Hallo allemaal,
Ik heb weliswaar mijn keuze al gemaakt, maar de lange weg er naartoe wil ik graag hier delen omdat ik denk dat anderen er ook wat aan hebben

Zelf ben ik namelijk 2 meter (gemiddeld postuur), en dan wordt de keuze automatisch erg lastig. Elke keer is weer zo'n gedoe. Kort gezegd waren de wensen in grote lijnen:
Merk: niet van belang, weinig restricties zolang het maar een courant model is
Brandstof: geen diesel
Mijn werkgever stelt geen eisen (meer) aan merk en soort carrosserie. SUV's, merken als BMW en Mercedes zijn toegestaan.
Budget: elke regeling is weer anders. Om een idee te geven van het budget, denk aan kleinere SUV's zoals de Hyundai Tucson, C-segment station zoals Skoda Octavia combi, kleine premiummodellen zoals BMW 1-serie. We mogen tot een bepaalde limiet zelf het budget aanvullen voor een hoger model of meer opties.
Eisen: automaat (ik ben uitgeschakeld

), goede stoelen en voldoende ruimte om te zitten en spullen (en de hond) te vervoeren
Gewenste opties: ik maak nooit parkeerschade, maar parkeersensoren voor en achter zijn wel lekker en mistlampen voor vind ik van meerwaarde. Aangezien mijn vrouw een stuk kleiner is, hoogteverstelling bijrijdersstoel.
Huidige auto: Skoda Superb III HB (ik weet het, vergeleken hierbij is alles klein)
Subjectief, maar de kwaliteit en afwerking moeten in orde zijn. Rammelend plastic houd ik niet zo van

Voor elektrische auto's maakt het bereik niet zoveel uit voor mij. Lange afstanden binnen Nederland zelden, en in het buitenland alleen in de zomer.
Ik was er al achter dat als je 2 meter bent, veel auto's ongeschikt zijn. Beenruimte is over het algemeen wel in orde, maar hoofdruimte is vaak een probleem. Auto's worden lager en "ronder".
De shortlist was:
Hyundai Ioniq 5
Deze auto is zeer geschikt voor lange mensen. Stoelen zijn goed, en hoofdruimte is uitstekend. Persoonlijk vond ik dit één van de betere auto's qua rijeigenschappen die ik heb getest. DC-laden erg snel. Je moet van het design houden, ik vind hem verfrissend anders

Enige nadeel is de onhandige, lage kofferbak, die ook nog eens kleiner is dan in de brochure staat (499 l vanwege de subwoofer). Je kan in de duurste uitvoering (Lounge) wel de achterbank elektrisch naar voren verplaatsen voor veel meer ruimte. Deze prijs vind ik dan wel weer te gek, dus niet gedaan. Levertijd gaven ze ongeveer een jaar op.
Volgens de brochure kan het model met de kleine accu ook laden met maximaal 350 kW, maar je leest nergens dat dit daadwerkelijk wordt gehaald.
Matte lak is leuk, maar daarmee mag je niet door de wasstraat

Gelukkig kun je ook kiezen voor normale lak.
Skoda Enyaq iV
Deze is het uiteindelijk geworden. Stoelen en ruimte zijn uitstekend, ook is de kofferbak praktisch gevormd. Testrit was met een versie met de grootste velgen, daardoor spijkerhard geveerd. Daar kijk ik wel doorheen. Qua ergonomie waren er wat kleine dingetjes, maar daar wen ik wel aan. Snelladen gaat langzamer dan bij de concurrentie, maar voor die paar dagen per jaar kan ik daar wel mee leven. Levertijd hoor ik nog.
Skoda Octavia combi
Goede (hoofd)ruimte, stoelen en ergonomie. Helaas is de afwerking een stuk goedkoper dan mijn huidige Superb. Hier had ik wat meer van verwacht. Het is een erg gewild model met meer dan een jaar levertijd.
Opel Astra sports tourer
Waar de vorige generatie (GM) nog zeer geschikt was voor lange mensen, is de 6e generatie dramatisch in dit opzicht. Je zit echt met je kop in de deur, déjà vu van de Peugeot 308. De hand van Peugeot is dus nu duidelijk te zien. Jammer, want de Astra is interessant qua opties en prijs.
Seat Leon sports tourer
Het vorige model was wel ruim genoeg, maar erg plastic afgewerkt en de stoelen vond ik niet lekker zitten. Qua afwerking is het huidige model sterk verbeterd, maar de hoofdruimte is verslechterd.
Ford Focus wagon
Ik heb de 3e generatie 5 jaar lang gehad: goede afwerking, voldoende ruimte en goede stoelen.
De 4e generatie is nog steeds ruim en goed afgewerkt, maar de stoelen gaven mij na een kwartier al pijn in m'n achterwerk

De verkoper, ongeveer 1,90 m, vindt hem wel lekker zitten maar hij is tenger gebouwd. Vreemd is trouwens dat de hoogteverstelling bijrijdersstoel alleen op de ST-X (2.3 turbo) zit.
Kia Sportage
Zit goed, ruim voldoende hoofdruimte en is in de meeste opzichten een goede auto. Kia gebruikt wel iets goedkopere materialen dan Hyundai. Stoelen hebben een vrij kort zitvlak, maar zitten wel goed. Hoogteverstelling bijrijdersstoel alleen vanaf de DynamicPlusLine. Daar zit dan weer een panoramisch dak op, dat van je hoofdruimte af gaat. Die is dan nog wel voldoende, maar als je nog langer bent, zou ik hier niet voor gaan.
Kia Ceed SW
Voldoende ruimte om te zitten, maar vond hem verder niet bijzonder genoeg om nader te bekijken.
Kia Proceed
Mooi ontwerp, maar de hoofdruimte is erg beperkt omdat het een erg lage auto is. De auto in de garage had een schuifdak, maar zelfs zonder zou ik nog klem tegen het dak zitten.
Kia EV6
Dit vond ik vooraf een kanshebber. Na er even in gezeten te hebben, had ik hem op de lijst gezet. Later toch maar een proefrit gemaakt om te kijken of hij echt goed zit en rijdt. Hoofdruimte is voldoende, maar de stoelen vind ik vreselijk. Ze zijn erg hard en ik kreeg ze niet comfortabel afgesteld (rare verhoudingen). Afwerking is erg plastic, en de vele rammeltjes, kraakjes en piepjes gaven mij geen kwaliteitsgevoel.
Hyundai Tucson
Hij rijdt eigenlijk hetzelfde als de technisch identieke Kia Sportage. Ook zitten de stoelen hetzelfde en zijn prima. Afwerking is iets beter dan van de Sportage, en wat zakelijker. En minder pianolak ;-) Een panoramisch dak lijkt iets meer hoofdruimte af te snoepen dan bij de Sportage. Voordeel (voor mij) is dat je op de Comfort (niveau 2) al hoogteverstelling bijrijdersstoel krijgt maar geen panoramisch dak. Wat uitvoeringen en opties betreft zijn er veel verschillen met de Sportage.
Toyota Corolla TS
Ik heb weleens gereden met zijn voorganger, de Auris TS. Die is geschikt voor lange mensen, maar deze zou ik niet aanraden boven de 1,90 m. Hoofdruimte is matig en achterin zit je opgevouwen. Voor de rest wel een goed rijdende, goed afgewerkte auto. De stoelen zijn wel goed.
Voor de rest heb ik nog een aanvullend lijstje van aan- en afraders voor lange mensen (gezeten en/of gereden):
Aanraders:
Ford Puma
Opel Insignia II
Opel Astra V
Skoda Kodiaq
BMW 3-serie VII
Renault Scénic / grand Scénic (uit productie)
Ford C-Max / grand C-Max
Mazda 6
Hyundai i40 (uit productie)
Ford Kuga
Mitsubishi Eclipse Cross
Toyota Auris
Afraders:
Renault Kadjar (hoofdruimte)
Renault Talisman (idem, veel te brede middenconsole, knieruimte)
Peugeot 308 (idem)
VW Golf VII (idem)
Renault Captur (vorig model, knieruimte)
Renault Mégane (vorig model, hoofdruimte)
Hyundai i30 (erg kort zitvlak)
Skoda Octavia III (stoelen, zie eerdere opmerking)
Ik heb nog veel meer voorbeelden, maar die zijn ondertussen niet meer zo relevant
Hopelijk heb ik iemand kunnen inspireren en/of informeren