Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Mja weet niet precies hoe mijn werk daar tegenover staat. Auto is short lease en moet in December terug volgens mij...Inspired schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:50:
@Damian jaartje verlengen en hopen op betere tijden? Dat budget is geen vetpot (meer) helaas. Ik denk dat het lastig gaat worden, helemaal zonder EB.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ik zou je werkgever een voorstel laten doen voor een redelijke auto bij je functie binnen budget. Misschien dat ze dan wakker worden? Daarbij als je in december al een nieuwe moet hebben dan is alleen een voorraadmodel een optie, er is zoveri k weet (bijna) geen autofabrikant die op dit moment binnen 4 maanden levert.Damian schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:54:
[...]
Mja weet niet precies hoe mijn werk daar tegenover staat. Auto is short lease en moet in December terug volgens mij...
Kilometrage per jaar: 30k
Contractduur: 48mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief Brandstof / Stroom
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Nee
Specifieke wensen: nee
Valt me op dat de prijzen enorm zijn gestegen, auto's die collegas konden kiezen voor hetzelfde budget kunnen nu niet meer.
Ik twijfel nu tussen een Mercedes a250 Hybrid met zo goed als alle opties.
Of de nieuwe BMW 3 facelift 320e (zit helaas geen 330 in) met m pakket maar niet helemaal af geconfigureerd.
Wat zijn jullie ervaringen, tips?
Terugkomend hierop, ik ben een leaseklasse omhoog gegaan(budget 700->850) na aankaarten bij de baas dat er vrij weinig meer te vinden is in de klasse, en heb daarmee een Kona Hybrid weten te bestellen. Levering staat nu voor Januari 2023, dus nog even wachten.Gammro schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:40:
Ik rij nu een Peugeot 308 hatchback uit 2018 die ik van een ex-collega heb "gekregen" en mag dit jaar voor het eerst een nieuwe uitzoeken. Nu heb ik nogal moeite iets te vinden met een nieuw model wat binnen budget valt en geen koekblik is. Wat me opvalt is dat toen ik in 2019 uit nieuwsgierigheid even keek, er een stuk meer mogelijk leek met hetzelfde budget(dat heeft geen inflatiecorrectie gehad).
Nou heb ik nooit veel met auto's gehad en vind het erg lastig voor het eerst een nieuwe uit te zoeken
[....]
Gekeken naar de Hyundai Kona en i30 hatchback, maar die heeft stuk minder bagageruimte, dus zou mogelijk met dakkoffer "moeten" en vallen eigenlijk ook al buiten budget met toevoeging van brandstof.
Er is mogelijk met de baas te praten over enige rek in het budget gezien de opgelopen kosten, maar heb geen idee in hoeverre de rek er dan inzit. Ik heb ook al gemeld dat ik in de praktijk helemaal niet in de buurt kom van 35000km/jaar(Heb er zelf in 3 jaar 50k mee gedaan), maar daar is helaas niet aan de trekken
Config eens door directlease heen halen en kijken waar je op uitkomt, dat geeft een redelijke indicatie. Als ik dat voor de Mercedes doe kom ik al veel hoger uit en zit ik zo aan de 950, maar ex brandstof.Montarrier schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:24:
Leasebudget: € 955
Kilometrage per jaar: 30k
Specifieke wensen: nee
Valt me op dat de prijzen enorm zijn gestegen, auto's die collegas konden kiezen voor hetzelfde budget kunnen nu niet meer.
Ik twijfel nu tussen een Mercedes a250 Hybrid met zo goed als alle opties.
Of de nieuwe BMW 3 facelift 320e (zit helaas geen 330 in) met m pakket maar niet helemaal af geconfigureerd.
Wat zijn jullie ervaringen, tips?
Dus of ik zou je wensen bijstellen, of met je werkgever in overleg dat zijn budget niet meer realistisch is.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Is allemaal wel wat makkelijk. Waarom moet de WG een A klasse van 55k faciliteren? Met een Golf van 10-15k minder kom je ook gewoon bij een klant hoor.The Eagle schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:36:
[...]
Config eens door directlease heen halen en kijken waar je op uitkomt, dat geeft een redelijke indicatie. Als ik dat voor de Mercedes doe kom ik al veel hoger uit en zit ik zo aan de 950, maar ex brandstof.
Dus of ik zou je wensen bijstellen, of met je werkgever in overleg dat zijn budget niet meer realistisch is.
Als een kale Enyaq in je budget valt, check dan eens de KIA EV6 of Ioniq 5. Ik had hetzelfde dat alleen een kale enyaq in budget viel en een instap kia of hyundai heeft standaard flink wat opties.Damian schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:40:
Poeh, lease auto uitzoeken, nooit gedacht dat het zo'n hersenkraker zou zijn
Ik mag een nieuwe uitzoeken, maar ik kom er gewoon niet uit. Helaas kom ik er vooral achter dat het budget dat we hebben, in het verleden als in 1 jaar terug, best lekker was, maar nu met de wensen die ik heb gewoon echt te weinig isIk kom rond de € 1000+ uit meestal... Nu mag ik een eigen bijdrage doen tot 10%, maar het is allemaal al duur genoeg
Leasebudget: € 890,-
Kilometrage per jaar: 35k
Specifieke wensen: Redelijk ruim i.v.m. tweede spruit op komst, Elektrisch.
Auto's waar ik een beetje naar aan het kijken ben zijn de Renault Ariya, Skoda Enyaq en eventueel de Kia Niro EV, al rijdt ik nu een Kia E-niro en is die toch echt al wat aan de kleine kant qua ruimte...
ID4 is leuk, maar is met het budget toch echt te kaal qua opties. En ik zoek toch wel wat leuke dingen zoals LFA/LKA, ACC, beetje ok audio.
Ik baal ook wel van die levertijd en zeg, allemaal tussen de 8 - 12 maanden
Iemand een gouden tip?
Plus ze zijn niet zo krap als het uiterlijk doet vermoeden. Er is daar echt maximaal gebruik gemaakt van het Ev platform.jouwheld schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:53:
[...]
Als een kale Enyaq in je budget valt, check dan eens de KIA EV6 of Ioniq 5. Ik had hetzelfde dat alleen een kale enyaq in budget viel en een instap kia of hyundai heeft standaard flink wat opties.
Ik heb hetzelfde, rij een octavia (Sedan), en heb bijna zelfde budget ook.hinerakatauri79 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:40:
Mijn lease contract eindigt volgende jaar in de zomer (na 2x verlengt te hebben).
Ik "rij" nu een Skoda Octavia business uitvoering van 2018. Hellaas nu al een maand zonder omdat die op vakantie in Italie motor problemen kreeg... Hij moet nog naar Nederland vervoerd worden en diagnose gesteld worden.
Leasebudget: 1050
Kilometrage per jaar: 40.000
Contractduur: 3 of 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief
Ik heb zover de Toyota Corolla Touring sports, Kia Niro en Sportage, Skoda Octavia, Karoq en Kamiq en gisteren als laatste de Lync & Co 01.
[....]
Ik ben nu juist enorm aan het twijfelen over de toyota corolla touring sport bussinss plus & the Hyundai Ioniq 5 connect+.
Als je nog niet hebt proef gereden in de toyota zou ik dat ten zeerste aanraden. Vanaf het moment van instappen vond ik ik de toyota al beter dan de skoda.
Ik ben nu nog enorm aan het twijfelen of ik voor de 'normale/verstandige' keus toyota ga, of voor de duurdere maar (leukere?) Ioniq.
WG moet niks natuurlijk. Maar auto's en brandstof zijn de afgelopen jaren behoorlijk gestegen in kosten, terwijl de pre corona lease budgetten vaak niet meegestegen zijn. Een golf van 40k is een kale Golf.Inspired schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:06:
[...]
Is allemaal wel wat makkelijk. Waarom moet de WG een A klasse van 55k faciliteren? Met een Golf van 10-15k minder kom je ook gewoon bij een klant hoor.
Kijkend naar bedragen wat het vaak was inclusief brandstof:
850 voor een medior
950 voor een senior of management
Een instap golf doet rond de 900, een instap Passat ca 1050. Komt vnl door de brandstofvoorschotten, maar uitkomen doet het niet.
850 rij je net een kale Ceed voor onderhand.
En die auto is ook het plaatje naar de klant, plus in een krappe arbeidsmarkt heeft wg niks te willen, maar moet ie vnl meer bieden dan zijn concurrenten om mensen te binden en te houden.
Maar goed, dit is een leasebudget discussie en die hoort hier niet. Ik wilde @Montarrier alleen even wakker schudden / uit de droom helpen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Als ik het mij goed herinner was 3 jaar geleden een A klasse (200A) in de business solutions uitvoering al rond de €950 per maand. (4 jr, 40k pj, incl. brandstof)The Eagle schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:36:
[...]
Config eens door directlease heen halen en kijken waar je op uitkomt, dat geeft een redelijke indicatie. Als ik dat voor de Mercedes doe kom ik al veel hoger uit en zit ik zo aan de 950, maar ex brandstof.
Ik heb in de Toyota gereden, Ik vond het niets.. Luidruchtige bandengeruis en best harde motor geluid die bovenop kwam. Ook best veel windgeruis van bij de spiegel. En ik vond de stoelen niet echt lekker zitten, veel te kort stoel, z'n 13 cm te kort..demonic schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:59:
[...]
Ik heb hetzelfde, rij een octavia (Sedan), en heb bijna zelfde budget ook.
Ik ben nu juist enorm aan het twijfelen over de toyota corolla touring sport bussinss plus & the Hyundai Ioniq 5 connect+.
Als je nog niet hebt proef gereden in de toyota zou ik dat ten zeerste aanraden. Vanaf het moment van instappen vond ik ik de toyota al beter dan de skoda.
Ik ben nu nog enorm aan het twijfelen of ik voor de 'normale/verstandige' keus toyota ga, of voor de duurdere maar (leukere?) Ioniq.
Hyundai heb ik ook gereden, maar vond de Kia net wat comfortabeler met een nagenoeg zelfde prijs.
Ik vind de Octavia een mooi auto, maar heb nu ook een Octavia met motor problemen. En ze weten nog niet wat het is.... Ik wil eerst wachten om te zien wat de oorzaak is zodat ik kwaliteit ook in mijn afweging kan nemen
Ik heb gelukkig nog paar maanden om mijn keus te maken..
Ik zag het ook. Ben het met je eens dat dat een koopje is en het waarschijnlijk niet lang zal duren tot de prijs zal stijgen.Inspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:47:
@Damian Tesla heeft zojuist de Model Y RWD op de site gezet. 50k. Dat moet passen en is (imho) echt een koopje. Zie die prijs ook nog wel gaan stijgen. Levertijd is bij Tesla ook acceptabel.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Ja. Zou bijna een foutje zijn. In Duitsland is hij met subsidie duurder. Terwijl de andere Ys daar juist voordeliger zijn dan in NL. Maar goed. Bestellen nu het nog kan.VidaR-9 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:01:
[...]
Ik zag het ook. Ben het met je eens dat dat een koopje is en het waarschijnlijk niet lang zal duren tot de prijs zal stijgen.
Hmm interessant inderdaad. Heb een mail naar de LM gedaanInspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:47:
@Damian Tesla heeft zojuist de Model Y RWD op de site gezet. 50k. Dat moet passen en is (imho) echt een koopje. Zie die prijs ook nog wel gaan stijgen. Levertijd is bij Tesla ook acceptabel.
thanks!
Hmm. jammer dat ze geen RWD LR model hebben.. dat zou nu precies zijn wat ik zoek.. het 60kwh pakket in de RWD is eigenlijk net iets te klein voor in de winter en de afstanden die ik moet rijden.Inspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:47:
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Wat rij je dan? Deze RWD kun je elke dag tot 100% opladen (in tegenstellig tot de LR versie) en hij heeft een goede WP. Met 100km/h heb je best een aardige range. Zelfs in de winter.RobbieB schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:26:
[...]
Hmm. jammer dat ze geen RWD LR model hebben.. dat zou nu precies zijn wat ik zoek.. het 60kwh pakket in de RWD is eigenlijk net iets te klein voor in de winter en de afstanden die ik moet rijden.
Nu nog een Citroen C4, mag nu een nieuwe lease auto uitzoeken en overweeg een ID.4-5/Enyaq/Ioniq 5 (EV6 vind ik niet mooi).Inspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:35:
[...]
Wat rij je dan? Deze RWD kun je elke dag tot 100% opladen (in tegenstellig tot de LR versie) en hij heeft een goede WP. Met 100km/h heb je best een aardige range. Zelfs in de winter.
Moet vooral veel laadruimte hebben (2 kids) en een goede range van 500km WLTP. Ouders wonen (te) ver weg (160km enkel) en heb daar geen laadmogelijkheid, dus wil de retourtrip zonder laadstop kunnen maken, ook in de winter. Dat is dus ~320/330km waarvan 90% snelweg en een WLTP van 450 is me daar net iets te krap voor, zeker omdat de auto (en accu) 5 jaar mee moeten.
WLTP zegt niet alles. Een Tesla is doorgaans efficienter en komt in de winter verder dan een VAG door de betere WP. Verder heb je een wagen met veel opties, en ook nog eens een app die werkt.RobbieB schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:51:
[...]
Nu nog een Citroen C4, mag nu een nieuwe lease auto uitzoeken en overweeg een ID.4-5/Enyaq/Ioniq 5 (EV6 vind ik niet mooi).
Moet vooral veel laadruimte hebben (2 kids) en een goede range van 500km WLTP. Ouders wonen (te) ver weg (160km enkel) en heb daar geen laadmogelijkheid, dus wil de retourtrip zonder laadstop kunnen maken, ook in de winter. Dat is dus ~320/330km waarvan 90% snelweg en een WLTP van 450 is me daar net iets te krap voor, zeker omdat de auto (en accu) 5 jaar mee moeten.
Daarbij, 5 minuten Superchargen en je komt sowieso over. Neem even niet aan dat je elk weekend die kant op gaat.
[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 26-08-2022 11:56 ]
Ja fair point en de laadruimte van de model Y is wel echt absurd veel groter. Daarnaast is bereik vergelijkbaar met een Niro EV, waarvan ik weet dat de retourtrip in de winter prima lukt.Inspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:56:
[...]
WLTP zegt niet alles. Een Tesla is doorgaans efficienter en komt in de winter verder dan een VAG door de betere WP. Verder heb je een wagen met veel opties, en ook nog eens een app die werkt.Overigens, is het je eigen keuze natuurlijk.
Daarbij, 5 minuten Superchargen en je komt sowieso over. Neem even niet aan dat je elk weekend die kant op gaat.
Dat niet, de auto kan ik na 4 jaar wel overkopen mocht ik willen.macmellow schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:45:
[...]
Kan je het leasebudget laten uitkeren? Misschien interessanter als je prive zo'n nieuwe auto hebt.
Ging even googlen, heeft die tesla Y echt ruim 800 liter of berekenen ze het anders? Dat is wel echt enorm anders dan andere auto's dan!RobbieB schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:00:
[...]
Ja fair point en de laadruimte van de model Y is wel echt absurd veel groter. Daarnaast is bereik vergelijkbaar met een Niro EV, waarvan ik weet dat de retourtrip in de winter prima lukt.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
niet nagemeten.
Maar tesla's hebben echt wel een grote Frunk terwijl andere merken daar toch echt een stuk minder liters (of helemaal geen frunk) bieden.
En volgens mij zit er onder de dubbele bodem onder de Y nog een berg ruimte waar een VW up jaloers op kan zijn.
Geen tesla fan. Maar qua omgaan met ruimte bieden ze wel veel.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Ok ik overdreef.
Maar voor degene die nog twijfelt, pak nu je kans, Model Y RWD voor 50k. Je krijg zo’n kans echt never en nooit meer!
Life is too short to drive boring cars
Over smaak valt niet te twisten maar ik vind het echt een gedrocht. Nog erger dan een model 3! (Om maar te zwijgen over het kwaliteitsniveau van Tesla)SirLct schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:08:
Model Y heeft echt bizaar veel ruimte. Je moet het in het echt zien, zo ziet er niet van buiten namelijk. Ook onder de kofferruimte heb je nog ruimte voor 1,5x ‘cabin koffer’ zeg maar. En dan nog een frunk waar nog 1,5x cabin koffer in past. Als je nog ruimte te kort heb in de Model Y dan moet je denk ik verder kijken naar VW Transporter dubbel cabine of Ford Transiten als het niet genoeg is, rchting DAF, of Scania gaan
Ok ik overdreef.
Maar voor degene die nog twijfelt, pak nu je kans, Model Y RWD voor 50k. Je krijg zo’n kans echt never en nooit meer!
Financieel natuurlijk wel aantrekkelijk, maar het oog wil toch ook wat?
[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 27-08-2022 13:07 ]
Smaak is idd persoonlijk. Wat is qua kwaliteit op dit moment een probleem bij Tesla? In 2019 zeker. Maar nu? Welke BEV in die prijsklasse heeft geen problemen?Dj-sannieboy schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:06:
[...]
Over smaak valt niet te twisten maar ik vind het echt een gedrocht. Nog erger dan een model 3! (Om maar te zwijgen over het kwaliteitsniveau van Tesla)
Ik heb een Model 3P en ik vind het ook lelijk, maar best value for money handsdown!Dj-sannieboy schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:06:
[...]
Over smaak valt niet te twisten maar ik vind het echt een gedrocht. Nog erger dan een model 3! (Om maar te zwijgen over het kwaliteitsniveau van Tesla)
Deze Model Y RWD ook, voor 50k is het echt een koopje. Smaak verschillen maar ik vind Q4, ID4, EV6, Ioniq5, niet bepaald mooi. De enige die qua looks beter doe is Mustang Mach-e, ook heeft ie wel de grote velgen nodig.
Daar ben ik het wel mee eens. Hoe vaker ik de dat rijtje dat je noemt zie rijden hoe lelijker ik ze vind. Bij de Tesla heb ik dat eigenlijk andersom.SirLct schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:14:
[...]
Ik heb een Model 3P en ik vind het ook lelijk, maar best value for money handsdown!
Deze Model Y RWD ook, voor 50k is het echt een koopje. Smaak verschillen maar ik vind Q4, ID4, EV6, Ioniq5, niet bepaald mooi. De enige die qua looks beter doe is Mustang Mach-e, ook heeft ie wel de grote velgen nodig.
Maar de Y RWD is zeker een hele goede aanbieding.
Al zou ik gaan voor de fat e-tron. Facelift komt eraan dus gunstig geprijsd. Ik zou de mijne niet meer willen missen.
[ Voor 12% gewijzigd door Dean Martin op 27-08-2022 19:29 ]
The best is yet to come
Overigens is de kwaliteit nog steeds niet best. Een uitgeleverde m3 van een collega had nog steeds last van scheve panelen (vooral bij de deuren, wielkasten en kofferbak) en het interieur had ook naden waar je niet vrolijk van wordt. Ook is de lak bedroevend; slecht gespoten en orange peel waar de honden geen brood van lusten.
Maar een snelle google search op "quality issues model 3 2022" bevestigd dit alleen maar des te meer. Het zou mijn keuze niet zijn, zelfs niet als het financieel veel gunstiger zou zijn.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
@renzo4000 Je keuze niet zijn? Je heb niet eens de budget om een tesla te kiezen joh! (grapje, ik had lolbroek aan sorry)
[ Voor 14% gewijzigd door SirLct op 27-08-2022 20:21 ]
Hoevaak je geen Model 3 ziet met vocht in de achterlicht units. Collega heeft al meerdere malen nieuwe units gehad, maar steeds weer vocht er in. Ze lossen het probleem niet op maar vervangen gewoon onderdelen voor dezelfde spec.SirLct schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:19:
Valt wel echt mee, ten minste, ik heb 2021 model en ik hoorde heel weinig issues (ik zelf geen). 2022 hoor ik dan juist iets meer maar nog niet op niveau 2018 zeg maar. In het algemeen is de kwaliteit veel vooruit gegaan. Je heb altijd maandagochtend model, of je heb ook altijd die ene collega die altijd pech hebben met alles. Ja ja, we kennen allemaal zulke persoon.
@renzo4000 Je keuze niet zijn? Je heb niet eens de budget om een tesla te kiezen joh! (grapje, ik had lolbroek aan sorry)
Bij een andere collega deed z’n Model 3 helemaal niets meer nadat hij stil kwam te staan langs de weg. Geloof dat hij ‘m een maand of 2 kwijt geweest is.
[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 27-08-2022 22:35 ]
Die zijn vrijwel <2020 modellen.Dj-sannieboy schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:33:
[...]
Hoevaak je geen Model 3 ziet met vocht in de achterlicht units. Collega heeft al meerdere malen nieuwe units gehad, maar steeds weer vocht er in. Ze lossen het probleem niet op maar vervangen gewoon onderdelen voor dezelfde spec.
Bij een andere collega deed z’n Model 3 helemaal niets meer nadat hij stil kwam te staan langs de weg. Geloof dat hij ‘m een maand of 2 kwijt geweest is.
Ik snap dat je door je collega's de vertrouwen kwijt ben, maar het is inmiddels al veel beter.
We hebben zelf op kantoor 6 tesla's (2 Model S, 4 Model 3) en allemaal erg goede ervaringen.
En jah, het is niet alsof bij andere merken de betrouwbaarheid echt super is.
Bouwkwaliteit ja, maar betrouwbaarheid? Nou de duitser zijn tegenwoordig echt niet heilig.
Wij hebben juist hier veel issues met duitse merken.
[ Voor 13% gewijzigd door SirLct op 27-08-2022 23:44 ]
https://www.vehiclesugges...-tesla-model-3-and-y/?ampSirLct schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:29:
[...]
Die zijn vrijwel <2020 modellen.
Ik snap dat je door je collega's de vertrouwen kwijt ben, maar het is inmiddels al veel beter.
We hebben zelf op kantoor 6 tesla's (2 Model S, 4 Model 3) en allemaal erg goede ervaringen.
En jah, het is niet alsof bij andere merken de betrouwbaarheid echt super is.
Bouwkwaliteit ja, maar betrouwbaarheid? Nou de duitser zijn tegenwoordig echt niet heilig.
Wij hebben juist hier veel issues met duitse merken.
De berichten laten toch wat anders zien... ik denk dat je eerder geluk moet hebben met een probleemloze Tesla dan andersom eerlijk gezegd.
Het is denk ik ook een kwestie van verwachtingen die je hebt bij een auto. Maar als ze mijn "low budget Kia Proceed" afleveren met lakdefecten dan hadden ze hem toch echt mogen houden en met een oplossing moeten komen. De service van Tesla is ook huilen met de pet op. Als je al een afspraak kan plannen is dat vaak erg ver in de toekomst. De reviews liegen er dan ook niet om: https://nl.trustpilot.com/review/www.teslamotors.com
@SirLct jij lijkt er weinig last van te hebben maar hoe kunnen al die reviews en artikelen dan precies tegenovergestelde laten zien?
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Wil je ruimte achterin: lease een Superb station of een Passat ofzo.

Dat kan dan wel zo zijn, maar als je regelmatig bij de dealer (of in het geval van Tesla een service punt) langs moet vanwege problemen kost het je toch tijd.The Eagle schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:42:
Eh mannen, dit topic gaat over het kiezen van een leaseauto. Dat is per definitie een auto die niet van jezelf is, dus betrouwbaarheid en hoe daar mee om te gaan is andermans probleem; daar betaal je immers ook voor.
[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 29-08-2022 10:15 ]
Je hebt het nog over Tesla? Die kunnen veel issues gewoon op je eigen oprit oplossen middels een ranger. Veel minder beurten dus minder bezoeken dan voorgaande auto’s. Prima als je het niks vindt hoor maar dit zijn onzin argumenten. Bij menig andere BEV moet je voor een software update naar de dealer..Dj-sannieboy schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 06:58:
[...]
Dat kan dan wel zo zijn, maar als je regelmatig bij de dealer langs moet vanwege problemen kost het je toch tijd.
Nee, dit was in het algemeen m.b.t. het kiezen van een betrouwbaar merk.Inspired schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:42:
[...]
Je hebt het nog over Tesla? Die kunnen veel issues gewoon op je eigen oprit oplossen middels een ranger. Veel minder beurten dus minder bezoeken dan voorgaande auto’s. Prima als je het niks vindt hoor maar dit zijn onzin argumenten. Bij menig andere BEV moet je voor een software update naar de dealer..
En wat betreft Tesla, een software update zorgt niet voor een achterlicht unit zonder vocht.
[ Voor 8% gewijzigd door Dj-sannieboy op 29-08-2022 07:54 ]
Klopt. Maar die vervangen ze op een gewenst tijdstip op je oprit als je thuis werkt. Heb dat liever dan een software update laten installeren bij een dealer.Dj-sannieboy schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:53:
[...]
Nee, dit was in het algemeen m.b.t. het kiezen van een betrouwbaar merk.
En wat betreft Tesla, een software update zorgt niet voor een achterlicht unit zonder vocht.
Die software update (als die al nodig is) doen ze gewoon als je auto een onderhoudsbeurt krijgt.Inspired schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:58:
[...]
Klopt. Maar die vervangen ze op een gewenst tijdstip op je oprit als je thuis werkt. Heb dat liever dan een software update laten installeren bij een dealer.
Ik blijf het bijzonder vinden dat men het blijkbaar normaal vind dat Tesla auto’s aflevert waarvan de bouwkwaliteit te wensen over laat. Ondertussen is de catalogusprijs wel “premium”. Zal er wel mee te maken hebben dat de meeste een Tesla leasen en het financieel aantrekkelijk is.
Een leaseauto mag dan niet van jezelf zijn, toch behandel ik ‘m alsof het m’n eigen auto is.
[ Voor 34% gewijzigd door Dj-sannieboy op 29-08-2022 10:15 ]
Die onderhoudsbeurt die dus op de oprit gebeurd...Dj-sannieboy schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:10:
[...]
Die software update (als die al nodig is) doen ze gewoon als je auto een onderhoudsbeurt krijgt.
Ik blijf het bijzonder vinden dat men het blijkbaar normaal vind dat Tesla auto’s aflevert waarvan de bouwkwaliteit te wensen over laat. Ondertussen is de catalogusprijs wel “premium”.
Pfff, wat een gezeur weer de laatste pagina over kwaliteitsissues van 3-4 jaar geleden en n=1 (vooral van 'een vriend', 'een collega', 'een kennis') ervaringen die veralgemeniseerd worden.
Al de genoemde auto's vallen binnen budget, dus de ID.5, de ID.4, de Enyaq, de Q4, de EV6, noem ze maar op. Ik heb een paar keuzes gemaakt voor mezelf, op basis van dit lijstje:
1. Mooiste auto. Mustang of de i-Pace. Beiden vind ik toch te prijzig. Daarna de mooiste auto, de ID.5 maar wel in GTX trim. Enyaq in coupe vorm ook mooi, de 299pk is echter alleen in een RS versie, die ik ook echt lelijk vind. EV6 vind ik de neus te laag staan, van de zijkant echt niet mooi. Model Y achterkant is mooi, zijkant spuuglelijk, voorkant mwah.
2. Range en laadvermogen. Tesla wint daar net. Ik vergelijk dan de nieuwe RWD Model Y met de GTX. Dat is eigenlijk de keuze die over bleef. GTX zou betere range hebben, in de winter moet de warmtepomp helpen. Laadvermogen is Tesla superieur, 250kW vs 135kW. Hoe effectief is dat in de praktijk? Heb een e-Golf gehad die het met 50kW moest doen, heeft me ook overal gebracht waar nodig.
3. Ruimte. Tesla.
4. Technologie en app. Tesla. Moet zeggen dat VW zeker stappen maakt, de ID.5 wordt standaard met software versie 3.1 geleverd en die is een stuk beter.
5. Comfort. ID.5 GTX. Het ruimtelijke gevoel vind ik heerlijk. Stoelen zitten goed. Rijgedrag van de ID.5 GTX bevalt mij persoonlijk ook goed, als ik de instellingen goed zet.
Uiteindelijk gekozen voor de ID.5 GTX. Zou ook graag een Q4 e-tron gehad hebben maar in dezelfde configuratie is die 20k duurder dan de ID.5. Dat is me het niet waard.
Misschien heb ik een paar posts gemist, maar heb je de BMW i4 ook overwogen?KaiseRRuby schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:02:
Om maar weer eens terug te gaan naar het onderwerp: ik heb met hetzelfde probleem gezeten als een aantal posts hierboven.
Al de genoemde auto's vallen binnen budget, dus de ID.5, de ID.4, de Enyaq, de Q4, de EV6, noem ze maar op. Ik heb een paar keuzes gemaakt voor mezelf, op basis van dit lijstje:
1. Mooiste auto. Mustang of de i-Pace. Beiden vind ik toch te prijzig. Daarna de mooiste auto, de ID.5 maar wel in GTX trim. Enyaq in coupe vorm ook mooi, de 299pk is echter alleen in een RS versie, die ik ook echt lelijk vind. EV6 vind ik de neus te laag staan, van de zijkant echt niet mooi. Model Y achterkant is mooi, zijkant spuuglelijk, voorkant mwah.
2. Range en laadvermogen. Tesla wint daar net. Ik vergelijk dan de nieuwe RWD Model Y met de GTX. Dat is eigenlijk de keuze die over bleef. GTX zou betere range hebben, in de winter moet de warmtepomp helpen. Laadvermogen is Tesla superieur, 250kW vs 135kW. Hoe effectief is dat in de praktijk? Heb een e-Golf gehad die het met 50kW moest doen, heeft me ook overal gebracht waar nodig.
3. Ruimte. Tesla.
4. Technologie en app. Tesla. Moet zeggen dat VW zeker stappen maakt, de ID.5 wordt standaard met software versie 3.1 geleverd en die is een stuk beter.
5. Comfort. ID.5 GTX. Het ruimtelijke gevoel vind ik heerlijk. Stoelen zitten goed. Rijgedrag van de ID.5 GTX bevalt mij persoonlijk ook goed, als ik de instellingen goed zet.
Uiteindelijk gekozen voor de ID.5 GTX. Zou ook graag een Q4 e-tron gehad hebben maar in dezelfde configuratie is die 20k duurder dan de ID.5. Dat is me het niet waard.
Nee, eigenlijk niet!_Uploader_ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:58:
[...]
Misschien heb ik een paar posts gemist, maar heb je de BMW i4 ook overwogen?
250kW versus 135 kW merk je vooral op vakantie. Dan is een Tesla toch een stuk voller dan menig andere EV (EV6/Ioniq 5 uitgezonderd) na een korte pauze. Gewoon lekker dat je na 10 minuten weer bijna 200km kunt rijden.KaiseRRuby schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:02:
Om maar weer eens terug te gaan naar het onderwerp: ik heb met hetzelfde probleem gezeten als een aantal posts hierboven.
3. Ruimte. Tesla.
Maar als je het ook redde met een 50kW Golf, dan is alles natuurlijk een verbetering
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Inderdaad. Het enige waarom het dus zou gelden is als we op wintersport zouden gaan. Dan doen we nu gewoon in 1x door rijden, maar dat zou nu met langere stops moeten zijn. De normale vakanties doen we ook vaak met de auto maar dan rijden we maximaal 300km van bestemming naar bestemming.Jeroenneman schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:23:
[...]
250kW versus 135 kW merk je vooral op vakantie. Dan is een Tesla toch een stuk voller dan menig andere EV (EV6/Ioniq 5 uitgezonderd) na een korte pauze. Gewoon lekker dat je na 10 minuten weer bijna 200km kunt rijden.
Maar als je het ook redde met een 50kW Golf, dan is alles natuurlijk een verbetering
We verwachten ook een kleintje in november dus ik denk dat een langere en meerdere stops richting een wintersport helemaal geen probleem zou moeten zijn. Zo wel, dan regel ik in het vervolg een ouderwetse benzine auto voor de wintersport, ook geen probleem.
Het probleem daarbij is gewoon dat Tesla blijkbaar weigert het productieproces te verbeteren. Iedere nieuwe unit heeft hetzelfde probleem weer.Dj-sannieboy schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:33:
[...]
Hoevaak je geen Model 3 ziet met vocht in de achterlicht units. Collega heeft al meerdere malen nieuwe units gehad, maar steeds weer vocht er in. Ze lossen het probleem niet op maar vervangen gewoon onderdelen voor dezelfde spec.
Dus je kost het met vervangen niet op helaas.
Ben de tel kwijt hoeveel achterlampen er hier vervangen zijn. We blijven vrolijk doorgaan tot de vocht weg is, of de auto uit contract loopt.
Winter komt er weer aan, dus maak je borst maar nat 😅
Die ding is echt veel duurder dan de rest genoemde EVs en alsnog moet je dik 10k aan opties aanklikken anders krijg je een doos met 4 wielen en dat was het._Uploader_ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:58:
[...]
Misschien heb ik een paar posts gemist, maar heb je de BMW i4 ook overwogen?
Heb er net naar zitten kijken en ik herinner me inderdaad dat dit aan de orde is. Kale auto start bij 60k. Mijn ID.5 GTX is 65k met de opties die ik wil. 65k vind ik eigenlijk al zeer prijzig voor een auto, maar goed. Als je wat wil dan kost het ook wat.SirLct schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:03:
[...]
Die ding is echt veel duurder dan de rest genoemde EVs en alsnog moet je dik 10k aan opties aanklikken anders krijg je een doos met 4 wielen en dat was het.
Je heb geen tesla maar van horen zeggen of collega's toch? We vertellen nu dat de kwaliteit al veel beter is, maar alsnog geen gehoor van jou kant, dan houd het op. En bouwkwaliteit, das grappig, vanochtend op BNR hoor je juist dat bij de laatste ADAC test zien de duitsers dat zelf Mercedes en Audi behoorlijk achteruit gaat. BMW gaat wel beter maar dat komt volgens hun omdat ze al jaren matige kwaliteit leveren.Dj-sannieboy schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:10:
[...]
Die software update (als die al nodig is) doen ze gewoon als je auto een onderhoudsbeurt krijgt.
Ik blijf het bijzonder vinden dat men het blijkbaar normaal vind dat Tesla auto’s aflevert waarvan de bouwkwaliteit te wensen over laat. Ondertussen is de catalogusprijs wel “premium”. Zal er wel mee te maken hebben dat de meeste een Tesla leasen en het financieel aantrekkelijk is.
Een leaseauto mag dan niet van jezelf zijn, toch behandel ik ‘m alsof het m’n eigen auto is.
Bottomline is, de auto is niet voor jou, dat is duidelijk. Hoe graag we ook willen vertellen dat de 2021+ modellen echt weinig problemen hebben, wil je denk ik ook niet horen - gaat je mening ook niet veranderen.
Dat tegenwoordig de duitser niet meer hun premium prijzen kunnen waarmaken is nu ook naar voren, maar alsnog de vooroordelen van men dat duits=goed.
Ik ben net overgestapt van Alfa Giulia, dus ben al de vooroordelen gewend. Men leven nog in 1998 en die dacht alsnog dat Alfa = vaak bij de garage. Terwijl de laatste testen laten echt andere realiteit.
Zie je ook hier YouTube: Alfa Romeo Giulia (952) occasion aankoopadvies (check ook de comments)
Weinig duitse merken die zo goed presteert hoor.
Helemaal mee eens, maar de ruzie die ik soms moet maken om iets gefixed te krijgen. Zoals de achterlichten.The Eagle schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:42:
Eh mannen, dit topic gaat over het kiezen van een leaseauto. Dat is per definitie een auto die niet van jezelf is, dus betrouwbaarheid en hoe daar mee om te gaan is andermans probleem; daar betaal je immers ook voor.
Iedere keer weer gedoe is ook vervelend, vooral als het veel moeite kost om het voor elkaar te krijgen.
Kijk, wil je ontzorgd worden, moet je niet bij Tesla zijn.
Lekke band? Ze komen niet vanzelfsprekend langs.
Gelukkig nietSirLct schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:14:
[...]
Je heb geen tesla maar van horen zeggen of collega's toch? We vertellen nu dat de kwaliteit al veel beter is, maar alsnog geen gehoor van jou kant, dan houd het op. En bouwkwaliteit, das grappig, vanochtend op BNR hoor je juist dat bij de laatste ADAC test zien de duitsers dat zelf Mercedes en Audi behoorlijk achteruit gaat. BMW gaat wel beter maar dat komt volgens hun omdat ze al jaren matige kwaliteit leveren.
Bottomline is, de auto is niet voor jou, dat is duidelijk. Hoe graag we ook willen vertellen dat de 2021+ modellen echt weinig problemen hebben, wil je denk ik ook niet horen - gaat je mening ook niet veranderen.
Dat tegenwoordig de duitser niet meer hun premium prijzen kunnen waarmaken is nu ook naar voren, maar alsnog de vooroordelen van men dat duits=goed.
Ik ben net overgestapt van Alfa Giulia, dus ben al de vooroordelen gewend. Men leven nog in 1998 en die dacht alsnog dat Alfa = vaak bij de garage. Terwijl de laatste testen laten echt andere realiteit.
Zie je ook hier YouTube: Alfa Romeo Giulia (952) occasion aankoopadvies
Weinig duitse merken die zo goed presteert hoor.
Mocht je voor een Tesla kiezen, dan zou ik in ieder geval een uitgebreide testrit maken. Vervolgens maar hopen dat je een auto krijgt waarbij de panelen netjes aansluiten en er geen vocht in de achterlichten gaat zitten, om maar wat te noemen.
Ik heb zelf trouwens nooit iets geroepen over Duitse auto’s, maar blijkbaar denk men bij kwaliteit en auto’s wel gelijk aan Duitse degelijkheid.
Nee, ik rij een Mazda 3. Japans dus
[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 29-08-2022 15:24 ]
Laatste poging van mijn kant....... Die issues zijn niet meer voor 2021+ modellen.Dj-sannieboy schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:20:
[...]
Vervolgens maar hopen dat je een auto krijgt waarbij de panelen netjes aansluiten en er geen vocht in de achterlichten gaat zitten, om maar wat te noemen.
Je heb amg op je profiel pic, vandaar. Mazda 3 kwam super goed bij de eerder genoemde ADAC test, dus zelfs door de duitsers goedgekeurd.Dj-sannieboy schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:20:
[...]
Nee, ik rij een Mazda 3. Japans dus(Welke ook zo z’n problemen heeft)
Dat valt echt heel erg tegen.Jeroenneman schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:23:
[...]
250kW versus 135 kW merk je vooral op vakantie. Dan is een Tesla toch een stuk voller dan menig andere EV (EV6/Ioniq 5 uitgezonderd) na een korte pauze. Gewoon lekker dat je na 10 minuten weer bijna 200km kunt rijden.
Verreweg de meeste SuC’s zijn V2 en dan moet je opeens je stall delen met je buurman, waardoor je limiet 70kW is.
En heb je een keer een V3 dan zit hij maar heel even boven de 200kW en zakt daar vrij snel weer onder.
Vooral de laad curve bij Tesla loop heel snel terug boven de 50% soc.
Terwijl een Etron één van de wagens is die best lang een hoge laad snelheid vasthoud. Ergens tot 90% soc boven de 100kW.
De Model 3 zit bij 70% soc al onder de 70kW
Een doos op 4 wielen is wel wat overdreven, maar ik moet wel bekennen dat ik zelf wel wat opties aan heb moeten klikken. Ik zag dat een Tesla ook genoemd was en deze is volgens mijn niet veel goedkoper dan een i4. Vandaar het aandragen van de i4SirLct schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:03:
[...]
Die ding is echt veel duurder dan de rest genoemde EVs en alsnog moet je dik 10k aan opties aanklikken anders krijg je een doos met 4 wielen en dat was het.
Uiteraard is de prijs hoger dan bv een EV6 en een persoonlijke afweging. Zelf heb ik de keuze gemaakt tussen een Ioniq5, EV6, Mercedes EQA/EQB en heb ik gekozen voor de i4 voornamelijk vanwege range, het rijgedrag en de betere afwerking. Maar kost in vergelijking wel veel meer en is een persoonlijke afweging.KaiseRRuby schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:13:
[...]
Heb er net naar zitten kijken en ik herinner me inderdaad dat dit aan de orde is. Kale auto start bij 60k. Mijn ID.5 GTX is 65k met de opties die ik wil. 65k vind ik eigenlijk al zeer prijzig voor een auto, maar goed. Als je wat wil dan kost het ook wat.
De nieuwe versie van de Model Y klik je volgens mij voor rond de 60k in elkaar. Reden waarom ik dus inderdaad die i4 niet verder heb meevergeleken is de prijs. Snap jouw afweging ook!_Uploader_ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:44:
[...]
Een doos op 4 wielen is wel wat overdreven, maar ik moet wel bekennen dat ik zelf wel wat opties aan heb moeten klikken. Ik zag dat een Tesla ook genoemd was en deze is volgens mijn niet veel goedkoper dan een i4. Vandaar het aandragen van de i4
[...]
Uiteraard is de prijs hoger dan bv een EV6 en een persoonlijke afweging. Zelf heb ik de keuze gemaakt tussen een Ioniq5, EV6, Mercedes EQA/EQB en heb ik gekozen voor de i4 voornamelijk vanwege range, het rijgedrag en de betere afwerking. Maar kost in vergelijking wel veel meer en is een persoonlijke afweging.
Maar zelfs als je de Model 3 LR AWD vergelijk met BMW i4 e40, dan is de tesla met 60k al klaar. De bmw begint pas bij 60k. En dan begin ik niet dat eigenlijk de Model 3 RWD min-meer zelfde range hebben dan de RWD i4. (De Model 3 begint bij 52k, de Model Y RWD is 50k - wat bizaar is)
Persoonlijk stond ik begin dit jaar ook tussen Model 3 Performance vs BMW i4 M50, beide ook meerdere keren proefrit gemaakt. Maar het was 64k vs 80k (incl al de opties die ik wil) en jah......
Verder had ik ook nog een 2021 kenteken van de M3P kunnen scoren dus toen kogel door de kerk.
Ja de BMW rijdt fijner, het leer voelt beter, deur dichtdoen klinkt beter, maar.....
De pignose kan ik toch niet mooi vinden, de slechte infotainment (geloof mij ik was zelf fan van bmw i-drive van vorige generatie, maar die in de i4 is echt achteruitgang) die is ook minder afgestemd dan de hele tesla experience, de ruimte (tesla wint hier toch ondanks geen hatch), en de prijs..
Alles bij elkaar, was het geen moeilijke afweging (voor mij). M3P it is.
[ Voor 14% gewijzigd door SirLct op 29-08-2022 16:00 ]
Jup, logisch. Heb zelf ook zitten kijken naar de i-Pace en naar de Mustang, wat dikker aangekleed ook. Maar het wordt me gewoon te gortig, vind het best leuk om auto te rijden maar op een gegeven moment vind ik het wel genoeg.SirLct schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:57:
Ja het is niet een 1:1 vergelijking, want de rwd model van tesla is gelijk de kleinere batterij.
Maar zelfs als je de Model 3 LR AWD vergelijk met BMW i4 e40, dan is de tesla met 60k al klaar. De bmw begint pas bij 60k.
Persoonlijk stond ik ook tussen Model 3 Performance vs BMW i4 M50, beide ook meerdere keren proefrit gemaakt. Maar het was 64k vs 80k (incl al de opties die ik wil) en ja toen was de keuze snel gemaakt.
Verder had ik ook nog een 2021 kenteken van de M3P kunnen scoren dus toen kogel door de kerk.
Ja de BMW rijdt fijner, het leer voelt beter, deur dichtdoen klinkt beter, maar..... de pignose kan ik toch niet mooi vinden, de slechte infotainment (geloof mij ik was zelf fan van bmw i-drive van vorige generatie, maar die in de i4 is echt achteruitgang) die is ook minder afgestemd dan de hele tesla experience, de ruimte (tesla wint hier toch ondanks geen hatch), en de prijs..
Heb ook nog even zitten twijfelen om een segment lager te gaan kijken dan de ID.5, dus richting een Niro of MG of dat soort auto's, maar daar heb ik ook niet zoveel zin in.
Dus dan doe je een aantal concessies en dan kom je ergens uit wat ook weer in verhouding staat met je emotie zegt qua looks van een auto. Haha.
Your milage may vary.Tweak_ers schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:25:
[...]
Dat valt echt heel erg tegen.
Verreweg de meeste SuC’s zijn V2 en dan moet je opeens je stall delen met je buurman, waardoor je limiet 70kW is.
En heb je een keer een V3 dan zit hij maar heel even boven de 200kW en zakt daar vrij snel weer onder.
Terwijl een Etron één van de wagens is die best lang een hoge laad snelheid vasthoud. Ergens tot 90% soc boven de 100kW.
Persoonlijk vind ik de curve perfect. Je wil snel weer onderweg zijn. Dan is een hoge snelheid in het begin en daarna aftoppen wenselijker dan een platte curve. Leuk dat de E-tron boven de 70% sneller laadt, dan ben ik al halverwege de volgende etappe
Ik heb het in Slovenië nog gecheckt. Bij 53% ging de laadsnelheid pas onder de 125kW. Dan heb je dus alweer 200+ km beschikbaar. En dan zit je pas op MEB platform snelheden.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Krijgen die extra korting of lopen ze gewoon achter?
Goede vraag. Ik heb ook een offerte opgevraagd voor lease bij de dealer. Die offerte was 15 euro per maand duurder dan die van Leaseplan. Vond ik ook al vreemd.bruno_de_eend schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:55:
Hoe kan het eigenlijk dat alle leasesites waar je een auto kan samenstellen zo erg onder dealer prijzen zitten? Athlon, Directlease en Leaseplan kloppen niet qua prijs als ik het gewoon op Volkswagen.nl, mercedes.nl etc maak bijv.
Ze zullen niet up to dat zijn met de actuele prijzen verwacht ik. Maar daarnaast krijgen leasemaatschappijen ook fleetowner korting.bruno_de_eend schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:55:
Hoe kan het eigenlijk dat alle leasesites waar je een auto kan samenstellen zo erg onder dealer prijzen zitten? Athlon, Directlease en Leaseplan kloppen niet qua prijs als ik het gewoon op Volkswagen.nl, mercedes.nl etc maak bijv.
Either way: voor jou telt toch de consumentenprijs als basis voor je bijtelling, dus niet relevant. En heb je geen bijtelling omdat je niet prive rijdt: ook niet relevant
Bij mijn configuratie in het voorjaar was het zelfs zo vreemd dat de calculator van Directlease béter was dan van BMW zelf. Waar ik op de BMW-site vrijwel álles kon aanvinken, gaf de DL-site bij de nodige opties aan "deze combinatie kan nu niet". Eenmaal bij de dealer konden ze zien dat al die opties nu inderdaad niet leverbaar waren. Ze trekken dus niet een fork uit de bestaande fabrikant-sites maar hebben blijkbaar hun eigen ingangen.bruno_de_eend schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:55:
[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 30-08-2022 10:01 ]
/f/image/BQSxLSEwDQxPCawf6YLsvhiL.png?f=fotoalbum_large)
Met de opties:
- Design Pakket Plus
- Assistance Pakket Plus
- Warmtepomp
Had de LM aan de lijn en die vertelde uit zichzelf inderdaad het verhaal dat zij kortingen hebben en daarom goedkoper kunnen aanbieden. Verwonderde mij wel een beetje, want zo lijkt het alsof VW zichzelf wat uit de markt prijst?
Die directlease is inderdaad erg goed. Ze zitten onder van mossel en dus heeft zelf meerdere merken onder eigen beheer en die weet wel welke optie wel kan of niet. En erg up-to-date idd. Vaker meegemaakt dat de configurator van de merk website minder doet dan die van directlease.Dennisdn schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:59:
[...]
Bij mijn configuratie in het voorjaar was het zelfs zo vreemd dat de calculator van Directlease béter was dan van BMW zelf. Waar ik op de BMW-site vrijwel álles kon aanvinken, gaf de DL-site bij de nodige opties aan "deze combinatie kan nu niet". Eenmaal bij de dealer konden ze zien dat al die opties nu inderdaad niet leverbaar waren. Ze trekken dus niet een fork uit de bestaande fabrikant-sites maar hebben blijkbaar hun eigen ingangen.
Die is vaak niet eens matchen met hun prijslijst. En directlease wel.
Poeh, dat viel eigenlijk best tegen. Werd echt meteen schreeuwend gek van alle piepjes en plopjes die het ding uitkraamt. Ik heb nu een E-Niro, die ook autopilot functies heeft, dus baan aanhouden, zelf sturen e.d., maar jeetje wat doet Kia dat 100 keer beter en soepeler. Als het bij Tesla aan staat, staat het ook echt aan, elke vorm van inmenging van de bestuurder word meteen met een dikke PLONG en waarschuwing afgestraft, en het hele systeem van autopilot staat uit, totdat je het weer aan zet met je pookje achter het stuur. Bij Kia gaat ie gewoon even op pauze, en als ie merkt dat je weer netjes in je baan zit gaat het systeem weer verder zonder enig gezeur.
De ruimte die de auto heeft is daarentegen wel een behoorlijk pluspunt. Die kofferbak is echt huge. Pano dak is ook pluspunt. Scherm in het midden en geen cockpit moet ik aan wennen, maar dat zal wel wennen denk ik.
poeh, decisies decisies
Waar twijfel je momenteel tussen?Damian schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:47:
Van het weekend meteen maar een test ritje gemaakt in de Model Y.
Poeh, dat viel eigenlijk best tegen. Werd echt meteen schreeuwend gek van alle piepjes en plopjes die het ding uitkraamt. Ik heb nu een E-Niro, die ook autopilot functies heeft, dus baan aanhouden, zelf sturen e.d., maar jeetje wat doet Kia dat 100 keer beter en soepeler. Als het bij Tesla aan staat, staat het ook echt aan, elke vorm van inmenging van de bestuurder word meteen met een dikke PLONG en waarschuwing afgestraft, en het hele systeem van autopilot staat uit, totdat je het weer aan zet met je pookje achter het stuur. Bij Kia gaat ie gewoon even op pauze, en als ie merkt dat je weer netjes in je baan zit gaat het systeem weer verder zonder enig gezeur.
De ruimte die de auto heeft is daarentegen wel een behoorlijk pluspunt. Die kofferbak is echt huge. Pano dak is ook pluspunt. Scherm in het midden en geen cockpit moet ik aan wennen, maar dat zal wel wennen denk ik.
poeh, decisies decisies
Niro EV of Enyaq heb ik offerte's voor die interessant zijn.
Model Y offerte is nog even afwachten, LM's kunnen hem nog niet calculeren omdat ie te nieuw is

[ Voor 28% gewijzigd door Damian op 31-08-2022 11:57 ]
De (fat) e-tron heeft een behoorlijke voorraad.mr.DJ95 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:16:
Is er buiten de Tesla Model Y nog iets leverbaar dit jaar of is het allemaal 2023 forecast?
The best is yet to come
Laadsnelheid in kW is leuk voor in de kroeg maar doet er in de praktijk niet zoveel toe, laadsnelheid km/h wel en dat is bij de e-tron met zijn monsterverbruik ook niet heel denderend.Tweak_ers schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:25:
[...]
Dat valt echt heel erg tegen.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Nee hoor, ik denk dat een constante laad snelheid tot hogere socs veel nuttiger is.revolution-nl schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:33:
[...]
Laadsnelheid in kW is leuk voor in de kroeg maar doet er in de praktijk niet zoveel toe, laadsnelheid km/h wel en dat is bij de e-tron met zijn monsterverbruik ook niet heel denderend.
Wat mij bij Tesla iedere keer op een vakantie weer tegenstaat is de tijd die het kost om van 60% soc naar 80-90% soc te gaan bij een snellader.
Een Etron houdt de hoge laadsnelheid veel langer vast.
Verder past de Model 3 wel 2 keer in een Etron. Natuurlijk ligt dat verbruik een stuk hoger.
Als verbruik er echt toe deed, reden we allemaal een Ioniq.
Klopt, in Ome Bjorn testen doet ie veel langer over vs een Model 3.revolution-nl schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:33:
[...]
Laadsnelheid in kW is leuk voor in de kroeg maar doet er in de praktijk niet zoveel toe, laadsnelheid km/h wel en dat is bij de e-tron met zijn monsterverbruik ook niet heel denderend.
[ Voor 15% gewijzigd door SirLct op 01-09-2022 14:22 ]
Mijn ervaring na ~1 jaar elektrisch te rijden is hetzelfde. 95% van mijn kWh laad ik middels AC. De keren dat ik DC nodig had waren op 1 hand te tellen en soms gewoon 'voor de leuk' of om te checken hoe snel het in de praktijk nou daadwerkelijk gaat.SirLct schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:16:
Dat gezegd te hebbende, weet ik niet of ik daar heel nauw zou kijken met mijn volgende autokeuze. Mijn ervaring tijdens de laatste 4000km zomervakantie is dat ik van 25x laadsessies, slechts 2-3x die echt bewust ingelast moet worden zonder andere "activiteiten" (lunch, dinner, wc/koffie pauzes, etc). En voor de 2-3x vind ik niet super erg om 5-10 min langer over te doen. Dat mn Model 3P zo snel doet is natuurlijk mooi meegenomen.
Dit alles is natuurlijk afhankelijk van je (eigen) laadvoorzieningen en dagelijkse km's maar ik laat mijn volgende auto niet staan om het wel of niet snel (>150kW) kunnen laden.
www.google.nl
Offerte ligt bij de FleetmanagerInspired schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:47:
En besteld
Ik vraag me altijd af waar die enorme wachttijd voor nodig is. Bij ons bedrijf idem overigens hoor.
Maar zoiets simpels zou toch geen 10 dagen hoeven duren.
Gefeliciteerd overigens!
The best is yet to come
Fair enough. Bij Athlon kan het binnen een dag geregeld zijn mits alle handtekeningen intern gezet zijn.jongetje schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:24:
@Dean Martin Na akkoord van de wagenpark beheerder gaat de leasemaatschappij een uitvraag doen bij een aantal dealers. Die hebben tijd om te reageren en dan moet de leasemaatschappij het gunnen en dan pas wordt er besteld. Zo gaat het bij leaseplan. Tenzij je betaald voor een voorkeurs leveringsvoorwaarden dealer. Maar dat koste in mijn geval 25euro per maand, 4 jaar lang. Terwijl je na leveren bij elke garage terecht kunt.
The best is yet to come
Dit verbaast me wel een beetje. Ik heb 1 offerte opgevraagd bij van Mossel in Utrecht. Daar is de auto ook direct besteld door Leaseplan.jongetje schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:24:
@Dean Martin Na akkoord van de wagenpark beheerder gaat de leasemaatschappij een uitvraag doen bij een aantal dealers. Die hebben tijd om te reageren en dan moet de leasemaatschappij het gunnen en dan pas wordt er besteld. Zo gaat het bij leaseplan. Tenzij je betaald voor een voorkeurs leveringsvoorwaarden dealer. Maar dat koste in mijn geval 25euro per maand, 4 jaar lang. Terwijl je na leveren bij elke garage terecht kunt.
We kregen vorige week wel een brief van Leaseplan dat de auto nu al 35 euro ex btw per maand duurder wordt. 'Vanwege macro-economische redenen zoals het chip tekort en een tekort aan grondstoffen heeft de importeur een stevige prijsverhoging ingevoerd..'
Maar goed, we wachten het allemaal maar rustig af.
Yep heb mijn collega ook meegemaakt, en meestal gaat bedrijf dus ook niets doen, ten minste, zover ik weet in meerdere voorbeelden in mijn kring. Dus je heb dan pech als het net boven de budget zit.KaiseRRuby schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:13:
[...]
Dit verbaast me wel een beetje. Ik heb 1 offerte opgevraagd bij van Mossel in Utrecht. Daar is de auto ook direct besteld door Leaseplan.
We kregen vorige week wel een brief van Leaseplan dat de auto nu al 35 euro ex btw per maand duurder wordt. 'Vanwege macro-economische redenen zoals het chip tekort en een tekort aan grondstoffen heeft de importeur een stevige prijsverhoging ingevoerd..'
Maar goed, we wachten het allemaal maar rustig af.
Ik snap de redenering van bedrijf maar ik ben wel van mening dat je als bedrijf veel meer profijt heb om de paar tientjes maar door de vingers zien. Als je daarmee een fluitende medewerker zie lopen, dan win je de paar tientjes terug binnen no-time lijkt me.
Ik rij momenteel een Volkwagen welke niet onder de meeneemregeling valt.
Toch zou ik hem graag willen meenemen naar mijn nieuwe werkgever ivm de gunstige bijtelling.
Hoe groot is de kans dat ze hem bij mijn huidige werkgever toch willen behouden om elders in te zetten?
I.v.m de levertijden bij nieuwe auto's.
Ik ga pas volgende maand opzeggen, dus helaas kan ik het nog niet navragen.
Wij kunnen niet in het hoofd/beleid van je werkgever kijken. Als het een groot bedrijf is zal er vast iemand anders in de auto kunnen gaan rijden en juist ivm de levertijden zullen ze blij zijn als er dan een auto vrij komt.C6DL schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:46:
Hoe groot is de kans dat ze hem bij mijn huidige werkgever toch willen behouden om elders in te zetten?
Maargoed, er is maar 1 manier om daar achter te komen... (en je nieuwe werkgeverm oet hem willen overnemen, maar dat zul je vast al gecheckt hebben).
Maar waarom zeg je niet nu alvast op, mag je niet eerder beginnen bij je nieuwe werkgever? En anders heb je toch de tijd om alles netjes over te dragen en je huidige werkgever de kans te geven iemand te werven.
Je kan nu toch gewoon opzeggen per 1-12? Dan geef je je huidige werkgever 12 dagen eerder de melding (uitgaande van 1 maand opzegtermijn). Of verwacht je dat het gelijk een zeer ongezellige sfeer wordt?C6DL schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:46:
Ik ga van werkgever wisselen per 01-12.
Toch zou ik hem graag willen meenemen naar mijn nieuwe werkgever ivm de gunstige bijtelling.
Normaliter was meenemen van een auto eigenlijk altijd handiger dan achterlaten, dan bleef de oude werkgever niet zitten met een auto die ze weer moesten doorschuiven. De huidige levertijden en prijsstijgingen zijn zo afwijkend dat het lastig is om aan te geven of dit nu anders ligt.
Zelf dit jaar overgestapt. Zowel oude werkgever als nieuwe werkgever waren willend. Alleen vergeet niet dat er nog minimaal 1 andere partij bij betrokken is, de leasemaatschappij. Zijn dat ook nog eens 2 verschillende dan word hij erg lastig.C6DL schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:46:
Ik ga van werkgever wisselen per 01-12.
In mijn geval was de nieuwe leasemaatschappij willend. Alleen oude leasemaatschappij wist donderdondsgoed wat een populaire auto het was (volledig 8% knallertje) dus die vroeg even leuk de nieuwwaarde voor een 2 jaar oude auto.
Dus tja, ik zou zeggen probeer het. En als je al weet dat je overstapt, waarom dan nog wachten met opzeggen? Kan gerust eerder, is alleen maar fijner voor alle partijen.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Budget is naar verwachting 'meh' (volgens mij tussen de 790 - 845), maar er komt een flinke eigen bijdrage bij wanneer je de auto prive wilt rijden (12% van het leasenorm bedrag) en dan nog eens een x% wanneer je een andere auto zou kiezen dan de door werkgever voorgestelde auto.
Uitgaande van een wat ik zo kon vinden op SharePoint over vorig jaar, zou een Karoq van 31k me ~€380,- per maand kosten. €102,- eigen bijdrage + €85,- omdat je een hogere auto/automaat wilt.
Ik weet nog even niet of dit nu een gunstige leaseregeling is en of het straks niet voordeliger is om dat mobiliteitsbudget te pakken. Meer details volgen nog, maar ~380/maand is toch een aanzienlijk bedrag imo.
Wat ik hier mis is of de auto dus ook prive gereden gaat worden? Want dan moet je ook nog je bijtelling meenemen in de berekening? Ook of de bedragen incl. of excl. brandstofvoorschot isDe_Bastaard schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:16:
Nou, het lijkt erop dat * De_Bastaard ook een leasewagen gaat krijgen. Details moet ik allemaal nog horen van HR maar ik heb me stiekem al eens verdiept in wat de mogelijkheden zijn. Het is nog even de vraag of ik vrije keus heb of dat ik iets _moet_ kiezen uit de pool, maar dat hoor ik nog.
Budget is naar verwachting 'meh' (volgens mij tussen de 790 - 845), maar er komt een flinke eigen bijdrage bij wanneer je de auto prive wilt rijden (12% van het leasenorm bedrag) en dan nog eens een x% wanneer je een andere auto zou kiezen dan de door werkgever voorgestelde auto.
Uitgaande van een wat ik zo kon vinden op SharePoint over vorig jaar, zou een Karoq van 31k me ~€380,- per maand kosten. €102,- eigen bijdrage + €85,- omdat je een hogere auto/automaat wilt.
Ik weet nog even niet of dit nu een gunstige leaseregeling is en of het straks niet voordeliger is om dat mobiliteitsbudget te pakken. Meer details volgen nog, maar ~380/maand is toch een aanzienlijk bedrag imo.
Er wordt dan idd prive meegereden. Dat zit in dat bedrag inbegrepen. Zal binnenkort nog eens posten hier als ik alle details heb.Griffin schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:36:
[...]
Wat ik hier mis is of de auto dus ook prive gereden gaat worden? Want dan moet je ook nog je bijtelling meenemen in de berekening? Ook of de bedragen incl. of excl. brandstofvoorschot is
[ Voor 7% gewijzigd door De_Bastaard op 20-09-2022 11:08 ]
Check in ieder geval bij zo'n hoge eigen bijdrage of je die bij vervroegd uittreden zelf moet aftikken over de gehele restant leasetermijn, want dat is bij meeste werkgevers wel gebruikelijk.De_Bastaard schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:16:
Nou, het lijkt erop dat * De_Bastaard ook een leasewagen gaat krijgen. Details moet ik allemaal nog horen van HR maar ik heb me stiekem al eens verdiept in wat de mogelijkheden zijn. Het is nog even de vraag of ik vrije keus heb of dat ik iets _moet_ kiezen uit de pool, maar dat hoor ik nog.
Normaal gesproken danken werkgevers je op de knieen als je de auto mee neemt naar nieuwe werkgever. Maar wat je al zegt, gezien de huidige wereld kan ik mij voorstellen dat ze hem liever willen houden voor je opvolger.C6DL schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:46:
[ Voor 15% gewijzigd door Dennisdn op 20-09-2022 11:07 ]
Hoe ga jij een Karoq voor 31k bestellen? De aller goedkoopste uitvoering is €32.990,- en als je een automaat wilt moet je minimaal voor de business edition en die is met automaat €37,490,- en dan heb je de basis lak en verder geen extra opties.De_Bastaard schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:16:
zou een Karoq van 31k me.,..
[ Voor 40% gewijzigd door De_Bastaard op 20-09-2022 11:55 ]
Dat laat wel zien hoeveel duurder auto’s in een jaar tijd al zijn geworden…De_Bastaard schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:55:
Excuus, dat was op basis van een document van 2021. Voor 37k wordt het inderdaad een prijzig grapje. Straks eens even e.e.a. in Excel gooien, moet nog even uitzoeken hoe dat zit met die berekening tussen bijtelling en eigen bijdrage.
Tijd om alle leaseregelingen op te waarderen voor werkgevers
Even een klein stukje offtopic, maar voor de berekening kan je https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html gebruiken. Hier kan je ook je eigen bijdrage invullen en dan word dit verrekend met je bruto bijtelling etc.De_Bastaard schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:55:
Excuus, dat was op basis van een document van 2021. Voor 37k wordt het inderdaad een prijzig grapje. Straks eens even e.e.a. in Excel gooien, moet nog even uitzoeken hoe dat zit met die berekening tussen bijtelling en eigen bijdrage.
Keuze uit:
Megane Estate 1.5dCI voor €325 / maand
Megane Estate 1.3 toe voor €281 / maand
Renault Clio Estate 0.9toe voor €188 / maand
Renault Captur 0.9toe voor €206 / maand
Nissan Leaf 40 kWh voor €141/maand
Nissan Leaf 62 kWh voor €161 / maand
1. Ik ben lang (2m7) dus mezelf opvouwen in een Clio wordt het sowieso niet. Hoe groot zijn die Megane & Leaf?
2. Hoe slecht is de range van die leaf 62 kWh en zijn die een beetje ruim?
3. Zo'n megane 1.3, hoe trekt dat? Ik heb hem nodig voor een aanhanger te trekken en rij nu altijd 2.2 turbo diesels (of zwaarder...)
En met 2 meter 7 in een Leaf...
Lekker de Megane 1.3 nemen, mag je er wel een trekhaak onder klussen?
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.