Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

born2tweak schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:54:
Leasebudget: €1.550
Kilometrage per jaar: 40.000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: representatief, 4 deurs.
Overige afhankelijkheden: n.v.t.
Specifieke wensen: Ik zou graag EV willen gaan rijden, vanwege de milieu voordelen en het luxe gevoel van electrisch rijden. Wat het daarbij lastiger maakt: graag met trekhaak en minimaal 1500 kg voor aanhanger en eventueel caravan.

Ik rij echt niet veel km's per dag, het is een benefit die bij m'n functie komt. Ik heb hem dus voornamelijk voor woon-werkverkeer en kan er ook privé gebruik van maken. Ik heb een oprit waar ik zelf zou kunnen laden. Ik moet wel een aantal keren per jaar naar vestigingen in de UK of Denemarken, maar vind het niet erg om dan een laadpauze in te lassen. Daarnaast gaan we over het algemeen met de auto op vakantie naar Zuid-Europa.

Ik rij nu een Seat Tarraco en vind de ruimte die we nu hebben wel erg prettig met 3 pubers.

Ik heb in ieder geval al gekeken naar de volgende opties:
  • Kia EV6 GT Line
  • Skoda Enyaq iV (Coupé)
  • Volkswagen ID4/ID5
  • Volvo V60 Recharge
  • Audi Q4 e-tron
  • Peugeot 508 SW
Met deze brede range aan opties is het lastig kiezen en ik weet dus ook nog niet waar ik moet beginnen! Wie heeft er een tip hoe ik de lijst korter in plaats van langer maak? Er zijn namelijk nog veel meer kanshebbers.
Allerlei EV's op de lijst en dan de Model Y vergeten? De versie van 50K geeft qua prijs-kwaliteit echt al die modellen flink ervan langs. Vooral omdat je bij Tesla voor 50K echt klaar bent, en bij VAG de teller gaat lopen qua optiepakketen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

born2tweak schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:54:
Leasebudget: €1.550
Kilometrage per jaar: 40.000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: representatief, 4 deurs.
Overige afhankelijkheden: n.v.t.
Specifieke wensen: Ik zou graag EV willen gaan rijden, vanwege de milieu voordelen en het luxe gevoel van electrisch rijden. Wat het daarbij lastiger maakt: graag met trekhaak en minimaal 1500 kg voor aanhanger en eventueel caravan.

Ik rij echt niet veel km's per dag, het is een benefit die bij m'n functie komt. Ik heb hem dus voornamelijk voor woon-werkverkeer en kan er ook privé gebruik van maken. Ik heb een oprit waar ik zelf zou kunnen laden. Ik moet wel een aantal keren per jaar naar vestigingen in de UK of Denemarken, maar vind het niet erg om dan een laadpauze in te lassen. Daarnaast gaan we over het algemeen met de auto op vakantie naar Zuid-Europa.

Ik rij nu een Seat Tarraco en vind de ruimte die we nu hebben wel erg prettig met 3 pubers.

Ik heb in ieder geval al gekeken naar de volgende opties:
  • Kia EV6 GT Line
  • Skoda Enyaq iV (Coupé)
  • Volkswagen ID4/ID5
  • Volvo V60 Recharge
  • Audi Q4 e-tron
  • Peugeot 508 SW
Met deze brede range aan opties is het lastig kiezen en ik weet dus ook nog niet waar ik moet beginnen! Wie heeft er een tip hoe ik de lijst korter in plaats van langer maak? Er zijn namelijk nog veel meer kanshebbers.
1550 inc brandstof is een behoorlijk budget. Daar past je lijstje makkelijk in. Maar 3 pubers op de achterbank...dan ben in bang dat je alleen de V60 of de 508 overhoudt. De rest is achterin vrij krap.
Ik zou de Passat GTE en de Skoda Superb PHEV toevoegen. Fat etron moet ook passen verwacht ik. Maar schrik niet van je bijtelling, auto's zijn duur geworden. Passat GTE zit rond de 60k a 22% en dat doet een stuk meer auw dan je huidige tarraco.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
The Eagle schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:44:
[...]

1550 inc brandstof is een behoorlijk budget. Daar past je lijstje makkelijk in. Maar 3 pubers op de achterbank...dan ben in bang dat je alleen de V60 of de 508 overhoudt. De rest is achterin vrij krap.
Ik zou de Passat GTE en de Skoda Superb PHEV toevoegen. Fat etron moet ook passen verwacht ik. Maar schrik niet van je bijtelling, auto's zijn duur geworden. Passat GTE zit rond de 60k a 22% en dat doet een stuk meer auw dan je huidige tarraco.
Een V60 ruim achterin?
Een Enyaq/ID4 krap achterin?

@born2tweak de lijst korter maken? Ik zou overal eens gaan kijken, zitten en voelen. Dan valt er waarschijnlijk al wat af.

Kia Sorento plug-in wellicht een optie? Lekker ruim ook. Of een Mazda CX60.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
Goeie tips allemaal! Even resumerend:
Ik weet het niet met de Tesla... eerlijk gezegd nooit echt tot het merk en imago aangetrokken geweest.
Ioniq zal ik ook zeker naar gaan kijken, maar weet het nog niet zo met die retro look. Verder zeker een goeie.
De Sorento zag ik ook, maar die vind ik dan weer te lomp :) Een CX60 had ik nog niet aan gedacht, noteer ik ook! Ik ga zeker overal kijken en wat proefritjes maken!

En qua bijtelling: de huidige Tarraco was 54K cataloguswaarde, dus 60K is niet gek veel hoger. ik kijk denk ik tot zo'n 65K cataloguswaarde, dat moet in het budget passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:22

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ook wat hulp nodig :)

Leasebudget: 835 (wordt waarschijnlijk 920) + maximaal 25% overschrijding als eigen bijdrage
Kilometrage per jaar: 25.000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:inclusief
Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling wat?
Merkbeleid, zo ja, welke: geen. Alleen benzine, PHEV en EV toegestaan.
Overige afhankelijkheden:EV’s minimaal 250 km range.
Specifieke wensen:EV, goede audio, veel ruimte, elektrische stoelen met geheugen, adaptieve CC

Frontrunner: KIA EV6, Hyundai IONIQ5

Outsiders: VW ID.4, BMW iX1, Polestar 2 Long Range Single Motor.

Ik moet een nieuwe auto, levering zomer 2023 (iets later mag ook). Rij nu een Volvo V60 T5 en wat mij betreft is dat de laatste brandstofauto die ik zal hebben. Ik kijk vooral naar netto maandlasten, die zijn nu (bijtelling + eigen bijdrage) 520 euro netto per maand. Ik wil ongeveer rond dat bedrag blijven - minder is beter - en met mijn max budget is dat ook ongeveer waar je uitkomt.

Ik heb tot nu toe in de EV6 en IONIQ5 gereden. De laatste beviel me beter qua ‘vibe’ en rijgedrag. Het interieur is heel ruimtelijk en ik vond het rijcomfort wat beter. Wat niet wil zeggen dat de EV6 slecht reed, ik voelde me alleen niet zo snel thuis als in de Hyundai. Beide testauto’s waren overigens de AWD-varianten.

In de lease valt ie echter duurder uit. De IONIQ5 77 kWH RWD Connect+ komt op een netto maandlast van 529 euro, de qua uitrusting redelijk vergelijkbare EV6 77 kWh Plus RWD komt op 497 euro. Voor een tientje per maand meer dan de Hyundai kan ik ook de AWD EV6 met 325 pk nemen. De meest luxe versie van de IONIQ5 (Lounge) is per maand effectief 591 euro en valt daarmee ruim buiten mijn toegestane leasebudget. Het is echter de verwachting dat het budget voor EV’s nog wat wordt verhoogd, dan komt die naar verwachting op ongeveer 550 per maand uit en dan past het nog binnen mijn maximale eigen bijdrage. De andere opties blijven echter flink goedkoper, de EV6 RWD Plus kost dan 454 per maand, de AWD is 496 en de IONIQ5 Connect+ is 487.

Daarmee gaat de ‘strijd’ in principe tussen de twee laatstgenoemden. De range van de KIA is wat lager door de vierwielaandrijving maar de 100 pk meer is zeer goed merkbaar. Bovendien heeft de KIA wel de door mij gewenste stoelen met geheugen, en daarnaast nog stoelventilatie, een verwarmbare achterbank en een uitgebreidere audioinstallatie (14 ipv 7 speakers). Laat je de AWD zitten dan is ie ook nog eens elke maand een paar tientjes voordeliger. De Hyundai biedt meer bagageruimte, een (persoonlijke smaak) mooier interieur, een HUD, draadloze telefoonlader en uitgebreidere rijhulpen.

De VW ID.4 is een outsider want relatief voordelig in de lease en door middel van de pakketjes vrij specifiek naar wens aan te kleden. Ik vind hem echter bijzonder saai, zowel van binnen als van buiten. Prijs per maand voor de 150 kWh Pro-versie met de benodige opties ongeveer 512 euro.

De BMW is nog niet in de showrooms te vinden en lijkt op het eerste gezicht wat krapper. Ik kon echter in de benzine-variant prima zitten en het interieur is mooi. Binnen mijn budget zijn de belangrijkste opties ook mogelijk, maar zo dik aangekleed als de Koreanen is ie uiteraard niet. Daarnaast is de accu met 66 kWh een stuk kleiner. Wel krijg je 313 pk. De maandprijs is vergelijkbaar met de IONIQ5.

Tenslotte de Polestar 2. Ligt qua vibe dichtbij mijn huidige auto en heeft de grootste range. Met het pluspakket zitten behalve adaptieve CC de belangrijke zaken er op. Qua maandlast even duur als de ID.4. Grootste zorg is de ruimte. Zowel interieur als bagageruimte lijken niet al te groot.

Mijn vrouw vind de IONIQ5 het mooist :P maar ik neig nu toch naar de EV6 AWD. Alle tips welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:07
Daniel schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:32:

Leasebudget: 835 (wordt waarschijnlijk 920) + maximaal 25% overschrijding als eigen bijdrage
Specifieke wensen:EV, goede audio, veel ruimte, elektrische stoelen met geheugen, adaptieve CC

Ik moet een nieuwe auto, levering zomer 2023 (iets later mag ook). Rij nu een Volvo V60 T5 en wat mij betreft is dat de laatste brandstofauto die ik zal hebben. Ik kijk vooral naar netto maandlasten, die zijn nu (bijtelling + eigen bijdrage) 520 euro netto per maand. Ik wil ongeveer rond dat bedrag blijven - minder is beter - en met mijn max budget is dat ook ongeveer waar je uitkomt.

Ik heb tot nu toe in de EV6 en IONIQ5 gereden. De laatste beviel me beter qua ‘vibe’ en rijgedrag. Het interieur is heel ruimtelijk en ik vond het rijcomfort wat beter. Wat niet wil zeggen dat de EV6 slecht reed, ik voelde me alleen niet zo snel thuis als in de Hyundai. Beide testauto’s waren overigens de AWD-varianten.

In de lease valt ie echter duurder uit. De IONIQ5 77 kWH RWD Connect+ komt op een netto maandlast van 529 euro, de qua uitrusting redelijk vergelijkbare EV6 77 kWh Plus RWD komt op 497 euro. Voor een tientje per maand meer dan de Hyundai kan ik ook de AWD EV6 met 325 pk nemen. De meest luxe versie van de IONIQ5 (Lounge) is per maand effectief 591 euro en valt daarmee ruim buiten mijn toegestane leasebudget. Het is echter de verwachting dat het budget voor EV’s nog wat wordt verhoogd, dan komt die naar verwachting op ongeveer 550 per maand uit en dan past het nog binnen mijn maximale eigen bijdrage. De andere opties blijven echter flink goedkoper, de EV6 RWD Plus kost dan 454 per maand, de AWD is 496 en de IONIQ5 Connect+ is 487.

Daarmee gaat de ‘strijd’ in principe tussen de twee laatstgenoemden. De range van de KIA is wat lager door de vierwielaandrijving maar de 100 pk meer is zeer goed merkbaar. Bovendien heeft de KIA wel de door mij gewenste stoelen met geheugen, en daarnaast nog stoelventilatie, een verwarmbare achterbank en een uitgebreidere audioinstallatie (14 ipv 7 speakers). Laat je de AWD zitten dan is ie ook nog eens elke maand een paar tientjes voordeliger. De Hyundai biedt meer bagageruimte, een (persoonlijke smaak) mooier interieur, een HUD, draadloze telefoonlader en uitgebreidere rijhulpen.

De VW ID.4 is een outsider want relatief voordelig in de lease en door middel van de pakketjes vrij specifiek naar wens aan te kleden. Ik vind hem echter bijzonder saai, zowel van binnen als van buiten. Prijs per maand voor de 150 kWh Pro-versie met de benodige opties ongeveer 512 euro.

De BMW is nog niet in de showrooms te vinden en lijkt op het eerste gezicht wat krapper. Ik kon echter in de benzine-variant prima zitten en het interieur is mooi. Binnen mijn budget zijn de belangrijkste opties ook mogelijk, maar zo dik aangekleed als de Koreanen is ie uiteraard niet. Daarnaast is de accu met 66 kWh een stuk kleiner. Wel krijg je 313 pk. De maandprijs is vergelijkbaar met de IONIQ5.

Tenslotte de Polestar 2. Ligt qua vibe dichtbij mijn huidige auto en heeft de grootste range. Met het pluspakket zitten behalve adaptieve CC de belangrijke zaken er op. Qua maandlast even duur als de ID.4. Grootste zorg is de ruimte. Zowel interieur als bagageruimte lijken niet al te groot.

Mijn vrouw vind de IONIQ5 het mooist :P maar ik neig nu toch naar de EV6 AWD. Alle tips welkom :)
Als je elektrische stoelen met geheugenfunctie wilt dan moet het sowieso de EV6 worden want die zitten bij de IONIQ5 alleen maar in de lounge versie.

Ik heb ook beide gereden en was by far meer enthousiast over het comfort van de IONIQ dan de EV6, plus dat de aflopende daklijn achter echt wel veel ruimte scheelt.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
RobbieB schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:59:
[...]

Als je elektrische stoelen met geheugenfunctie wilt dan moet het sowieso de EV6 worden want die zitten bij de IONIQ5 alleen maar in de lounge versie.

Ik heb ook beide gereden en was by far meer enthousiast over het comfort van de IONIQ dan de EV6, plus dat de aflopende daklijn achter echt wel veel ruimte scheelt.
Ja dat is ook nog wel een stevig argument. Ik kan ook wel leven zonder die geheugenfunctie, het is niet alsof ze we zo vaak van auto wisselen en ik heb het nu ook niet.

Het is jammer dat de IONIQ aanzienlijk duurder uitvalt dan de equivalente EV6. De IONIQ Connect+ is fiscaal 700 euro duurder dan de EV6 Plus maar in de lease is het verschil 35 euro per maand (dus over de hele looptijd betaal je 2100 euro meer).

De GT-Line RWD heeft ongeveer hetzelfde uitrusting als de Lounge, is fiscaal zelfs 1300 euro duurder, maar valt in de lease per maand 35 euro goedkoper uit - en past dus nog net binnen mijn budget terwijl de Lounge er ruim buiten valt. Blijkbaar is het effect van 20” wielen standaard erg groot.

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel op 29-11-2022 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:26

Model Y vergeten? Enorme bak ruimte, goedkoper en prima levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Daniel schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 06:42:
[...]

Ja dat is ook nog wel een stevig argument. Ik kan ook wel leven zonder die geheugenfunctie, het is niet alsof ze we zo vaak van auto wisselen en ik heb het nu ook niet.

Het is jammer dat de IONIQ aanzienlijk duurder uitvalt dan de equivalente EV6. De IONIQ Connect+ is fiscaal 700 euro duurder dan de EV6 Plus maar in de lease is het verschil 35 euro per maand (dus over de hele looptijd betaal je 2100 euro meer).

De GT-Line RWD heeft ongeveer hetzelfde uitrusting als de Lounge, is fiscaal zelfs 1300 euro duurder, maar valt in de lease per maand 35 euro goedkoper uit - en past dus nog net binnen mijn budget terwijl de Lounge er ruim buiten valt. Blijkbaar is het effect van 20” wielen standaard erg groot.
Komt dat verschil dan door het verbruik? Want je kunt de Lounge ook met 19” wielen bestellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
nooberke schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:12:
[...]
Model Y vergeten? Enorme bak ruimte, goedkoper en prima levertijd.
Niet vergeten, ik weiger alleen in een auto van die fascistenvriend te rijden :)
RobbieB schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:13:
[...]
Komt dat verschil dan door het verbruik? Want je kunt de Lounge ook met 19” wielen bestellen.
Ja, denk het. Energievoorschot is met 20” een tientje hoger, verder duurdere banden. Moet nog even navragen wat het echt scheelt als er 19” onder gezet wordt.

Edit: scheelt wel flink, leaseprijs daalt met 40 euro per maand. Vanwege het feit dat ik die overschrijding zelf betaal via een eigen bijdrage is het netto voordeel 20 euro, maar daarmee komt - zeker als de leasenorm nog wat wordt verhoogd - de Lounge nog wel op acceptabel terrein.

[ Voor 17% gewijzigd door Daniel op 29-11-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

born2tweak schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:25:
Goeie tips allemaal! Even resumerend:
Ik weet het niet met de Tesla... eerlijk gezegd nooit echt tot het merk en imago aangetrokken geweest.
Ioniq zal ik ook zeker naar gaan kijken, maar weet het nog niet zo met die retro look. Verder zeker een goeie.
De Sorento zag ik ook, maar die vind ik dan weer te lomp :) Een CX60 had ik nog niet aan gedacht, noteer ik ook! Ik ga zeker overal kijken en wat proefritjes maken!

En qua bijtelling: de huidige Tarraco was 54K cataloguswaarde, dus 60K is niet gek veel hoger. ik kijk denk ik tot zo'n 65K cataloguswaarde, dat moet in het budget passen.
Qua budget wel, maar bedenk je ook:
22% over 54k is 990 bruto bijtelling per maand
22% over 65k is 1191 bruto bijtelling per maand
Netto ben je aan bijtelling dus ook ca 100 euro per maand extra kwijt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07

Sorry maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wat is nu je huidige leasebedrag? Is het 1150 inclusief brandstof component?
En de standaard 300 eigen bijdrage + vervangend vervoer + winterbanden +laadpas?
Verder wat is de max cataloguswaarde zowel ICE en EV? Bijtelling netto is natuurlijk sterk afhankelijk van je salaris en dus kan ik niet zo snel rekenen.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Laatst online: 29-08 17:02
The Eagle schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:37:
[...]

Qua budget wel, maar bedenk je ook:
22% over 54k is 990 bruto bijtelling per maand
22% over 65k is 1191 bruto bijtelling per maand
Netto ben je aan bijtelling dus ook ca 100 euro per maand extra kwijt :)
Klopt inderdaad, dat reken ik ook een beetje bij of het in mijn budget past. In de afgelopen jaren ook wel wat gegroeid in salaris en kan de 100 euro wel missen, als ik er iets leuks voor terug krijg. Autorijden moet ook leuk zijn, dat is mij zeker wat waard!

Verder wat punten die ik n.a.v. onderzoek heb:
Ik zou graag Led Matrix lampen willen, dus automatisch om je voorganger heen schijnen. Dat heeft de Ionic5 niet. Verder gaat er toch een grote voorkeur uit naar EV's, dus daar zal ik zeker eerst gaan kijken, in vergelijking tot de ICE/PHEV.

Wij leasen bij Leaseplan en daar komt de CX60 helaas nog niet naar voren. Wellicht dat dit nog komt, hij is bij Leaseplan Belgie wel te bestellen lijkt het. Hij is in ieder geval nog niet te configureren bij LP.

Vrijdagmiddag en zaterdag maar eens een rondje dealers gaan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
SirLct schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:49:
[...]

Sorry maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wat is nu je huidige leasebedrag? Is het 1150 inclusief brandstof component?
En de standaard 300 eigen bijdrage + vervangend vervoer + winterbanden +laadpas?
Verder wat is de max cataloguswaarde zowel ICE en EV? Bijtelling netto is natuurlijk sterk afhankelijk van je salaris en dus kan ik niet zo snel rekenen.
Mijn leasecalculator geeft geen leaseprijzen, alleen wat de prive-bijdrage is. Voor leasebedragen moet ik daadwerkelijk offertes opvragen bij de leasemaatschappij. Vandaar dat ik vergelijk op wat het mij per maand kost, want dat is ook het enige wat voor mij relevant is.

Leasebudget is nu 835 per maand incl brandstofcomponent. Wordt waarschijnlijk 920. Dit mag met 25% overschreden worden met een eigen bijdrage. Deze wordt weer in mindering gebracht op de bruto bijtelling. Betaal 49,5% IB.

Geen max cataloguswaarde maar in de praktijk zijn EV’s boven de 60k buiten budget. Prijs is ook incl vervangend vervoer, winterbanden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als de ID.4 op je lijstje staat, maar saai is, is de Skoda Enyaq (Coupe) misschien nog iets?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
P_de_B schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:54:
[...]

Als de ID.4 op je lijstje staat, maar saai is, is de Skoda Enyaq (Coupe) misschien nog iets?
De Enyaq valt vreemd genoeg erg duur uit bij mijn leasemaatschappij (Arval). De 80 kWh Business Edition zit al aan de max leaseprijs en is dan niet bepaald rijk uitgerust. De equivalente ID.4 is tegen de 100 euro per maand goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Daniel schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:17:
[...]

De Enyaq valt vreemd genoeg erg duur uit bij mijn leasemaatschappij (Arval). De 80 kWh Business Edition zit al aan de max leaseprijs en is dan niet bepaald rijk uitgerust. De equivalente ID.4 is tegen de 100 euro per maand goedkoper.
De Enyaq is door de grote vraag behoorlijk in prijs gestegen t.o.v. de ID.4 (ondanks dat de auto's vrijwel identiek zijn).. Mensen rijden blijkbaar graag in een 13-in-een-dozijn cross-over... En ja, de wir-war aan opties bij alle VAG BEVs zijn echt weer typische afzetterij van de Duitsers.

[ Voor 8% gewijzigd door RobbieB op 29-11-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
RobbieB schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:51:
[...]

De Enyaq is door de grote vraag behoorlijk in prijs gestegen t.o.v. de ID.4 (ondanks dat de auto's vrijwel identiek zijn).. Mensen rijden blijkbaar graag in een 13-in-een-dozijn cross-over... En ja, de wir-war aan opties bij alle VAG BEVs zijn echt weer typische afzetterij van de Duitsers.
De Enyaq 80 Business Edition is 58k en wordt per 1-7-23 nog eens 2000 euro duurder. Een ID.4 Pro 77 kWh is nu maar liefst 8.000 euro goedkoper en de uitrustingsverschillen zijn voor zover ik kan zien niet heel gigantisch. Voor dat verschil kan je de VW riant aankleden. Ik vind de pakketjes nog wel redelijk schappelijk bij VW, hoewel het feit dat 2-zone airco op een auto van 50k niet standaard is nogal gierig aanvoelt.

[ Voor 11% gewijzigd door Daniel op 29-11-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Daniel schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:08:
[...]

De Enyaq 80 Business Edition is 58k en wordt per 1-7-23 nog eens 2000 euro duurder. Een ID.4 Pro 77 kWh is nu maar liefst 8.000 euro goedkoper en de uitrustingsverschillen zijn voor zover ik kan zien niet heel gigantisch. Voor dat verschil kan je de VW riant aankleden. Ik vind de pakketjes nog wel redelijk schappelijk bij VW, hoewel het feit dat 2-zone airco op een auto van 50k niet standaard is nogal gierig aanvoelt.
Dat laatste mag je vinden, en kan je ergens geen ongelijk geven, maar bedenk jezelf dat auto's schreeuwend duur zijn geworden tov een jaar of 4 geleden. Met jouw budget had je een jaar of 4 terug een Golf redelijk kunnen aankleden. Tegenwoordig is het net genoeg voor een Kia Ceed met wellicht een optie of twee.
Ter indicatie kun je er directlease eens op naslaan. En daarna je werkgever dat ie de bedragen opkrikt. Vermoedelijk is er de afgelopen jaren nooit iets aan de leasebudgetten gedaan bij jullie. Das fijn voor de werkgever, maar in een werknemersmarkt werkt dat helaas niet meer ;)

Fwiw: ik heb tijdens mijn zoektocht mijn budget tot 2x toe verhoogd zien worden door mijn werkgever, simpelweg omdat ik aangaf dat een vergelijkbare auto als dat ik nu rij flink duurder was geworden, en de brandstof ook.
Met name bij budgetten inclusief brandstof kan dat je aardig nekken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
The Eagle schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:12:
[...]
. En daarna je werkgever dat ie de bedragen opkrikt. Vermoedelijk is er de afgelopen jaren nooit iets aan de leasebudgetten gedaan bij jullie. Das fijn voor de werkgever, maar in een werknemersmarkt werkt dat helaas niet meer ;)
Ze zijn dus onlangs met 10% verhoogd maar met name voor EV’s kom je nog steeds nauwelijks uit.
Zonder eigen bijdrage houdt het bij een Hyundai Kona, Megane E-Tech of een VW ID.3 wel op als je tenminste een accu van minstens tegen de 60 kWh wil. Verder staan er dan alleen Corsa’s, C4’s en 208je in de lijst met max 50 kWh. Voor mensen die veel rijden is dat te weinig. Een beetje bijbetalen vind ik niet erg maar het moet ook niet zo zijn dat je voor een auto die voor een gezin bruikbaar is altijd dik zou moeten bijleggen.

Omdat men elektrisch rijden wil stimuleren komt daar nu nog wat bij. Maar ik werk bij een publieke organisatie, heel riant zal het nooit worden. Het grootste deel van de leaseauto’s bij ons is voor mensen die hem voor hun functie nodig hebben. Er zijn er maar een paar zoals ik voor wie het meer een secundaire arbeidsvoorwaarde is.

[ Voor 18% gewijzigd door Daniel op 29-11-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 20:00
Daniel schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:04:
[...]

Ze zijn dus onlangs met 10% verhoogd maar met name voor EV’s kom je nog steeds nauwelijks uit.
Zonder eigen bijdrage houdt het bij een Hyundai Kona, Megane E-Tech of een VW ID.3 wel op als je tenminste een accu van minstens tegen de 60 kWh wil. Verder staan er dan alleen Corsa’s, C4’s en 208je in de lijst met max 50 kWh. Voor mensen die veel rijden is dat te weinig. Een beetje bijbetalen vind ik niet erg maar het moet ook niet zo zijn dat je voor een auto die voor een gezin bruikbaar is altijd dik zou moeten bijleggen.

Omdat men elektrisch rijden wil stimuleren komt daar nu nog wat bij. Maar ik werk bij een publieke organisatie, heel riant zal het nooit worden. Het grootste deel van de leaseauto’s bij ons is voor mensen die hem voor hun functie nodig hebben. Er zijn er maar een paar zoals ik voor wie het meer een secundaire arbeidsvoorwaarde is.
Vergeet de kia niro ev niet :-) die moet zonder eigen bijdrage ook in jouw budget passen en stukje ruimer dan de 3 genoemde auto's.
Ik zit in soort gelijke situatie als jou (paar dagen terug ook gepost).

Volgende week ga ik naar de dealer voor de xc40 pure electric plus, evt met extended range (vorige week zijn nieuwe prijzen en uitvoering beschikbaar gekomen).

Mocht die niet in het budget passen ga ik denk ik toch met de Kia Niro Ev executive line proefrijden.
(Die moet wel in mn budget passen, al lees ik in het niro topic hier dat er wel weer een prijsverhoging aankomt bij kia..plus toch wel voorbeelden van lange levertijden).

De kona overweeg ik evt ook nog, mocht bovenstaande toch niet passen/bevallen maar voel daar wel het minst voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:38
Afgezien van het feit dat de gestegen (en stijgende) autoprijzen ervoor zorgen dat het steeds lastiger wordt bepaalde soort auto's te leasen, helpt het bijtellingspercentage natuurlijk ook niet mee. Nu begin je het ook echt in je portemonnee te voelen, door de stijgende fiscale waarden.

Ben wel benieuwd of de regering nog iets gaat doen met de relevante wet- en regelgeving met het oog op het feit dat vanaf 2025 alle zakelijke auto's elektrisch moeten zijn. Ik zie elektrische auto's de komende jaren niet snel in prijs dalen namelijk. Daarnaast is vanaf 2026 het bijtellingspercentage ook op BEV's 'gewoon' 22%. Het financiële voordeel van een zakelijke leaseauto wordt zo steeds kleiner. Op deze manier zou het mij niets verbazen als in de toekomst een stuk meer mensen hun leaseauto strikt zakelijk gaan rijden, en privé gewoon een ICE blijven rijden.

[ Voor 12% gewijzigd door ZXRY op 30-11-2022 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
ZXRY schreef op woensdag 30 november 2022 @ 01:57:
Ben wel benieuwd of de regering nog iets gaat doen met de relevante wet- en regelgeving met het oog op het feit dat vanaf 2025 alle zakelijke auto's elektrisch moeten zijn. Ik zie elektrische auto's de komende jaren niet snel in prijs dalen namelijk. Daarnaast is vanaf 2026 het bijtellingspercentage ook op BEV's 'gewoon' 22%. Het financiële voordeel van een zakelijke leaseauto wordt zo steeds kleiner. Op deze manier zou het mij niets verbazen als in de toekomst een stuk meer mensen hun leaseauto strikt zakelijk gaan rijden, en privé gewoon een ICE blijven rijden.
Ik ga daar absoluut niet van uit. Er is geen enkele reden vanuit de regering om de zakelijke autorijder verder te faciliteren voor prive-gebruik. Hoe minder autokilometers er worden gemaakt, hoe beter. Zeker in combinatie met thuiswerken (vaak goed mogelijk in typisch de beroepen waarbij lease-auto’s worden verstrekt) is het eerder beleid om het aantal autokilometers verder terug te dringen.

Vergroening van het wagenpark via relatief goedkope bedrijfsauto’s wordt niet echt meer nodig geacht.

Voor mij geldt dat ik zelfs als ik het leasebedrag als bruto salaris uitgekeerd zou krijgen ik onmogelijk een gelijkwaardige nieuwe auto budgetneutraal zou kunnen rijden. Een EV6 Plus RWD in private lease is bij 60 maanden en 15-20k km per jaar tussen de 900 en 950 euro netto per maand maar dat is exclusief de kosten van het opladen. De totale besparing aan bijtelling, eigen bijdrage + hoger loon door uitkering leasebudget is minder waard dan dat. Als je veel zakelijke kilometers maakt of het hoog leasebudget hebt valt het wellicht beter uit, maar dat is bij mij niet het geval. Iets kopen kan ook maar dan draag je zelf het risico van schade, onderhoud etc.

[ Voor 15% gewijzigd door Daniel op 30-11-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
Daniel schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:33:
[...]
Hoe minder autokilometers er worden gemaakt, hoe beter.
Als dat echt het doel zou zijn van de overheid, dan zouden ze een variant moeten maken waarbij je per privé km betaald (of per 1000KM een bedrag/bijtellingspercentage). Maar daar gaat het helemaal niet om, ze willen gewoon eenvoudig geld verdienen aan leaserijders. Maar goed, daar is dit niet het juist topic voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 06:41

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

AllSeeyinEye schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:47:
Pffff moeilijk moeilijk hoor.

Sta weer voor de keuze voor een nieuwe auto.

36 mnd / 50k km per jaar
budget ergens tussen 1200 en 1500/maand ex brandstof meen ik (huidige Mini doet iets van 1250 ex brandstof)

Shortlist inmiddels teruggebracht naar:

A4 Avant Advance Edition met een aantal opties (fiscaal ca 55k)
V60 Core met een aantal opties (fiscaal ca 55k)
of toch elektrisch, in welk geval een ID5 Pro (fiscaal ca 60k)

Ik vind het maar lastig. Ik rij dus veel, waaronder ook vaak ritten van 350 a 400km enkele reis zonder laad mogelijkheid op bestemming. Inclusief veel Belgie en Duitsland. Is een elektrische auto dan echt al goed genoeg? In mijn vakanties rijd ik naar Spanje. Nee, ik ga niet vliegen dan met kids en daar een auto huren.
Het is een ID.4 geworden. de 150kW, met multimedia pakket plus, comfort pakket en assistance pakket, in scale silver. Fiscaal € 56k. Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: https://images-palettelive.volkswagen.zlthunder.net/3D_Gen_VW_PON_Studio/vw/id4_mp2/2023/01b704d4bcfa6618/c4f377a5573289e2dec21ec3e6107315381fe2fb_1920x1080.webp Afbeeldingslocatie: https://images-palettelive.volkswagen.zlthunder.net/3D_Gen_VW_PON_Studio/vw/id4_mp2/2023/01b704d4bcfa6618/d61afbb5cabf183cbab531a22cad2218f8fdce9b_1920x1080.webp

Geen idee wat de uiteindelijke leaseprijs is, maar hij gaat voor 4 jaar op 45k km.

Waarom de ID.4 en niet de ID.5? Omdat die (iets) goedkoper is, toch iets ruimer is, en volgens de baas ook net wat gunstiger in de lease. We gaan het meemaken. Levering wordt in April 2023 verwacht.

[ Voor 12% gewijzigd door AllSeeyinEye op 30-11-2022 10:41 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
ZXRY schreef op woensdag 30 november 2022 @ 01:57:
Afgezien van het feit dat de gestegen (en stijgende) autoprijzen ervoor zorgen dat het steeds lastiger wordt bepaalde soort auto's te leasen, helpt het bijtellingspercentage natuurlijk ook niet mee. Nu begin je het ook echt in je portemonnee te voelen, door de stijgende fiscale waarden.

Ik ben ook aan het kijken om na afloop contract misschien toch voor het mobiliteitsbudget te kiezen. Mijn werkgever biedt vanaf januari 2023 alleen de keuze uit EV uit (dus geen hybride of ICE). Gezien de hogere bijtelling en de hoge prijzen die EV tegenwoordig vragen ben ik beter uit als ik ICE prive lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:38
Daniel schreef op woensdag 30 november 2022 @ 08:33:
[...]

Ik ga daar absoluut niet van uit. Er is geen enkele reden vanuit de regering om de zakelijke autorijder verder te faciliteren voor prive-gebruik. Hoe minder autokilometers er worden gemaakt, hoe beter. Zeker in combinatie met thuiswerken (vaak goed mogelijk in typisch de beroepen waarbij lease-auto’s worden verstrekt) is het eerder beleid om het aantal autokilometers verder terug te dringen.
Die is er natuurlijk wel, in indirecte vorm, namelijk het mislopen van de bijtelling en dus heel wat centen voor de schatkist. Dat wordt maar deels opgevangen door andere autobelastingen. Voordat mensen massaal overstappen op uitsluitend zakelijk rijden moeten de nieuwprijzen nog wel een stuk doorstijgen, maar om mij heen hoor ik wel steeds meer mensen twijfelen. Dat betekent privé een ICE erbij in veel gevallen, precies het tegenovergestelde van het doel. Of dat 'zielig' is voor de leaserijder is een tweede, maar het is wel een verandering met potentiële gevolgen.

Verder met je eens dat op een gegeven moment stimuleringsmaatregelen niet meer nodig moeten zijn, maar dat kan dus nog een poos duren. Tot die tijd beslissen de meeste mensen gewoon met hun portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilona123
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13-12-2022
Mag ik jullie visie op het volgende?

Ik treed vanaf januari in dienst bij een nieuwe werkgever. Het leasebedrag is 910 euro met een looptijd van 60 maanden.

Wat betekent dat? Wat voor soort auto moet ik dan aan denken? En hoe weet ik of dit inclusief of exclusief brandstof is? Ik krijg een tankpas met pincode, dus kan ik er dan van uit gaan dat in het leasebedrag de brandstofkosten niet worden meegenomen?

Het was voor mij niet echt een belangrijk punt van onderhandeling, want ik ga er sowieso op vooruit. Maar nu blijkt dat ik mijn huidige auto niet kan meenemen (huidige werkgever wil dit niet), ben ik nu wel benieuwd wat dit bedrag betekent. En allereerst krijg ik een voorloopauto; is het gebruikelijk dat je daarin geen keuze kan aangeven?

Dankjewel voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 19:04
(jarig!)
Ilona123 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:24:
Mag ik jullie visie op het volgende?

Ik treed vanaf januari in dienst bij een nieuwe werkgever. Het leasebedrag is 910 euro met een looptijd van 60 maanden.

Wat betekent dat? Wat voor soort auto moet ik dan aan denken? En hoe weet ik of dit inclusief of exclusief brandstof is? Ik krijg een tankpas met pincode, dus kan ik er dan van uit gaan dat in het leasebedrag de brandstofkosten niet worden meegenomen?

Het was voor mij niet echt een belangrijk punt van onderhandeling, want ik ga er sowieso op vooruit. Maar nu blijkt dat ik mijn huidige auto niet kan meenemen (huidige werkgever wil dit niet), ben ik nu wel benieuwd wat dit bedrag betekent. En allereerst krijg ik een voorloopauto; is het gebruikelijk dat je daarin geen keuze kan aangeven?

Dankjewel voor het meedenken!
Je mist wel een hoop belangrijke variabelen. Vraag eerst maar eens het autoregelement bij je nieuwe wg op. Daar staan een hoop van die zaken in. En weet je ook hoe die 910 zich verhoudt. Maar omdat het 60 maanden is schat ik het kilometrage niet al te hoog in (max 30.000 denk ik). Dus dan kun je als een rondneuzen op directlease.nl oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilona123
L-VIS schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:27:
[...]

Je mist wel een hoop belangrijke variabelen. Vraag eerst maar eens het autoregelement bij je nieuwe wg op. Daar staan een hoop van die zaken in. En weet je ook hoe die 910 zich verhoudt. Maar omdat het 60 maanden is schat ik het kilometrage niet al te hoog in (max 30.000 denk ik). Dus dan kun je als een rondneuzen op directlease.nl oid.
Dankjewel voor je snelle reactie!

De autoregeling heb ik voor m'n neus, maar daar staat niks in over kilometrage. Het zal inderdaad niet boven de 30.000 liggen; dat klopt wel. Welke andere variabelen mis ik nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:17

Oekol

waka waka hey hey

Ilona123 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:32:
[...]

Dankjewel voor je snelle reactie!

De autoregeling heb ik voor m'n neus, maar daar staat niks in over kilometrage. Het zal inderdaad niet boven de 30.000 liggen; dat klopt wel. Welke andere variabelen mis ik nog?
Of het inclusief of exclusief brandstof is. Dat is het verschil tussen een a3 en een aangeklede polo waarschijnlijk tegenwoordig.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilona123
Oekol schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:36:
[...]

Of het inclusief of exclusief brandstof is. Dat is het verschil tussen een a3 en een aangeklede polo waarschijnlijk tegenwoordig.
Haha duidelijk. Maar als het niet apart vermeld staat, dan zal het toch inclusief brandstof zijn neem ik aan? Ik krijg er namelijk ook een tankpas bij. Of betekent dat niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Ilona123 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:40:
[...]

Haha duidelijk. Maar als het niet apart vermeld staat, dan zal het toch inclusief brandstof zijn neem ik aan? Ik krijg er namelijk ook een tankpas bij. Of betekent dat niets?
Voor de normberekening betekent dat niets. In beide gevallen betaalt de baas voor je brandstof. (en jij via je bijtelling)

[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 09-12-2022 16:41 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilona123
Oekol schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:41:
[...]

Voor de normberekening betekent dat niets. In beide gevallen betaalt de baas voor je brandstof. (en jij via je bijtelling)
Ok dus ik weet eigenlijk niets? Het is in mijn branche gebruikelijk dat het all-inclusive is, maar dat zegt dus eigenlijk nog niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:13
Toch mijn eerdere bestelling voor een Astra handgeschakeld maar aangepast naar automaat. Levertijd: week 39 :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kogel is hier ook door de kerk, zozjuist de getekende spullenboel de deur uit gedaan voor deze jongen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ky-Z_H-5mOJHD5HeSaQh0YSsiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WfXPHmMLmXiRlJ7htvIhgB5l.webp?f=fotoalbum_large
Passat Variant R-line business+ 1.5 TSI DSG. Moonstone grey, 18" Monterey, panodak, discover pro en shitload aan opties. Was op voorraad, en goedkoper dan een nieuwe standaard businessline bestellen.

Nu wachten tot maart - huidige leasemij wilde de huidige auto niet eerder innemen, of tegen flinke boete. EIkels :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
@The Eagle mooie auto en uitvoering. Maar vind je het niet zonde dat tegen de tijd dat je hem krijgt het nieuwe model misschien al wel bekend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

VidaR-9 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:04:
@The Eagle mooie auto en uitvoering. Maar vind je het niet zonde dat tegen de tijd dat je hem krijgt het nieuwe model misschien al wel bekend is?
Met wel een normaal infotainment systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:28
Ik mag ook een nieuwe auto kiezen. Budget is best ruim. Volgens mij kan ik tot een catalogusprijs van ongeveer 55-60k.

Ik zat te denken aan een Mercedes CLA 250e Luxury Edition met nog wat opties. De CLA is ook al een aardige tijd op de markt. Komt er wellicht nog een nieuw model uit?

Wat ik belangrijk vind is:

- prestaties
- comfort
- opties
- ruimte
- automaat

Merkkeuze is beperkt. Een tweede elektrische auto zie ik voorlopig nog niet zitten, dus het moet een petrol zijn. BMW 330e zou ook kunnen, maar ik vind hem niet mooi…

[ Voor 8% gewijzigd door turkeyhakan op 09-12-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Oekol schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:41:
[...]

Sinds wanneer betaald de belastingdienst de brandstof aan de werkgever via de bijtelling???
Ilona123 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:42:
[...]

Ok dus ik weet eigenlijk niets? Het is in mijn branche gebruikelijk dat het all-inclusive is, maar dat zegt dus eigenlijk nog niets?
Nee je weet nog helemaal niets. Het bedrag hangt echt af of de berekening inclusief of exclusief brandstof is. En daarbij moet je dus ook het aantal km's weten. Dat is onafhankelijk van hoeveel je echt rijdt maar daarmee wordt je leasenorm bepaald en moet je mogelijk een privé bijdrage betalen.

10k km per jaar zonder brandstof of 40k km per jaar incl. brandstof is echt een enorm verschil in auto.
Daarnaast moet je kijken wat voor auto je wilt/nodig hebt en hoeveel bijtelling je wilt betalen. Ik kon voorheen best een dikke wagen rijden maar had geen zin in een enorm bedrag aan bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

jongetje schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:10:
[...]

Sinds wanneer betaald de belastingdienst de brandstof aan de werkgever via de bijtelling???
Daar heb je gelijk in, maar in principe betaal je gewoon een maandelijkse bijdrage zodat je lekker kan rijden op de baas z'n kosten. Dus je zou kunnen zeggen dat je je brandstof links of rechtsom met zo'n maandelijkse fee betaald. Het is duurder als je geen kilometers maakt laten we dat zeggen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilona123
jongetje schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:10:
[...]

[...]

Nee je weet nog helemaal niets. Het bedrag hangt echt af of de berekening inclusief of exclusief brandstof is. En daarbij moet je dus ook het aantal km's weten. Dat is onafhankelijk van hoeveel je echt rijdt maar daarmee wordt je leasenorm bepaald en moet je mogelijk een privé bijdrage betalen.

10k km per jaar zonder brandstof of 40k km per jaar incl. brandstof is echt een enorm verschil in auto.
Daarnaast moet je kijken wat voor auto je wilt/nodig hebt en hoeveel bijtelling je wilt betalen. Ik kon voorheen best een dikke wagen rijden maar had geen zin in een enorm bedrag aan bijtelling.
Dankjewel!

Ik heb inmiddels meer duidelijkheid. Ik heb dus een leasebudget van 910 euro per maand inclusief brandstof en een kilometrage van 30.000 per jaar. En een looptijd van 60 maanden.

Kan iemand dat vertalen voor me? 😉 Wat betekent nu 'inclusief brandstof'? Gaat er van die 910 euro per maand nog een X bedrag aan brandstof per maand vanaf? En het netto te besteden leasebedrag per maand ligt dus ligger? En hoeveel lager is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

The Eagle schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:58:
Kogel is hier ook door de kerk, zozjuist de getekende spullenboel de deur uit gedaan voor deze jongen:
[Afbeelding]
Passat Variant R-line business+ 1.5 TSI DSG. Moonstone grey, 18" Monterey, panodak, discover pro en shitload aan opties. Was op voorraad, en goedkoper dan een nieuwe standaard businessline bestellen.

Nu wachten tot maart - huidige leasemij wilde de huidige auto niet eerder innemen, of tegen flinke boete. EIkels :(
Nice! Ga je veel plezier aan beleven en zal zeker een stuk stiller, sneller en daarmee comfortabeler zijn dan je huidige 1.6 Olieboot.

Mooie uitvoering en opties! Van de Matrix LED en de aandrijflijn dus ga je een hoop plezier van hebben. Alleen jammer dat en Monterey ipv Dartford onder ligt ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
The Eagle schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:58:
[Afbeelding]

Verstandige keuze gezien jouw enthousiasme mbt dit model. Maar ik ben het wel een beetje eensch met @VidaR-9 . Is dit niet oude wijn in nieuwe zakken? Dit model heeft als basis de passat B8 uit 2014(!?)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Ilona123 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:23:
[...]

Dankjewel!

Ik heb inmiddels meer duidelijkheid. Ik heb dus een leasebudget van 910 euro per maand inclusief brandstof en een kilometrage van 30.000 per jaar. En een looptijd van 60 maanden.

Kan iemand dat vertalen voor me? 😉 Wat betekent nu 'inclusief brandstof'? Gaat er van die 910 euro per maand nog een X bedrag aan brandstof per maand vanaf? En het netto te besteden leasebedrag per maand ligt dus ligger? En hoeveel lager is dat dan?
Precies dat laatste. Het advies is al eerder gegeven: ga gewoon eens naar één van de sites uit de OP. Bijvoorbeeld leaseplan.nl. Daar kan je auto's configureren, en wordt ook een brandstofvoorschot berekend. Het totaalbedrag moet dan dus onder €910,- liggen.

Edit:
Deze aanbieding van een Seat Leon station via Leaseplan lijkt binnen je budget te passen:
https://www.leaseplandire...051-1107314092.1670605051

Leasekosten €676, brandstofvoorschot €222,- maak samen €898,-
Een trekhaak of winterbanden zouden hem wel boven je budget brengen.

Overigens zie je in de configurator van Leaseplan het brandstofvoorschot verschijnen wanneer je alle opties hebt ingevuld (even alle menuutjes openklikken, ook als je er niets uit kiest), en een tankpas aanvinkt.

[ Voor 26% gewijzigd door Wild Chocolate op 09-12-2022 18:06 . Reden: Voorbeeld toegevoegd ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

renzo4000 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:32:
[...]

Verstandige keuze gezien jouw enthousiasme mbt dit model. Maar ik ben het wel een beetje eensch met @VidaR-9 . Is dit niet oude wijn in nieuwe zakken? Dit model heeft als basis de passat B8 uit 2014(!?)
Oude wijn in nieuwe zakken, dat geldt toch voor vrijwel alle VAG modellen? :O

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 09-12-2022 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:43
turkeyhakan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:07:
Ik mag ook een nieuwe auto kiezen. Budget is best ruim. Volgens mij kan ik tot een catalogusprijs van ongeveer 55-60k.

Ik zat te denken aan een Mercedes CLA 250e Luxury Edition met nog wat opties. De CLA is ook al een aardige tijd op de markt. Komt er wellicht nog een nieuw model uit?

- prestaties
- comfort
- opties
- ruimte
- automaat

Merkkeuze is beperkt. Een tweede elektrische auto zie ik voorlopig nog niet zitten, dus het moet een petrol zijn. BMW 330e zou ook kunnen, maar ik vind hem niet mooi…
Met 60K fiscaal kan je inderdaad best veel uitzoeken, maar heb je ook nagedacht of je zoveel bijtelling (1200 - 1600 euro/maand) wil betalen? Ik kan nog best veel Duits Premium bij elkaar klikken voor zo'n bedrag (private lease / autolening)

Verder is je lijstje nog best breed, behalve de automaat.
Just saying: Een 330E (Touring) is rapper (0-100 km/h) dan de CLA250e. Echter zodra de accu van een PHEV leeg is, is er weinig "boost" over

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

VidaR-9 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:04:
Heb de fotos van het 2023 facelift ding gezien en dat lijkt veel meer op de looks van de Golf van voren, en die vind ik ronduit lelijk :)
Daarbij gaan de prijzen per 2023 fors omhoog en dat betekent dat ik veel minder auto voor het geld kon krijgen - deze R line was goedkoper dan een nieuwe business line vanuit de fabriek - en meer bijtelling zou betalen.
Bovendien verwacht ik dat het nieuwe model de on demand apps zal hebben, dus betalen voor opties. Ik heb OBD11, hell no dat ik ga betalen voor die extras ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

renzo4000 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:32:
[...]

Vast wel, maar alle kinderziektes zijn er inmiddels wel uit ;)
Lijkt alleen de DQ200 nog steeds te hebben. Dus slippende koppeling in de gaten houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:43
Voorraadmodellen zijn momenteel wel de leukste keuze als het gaat om "bang-for-buck" (zowel in de bijtelling als het maandbedrag)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

MisteRMeesteR schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:30:
[...]

Nice! Ga je veel plezier aan beleven en zal zeker een stuk stiller, sneller en daarmee comfortabeler zijn dan je huidige 1.6 Olieboot.

Mooie uitvoering en opties! Van de Matrix LED en de aandrijflijn dus ga je een hoop plezier van hebben. Alleen jammer dat en Monterey ipv Dartford onder ligt ;)
Dartford was mijn eerste wens, maar de Monterey staat hem ook prima, misschien zelfs nog wel mooier. Anyway, voorraad auto dus geen keuze, ze passtdie wagens niet aan want dan blijven ze met de velgen zitten. Had ik nagevraagd, en andere velgen was nog 1800 extra ofzo :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

D_Jeff schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:03:
[...]

Met 60K fiscaal kan je inderdaad best veel uitzoeken, maar heb je ook nagedacht of je zoveel bijtelling (1200 - 1600 euro/maand) wil betalen? Ik kan nog best veel Duits Premium bij elkaar klikken voor zo'n bedrag (private lease / autolening)

Just saying: Een 330E (Touring) is rapper (0-100 km/h) dan de CLA250e. Echter zodra de accu van een PHEV leeg is, is er weinig "boost" over
Exact dat was voor mij de reden om niet voor de Passat GTE te gaan. Lager in de lease (budget inc brandstof), maar onder de streep flink meer in de maand netto kosten voor mij door hogere fiscale waarde en bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:48
D_Jeff schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:03:
[...]

Boost blijft het altijd doen als de accu leeg is; zit altijd nog genoeg in voor de boost. Je kan hem leegrijden dat je niet meer EV kan rijden maar zodra je de boost aanspreekt is die er gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ragged
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-05 13:35

ragged

2

- prestaties
- comfort
- opties
- ruimte
- automaat

Ik rijd nu een CLA180 uit de flex, en ik ga hem inruilen omdat de ruimte niet voldoende is met een kleine, met de maxi-cosi op de achterbank moet je passagier flink inleveren op beenruimte.
Ook de kofferhak houd niet over bij een weekendje weg.

Het niet normaal over een drempel kunnen zonder dat vreselijke schraap geluid is ook wel een dingetje.
Ook is de automaat ICM met de 136pk motor een schokkerige bedoening bij het wegrijden.

Verder een prima auto, comfort, looks en features genoeg :)

[ Voor 13% gewijzigd door ragged op 14-12-2022 13:18 ]

1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
Leasebudget: te bepalen... voor de ontsporing van de markt was dit 1000€ per maand
Kilometrage per jaar: kost wordt berekend op 5j 30k
Contractduur:kost wordt berekend op 5j 30k
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke:onbeperkt
Overige afhankelijkheden: wagen moet 100% fiscaal afrekbaar zijn in BE met bestelling dit jaar
Specifieke wensen: Comfortabel, ruim maar niet te groot, groot bereik, 300+ pk
Uiteindelijke keuze:

Situatie: ik rij voor mijn werk het hele land door (nu rond de 5000km/maand). Ik rij graag, maar mijn wagen is deels mijn bureau, dus level 2 autonomie is vereist. Mijn rechtstreekse collega rijdt met een volvo XC60 T6 Recharge Inscription, dus dit hanteer ik als budget. Persoonlijk heb ik al 3 volvo's en één BMW gehad en als bedrijfswagen een mercedes CLA en nu een VW Tiguan als aanloop/recuperatie bij mijn nieuwe werkgever.

Na wat wikken en wegen en testen.
E-segment vind ik te groot (heb ik niet nodig en voor dat geld heb ik dan liever iets meer opties)
Polestar 2 LR DM vond ik leuk, maar bereik is te klein aangezien ik meermaals per week grote afstanden rij.
BMW i4: bereik is goed, wagen is goed maar de garage is rampzalig.
Even de EQE overwogen, maar is uiteindelijk te duur en niet echt volledig naar mijn wens.

Overgebleven kanshebbers:
Mercedes C300e break AMG line premium + pack
Mazda CX-60 PHEV full option
Volvo V60 T6 Ultimate met zetel upgrade.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Volvo. Prestaties zijn best en omwille van de stoelen is deze de comfortabelste. Grote koffer, tank en batterij voor een PHEV.
De mazda bied heel veel voor zijn geld, maar het is een SUV, verbruik is iets hoger.
De mercedes is niets mis, maar spreekt iets minder aan en voor hetzelfde absurde bedrag als de volvo is ie niet compleet.

[ Voor 0% gewijzigd door kmser op 17-12-2022 01:12 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser

- prestaties
- comfort
- opties
- ruimte
- automaat

Na mijn vorige CLA is dat echt een afknapper. Mijn CLA bleef overal hangen. Mijn assistent toen had de CLA 250e AMG premium plus en die stond merkelijk hoger dan de mijne af fabriek zodat die niet meer bleef hangen. Ik hoop dat dat nu standaard is.

De BMW 330e rijdt leuk, maar is geen serieuze oplossing. Voor 60k is die echt kaal vind ik, maar het ergste is de kleine batterij en tank.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• renzo4000
Ik rij graag, maar mijn wagen is deels mijn bureau, dus level 2 autonomie is vereist..
Je maakt een grapje toch? Je bureau staat ergens op kantoor of thuis (of op een parkeerplaats langs de weg). Autonomie of niet, je moet je ogen op de weg houden en je auto besturen toch? Ik zie dit soort gasten zo vaak op de weg en hoe vaak er gekke capriolen worden uitgehaald is niet normaal. Die telefoon, laptop en andere zaken horen gewoon niet tijdens het autorijden. Sorry maar ik vind dit een beetje egoïstisch gedrag en potentieel in gevaar brengen voor anderen.

Maar om toch ontopic te blijven. Je hebt ook een Mazda op je shortlist staan. Waarom geen Kia EV6, Ioniq 5, VW ID4, Skoda Enyaq, etc meewegen? Die kan je met groot accupakket krijgen en full option aankleden.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
renzo4000 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:05:
[...]

Je maakt een grapje toch? Je bureau staat ergens op kantoor of thuis (of op een parkeerplaats langs de weg). Autonomie of niet, je moet je ogen op de weg houden en je auto besturen toch? Ik zie dit soort gasten zo vaak op de weg en hoe vaak er gekke capriolen worden uitgehaald is niet normaal. Die telefoon, laptop en andere zaken horen gewoon niet tijdens het autorijden. Sorry maar ik vind dit een beetje egoïstisch gedrag en potentieel in gevaar brengen voor anderen.

Maar om toch ontopic te blijven. Je hebt ook een Mazda op je shortlist staan. Waarom geen Kia EV6, Ioniq 5, VW ID4, Skoda Enyaq, etc meewegen? Die kan je met groot accupakket krijgen en full option aankleden.
Ik heb meerdere burelen op verschillende sites, maar uren aan telefoon hangen in de wagen hoort erbij. Wat ik hier voornamelijk mee bedoel is dat ik heel veel tijd in de wgen doorbreng en in files is het zoveel rustiger en aangenamer et een level 2 systeem. Het ontneemt veel druk en maakt het relaxer. De pc wordt alleen maar op het parkeerterrein ovengehaald.

Ik heb de EV6 getest, maar deze komt niet goed uit mijn testen. Alles zit erop, maar het werkt niet echt top.
Ik wil geen monovolume/SUV. En net zoals de audi Q4 is de kwaliteit niet echt top. De range is ook niet voldoende aan 130 km/u.
De mazda CX-60 is te overwegen omdat deze sportiever van inborst is, maar ik vrees dat ik op de snelweg niet onder de 8l/100km kom met deze wagen en het EV verbruik komt over de 30kWh/100km.

[ Voor 8% gewijzigd door kmser op 18-12-2022 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:37
Ilona123 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:23:
[...]

Dankjewel!

Voer deze normering in op bijv Directlease.nl en zie wat je voor die centjes krijgt. Incl brandstof betekent dat de leasemaatschappij een bepaald bedrag meerekent met de auto en dat moet allemaal passen binnen 910 euro.
Voor dit geld kan je bijv een bmw1, Seat Leon, VW Taigo, Golf, Skoda Enyaq, Cupra Born.
Is er een eis van electrisch rijden vanuit de werkgever? Electrisch wordt ook gezien als brandstof.
Houd rekening met bijtelling mocht je er ook privé mee gaan rijden, je kan de kosten hiervan ook zien bij directlease zodra je een auto hebt uitgekozen op de site.
https://directlease.nl/zo...,EB&page=2&yearlyKm=30000

[ Voor 22% gewijzigd door D.deJong op 18-12-2022 08:18 ]

• vocijos
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
Weet iemand hoeveel een Model 3 per maad kost om te leasen? Met als voorbeeld 35.000 km en 5j. In mijn ervaring zijn de prijzen van DirectLease redelijk accuraat. Maar ik zie veel mensen die zeggen dat ze een Tesla Model 3 leasen met een leasebudget van 600-700, als ik kijk naar DirectLease zie ik een bedrag van bijna 1.100 pm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:53

ralpje

Deugpopje

renzo4000 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:05:
[...]

Je maakt een grapje toch? Je bureau staat ergens op kantoor of thuis (of op een parkeerplaats langs de weg).
Ik vermoed dat hier het Vlaamse 'bureau' wordt bedoeld, wat vertaald kan worden als 'kantoor'. 'Ik zit de hele dag in m'n auto'.
Neemt niet weg dat je je ogen gewoon op de weg moet houden, maar ik kan me voorstellen dat een zekere mate van autonomie dan wel echt van toegevoegde waarde is :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

vocijos schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:51:
Weet iemand hoeveel een Model 3 per maad kost om te leasen? Met als voorbeeld 35.000 km en 5j. In mijn ervaring zijn de prijzen van DirectLease redelijk accuraat. Maar ik zie veel mensen die zeggen dat ze een Tesla Model 3 leasen met een leasebudget van 600-700, als ik kijk naar DirectLease zie ik een bedrag van bijna 1.100 pm.
Zo’n 3-4 jaar geleden was een Model 3 bij Arval (4 jr / 40k) ook iets van €1100 p/m incl. “brandstof”.

• Wild Chocolate
Als ik 'm bij Leaseplan invoer, komt de goedkoopste M3 bij 35.000 km en 60 maanden op €895,- exclusief "brandstofvoorschot" (€155,-)

[ Voor 11% gewijzigd door Wild Chocolate op 22-12-2022 16:26 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Laatst online: 16:55
All, ik heb wat hulp nodig.

Ik zie door de bomen het bos niet meer qua keuze, en weet niet zo goed wat te doen.

Mijn huidige auto: Mercedes-Benz A220 First Edition uit 2019 met heel wat opties en nu ~100K KM op de teller. Eind 2023 (Oktober) loopt mijn lease contract af, dus ben ik mij aan het orienteren op een nieuwe bolide.

Qua budget, zit het een beetje ingewikkeld, want mijn huidige auto is mij 'gegund' door mijn werkgever als een soort secundaire arbeidsvoorwaarde. Ik betaal alleen bijtelling.

Voor de volledigheid:

Leasebudget: 800 eu/pm
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 5 jaar (ja, dat is een jaar langer dan mijn huidige contract :-) )
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Ex brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: nope, alles mag
Overige afhankelijkheden:Voor zover ik weet niet, winterbanden doen we wel altijd.
Specifieke wensen:
- Goede Automaat, de automaat uit mijn huidige auto irriteert me soms mateloos.
- Geen slowpoke (150pk+ / 250Nm+), maar 'neppe' PK's zoals bijvoorbeeld de Ford Kuga zou ik wel van balen.
- Niet al te groot
- SUV of Hatchback mag beide, Sedan vind de vrouw lelijk, Touring kan, maar zal ook op wat lagere WAF stuiten.
Uiteindelijke keuze:
- Nog geen keuze kunnen maken, maar had een 'shortlist':

- Ford Kuga
-- Pro: Erg compleet voor zijn prijs, krijgt best prima reviews
-- Cons: Matige automaat, best wel traag, en kan wat hard afgeveerd zijn in sommige gevallen. Erg gedateerd interieur.
-- Best wel een downgrade ten opzichte van mijn huidige auto.

- BMW 320e Touring
-- Pro: Wat niet, die auto is geweldig, heb een proefrit gemaakt, en zou hem zo willen, maar:
-- Cons: Best wel een groot ding, vrouw vind dat wel 'eng'.
-- HEEL duur (820 euro netto)

- Volvo XC40
-- Pro: Schijnt erg comfortabel te zijn (nog niet echt proefgereden, alleen even in gezeten in showroom)
-- Cons: Niet super stijlvol interieur (of niet mijn smaak)
-- Ook best duur

- Volvo V60
-- Pro: Mooie bak, hoog comfort, stil.
-- Cons: Zelfde minder stijlvolle interieur als de XC40
-- HEEL duur.

Waar ik eigenlijk achter kom, is dat al deze auto's veel te duur zijn voor mijn budget. Ik had eerst' geen budget, en mijn huidige auto zit (volgens mij) rond de 1100 euro inclusief brandstof. Dat zou ongeveer een leasebudget van 900 euro zijn.

Nu ga ik dus een klein stukje achteruit in budget, en zijn auto's ook nog eens duurder geworden, dus het lijkt er op als ik dus echt moet inleveren...

Auto's die nu misschien beter in budget passen zijn auto's als:

- Cupra Leon (VZ) E-Hybrid
-- Pro: best vlot
-- Cons: Niet zo'n hele beste automaat, vermogensafgifte lijkt wat wisselend te zijn als ik de reviews mag geloven.

- Mazda 3 & CX30
-- Pro: Mooi interieur, sportief, maar toch prima auto.
-- Cons: Echt wel heel stuk langzamer dan mijn huidige auto.

Hebben mensen nog tips/tricks/ideeen? Want ik weet echt niet zo goed wat nu te kiezen :+
Mijn persoonlijke max budget zou een beetje rond de 500-600 euro netto liggen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@FireDrunk en ben je tevreden over je huidige auto? Want een snelle config op directlease icm jouw contract voorwaarden kan je een A 250 e DCT Business Line met wat extra opties onder de 800EUR krijgen (ex. brandstof). Wat dat netto gaat kosten mag je zelf even uitrekenen natuurlijk ;)

Wil je wat anders zou je ook kunnen kijken naar een CLA 250 e DCT Luxury Line > kan je niet echt meer opties aanvinken en zit je ook rond die 800EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

@FireDrunk Als het kan je huidige contract verlengen! Auto’s en brandstof zijn momenteel een stuk duurder dan 3/4 jaar geleden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als het kan verlengen idd, is in ieders belang.
En daarnaast je werkgever om zijn oren slaan dat ie de leasebedragen en brandstof moet indexeren naar de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
@FireDrunk Wellicht een beetje vloeken in de kerk, maar is een Hyundai Tucson in een luxe uitvoering wellicht een idee? De N-Line en Premium zijn zeer compleet en met een cataloguswaarde van rond de €50.000,- vriendelijk in de bijtelling t.o.v. de Europese merken.
Over kwaliteit valt te twisten, maar ik vond de Tucson prima afgewerkt en prettig rijden, toen ik eerder dit jaar een proefrit maakte. Heeft een traditionele automaat, dus volgens mij behoorlijk soepel t.o.v. DSG automaten. Door het hybride deel vond ik hem wel vlot genoeg op het gas reageren (ik vind automaten altijd nogal elastiekerig (gas geven, toeren lopen op maar er gebeurt nog weinig) op het gas reageren, maar bij de Tucson is me dat niet opgevallen).

Je hebt dan nog de keuze tussen HEV met 230pk 8s. 0/100, of de PHEV, permanente 4WD, 265pk, 8,2s. 0/100.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
renzo4000 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:33:
@FireDrunk en ben je tevreden over je huidige auto? Want een snelle config op directlease icm jouw contract voorwaarden kan je een A 250 e DCT Business Line met wat extra opties onder de 800EUR krijgen (ex. brandstof). Wat dat netto gaat kosten mag je zelf even uitrekenen natuurlijk ;)

Wil je wat anders zou je ook kunnen kijken naar een CLA 250 e DCT Luxury Line > kan je niet echt meer opties aanvinken en zit je ook rond die 800EUR.
Niet echt, het is de auto waar ik de meeste 'pech' mee gehad heb:

Na iets meer dan een jaar heb ik een verbrande zuiger gehad, waarna de kop gereviseerd is, auto 3-4 weken kwijt geweest.
De automaat stottert best veel en vaak
De stoelverwarming heeft recentlijk een paar keer kuren vertoont (aan klikken, en meteen weer uit gaan)
De motor houdt af en toe (vooral bij koud weer) in, en stottert. Mee naar garage geweest, was lekkende klep, maar restant van eerdere schade / revisie, gaan ze pas repareren als het 'erger' wordt.

Dus nee, Mercedes heeft niet echt een goede beurt bij mij gemaakt helaas...
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:09:
@FireDrunk Als het kan je huidige contract verlengen! Auto’s en brandstof zijn momenteel een stuk duurder dan 3/4 jaar geleden!
Met die optie speel ik ook inderdaad, maar afgaande op wat hierboven staat, is dat misschien ook weer ellende... :(
The Eagle schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:28:
Als het kan verlengen idd, is in ieders belang.
En daarnaast je werkgever om zijn oren slaan dat ie de leasebedragen en brandstof moet indexeren naar de werkelijkheid.
Mja, dat is een lastig gesprek om te voeren, iedereen wil graag meer geld vanwege inflatie, en als iedereen alles blijft verhogen, blijven we een inflatie spiraal houden. Maar technisch gezien heb je gelijk.
Wild Chocolate schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:49:
@FireDrunk Wellicht een beetje vloeken in de kerk, maar is een Hyundai Tucson in een luxe uitvoering wellicht een idee? De N-Line en Premium zijn zeer compleet en met een cataloguswaarde van rond de €50.000,- vriendelijk in de bijtelling t.o.v. de Europese merken.
Over kwaliteit valt te twisten, maar ik vond de Tucson prima afgewerkt en prettig rijden, toen ik eerder dit jaar een proefrit maakte. Heeft een traditionele automaat, dus volgens mij behoorlijk soepel t.o.v. DSG automaten. Door het hybride deel vond ik hem wel vlot genoeg op het gas reageren (ik vind automaten altijd nogal elastiekerig (gas geven, toeren lopen op maar er gebeurt nog weinig) op het gas reageren, maar bij de Tucson is me dat niet opgevallen).

Je hebt dan nog de keuze tussen HEV met 230pk 8s. 0/100, of de PHEV, permanente 4WD, 265pk, 8,2s. 0/100.
De Tucson stond nog niet echt op mijn radar, broertje van de Kia Sportage toch? Die hebben aantal collega's al, en viel toch snel boven budget uit. (Niet dat dat dan meteen een no-go is).

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
@FireDrunk Inderdaad broertje van de Sportage. Maar Hyundai komt doorgaans wat goedkoper uit dan Kia, wellicht betere restwaarde ofzo.

Ik had (uiteraard) even in Leaseplan ingeklopt, en kom rond de €800,- uit met de N-Line Sky, dat is de meest uitgebreide (Premium is even duur):

https://www.leaseplandire...957-1107314092.1670605051

Ik kom dan inclusief serviceplan, tankpas en winterbanden op €820,- Een eventuele trekhaak brengt hem op €837,-

Opties zijn er niet, alles zit er gewoon in 8)

PHEV of HEV ontloopt elkaar weinig (ook in aanschafprijs, hooguit een lader bij moeten leasen, maar dat zou je werkgever ook benzine moeten besparen, dus daar kan je over onderhandelen denk ik dan maar...).

Wil je echt strak onder de €800,- blijven, moet je even spelen. Zelf zou ik bijvoorbeeld niet zo nodig een panoramadak (Sky uitvoering) hoeven. N-Line zonder sky en zonder trekhaak, met service, tankpas en winterbanden komt op €806,-

Je geeft aan jouw dat jouw totale kosten €500-600 mogen zijn, dus ik ga er vanuit dat je eigen bijdrage mag hebben. En dan compenseert de relatief lage cataloguswaarde al gauw die paar tientjes eigen bijdrage. En anders even puzzelen wat in het budget pas, ik ben nu voor de full-options varianten gegaan, Comfort-Smart is ook nog steeds een rijk uitgeruste auto.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wild Chocolate schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:46:
@FireDrunk Inderdaad broertje van de Sportage. Maar Hyundai komt doorgaans wat goedkoper uit dan Kia, wellicht betere restwaarde ofzo.

Ik had (uiteraard) even in Leaseplan ingeklopt, en kom rond de €800,- uit met de N-Line Sky, dat is de meest uitgebreide (Premium is even duur):

https://www.leaseplandire...957-1107314092.1670605051

Ik kom dan inclusief serviceplan, tankpas en winterbanden op €820,- Een eventuele trekhaak brengt hem op €837,-

Opties zijn er niet, alles zit er gewoon in 8)

PHEV of HEV ontloopt elkaar weinig (ook in aanschafprijs, hooguit een lader bij moeten leasen, maar dat zou je werkgever ook benzine moeten besparen, dus daar kan je over onderhandelen denk ik dan maar...).

Wil je echt strak onder de €800,- blijven, moet je even spelen. Zelf zou ik bijvoorbeeld niet zo nodig een panoramadak (Sky uitvoering) hoeven. N-Line zonder sky en zonder trekhaak, met service, tankpas en winterbanden komt op €806,-

Je geeft aan jouw dat jouw totale kosten €500-600 mogen zijn, dus ik ga er vanuit dat je eigen bijdrage mag hebben. En dan compenseert de relatief lage cataloguswaarde al gauw die paar tientjes eigen bijdrage. En anders even puzzelen wat in het budget pas, ik ben nu voor de full-options varianten gegaan, Comfort-Smart is ook nog steeds een rijk uitgeruste auto.
Net even wat reviews gekeken, het lijkt inderdaad een prima auto. Alleen zo saai :+
Hij doet niet echt iets spannends, en vanaf mijn huidige A220 zal het denk ik een flinke verandering zijn.

Wel een hele complete auto voor zijn geld.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:44
FireDrunk schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:57:

Ik zie door de bomen het bos niet meer qua keuze, en weet niet zo goed wat te doen.

Hebben mensen nog tips/tricks/ideeen? Want ik weet echt niet zo goed wat nu te kiezen :+
Ik rij momenteel met een 320e Touring van 3 maanden oud, een zalige wagen. Als die net boven het budget valt zou ik eens gaan kijken naar de nieuwe X1, die ziet er ook prachtig uit en is een beetje goedkoper.

Ik ben enorme Volvo fan, maar de V60 vond ik een beetje ouderwets vanbinnen. Rijgedrag is wel super. De XC40 vond ik dan weer te klein.

Een Kuga heb ik ook gehad, ook een leuke wagen maar dan zit je niet meer in het premium segment en dat merk je wel aan de afwerking en kwaliteit. De PHEV is nog altijd een aanrader, enkel moet je het ouderwetse interieur erbij nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@FireDrunk gesprek is niet zo lastig te voeren als je denkt. Pak directlease ofzo, stel je huidige auto samen of vergelijkbaar, kijk wat dat ding kost. Doe het zelfde voor een instap golf en zeg een simpele Kia Ceed. Dan zul je zien dat auto's echt reteduur zijn, en heb je wat voorbeelden voor je werkgever. Die ongetwijfeld ook gewoon goed voor zijn medewerkers wil zijn, en vergelijkbaar wil zijn met de rest van de werkgevers.
Wat hij vervoltaan tarief voor jou vraagt is zijn probleem, niet het jouwe.

Als het niet uit kan vanwege jouw te lage tarief weet je ook genoeg: dan kan ie zijn medewerkers niet fatsoenlijk verkopen namelijk, en dan gaat hem dat ook nooit lukken dus beter iets ander zoeken. In which case: DM me ff, ik heb een werkgever die heel goed voor zijn werknemers is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
FireDrunk schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:56:
[...]

Net even wat reviews gekeken, het lijkt inderdaad een prima auto. Alleen zo saai :+
Hij doet niet echt iets spannends, en vanaf mijn huidige A220 zal het denk ik een flinke verandering zijn.

Wel een hele complete auto voor zijn geld.
FireDrunk schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:19:
[...]

Niet echt, het is de auto waar ik de meeste 'pech' mee gehad heb:

Na iets meer dan een jaar heb ik een verbrande zuiger gehad, waarna de kop gereviseerd is, auto 3-4 weken kwijt geweest.
De automaat stottert best veel en vaak
De stoelverwarming heeft recentlijk een paar keer kuren vertoont (aan klikken, en meteen weer uit gaan)
De motor houdt af en toe (vooral bij koud weer) in, en stottert. Mee naar garage geweest, was lekkende klep, maar restant van eerdere schade / revisie, gaan ze pas repareren als het 'erger' wordt.

Dus nee, Mercedes heeft niet echt een goede beurt bij mij gemaakt helaas...
Je kan makkelijk af en toe ff een kabeltje lostrekken om te zorgen dat hij net zo spannend als je Mercedes wordt, hoor :+

Ik vind persoonlijk de N-line er best vlot uitzien, en ook het stuurgedraag is me niet negatief opgevallen (dat was geen N-line). Qua rijden vond ik de Mercedessen waar ik in gereden heb geen toonbeeld van dynamiek (qua sturen iig), veel te indirect. Volvo is ook vooral degelijk en weinig sportief. Als je dat wilt moet je denk ik inderdaad voor BMW, VAG of Mazda gaan. Met VAG heb ik behoorlijk wat ervaring, en die sturen altijd wel heel direct.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:00:
[...]
Ik ga komende tijd in ieder geval proefrijden en kijken naar:
Peugeot 308 SW
ProCeed
Ceed Sw
Astra Sw
Leon Sw
Mijn bevindingen zal ik later delen!
Nou ik ben er uit. Door een soort van promotie werd mn budget ook iets groter (ca 40k).
Het is een 308sw GT geworden. Gewoon met de benzinemotor. Standaard heeft deze ook een automaat, wat toch wel lekker is.
Over smaak valt te twisten, maar vind deze uit het rijtje de mooiste. Hij is flink ruim en rijdt super.

Nu nog even ca. 6 maanden wachten :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:44:
[...]

Nou ik ben er uit. Door een soort van promotie werd mn budget ook iets groter (ca 40k).
Het is een 308sw GT geworden. Gewoon met de benzinemotor. Standaard heeft deze ook een automaat, wat toch wel lekker is.
Over smaak valt te twisten, maar vind deze uit het rijtje de mooiste. Hij is flink ruim en rijdt super.

Had je niet de mogelijkheid tot een voorraad auto dan?

Schrok van de prijzen. Zelf 5 jaar / 35k en budget inc brandstof, maar als ik dan die GT bij elkaar klik bij directlease kom ik op 1100 inc brandstof per maand bij een fiscale waarde van ca 42k.
Ter indicatie: Voor mijn Passat variant (1.5 TSI automaat, R-line Business met veel toeters en bellen, voorraad auto) ben ik straks net geen 1200 per maand kwijt, bij fiscaal 49k. Een nieuw te bestellen gewone business line zat op ongeveer het zelfde. Dan vind ik die GT van jou behoorlijk duur eerlijk gezegd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
@The Eagle Dat zie je natuurlijk bij wel meer merken. Mercedes is ook relatief goedkoop in de lease. Ongetwijfeld vanwege de hoge restwaarde. Maar vervolgens betaal je wel de hoofdprijs aan bijtelling, en moet het ook maar net in het leasereglement passen.

Bij mijn ex werkgever hadden we ook een maximum cataloguswaarde, om geen scheve gezichten te krijgen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
@The Eagle die Passat is ook gewoon een oud uitloop model die scherp in de markt staat nu. Stel er zou nu een compleet nieuwe Passat komen (als die er ooit al komt) dan zou hij ook veel duurder uitvallen.

Ik zou persoonlijk ook voor die 308 gaan, veel couranter model met de laatste technieken en Peugeot/Opel is de laatste erg goed bezig. Eerlijk gezegd vind ik dat VW juist wat stappen achteruit aan het zetten is. Het is wat mij betreft zeker niet meer de benchmark. Maar goed, zoveel mensen zoveel wenden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:08:
[...]

Had je niet de mogelijkheid tot een voorraad auto dan?

Schrok van de prijzen. Zelf 5 jaar / 35k en budget inc brandstof, maar als ik dan die GT bij elkaar klik bij directlease kom ik op 1100 inc brandstof per maand bij een fiscale waarde van ca 42k.
Ter indicatie: Voor mijn Passat variant (1.5 TSI automaat, R-line Business met veel toeters en bellen, voorraad auto) ben ik straks net geen 1200 per maand kwijt, bij fiscaal 49k. Een nieuw te bestellen gewone business line zat op ongeveer het zelfde. Dan vind ik die GT van jou behoorlijk duur eerlijk gezegd :X
Nee helaas niet meer op voorraad. Mijn huidige auto heeft nog 6 maanden looptijd dus dat komt mooi uit.
Ik rijd nu een Troc business R, deze was 4 jaar geleden 34.500. Even ter vergelijking, een nieuwe kost nu 40.600

Dus ja, alle auto's zijn flink duurder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:16:
[...]

Nee helaas niet meer op voorraad. Mijn huidige auto heeft nog 6 maanden looptijd dus dat komt mooi uit.
Ik rijd nu een Troc business R, deze was 4 jaar geleden 34.500. Even ter vergelijking, een nieuwe kost nu 40.600

Dus ja, alle auto's zijn flink duurder geworden.
Snap ik. En voor de T-roc zal daar volgend jaar nog ca 2,5k bij komen verwacht ik - prijsverhoging voor 2023 die je nu nog niet ziet maar wel doorberekend krijgt bij levering.
Overigens had het me voor de 308 verbaasd als er überhaupt voorraad was geweest. Die fabriek heeft lang stilgelegen wegens pandemie dus inhaalslag nodig.
renzo4000 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:22:
@The Eagle die Passat is ook gewoon een oud uitloop model die scherp in de markt staat nu. Stel er zou nu een compleet nieuwe Passat komen (als die er ooit al komt) dan zou hij ook veel duurder uitvallen.
Zo scherp staat ie anders niet :X Ook Passat heeft prijsverhoging per 2023, reken op 3k. Daarom was een nieuw basismodel bestellen ook duurder dan een voorraad met meer opties.
Er komt een nieuw model: https://www.autoweek.nl/a...olkswagen-passat-betrapt/
Zal 2023 worden. Momenteel kun je de Passat nog nieuw bestellen zoals gezegd, maar zijn veel dingen al standaard ipv optie geworden. Iig nog maar 3 uitvoeringen.
Ik zou persoonlijk ook voor die 308 gaan, veel couranter model met de laatste technieken en Peugeot/Opel is de laatste erg goed bezig. Eerlijk gezegd vind ik dat VW juist wat stappen achteruit aan het zetten is. Het is wat mij betreft zeker niet meer de benchmark. Maar goed, zoveel mensen zoveel wenden... ;)
Ze gaan weer terug naar meer haptische feedback ipv touchscreen. En alle nieuwe technieken hebben kinderziektes, das bij VAG niet anders dan bij Peugeot. Doe mij dan maar een auto waar ze allemaal uit zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:03
Bobo221 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:59:
[...]

Ik ben ook aan het kijken om na afloop contract misschien toch voor het mobiliteitsbudget te kiezen. Mijn werkgever biedt vanaf januari 2023 alleen de keuze uit EV uit (dus geen hybride of ICE). Gezien de hogere bijtelling en de hoge prijzen die EV tegenwoordig vragen ben ik beter uit als ik ICE prive lease.
Ja, dat zie ik bij collega’s ook, die nemen dan ook geen leaseauto meer en rijden gewoon in een eigen auto. Men is ook wel wat verwend dat ze voorheen een ID.3 en Model 3 voor 100-150 euro netto konden rijden, maar auto’s zijn echt bizar duur geworden en dan is er ook nog eens de afbouw van het bijtellingsgebeuren. Bij mij kan ook het mobiliteitsbudget + private lease of eigen auto wel uit bij 30k km per jaar en dan kan ik ook nog eens een segmentje hoger rijden.

Ben benieuwd wat dit gaat doen met de hoeveelheid lease auto’s in Nederland. Je zou zeggen dat die gaan afnemen door de hoge autoprijzen en ongunstige bijtelling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
De overheid is van het padje ... de zakelijke markt (veruit het grootste aandeel van nieuwe auto's) wordt het hardste aangepakt qua belastingen.

Ipv schone zuinige auto's aan te moedigen wordt het met het huidige beleid ontmoedigd. Er komen dus steeds minder nieuwe auto's op de weg (en uiterlijk dus ook minder schone auto's voor de 2e hands markt voor de particulier) en gaat men nu het mobiliteitsbudget gebruiken voor 2e hands jonge maar minder schone auto's. Well done Den Haag well done...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:48
Lekker de EV inleveren en een dieseltje kopen 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWPrutser
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-09 01:50
Ik mag ook gaan bestellen met een budget van €800 inclusief brandstof voorschot (op basis van fabrieksopgave).
Ben op zoek naar een (liefst enigszins sportieve) c segmenter.
Ik heb er al heel wat weggestreept en twijfel nu eigenlijk nog maar tussen 3 modellen:
1: Honda Civic
2: Astra PHEV
3: Megane E-Tech

Ik heb gisteren een proefrit gedaan in de Honda en dat beviel me wel erg goed.
Qua maandlasten komen ze alledrie ongeveer gelijk uit, behalve dan dat er bij PHEV en EV nog zo'n €40 per maand bij komt voor de laadpaal.

De Megane vind ik erg mooi. Maar practisch gezien lijkt het me niet de verstandigste keuze: waarom meer gaan betalen om vervolgens een beperking te hebben mbt actieradius ivm elektrisch rijden.

De Astra vind ik persoonlijk net wat mooier dan de 308 en heeft tenminste niet dat gekke kleine stuurtje. Voordeel met PHEV is dat ik woon-werk verkeer volledig elektrisch kan doen maar ook nog steeds lange afstanden kan rijden.

De Honda tijd fantastisch, is een stuk ruimer dan de Astra en Megane en zelfs de 'goedkoopste' versie is zeer goed uitgerust. Voordeel is dat de kosten voor de laadpaal er niet bij komen.
Hoewel je die laadpaal natuurlijk ook als een investering zou kunnen zien.

De voornaamste reden dat ik nog twijfel over de Honda is dat ze aangaven dat er wel een jaar levertijd op zit en uiteraard intussen de prijs kan (en waarschijnlijk zal) stijgen.

Bij Renault en Opel waren ze iets positiever wat levertijden betreft, maar heb geen idee of dat wel echt zo eerlijk/realistisch is.
Lastige (maar wel erg leuke) keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Levertijd: your mileage may vary. Geen pijl op te trekken.

800 inclusief brandstof is niet heel veel. Welk kilometrage heb je en voor hoeveel jaar?
Wil niet vervelend doen, maar inclusief brandstof worden het denk ik stuk voor stuk kale auto's.
Heb je de boel al eens door directlease heen gehaald of offertes bij de leasemaatschappij opgevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

The Eagle schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:50:

800 inclusief brandstof is niet heel veel. Welk kilometrage heb je en voor hoeveel jaar?
Wil niet vervelend doen, maar inclusief brandstof worden het denk ik stuk voor stuk kale auto's.
Heb je de boel al eens door directlease heen gehaald of offertes bij de leasemaatschappij opgevraagd?
Even snel bij Arval gekeken (40k/4jr):

Opel Astra 5-deurs 1.6 turbo PHEV 133kW AT Bus Edition 5d in carbon black (metallic):

leaseprijs excl. btw EUR 769,23
brandstof excl. btw EUR 145,10
totale leaseprijs EUR 914,33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat zeg ik, je hebt kilometrage en aantal jaren nodig. Om vervolgens te concluderen dat zelfs een simpele middenklasser je ca 100 euro eigen bijdrage gaat kosten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWPrutser
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-09 01:50

Kilometrage is 35000 voor 5 jaar. Maar ze rekenen dus wel met fabrieksopgave ipv praktijk cijfers en dat scheelt wel.
Ik heb al de login van de portal van onze lease maatschappij dus ik kan al zien wat het me gaat kosten. De Astra GS line zit €39 onder m'n budget.
De Civic zit €49 boven budget terwijl de fiscalewaarde juist iets lager is waardoor hij in de bijtelling weer net wat gunstiger is.
Uiteindelijk gaat die Astra me volgens de portal €372 per maand kosten en de Civic €370. Verschil is alleen wel dat er bij de Astra nog zo'n €40 bij komt vanwege de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Tevens geen peil op te trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
Ik vermoed dat die 700pm renting is.

Nu kijk je eerder naar 1100 pm.
Maar, dit is een richtbedrag. Tesla kan ten aller tijde de prijzen en uitrusting aanpassen, zelf met een getekend contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
FireDrunk schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:57:

Voor de volledigheid:

Leasebudget: 800 eu/pm
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 5 jaar (ja, dat is een jaar langer dan mijn huidige contract :-) )
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Ex brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: nope, alles mag
Overige afhankelijkheden:Voor zover ik weet niet, winterbanden doen we wel altijd.
Specifieke wensen:
- Goede Automaat, de automaat uit mijn huidige auto irriteert me soms mateloos.
- Geen slowpoke (150pk+ / 250Nm+), maar 'neppe' PK's zoals bijvoorbeeld de Ford Kuga zou ik wel van balen.
- Niet al te groot
- SUV of Hatchback mag beide, Sedan vind de vrouw lelijk, Touring kan, maar zal ook op wat lagere WAF stuiten.
Uiteindelijke keuze:
- Nog geen keuze kunnen maken, maar had een 'shortlist':

- Ford Kuga
-- Pro: Erg compleet voor zijn prijs, krijgt best prima reviews
-- Cons: Matige automaat, best wel traag, en kan wat hard afgeveerd zijn in sommige gevallen. Erg gedateerd interieur.
-- Best wel een downgrade ten opzichte van mijn huidige auto.

- BMW 320e Touring
-- Pro: Wat niet, die auto is geweldig, heb een proefrit gemaakt, en zou hem zo willen, maar:
-- Cons: Best wel een groot ding, vrouw vind dat wel 'eng'.
-- HEEL duur (820 euro netto)

- Volvo XC40
-- Pro: Schijnt erg comfortabel te zijn (nog niet echt proefgereden, alleen even in gezeten in showroom)
-- Cons: Niet super stijlvol interieur (of niet mijn smaak)
-- Ook best duur

- Volvo V60
-- Pro: Mooie bak, hoog comfort, stil.
-- Cons: Zelfde minder stijlvolle interieur als de XC40
-- HEEL duur.

Waar ik eigenlijk achter kom, is dat al deze auto's veel te duur zijn voor mijn budget. Ik had eerst' geen budget, en mijn huidige auto zit (volgens mij) rond de 1100 euro inclusief brandstof. Dat zou ongeveer een leasebudget van 900 euro zijn.

Nu ga ik dus een klein stukje achteruit in budget, en zijn auto's ook nog eens duurder geworden, dus het lijkt er op als ik dus echt moet inleveren...

Auto's die nu misschien beter in budget passen zijn auto's als:

- Cupra Leon (VZ) E-Hybrid
-- Pro: best vlot
-- Cons: Niet zo'n hele beste automaat, vermogensafgifte lijkt wat wisselend te zijn als ik de reviews mag geloven.

- Mazda 3 & CX30
-- Pro: Mooi interieur, sportief, maar toch prima auto.
-- Cons: Echt wel heel stuk langzamer dan mijn huidige auto.

Ik weet niet echt hoe bijtelling in NL zich uit, maar in je lijstje zou ik een cupra formentor of audi Q3 toevoegen.

Persoonlijk vind ik de BMW 320e toch underpowered. De V60 is echt duur geworden. Vroeger hadden we die voor 600 pm, de laatste bestellingen zijn meer dan het dubbel.
Xanthine schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:22:
[...]

Ik rij momenteel met een 320e Touring van 3 maanden oud, een zalige wagen. Als die net boven het budget valt zou ik eens gaan kijken naar de nieuwe X1, die ziet er ook prachtig uit en is een beetje goedkoper.

Ik ben enorme Volvo fan, maar de V60 vond ik een beetje ouderwets vanbinnen. Rijgedrag is wel super. De XC40 vond ik dan weer te klein.

Een Kuga heb ik ook gehad, ook een leuke wagen maar dan zit je niet meer in het premium segment en dat merk je wel aan de afwerking en kwaliteit. De PHEV is nog altijd een aanrader, enkel moet je het ouderwetse interieur erbij nemen.
Er blijft een wezelijk verschil tussen premium en non premium.

Bij Volvo en BMW kan het afwerkingsniveau en de opties een compleet ander gevoel geven aan het interieur, maar de prijzen stijgen dan wel serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:44:
[...]

De hybride is bijna 2 jaar wachten...

Maar in zijn klasse vind ik de 308 wel de betere van looks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmser
kmser schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 01:04:
Leasebudget: te bepalen... voor de ontsporing van de markt was dit 1000€ per maand
Kilometrage per jaar: kost wordt berekend op 5j 30k
Contractduur:kost wordt berekend op 5j 30k
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke:onbeperkt
Overige afhankelijkheden: wagen moet 100% fiscaal afrekbaar zijn in BE met bestelling dit jaar
Specifieke wensen: Comfortabel, ruim maar niet te groot, groot bereik, 300+ pk
Uiteindelijke keuze:
Ondertussen is de keuze gevallen en de wagen besteld.
V60 T6 - Ultimate bright
Platinum Grey
Amber nappa interieur

Reden voor de keuze: rijdt goed, goede garage in de buurt. Er zijn voor mij geen betere zetels in het segment.
Over mijn vorige V60 was ik tevreden als kilometervreter.

Nadelen: het infotainmentsysteem is niet echt top en de bijhorende ergonomie kan echt beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
kmser schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 02:41:
[...]

Ondertussen is de keuze gevallen en de wagen besteld.
V60 T6 - Ultimate bright
Platinum Grey
Amber nappa interieur

Reden voor de keuze: rijdt goed, goede garage in de buurt. Er zijn voor mij geen betere zetels in het segment.
Over mijn vorige V60 was ik tevreden als kilometervreter.

Nadelen: het infotainmentsysteem is niet echt top en de bijhorende ergonomie kan echt beter.
Nice proficiat!

Bereid je wel voor op collega's die tijdens de winter/zomervakantie komen vragen om je auto te lenen omdat ze niet met hun full electric op vakantie willen :( Ook al is het een lease, ik leen mijn wagen niet graag uit :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Xanthine schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:17:
[...]
Bereid je wel voor op collega's die tijdens de winter/zomervakantie komen vragen om je auto te lenen omdat ze niet met hun full electric op vakantie willen :( Ook al is het een lease, ik leen mijn wagen niet graag uit :-(
Dat hoeft dan toch ook niet?
En anders mogen ze de bijtelling aan me betalen als ze wel de lusten maar niet de lasten willen van hun EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
jongetje schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:48:
[...]

Dat hoeft dan toch ook niet?
En anders mogen ze de bijtelling aan me betalen als ze wel de lusten maar niet de lasten willen van hun EV.
Helaas een veelvoorkomende zaak sinds de EVs er zijn. En als je weigert gaan ze via de baas want uiteindelijk is de wagen van het bedrijf en niet van jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Xanthine schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:34:
[...]

Helaas een veelvoorkomende zaak sinds de EVs er zijn. En als je weigert gaan ze via de baas want uiteindelijk is de wagen van het bedrijf en niet van jezelf.
Het is natuurlijk vreemd als je de door jouw gekozen auto 2 maanden kwijt bent omdat collega's in en rondom de zomervakantie en wintersport kwijt bent.

Ik zou wel willen ruilen hoor, maar dan betalen ze wel mijn (hogere) bijtelling bovenop hun eigen bijtelling voor de ruil. Maargoed, wij hebben geen EVs binnen het bedrijf en is dus ook geen issue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Belecthor schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:57:
[...]

Ja, dat zie ik bij collega’s ook, die nemen dan ook geen leaseauto meer en rijden gewoon in een eigen auto. Men is ook wel wat verwend dat ze voorheen een ID.3 en Model 3 voor 100-150 euro netto konden rijden, maar auto’s zijn echt bizar duur geworden en dan is er ook nog eens de afbouw van het bijtellingsgebeuren. Bij mij kan ook het mobiliteitsbudget + private lease of eigen auto wel uit bij 30k km per jaar en dan kan ik ook nog eens een segmentje hoger rijden.

Ben benieuwd wat dit gaat doen met de hoeveelheid lease auto’s in Nederland. Je zou zeggen dat die gaan afnemen door de hoge autoprijzen en ongunstige bijtelling.
Het hangt heel erg van je persoonlijke situatie en de geboden mobiliteitsregeling af, maar het is inderdaad in veel gevallen niet meer zo dat een zakelijke auto veel gunstiger is. In de vroege ev-jaren reed je met de juiste auto bijna gratis, dat feest is wel voorbij. Het feit dat je prive niet verplicht bent voor een nieuwe auto te kiezen kan ook wel het nodige opleveren.

Bij mij is het verschil nogal klein. De door mij gekozen leaseauto kost private lease (even los van de andere nadelige effecten van een private leasecontract trouwens, eigen risico bij schade etc) onder dezelfde voorwaarden (5 jaar / 25k) zo'n 900 per maand ex oplaadkosten. De besparing op eigen bijdrage en bijtelling bedraagt dan 500 euro per maand, de mobiliteitsvergoeding zou netto neerkomen op ergens tussen de 450 en 550 euro, afhankelijk van hoeveel zakelijke kilometers ik maak. De kosten van het opladen meegerekend kom ik waarschijnlijk privé iets ongunstiger uit, maar veel scheelt het niet. En dat is voor dezelfde auto, en daar kun je natuurlijk wel wat economischer keuzes maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 12:58
Xanthine schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:34:
[...]

Gebeurd dat echt? Wow, dat heb ik nog nooit gehoord. Wel eens dat collega’s het onderling afspreken omdat ze dat beide wel prima vinden. Nog nooit dat dit afgedwongen wordt. Raar bedrijf als je het mij vraagt 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Smobbo schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:32:
[...]

Gebeurd dat echt? Wow, dat heb ik nog nooit gehoord. Wel eens dat collega’s het onderling afspreken omdat ze dat beide wel prima vinden. Nog nooit dat dit afgedwongen wordt. Raar bedrijf als je het mij vraagt 🤣
Inderdaad ook nog nooit gehoord dat zoiets gedwongen werd vanuit de wg.

Pagina: 1 ... 23 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.