Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

@De_Bastaard
Die estate is een prima auto, ook voor langere mensen. Nu ben ik zelf niet mega lang maar met 1.92 heb ik goed gezeten in de Megane.

Wel lijkt het mij idd handig om te kijken wat het werk zegt over het monteren van een trekhaak. Wat betreft of die 1.3 voldoende is voor je aanhanger, ligt er natuurlijk aan hoeveel kg het is en wat je verwacht. Als je verwacht nog steeds volle bak mee te kunnen accelereren met het overige verkeer dan is het misschien wat minder. Als je een kenteken heb kan je natuurlijk kijken in de ovi van de RDW wat die mag trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:50
@De_Bastaard Ik zou eerst informeren welke wagens een trekhaak hebben. Als dat achteraf "moet" dan worden die kosten gedurende de resterende looptijd afgerekend (of direct in 1 keer). En dan is een trekhaak van 800euro opeens bijna 70euro per maand als de wagen nog een jaar een contract heeft (en je werkgever werkt mee).

Dan wordt het dus de captur of de megane lijkt me. Afhankelijk van je verdere wensen (en het gewicht van je aanhanger). En een 2.2 motor zegt niets zonder iets te weten over aantal Pk's en trekkracht. Mijn 1.0 3 cilinder benzine heeft 2 keer zoveel vermogen als mijn eerste auto met een 1.6 4 cilinder kale diesel...

[ Voor 32% gewijzigd door jongetje op 20-09-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
jongetje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:43:
@De_Bastaard Ik zou eerst informeren welke wagens een trekhaak hebben. Als dat achteraf "moet" dan worden die kosten gedurende de resterende looptijd afgerekend (of direct in 1 keer). En dan is een trekhaak van 800euro opeens bijna 70euro per maand als de wagen nog een jaar een contract heeft (en je werkgever werkt mee).

Dan wordt het dus de captur of de megane lijkt me. Afhankelijk van je verdere wensen (en het gewicht van je aanhanger). En een 2.2 motor zegt niets zonder iets te weten over aantal Pk's en trekkracht. Mijn 1.0 3 cilinder benzine heeft 2 keer zoveel vermogen als mijn eerste auto met een 1.6 4 cilinder kale diesel...
Het is eigenlijk een normale (750kg) aanhanger die ik gewoon volgooi. Wil wel een beetje van de plaats komen ;-) Idee is wel om volgend jaar ofzo nog een caravan te kopen en door Europa te sleuren :)

Ik heb enkele vragen bij die mobiliteitsman neergelegd, o.a. welke auto's er nu een trekhaak hebben en wat de datums zijn waarop die contracten aflopen. Waarschijnlijk krijg ik gewoon in April een vast contract en heb geen zin om dan nog 3 jaar aan een auto vast te zitten die ik zelf niet zou hebben gekozen :+

[ Voor 16% gewijzigd door De_Bastaard op 20-09-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
De_Bastaard schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:24:
Ok, nou ik krijg net dus een mailtje van de mobiliteitsclub op het werk. Nog geen vrije keus omdat ik nog 'n jaarcontract heb en nog geen lopende lease auto heb hier.

Keuze uit:

Megane Estate 1.5dCI voor €325 / maand
Megane Estate 1.3 toe voor €281 / maand
Renault Clio Estate 0.9toe voor €188 / maand
Renault Captur 0.9toe voor €206 / maand
Nissan Leaf 40 kWh voor €141/maand
Nissan Leaf 62 kWh voor €161 / maand

1. Ik ben lang (2m7) dus mezelf opvouwen in een Clio wordt het sowieso niet. Hoe groot zijn die Megane & Leaf?
2. Hoe slecht is de range van die leaf 62 kWh en zijn die een beetje ruim?
3. Zo'n megane 1.3, hoe trekt dat? Ik heb hem nodig voor een aanhanger te trekken en rij nu altijd 2.2 turbo diesels (of zwaarder...)
Voor welke contracttermijn is dit maandbedrag? 48 maanden? of korter?
Want als je bij een vast contract wel een bredere keuze hebt, zou ik overwegen of je 4 jaar aan deze auto vast wil zitten. Mogelijk heb je de optie voor een kortere contractsduur tegen een hoger maandbedrag?

En verder: Ga zeker even proefrijden bij een lokale dealer in een Megane Estate. De andere 3 vallen vanwege je eisen (lengte / trekgewicht) sowieso af. Als nu blijkt dat die Megane echt niet kan vanwege je lengte, zou ik daar serieus met je werkgever over in gesprek gaan. Als jij over een jaar met pijn in je rug zit omdat je lease auto niet geschikt is, heeft je werkgever een veel groter probleem.

[ Voor 14% gewijzigd door RobbieB op 20-09-2022 15:21 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Nu online
RobbieB schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:19:
[...]

Voor welke contracttermijn is dit maandbedrag? 48 maanden? of korter?
Want als je bij een vast contract wel een bredere keuze hebt, zou ik overwegen of je 4 jaar aan deze auto vast wil zitten. Mogelijk heb je de optie voor een kortere contractsduur tegen een hoger maandbedrag?
Die vraag heb ik ook bij ze neer gelegd idd.

• vocijos
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
Leasebudget: 700, excl btw.
Kilometrage per jaar: 35.000
Contractduur: 60 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: lease bedrag is inclusief brandstof, geen idee of dit wel of niet positief is :? .
Merkbeleid, zo ja, welke: nee
Overige afhankelijkheden: nee
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze:

Het is voor mij de eerste keer dat ik mag gaan leasen, reden dat ik hier post is eigenlijk omdat ik erachter wil komen wat ik hiermee ongeveer kan leasen. Ik heb een beetje rond gekeken op directlease zoals andere mensen hadden aangegeven, maar ik heb vraagtekens bij het feit dat het leasebudget excl btw is en en dat het lease bedrag inclusief brandstof is.

Klopt het dat ik hiermee in de categorie Audi A3, BMW 1 serie, VW Golf 8 en Mercedes A-klasse kan gaan leasen? Of zit ik toch in de categorie Audi A1, VW Polo... of nog kleiner?

• RobbieB
  • Nu online
vocijos schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:30:
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: lease bedrag is inclusief brandstof, geen idee of dit wel of niet positief is :? .
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze:

Het is voor mij de eerste keer dat ik mag gaan leasen, reden dat ik hier post is eigenlijk omdat ik erachter wil komen wat ik hiermee ongeveer kan leasen. Ik heb een beetje rond gekeken op directlease zoals andere mensen hadden aangegeven, maar ik heb vraagtekens bij het feit dat het leasebudget excl btw is en en dat het lease bedrag inclusief brandstof is.

Klopt het dat ik hiermee in de categorie Audi A3, BMW 1 serie, VW Golf 8 en Mercedes A-klasse kan gaan leasen? Of zit ik toch in de categorie Audi A1, VW Polo... of nog kleiner?
Snelle check op direct lease geeft aan dat de goedkoopste Audi A3 zonder opties, met 35000km en 60 maanden, inclusief brandstof uitkomt op 828 per maand. Dus daar zou een eigen bijdrage van 128e bovenop komen, mocht dat van je werkgever toegestaan zijn.

Budget van €700 incl brandstof is vandaag de dag dus zeker geen A3 of BMW1. Eerlijk gezegd zou ik voor dat bedrag ook zeker niet naar een van de grote Duitse 3 kijken, maar eerder naar bv een KIA of Hyundai die in hun basisversies al vaak veel uitgebreider zijn uitgerust.

Verwijderd

vocijos schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:30:

Opzich geen onaardig budget, maar met de brandstof prijs… kijk eens naar elektrisch 😉 vallen momenteel een stuk gunstiger uit in de lease heb ik het idee.

• RobbieB
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:12:
[...]

Opzich geen onaardig budget, maar met de brandstof prijs… kijk eens naar elektrisch 😉 vallen momenteel een stuk gunstiger uit in de lease heb ik het idee.
Voor dit budget elektrisch kom je in de categorie e-208 of Opel Mokka. Dus vergelijkbaar qua formaat als benzine. Ook de stroomprijzen zijn flink gestegen het afgelopen jaar.

Verwijderd

RobbieB schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:23:
[...]

Voor dit budget elektrisch kom je in de categorie e-208 of Opel Mokka. Dus vergelijkbaar qua formaat als benzine. Ook de stroomprijzen zijn flink gestegen het afgelopen jaar.
Een automaat ga je er niet voor krijgen, bij EV wel.
Daarbij natuurlijk een milieubewuste keuze.
Ben je meteen toekomst proof. 😉

En eerste lease auto, 60 maanden.
Over 5 jaar is er in lease niet eens meer dinosap 👍 Dus beter meteen beginnen dan.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2022 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:52
Smobbo schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:06:
[...]

Dat laat wel zien hoeveel duurder auto’s in een jaar tijd al zijn geworden…
Tijd om alle leaseregelingen op te waarderen voor werkgevers ;)
Jep. Ik had een C5 Aircross uit 2019 als voorloper. Die ging kapot en nu heb ik precies eenzelfde C5 Aircross uit 2022. Echt exact dezelfde uitvoering etc, toch kostte de 2019 versie 32k en de 2022 versie ruim 37k. Sindskort is er een facelift en die gaat in veel gevallen over de 45k.

Een nieuwe past niet meer in het budget zonder bij betalen. Nu dus een nieuwe C4 besteld, 32k en €225 aan bijtelling per maand. Ook lekker :9

• jongetje
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:34:
[...]
Ben je meteen toekomst proof. 😉
[...]
Over 5 jaar is er in lease niet eens meer dinosap 👍 Dus beter meteen beginnen dan.
Als je nu voor 5 jaar leased dan kun je over 5 jaar nog prima benzine tanken dus snap je reactie niet zo. En de leasemaatschappijen leveren gewoon de auto's waar op dat moment vraag naar is. En wat er over 5 of 100 jaar is, staat toch los van de keuze nu?

Het zal een auto worden in de klasse van een Polo, Fabia, Clio, 208, Aygo etc. Ook een zuinige Corolla gaat er al overheen (en dan heb ik ook nog geen winterbanden ed. meegenomen).

Verwijderd

jongetje schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:32:
[...]

Als je nu voor 5 jaar leased dan kun je over 5 jaar nog prima benzine tanken dus snap je reactie niet zo. En de leasemaatschappijen leveren gewoon de auto's waar op dat moment vraag naar is. En wat er over 5 of 100 jaar is, staat toch los van de keuze nu?

Het zal een auto worden in de klasse van een Polo, Fabia, Clio, 208, Aygo etc. Ook een zuinige Corolla gaat er al overheen (en dan heb ik ook nog geen winterbanden ed. meegenomen).
Dan kun je geen brandstof wagen meer leasen… regelgeving.
Tanken zal nog wel gaan, maar waarom daar nu nog voor kiezen, als je die keuze de volgende leasewagens niet meer hebt. Überhaupt waarom daar voor kiezen. 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:46

Oekol

waka waka hey hey

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:39:
[...]

Dan kun je geen brandstof wagen meer leasen… regelgeving.
Tanken zal nog wel gaan, maar waarom daar nu nog voor kiezen, als je die keuze de volgende leasewagens niet meer hebt. Überhaupt waarom daar voor kiezen. 🤷🏻‍♂️
Ik snap je beweegreden niet. Omdat je over 5 jaar volgens jou niet meer fossiele brandstof zou kunnen kiezen moet je 't nu ook maar niet doen?

Rare redenering. Over 5 jaar ziet het laadnetwerk er anders uit, laden auto's wellicht sneller, wellicht verhuisd en kun je bij huis laden. Vergeet niet dat het gros irritant openbaar moet laden, dan is de hele simpele keuze voor brandstof (benzine) zo gemaakt.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Oekol schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:54:
[...]

Ik snap je beweegreden niet. Omdat je over 5 jaar volgens jou niet meer fossiele brandstof zou kunnen kiezen moet je 't nu ook maar niet doen?

Rare redenering. Over 5 jaar ziet het laadnetwerk er anders uit, laden auto's wellicht sneller, wellicht verhuisd en kun je bij huis laden. Vergeet niet dat het gros irritant openbaar moet laden, dan is de hele simpele keuze voor brandstof (benzine) zo gemaakt.
Beweegreden is vooral de onnodige vervuiling die een brandstofauto te weeg brengt.
En daar krijg je dan meteen een "automaat" voor cadeau.

Laadnetwerk is al prima geregeld in NL en groeit inderdaad dagelijks.
Wat jij een simpele keuze noemt voor brandstof, ik noem EV de simpele keuze.

Maar begon ik niet met "Kijk eens naar elektrisch"? Veel mensen denken bij auto's van oudsher aan de modellen op brandstof, niet aan elektrisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:01:
[...]

Beweegreden is vooral de onnodige vervuiling die een brandstofauto te weeg brengt.

Maar begon ik niet met "Kijk eens naar elektrisch"? Veel mensen denken bij auto's van oudsher aan de modellen op brandstof, niet aan elektrisch.
Je vult dingen in voor anderen. Persoonlijk heb ik mijn keuze af laten hangen op een openbare paal op ons gemeenschappelijke parkeerterrein met ongeveer plek voor ruim 50 parkeerplaatsen. Afgewezen want er zijn twee parkeerplekken elektrisch op 200 meter lopen en nog een ander op 220 meter paar straten verder op (je moet zelfs drukke straat over). Wat denken ze nou? Dat ik door weer en wind 5 minuten ga sjouwen met m'n kind(eren) spullen etc om bij m'n auto te komen? Denk het niet he. Nog maals. Elektrisch is allemaal fantastisch, zolang je dicht bij huis kan laden. Rij 50k per jaar en moet er niet aan denken om dit altijd openbaar te laden.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Oekol schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:06:
[...]
Je vult dingen in voor anderen.
Ik geef hem opties, dat invullen gebeurde daarna pas.
Vooral doordat mensen meteen in de aanval schieten tegen EV ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
[...]

Ik rij zelf een EV (E-tron) maar als ik niet thuis kon laden zou ik het nooit doen. Dus dat een EV al handig is voor iedereen vind ik zelf niet.

The best is yet to come

Verwijderd

Dean Martin schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:54:
[...]

Ik rij zelf een EV (E-tron) maar als ik niet thuis kon laden zou ik het nooit doen. Dus dat een EV al handig is voor iedereen vind ik zelf niet.
Waar stel ik dan dat EV handig is voor iedereen?
Nergens! 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:56:
[...]

Waar stel ik dan dat EV handig is voor iedereen?
Nergens! 8)7
Überhaupt waarom daar voor kiezen.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik stel daar de keuze voor brandstof aan de kaak, zegt nog altijd niet dat de keuze voor EV voor iedereen handig is.
Maar laten we er over stoppen, deze aanvallen als je opkomt voor EV zijn nogal kansloos aan het worden.

Impopulaire meningen zijn hier niet gewenst, het is weer duidelijk!

@Dean Martin

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2022 11:02 . Reden: tag ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:01:
Ik stel daar de keuze voor brandstof aan de kaak, zegt nog altijd niet dat de keuze voor EV voor iedereen handig is.
Maar laten we er over stoppen, deze aanvallen als je opkomt voor EV zijn nogal kansloos aan het worden.

Impopulaire meningen zijn hier niet gewenst, het is weer duidelijk!

@Dean Martin
Wat een overtrokken Calimero reactie. Je post zelf 'waarom zou je überhaupt voor een brandstof auto kiezen' ? Daarop reageer ik (notabene als EV rijder) waarom een EV niet altijd uit zou kunnen. Als je je dan al aangevallen voelt ben je wel erg snel gepikeerd. Anyway.

The best is yet to come

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:05
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:39:
[...]
maar waarom daar nu nog voor kiezen, als je die keuze de volgende leasewagens niet meer hebt. Überhaupt waarom daar voor kiezen. 🤷🏻‍♂️
Ik heb dit voorjaar nog met tegenzin een ICE uitgekozen. EV is leuk als je een oprit hebt. Maar wij moeten het doen met 2 prachtige parkeerplaatsen in een betonnen garage waarvan de VVE mag zeggen: "Wij vinden EV wat spannend en verbieden het gewoon uberhaupt een EV in de garage te zetten, laat staan een laadstation".

En dan? Ja, wij kunnen 1 kilometer verderop bij een snellader naast de Mac gaan staan. Die sowieso al altijd druk bezet zijn als je aan komt. Wij kunnen het ons niet permiteren daar elke dag een uur mee kwijt te zijn.

• RobbieB
  • Nu online
Dennisdn schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:09:
[...]

Ik heb dit voorjaar nog met tegenzin een ICE uitgekozen. EV is leuk als je een oprit hebt. Maar wij moeten het doen met 2 prachtige parkeerplaatsen in een betonnen garage waarvan de VVE mag zeggen: "Wij vinden EV wat spannend en verbieden het gewoon uberhaupt een EV in de garage te zetten, laat staan een laadstation".

En dan? Ja, wij kunnen 1 kilometer verderop bij een snellader naast de Mac gaan staan. Die sowieso al altijd druk bezet zijn als je aan komt. Wij kunnen het ons niet permiteren daar elke dag een uur mee kwijt te zijn.
Weigeren van EV in een parkeergarage door VVE mag wettelijk niet eens: https://nos.nl/l/2407360

Weigeren van laadpaal wel bij een meerderheid.
Maar dan is je afweging ook logisch. En dat geldt ook voor veel mensen die openbaar moeten parkeren. Als je 2 laadpalen binnen 500m hebt is het realistisch gewoon niet te doen.

Het is de infrastructuur (of gebrek daar aan) die de opmars van EV tegenhoud. Niet de welwillendheid van mensen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Ok. Doe mij een flinke elektrische station. En dan niet die lelijke MG, maar gewoon een Passat of vergelijkbaar. Iets met ruimte enzo. Zeg maar de gemiddelde station die we in NL kennen waar het gemiddelde gezin (2,5 kinderen, hond, bagage) comfortabel in passen. Is er niet.
PHEV Audi A6 Avant zit in de pijplijn. Maar ik weet niet of je ooit in de kofferbak van een hybrid c klasse of bmw 3 station hebt gekeken ? Nauwelijks meer ruimte dan je achterin een Golf of een focus hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 24-09-2022 09:57 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
The Eagle schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:52:
[...]

Ok. Doe mij een flinke elektrische station. En dan niet die lelijke MG, maar gewoon een Passat of vergelijkbaar. Iets met ruimte enzo. Zeg maar de gemiddelde station die we in NL kennen waar het gemiddelde gezin (2,5 kinderen, hond, bagage) comfortabel in passen. Is er niet.
PHEV Audi A6 Avant zit in de pijplijn. Maar ik weet niet of je ooit in de kofferbak van een hybrid c klasse of bmw 3 station hebt gekeken ? Nauwelijks meer ruimte dan je achterin een Golf of een focus hebt.
Mijn e-tron staat als Segment U (premium SUV) met inrichting Stationwagen geregistreerd ;)

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:14
[...]

Kijk voor de grap is achterin een Model Y... Dat ding is serieus groot! En dan ook nog een flinke bak onder de bodem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Laatst online: 12:05
RobbieB schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:06:
[...]

Weigeren van EV in een parkeergarage door VVE mag wettelijk niet eens: https://nos.nl/l/2407360
Die wetgeving is nog niet van toepassing. En als ie er wel komt dan zal de brandweer hem overrulen. In ons geval hebben we zelfs de brandweer laten komen om een verweer tegen de VVE te maken. Dachten we. Het plafond is slechts 90 minuten brandwerend, dus zonder sprinklers sowieso geen laadstations. Een andere optie was ingang van parkeergarage verplaatsen zodat ze er met groot materieel in zouden kunnen, maar ook dat is geen optie voor ons gebouw zonder voor tonnen te gaan verbouwen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dennisdn op 24-09-2022 13:10 ]

• KKveelcrypto
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-07-2023
Knip, troll.

[ Voor 86% gewijzigd door Taro op 24-09-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baken
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-08 13:22
Weet iemand of er een rekentool is voor het vraagstuk "Leasebak vs mobiliteitsbudget"?
Ik ben de financiele overweging aan het maken of ik een leaseauto wil gaan rijden, of mijn eigen vervoer ga bekostigen middels een mobiliteitsbudget. Dit kan ik zelf natuurlijk helemaal uitwerken in excel, maar ben vast niet de eerste die dit gaat doen en dus is er wellicht ergens een template beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
[...]

Die lijkt er wel aan te komen in 2026. Als hij redelijk geprijsd is met een goede range sta ik daar ook wel voor open.

https://www.autoblog.nl/n...-heerlijk-nuchter-3395868

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8SQSVKBdFraWzvtw-_pa_Aejro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9XgfTiDrKbrSVRh5A7oBDpOi.png?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Laatst online: 12-09 14:13
Wil ook toch graag hier even mijn situatie delen. ID.5 komt inderdaad pas na een jaar. Ik heb de mogelijkheid om binnen korte tijd (auto staat op voorraad) in een Model Y LR te rijden. Ik heb gekozen voor de ID.5 omdat ik hem mooier vind, heerlijk vind zitten en de bouwkwaliteit van VW goed vind.

Maar ja, een jaar wachten.. We krijgen een kleintje dus ik wil graag wat meer ruimte.

Als ik voor de model Y zou willen gaan moet ik mijn VW bestelling annuleren, leasecontract bij LeasePlan afkopen voor huidige auto en dan kan ik met twee weken in een Model Y zitten.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Dat hangt af van wat je nu rijdt, wat het afkopen kost en wat het verschil in bijtelling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
jongetje schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:58:
[...]

Dat hangt af van wat je nu rijdt, wat het afkopen kost en wat het verschil in bijtelling is.
Afkopen kost iets van 1500 euro maar niet prive, ik rij nu een Polo en het verschil in bijtelling is: de Tesla is van 2021 en is nog iets gunstiger qua bijtelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-09 15:20
Smaak auto is natuurlijk persoonlijk, maar als het gunstiger is qua bijtelling dan zou het voor mij een nobrainer zijn om voor de Y te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 09:00

gwystyl

Beugeltje dan maar?

renzo4000 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:30:
[...]

Die lijkt er wel aan te komen in 2026. Als hij redelijk geprijsd is met een goede range sta ik daar ook wel voor open.

https://www.autoblog.nl/n...-heerlijk-nuchter-3395868

[Afbeelding]
De Peugeot 308 en Opel Astra komen ook als elektrische stationwagons. Ik weet alleen niet meer precies wanneer, ik dacht in de loop van volgend jaar. (edit: de Opel iig wel, planning van Peugeot is minder duidelijk)

Ik heb zelf een Corolla die er eind augustus volgend jaar uit moet. Gezien de huidige levertijden ben ik ook al voorzichtig aan het rondkijken. Nou heb ik een zwak voor de Honda Civic (hiervoor een Civic Tourer gehad, beviel erg goed), dus heb ik vorige week proefgereden in de nieuwe Civic, en afgelopen vrijdag nog even binnenin gekeken naar de Sport uitvoering (proefgereden in de Advance).
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/307711640_5760823453942099_8709991389133108600_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=X4-MBCjHthkAX_ZbiVH&tn=Jkskgyf9NIhKQ6lw&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AT9m6_6vWWmAne-ZQhoHO7zVICZaKTkXwqNxFsbngPkHvw&oe=6338BCCC

Ik heb bij het uitzoeken van de Corolla al getwijfeld om voor een hatchback te gaan, maar vanwege gemak en kleine kiddo toch gekozen voor een station. Nu ik een beetje nadenk heb ik de ruimte eigenlijk maar een paar keer per jaar nodig. Voor de vakantie wordt het minder nodig omdat de kiddo groter wordt en we gaan kijken naar een vouwwagen volgend jaar. Voor het werk is het aantal keer dat ik de station volgeladen heb op één hand te tellen volgens mij.

Deze staat bij mij wel heel hoog op de verlanglijst (ook in deze kleur). Nou nog even met de baas overleggen of die het goed vind, want we hebben niet echt een merkenbeleid oid. Ik moet gewoon een offerte inleveren van de dealer, en dan gaat die via de leasemaatschappij naar de baas die ja of nee zegt.

[ Voor 5% gewijzigd door gwystyl op 27-09-2022 12:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 12:58
KaiseRRuby schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:41:
Wil ook toch graag hier even mijn situatie delen. ID.5 komt inderdaad pas na een jaar. Ik heb de mogelijkheid om binnen korte tijd (auto staat op voorraad) in een Model Y LR te rijden. Ik heb gekozen voor de ID.5 omdat ik hem mooier vind, heerlijk vind zitten en de bouwkwaliteit van VW goed vind.

Maar ja, een jaar wachten.. We krijgen een kleintje dus ik wil graag wat meer ruimte.

Als ik voor de model Y zou willen gaan moet ik mijn VW bestelling annuleren, leasecontract bij LeasePlan afkopen voor huidige auto en dan kan ik met twee weken in een Model Y zitten.

Wat zouden jullie doen?
Sowieso de Y. Maarja, ik zou de Y ook kiezen als die duurder zou zijn dan de ID.5…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zouden jullie doen?
Absoluut voor de Tesla gaan!

En over de kwaliteit van VW... ook daarmee kun je veelvuldig bij de garage staan, mijn tesla stond er nooit.
Nu een KIA EV6, de VW had ik al afgeschoten in de voorselectie, het voelde allemaal zo terug naar de jaren '90, lomp, zwaar en oubollig. Tesla is vooral ERG goed in het zorgeloos rondrijden met een EV, navigatie is geweldig, zeker op lange ritten met laadstops (al heb je dat zelden nodig)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mag binnenkort een nieuwe lease auto uitzoeken en ben op zoek naar wat suggesties. Zelf al gekeken naar een 308 SW en Astra SW. Die laatste is wel duurder. (voor een Opel) Skoda vind ik niet zo mooi, maar is wel een optie,.

Leasebudget: cataloguswaarde tot ca. € 38.000 / € 650,- maand. Alles er overheen wordt eigen bijdrage.
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 4 of 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Benzine / hybride / EV. (laatste heeft geen voorkeur, aangezien ik thuis geen laadpaal kwijt kan.
Merkbeleid, zo ja, welke: geen voorkeur
Overige afhankelijkheden: bij voorkeur een station wagon of ruime SUV.
Specifieke wensen: zakelijk / sportief pakket, navigatie. Automaat niet noodzakelijk.
Uiteindelijke keuze: n.t.b.

Rijd momenteel een T-Roc business R en deze moet er over 6 maanden uit. Intussen hebben we recent een 2e kindje gekregen en is deze auto (veel) te klein geworden i.v.m. bagage, kinderwagen, etc.
Bagageruimte is dus een must!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wat zouden jullie doen?
Bevooroordeeld, want ik zou de ID.5 altijd laten staan en omdat VW met EV's nu niet echt bekend staat om haar goede support bij EV's. Software schrijven is zeg maar niet hun ding.

Maar tja, als jij de Model Y lelijk vind, dan zou ik toch bij de ID.5 blijven. Qua techniek, software, updates, performance (eigenlijk alles behalve de subjectieve looks en mensen die Android Auto/CarPlay nodig hebben) verslaat de Y de ID.5 met gemak.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:17:
Ik mag binnenkort een nieuwe lease auto uitzoeken en ben op zoek naar wat suggesties. Zelf al gekeken naar een 308 SW en Astra SW. Die laatste is wel duurder. (voor een Opel) Skoda vind ik niet zo mooi, maar is wel een optie,.

Leasebudget: cataloguswaarde tot ca. € 38.000 / € 650,- maand. Alles er overheen wordt eigen bijdrage.
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Benzine / hybride / EV. (laatste heeft geen voorkeur, aangezien ik thuis geen laadpaal kwijt kan.
Specifieke wensen: zakelijk / sportief pakket, navigatie. Automaat niet noodzakelijk.

Rijd momenteel een T-Roc business R en deze moet er over 6 maanden uit. Intussen hebben we recent een 2e kindje gekregen en is deze auto (veel) te klein geworden i.v.m. bagage, kinderwagen, etc.
Mégane, Leon of i30?

[ Voor 34% gewijzigd door Jeroenneman op 27-09-2022 13:32 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 12-09 12:58

Moet de T-Roc er over 6 maanden uit of kan die iets verlengd worden? Mocht hij eruit moeten dan zou ik even kijken naar levertijden! Volgens mij vallen er dan namelijk al een aantal af (of is maar een beperkt aantal uitvoeringen nog leverbaar).

Ik zag al wat toevoegingen, in dat rijtje kan de de (pro)Ceed van Kia denk ik (y).

Daarnaast alle b-segment suv’s. De basisregel ‘SUV rijden betekent betalen voor een segment hoger dan wat je krijgt’ is volgens mij nog wel van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor het meedenken. Vind de Leon en Hyundai niet zo mooi. De ''vernieuwde'' Mégane is helaas niet echt vernieuwd.
Smobbo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:14:
[...]

Moet de T-Roc er over 6 maanden uit of kan die iets verlengd worden? Mocht hij eruit moeten dan zou ik even kijken naar levertijden! Volgens mij vallen er dan namelijk al een aantal af (of is maar een beperkt aantal uitvoeringen nog leverbaar).

Ik zag al wat toevoegingen, in dat rijtje kan de de (pro)Ceed van Kia denk ik (y).

Daarnaast alle b-segment suv’s. De basisregel ‘SUV rijden betekent betalen voor een segment hoger dan wat je krijgt’ is volgens mij nog wel van toepassing.
Kan wel verlengd worden hoor, meestal tot de nieuwe binnen is. Het handige van SUV is dat ie wat hoger is, makkelijk met de kids, etc. Maar lever je wel in op kofferbakruimte en prijs.

De ProCeed is inderdaad nog een goede optie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 14:38

Damian

Insane Obtrusion

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:23:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Vind de Leon en Hyundai niet zo mooi. De ''vernieuwde'' Mégane is helaas niet echt vernieuwd.

[...]

Kan wel verlengd worden hoor, meestal tot de nieuwe binnen is. Het handige van SUV is dat ie wat hoger is, makkelijk met de kids, etc. Maar lever je wel in op kofferbakruimte en prijs.

De ProCeed is inderdaad nog een goede optie !
Ga dan voor een Ceed SW. Dat is een auto die ik nog vaak mis. Veel ruimte, en KIA, dus goed qua opties. De ProCeed mist toch net wat praktische ruimte in de kofferbak door het aflopende dakje. Verder een brievenbus als achterruit is ook niet heel fijn (imho).

En een strakke auto, de Facelift van dit jaar maakt hem nog mooier. Zo zag de mijne er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaCsbGoNfJwDEeMVpW01fAH0bgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssYFjNjIvEzTvmtUzgpevRfq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXaaTkNRc9cOsKDkvvU-7Ieg5yM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9TDC1gQOm1Fbdyf5AlgVJCd.jpg?f=fotoalbum_large

1.4 T-GDI GT PlusLine met DCT bak. Heerlijke auto.

[ Voor 5% gewijzigd door Damian op 27-09-2022 16:12 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Seat Leon heb ik zelf besteld vanwege dezelfde reden: bagage, kinderwagen en vooral (vergis je hier niet in) kinderstoel op de achterbank. Deze ondingen steken ver uit en al helemaal met zo'n base er onder welke ik alleen maar kan aanraden vanwege de tijd die je er mee bespaart met het in en uitladen van je kinderen. Enfin, we wilden voor skoda octavia station gaan vanwege de ruimte die je krijgt. Omdat er toen al produceertermijnen van 14 maanden werden gecommuniceerd viel deze af.

Als we keken naar een Kia proceed was de afwerking voor ons niet goed genoeg, veel rijgeluid alsof je ramen open stonden. Peugeot mooi, maar niet mega ruim achterin. Merk het nu met een collega en een 3008, ik kan niet eens achter het stuur zitten (184cm) met de maxi cosi achterin op een familyfix base. Met de 308 sw hetzelfde verhaal, toch minder ruim dan de seat leon. Ten tijde dat we bestelde was er 6 maanden wachttijd, inmiddels zijn we bijna 12 maanden verder en is er nog niks geleverd.

Onze voorloopauto is een toyota corolla station, het is een prima auto, kun je luxe aankleden. Niet voor niks de meest verkochte auto internationaal, maar het niet helemaal voor mij. Het rijgedrag in de bochten vind ik matig en de stoelen voor lange stukken zitten voor geen centimeter. We krijgen er allebei last van. Wellicht is dat op te lossen met sportstoelen, bij hebben een instapversie volgens mij.

Wellicht dat je skoda karoq kan overwegen, maar dat wordt al snel duur. Station krijg je meer waar voor je geld ten opzichte van een SUV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Damian schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:11:
[...]

Ga dan voor een Ceed SW. Dat is een auto die ik nog vaak mis. Veel ruimte, en KIA, dus goed qua opties. De ProCeed mist toch net wat praktische ruimte in de kofferbak door het aflopende dakje. Verder een brievenbus als achterruit is ook niet heel fijn (imho).

En een strakke auto, de Facelift van dit jaar maakt hem nog mooier. Zo zag de mijne er uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb ook naar een Cee'd en i30 gekeken, eerder dit jaar. En ik onderschrijf jouw mening, niks mis mee!
Waardoor ze bij mij afvielen, was dat ik lang en breed ben, en de Kia en Hyundai beduidend minder ruim aanvoelen dat de Skoda Octavia en Seat Leon.
Voordeel is wel dat je voor minder geld een completere auto hebt. Kwalitatief hebben beide Koreaanse merken de afgelopen jaren een flinke inhaalslag gemaakt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damian schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:11:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook een goede optie inderdaad. Lagere instap prijs dus flink aan te kleden. Ik ga komende tijd in ieder geval proefrijden en kijken naar:
Peugeot 308 SW
ProCeed
Ceed Sw
Astra Sw
Leon Sw
Mijn bevindingen zal ik later delen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:21
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:00:
[...]

Ook een goede optie inderdaad. Lagere instap prijs dus flink aan te kleden. Ik ga komende tijd in ieder geval proefrijden en kijken naar:
Peugeot 308 SW
ProCeed
Ceed Sw
Astra Sw
Leon Sw
Mijn bevindingen zal ik later delen!
wat dacht je trouwens van een Ford Focus? Fijn geprijsd voor wat je krijgt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mag ik die dan aanvullen met een Golf Variant? Zeker in de versie zonder reservewiel of subwoofer heb je onder de dubbele vloer een bak ruimte waar je alleen al op de plek van het reservewiel het volgende kwijt kunt:
- Matras campingbedje
- 3 pakken luiers
-Voor en achterwielen van de Joolz
- wat losse rotzooi :P
En verder is die kofferbak heerlijk vierkant.
Gewoon de 1.0 tsi nemen met automaat. Geen handbak.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Ik kan beamen wat @The Eagle zegt. Neem alsjeblieft een DSG of evenknie van een automaat. Heb nu dus een CVT in mijn corolla voorloper en automaat is gewoon pure luxe. Helemaal met kinderen op de achterbank scheelt dat niet hoeven schakelen veel.

Edit: oh en een matrascampingbedje gewoon plat neerleggen (met vuilniszakken er omheen) als eerst en er spullen opzetten dat scheelt mega veel in ruimte.

[ Voor 24% gewijzigd door Oekol op 28-09-2022 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 12-09 07:56
Beetje offtopic maar aangezien het over opbergruimte gaat in de kofferbak ;)

Ik heb de afgelopen vakanties gebruik gemaakt van oa deze opbergtassen van de Ikea: https://www.ikea.com/nl/nl/p/parkla-opbergtas-50395382/

Voordeel is dat ze een mooi formaat hebben en ze erg goed te positioneren zijn in de kofferbak. Bijkomend voordeel is dat je ook meteen ziet wat erin zit :+

Er passen bijv in de CEED SW dan 2x2 op de bodem en dan houdt je nog een zee van ruimte over om nog andere rommel mee te nemen. Gratis tip van Flip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMHzd6TRIIO57tQImwhrEi2ZN-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QzQc8VWxLA5A5AyjULA2CZSw.png?f=user_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• arsenal1982
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-05 22:17
De Alphabet portal is open gezet en ik mag ook een nieuwe lease auto gaan kiezen.

Leasebudget: 1150
Kilometrage per jaar: 30000
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Specifieke wensen: automaat, trekhaak, en ruimte voor jong gezin (2 kinderen van 3 en 1).
Uiteindelijke keuze:

Optie 1: EV / Ioniq 5

Een benzine auto leasen is niet zo leuk meer door het brandstof component. Heb het een en ander proefgereden, en de Ioniq 5 spreekt mij het meeste aan. Komt ergens rond de 450 euro uit aan bijtelling en een eigenbijdrage van 60 euro (geen afkoop risico mocht ik van werkgever veranderen). Heb ook wel naar plug-in's gekeken, maar de enige die ik enigzins interessant vond was de Superb PHEV, maar die kwam met gewenste opties op een soortgelijke bijtelling als de Ioniq.

Optie 2: Prive / 320i

Lease bedrag uit laten keren en zelf een auto te kopen. Heb een Mazda 6, 3-serie touring, en Passat bekenen van rond de 25k, en als ik die auto's door de kosten tool van de ANWB zet, dan kom ik rond de 850 euro per maand uit (daadwerkelijk KM's zijn rond de 20k, waarvan 12k prive). Voorkeur ligt dan bij de 320i touring.

Uitendelijk een verschil van zo'n 100 euro. Kan meer of minder worden afhankelijk van brandstof prijs, daadwerkelijk prive KM's, onderhoudskosten, en afschrijving. Paar factoren die ik lastig vind zijn de impact van de energietransitie, dus is de afschrijving die ik nu bereken op een prive auto wel terecht. Verder hebben wij 24 zonnenpanelen en ik weet niet zo goed wat de impact hiervan is op de kosten van een zakelijk EV. Ik kan dus op eigenkracht een deel laden, maar dat wordt dan tegen een vast tarief vergoed? Is dat een gunstiger tarief dan wanneer ik het teruglever? Zal vast een vraag voor de werkgever zijn.

Mis ik nog overwegingen, of is het plaatje compleet genoeg om een keuze te maken? Een paar tientjes meer of minder maakt allemaal niet zoveel uit, maar als ik ergens nog een denkfout maak hoor ik het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:35
@arsenal1982
Verder hebben wij 24 zonnenpanelen en ik weet niet zo goed wat de impact hiervan is op de kosten van een zakelijk EV. Ik kan dus op eigenkracht een deel laden, maar dat wordt dan tegen een vast tarief vergoed? Is dat een gunstiger tarief dan wanneer ik het teruglever? Zal vast een vraag voor de werkgever zijn.
Je laadpaal gewoon instellen op het tarief dat je anders zou moeten betalen aan de energiemaatschappij. Bijvoorbeeld 70c. Dan gewoon lekker je overschot wegladen. Hiermee druk je de bijtelling dus wat en is het verschil met zelf wat kopen nog kleiner.

Bij 100 EUR verschil per maand zou ik 100000% procent voor een leaseauto gaan. Zoveel gemak. Tenzij je er niet aan vast wilt zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 28-09-2022 11:06 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• RobbieB
  • Nu online
arsenal1982 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:47:
De Alphabet portal is open gezet en ik mag ook een nieuwe lease auto gaan kiezen.

Specifieke wensen: automaat, trekhaak, en ruimte voor jong gezin (2 kinderen van 3 en 1).
Uiteindelijke keuze:
Toevallig heb ik met dezelfde gezinssituatie ook voor de Ioniq 5 gekozen (Connect+), maar primaire reden was dat deze dit jaar nog leverbaar was.
Ik zou bv ook zeker kijken naar bv een Enyaq of Model Y, die qua opslag veel meer ruimte bieden. Voor mij lagen deze, met de opties die ik wilde buiten mijn budget (€950), maar dat zou voor jou misschien wel mogelijk zijn.

• arsenal1982
Enyaq heb ik idd ook bekeken, maar die wordt nog steeds aardig duur als je hem een beetje aankleed. Dan spreekt de Ioniq mij toch meer aan. De Tesla is wel interessant, en komt toch een euro of 50 onder de Ioniq uit.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

arsenal1982 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:42:
Enyaq heb ik idd ook bekeken, maar die wordt nog steeds aardig duur als je hem een beetje aankleed. Dan spreekt de Ioniq mij toch meer aan. De Tesla is wel interessant, en komt toch een euro of 50 onder de Ioniq uit.
Zeker? De Tesla Y is nu voor 50k te bestellen sinds de RWD versie er is. De zogeheten standard versie. Maar mijn kilometrage is net even anders die ik moet invoeren dan die van jou

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:53
Ik zit ivm. lange levertijden alvast in de voorverkenning voor als m'n huidige leaseauto in juli 2023 vijf
jaar oud is en er uit moet.

Leasebudget: ICE auto €34.000 of EV leasebudget €850 p/m (ICE's worden door bedrijf
gekocht)
Kilometrage per jaar: ca 25.000 per jaar
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Ex brandstofcomponent. Werkgever betaald
onbeperkt brandstof of verzorgd voor EV’s een thuis wall charger.
Merkbeleid, zo ja, welke: Voor ICE geldt: Audi Kia Peugeot Toyota BMW Mercedes Renault
Volkswagen Citroën Nissan Seat Volvo Ford Opel Skoda. Volgens mij geldt voor EV geen beperking
omdat ze die niet na 5 jaar zelf hoeven te verkopen.
Overige afhankelijkheden: EV, minimaal bereik ca 390 km. Soms moet ik naar onze
hoofdvestiging in Geleen, vanaf ca Alkmaar moet dat dan na 4 jaar in de winter nog wel te doen zijn
zonder tussendoor laden.

Specifieke wensen:
Ik hoef geen veel grotere auto dan m’n huidige Fiesta. Ik ben een erge koukleum, m'n voorkeur is in de eerste instantie stuur- en stoelverwarming (en liefst ook weer
voorraamverwarming). Ik rij nu een 2018 Ford Fiesta Vignale automaat met ACC en winterpack van
€25.065. Dat kost me netto €225 per maand aan bijtelling (€187 bijtelling, €38 heffingskorting). Als ik
anno nu precies dezelfde Fiesta configureer kom ik al op €29.500, wat op netto €268 bijtelling komt.

Maar ik vind EV rijden ook wel heel interessant ivm. milieu en comfort, alleen is het erg balen dat de
tijden van gunstige bijtellingpercentages wel echt voorbij zijn. Wat opties waar ik naar heb gekeken:

Cupra Born Adrenaline (minimale keuze ivm. warm stuur+stoel) kost nu €45.990, adviesprijs 1 januari
2023 is al €48.090, zou (voor dit jaar nog) uitkomen op €343 bijtelling (€256+€87 heffingskorting).
Da’s €118,- per maand duurder dan dat ik nu uit ben. https://www.cupraofficial.nl/-
/media/cupra/home/modelpage/born/downloads/prijslijst-cupra-born-augustus-2022.ashx

Volkswagen ID3: Ivm. range de 58kwh (pro)versie, dan de goedkoopste 145Pk versie is €36.890. Zou
ik voor warm stuur+stoel het style interieur pakket Plus moeten hebben (€2.690 extra) komt op
€39.580. Dat is netto €285 bijtelling, €60 meer dan ik nu betaal.

Tesla model 3: goedkoopste versie RWD, wit, niks extra’s is €51.990. Dat zou me netto €398 aan
bijtelling kosten. Volgens mij heeft die wel warm stuur+stoel voor die prijs.

Peugeot 208 EV: Kan ik wel kiezen voor warme stoelen, volgens mij niet voor warm stuur. Met wat
ACC opties komt die op €35.600 uit. Dat zou €246 netto bijtelling betekenen.

Uiteindelijke keuze:
Vind het erg lastig. Zelfs dezelfde auto blijven rijden (ICE Fiesta) wordt fors duurder voor precies
hetzelfde, en een kleine EV ook. Ik vind de ID3 best lelijk, de Cupra best mooi en de Model 3 eigenlijk
te duur. Peugeot is wat goedkoper, maar geen warm stuur.
Geen van die auto’s heeft volgens mij voorraamverwarming dus dat wordt dan na 5 jaar maar weer
een ijskrabber aanschaffen.

Of heeft iemand nog tips in deze categorie waar ik niet naar gekeken heb?

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Robonus schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:01:
Ik zit ivm. lange levertijden alvast in de voorverkenning voor als m'n huidige leaseauto in juli 2023 vijf

Leasebudget: ICE auto €34.000 of EV leasebudget €850 p/m (ICE's worden door bedrijf
gekocht)
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Ex brandstofcomponent. Werkgever betaald
Merkbeleid, zo ja, welke: Voor ICE geldt: Audi Kia Peugeot Toyota BMW Mercedes Renault
Volkswagen Citroën Nissan Seat Volvo Ford Opel Skoda. Volgens mij geldt voor EV geen beperking
hoofdvestiging in Geleen, vanaf ca Alkmaar moet dat dan na 4 jaar in de winter nog wel te doen zijn
zonder tussendoor laden.

Specifieke wensen:
Ik hoef geen veel grotere auto dan m’n huidige Fiesta. Ik ben een erge koukleum, m'n voorkeur is in de eerste instantie stuur- en stoelverwarming (en liefst ook weer
voorraamverwarming). Ik rij nu een 2018 Ford Fiesta Vignale automaat met ACC en winterpack van
€25.065. Dat kost me netto €225 per maand aan bijtelling (€187 bijtelling, €38 heffingskorting). Als ik
anno nu precies dezelfde Fiesta configureer kom ik al op €29.500, wat op netto €268 bijtelling komt.

Maar ik vind EV rijden ook wel heel interessant ivm. milieu en comfort, alleen is het erg balen dat de
tijden van gunstige bijtellingpercentages wel echt voorbij zijn. Wat opties waar ik naar heb gekeken:

Cupra Born Adrenaline (minimale keuze ivm. warm stuur+stoel) kost nu €45.990, adviesprijs 1 januari
2023 is al €48.090, zou (voor dit jaar nog) uitkomen op €343 bijtelling (€256+€87 heffingskorting).
Da’s €118,- per maand duurder dan dat ik nu uit ben. https://www.cupraofficial.nl/-
/media/cupra/home/modelpage/born/downloads/prijslijst-cupra-born-augustus-2022.ashx

Volkswagen ID3: Ivm. range de 58kwh (pro)versie, dan de goedkoopste 145Pk versie is €36.890. Zou
ik voor warm stuur+stoel het style interieur pakket Plus moeten hebben (€2.690 extra) komt op

Tesla model 3: goedkoopste versie RWD, wit, niks extra’s is €51.990. Dat zou me netto €398 aan

Peugeot 208 EV: Kan ik wel kiezen voor warme stoelen, volgens mij niet voor warm stuur. Met wat

Uiteindelijke keuze:
Vind het erg lastig. Zelfs dezelfde auto blijven rijden (ICE Fiesta) wordt fors duurder voor precies
hetzelfde, en een kleine EV ook. Ik vind de ID3 best lelijk, de Cupra best mooi en de Model 3 eigenlijk
Geen van die auto’s heeft volgens mij voorraamverwarming dus dat wordt dan na 5 jaar maar weer

Volvo xc40 p6 of p8, of Polestar2
Sowieso kijken naar 2e hands als ik jou was.

• RobbieB
  • Nu online
@Robonus kijk ook eens naar de nieuwe Renault megane E-Tech. Als het design je aanspreekt zeker een goede auto en imo beter dan alles wat de VAG op EV gebied op de markt brengt.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 21:40
arsenal1982 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:42:
320e touring in de lease?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• D_Jeff

gekocht)
zonder tussendoor laden.

Specifieke wensen:

Uiteindelijke keuze:

Lang verhaal kort: Gewoon die ICE B-segmenter nemen, eventueel als MHEV ("Mild Hybrid") uitvoering voor iets meer power of kleine brandstofbesparing

• D_Jeff
KaiseRRuby schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:08:
(beetje dubbelpost uit VW-ID.X topic, maar goed) Berichtje gehad van de LM, de 22e is mijn auto besteld. Gaat om deze:

[Afbeelding]

Met de opties:

- Design Pakket Plus
- Assistance Pakket Plus
- Warmtepomp

Had de LM aan de lijn en die vertelde uit zichzelf inderdaad het verhaal dat zij kortingen hebben en daarom goedkoper kunnen aanbieden. Verwonderde mij wel een beetje, want zo lijkt het alsof VW zichzelf wat uit de markt prijst?
VW / PON:
Alleen voor uzelf en u wenst korting? Nou, oke -- hier is een gratis wasbeurt

LM: Goedemiddag.. We willen een hele lading bestellen, maar alleen als de prijs goed is.
VW/PON: Goedemiddag LM, geen enkel probleem. Als jullie deze combi nemen, zijn wij bereid 11% korting te bieden

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsenal1982
Eigenbijdrage van 150e bij alphabet, zal door het brandstof component komen lijkt mij. Kom ik boven de 550 euro aan bijtelling+bijdrage, en dat vind ik te fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Ben nogal actief geweest met de leaseauto, dat zal nu weer even tot rust gaan komen. Ook hier even mijn berichtje delen:

ID.5 GTX besteld. Volgens de dealer zou die week 6 ongeveer geleverd worden. Bestelling geplaatst bij leasemaatschappij. Die lieten het een week of zes liggen en na 3 telefoontjes werd de auto besteld. Bevestiging in de bus: verwachte levertijd is week 33. Schrok ik nogal van, wist wel dat het uit zou lopen maar niet zoveel.

Had dus mogelijkheid om volgende week een Model Y te rijden. Kwam uit de voorraad van een andere LM en ik kreeg het voorstel dus helaas pas nadat ik de ID.5 al had besteld.

Afgelopen week 4 keer gebeld met de LM om te vragen of de ID.5 geannuleerd zou kunnen worden en wat de kosten daarvan zouden zijn. Eindelijk reactie: 15% van de totaalwaarde plus 2k afkoop huidige leasecontract. Oftewel: ongeveer 12k in totaal. Daar koop je een nieuwe auto voor..

Aan de ene kant denk ik: logisch dat er consequenties aan zitten. Aan de andere kant: die auto staat gewoon nog maanden in een bestelwachtrij zonder dat er kosten aan verbonden zitten.

Maargoed. Het idee van de Tesla maar uit mijn hoofd zetten en rustig blijven wachten. Ik ben qua auto tevreden met beide.

Vind bij de ID.5 de LED lichten heel vet, ook het uiterlijk toch wat stoerder dan een Model Y. De Y doet het qua laden, software en het zitten achterin net iets beter.

Keuze zou bij mij puur gegaan zijn om de levertijd. Achteraf gezien had ik niet moeten bestellen en gewoon door moeten zoeken naar een voorraad auto, maar ja. Had mijn zinnen gezet op de ID.5 en heb daardoor niet lang genoeg verder gekeken.

Hoe dan ook, volgens de dealer slaat week 33 levertijd nergens op en staat hij in het systeem voor week 10. Afwachten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@KaiseRRuby neem aan dat je een fatale datum hebt laten opnemen in de bestelling gezien de vertragingen bij VAG? Anders ben je overgeleverd aan wanneer VAG hem een keer gaat leveren. Week 6 is dus nu al week 10 en dat kan dus zomaar week 33 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Inspired schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:05:
@KaiseRRuby neem aan dat je een fatale datum hebt laten opnemen in de bestelling gezien de vertragingen bij VAG? Anders ben je overgeleverd aan wanneer VAG hem een keer gaat leveren. Week 6 is dus nu al week 10 en dat kan dus zomaar week 33 worden.
Maar wat moet je anders? Dan kan ik wachten tot week 10 en dan een voorraad wagen op gaan snorren, die sowieso ook nergens te vinden zijn? Het is helemaal niet mogelijk om iets fataals op te nemen in je bestelling bij Leaseplan, zij zeggen gewoon: graag of niet.

Daarom heb ik nu nog druk gezet om die Model Y te rijden, je krijgt die mogelijkheid niet vaak. Maar goed, het zij zo. Ik kan me er enorm druk om gaan maken, maar we gaan het kinderzitje maar gewoon op de 1 of andere manier in de Polo zien te passen. Hebben er zo'n basis bij waar hij in kan draaien dus dat neemt behoorlijk ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
KaiseRRuby schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:09:
[...]

Maar wat moet je anders? Dan kan ik wachten tot week 10 en dan een voorraad wagen op gaan snorren, die sowieso ook nergens te vinden zijn? Het is helemaal niet mogelijk om iets fataals op te nemen in je bestelling bij Leaseplan, zij zeggen gewoon: graag of niet.

Daarom heb ik nu nog druk gezet om die Model Y te rijden, je krijgt die mogelijkheid niet vaak. Maar goed, het zij zo. Ik kan me er enorm druk om gaan maken, maar we gaan het kinderzitje maar gewoon op de 1 of andere manier in de Polo zien te passen. Hebben er zo'n basis bij waar hij in kan draaien dus dat neemt behoorlijk ruimte in.
Nou ja, als levertijd belangrijk was snap ik niet dat je een VAG besteld. Die staan nou niet echt bekend om het snelle leveren. Dan had ik sowieso al een Y LR genomen. Die had je nog dit jaar kunnen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Inspired schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:14:
[...]

Nou ja, als levertijd belangrijk was snap ik niet dat je een VAG besteld. Die staan nou niet echt bekend om het snelle leveren. Dan had ik sowieso al een Y LR genomen. Die had je nog dit jaar kunnen rijden.
Ja, achteraf had ik het misschien helemaal anders moeten doen en direct voor de Model Y moeten gaan. Maar in de shortlist viel die redelijk snel af omdat ik hem niet mooi vind.

We krijgen in november een kindje dus ik dacht: ergens begin volgend jaar een grotere auto komt wel prima uit. Rond die tijd zullen we vaker op pad gaan met het kleintje.

Maar tussen het besluit nemen in je hoofd, dan 6 weken wachten totdat er eindelijk een bestelling geplaatst is van de LM bij de dealer, tot verder onderzoeken doen en ook gaan rijden in een Model Y die dus wél beschikbaar is. En dan vind je mooiheid minder relevant tegenover levertijd, terwijl ik vooraf dacht: het maakt me niet zoveel uit of het wat langer duurt. Maar als je er steeds mee bezig bent wil je die auto eigenlijk toch wel zo snel mogelijk.

Dus ja, achteraf is het mooi wonen. En heb ik wellicht een verkeerde keuze gemaakt waardoor ik langer moet wachten. Maar het maakt me uiteindelijk toch niet minder tevreden over de VW, zie er nog steeds naar uit om daar in te kunnen gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_G_
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-01 13:32
arsenal1982 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:47:

Uiteindelijke keuze:

Optie 1: EV / Ioniq 5

Een benzine auto leasen is niet zo leuk meer door het brandstof component. Heb het een en ander proefgereden, en de Ioniq 5 spreekt mij het meeste aan. Komt ergens rond de 450 euro uit aan bijtelling en een eigenbijdrage van 60 euro (geen afkoop risico mocht ik van werkgever veranderen). Heb ook wel naar plug-in's gekeken, maar de enige die ik enigzins interessant vond was de Superb PHEV, maar die kwam met gewenste opties op een soortgelijke bijtelling als de Ioniq.

Optie 2: Prive / 320i

Lease bedrag uit laten keren en zelf een auto te kopen. Heb een Mazda 6, 3-serie touring, en Passat bekenen van rond de 25k, en als ik die auto's door de kosten tool van de ANWB zet, dan kom ik rond de 850 euro per maand uit (daadwerkelijk KM's zijn rond de 20k, waarvan 12k prive). Voorkeur ligt dan bij de 320i touring.

Uitendelijk een verschil van zo'n 100 euro. Kan meer of minder worden afhankelijk van brandstof prijs, daadwerkelijk prive KM's, onderhoudskosten, en afschrijving. Paar factoren die ik lastig vind zijn de impact van de energietransitie, dus is de afschrijving die ik nu bereken op een prive auto wel terecht. Verder hebben wij 24 zonnenpanelen en ik weet niet zo goed wat de impact hiervan is op de kosten van een zakelijk EV. Ik kan dus op eigenkracht een deel laden, maar dat wordt dan tegen een vast tarief vergoed? Is dat een gunstiger tarief dan wanneer ik het teruglever? Zal vast een vraag voor de werkgever zijn.

Mis ik nog overwegingen, of is het plaatje compleet genoeg om een keuze te maken? Een paar tientjes meer of minder maakt allemaal niet zoveel uit, maar als ik ergens nog een denkfout maak hoor ik het graag.
Een beetje vergelijkbaar met mijn budget en gezinssituatie; ik kwam bij een BMW i4 uit, voornamelijk omdat het paste, niet zozeer omdat dat de meest rationele keuze was. (Mijn eerste idee was een Superb PHEV)

Als alternatieve PHEV al naar de Volvo V60 PHEV of BMW 320e Touring (al genoemd) gekeken? Of volledig EV een Volvo XC40 Recharge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_G_
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-01 13:32

gekocht)
zonder tussendoor laden.

Specifieke wensen:

Uiteindelijke keuze:

Als je voor een EV gaat is voorraamverwarming niet altijd nodig. Je kunt dan vaak instellen wanneer je vertrekt en je auto - aan de laadpaal - alvast voor verwarmen zodat je in een warme auto wegrijd.

De Cupra Born is wel een dikke EV, in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-09 13:28
Leasebudget: € 575,- ex BTW en verzekeringen Dit mag nog 10% verhoogd worden dmv een eigen bijdrage
Kilometrage per jaar: +/- 17500
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: [i] Inclusief "tank" pas
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Moet een 100% electrische auto zijn.
Specifieke wensen: Liefst een hoge auto
Uiteindelijke keuze:

Goedemiddag,

Ik mag volgend jaar voor het eerst een lease auto uitkiezen. Ik ben nogwat onwetend in deze wereld, maar vind het wel erg leuk en zit de laatste weken wat rond te neuzen wat mogelijk is. Waar ik alleen nog niet helemaal uitkom is tot wat voor bedrag het leasebudget in verhouding staat tot de aanschafwaarde. Ik vind bijvoorbeeld een Volvo XC40 een mooie auto, maar met wat opties gaat deze al over de 50k heen. Is dit realistisch met mijn budget ?

[ Voor 6% gewijzigd door Arebij op 30-09-2022 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:33

Freakie1NL

Grote Baas

Arebij schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:11:
Leasebudget: € 575
Overige afhankelijkheden: Moet een 100% electrische auto zijn. Eigen bijdrage max 10% van het leasebudget
Uiteindelijke keuze:

Goedemiddag,

Ik mag volgend jaar voor het eerst een lease auto uitkiezen. Ik ben nogwat onwetend in deze wereld, maar vind het wel erg leuk en zit de laatste weken wat rond te neuzen wat mogelijk is. Waar ik alleen nog niet helemaal uitkom is tot wat voor bedrag het leasebudget in verhouding staat tot de aanschafwaarde. Ik vind bijvoorbeeld een Volvo XC40 een mooie auto, maar met wat opties gaat deze al over de 50k heen. Is dit realistisch met mijn budget ?
Totaal niet, scheelt dat je kilometrage laag is waardoor je een iets ruimere keuze zal hebben. Maar denk bij een dergelijke auto als een XC40 met een kilometrage van 30K per jaar als snel tussen de 700~800 exclusief brandstof (elektra).

Vraag mij eigenlijk af of je een andere keuze gaat hebben dan een Peugeot 2008e als je een hoge auto wilt.

[ Voor 7% gewijzigd door Freakie1NL op 30-09-2022 17:20 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RPJK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-07-2024
Leasebudget: € 575,- ex BTW en verzekeringen Dit mag nog 10% verhoogd worden dmv een eigen bijdrage
Uiteindelijke keuze:

Goedemiddag,

Ik verwacht dat je zal moeten kijken naar de Peugeot e2008, Opel Mokka e, Citroen eC4, de MG ZS EV en wellicht een ‘kale’ Kia Niro of een Renault Megane e-tech bijvoorbeeld.

Is maar net waar je waarde aan hecht, maar als een hoge auto een voorwaarde is verwacht ik dat dit je longlist wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Uiteindelijke keuze:

Goedemiddag,

Inclusief tankpas zegt niks, das puur dat je het niet zelf voor hoeft te schieten aan de pomp :+
Is je leasebedrag inclusief of exclusief brandstofvoorschot (term wordt ook gebruikt voor elektrische autos btw).
Als ik er directlease bijpak als indicator en voor 5 jaar/ 20k per jaar ga zit ik ex brandstofcomponent op 693 en inclusief op 773. Voor een basis XC40 recharge en dan heb ik nog niet eens de lak geselecteerd. Way out of budget dus. Zal voor 17500 per jaar ietsje minder zijn, maar niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indoow
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-01 14:53
budget:
+- €700
Kilometrage per jaar:
30k of 35k, afgelopen 2 jaar gemiddeld 32k gereden. Dus dan 35k denk ik.
Contractduur:
36m
Inclusief of exclusief brandstofcomponent:
Excl
Merkbeleid, zo ja, welke:
Nee
Overige afhankelijkheden:
Nvt, mag alle leasemaatschappijen
Specifieke wensen:
Station wagon, voorkeur voor adaptive cruise. Heb vandaag proefrit gemaakt in de Skoda Octavia Combi Sport Business, fijne wagen en enorm breed. Komende week ook nog in de Seat Leon FR Business intense.

Kia Ceed en Toyota zijn iets goedkoper maar minder mooi naar mijn mening.

Nog tips? Evt ervaringen mbt skoda en/of seat? Thanks.

Uiteindelijke keuze:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

indoow schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:06:
budget:
+- €700
Kilometrage per jaar:
30k of 35k, afgelopen 2 jaar gemiddeld 32k gereden. Dus dan 35k denk ik.
Contractduur:
36m
Excl
Nee
Nvt, mag alle leasemaatschappijen
Specifieke wensen:
Station wagon, voorkeur voor adaptive cruise. Heb vandaag proefrit gemaakt in de Skoda Octavia Combi Sport Business, fijne wagen en enorm breed. Komende week ook nog in de Seat Leon FR Business intense.

Uiteindelijke keuze:
Golf Variant ook bekeken?
Aanvullend: peug 308sw.

ACC is bij alle merken anders, ligt er ook aan wat je gewend bent. Dat je ex brandstof leased is een voordeel.
Hou voor de Octavia wel rekening met een jaar wachttijd ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indoow
The Eagle schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:23:
[...]

Golf Variant ook bekeken?
Aanvullend: peug 308sw.

ACC is bij alle merken anders, ligt er ook aan wat je gewend bent. Dat je ex brandstof leased is een voordeel.
Hou voor de Octavia wel rekening met een jaar wachttijd ofzo.
Dat is een snelle reactie, dank! Ja Golf Variant ook bekeken, zou kunnen alleen met minder opties dan bovenstaande merken. Peugeot is nog een goede, deze nog niet bekeken!

Huidig contract (Mazda 3) loopt tot okt volgend jaar dus zou kunnen met octavia. Thanks voor de heads up.

Wellicht een domme vraag, wat bedoel je met ACC?

[ Voor 8% gewijzigd door indoow op 01-10-2022 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 13:10
indoow schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:06:

Uiteindelijke keuze:
Kia, ProCeed vind ik nog steeds een plaatje, en Toyota Corolla Station is ook niet lelijk.
Heb je de nieuwe Opel Astra Sports Tourer gezien? Als je groter wilt, Insignia Sports Tourer?

[ Voor 11% gewijzigd door CappieL op 01-10-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indoow
CappieL schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:40:
[...]

Kia, ProCeed vind ik nog steeds een plaatje, en Toyota Corolla Station is ook niet lelijk.
Heb je de nieuwe Opel Astra Sports Tourer gezien? Als je groter wilt, Insignia Sports Tourer?
Kia ProCeed is inderdaad een mooie auto, echter de afloop van de achterbak is voor ons niet handig ivm honden. Ik bedoelde met Kia de Ceed Sportswagon. Toyota vind ik persoonlijk minder mooi, maakt het niet een lelijke auto. Puur persoonlijke keus!

Weinig ervaring met Opel, ook nog een goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

indoow schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:27:
[...]

Dat is een snelle reactie, dank! Ja Golf Variant ook bekeken, zou kunnen alleen met minder opties dan bovenstaande merken. Peugeot is nog een goede, deze nog niet bekeken!

Huidig contract (Mazda 3) loopt tot okt volgend jaar dus zou kunnen met octavia. Thanks voor de heads up.

Wellicht een domme vraag, wat bedoel je met ACC?
ACC - Adaptive Cruise Control :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik heb je lijstje even door directlease heen gehaald, dan eindig je met dit: https://directlease.nl/zo...earlyKm=35000&duration=36

Nog niet genoemd: Fiat Tipo station, Renault Megane Estate, Hyundai i30 wagon, Suzuki Swace, Ford Focus station, MG MG5 (is een ev).

Overigens ga je al vrij snel over de 700 euro heen als je hem een beetje leuk aangekleed wilt hebben. Auto's zijn behoorlijk duur geworden de laatste jaren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWPrutser
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-09 01:50
Ik mag binnenkort ook weer wat uitzoeken.

budget:
+- €710
Kilometrage per jaar:
35k
Contractduur:
60m
Inclusief brandstof voorschot.
Bij electrisch (ook plugin) rekenen ze de fabrieksopgave ipv wat de leasemaatschappij opgeeft als werkelijk gebruik, op voorwaarde dat je een laadpaal aan huis hebt (en dat is bij mij geen probleem).
Nee
Maar maximaal 15% boven budget zitten.
Specifieke wensen:
Liever wat meer opties dan een duurder merk. Adaptive Cruise Control is bijvoorbeeld iets waar ik wel erg op gesteld ben.

Ivm het rekenen met fabrieksopgave voor brandstof lijkt me een plugin hybride het interessantste (hoewel ik geen idee heb of dat echt een groot verschil is met wat de leasemaatschappij aangeeft?).
Ik hoop dat een Astra bijvoorbeeld mogelijk is, zonder al teveel boven budget te gaan. Zoals ik het tot nu toe zie is ook de Kia Niro Hybrid wel een mooie optie.

[ Voor 12% gewijzigd door JWPrutser op 01-10-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 13:10
indoow schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:48:
[...]

Kia ProCeed is inderdaad een mooie auto, echter de afloop van de achterbak is voor ons niet handig ivm honden. Ik bedoelde met Kia de Ceed Sportswagon. Toyota vind ik persoonlijk minder mooi, maakt het niet een lelijke auto. Puur persoonlijke keus!

Weinig ervaring met Opel, ook nog een goede tip!
In dat geval kun je beter voor de Ceed SW gaan, Die daklijn is hond-vriendelijker.

De daklijn van de Opel Astra is dat ook wel. Ook als PHEV beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Sten2017 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:08:
[...]

Volvo xc40 p6 of p8, of Polestar2
Sowieso kijken naar 2e hands als ik jou was.
Polestar 2 komt met warm stuur en stoel op zo'n €56.450 uit. Dat is netto €438 bijtelling (€327+112 heffingskorting). Dat is me net te gortig. De Volvo is wel interessant, maar uiteindelijk ook zo'n 48.000 wel fors aan de prijs, en qua ruimte groter dan ik nodig heb.

Kan je uitleggen wat je bedoeld met 2e hands? Leaseauto's zijn toch altijd nieuw, of vergis ik me daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Ga vandaag de annulering voorwaarden onderzoeken bij SEAT. Besteld vorig jaar via alphabet en ik wil 'm niet meer. Komt toch pas ergens volgens jaar. Wil nu een model Y bestellen. Leveren tussen dec-feb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Oekol schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 07:32:
Ga vandaag de annulering voorwaarden onderzoeken bij SEAT. Besteld vorig jaar via alphabet en ik wil 'm niet meer. Komt toch pas ergens volgens jaar. Wil nu een model Y bestellen. Leveren tussen dec-feb
Kan me voorstellen dat ze hem in deze tijd na levering prima aan iemand anders kwijt kunnen als voorraadmodel... De vraag is hoe hard ze dit willen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

Robonus schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:20:
[...]

Kan je uitleggen wat je bedoeld met 2e hands? Leaseauto's zijn toch altijd nieuw, of vergis ik me daarin?
LM's kunnen regels hebben dat ze occasions kopen van dealers en deze dan aan jou weer 'ver-leasen'. Dit kan bijtelling-technisch soms wel handig zijn. Zo heeft LeasePlan de regel dat de auto niet ouder dan 2 jaar mag zijn en dat de dealer een merkdealer moet zijn.

Hou er wel rekening mee dat soms leasebedragen wat hoger zijn dan normaal (afhankelijk van de aankoopprijs) omdat ze minder jaar een leasebedrag kunnen innen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
Griffin schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:32:
[...]

LM's kunnen regels hebben dat ze occasions kopen van dealers en deze dan aan jou weer 'ver-leasen'. Dit kan bijtelling-technisch soms wel handig zijn. Zo heeft LeasePlan de regel dat de auto niet ouder dan 2 jaar mag zijn en dat de dealer een merkdealer moet zijn.

Hou er wel rekening mee dat soms leasebedragen wat hoger zijn dan normaal (afhankelijk van de aankoopprijs) omdat ze minder jaar een leasebedrag kunnen innen.
Gevalletje "mind blown" hier.. wist niet dat dat kon joh. Lijkt alsof er een addertje onder het gras zit. Stel ik kies deze E-golf van 2 jaar oud. Aanschafprijs bijna 28K. Betaal ik dan maar 16% over dat bedrag aangezien het onder de 30K marge valt? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45nBg0eAYG4e0kh86ILfQDNqUzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zKegr7JFwoyahyiGLHyeTLvc.png?f=fotoalbum_large

Dan zou ik dus maar netto €138+€47 loonheffingskorting = €184 per maand betalen voor een meer dan prima auto? Kan toch bijna niet waar zijn? _/-\o_
Vraag me wel af of onze wagenparkbeheerder daar in mee zou gaan. Ken van niemand binnen het bedrijf die zoiets voor elkaar heeft gekregen.

[ Voor 5% gewijzigd door Robonus op 03-10-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Robonus schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:22:
[...]
Stel ik kies deze E-golf van 2 jaar oud. Aanschafprijs bijna 28K. Betaal ik dan maar 16% over dat bedrag aangezien het onder de 30K marge valt?
Nee, de bijtelling gaat over het jaar dat de auto op naam is gezet.
In dit geval is dat 2020 en toen was de bijtelling 8 procent voor auto's zonder uitstoot (en is maximaal 60 maanden (5 jaar) dus kun je nog 2 a 3 jaar van profiteren). Die laatste jaren betaal je dus 22 procent.

[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 03-10-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
jongetje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

Nee, de bijtelling gaat over het jaar dat de auto op naam is gezet.
In dit geval is dat 2020 en toen was de bijtelling 8 procent voor auto's zonder uitstoot (en is maximaal 60 maanden (5 jaar) dus kun je nog 2 a 3 jaar van profiteren). Die laatste jaren betaal je dus 22 procent.
Ah, dat is het addertje. En gaat die 3 jaar @8% + 2 jaar @22% dan over de nieuwprijs (€ 32.981) zeker?
Dat heeft dan zeker niks te maken met die huidige prijs van €27.940?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Robonus schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:42:
[...]

Ah, dat is het addertje. En gaat die 3 jaar @8% + 2 jaar @22% dan over de nieuwprijs (€ 32.981) zeker?
Je zit te kijken naar financial lease dat is eigenlijk gewoon "hippe term voor lening voor een vervoersmiddel". Heeft niets te maken met echt leasen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Iemand hier ervaring met een auto met adaptive cruise control en lane keeping assistant?

Weinig voorkeur qua merk en dergelijke maar vooral die 2 functies zijn belangrijk want dan is het op de snelweg (of doorgaande wegen) lekker makkelijk rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morenoo91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 15:04

Morenoo91

Flexible Mexican

Homeland schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:52:
Iemand hier ervaring met een auto met adaptive cruise control en lane keeping assistant?

Weinig voorkeur qua merk en dergelijke maar vooral die 2 functies zijn belangrijk want dan is het op de snelweg (of doorgaande wegen) lekker makkelijk rijden.
Ja die ervaring heb ik, wat is je vraag precies?

PSN: MGFlexican.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Morenoo91 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:07:
[...]

Ja die ervaring heb ik, wat is je vraag precies?
Vooral, met welk merk+model en werkt dat in de praktijk goed? Als in, je stelt beiden in en kan redelijk makkelijk tot je afslag door blijven rijden zonder interventies die nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Nu online
Jeuj,

Nou naar aanleiding van m'n vorige post(s) hier. M'n manager heeft wat HR veranderingen getriggerd waardoor ik wat lagere eigen bijdrage heb :)

Krijg deze of volgende week een tijdelijke auto en omdat die afloopt in April mag ik ook ergens in Oktober al gaan rondkijken voor iets nieuws.

Zijn er hier lange tweakers in dit topic? Ik ben dus opzoek naar een station/kleinere SUV waar ik mijn lange stelten in kwijt kan. We hebben nu een RAV4 en als ik bestuurder ben gaat het nog wel. Als ik bijrijder ben (wat nog wel eens gebeurd) dan zit ik dubbelgevouwen omdat m'n scheenbenen tegen het handschoenenkastje aankomen :/.

Ik ga natuurlijk binnenkort zelf allerlei dealers af maar ik dacht vooralsnog aan Karoq / Octavia / Leon sports tourer / Proceed / e.d. Zijn er nog een aantal modellen die ik alvast aan m'n lijstje kan toevoegen om zeker te overwegen qua beenruimte? Liefst natuurlijk een XC40 e.d. maar die zijn echt al te duur. Het zou ergens onder de 40k moeten blijven, waarschijnlijk nog wel minder.

Franse auto's wil ik ver van weg blijven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Homeland schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:26:
[...]

Vooral, met welk merk+model en werkt dat in de praktijk goed? Als in, je stelt beiden in en kan redelijk makkelijk tot je afslag door blijven rijden zonder interventies die nodig zijn?
Ik kan Toyota dan absoluut aanraden, daar heb ik echt 150 km mee gereden zonder gas of rem te hoeven aanraken, heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:31
Homeland schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:26:
[...]

Ik heb zelf een Hyundai Ioniq (hybrid) en daar hoef ik alleen maar met een slap handje het stuur vast te houden gedurende ritjes op de snelweg. Bij file rijden moet ik wel zelf gasgeven, omdat de ACC geen stop&go functionaliteit heeft.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Robonus schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:42:
[...]

Dat is geen addertje.
Bijtelling gaat altijd over de cataloguswaarde. Anders zou je een nieuwe auto kunnen kopen en een dag later voor 1 euro kunnen doorverkopen. Pas na 15jaar geldt de youngtimer regeling en mag je de dagwaarde gebruiken (tegen 35procent bijtelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
jongetje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:21:
[...]

Dat is geen addertje.
Bijtelling gaat altijd over de cataloguswaarde. Anders zou je een nieuwe auto kunnen kopen en een dag later voor 1 euro kunnen doorverkopen. Pas na 15jaar geldt de youngtimer regeling en mag je de dagwaarde gebruiken (tegen 35procent bijtelling).
Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in. Alsnog kan het interessant zijn. In het voorbeeld van de 2020 E-golf kan je dan het sommetje maken: 3 jaar 8% + 2 jaar 22% is over 5 jaar een gemiddelde van €184 per maand. Da's nog best interessant. Of volgend jaar 2x8% + 3x22% is netto €223 verdeeld over 5 jaar.

Dan begrijp ik alleen de opmerking van @True niet helemaal wat hij hiermee probeert duidelijk te maken:
True schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:45:
[...]

Je zit te kijken naar financial lease dat is eigenlijk gewoon "hippe term voor lening voor een vervoersmiddel". Heeft niets te maken met echt leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Robonus schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:37:
[...]

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in. Alsnog kan het interessant zijn. In het voorbeeld van de 2020 E-golf kan je dan het sommetje maken: 3 jaar 8% + 2 jaar 22% is over 5 jaar een gemiddelde van €184 per maand. Da's nog best interessant. Of volgend jaar 2x8% + 3x22% is netto €223 verdeeld over 5 jaar.

Dan begrijp ik alleen de opmerking van @True niet helemaal wat hij hiermee probeert duidelijk te maken:

[...]
Als ik kijk naar je post: message 7a2992720#72992720 zie ik in de afbeelding financial lease staan. Dat is eigenlijk een verkapte lening om de wagen te kunnen kopen. Dat heeft niets met leasen te maken zoals dit topic waar het veelal full operational lease is. Of het andere topic wat private lease is. Behalve als er ook iets anders mogelijk is, zie ik het met de door jou gegeven informatie in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Robonus schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:37:
[...]

Financial lease = koop op afbetaling
Operational lease = huur

Grofweg..

Als we hier praten over leaseauto's en leasemaatschappijen gaat het 95%-100% van de tijd om operational lease. Dit bevat ook alle operationele kosten zoals wegenbelasting, verzekering, onderhoud en meestal ook een voorschot voor brandstof. Bij financial lease is de ondernemer/werkgever namelijk economisch eigenaar van de auto, staat de auto op hun naam, etc. De 'leasemaatschappij' is dan alleen een financier. De ondernemer/werkgever is verantwoordelijk voor onderhoud, reparatie, verzekering, etc. De leasemaatschappij is dan alleen een leningverstrekker.

De termijnbedragen van beide vormen zijn als gevolg daarvan ook totaal niet vergelijkbaar.

Uiteindelijk heb je als rijder van de auto van de zaak alleen te maken met de bijtelling en eventuele eigen bijdrages. Het maakt jou niet uit of je baas nu de eigenaar van de auto is, al dan niet op afbetaling (financial lease), of dat je baas de auto huurt (operational lease).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Pagina: 1 ... 19 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.