Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_G_
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-01 13:32
Belecthor schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:49:
Ik gooi 'm hier ook even in. Het zal met mijn lage leasebudget geen mooie Volvo oid worden, maar ik ben benieuwd wat jullie een goede optie vinden obv mijn wensen.

Leasebudget: 805 euro per maand, EV dan 835 euro

Kilometrage per jaar: 40000 km (contractueel, ik ga niet zoveel rijden waarschijnlijk, dus in overleg naar 30.000)

Kilometrage per jaar: 48 maanden.

Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief. Tankpas daarnaast.

Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, alles mag zo'n beetje wel

Overige afhankelijkheden:Alles moet <130 gram CO2 zijn. Ik kan tot 20% extra bijdragen per maand boven m'n maandbedrag, maar ik weet niet of ik dat moet willen. Er is ook een mobiliteitsbudget per maand mogelijk van €900 bruto. Daarnaast kan ik alle km's vergoeden tegen 0,19 cent per km, die wordt netto uitgekeerd van die €900. Het resterende bedrag wordt vervolgens bruto uitgekeerd. Dit is echter wel een relatief laag bedrag als ik daar zelf een auto van op de weg moet houden incl. afschrijving en onderhoud. Ik zou dan ook een nieuwe auto moeten kopen, omdat de huidige niet voldoet voor veel km's.

Specifieke wensen:Ik vind comfort belangrijker dan sportief rijden, gezien ik aardig wat km's moet maken. Ik vind zelf een Skoda Octavia station perfect qua grootte, maar ik weet niet of er betere alternatieven zijn. Een Peugeot 308 zou ook nog voldoen, maar kleiner liever niet.
Dat is een net budget. Je kunt dan ook kijken naar een Seat Leon Sportstourer of een Opel Astra Sportswagon. Elektrisch bijvoorbeeld een CUPRA Born, VW ID.3 of een Renault Megane Etech. Dat zijn echter geen stationwagens, maar er kan best nog wel wat in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:23
Belecthor schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

Ah zo, je bedoelt dat dit het 'gederfde' netto bedrag is. De leasebak kost mij door het wegvallen van het mobiliteitsbedrag dus eigenlijk ongeveer 960 euro per maand.
Exact, als je dus niet voor een lease auto opteert heb je netto ongeveer 960 euro meer salaris maar moet je wel je eigen mobiliteit verzorgen.
Ik heb een leasebudget van €805 (of €835 elektrisch) en mag daar 20% boven zitten met een eigen bijdrage. Dit is exclusief tanken, dat wordt vergoed middels de tankpas.
Klinkt mij alsof je budget (gelukkig) exclusief brandstof is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-04 22:28
Belecthor schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

Ah zo, je bedoelt dat dit het 'gederfde' netto bedrag is. De leasebak kost mij door het wegvallen van het mobiliteitsbedrag dus eigenlijk ongeveer 960 euro per maand.

Hier nogmaals mijn regeling voor de volledigheid:

Ik heb een leasebudget van €805 (of €835 elektrisch) en mag daar 20% boven zitten met een eigen bijdrage. Dit is exclusief tanken, dat wordt vergoed middels de tankpas.

óf:

Kies ik ervoor géén leaseauto te nemen, dan krijg ik 900 bruto gestort. De km's worden daaruit netto vergoed en de rest wordt bijgestort, maar dan heb ik geen bijtelling en gewoon een eigen auto.
Prive rijden is bijna altijd duurder naar mijn weten.

Hou rekening met alle kosten:

- Afschrijving
- Verzekering
- Wegenbelasting
- Brandstof
- Reparatie en onderhoud
- Banden

Onderstaand een mooie rekentoel van de ANWB:

https://www.anwb.nl/auto/autokosten

Indien je de optie hebt tot een auto van de zaak, zie ik niet echt de voordelen voor het inzetten van een mobiliteitsbedrag, of mis ik iets?

Zelf heb ik eindelijk de keuze tot een lease auto, dus weet hoe duur prive rijden is. Ook met een mobiliteitsbudget in gedachte. Ik had toch altijd onverwachte kosten.

[ Voor 12% gewijzigd door TheCupra op 21-10-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 06:41

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Pffff moeilijk moeilijk hoor.

Sta weer voor de keuze voor een nieuwe auto.

36 mnd / 50k km per jaar
budget ergens tussen 1200 en 1500/maand ex brandstof meen ik (huidige Mini doet iets van 1250 ex brandstof)

Shortlist inmiddels teruggebracht naar:

A4 Avant Advance Edition met een aantal opties (fiscaal ca 55k)
V60 Core met een aantal opties (fiscaal ca 55k)
of toch elektrisch, in welk geval een ID5 Pro (fiscaal ca 60k)

Ik vind het maar lastig. Ik rij dus veel, waaronder ook vaak ritten van 350 a 400km enkele reis zonder laad mogelijkheid op bestemming. Inclusief veel Belgie en Duitsland. Is een elektrische auto dan echt al goed genoeg? In mijn vakanties rijd ik naar Spanje. Nee, ik ga niet vliegen dan met kids en daar een auto huren.

[ Voor 7% gewijzigd door AllSeeyinEye op 21-10-2022 15:52 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@AllSeeyinEye Elektrisch kan best, maar vereist wel wat aanpassingsvermogen. Oftewel, snelheid wat aanpassen (niet harder dan 120) en je staat wat vaker bij de snellader. Als je vaak retour 800km doet, moet je dus wel een keer of 2 à 3 aan de snellader. Ik weet niet of ik dat elektrisch zou doen. Maar het kan wel. Kun je thuis opladen? Dat zou voor mij een voorwaarde zijn.

Voor jouw gebruik is, als je elektrisch wilt, een snelle fastcharger wel relevant. KIA EV6 of Hyundai Ioniq 5 passen waarschijnlijk ook in de budget en die zijn bij de juiste lader echt heel rap. ID5 is ook een goede optie, best snelle laadtijd en ook net verbruik.

Als ik eerlijk ben (je baas neemt de afschrijving) zou ik zelf die V60 van je lijstje kiezen.

Voor de bijtelling hoef je het namelijk ook niet meer te doen. Zoveel maakt het niet meer uit, is tientjeswerk. In 2023 slechts 6% korting over de eerste 30K. En de ID5 heeft een hogere fiscale waarde dan de anderen...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:07
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:47:

36 mnd / 50k km per jaar
budget ergens tussen 1200 en 1500/maand ex brandstof meen ik (huidige Mini doet iets van 1250 ex brandstof)

Ik vind het maar lastig. Ik rij dus veel, waaronder ook vaak ritten van 350 a 400km enkele reis zonder laad mogelijkheid op bestemming. Inclusief veel Belgie en Duitsland. Is een elektrische auto dan echt al goed genoeg? In mijn vakanties rijd ik naar Spanje. Nee, ik ga niet vliegen dan met kids en daar een auto huren.
Elektrisch kan zeker, maar als je echt zoveel onderweg bent met enkele reis van 350/400 moet je echt wel rekening houden met minimaal een laadstop van 20 minuten bij een retour. En dat is uitgaande van een auto die +200kW laadt en het hebben van een thuislader zodat je hem overnacht weer vol kan laden.

En v.w.b. de vakantie; ik kies de auto niet uit op die paar ritten per jaar die de uitzondering zijn. Laden in buitenland is nog niet zoals in NL, maar wordt wel beter. Kwestie van goed plannen vooraf.

Verder zou ik bij je shortlist ook rekening houden met levertijd. Alle VAG auto's zitten momenteel op >12 (en in sommige gevallen zelfs >18) maanden levertijd.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

JanHenk schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:04:
@AllSeeyinEye Elektrisch kan best, maar vereist wel wat aanpassingsvermogen. Oftewel, snelheid wat aanpassen (niet harder dan 120) en je staat wat vaker bij de snellader. Als je vaak retour 800km doet, moet je dus wel een keer of 2 à 3 aan de snellader. Ik weet niet of ik dat elektrisch zou doen. Maar het kan wel. Kun je thuis opladen? Dat zou voor mij een voorwaarde zijn.
Thuis kan ik niet op eigen grond laden. Wel binnen 50m een laadpaal waar doorgaans plek is. Op onze kantoren kan ik sowieso laden. Bij vriendin kan ik meestal wel laden. En anders kan je altijd terugvallen op dat men verplicht is de auto te verplaatsen binnen 15 minuten nadat vol (groene ring), waarover de rechter zich al uitgesproken heeft. Dat kan in voorkomend geval dus handhaving op speeddial worden.
Voor jouw gebruik is, als je elektrisch wilt, een snelle fastcharger wel relevant. KIA EV6 of Hyundai Ioniq 5 passen waarschijnlijk ook in de budget en die zijn bij de juiste lader echt heel rap. ID5 is ook een goede optie, best snelle laadtijd en ook net verbruik.
De Kia en Hyundai vind ik ronduit lelijk. Van beide merken overigens nog nooit een mooie auto gezien, al komt de Optima wel in de buurt nog van toonbaar.
Als ik eerlijk ben (je baas neemt de afschrijving) zou ik zelf die V60 van je lijstje kiezen.

Voor de bijtelling hoef je het namelijk ook niet meer te doen. Zoveel maakt het niet meer uit, is tientjeswerk. In 2023 slechts 6% korting over de eerste 30K. En de ID5 heeft een hogere fiscale waarde dan de anderen...
Die V60 staat ook bovenaan het lijstje :)

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:29:
[...]

Thuis kan ik niet op eigen grond laden. Wel binnen 50m een laadpaal waar doorgaans plek is. Op onze kantoren kan ik sowieso laden. Bij vriendin kan ik meestal wel laden. En anders kan je altijd terugvallen op dat men verplicht is de auto te verplaatsen binnen 15 minuten nadat vol (groene ring), waarover de rechter zich al uitgesproken heeft. Dat kan in voorkomend geval dus handhaving op speeddial worden.
Dat is in ieder geval heel dichtbij een laadpaal, dus dat stellen we dan maar even gelijk aan een eigen oprit. Maar ik vraag me nog steeds af, of het met jouw gebruikspatroon de beste optie is.
De Kia en Hyundai vind ik ronduit lelijk. Van beide merken overigens nog nooit een mooie auto gezien, al komt de Optima wel in de buurt nog van toonbaar.
Die mening deel ik. Maar het ging mij er om, als je vaak langere ritten maakt, zijn ze wel de snelste fastchargers, dus dan hebben ze een streepje voor. Even los van smaak.

Een MB EQE, MB EQS, BMW i4, of Tesla's zijn ook goede opties voor lange afstanden. Wederom even los van smaak of budget. Maar de ID5 is ook zeker rap genoeg en een hele fijne auto op zichzelf.
d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
@AllSeeyinEye Zeker gezien je rijgedrag moet je je überhaupt afvragen waarom je elektrisch zou nemen. Dat geldt (vind ik) eigenlijk voor iedereen, want het ongemak is mijns inziens groter dan het voordeel (als dat er al is, want financieel maakt het geen klap meer uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 16:09
AllSeeyinEye schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:29:
[...]

[...]

[...]

Ben benieuwd wat je dan van de IONIQ 6 vind van Hyundai. Hele andere look dan de 5 en de prijs is naar verwachting hetzelfde als voor de IONIQ 5 en EV6, dus prima mogelijk in je budget lijkt me.
Voordeel is dat het een van de zuinigste elektrisch autos gaat zijn en dat hij de super snelle laadtechniek heeft.

WLTP van boven de 600 is ook erg fijn en bij normaal rij gedrag is die 600 zeker in de zomer haalbaar.

Ik heb 2 elektrische Hyundai's gereden en bij beiden in de zomer de WLTP bijna kunnen halen op 10 km na. :9

[ Voor 9% gewijzigd door AkakoMinami op 21-10-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

36 mnd / 50k km per jaar

Ik zou een Passat GTE of een Arteon sportstourer ook op het lijstje verwachten eigenlijk. ZOu zowieso voor een PHEV gaan. 7 a 800km zonder laden zie ik met de huidige actiradiussen van de EV's niet gebeuren. PHEV heb je dat probleem niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
The Eagle schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:36:
[...]

Ik zou een Passat GTE of een Arteon sportstourer ook op het lijstje verwachten eigenlijk. ZOu zowieso voor een PHEV gaan. 7 a 800km zonder laden zie ik met de huidige actiradiussen van de EV's niet gebeuren. PHEV heb je dat probleem niet.
Dan kan je toch beter gaan voor een niet PHEV? maar dan bv. hybride lijn van toyota of gewoon brandstof.

Als je namelijk 800km rijd, dan rij je daarvan misschien maar 50km elektrisch. Die andere 750km sleep je die accu alleen maar mee als balast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:37
@AllSeeyinEye met regelmatig ritten van 350-400 enkele reis zonder laadmogelijkheid zou ik niet voor een EV kiezen. Vooral op de terugweg zou ik zo’n afstand in een x willen terugknallen, zou de eerste rit dat ik aan de supercharger moet al spijt hebben van keuze voor EV 😛

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:48
Corolla tourer hybrid ofzo.
Phev zou ik niet doen; te kleine accu en te kleine tank. Met 400km sta je elke dag te tanken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeepje4life
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-06 15:03
Allereerst maar het template. Ik werk overigens door ouderschapsverlof maar 32 uur, leasebudget is naar rato verminderd (maar kilometrage helaas niet).

Leasebudget: €580,- (obv 0.8fte)
Kilometrage per jaar: 40.000km
Contractduur: 60 maanden bij elektrisch, 48 maanden bij benzine
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: geen
Overige afhankelijkheden: "budget is inclusief winterbanden, metallic lak, parkeersensoren, navigatiesysteem en bluetooth telefoonvoorbereiding".
Specifieke wensen: zie beneden
Uiteindelijke keuze:

Er van uit gaande dat ik mijn proeftijd door kom mag ik binnenkort ook een auto uitzoeken. Ik merk echter dat ik veel heen en weer beweeg in wat ik allemaal wil, en daardoor een beetje uit het oog verlies wat nou allemaal reëel en verstandig is. Vandaar graag jullie frisse externe blik :9

Ik werk als consultant in de IT, waar remote werken steeds meer de norm wordt. Ik werk nu bijvoorbeeld volledig remote voor een klant, maar rij af en toe toch naar ons "eigen" kantoor om wat sociale interactie te krijgen.

Ik heb op het moment een full electric Hyunday Ioniq (modeljaar '18) in eigendom, daarmee zal de vrouw naar het werk blijven rijden. Ik zou zelf die auto wel kunnen gebruiken op donderdag en vrijdag, maar dan zit de vrouw weer zonder auto.

Ik geloof dat ik vast zit aan de configurator van Van Mossel, dat is tenminste wat mij is opgestuurd.

De hoofdwensen die ik een beetje in gedachten heb:
1. Automaat
Het is een traject met veel file, dus ik zou graag een automaat rijden.
2. "Milieuvriendelijk"
Het liefst rij ik elektrisch. Ik heb thuis al een laadpaal en voorzieningen genoeg om publiek te laden. Ik begrijp echter dat het budget aan de krappe kant is. Een hybride zou dan een alternatief zijn, maar het knaagt.
3. Ruimte
Er komt een tweede kindje aan, en hoewel ik denk dat de Ioniq op zich ruim genoeg is, houdt het niet over. Ik betwijfel echter of ik voor het leasebudget een ruimere auto kan rijden.

Ik vermoed dat ik voor mijn budget maximaal 2 van deze 3 wensen in een auto ga krijgen, maar wie weet zijn jullie creatiever dan ik.

De eigen bijdrage voor overschrijding norm mag ik aftrekken van de bijtelling.

Ik heb een excel bestand waarin de berekening van de netto kosten volg die de configurator van Van Mossel hanteert. Die lijkt de eigen bijdrage op de juiste wijze van de bijtelling af te trekken.

Enkele voorbeelden van autos die ik interessant vond, en de berekening van de kosten:

Peugeot e208 GT
Leasebedrag: €695,-
Netto kosten p.m. (bijtelling en eigen bijdrage): €304,-

Honda E (ik denk niet dat dit een verstandige optie is maar voor jullie beeld)
Leasebedrag: €696,-
Netto kosten p.m. (bijtelling en eigen bijdrage): €341,-

Mazda 3 automaat
Leasebedrag: €702,-
Netto kosten p.m. (bijtelling en eigen bijdrage): €353,-

Kia Ceed Sportswagen automaat
Leasebedrag: €687,-
Netto kosten p.m. (bijtelling en eigen bijdrage): €345,-

Vinden jullie dat absurde bedragen voor mijn situatie? Dit alles speelt zich natuurlijk af tegen de achtergrond dat ik vermoed dat ik dus niet perse veel ga rijden, maar denk dat een tweede auto wel nodig is.

Ik kan ook het leasebedrag laten uitkeren, dan scheelt het me dus in de maand de genoemde netto kosten plus de netto €296,- die ik denk over te houden van het bruto bedrag.

Dan kijk je toch al gauw tegen een netto verschil van €600,- per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
@zeepje4life die bedragen lijken me prima op orde. Als je niet kiest voor zakelijke lease en het netto bedrag van €600 gebruikt voor privé aanschaf, houd er dan rekening mee dat dit bedrag niet zoveel is als het lijkt (denk aan brandstof, verzekeringen, wegenbelasting en afschrijving) voor die 600 rijd je niet een dergelijke auto kan ik je vertellen.

Uit jouw lijstje zou ik hands down die Kia kiezen. Veel auto voor je geld en de ruimste uit het lijstje.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

AkakoMinami schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Ben benieuwd wat je dan van de IONIQ 6 vind van Hyundai. Hele andere look dan de 5 en de prijs is naar verwachting hetzelfde als voor de IONIQ 5 en EV6, dus prima mogelijk in je budget lijkt me.
Voordeel is dat het een van de zuinigste elektrisch autos gaat zijn en dat hij de super snelle laadtechniek heeft.

WLTP van boven de 600 is ook erg fijn en bij normaal rij gedrag is die 600 zeker in de zomer haalbaar.

Ik heb 2 elektrische Hyundai's gereden en bij beiden in de zomer de WLTP bijna kunnen halen op 10 km na. :9
Tja, eerlijk? Ik vind ook die Ioniq 6 echt niks qua looks. De enige echt mooie EVs vind ik de Audi’s, MBs en de I4. Maar ik heb die bijtelling er echt niet voor over, iets over de 500 netto is wel genoeg.
wd200 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:41:
Corolla tourer hybrid ofzo.
Phev zou ik niet doen; te kleine accu en te kleine tank. Met 400km sta je elke dag te tanken
Lol ik heb nu ook zat weken dat ik 4 keer aan de pomp sta.

Een Corolla is niet echt een auto die ik snel zou overwegen. Ik wil toch eigenlijk minimaal wel een D segmenter rijden. De lengte halen andere segmenteren veelal wel, maar de breedte van een echte D segmenter is gewoon zo lekker en heeft zoveel invloed op het rijgedrag en de wegligging.

En daar is dus de keuze erg beperkt in geworden nowadays. Ford, Opel, Toyota: modellen geschrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:21
zeepje4life schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:44:
Allereerst maar het template. Ik werk overigens door ouderschapsverlof maar 32 uur, leasebudget is naar rato verminderd (maar kilometrage helaas niet).

Leasebudget: €580,- (obv 0.8fte)
Kilometrage per jaar: 40.000km
Contractduur: 60 maanden bij elektrisch, 48 maanden bij benzine
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: geen
Overige afhankelijkheden: "budget is inclusief winterbanden, metallic lak, parkeersensoren, navigatiesysteem en bluetooth telefoonvoorbereiding".
Specifieke wensen: zie beneden
Uiteindelijke keuze:

Er van uit gaande dat ik mijn proeftijd door kom mag ik binnenkort ook een auto uitzoeken. Ik merk echter dat ik veel heen en weer beweeg in wat ik allemaal wil, en daardoor een beetje uit het oog verlies wat nou allemaal reëel en verstandig is. Vandaar graag jullie frisse externe blik :9

Ik werk als consultant in de IT, waar remote werken steeds meer de norm wordt. Ik werk nu bijvoorbeeld volledig remote voor een klant, maar rij af en toe toch naar ons "eigen" kantoor om wat sociale interactie te krijgen.

Ik heb op het moment een full electric Hyunday Ioniq (modeljaar '18) in eigendom, daarmee zal de vrouw naar het werk blijven rijden. Ik zou zelf die auto wel kunnen gebruiken op donderdag en vrijdag, maar dan zit de vrouw weer zonder auto.

Ik geloof dat ik vast zit aan de configurator van Van Mossel, dat is tenminste wat mij is opgestuurd.

De hoofdwensen die ik een beetje in gedachten heb:
1. Automaat
Het is een traject met veel file, dus ik zou graag een automaat rijden.
2. "Milieuvriendelijk"
Het liefst rij ik elektrisch. Ik heb thuis al een laadpaal en voorzieningen genoeg om publiek te laden. Ik begrijp echter dat het budget aan de krappe kant is. Een hybride zou dan een alternatief zijn, maar het knaagt.
3. Ruimte
Er komt een tweede kindje aan, en hoewel ik denk dat de Ioniq op zich ruim genoeg is, houdt het niet over. Ik betwijfel echter of ik voor het leasebudget een ruimere auto kan rijden.

Ik vermoed dat ik voor mijn budget maximaal 2 van deze 3 wensen in een auto ga krijgen, maar wie weet zijn jullie creatiever dan ik.

De eigen bijdrage voor overschrijding norm mag ik aftrekken van de bijtelling.

Ik heb een excel bestand waarin de berekening van de netto kosten volg die de configurator van Van Mossel hanteert. Die lijkt de eigen bijdrage op de juiste wijze van de bijtelling af te trekken.

Enkele voorbeelden van autos die ik interessant vond, en de berekening van de kosten:

Peugeot e208 GT
Leasebedrag: €695,-
Netto kosten p.m. (bijtelling en eigen bijdrage): €304,-

Honda E (ik denk niet dat dit een verstandige optie is maar voor jullie beeld)
Leasebedrag: €696,-
Netto kosten p.m. (bijtelling en eigen bijdrage): €341,-

Mazda 3 automaat
Leasebedrag: €702,-
Netto kosten p.m. (bijtelling en eigen bijdrage): €353,-

Kia Ceed Sportswagen automaat
Leasebedrag: €687,-
Netto kosten p.m. (bijtelling en eigen bijdrage): €345,-

Vinden jullie dat absurde bedragen voor mijn situatie? Dit alles speelt zich natuurlijk af tegen de achtergrond dat ik vermoed dat ik dus niet perse veel ga rijden, maar denk dat een tweede auto wel nodig is.

Ik kan ook het leasebedrag laten uitkeren, dan scheelt het me dus in de maand de genoemde netto kosten plus de netto €296,- die ik denk over te houden van het bruto bedrag.

Dan kijk je toch al gauw tegen een netto verschil van €600,- per maand.
Het werkt in jouw voordeel dat Directlease en Van Mossel dezelfde bedragen berekenen (uitgezonderd een eventuele korting bedongen vanuit de werkgever)

Kijkend naar de huidige goedkopere PHEV, kom je al snel bij Renault en Seat uit. Levertijd bij de Fransen is redelijk, VAG kan alleen vlot leveren als je de juiste hokjes kiest ( :F )

Vanuit je shortlist zijn de levertijden van Kia en Mazda niet heel veel langer dan gebruikelijk. Blijft dan nog de vraag over: Hoeveel geduld heb je?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_G_
Waarschijnlijk heb je het al gedaan, maar ik zou toch even dat van de kilometertrage navragen. Het is best wel “krom” dat je budget wel aanpast maar je kilometers niet, terwijl je toch echt minder km zult gaan maken. Wellicht is iemand dat vergeten aan te passen in de leasepolicy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
M_G_ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:29:
[...]

Waarschijnlijk heb je het al gedaan, maar ik zou toch even dat van de kilometertrage navragen. Het is best wel “krom” dat je budget wel aanpast maar je kilometers niet, terwijl je toch echt minder km zult gaan maken. Wellicht is iemand dat vergeten aan te passen in de leasepolicy.
Dat is volgens mij gewoon gebruikelijk voor de norm calculatie. Anders zou iemand die heel veel rijdt minder budget hebben dan iemand die weinig rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:56
remzor schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:52:
@AllSeeyinEye Zeker gezien je rijgedrag moet je je überhaupt afvragen waarom je elektrisch zou nemen. Dat geldt (vind ik) eigenlijk voor iedereen, want het ongemak is mijns inziens groter dan het voordeel (als dat er al is, want financieel maakt het geen klap meer uit).
Ongemak? Als je vaak 400+ op de dag moet rijden en niet kunt laden op locatie zeker. In mijn situatie zou ik toch gewoon weer BEV nemen. (25k per jaar) Zelfs bij gelijke bijtelling. Ik vind dat je veel meer auto krijgt. Acceleratie onder de 5s naar de 100 en lekker (snel) de auto koelen/verwarmen zijn alleen al dingen die ik niet meer wil missen. Als ik de Model 3 AWD (±60k) vergelijk met mijn vorige Audi A4 ICE (±60k) dan wil ik echt niet terug. Na drie jaar blijft het gewoon super lekker rijden, de A4 was na een paar weken "gewoon" weer een nieuwe leaseauto. Je hebt zelf geen ervaring met de BEV denk ik?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Inspired schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

Ongemak? Als je vaak 400+ op de dag moet rijden en niet kunt laden op locatie zeker. In mijn situatie zou ik toch gewoon weer BEV nemen. (25k per jaar) Zelfs bij gelijke bijtelling. Ik vind dat je veel meer auto krijgt. Acceleratie onder de 5s naar de 100 en lekker (snel) de auto koelen/verwarmen zijn alleen al dingen die ik niet meer wil missen. Als ik de Model 3 AWD (±60k) vergelijk met mijn vorige Audi A4 ICE (±60k) dan wil ik echt niet terug. Na drie jaar blijft het gewoon super lekker rijden, de A4 was na een paar weken "gewoon" weer een nieuwe leaseauto. Je hebt zelf geen ervaring met de BEV denk ik?
Nee, geen ervaring mee, als in: zelf gereden. V.w.b. acceleratie heb je natuurlijk gelijk. Echter is mijn ervaring dan wel dat als je een beetje plankt de accu helemaal leeggetrokken wordt (Mustang Mach-E van zwager bijv.). Daarnaast is bij sommige modellen de topsnelheid laag (Enyaq 160 geloof ik), duurt het ‘tanken’ onderweg een stuk langer en dien je een reis naar je vakantiebestemming ook een stuk beter te plannen.
Bij mijn vrouw op het werk zijn ze er op terug gekomen, met name vanwege de actieradius als je dus veel kilometers maakt. Zeker in de winter moet je uitkijken, een collega dacht nog genoeg over te hebben maar stond ineens stil langs de weg. Stom natuurlijk maar ging toch ook veel sneller dan eigenlijk was aangegeven :P Bij veel kilometers lijkt het mij dus zoals gezegd meer een ongemak.

Dus nee, onze voorkeur heeft het niet. We gaan dan ook graag met de auto op vakantie naar Italië/Spanje enz. en hoeven als het even kan nog geen laadpaal geïnstalleerd te hebben hier. Waarschijnlijk zal het er toch een keer van komen though..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 12:58
remzor schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Nee, geen ervaring mee, als in: zelf gereden. V.w.b. acceleratie heb je natuurlijk gelijk. Echter is mijn ervaring dan wel dat als je een beetje plankt de accu helemaal leeggetrokken wordt (Mustang Mach-E van zwager bijv.). Daarnaast is bij sommige modellen de topsnelheid laag (Enyaq 160 geloof ik), duurt het ‘tanken’ onderweg een stuk langer en dien je een reis naar je vakantiebestemming ook een stuk beter te plannen.
Bij mijn vrouw op het werk zijn ze er op terug gekomen, met name vanwege de actieradius als je dus veel kilometers maakt. Zeker in de winter moet je uitkijken, een collega dacht nog genoeg over te hebben maar stond ineens stil langs de weg. Stom natuurlijk maar ging toch ook veel sneller dan eigenlijk was aangegeven :P Bij veel kilometers lijkt het mij dus zoals gezegd meer een ongemak.

Dus nee, onze voorkeur heeft het niet. We gaan dan ook graag met de auto op vakantie naar Italië/Spanje enz. en hoeven als het even kan nog geen laadpaal geïnstalleerd te hebben hier. Waarschijnlijk zal het er toch een keer van komen though..
Eigenlijk roep je dus maar wat op basis van horen zeggen? Mag hoor, maar zet dat er dan wel bij…

Het comfort van een BEV is echt een stuk hoger dan een ICE. Een automaat bij een benzine auto is leuk, maar gewoon geen schakelmomenten bij een BEV is nog veel fijner…
Daarnaast zijn zaken als goed voorverwarmen/koelen ook echt prettig.

Met 40k/km per jaar is voor mij een BEV nog altijd met afstand de voorkeur, maar 700-800km zonder laadmogelijkheden op bestemming halverwege zoals @AllSeeyinEye heeft is het enige voorbeeld waarvoor een BEV nog in het nadeel is.
Dan is tussentijds langs de snellader voor 20-30 minuten elke keer wel onhandig. @AllSeeyinEye , hoe vaak maak je die ritten? Kan je makkelijk ff wat mail wegwerken onderweg? Zo ja, dan is zo’n stop onderweg zo erg nog niet.
Ik zou dan overigens voor een Tesla gaan, de SuperChargers zijn gewoon goed geregeld. Veel stalls, kans op wachten heel klein, meestal prima faciliteiten in de buurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
Wat een belachelijke regeling is dit. Krijg je ook een slechtere laptop en telefoon?
Overigens zou ik dit even goed controleren. Bij toepassen van ouderschapsverlof wordt je contract normaliter niet aangepast. Dus gelden je normale contracturen (ik gok 40) gewoon nog, voor pensioen enzo, maar dus ook hiervoor.

Anders ga je 1 maand weer fulltime werken, auto aanvragen, en dan je volgende blok met ouderschapsverlof starten… :+

[ Voor 9% gewijzigd door Smobbo op 23-10-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Smobbo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:25:
[...]

Wat een belachelijke regeling is dit. Krijg je ook een slechtere laptop en telefoon?
Overigens zou ik dit even goed controleren. Bij toepassen van ouderschapsverlof wordt je contract normaliter niet aangepast. Dus gelden je normale contracturen (ik gok 40) gewoon nog, voor pensioen enzo, maar dus ook hiervoor.

Anders ga je 1 maand weer fulltime werken, auto aanvragen, en dan je volgende blok met ouderschapsverlof starten… :+
Bij ons is er idd geen verandering van budget bij ouderschapsverlof, wel bij regulier part time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:36

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

remzor schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Ik denk dat je zelf eens een maand elektrisch moet gaan rijden..... de kans is groot dat je een stuk positiever wordt. De aandrijflijn en daarmee comfort maakt zoveel goed (niet alles).

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:42
Inspired schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

+1!
Onlangs een week in een nieuwe A6 gereden als vervanging voor mijn Enyaq. Hele mooie grote bak, maar was erg blij dat ik mijn Enyaq weer terug had. Qua uiterlijk en interieur wat minder sophisticated, maar veel lekkerder, soepeler, rustiger rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
RandomNick schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:01:
[...]

+1!
Onlangs een week in een nieuwe A6 gereden als vervanging voor mijn Enyaq. Hele mooie grote bak, maar was erg blij dat ik mijn Enyaq weer terug had. Qua uiterlijk en interieur wat minder sophisticated, maar veel lekkerder, soepeler, rustiger rijden.
Daarom een e-tron pakken. Best of both worlds qua rijden :P behalve de range dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 23-10-2022 14:53 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Smobbo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:25:
[...]

Bij ouderschapsverlof is dat inderdaad niet en beste regeling. Bij parttime werken is dat dan wel weer gangbaar(en ook best nog wel uit te leggen).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
renzo4000 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Bij ouderschapsverlof is dat inderdaad niet en beste regeling. Bij parttime werken is dat dan wel weer gangbaar(en ook best nog wel uit te leggen).
Het is een beetje offtopic maar ik zou daar echt moeite mee hebben. Waarom is part time wel logisch maar iemand die weinig km’s maakt niet? Iemand werkt 4 dagen in de week en rijdt 30k km per jaar in een minder fijne auto dan iemand die 5 dagen in de week werkt en effectief 15k km per jaar rijdt…
Bij een functie hoort gewoon een bepaald type/niveau auto. Je werkt toch ook op een even goede laptop?
(Ooit tijdens een sollicitatiegesprek hier over gehad, was voor mij reden om verder te kijken. Het argument was dat je minder opbrengt voor de zaak. Leuk natuurlijk, maar met zo’n kruideniersmentaliteit wordt het nooit wat…).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Smobbo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:08:
[...]

Het is een beetje offtopic maar ik zou daar echt moeite mee hebben. Waarom is part time wel logisch maar iemand die weinig km’s maakt niet? Iemand werkt 4 dagen in de week en rijdt 30k km per jaar in een minder fijne auto dan iemand die 5 dagen in de week werkt en effectief 15k km per jaar rijdt…
Bij een functie hoort gewoon een bepaald type/niveau auto. Je werkt toch ook op een even goede laptop?
(Ooit tijdens een sollicitatiegesprek hier over gehad, was voor mij reden om verder te kijken. Het argument was dat je minder opbrengt voor de zaak. Leuk natuurlijk, maar met zo’n kruideniersmentaliteit wordt het nooit wat…).
Inderdaad offtopic... maar "het valt uit te leggen" bedoel ik vooral dat het een verkapt loon is. Je werkt immers minder uren dus werkt de beloning van een leaseauto daar vaak in door. Er zullen vast werkgevers zijn die dat niet doen maar ik vermoed het merendeel wel. In bijv. de consultancy breng jij een x bedrag per uur op en dan moet jij nog wel rendabel blijven wat scheef kan gaan lopen met "een te dure leaseauto", ik heb er dan ook iets minder moeite mee dan jij (al zou ik uiterwaard in die situatie ook liever het volledige bedrag behouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:03
TheCupra schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:39:
[...]

Prive rijden is bijna altijd duurder naar mijn weten.

Hou rekening met alle kosten:

- Afschrijving
- Verzekering
- Wegenbelasting
- Brandstof
- Reparatie en onderhoud
- Banden

Onderstaand een mooie rekentoel van de ANWB:

https://www.anwb.nl/auto/autokosten

Indien je de optie hebt tot een auto van de zaak, zie ik niet echt de voordelen voor het inzetten van een mobiliteitsbedrag, of mis ik iets?

Zelf heb ik eindelijk de keuze tot een lease auto, dus weet hoe duur prive rijden is. Ook met een mobiliteitsbudget in gedachte. Ik had toch altijd onverwachte kosten.
Ja, het uitrekenen is even een dingetje! Je moet het gederfde inkomen uit het mobiliteitsbudget en de extra kosten voor bijtelling optellen. Dat komt bij mij op een verschil van ongeveer 900 euro netto per maand uit waar ik de auto van moet rijden + aanschaffen. Voordeel is dan dat ik zelf een auto in bezit heb en bij overstappen van werkgever geen geneuzel heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:46
Vandaag een nieuwe auto besteld. De keuze is gevallen op een Ford Focus ST line Magnetic. Zo moet die er ongeveer uit komen te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNGMywbQG_sOJwNXcNHB5ftCXKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnBpeJtwZq9PJEOAiMAuHif2.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd hoe lang de uiteindelijke levertijd gaat zijn. Schijnt nogal uiteen te lopen bij Ford. Bij de leasemaatschappij geven ze een verwachting richting april/mei 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeepje4life
renzo4000 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:39:
@zeepje4life die bedragen lijken me prima op orde. Als je niet kiest voor zakelijke lease en het netto bedrag van €600 gebruikt voor privé aanschaf, houd er dan rekening mee dat dit bedrag niet zoveel is als het lijkt (denk aan brandstof, verzekeringen, wegenbelasting en afschrijving) voor die 600 rijd je niet een dergelijke auto kan ik je vertellen.

Uit jouw lijstje zou ik hands down die Kia kiezen. Veel auto voor je geld en de ruimste uit het lijstje.
Ik heb eens een goed gesprek gehad met de vrouw over de financiën, en zij wil toch het liefst dat ik de auto niet privé ga rijden, omdat ze €300,- p.m. wat gortig vindt terwijl we nu ook met 1 auto uitkomen en ik niet dagelijks naar kantoor hoef. Tja, wat kan ik zeggen, ze is minder emotioneel over auto's en dus neemt ze waarschijnlijke verstandige beslissingen ( :-( ).

Maar goed, dat zou de eis voor ruimte een beetje laten vervallen. Wel denk ik dat ze er ooit misschien op terug komt dat we met 1 auto uitkomen en we toch prive gaan rijden, dus ik hou de bijtelling nog steeds in mijn achterhoofd.

Dan denk ik dat ik qua elektrische auto om comfortabel mee naar het werk te rijden toch op die Peugeot e208 uitkom. Maar goed, dan betaal ik wel €115 euro eigen bijdrage om alleen maar op en neer naar het werk te rijden.

Toch maar geen lease auto en kijken of het met 1 auto lukt? Dan heb ik ongeveer €400,- die ik per maand kan sparen en geen auto. Mocht ik die toch nodig hebben kan ik dat spaargeld inzetten.

Ik dacht altijd dat leasen een leuke arbeidsvoorwaarde was maar ik krijg er behoorlijk wat stress van merk ik 8)7
D_Jeff schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:45:
Het werkt in jouw voordeel dat Directlease en Van Mossel dezelfde bedragen berekenen (uitgezonderd een eventuele korting bedongen vanuit de werkgever)
[editoriaal knipje]
Vanuit je shortlist zijn de levertijden van Kia en Mazda niet heel veel langer dan gebruikelijk. Blijft dan nog de vraag over: Hoeveel geduld heb je?
Is dat zo? Van Mossel lijkt me over de gehele range duurder: voor dezelfde ID3 (ook looptijd en km voor zover ik kan zijn) rekent DL €708,- en Van Mossel €847,-. En tja, geduld hebben zal wel moeten, al is het voordeel dat ik met mijn budget in het goedkopere segment zal moeten vissen waar denk ik minder lease-drukte is *fingers crossed*.
M_G_ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:29:
VidaR-9 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:32:
Dat is volgens mij gewoon gebruikelijk voor de norm calculatie. Anders zou iemand die heel veel rijdt minder budget hebben dan iemand die weinig rijdt.
offtopic:
Ja ze lijken het kilometrage gewoon op "maximaal" te zetten om gedoe te voorkomen, ongeacht het contract. Dat schijnt inderdaad gangbaar te zijn. Maar ergens steekt het me wel dat ze uberhaupt aan het budget tornen. Ik heb nog iets meer dan een jaar ouderschapsverlof (voor zover zij weten), waarom moet ik dan die overige 4 jaar van de looptijd ook "beneden mijn stand" rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-07 09:53
Jeffrey schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:58:
Vandaag een nieuwe auto besteld. De keuze is gevallen op een Ford Focus ST line Magnetic. Zo moet die er ongeveer uit komen te zien:

[Afbeelding]

Ben benieuwd hoe lang de uiteindelijke levertijd gaat zijn. Schijnt nogal uiteen te lopen bij Ford. Bij de leasemaatschappij geven ze een verwachting richting april/mei 2023.
Ik verwacht dat het wel langer wordt als april/mei, ik heb mijne (Focus ST Line Vignale) besteld eind maart en de huidige verwachting is half januari 2023.. (en ik denk dat ze dat al niet gaan halen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_G_
zeepje4life schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:22:
[...]

Ik heb eens een goed gesprek gehad met de vrouw over de financiën, en zij wil toch het liefst dat ik de auto niet privé ga rijden, omdat ze €300,- p.m. wat gortig vindt terwijl we nu ook met 1 auto uitkomen en ik niet dagelijks naar kantoor hoef. Tja, wat kan ik zeggen, ze is minder emotioneel over auto's en dus neemt ze waarschijnlijke verstandige beslissingen ( :-( ).

Maar goed, dat zou de eis voor ruimte een beetje laten vervallen. Wel denk ik dat ze er ooit misschien op terug komt dat we met 1 auto uitkomen en we toch prive gaan rijden, dus ik hou de bijtelling nog steeds in mijn achterhoofd.

Dan denk ik dat ik qua elektrische auto om comfortabel mee naar het werk te rijden toch op die Peugeot e208 uitkom. Maar goed, dan betaal ik wel €115 euro eigen bijdrage om alleen maar op en neer naar het werk te rijden.

Toch maar geen lease auto en kijken of het met 1 auto lukt? Dan heb ik ongeveer €400,- die ik per maand kan sparen en geen auto. Mocht ik die toch nodig hebben kan ik dat spaargeld inzetten.

Ik dacht altijd dat leasen een leuke arbeidsvoorwaarde was maar ik krijg er behoorlijk wat stress van merk ik 8)7

[...]

Is dat zo? Van Mossel lijkt me over de gehele range duurder: voor dezelfde ID3 (ook looptijd en km voor zover ik kan zijn) rekent DL €708,- en Van Mossel €847,-. En tja, geduld hebben zal wel moeten, al is het voordeel dat ik met mijn budget in het goedkopere segment zal moeten vissen waar denk ik minder lease-drukte is *fingers crossed*.

[...]

[...]

offtopic:
Ja ze lijken het kilometrage gewoon op "maximaal" te zetten om gedoe te voorkomen, ongeacht het contract. Dat schijnt inderdaad gangbaar te zijn. Maar ergens steekt het me wel dat ze uberhaupt aan het budget tornen. Ik heb nog iets meer dan een jaar ouderschapsverlof (voor zover zij weten), waarom moet ik dan die overige 4 jaar van de looptijd ook "beneden mijn stand" rijden?
Je kunt het ook zo insteken: de resterende 4 jaar heb je weer je volledige budget, dus dan zou bijbetalen voor de e208 niet meer nodig zijn toch? Is het alsnog zonde om inderdaad een jaartje bij te betalen voor alleen zakelijke kilometers. 8)7 lastige situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
@AllSeeyinEye
Mijn auto was van april, sta nu 29000 op de teller. Ik rij niet weinig. Dat met alleen maar 2-4 dagen per week naar kantoor (55km enkel), 4000km zomervakantie, en af en toe plankgas naar DE. Het is allemaal een kwestie van voorkeur. Ik ben echt geen fan van 1x doorrijden. Voor mij maakt de stops het leuker, ben minder vermoeiend aangekomen, af en toe ijsje hier, koffie daar, etc. Ook met al mn vorige ICE stop ik sowieso om de 2uur.
Dus als ik voor werk 400km moet rijden zou ik daarvan wel genieten met 1 tussenstop waar ik dan het broodje en koffie kan declareren :D Heb geen ervaring met andere merken maar in een Tesla staat ie alweer op 80% voordat het broodje martino klaar is.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

AllSeeyinEye schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:33:
[...]

Tja, eerlijk? Ik vind ook die Ioniq 6 echt niks qua looks. De enige echt mooie EVs vind ik de Audi’s, MBs en de I4. Maar ik heb die bijtelling er echt niet voor over, iets over de 500 netto is wel genoeg.

[...]

Lol ik heb nu ook zat weken dat ik 4 keer aan de pomp sta.

Een Corolla is niet echt een auto die ik snel zou overwegen. Ik wil toch eigenlijk minimaal wel een D segmenter rijden. De lengte halen andere segmenteren veelal wel, maar de breedte van een echte D segmenter is gewoon zo lekker en heeft zoveel invloed op het rijgedrag en de wegligging.

En daar is dus de keuze erg beperkt in geworden nowadays. Ford, Opel, Toyota: modellen geschrapt.
Maakt dit je echt veel uit? C-segmenters zijn ook veel gegroeid de afgelopen tijd.

Spoorbreedte voor/achter
Insignia (nieuw) :1607/1610
Insignia (oud): 1585/1587

Ter vergelijk de nieuwe C-segmenters:
Octavia 1543/1535
Astra: 1551/1546
Focus: 1572/1566

Ben echt benieuwd of je die verschillen gaat merken. We hebben het namelijk over een verschil van tussen de 6 en 1 cm... tussen de C-segmenters en de Insignia qua spoorbreedte.
zeepje4life schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:22:
[...]

Heb je de optie overwogen om de privé auto te schrappen en de lease-auto te pakken als "hoofd" auto? Tegen geen tankkosten, geen onderhoud, geen wegenwacht, geen verzekeringen, geen belasting etc kunnen maar weinig privé auto's op qua kosten.

[ Voor 23% gewijzigd door Jeroenneman op 25-10-2022 10:04 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Jeroenneman schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:01:
Heb je de optie overwogen om de privé auto te schrappen en de lease-auto te pakken als "hoofd" auto? Tegen geen tankkosten, geen onderhoud, geen wegenwacht, geen verzekeringen, geen belasting etc kunnen maar weinig privé auto's op qua kosten.
Ik zat zelf in dezelfde situatie, een lease auto zou veel duurder worden dan de auto die we privé reden, althans, dat dachten we. Uiteindelijk heb ik alles even in Excel gedumpt en zoveel mogelijk proberen mee te nemen: Verzekering, belasting, onderhoud, APK, brandstof, kilometervergoeding werk als ik mijn prive auto zou gebruiken, afschrijving, etc.

We reden een Clio Estate Limited uit 2016 en sinds kort een Ioniq 5 en onder de streep zijn we per maand ±€120 meer kwijt. Het verschil in ruimte, comfort en rijgemak was ons dat meer dan waard...

2 Kleine kanttekeningen, de auto was wel besteld voor de grote inflatiegolf van afgelopen jaar en we hebben 5600Wp aan zonnepanelen liggen. Aangezien thuisladen 1:1 vergoed wordt, levert het overschot me dit met de huidige energieprijzen een aardig voordeel op (43cent p/Kwh via lease ipv 16,9cent p/Kwh via Vattenfall)

[ Voor 9% gewijzigd door RobbieB op 25-10-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

RobbieB schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:21:
[...]

Ik zat zelf in dezelfde situatie, een lease auto zou veel duurder worden dan de auto die we privé reden, althans, dat dachten we. Uiteindelijk heb ik alles even in Excel gedumpt en zoveel mogelijk proberen mee te nemen: Verzekering, belasting, onderhoud, APK, brandstof, kilometervergoeding werk als ik mijn prive auto zou gebruiken, afschrijving, etc.

We reden een Clio Estate Limited uit 2016 en sinds kort een Ioniq 5 en onder de streep zijn we per maand ±€120 meer kwijt. Het verschil in ruimte, comfort en rijgemak was ons dat meer dan waard...

2 Kleine kanttekeningen, de auto was wel besteld voor de grote inflatiegolf van afgelopen jaar en we hebben 5600Wp aan zonnepanelen liggen. Aangezien thuisladen 1:1 vergoed wordt, levert het overschot me dit met de huidige energieprijzen een aardig voordeel op (43cent p/Kwh via lease ipv 16,9cent p/Kwh via Vattenfall)
In plaats van Excelletjes vertrouw ik eerder op de ANWB autokosten calculator. Die is redelijk objectief, en je kunt mooi de uitsplitsing terugzien in variabele en vaste kosten. Met Excelletjes ga je jezelf toch al snel rijk rekenen, bijvoorbeeld Tweakers die maar 100 euro per jaar aan onderhoud begroten, of die de APK vergeten, of andere gekke stunts uithalen om de eigen auto maar te verantwoorden (of natuurlijk appels met rotte peren vergelijken, bijvoorbeeld een Alto van 10 jaar oud versus een nieuwe leasewagen).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:23
Jeroenneman schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:08:
[...]

In plaats van Excelletjes vertrouw ik eerder op de ANWB autokosten calculator. Die is redelijk objectief, en je kunt mooi de uitsplitsing terugzien in variabele en vaste kosten. Met Excelletjes ga je jezelf toch al snel rijk rekenen, bijvoorbeeld Tweakers die maar 100 euro per jaar aan onderhoud begroten, of die de APK vergeten, of andere gekke stunts uithalen om de eigen auto maar te verantwoorden (of natuurlijk appels met rotte peren vergelijken, bijvoorbeeld een Alto van 10 jaar oud versus een nieuwe leasewagen).
Met Excelletjes berekenen je automatisch de kant op die je wilt dat er zelf uitkomt >:)

Ik hou vrij netjes mijn autokosten bij, de ANWB calculator zit vaak een beetje aan de hoge kant maar dat is op zich niet heel verkeerd aangezien er aan het rijden van een privé auto ook wat meer risico's zitten.

Uiteindelijk hangt het toch vaak erg af van:
- Het mobiliteitsbeleid van de werkgever
- Hoeveel KM's rijd je
- Wil je de luxe van een gloednieuwe auto opgeven
- Prive meer flexibiliteit (zware caravantrekker, ruimte 7-zevenzitter, niet elektrisch etc)
AllSeeyinEye schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:33:
[...]
Ford, Opel, Toyota: modellen geschrapt.
Toyota verkoopt nog steeds de Camry! Erg comfortabele / zuinige auto..Maar dat moet je liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

nooberke schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:23:

[...]

Toyota verkoopt nog steeds de Camry! Erg comfortabele / zuinige auto..Maar dat moet je liggen ;)
Wel bizar jammer van Toyota dat ze bepaalde features (goede audio, geheugenfunctie stoelen, tri-zone airco) alleen in de Premium aanbieden, maar dat je daarin de achterbank niet plat kan leggen...

In de Executive heb je dan wel een neerlegbare achterbank, maar kun je überhaupt niet kiezen voor betere audio, geheugenfunctie etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@zeepje4life
stap 1: vraag je wagenparkbeheerder of de WG/LM openstaat voor een concurrerende offerte. Nee - jammer | ja, stap 2
Stap 2: Zodra je "jouw auto" gevonden hebt, zoek deze op in DL en laat de dealer ook een offerte maken met de lokale LM
Stap 3: stuur de leukste offerte door naar je contactpersoon met de vraag of de offerte gemachted kan worden
Stap 4: Officiële zaken & start voorpret

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeepje4life
Ja goed punt. Ik ga het eens navragen. Maar eerst nog een paar daagjes wachten op de proeftijd, voor ik allemaal mensen aan het werk ga zetten, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Ik mag een nieuwe auto uitzoeken, levertijden zijn drama derhalve ben ik opzoek naar een voorraad model. Mijn huidige auto moet er februari uit. (kan eventueel een tijdje doorgereden worden).

Leasebudget: 600 benzine, 800 elektrisch met minimale WLTP van 400KM
Kilometrage per jaar: 35k
Contractduur: 60 maand
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee geen merkbeleid, alsmede geen voorkeur voor LM
Overige afhankelijkheden: Representatief
Specifieke wensen: gelijkwaardig, danwel groter dan huidige Renault Megane estate Bose 2018, ruime kofferbak, Goed audiosysteem, trekhaak, climate control, cruise control
Uiteindelijke keuze:

Op dit moment betaal ik 257 euro netto bijtelling over de Renault bij een cataloguswaarde van 29k.
Een nieuwe Megane in dezelfde uitvoering gaat richting de 36k, oftewel qua bijtelling gaan we sowieso zo'n 50/60 euro per maand meer betalen dan nu in een gelijkwaardige auto. Een leuke Golf station, Octavia station etc. gaan ook allemaal richting de 40k, laat staan als we kijken naar een SUV Ateca / Tiguan

Om rekening mee te houden, elk jaar minimaal 1x naar oostenrijk en 1x naar Frankrijk/italie zomervakantie met de auto.

Voor het bijtellingsbedrag a 40k Benzine kan ik ongeveer "shoppen" voor een elektrische auto van 50k. De opties die we bekeken en gereden hebben zijn:

VW ID.4 77 kw--> Buitenkant opzich prima alsmede de ruimte, maar binnenkant/cockpit wel heel erg plastic fantastic. Gaat met wat leuke opties al richting de 58k.
Skoda Enyaq --> Veel mooier van binnen en buiten dan de ID.4, zeker in een sportline uitvoering echt een mooie auto, maar ook al snel richting de 60k met wat leuke opties erbij.

Tesla model Y RWD --> gereden in de Performance, maar qua looks enorm meegevallen. Op foto's vondt i het geen mooie auto, maar in het zwart, met de grotere velgen toch echt wel een gave bak in het echt. Tevens enorm veel ruimte zowel voor de mensen als in de kofferbak voor en achter. Past nagenoeg binnen het leasebudget, maar toch loopt de bijtelling al snel richting netto 380 euro p/m waarbij er nog een kleine 20 euro netto eigen bijdrage bij komt. Range WLTP 430km met de 60Kwh...Snelle levering mogelijk, al scheelt in in 2022/2023 hooguit 20 euro p/m, dus dat valt opzich mee.

keuzes.....

[ Voor 4% gewijzigd door NL_Scratch op 27-10-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
Leasebudget: EUR 1200,- per maand
Kilometrage per jaar: +-40.000
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Bijna alles wel. Exoten uitgezonderd.
Overige afhankelijkheden: Geen
Specifieke wensen: Rijd nu een Tesla M3, afweging om groter te gaan rijden (ook ivm 1 kind) is wel de wens. De M3 dient eind 2023 vervangen te zijn, of ik rij een jaar langer door.
Uiteindelijke keuze: Heb ik voor 95% al gemaakt. Als voorbeeld: een Model Y van 70K EUR cataloguswaarde gaat mij EUR 561,- bijtelling brengen per eind 2023.
Huidige M3 kost mij EUR 181,- aan bijtelling + krijg nog een vergoeding terug omdat deze onder mijn leasebudget zit. Al met al kost deze M3 mij nu EUR 130,- pm. ofzo.

Een bizar verschil dus. Er zijn vast meer M3 rijders die met hetzelfde bijltje moeten gaan hakken, welke keuzes maken jullie hierin?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

@-Muncky-
Dat 'probleem' is vroeger ookal geweest, namelijk de berijders die een 14% auto hadden en naar 22% moesten na x aantal jaar. Op lade bijtelling rijden is leuk, alleen op den duur weet je dat je meer moet betalen. De vraag is altijd hoeveel meer wil je gaan betalen en wat heb je 'over' voor de andere auto. (dus hoeveel pm meer ten opzichte van nu)... wij kunnen veel roepen maar kunnen niet in je wensen en portemonnee kijken.

* Griffin ging van een 14% auto voor iets van 150EUR oid (is alweer tijdje terug) naar een 22% auto. Fiscale waarde ongeveer gelijk maar moest iets van 100EUR pm meer betalen.

[ Voor 17% gewijzigd door Griffin op 27-10-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Griffin schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:03:
@-Muncky-
Dat 'probleem' is vroeger ookal geweest, namelijk de berijders die een 14% auto hadden en naar 22% moesten na x aantal jaar. Op lade bijtelling rijden is leuk, alleen op den duur weet je dat je meer moet betalen. De vraag is altijd hoeveel meer wil je gaan betalen en wat heb je 'over' voor de andere auto. (dus hoeveel pm meer ten opzichte van nu)... wij kunnen veel roepen maar kunnen niet in je wensen en portemonnee kijken.

* Griffin ging van een 14% auto voor iets van 150EUR oid (is alweer tijdje terug) naar een 22% auto. Fiscale waarde ongeveer gelijk maar moest iets van 100EUR pm meer betalen.
En helaas is een 22% auto van 2017/2018 van 30k inmiddels 5k+ duurder geworden.
Dus ook-al is de bijtelling hetzelfde gebleven, voor een gelijkwaardige auto betaal je zo 5 a 6 tientjes meer dan een paar jaar terug :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
NL_Scratch schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:47:
[...]

En helaas is een 22% auto van 2017/2018 van 30k inmiddels 5k+ duurder geworden.
Dus ook-al is de bijtelling hetzelfde gebleven, voor een gelijkwaardige auto betaal je zo 5 a 6 tientjes meer dan een paar jaar terug :'(
Dat is toch ook niet zo vreemd.. ik verwacht dat je salaris ook evenredig is gestegen in die tijd. In principe houdt je na je eerste salarisverhoging 'geld over' t.o.v. je lease-kosten in de looptijd van je contract, omdat je lease-contract niet stijgt gedurende de looptijd, ondanks dat alle kosten (onderhoud, verzekering, brandstof, etc.) wel gewoon met inflatie meestijgen.

De denkfout zit hierin dat je bij een nieuw lease-contract hetzelfde wil voor wat je 4 of 5 jaar geleden ook had. Dat is nergens zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_G_
NL_Scratch schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:43:
Ik mag een nieuwe auto uitzoeken, levertijden zijn drama derhalve ben ik opzoek naar een voorraad model. Mijn huidige auto moet er februari uit. (kan eventueel een tijdje doorgereden worden).

Specifieke wensen: gelijkwaardig, danwel groter dan huidige Renault Megane estate Bose 2018, ruime kofferbak, Goed audiosysteem, trekhaak, climate control, cruise control
Uiteindelijke keuze:

Op dit moment betaal ik 257 euro netto bijtelling over de Renault bij een cataloguswaarde van 29k.
Een nieuwe Megane in dezelfde uitvoering gaat richting de 36k, oftewel qua bijtelling gaan we sowieso zo'n 50/60 euro per maand meer betalen dan nu in een gelijkwaardige auto. Een leuke Golf station, Octavia station etc. gaan ook allemaal richting de 40k, laat staan als we kijken naar een SUV Ateca / Tiguan

Om rekening mee te houden, elk jaar minimaal 1x naar oostenrijk en 1x naar Frankrijk/italie zomervakantie met de auto.

Voor het bijtellingsbedrag a 40k Benzine kan ik ongeveer "shoppen" voor een elektrische auto van 50k. De opties die we bekeken en gereden hebben zijn:

VW ID.4 77 kw--> Buitenkant opzich prima alsmede de ruimte, maar binnenkant/cockpit wel heel erg plastic fantastic. Gaat met wat leuke opties al richting de 58k.
Skoda Enyaq --> Veel mooier van binnen en buiten dan de ID.4, zeker in een sportline uitvoering echt een mooie auto, maar ook al snel richting de 60k met wat leuke opties erbij.

Tesla model Y RWD --> gereden in de Performance, maar qua looks enorm meegevallen. Op foto's vondt i het geen mooie auto, maar in het zwart, met de grotere velgen toch echt wel een gave bak in het echt. Tevens enorm veel ruimte zowel voor de mensen als in de kofferbak voor en achter. Past nagenoeg binnen het leasebudget, maar toch loopt de bijtelling al snel richting netto 380 euro p/m waarbij er nog een kleine 20 euro netto eigen bijdrage bij komt. Range WLTP 430km met de 60Kwh...Snelle levering mogelijk, al scheelt in in 2022/2023 hooguit 20 euro p/m, dus dat valt opzich mee.

keuzes.....
Volgens mij heb je de keuze al gemaakt; Tesla Model Y ;)

Zoals je zelf al schetst, een vergelijkbare auto met je huidige Megane gaat tegenwoordig naar € 40K. Dus dan zit je rond de € 320 netto bijtelling per maand. Dat is vergelijkbaar met een elektrische auto van ca. € 50K. Die, in het geval van je voorbeelden, allemaal ruimer zijn dan Megane & Co. In ieder geval qua interieur, bagage zal niet veel uitmaken.

Maar het blijft lastig.

Mijn situatie is niet vergelijkbaar; ik heb een nieuwe functie met een hoger leasebudget en ook de financiële ruimte gekregen om de hogere bijtelling te compenseren.

Als ik dat niet had gehad zat ik in dezelfde situatie; van een Octavia 2019 die begin 2023 afloopt naar een...? Waarschijnlijk opnieuw een vergelijkbare Octavia die in de tussentijd € 6K duurder is dan mijn huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online

Uiteindelijke keuze:

keuzes.....
Volgens mij heb je je keuze al gemaakt ;)
Ik zou overigens voor de Tesla gaan.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff

Uiteindelijke keuze:

keuzes.....
Iets zegt mij dat je 1) Nog iets te vergeten bent te vermelden of 2) een rekenfout gemaakt hebt bij de huidige auto.

Ik heb een leaseauto met een fiscale waarde van ~34K en zit iets onder jouw bedrag aan netto bijtelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
-Muncky- schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:54:
Leasebudget: EUR 1200,- per maand
Kilometrage per jaar: +-40.000
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Bijna alles wel. Exoten uitgezonderd.
Specifieke wensen: Rijd nu een Tesla M3, afweging om groter te gaan rijden (ook ivm 1 kind) is wel de wens. De M3 dient eind 2023 vervangen te zijn, of ik rij een jaar langer door.
Uiteindelijke keuze: Heb ik voor 95% al gemaakt. Als voorbeeld: een Model Y van 70K EUR cataloguswaarde gaat mij EUR 561,- bijtelling brengen per eind 2023.
Huidige M3 kost mij EUR 181,- aan bijtelling + krijg nog een vergoeding terug omdat deze onder mijn leasebudget zit. Al met al kost deze M3 mij nu EUR 130,- pm. ofzo.

Een bizar verschil dus. Er zijn vast meer M3 rijders die met hetzelfde bijltje moeten gaan hakken, welke keuzes maken jullie hierin?
Ik zou voor een e-tron kiezen persoonlijk. >:)

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
D_Jeff schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:35:
[...]

Iets zegt mij dat je 1) Nog iets te vergeten bent te vermelden of 2) een rekenfout gemaakt hebt bij de huidige auto.

Ik heb een leaseauto met een fiscale waarde van ~34K en zit iets onder jouw bedrag aan netto bijtelling
ik pak voor mijn eigen berekening altijd de netto bijtelling inclusief gevolgen van heffingskortingen.
Als ik mijn kenteken invul bij de Autoweek bijtellingscalculator kom ik op een cataloguswaarde van 28.630 euro.

De netto bijtelling per maand is € 195,00 of
De netto bijtelling per maand is € 257,00 (met gevolgen heffingskortingen).

De bijtellingswaardes op bijv. directlease.nl zijn ook altijd de (voor het oog) gunstige bedragen.

Als ik jouw cataloguswaarde van 34k erin zet kom ik ook op 234 zonder en 305 met gevolgen heffingskorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Dean Martin schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

Volgens mij heb je je keuze al gemaakt ;)
Ik zou overigens voor de Tesla gaan.
Jup, ook het thuisfront en werkgever zijn er mee akkoord.

Ook naar de Megane e-tech en peugeot/opel elektrische auto's gekeken, maar allemaal voor ons gezin te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 13:35

Uiteindelijke keuze:

keuzes.....
Klinkt als een -bijna- kopie van mijn situatie/verhaal, ook qua afwegingen. Rij nu ook de Renault Megane Bose.

Heb alleen niet de ID4 gereden. Heb nooit iets met Volkswagen gehad. Al moet ik zeggen dat ik ditmaal het exterieur redelijk OK vind. Maar interieur daarentegen niet.

Enyac is eigenlijk enkel mooi in sportline uitvoering, maar wordt dan idd prijzig. Nadeel is daar weer het 'tragere' snelladen. Verder is ie ook nog vrij conventioneel en voor een elektrische auto (in die price range) niet echt veel koppel/PK.

Heb daarnaast ook nog de XC40 en Ionic gereden. De Y RWD was tijdens mijn proefritten nog niet op de markt en kwam er eigenlijk ook niet uit omdat m.i. iedere auto wel 'iets' had wat me niet beviel. Neigde uiteindelijk naar de XC40 Plus (weinig kofferbak en geen premium geluidssyteem).

Toen kwam echter de Y RWD, die heeft zeeen aan ruimte en m.i. het beste geluidssysteem wat ik tot nu gehoord had na alle proefritten. Was na maken van proefrit eigenlijk een no-brainer. Enige is dat ik de look aan de voorkant niet mooi vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:21
Jeffrey schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:58:

[Afbeelding]

Ik heb een St line X hatchback besteld in september van dit jaar. Mijn auto wordt in week 9 verwacht. Gek dat er zoveel verschil in zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-07 09:53
Heijmenberg99 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:24:
[...]

Ik heb een St line X hatchback besteld in september van dit jaar. Mijn auto wordt in week 9 verwacht. Gek dat er zoveel verschil in zit
Ja idd, net even een status update gevraagde mij de LM verwachte datum is nog altijd Januari 2023 (Focus ST Line Vignale besteld in maart), laten we het hopen dat die er dan ook is gezien mijn oude auto middels weg is en nu een tijdelijke auto heb gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
Dix0r schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:20:
[...]
Enyac is eigenlijk enkel mooi in sportline uitvoering, maar wordt dan idd prijzig. Nadeel is daar weer het 'tragere' snelladen. Verder is ie ook nog vrij conventioneel en voor een elektrische auto (in die price range) niet echt veel koppel/PK.
Let er ook op dat bij alle VAG auto's op het MEB platform je onder de 80% lading flink minder vermogen hebt. En ze adviseren ook dat je hem niet verder op laadt dan 80%.

7(8)7 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 13:35
RobbieB schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:46:
[...]

Let er ook op dat bij alle VAG auto's op het MEB platform je onder de 80% lading flink minder vermogen hebt. En ze adviseren ook dat je hem niet verder op laadt dan 80%.

7(8)7 _O-
Ah zover was ik niet eens gekomen met mijn onderzoek omdat ik de Enyac al vrij snel van de shortlist verdween.

Ze zijn in zekere zin dan ook conventioneel op elektrisch vlak :+

Qua looks/design vind ik hem overigens mooi. Qua weggedrag weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Dix0r schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:20:
[...]

Klinkt als een -bijna- kopie van mijn situatie/verhaal, ook qua afwegingen. Rij nu ook de Renault Megane Bose.

Heb alleen niet de ID4 gereden. Heb nooit iets met Volkswagen gehad. Al moet ik zeggen dat ik ditmaal het exterieur redelijk OK vind. Maar interieur daarentegen niet.

Heb daarnaast ook nog de XC40 en Ionic gereden. De Y RWD was tijdens mijn proefritten nog niet op de markt en kwam er eigenlijk ook niet uit omdat m.i. iedere auto wel 'iets' had wat me niet beviel. Neigde uiteindelijk naar de XC40 Plus (weinig kofferbak en geen premium geluidssyteem).

Toen kwam echter de Y RWD, die heeft zeeen aan ruimte en m.i. het beste geluidssysteem wat ik tot nu gehoord had na alle proefritten. Was na maken van proefrit eigenlijk een no-brainer. Enige is dat ik de look aan de voorkant niet mooi vind.
Helemaal herkenbaar! Ik denk dat de Y RWD met alle standaard toeters en bellen het meeste bang for buck is op dit moment. Wij gaan dan voor zwart, zwart interieur, zwarte grote wielen en trekhaak.

[ Voor 3% gewijzigd door NL_Scratch op 27-10-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-05 13:35

ragged

2

Leasebudget: 710 excl brandstof.

Kilometrage per jaar: 25k

Contractduur: 48 maanden

Inclusief of exclusief brandstofcomponent: excl.

Merkbeleid, zo ja, welke: Geen

Specifieke wensen: Praktische auto, vorige 3 auto's waren stations.
Recent papa geworden dus de maxi-cosi, wagen, tas etc etc moet meekunnen / ruimte voor 2 medium honden achterin.
- Automaat
- Beetje sportief / interessante auto

Uiteindelijke keuze:
Elektrische:
- Kia EV6 58kWh Air RWD 5D 125kW. (414 euro per maand)
- 77.4kWh Plus RWD 5D 168kW ( 446 euro per maand )

- Als alternatief is de Tesla model Y RWD 5D 255kW ook een optie, die zijn met een actie te krijgen bij Athlon met mijn budget. (432 euro per maand)

- Peugeot 308 SW GT 180 (zonder extra opties) (482 euro per maand)
- Kia Ceed SW Gt-line (Alle opties onder de zon) (382 euro per maand)

De vraag is dus wat gaan we doen, ik heb geen vast toegang tot een laadpaal, maar in de buurt hebben wij een paal staan, en als ik 3 min rijd sta ik vrij een snelle lader langs de snelweg, dus kan ik met 20-30 min een 80% accu hebben. Ook heb ik op het kantoor altijd de optie om te laden.
Verder rijd ik zelden meer dan 300-350km per dag.

Hebben jullie nog aanraders/advies

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
ragged schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:17:

Recent papa geworden dus de maxi-cosi, wagen, tas etc etc moet meekunnen / ruimte voor 2 medium honden achterin.
- Automaat

Uiteindelijke keuze:
Elektrische:

- Als alternatief is de Tesla model Y RWD 5D 255kW ook een optie, die zijn met een actie te krijgen bij Athlon met mijn budget. (432 euro per maand)

De vraag is dus wat gaan we doen, ik heb geen vast toegang tot een laadpaal, maar in de buurt hebben wij een paal staan, en als ik 3 min rijd sta ik vrij een snelle lader langs de snelweg, dus kan ik met 20-30 min een 80% accu hebben. Ook heb ik op het kantoor altijd de optie om te laden.

Model Y, zonder twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 17:32

- Automaat

Uiteindelijke keuze:
Elektrische:

Ioniq 5 is net iets ruimer dan de EV6 dacht ik. Iets langer (ruimte voorin), hoofdruimte en kofferbak. Verder zelfde aandrijflijn en de vraag is welke je mooier vindt van de twee, ik kan mij voorstellen dat je de EV6 sportiever vindt ogen.
Ik vind zelf de Enyaq Coupé ook niet verkeerd.
Alfa Tonale (bij DL precies je budget zonder opties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
RobbieB schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:46:
[...]

7(8)7 _O-
Ik heb nog gewoon 150kW hoor. Pas onder de 5% loopt het vermogen langzaam terug.

Wel adviseren ze inderdaad om tot 80% te laden. Je kunt prima tot 100% laden, maar laat hem dan niet dagen op je oprit staan. Ze zijn gewoon zeer behoudend in de adviezen.

Net als dat de laadsnelheid erg behoudend was. Middels updates krijgen we nu steeds betere curves. De ID.Buzz is zelfs sneller op 80% dan een Model 3/Y. Het gaat om de curve, niet om de piek.

Het E-GMP platform is met z'n 800volt wel een stuk sneller bij de snellader. Maar om nu het MEB-platform af te schilderen als een kneuzenplatform is niet echt nodig.

(Disclaimer, Enyaq 80 rijder :+)

Mocht ik nog een keer een auto kopen (of leasen), dan koos ik vandaag de dag waarschijnlijk voor de goedkoopste Model Y RWD. Gewoon omdat ie veel goedkoper is dan de concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragged

ragged

2

Zijn er mensen met ervaring met de Kia Ceed SW of Proceed ?
In de GT-line(plus) een erg complete auto voor de prijs.

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
ragged schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:00:
Zijn er mensen met ervaring met de Kia Ceed SW of Proceed ?
In de GT-line(plus) een erg complete auto voor de prijs.
Het grote Kia topic - deel 2

Ik ben een tevreden Proceed Gtplusline rijder. Let wel, niet iedereen langer dan 1m85 en een panoramadak past erin. Kortom altijd even gaan proefrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

- Automaat

Uiteindelijke keuze:
Elektrische:

Als je de model Y kunt krijgen, doen. Ik ben er toevallig gisteren naar gaan kijken, is een serieus ruime auto met grote kofferbak. Ik rij nu een Passat station en de Y komt daar qua kofferbak aardig dichtbij - ik heb ze letterlijk naast elkaar gezet ter vergelijking van de kofferbak ruimte.

Nadeel vond ik wel het heel beperkte zicht naar achteren. Ik vroeg me zelfs af waarom er überhaupt een binnenspiegel in zat, je ziet niet heel veel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
The Eagle schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

Ik rij nu een Passat station en de Y komt daar qua kofferbak aardig dichtbij - ik heb ze letterlijk naast elkaar gezet ter vergelijking van de kofferbak ruimte.
De model Y heeft 917 liter vs 650 liter voor de passat. Lijkt mij dat de passat er juist nog niet eens in de buurt komt :+

De model Y is wat dat betreft een hele ruimte EV...maar wel een gedrocht om te zien. Maar dat vind ik persoonlijk van elke Tesla muv model s toentertijd (ziet er nu inmiddels ook wat gedateerd uit). Maar goed als je het dan weer afzet tegen een passat dan valt dat ook wel weer mee...het is allemaal erg inspiratieloos. Maar dat gezegd hebbende is dat erg persoonlijk en valt over smaak niet te twisten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
renzo4000 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:06:
[...]

De model Y heeft 917 liter vs 650 liter voor de passat. Lijkt mij dat de passat er juist nog niet eens in de buurt komt :+

De model Y is wat dat betreft een hele ruimte EV...maar wel een gedrocht om te zien. Maar dat vind ik persoonlijk van elke Tesla muv model s toentertijd (ziet er nu inmiddels ook wat gedateerd uit). Maar goed als je het dan weer afzet tegen een passat dan valt dat ook wel weer mee...het is allemaal erg inspiratieloos. Maar dat gezegd hebbende is dat erg persoonlijk en valt over smaak niet te twisten.
Volgens mij bedoelt ie een station Passat.

Ik vind die model Y wel de meest praktische uitkomst. Qua ruimte echt een stuk prettiger dan de S en de 3. Ik vind het idd geen schoonheid en wat uit verhouding, maar de pragmatiek maak hem mooi, zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
Belecthor schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:12:
[...]

Ik vind die model Y wel de meest praktische uitkomst. Qua ruimte echt een stuk prettiger dan de S en de 3. Ik vind het idd geen schoonheid en wat uit verhouding, maar de pragmatiek maak hem mooi, zullen we maar zeggen.
We vergeten daarbij maar even dat je wettelijk bijna geen additioneel gewicht in die auto mag proppen qua bagage, die je bij een auto van deze omvang wel zou verwachten, omdat hij dan te zwaar wordt.

Of zoals autoblog het omschrijft:
Inclusief mensen mag er maximaal voor 433 kilogram aan ‘dingen’ in de Model Y zitten. Met andere woorden, als er vier mensen in de auto zitten die per stuk 108,25 kilogram wegen, mag je niet eens een Snickers in de kofferbak hebben.

Het zal in de praktijk niet vaak een probleem zijn, maar is eigenlijk te krom voor woorden voor het formaat van die auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Belecthor schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 22:12:
[...]

Nee dat bedoelt ie niet ;) ... de sedan is namelijk met 586 nog kleiner. En als ik me niet vergis heeft @AllSeeyinEye zelf een station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

renzo4000 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:43:
[...]

Nee dat bedoelt ie niet ;) ... de sedan is namelijk met 586 nog kleiner. En als ik me niet vergis heeft @AllSeeyinEye zelf een station.
Technisch gezien heb je gelijk. In de praktijk is het echter een Mini Clubman ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

renzo4000 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:43:
[...]

Ja dat bedoelt ie wel. Passat Variant.
En zie https://www.tesla.com/own...9C-8C57-FD3864644C34.html
Die 971 liter is laadvolume met 5 passagiers. Tesla naait de boel een beetje omdat ze daar de frunk ook meetellen.
Kofferbak met stoelen in gebruik is bij Tesla 854 liter. De frunk 117.
Passat heeft geen frunk, maar gewoon een vrij vierkante laadruimte. Tesla daarentegen heeft de ruimte ook nog eens gemeten terwijl de achterstoelen wat rechter staan (hebben twee standen).
Tesla doet 2041 met stoelen neergeklapt ex frunk.
Passat 1780. Maar ook daar wordt gefoefeld. Tesla telt de bak die er onder zit mee, dus waar de kabels liggen. VAG heeft daar een ruimte voor het reservewiel wat ze standaard niet meetellen, maar afhankelijk van de uitvoering gevuld is met het eea. Als je geen reservewiel hebt kan die meuk if een evt subwoofer er ook uit en maken ze elkaar niks.

Maar heeft de Passat veel meer comfort (bredere ergo stoelen, langere wielbasis) en fatsoenlijk zicht naar achteren ipv een patrijspoort.
Oh ja, en een versnellingshendel waar ie hoort ipv je te vergissen in de ruitenwisser :P

Enige echt positieve aan de Tesla Y is dat er kennelijk 3 maxi cosi naast elkaar op de achterbank kunnen. Dat red de Passat niet.

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 31-10-2022 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
The Eagle schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:35:
[...]

Ja dat bedoelt ie wel. Passat Variant.
En zie https://www.tesla.com/own...9C-8C57-FD3864644C34.html
Die 971 liter is laadvolume met 5 passagiers. Tesla naait de boel een beetje omdat ze daar de frunk ook meetellen.
Kofferbak met stoelen in gebruik is bij Tesla 854 liter. De frunk 117.
Passat heeft geen frunk, maar gewoon een vrij vierkante laadruimte. Tesla daarentegen heeft de ruimte ook nog eens gemeten terwijl de achterstoelen wat rechter staan (hebben twee standen).
Tesla doet 2041 met stoelen neergeklapt ex frunk.
Passat 1780. Maar ook daar wordt gefoefeld. Tesla telt de bak die er onder zit mee, dus waar de kabels liggen. VAG heeft daar een ruimte voor het reservewiel wat ze standaard niet meetellen, maar afhankelijk van de uitvoering gevuld is met het eea. Als je geen reservewiel hebt kan die meuk if een evt subwoofer er ook uit en maken ze elkaar niks.

Maar heeft de Passat veel meer comfort (bredere ergo stoelen, langere wielbasis) en fatsoenlijk zicht naar achteren ipv een patrijspoort.
Oh ja, en een versnellingshendel waar ie hoort ipv je te vergissen in de ruitenwisser :P

Enige echt positieve aan de Tesla Y is dat er kennelijk 3 maxi cosi naast elkaar op de achterbank kunnen. Dat red de Passat niet.
Haha, het zit je hoog zo te lezen ;) :+ .
Overigens is het meerekenen van de frunk en de bak onderin de achterbak vrij logisch, daar kan je bagage kwijt. In de frunk van de 3 past al gemakkelijk een vliegtuig koffertje + kabels + kleine tas. In de Y zal dat nog meer zijn.
In de bak onderin de achterbak kan je bij de 3 al makkelijk 3 volle shoppers proppen, de Y is hoger en dat bakje dus nog dieper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
opmerkelijk genoeg merk ik dat steeds meer werkgevers afstappen van het idee "budget per maand" en daarvoor meer kijken naar "maximale prijs in fiscale waarde" (in de range van €40k tot €55k fiscaal).

Wie merkt dat nog meer?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 15:17

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@D_Jeff ik heb alleen te maken met de regeling bij ons op de zaak, en die is nogal vaag.... vraag een auto aan en baas zegt ja of nee :+ .

In mijn geval zei de baas ja, dus als het goed is wordt binnenkort deze voor mij besteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVrd3-SYSIPGDxwHU0Lz5d0MF-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7StTlCZX5cEISlcsDQeCVEV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-rlywHRRUq6N0SpgQYLq7lhJVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxCtIOOpiswdxTAN7CTnVMNc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_EjTIWTKzu2qkT3Wz3MypwaNrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIsDQJUk9jeEn7lE6TajR9Ux.jpg?f=fotoalbum_large

Honda Civic 5-deurs 2.0 Hybrid eCVT Sport in deze kleur Premium Crystal Blue, maar dan zonder dat carbon pakketje (is even zoeken, maar er zit wat carbon op de spoilers en side skirts).
Nu kan het lange wachten beginnen.... volgend jaar eind augustus moet mijn huidige Corolla TS er uit, en hopelijk is deze dan binnen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

D_Jeff schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:32:
opmerkelijk genoeg merk ik dat steeds meer werkgevers afstappen van het idee "budget per maand" en daarvoor meer kijken naar "maximale prijs in fiscale waarde" (in de range van €40k tot €55k fiscaal).

Wie merkt dat nog meer?
Wat is hier de redenatie voor? Wij werken met een budget per functieniveau. Lijkt mij ook logisch, want het gaat er aan het einde om wat de WG moet betalen aan de leasemaatschappij. Of de auto nou 40 of 50K kost, als de leasemaatschappij die van 50K voordeliger kan inkopen/een lager leasetarief kan hanteren dan is het eindresultaat nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Jeroenneman schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:37:
[...]

Wat is hier de redenatie voor? Wij werken met een budget per functieniveau. Lijkt mij ook logisch, want het gaat er aan het einde om wat de WG moet betalen aan de leasemaatschappij. Of de auto nou 40 of 50K kost, als de leasemaatschappij die van 50K voordeliger kan inkopen/een lager leasetarief kan hanteren dan is het eindresultaat nul.
De redenatie die ik terug krijg, komen samengevat neer op

Optie 1: "het leuk houden van de bijtelling voor de medewerker"
Optie 2: Auto's zijn het afgelopen jaar zo duur geworden, dat zelfs voor een VW Polo de tarieven extreem omhoog zijn gegaan. Daardoor geven we de medewerker liever een max. fiscale waarde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
D_Jeff schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:32:

Wie merkt dat nog meer?
Ik zie juist dat werkgevers de laatste jaren meer richting TCO (Total Cost of Ownership) gaan waarbij o.a. brandstof is inbegrepen. Dit ook om elektrisch rijden te bevorderen omdat de brandstof component en onderhoud kosten dan lager zijn. Dat is even los van de ontwikkelingen van het afgelopen jaar natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
D_Jeff schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:43:
[...]

Optie 2: Auto's zijn het afgelopen jaar zo duur geworden, dat zelfs voor een VW Polo de tarieven extreem omhoog zijn gegaan. Daardoor geven we de medewerker liever een max. fiscale waarde
haha.. haha..

Auto's worden duurder door inflatie, maar laten we vooral niet de budgetten en salarissen verhogen, maar de limieten verlagen.. dan blijft het 'leuk voor de medewerker'...

mooi man, werkgevers.

[ Voor 4% gewijzigd door RobbieB op 01-11-2022 13:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:13
Net de nieuwe Opel Astra Sports Tourer besteld, business line in het blauw *D.

Eens afwachten wat de levertijd gaat zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

D_Jeff schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:43:
[...]

Optie 1 kan ik nog inkomen, al vind ik dat wel een beetje handje vasthouden.
Optie 2 echter klinkt belachelijk. De tarieven gaan omhoog omdat de auto's duurder zijn geworden. Dus als je een max. fiscale waarde definieert, dan moet je daarmee alsnog flink omhoog.

Even ter indicatie: een Polo kost nu 26.000 euro.
Om even te lachen (of huilen), een Octavia kostte in 2017 zoiets voor een Elegance Business uitvoering. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Jeroenneman schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:48:
[...]

Optie 2 echter klinkt belachelijk. De tarieven gaan omhoog omdat de auto's duurder zijn geworden. Dus als je een max. fiscale waarde definieert, dan moet je daarmee alsnog flink omhoog.

Om even te lachen (of huilen), een Octavia kostte in 2017 zoiets voor een Elegance Business uitvoering. ;w
Ik kopieer even mijn comment uit het lease-regelingen topic:

En zet die prijsstijging nu even af tegenover de inflatie van de afgelopen 6 jaar en dan is dat prijsverschil niet zo groot.. zeker niet als je het afgelopen jaar meeneemt. Tel daarbij op dat er vaak veel nieuwe ontwikkelingen zijn die in die modellen zijn gestopt en het prijsverschil is vaak prima te verantwoorden.

Waar komt die illusie van veel mensen in dit topic toch vandaan dat auto's 5 jaar later nog dezelfde prijs zouden hebben?

Het échte probleem is dat salarissen en lease-budgetten niet evenredig meestijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
RobbieB schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:46:
[...]

Ik zie juist dat werkgevers de laatste jaren meer richting TCO (Total Cost of Ownership) gaan waarbij o.a. brandstof is inbegrepen. Dit ook om elektrisch rijden te bevorderen omdat de brandstof component en onderhoud kosten dan lager zijn. Dat is even los van de ontwikkelingen van het afgelopen jaar natuurlijk.
Hoe is dit eigenlijk anders dan full operational lease met brandstofvoorschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-09 15:20
VidaR-9 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:55:
[...]

Hoe is dit eigenlijk anders dan full operational lease met brandstofvoorschot?
Niet. Bij ons gingen we van limiet op cataloguswaarde naar een totaal mobiliteitsbudget. Lijkt mij ook veel logischer voor de werkgever, het gaat toch om de daadwerkelijke kosten die ze moeten overmaken. Dat het bedrag te laag is tov wat een auto tegenwoordig kost is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

Ahum. In 2017 kostte die aangeklede Octavia toch echt al 37k en geen 27k (ik mocht in die tijd uitzoeken, vol aangeklede Octavia deed boven de 40k).

Maar snap je punt, en probleem is idd dat zowel auto's als brandstof flink in prijs gestegen is, maar de meeste leasebugetten nog op niveau 2017 zitten. Zeker als je budget inclusief brandstof is kon je ooit die aangeklede Octavia leasen, maar moet je nu zelfs voor een kale Kia bijbetalen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

The Eagle schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:56:
[...]

Ahum. In 2017 kostte die aangeklede Octavia toch echt al 37k en geen 27k (ik mocht in die tijd uitzoeken, vol aangeklede Octavia deed boven de 40k).

Maar snap je punt, en probleem is idd dat zowel auto's als brandstof flink in prijs gestegen is, maar de meeste leasebugetten nog op niveau 2017 zitten. Zeker als je budget inclusief brandstof is kon je ooit die aangeklede Octavia leasen, maar moet je nu zelfs voor een kale Kia bijbetalen :X
Onze leaseregeling is aangepast. 15% er bij, de auto's zijn nog harder gestegen in 1 maand tijd.

Heb 30 dagen geleden een offerte bij elkaar geklikt voor een Tesla model Y en dat zou 94 euro netto bijbetalen zijn in oude regeling. Wist dat nieuwe lease er aan kwam en heb ook al een auto inbestelling dus afgewacht. In nieuwe regeling geen eigen netto bijdrage(met de oude offerte). Echter die offerte liep vandaag af. Vandaag opnieuw de Testa bij elkaar klikken wordt het met 15% lease verhoging (!) 134 euro bijbetalen.... Het houdt niet op... Niet vanzelf....

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

Volgens mij niet, tenzij je een flinke motorisering zocht, maar onder de 30K met een style bussiness lukte toen nog prima:
https://www.autoweek.nl/a...greentech-style-business/

Het maakt verder ook niet veel uit, want volgens mij komen we allebei tot dezelfde conclusie: je kunt niet meer leasen wat je vroeger kon, omdat budgetten niet zijn meegestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
[...]

Ja en Nee:

WG 1 had een all-in van 800 euro (dus banden, vervangend vervoer, verlaagd eigen risico naar €300, brandstof en de auto plus gewenste opties/extra's. 30 tot 35k/jaar km, contractduur: zo lang het maar past)

Gebruik ik dat om een beetje door de configurator heen te klikken, dan zie ik dat mijn huidige Mazda3 daar niet meer inpast (zit op ongeveer 1k/maand). Sterker nog, ik kan alleen het instapmodel NET in die 800 euro krijgen.
WG1 gaf niet heel veel om de fiscale waarde en dat drukte zich uit een in wagenpark met een fiscale waarde range van 25 tot 90k -- zolang het maar in het gestelde budget paste.

WG2 bood 45k fiscaal, max. Pak ik dan weer de Mazda3 erbij, kan ik echt alles aanklikken en nog ruimte overhouden (Duurste Mazda3 zit op ~43k fiscaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:17
[...]

Mijn Octavia uit 2016, diesel met dsg en panodak was 31k, dezelfde benzine was toen 26,7 k. Ik heb de offertes nog in mijn mail omdat ik diesel moest rijden juist de vergelijking opgevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
jongetje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:51:
[...]

Mijn Octavia uit 2016, diesel met dsg en panodak was 31k, dezelfde benzine was toen 26,7 k. Ik heb de offertes nog in mijn mail omdat ik diesel moest rijden juist de vergelijking opgevraagd.
Inflatie CBS 2016-2021 is 13% (volgens berekenhet.nl)
Inflatie 2022 staat nu op 14.5% in september.

Daarmee komt je 31k dus grofweg rond de 40k uit.

1x raden wat een Skoda Octavia Business Line Plus 1.5 DSG met Panoramadak nu kost. Precies 40k.

En dat is dan nog los van alle extra zaken die erbij zijn gekomen puur door nieuwe ontwikkelingen die er in 2016 nog niet in zaten.

Auto’s zijn niet duurder geworden dan andere producten. Sterker nog, ze zijn redelijk evenredig met de inflatie meegestegen. Dat de meeste werkgevers schijt hebben aan inflatie en die niet aan door willen vergoeden is de enige discussie die over dit onderwerp gevoerd zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 15:57

Freakie1NL

Grote Baas

[...]

Inderdaad zeg om te huilen, in 2016 was dat nog de fiscale waarde van mijn Toyota Auris Hybrid TS Business Plus. Vergelijkbaar gaat die, thans de opvolger, voor 35.000.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
D_Jeff schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:20:
[...]

Ja en Nee:

WG 1 had een all-in van 800 euro (dus banden, vervangend vervoer, verlaagd eigen risico naar €300, brandstof en de auto plus gewenste opties/extra's. 30 tot 35k/jaar km, contractduur: zo lang het maar past)

Gebruik ik dat om een beetje door de configurator heen te klikken, dan zie ik dat mijn huidige Mazda3 daar niet meer inpast (zit op ongeveer 1k/maand). Sterker nog, ik kan alleen het instapmodel NET in die 800 euro krijgen.
WG1 gaf niet heel veel om de fiscale waarde en dat drukte zich uit een in wagenpark met een fiscale waarde range van 25 tot 90k -- zolang het maar in het gestelde budget paste.

WG2 bood 45k fiscaal, max. Pak ik dan weer de Mazda3 erbij, kan ik echt alles aanklikken en nog ruimte overhouden (Duurste Mazda3 zit op ~43k fiscaal)
WG2 biedt gewoon een betere leaseregeling aan. Vertaal je die naar full operational lease zal die dus ruim over de 1k gaan. Budget van wg2 is dus 20-25% hoger…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ragged

ragged

2

- Automaat

Uiteindelijke keuze:
Elektrische:

Het word (tijdelijk?) een Mercedes Benz CLA 180 Business Shooting Break.
Deze stond in het Flex portaal van Athlon en leek mij wel prima qua opties.

Het mooie is dat ik er zo niet aan vast zit, en ik per maand kan wisselen met een andere Flex auto (of een nieuwe auto kan bestellen).

Ik ben benieuwd.

Edit: Vrijdag komt hij :>

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 22:36
RobbieB schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:07:
[...]
Auto’s zijn niet duurder geworden dan andere producten. Sterker nog, ze zijn redelijk evenredig met de inflatie meegestegen. Dat de meeste werkgevers schijt hebben aan inflatie en die niet aan door willen vergoeden is de enige discussie die over dit onderwerp gevoerd zou moeten worden.
De leaseprijs is ook nog eens hoger geworden vanwege de stijgende rentes en onzekerheid over het verplichte elektrisch rijden in 2025 en wat de restwaardes dan gaan doen.

Maarja, ook dat zou eigenlijk gewoon terug moeten komen in de budgetten.

Ik rij nu overigens tijdelijk in een vier jaar oude Grandland X Business elegance, voor het budget waar je tegenwoordig bijvoorbeeld een Kia Ceed voor leaset. De grandland is alleen nog weggelegd voor afdelingsmanagement/onderdirectie. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
jordje schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:10:
[...]

De leaseprijs is ook nog eens hoger geworden vanwege de stijgende rentes en onzekerheid over het verplichte elektrisch rijden in 2025 en wat de restwaardes dan gaan doen.

Maarja, ook dat zou eigenlijk gewoon terug moeten komen in de budgetten.

Ik rij nu overigens tijdelijk in een vier jaar oude Grandland X Business elegance, voor het budget waar je tegenwoordig bijvoorbeeld een Kia Ceed voor leaset. De grandland is alleen nog weggelegd voor afdelingsmanagement/onderdirectie. 8)7
Ja, de kaalslag gaat nu met de tekorten en extreme inflatie wel erg hard. Zelfs als je corrigeert naar inflatie zijn de leasebudgetten doorgaans niet meer toereikend voor een gelijke auto als een aantal jaren geleden. Was het niet Rutte die zei dat we de komende tijd allemaal een beetje armer worden? :P

Overigens misschien maar goed ook voor de planeet dat we allemaal wat minder km's en wat minder dikke bakken rijden, maar dat is een andere discussie.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

36 mnd / 50k km per jaar

Het gaat, zoals het er nu uit ziet, de ID.5 worden. Ik ga de stap maar gewoon wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:29
Southern Sun schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:01:
[...]
Verder zit ik in hetzelfde schuitje. Over een jaar loopt het contract af dus zit nu al met een schuin ook weer eens rond te kijken. Voordeel is dat het budget nu €1100,- is geworden anders werd het toch lastig. Na de Corolla wil ik wel een wat hogere zit en meer hoofdruimte dus zit toch een SUV te overwegen. Zag de Corolla Cross voorbij komen, alleen jammer dat het interieur identiek is. Wil toch een keer wat anders nu ik eenmaal in de lease zit. Ergens ga ik de Tucson ook steeds gaver vinden hoe vaker ik 'm zie, hopelijk past die uiteindelijk in het budget. Dan nog even kijken hoeveel kosten qua bijtelling ik er thuis doorheen kan drukken :+ Maar wellicht dat het ook nog richting een Octavia kan gaan gezien de hoeveelheid ruimte achterin en wat lager prijskaartje.
Vandaag proefgereden in een Octavia 1.0 business plus edition. Moet zeggen, viel me toch een beetje tegen. De hoofdvraag is in elk geval beantwoord: de 1.0 vond ik zeker vlot genoeg. Ben met de Corolla 1.8 niet al teveel power gewend, wel bevestide deze rit dat ik het directe koppel van de CVT toch wel kan waarderen. Snap dat de DSG-bak dan wennen is, maar ik heb nu mijn twijfels of ik wel die richting in moet gaan. Vond het interieur in het echt ook wat minder dan ik op foto's dacht te zien. Bovendien had ik een comfortabele cruiser verwacht, maar het geheel deinde me iets teveel qua vering en vooral het rij- en bandengeluid was een stuk meer aanwezig dan ik had verwacht, leek wel gelijk tot misschien zelfs meer t.o.v. de Corolla.

Verwachte levering is nu half 2024 dus meteen 2 prijsverhogingen er bij met waarschijnlijk nog een extra omdat er in die tijd ook een facelift gaat komen. Denk dus toch niet dat dit 'm gaat worden.
Onlangs had ik op vakantie als huurauto een Tucson en die beviel toen best goed ondanks de handgeschakelde versie. Komende week ga ik in een Tucson HEV rijden en dan eens in conclaaf met de wagenparkbeheerder. Heb ergens het gevoel dat ze volgende jaar al op EV's willen gaan aansturen, dus als de Tucson het niet wordt gaat het waarschijnlijk nog een hele nieuwe zoektocht worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Southern Sun op 05-11-2022 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:56
AllSeeyinEye schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:26:
[...]

Het gaat, zoals het er nu uit ziet, de ID.5 worden. Ik ga de stap maar gewoon wagen.
Met die kilometers zou ik dat lekker nog ff drie jaar uitstellen. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Pagina: 1 ... 21 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.