Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Robonus schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:37:
[...]

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in. Alsnog kan het interessant zijn. In het voorbeeld van de 2020 E-golf kan je dan het sommetje maken: 3 jaar 8% + 2 jaar 22% is over 5 jaar een gemiddelde van €184 per maand. Da's nog best interessant. Of volgend jaar 2x8% + 3x22% is netto €223 verdeeld over 5 jaar.

Dan begrijp ik alleen de opmerking van @True niet helemaal wat hij hiermee probeert duidelijk te maken:

[...]
Ik vraag me ook af of een leasemaatschappij een auto van 2 jaar oud nog 5 jaar mee wil laten gaan. De meeste leasemaatschappijen hanteren volgens mij maximaal 60 maanden bij nieuwe auto's. En wat ik tot nu toe gezien heb aan occasionlease, kon je dan ook maximaal leasen totdat de auto 5 jaar oud was.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
De_Bastaard schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:34:
Jeuj,

Nou naar aanleiding van m'n vorige post(s) hier. M'n manager heeft wat HR veranderingen getriggerd waardoor ik wat lagere eigen bijdrage heb :)

Krijg deze of volgende week een tijdelijke auto en omdat die afloopt in April mag ik ook ergens in Oktober al gaan rondkijken voor iets nieuws.

Zijn er hier lange tweakers in dit topic? Ik ben dus opzoek naar een station/kleinere SUV waar ik mijn lange stelten in kwijt kan. We hebben nu een RAV4 en als ik bestuurder ben gaat het nog wel. Als ik bijrijder ben (wat nog wel eens gebeurd) dan zit ik dubbelgevouwen omdat m'n scheenbenen tegen het handschoenenkastje aankomen :/.

Ik ga natuurlijk binnenkort zelf allerlei dealers af maar ik dacht vooralsnog aan Karoq / Octavia / Leon sports tourer / Proceed / e.d. Zijn er nog een aantal modellen die ik alvast aan m'n lijstje kan toevoegen om zeker te overwegen qua beenruimte? Liefst natuurlijk een XC40 e.d. maar die zijn echt al te duur. Het zou ergens onder de 40k moeten blijven, waarschijnlijk nog wel minder.

Franse auto's wil ik ver van weg blijven :)
Ik ben 1.95 lang en behoorlijk breed. Skoda Octavia, Seat Leon en Volkswagen Golf kan ik prima in zitten.
Ik heb ook proefgereden in een Hyundai Tucson, en dat was ook prima qua ruimte. Hyundai Ioniq5 vond ik ook prima qua zitruimte.

Hyundai i30 en Kia Cee'd vond ik beduidend minder ruim aanvoelen. Met zonnedak kon ik daar niet fatsoenlijk in zitten.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:22
De_Bastaard schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:34:
[...]

Zijn er hier lange tweakers in dit topic? Ik ben dus opzoek naar een station/kleinere SUV waar ik mijn lange stelten in kwijt kan. We hebben nu een RAV4 en als ik bestuurder ben gaat het nog wel. Als ik bijrijder ben (wat nog wel eens gebeurd) dan zit ik dubbelgevouwen omdat m'n scheenbenen tegen het handschoenenkastje aankomen :/.

Ik ga natuurlijk binnenkort zelf allerlei dealers af maar ik dacht vooralsnog aan Karoq / Octavia / Leon sports tourer / Proceed / e.d. Zijn er nog een aantal modellen die ik alvast aan m'n lijstje kan toevoegen om zeker te overwegen qua beenruimte? Liefst natuurlijk een XC40 e.d. maar die zijn echt al te duur. Het zou ergens onder de 40k moeten blijven, waarschijnlijk nog wel minder.

Franse auto's wil ik ver van weg blijven :)
Ik ben twee jaar geleden heel wat merken af gegaan. Ik ben net geen 2 meter en heb armen die net iets te kort zijn voor mijn benen. Bij veel auto's kan het stuur gewoon niet ver genoeg naar me toe om goede ondersteuning van de benen te hebben.

Ik was qua zitpositie heel erg te spreken over de Focus met optionele (300 euro destijds, koopje) verlengbare zitting en de Mazda 3 (want de zitting kan kantelen om ondanks de wat kortere zitting toch voor mij goede ondersteuning te hebben).

Die twee features zou ik in ieder geval op letten, goed verstelbare stoelen zijn ontzettend bepalend voor het comfort. Pure centimeters zeggen niet zo veel. Kijk de optie lijsten door en je weer zo welke dealers extra de moeite waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

Robonus schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:37:
[...]

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in. Alsnog kan het interessant zijn. In het voorbeeld van de 2020 E-golf kan je dan het sommetje maken: 3 jaar 8% + 2 jaar 22% is over 5 jaar een gemiddelde van €184 per maand. Da's nog best interessant. Of volgend jaar 2x8% + 3x22% is netto €223 verdeeld over 5 jaar.

Dan begrijp ik alleen de opmerking van @True niet helemaal wat hij hiermee probeert duidelijk te maken:

[...]
Wild Chocolate schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:42:
[...]

Ik vraag me ook af of een leasemaatschappij een auto van 2 jaar oud nog 5 jaar mee wil laten gaan. De meeste leasemaatschappijen hanteren volgens mij maximaal 60 maanden bij nieuwe auto's. En wat ik tot nu toe gezien heb aan occasionlease, kon je dan ook maximaal leasen totdat de auto 5 jaar oud was.
Dit dus...

Over het algemeen pakt de LM de huidige aanschafwaarde van de auto en dan gaan ze rekenen. Over 3 jaar (want meestal 5 jaar oude auto's moeten eruit ivm kosten (dit kan per LM verschillen, dus even navragen)) is de auto nog x EUR waard, dan hebben ze een bedrag wat ze met inkomsten van lease moeten dekken, komt ook nog even verzekering/wegenbelasting/onderhoud/etc bij.

Dus dan weet je het leasebedrag. Dan heb je nog de bijtelling, en het % geld dus vanaf dag van kenteken (in het originele land, soms zie je namelijk import modellen met juiste bijtelling % voorbij komen) en dus de cataloguswaarde.

Vanwege bovenstaande LM verhaal kan het dus zijn dat een occasion auto in leaseprijs dus per maand duurder zijn als je maar 3 jaar least of 5.

[Disclaimer] Dit verschilt echt per LM en soms zelfs per werkgever... navragen dus naar je opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzone
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-09 11:19
Als vervanger voor mijn Lynk&Co 01 (privé huur 550 euro/maand) ga ik een wagen kiezen in het cafetariaplan van mijn werkgever nl. waarbij je de leasingwagen betaalt in brutoloon.

Enkel BEV's komen in aanmerking; contractduur is 4 jaar en binnenlandse AC-laadbeurten worden vergoed.

Voor alle vermelde wegens betaal ik tussen de 340 en 380 euro netto per maand.

Na veel omzwervingen via o.a. Hyundai Ioniq 5 (ophanging wiebelt te veel), Volvo XC40 (interieur te krap) en Mercedes EQB (rijbereik onvoldoende) heb ik de keuze uiteindelijk beperkt tot de Tesla Model Y RWD, Nissan Ariya en Skoda Enyaq 80.

Ik heb met al deze wagens testritten gemaakt. Ruimte-aanbod is vergelijkbaar, weliswaar niet identiek.

Mijn voorkeur is de Nissan Ariya omwille van het comfort en de stilte, beide belangrijke criteria voor mij. Helaas is de Ariya nog niet opgenomen in het aanbod van de leasingfirma, en het is niet duidelijk wanneer dat wel gebeurt. Daardoor kan ik ook de prijs niet berekenen.

Tesla Model Y RWD is financieel de beste keuze. Maandbedrag is 30-40 euro lager dan de Enyaq en daarvoor biedt Tesla meer leuke snufjes inclusief Enhanced Autopilot, elektrische zetels en kofferklep enzovoort. Het comfort laat echter te wensen over (persoonlijke smaak uiteraard) zeker op de slechte secundaire wegen hier in België. Elke oneffenheid krijg je mee. Bovendien kreeg ik last van mijn oren door de resonantie van het wegdek in de vorm van lage tonen en veel lawaai.

Rationele keuze is dan de Skoda Enyaq 80. Hier kan ik de bestelling van een collega overnemen. Dat betekent een korte levertermijn van ongeveer 1 maand.

Testrit met de Enyaq is mij goed bevallen qua comfort (Ariya blijft wel beter). Deze wagen is degelijk maar niet luxe uitgevoerd met o.a. warmtepomp, keyless entry, ACC en veiligheidssystemen. Geen elektrische zetels of kofferklep.

Harde noot om te kraken want rationeel denken is niet mijn sterkste kant ;). Ga allicht voor de snel leverbare Enyaq kiezen en volgende keer zien we wel weer :).

Andere meningen welkom >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 21:55
redzone schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:35:
Als vervanger voor mijn Lynk&Co 01 (privé huur 550 euro/maand) ga ik een wagen kiezen in het cafetariaplan van mijn werkgever nl. waarbij je de leasingwagen betaalt in brutoloon.

Enkel BEV's komen in aanmerking; contractduur is 4 jaar en binnenlandse AC-laadbeurten worden vergoed.

Voor alle vermelde wegens betaal ik tussen de 340 en 380 euro netto per maand.

Na veel omzwervingen via o.a. Hyundai Ioniq 5 (ophanging wiebelt te veel), Volvo XC40 (interieur te krap) en Mercedes EQB (rijbereik onvoldoende) heb ik de keuze uiteindelijk beperkt tot de Tesla Model Y RWD, Nissan Ariya en Skoda Enyaq 80.

Ik heb met al deze wagens testritten gemaakt. Ruimte-aanbod is vergelijkbaar, weliswaar niet identiek.

Mijn voorkeur is de Nissan Ariya omwille van het comfort en de stilte, beide belangrijke criteria voor mij. Helaas is de Ariya nog niet opgenomen in het aanbod van de leasingfirma, en het is niet duidelijk wanneer dat wel gebeurt. Daardoor kan ik ook de prijs niet berekenen.

Tesla Model Y RWD is financieel de beste keuze. Maandbedrag is 30-40 euro lager dan de Enyaq en daarvoor biedt Tesla meer leuke snufjes inclusief Enhanced Autopilot, elektrische zetels en kofferklep enzovoort. Het comfort laat echter te wensen over (persoonlijke smaak uiteraard) zeker op de slechte secundaire wegen hier in België. Elke oneffenheid krijg je mee. Bovendien kreeg ik last van mijn oren door de resonantie van het wegdek in de vorm van lage tonen en veel lawaai.

Rationele keuze is dan de Skoda Enyaq 80. Hier kan ik de bestelling van een collega overnemen. Dat betekent een korte levertermijn van ongeveer 1 maand.

Testrit met de Enyaq is mij goed bevallen qua comfort (Ariya blijft wel beter). Deze wagen is degelijk maar niet luxe uitgevoerd met o.a. warmtepomp, keyless entry, ACC en veiligheidssystemen. Geen elektrische zetels of kofferklep.

Harde noot om te kraken want rationeel denken is niet mijn sterkste kant ;). Ga allicht voor de snel leverbare Enyaq kiezen en volgende keer zien we wel weer :).

Andere meningen welkom >:).
Kia EV6 is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Als de Ioniq 5 afvalt vanwege rijgedrag zal de EV6 ook wel niks zijn. Die zijn onderhuids zo'n beetje identiek dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 21:55
Reinier schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:50:
[...]

Als de Ioniq 5 afvalt vanwege rijgedrag zal de EV6 ook wel niks zijn. Die zijn onderhuids zo'n beetje identiek dacht ik?
De overeenkomsten zitten vooral in de techniek (opladen, navigatie) voor zover ik weet.
Heb zelf een EV6 en hij wiebelt iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzone
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-09 11:19
Ik heb zowel de EV6 als de Ioniq 5 gereden. De EV6 vond ik te laag van dak (ik ben vrij groot en zit graag wat hoger). In vergelijking beviel de Ioniq 5 mij beter omwille van het comfort.

Op basis van een tweede testrit heb ik de Ioniq 5 uiteindelijk niet weerhouden. Het begon mij namelijk op te vallen dat de wagen nogal 'wiegt' in de bochten, en ik vond het sturen ook vrij vaag. Zithouding was ook een dingetje: het stuur liet zich niet genoeg instellen om echt goed te zitten. Infotainment is ook niet super in vergelijking met de concurrentie.

Allemaal persoonlijk hoor, de Ioniq 5 is verder een prima auto maar gewoon niet echt iets voor mij.

(En niet vergeten, de levertermijnen. EV6 gaat richting de twee jaar dacht ik hier in België, Ioniq 5 niet veel beter.)

[ Voor 7% gewijzigd door redzone op 04-10-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
Uit de verschillende reviews is op te maken dat juist de EV6 het onderstel meer dynamisch/stugger afgesteld is (lees, iets meer rijplezier voor de mensen die wat "sportiever" rijden) en de Ionic 5 meer op comfort.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:20

Oekol

waka waka hey hey

jongetje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Kan me voorstellen dat ze hem in deze tijd na levering prima aan iemand anders kwijt kunnen als voorraadmodel... De vraag is hoe hard ze dit willen spelen.
Exact. We gaan er achterkomen, wagenparkbeheerder kijkt er deze middag naar. Ben benieuwd waar hij deze week mee terug komt. Mijn manager zei zelfs anders houden we hem wel, moeten toch nog mensen een andere auto kiezen. Alleen beslist hij dat niet :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smouser
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23-02-2023
jjkester schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:13:
[...]

Ik ben twee jaar geleden heel wat merken af gegaan. Ik ben net geen 2 meter en heb armen die net iets te kort zijn voor mijn benen. Bij veel auto's kan het stuur gewoon niet ver genoeg naar me toe om goede ondersteuning van de benen te hebben.

Ik was qua zitpositie heel erg te spreken over de Focus met optionele (300 euro destijds, koopje) verlengbare zitting en de Mazda 3 (want de zitting kan kantelen om ondanks de wat kortere zitting toch voor mij goede ondersteuning te hebben).

Die twee features zou ik in ieder geval op letten, goed verstelbare stoelen zijn ontzettend bepalend voor het comfort. Pure centimeters zeggen niet zo veel. Kijk de optie lijsten door en je weer zo welke dealers extra de moeite waard zijn.
In het C-segment blijft er dan niet heel veel over.

De meeste autofabrikanten plaatsen matige stoelen in hun auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:22
Smouser schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:01:
[...]

In het C-segment blijft er dan niet heel veel over.

De meeste autofabrikanten plaatsen matige stoelen in hun auto's.
Volgens mij kun je op de Golf en Astra AGR stoelen krijgen die prima zijn, maar ik ben bij heel veel merken inderdaad na een paar minuten de showroom weer uitgewandeld omdat ik na 1x proberen al gewoon niet goed zat. Verkeerde bezuiniging als je het mij vraagt, maar een goede stoel heeft geen gadgetgehalte dus dat verkoopt vast niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:07
jjkester schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:51:
[...]

Volgens mij kun je op de Golf en Astra AGR stoelen krijgen die prima zijn, maar ik ben bij heel veel merken inderdaad na een paar minuten de showroom weer uitgewandeld omdat ik na 1x proberen al gewoon niet goed zat. Verkeerde bezuiniging als je het mij vraagt, maar een goede stoel heeft geen gadgetgehalte dus dat verkoopt vast niet...
Wij Nederlanders zitten aan het uiteinde vd Bell-curve voor gemiddelde lengte. Er is geen fabrikant die daar expliciet rekening mee gaat houden. Zeker Aziatische fabrikanten niet. AGR stoelen zijn de enige serieuze optie als je lange ritten moet maken imo.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:13
My god, ik kan nu kiezen voor een lease auto, elke "grotere" EV (Enyaq e.d.) zit hier al op €400+ per maand. Eigen bijdrage is sky high hier :/.

Gezien mijn lengte wordt dat nog 'n uitdaging, ik neig (nog zonder erin te hebben gezeten) naar een grote station (astra/leon). Voor m'n gevoel gaat een Karoq/T-ROC nooit ruim genoeg zijn voor mijn lange lijf.

En dan nog, zit ik aan €380/maand gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Ik ben benieuwd of er alweer werkgevers ‘terug’ naar benzine bewegen?
Zelf nu verantwoordelijk voor een klein wagenpark met Kona’s, ID3’s en paar fossiele Ibiza’s. Vraag mij steeds vaker af hoe we dit als werkgever goed gaan vervangen de komende jaren, ook wij hebben een duurzaamheidsambitie maar krijgen we het nog aan ons en medewerker verkocht?

Second hand is er soms nog een 8% of 12% auto te vinden maar als werkgever betaal je de hoofdprijs omdat de LM weet dat hij voor medewerker aantrekkelijk is.

Kijk ik nu naar auto’s zoals een Ioniq5 of een nieuwe ID3 dan gaat de medewerker straks makkelijk 300-400/maand netto betalen door 16% bijtelling.

Als je dan voor de grap even een hele luxe Seat Leon aanklikt met 22% kom je op minder dan € 300 bijtelling, goedkopere lease kosten en betere levertijden.

Elektrisch rijden is geweldig en ik ben groot voorstander maat hoe gaan we dit volhouden als niet a) elektrische auto’s snel (veel!) goedkoper worden of b) de bijtelling wordt verlaagd naar 12% (daar zit volgens mij voor veel rijders het omslagpunt)

Ik snap dat 4% bijtelling nu absurd is (toen wel nodig denk ik) maar met 16% bijtelling zijn we over 5 jaar weer terug bij af?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Banjy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 07:57:
Zelf nu verantwoordelijk voor een klein wagenpark met Kona’s, ID3’s en paar fossiele Ibiza’s. Vraag mij steeds vaker af hoe we dit als werkgever goed gaan vervangen de komende jaren, ook wij hebben een duurzaamheidsambitie maar krijgen we het nog aan ons en medewerker verkocht?

Second hand is er soms nog een 8% of 12% auto te vinden maar als werkgever betaal je de hoofdprijs omdat de LM weet dat hij voor medewerker aantrekkelijk is.

Kijk ik nu naar auto’s zoals een Ioniq5 of een nieuwe ID3 dan gaat de medewerker straks makkelijk 300-400/maand netto betalen door 16% bijtelling.

Als je dan voor de grap even een hele luxe Seat Leon aanklikt met 22% kom je op minder dan € 300 bijtelling, goedkopere lease kosten en betere levertijden.

Elektrisch rijden is geweldig en ik ben groot voorstander maat hoe gaan we dit volhouden als niet a) elektrische auto’s snel (veel!) goedkoper worden of b) de bijtelling wordt verlaagd naar 12% (daar zit volgens mij voor veel rijders het omslagpunt)

Ik snap dat 4% bijtelling nu absurd is (toen wel nodig denk ik) maar met 16% bijtelling zijn we over 5 jaar weer terug bij af?
Het ligt ook aan de catalogus waarde natuurlijk. Ik tel voor de e-tron gewoon 19% bij helaas.

In die categorie weet ik dan echter weer geen goedkopere vergelijkbare fossiele auto.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-09 15:20

Je kan je wel verzetten, maar vanaf 2025 moeten zakelijke leaseauto’s elektrisch zijn. Dus beter nu maar alvast aan wennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

macmellow schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:22:
[...]

Je kan je wel verzetten, maar vanaf 2025 moeten zakelijke leaseauto’s elektrisch zijn. Dus beter nu maar alvast aan wennen.
Dat moet ik nog maar zien. Je kan niet dwingen als er geen opties zijn. Gros van de leaserijders hebben geen dikke normbedragen en rijden een simpele auto als een polo, i30, instap golf etc. Succes met elektrisch rijden. Even 400 euro netto van t salaris af? Als je een polo rijdt zal dat salaris niet een vetpot zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 08-10-2022 08:30 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
Oekol schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:29:
[...]

Dat moet ik nog maar zien. Je kan niet dwingen als er geen opties zijn. Gros van de leaserijders hebben geen dikke normbedragen en rijden een simpele auto als een polo, i30, instap golf etc. Succes met elektrisch rijden. Even 400 euro netto van t salaris af? Als je een polo rijdt zal dat salaris niet een vetpot zijn.
Daar heb je gelijk in.. Bij mij op de zaak is elektrisch al verplicht voor nieuwe contacten. Dus als je geen elektrisch wil of kan betalen dan wordt er voor een shortlease benzine gekozen die per maand opzegbaar is, want dat mag dan wel.

Ben benieuwd hoe de uiteindelijke wet eruit gaat zien. Misschien mag bovenstaande constructie wel, of is elektrisch alleen verplicht als dat ook verkrijgbaar is voor hetzelfde budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

macmellow schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:37:
[...]

Daar heb je gelijk in.. Bij mij op de zaak is elektrisch al verplicht voor nieuwe contacten. Dus als je geen elektrisch wil of kan betalen dan wordt er voor een shortlease benzine gekozen die per maand opzegbaar is, want dat mag dan wel.

Ben benieuwd hoe de uiteindelijke wet eruit gaat zien. Misschien mag bovenstaande constructie wel, of is elektrisch alleen verplicht als dat ook verkrijgbaar is voor hetzelfde budget.
Wat een bijzondere regeling. Shortlease is lekker duur d:)b

Sowieso als die wet komt is het top down dacht ik. Waarbij ik bedoel op eerst multinationals en grote bedrijven en daarna kleinere wagenparken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
[...]

Er zijn ook gewoon een elektrische e-208, mokka, Corsa, soul etc.
Die zijn aanzienlijk goedkoper en voor de meeste mensen meer dan voldoende en betaalbaar.

Waar het aan moet veranderen is de laad infrastructuur (en mindset). Als we goedkopere elektrische auto’s willen dan krijg je dus auto’s met kleinere accu’s (30-50kwh) die in theorie overal moeten kunnen bijladen. Succes daarmee als je een appartement in de binnenstad hebt.

Tenslotte (en misschien iets meer filosofisch) moeten we misschien met z’n allen beseffen dat we wat in moeten gaan leveren qua luxe de komende jaren. We hebben decennia lang boven onze stand geleefd en worden nu kei kei hard ingehaald door gigantische inflatie. En de oplossing (zakken geld vanuit de overheid) is tijdelijk. En dat heeft met name gevolgen voor luxe producten die als eerste sneuvelen. En daar valt de lease auto ook onder. Dus ja, dan moet je misschien van je Volvo V60 terug naar een Golf. Net zoals iedereen wat in moet leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:39

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
[...]

https://www.activlease.nl...he-autos-van-2022-update/

Er zijn opties onder de 30k (zelfs eentje voor 20k) volledig elektrisch te rijden. Dus opties zijn er. De polo die je als voorbeeld gebruikt is zelfs duurder in zowel catalogusprijs als dus ook in de bijtelling. Dat iemand voor dat geld liever op benzine rijdt ivm actieradius (of de elektrische auto’s niet mooi vindt) is juist iets waar de overheid dus op gaat sturen door elektrisch te verplichten voor zakelijk lease :)

[ Voor 8% gewijzigd door We Are Borg op 08-10-2022 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
De_Bastaard schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:53:
My god, ik kan nu kiezen voor een lease auto, elke "grotere" EV (Enyaq e.d.) zit hier al op €400+ per maand. Eigen bijdrage is sky high hier :/.

Gezien mijn lengte wordt dat nog 'n uitdaging, ik neig (nog zonder erin te hebben gezeten) naar een grote station (astra/leon). Voor m'n gevoel gaat een Karoq/T-ROC nooit ruim genoeg zijn voor mijn lange lijf.

Zitten hier nu met hetzelfde “probleem”. Vriendin wilt graag een grote gezinsauto, en moet verplicht overstappen naar een ev. Komt nu vanaf een basic Kia Ceed sw, ze geeft niks om snufjes. Moet het nog even uitrekenen maar overstappen naar een Enyag wordt een behoorlijke verhoging van de maandelijkse kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Dersan schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:52:
[...]

Zitten hier nu met hetzelfde “probleem”. Vriendin wilt graag een grote gezinsauto, en moet verplicht overstappen naar een ev. Komt nu vanaf een basic Kia Ceed sw, ze geeft niks om snufjes. Moet het nog even uitrekenen maar overstappen naar een Enyag wordt een behoorlijke verhoging van de maandelijkse kosten.
Een basis Enyaq IV60 zit met 30k km onder de €300. Daar zal je Ceed denk ik niet ver vanaf zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
RobbieB schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:08:
[...]

Een basis Enyaq IV60 zit met 30k km onder de €300. Daar zal je Ceed denk ik niet ver vanaf zitten?
Een seed SW basis heeft toch maar een cataloguswaarde van 28k ofzo? Die zijn echt stukken goedkoper.

Overigens met die eigen bijdrage moet die ceed me hier zelfs €280 en zal naar verwachting te klein aanvoelen voor mijn 2m+.

Waarschijnlijk ga ik voor die nieuwe Opel Astra sports tourer business edition met wat extras. Kost me alsnog €375 per maand ofzo, maar ziet er wel erg strak uit en heeft hele goede/grote stoelen die AGR gekeurd zijn. Ideaal voor mijn lengte dus.

Wel jammer dat die nog niet bij de dealers staat voor een proefrit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banjy
We Are Borg schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:46:
[...]

Er zijn opties onder de 30k (zelfs eentje voor 20k) volledig elektrisch te rijden. Dus opties zijn er. De polo die je als voorbeeld gebruikt is zelfs duurder in zowel catalogusprijs als dus ook in de bijtelling. Dat iemand voor dat geld liever op benzine rijdt ivm actieradius (of de elektrische auto’s niet mooi vindt) is juist iets waar de overheid dus op gaat sturen door elektrisch te verplichten voor zakelijk lease :)
Maar dat is door de laadinfrastructuur nog te beperkend. Je wil dat mensen 90% van de ritten in NL even heen en weer kunnen op een volle accu.

Dus dan zit je bij e-208 en Corsa-E om een Polo/Ibiza te vervangen. Zowel werkgever als werknemer kost dat 25% meer dan een Seat Ibiza. Laatst nog heel serieus uitgewerkt en verkend met enkele LM’s.

En eens dat het een beweging is we krijgen er ook luchtkwaliteit voor terug. Maar het hoeft toch niet duurder te worden? Je kan toch gewoon zorgen dat je net zoveel belasting heft als op de fossiele karren? Nu is het gewoon stukken duurder met 16% en 22% vanaf 30k.. Wegenbelasting moet wel omhoog voor elektrische auto’s ivm slijtage, anders wordt het onhoudbaar natuurlijk.

Ik ben fan van het economisch denken en wil duurzaamheid maar snap oprecht niet waarom er dus verkeerde prikkels worden bedacht. Als zakelijk NL een ding heeft bewezen is dat ze alles doen op basis van economische afwegingen, gewoon uitnutten dus als politiek/overheid..
NB ook fossiel de bijtelling verhogen is wat mij betreft een ‘oplossing’ zodat elektrisch weer interessanter is..

Maar ik ga hier lekker meelezen, we hebben nog even voor de nieuwe auto’s moeten worden ‘gehaald’. Wie weet wat er aan goede opties nog langskomt :-)

[ Voor 8% gewijzigd door Banjy op 08-10-2022 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
Banjy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:33:
[..]
Als zakelijk NL een ding heeft bewezen is dat ze alles doen op basis van economische afwegingen, gewoon uitnutten dus als politiek/overheid..
En daarom wordt het vanaf 2025 verplicht om EVs te leasen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
RobbieB schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:52:
[...]

En daarom wordt het vanaf 2025 verplicht om EVs te leasen d:)b
Verplichting werkt vaak volgens mij niet zo goed voor gemiddeld zakelijk Nederland dan gaat iedereen juist door dat economische denken nieuwe constructies bedenken. Van import tot buitenlandse Bv’s om de auto’s onder te hangen. Of gewoon geen lease auto’s meer maar een mobiliteitsbudget (niet perse een slecht idee). Liever de ‘juiste’ prikkels neerleggen.. dan gaat het ‘vanzelf’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Banjy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

Verplichting werkt vaak volgens mij niet zo goed voor gemiddeld zakelijk Nederland dan gaat iedereen juist door dat economische denken nieuwe constructies bedenken. Van import tot buitenlandse Bv’s om de auto’s onder te hangen. Of gewoon geen lease auto’s meer maar een mobiliteitsbudget (niet perse een slecht idee). Liever de ‘juiste’ prikkels neerleggen.. dan gaat het ‘vanzelf’
Deels mee eens, maar ik vermoed dat in 2025 het aanbod niet-elektrische auto’s dat nieuw op de markt komt ook flink is afgenomen en het aanbod elektrisch en de variëteit flink is toegenomen.

En een belangrijke reden dat elektrisch nu niet heel veel goedkoper is, is door de belastingverlaging op brandstof en hoge energieprijzen omdat die op de gasprijs gebaseerd zijn. Het brandstofbudget voor mijn Ioniq 5 voor september 2022 is gelijk aan het brandstofbudget van een collega met een Ceed uit Februari 2022 (net voor de oorlog).

Ik verwacht dat dit volgend jaar ook weer gaat veranderen en de verschillen met EV weer groter gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

We Are Borg schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:46:
[...]

Dat is toch niet reëel? Een accountmanager die elke 120km moet laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
Oekol schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:44:
[...]

Wat een bijzondere regeling. Shortlease is lekker duur d:)b

Sowieso als die wet komt is het top down dacht ik. Waarbij ik bedoel op eerst multinationals en grote bedrijven en daarna kleinere wagenparken.
Je hebt gewoon een budget, dus in de shortlease een wat goedkopere auto dan onder contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:05
Ik zit in precies de geschetsde situatie. Toe aan een nieuwe lease-auto. Ik wil 1500kg mogen trekken, dan blijven er maar een paar elektrische auto's over. Die zijn allemaal vanaf 50k-60k cataloguswaarde. Dat is me veel te duur in de bijtelling. Dus toch maar weer een brandstofauto...

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:17
macmellow schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:22:
[...]

Juist gebruik van maken zolang het nog kan. Ik ga niet nu ook al een hogere brandstof prijs betalen omdat de belastingkorting er volgend jaar misschien weer afgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De_Bastaard schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:53:

400 per maand, I wish. Heb offerte liggen voor een Passat variant. Komt netto op 550 (bij 35k / 5 jaar) :X

Leuk dat de prijzen skyhigh gaan, maar dan moet het leasebudget dat ook doen :/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
The Eagle schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:24:
[...]

400 per maand, I wish. Heb offerte liggen voor een Passat variant. Komt netto op 550 (bij 35k / 5 jaar) :X

Maar goed die Passat is dan wel al middenklasser hè ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
The Eagle schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:24:
[...]

Je lease budget veranderd niks aan de bijtelling… Hij blijft dan netto nog steeds €550.

Mogelijk dat je eigen bijdrage dan minder wordt, maar dan is het nog steeds een smak geld.

[ Voor 10% gewijzigd door RobbieB op 08-10-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

macmellow schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:10:
[...]

Je hebt gewoon een budget, dus in de shortlease een wat goedkopere auto dan onder contract.
I know. De werknemer wordt genaaid. Maar voor werkgever is het ook wel wat duurder volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
RobbieB schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:48:
[...]

Je lease budget veranderd niks aan de bijtelling… Hij blijft dan netto nog steeds €550.

Mogelijk dat je eigen bijdrage dan minder wordt, maar dan is het nog steeds een smak geld.
Foutje.

[ Voor 6% gewijzigd door Dean Martin op 08-10-2022 16:16 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik ben stiekem ook aan het kijken voor een nieuwe leaseauto, ondanks dat m’n huidige auto nog een jaar mee moet.

Vanwege gezinsuitbreiding (tweeling) zit ik te kijken naar een station, maar momenteel is het eigenlijk niet leuk om een nieuwe auto uit te zoeken. (Eigenlijk had ik gehoopt nooit een station nodig te hebben)

Het budget is al jaren hetzelfde, maar de prijzen zijn flink gestegen. Met een budget van €810 incl brandstof voor benzine, €610 excl brandstof voor hybride en €850 voor elektrisch incl energiekosten geldt voor de meeste auto’s automatisch een eigen bijdrage. (4 jaar, 40k)

Voorkeur gaat momenteel naar een Toyota Corolla Touring Sports Business (of Business Plus). Het liefst eigenlijk een GR Sports, maar dan wordt het toch al weer iets teveel eigen bijdrage. (Ik las ook dat er in Japan binnenkort een facelift komt, wellicht ook in Europa komend jaar?)

Qua minimale uitrusting wil ik een automaat, achteruitrijcamera, parkeersensoren (voor/achter), led koplampen, Apple CarPlay en goede audio.

Plug-in hybride en elektrische auto’s zijn allemaal duurder en helaas heb ik geen eigen oprit voor een laadpaal en ben dus aangewezen op publiek laadpalen. Hybride lijkt toch voor mij momenteel het meest gunstigs.

[ Voor 34% gewijzigd door Dj-sannieboy op 08-10-2022 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11:08
Hier ook een Corolla Touring, ideaal! Omdat het een hybrid is valt het brandstofcomponent wel mee (bij mij incl. Het budget). Qua ruimte zit je ook goed, ik heb nu meer ruimte dan mijn vorige 3 serie en V70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:53
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:33:
Ik ben stiekem ook aan het kijken voor een nieuwe leaseauto, ondanks dat m’n huidige auto nog een jaar mee moet.

Vanwege gezinsuitbreiding (tweeling) zit ik te kijken naar een station, maar momenteel is het eigenlijk niet leuk om een nieuwe auto uit te zoeken. (Eigenlijk had ik gehoopt nooit een station nodig te hebben)

Het budget is al jaren hetzelfde, maar de prijzen zijn flink gestegen. Met een budget van €810 incl brandstof voor benzine, €610 excl brandstof voor hybride en €850 voor elektrisch incl energiekosten geldt voor de meeste auto’s automatisch een eigen bijdrage. (4 jaar, 40k)

Voorkeur gaat momenteel naar een Toyota Corolla Touring Sports Business (of Business Plus). Het liefst eigenlijk een GR Sports, maar dan wordt het toch al weer iets teveel eigen bijdrage. (Ik las ook dat er in Japan binnenkort een facelift komt, wellicht ook in Europa komend jaar?)

Qua minimale uitrusting wil ik een automaat, achteruitrijcamera, parkeersensoren (voor/achter), led koplampen, Apple CarPlay en goede audio.

Plug-in hybride en elektrische auto’s zijn allemaal duurder en helaas heb ik geen eigen oprit voor een laadpaal en ben dus aangewezen op publiek laadpalen. Hybride lijkt toch voor mij momenteel het meest gunstigs.
*kuch*
Waarom bevalt de Mazda niet?
*kuch* :P

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

D_Jeff schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

*kuch*
Waarom bevalt de Mazda niet?
*kuch* :P
De Mazda bevalt heel goed! Huidige contract loopt nog tot november 2023 dus alvast oriënteren leek mij wel een goed idee, zeker gezien de levertijden tegenwoordig. Verlengen zit er niet in, helaas is de Mazda geen ruimtewonder.

En met 2 kids heeft ruimte prioriteit.

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 08-10-2022 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:31:
[...]

De Mazda bevalt heel goed! Huidige contract loopt nog tot november 2023 dus alvast oriënteren leek mij wel een goed idee, zeker gezien de levertijden tegenwoordig. Verlengen zit er niet in, helaas is de Mazda geen ruimtewonder.
Das zonde dat je niet kan verlengen, wat de auto biedt heel veel auto voor z'n geld/bijtelling. Dat het qua ruimte niet overhoudt, ga ik niet ontkennen.

Maar slechts 810 euro all-in? Das best een downgrade momenteel (de genoemde Mazda3 zat in 2019 zo rond de ~ 750 euro all-in, momenteel rekent Directlease met een all-in van ongeveer 950 a 1k euro -- om even aan te geven wat +30 cent de liter doet )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:46
Ik mag voor het eerst een nieuwe leaseauto uitzoeken :) Zelf zit ik te denken aan de Peugeot 308, maar voordat ik de knoop doorhak zou ik graag een proefrit willen maken. De auto bestellen is online en voor zover ik weet bieden zij geen proefritten aan. Hoe kan ik dit alsnog voor elkaar krijgen? Ik kan me voorstellen dat de plaatselijke dealer niet vrolijk wordt van mensen zoals ik. Het is alsof je schoenen past in de winkel en vervolgens online besteld. Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Jeffrey schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:32:
Ik mag voor het eerst een nieuwe leaseauto uitzoeken :) Zelf zit ik te denken aan de Peugeot 308, maar voordat ik de knoop doorhak zou ik graag een proefrit willen maken. De auto bestellen is online en voor zover ik weet bieden zij geen proefritten aan. Hoe kan ik dit alsnog voor elkaar krijgen? Ik kan me voorstellen dat de plaatselijke dealer niet vrolijk wordt van mensen zoals ik. Het is alsof je schoenen past in de winkel en vervolgens online besteld. Hoe doen jullie dit?
Gewoon bij de plaatselijke dealer een proefrit aanvragen.

Als ze niet willen meewerken omdat het om een leaseauto gaat die je via de leasemaatschappij moet bestellen bij een andere dealer, dan zoek je toch een andere dealer uit? (Desnoods vraag je aan de leasemaatschappij wat de voorkeursdealer is)

[ Voor 15% gewijzigd door Dj-sannieboy op 13-10-2022 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Jeffrey schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:32:
Gewoon naar de plaatselijke dealer gaan, deze weet ook dat de kans groot is dat je het onderhoud daar komt doen, wat meer oplevert dan een eenmalige verkoop.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:33:

Corolla is geen verkeerde keuze! 3 jaar geleden voor het eerst een lease auto mogen uitzoeken met toen een budget van €800. Door het gunstige brandstofvoorschot heb ik toen een Corolla TS 1.8 First edition kunnen kiezen en die bevalt nog steeds heel goed, je krijgt gewoon heel veel opties voor het geld (parkeersensoren zijn niet eens nodig met de achteruitrij camera).

Verder zit ik in hetzelfde schuitje. Over een jaar loopt het contract af dus zit nu al met een schuin ook weer eens rond te kijken. Voordeel is dat het budget nu €1100,- is geworden anders werd het toch lastig. Na de Corolla wil ik wel een wat hogere zit en meer hoofdruimte dus zit toch een SUV te overwegen. Zag de Corolla Cross voorbij komen, alleen jammer dat het interieur identiek is. Wil toch een keer wat anders nu ik eenmaal in de lease zit. Ergens ga ik de Tucson ook steeds gaver vinden hoe vaker ik 'm zie, hopelijk past die uiteindelijk in het budget. Dan nog even kijken hoeveel kosten qua bijtelling ik er thuis doorheen kan drukken :+ Maar wellicht dat het ook nog richting een Octavia kan gaan gezien de hoeveelheid ruimte achterin en wat lager prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Nou, afgelopen week wat gaan proefzitten in stationwagens en die kleinere SUV's.

Zo'n Karoq of T-ROC is het voor mij met mijn 2m+ echt niet. Bagageruimte in die auto's valt echt vies tegen.

Vervolgens in die nieuwe Astra gezeten (5 deurs) en die zit qua beenruimte echt heerlijk. Toyota Corolla bijv. weer niet, die japanners richten zich toch niet zo op lange mensen :p.

Nu de vraag: is €50,- voor een automaat het geld waard? Ik heb nu dus Astra Sports Tourer Business Line op het oog en met adaptive cruise control, 130pk, trekhaak kost me die ~€375,-.

Als ik een automaat wil, kost me dat nog eens €50,- extra. Ik wil eigenlijk niet meer dan 400 betalen, want zoveel kost m'n prive auto me nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_G_
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-01 13:32
De_Bastaard schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:28:
Nou, afgelopen week wat gaan proefzitten in stationwagens en die kleinere SUV's.

Zo'n Karoq of T-ROC is het voor mij met mijn 2m+ echt niet. Bagageruimte in die auto's valt echt vies tegen.

Vervolgens in die nieuwe Astra gezeten (5 deurs) en die zit qua beenruimte echt heerlijk. Toyota Corolla bijv. weer niet, die japanners richten zich toch niet zo op lange mensen :p.

Nu de vraag: is €50,- voor een automaat het geld waard? Ik heb nu dus Astra Sports Tourer Business Line op het oog en met adaptive cruise control, 130pk, trekhaak kost me die ~€375,-.

Als ik een automaat wil, kost me dat nog eens €50,- extra. Ik wil eigenlijk niet meer dan 400 betalen, want zoveel kost m'n prive auto me nu ook weer niet.
Tsja... bij de keuze voor mijn huidige leaseauto (Skoda Octavia) bewust voor de "kleinere" motor gekozen en daarmee budget over voor een automaat. Daar ben ik iedere dag nog blij mee!

Ik heb geen ACC, maar dat lijkt mij wel de ideale combinatie, zeker als je veel (file) kilometers maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 14:38

Damian

Insane Obtrusion

Jammer dat de infotainment zo verschrikkelijk verouderd is in de huidige Toyota's. Is voor mij echt de reden geweest om geen Corolla Touring te halen, maar een Kia Ceed WS. Ook goede (betere dan standaard) audio is bij Toyota niet mogelijk.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Damian schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:01:
Jammer dat de infotainment zo verschrikkelijk verouderd is in de huidige Toyota's. Is voor mij echt de reden geweest om geen Corolla Touring te halen, maar een Kia Ceed WS. Ook goede (betere dan standaard) audio is bij Toyota niet mogelijk.
Dat vind ik een bijzonder. Wat is er dan zo "ouderwets" aan de Toyota? Hoogstens een iets kleiner scherm.
Verder hebben de CEED Executive JBL auto en de Corolla Executive allebei JBL audio dus wat zie jij dan als verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
M_G_ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:54:
[...]

Tsja... bij de keuze voor mijn huidige leaseauto (Skoda Octavia) bewust voor de "kleinere" motor gekozen en daarmee budget over voor een automaat. Daar ben ik iedere dag nog blij mee!

Ik heb geen ACC, maar dat lijkt mij wel de ideale combinatie, zeker als je veel (file) kilometers maakt.
Die kilometers maakt wel mee gelukkig, ik hoef er alleen maar mee naar kantoor.

De automaat is alleen beschikbaar in dat 130pk model dus daar kan ik niet op bezuinigen :(. De automaat versie kost 'kaal' al meer dan de handgeschakelde versie met wat opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

Zelf zou ik altijd gaan voor automaat als die kans er is. Het is zoals @M_G_ al aangeeft een keuze die je moet maken. Iets kleinere motor maar dan qua budget ruimte voor een automaat, het is waar je voorkeur ligt (en of je wel of niet iets zwaars moet trekken oid).

Maw, zoveel mensen zoveel wensen (en keuzes)... weet ik hoe het gezegde gaat. Wij kunnen (ik kan) wel zeggen dat je de automaat moet nemen, maar is natuurlijk geheel persoonlijk.

Side note: Je zou ook nog bij Kia Ceed SW kunnen kijken, ik zat er met mijn 1.92 (met lange benen) erg goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Griffin schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:32:
[...]

Zelf zou ik altijd gaan voor automaat als die kans er is. Het is zoals @M_G_ al aangeeft een keuze die je moet maken. Iets kleinere motor maar dan qua budget ruimte voor een automaat, het is waar je voorkeur ligt (en of je wel of niet iets zwaars moet trekken oid).

Maw, zoveel mensen zoveel wensen (en keuzes)... weet ik hoe het gezegde gaat. Wij kunnen (ik kan) wel zeggen dat je de automaat moet nemen, maar is natuurlijk geheel persoonlijk.

Side note: Je zou ook nog bij Kia Ceed SW kunnen kijken, ik zat er met mijn 1.92 (met lange benen) erg goed in.
In die SW heb ik nog gezeten vorige week maar voelde echt een stuk minder ruim aan, ook qua ruimte achterin.

Ik vind het bijv. bijzonder vervelend om met mijn scheenbeen steeds tegen die middenconsole aan te zitten enzo.

[ Voor 6% gewijzigd door De_Bastaard op 18-10-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Damian schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:01:
Infotainment in de Corolla is recent nog vernieuwd dacht ik? Zelf heb ik alleen CarPlay als eis, 3 jaar geleden viel Toyota voor mij dan ook af.

Goede audio vind ik ook belangrijk, jammer dat de Business modellen geen audio upgrade vanuit de fabriek kunnen krijgen. Mocht ik voor een Corolla kiezen dan ga ik kijken of er achteraf een speaker/versterker/subwoofer upgrade mogelijk is.

Kia Ceed is ook een optie, alleen is de Corolla op dit moment voor mijn leaseregeling een stuk gunstiger.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 18-10-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Zelfde als @M_G_ heb ik gekozen voor een Seat Leon Station 1.0 DSG IPV een 1.5 manueel. Die zouden in kosten gelijk zijn en 1.5 DSG zou ook bij mij 50 euro duurder zijn. De automaat zou ik persoonlijk altijd over een handbak kiezen, omdat ik vrij veel file kilometers rij helaas. Dan is het uitgerust thuiskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

jongetje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Dat vind ik een bijzonder. Wat is er dan zo "ouderwets" aan de Toyota? Hoogstens een iets kleiner scherm.
Verder hebben de CEED Executive JBL auto en de Corolla Executive allebei JBL audio dus wat zie jij dan als verschil?
Hmm, die JBL kan ik me niet herinneren dat ik die kon kiezen. Wellicht heb ik scheef gekeken o.i.d. Maar inderdaad het scherm is erg klein, en de software die native in de auto draait is hopeloos suf en verouderd, helemaal als je het naast VAG modellen zet, of dus naast KIA. Ik werd er niet zo vrolijk van in ieder geval.
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:44:
[...]

Infotainment in de Corolla is recent nog vernieuwd dacht ik? Zelf heb ik alleen CarPlay als eis, 3 jaar geleden viel Toyota voor mij dan ook af.

Goede audio vind ik ook belangrijk, jammer dat de Business modellen geen audio upgrade vanuit de fabriek kunnen krijgen. Mocht ik voor een Corolla kiezen dan ga ik kijken of er achteraf een speaker/versterker/subwoofer upgrade mogelijk is.

Kia Ceed is ook een optie, alleen is de Corolla op dit moment voor mijn leaseregeling een stuk gunstiger.
De Business GR Sport heeft kennelijk gewoon JBL audio :P

[ Voor 33% gewijzigd door Damian op 18-10-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Damian schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:50:
[...]
De Business GR Sport heeft kennelijk gewoon JBL audio :P
Ja en dat is dan gelijk de duurste uitvoering welke helaas ruim over mijn budget heen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

Ja en dat is dan gelijk de duurste uitvoering welke helaas ruim over mijn budget heen gaat.
Dat is bij KIA ook zo dat je de duurste uitvoering moet hebben voor stoelen, panodak en JBL. Wel eenvoudig omdat je alleen maar uit die modellen kunt kiezen maar voor 1 van deze opties moet je meteen naar het duurste model.
(al valt audio ook nog achteraf te verbeteren als accessoire)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-04 22:28
Goedemiddag allemaal,

Binnenkort heb ik een nieuwe baan waar ik een nieuwe lease auto mag uitkiezen!

Graag hoor ik een aantal suggesties, ik wilde eerst voor de Cupra Born Essential gaan binnen budget, helaas had die geen cruise control, en de bussines versie is helaas boven budget waar ik zelf moet gaan bijdragen.

Woonwerk verkeer is 160km per dag, dus een auto geschikt voor lange afstanden zou fijn zijn.

Leasebudget: EUR 600 benzine en EUR 700 elektrisch
Kilometrage per jaar: 25000
Contractduur: 48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Vrije keuze
Overige afhankelijkheden: Overschrijding max EUR 100 eigen bijdrage
Specifieke wensen: Nvt
Uiteindelijke keuze: Nvt

[ Voor 3% gewijzigd door TheCupra op 18-10-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

TheCupra schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:25:
Goedemiddag allemaal,

Graag hoor ik een aantal suggesties, ik wilde eerst voor de Cupra Born Essential gaan binnen budget, helaas had die geen cruise control, en de bussines versie is helaas boven budget waar ik zelf moet gaan bijdragen.

Woonwerk verkeer is 200km per dag + klantenbezoek, dus een auto geschikt voor lange afstanden zou fijn zijn.

25k per jaar, en dan 200km woon werk per dag exclusief je klantenbezoek en evt prive kilometers? Dat word krap an volgens mij...

Gaat je voorkeur naar elektrisch uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
Goedemiddag allemaal,

Woonwerk verkeer is 200km per dag, dus een auto geschikt voor lange afstanden zou fijn zijn.

Misschien moet je even bij je werkgever voorleggen wat je username hier is en dat je écht niet voor een ander model auto kán gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
Damian schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:27:
[...]

25k per jaar, en dan 200km woon werk per dag exclusief je klantenbezoek en evt prive kilometers? Dat word krap an volgens mij...

Gaat je voorkeur naar elektrisch uit?
Ik was iets te enthousiast en heb het aangepast naar 160km per dag, ik zal flexibel zijn en veel thuiswerken. In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar een Cupra vanwege de bijtelling en dit jaar leverbaar. Maar cruise control is wel echt een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
RobbieB schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:28:
[...]

Misschien moet je even bij je werkgever voorleggen wat je username hier is en dat je écht niet voor een ander model auto kán gaan...
Was een mogelijkheid, alleen met de optie die ik wil (cruise control) kom ik bij de business versie uit, die gaat helaas boven budget, met eigen bijdrage tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
TheCupra schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Was een mogelijkheid, alleen met de optie die ik wil (cruise control) kom ik bij de business versie uit, die gaat helaas boven budget, met eigen bijdrage tot gevolg.
De business versie heeft Predictive Adaptive Cruise Control, maar ik kan me niet voorstellen dat de basis versie geen 'gewone' Cruise Control heeft.. Volgens mij is dat zelfs verplicht (en ACC vanaf 2024 en nieuw geintroduceerde modellen zelfs vanaf dit jaar al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
RobbieB schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:37:
[...]

De business versie heeft Predictive Adaptive Cruise Control, maar ik kan me niet voorstellen dat de basis versie geen 'gewone' Cruise Control heeft.. Volgens mij is dat zelfs verplicht (en ACC vanaf 2024 en nieuw geintroduceerde modellen zelfs vanaf dit jaar al)
De Cupra dealer had het wel bevestigd voor de essential versie, had ik mij ook niet voorgesteld voor een auto in die prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
TheCupra schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

De Cupra dealer had het wel bevestigd voor de essential versie, had ik mij ook niet voorgesteld voor een auto in die prijsklasse.
Niet alleen in die prijsklasse. Zelfs een Dacia Sandero van 15K heeft al CC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:03

Ja, ik vind het erg jammer dat mijn werkgever geen ICE auto’s meer toelaat in de lease. Mij lijkt vooral het laden gewoon niet zo top. Ik heb geen eigen oprit en de laadpalen staan vaak vol en je wilt zelf ook niet blijven paalplakken, dus ineens moet je daar rekening mee houden.

De bijtelling is nu ook zo hoog geworden, samen met de bizarre aankoopprijzen van EV’s, dus ik twijfel om een oudere diesel (Octavia of Volvo V70) te kopen en dan maar het mobiliteitsbudget uit te laten betalen. Scheelt in kosten niet veel, denk ik.

Misschien niet zo chique met het klimaat en alles, maar het komend jaar gaat erg duur worden, ik heb een grote auto nodig en veel km’s maken in een klein elektrisch autootje zie ik ook niet zo zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_G_
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-01 13:32
Goedemiddag allemaal,

Woonwerk verkeer is 160km per dag, dus een auto geschikt voor lange afstanden zou fijn zijn.

Volgens de AutoWeek database heeft de Cupra Born Essential wel reguliere cruisecontrol:
https://www.autoweek.nl/a...pra-born-58kwh-essential/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCupra
M_G_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Volgens de AutoWeek database heeft de Cupra Born Essential wel reguliere cruisecontrol:
https://www.autoweek.nl/a...pra-born-58kwh-essential/
Klopt, dit zag ik ook staan. Toen voor de zekerheid bij de dealer nagevraagd en ook via de chat online, en die geven aan dat dit echt ontbreekt op de Essential uitvoering. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Uv5a17PwbWYKQNSxtTCSPorAww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTbZ9fbaRU9ZnGLGxDM5VpYY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobbieB
TheCupra schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:54:
[...]

Klopt, dit zag ik ook staan. Toen voor de zekerheid bij de dealer nagevraagd en ook via de chat online, en die geven aan dat dit echt ontbreekt op de Essential uitvoering. [Afbeelding]
Of de dealer heeft zijn kennis niet op orde, of VAG is echt nog kanslozer geworden door dit soort basale functionaliteit weg te laten op auto’s van 35k… Helaas zijn beide een realistisch scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
RobbieB schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:00:
[...]

Of de dealer heeft zijn kennis niet op orde, of VAG is echt nog kanslozer geworden door dit soort basale functionaliteit weg te laten op auto’s van 35k… Helaas zijn beide een realistisch scenario.
Ik kan me niet voorstellen dat ze wel een snelheidsbegrenzer toevoegen, maar dan geen cruise. Wel echt extreem karig, of zou het door het chiptekort komen oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Goedemiddag allemaal,

Mazda 3 Sky-Active x Comfort krijg ik net passend zonder overschrijding
Mazda 3 Sky-Active X Luxury, wit, + 360 camerapakket zit op 675 (directlease)

Die laatste is zeer compleet en kost ongeveer 5k minder tov VAG, dus leuker in bijtelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Belecthor schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat ze wel een snelheidsbegrenzer toevoegen, maar dan geen cruise. Wel echt extreem karig, of zou het door het chiptekort komen oid?
Snelheidsbegrenzer is gewoon een stukje software, zelfs op een Dacia te verkrijgen. Ook bij VAG/PON zijn de prijzen flink gestegen en daarmee dus minder auto voor hetzelfde geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
D_Jeff schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:14:
[...]

Snelheidsbegrenzer is gewoon een stukje software, zelfs op een Dacia te verkrijgen. Ook bij VAG/PON zijn de prijzen flink gestegen en daarmee dus minder auto voor hetzelfde geld
Een cruisecontrol is in theorie bijna hetzelfde systeem. Alleen hoef je dan je gaspedaal niet ingedrukt te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCupra
D_Jeff schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:13:
[...]

Mazda 3 Sky-Active x Comfort krijg ik net passend zonder overschrijding
Mazda 3 Sky-Active X Luxury, wit, + 360 camerapakket zit op 675 (directlease)

Die laatste is zeer compleet en kost ongeveer 5k minder tov VAG, dus leuker in bijtelling
Bedankt voor de tip, leuke auto om te zien!

Mazda kwam niet in me op in eerste instantie, ik ga hiervoor een offerte aanvragen.
RobbieB schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:00:
[...]

Ik vrees dat de dealer gelijk heeft, zeker een teleurstelling voor zo'n auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
TheCupra schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:35:
[...]

Bedankt voor de tip, leuke auto om te zien!

Mazda kwam niet in me op in eerste instantie, ik ga hiervoor een offerte aanvragen.

[...]

Ik vrees dat de dealer gelijk heeft, zeker een teleurstelling voor zo'n auto.
Na 78k KM kan ik je voldoende vertellen, maar dat mag ook in het Het grote Mazda topic #1 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
Mazda 3 is een erg mooie auto, prima stoelen en een mooie en brede middentunnel. Audio klinkt ook prima en best een ruime kofferbak. Helaas viel de automaat buiten het budget, anders had ik een Mazda 3 gekozen ipv de Corolla touring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

slagroomsoes schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:39:
Mazda 3 is een erg mooie auto, prima stoelen en een mooie en brede middentunnel. Audio klinkt ook prima en best een ruime kofferbak. Helaas viel de automaat buiten het budget, anders had ik een Mazda 3 gekozen ipv de Corolla touring.
Handbak bij Mazda is ook beter dan automaat van de Mazda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
Handbak schakelde inderdaad prima, het blijft echter een handbak en met 40dkm per jaar is dat net even teveel gehark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
slagroomsoes schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:43:
Handbak schakelde inderdaad prima, het blijft echter een handbak en met 40dkm per jaar is dat net even teveel gehark.
Hoeveel van die 40k/jaar kan je per acc ("freeflow") afleggen?
Als het tenminste 45% is, is het eigenlijk een kulargument :P

Verder is en blijft het een persoonlijke keuze

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
D_Jeff schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:08:
[...]

Hoeveel van die 40k/jaar kan je per acc ("freeflow") afleggen?
Als het tenminste 45% is, is het eigenlijk een kulargument :P

Verder is en blijft het een persoonlijke keuze
1x een file van een uur en je vervloekt en handbak. Voor de veelrijder is een automaat een must.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
The Wizard schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 06:14:
[...]

1x een file van een uur en je vervloekt en handbak. Voor de veelrijder is een automaat een must.
Mee eens. Wat dacht je van door de stad, bij een verkeerslicht etc. Ik vind schakelen echt niets aan (en snap de mensen ook niet die zeggen "zich anders te vervelen" ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
jongetje schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:40:
[...]

Mee eens. Wat dacht je van door de stad, bij een verkeerslicht etc. Ik vind schakelen echt niets aan (en snap de mensen ook niet die zeggen "zich anders te vervelen" ook niet).
Het enige (niet financiële) voordeel van schakelen is dat het je meer controle geeft over hoe het vermogen van je motor het wegdek bereikt. Dat kan in sommige situaties handig zijn, maar voor >95% van de mensen is dit in de praktijk nooit nodig. Dus dan blijft alleen het financiële argument nog over, dat voor veel mensen wél doorslaggevend is. Automatische schakelbakken zijn duurder, ook in onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
The Wizard schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 06:14:
[...]

Ik heb daar nooit echt last van gehad. Wellicht auto's met een zwaar koppelingspendaal vermijden?
File rijden doe ik overigens voldoende, maar om nou te zeggen dat ik een automaat moet (Mazda handbakken zijn echt geen straf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
RobbieB schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:18:
[...]

Het enige (niet financiële) voordeel van schakelen is dat het je meer controle geeft over hoe het vermogen van je motor het wegdek bereikt. Dat kan in sommige situaties handig zijn, maar voor >95% van de mensen is dit in de praktijk nooit nodig. Dus dan blijft alleen het financiële argument nog over, dat voor veel mensen wél doorslaggevend is. Automatische schakelbakken zijn duurder, ook in onderhoud.
Die laatste snap ik. Ik kan ook "handmatig" schakelen met de flippers op mijn stuur als ik heel graag zelf de versnelling wil kiezen (en heb dan de beschikking over 7 versnellingen ipv de 5 a 6 tov een handbak). Ik flipper alleen als ik naar beneden rijd in de bergen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:48
Bij keuze voor een dagelijkse auto toch altijd een automaat als het kan in het budget.

Zelf heb ik liever een minder luxe automaat dan een hele luxe handbak. Met lange ritten en toch terugkomende files is een automaat zoveel beter maar goed dat is mijn mening

[ Voor 119% gewijzigd door wd200 op 20-10-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Ik gooi 'm hier ook even in. Het zal met mijn lage leasebudget geen mooie Volvo oid worden, maar ik ben benieuwd wat jullie een goede optie vinden obv mijn wensen.

Leasebudget: 805 euro per maand, EV dan 835 euro

Kilometrage per jaar: 40000 km (contractueel, ik ga niet zoveel rijden waarschijnlijk, dus in overleg naar 30.000)

Kilometrage per jaar: 48 maanden.

Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief. Tankpas daarnaast.

Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, alles mag zo'n beetje wel

Overige afhankelijkheden:Alles moet <130 gram CO2 zijn. Ik kan tot 20% extra bijdragen per maand boven m'n maandbedrag, maar ik weet niet of ik dat moet willen. Er is ook een mobiliteitsbudget per maand mogelijk van €900 bruto. Daarnaast kan ik alle km's vergoeden tegen 0,19 cent per km, die wordt netto uitgekeerd van die €900. Het resterende bedrag wordt vervolgens bruto uitgekeerd. Dit is echter wel een relatief laag bedrag als ik daar zelf een auto van op de weg moet houden incl. afschrijving en onderhoud. Ik zou dan ook een nieuwe auto moeten kopen, omdat de huidige niet voldoet voor veel km's.

Specifieke wensen:Ik vind comfort belangrijker dan sportief rijden, gezien ik aardig wat km's moet maken. Ik vind zelf een Skoda Octavia station perfect qua grootte, maar ik weet niet of er betere alternatieven zijn. Een Peugeot 308 zou ook nog voldoen, maar kleiner liever niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Belecthor op 21-10-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
Belecthor schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:49:
Ik gooi 'm hier ook even in. Het zal met mijn lage leasebudget geen mooie Volvo oid worden, maar ik ben benieuwd wat jullie een goede optie vinden obv mijn wensen.

Kilometrage per jaar: 40000 km (contractueel, ik ga niet zoveel rijden waarschijnlijk, dus in overleg naar 30.000)

Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief tankpas

Overige afhankelijkheden:Alles moet <130 CO2 zijn. Ik kan tot 20% extra bijdragen per maand boven m'n maandbedrag, maar ik weet niet of ik dat moet willen. Ik kan ook alternatief een mobiliteitsbudget krijgen van €900, maar dat is vrij krap met veel km's. Daarnaast kan ik alle km's vergoeden tegen 0,19 cent per km, die wordt netto uitgekeerd van die €900. Het resterende bedrag wordt vervolgens bruto uitgekeerd.

Specifieke wensen:Ik vind comfort belangrijker dan sportief rijden, gezien ik aardig wat km's moet maken. Ik vind zelf een Skoda Octavia station perfect qua grootte, maar ik weet niet of er betere alternatieven zijn. Een Peugeot 308 zou ook nog voldoen, maar kleiner liever niet.
Ik mis een beetje je voorkeur qua auto, dit kan natuurlijk van alles zijn (check bijv. eens DirectLease website). Wil je nu een station of een andere carrosserie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
-Muncky- schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

Ik mis een beetje je voorkeur qua auto, dit kan natuurlijk van alles zijn (check bijv. eens DirectLease website). Wil je nu een station of een andere carrosserie?
Het liefst een station, maar ik sta open voor een andere carrosserie zoals een hatchbak. Een crossover kan ook, mits er voldoende laadruimte is. Mooie opties vind ik de Skoda Octavia station, Peugeot 308 SW, Toyota Corolla station.

[ Voor 9% gewijzigd door Belecthor op 21-10-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow

Inclusief tankpas geeft niet aan of je budget inclusief of exclusief brandstofcomponent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
macmellow schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Inclusief tankpas geeft niet aan of je budget inclusief of exclusief brandstofcomponent is.
Oh, dat begrijp ik dan niet helemaal. Wat wordt daarmee bedoeld? Ik heb gewoon het leasebudget voor de auto (die 805/835 euro) en daarnaast een tankpas voor brandstof en dat wordt vergoed door de werkgever.

[ Voor 10% gewijzigd door Belecthor op 21-10-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:48
Belecthor schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:43:
[...]

Oh, dat begrijp ik dan niet helemaal. Wat wordt daarmee bedoeld? Ik heb gewoon het leasebudget voor de auto (die 805/835 euro) en daarnaast een tankpas voor brandstof en dat wordt vergoed door de werkgever.
Moet uit die 8** euro ook de brandstof van je lease auto betaald worden, of mag het volledige budget uitgegeven worden aan auto.

Gezien je een mobiliteitsbudget van 900 uit kan laten keren zou ik inschatten dat je budget exclusief brandstof is.

Overigens vraag ik mij af of je je rekensommetje qua uitbetalen van het budget wel correct heb gedaan...Vergeet niet dat je ook nog bijtelling moet betalen over je lease auto. Voor 800-1000 euro netto per maand kan je meestal wel een nette jong tweedehands rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
nooberke schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:01:
[...]

Moet uit die 8** euro ook de brandstof van je lease auto betaald worden, of mag het volledige budget uitgegeven worden aan auto.

Gezien je een mobiliteitsbudget van 900 uit kan laten keren zou ik inschatten dat je budget exclusief brandstof is.

Overigens vraag ik mij af of je je rekensommetje qua uitbetalen van het budget wel correct heb gedaan...Vergeet niet dat je ook nog bijtelling moet betalen over je lease auto. Voor 800-1000 euro netto per maand kan je meestal wel een nette jong tweedehands rijden.
Oh het is geen netto hoor, het is bruto, maar de kilometervergoeding is netto. Dus elke km is 0,19 cent netto vanuit het bruto bedrag. Het resterende bedrag wordt bruto uitgekeerd. Dus van die 900 euro rijd ik bijvoorbeeld voor 300 euro aan km's, dan is dat bedrag netto en de resterende 600 euro is bruto.

[ Voor 7% gewijzigd door Belecthor op 21-10-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff

Overige afhankelijkheden:Alles moet <130 gram CO2 zijn. Ik kan tot 20% extra bijdragen per maand boven m'n maandbedrag, maar ik weet niet of ik dat moet willen. Er is ook een mobiliteitsbudget per maand mogelijk van €900 bruto. Daarnaast kan ik alle km's vergoeden tegen 0,19 cent per km, die wordt netto uitgekeerd van die €900. Het resterende bedrag wordt vervolgens bruto uitgekeerd. Dit is echter wel een relatief laag bedrag als ik daar zelf een auto van op de weg moet houden incl. afschrijving en onderhoud. Ik zou dan ook een nieuwe auto moeten kopen, omdat de huidige niet voldoet voor veel km's.

Als die 805 euro per maand all-in is (dus dat ook de brandstof daarvan betaald moet worden), ga dan maar kijken in de klasse Kia Rio / VW Polo / Toyota Yaris

Qua EV is de keuze weinig beter, helaas.

Ga even terug naar je contactpersoon die het wagenparkbeheer doet en stel de vraag of het budget daadwerkelijk all-in is (zoja, of er nog wat extra ruimte is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
D_Jeff schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

Als die 805 euro per maand all-in is (dus dat ook de brandstof daarvan betaald moet worden), ga dan maar kijken in de klasse Kia Rio / VW Polo / Toyota Yaris

Qua EV is de keuze weinig beter, helaas.

Ga even terug naar je contactpersoon die het wagenparkbeheer doet en stel de vraag of het budget daadwerkelijk all-in is (zoja, of er nog wat extra ruimte is)
Ja, ik begreep 'm niet helemaal, zie bericht hierboven. Het is dus exclusief de brandstof, dat is gewoon los vergoed en beperkt het budget niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Belecthor schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:40:
[...]

Ja, ik begreep 'm niet helemaal, zie bericht hierboven. Het is dus exclusief de brandstof, dat is gewoon los vergoed en beperkt het budget niet.
Met 805 euro zonder de brandstof kan je genoeg moois uitzoeken.
805 euro met brandstof is momenteel gewoon zwaar fluit/sh*t

Welke auto heb/had je eerder als leaseauto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:48
Belecthor schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Oh het is geen netto hoor, het is bruto, maar de kilometervergoeding is netto. Dus elke km is 0,19 cent netto vanuit het bruto bedrag. Het resterende bedrag wordt bruto uitgekeerd. Dus van die 900 euro rijd ik bijvoorbeeld voor 300 euro aan km's, dan is dat bedrag netto en de resterende 600 euro is bruto.
Ja dat is dus 600 euro netto + wat je aan bijtelling betaald. Dat is zo'n 360 euro voor een auto van 40k a 22% oftewel 600+360 = 960 euro netto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
nooberke schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

Ja dat is dus 600 euro netto + wat je aan bijtelling betaald. Dat is zo'n 360 euro voor een auto van 40k a 22% oftewel 600+360 = 960 euro netto ;)
Ah zo, je bedoelt dat dit het 'gederfde' netto bedrag is. De leasebak kost mij door het wegvallen van het mobiliteitsbedrag dus eigenlijk ongeveer 960 euro per maand.

Hier nogmaals mijn regeling voor de volledigheid:

Ik heb een leasebudget van €805 (of €835 elektrisch) en mag daar 20% boven zitten met een eigen bijdrage. Dit is exclusief tanken, dat wordt vergoed middels de tankpas.

óf:

Kies ik ervoor géén leaseauto te nemen, dan krijg ik 900 bruto gestort. De km's worden daaruit netto vergoed en de rest wordt bijgestort, maar dan heb ik geen bijtelling en gewoon een eigen auto.
Pagina: 1 ... 20 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.