Ik zit ivm. lange levertijden alvast in de voorverkenning voor als m'n huidige leaseauto in juli 2023 vijf
jaar oud is en er uit moet.
Leasebudget: ICE auto €34.000 of EV leasebudget €850 p/m (ICE's worden door bedrijf
gekocht)
Kilometrage per jaar: ca 25.000 per jaar
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Ex brandstofcomponent. Werkgever betaald
onbeperkt brandstof of verzorgd voor EV’s een thuis wall charger.
Merkbeleid, zo ja, welke: Voor ICE geldt: Audi Kia Peugeot Toyota BMW Mercedes Renault
Volkswagen Citroën Nissan Seat Volvo Ford Opel Skoda. Volgens mij geldt voor EV geen beperking
omdat ze die niet na 5 jaar zelf hoeven te verkopen.
Overige afhankelijkheden: EV, minimaal bereik ca 390 km. Soms moet ik naar onze
hoofdvestiging in Geleen, vanaf ca Alkmaar moet dat dan na 4 jaar in de winter nog wel te doen zijn
zonder tussendoor laden.
Specifieke wensen:
Ik hoef geen veel grotere auto dan m’n huidige Fiesta. Ik ben een erge koukleum, m'n voorkeur is in de eerste instantie stuur- en stoelverwarming (en liefst ook weer
voorraamverwarming). Ik rij nu een 2018 Ford Fiesta Vignale automaat met ACC en winterpack van
€25.065. Dat kost me netto €225 per maand aan bijtelling (€187 bijtelling, €38 heffingskorting). Als ik
anno nu precies dezelfde Fiesta configureer kom ik al op €29.500, wat op netto €268 bijtelling komt.
Maar ik vind EV rijden ook wel heel interessant ivm. milieu en comfort, alleen is het erg balen dat de
tijden van gunstige bijtellingpercentages wel echt voorbij zijn. Wat opties waar ik naar heb gekeken:
Cupra Born Adrenaline (minimale keuze ivm. warm stuur+stoel) kost nu €45.990, adviesprijs 1 januari
2023 is al €48.090, zou (voor dit jaar nog) uitkomen op €343 bijtelling (€256+€87 heffingskorting).
Da’s €118,- per maand duurder dan dat ik nu uit ben.
https://www.cupraofficial.nl/-
/media/cupra/home/modelpage/born/downloads/prijslijst-cupra-born-augustus-2022.ashx
Volkswagen ID3: Ivm. range de 58kwh (pro)versie, dan de goedkoopste 145Pk versie is €36.890. Zou
ik voor warm stuur+stoel het style interieur pakket Plus moeten hebben (€2.690 extra) komt op
€39.580. Dat is netto €285 bijtelling, €60 meer dan ik nu betaal.
Tesla model 3: goedkoopste versie RWD, wit, niks extra’s is €51.990. Dat zou me netto €398 aan
bijtelling kosten. Volgens mij heeft die wel warm stuur+stoel voor die prijs.
Peugeot 208 EV: Kan ik wel kiezen voor warme stoelen, volgens mij niet voor warm stuur. Met wat
ACC opties komt die op €35.600 uit. Dat zou €246 netto bijtelling betekenen.
Uiteindelijke keuze:
Vind het erg lastig. Zelfs dezelfde auto blijven rijden (ICE Fiesta) wordt fors duurder voor precies
hetzelfde, en een kleine EV ook. Ik vind de ID3 best lelijk, de Cupra best mooi en de Model 3 eigenlijk
te duur. Peugeot is wat goedkoper, maar geen warm stuur.
Geen van die auto’s heeft volgens mij voorraamverwarming dus dat wordt dan na 5 jaar maar weer
een ijskrabber aanschaffen.
Of heeft iemand nog tips in deze categorie waar ik niet naar gekeken heb?