Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:04
Inspired schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:48:
[...]

Met die kilometers zou ik dat lekker nog ff drie jaar uitstellen. :)
Met die kilometers haal je dat makkelijk (ik doe zelf 40-45k km per jaar met een iPace), zolang je maar niet naar Spanje gaat met de auto.
En na 3 jaar is er nog steeds niets veranderd in Spanje of zuid Frankrijk hoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:56
kx22 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:31:
[...]

Met die kilometers haal je dat makkelijk (ik doe zelf 40-45k km per jaar met een iPace), zolang je maar niet naar Spanje gaat met de auto.
En na 3 jaar is er nog steeds niets veranderd in Spanje of zuid Frankrijk hoor.
Alles is te halen. Ook Spanje wel. Doe ik zelf ook, al is dat met een Tesla wat makkelijker nog.

Als ik echter 350-400km enkele rit regelmatig moest doen, waarbij ik niet kon laden op bestemming en ook nog vaak door België zou moeten, dan zou ik nu lekker een ICE pakken. Een BEV geeft gewoon meer gedoe. Helemaal met dat soort afstanden. Je hebt het over een paar tientjes verschil in bijtelling, de ID5 Pro is verder ook niet snel. Dus ik zie even weinig pluspunten. En dan komt er idd dus nog bij dat hij wel naar Spanje wil. Ik ben heel blij met mijn Tesla maar dat is wel mede omdat ik maar 20k per jaar rij, hij veel voordeliger was dan een ICE en veel sneller is. Als ik nu moest kiezen tussen een ID5 en een A4 Avant dan zou ik lekker de laatste kiezen, helemaal met de kilometers die @AllSeeyinEye gaat maken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:43:
[...]

Alles is te halen. Ook Spanje wel. Doe ik zelf ook, al is dat met een Tesla wat makkelijker nog.

Als ik echter 350-400km enkele rit regelmatig moest doen, waarbij ik niet kon laden op bestemming en ook nog vaak door België zou moeten, dan zou ik nu lekker een ICE pakken. Een BEV geeft gewoon meer gedoe. Helemaal met dat soort afstanden. Je hebt het over een paar tientjes verschil in bijtelling, de ID5 Pro is verder ook niet snel. Dus ik zie even weinig pluspunten. En dan komt er idd dus nog bij dat hij wel naar Spanje wil. Ik ben heel blij met mijn Tesla maar dat is wel mede omdat ik maar 20k per jaar rij, hij veel voordeliger was dan een ICE en veel sneller is. Als ik nu moest kiezen tussen een ID5 en een A4 Avant dan zou ik lekker de laatste kiezen, helemaal met de kilometers die @AllSeeyinEye gaat maken.
Volledig eens !
Ik vind mijn e-tron veruit de beste auto die ik ook gehad heb, maar met bovenstaande trips zou ik ook een ICE nemen ja.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 11-09 16:50
Na jaren prive gereden te hebben, krijg ik bij mijn nieuwe WG een lease budget van €1000.

Ik zit te kijken op leaseplandirect om een beetje een beeld te krijgen wat er tegenwoordig geleased kan worden voor dat bedrag.

48mnd en 25k of 30k KMs

Zelf rij ik prive een BMW F31 320i LCI 300pk, corsa 1.2 uit 2006 en een motor yamaha MT09.

Zeker in het voorjaar en zomer zit ik het liefst op de motor.

Zit dus nu in een twijfel om te gaan leasen en zorgeloos rijden of die €1000 bruto PM en elke zakelijk gereden KMs te laten vergoeden tegen 19cent.

Als ik ga leasen en als ik dan met de motor naar de klant ga, dan kost het mij geld, want dan kan ik niks declareren. En dit jaar zat ik vrijwel het hele seizoen op de motor...veel leuker joh dan die saaie auto's die wij hebben B)

Mjahh ik zit zelf tw twijfelen, want leasen is gewoon zorgeloos en je hebt vaste kosten tov eigen vervoer en leasebudget ontvangen+KM vergoeding.

Max 2 x pw naar de klant en prive rijden wij per jaar ~16k KMs incl auto vakantie ~3k KMs

Ik schrik me wel de pp wat de auto's nu kosten tov 5 jaar geleden...TF ik dacht dat elec. rijden lekker goedkoop was, maar dat is dus voorbij, tenzij je een auto kiest die 30K kost.

Een gezins auto leasen, die we ook kunnen gebruiken voor de vakantie 1300km rijden en de hond achter kan....Dat wordt lastig met dit krappe budget.

De corsa wegdoen en bv een corsa e leasen, die kolst zo'n 600e aan lkease budget, dan hou ik 400 over en krijg ik als bruto bij mijn loon. hou dan 200e netto over. Met dat geld kan ik weer een deel van de bijtelling betalen. De kosten van de corsa heb ik dan niet meer en elke niet snelwegrit wordt me tde lease gedaan, zodat de BMW 1 x per 2 mnd getankt hoeft te worden ipv 1 x pm. Scheelt ook brandstof..

Mjahh moet wel zeggen dat die bmw een heul stuk fijner rijdt dan de corsa.

Financieel verstandige keuze lijkt mij niet leasen.

Keuzes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:03
Unknown Alien schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:05:
Na jaren prive gereden te hebben, krijg ik bij mijn nieuwe WG een lease budget van €1000.

Ik zit te kijken op leaseplandirect om een beetje een beeld te krijgen wat er tegenwoordig geleased kan worden voor dat bedrag.

48mnd en 25k of 30k KMs

Zelf rij ik prive een BMW F31 320i LCI 300pk, corsa 1.2 uit 2006 en een motor yamaha MT09.

Zeker in het voorjaar en zomer zit ik het liefst op de motor.

Zit dus nu in een twijfel om te gaan leasen en zorgeloos rijden of die €1000 bruto PM en elke zakelijk gereden KMs te laten vergoeden tegen 19cent.

Als ik ga leasen en als ik dan met de motor naar de klant ga, dan kost het mij geld, want dan kan ik niks declareren. En dit jaar zat ik vrijwel het hele seizoen op de motor...veel leuker joh dan die saaie auto's die wij hebben B)

Mjahh ik zit zelf tw twijfelen, want leasen is gewoon zorgeloos en je hebt vaste kosten tov eigen vervoer en leasebudget ontvangen+KM vergoeding.

Max 2 x pw naar de klant en prive rijden wij per jaar ~16k KMs incl auto vakantie ~3k KMs

Ik schrik me wel de pp wat de auto's nu kosten tov 5 jaar geleden...TF ik dacht dat elec. rijden lekker goedkoop was, maar dat is dus voorbij, tenzij je een auto kiest die 30K kost.

Een gezins auto leasen, die we ook kunnen gebruiken voor de vakantie 1300km rijden en de hond achter kan....Dat wordt lastig met dit krappe budget.

De corsa wegdoen en bv een corsa e leasen, die kolst zo'n 600e aan lkease budget, dan hou ik 400 over en krijg ik als bruto bij mijn loon. hou dan 200e netto over. Met dat geld kan ik weer een deel van de bijtelling betalen. De kosten van de corsa heb ik dan niet meer en elke niet snelwegrit wordt me tde lease gedaan, zodat de BMW 1 x per 2 mnd getankt hoeft te worden ipv 1 x pm. Scheelt ook brandstof..

Mjahh moet wel zeggen dat die bmw een heul stuk fijner rijdt dan de corsa.

Financieel verstandige keuze lijkt mij niet leasen.

Keuzes :+
Met dat leasebudget kun je als het goed is een licht aangeklede Audi Q4 E-tron of BMW i4 doen. Een ruim aangeklede Skoda Enyaq, Kia EV6 of VW ID.4 is ook wel in je bereik. Zeker met een Enyaq heb je ruim voldoende range voor vakanties met meer ruimte dan je 3-serie. De bijtelling is dan wel relatief hoog.

Als je die 1000 euro ook uitbetaald kunt krijgen als mobiliteitsbudget, geen inkomen derft door bijtelling en de km's kunt declareren, dan is dat je financieel gezien de meest voordelige keuze. Je rijdt niet bijzonder veel, dus dan kun je eigenlijk verdienen aan je mobiliteitsbudget.

[ Voor 7% gewijzigd door Belecthor op 06-11-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Belecthor schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:36:
[...]

Met dat leasebudget kun je als het goed is een licht aangeklede Audi Q4 E-tron of BMW i4 doen. Een ruim aangeklede Skoda Enyaq, Kia EV6 of VW ID.4 is ook wel in je bereik. Zeker met een Enyaq heb je ruim voldoende range voor vakanties met meer ruimte dan je 3-serie. De bijtelling is dan wel relatief hoog.

Als je die 1000 euro ook uitbetaald kunt krijgen als mobiliteitsbudget, geen inkomen derft door bijtelling en de km's kunt declareren, dan is dat je financieel gezien de meest voordelige keuze. Je rijdt niet bijzonder veel, dus dan kun je eigenlijk verdienen aan je mobiliteitsbudget.
Kia wil ik niet, weiger om 55K als bijtelling te hebben e ndan een Kia te rijden. Ik kan dat geen mooie auto vinden.
Die Skoda en ID4 vind ik wel mooi, maar op de website van leaseplan, ga ik over de 1000e....is het bedrag op leaseplan niet excl. brandstof?

De Enyaq IV kom ik uit op €1033 op de website van leaseplan. :O

[ Voor 3% gewijzigd door Unknown Alien op 06-11-2022 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Unknown Alien schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:04:
[...]

Kia wil ik niet, weiger om 55K als bijtelling te hebben e ndan een Kia te rijden. Ik kan dat geen mooie auto vinden.
Die Skoda en ID4 vind ik wel mooi, maar op de website van leaseplan, ga ik over de 1000e....is het bedrag op leaseplan niet excl. brandstof?

Moet je beslist via Leaseplan? Athlon en Directlease laten wellicht een beter beeld zien.

Het merk maakt bij een elektrische aandrijving niet zoveel meer uit zoals dat bij een ICE het geval was, automakers kunnen zich steeds minder onderscheiden van elkaar met een EV en veel komt toch uit dezelfde koker; de Kia heeft het technisch echter wel wat beter voor elkaar met laadsnelheden en dergelijke dan de concurrentie. Je zou ook een BYD of Aiways kunnen overwegen. Erg veel waar voor je geld en kwalitatief kunnen de Chinese merken zich goed meten met de gevestigde orde.

Over smaak valt echter niet te twisten, dus de Skoda Enyaq is wel een mooie keuze met een bult ruimte. Hij laadt wel een beetje traag. Wel opletten met de bijtelling: volgend jaar is het 16% op de eerste 30k ipv de eerste 35k van dit jaar. Ik kom met Directlease en Athlon enkel met een grote hoeveelheid opties uit boven de €1000 uit bij deze auto.

[ Voor 19% gewijzigd door Belecthor op 06-11-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Belecthor schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:15:
[...]

Moet je beslist via Leaseplan? Athlon en Directlease laten wellicht een beter beeld zien.

Het merk maakt bij een elektrische aandrijving niet zoveel meer uit zoals dat bij een ICE het geval was, automakers kunnen zich steeds minder onderscheiden van elkaar met een EV en veel komt toch uit dezelfde koker; de Kia heeft het technisch echter wel wat beter voor elkaar met laadsnelheden en dergelijke dan de concurrentie. Je zou ook een BYD of Aiways kunnen overwegen. Erg veel waar voor je geld en kwalitatief kunnen de Chinese merken zich goed meten met de gevestigde orde.

Over smaak valt echter niet te twisten, dus de Skoda Enyaq is wel een mooie keuze met een bult ruimte. Hij laadt wel een beetje traag. Wel opletten met de bijtelling: volgend jaar is het 16% op de eerste 30k ipv de eerste 35k van dit jaar. Ik kom met Directlease en Athlon enkel met een grote hoeveelheid opties uit boven de €1000 uit bij deze auto.
Nee hoeft niet via LP, maar gebruikte deze site, omdat het in de start post staat :)

Een Volkswagen ID.4
77kWh 150kW Pro Auto 5d Onze Deal is €996

Haalt zo'n ID4 ook het rijbereik van 500km? Kofferbak is 40L meer dan de BMW :+
Cat. prijs is dan 57k en maandlasten zijn dan €482

Kosten BMW berekenen is lastig, omdat ik pas weet wat de afschrijving is, wanneer de auto verkocht is.

Vaste lasten van de bmw zijn €260 pm excl afschrijving.

Zal eens kijken naar die Kia dan, maar moet een auto wel mooi vinden. Mijn buurman is directeur van aantal Kia vestigingen, misschien heeft hj een mazzeltje voor me :D

Ja dat is ook waar volgend jaar tot 30k :/ tenzij de auto al op kenteken staat in 2022, dan geldt tot 35k toch.

Lynck en Co vond een maat van me zeker prima rijden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:57

Freakie1NL

Grote Baas

Unknown Alien schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:04:
[...]

Haha ben je nou serieus? Heb je een ID.4 wel eens aan de binnenkant gezien? Voor een KIA van 55K geen bijtelling over hebben maar voor een inferieur VAG troep product wel. Ze zijn erg blij met je in Wolfsburg...

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Laatst online: 19:18
Belecthor schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:36:
[...]
Met 16.000km per jaar zou ik ook voor het budget uitbetalen gaan. Helemaal als je zakelijke kilometers ook nog eens extra uitbetaald krijgt tegen 19 cent.

Dan heb je grofweg 1.000 bruto > 500 netto + besparing bijtelling van 400-500 euro is totaal minimaal 900 euro pm netto.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
VidaR-9 schreef op maandag 7 november 2022 @ 07:13:
[...]

Met 16.000km per jaar zou ik ook voor het budget uitbetalen gaan. Helemaal als je zakelijke kilometers ook nog eens extra uitbetaald krijgt tegen 19 cent.

Dan heb je grofweg 1.000 bruto > 500 netto + besparing bijtelling van 400-500 euro is totaal minimaal 900 euro pm netto.
Maar een leaseauto blijft zo lekker. :) Ik zit een beetje in dezelfde situatie. Tuurlijk kun je prima voor 900 EUR zelf wat rijden. Maar dan is het geen nieuwe auto meer en daarnaast heb je risico op meer kosten. Het gemak is me eigen ook veel waard. Ik rij nu nog 4% dus sowieso kan zelf rijden nu nog niet uit maar in de toekomst weet ik ook niet of ik het ga doen. Ook al is het 150-200 per maand netto voordeliger. Schade/banden/onderhoud/dure brandstof. Boeit allemaal niet nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Inspired schreef op maandag 7 november 2022 @ 07:52:
[...]

Maar een leaseauto blijft zo lekker. :) Ik zit een beetje in dezelfde situatie. Tuurlijk kun je prima voor 900 EUR zelf wat rijden. Maar dan is geen nieuwe auto meer en daarnaast heb je risico op meer kosten. Het gemak is me eigen ook veel waard. Ik rij nu nog 4% dus sowieso kan zelf rijden nu nog niet uit maar in de toekomst weet ik ook niet of ik het ga doen. Ook al is het 150-200 per maand netto voordeliger. Schade/banden/onderhoud/dure brandstof. Boeit allemaal niet nu.
Dat ligt maar net aan de leaseauto en de privé auto toch. Als ik zo weinig zou rijden zou ik liever wat “diks” van 3-4 jaar oud rijden dan de zoveelste lease instapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

VidaR-9 schreef op maandag 7 november 2022 @ 07:13:
[...]

Ik heb dezelfde berekening gemaakt met ongeveer 20-22.5k km per jaar. We krijgen een max van 350EUR per maand aan km vergoeding (per km 23cent). Alles bij elkaar opgeteld zou ik ongeveer 900EUR netto krijgen (mobiliteitsvergoeding + km vergoeding + bijtelling die niet meer betaald hoeft te worden).
Dat lijkt een hoop, maar met wat ik wilde rijden qua auto (moest wel ruim zijn met wat opties) en de lening die ik ervoor moest nemen was het uit eindelijk om het even.

De crux bij mij was het niet hebben van voldoende eigen vermogen om een juiste auto te kunnen kopen (prijzen van 2e hands autos zijn ook nog steeds redelijk hoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
VidaR-9 schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:12:
[...]

Dat ligt maar net aan de leaseauto en de privé auto toch. Als ik zo weinig zou rijden zou ik liever wat “diks” van 3-4 jaar oud rijden dan de zoveelste lease instapper.
Mja, maar reken eens uit wat dat kost. Ik heb destijds wel gekeken naar bv een dikke A6/5er van 3 jaar oud. Is kostbaar en qua onderhoud wel wat meer risico. Daar rij je ook geen 1 op 15 mee. Tenminste, ik niet. >:) Nu heb ik een Model 3 LR AWD die ook wel vooruit komt. Tis geen A6/5er maar het gemak vind ik ook veel waard. Hij kost me nu een ± 600 EUR per maand. Dus met 4% is het sowieso eigenlijk slim om lekker te leasen. In 2024 maar weer eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsenal1982
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-05 22:17
arsenal1982 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:47:
De Alphabet portal is open gezet en ik mag ook een nieuwe lease auto gaan kiezen.

Leasebudget: 1150
Kilometrage per jaar: 30000
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: nee
Specifieke wensen: automaat, trekhaak, en ruimte voor jong gezin (2 kinderen van 3 en 1).
Uiteindelijke keuze:

Optie 1: EV / Ioniq 5

Een benzine auto leasen is niet zo leuk meer door het brandstof component. Heb het een en ander proefgereden, en de Ioniq 5 spreekt mij het meeste aan. Komt ergens rond de 450 euro uit aan bijtelling en een eigenbijdrage van 60 euro (geen afkoop risico mocht ik van werkgever veranderen). Heb ook wel naar plug-in's gekeken, maar de enige die ik enigzins interessant vond was de Superb PHEV, maar die kwam met gewenste opties op een soortgelijke bijtelling als de Ioniq.

Optie 2: Prive / 320i

Lease bedrag uit laten keren en zelf een auto te kopen. Heb een Mazda 6, 3-serie touring, en Passat bekenen van rond de 25k, en als ik die auto's door de kosten tool van de ANWB zet, dan kom ik rond de 850 euro per maand uit (daadwerkelijk KM's zijn rond de 20k, waarvan 12k prive). Voorkeur ligt dan bij de 320i touring.

Uitendelijk een verschil van zo'n 100 euro. Kan meer of minder worden afhankelijk van brandstof prijs, daadwerkelijk prive KM's, onderhoudskosten, en afschrijving. Paar factoren die ik lastig vind zijn de impact van de energietransitie, dus is de afschrijving die ik nu bereken op een prive auto wel terecht. Verder hebben wij 24 zonnenpanelen en ik weet niet zo goed wat de impact hiervan is op de kosten van een zakelijk EV. Ik kan dus op eigenkracht een deel laden, maar dat wordt dan tegen een vast tarief vergoed? Is dat een gunstiger tarief dan wanneer ik het teruglever? Zal vast een vraag voor de werkgever zijn.

Mis ik nog overwegingen, of is het plaatje compleet genoeg om een keuze te maken? Een paar tientjes meer of minder maakt allemaal niet zoveel uit, maar als ik ergens nog een denkfout maak hoor ik het graag.
Het is uiteindelijk een Model Y geworden. Inmiddels besteld.

Wat betreft levertijd, prijs, en laadruimte was het de beste keuze. Ik vond de Ioniq een fijnere auto om in te zitten, maar niet bijna 100euro per maand fijner, laat staan pas ergens in 2024.

Hij is uiteindelijk nog iets goedkoper geworden zelfs. Ook bij ons hebben ze de leasenorm niet verhoogd dus werd de keuze steeds kariger, maar ze hebben wel behoorlijk de contract KM's naar beneden geschroefd (van 40 naar 30, en zelfs naar 25 voor elektrisch). Dit komt mede door het geklaag, maar ook omdat we niet meer 5x per week naar kantoor gaan.

En dan de keuze voor een mobiliteits budget, ik zat ook rond de 900euro netto. Maar deed liever iets anders met het geld dan in een auto stoppen. Als je het een béétje kan laten renderen dan is dat gat ook weer kleiner met leasen. Als ik prive naar iets vergelijkbaars wil dan ga je toch richting iets van 20-25k (Passat, Mazda 6, of zoiets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Inspired schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:35:
[...]

Mja, maar reken eens uit wat dat kost. Ik heb destijds wel gekeken naar bv een dikke A6/5er van 3 jaar oud. Is kostbaar en qua onderhoud wel wat meer risico. Daar rij je ook geen 1 op 15 mee. Tenminste, ik niet. >:) Nu heb ik een Model 3 LR AWD die ook wel vooruit komt. Tis geen A6/5er maar het gemak vind ik ook veel waard. Hij kost me nu een ± 600 EUR per maand. Dus met 4% is het sowieso eigenlijk slim om lekker te leasen. In 2024 maar weer eens kijken.
4% is sowieso een no brainer. Net als mijn 8% trouwens. Zeker met de 50-60K die ik tegenwoordig per jaar moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Inspired schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:35:
[...]

Vergeet echter niet dat een leaseauto gewoon een verkapte huurbak is en je de privé-auto wel behoudt na de leaseperiode. Die afschrijving wordt ook (deels) betaald via je mobiliteitsbudget, dus er zit ergens een break-even point en daarna ga je er waarschijnlijk op vooruit. En die jaren heb je dan wel een segment hoger kunnen rijden en staat er wel een eigen auto voor de deur. Doorgaans is de auto ook niet gelijk afgeschreven, tenzij je écht veel rijdt (dan zou ik sowieso voor de lease optie kiezen), maar ik heb het idee dat de meeste mensen tegenwoordig hybride werken en dus ruim minder km's maken. Tweedehands auto's zijn wellicht duurder geworden, maar nieuwe auto's ook.

Alles wat nog valt onder het oude <12% stelsel is vrij goedkoop om te leasen, maar dat is vanaf begin dit jaar niet meer zo. Je hebt nu de inflatie én de afgebouwde fiscale regeling, waardoor het allemaal echt duur is geworden vergeleken met zelf iets kopen als er ook een mobiliteitsbudget is.

[ Voor 10% gewijzigd door Belecthor op 07-11-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Freakie1NL schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:03:
[...]

Haha ben je nou serieus? Heb je een ID.4 wel eens aan de binnenkant gezien? Voor een KIA van 55K geen bijtelling over hebben maar voor een inferieur VAG troep product wel. Ze zijn erg blij met je in Wolfsburg...
Zou jij €500 pm betalen voor iets wat je niet mooi vind?
*edit* Hhmm ik was in de war met een heel ander model. Zojuist de EV6 bekeken op de website en idd, hij ziet er alleraardigst uit 8) *edit*

Uitvoering - 77.4kWh Plus RWD valt in het budget als ik zo lees.

VAG zal vast niet blij met mij zijn, want ik rij niks van de VAG :+
VidaR-9 schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:12:
[...]

Leasen zit hem in het zorgeloos rijden en voor sommige ideaal als je niet ergens een la hebt met €50K over om een auto te kopen.

€900 netto pm is aardig wat, maar wij rijden dan 16k prive en daar zou dan nog de zakelijke KMs bij komen. Gelukkig is het tegenwoordig hybride werken dus 2 x pw naar kantoor is max.
Dat is ~400km pw * 4,33 = 1732km pm maand. pj jaar ~17000km.

€3200 pj aan KM vergoeding
Dat is bij elkaar toch weer 33K KMs.

Afschrijving op een jonge auto gaat vrij rap de eerste 7 jaar.

Als ik snel reken, dan is het om het even.

Voor mij op het moment betekend auto blijven rijden is leukere auto dan ik kan leasen.....al is dat persoonlijk d:)b
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/oxjPGef3hg2U/540.jpg

Een EV wat wij kunnen betalen met het budget is voor mij vooral praktisch, degene die ik echt mooi vind exterieur en interieur kan ik niet betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Unknown Alien op 07-11-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Unknown Alien schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:24:
[...]

Zou jij €500 pm betalen voor iets wat je niet mooi vind?
*edit* Hhmm ik was in de war met een heel ander model. Zojuist de EV6 bekeken op de website en idd, hij ziet er alleraardigst uit 8) *edit*

Uitvoering - 77.4kWh Plus RWD valt in het budget als ik zo lees.

VAG zal vast niet blij met mij zijn, want ik rij niks van de VAG :+

[...]

Leasen zit hem in het zorgeloos rijden en voor sommige ideaal als je niet ergens een la hebt met €50K over om een auto te kopen.

€900 netto pm is aardig wat, maar wij rijden dan 16k prive en daar zou dan nog de zakelijke KMs bij komen. Gelukkig is het tegenwoordig hybride werken dus 2 x pw naar kantoor is max.
Dat is ~400km pw * 4,33 = 1732km pm maand. pj jaar ~17000km.

€3200 pj aan KM vergoeding
Dat is bij elkaar toch weer 33K KMs.

Afschrijving op een jonge auto gaat vrij rap de eerste 7 jaar.

Als ik snel reken, dan is het om het even.

Voor mij op het moment betekend auto blijven rijden is leukere auto dan ik kan leasen.....al is dat persoonlijk d:)b
[Afbeelding]

Een EV wat wij kunnen betalen met het budget is voor mij vooral praktisch, degene die ik echt mooi vind exterieur en interieur kan ik niet betalen.
Hoe lang heb je die 320i? 300pk is gechipt en dat hou die 320i blok niet. Just saying, en n=2.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
SirLct schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:23:
[...]

Hoe lang heb je die 320i? 300pk is gechipt en dat hou die 320i blok niet. Just saying, en n=2.
1.5 jaar. Klopt BR performance stage 1, anders is die niet vooruit te branden 8)7

Dat valt reuze mee, tenzij je een maandagochtend blok hebt, anders valt of staat de levensduur met onderhoud en gebruik.

@Freakie1NL Heb toch een paar keer gekeken naar de foto's van de EV6, maar moet eerlijk toegeven dat deze toch wel erg interesant is. De AWD past in het budget (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:04
Unknown Alien schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:05:

Ik ben geen fiscalist maar volgens mij klopt bovenstaande niet. Als je kiest voor het mobiliteitsbudget kun je volgens mij bij de meeste werkgevers alleen de OV-kosten of de kilometers netto laten verrekenen. Alles wat er dan overblijft betaal je loonbelasting over.

Als jouw plan is om het prive-lease bedrag van het bruto bedrag af te trekken kom je nog voor een verrassing te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Bobo221 schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:21:
[...]

Ik ben geen fiscalist maar volgens mij klopt bovenstaande niet. Als je kiest voor het mobiliteitsbudget kun je volgens mij bij de meeste werkgevers alleen de OV-kosten of de kilometers netto laten verrekenen. Alles wat er dan overblijft betaal je loonbelasting over.

Als jouw plan is om het prive-lease bedrag van het bruto bedrag af te trekken kom je nog voor een verrassing te staan.
Hij heeft het toch helemaal niet over private lease?

Als hij via zijn werk een goedkopere auto least krijgt hij het restant leasebudget bruto uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Unknown Alien schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:43:
[...]
1.5 jaar. Klopt BR performance stage 1, anders is die niet vooruit te branden 8)7
Dat valt reuze mee, tenzij je een maandagochtend blok hebt, anders valt of staat de levensduur met onderhoud en gebruik.
Dat het valt of staat met onderhoud en gebruik geld idd voor meer zaken. Maar de 320i kop is eenmaal anders dan 328i en die is gewoon bij design niet gemaakt om de hogere compressie op te vangen - en wat doen ze bij BR, compressie opvoeren (onder andere). Wil niet zeggen dat die van jou morgen uit elkaar valt, maar enige voorzichtigheid is wel nodig. Nu terug ontopic :D

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
Bobo221 schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:21:
[...]

Wat mij verteld is dat je kan kiezen om die €1000 bruto bij je inkomen te krijgen en wanneer je zakelijke KMs gaat rijden, deze kan declareren en 19 cent per km krijgt.

Geen slechte regeling als je relatief weinig rijdt.

Wij zijn net naar bij de Kia dealer geweest om naar de EV6 te gaan kijken. We konden ook een proefrit maken in de GT uitvoering..

Poahhh dat is wennen zeg elec. rijden. Bnietje gas loslaat staat de auto zowat meteen stil :? Mjahh is dus een instelling zag ik.

Verder vonden wij hem erg fijn rijden en lekker vlot, voor ons iig vlot zat.Ik heb nu ook zelden het gaaspedaal op de bodem. Zolang ik maar vlot kan inhalen op de snelweg.

De stoelen vinden wij iets te kort qua zitvlak om er ercht lekker in te kunnen zitten. De stoel zelf zit verder fijn.

Rijgedrag is goed en het entertainment systeem reageert lekker vlot en is vrij groot.

Levertijd is 8 tot 10 maanden 8)7

Wij zijn iig positief verrast door de EV6.

Morgen langs de VW voor de ID4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:54

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Unknown Alien schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:27:
[...]

Poahhh dat is wennen zeg elec. rijden. Bnietje gas loslaat staat de auto zowat meteen stil :? Mjahh is dus een instelling zag ik.
Klopt, vaak wordt dat one-pedal-drive (OPD) genoemd in het algemeen. Ik heb er in mijn Polestar eventjes mee gereden maar vond het niets dus heb het sindsdien ook uitstaan, creep heb ik daarentegen weer aangezet zodat hij eigenlijk als een ouderwetse automaat rijdt :)

Gas los == uitrollen
Rem los == vooruit rollen bij bijv, file of verkeerslicht.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
[...]

Wij zijn net naar bij de Kia dealer geweest om naar de EV6 te gaan kijken. We konden ook een proefrit maken in de GT uitvoering..

Verder vonden wij hem erg fijn rijden en lekker vlot, voor ons iig vlot zat.Ik heb nu ook zelden het gaaspedaal op de bodem. Zolang ik maar vlot kan inhalen op de snelweg.
Heb je de EV6 GT gereden? En die noem je "lekker vlot"?, dat gevaarte van ruim 2000kg gaat in minder dan 3,4 seconden naar de 100. Daar is menig supercar jaloers op 8) . Bedoel je niet een GT(Plus)-Line uitvoering? Ook snel zat overigens met zo'n 5,2 seconden.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:50
[...]

Wat mij verteld is dat je kan kiezen om die €1000 bruto bij je inkomen te krijgen en wanneer je zakelijke KMs gaat rijden, deze kan declareren en 19 cent per km krijgt.

Geen slechte regeling als je relatief weinig rijdt.

De stoelen vinden wij iets te kort qua zitvlak om er ercht lekker in te kunnen zitten. De stoel zelf zit verder fijn.

Rijgedrag is goed en het entertainment systeem reageert lekker vlot en is vrij groot.

Levertijd is 8 tot 10 maanden 8)7

Wij zijn iig positief verrast door de EV6.

Morgen langs de VW voor de ID4.
Ik ben in April dit jaar van werkgever veranderd. Ik had bij de vorige een 2020 V60 R-Design van 52.5k met een bijtelling van een goede 450 euro. Ik heb deze op een gegeven moment uit de bijtelling gegooid omdat ik veel te weinig prive rijdt om die kosten te kunnen dekken. Prive km's ging al snel naar 1 of 2 euro per km.

Nu ik over gestapt ben, heb ik de keuze gemaakt om niet meer met een auto van de zaak te rijden, en een extra budget op het inkomen te accepteren. Daarvoor rijd ik nu een 2013 Triumph Tiger als Daily en een 2005 A4 cabrio als vervanging als de motor ff niet uitkomt.

Kosten Woon / Werk zijn inclusief dit budget (geen losse reiskosten). Als ik een keer moet reizen voor de zaak krijg ik OF 19 ct per km, OF ik kan een auto van de zaak meenemen voor die trip en dan kost het mij niets. Ik ben echt iedere dag blij dat ik deze keuze gemaakt heb en dat ik niet meer vast zit aan een lease bak met hoge kosten, of thuis moeten wisselen van auto omdat ik simpelweg te weinig prive rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 12:58
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:46:
[...]

Klopt, vaak wordt dat one-pedal-drive (OPD) genoemd in het algemeen. Ik heb er in mijn Polestar eventjes mee gereden maar vond het niets dus heb het sindsdien ook uitstaan, creep heb ik daarentegen weer aangezet zodat hij eigenlijk als een ouderwetse automaat rijdt :)

Gas los == uitrollen
Rem los == vooruit rollen bij bijv, file of verkeerslicht.
Poeh, old skool :+ !
Nooit begrepen waarom je creep aan zou willen zetten, het gaspedaal licht aanraken geeft hetzelfde effect en je staat gewoon stil als je niets aan raakt. Lijkt me logischer dan dat de auto er vandoor gaat ;)
Voor mij is overigens one pedal driving, in ieder geval zoals tesla het doet, dé reden om dit bij de volgende lease auto weer als harde eis te hebben. Ik rem vaker niet dan wel op een woon werk rit van 85km enkele reis :o !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
renzo4000 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:55:
[...]

Heb je de EV6 GT gereden? En die noem je "lekker vlot"?, dat gevaarte van ruim 2000kg gaat in minder dan 3,4 seconden naar de 100. Daar is menig supercar jaloers op 8) . Bedoel je niet een GT(Plus)-Line uitvoering? Ook snel zat overigens met zo'n 5,2 seconden.
Volgas in sportstand voelde voor ons als lekker vlot, maar zeker niet snel. Kan het zijn dat de rijervaring zo anders is als met een 3 serie die een heul stuk lager bij de grond zit?

GTplus line was het.

Enige andere EVs die ik gereden heb, waren 2 tesla's een P90 en P100 en daarin volgas wegrijden was wel een andere ervaring oOo

Maar goed voor ons meer dan prima.
nldls schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:04:
[...]

Ik ben in April dit jaar van werkgever veranderd. Ik had bij de vorige een 2020 V60 R-Design van 52.5k met een bijtelling van een goede 450 euro. Ik heb deze op een gegeven moment uit de bijtelling gegooid omdat ik veel te weinig prive rijdt om die kosten te kunnen dekken. Prive km's ging al snel naar 1 of 2 euro per km.

Nu ik over gestapt ben, heb ik de keuze gemaakt om niet meer met een auto van de zaak te rijden, en een extra budget op het inkomen te accepteren. Daarvoor rijd ik nu een 2013 Triumph Tiger als Daily en een 2005 A4 cabrio als vervanging als de motor ff niet uitkomt.

Kosten Woon / Werk zijn inclusief dit budget (geen losse reiskosten). Als ik een keer moet reizen voor de zaak krijg ik OF 19 ct per km, OF ik kan een auto van de zaak meenemen voor die trip en dan kost het mij niets. Ik ben echt iedere dag blij dat ik deze keuze gemaakt heb en dat ik niet meer vast zit aan een lease bak met hoge kosten, of thuis moeten wisselen van auto omdat ik simpelweg te weinig prive rijdt.
Dit had ik precies hetzelfde bij mijn laatste WG waar ik een leasebudget kreeg. Ik was zo gek om een 3 serie touring 1.6TD te leasen...ppfff heb nog nooit zoveel spijt gehad van een auto keuze. Traag kudthok en koste me wel 550e pm |:(

Het scheelt nu dat we al 2 auto's en een motor hebben, zonder lening oid, dus hoef niks te investeren.

Maar ben erg positief verrast door de EV6 (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:54

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

8)
Nooit begrepen waarom je creep aan zou willen zetten, het gaspedaal licht aanraken geeft hetzelfde effect en je staat gewoon stil als je niets aan raakt. Lijkt me logischer dan dat de auto er vandoor gaat ;)
Voor mij is overigens one pedal driving, in ieder geval zoals tesla het doet, dé reden om dit bij de volgende lease auto weer als harde eis te hebben. Ik rem vaker niet dan wel op een woon werk rit van 85km enkele reis :o !
Omdat IK creep fijn vind en ook al jaren zo rij. Wel is het zo dat ik bij langere tijd stil moeten staan (bijv, als 5e auto bij het verkeerslicht) het rempedaal 'doortrap' waardoor de auto-hold erop gaat en dus ook alles los kan laten, even gas aantippen en je begint weer met rollen :) Maar in de file vind ik creep fijner dan gas te moeten geven :)

Ieder zijn ding maar OPD als harde eis? Mij niet gezien, open-dak daarentegen ;) :+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Wat zijn nu eigenlijk de meest ‘rationele’ elektrische auto’s in de lease in relatie tot de fiscale bijtelling? Voorheen was de model 3 heel erg goedkoop in de lease, maar nu niet meer. Wat zou de logische vervanger hiervan zijn nu met de verhoogde bijtelling? Uiteraard zijn de auto’s nu duurder.

[ Voor 8% gewijzigd door Belecthor op 08-11-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Belecthor schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:04:
Wat zijn nu eigenlijk de meest ‘rationele’ elektrische auto’s in de lease in relatie tot de fiscale bijtelling? Voorheen was de model 3 heel erg goedkoop in de lease, maar nu niet meer. Wat zou de logische vervanger hiervan zijn nu met de verhoogde bijtelling? Uiteraard zijn de auto’s nu duurder.
Tja, alles onder de 30 of 35k is qua bijtelling goed. Maar dan zit je in het b-segment te kijken.
Per LM kan het best verschillen wat een auto in de lease doet.

Overigens is nu wat mij betreft de tesla model Y RWD de beste ‘value for money’. Die heeft gewoon alles wat je wilt aan boord (en dan nog wat extra), een bak ruimte, genoeg range, hoge snellaadwaardes.
Als je bijvoorbeeld de nieuwe bmw x1 (ev versie) bekijkt dan moet je 20-25% bij leggen om vergelijkbare opties te hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Smobbo op 08-11-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Belecthor schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:04:
Een 208-e of een Corsa? Iets hoger segment een Model Y RWD. Door die RWD prijsverlaging naar 50K is een Enyaq/ID.4/EV6 etc eigenlijk niet meer interessant, tenzij je echt meer range nodig hebt, of de Y gewoon qua uiterlijk niet te pruimen vindt.

Maar bij Tesla krijg je voor 50K gewoon goede performance en veel meer opties dan bij de rest (of eigenlijk juist geen opties, en veel standaard).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Jeroenneman schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:16:
[...]

Een 208-e of een Corsa? Iets hoger segment een Model Y RWD. Door die RWD prijsverlaging naar 50K is een Enyaq/ID.4/EV6 etc eigenlijk niet meer interessant, tenzij je echt meer range nodig hebt, of de Y gewoon qua uiterlijk niet te pruimen vindt.

Maar bij Tesla krijg je voor 50K gewoon goede performance en veel meer opties dan bij de rest (of eigenlijk juist geen opties, en veel standaard).
Oké, dus voor dezelfde bijtelling van een Model 3 een aantal jaar geleden zit je nu bij een 208 of een Corsa?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
Belecthor schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:19:
[...]

Oké, dus voor dezelfde bijtelling van een Model 3 een aantal jaar geleden zit je nu bij een 208 of een Corsa?
Nee, maar dat kan je zelf ook bekijken op berekenhet.nl

In 2019 had je een model 3 SR+ aan 4% voor grofweg 90€ per maand (die rij ik nu nog, 5 jaar totaal feest).
Voor dat geld krijg je nu niets meer. Dat was ook gewoon idioot weinig.

Ergens denk ik dat een EV voor 50€ minder dan een gelijkwaardige ICE er voor zal zorgen dat iedereen spontaan van z’n ‘range anxiety’ af is…
Voor mij is terug naar ICE gewoon geen optie meer, een EV is daarvoor veel te prettig rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:07
Jeroenneman schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:16:
[...]

Grotendeels mee eens, maar ga ook zeker even met een Y rijden. Ik vond het echt een gedrocht om in te rijden; stoelen zitten niet comfortabel en het ding is zo stijf als een stalen pijp.

Aangezien ik 700/800km per week in de auto zit was dit voor mij wel echt een dealbreaker.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

RobbieB schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:29:
[...]

Grotendeels mee eens, maar ga ook zeker even met een Y rijden. Ik vond het echt een gedrocht om in te rijden; stoelen zitten niet comfortabel en het ding is zo stijf als een stalen pijp.

Aangezien ik 700/800km per week in de auto zit was dit voor mij wel echt een dealbreaker.
Een MIG of MIC versie? Ze schijnen laatst het onderstel te hebben aangepast.

Overigens vond ik de oude MY ook al prima. Iets aan de stugge kant, maar zeker geen "stalen pijp".

En ik kom notabene uit Franse auto's, moet je nagaan ;)

Tik ook regelmatig de 100+ km enkele reis aan, en met 3 dagen op locatie zit je dan ook op 700 km. Méér dan prima in een Model 3 te doen.

Uit nieuwsgierigheid, waar rij je dan nu in? Een Citroën of DS?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
Jeroenneman schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:04:
[...]

Een MIG of MIC versie? Ze schijnen laatst het onderstel te hebben aangepast.
Geen idee, was een half jaar geleden
Uit nieuwsgierigheid, waar rij je dan nu in? Een Citroën of DS?
Ioniq 5

[ Voor 34% gewijzigd door RobbieB op 08-11-2022 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
/edit
De assumptie van stalker slaat natuurlijk nergens op als je zoals ik een actieve gebruiker bent en veel leest in alle topics, dan zie je vanzelf aan de reactie wie er reageert. Het was verder OT en heb ik bij deze het stuk verwijderd.

Ontopic -

Betreft de beste bang for buck qua elektrische auto’s ligt het voornamelijk aan je eisen in bereik. Ongeveer elk model is tegenwoordig in -E te verkrijgen, Golf, Astra, Corsa.

[ Voor 63% gewijzigd door Vorkie op 09-11-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

RobbieB schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:23:
[...]

Geen idee, was een half jaar geleden

[...]

Ioniq 5
https://www.notateslaapp....r-doors-emergency-release

Is eind oktober bekend geworden.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Vorkie schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:37:
[...]

Elk negatief ding wat over een elektrische auto wordt geroepen ik ongeveer alle topics over auto’s ga jij met een gestekt been in om het tegendeel te schrijven. Ongezond.

Als iemand vindt dat het als een stalen pijp rijdt vindt diegene dat en siert het je ook niet om diegene gelijk te categoriseren in een Franse auto.

Betreft de beste bang for buck qua elektrische auto’s ligt het voornamelijk aan je eisen in bereik. Ongeveer elk model is tegenwoordig in -E te verkrijgen, Golf, Astra, Corsa.
Sorry, maar waar heb je het over? Heb ik een digitale stalker aan m'n been hangen?

Hoezo met een gestrekt been? Ik vraag of diegene een bepaalde versie heeft gereden, en ik geef aan dat ikzelf ervaring heb met Franse auto's (die vaak nogal comfortabel geveerd zijn).

Volgens mij zoek je bewust een confrontatie, ik zou jou als ongezond kunnen classificeren, maar dat draagt niet echt bij aan een leukere sfeer, oftewel: kijk eens in de spiegel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 17:19

ST10©DE

Dus.............

Smobbo schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:05:
[...]

Poeh, old skool :+ !
Ehhm, zit er geen adaptive CC op dan? Mijn oldskool diesel heeft dat, ik raak de pedalen bijna überhaupt niet meer aan

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Smobbo schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:05:
[...]
Ik rem vaker niet dan wel op een woon werk rit van 85km enkele reis :o !
Dat doen hopelijk de meeste mensen. Als je meer dan 50 procent van de tijd op je rem drukt dat kom je niet ver vooruit. Gelukkig hoef ik trouwens niet elke dag 85km enkele reis te rijden naar mijn werk (dat soort werkgevers en opdrachten worden er standaard al uitgefilterd, echt zonde van mijn tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
ST10©DE schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 23:30:
[...]

Ehhm, zit er geen adaptive CC op dan? Mijn oldskool diesel heeft dat, ik raak de pedalen bijna überhaupt niet meer aan
Haha, nee Tesla’s hebben geen CC of adaptive CC. Ook moet je ze aantrappen en choken om te kunnen starten :+

Serieus: uiteraard heeft hij acc, maar op 50 wegen rij ik toch echt zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Smobbo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:16:
[...]

Haha, nee Tesla’s hebben geen CC of adaptive CC. Ook moet je ze aantrappen en choken om te kunnen starten :+

Serieus: uiteraard heeft hij acc, maar op 50 wegen rij ik toch echt zelf.
Is de ACC van de Tesla zo slecht? Ik vind het heerlijk rijden met ACC, zowel binnen de bebouwde kom als buiten.

Ik heb gereden met ACC van Skoda (VAG?) en Volvo, daar was ik ook niet over te spreken. Die van mijn huidige leaseauto is super.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
ACC werkt super mits het niet te druk is op de weg. De Nederlandse wegen (en berijders) zijn niet ingericht voor ACC bij drukte. De meeste ACC's houden teveel afstand, wat feitelijk niet zo is gezien de veiligheidsmarge, maar voor veel andere berijders wel en hun auto er dan de tussen gooien... gevolg .. je zakt steeds verder af :P

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

renzo4000 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:25:
ACC werkt super mits het niet te druk is op de weg. De Nederlandse wegen (en berijders) zijn niet ingericht voor ACC bij drukte. De meeste ACC's houden teveel afstand, wat feitelijk niet zo is gezien de veiligheidsmarge, maar voor veel andere berijders wel en hun auto er dan de tussen gooien... gevolg .. je zakt steeds verder af :P
Gaat nu wel offtopic. Maar de ene ACC is de andere niet. Wat jij omschrijft had ik bij Volvo en Skoda. Bij mijn huidige Opel totaal. Deze werkt volgens mij met het principe dat de afstand wordt bepaald door de tijd. Dus als je langzamer rijdt, rijd je dichter op je voorganger dan bij een hogere snelheid met dezelfde instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
ST10©DE schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:56:
[...]

Gaat nu wel offtopic. Maar de ene ACC is de andere niet. Wat jij omschrijft had ik bij Volvo en Skoda. Bij mijn huidige Opel totaal. Deze werkt volgens mij met het principe dat de afstand wordt bepaald door de tijd. Dus als je langzamer rijdt, rijd je dichter op je voorganger dan bij een hogere snelheid met dezelfde instelling.
Ja klopt, dat doen de meeste nu volgens mij (zelfs mijn Kia ;)). Maar dat neemt niet weg dat de ACC rekening houdt met een veilgheidsmarge om bij een noodsituaties tijdig en veilig te kunnen afremmen. Dit betekent dat er bij bijv 120 km/u een behoorlijke afstand gehouden wordt tussen jou en je voorganger. Deze afstand is voor een groot deel van de gehaaste berijder meer dan voldoende om hem er tussen te frotten met als gevolg dat de ACC jou weer verder zal terug laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
[Verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Polo132 op 10-02-2023 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Polo132 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:45:
Tijdens mijn voorwaarden onderhandeling is mij auto x beloofd, uiteindelijk een polo gekregen. In mijn voorwaarden staat salaris …, bonus …, bedrijfsauto 5.000€.

Vraag: komt die 5.000€ per jaar inderdaad overeen met een polo (met tankpas)?
Vermoed dat een Polo duurder is dan 5K per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polo132
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-08 12:46
[Verwijderd]

[ Voor 100% gewijzigd door Polo132 op 10-02-2023 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Polo132 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:51:
[...]

Hmm wellicht is het stomme dat het hoofdkantoor gevestigd is in buitenland, waar het wellicht goedkoper is, ze hadden iets beloofd als Peugeot 2008.
Dat is toch zelfde prijsklasse als een polo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:48
Polo132 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:45:
Tijdens mijn voorwaarden onderhandeling is mij auto x beloofd, uiteindelijk een polo gekregen. In mijn voorwaarden staat salaris …, bonus …, bedrijfsauto 5.000€.

Vraag: komt die 5.000€ per jaar inderdaad overeen met een polo (met tankpas)?
Ga ik gesprek met de persoon waar je de afspraak mee maakte; ik verwachtte dit en ik heb nu dit,waar komt dat door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcF1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-04 20:51
Goedemiddag,

Ik ga komend jaar wisselen van werkgever en rij momenteel zakelijk een VW ID3.
Nu wil ik het liefst weer electrisch rijden (ID bevalt zeer goed).en zoek ik een auto die wel redelijk sportief stuurt. Het mag ook een benzine worden, maar dan geen 1.0 3-cilinder.

P.S.
Proefgereden in een Ioniq5 (log apparaat en duur), Kia EV 2022 (niet sportief) en de Renault Megane E-Tech (reed eigenlijk verrassend leuk). Het broertje van de ID3, de Cupra Born valt af. (te opvallend).

Welke auto zou ik nog kunnen overwegen?
- Benzine tot 40K?
- Elektrisch tot 50K ?

Levertijd is niet direct een probleem, ik kan tijdelijk in een bestaande lease auto van het bedrijf rondrijden.

Ik hoor het graag.

Marc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
MarcF1 schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:15:
Nu wil ik het liefst weer electrisch rijden (ID bevalt zeer goed).
Je huidige auto meenemen geen optie? Hij bevalt goed, geen last van lange levertijden en mogelijk nog profiteren van lagere bijtelling.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Goedemiddag,

Nu wil ik het liefst weer electrisch rijden (ID bevalt zeer goed).en zoek ik een auto die wel redelijk sportief stuurt. Het mag ook een benzine worden, maar dan geen 1.0 3-cilinder.

P.S.
Proefgereden in een Ioniq5 (log apparaat en duur), Kia EV 2022 (niet sportief) en de Renault Megane E-Tech (reed eigenlijk verrassend leuk). Het broertje van de ID3, de Cupra Born valt af. (te opvallend).

- Benzine tot 40K?
- Elektrisch tot 50K ?

Levertijd is niet direct een probleem, ik kan tijdelijk in een bestaande lease auto van het bedrijf rondrijden.

Ik hoor het graag.

Marc
Denk dat een sportieve EV voor 50K lastig wordt, gezien de Cupra Born al afvalt.

Een sportief sturende benzine dus. Een Focus of Mazda 3 misschien.

Qua vermogen ga je niet echt wat leuks vinden in het C segment tot 40K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Goedemiddag,

P.S.

- Benzine tot 40K?
- Elektrisch tot 50K ?

Ik hoor het graag.

Marc
Elektrisch gaat lastig worden of je moet weer ene ID3 nemen. Of een e208 misschien.

Qua benzine is een Kia Ceed GT plusline wel een tof model onder de 40k. Goed vlot en gigantisch ruim aangekleed. Of misschien zelfs een ProCeed als je meer ruimte wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
Mag ik vragen waarom niet? Gaat toch om hoe de auto rijdt, ik heb een octavia 1.0 etec met dsg en komt prima mee in het verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcF1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-04 20:51
Waarom niet?

Ik heb hiervoor een 1.0 3 cilinder Hyundai I30 (2018 model) gehad.
Ik vond deze niet lekker rijden laag in de toeren. (koppel)

De ID is veel actiever en rapper, altijd trekkracht en niet meer schakelen.
En daarnaast ruim van binnen (passat binnenruimte). Ik ben dus wel een beetje verwend hierdoor.

Meenemen gaat niet, de auto is aangekocht door mijn huidige bedrijf, bij mijn nieuwe werkgever wordt de auto geleased. Dus het wordt sowieso duurder :(

Qua benzine:
Een Kia Ceed / Proceed is inderdaad een leuke optie. Vooral de Proceed is een leuk model.
Dan b.v. een Kia ProCeed GT-Line 1.5 T-GDi DCT7 160

Of toch weer een ID3 (46K) of de Megane E Tech.(48K) Qua bijtelling maakt dit toch niet veel uit tov de Proceed. (22 vs 16/22).

Bedankt,

Ik ga er een nachtje over slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:27
VidaR-9 schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:48:
[...]

Denk dat een sportieve EV voor 50K lastig wordt, gezien de Cupra Born al afvalt.

Een sportief sturende benzine dus. Een Focus of Mazda 3 misschien.

Qua vermogen ga je niet echt wat leuks vinden in het C segment tot 40K.
@VidaR-9 hoe kun je de Polestar 2 vergeten? 52k, wel helemaal kaal. Ook een single motor Tesla model 3 zou kunnen voor 52k

[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 13-11-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
JTHZZ schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:28:
[...]

@VidaR-9 hoe kun je de Polestar 2 vergeten? 52k, wel helemaal kaal. Ook een single motor Tesla model 3 zou kunnen voor 52k
Nou omdat die meer dan 50K was 😛

Was de eerste auto die ik googlede uiteraard.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Smobbo
MarcF1 schreef op zondag 13 november 2022 @ 16:08:
Waarom niet?

Ik heb hiervoor een 1.0 3 cilinder Hyundai I30 (2018 model) gehad.
Ik vond deze niet lekker rijden laag in de toeren. (koppel)

De ID is veel actiever en rapper, altijd trekkracht en niet meer schakelen.
En daarnaast ruim van binnen (passat binnenruimte). Ik ben dus wel een beetje verwend hierdoor.

Meenemen gaat niet, de auto is aangekocht door mijn huidige bedrijf, bij mijn nieuwe werkgever wordt de auto geleased. Dus het wordt sowieso duurder :(

Qua benzine:
Een Kia Ceed / Proceed is inderdaad een leuke optie. Vooral de Proceed is een leuk model.
Dan b.v. een Kia ProCeed GT-Line 1.5 T-GDi DCT7 160

Of toch weer een ID3 (46K) of de Megane E Tech.(48K) Qua bijtelling maakt dit toch niet veel uit tov de Proceed. (22 vs 16/22).

Bedankt,

Ik ga er een nachtje over slapen.
De inkopper van de week: Tesla Model Y. Onder de 50k en toch alle opties die er maar zijn…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
@MarcF1 een ID.3 is toch ook totaal niet sportief? Wellicht relatief vlot, maar vlot betekent niet perse sportief.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vve77
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-08 21:14
Hallo allemaal,

Ik heb weliswaar mijn keuze al gemaakt, maar de lange weg er naartoe wil ik graag hier delen omdat ik denk dat anderen er ook wat aan hebben :) Zelf ben ik namelijk 2 meter (gemiddeld postuur), en dan wordt de keuze automatisch erg lastig. Elke keer is weer zo'n gedoe. Kort gezegd waren de wensen in grote lijnen:

Merk: niet van belang, weinig restricties zolang het maar een courant model is
Brandstof: geen diesel

Mijn werkgever stelt geen eisen (meer) aan merk en soort carrosserie. SUV's, merken als BMW en Mercedes zijn toegestaan.

Budget: elke regeling is weer anders. Om een idee te geven van het budget, denk aan kleinere SUV's zoals de Hyundai Tucson, C-segment station zoals Skoda Octavia combi, kleine premiummodellen zoals BMW 1-serie. We mogen tot een bepaalde limiet zelf het budget aanvullen voor een hoger model of meer opties.
Eisen: automaat (ik ben uitgeschakeld :)), goede stoelen en voldoende ruimte om te zitten en spullen (en de hond) te vervoeren
Gewenste opties: ik maak nooit parkeerschade, maar parkeersensoren voor en achter zijn wel lekker en mistlampen voor vind ik van meerwaarde. Aangezien mijn vrouw een stuk kleiner is, hoogteverstelling bijrijdersstoel.
Huidige auto: Skoda Superb III HB (ik weet het, vergeleken hierbij is alles klein)

Subjectief, maar de kwaliteit en afwerking moeten in orde zijn. Rammelend plastic houd ik niet zo van >:) Voor elektrische auto's maakt het bereik niet zoveel uit voor mij. Lange afstanden binnen Nederland zelden, en in het buitenland alleen in de zomer.

Ik was er al achter dat als je 2 meter bent, veel auto's ongeschikt zijn. Beenruimte is over het algemeen wel in orde, maar hoofdruimte is vaak een probleem. Auto's worden lager en "ronder".

De shortlist was:

Hyundai Ioniq 5

Deze auto is zeer geschikt voor lange mensen. Stoelen zijn goed, en hoofdruimte is uitstekend. Persoonlijk vond ik dit één van de betere auto's qua rijeigenschappen die ik heb getest. DC-laden erg snel. Je moet van het design houden, ik vind hem verfrissend anders ;) Enige nadeel is de onhandige, lage kofferbak, die ook nog eens kleiner is dan in de brochure staat (499 l vanwege de subwoofer). Je kan in de duurste uitvoering (Lounge) wel de achterbank elektrisch naar voren verplaatsen voor veel meer ruimte. Deze prijs vind ik dan wel weer te gek, dus niet gedaan. Levertijd gaven ze ongeveer een jaar op.

Volgens de brochure kan het model met de kleine accu ook laden met maximaal 350 kW, maar je leest nergens dat dit daadwerkelijk wordt gehaald.

Matte lak is leuk, maar daarmee mag je niet door de wasstraat |:( Gelukkig kun je ook kiezen voor normale lak.

Skoda Enyaq iV

Deze is het uiteindelijk geworden. Stoelen en ruimte zijn uitstekend, ook is de kofferbak praktisch gevormd. Testrit was met een versie met de grootste velgen, daardoor spijkerhard geveerd. Daar kijk ik wel doorheen. Qua ergonomie waren er wat kleine dingetjes, maar daar wen ik wel aan. Snelladen gaat langzamer dan bij de concurrentie, maar voor die paar dagen per jaar kan ik daar wel mee leven. Levertijd hoor ik nog.

Skoda Octavia combi

Goede (hoofd)ruimte, stoelen en ergonomie. Helaas is de afwerking een stuk goedkoper dan mijn huidige Superb. Hier had ik wat meer van verwacht. Het is een erg gewild model met meer dan een jaar levertijd.

Opel Astra sports tourer

Waar de vorige generatie (GM) nog zeer geschikt was voor lange mensen, is de 6e generatie dramatisch in dit opzicht. Je zit echt met je kop in de deur, déjà vu van de Peugeot 308. De hand van Peugeot is dus nu duidelijk te zien. Jammer, want de Astra is interessant qua opties en prijs.

Seat Leon sports tourer

Het vorige model was wel ruim genoeg, maar erg plastic afgewerkt en de stoelen vond ik niet lekker zitten. Qua afwerking is het huidige model sterk verbeterd, maar de hoofdruimte is verslechterd.

Ford Focus wagon

Ik heb de 3e generatie 5 jaar lang gehad: goede afwerking, voldoende ruimte en goede stoelen.

De 4e generatie is nog steeds ruim en goed afgewerkt, maar de stoelen gaven mij na een kwartier al pijn in m'n achterwerk :-( De verkoper, ongeveer 1,90 m, vindt hem wel lekker zitten maar hij is tenger gebouwd. Vreemd is trouwens dat de hoogteverstelling bijrijdersstoel alleen op de ST-X (2.3 turbo) zit.

Kia Sportage

Zit goed, ruim voldoende hoofdruimte en is in de meeste opzichten een goede auto. Kia gebruikt wel iets goedkopere materialen dan Hyundai. Stoelen hebben een vrij kort zitvlak, maar zitten wel goed. Hoogteverstelling bijrijdersstoel alleen vanaf de DynamicPlusLine. Daar zit dan weer een panoramisch dak op, dat van je hoofdruimte af gaat. Die is dan nog wel voldoende, maar als je nog langer bent, zou ik hier niet voor gaan.

Kia Ceed SW

Voldoende ruimte om te zitten, maar vond hem verder niet bijzonder genoeg om nader te bekijken.

Kia Proceed

Mooi ontwerp, maar de hoofdruimte is erg beperkt omdat het een erg lage auto is. De auto in de garage had een schuifdak, maar zelfs zonder zou ik nog klem tegen het dak zitten.

Kia EV6

Dit vond ik vooraf een kanshebber. Na er even in gezeten te hebben, had ik hem op de lijst gezet. Later toch maar een proefrit gemaakt om te kijken of hij echt goed zit en rijdt. Hoofdruimte is voldoende, maar de stoelen vind ik vreselijk. Ze zijn erg hard en ik kreeg ze niet comfortabel afgesteld (rare verhoudingen). Afwerking is erg plastic, en de vele rammeltjes, kraakjes en piepjes gaven mij geen kwaliteitsgevoel.

Hyundai Tucson

Hij rijdt eigenlijk hetzelfde als de technisch identieke Kia Sportage. Ook zitten de stoelen hetzelfde en zijn prima. Afwerking is iets beter dan van de Sportage, en wat zakelijker. En minder pianolak ;-) Een panoramisch dak lijkt iets meer hoofdruimte af te snoepen dan bij de Sportage. Voordeel (voor mij) is dat je op de Comfort (niveau 2) al hoogteverstelling bijrijdersstoel krijgt maar geen panoramisch dak. Wat uitvoeringen en opties betreft zijn er veel verschillen met de Sportage.

Toyota Corolla TS

Ik heb weleens gereden met zijn voorganger, de Auris TS. Die is geschikt voor lange mensen, maar deze zou ik niet aanraden boven de 1,90 m. Hoofdruimte is matig en achterin zit je opgevouwen. Voor de rest wel een goed rijdende, goed afgewerkte auto. De stoelen zijn wel goed.

Voor de rest heb ik nog een aanvullend lijstje van aan- en afraders voor lange mensen (gezeten en/of gereden):

Aanraders:

Ford Puma
Opel Insignia II
Opel Astra V
Skoda Kodiaq
BMW 3-serie VII
Renault Scénic / grand Scénic (uit productie)
Ford C-Max / grand C-Max
Mazda 6
Hyundai i40 (uit productie)
Ford Kuga
Mitsubishi Eclipse Cross
Toyota Auris

Afraders:

Renault Kadjar (hoofdruimte)
Renault Talisman (idem, veel te brede middenconsole, knieruimte)
Peugeot 308 (idem)
VW Golf VII (idem)
Renault Captur (vorig model, knieruimte)
Renault Mégane (vorig model, hoofdruimte)
Hyundai i30 (erg kort zitvlak)
Skoda Octavia III (stoelen, zie eerdere opmerking)

Ik heb nog veel meer voorbeelden, maar die zijn ondertussen niet meer zo relevant ;)

Hopelijk heb ik iemand kunnen inspireren en/of informeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
@vve77 weet dat bij alle modellen van de Ioniq5 de achterbank naar voren kan. Bij alle niet-top modellen moet dit alleen handmatig ipv elektrisch. En het scheelt behoorlijk in de ruimte waardoor deze meer kwijt kan dan een Enyaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vve77
RobbieB schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:21:
@vve77 weet dat bij alle modellen van de Ioniq5 de achterbank naar voren kan. Bij alle niet-top modellen moet dit alleen handmatig ipv elektrisch. En het scheelt behoorlijk in de ruimte waardoor deze meer kwijt kan dan een Enyaq.
Bedankt voor deze opmerking, deze informatie kon ik totaal niet vinden in brochures of filmpjes (waarin altijd alleen het topmodel voorkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:10
RobbieB schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:21:
Hoezo kan die Ioniq5 meer meenemen dan de Enyaq??
Links de Ioniq5, rechts de Enyaq
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x758v5xwpJuwbS1t9bddI_OY8tg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NH37KY0G9BbAfXZdcqjGrd2h.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
vve77 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:59:
Hallo allemaal,

Ik heb weliswaar mijn keuze al gemaakt, maar de lange weg er naartoe wil ik graag hier delen omdat ik denk dat anderen er ook wat aan hebben :) Zelf ben ik namelijk 2 meter (gemiddeld postuur), en dan wordt de keuze automatisch erg lastig. Elke keer is weer zo'n gedoe. Kort gezegd waren de wensen in grote lijnen:

Merk: niet van belang, weinig restricties zolang het maar een courant model is
Brandstof: geen diesel

Mijn werkgever stelt geen eisen (meer) aan merk en soort carrosserie. SUV's, merken als BMW en Mercedes zijn toegestaan.

Budget: elke regeling is weer anders. Om een idee te geven van het budget, denk aan kleinere SUV's zoals de Hyundai Tucson, C-segment station zoals Skoda Octavia combi, kleine premiummodellen zoals BMW 1-serie. We mogen tot een bepaalde limiet zelf het budget aanvullen voor een hoger model of meer opties.
Eisen: automaat (ik ben uitgeschakeld :)), goede stoelen en voldoende ruimte om te zitten en spullen (en de hond) te vervoeren
Gewenste opties: ik maak nooit parkeerschade, maar parkeersensoren voor en achter zijn wel lekker en mistlampen voor vind ik van meerwaarde. Aangezien mijn vrouw een stuk kleiner is, hoogteverstelling bijrijdersstoel.
Huidige auto: Skoda Superb III HB (ik weet het, vergeleken hierbij is alles klein)

Subjectief, maar de kwaliteit en afwerking moeten in orde zijn. Rammelend plastic houd ik niet zo van >:) Voor elektrische auto's maakt het bereik niet zoveel uit voor mij. Lange afstanden binnen Nederland zelden, en in het buitenland alleen in de zomer.

Ik was er al achter dat als je 2 meter bent, veel auto's ongeschikt zijn. Beenruimte is over het algemeen wel in orde, maar hoofdruimte is vaak een probleem. Auto's worden lager en "ronder".

De shortlist was:

Hyundai Ioniq 5

Deze auto is zeer geschikt voor lange mensen. Stoelen zijn goed, en hoofdruimte is uitstekend. Persoonlijk vond ik dit één van de betere auto's qua rijeigenschappen die ik heb getest. DC-laden erg snel. Je moet van het design houden, ik vind hem verfrissend anders ;) Enige nadeel is de onhandige, lage kofferbak, die ook nog eens kleiner is dan in de brochure staat (499 l vanwege de subwoofer). Je kan in de duurste uitvoering (Lounge) wel de achterbank elektrisch naar voren verplaatsen voor veel meer ruimte. Deze prijs vind ik dan wel weer te gek, dus niet gedaan. Levertijd gaven ze ongeveer een jaar op.

Volgens de brochure kan het model met de kleine accu ook laden met maximaal 350 kW, maar je leest nergens dat dit daadwerkelijk wordt gehaald.

Matte lak is leuk, maar daarmee mag je niet door de wasstraat |:( Gelukkig kun je ook kiezen voor normale lak.

Skoda Enyaq iV

Deze is het uiteindelijk geworden. Stoelen en ruimte zijn uitstekend, ook is de kofferbak praktisch gevormd. Testrit was met een versie met de grootste velgen, daardoor spijkerhard geveerd. Daar kijk ik wel doorheen. Qua ergonomie waren er wat kleine dingetjes, maar daar wen ik wel aan. Snelladen gaat langzamer dan bij de concurrentie, maar voor die paar dagen per jaar kan ik daar wel mee leven. Levertijd hoor ik nog.

Skoda Octavia combi

Goede (hoofd)ruimte, stoelen en ergonomie. Helaas is de afwerking een stuk goedkoper dan mijn huidige Superb. Hier had ik wat meer van verwacht. Het is een erg gewild model met meer dan een jaar levertijd.

Opel Astra sports tourer

Waar de vorige generatie (GM) nog zeer geschikt was voor lange mensen, is de 6e generatie dramatisch in dit opzicht. Je zit echt met je kop in de deur, déjà vu van de Peugeot 308. De hand van Peugeot is dus nu duidelijk te zien. Jammer, want de Astra is interessant qua opties en prijs.

Seat Leon sports tourer

Het vorige model was wel ruim genoeg, maar erg plastic afgewerkt en de stoelen vond ik niet lekker zitten. Qua afwerking is het huidige model sterk verbeterd, maar de hoofdruimte is verslechterd.

Ford Focus wagon

Ik heb de 3e generatie 5 jaar lang gehad: goede afwerking, voldoende ruimte en goede stoelen.

De 4e generatie is nog steeds ruim en goed afgewerkt, maar de stoelen gaven mij na een kwartier al pijn in m'n achterwerk :-( De verkoper, ongeveer 1,90 m, vindt hem wel lekker zitten maar hij is tenger gebouwd. Vreemd is trouwens dat de hoogteverstelling bijrijdersstoel alleen op de ST-X (2.3 turbo) zit.

Kia Sportage

Zit goed, ruim voldoende hoofdruimte en is in de meeste opzichten een goede auto. Kia gebruikt wel iets goedkopere materialen dan Hyundai. Stoelen hebben een vrij kort zitvlak, maar zitten wel goed. Hoogteverstelling bijrijdersstoel alleen vanaf de DynamicPlusLine. Daar zit dan weer een panoramisch dak op, dat van je hoofdruimte af gaat. Die is dan nog wel voldoende, maar als je nog langer bent, zou ik hier niet voor gaan.

Kia Ceed SW

Voldoende ruimte om te zitten, maar vond hem verder niet bijzonder genoeg om nader te bekijken.

Kia Proceed

Mooi ontwerp, maar de hoofdruimte is erg beperkt omdat het een erg lage auto is. De auto in de garage had een schuifdak, maar zelfs zonder zou ik nog klem tegen het dak zitten.

Kia EV6

Dit vond ik vooraf een kanshebber. Na er even in gezeten te hebben, had ik hem op de lijst gezet. Later toch maar een proefrit gemaakt om te kijken of hij echt goed zit en rijdt. Hoofdruimte is voldoende, maar de stoelen vind ik vreselijk. Ze zijn erg hard en ik kreeg ze niet comfortabel afgesteld (rare verhoudingen). Afwerking is erg plastic, en de vele rammeltjes, kraakjes en piepjes gaven mij geen kwaliteitsgevoel.

Hyundai Tucson

Hij rijdt eigenlijk hetzelfde als de technisch identieke Kia Sportage. Ook zitten de stoelen hetzelfde en zijn prima. Afwerking is iets beter dan van de Sportage, en wat zakelijker. En minder pianolak ;-) Een panoramisch dak lijkt iets meer hoofdruimte af te snoepen dan bij de Sportage. Voordeel (voor mij) is dat je op de Comfort (niveau 2) al hoogteverstelling bijrijdersstoel krijgt maar geen panoramisch dak. Wat uitvoeringen en opties betreft zijn er veel verschillen met de Sportage.

Toyota Corolla TS

Ik heb weleens gereden met zijn voorganger, de Auris TS. Die is geschikt voor lange mensen, maar deze zou ik niet aanraden boven de 1,90 m. Hoofdruimte is matig en achterin zit je opgevouwen. Voor de rest wel een goed rijdende, goed afgewerkte auto. De stoelen zijn wel goed.

Voor de rest heb ik nog een aanvullend lijstje van aan- en afraders voor lange mensen (gezeten en/of gereden):

Aanraders:

Ford Puma
Opel Insignia II
Opel Astra V
Skoda Kodiaq
BMW 3-serie VII
Renault Scénic / grand Scénic (uit productie)
Ford C-Max / grand C-Max
Mazda 6
Hyundai i40 (uit productie)
Ford Kuga
Mitsubishi Eclipse Cross
Toyota Auris

Afraders:

Renault Kadjar (hoofdruimte)
Renault Talisman (idem, veel te brede middenconsole, knieruimte)
Peugeot 308 (idem)
VW Golf VII (idem)
Renault Captur (vorig model, knieruimte)
Renault Mégane (vorig model, hoofdruimte)
Hyundai i30 (erg kort zitvlak)
Skoda Octavia III (stoelen, zie eerdere opmerking)

Ik heb nog veel meer voorbeelden, maar die zijn ondertussen niet meer zo relevant ;)

Hopelijk heb ik iemand kunnen inspireren en/of informeren :)
Gezien de recente hype rond de Tesla Model Y had ik verwacht dat die het zou worden.
Ik ben benieuwd naar de levertijd van de Enyaq, blijft een prima auto, maar ik vrees dat dit 2024 wordt (geen typefout...). Hou ons even op de hoogte :) !

Verder een zeer uitgebreide post, alle lange mensen moeten deze misschien even bekijken als eerste check ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vve77
Smobbo schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:16:
[...]

Gezien de recente hype rond de Tesla Model Y had ik verwacht dat die het zou worden.
Ik ben benieuwd naar de levertijd van de Enyaq, blijft een prima auto, maar ik vrees dat dit 2025 wordt (geen typefout...). Hou ons even op de hoogte :) !

Verder een zeer uitgebreide post, alle lange mensen moeten deze misschien even bekijken als eerste check ;)
De Model Y heb ik wel even naar gekeken, omdat hij qua leaseprijs interessant is en hij is erg ruim. De Y heeft een aluminium body i.p.v. staal, minder stijf. Ik vind Tesla te minimalistisch en plastic, maar dat is mijn mening :P

Levertijd zal ik posten zodra bekend :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:13:
[...]

Hoezo kan die Ioniq5 meer meenemen dan de Enyaq??
Links de Ioniq5, rechts de Enyaq
[Afbeelding]
Door het naar voren schuiven van de bank kun je zo 100L meer meenemen dan de beschreven 500L. Zie ook de niet officiële testwijze, maar wel representatieve bananendozen test van Bjørn Nyland: https://docs.google.com/s...HrBS82echMVJH37kwgjE/edit

De Ioniq 5 met bank naar voren kan 1 doos meer kwijt dan de Enyaq.

Dus tenzij je achter 3 basketballers kwijt moet heb je meer laadruimte in een Ioniq 5 inclusief passagiers dan een Enyaq.
En de Ioniq heeft ook nog een Frunk waar je alle laadzooi in kwijt kan.

Het enige voordeel van de Enyaq is dat hij hoger is en een iets groter bereik heeft, wat voor bepaalde zaken natuurlijk wel handig is. En hij ziet eruit zoals iedere Skoda en crossover van de afgelopen 10 jaar. Als dat je ding is.

Disclaimer: Auto keuze is heel persoonlijk en ik ben geen Skoda (of VAG) fan. Verder teveel collega’s die gezeur hebben met hun ID.x, Q4 of Enyaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-08-2024
Ik zal hier ook maar eens posten, omdat ik op zoek ben naar een nieuwe leaseauto.

Leasebudget: geen idee, mijn werkgever werkt met een lijst toegestane modellen (via Arval)
Kilometrage per jaar: ca. 30.000
Contractduur: 5 jaar of 150kkm
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: tankpas, privégebruik binnen redelijke grenzen toegestaan
Merkbeleid, zo ja, welke: (bij brandstof) alleen Volkswagen Golf, Skoda Octavia, BMW 3-serie of 5-serie
Merkbeleid, zo ja, welke: (bij elektrisch) een hele lijst, die me niet interesseert
Overige afhankelijkheden: (bij brandstof) benzine, mild hybrid motor, metallic lak verplicht
Specifieke wensen: parkeerassistent (automatisch inparkeren), snelheidsafhankelijke cruise control
Uiteindelijke keuze: nog niet gemaakt; Golf Variant eTSI life business of Skoda Octavia Business Ed. Plus

Ik twijfel nog over de meerwaarde van de 1.5 eTSI motor; ik vond de 1.0 eTSI (in de Octavia) uitstekend rijden. Over het digitale dashboard van de Golf was ik niet zo te spreken; ik heb nu een Golf Variant VII Business Edition met echte knoppen.

Zelf heb ik maar een paar eisen; (nu nog) geen elektrisch, goede stoelen (voor mijn Golf had ik een Octavia, daarvan waren de stoelen na 100kkm wel ingezakt), adaptive cruise control, en liefst een parkeerassistent (dus zelfstandig in- en uitparkeren). Vanwege de ruimte een stationcar.

Voor brandstof-auto's is de keuze alleen tussen VW Golf, Skoda Octavia, BMW 3-serie en 5-serie. Vroeger stond daar de VW Passat nog tussen, maar die is niet meer te kiezen. BMW is me te duur in de bijtelling, dus blijven de Golf en Octavia over. Bij beiden is de keuze tussen de 1.0 en 1.5 eTSI motor.

Qua dashboard prefereer ik de Octavia. Maar die schijnt op dit moment nauwelijks leverbaar te zijn, en is niet te krijgen met parkeerassistent. Bovendien zitten in mijn huidige Golf "Business Edition" veel betere stoelen dan in mijn vorige Skoda Octavia (ook een business uitvoering).

Zoals het eruit ziet gaat het een VW Golf Variant Life Business worden, maar ik ben nog niet uit de motor (m.a.w. wat is de meerwaarde van de 1.5 eTSI).

[ Voor 3% gewijzigd door johanth op 16-11-2022 18:00 . Reden: Duidelijk gemaakt dat de auto met een tankpas komt, en privégebruik toegestaan is ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Oekol schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:03:
Even een schaamteloze crosspost uit het SEAT topic, ik ben er namelijk uit na een proefrit vanavond:

[...]
Helaas 'meld' ik me weer in dit topic een jaar later.
SEAT heeft z'n boel echt niet op orde. De laatste communicatie richting leasemij was 'deel anders maar het jaartal 2023 met de berijder' met als streven april / mei. Dat gaan we niet doen, dus de auto geannuleerd. Heb vandaag de handtekening gezet voor een Tesla Model Y RWD. Schijnt binnen drie maanden geleverd te kunnen worden. Ben benieuwd d:)b

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanth
Oekol schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:30:
[...]

Helaas 'meld' ik me weer in dit topic een jaar later.
SEAT heeft z'n boel echt niet op orde.
Dat lijkt voor meer VAG-merken het geval. De Skoda dealer vertelde me dat naar verwachting nu bestelde Octavia’s pas in 2024 geleverd gaan worden. De VW dealer gaf voor de Golf een schatting af van 9 tot 10 maanden, en dat kon ook nog wel meer worden. Dat is dus ook Q4 2023.

Vervelend dat je auto er nog niet is, en hopen dat Tesla inderdaad snel levert! Succes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanth
Dit is hem uiteindelijk geworden:

Merk, type, uitvoering en kleur
Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 96kW DSG Life Business 5d
Kings Red metallic (P8P8)

Extra opties
Zijruiten achter en achterruit getint, 65% lichtabsorberend (4KF)
Reservewiel staal, plaatsbesparend (PRD)
Assistance Pakket (PF7)

Accessoires
Vaste trekhaak Golf Variant, inclusief 13-polige kabelset

Levering hopelijk ergens halverwege volgend jaar (8 tot 10 maanden, is nu de prognose).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 11:55
Hey iedereen,

Even een vraag :)

Ik mag/moet een nieuwe leasewagen kiezen. 'Moet' omdat, zoals jullie wellicht ook weten/ervaren, de autoprijzen niet echt budget-vriendelijk zijn. Bij ons zijn de leasebudgetten (amper) meegestegen, waardoor de keuze tegenover 5.5 jaar geleden helaas fors beperkt is. Het feit dat 'de markt' in transitie is naar elektrische voertuigen, maakt ook dat de leasemaatschappijen wellicht extra voorzichtig zijn met het berekenen van de restwaarde.

Momenteel rij ik met een mooi uitgerust VW Touran Highline (DSG). Die zit nu boven budget.
Meest valabele opties zijn
VW Tiguan Business (+ metaalkleur + winterpack; dan is het budget op)
BMW X1 (met een paar opties)
VW Golf Variant R-Line Business Premium (DSG, met de meeste opties aangevinkt, of wat minder opties en een zwaardere motor)
VW Caddy Maxi Business (geen DSG, ook wel weer veel opties aangevinkt)

Ben geen fan van de Caddy-looks (persoonlijk :) ), en zit graag wat hoger dan in de Golf.
De Tiguan zou ik wellicht nemen als het de DSG was, maar helaas niet.
De X1 is leuk, maar wat kleiner dan de Tiguan.

Allemaal maar om te vragen: wat is de beste keuze hier? Keuze maken uit bovengenoemde voertuigen? Of (proberen te) wachten tot 1/1/2023, wanneer de carpolicy wijzigt en we elektrisch moeten gaan kiezen. Probleem is dat ik 0.0 zicht heb op wat ze gaan doen met de budgetten, en ik wel zeker een voldoende ruime auto moet hebben voor de 2 kinderen + hond (deze laatste in de koffer weliswaar ;) ). Een ID.3 zou dan wat nipt worden. En een ID.4 is (of lijkt!) zoveel duurder dat ik niet weet of die haalbaar zal zijn.

Opinies? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

Kwakkel schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:34:
Hey iedereen,

Even een vraag :)

[..]

Opinies? :)
Toekomst kijken is natuurlijk altijd lastig. Maar kan je niet aan werkgever vragen wat de regels (ongeveer) gaan worden zodat je iig iets van een keuze kan maken.

Wat betreft de auto, tja de Tiguan vind ik zelf een erg dikke auto maar je ziet al gelijk dat dit natuurlijk een mening is. Niemand kan in wensen/portemonnee kijken of je graag de Tiguan wilt rijden maar dan minder aangekleed, of liever een aangeklede Golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 14:04

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Mijn volgende lease auto wordt:

Kia Ceed SW DynamicPlus 1.5 MHEV automaat.

Verwachte levertijd: 8 maanden +
Die "+" is omdat het een automaat betreft en dat kan nog iets langer gaan duren.

De reden dat ik voor deze Kia ga is, dat ik wat minder bijtelling wil dan met mijn huidige auto, een Ford Focus Vignale 1.5. De fiscale bijtelling van de huidige Ford is 40K en die van de Kia zal iets meer dan 35K worden. het scheelt een aantal tientjes in de maand. :)

Voordelen:
- ruime kofferbak
- 160PK, trekt (mits je de gaspedaal voldoende intrapt) pittig op
- de meeste moderne snufjes zijn aanwezig, waaronder de rijbaanvolgsystemen, dode hoek waarschuwing, adaptive cc, gescheiden climate control, verwarmbare voorstoelen en stuur, etc.
- qua uiterlijk ziet hij er ook leuk uit

Nadelen:
- minder snufjes dan ik gewend ben (wss omdat ik verwend ben... ;) )
- bij het licht intrappen van het gaspedaal lijkt hij geen pit te hebben. Dit zal mijn vrouw trouwens prettig gaan vinden, want zij vindt het pittige (lees: schokkerige) optrekken van de huidige Ford heel vervelend.
- heel weinig opties die je aan kunt vinken.
- geen reservewiel (vanwege die MHEV crap :( )

Ik zit alleen nog te twijfelen over de kleur: zwart, wit of rood. Keuzes, keuzes, keuzes.

[ Voor 4% gewijzigd door musiman op 22-11-2022 16:09 ]

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
musiman schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:07:
- bij het licht intrappen van het gaspedaal lijkt hij geen pit te hebben. Dit zal mijn vrouw trouwens prettig gaan vinden, want zij vindt het pittige (lees: schokkerige) optrekken van de huidige Ford heel vervelend.
Dus eigenlijk is het een voordeel ;).
Dat is denk ik ook een beetje hoe een automaat rijdt, wat meer comfortabel. Al kan ook met mijn Octavia 1.0 DSG met slippende banden optrekken als ik genoeg gas geef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

jongetje schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:41:
[...]

Dus eigenlijk is het een voordeel ;).
Dat is denk ik ook een beetje hoe een automaat rijdt, wat meer comfortabel. Al kan ook met mijn Octavia 1.0 DSG met slippende banden optrekken als ik genoeg gas geef.
Nou ja, voor MIJ is het een nadeel. Ik hou van wat pittiger optrekken. En de huidige Focus is trouwens ook een automaat, maar daar moet ik steeds uitkijken dat ik niet met slippende banden optrek.

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
@musiman Als je sneller wilt optrekken druk je je voet toch wat meer naar beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

musiman schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:07:
Mijn volgende lease auto wordt:

Kia Ceed SW DynamicPlus 1.5 MHEV automaat.

Verwachte levertijd: 8 maanden +
Die "+" is omdat het een automaat betreft en dat kan nog iets langer gaan duren.

De reden dat ik voor deze Kia ga is, dat ik wat minder bijtelling wil dan met mijn huidige auto, een Ford Focus Vignale 1.5. De fiscale bijtelling van de huidige Ford is 40K en die van de Kia zal iets meer dan 35K worden. het scheelt een aantal tientjes in de maand. :)

Voordelen:
- ruime kofferbak
- 160PK, trekt (mits je de gaspedaal voldoende intrapt) pittig op
- de meeste moderne snufjes zijn aanwezig, waaronder de rijbaanvolgsystemen, dode hoek waarschuwing, adaptive cc, gescheiden climate control, verwarmbare voorstoelen en stuur, etc.
- qua uiterlijk ziet hij er ook leuk uit

Nadelen:
- minder snufjes dan ik gewend ben (wss omdat ik verwend ben... ;) )
- heel weinig opties die je aan kunt vinken.
- geen reservewiel (vanwege die MHEV crap :( )

Ik zit alleen nog te twijfelen over de kleur: zwart, wit of rood. Keuzes, keuzes, keuzes.
100% rood. Rij je toch nog iets speciaals, en op de parking hoef je nooit lang te zoeken :)
Blauw zwaailicht als optie bijbestellen :+

Reservewiel boeit echt niet. Sterker nog, bij een lekke band bel je de leasemaatschappij en die komen gewoon proppen. Sta je onveilig zetten ze je eerst veilig neer en wordt je sowieso op een ambu gezet, dus boeit die lekker band ook niet.
En als je hele band stuk is, dan ook ambu. Iedere optie die ik hier noem is sneller dan zelf willen fixen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle overigens de knoop zo goed als doorgehakt :)
Er komt een Passat GTE met wat opties, 18" Monterey in Scale Silver. Voorraad auto.
Doet wel even auw in maandelijkse kosten, maar daar rij ik wel 5 jaar een hele fijne en mooie auto voor :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
The Eagle schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:51:
[...]
Reservewiel boeit echt niet. Sterker nog, bij een lekke band bel je de leasemaatschappij en die komen gewoon proppen. [...]
Ik heb weleens op een drukke koude avond 2uur moeten wachten. Dan is een reserveband fijn want dan kun je snel verder. Ook genoeg verhalen van mensen in het buitenland zonder reservewiel die uren moesten wachten. Je hebt het bijna nooit nodig maar als je het nodig hebt dan kun je wel snel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:11
jongetje schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:05:
[...]

Ik heb weleens op een drukke koude avond 2uur moeten wachten. Dan is een reserveband fijn want dan kun je snel verder. Ook genoeg verhalen van mensen in het buitenland zonder reservewiel die uren moesten wachten. Je hebt het bijna nooit nodig maar als je het nodig hebt dan kun je wel snel verder.
Het is niet omdat de band lek is dat de motor en verwarming nietmeer werkt... Dus die koude valt wel mee :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:43:
[...]

Het is niet omdat de band lek is dat de motor en verwarming nietmeer werkt... Dus die koude valt wel mee :+
Ik zou het niet aanraden om in een auto langs bijvoorbeeld de snelweg te gaan zitten.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:01
jongetje schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:05:
[...]

Precies dat. Zondagavond ergens in de Ardennen middle of nowhere, of ergens langs een Autoroute in FR, dan komt de LM echt niet even snel langs hoor. Een reserveband heb ik er in 15 minuten onder en door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:11
Dean Martin schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:14:
[...]

Ik zou het niet aanraden om in een auto langs bijvoorbeeld de snelweg te gaan zitten.
Heb 1x een scheur in een band gehad op de autosnelweg en heb daar nog 5km mee doorgereden aan 80 km/h... Had ook geen reservewiel. Ik stop op de autosnelweg uberhaupt niet, rij nog liever de band/velg stuk dan daar te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
musiman schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:51:
[...]

Nou ja, voor MIJ is het een nadeel. Ik hou van wat pittiger optrekken. En de huidige Focus is trouwens ook een automaat, maar daar moet ik steeds uitkijken dat ik niet met slippende banden optrek.
Heeft de CEED geen drivemode selector? Ik heb een Proceed met DCT en als ik hem in "sport" zet reageert ie behoorlijk fel op het gaspedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:10:
[...]

Heb 1x een scheur in een band gehad op de autosnelweg en heb daar nog 5km mee doorgereden aan 80 km/h... Had ook geen reservewiel. Ik stop op de autosnelweg uberhaupt niet, rij nog liever de band/velg stuk dan daar te stoppen.
Mee eens ooit op de tolweg in frankrijk een lekke achterband gehad rustig mee doorgereden tot een rustplaats. Band bleek gewoon spontaan leeggelopen was niet eens echt lek en nog helemaal goed. Met een voorband was ik wel meteen gestopt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

[...]

100% rood. Rij je toch nog iets speciaals, en op de parking hoef je nooit lang te zoeken :)
Blauw zwaailicht als optie bijbestellen :+

Reservewiel boeit echt niet. Sterker nog, bij een lekke band bel je de leasemaatschappij en die komen gewoon proppen. Sta je onveilig zetten ze je eerst veilig neer en wordt je sowieso op een ambu gezet, dus boeit die lekker band ook niet.
En als je hele band stuk is, dan ook ambu. Iedere optie die ik hier noem is sneller dan zelf willen fixen.
Ik zal de rode kleur in overweging nemen. :)

En over die reserveband...
Doordat een tussenauto geen reserveband had, heb ik een héle vakantiedag zien vervliegen omdat ik 's ochtends een lekke band (te groot voor die spuitbus) kreeg in Versailles (Frankrijk) en het pas om 16.30 uur gefixt was door twee(!) banden te verwisselen omdat je twee banden van hetzelfde merk in Frankrijk moet hebben. De garage had enkel dat rare Franse merk. ;)
Het is een lang verhaal, dat hier een b'tje off-topic is. Ik ga in ieder geval nóóit meer naar het buitenland zonder reserveband.
renzo4000 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:24:
[...]

Heeft de CEED geen drivemode selector? Ik heb een Proceed met DCT en als ik hem in "sport" zet reageert ie behoorlijk fel op het gaspedaal.
Ja, maar ook in "sport" deed 'ie dat. Ik ben met de Focus gewend dat hij zeer direct reageert op het gaspedaal. Het voelde voor mij daarom als iets geks.

[ Voor 15% gewijzigd door musiman op 23-11-2022 16:02 ]

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanth
[...]

Als je alleen in Nederland rijdt, en bij voorkeur in de Randstad, zal dit vast kloppen. Maar als je wat verder rijdt, en niet afhankelijk wilt zijn van welke pechservice beschikbaar is (vooral in het buitenland), dan zou ik toch in ieder geval een thuiskomertje meenemen in de configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 20:00
Na de zomer 2023 loopt lease van mijn auto af, dus moet/mag een dezer dagen een nieuwe auto bestellen ivm levertijd. Voorkeur gaat uit naar elektrisch (van werkgever maar ook mijzelf). Gezien ik gemiddeld zo'n 750 km per week rijd is comfort en range voor mij belangrijk naast praktische laadruimte (ik heb geen oprit maar wel diverse (snel)laadpalen in omgeving).

Budget ligt rond de 50k. Een aantal auto's valt wat mij betreft af ivm o.a. levertijd/prijs (ID4/Enyaq) of looks (tesla, cupra).

Op mijn shortlist staat nu de Ioniq 5 (RWD) of XC40 (single motor). Volvo gaat vanaf 2023 de XC40 met RWD en extended range leveren. Volgens mij komt de Volvo hiermee overeen qua bereik met de Hyundai.
Alleen de (snel)laadtechniek van Hyundai is op papier véél beter, vraag me wel af met zakelijke pas hoevaak ik een snellader kan gebruiken. Prijs van beide modellen met "extended range" en warmtepomp zit rond de ~54k, dus eigenlijk iets te duur maar zonder warmtepomp lijkt me sowieso niet interessant.

Zijn er mensen die voor een zelfde soort keuze hebben gestaan en kunnen toelichten wat de doorslag heeft gegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

rvrrr schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:15:
Na de zomer 2023 loopt lease van mijn auto af, dus moet/mag een dezer dagen een nieuwe auto bestellen ivm levertijd. Voorkeur gaat uit naar elektrisch (van werkgever maar ook mijzelf). Gezien ik gemiddeld zo'n 750 km per week rijd is comfort en range voor mij belangrijk naast praktische laadruimte (ik heb geen oprit maar wel diverse (snel)laadpalen in omgeving).

Budget ligt rond de 50k. Een aantal auto's valt wat mij betreft af ivm o.a. levertijd/prijs (ID4/Enyaq) of looks (tesla, cupra).

Op mijn shortlist staat nu de Ioniq 5 (RWD) of XC40 (single motor). Volvo gaat vanaf 2023 de XC40 met RWD en extended range leveren. Volgens mij komt de Volvo hiermee overeen qua bereik met de Hyundai.
Alleen de (snel)laadtechniek van Hyundai is op papier véél beter, vraag me wel af met zakelijke pas hoevaak ik een snellader kan gebruiken. Prijs van beide modellen met "extended range" en warmtepomp zit rond de ~54k, dus eigenlijk iets te duur maar zonder warmtepomp lijkt me sowieso niet interessant.

Zijn er mensen die voor een zelfde soort keuze hebben gestaan en kunnen toelichten wat de doorslag heeft gegeven?
Ga aub kijken bij tesla naar de auto. Hij viel voor mijn ook af qua looks, interieur etc. Proefrit gemaakt en nog nooit zo'n responsief scherm meegemaakt. Viel helemaal niet tegen zoals verwacht en de ruimte is ongeëvenaard. De looks worden met de dag beter. Ik hoor komende week mijn verwachte afleverdatum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB

Heb voor een vergelijkbare keuze gestaan en uiteindelijk voor de Ioniq 5 gekozen. Echter was toen de Model Y RWD van €50k nog niet beschikbaar in NL.

Heb destijds wel proef gereden in de Y en qua techniek komt er echt niks bij Tesla in de buurt. Het infotainment systeem, autopilot, efficiëntie, de voorsprong op andere fabrikanten is absurd. Waar Tesla echter nog wel wat kan leren is comfort en interieur. Het interieur is kaal en ik vond het na 40km echt niet comfortabel zitten.

Nu is het interieur van de Ioniq ook vrij ‘kaal’ vergeleken met bv de VAGs of Volvo, maar Hyundai heeft wel duidelijk nagedacht over de voordelen die een BEV met zich mee brengt. De vlakke vloeren voor en achter geven een gigantisch ruim gevoel en je kunt de auto echt helemaal volproppen en dan nog comfortabel met 5 man zitten.

Ook qua techniek is de Hyundai flink beter dan de VAGs, qua rijden, infotainment en laden, maar zeker niet zo goed als Tesla. Waar het vooral te wensen over laat is de navigatie. Je kunt geen rit plannen met laadstops bv. En pre conditioning van de accu werkt alleen als je een laad stop invoert die in het systeem staat (en Fastned staat er bv lang niet allemaal in). Hier zou in 2023 wel een update voor moeten komen overigens.

Voor mij waren uiteindelijk een paar zaken doorslaggevend:
- geen VAG BEV: Destijds waren er teveel collega’s met problemen van software tot hardware. Dat is zo erg dat inmiddels de VAGs niet meer gekozen mogen worden. Het kostte de zaak teveel uren.
- EV6 vind ik een gedrocht. Soort samenraapsel van design ideeen die allemaal niet bij elkaar passen.
- Model Y viel af omdat die buiten budget viel. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik denk ik erg twijfelen over de RWD SR versie. Ook dit design vind ik niet super, een soort in Photoshop verhoogde model 3. Maar de techniek en ruimte zijn niet te evenaren. Ik zou wel nog een wat langere proefrit willen doen om het comfort wat serieuzer te testen.

Uiteindelijk een Ioniq geworden omdat:
- het bereik de mogelijkheid geeft om alle adressen in NL te bereiken op 1 lading en indien nodig je zeer snel kunt laden. Ik rijdt 750km per week en heb nog nooit een snel lader hoeven gebruiken.
- het comfort. Het is zeker geen dynamisch sportieve auto, maar de stoelen en rijcomfort zijn echt fantastisch. Het nieuwe MY23 model heeft zelfs nog betere dempers.
- het design. Dit is zeer persoonlijk, en ik vind het echt een geweldige look. Het is zeer uitgesproken geen middenpoep design zoals de Enyaq, Cupra’s of Q4’s die er zoals iedere auto op de weg uit zien alleen dan met een horizontale lichtbalk. Om diezelfde reden vinden genoeg mensen de Ioniq5 ook spuuglelijk.
- de ruimte. Hij is echt veel groter dan hij lijkt. Ja de Tesla heeft nog meer plek, maar voor 50 weken van het jaar is het meer en meer dan voldoende. En die 2 weken vakantie kan er wel een dakkoffer op. Dat beetje bereik verlies laadt je met 225Kw snel laden er zo bij 8)

Kortom, ga eens rijden met de Model Y en Ioniq 5 en laat dat echt meewegen in je keuze.

Lees ook de 2 topics over de modellen eens door. Beide hebben zo hun kwaaltjes, waarbij dit bij de Model Y vooral bouwkwaliteit en comfort is en bij de Ioniq meer aan de software kant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9

Zij wereld van verschil maakt die warmtepomp toch niet in ons klimaat? Als het erop zit is het mooi maar zou er zelf niet snel geld voor overhebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
VidaR-9 schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:39:
[...]

Zij wereld van verschil maakt die warmtepomp toch niet in ons klimaat? Als het erop zit is het mooi maar zou er zelf niet snel geld voor overhebben.
Op langere afstanden scheelt het wel degelijk. Bij de Ioniq 5 is het verschil grofweg 2/3 kWh voor de verwarming van je auto. Als je dan dus 2 uur rijdt, scheelt je dat dus 4-6 kWh.. wat alweer snel een kilometer of 30 is.
Daarnaast is het een vereiste voor pre-conditioning van je batterij om snel op hoge snelheden te kunnen laden.
Als je alleen korte afstanden <150km per dag rijdt en iedere dag kunt eindigen aan een laadpaal dan is het niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
RobbieB schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:58:
[...]

Op langere afstanden scheelt het wel degelijk. Bij de Ioniq 5 is het verschil grofweg 2/3 kWh voor de verwarming van je auto. Als je dan dus 2 uur rijdt, scheelt je dat dus 4-6 kWh.. wat alweer snel een kilometer of 30 is.
Daarnaast is het een vereiste voor pre-conditioning van je batterij om snel op hoge snelheden te kunnen laden.
Als je alleen korte afstanden <150km per dag rijdt en iedere dag kunt eindigen aan een laadpaal dan is het niet nodig.
Een vereiste bij de Ioniq 5 dan?
Ik heb geen warmtepomp en pre-conditioning werkt prima.

Ik rij meerdere dagen per week ~250km per dag en het komt bij mij op die dagen nooit aan op 30km actieradius. En daarnaast heb je er pas echt serieus iets aan op de echt koude dagen, dat aantal valt ook wel mee.

Iedereen heeft zijn eigen situatie, maar met 50.000km per jaar en dit soort dagen is voor mij alles met een praktische actieradius van minimaal 250km en fatsoenlijke laadsnelheid prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
VidaR-9 schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:22:
[...]

Een vereiste bij de Ioniq 5 dan?
Ja.
Ik heb geen warmtepomp en pre-conditioning werkt prima.

Ik rij meerdere dagen per week ~250km per dag en het komt bij mij op die dagen nooit aan op 30km actieradius. En daarnaast heb je er pas echt serieus iets aan op de echt koude dagen, dat aantal valt ook wel mee.

Iedereen heeft zijn eigen situatie, maar met 50.000km per jaar en dit soort dagen is voor mij alles met een praktische actieradius van minimaal 250km en fatsoenlijke laadsnelheid prima.
Het zal per persoon verschillen, maar ben het met je eens dat in veel gevallen het niet nodig is.
Bij de Ioniq zit het bij de twee top modellen er standaard op, dus het was voor mij een kwestie van mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
Leasebudget: €1.550
Kilometrage per jaar: 40.000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: representatief, 4 deurs.
Overige afhankelijkheden: n.v.t.
Specifieke wensen: Ik zou graag EV willen gaan rijden, vanwege de milieu voordelen en het luxe gevoel van electrisch rijden. Wat het daarbij lastiger maakt: graag met trekhaak en minimaal 1500 kg voor aanhanger en eventueel caravan.

Ik rij echt niet veel km's per dag, het is een benefit die bij m'n functie komt. Ik heb hem dus voornamelijk voor woon-werkverkeer en kan er ook privé gebruik van maken. Ik heb een oprit waar ik zelf zou kunnen laden. Ik moet wel een aantal keren per jaar naar vestigingen in de UK of Denemarken, maar vind het niet erg om dan een laadpauze in te lassen. Daarnaast gaan we over het algemeen met de auto op vakantie naar Zuid-Europa.

Ik rij nu een Seat Tarraco en vind de ruimte die we nu hebben wel erg prettig met 3 pubers.

Ik heb in ieder geval al gekeken naar de volgende opties:
  • Kia EV6 GT Line
  • Skoda Enyaq iV (Coupé)
  • Volkswagen ID4/ID5
  • Volvo V60 Recharge
  • Audi Q4 e-tron
  • Peugeot 508 SW
Met deze brede range aan opties is het lastig kiezen en ik weet dus ook nog niet waar ik moet beginnen! Wie heeft er een tip hoe ik de lijst korter in plaats van langer maak? Er zijn namelijk nog veel meer kanshebbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
born2tweak schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:54:
Ik heb in ieder geval al gekeken naar de volgende opties:
  • Kia EV6 GT Line
  • Skoda Enyaq iV (Coupé)
  • Volkswagen ID4/ID5
  • Volvo V60 Recharge
  • Audi Q4 e-tron
  • Peugeot 508 SW
Ik zou ook zeker de Ioniq 5 erbij plaatsen. Als tegenhanger van de Kia EV6. Maar dan met goeie stoelen.
(het uiterlijk op de renders en dergelijke valt beetje tegen, maar ga is een keer kijken bij een dealer. Dat maakt echt wereld van verschil.)

En waarom het lijstje korter maken? gewoon alles proefrijden. :9
Voor mij was een reden om in ieder geval niet naar de Skoda/VW te kijken vanwege zowel de levertijden als het uitrustings nivo. (dat gezegd hebbende, mijn budget was 500 euro lager :X )
Pagina: 1 ... 22 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.