MaSw85 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:55:
Leasebudget: €1025 (met max 20% eigen bijdrage €1230)
Kilometrage per jaar: 35.000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief, o.b.v. verbruikscijfers LM of leverancier brandstofkaart
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen
Overige afhankelijkheden: Geen diesel, LPG, CNG of andere gasinstallatie toegestaan, stimulans voor EV d.m.v. laadpakket (is mogelijk op eigen terrein - garage, kabel op aparte groep ligt er al). Auto uit de pool betekent recht op 10% extra t.o.v. de €1025. Evt. onder leasebudget leasen betekent dat verschil bruto uitgekeerd als loon.
Specifieke wensen: Ruimte, trekhaak, ACC. Geen harde must maar wel fijn: automaat.
Uiteindelijke keuze: NNB
Nog wat tekst
Vanaf 1 januari andere voorwaarden dus even opnieuw, ook n.a.v. een opgestelde longlist:
Leasebudget: 1025 voor ICE, +10% (1127,50) voor PHEV en EV. Maximaal 20% eigen bijdrage, maar wil dat liever niet gebruiken
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen
Overige afhankelijkheden: Geen diesel, LPG, CNG of andere gasinstallatie toegestaan, stimulans voor EV d.m.v. laadpakket (is mogelijk op eigen terrein - garage, kabel op aparte groep ligt er al). Onder leasebudget leasen betekent dat verschil bruto uitgekeerd als loon.
Specifieke wensen: Geen Tesla. Voel daar niks voor, ook al is het misschien een logische keus. Ook de WAF van een Tesla is -1000 punten. Must haves: Automaat, ACC, ruimte voor kinderzitje (kind 1 incoming, een tweede is mogelijk ook nog binnen de 5 jaar leasetermijn onderweg) en ik wil m'n racefiets er gewoon in kunnen schuiven met de bank plat. Nice to have: stuur- en stoelverwarming (die mis ik nu op de flexlease Seat Leon Sportstourer

) en technologische snufjes houd ik ook wel van. Voor EV: Liefst voldoende range om zonder gedoe een ± 400 km te kunnen rijden bij gemiddelde weersomstandigheden.
Uiteindelijke keuze: NTB
Longlist heb ik inmiddels opgezet. We gaan nog langs showrooms en wat er dan niet direct afvalt gaan we proefrijden. Voorkeur voor EV vanwege gratis laadpaal en ± €50,- per maand 'winst' ten opzichte van de TLV tegenwoordig.
Longlist:
BMW iX1 eDrive 20 EV
BMW iX2 eDrive 20 EV
Cupra Leon Sportstourer VZ Performance Limited PHEV
Ford Focus SW ST-line X ICE
Ford Kuga ST-line X PHEV
Ford Mustang Mach E Extended Range RWD Premium EV
Jeep Compass 4XE Summit PHEV
Kia EV6 GT-Line RWD EV
Peugeot 308 SW GT HYbrid 180 PHEV
Peugeot E-3008 GT EV
Peugeot E-308 SW GT EV
Renault Scenic E-Tech EV87 220 Esprit Alpine EV
Renault Scenic E-Tech EV87 220 Techno EV
Seat Leon Sportstourer FR Business Intense PHEV
Skoda Enyaq Sportline (85) EV
Skoda Enyaq Coupé Sportline (85) EV
Skoda Octavia combi Sportline Business PHEV
Volkswagen ID.7 Tourer Pro Business EV
Waarschijnlijke afvallers (voorlopig):
- BMW iX1 en iX2: Beide vanwege de WAF; de iX2 waarschijnlijk te veel aflopende daklijn voor goede ruimte achterin en dus net niet lekker qua ruimte (dit geldt mogelijk ook voor de Mach E, E-3008 en Enya Coupé)
- Jeep Compass: Toch wat weinig ruimte voor een SUV
- Kia EV6: Design is niet echt mijn ding, met name de koplampen (facelift incoming als het goed is) en ik snap die zilveren strip op de achterkant niet helemaal. Daarnaast misschien wat weinig kofferruimte.
- Peugeot E-308 SW: Te weinig range, maar is netto wel veruit de goedkoopste maandelijks. Maar wil ik die concessie doen tov range?
- ID.7 Tourer: Veruit de duurste en de enige met eigen bijdrage
Daarnaast wil ik sowieso een mogelijke auto proefrijden. Dat in combinatie met vier weken de tijd voor het bestellen in de portal na ontvangen van de link (heb 'm nog niet ontvangen) vallen mogelijk de volgende modellen af: iX2, Kuga, E-3008, Scenic E-Tech en ID.7 Tourer. Mogelijk zijn er nog wel vergelijkbare auto's om enigszins de rijervaring te testen/weten. De iX1 en X2 bijvoorbeeld vanuit BMW, Ford rijstijl ken ik wel van de Focus ST-Line die ik tot kerst reed, de niet Tourer ID.7 staat al wel in de showroom en de Megane E-Tech rijdt mogelijk vergelijkbaar als de Scenic.
Iemand nog tips/suggesties? Ik houd van enigszins (sportief) (door)rijden en looks zijn natuurlijk persoonlijk maar ik moet wel blij worden als ik naar de auto loop om in te stappen.