouding in combinatie met de maximale rotatiesnelheid van de motor ook een beperking is?
En toch heeft bijvoorbeeld een Model Y RDW “slechts” 238 pk, maar wel een topsnelheid van 217 km/u :)

Niet alle EVs hebben dus per definitie een topsnelheid onder de 200 km/u.

In Nederland heb je hier echter niets aan, daar de maximumsnelheid 130 km/u is. Als je veel op de autobahn te vinden bent is het natuurlijk wel leuk.

[ Voor 11% gewijzigd door Dj-sannieboy op 01-03-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:27:
[...]

En toch heeft bijvoorbeeld een Model Y RDW “slechts” 238 pk, maar wel een topsnelheid van 217 km/u :)

In Nederland heb je hier echter niets aan, daar de maximumsnelheid 130 km/u is. Als je veel op de autobahn te vinden bent is het natuurlijk wel leuk.
Mijn benzinecabrio heeft ook niet zo gek veel meer vermogen dan dat en redt de 250, met dak open en gesloten. Ook mijn vorige 150pk daily tikte de 220 wel aan, dus 238pk en dan 217 als top is ook nog niet super. Maar met 215km/h rij je ook een RWD Model Y wel ruim binnen de 100km leeg, dat gaat denk ik toch echt wel snel vervelen. EV's zijn gewoon minder geschikt voor echt hoge snelheden.

[ Voor 11% gewijzigd door DeGroteMuis op 01-03-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-04 08:59
Ik kan een nieuwe wagen leasen, full TCO van 1150 voor de wagen zelf, laadpaal wordt apart betaald. Komend weekend kan ik al enkele wagens bekijken, verder probeer ik al een eerste keuze te maken obv online reviews en ervaringen. Ik heb graag een sportievere wagen (qua looks), voor een gezin met 2 jonge kindjes (2.5 jaar en 5 weken oud). Zelf ben ik 1.92m groot. Ik kom momenteel op het volgende uit:

-Skoda Enyaq Coupé Corporate 85, volledig uitgerust. Het enige dat zou ontbreken is pack "ultra" (360 gr camera, trained parking, dynamic chasis control), maar wel pack "Max"
-Audi Q4 Sportback Corporate S, iets minder rijkelijk uitgerust dan Skoda, bv ontbreken HUD en ik zou dan 900 incl btw eenmalig zelf moeten opleggen. De gewone suv komt goedkoper uit voor zelfde uitrusting
-Kia ev6 GT-line, eventueel AWD. Dit komt een budgetcategorie lager uit, waardoor ik wat meer ruimte heb voor andere extra's in mijn cafetariaplan. Tov Skoda en Audi is het me nog niet duidelijk of ik op deze versie een trekhaak kan plaatsen. Echter valt een earth met alle opties duurder uit tov GT-line waardoor ik niet in een lagere budgetcategorie kom. Ook is het me nog niet duidelijk of er voldoende hoofdruimte is.
-Hyundai Ioniq 5 komt wel duurder uit dan Kia. Ik zie dan de meerwaarde niet meteen. Interieur oogt mij wel wat saaier dan Kia.
-Tesla MY, long range, inclusief trekhaak en midnight cherry red metaalkleur. Geen extra uitbreiding qua software. Garage is qua locatie moeilijker te bereiken in geval van problemen. Website zelf heel onduidelijk wat er wel en niet op zit qua functionaliteiten en specificaties. Apple carplay ontbreekt, en ik gebruik Qobuz voor muziek wat niet standaard ondersteund wordt. Wel beste optie qua software-implementatie? Hoewel ik ook rare dingen lees mbt tot parkeren (ontbreken sensoren?) en de wissers.

Wat valt af:
ID4 en ID5 spreken me het minste aan in de VW groep
Ioniq 6 heeft slechte koffer qua toegankelijkheid
BMW (IX1 en 2) en Mercedes (EQB) spreken me weinig aan, ook WLTP lagere scores.
BYD Seal (koffer)
MG Marvel R, WLTP score laag
Volvo c/EX 40, kleinere koffer
Nissan Arya, beperkte hoofdruimte?
Polestar 2, lijkt me ook minder een familiewagen gezien de kleinere koffer en minder uitgerust, (bv geen panoramadak)
Polestar 4, eigen opleg noodzakelijk en verder vrij kaal uitgerust tov keuzelijst

Zijn er anderen die gelijkaardige keuzelijst hebben doorlopen, en waarvoor hebben jullie uiteindelijk gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:56
HannesB schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:59:
Ik kan een nieuwe wagen leasen, full TCO van 1150 voor de wagen zelf, laadpaal wordt apart betaald. Komend weekend kan ik al enkele wagens bekijken, verder probeer ik al een eerste keuze te maken obv online reviews en ervaringen. Ik heb graag een sportievere wagen (qua looks), voor een gezin met 2 jonge kindjes (2.5 jaar en 5 weken oud). Zelf ben ik 1.92m groot. Ik kom momenteel op het volgende uit:

-Skoda Enyaq Coupé Corporate 85, volledig uitgerust. Het enige dat zou ontbreken is pack "ultra" (360 gr camera, trained parking, dynamic chasis control), maar wel pack "Max"
-Audi Q4 Sportback Corporate S, iets minder rijkelijk uitgerust dan Skoda, bv ontbreken HUD en ik zou dan 900 incl btw eenmalig zelf moeten opleggen. De gewone suv komt goedkoper uit voor zelfde uitrusting
-Kia ev6 GT-line, eventueel AWD. Dit komt een budgetcategorie lager uit, waardoor ik wat meer ruimte heb voor andere extra's in mijn cafetariaplan. Tov Skoda en Audi is het me nog niet duidelijk of ik op deze versie een trekhaak kan plaatsen. Echter valt een earth met alle opties duurder uit tov GT-line waardoor ik niet in een lagere budgetcategorie kom. Ook is het me nog niet duidelijk of er voldoende hoofdruimte is.
-Hyundai Ioniq 5 komt wel duurder uit dan Kia. Ik zie dan de meerwaarde niet meteen. Interieur oogt mij wel wat saaier dan Kia.
-Tesla MY, long range, inclusief trekhaak en midnight cherry red metaalkleur. Geen extra uitbreiding qua software. Garage is qua locatie moeilijker te bereiken in geval van problemen. Website zelf heel onduidelijk wat er wel en niet op zit qua functionaliteiten en specificaties. Apple carplay ontbreekt, en ik gebruik Qobuz voor muziek wat niet standaard ondersteund wordt. Wel beste optie qua software-implementatie? Hoewel ik ook rare dingen lees mbt tot parkeren (ontbreken sensoren?) en de wissers.

Wat valt af:
BYD Seal (koffer)
Polestar 2, lijkt me ook minder een familiewagen gezien de kleinere koffer en minder uitgerust, (bv geen panoramadak)
Polestar 4, eigen opleg noodzakelijk en verder vrij kaal uitgerust tov keuzelijst

Zijn er anderen die gelijkaardige keuzelijst hebben doorlopen, en waarvoor hebben jullie uiteindelijk gekozen?
Ik zie niet waarom je geen trekhaak op de EV6 GT-line zou kunnen krijgen. Het is beschikbaar voor de EV6 en Ioniq 5 en afgaande op het EV6 topic zijn er meerde met een trekhaak op hun GT-line
Het grote Kia EV6 topic
Grappig bij mij kwam de Ioniq5 juist goedkoper uit dan de EV6, is wel bijna twee jaar geleden. Ik had daarbij ook meer opties vergeleken de Skoda.
Ik waardeer de laadsnelheid van de EV6/Ioniq5 tov de VAG autos, is aan jou hoeveel waarde je daar aan hecht.
Uiteindelik gaat waarschijnlijk iedereen je de Model Y aanraden, vanwege de prijs en ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

The Eagle schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 01:15:
@kmser je doet een lijstje en vervolgens blijk je al gekozen te hebben. Misschien handig als je dan alleen dat meldt, ipv een hele lange post waaruit lijkt te blijken dat je nog aan het zoeken bent.
Juist mooi dat @kmser neerzet op welke manier er keuzes zijn gemaakt! Er zijn zat gasten in dit topic die een oneliner droppen: wat moet ik kiezen! @kmser mooi verhaal en veel plezier met je I5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-06 19:30

Wat valt af:
BYD Seal (koffer)

Je zegt trekhaak.
Met welk doel?
Want bij EV’s is trekgewicht nog wel een dingetje.
Kijk even heel goed wat er daadwerkelijk achter mag.

Voorbeeld:
Ev6 met 58KW pakket= 750kg
Ev6 met 77KW pakket= 1600kg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HannesB
macfocus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:51:
[...]

Je zegt trekhaak.
Met welk doel?
Want bij EV’s is trekgewicht nog wel een dingetje.
Kijk even heel goed wat er daadwerkelijk achter mag.

Voorbeeld:
Ev6 met 58KW pakket= 750kg
Ev6 met 77KW pakket= 1600kg
Doel is voornamelijk fietsendrager/opbergbox op trekhaak of een keer een aanhangwagen richting containerpark/verhuis/.... Zeker niet om een caravan of iets dergelijks te vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 23:03

djidee

Mr. Slungel

Ik kan een nieuwe wagen leasen, full TCO van 1150 voor de wagen zelf, laadpaal wordt apart betaald. Komend weekend kan ik al enkele wagens bekijken, verder probeer ik al een eerste keuze te maken obv online reviews en ervaringen. Ik heb graag een sportievere wagen (qua looks), voor een gezin met 2 jonge kindjes (2.5 jaar en 5 weken oud). Zelf ben ik 1.92m groot.
Wanneer moet je? Of is er nog een tijdelijke oplossing mogelijk?

Heb zelf mijn Focus station verlengd (benzine, nu 5e jaar), omdat aanbod mwah was, en de prijzen stevig. Zie dit jaar veel nieuwe modellen op de markt komen, en mogelijk dat wagens als de ID7 of de i5 touring opties voor jou kunnen zijn, al zijn die prijskaartjes erg stevig (ongeveer gelijk aan Polestar 4 (ID7) of duurder (i5)). Cupra Tavascan is mogelijk ook nog boeiend, al is dat in de basis gewoon de ID5 geloof ik.

Zelf nog niet uit of het vol elektrisch wordt, hybride (uitloper V60 nog meepakken, of een superb ofzo) of wellicht toch weer gewoon benzine (1 van de laatste focussen?)

[ Voor 3% gewijzigd door djidee op 02-03-2024 00:37 ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:31
djidee schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 00:35:
[...]

Heb zelf mijn Focus station verlengd (benzine, nu 5e jaar), omdat aanbod mwah was, en de prijzen stevig. Zie dit jaar veel nieuwe modellen op de markt komen, en mogelijk dat wagens als de ID7 of de i5 touring opties voor jou kunnen zijn, al zijn die prijskaartjes erg stevig (ongeveer gelijk aan Polestar 4 (ID7) of duurder (i5)). Cupra Tavascan is mogelijk ook nog boeiend, al is dat in de basis gewoon de ID5 geloof ik.

Zelf nog niet uit of het vol elektrisch wordt, hybride (uitloper V60 nog meepakken, of een superb ofzo) of wellicht toch weer gewoon benzine (1 van de laatste focussen?)
Herkenbaar dit. Kon zelf mijn Focus niet meenemen naar m'n nieuwe werkgever want overnemen met evt een jaar verlenging was te duur. Dus nu tijdelijk een shortlease Leon Sportstourer FR automaat wat prettig rijdt maar wel +7k fiscale waarde is.

Proeftijd zat er gisteren op, dus verwacht snel een inlog voor de portal en moet dan binnen vier weken bestellen. De ID.7 Tourer komt dan te laat wellicht, want een station heeft wel de voorkeur met een baby op komst en het feit dat m'n racefiets er zonder wielen eruit te halen gewoon in kan. Daarnaast vind ik een station veel mooier dan een SUV. Maar door de stimulering van de werkgever voor (PH)EV (+10% budget en laadpaal) ben ik er ook nog niet uit. O.a. de V60 PHEV stond er hier ook op maar is significant duurder in de bijtelling dan andere kanshebbers dus die is al afgevallen.

Daarom staat ook de Focus (recent in prijs verlaagd ook nog) ook gewoon weer op het lijstje van nu nog een ~15 modellen, naast de ICE Focus is de helft EV en de andere helft PHEV. Die de komende week nog een beetje downdrillen en dan zaterdag maar eens op pad naar showrooms en om proefritten te maken.

Daarna werk ik m'n ingevulde lijstje in dit topic eerder nog even bij voor hulp hier mocht ik er nog niet uit zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door MaSw85 op 02-03-2024 08:40 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:38
Coone- schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:32:
Ok, ik heb jullie hulp nodig. Help me een knoop doorhakken, beste Tweakers. We hebben een gezin met twee kleine kinderen en dus vaak een hoop mee te zeulen. We zoeken daarom een elektrische SUV met een mooie kofferruimte en range om eventueel ook eens naar het zuiden van Frankrijk ofzo te kunnen rijden.

Momenteel twijfel ik vooral tussen de Hyundai Ioniq 5 RWD en de Skoda Enyaq 85 Corporate. Ook de Mercedes EQB 250 AMG is qua leaseprijs best interessant, maar ik kom hem minder vaak tegen in top 5 lijstjes enzo...
Xpeng G9 bekeken? Meer of equivalente luxe dan een EQE SUV of Q8 E-tron voor een prijs iets hoger dan een Ioniq 5 met bijna alles standaard. Snelst ladende auto van het moment (fijn op vakantie).

Nu al vrij geavanceerd automatisch rijden en de ambitie om een soort full self driving, dat al werkt in China, uit te rollen ook in Nederland de komende twee jaar. Zonder meerprijs.

De bèta van een grote software update is net gestart die deze maand de auto een stuk aangenamer moet maken qua piepjes en handigheden e.d. en die de autopilot flink verbetert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
djidee schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 00:35:
[...]

Sommige merken geven momenteel een veel hogere korting. ID 7 of polestar 4 staan bv in de lijst maar vallen boven budget uit voor een kale versie terwijl een bijna volledig full option Enyaq coupé of Audi Q4 voor gelijkaardige particuliere prijs wel passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-05 14:18
Eind van het jaar loopt mijn huidige lease (Hyundai Ioniq 38kwh) af en aangezien levertijd schijnbaar nog zomaar een maand of 6 kan zijn, kan ik weer beginnen met orienteren op een nieuwe.
Leasebudget: 700 Fossiel, 800 EV,
Kilometrage per jaar: 25.000 (kan meer of minder, maar dit moet hoe dan ook genoeg zijn)
Contractduur: 5 jaar (evt 4)
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Vrije keuze
Overige afhankelijkheden: Geen
Specifieke wensen: Weer EV, upgrade in snellaadtijd, rijcomfort (sowieso ACC/stoelverwarming), liever niet (ver) boven de 50k cataloguswaarde
Range maakt niet zoveel uit want mijn met mijn huidige auto heb ik de afgelopen jaren zelden tot nooit gedoe met laden gehad, maar een stuk sneller snelladen vind ik wel belangrijk.

Wat overweeg ik nu:
- Kia EV6 (Edition Advanced)
- Hyundai Ioniq 6 (54 kwh Connect)
- Skoda Enyaq Coupé (60 Business Edition)

Wat valt op voorhand af:
- Tesla (geen fan van minimalistisch interieur)
- (Nieuwe) Chinese merken
- VW/Cupra (geen fan van design)
- Smart #1/#3 (geen fan van interieur)

Met de Volvo EX30 weet ik nog niet zo goed wat ik aanmoet. Hangt een beetje tussen alles in wat ik op voorhand af laat vallen, maar heb hem niet op het loser-lijstje gezet :D

Heeft iemand nog een suggestie van een auto(s) die ik zeker in overweging moet nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:49
kleautviool schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:38:
Eind van het jaar loopt mijn huidige lease (Hyundai Ioniq 38kwh) af en aangezien levertijd schijnbaar nog zomaar een maand of 6 kan zijn, kan ik weer beginnen met orienteren op een nieuwe.

[...]

Range maakt niet zoveel uit want mijn met mijn huidige auto heb ik de afgelopen jaren zelden tot nooit gedoe met laden gehad, maar een stuk sneller snelladen vind ik wel belangrijk.

Wat overweeg ik nu:
- Kia EV6 (Edition Advanced)
- Hyundai Ioniq 6 (54 kwh Connect)
- Skoda Enyaq Coupé (60 Business Edition)

Wat valt op voorhand af:
- Tesla (geen fan van minimalistisch interieur)
- (Nieuwe) Chinese merken
- VW/Cupra (geen fan van design)
- Smart #1/#3 (geen fan van interieur)

Met de Volvo EX30 weet ik nog niet zo goed wat ik aanmoet. Hangt een beetje tussen alles in wat ik op voorhand af laat vallen, maar heb hem niet op het loser-lijstje gezet :D

Heeft iemand nog een suggestie van een auto(s) die ik zeker in overweging moet nemen?
Renault Scenic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambis7
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 31-03-2024
Dag allen. Ik mag een nieuwe bolide uitzoeken. Heb al aardig wat testritjes gedaan.

Ik rijd nu een Model 3 2019 long range. Bevalt me redelijk alleen vind ik de stoelen niet comfortabel en is er veel lawaai bij snelheden 120+.

We zijn met ons tweeën maar daar kan in de komende paar jaar veel in veranderen :). Regelmatig weekendjes weg en ook auto vakanties, waar onder wintersport. Een keer meer laden maak ik mij niet heul druk om bij deze uitjes. Dagelijkse kilometers rond de 300 kilometer. Voor deze kilometers wil ik niet aan de snellader ;). Ik wil graag een hoge zit.

De afvallers:
- franse merken (gewoon geen fan van)
- mach-e. Hele mooie auto van buiten maar verder van binnen mwuah.
- vw. Niet zo mooi.
- volvo. Geen fan van de ex30 en xc40.
- skoda. Niet zo mooi.
- geen chinese merken.

Wil het fiscale bedrag graag onder de 55k houden.

Kanshebbers:
- bmw ix1 edrive20. Een mooie auto en ook im het budget met een aantal opties. Minpunten voor mij zijn: geen frunk en toch iets minder range en minder snel laden.
- audi q4. Heel mooi. Helaas wel minder opties binnen budget. Meer range en sneller laden. Ook iets prijziger.
- polestar 2. Nog geen testrit gedaan
maar ik geloof dat de polestar niet heel hoog zit?
- tesla model Y. Mhua qua uiterlijk en ik vraag mij af of ik lekker zit aangezien de stoelen hetzelfde zijn als mijn M3.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Ambis7 wat je over het hoofd ziet is dat gele blok boven het reactieveld, en dan met name de laatste zin. Dus probeer het nog eens zou ik zeggen ;)

Verder: fiscale waarde zegt wel iets, maar uiteindelijk is het het netto bedrag per maand wat telt.

Last: zit je NL of BE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Ambis7 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:55:
Dag allen. Ik mag een nieuwe bolide uitzoeken. Heb al aardig wat testritjes gedaan.

Ik rijd nu een Model 3 2019 long range. Bevalt me redelijk alleen vind ik de stoelen niet comfortabel en is er veel lawaai bij snelheden 120+.

We zijn met ons tweeën maar daar kan in de komende paar jaar veel in veranderen :). Regelmatig weekendjes weg en ook auto vakanties, waar onder wintersport. Een keer meer laden maak ik mij niet heul druk om bij deze uitjes. Dagelijkse kilometers rond de 300 kilometer. Voor deze kilometers wil ik niet aan de snellader ;). Ik wil graag een hoge zit.

De afvallers:
- vw. Niet zo mooi.
- skoda. Niet zo mooi.
- geen chinese merken.

Kanshebbers:
- bmw ix1 edrive20. Een mooie auto en ook im het budget met een aantal opties. Minpunten voor mij zijn: geen frunk en toch iets minder range en minder snel laden.
- audi q4. Heel mooi. Helaas wel minder opties binnen budget. Meer range en sneller laden. Ook iets prijziger.
- tesla model Y. Mhua qua uiterlijk en ik vraag mij af of ik lekker zit aangezien de stoelen hetzelfde zijn als mijn M3.

Kia EV6/ Hyundai Ioniq 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elidibus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-05 11:25
Ambis7 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:55:

De afvallers:
- vw. Niet zo mooi.
- skoda. Niet zo mooi.
- geen chinese merken.

Kanshebbers:

Polestar zit qua zithoogte tussen een traditionelere SUV (e.g. BMW iX1, Model Y) en een Model 3 in. Als ik jouw lijstje zo bekijk misschien wel precies wat je zoekt. Iets hoger zit, maar moet er nog wel ietwat sportief uit zien.

Ik zou een proefritje plannen als ik jou was.

Daarnaast lees ik overigens niks meer over de nieuwe Model 3 in jouw vraag? De punten die je aanhaald (stoel en rolgeluiden) zijn in de nieuwe versie aangepakt. Oke, deze is dan geen SUV, maar misschien toch het overwegen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:11
@Ambis7 hoelang moet je nog? Met een beetje geluk krijg je een Y Juniper die net wat mooier/minder lelijk is. Als je de eigenaardigheden van een Tesla prima vindt dan is dat toch wel een logische keuze. Veel value for money, technisch nog steeds prima. Een nieuwe Tesla is tov de 2019 Model 3 een flinke stap qua isolatie en bouwkwaliteit. Weet niet of je voor een RWD of LR kijkt?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:13
Voor wat advies omtrent een nieuwe zakelijke leaseauto meldt ik mij hier ook :w

Mijn huidige leasecontract loopt per 1 juli dit jaar af en ik moet over naar een andere auto. Het moederbedrijf van de organisatie waar ik werk wil graag over op volledig elektrisch rijden. Aangezien het voor mij een extraatje is en geen arbeidsvoorwaardelijke auto, is besloten dat het een Opel Corsa Electric moet worden.

Nu heb ik daar een proefrit in gemaakt, maar ik vind de auto gewoon te klein en te duur voor wat je krijgt. Qua ruimte gaat het voorin gaat nog wel met mijn 1.90m lengte, maar dit houdt niet over. Aangezien dit onze enige auto is (verder gebeurt alles met de fiets), zullen we soms ook als gezin met z'n vieren in deze auto moeten.

Daarom maar eens een balletje opgegooid of er voor (nagenoeg) hetzelfde geld geen andere mogelijkheden zijn. Zodoende kom ik op de onderstaande shortlist uit;
  • Opel Corsa Electric (GS Long Range)
  • Byd Dolphin Comfort
  • MG4 Comfort
En nu ben ik heel benieuwd naar de adviezen hierin. Mijn lichte voorkeur gaat naar de MG4. Dit is op basis van look & feel van de auto en wat reviews die ik bekeken heb. Maar wellicht is een andere optie op de lijst een betere keuze. Of een optie die niet op de lijst staat natuurlijk ;-)

Leasebudget:
Onbekend
Kilometrage per jaar:
20000km
Contractduur:
60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:
Inclusief laden EU
Merkbeleid, zo ja, welke:
Nee
Specifieke wensen:
- Volledig electrisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:29
Geen idee wat de corsa kost, maar hyundai en kia bieden ook vaak veel auto voor -in verhouding- weinig geld.

Kona of niro zijn behoorlijke auto’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Rohem schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:24:
Voor wat advies omtrent een nieuwe zakelijke leaseauto meldt ik mij hier ook :w

Mijn huidige leasecontract loopt per 1 juli dit jaar af en ik moet over naar een andere auto. Het moederbedrijf van de organisatie waar ik werk wil graag over op volledig elektrisch rijden. Aangezien het voor mij een extraatje is en geen arbeidsvoorwaardelijke auto, is besloten dat het een Opel Corsa Electric moet worden.

Nu heb ik daar een proefrit in gemaakt, maar ik vind de auto gewoon te klein en te duur voor wat je krijgt. Qua ruimte gaat het voorin gaat nog wel met mijn 1.90m lengte, maar dit houdt niet over. Aangezien dit onze enige auto is (verder gebeurt alles met de fiets), zullen we soms ook als gezin met z'n vieren in deze auto moeten.

Daarom maar eens een balletje opgegooid of er voor (nagenoeg) hetzelfde geld geen andere mogelijkheden zijn. Zodoende kom ik op de onderstaande shortlist uit;
  • Opel Corsa Electric (GS Long Range)
  • Byd Dolphin Comfort
  • MG4 Comfort
En nu ben ik heel benieuwd naar de adviezen hierin. Mijn lichte voorkeur gaat naar de MG4. Dit is op basis van look & feel van de auto en wat reviews die ik bekeken heb. Maar wellicht is een andere optie op de lijst een betere keuze. Of een optie die niet op de lijst staat natuurlijk ;-)

Leasebudget:
Onbekend
Kilometrage per jaar:
20000km
Contractduur:
60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:
Inclusief laden EU
Merkbeleid, zo ja, welke:
Nee
Specifieke wensen:
- Volledig electrisch
Zonder budget is het erg lastig meedenken. Als je ruimte nodig hebt met z'n vieren zou je kunnen kijkrn/vragen naar een klasse groter, met bijvoorbeeld een Megane E-Tech of een ID.3/Born ofzo? Maar dan is een Kona of Niro wellicht ook een optie zoals al geopperd. Je kan op een site als Directlease wel enigszins vergelijken en kijken wat er qua prijs in de buurt komt bij de Corsa GS long range.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambis7
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 31-03-2024
@Elidibus dank voor je reactie. Gisteren proefritjes gedaan in ix1, q4 en polestar 2. Polestar 2 vond ik de ‘minste’. Qua comfort scoorden de bmw en audi beter. Ook door de hogere zit. Tesla 3 valt af vanwege de niet praktische kofferbak.

Uiteindelijk vond ik de audi het mooiste en comfortabelst. Ook direct de prijzigste… ik denk dat het dus de audi of bmw wordt en dan maar een keertje vaker aan de lader tijdens vakanties.

@Inspired ook een proefrit gedaan in de Y maar qua comfort (stoelen, bouwkwaliteit, veel lawaai bij 100+) niet de voorkeur. En een gokje op wat evt de Juniper brengt waag ik niet ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
wienesroa schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:31:
Geen idee wat de corsa kost, maar hyundai en kia bieden ook vaak veel auto voor -in verhouding- weinig geld.

Kona of niro zijn behoorlijke auto’s
Terechte opmerking met de kosten, Daar kom ik zo nog op terug.

Kona of Niro zal ik eens naar kijken of dat een optie is.
MaSw85 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:35:
[...]

Zonder budget is het erg lastig meedenken. Als je ruimte nodig hebt met z'n vieren zou je kunnen kijkrn/vragen naar een klasse groter, met bijvoorbeeld een Megane E-Tech of een ID.3/Born ofzo? Maar dan is een Kona of Niro wellicht ook een optie zoals al geopperd. Je kan op een site als Directlease wel enigszins vergelijken en kijken wat er qua prijs in de buurt komt bij de Corsa GS long range.
mbt je laatste opmerking, dat is ook hoe ik nu gezocht heb en op de Dolphin en MG4 uit kwam. Want werkgever doet alles met Directlease.
De Corsa, in de configuratie zoals voorgesteld door werkgeven, komt op €584 per maand, excl BTW. De auto heeft dan een berekende fiscale waarde van €37.948.

Dus ik ga er dan even vanuit dat het budget rond de 580 per maand excl. BTW ligt. En ik verwacht daarin weinig ruimte aangezien het voor mij een luxe is om een auto te mogen leasen, hij is niet arbeidsvoorwaardelijk. Dit zal dan de max zijn, incl opties voor vervangend vervoer en laadpas. Dus voor de auto zelf zal het iets minder zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Rohem op 07-03-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-06 14:17

Pieroman

/me

Rohem schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:36:
[...]
[...]

mbt je laatste opmerking, dat is ook hoe ik nu gezocht heb en op de Dolphin en MG4 uit kwam. Want werkgever doet alles met Directlease.
De Corsa, in de configuratie zoals voorgesteld door werkgeven, komt op €584 per maand, excl BTW. De auto heeft dan een berekende fiscale waarde van €37.948.

Dus ik ga er dan even vanuit dat het budget rond de 580 per maand excl. BTW ligt. En ik verwacht daarin weinig ruimte aangezien het voor mij een luxe is om een auto te mogen leasen, hij is niet arbeidsvoorwaardelijk. Dit zal dan de max zijn, incl opties voor vervangend vervoer en laadpas. Dus voor de auto zelf zal het iets minder zijn.
Als ik naar Directlease kijk zou een MG MG5 Comfort Standard Range dan ook nog binnen het budget moeten passen en dan heb je een stationwagon.
Vraag is dan wel of je met het kleinere rijbereik uit de voeten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Pieroman schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:40:
[...]

Als ik naar Directlease kijk zou een MG MG5 Comfort Standard Range dan ook nog binnen het budget moeten passen en dan heb je een stationwagon.
Vraag is dan wel of je met het kleinere rijbereik uit de voeten kan.
Heee die had ik nog niet gezien, goede tip. Thnx! d:)b

Het bereik is wel een ding inderdaad, maar goed misschien is dat een consequentie die ik dan zou moeten accepteren. En ik vraag me af wat werkgever hiervan vindt omdat dit een slag groter is dan ze volgens mij willen. Maar ik ga hem zeker op het lijstje zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:29
Wellicht is een stukje eigen bijdrage onderhandelbaar, mits je daar voor openstaat. Waardoor je in wellicht andere prijsklasse kan shoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monogato
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-02 14:18

monogato

De Natte Krant

Niet echt op zoek naar advies (in principe is de keuze al gemaakt) maar wilde toch even mijn lijstje en beslissingsproces delen.

Leasebudget: 900 (Max. overschrijding van 10% in de vorm van een eigen bijdrage)
Kilometrage per jaar: 30.000km p/j
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, wel checkt HR op courantheid en representativiteit (wat dat dan ook mag inhouden) en is een EV verwacht. Onder bepaalde voorwaarde mag daarvan afgeweken worden.

Specifieke wensen:
  • ACC
  • Grote actieradius
  • Stoelverwarming
  • 5e deur
  • Goede balans tussen comfort en sportief
Auto's die op mijn shortlist stonden:
  • Polestar 2
  • Volvo C40
  • Kia EV6
  • Ford Mustang Mach-E
  • Tesla Model Y
  • Skoda Enyaq
Situatie en beslissing:
Ik ben samen met mijn partner en hond dus super veel ruimte hebben wij niet nodig maar vanzelfsprekend moet onze (middelgrote hond) wel een beetje comfortabel mee kunnen reizen. Daarnaast gaan wij jaarlijks eigenlijk wel naar Zuid-Frankrijk of Italie dus een fatsoenlijke actieradius is ook gewenst. Voor mijn werk reis ik veel tussen Antwerpen en Rotterdam.

Ik ben geen harde rijder maar 'sportief' kunnen rijden vind ik wel fijn dus een goede wegligging van de auto is belangrijk. Daarnaast maak ik aardig wat kilometers en is een goede zit voor mij belangrijk. Tot op heden had ik prive een Lynk & Co 01 en daarvoor een Volvo V40 R-Design. Niet voor niets dat de twee eerste auto's op mijn shortlist van hetzelfde concern komen.

Na samen met mijn vriendin verschillende test ritten gemaakt te hebben kwamen we tot de conclusie dat het ging tussen de Mach-E en de Polestar. Uiteindelijk heeft de Polestar het gewonnen.
Long Range Single Motor, Plus en Pilot pack en de 20" velgen pasten dankzij de prijs verlaging ruim binnen het budget. De opties, premium gevoel in de auto, en het vertrouwde fijne gevoel in de auto waren voor mij de doorslag. Mijn vriendin had liever de Mustang maar dat had voornamelijk te maken met het 'embleem'.
Opvallend vond ik ook dat de kofferruimte van de Mustang niet zo heel veel groter was dan van de Polestar.

De Kia viel af vanwege de stoelen en het wat 'tamme' rij gedrag. De Volvo moest het laten liggen op het toch wel wat 'verouderde' dashboard. Smaak dingetje maar je kijkt er toch wel voor de komende 5 jaar tegenaan. De Tesla was vanwege z'n interessante prijs en opties een hele goede kanshebber maar omdat we de ruimte niet echt nodig hebben, one-pedal drive niet uitgezet kan worden (ik vind het wel prettig, mijn vriendin niet), en dat ik toch nog niet echt een goed gevoel heb bij de kwaliteit van Tesla, hebben we die ook laten varen.
Na een proefrit in de Enyaq kon alleen maar concluderen dat het een goede auto is maar eigenlijk te duur voor wat het is en het infotainment systeem voelde erg omslachtig. Je zal er prima aan wennen maar ik had op de zelfde dag met de Polestar gereden en dat systeem werkt wel zo intuïtief, dat de Skoda meteen voor ergernis begon te zorgen toen ik de stuurwarming uit wilde zetten.

P2 LRSM Pilot, Plus, 20", Thunder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

monogato schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:39:
De Tesla was vanwege z'n interessante prijs en opties een hele goede kanshebber maar omdat we de ruimte niet echt nodig hebben, one-pedal drive niet uitgezet kan worden (ik vind het wel prettig, mijn vriendin niet), en dat ik toch nog niet echt een goed gevoel heb bij de kwaliteit van Tesla, hebben we die ook laten varen.
Ondanks dat je al een keuze gemaakt hebt, one-pedal-driving is een kwestie van wennen. Doseren is het sleutelwoord, dat doe je tenslotte ook met gas geven. Hoort er mijn inziens gewoon bij als je een EV rijdt.

Overigens kun je het niveau voor regeneratief remmen aanpassen, zodat er minder sterk afgeremd wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 12-03-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monogato
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-02 14:18

monogato

De Natte Krant

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:15:
[...]

Ondanks dat je al een keuze gemaakt hebt, one-pedal-driving is een kwestie van wennen. Doseren is het sleutelwoord, dat doe je tenslotte ook met gas geven. Hoort er mijn inziens gewoon bij als je een EV rijdt.

Overigens kun je het niveau voor regeneratief remmen aanpassen, zodat er minder sterk afgeremd wordt.
Volledig mee eens, ik vind one pedal drive zelf juist wel erg fijn maar mijn vriendin vindt het totaal niet prettig. Uiteindelijk is het altijd een kwestie van gewenning maar de Polestar had ook een sentimenteel streepje voor ;)

P2 LRSM Pilot, Plus, 20", Thunder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

monogato schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:59:
[...]

Volledig mee eens, ik vind one pedal drive zelf juist wel erg fijn maar mijn vriendin vindt het totaal niet prettig. Uiteindelijk is het altijd een kwestie van gewenning maar de Polestar had ook een sentimenteel streepje voor ;)
De Polestar is een mooie wagen, voor ons alleen veel te weinig ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:15:
Hoe werkt dat dan? Ik heb altijd met 2 of 3 plankjes gereden (automaat of handbak), maar ik kan me er serieus niets bij voorstellen :)

Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Arno schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:41:
[...]
Hoe werkt dat dan? Ik heb altijd met 2 of 3 plankjes gereden (automaat of handbak), maar ik kan me er serieus niets bij voorstellen :)
Bij EV's waarbij de auto daadwerkelijk tot stilstand komt bij gas los, kun je prima met één pedaal rijden. Natuurlijk is er nog wel een rempedaal, maar die gebruik je nauwelijks.

Zelf vind ik het heerlijk, en snap ik niet waarom er fabrikanten zijn die weigeren om het aan te bieden (die EV's remmen dan maar af tot een bepaalde snelheid, waarna je alsnog het rempedaal moet gebruiken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Jeroenneman schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:47:
[...]
die EV's remmen dan maar af tot een bepaalde snelheid, waarna je alsnog het rempedaal moet gebruiken.
Of je remt ze met de hand af (en dus ook op de motor) tot ze helemaal tot stilstand komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-06 13:16
Even een domme vraag ertussen nu we toch over de gaspedaal hebben. Hoe is het om met een automaat in de bergen te rijden? Met een handgeschakelde kan je op z'n "1" naar beneden gaan. Om op de motor af te remmen, zodat je niet heel hard naar beneden gaat. Kan je met een automaat dan in een bepaalde versnelling blijven zitten bij een daling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

SamSid schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:18:
Even een domme vraag ertussen nu we toch over de gaspedaal hebben. Hoe is het om met een automaat in de bergen te rijden? Met een handgeschakelde kan je op z'n "1" naar beneden gaan. Om op de motor af te remmen, zodat je niet heel hard naar beneden gaat. Kan je met een automaat dan in een bepaalde versnelling blijven zitten bij een daling?
Je kunt met een automaat vaak ook nog schakelen middels de pook of flippers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
MaSw85 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:55:
Leasebudget: €1025 (met max 20% eigen bijdrage €1230)
Kilometrage per jaar: 35.000
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief, o.b.v. verbruikscijfers LM of leverancier brandstofkaart
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen
Overige afhankelijkheden: Geen diesel, LPG, CNG of andere gasinstallatie toegestaan, stimulans voor EV d.m.v. laadpakket (is mogelijk op eigen terrein - garage, kabel op aparte groep ligt er al). Auto uit de pool betekent recht op 10% extra t.o.v. de €1025. Evt. onder leasebudget leasen betekent dat verschil bruto uitgekeerd als loon.
Specifieke wensen: Ruimte, trekhaak, ACC. Geen harde must maar wel fijn: automaat.
Uiteindelijke keuze: NNB

Nog wat tekst
Vanaf 1 januari andere voorwaarden dus even opnieuw, ook n.a.v. een opgestelde longlist:

Leasebudget: 1025 voor ICE, +10% (1127,50) voor PHEV en EV. Maximaal 20% eigen bijdrage, maar wil dat liever niet gebruiken
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen
Overige afhankelijkheden: Geen diesel, LPG, CNG of andere gasinstallatie toegestaan, stimulans voor EV d.m.v. laadpakket (is mogelijk op eigen terrein - garage, kabel op aparte groep ligt er al). Onder leasebudget leasen betekent dat verschil bruto uitgekeerd als loon.
Specifieke wensen: Geen Tesla. Voel daar niks voor, ook al is het misschien een logische keus. Ook de WAF van een Tesla is -1000 punten. Must haves: Automaat, ACC, ruimte voor kinderzitje (kind 1 incoming, een tweede is mogelijk ook nog binnen de 5 jaar leasetermijn onderweg) en ik wil m'n racefiets er gewoon in kunnen schuiven met de bank plat. Nice to have: stuur- en stoelverwarming (die mis ik nu op de flexlease Seat Leon Sportstourer :+ ) en technologische snufjes houd ik ook wel van. Voor EV: Liefst voldoende range om zonder gedoe een ± 400 km te kunnen rijden bij gemiddelde weersomstandigheden.
Uiteindelijke keuze: NTB

Longlist heb ik inmiddels opgezet. We gaan nog langs showrooms en wat er dan niet direct afvalt gaan we proefrijden. Voorkeur voor EV vanwege gratis laadpaal en ± €50,- per maand 'winst' ten opzichte van de TLV tegenwoordig.

Longlist:

BMW iX1 eDrive 20 EV
BMW iX2 eDrive 20 EV
Cupra Leon Sportstourer VZ Performance Limited PHEV
Ford Focus SW ST-line X ICE
Ford Kuga ST-line X PHEV
Ford Mustang Mach E Extended Range RWD Premium EV
Jeep Compass 4XE Summit PHEV
Kia EV6 GT-Line RWD EV
Peugeot 308 SW GT HYbrid 180 PHEV
Peugeot E-3008 GT EV
Peugeot E-308 SW GT EV
Renault Scenic E-Tech EV87 220 Esprit Alpine EV
Renault Scenic E-Tech EV87 220 Techno EV
Seat Leon Sportstourer FR Business Intense PHEV
Skoda Enyaq Sportline (85) EV
Skoda Enyaq Coupé Sportline (85) EV
Skoda Octavia combi Sportline Business PHEV
Volkswagen ID.7 Tourer Pro Business EV

Waarschijnlijke afvallers (voorlopig):
- BMW iX1 en iX2: Beide vanwege de WAF; de iX2 waarschijnlijk te veel aflopende daklijn voor goede ruimte achterin en dus net niet lekker qua ruimte (dit geldt mogelijk ook voor de Mach E, E-3008 en Enya Coupé)
- Jeep Compass: Toch wat weinig ruimte voor een SUV
- Kia EV6: Design is niet echt mijn ding, met name de koplampen (facelift incoming als het goed is) en ik snap die zilveren strip op de achterkant niet helemaal. Daarnaast misschien wat weinig kofferruimte.
- Peugeot E-308 SW: Te weinig range, maar is netto wel veruit de goedkoopste maandelijks. Maar wil ik die concessie doen tov range?
- ID.7 Tourer: Veruit de duurste en de enige met eigen bijdrage

Daarnaast wil ik sowieso een mogelijke auto proefrijden. Dat in combinatie met vier weken de tijd voor het bestellen in de portal na ontvangen van de link (heb 'm nog niet ontvangen) vallen mogelijk de volgende modellen af: iX2, Kuga, E-3008, Scenic E-Tech en ID.7 Tourer. Mogelijk zijn er nog wel vergelijkbare auto's om enigszins de rijervaring te testen/weten. De iX1 en X2 bijvoorbeeld vanuit BMW, Ford rijstijl ken ik wel van de Focus ST-Line die ik tot kerst reed, de niet Tourer ID.7 staat al wel in de showroom en de Megane E-Tech rijdt mogelijk vergelijkbaar als de Scenic.

Iemand nog tips/suggesties? Ik houd van enigszins (sportief) (door)rijden en looks zijn natuurlijk persoonlijk maar ik moet wel blij worden als ik naar de auto loop om in te stappen.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:19
MaSw85 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:38:
[...]

Iemand nog tips/suggesties? Ik houd van enigszins (sportief) (door)rijden en looks zijn natuurlijk persoonlijk maar ik moet wel blij worden als ik naar de auto loop om in te stappen.
Je resterende budget uitgekeerd krijgen kan best lekker zijn, heb je nagedacht over de maximale maandelijkse lasten? Tussen de verschillende opties op je lijst zitten er flinke verschillen qua zoveel catalogwaarde als leaseprijs.

Is 't "blij" worden als je naar je auto loopt je 100+ euro per maand waard?

De PHEV's leveren veelal wat bagageruimte in, wat is je "normale" rijgedrag qua kilometers en vakanties? Persoonlijk denk ik dat 't helpt om te kijken naar 't financiële aspect en een knoop door te hakken wat betreft PHEV VS EV

Kuga PHEV rijd door de eCVT qua souplesse als een elektrische auto... Met lege accu heb je echter al gauw een "loeiende" CVT.

Als je kijkt naar de EV6 kan je de Ionic 5 niet overslaan, net als dat de Opel Astra 't tweelingbroertje van de 308 is. Verder denk ik bij 't PHEV kamp ook al snel aan een Sportage of Tucson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
nooberke schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:01:
[...]

Je resterende budget uitgekeerd krijgen kan best lekker zijn, heb je nagedacht over de maximale maandelijkse lasten? Tussen de verschillende opties op je lijst zitten er flinke verschillen qua zoveel catalogwaarde als leaseprijs.

Is 't "blij" worden als je naar je auto loopt je 100+ euro per maand waard?

De PHEV's leveren veelal wat bagageruimte in, wat is je "normale" rijgedrag qua kilometers en vakanties? Persoonlijk denk ik dat 't helpt om te kijken naar 't financiële aspect en een knoop door te hakken wat betreft PHEV VS EV

Kuga PHEV rijd door de eCVT qua souplesse als een elektrische auto... Met lege accu heb je echter al gauw een "loeiende" CVT.

Als je kijkt naar de EV6 kan je de Ionic 5 niet overslaan, net als dat de Opel Astra 't tweelingbroertje van de 308 is. Verder denk ik bij 't PHEV kamp ook al snel aan een Sportage of Tucson.
Ik heb inderdaad een voorlopige berekening n.a.v. configurator van website fabrikanten, de Directlease website en berekenen.nl gemaakt. Daarbij is enkel de ID.7 Tourer boven mijn budget. Daar heb ik dus catalogusprijs en leaseprijs in meegenomen en uiteindelijk per model een geschat nettoloon aan geplakt en de delta met de huidige Seat Leon Sportstourer gemaakt zodat ik het verschil kan duiden (per maand én over 5 jaar). Daar zit de evt. 'blij worden' factor dus al bij in, omdat ik de fiscale waarde pak na het naar wens samenstellen van de modellen (uitvoering, kleur, opties, etc.)

Normale rijgedrag is 2-3x per week 45 km woon-werk vv en 1-2x per week een langere rit naar een klant met een rit van ± 100-400 km vv. schat ik - maandelijks rijden we met privé km erbij zo'n 2-2,5k km. Vakantie was altijd 3-5k km op de bonnefooi van accommodatie naar accommodatie en ook op plekken wat meer off the grid in Scandinavië of Oost-Europa, maar omdat we in juni een baby verwachten zal de vakantie mogelijk anders worden. En de vakantie tel ik niet echt mee, want we lassen sneller een pauze in (elke ± 2 uur) dan dat een accu leeg gaat.

Dank voor de tip over de Kuga. Is dat met de facelift gelijk gebleven? (ik gok van wel). De Ionic 5 en Tucson zijn het voor mij qua uiterlijk niet, de Sportage zou nog kunnen inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door MaSw85 op 12-03-2024 20:36 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
MaSw85 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:34:
[...]

Dank voor de tip over de Kuga. Is dat met de facelift gelijk gebleven? (ik gok van wel). De Ionic 5 en Tucson zijn het voor mij qua uiterlijk niet, de Sportage zou nog kunnen inderdaad.
Begrijp mij niet verkeerd, de Kuga is een hele fijne auto... Maar een eCVT past gewoon niet bij een sportieve rijstijl... Die gedijen het beste bij een rustige relaxte rijstijl (dat zelfde voor Toyota hybrides, die hebben een vergelijkbaar systeem).

Note: mijn ouders rijden een Kuga, zelf heb ik een Polo GTI stage 1.... Als je met de Kuga plankgas oprit van de snelweg pakt moet ik serieus gas geven om bij te blijven... Maar een eCVT is emotieloos... 't gaat allemaal te comfortabel en smooth :*)

In plaats van de Cupra Leon, past een Cupra Formentor PHEV ook qua budget? Dan heb je echt iets aparts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
nooberke schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:34:
[...]

Begrijp mij niet verkeerd, de Kuga is een hele fijne auto... Maar een eCVT past gewoon niet bij een sportieve rijstijl... Die gedijen het beste bij een rustige relaxte rijstijl (dat zelfde voor Toyota hybrides, die hebben een vergelijkbaar systeem).

Note: mijn ouders rijden een Kuga, zelf heb ik een Polo GTI stage 1.... Als je met de Kuga plankgas oprit van de snelweg pakt moet ik serieus gas geven om bij te blijven... Maar een eCVT is emotieloos... 't gaat allemaal te comfortabel en smooth :*)

In plaats van de Cupra Leon, past een Cupra Formentor PHEV ook qua budget? Dan heb je echt iets aparts!
De Formentor is inderdaad een mooie auto (en past ook). Alleen daarmee doen we teveel consessies qua kofferruimte, die is dus te klein. De Formentor is meer een opgehoogd hatchback. De Tavascan (helaas wel op het oude ID.4/Enyaq/Q4 platform volgens de berichten) is dan leuker maar die is nog niet leverbaar.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-05 11:09
Leasebudget: 780 (excl. 100 euro eigen bijdrage) (mogelijk neemt dit de komende dagen nog licht toe)
Kilometrage per jaar: 30.000 km
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, EV is echter wel verplicht

Specifieke wensen:
Grote actieradius en fatsoenlijk snelladen
Stoel- en stuurverwarming
Een combinatie van comfortabel maar toch ook sportief
Geschikt zijn voor toekomstige gezinsuitbreiding
De hond (+- 20kg) moet in de kofferbak kunnen

De shortlist:
De shortlist was voorheen langer, maar sinds we in de portal van de leasemaatschappij kunnen blijkt dat er andere auto's mogelijk zijn dan we voorheen dachten (zo zou een (vrij kale) BMW i4 passen, maar een Model Y LR niet...).
  • Volvo EX40 185 KW Single motor RWD Business Edition + Climate pack
  • Kia EV6 Long Range RWD Edition Advanced
  • Hyundai Ioniq 5 Connect
  • Tesla Model Y RWD
  • BMW iX1 eDrive20 met een aantal optiepakketten zoals innovation en m-sport. xDrive30 kan ook maar vrij kaal
De Hyundai is relatief duur en zouden we daardoor zonder warmtepomp moeten bestellen. De Model Y is veruit het goedkoopst maar die valt voor mijn vrouw af. De BMW iX1 eDrive20 vind ik een mooie auto en kan ik ook nog best leuk aankleden maar wordt volgens mij door vrijwel mijn gehele lijstje ingehaald als het gaat om het 'EV-gedeelte' (range/laden).

Voor mij gaat het nu denk ik vooral tussen de Kia en de Volvo. De EV6 zou wat ruimer en beter in de spullen zitten die voor mij relevant zijn. De Volvo zou ik als business edition met climate pack met de standaard lak/kleur net binnen budget krijgen volgens de configurator. Bij de EV6 zou ik eventueel nog willen wachten op de facelift (is er al zicht op wanneer die zal komen?).

Hebben jullie nog andere suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-05 14:56
Weet je zeker dat je budget inclusief brandstof is? Vind dat je veel auto kan krijgen voor €780.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-05 11:09
macmellow schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:12:
Weet je zeker dat je budget inclusief brandstof is? Vind dat je veel auto kan krijgen voor €780.
Ja, dit zijn opties die ik zie wanneer ik inlog op de portal. Hier staan alleen de auto's die ik daadwerkelijk kan bestellen. Genoemde leasebudgetcategorie komt ook overeen met die genoemd staat in mijn contract. Collega's rijden vergelijkbare auto's. Overigens zit ik met alle genoemde auto's, met uitzondering van de Tesla, wel al in de eigen bijdrage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Zoveel te beter voor jou maar dat is dan wel een heel voordelige deal.
De brandstof (voor 30K/jaar) alleen al heeft een waarde van minimum 125€/maand.

De auto's die je opsomt zitten hier allemaal rond de 980-1000 € budget in bedrijfslease.
Op ons portaal zie je meer auto's dan in het leasebudget passen. Zoniet zou je geen duurdere auto (met eigen bijdrage) kunnen bestellen.
Maar je geeft zelf al aan dat er voor het merendeel een eigen bijdrage aan verbonden is dus ligt de werkelijke leasewaarde waarschijnlijk ook hoger dan het genoemde bedrag?

Hier zat tot 850€ (incl. laden en winter/zomerbanden wissel en full omnium verzekering) geen enkele EV in het beschikbare leasepakket. Pas vanaf 950€ had je ietwat keuze en vanaf een 1025 € een ruimere keuze (met opties) zonder eigen bijdrage.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 13-03-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
BrightSun schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:38:

Als je ruimte zoekt voor een hond en kindje zou ik ook is naar een Skoda Enyaq kijken... En heel goed nadenken of de Tesla echt geen optie is...

De Volvo voelt niet als een logische optie als je ruimte en sportiviteit benoemd.

[ Voor 12% gewijzigd door nooberke op 13-03-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

IvoB2 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:56:
Zoveel te beter voor jou maar dat is dan wel een heel voordelige deal.
De brandstof (voor 30K/jaar) alleen al heeft een waarde van minimum 125€/maand.

De auto's die je opsomt zitten hier allemaal rond de 980-1000 € budget in bedrijfslease.
Op ons portaal zie je meer auto's dan in het leasebudget passen. Zoniet zou je geen duurdere auto (met eigen bijdrage) kunnen bestellen.
Maar je geeft zelf al aan dat er voor het merendeel een eigen bijdrage aan verbonden is dus ligt de werkelijke leasewaarde waarschijnlijk ook hoger dan het genoemde bedrag?

Hier zat tot 850€ (incl. laden en winter/zomerbanden wissel en full omnium verzekering) geen enkele EV in het beschikbare leasepakket. Pas vanaf 950€ had je ietwat keuze en vanaf een 1025 € een ruimere keuze (met opties) zonder eigen bijdrage.
De genoemde auto’s worden volgens mij lastig voor €780 incl.

Leaseprijs incl. elektriciteit van mijn Model Y RWD (incl trekhaak) zit op €1035, op basis van 4 jaar/40.00 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@MaSw85 Gezien je budget en de bereidheid tot een beetje bijbetalen zou je ook nog naar de Passat Variant kunnen kijken. Directlease plot die ergens rond de 1150 / 1200 inc brandstof afhankelijk van je uitvoering. Kost je netto dan 75 euro meer in de maand, rij je wel een stuk completere, comfortabelere en grotere auto voor. EN daar gooi je een fiets echt zonder problemen achterin.
Ook heel fijn met 1 kiddo en een evt tweede gepland, want ruimte zat :)
Mocht je die kant in willen zou ik ook zeker bij Skoda naar de SUperb gaan kijken, die zal wellicht nog iets lager ztten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-05 13:35

ragged

2

BrightSun schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:38:
Leasebudget: 780 (excl. 100 euro eigen bijdrage) (mogelijk neemt dit de komende dagen nog licht toe)
Kilometrage per jaar: 30.000 km
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, EV is echter wel verplicht

Specifieke wensen:
Grote actieradius en fatsoenlijk snelladen
Stoel- en stuurverwarming
Een combinatie van comfortabel maar toch ook sportief
Geschikt zijn voor toekomstige gezinsuitbreiding
De hond (+- 20kg) moet in de kofferbak kunnen

De shortlist:
De shortlist was voorheen langer, maar sinds we in de portal van de leasemaatschappij kunnen blijkt dat er andere auto's mogelijk zijn dan we voorheen dachten (zo zou een (vrij kale) BMW i4 passen, maar een Model Y LR niet...).
  • Volvo EX40 185 KW Single motor RWD Business Edition + Climate pack
  • Kia EV6 Long Range RWD Edition Advanced
  • Hyundai Ioniq 5 Connect
  • Tesla Model Y RWD
  • BMW iX1 eDrive20 met een aantal optiepakketten zoals innovation en m-sport. xDrive30 kan ook maar vrij kaal
De Hyundai is relatief duur en zouden we daardoor zonder warmtepomp moeten bestellen. De Model Y is veruit het goedkoopst maar die valt voor mijn vrouw af. De BMW iX1 eDrive20 vind ik een mooie auto en kan ik ook nog best leuk aankleden maar wordt volgens mij door vrijwel mijn gehele lijstje ingehaald als het gaat om het 'EV-gedeelte' (range/laden).

Voor mij gaat het nu denk ik vooral tussen de Kia en de Volvo. De EV6 zou wat ruimer en beter in de spullen zitten die voor mij relevant zijn. De Volvo zou ik als business edition met climate pack met de standaard lak/kleur net binnen budget krijgen volgens de configurator. Bij de EV6 zou ik eventueel nog willen wachten op de facelift (is er al zicht op wanneer die zal komen?).

Grappig, ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten als jij...bij mij is het de Ev6 77.4 Plus Business geworden.

Als je kijk naar opties, laden en range is de EV6 de beste keuze uit het lijstje. Zeker als je er ook mee op vakantie wilt etc. Voor mij was het de prijs van de BMW i.c.m. de het het maar met 129KW kunnen snelladen echt een minpunt, verder een wel meer 'premium' aanvoelende auto.
De Enyaw en ID.4 voelde echt als een stap terug in kwaliteit en opties...maar dat is mijn mening.
Ook vind ik dat de auto toch zeker rond de 7sec moet zitten om vlot aan te voelen, het zijn allemaal nogal boten namelijk :D

EDIT: De Model Y discussie. Ja, top auto. Groot, vlot zat met 6,9sec, superchargers, updates, etc. Zelfs de Tesla App is geniaal. De looks zijn een kwestie van smaak en ze zijn OVERAL, maar dat spreek alleen in positive zijn (vind ik).

Ter vergelijking mijn vorige leasebak was een 2019 model 3 RWD. Ik heb er veel plezier aan beleeft, en de annoyances die ik wel had zullen nu wel opgelost zijn in de nieuwe modellen. De range ik had met een RWD versie zijn rond de 340km in de zomer, 290-300 in de winter, prima te doen. Daarbij is mijn rechtervoer redelijk enthousiast. Overigens is de extra range die ik nu met mijn Ev6 heb toch wel makkelijker...de impact is groter dan ik had verwacht in ieder geval (400+ km in de winter, en ik verwacht 450-475 in de zomer wel te halen).

Als

[ Voor 17% gewijzigd door ragged op 14-03-2024 14:40 ]

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ragged schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:47:
[...]

Grappig, ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten als jij...bij mij is het de Ev6 77.4 Plus Business geworden.

Als je kijk naar opties, laden en range is de EV6 de beste keuze uit het lijstje. Zeker als je er ook mee op vakantie wilt etc. Voor mij was het de prijs van de BMW i.c.m. de het het maar met 129KW kunnen snelladen echt een minpunt, verder een wel meer 'premium' aanvoelende auto.
De Enyaw en ID.4 voelde echt als een stap terug in kwaliteit en opties...maar dat is mijn mening.
Ook vind ik dat de auto toch zeker rond de 7sec moet zitten om vlot aan te voelen, het zijn allemaal nogal boten namelijk :D
Waarom is de EV6 volgens jou een betere keuze dan de Model Y als het gaat om opties, laden en range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged

ragged

2

Dj-sannieboy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:16:
[...]

Waarom is de EV6 volgens jou een betere keuze dan de Model Y als het gaat om opties, laden en range?
De Model Y is de saaie standaard haha, ik heb mijn post aangepast :) Maar om je vraag te beantwoorden, de EV6 heeft meer range dan de RWD model Y (aangezien de LR niet paste). Wat betreft de opties, Carplay/AA, evt een open dak, maar verder denk ik niet dat het verschild. Het laden is wel degelijk trager, mijn EV6 was 11 minuten sneller naar de 80% dan mijn Tesla (in hoeverre dat te vergelijken is met de nieuwere Y. De omstandigheden waren soortgelijk :) )

[ Voor 39% gewijzigd door ragged op 14-03-2024 14:47 ]

1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:11

PeaceNlove

Deugleuter

PeaceNlove schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:44:
Leasebudget: 950
Kilometrage per jaar:25000
Contractduur:60
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: ex.Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Merkbeleid, zo ja, welke:geen
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen:EV, trekhaak met enig trekgewicht, wil er in passen met 1,98 lengte. Geen Chinese auto, geen Tesla. Bijtelling over +/- 50.000 fiscale waarde. Alle mogelijke bestuurdersassistenten zoals ACC, lane assist, blind spot, rear cross traffic etc. Relatief snel leverbaar…
Uiteindelijke keuze:
#omghelp

Alles van Stellantis valt af, want geen trekgewicht.

Ford Mustang Mach-e SR: goede stoelen met technology pakket, maar pas leverbaar in Q4
Nissan Ariya. Goede stoelen alleen mogelijk met panorama-schuifdak, wat ten koste gaat van de hoofdruimte
Renault megane: mooie auto, gaaf interieur, maar totaal geen goede ondersteuning voor de bovenbenen in de Iconic stoelen
Toyota Bz4x : enorme balk in het dak tussen de b-stijlen, precies waar ik met mijn hoofd ook wens te zijn
Skoda Enyaq: stoel vind ik meh zitten, partner vond de passagiersstoel beroerd zitten
VW ID4: zeer kleine accu, wel goede stoel met zittingverlenger. bijbetalen voor sneller snelladen :') Als je de optie neemt voel je je genaaid en als je het niet neemt ook. En Muntstad Utrecht heeft er 0 in de showroom?
Hyundai Ioniq 5: afgekeurd door de stijlpolitie aka mijn partner, met goede stoelen ook wel aardig aan de prijs
Hyundai Kona: klasse lager als bovenstaande, maar qua prijs niet veel goedkoper. Qua design ook niet de mooiste uit deze rij…
Kia Niro: zal waarschijnlijk wel goed zijn, rij ik nu ook, maar die levertijd maak ik me wel zorgen over. Kan dan net zo goed die ford nemen
Kia EV6: zit een leuke edition tussen, maar opnieuw die levertijd waar ik me zorgen over maak.

Volgens mij heb ik nu alles wel gehad, en tot nu toe geen goede keuze weten te maken.
Renault Scenic en Peugeot 3008 EV staan afaik nog niet bij de dealer, dus daar kan ik nu nog niet zo veel van vinden
Iemand nog een suggestie?
Update, keuze toch weten te maken en het is de Kia EV6 Edition Advanced geworden, in het rood, met daarbij geregeld dat ik nog voorbij de 60 maanden in mijn Kia Niro door kan rijden. Levertijd zou ongeveer 4 maand moeten zijn.
Uiteindelijk de enige auto waar ik echt een proefrit in gemaakt heb (was haast meer voor de vorm), maar ik wist al dat ik goed ging zitten toen ik in de showroom mijn stoel perfect wist in te stellen en niet mijn hoofd tegen het dak had zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-06 21:35
Ik zit te orienteren op een nieuwe leaseauto.

Nu heb ik een budget van 800 euro o.b.v. 30.000km 48 maanden. Is dat weinig? Dit is overigens voor een EV. Voor een benzine is het budget 700.

Beide exclusief brandstof/elektriciteit.

Als ik zo de bedragen bekijk op de site van Athlon esstential dan zou een Tesla Model 3/Y RDW met enhanced autopilot net gaan.

Weet iemand of de site van Athlon een beetje klopt.

Als ik namelijk een xpeng p7 pak die ongeveer even duur is als de EV6 kost deze op de athlon website 926 euro o.b.v. 30.000km pet jaar en 48 maande. Hoe kan dat?

Ik rijdt nu een Kia Proceed en vind de ACC en automatisch de lijnen volgen toch wel heel erg fijn.

Ik heb nu op mijn shortlist:

Kia ev6 edition advanced(athlon site geeft aan 815 dus zou mogen met eigen bijdrage)

Tesla M3/Y komen net onder de 800.

Zijn er nog mensen met andere suggesties.

[ Voor 10% gewijzigd door sgouman op 18-03-2024 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
sgouman schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:32:

Nu heb ik een budget van 800 euro o.b.v. 30.000km 48 maanden. Is dat weinig? Dit is overigens voor een EV. Voor een benzine is het budget 700.

Als ik namelijk een xpeng p7 pak die ongeveer even duur is als de EV6 kost deze op de athlon website 926 euro o.b.v. 30.000km pet jaar en 48 maande. Hoe kan dat?

Kia ev6 edition advanced(athlon site geeft aan 815 dus zou mogen met eigen bijdrage)

Heeft te maken met restwaarde. De LM schatten zelf in wat de waarde einde contract is en voor Chinezen schatten velen dat lager in.

Denk dat de EV6 geen slechte keuze is in dit budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als ik zo de bedragen bekijk op de site van Athlon esstential dan zou een Tesla Model 3/Y RDW met enhanced autopilot net gaan.

Ik rijdt nu een Kia Proceed en vind de ACC en automatisch de lijnen volgen toch wel heel erg fijn.

De template vanuit de starpost is er niet voor niks. Als je nu die gebruikt geeft dat ons een stuk meer houvast :)
Ook qua budget: is dat bedrag inclusief of ex brandstof. Je vraagt ons of het veel of weinig is - de vraag is dan hoe dat in verhouding staat tot je functie, salaris etc. Hebben we totaal geen zicht op namelijk, Of het veel is voor je arbeidsvoorwaarden kun je alleen aan je collegas vragen. Of het veel of weinig is voor een EV: ja :+
En vwb die Xpeng: kan vanalles zijn. Gunstigere inkoopvoorwaarden bij Kia voor de leasemij, minder inzicht in onderhoud / afschrijving / verbruik etc,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged

ragged

2

De EV6 77.4 edition advanced is redelijk te vergelijken met de Model Y, alleen zal de kofferbak van de Y groter zijn, is het een 'Tesla' met alles wat daarbij komt kijken.
Overigens heeft de kia dan wel weer een groter bereik dan de Tesla model Y., kan je Apple carplay/Android Auto gebruiken, en kan je dakje open.

Is de E-3008 misschien iets? een BMW i4 zal ook een optie zijn denk ik? Polestar 2? Ik gooi het allen even op. Pak de startpost er even bij en vul die in. Dan kunnen we gerichter helpen :)

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 23:35

Afhankelijk van de overige eisen (winterbanden, eigen risico, etc) is een Model 3 voor 800 wel ongeveer te doen.
Enhanced Autopilot is daarbij overigens redelijk weggegooid geld, dus dat laten zitten scheelt weer ;) .

Je kan ook directlease.nl er nog naast leggen als extra vergelijk, maar uiteindelijk ligt het allemaal aan welke partij je werkgever gebruikt. Er zit behoorlijk veel verschil in, zeker bij de chinese merken en tesla. De restwaarde is gewoon onduidelijk.
Ik kon rondshoppen bij alle LM's en er zat voor een model 3 LR ruim 200€ tussen de goedkoopste en de duurste (met gelijke voorwaarden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-05 16:16
Leasebudget:
Alle bedragen exclusief btw: €1150

Kilometrage per jaar: 35000
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Specifieke wensen: Voorkeur Suv, redelijke kofferbak ivm 2 (grote) honden. Electrisch leuk maar geen must.
- Stoelverwarming
- Adaptive cc
- Velgen 19 of groter
- keyless entry
- kofferbak electrisch
- Goed geluid.....

Uiteindelijke keuze: BMW Ix1 Msport

Eind maart mag ik ook weer.
Ik hoor om mij heen dat het zo duur is dat het met mijn budget lastig zou moeten worden. Mijn short list hieronder.

Top 3
- Mercedes EQB AMG Line
- Enyaq Sportline
- BMW iX1 M sport

Valt af
- Volvo V60 past niet in budget
- Volvo XCEC40 plus - Black Edition - Exit, te duur in lease met opties
- Mercedes EQA (kofferbak te klein)

= De vaak genoemde Model y vind ik te kaal/clean aan de binnenkant.
= EV6 model trekt mij niet.
= Sportage leuk maar niet bijzonder, word er niet warm van.
= Audi Q4 volgens mij kofferbak klein en ik hoor slechte afwerking en in lease vrij duur.

Shortlist realistisch? nog andere tips mbt modellen die leuk zijn en passen?

[ Voor 23% gewijzigd door Sphinx_thing op 08-04-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:28
Nou voor €1150 ex brandstof heb je toch een prima budget. Een Kia Sorento executive hybrid heb je een hele dikke bak en weer klap groter dan de sportage en heb je zelfs nog budget over. Je kan echt nog wel wat ruimer shopper m.i.

De xc40 loopt op zijn laatste benen en is m.i. behoorlijk gedateerd zowel het ex en interieur. De Mercedes eqb is kraak nog smaak, zit wel goed in elkaar en mooie materialen. De Enyaq... pfff ... het ev vag platform is nou niet het neusje van de zalm. Je krijgt wel veel ruimte voor het geld en in een sportline uitvoering nog enigzins te pruimen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Sphinx_thing schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:56:
Leasebudget:
Alle bedragen exclusief btw: €1150

Kilometrage per jaar: 35000
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Specifieke wensen: Voorkeur Suv, redelijke kofferbak ivm 2 (grote) honden. Electrisch leuk maar geen must.
Uiteindelijke keuze: NTB

Eind maart mag ik ook weer.
Ik hoor om mij heen dat het zo duur is dat het met mijn budget lastig zou moeten worden. Mijn short list hieronder.

- Mercedes EQB Business ed.
- Volvo XC40 plus - Black Edition
- Enyaq Sportline

- Volvo V60 (maar met een beetje opties volgens mij veel te duur)

= De vaak genoemde Model y vind ik te kaal/clean aan de binnenkant.
= EV6 model trekt mij niet.
= Sportage leuk maar niet bijzonder, word er niet warm van.
= Audi Q4 volgens mij kofferbak klein en ik hoor slechte afwerking en in lease vrij duur.

Shortlist realistisch? nog andere tips mbt modellen die leuk zijn en passen?
Nvm, je budget was inc brandstofvoorschot

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 18-03-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
renzo4000 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:39:
Nou voor €1150 ex brandstof heb je toch een prima budget. Een Kia Sorento executive hybrid heb je een hele dikke bak en weer klap groter dan de sportage en heb je zelfs nog budget over. Je kan echt nog wel wat ruimer shopper m.i.

De xc40 loopt op zijn laatste benen en is m.i. behoorlijk gedateerd zowel het ex en interieur. De Mercedes eqb is kraak nog smaak, zit wel goed in elkaar en mooie materialen. De Enyaq... pfff ... het ev vag platform is nou niet het neusje van de zalm. Je krijgt wel veel ruimte voor het geld en in een sportline uitvoering nog enigzins te pruimen.
Inclusief brandstof en dan is die 1150,- ineens een stuk minder “veel”.
Maar je kunt best wat knaps rijden voor dat geld.
Ik rijd er een Kia EV6 van, maar geen idioot luxe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinx_thing
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-05 16:16
Idd inclusief.

Vrees dat de Passat, Kodiaq en superb, als die al kunnen zullen kaal zijn. Denk dat deze te duur zijn maar ik heb ze zeker genoteerd. De nieuwe Passat ziet er mooi uit. Opties/wensen toegevoegd in mijn post.

De XC40 is een auto die al lang op de markt is en dat houd mij ook wel iets tegen maar vind het een mooie wagen. Vooral met de nieuwe black edition.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Sphinx_thing schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:21:
Idd inclusief.

Vrees dat de Passat, Kodiaq en superb, als die al kunnen zullen kaal zijn. Denk dat deze te duur zijn maar ik heb ze zeker genoteerd. De nieuwe Passat ziet er mooi uit. Opties/wensen toegevoegd in mijn post.

De XC40 is een auto die al lang op de markt is en dat houd mij ook wel iets tegen maar vind het een mooie wagen. Vooral met de nieuwe black edition.
Heb net mijn post aangepast. Een Passat zit in de basis al behoorlijk hoog. 1150 ex had je gered, maar als die 1150 inc brandstofvoorschot is moet je er zelf fors bijleggen. Want reken ca 150-200 per maand aan brandstof voorschot component momenteel, als het niet meer is.
35k per jaar is 2900 per maand, verbruik 1:14 heb je 208 liter benzine nodig a 2 euro de liter. Zeg dat ze 50 procent voorschot pakken mag je 200 rekenen and brandstof component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

renzo4000 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:39:

De xc40 loopt op zijn laatste benen en is m.i. behoorlijk gedateerd zowel het ex en interieur.
Die kun je toch niet meer bestellen? De EX40 is daarvoor in de plaats gekomen, beetje van hetzelfde maar andere naam volgens mij :? Wat bedoel je met gedateerd ex en interieur als ik vragen mag? Geen grote doorlopende displays of?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
The Eagle schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:43:
[...]

Nvm, je budget was inc brandstofvoorschot
De Enyaq wordt vaak geprezen als ruimte wonder (wat het ook is) maar vergeet ook de EQB inderdaad niet, die echt groot.

Als nieuwkomer de ID7 tourer ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:28
JB schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Die kun je toch niet meer bestellen? De EX40 is daarvoor in de plaats gekomen, beetje van hetzelfde maar andere naam volgens mij :? Wat bedoel je met gedateerd ex en interieur als ik vragen mag? Geen grote doorlopende displays of?
Dat is natuurlijk subjectief en smaakgevoelig maar inderdaad, je kan zien dat de XC40(en de EX40 is maar minimaal aangepasT) een beetje gedateerd en al even meeloopt(al valt dat nog wel mee met 5 jaar). Ik vind het persoonlijk een beetje een bejaardenhok om te zien (je ziet ze ook wel erg veel). Het interieur is niet meer van deze tijd, met name de positionering van het multimediascherm met de roosters is erg rommelig/oudbollig.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Pagina: 1 ... 45 ... 67 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.